Sep 4, 2012

Bodoh sombong?


(Kepada orang kapir : Bukan semua orang islam bodoh-bodoh belaka, dan kepada orang islam: Allah tak jadikan mereka sia sia..”)

Sejak aku tulis tentang : orang tak percaya ke bulan adalah bodoh, maka banyaklah email, mesej di FB, dan komen diblog yang marah serta tak setuju, dan ada yang bagi bukti bahawa mereka tidak bodoh, tapi bila baca bukti mereka, menampakkan lagi kebodohan., adohai!

Memandangkan perang dingin antara Rusia dan Amarika sudah lama tamat, aku di sini dengan ikhlas hati  ingin menamatkan satu lagi ‘perang dingin’ yang sangat dahsyat dan memalukan bijak pandai, iaitu perang dingin antara orang islam yang dengki serta bodoh dengan kejayaan orang kapir.

Untuk itu, akan akan jawab beberapa email terpilih, komen blog terpilih dan mesej FB terpilih yang akan membantu sebahagian ummat islam yang bodoh dan dengki dengan kejayaan orang kapir supaya masing masing dapat mencari sikap bertenang dalam kebijaksanaan yang semakin menghilang, chewah...

Jangan bimbang, segala nama akan di sembunyikan, aku bukannya kejam sangat.

*****
Soalan 1:
“Bro, jika benar orang ke bulan, kenapa sekali jer America hantar orang ke sana, lepas tu dah tiada sape sape yang pergi?”

Hamka said: Nampak sangat tak ikuti perkembangan dunia, tapi ada hati berlagak pandai, siapa bagitahu kau sekali sahaja orang ke bulan?, ustaz politik? Nenek sebelah bini tiri? Sudah enam kali orang ke bulan bang dan jumlah orang pijak kaki ke bulan seramai 12 orang, sebab tu bila orang cakap, gambar ni tipu, aku tanya balik, ni pendaratan yang ke berapa?, lepas tu orang tu cakap, eh, bukan sekali jer ker orang ke bulan, tulah mangkuk, tak tahu tu tanya, bukan berlagak pandai!

Soalan 2:
“Pada pendapat saya yang tak berapa cerdik ini,..,adapun manusia ke bulan cuma dogma orang amerika saya kira...., logiknya kalau dari bumi ke bulan kene guna roket 1000 tan dgn bahan api yang banyak...macamana diorang dari bulan nak kebumi cuma guna shutle yang kontot tu....cerciter2...sembang ringan2 dahlah.”

Hamka said: Bicara ringan sudah.., angkasa adalah vakum, tiada udara, sekali tujahan, lepas tu tutup enjin, maka kau akan bergerak selamanya selagi tidak berlanggar, atau di tarik oleh graviti planet terdekat, cuba tengok tahi bintang bergerak berjuta batu, ada pakai minyak? ini adalah bicara ringan, dan benda ni paling simple bab angkasa, dan jika benda ni fail, langung tak layak nak nafikan sains dan angkasa., ni ringan dah ni, he he he

Soalan 3:
“Kalau dtg bulan boleh pacak bendera?”

Hamka said: “jika datang bulan, kena pacak bendera merah-Woha!

Soalan 4:
“Tak de org pernah smpai ke bulan..yang ada tu sekarang hanyalah rekaan semata-mata..... benda ni di reka oleh Amerika untuk memenangi perang sains antara Russia.. ia dirakam dalam studio y di rahsiakan.. dari kecil kita di tipu..... jikalau betul org pernah sampai di bulan kenapa negara lain yang maju dah tak pergi?”

Hamka said: “Siapa cakap tak pergi? Ni mesti banyak membaca blog politik hingga lupa nak baca akhbar perdana, korang tahu tak? pada tahun 2008, jepun punya NASA yang dinamakan (JAXA) Japan Aerospace Exploration Agency telah hantar satelit ke bulan yang dinamakan Kaguya atau SELENE yang mana google moon tu ambik dari satelit inilah, lepas tu satelit tu ambil gambar tapak neil amstrong mendarat dan buktikan memang manusia telah ke bulan, lepas tu 2010, china pulak hantar satelit dan buktikan orang dah mendarat ke bulan.., boleh baca berita jepun dan china jika rajin, jika malas dan hidup nak dengki kejayan orang kapir sampai mati, tak dapatlah den nak nolong.., :)

Satu lagi, pernah aku tunjuk link dari laman web negara lain yang buktikan orang ke bulan, kat sorang islam yang dengki dengan kejayaan orang kapir, dia boleh cakap, amerika telah rasuah jepun dan cina untuk tipu nampak gambar kesan pendaratan di bulan, akupun mintak bukti kat mana kau tahu amarika rusuah dan berapa juta?, dia cakap, naluri dia yang berbisik begitu, HA HA HA.., mundurlah budak sekolah masa depan jika dapat cikgu bodoh sombong. islam ugama yang mementingkan fakta, tak percaya kaji bab hudud, semua kena ada bukti, bukan ikut naluri.., adohai..

 Soalan 5:
“Bro, Ustaz azhar idrus cakap Amarica tipu dan telah saman laman web yang membongkar penipuannya, jawab sikit, ni ulamak ni, ulamak mana cakap tipu,” http://www.youtube.com/watch?v=7DdbTx-qrlY

Hamka said: “Nabi dah pesan, jika tak tahu, tanya kepada yang tahu, rujuk an-Nahl: 43, ustaz azhar ni tak tahu pasal sains, bila orang tanya pasal sains, ustaz azhar ni (aku sangka baik) nak perli orang yang bertanya dengan bagi hujah yang kelakar, seperti: “mengikut ulamak arab”, (aku dah gelak, sebab kelakar, kerana bab sains rujuk ulamak arab, ha ha ha, tapi penyokong PAS tak faham lawak ustaz ni), satu lagi bila ustaz cakap, “Amarica telah saman laman web yang membongkar penipuannya”, aku gelak berdekah, sebab kelakar, mana ada orang yang menipu saman orang yang membongkar penipuan?, sepatutnya orang yang membongkar penipuan saman si penipu, lawak kan?, tapi penyokong PAS tak paham lawak ustaz ni, lalu ustaz tu bagi final lawak, “waktu kapal angkasa turun, kamera dah ada kat bulan ambil gambar” aku gelak berguling guling sebab lawak ni paling lawak, tapi sorang pun penyokong PAS tak faham lawak ni, lalu terpaksa ustaz azhar idrus ‘stereotype’kan lawaknya dengan menambah, “bila masa TV3 ambik gambar di bulan?” barulah penyokong PAS gelak sebab ada perkataan TV3., lepas tu Bob lukman buat lawak pergi waktu malam ke matahari, lambat jugak mereka gelak, kena berpikir dulu... (ketawa slow, harap bukan slow-woha!)

Ok, aku sangka baik pada ustaz Azhar macam tu, tapi jika benar dan serius ustaz azhar idrus bagi hujjah malam tu, memang ustaz azhar bodoh bab sains, tapi pandai bab ugama. Tak dosa pun bodoh bab sains, kan ustaz?, yang penting mati masuk shurga. Amin.

Soalan 6:
“Bro hamka, saya mushkil, macam mana kapal angkasa nak bergerak ke bulan sedangkan di angkasa tiada udara? Jika kapal terbang, api tolak udara, kapal terbang naik, di angkasa, nak tolak apa? Patut kapal angkasa statik, lepas tu lagi, macam mana api boleh ada di angkasa sedangkan syarat api terbakar perlu kepada oksigen, angkasa, mana ada oksigen? Cuba jawab wahai blogger keretamayat yang perasan pandai sains.”

Hamka said: ni nak cerita balik tentang hukum newton kedua dan inersia, tapi tak payah, bicara ringan sahaja, paling simple kau tengok orang tembak pistol, lepas peluru keluar, bahu akan tertolak ke balakang, bahu tertolak ke belakang adalah disebabkan letupan atau daya tujahan yang keluar dari pistol, bukan disebabkan peluru berlanggar dengan udara, jika kau menembak dalam ruang vakum pun, bahu akan tertolak ke belakang, inilah yang berlaku di angkasa, yang mana gas pada ekor kapal angkasa akan ‘meletup’ dan menolak kapal angkasa bergerak, tentang api di angkasa, dalam gas tu sendiri dah ada oksigen.

Soalan 7:
Sy mmg x percaya manusia pernah menjejakkan kaki ke bulan. Sebab pd pemikiran logik sy, bumi berbilion kali ganda berat daripada kapal angkasa pun hanya terapung menurut arus graviti. Inikan kapal angkasa yg beratnya sekecil zarah nak dibandingkan dgn bumi utk lawan arus graviti menuju ke bulan. Satelit2 yg ada di ruang angkasa itu pun terapung je. Sy tidak akan percaya sehingga mereka bawa sy pergi bulan. Hehehe, Sebab itu sy tak minat tengok filem transformers, star wars dan seumpamanya. Rujuk link ni.

Hamka said: “Satelit terapung? Ni mesti tak belajar sains dalam bahasa english, dan inilah hujah paling bangang, tapi takpe, dia bagi link, kita tengok, mungkin linknya akan cerita dengan fakta yang betul dan hebat, bila aku klik link dan baca, apakejadah bagi link  bodoh macam ni? Malas nak layan.”

Soalan 8.
“Sy minat juga baca blog abang kadang2.. sy suka quotation abang yakni "semua orang akan menjadi mayat, anda tidak mampu mengubahnya". Tapi Jangan sewenang-wenang mengecop orang lain bodoh dan bangang seandainya kita tidak benar yakin akan sesuatu hal. Lainlah abang sendiri dah mendarat di bulan. Saya hanya percaya kpd abang Hamka apabila abang sendiri dah pergi mendarat di bulan..

Hamka said: “ok”

Soalan 9:
Mungkin abang hamka boleh jelaskan kpd sy apa maksud ayat ini.., ayat ni cerita tentang bukti, orang tidak boleh ke bukan: rujuk: Quran 55 : 33 “Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!

Hamka said: “jangan tafsir Al quran ikut kepala yang suka dengki, nanti masuk neraka, ayat ni tak menggambarkan langsung orang ke bulan,bebaru ni Syed Muzafar pergi ke angkasa tu tipulah ye, sebab dah menembusi atmosphere.., berdosa tafsir Al quran tanpa ilmu, ustaz azhar idrus cakap, manusia boleh pergi ke bulan, takde larangan pun, cuma dia tak percaya.., benda kecik jerpun, tapi bodoh ni benda besar jugak.

Soalan 10:
“Sy ada satu video yg akan buat abang hamka berfikir panjang... Hehehe. for your information bro hamka, neil armstrong is a christian..,  orang christian sejati, takut nak bersumpah bahawa dia berjalan dibulan kerana takut dimakan sumpah., Please watch this video and make a conclusion... hihihi

Hamka said: “ni kira sama macam kes anuar ibrahimlah ni?, dik.., jika dia christian sejati, tak perlulah nak bohong satu dunia sampai mati, kau tak dengar Nei jawab: "thats probably not a real bible".., dia cukup cerdik dan tahu bible tu tipu(pun intended) dan melayan orang macam ni adalah "insult his intelligence", lagipun bukan dia sorang kena provoke macam ni.., nak tengok member dia yang pergi bulan buktikan orang ke bulan,  tumbuk muka sampai keluar bulan dan bintang-Woha!

Soalan 11:
“saya tidak berniat hendak membantah tetapi saksikan ini sebelum anda mengatakan org itu bodoh bengong bingung bangan....dont worry ni bkn virus....tepuk dada tanya selera....utk elakkan diri terus dimanipulasi..,

Hamka said: video kau bagi tu link tahun 2001, internet rumah kau line tenet sampai tahun 2001 jer ke?, cuba kau tengok dokumntary yang patahkan balik teori tu pada tahun 2008, contohnya Mythbuster: http://www.youtube.com/watch?v=mefEKqzq8cg atau baca link ni, http://en.wikipedia.org/wiki/Third-party_evidence_for_Apollo_Moon_landings, meminjam falsafah seseorang: bila tak cakap orang tak tahu kita bodoh, bila cakap, sah bodoh.. woha!

Soalan 12:
“Pendpt sy, kalau waktu dulu, mustahil, tipu . memang ada bukti diorg tunjuk tp pada sy mustahil untuk waktu tu, tp sekarang mungkin tak mustahil, ini pendapat sayalah.”

Hamka said: “dik, dulu nak menipu susah sebab belum ada CGI dan nak buat stadio ruang vakkum dulu susak jugak, so.., pada pendapat aku pulak: Sains ni orang tak bagi pendapat, orang buktikan ujikaji, jadi tak payah bagi pendapat bab sains. baik bagi pendapatan kepada sains supaya mereka boleh buat ujikaji dan selamatkan ummat manusia dari kejahilan.., chewah, : )

Soalan 13: 
satu je kemusykilan.... kalau tahun 1969 dah sampai bulan, aku rasa dengan kecanggihan ilmu sekarang ni, patutnya dah ada McD kat sana sekarang. Tapi kenapa kerajaan amarica dah tak nak pergi lagi?

Hamka said: Kemusykilan kau tu simple sahaja, zaman dahulu upah engineer tak sampai dua ribu sorang, sekarang, upah technician NASA pun dah 10 ribu, belum masuk kos insurans lagi, baru ni nak naik soyuz pun kena beli 20 biji sukoi baru boleh tumpang.... jadi, belajarlah jugak ekonomi jika nak komplen bab sains. Aku nampak, yang komplen tentang orang pergi ke bulan kebanyakkan orang yang bodoh bab sains dan ekonomi, tapi pandai bab politik so call islamik, pacak bendera bulan hujung pokok kelapajelah ‘kejayaan’... kesian sungguh.

Soalan 14:
“Orang ke bulan tu terang terang menipu, tak terbakar ke? Sebab permukaan panas kerana dekat dengan matahari?”

Hamka said: dik, suhu panas sebab ada udara, kat bulan takde udara.., jika nak kira dekat dengan matahari, cuba adik naik gunung kinabalu tak pakai baju, sebab gunung tinggi dekat matahari tak payahlah pakai baju, akan mamposlah kesejukan kerana atas gunung ada salji, (tapi memang panas pun suhu bulan, sebab tu design baju angkasawan macam warna periuk-)

Soalan 15.
Bang, saya sokong abang, tapi muskil, bagaimana orang dibulan boleh telefon di bumi, bukan kena ada udara baru boleh?”

Hamka said: mereka guna ;”electromagnetic radiation analogous to visible light, (gelombang frekuency) sebab tu boleh dihantar melalui vakuum, jangan ponteng kelas sains.”

Soalan 16:
Hamka, aku sokong semua yang kamu tulis, bab ke bulan nipun aku sokong, tapi aku memang bodoh sains dan tak pandai bahasa english, boleh tak cerita ringkas bagaimana orang ke bulan sebab bila member aku tanya, aku terganga tak boleh nak jawab, lepas tu mereka hina aku sebab percaya dengan internet. Soalan aku, berapa jarak bulan dari bumi? Berapa lama masa orang duduk di bulan, berapa kos? Dan bagaimana mereka balik ke bumi, tolong bang, orang tanya, terlopong tak tahu nak jawab.

Hamka said: :sangat panjang jika nak cerita, tapi boleh klik sini, jika tak paham, patutlah Dr Mahadhir suruh belajar sains dalam bahasa english dulu...

Soalan 17:
Bang, macam mana ada tapak kaki dibulan, bukankah graviti sana rendah?

Hamka said: “kau ambil bedak, kau tabur dalam baldi sampai penuh baldi, lepas tu kau suruh anak kau kau pijak slow jer, ada kesan tak? Tentulah ada sebab yang dipijak tu debu di bulan, bukan pijak batu.eh?, macam mana kau tahu graviti kat sana rendah?, ni mesti orang balik dari bulan bagitahu ni.., hihihi.”

Soalan 18:
“Bang, ada pakar mat saleh bagitahu, bukti paling nyata orang ke bulan ni tipu adalah gambar bendera berkibar di bulan, sedangkan kat sana mana ada angin?”

Hamka said: : “cuba bagi nama pakar mat saleh bodoh tu aku nak google. kalau kau tak bagi dalam masa 24 jam, sah kau bodoh.

Email mamat ni sejak bulan Febuari yang lalu, tak bagipun nama pakar mat saleh tu, nampak sangat bodoh tahap gaban, bendera tu orang pakai dawailah mangkuk! Arhgg, cukuplah 18 soalan, dah jadi pakar sainslah pulak..

Kesimpulan:

Islam ugama fakta, ada Alquran sebagai rujukan, kenapa korang suka bercakap tanpa fakta dan bangga pulak bercakap tanpa fakta, malu aku tengok ummat islam membodohkan diri sendiri..

Punca yang menjadikan korang bodoh dan bangang adalah malas membaca, malas belajar, lepas tu dengki dengan kejayaan orang lain, Allah tak suruh kita dengki dengan orang kapir, kita kena kesian dan dakwah mereka.., Ummat yang hidup dengki mendengki ni akan binasa, Nabi dah larang..

Cuba ditakdirkan orang islam yang pergi ke bulan, tentu korang tak akan double standard macam ni, tapi tulah.., dengki dengan kobodohan, bukan dengan akal.

Aku sebagai orang islam nak pesan, jangan jadi orang islam yang bodoh, yang mudah percaya pada semua benda yang nafsu suka, jangan jadi Pak Pandir moden yang perasandisalahkan akibat serrounding authority lalu memilih fatwa kaum kera sebagai panduan hidup.

Ilmu ni bukan milik orang islam sahaja, ilmu ni milik orang yang berusaha, orang kapir yang usaha, mereka dapat, kenapa nak dengki?, dengki pulak dengan bagi fakta yang sangat bodoh yang mana jika orang kapir tahu orang islam berdengki dengan fakta bodoh, makin jauhlah mereka dari hidayat..

Tak payah nak terpekik melolong tuduh mereka curi ilmu dari tamadun islam, ilmu memang akan di turunkan dari generasi ke genarasi, lain kali, jika nak berhujah jangan guna emosi, atau sentimen..

Aku bukan nak agungkan orang kapir, tapi dah mereka buktikan mampu ke sana, kenapa kita kena jadi bodoh tak boleh terima hakikat, lalu berhujah guna alasan: “ustaz cakap amerika tipu, ustaz mana tipu?, woha!

Akhir kata..,  jika tak tahu, ingatlah ayat Al quran, Surah an-Nahl: ayat 43

“Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-orang yang tahu atau pakar) jika kamu tidak mengetahui (keadaan sesuatu perkara).”

Jangan jadi bodoh sombong, bagi faktapun nak kelentong, tu lah lagi, dengar banyak sangat ceramah auta ahli politik yang membuang masa dan takde faedah. Lepas ni, sape sape nak buktikan orang belum pergi ke bulan tanpa fakta, memang aku maki! woha!

Sekian, dari aku yang ihlas nak tolong orang islam supaya berfikir di luar kotak sikit. Itupun jika mahu..oh!

Ps: untuk membolehkan manusia ke bulan, Allah tak perlu hantar walaupun seorang Nabi, tapi untuk bina IMAN dalam hati manusia, Allah hantar 124 ribu para Nabi dan rasul…, renung renungkan, dan selamat beramal. :)

163 comments:

SAKSI said...

1

Nerzhul said...

engkau laksana bulan...

Anonymous said...

Hamka said: Bicara ringan sudah.., angkasa adalah vakum, tiada udara, sekali tujahan, lepas tu tutup enjin, maka kau akan bergerak selamanya selagi tidak berlanggar, cuba tengok tahi bintang bergerak berjuta batu, ada pakai minyak? ini adalah bicara ringan, dan benda ni paling simple bab angkasa, dan jika benda ni fail, langung tak layak nak nafikan sains dan angkasa., ni ringan dah ni, he he he

Kalau begitu dia perlukan kekuatan luar biasa pula la daripada bulan ke bumi nak lawan tarikan yang seakan-akan VAKUM itu.. yg peliknya, vakum itu mmg menarik ke arah bulan ke? Mati enjin automatik pergi ke bulan? LOL

RudyShahrin said...

ada lagi manusia yang suka cakap ikut kepala lutut daripada ikut kepala otak ye..tu lah keretemayat cakap, sungguh2lah cari ilmu, jgn dok percaya teori konspirasi yang tak penah abih tuh...lagi2 konspirasi yang cakap neil armstrong dgr azan masa kat angakasa terus masuk islam...mmg bangang la manusia bodoh mcm yang terus percaya tanpa usul periksa...

tu lah cikgu cakap masa kecik dulu2 rajin2 baca buku, skang baca kat internet terus anggap diri tuh dah pandai..huh, bangang sungguh manusia zaman nih

nadine said...

bro, tukar font ke? besar sangat la. back to old style la bro

HeroTamil said...
This comment has been removed by the author.
cintailmu89 said...

ak amik tau jugak pasal manusia ke bulan ni, tapi takdela terlalu obses sangat..

pandangan aku sebagai seorang pembaca dengan pengetahuan sains yang cetek ak percaya, ak hormat pandangan kereta mayat dalam menegakkan fakta yang kereta mayat bentangkan..

cuma yang tak manisnya apabila perkataan bodoh, bangang dan seumpamanya dilontarkan kepada mereka yang berbeza pendapat dengan keretamayat ni..

dalam apa jua yang kita buat di muka bumi ini, hendaklah beradab.. hormat mereka yang berbeza pendapat dengan cara yang lebih hikmah..

kat sini, jika kereta mayat lebih bersopan, kereta mayat pun tak rugi apa2, dan mereka yang berbeza pendapat pun tak terasa hati..silap2 yang berbeza pendapat dengan kereta mayat lebih menghormati kereta mayat dan boleh menerima pendapat kereta mayat.

*ada garis halus pemisah antara ego dengan kesombongan hati dengan niat untuk membuktikan ilmu dengan fakta nya tu!

sekian, dari pembaca setia blog kereta mayat.

SAKSI said...

bertanya biar pada ahli nye... kalau anda tanya tuan punya blog ni maka jawapan yang di terima adalah berpatutan dengan apa yang tuan punya blog ini paham dari pemahamannya. kalau rase jawapan tu tak menepati dari apa yang anda paham. jangan marah kerana anda bertanya pada orang yang salah.

Anonymous said...

hahaha.. Malas aku nak layan.. Wat topic bagi cool sket bro.. Tegang nih hahaha... tapi aku syor je.. Ikut ko le nak usik lagi kah kah..

Anonymous said...

hilang respek pada blog ni. NOKTAH.

Anonymas said...

YARABBI MENGAPA SANGAT RAMAI ANAK MELAYU TAK AMBIL SAINS DAN FIZIK SEMASA SPM DAN LEBIH MEMPERCAYAI BLOG POLITIK DAN KOSNPIRASI DARIPADA BUKU-BUKU SAINS

MASYA-ALLAH

kepada Anonymous 12:56pm, September 04

Vakum tu tak bermaksud tiada graviti. Graviti itu DAYA, Vakuum berkenaan ZARAH. Lain. Force vs Matter. Google GRAVITY WELL, silakan. Atau baca balik Fizik tingkatan lima SPM

Fahmi Ismail said...

Bersetuju dengan pandangan penulis, cuma bahasa tu jangan la kasaq sangat na. Nampak seakan ego dengan ilmu dan hujah yang ada dan sikap defensive berlebihan. Apa-apapun, syabas kepada Hamka yang berjaya membuka minda dengan tulisan ini.

Anonymas said...

Setiap jasad di angkasa raya yang mempunyai jisim, mempunyai tarikan graviti tersendiri. Jadi apabila kapal angkasa dekat dengan bulan, tentulah tarikan ke bulan begitu kuat.

Teori Gravity Well analogi begini.

Gali dua lobang di atas tanah, satu besar dan dalam (mewakili Bumi), satu lagi buat jauh sedikit tapi kurang besar dan dalam (mewakili Bulan). Cuba golekkan bola dari lubang besar ke lubang kecik.

Korang dapati korang perlukan daya yang besar untuk melepasi 'tarikan' lubang besar untuk keluar dari lingkungannya (andaikan ini medan graviti bumi). Ini yang dikatakan Escape Velocity, bukan main banyak bahan api diperlukan untuk tujahan ni...tarikan graviti bumi kuat

Okey, makin dekat dengan lubang kecil (bulan) makin senang sebab bulan pun ada medan tarikan graviti. Tak perlu banyak tenaga dan tujahan kalau nak ke bulan dari angkasa, matikan enjin dan biarkan ia menarik kapal ke arahnya dengan graviti.

Masa Sheikh Muzafar nak balik ke bumi dari ISS pun begitu jugak, tapi graviti bumi memang kuat dan memerlukan kapsul angkasa menujah KE BAWAH yakni retro rocket agar jatuhan ke bumi diperlahankan. Kalau tak, jadi lempeng Muzaffar la nanti.

Sekian.....

hzul said...

fakta-kepala-lutut:
43.84576% percaya
43.84576% xpercaya
12.30848% buat xtaw

#berbalah xpe, bersengketa jgan..

(ni bkan kta2 biasa, punyai mksud yg mendalam oke)
renung2kan..

hzul said...

fakta-kepala-lutut:
43.84576% percaya
43.84576% xpercaya
12.30848% buat xtaw

#berbalah xpe, bersengketa jgan..

(ni bkan kta2 biasa, punyai mksud yg mendalam oke)
renung2kan.. dari sudut positif!

Unknown said...

marilah sama-sama kita mengaku bodoh dan belajar. susah sangat ke.

belajar, memperbodoh diri.

Bluepanda said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Semua rakyat Malaysia dah kena tipu, angka sawan kita yang pertama ialah Ayah Pin...wooha!!!

sarah said...

Setelah aku baca blogammar.com tu baru aku faham apa yang Hamka rasa.Sedih melihat anak muda yang akan meneraju negara ini kebanyakannya bodoh sombong!!

Tolong lah....

sedihnya... begini ke anak muda sekarang?? tuntut ilmu malas, baca malas, tafsir Al Quran ikut kepala sendiri...

Ohhh!!!

sarah said...

beberapa komen yang menampakkan "keTIDAK BIJAKan" anak muda zaman sekarang yang perasan hebat dalam memberi komen tentang pendaratan manusia pertama ke bulan.

"yg percaya bnde nie sume sbnarnye x taw istilah “teori konspirasi” … x taw ?? aaa dengan itu tanyalah dengan orang yg taw dan lebih arif , bukan memBANGANGkan orang lain …x pon bacalh buku2 mengenai yahudi,freemason,illuminati sebab ini pon sebahagian dari ilmu akhirat …bagus apa membaca,dapat tambah ilmu n dlam al-Quarn sendiri pon kita dsuruh BACA …” iqra’ bissmirob bikal lazi kholaq’ ” ..kan lebih bagus dari memBANGANGkan orang lain …walllahualam .."

"org bodoh je yg percaya dgn penipuan besar yg direka oleh amerika…lw nk ag kepastian,kaji laa al Quran..Allah da critakn sumenye dlm tue tp lw tetap nk prcya dgn penipuan org2 kafir nie,sila laa brsedia untk diperbodohkan oleh mereka….. = )"


SEDARLAH WAHAI ANAK MUDA!!!

TheInsider said...

Orang kita sangat pandai bercakap.
Banyak ilmu di mulut,tapi kosong di dada.

依之汉 said...

Bukan main aku LoL baca. Woha! Baca sampai soalan ke-5 dah terguling aku kat lantai nih!

Unknown said...

aku xpandai langsung sains...tp aku percaya de org pegi bulan sebab da ALLAH takdirkan rezeki die dpt g..tp serius la aku pecaya la...:)

Anonymous said...

Salam en hamka. Saya suka cara pemikiran en hamka. Tapi alangkah baiknya kalau kita x cakap bahasa xelok.

Kadang2, bila guna bahasa xelok, orang nak dengar pon xboleh terima apa yang kita nak sampaikan.

Sebabtu, saya selalu cuba kalau saya ngajar, saya akan puji pelajar saya, pandainya awak, semua dah pandai2 dah. Bila saya puji, ramai lagi yang nak dengar apa yang saya sampaikan dengan semangat, mata bersinar2. Ini saya tak tipu.


Guna bahasa yang baik dalam penyampaian, Insya Allah sampai ke hati.


Setakat sedikit teguran. Maaf kalau saya salah berbicara..


Cahaya Pemelihara

Unknown said...

Salam en. Hamka,
Sokong artikel ini. disini kawe sertakan link bukti bergambar 'landing site' di bulan tu betul2 wujud. Nak caya ke tak, terserah la kepada kepala otak masing2.
http://en.wikipedia.org/wiki/Third-party_evidence_for_Apollo_Moon_landings
Psst...Ramai yang Butthurt dengan jawapan Hamka no.5 tu...

Anonymous said...

Karkun i.t..... hihihi...

menusukhati said...

jawapan no 17,terbaik!tergelak tanpa disedari

Anonymous said...

Hamka. kalau engko betul pun, tolong lah jangan panggil orang lain bodoh. tak manis bagi aku. :)

-Hanya teguran ringan dari aku-


NN

pakden said...

Setuju dengan tuan.

pakden said...
This comment has been removed by the author.
pakden said...

Saudara Hamka,

Ramai rakan dan saudara saya mengikuti blog dan tulisan saudara. Ilmu yang tuan curahkan tiada ternilai di dunia ini. Semoga Allah membalas segala usaha tuan dalam perkongsian ilmu dan pencerahan minda. Pada pendapat saya, sama ada tuan sedar atau tidak, tuan sudah berada di landasan dakwah. Tahniah.

Landasan dakwah yang terbaik adalah mengikut cara Rasul tercinta kita, Muhammad S.A.W. Tetapi siapalah kita jika dibandingkan dengan akhlak baginda kekasih Allah. Sekiranya kita tidak mampu mencontohi baginda, maka kita patut cuba mencontohi kaedah dakwah 4 sahabat utama baginda. Dan sekiranya tidak mampu juga, rujuklah kaedah dakwah 4 imam utama ahli sunnah wal jamaah.

Pendapat saya, dakwah tuan akan lebih berjaya sekiranya tuan dapat mencontohi tokoh² yang telah saya nyatakan tadi.

Teruskanlah menulis.

Anonymous said...

Yang paling bangang kat sini aku rasa hamka..
yg tak percaya biar je tak percaya..yg percaya biar je la percaya.. sebab dua2 tak boleh buktikan ape2..
Hamka dah tak macam dulu.. macam mane aku tau? sebab bini die yg bagitau kat aku..

GOKU said...

apa la korang ni, kan hamka dah cakap die tulis blog ni nota untuk diri dia sendiri, yang korang butthurt sgt apesal?? sukati die la nak tulis bodoh ke, bengong ke, bahalul ke.. huhu..

zaki ambulans said...

bulan berapa nak turun kl lagi?

Bluepanda said...

Abg hamka.. saya dah tgok video MYTHBUSTER MOON HOAX.. dalam video tersebut diorang cuba tiru kembali kejadian yang sama dengan dalam gambar dan video org ke bulan di dalam studio diorang... jd abg hamka... bukankah ini bermaksud orang kebulan adalah suatu penipuan??? .. kalau mythbuster 2 bleh wat kembali kejadian org di bulan dalam studio diorang xkan la org amerika dulu xleh wat benda yang sama jugak dalam studio ??? .. ha.... pham x saya tulis nie abg hamka?? abg hamka x SLOW kan? .. hehe

Egg Head said...

jgn nak gaduh la.....

perkara nie allah tak tanya dalam kubur or masyar...so jgn fikir sgt....fikir iman n amal lg baik....

Anonymous said...

bluepanda,
sila jangan jadi bodoh..sekian dari orang yang pandai untuk orang bodoh..

makcik pah said...

saya tak pandai sains tapi saya percaya manusia pernah ke bulan. pernah terbaca cuma tak ingat dimana @ mendengar cuma tak ingat siapa bahawa manusia adalah makhluk yang paling mulia makanya di izinkan untuk kuasai langit, bumi dan lautan, segalanya untuk membuktikan keagungan Allah dalam penciptaanNya. maaf dan betulkan saya jika saya salah...

Anonymous said...

bluepanda your statement full of

confusion?

Anonymous said...

bluepanda nampak sangat bodohnyer..taubat sekarang

Anonymous said...

Sume owg bebeza pndpat... die kate x pnah pegi mgkin die ade resource sndri, yg kate dh pegi mgkin de resource sndri... tp wlu pape pn, bebicara la dgn tutur kate yg sopan, krn niat tu nk bkongsi ilmu kn...

Anonymous said...

to >> anonymous 7:24 PM, September 04, 2012

bro are u basically believe that

people shouldnt know the truth?

statement kau macam " biar la org

kafir tak percaya kat islam bukan

bagi signifikan apa pon "

your comment reflect how low yourself bro . nuf said


pewdiepie die hard fan

Anonymous said...

siapa readers yg tak slow mybe dpt

tangkap apa yg hamka nak advocates people exactly.

selain >> get educate yourself >> go read books >> get lot of knowledge

>> apa yang aku rasa big thing yg

hamka nak bgtau bukan penting pon

argument pasal org kapiaq nak g

bulan .

just note kata2 akhir , Allah swt tak perlu hantar nabi utk manusia pergi bulan walau hebat mcm mana pon , susah mcm mana pon ekspidise ke bulan tu>> thats not the REAL THING to people.

but IMAN it is, 124k nabi s, wow ISLAM itself is big thing.


"memang ustaz azhar bodoh bab sains, tapi pandai bab ugama. Tak dosa pun bodoh bab sains, kan ustaz?, yang penting mati masuk shurga. Amin"

heaven is FTW


pewdiepie die-hard-fan

D-SIM said...

inilah jadinya memberatkan perkara yang ringan.

hamka said...

Jawab mana sempat:
---------

Anonymous 12:56 PM, September 04, 2012

Orang macam kau lah yang memalukan orang islam, apa kejadah vakuum menarik ke arah bulan? Kau ingat aku cerita tentang vacuum cleaner ke, nak kena tarik tarik LOL!

------------
nadine

nanti aku tukar balik jika line internet laju, slow sikit sekarang..

----------
iZ

wahai pembaca setia blog kereta mayat. Maaf jika terkasar bahasa, aku kadang kadang menulis tanpa membacanya semula, namun, jika nak baca tulisan aku yang sopan, mungkin boleh baca

-----------
pakden

nasihat pakdin akan cuba di semat pada hati, oh..

-----------
zaki ambulans

bulan berapa nak turun kl lagi? Mungkin bulan depan jika ada urusan, sebab buku permata yang hilang tinggal lagi dalam 25 biji, nak kena ambik dengan penerbit untuk jual buku bertanda tangan..

-----------
Bluepanda

Maksud kau jika pada tahun 2008 boleh buat stadio, tak kan lah tahun 1969 tak boleh buat?begitu? atau Maksud kau jika tahun 2008 boleh buat smart phone, tak kan lah tahun 1969 tak boleh buat smart phone? Tak ke BANGANG punya statement tu, alamak terkasar bahasa pulak, note: jangan delete komen anda, jadikan komen ini sebagai pengajaran kepada orang lain dari membuat statement bodoh macam anda, hihihi.

-----------
Egg Head

Bodoh bab sains satu hal, lepas tu berjangkit bodoh bab ugama, susah jugak..

-----------
makcik pah

kagum saya mak cik yang dah tua dari generasi X jauh lebih pandai dari remaja generasi Y, hidup genarasi X, woha!

-----------
pewdiepie die-hard-fan

terbaik!

----------
D-SIM

Tak percaya orang ke bulan tu ringan jer, tapi bagi bukti bodoh dengan bangga tu yang berat!

hamka said...

wahai pembaca setia blog kereta mayat. Maaf jika terkasar bahasa, aku kadang kadang menulis tanpa membacanya semula, namun, jika nak baca tulisan aku yang sopan, mungkin boleh baca permata yang hilang kini dijumpai, sangat sopan aku menulsi disitu, wah, sempat promote pulak, hihihi

Anonymous said...

xde la hamka..kdg2 aku tgk bhs anda terlalu kasar kpd org yg xpatut..kalo kt org yg kutuk2 anda tu..aku bleh trima lg..tp kdg2 tu dorg pnggil ko abg..cmm xpatut je ko kutuk dorg..sbb mungkin dorg ikhlas xtahu..sbb tu dorg tnye..dan aku akui..aku suka penulisan ko..buat aku fkr luar dr kotak pemikiran org melayu..tp islam pn mengajar kita utk berhemah..xslh berhemah..tp xslh jgk utk membalas blk cabul mulut org..aku yakin ko pn tau bnda ni..cuma aku xnk la kalo org yg baru2 nk start kenal islam..tgk cara kita yg kasar ni..buat dorg takot nk brtnye..tu je..akhir kata..aku mntk maaf kalo aku terkasar..skdr menegur..sbb sme sprti anda..idola aku adalah muhammad S.A.W..dan aku sntiasa mncuba mnjadi spt dia..insya Allah..amin...-Lan

Anonymous said...

Ada sapa blh jawap Kenapa NEIL AMRSTONG tak bior je Bendera USA terpacak kt Bulan?..

hiahahaha

Anonymous said...

Hehe. Jangan tak tahu, saya beli buku en hamka tu. Walaupon ada 18sx, tapi saya akui ada banyak cadangan yang saya akan pertimbangkan untuk buat.

Contohnya, bila sedih, Allah uji, kita lgi dekatkan diri dengan Dia.cth yg diberi bila orang tua tu anak dia kena culik dengan penyamun.

And yang kedua, kaedah tipu syaitan. itu ek namanya? Kita perlu denda diri kita dengan banyakkan lagi ibadat bila kita buat salah.


Saya pelajar yang baikkan? hehe



-Cahaya pemelihara-




Anonymous said...

Ok tak, bukan saya beli, ada orang yang belikan untuk saya. =)


-cahaya pemelihara-

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

LOL..
giler 'sopan' ayat..hahha..tapi bermakne..

<3 takkn pernh bhnti bce blog Hamka..hohoo..

Anonymous said...

Adoi.. US x rugi ape² pn lau kite ckp dieorg tipu ke ape ke.. Dieorg akn trus wat reserch utk explore lg angkasa. Yg jadi mslh skang ni org kite yg just pndai tulis n ckp US tipu.. Pe kt dpt?.

Musang.

zulhilmi said...

orang dah ready nak pergi marikh...orang kita masih bercerita pasal teori konspirasi bulan...tak rasa rugi ke??

Anonymous said...

best nya kalau Hamka dapat terapkan cara Rasulullah bagi ilmu, tak dapat cara Rasulullah, cara Umar Al-Khattab pun jadilah... Bulan, bintang, langit, membuat saya terasa seperti semut, dan zarah je...no nilai


Anonymous said...

bila ustaz azhar ceramah sambil kutuk orang tak setuju dengan PAS guna ayat kasar, BODOH, BENGONG, BIAWAK.., saya cakap, bagus ustaz azhar ceramah, keras dan bersemangat, tapi apabila Hamka bukan ustaz cakap bodoh pada orang yang betul betul bodoh saya cakap, best nya kalau Hamka dapat terapkan cara Rasulullah bagi ilmu, tak dapat cara Rasulullah, cara Umar Al-Khattab pun jadilah...

~awan (^_^)v said...

serius pengsan baca entri ni. tgk komen pula sama panjang dgn entri tapi isi tetap komen tetap mahu membangkang. hahaha. tak larat nak baca komen pulak. takut koma terus baca karang. the reality is, this is our ummah nowadays. haha. blajaq xhabs mahu jatuhkan org lagi pula. silasila siapa yg terasa itu beritahu saya anda ini aerospace engineerkah? fakta anda beri untuk membantah sains(dan entri ini) sume takleh pakai.

kau bodoh said...

kepada orang yang tak selesa dgn penggunaan bodoh, bangang dsb.

welcome to keretamayat.

kalau anda nak blog dengan bahasa yang sopan sila jalan terus belok kanan dan pergi ke blog imam muda.

Anonymous said...

Pun setuju..sounds kasar..

kak cik said...

heran betul aku, asal baca je entry kat blog hamka perabeh sampai sume komen aku baca. esok bukak lagi nak tengok ada tambahan komen lagi ke tak... haaiisshh...macam dah takde keje la pulak aku ni...

Anonymous said...

Pembuktian pod Apollo pernah mendarat di bulan dan Neil Amstrong sendiri mendarat di bulan adalah dua perkara yang berbeza.

hamka said...

orang yang bodoh sombong ni, cuba kau ubah tajuk perbahasan dengan isu lain seperti isu politik, isu syiah, isu wahabi.., akan tetap sama, bagi bukti dan fakta, tetap tak nak berlapang dada.., adohai.

Anonymous said...

semua orang bodoh termasuk aku..
Nabi SAW hri2 mngs fikir tentang umat..dpat x semua umat dia msuk syurga n bebas dri neraka..tapi korang???
gaduh bnda yg lgsg xde faedah..klau btol atau xbtol pun orang amerika prg bulan pe ko kesah..korang xdpt apa2 pun..skt faedah pn korng xdpt..
Neil armstrong klau dia mati tnp kalimah dy akn dibkr dlm api slma2nya..
skrg fkr glran kita..pst ke mti dgn kalimah???pst mti je msk syurga???klau dah pst xpela..kita ni xde jminan lg..xpyh nk bertekak dgn bnd rmeh 2..
nak dptkn pngtahuan..okla go on..tpi kalau smpai nk bgduh..aq rse sgt xprlu..fikir soalan2 kbr..agk2 dpt jwb x??

hangkebun said...

bagi saya Islam ni agama yg meraikan perbezaan pendapat,tp jg sampai berbalah pada perkara pokok.

Cth jika kita p jadi imam subuh kat perlis,dah tau area sana xde qunut,x perlu la kita yg biasa subuh berqunut ni selitkan qunut dalam solat kita.janji kita smyg.

kita x selalunya betul dan orang lain x selalunya salah,tp kalau kita pun dok memaki hamun menegakkan pendirian kita seolah2 kita sentiasa betul,apa bezanya kita dgn pihak yg kita x setuju tu kan :)

Anonymous said...

salam...

wah.... dah dua entri berturut turut cerita pasal bulan..

aku dah tak sabar sabar nak tunggu entri pasal dacing pulak!!

nampaknya pilihanraya dah makin dekat....hamka kau jangan berat sebelah....cerita pasal bulan dah dua kali berturut turut...

lepas ni jangan lupa cerita pasal dacing pulak naaa....kalau takde idea pasal dacing,kau cerita pasal keris tak bersarung pun ok jugak....

ha ha ha ,saje nak bagi sejuk.....

-saudara seagama-

Anonymous said...

Aku suka baca jer. Mana yang aku faham aku simpan. Yang x paham masih tergantung

- aku mayat membusuk

Anonymous said...

askm.

aku nak tanya hangkebun..

apesal mufti perlis ngan ketua agama perlis tak hormat amalan orang islam kat malaysia ni..satu malaysia semua baca doa qunut,tiba tiba dia tak baca ..tak reti nak hormat orang langsung...

pastu paksa semua orang perlis yg nak beramal macam orang malaysia lain buat,supaya ikut kepala diorang,sapa sapa imam yg ikut macam
negeri lain buat(qunut,wirid berjamaah lepas solat,bersalaman lepas solat,maulid nabi,talqin,tahlil dll) habis semua kena pecat!

belajar hormat orang lain,baru orang boleh hormat kita..

-saudara seagama-

akmar said...

dh lame x bukak blog bro hamka, hari ni bukak terus baca entry terkini (Bodoh Sombong) tanpa mmbaca entry sebelum2 ni.

jadi saya x tau apakah komen/isu yg membuat hamka sentap sehingga terkeluar perkataan bodoh bangang etc dgn kadar yg melebihi satu.

spertinye penulisan bro hamka tidak lagi seperti dahulu yg penuh keindahan meskipun disampai kan dlm nada lawak jenaka & sinikal.

sekadar pendapat peribadi.

Pemikir Sunnah said...

SEBELUM ORANG KAFIR ZAMAN KITA SAMPAI KE BULAN, ORANG KAFIR ZAMAN NABI DAH MINTA NABI TURUNKAN BULAN KE BUMI. DAN NABI TELAH BERJAYA MENURUNKAN BULAN MENDARAT DI TANGAN NABI, SIAP TERBELAH DUA LAGI DENGAN IZIN ALLAH, DAN BULAN ITU BERCANTUM DAN NAIK SEMULA KE LANGIT. SUBHANALLAH...!!

BULAN ITU TURUN KE BUMI DENGAN CARA MENGECIL DAN NAIK SEMULA KE LANGIT DENGAN CARA MEMBESAR... ALLAH HUAKBAR...!!

