Sep 25, 2021

Kutu itu Haram?

Kawan whatsapp, dah bayar hutang RM200. Terima kasih yer.

Terus saya buka akaun Maybank2u, tiba-tiba nampak ada pengeluaran duit sehingga RM100 sejurus selepas kawan saya masukkan RM200, alamak akaun kena Hack ke?

 Tertulis kat situ, ESI PYMT DEBIT.

Perkara pertama yang terlintas dalam kepala, rugilah beberapa jam dalam hidup sebab nak kena bercakap dengan robot operator Maybank , nak trace lagi dan nak dapatkan semula duit yang 'keluar' tersebut. Kalau dapat pun, mesti ambil masa yang lama.

Fikirkan balik, Bila masa beli barang harga solid RM100 ni? Adakah ini kerja scammers? Macam pernah dengar kisah duit yang ditolak tanpa persetujuan kita siap boleh keluar tanpa menggunakan TAC serta no phone, adakah akaun saya kena hack?

Tapi semua tahu falsafah keretamayat, membaca jambatan ilmu, tak membaca jambatan Scammers, maka saya terus buat carian google dulu. Apa benda ESI PYMT DEBIT ni.

Rupa rupanya, ESI PYMT DEBIT ini adalah main kutu versi halal yang di buat oleh Maybank.

Ya, main kutu boleh jadi haram, sebab berlaku penindasan, dan peluang ketidak jujuran yang luas, malahan di sisi undang undang mengambil deposit dari orang tanpa perniagaan adalah kesalahan, maka si Bank Harimau ni buat app Kutu versi halal siap siap dalam Maybank2u iaitu MY GOALS.

Cara nak main, korang google, mudah jer, buat set goal, dan Maybank tolong potongkan siap siap, jika nak berhenti, bila bila masa jer, ni jika jualan buku berkurang terdesak nak duit, bolehlah ambik duit “kutu” tanpa perlu bergaduh dengan Jemaah “kutu”.

Woha!

Dari kejadian ni saya belajar empat perkara:

1. Hukum main kutu adalah haram jika tidak disertakan akad, dan nama lain bagi kutu adalah hutang tertangguh yang mana hutang adalah sangat bahaya bila tidak membayar.

2. Manusia mudah lupa, saya sendiri set goal, saya sendiri lupa.

3. Jika berlaku masalah, membacalah, jangan terus emosi tanpa siasat, nasib baik saya siasat dulu,kalau tak dah tentu kena maki pegawai bank dan akhirnya saya yang malu sendiri.

4. Melancong anak bini tahun depan? Korang doalah kami Berjaya.

Amin.

No comments: