Oct 18, 2020

Biar tak hensem tapi kaya?


 

Kaya yang bagaimana?, kaya jiwa.., jangan miskin jiwa sebab miskin jiwa ni pula boleh bawa kepada miskin akhirat hingga susah nak masuk Syurga.

Apa tanda miskin jiwa?

1. Dengki dan sakit hati bila lihat orang lain lebih berjaya dan senang daripada dia. Sepatutnya buat baik dan belajar, bukannya dengki dan menjauhkan diri. Nampak status 100 like pun dengki, terus tak nak like, aduhhh.,. ada hadis amalan ahli syurga adalah tak pernah dengki dengan rezeki harta orang lain banyak.

2. Susah nak terima teguran.  Dia rasa takda apa yang perlu dia ubah sebab dia sentiasa betul. Sikit sikit salah orang lain, dulu salah najib, lepas tu salah anwar, lepas tu salah tun, lepas tu salah sana,  salah sini, semua salah orang.., macam syaitan salahkan adam, lepas tu bersumpah nak sesatkan anak adam, lepas tu masuk neraka, aduhai…

3. Tak rasa bersalah tak bayar hutang.  Dia rasa lambat lagi nak mati, so boleh tangguh-tangguh lagi padahal orang tahajud siang malam, puasa tiap hari, baca Al quran sampai koyak, lepas tu mati syahid, patut masuk syurga tapi tergantung rohnya sebab mati berhutang. azab mati tinggal hutang ni bang...

4. Suka meminta-minta.  Bila dah dapat, rasa diri hebat sebab berjaya ambil kesempatan kepada orang lain, padahal meminta minta adalah pintu syirik, jangan mengharap pada mahkluk, jangan minta pada makhluk, usaha sambal bertawakal itu Sunnah! Usaha sambil ambik kesempatan itu adalah bidaah!

5. Suka bersangka buruk dengan orang lain.  Malah bercakap dan mengumpat kat belakang bila ada sangkaan-sangkaan tu, bukannya nak tanya tuan punya diri. Ni boleh jadi fitnah tau! Sedangkan mengumpat itu dosa walaupun betul, dan menfitnah itu dosa besar sebab tak betul! Celakalah si pengumpat dan si pengkeji!

6. Tidak menghargai ilmu.  Bila ada bayaran, dikatanya mahal.  Bila bagi free, dikatanya takda value. Maka hargailah ilmu sama ada korang dapat secara percuma (baca FB ini misalnya) atau korang dapat cara bayar(beli buku saya misalnya) hargailah, maka terbukalah pintu ilmu segala ilham al laduni, insyaAllah!

7. Kedekut ilmu, pun miskin jiwa jugak, padahal lagi banyak kita kongsi, lagi banyak Allah tambah, saya menulis 12 buku, dan beratus ratus status di blog serta FB serta Youtube, tapi tiap pagi, saya rasa banyak lagi ilmu yang belum saya kongsi…, saya rasa banyak lagi ilmu yang saya pelajari. oh...

Ada dua ebook sedap baca, sangat rekemen untuk anak bini pandang rezeki dari sudut rohani dan jasmani, dunia dan islamik, tajuknya:

55 rahsia rezeki mengalik tanpa henti

https://attract.onpay.my/order/form/rm01tp/mhamka

Ebook Bijak Menguruskan Wang dan 17 VIDEO Seminar

https://infaqconsultancy.onpay.my/order/form/videoBMW/Hamka

Jika tak suka ebook nak bacaan dalam bentuk buku, klik sini:

https://infaqconsultancy.onpay.my/order/form/po-bsbmw/Hamka

Terima kasih sudi membeli di halaman kereta mayat-Semoga Woha sampai syurga!

Selamat kayakan jiwa, dan kayakan penulis penulis di Malaysia.

Woha!

No comments: