Oct 20, 2021

Jamak tidak bagus?


 Kami ke Pulau Redang tengok penyu..

Jika korang zoom gambar tu, kat belakang kelihatan ada orang sedang solat berjemaah di pantai...

Alhamdulillah...

Kemanapun kita pergi, jika takde surau, kita solat jer area situ.., ada hadis Allah puji orang yang solat walau atas gunung, dalam hutan, tengah padang pasir..

"Eh? Cik Hamka tak solat sekali ke dengan jemaah belakang tu?"

"Kami dah solat jamak dan qasar, sebab musafir"

"Kalau kita musafir tapi tak nak solat jamak dan Qasar, lagi bagus kan?'

"Kenapa?"

"Tetap jaga solat lima waktu, bukan tiga waktu macam musafir, dan lebih mujahadah sebab sedang banyak urusan, maka lebih afdal tak payah jamak kan?"

"Jika kita tak sibuk, boleh jer solat bersama-sama orang tempatan, tapi jangan lupa, Allah dah bagi 'hadiah' pada musafir akan solat ruksah, solat jamak dan solat qasar, maka menolak 'hadiah' dari Allah juga tidak elok, dan ada ilmu jika tidak amal juga tidak sunnah, maka silalah jamak dan qasar bagi musafir perentas negeri sekalian. Al faham ke idop?"

"Baik, Kefahaman telah melampau sekarang ini"

Woha!