Anonymous said...

Woit!!mao gadoh ka?!

Anonymous said...

korang tak perasan ker?
blog ini ditulis oleh pencacai umno yang sunggoh karkun.


karkun IT la katakan.

kah.kah.kah.ka.ka

dah lama aku tau.

noktah.

Anonymous said...

apa ke bodoh sgt tuan empunya blog ni.

yg membongkar manusia tak pernah jejak kaki ke bulan, bukannya orang Islam, tapi orang US sendiri. orang kafir usa.

tak patutlah diperbodohkan orang Islam secara mutlak.

ni buktinya.
semuanya dalam conspiracy theory
http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing_conspiracy_theories

Mungkin makhluk bernama hamka ni tak reti dan bodoh dalam berbahasa Inggeris. dah tau bodoh tu, belajar la kasik pandai.

aparaa....
umur makin tua.

nafsu beranak jer pandai macam thermites (anai2)
tapi hakikatnya karkun tabligh bodo.

haha


Anonymous said...

tahler.. aku rasa, dia simply cakap ustaz azhar bodoh sebab USTAZ AZHAR TU PRO PAS.

dan PERNAH satu ketika USTAZ AZHAR menyuruh hadirin hadirat mengundi parti PAS dalam ceramahnya.


yang ustaz PRO-UMNO for sure selamat tak pernah dikutok oleh encik hamka.

setahu saya lah.

wallahuaklam.


Anonymous said...

PAS memang slow

Anonymous said...

hanya orang yang berfikiran slow aje yg ikut pas.

pas=parti akal slow..

bekas penyokong ustaz azhar idrus. said...

teori konspirasi di reka oleh orang kapir yang dengki dengan kerajaan amerika yang juga kapir, mengikut wiki, 20 peratus orang kapir di amerika tidak percaya orang ke bulan, oleh sebab amerika musuh orang islam, mereka telah bersetuju dengan 20 peratus orang kapir walaupun terbukti konspirasi mereka adalah rekaan semata mata..

di malaysia, pas telah bergabung dengan DAP yang kapir menentang UMNO, dan dalam teori konspirasi bulan, PAS telah setuju dengan 20 peratus orang kapir yang dengki, yang mana kajian menunjukkan 20 peratus yang tidak percaya adalah bukan pakar sain, tapi lebih kepada aetis dan hippies,

saya dah lama noktah baca blog hamka, tapi selalu refresh komen, sebab saya tak ada bacaan blog lain yang menyentuh hati.

Anonymous said...

hamka dan ustaz azhar ni orang terengganu, orang terengganu memang hebat, ha ha ha.

tanpa nama said...

aku pernah baca ustaz fahtul bari dikutuk hamka sebab memperlekehkan kitab maulana Zakaria.., ustaz fahtul bari tu orang PAS ke?

atau penyokong PAS di atas sudah biasa menfitnah, aku juga pernah baca Hamka kutuk bini pemimpin tak pakai tudung.

aku yakin pernah baca sebab aku pembaca blog ni yang setia.

Anonymous said...

tak sangka la pulak saya.
yang hamka ni kaki kutuk mengutuk.

karkun kaki kutuk gitu


haha

Anonymous said...

tak sangka la pulak saya.
yang hamka ni kaki kutuk mengutuk.

kutuk mengutuk ni kebolehan orang pas

hamka, jangan tiru kami, cari identiti sendiri.

haha

Anonymous said...

karkun tu sri petaling ka ?

kat sri petaling depa ngajar bodo sana. bodo sini. kot?

perangai nabi camtu ka?

Anonymous said...

ni bukan blog tabligh lah.

ni blog salah seorang pencacai umno kepanasan.

Anonymous said...

karkun tu sri petaling ka ?

kat sri petaling depa ngajar bodo sana. bodo sini. kot?

perangai nabi camtu ka? tahu tak, dalam ceramah pos, ustaz azhar, mat sabu dan lain lain ustaz, selalu guna perkataan bodoh.

jangan tiru kamilah hamka,

cari identiti sendiri.

Anonymous said...

hamka, kau tolong delete jawapan no 5 tu, jika umno tahu nanti, malu kami.

Anonymous said...

Selepas kematian Neil Armstrong beberapa hari lalu, ada dua teori konspirasi yang hangat diperbincangkan.

Yang pertama: NA telah mendengar azan di bulan dan kemudian telah masuk Islam. Cerita ini telah terbukti satu rekaan semata-mata, dan cerita ini telah disebarkan oleh mereka yang berniat baik tapi suka menyebarkan kisah palsu (ini sifat tabi’i mat2 dan minah2 konspirasi).

Yang kedua — yang ini lebih membengangkan saya — ialah teori bahawa manusia tidak pernah landing di bulan, dan video pendaratan oleh astronaut2 Apollo adalah rakaman yang dibuat di studio. “Teori” ni AMAT MEMANASKAN hati dan telinga saya, lebih-lebih lagi jika orang yang bercakap mengenainya adalah orang yang langsung tiada latarbelakang sains atau teknologi, dan hanya mengulangi apa yang ditonton di Youtube, atau dibaca di laman-laman web sampah atau buku-buku sampah (yakni sumber rujukan soheh mat2 dan minah2 konspirasi).

Sila jangan jadi bodoh.

Baca link-link berikut, dan baca dari awal hingga akhir:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing_conspiracy_theories – terutama bab “The Hoax Claims” yang menyenaraikan kesemua hujah-hujah konspirasi anda dan menjawabnya satu persatu menggunakan fakta SAINS dan TEKNOLOGI, bukan SAINS JIN dan TEKNOLOGI AKAR KAYU.
http://en.wikipedia.org/wiki/Third-party_evidence_for_Apollo_Moon_landings
Tahukah anda ada banyak satelit2 dari seluruh dunia, yang dihantar oleh pelbagai negara (Jepun, China, India, etc.), dari dahulu hingga sekarang, yang telah mengambil gambar permukaan bulan dan gambar yang diambil adalah SAMA dengan gambar permukaan bulan yang diambil oleh astronaut2 Apollo?

Dan tahukah anda bahawa satelit-satelit tersebut juga telah berjaya mengambil gambar kesan tapak kaki astronaut2 Apollo, kesan pendaratan lunar module, dan juga bendera Amerika Syarikat yang dipacakkan oleh astronaut2 Apollo di permukaan Bulan?

Jangan jadi BODOH.

Sheesh…korang ni, kalau nak jual Sains Jin dan Teknologi Akar Kayu sekalipun, toksah la menafikan kehebatan Sains dan Teknologi yang sebenar.

Cuba la hormat sikit pencapaian saintis-saintis dan jurutera-jurutera NASA. Seramai 400,000 orang dari projek Apollo telah bersusah-payah selama 10 tahun untuk menghantar wakil dari spesis kita ke Bulan. Apa salahnya kita hormati mereka dan jangan mendengki.

Kalau anda tidak berpengetahuan dalam bidang ini, cuba lah jangan banyak cerita dan berkonspirasi. Cerita lah benda-benda yang anda pakar seperti bagaimana menangkap jin dalam botol dan apakah jenis akar kayu yang mujarab untuk mengubati AIDS.

(dipetik dari: http://suhaimiramly.wordpress.com/2012/09/01/neil-armstrong/)

Anonymous said...

kalau ustaz azhar makan tahi.
takkan encik hamka makan tahi puler.

kalau macam tu 2x5 saja ler.

satu sri petaling juga.

Anonymous said...

kalau ustaz azhar makan tahi.
takkan encik hamka makan tahi puler.

biar kami sajer makan tahi.

encik hamka, pergilah makan nasi.

Anonymous said...

anonymous tu hamka kot...
loyar buruk tu maintain jer..

apa2pun memang patut.

Anonymous said...

ops, aku belum habis tulis,

apa2pun memang patut hamka makan nasi, dan kami makan tahik.

Anonymous said...

hamka, kau patut masuk pas, gunakan loyak buruk kau untuk jatuhkan umno, mesti terangkat jika hamka masuk pas. aku akan sokong kau jika sokong pas.

Anonymous said...

hamka tak payah masuk pas.
masuk iblis lagi baik.

Anonymous said...

takyah gado2...
blog ni kan blog santai?

kita dengar lagu kosong lagi bagus

http://www.youtube.com/watch?v=_RzS6HnKOMI

Me said...

Aku sebenarnya sokong sangat lah hamka ni kata korang bodoh dan bangang sebab seriously lah bodoh dan bangang pun. tulah banyak sangat tengok drama melayu ni wakakak.

Gesaan Menuntut Ilmu said...

Ambik sikit masa untuk dengar video ni baik2. Kepentingan ilmu dalam Islam. Bergaduh dalam internet bergegar2 apa pun tak dapat.

http://www.youtube.com/watch?v=V4xxfPO2VvY

Anonymous said...

gadoh lagi, gadoh lagi.... baru umat Islam boleh bersatu... gadoh lagi, gadoh lagi.... hahahaha

Anonymous said...

bagus korg sume nih dan sume org dh bwat kerja, ulamak dengan ilmunya, ahli politik dengan politiknya, pendakwah dengan dakwahnya, penyapu sampah dengan menyapunya,ahli sains dengan sainsnya, ahli astronomi dengan astronominya, blogger dengan blognyer & mcm2 lagi tapi... kite cume blom ade kerjasama je... hehe cerahkan hati..

Anonymous said...

"Maka apakah orang-orang yang menunjuki kepada kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah orang yang tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk? Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimanakah kamu mengambil keputusan?" - Surah Yunus [10] : 35-36

susumanis said...

orang yang palin bodoh ialah orang yang buat buat lupa dia akan MATI..bodoh benda lain ok lagi laa...huhuhu

Unknown said...

kalau manusia landing atas bulan pun korang tak boleh terima, apetah lagi kapal angkasa yang nak keluar dari sistem solar kita ni ek? After 35 Years, Voyager Nears Edge Of Solar System

aDDy said...

" Anonymous said...
Hamka said: Bicara ringan sudah.., angkasa adalah vakum, tiada udara, sekali tujahan, lepas tu tutup enjin, maka kau akan bergerak selamanya selagi tidak berlanggar, cuba tengok tahi bintang bergerak berjuta batu, ada pakai minyak? ini adalah bicara ringan, dan benda ni paling simple bab angkasa, dan jika benda ni fail, langung tak layak nak nafikan sains dan angkasa., ni ringan dah ni, he he he

Kalau begitu dia perlukan kekuatan luar biasa pula la daripada bulan ke bumi nak lawan tarikan yang seakan-akan VAKUM itu.. yg peliknya, vakum itu mmg menarik ke arah bulan ke? Mati enjin automatik pergi ke bulan? LOL

12:56 PM, September 04, 2012"


Gua baca terus gelak. Jenis dalam fikiran vakum penyedut hampagas tanpa mengetahui bagaimana penyedut hampagas berfungsi.

dah tu kapal angkasa tu xde plak stering nak kontrol..haha

Anonymous said...

Jangan Jadi SLOW
Blog ini juga tidak mewakili mana mana pertubuhan, kumpulan, fahaman, parti, gerakan atau sindiket, jika tak puas hati,jangan kutuk UMNO, TABLIGH dan lain-lain pertubuhan, tapi hina, caci, maki, kutuk dan laknatlah aku seorang...

