Mar 8, 2021

Kagum dari Jauh?

Kalau kita baca manga online, kita selalu nampak pada hujung komik, ada ayat ini:


"Please support the author and artist by buying the printed volume when it is available."

(mohon bantu penerbit dan pelukis dengan membeli cetakan dipasaran)

Memang zaman internet ni, 'content' menjadi tarikan utama pembaca, dan semua itu boleh dapat dengan percuma.

Itulah yang berlaku dalam penulisan saya di blog, di FB, di Youtube, semuanya percuma, yang mana nak tulis satu artikel, saya akan study sepuluh artikel berkaitan, baru tulis dan tulis dengan Bahasa paling mudah orang nak faham dan Alhamdulillah, hari hari ramai share dan berterima kasih, dan yang minta izin share walauun ada button share juga ramai, yang baik kita sebarkan.

Kemudian, Ada kawan blogger yang blognya dah lama mati tapi terkejut tengok saya masih istiqamah menulis baik di blog atau FB dan terkini di Youtube pula. Apa rahsianya?

Jawapannya: You give something to the community, the community gives you something back in return (and vice versa).

Setiap apa saya tulis ada yang like dan share, terima kasih sangat sangat.

Jika ada saya salah tulis ada yang tegur dengan berhikmah, terima kasih sangat sangat.

Jika betul apa yang saya tulis, ramai minta share dan berterima kasih, sama sama sangat sangat.

Kemudian..

Saya tulis buku ada pembaca beli, terima kasih sangat sangat.

Saya jual Ebook Di FB ada pembaca bantu beli, terima kasih sangat sangat.

Saya buat video di Youtube ada orang tengok tanpa skip iklan, terima kasih sangat sangat.

Saya mengarang Tanjak, ada pembaca bantu beli, terima kasih sangat sangat.

Niat asal menulis di tahun 2006 untuk berkongsi ilmu dan saya masih menulis sampai sekarang di blog walaupun tiada komen meriah macam dulu. Saya tetap menulis sebab Blog dan FB ni saya jadikan nota kepada diri, saya sendirilah yang akan banyak membacanya dan ulang kaji. Kadang bila baca balik tulisan lama lama macam tak percaya saya yang tulis zaman Iman menggunung di dada tak sama dengan zaman lagha merana, sob sob…

Namun rezeki tak di sangka sangka itu selalu datang, maka saya ucapakn terima kasih kepada yang sudi like, sudi share, sudi follow, sudi komen, sudi beli book, sudi beli buku, sudi beli tanjak. Sudi bergaduh dan memaafkan, he he.

Terima kasih, insyaAllah tak pernah jemu menulis.

Yang baik dari Allah, yang buruk dari kelemahan saya.

Satu masa abang mayat akan naik kereta mayat kerusi belakang, pergi tak kembali, maka nikmatilah abang mayat sementara masih di kerusi depan kereta mayat.

Woha!

https://www.youtube.com/user/HamkaMayat. (YouTube) (terima kasih sudi subscribe dan tonton)

Buku fizikal masih ada dua tiga tajuk ada stok, boleh whatsapp kosong satu sembilang 911 tujuh satu enang tiger!

No comments: