Jun 10, 2021

Nasyid ganti Azan?

Walaupun hidup Seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya?

Begitulah terdengar lagu Sepohon kayu di corong Radio, menandakan nak masuk waktu solat.

Alkisahnya, Ada orang tak solat, tapi masih dapat rezeki, jangan sangka Allah suka kat kita sebab tak solat, sebab hakikatnya, kita hanya tumpang rezeki orang lain. Jangan perasan sangat.

Contoh Allah turunkan hujan pada pokok yang berzikir, kita yang tak solat dapat juga nikmat hujan, atau kita ada anak, Allah nak bagi rezeki kat anak, Allah bagi melalui kita. Nampak tak?

Macam Firaun dulu-dulu?, mengaku Tuhan tapi masih kaya raya, tapi anak angkat dia Nabi Musa. Firaun tak sedar, dia sangka dia betul.

Bila Nabi Musa dewasa, Nabi Musa dakwah dia, Firaun tak nak, dan mati masuk neraka.

Maka kita hari ni, tiap hari langgar perintah Allah jangan sangka Allah sayang dengan dosa kita, sebab kita konon okey jer dapat nikmat hidup setiap hari. Sebab kita tak tahu kita sedang ‘tumpang’ rezeki siapa. Atau dalam bab agama, seseorang jahat yang dapat nikmat tak di panggil rezeki, tapi istidraj, iaitu Allah beri lebih sebab akhirat nanti tiada apa lagi yang dia layak dapat kerana dosanya.

Aduh., risau jugak jika rezeki lebih ni sebab istidraj.

Jadi kepada korang yang tak solat, masih ada rezki melimpah, jangan gembira sangat sebab istidraj ni dia enak macam keju di perangkap tikus.

Tikus sangka tuan rumah sayang dia hidang makanan, sekali maut datang!

Maka terdengar sayup…

.

.

.

.

.

.

Terdengar sayup surah dibaca

Sayunya alunan suara

Cemas di dada lemah tak bermaya

Terbuka hijab di depan mata

Eh? DJ putar lagu Nasyid ganti azan? Arghhh, stop menulis, Jom solat.

Woha!

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum... Terbaik