Anonymous said...

http://chedet.cc/blog/?p=835#more-835

Anonymous said...

Mmg terlaknatlah hamko sorang2 kot sbb nak sgt

hidup umno

Anonymous said...

Wahhh pandainye kau!... Mcm ni cara orang pandai ajar orang2 bodoh mcm saya?.. sob3 *nangis ter esak2 akibat kebodohan yg melampau*

Anonymous said...

Hamka baik..hamka bijak..semua yang baik pandai dia sorang..ulamak semua bodoh..kami lebih rela ikut para ulamak jadi bodoh..kami semua bodoh xmacam hamka..

Anonymous said...

sebab tu jika ulamak makan tahik, kamipun makan tahik.

hamka yg bijak pergilah makan nasik,kami lebih rela ikut para ulamak jadi bodoh..kami semua bodoh xmacam hamka..

hamka said...

dulu Nabi tunjuk mukjizat, orang bodoh sombong cakap, ini semua sihir, hari ni kita tunjuk bukti, orang bodoh sombong cakap, konspirasi, adohai..

ps: terima kasih suruh aku makan nasi, :)

http://keretamayat.blogspot.com/2010/10/teori-konspirasi-itu-bodoh.html

Anonymous said...

terbaik..hahaaha. respect hamka.. bkn setakat bab agama sje tahu,,

Anonymous said...

Jam menunjukkan pukul 4:41am.
Aku malas lah nak cerita2 bulan ni..baik aku bagi tuan punya blogger sedikit assigment..ehem2..tlg buatkan aku assignment pasal orang melayu yang hidup miskin..sekolah tak nak tinggi..yang cina semua bidang sains..yang melayunya pulak sastera(realitinya kelas sastera untuk pelajar yg resultnya mcm jahanam)..then kenapa cleaner,pencuci parit,pencuci kereta kebanyakkannya pakcikmakcik yang datangnya dari orang melayu?kes merompak meragut mencuri kebanyakannya melayu tetapi kes yang melibatkan penipuan jutaan ringgit pulak datangnya dari bangsa selain melayu?
Dah siap nanti submit aku kat blog..aku nak baca penulisan dari org bijak..

Asfan Ash said...

Soalan 8 tu patut jawab dengan "K" je Hamka. "Ok" pun tak perlu dibazirkan utk soalan tu. lol

Asfan Ash said...

dan janganlah kamu semua terasa sangat dengan perkataan 'bodoh' yang Hamka gunakan

Sesungguhnya trend ini Ustaz Azhar Idrus yang dihormati dah guna before it was cool

hipstersUAI

Anonymous said...

suka dgn pesanan terakhir..sgt membuka hati dan akal.."Allah tidak menghantar seorang nabi pun untuk manusia ke bulan. tapi Allah menghantar 124000 para anbiya untuk membina iman"..Allahuakbar..Thanks hamka..Aku paham penulisan kau, masyarakat kita dan mungkin aku sendiri kurang akidahnya..very nice sharing keep it up.. :D

Anonymous said...

hmm..y nmpknya org mlyu je bnyk dengki bukn org islam.wallahu a'lam..

pling terkesan y akhir tu..Allahu rabbi..telagah psl ilmu dunia..ilmu akhirat x de siapa pun peduli.

Mati kataklah jwbnya.

Mataku said...

Semua org fikir nak pg ke bulan kena pg direct... buduh...

Nak kuar dari bumi pun bukan leh terjah terus dari bumi ke langit... kena lalui lengkungan bagi mengelak tarikan graviti bumi secara terus. begitu juga ke bulan. tujahan dilakukan dengan bantuan graviti bumi.

Pernah ko tengok sukan baling tukul besi? mcm tu lah teknik satelit mengaplikasikan daya graviti bumi atau bulan untuk bergerak dengan lebih jauh ke bulan atau balik ke bumi.

Anonymous said...

Soalan 16:

Hamka, aku sokong semua yang kamu tulis, bab ke bulan nipun aku sokong, tapi aku memang bodoh sains dan tak pandai bahasa english, boleh tak cerita ringkas bagaimana orang ke bulan sebab bila member aku tanya, aku terganga tak boleh nak jawab, lepas tu mereka hina aku sebab percaya dengan internet. Soalan aku, berapa jarak bulan dari bumi? Berapa lama masa orang duduk di bulan, berapa kos? Dan bagaimana mereka balik ke bumi, tolong bang, orang tanya, terlopong tak tahu nak jawab.

(bang, saya mengaku bodoh sains dan bodoh BI< tolong jawab soalan ni, saya rasa jika abang jawab tentu mudah faham, tolong bang, nak cakap saya bodoh pun tak apa, sangat mengharap abang hamka keretamayat meluangkan masa menjawab soalan ini, terima kasih bang)

Anonymous said...

I'm going to Mars..Anyone want to join me..?Still talking about people landing on the Moon? Sorry.. its already outdated..that already in history 40 years ago..Are muslim backward 40 years..Nope..Muslim already going into the drain when they dismiss Fardu Kifayah starting year 1258..

Unknown said...

Tuan Hamka...
tukar je tajuk nie jadi"
DAH LA BODOH SOMBONG PULAK TU" heheheh

Anonymous said...

Islam lagi hebat

Anonymous said...

Kalu betullah NA sampai ke bulan ,tak lah hebat sangat. Kecik je.
Nabi Muhamamad lagi hebat dan patut kita banggakan.
Nabi kita israk mikraj. Ambik masa 12 jam sahaja. Dari masjid haram pergi ke masjid aqsa kemudian naik pula ke langit hingga langit ke 7. Naik lagi ke sidratul muntaha. (Tempat yg bukan tempat). Hebat tak? Lagi hebat. Lagilah kita patut bangga. Lebih jauh dari bulan. Bulan rendah je. Macamana hebat tak islam. Lagi hebat islam

Anonymous said...

huahaha3...

sah! org Melayu Islam yg kasi komen kat blog ni byk yg cakap tak serupa bikin. emo dan pendek akal bila menerima pendapat orang. sampai ada yg ejek mengejek. kelakarla baca komen korang. byk yg premature

bro, ko tulisla apa yg ko nak. itu hak ko sebagai penulis blog ni. bagi aku info ko tu semua satu ilmu. sama ada nak terima atau tak itu ikut aku punya suka. salah or terpesong fakta ko, ko yg yg tanggung kat akhirat. aku jadi saksi je. hihihi3...

memang jelas, dasar pemikiran org Melayu Islam dewasa ni memang gemar mengomen dan mengkritik tapi hakikatnya tak suka dikomen dan dikritik.

ulama skrg ada kekurangannya. mereka tak ahli dalam semua bidang. itu korg kena terima hakikat. kalau ya pun nak mengagumi mana2 ustaz jgnla taksub sampai sanggup nak makan taik. benda najis tu.

DT

Anonymous said...

kate kan lah ktorg pecaye US tipu n xder org pegi ke bulan.. Pecaye ngan link yg besepah² korang bagi.. So.. Ape korang dpt.. Korang rs puas ati korang betul? Iman korang btambah x? klau ktorg xpecaya pong ape masalah korang? xpuas ati?.. Allah syg kat umat die xantar sorang je nabi.. Allah antar n antar lagi smpai 124K nabi.. Nak bina iman umat. Korang bagi link smpi besepah² link nk bg org pecaya korang btul. bkn nk tmbah iman.. Pesanan utk dri sdri..

Abu

Umat Akhir Zaman said...

HAMKA NAK MEMBUKTIKAN KPD KITA SEMUA BAHAWA ORANG TELAH SAMPAI KE BULAN. TAPI KESILAPAN BESAR HAMKA IALAH BAHASANYA YANG KASAR TERHADAP ORANG2 YANG JAHIL SAINS... MEREKA BERTANYA SEBAB MEREKA JAHIL SAINS.. TAPI HAMKA DENGAN MEGAHNYA MENGATAKAN MEREKA BODOH DAN BANGANG...

AKU HARAP HAMKA BERSOPANLAH DENGAN MEREKA, MEREKA BUKAN BODOH DAN BANGANG, MEREKA CUMA JAHIL SAINS...

detective nie said...

nk komen sebagai org yang belajar...
kepada yang masih ragu2 dengan bulan...
NASA dah hantar Curiosity ke marikh untuk ujikaji...
ISS sudah dibina bertahun2 dan masih di teruskan supaya dapat menampung lebih bayak org...
projek HOTEL IN SPACE dalam proses dan bakal dilaksanakan....
org dah buktikan bulan pernah terbelah...membuktikan mukjizat nabi....
pelbagai gambar di cakerawala telah dirakam dan byk ayat2 AlQuran telah terbukti bersama dengan teori2 sains drpd Albert EInstein, Stephen Hawkins, dan antimatter, antara bukti penemuan BIGBANG... dimana terdapat suatu bhn yang tidak boleh bersentuhan dengan mana2 MATTER(GAS,LIQUID,SOLID) pelbagai tamadun telah ditemui dan bukti2 kewujudan RAsul2 terdahulu juga telah ditemui...
dan teknologi sudah mencapai tahap PICO...yakni lebih kecil dari NANO...
x cukup...
carik sendiri.....semua benda ini adalah fakta....
mmg dulu org kafir ade yang ambil ilmu drpd kerajaan Abbasiyah dan buang semua buku ilmu2 itu ke dalam sungai...tp asal ilmu juga mereka belajar drpd org kafir di eropah dan org ini juga belajar drpd org terdahulu selepas membuat kajian....dan boleh dikatakan tamadun terdahulu dah hebat tp teknologi mereka sudah hilang kerana azab ALlah...dan org kafir cuba untuk meneroka ilmu itu semula.....tp...org islam kat Malaysia ini...(terutama yang suka mendengar fitnah dan umpatan org...serta suka percaya pada org yang tiada ilmu)...lebih suka memburukkan daripada mengkaji...buktinya...teknologi di MAlaysia jauh ketinggalan berbanding org2 bukan Muslim di Eropah,Australia,Korea,China dan sebagainya. mereka mengakaji apa yang ada...kita dok perlekehkan dan menyalahkan apa yang ada.. pada yang teras...tepuk dada tanya lah selera....Nabi ckp pi belajr smpi ke negeri cina...tp hang duk umah minum kopi mlm pi dgr ceramah tanpa usul periksa pecaya benda yang x betul....tu yang org ckp...org Melayu stereotype pi Jepun jakun tgok teknologi kat sana....lolz...

Anonymous said...

bahasa jiwa bangsa...

Anonymous said...

200 tahun dahulu, kalau ditanya pada orang ramai boleh ke besi bertan-tan terbang di langit mampus orang nak percaya, walhal jika faham fizik (hukum daya), faham Prinsip Bernoulli besi yg berat bertan-tan tak mustahil boleh terbang.

Begitu jugalah ilmu nak ke bulan. faham ilmu, ada modal besar boleh je manusia nak ke marikh sekalipun. Katakanlah ini semua tipuan Amerika, Sekurang-kurangnya mereka dah berjaya bentangkan kertas kerja, buat kajian, buat eksperimen bahawa manusia boleh mendarat di bulan jika kena dengan caranya.

Kita ni klu terlalu berpegang pada realistik otak takkan jd kreatif. silap2 leh jadi jumud dan katak bawah tempurung. Syed Muszaphar dan angkasawan2 lain sendiri dah membuktikan manusia boleh survive di ruang angkasa lepas, silap2 klu diorang terbang depan lagi sikit dah sampai ke bulan pun.

sepatutnya oang Islam jadikan ini sebagai satu cabaran kerana Bulan itu lebih dekat dengan orang Islam kerana selalu disebut dlm Al Quran dan berperanan besar ia dlm kehidupan seorang muslim seharian.

bagi Anon yg bagi soalan mcm gampang, memang patut pun kena bodoh kerana berselindung di sebalik anonymous.

-Muhamad.khair-

Anonymous said...

KESILAPAN BESAR HAMKA ADALAH MENGATAKAN KORANG BODOH

KESILAPAN KECIL KORANGS ADALAH BODOH DALAM SAINS DAN BODOH SOMBONG

WAKAKA

Anonymous said...

Jika NA pergi ke bulan

melayu = bodoh sombong/jahil sains
hamka = cerdik

Tapi jika NA tidak pergi ke bulan

melayu = cerdik
hamka = kena kencing ngan mat salleh

p/s : dua kepala lebih baik dari satu , TAPI tak mau main hantuk2 kepala sesama sendiri ...

DAJJAL said...


Ali kata Bakaq tak betul
Bakaq kata Abu tak betul

lepas tu

Bakaq kata Ali tak betul
Abu pon kata Ali tak betol
Ali kata Bakaq ngan Abu yang tak betol

lepas kena kopi secawan

Abu pulak kata Bakaq tak betol
Bakaq kata Abu ngan Ali pulak yang tak betol..

Akhirnya...

tokey kedai kopi keluaq ngan menahan sabaq...
"hutang minum kopi dari awai tahun bila nak bayar"



hamka memang budak budak said...

dei...

serupa macam ngan setan ....


merendahkan orang lain yang jahil sains

hamka lu pon kena ingat ....

lu bukan pon pandai tera mana aihh...



bodo sunggoh blog ni said...

slam..

UAIdrus kata BODO = untuk sesiapa yang tak mahu cari ilmu akhirat.

sains ni ilmu donia ...

tak payah ambil pusing andai bukan semua yang tau ...

lagipon naik ke bulan... tak payah pi pon takpa kot...

nak ke bulan kan fardu kipayah... Neil dah naik... cukupla orang lain tak payah ... ke guaner??

USAHAWAN MUDA said...

KETIKA KORANG BERBEZA PENDAPAT TENTANG ORANG NAIK KE BULAN, JOM TENGOK ORANG CINA BUAT APA?
MEREKA SEDANG BUAT PROMOSI KUIH BULAN! SIAP PASANG POSTER2 KAT TEPI2 JALAN. CANTIK2 KUIH BULAN MEREKA. ADA LOGO HALAL LAGI. HEHE

Anonymous said...

aku asri

nak tanya satu soalan je.. pada zaman rasulullah s.a.w cerita tentang bulan di belah 2 setelah orang2 kafir memaksa rasulullah s.a.w. membukti kebenaran tapi mereka tetap ingkar mengatakan itu adalah sihir.. Ada tak kesan-kesan belahan itu di Bulan..?

aku jawab.. diaorang orang kafir dah kaji bulan memang terbukti nyata bahawa bulan ini dahulunya pernah terbelah 2 dan tercantum kembali “Kami mendapati secara pasti dari batu2-an yang terpisah (kerana) terpotong di permukaan bulan sampai di dalam (perut) bulan. Kami meminta para pakar geologi untuk menelitinya, dan mereka mengatakan, “Hal ini tidak mungkin terjadi kecuali jika memang bulan pernah terbelah lalu bersatu kembali!”

so 3 orang mendarat ke bulan untuk ambil sample kaji batuan itu, alhamdulillah ramai yang kafirun telah memasuki agama islam dengan kebenaran yang nyata itu skarang..

Yang ni aku suka kalau dulu orang kapir taknak percaya kerana dianggap sihir tapi skang diorang kaji sampai ke bulan ternyata benar

ramai yang masuk islam alhamdulillah itulah kebenaran Allah s.w.t yang memberi hidayah kepada sesiapa dia kehendaki dengan cara Allah s.w.t yang tentukan...

so kajian orang2 barat ni kalau tidak Allah jua yang merancangnya yang mengerakkannya maka kita tidak peroleh apa2.. Kenapa kafirun pilihan Allah.. Sebab diaorang suka mengkaji

Orang islam skang dah tak ade macam dulu nak kaji2 ilmu Allah s.w.t seperti ibnu sina zaman keagungan orang islam.

sekarang orang kapir yang buat kajian ini dan menerima dengan keadaan yang amat yakin tentang keesaan Allah s.w.t sebab diorang kaji dan tahu tentang ilmu tersebut..

H M said...

Ruginya yg tak belajar sains. Al-quran tu penuh dengan sains. Dengan sains ramai saintis barat masuk Islam. Kenapa la orang melayu yg beragama Islam ni skeptikal sangat dengan sains. Rugi serugi ruginya...

hamka said...

"orang bodoh akan mempertahankan kebodohannya dengan komen yang bodoh"

terima kasih suruh aku makan nasik. :)

Anonymous said...

Benda ni aku nak post semalam, tapi ntah jadah apa yg berlaku, mozilla firefox buat hal semua hilang. Gua kena taip balik.

Telah hampir saatnya dan terbelahlah bulan.(ayat 1 ; Surah Al-Qamar).

Ulama konvensional mentafsirkan ayat diatas mengenai hampirnya saatnya hari kiamat dan peristiwa mukzijat Rasullulah membelah bulan. Dan ini disepakati oleh ramai Ulama. Namun ada pengkaji Sains Islam iaitu Harun Yahya menerangkan bahawa ayat ‘manShaqqa’(terbelah) dlm bahasa Arab juga seerti dgn perkataan ‘mencangkul/mengali/membajak’. 1400 tahun kemudian peristiwa ini benar2 berlaku apabila Neil Armstrong telah ‘mencangkul’ di bulan dan membawa balik spesimen tersebut ke bumi. Bukankah ini boleh menambahkan lagi iman dan mengukuhkan lagi kebenaran AL-Quran, Jangan kata mendarat di bulan tidak memberi makna apa2.

Para saintis barat sekarang dah sampai satu tahap membincangkan macam mana nak ‘merentas masa’, bagaimana nak ‘teleport’ ke tempat lain melalui ‘wormhole’, mengkaji ‘God Particle’, mencari ‘anti-matter’. Klu mendarat di bulan pun sukar nak diterima dek akal melayu, macam mana agaknya otak melayu nak terima benda2 macam ni… mereka yg mengkaji benda2 ni bukannya produser filem atau pelukis kartun tp pakar2 fizik tersohor Stephen Hawking , Albert Einstein, Dr. Michio kaku…

-Muhamad.khair-

Peter Black said...

Kah kah kah . Terhibur hati aku membaca komen komen yang seakan akan dibuat oleh budak budak yang baru nak mengenal sains . Bagi pendapat x berdasarkan fakta inilah jadinya .

hamka lu mungkin keturunan yahudi said...

konon2 pandai sains....

kena KENCING ...pon tak sedaq diri..

HAMKA ... lu ni jenis

dah la BODOH ,, lepas tu nak memPERBODOHKAN orang lain..

dah HAMKA percaya NA naik ke bulan
hg sorang2 dah la percaya...

yg hang pi kata kat org lain bodo tu..
apapasai...???

hgpa pon cuma TEORI jer.. bukan praktik pon....

p/s : syeikh tu naik ke angkasa(atas sikit lagi dari awan)...
BUKANnya naik BULAN...
dua benda yang berbeza..

hamka lu memang CERDIK tahap YAHUDI..
suka melekehkan orang lain...

kena kencing la lu orang said...


awat yang mana percaya NA naik kebulan tu pandai macam orang tua..

TAK SEDAQ DIRI kena kencing..

WALAUPON (konon2)pandai Sains..

hamka lu mungkin keturunan yahudi said...

hamka kau makanlah nasik dan air kencing, kami makan tahik dengan air zam zam, ha ha ha

hamka said...

ok, aku makan nasik, terima kasih.

Me said...

Hamka..aku tengah pikir ni nak rekacipta sesuatu benda yang boleh menjadi manfaat seluruh manusia di muka bumi ni..asyik pakai buatan orang kapir je..dari kereta nak pergi dari suatu tempat ke satu tempat bagi or dengar ceramah agama, dari pen nak tulis doa ,komputer dan internet nak download ceramah, seluar dalam dan baju nak tutup aurat, petiais nak simpan makanan, internet nak berkomunikasi dan share doa,tv, mikrofon speaker nak ceramah kat surau..semuanya aku pakai lepas tu aku laknat orang kapir..Tak malu betul aku ni..Cammane aku nak berdakwah ngan kawan aku mat saleh bila dia tanya "Is Moslem only good in rhetoric. In this century, I did not see any good contribution from Moslem for human sake ? aku terkulat2 kemaluan..Dahlah nak berdakwah dan explain payah sebab tak pandai bahasa inggeris..Satu kerugian amat sangat yang aku rasakan bila tak fasih bahasa inggeris..Tak leh nak berdakwah ngan baik.. Harap new Moslem generation boleh tau minimum dua bahasa, Arab and Inggeris..

kawan baru said...

saya suka baca blog ini, suka dengan pemikiran orang islam seperti saudara. Blog saudara membuktikan masih ada orang islam yang berfikiran luas. jika ramai orang islam seperti saudara, tentu ramai kawan kawan saya juga akan memeluk islam. saya suka jawapan saudara tentang isu murtad tempoh hari, dan suka jawapan saudara tentang NA ke bulan, mungkin saudara boleh menulis tentang 11 sept, saya akui orang islam yang menyerang berdasarkan bukti, tapi orang islam menuduh konspirasi, bukan semua orang islam baik atau cerdik, itulah hakikat.teruskan menulis.pendapat awak lebihbaik dari ustaz yang saya lihat di TV.

Unknown said...

Ada kala kalo da slow sgt otak tu kite kena tegas sikit biar urat otak tu besambung balik...

Kalo x sentimen leh je tapis yg mane ilmu yg mane ayat kasar...cm dgr ceramah uai jugak la

hamka said...

benda sains, jika di layan dengan kejahilan akan akan jadi merepek..

tapi benda merepek jika di layan dengan sains akan jadi common sense. he he

Anonymous said...

lame xjgok blog bro hamka..rupenye meletup...ekeke.....nk bce komen sampai habis jenoh..klakr pon ade..plik2 org mlayu skrg ni....
pmikiran msih melayu kuno lgi...korg xpercye mnusia ke bulan xpe..AAK...yg penting korg wajib percaya Rasulullah dh pernh lpas langjt ke 7...woha!!


wan calon mayat

Anonymous said...

1st time baca blog ni..
terus tertarik...
hujah gunakan fakta dan berlandaskan pengetahuan..bukan emosi...
syabas...
teruskan brader hamka...








































hamka said...

masih ada yang mahu guna common sense, alhamdulillah...

: )

polaris_saujana said...

polaris_saujana said:

Hamka!!!
Kau mula cakap benda bertentangan, aku nakkan penjelasan.

Ko kater ko mat rempit(mat rempit kan biasa ponteng sekolah waima kelas sains) mana ko dapat point-point sains nih?

Cikgu aku terang secara skema giler bab nih, ko cara santai? Apa cara ko guna?

hamka said...

aku berkawan dengan orang yang jual 'minyak wangi'.

itu rahsianya.

polaris.saujana menulis said...

hahahaha...faham

itu berdasarkan mafhum hadis
Dah ramai laknat ko kat atas tu, jangan risau doa keburukan untuk polis yg menyebat dari penjenayah yang kena sebat tak diterima Allah.

Semoga Allah tambah hilm tuan

Anonymous said...

Soalan 12:
“Pendpt sy, kalau waktu dulu, mustahil, tipu . memang ada bukti diorg tunjuk tp pada sy mustahil untuk waktu tu, tp sekarang mungkin tak mustahil, ini pendapat sayalah.”

Hamka said: “dik, dulu nak menipu susah sebab belum ada CGI dan nak buat stadio ruang vakkum dulu susak jugak, so.., pada pendapat aku pulak: Sains ni orang tak bagi pendapat, orang buktikan ujikaji, jadi tak payah bagi pendapat bab sains. baik bagi pendapatan kepada sains supaya mereka boleh buat ujikaji dan selamatkan ummat manusia dari kejahilan.., chewah, : )

* aku percaya manusia boleh ke bulan tapi kalo dorg nak menipu pon aku percaya. 2001: A Space Odyssey (cerita ni dah ada sebelom org sampai ke bulan) http://www.imdb.com/title/tt0062622/

Anonymous said...

sape2 yang percaya orang pergi ke bulan memang bodoh,bangang....cube korang pikirkan k..bulan bercahaya,datang dari mana chaya 2,pantulan dari matahari ke?..sape yang kata pantulan matahari 2 memang bodoh..kau ingat crmin ke nk pantol2..hujah2 sains yang bodoh dan tak betolpun kau telan..sans ckap guruh jadi bab asteroid berlaga sama sndiri pon kau percaya..pas 2 tmbul lak sal fakta guruh jadi sal pertembungan antara elektromagnet bumi n angkasa pon korang percaya...apa punya pendirian la korang ni,senang je jdi boneka n jadi pelacur fikiran westidea...angkasaraya takde udara jadi knape matahari menyala?cube bgtau aku knapa?lau korang nk tau bulan 2 panas..bulan mengandungi api rendah suhu pencetus mulanya api atau anak api yang berwarna putih,matahari dan bulan masing2 mempunyai lapisan atmoferanya tersendiri berbeza dengan atmofera bumi..mengikut kesesesuaian kejadian mereka itu sendiri,jika tiada atmofera atau lapisan mereka maka kepanasan matahari terhadap bumi mnjadi terlampau teruk dan merosakan sistem bumi dan planet2 berdekatan...bulan pula mempunyai tahap kepanasan tersendiri,api yang hanya bertahap putih...jika bulan tiada atmofera maka bulan pasti hancur atau musnah diterjah oleh batu2 angkasa,lagipun ia lebih kecil dari bumi..contohnya seperti bumi,sebab adanya lapisan atmoferalah yang membuat bumi dilindungi serta jarang sekali dihunjam oleh benda asing...jadi fikirkanlah dan belajar lagi..jangan hanya percayai segala penipuan dari pihak asing atau pihak islam itu sendiri...jadi buat kereta mayat...belajar lagi k..jngan anguk saja bila jepun cakap..yaa...omputih ckap...yaa..rusia cakap...yaa....hahaha nampak sangat kereta mayat bodoh...

Anonymous said...

sape nak pegi bulan pegilah...mampus terbakar nanti...takdenye orang sampai kaki kat bulan,setakat ISS je...lebih pada 2 takle...panas...x caye tanye syeikh muzafar shukor...lau x dah lama dia shuffle kat bulan 2...lau nak g jgak sedialah kereta mayat...

Anonymous said...

bodohhhhh....siootttttt laaaaaa sape yang belagak moden gile2.bajett n buat cam pkar sans gile gileee...cam otak komunis la plakkk...love n power machine laa katakan...ideologi bodoh bangang laaa owang pijak kaki kat bulan....ktngalan zaman tulll...xdenye orang sampai kt bulan...satelit adela tapi x landing pown cume keliling bulan je..yang dok kuar youtube n tv sal kereta robotik teroka bulan 2 memang sial n rekaan penyokong2 kuasa nasa dunia amerika...negara mna yang x stuju orang p bulan akan tidak diiktiraf kemajuan sains mereka oleh amerika...bodoh la hangpa nie,bkan sorang main tangan dok mnjayakan misi nie,banyak gile..ada pusat,nasa ,pertubuhan,illuminnati.jabatan,white house,fbi,cia..dan banyak lagi...jngan jdi bodoh...berhijrahlahhhh....

hamka said...

bang, macam mana kau tahu permukaan bulan panas?

ni mesti orang pergi bulan bagitahu.

:)

ps: hujah kau tahap sekolah menengah, lebih baik dari ustaz azhar idrus yang bagi hujah tahap tadika,

"tahniah"

hamka said...

* aku percaya manusia boleh ke bulan tapi kalo dorg nak menipu pon aku percaya. 2001: A Space Odyssey (cerita ni dah ada sebelom org sampai ke bulan) http://www.imdb.com/title/tt0062622/

hamka said.

kepada anon yang ini.

link kau bagi tentang filem tu siap dengan kesilapan sains dalam filem tu, kau tak membaca ke?

aku copy paste lah:

Errors in geography

Earth should appear closer to the horizon at Clavius than at Tycho, not vice versa.

Factual errors

1. During Bowman's EVA, stars are moving by, as though the ship was moving at about 5 light years (30 trillion miles) per second. In reality the star field would be stationary. Discovery's velocity of 28 miles per second is insignificant relative to interstellar distances.

2. In the first part of the film, when one of the small pod spaceships is landing on the moon, we see dust billowing up from the landing pad. Billowing is caused by the collision of dust and air molecules. But since there is no air on the moon, the dust would not have billowed, and should have been sprayed outward in all directions.

3.When the astronauts on the moon are shown walking toward the unearthed sentinel, they are walking normally, as if on earth. The moon's gravity is one-sixth that of earth; hence, they should have appeared to "bounce" a bit when walking, as was seen in the later Apollo moon landings.

4.On each of the monolith's first two appearances, the upward camera shot shows the sun/moon or sun/earth in line, artistically above the structure. In both cases, however, it's early morning on earth or the moon, and the sun should actually be on the horizon.

5.The spinning pen on the clipper is not spinning around its center of mass: it's spinning about a point well outside its body, which (no matter the mass distribution inside the pen) is impossible.

dan lain lain.

Farisi said...

Assalamualaikum...
Aku tertarik dengan hujah yang dibentangkan oleh anon diatas...
teruja gak bile pikir ko dapat buat satu teori yang boleh menolak teori kajian saintis barat...
teringin jugak aku nak tau siapa punye hasil kajian yg jadi rujukan ko...

aku cube jawab beberapa soalan yg ko lontarkan...tapi aku memang akui ak lemah bab astronomi..cume ak minat benda2 cmni...jadi mungkin ak leh terangkan yg basic...

1. Bulan memantulkan cahaya & bulan xde sumber cahaya sendiri...
Benda ni x masuk bab astronomi lagi tapi benda ni berkaitan hukum pantulan cahaya...
tak silap dalam buku teks fizik spm da belajar benda ni...boleh rujuk bab albedo...

2. matahari terbakar bukan macam bakar sampah...
pembakaran kat matahari tu pembakaran tenaga nuklear...sebab tu matahari merembeskan satu gelombang radioaktif ke angkasa...n bumi terima tempiasnya...bukan atmosfera matahari yg selamatkan kita tapi medan elektromagnet yg mengelingi kutub bumi yang buatkan sinaran tu terpantul keluar...
ni jugak yang menyebabkan berlakunye aurora..

bulan xde atmosfera...
kalo ade atmosfera langit kat bulan akan terang...
langit kat bumi warna biru sebab ade atmosfera...
kalo bumi pon xde atmosfera langit kite akn same cm kat bulan...

3. Dari pembacaan aku setiap bendasing kt angkasa ade orbitnye sendiri mengelilingi matahari...
bendasing yang menghentam bulan atau planet disebabkan oleh tarikan graviti planet/bulan tu menganggu orbitnya..
Allah mencipta sesuatu kerana bersebab...
jupiter dicipta untuk menarik bendasing yg ada kat angkasa...

*Seronok belajar bab angkasa kerana dapat mengamati betapa hebat ciptaan Allah dalam skala yang besar. Alangkah seronok kalau pakar2 angkasa di nasa tu beriman...pasti mereka akan dpt lebih menghayati keagungan tuhan

Farisi said...

bulan memang sangat panas....
kepanasan kat bulan boleh menjangkau suhu sehingga 1++ darjah celcius...

bulan xde atmosfera..jadi bulan terima tenaga haba dri matahari secara direct...xde tapisan...
jadi siapa yang nak jejakkan kaki ke bulan sila jangan pergi waktu tghari..tapi pergi la waktu lepas magrib kat bulan...

dato sheikh muzafar dpt pegi iss sebab kite beli sukhoi...
so benda tu kire dlm perjanjian...
kalo x smpai skrg pon xde org malaysia yg penah naik roket...

: )

hamka said...

bulan memang panas, orang balik bulan bagitahu.

: )

Anonymous said...

Hamka said: “dik, dulu nak menipu susah sebab belum ada CGI dan nak buat stadio ruang vakkum dulu susak jugak, so..,

bro Hamka, aku bg contoh 2001 Space Odyssey tu psl bro ckp kat tas tu...x perlu la mention sy x bc factual error. So yg sy nak hilite..kalau nak menipu psl ke bulan...nak buat studio ruang vakkum x susah pon bagi hollywood...bro Hamka dh tgk ka movie tu?

hamka said...

dah. tapi hati hati, movie tu boring nak mampos.

Anonymous said...

bang....jom khuruj...dri bln 10 sampai april 2014 byk takazah dibentangkn..hrap abg hamka tambah korban...elakkan debat..krn debat mmbawa kerosakan ummat

Anonymous said...

Memang US pernah mengeliling bulan beberapa kali dan hanya sekali je mereka mendakwa dah jejak kaki ke bulan.. itu pun sebab Russia dah mengelilingi bulan so mereka perlu jadi yang pertama menjejakkan kaki ke bulan walaupun sampai sekarang mereka gagal untuk jejak kaki ke bulan. Admin tolong kasi link selepas Neil Amstrong ada tak US mendakwa berjaya jejakkan kaki ke bulan.. adalah mustahil utk manusia di bumi utk menjejakkan kaki ke bulan kerana nak lauch roket terbang ke bulan perlu siapkan platform yang memakan masa berbulan2x.. cuba bayangkan selepas mereka sampai ke bulan.. mcm mana mereka nak flyback ke bumi.. bukan ke perlu tujahan yang sama atau separuh daripada cara mereka terbang ke bulan.. dari sebab itu cerita neil amstrong hanya dogeng US untuk melawan propaganda Russia yang telah mengeliling bulan buat pertama kali. Sekali lagi saya terangkan memang US sudah terbang ke bulan tapi belum menjejakkan kaki lagi disana..