Nov 11, 2010

Fatwa Kaum Beruk?

(Aku agak kasar dalam berbicara pada diri sendiri, siapa yang baca dan terasa, sila pujuk diri masing masing kerana ini adalah nota ugama yang aku tulis kepada diri sendiri-harap maklum)

Bila aku bagi pendapat pada diri aku sendiri, dan korang tidak setuju, lantas terus komen atau email, satu nasihat sahaja aku nak bagitahu sebelum korang habiskan masa menunggu jawapan balas dari aku.

Jangan guna Fatwa Kaum Beruk ketika berhujah dengan aku! Jangan jadi bodong bangang!

Korang tahu apa itu Fatwa Kaum Beruk?

Mari sini aku cerita..,

Pada zaman dahulu, ada satu kaum yang dilarang menangkap ikan pada hari sabtu, hari lain semua boleh tangkap ikan kecuali hari sabtu, dan sebagai ujian ke atas diri mereka, Allah sengaja buat ikan ikan tu bergorombolan pada hari sabtu dengan mulut terngaga ngaga dipermukaan air, kaki pancing tengok memang geram, namun pada hari-hari yang lain, iaitu hari yang boleh tangkap ikan, takde pulak ikan tu melompat ke sana sini, memang geram, tapi untuk menjadi orang yang alim dan soleh pada zaman itu, maka kenalah sabar pada setiap hari sabtu melihat ikan bersesak sesak di tepi pantai tapi tak boleh nak tangkap kerana Allah dah larang.

Maka puak puak ni, buat satu helah, iaitu pasang bubu pada hari sabtu, dan angkat bubu pada hari ahad.., lalu puak soleh dan bertakwa menasihati mereka, salah perbuatan kamu, mana boleh tangkap ikan hari sabtu? Tapi mereka yang degil pun bagi fatwa.

"Kami mana ada tangkap ikan hari sabtu, kami tahan bubu sahaja, ikan tu sendiri yang masuk, kami angkat bubu pada hari ahad.., hari ahad mana haram tangkap ikan."

Dipendekkan cerita, oleh kerana mereka beramal dengan fatwa baru iaitu boleh tahan bubu hari sabtu, maka mereka mereka yang tangkap ikan pada hari ahad(sebenarnya hari sabtu) telah disumpah oleh Allah menjadi beruk!

Habis cerita, untuk lebih cerita lebih lanjut, baca Tafsir Ibn Katsir Surah Al-A’raf ayat 165-166.

Jadi sekarang ini, di zaman moden, ramai orang yang jahil ugama telah keluarkan Fatwa Kaum Beruk untuk membenarkan dosa dosa mereka, memang hampeh dan bangang!

Sebagai contoh, peniaga yang bukak kedai seharian, tapi kurang pelanggan datang, bila tiba waktu magrib, Allah uji korang dengan kehadiran pelanggan yang berbondong-bondong, korangpun dengan sengaja melengah-lengkan solat atau tinggal solat, lalu bila aku tegur, korang cakap, kerjapun ibadat bang, saya sedang berjihad dengan ekonomi?

Jihad kepala beruk jika tak solat! Tulah tu, pandai sangat bagi fatwa kaum beruk, konon pandai ugama, tapi jika korang mati dalam keadaan sengaja tidak solat, masuk nerakalah jawabnya!

Contoh lain, orang perempun yang tak pakai tudung, bila tanya kenapa tak pakai tudung, terus bagi fatwa kaum beruk betina..

“Aku tak pakai tudung sebab aku tak nak hipokrit, ada orang pakai jer tudung, tapi bentuk badan dan buah dada pon terjojol jugak. Ustazah yang pakai tudung labuh pun kantoi ada video seks dgn warden..”

Woi beruk, jika kau tak nak pakai tudung, jangan bagi fatwa yang benarkan kau buat dosa, jika kau beruk, tak kesah kau nak kaler bulu kepala dengan warna oren.., ini bukak tudung, lepas tu perasan bagus dari orang yang pakai tudung dengan membandingkan dosa mereka lebih banyak dari kau kononnya, haitt ptuihhh.., jika mereka yang bertudung buat maksiat dan tak bertaubat, mereka masuk neraka, dan jika kau yang tak bertudung tak bertaubat, juga masuk neraka, tak nak pakai tudung, diam diam sudah, dan berdoalah agar satu hari nanti akan pakai tudung, jangan jadi beruk betina!

Kes lain, lelaki yang tak solat jemaah, jugak sama, terus bagi fatwa kaum beruk untuk benarkan mereka solat lengah lengah dirumah,

“apalah ahli surau tu, pergi masjid hari hari tapi bini tak pakai tudung”..,

Tengok! Aduhai, jika kau tak mampu pergi masjid, duduk diam diam sudah, berdoalah kepada Allah agar beri kau kekuatan untuk datang solat jemaah, jangan perasan bagus guna Fatwa Kaum Beruk untuk benarkan 'amalan bidaah' korang.., jangan jadi beruk!

Aku jugak pernah ada orang tabligh ajak berjihad 4 bulan berdakwah di sabah kerana di sana sudah banyak orang islam yang dimurtadkan oleh pendakwah keristian yang berdakwah di sana selama dua tahun, aku mengaku aku lemah dan tak mampu ikut mereka, aku beristigfar pada Allah dan berdoa semoga Allah pilih aku atau keturunan aku untuk ikut bersama mereka kelak.., aku diam diam sahaja, tapi ada kawan aku ni, bila tak nak ikut mereka, terus bagi fatwa kaum beruk,

“bang, saya tak mainlah berdakwah 40 hari dan 4 bulan ni, saya berdakwah hari hari, jangan ajak saya berdakwah selama 4 bulan.., bidaah!”

Wah wah pandainya bagi alasan ‘tak bersalah tangkap ikan hari ahad dengan letak bubu hari sabtu’.., nasib baik tak jadi beruk.., dulu Ayah pin, bila pendakwah ajak dia solat berjemaah 5 waktu, dia cakap:

“bang, saya tak mainlah solat 5 waktu ni, saya solat setiap waktu, pakai niat jer cukup, sepanjang hari saya bersolat, apa barang solat pun ada waktu waktu..”

Nampak tak siapa yang lebik beruk daripada beruk..

Dan Fatwa Kaum Beruk ni bukan setakat orang bodoh macam ayah pin atau perempuan tak pakai tudung tu jer atau kawan aku yang berdakwah 24 jam sambil tengok video arrivals dan forward email, bukan mereka sahaja yang guna, orang yang kononnya pandai ugama, tapi bila masuk bab politik, selamba gunakan Fatwa Kaum Beruk untuk membenarkan dosa mereka..

Contoh: __________(masukkan kesalahan parti X)

lepas tu bila ditegur,

Mereka akan berkata: ______________(masukkan jawapan jawapan pengikut parti X)

Dan cuba korang bandingkan dosa mereka, dan jawapan mereka, dah tentu dosa mereka lebih kurang sama dengan kaum beruk yang tangkap ikan hari ahad, dan hujah mereka mempertahankan dosa mereka juga sama dengan hujah kaum beruk yang tangkap ikan hari sabtu.

Kan?

Tuhan mencarut maka kitapun boleh mencarut, tak boleh gantung gambar nabi tapi boleh gantung gambar tok guru, bergabung dengan orang kapir masuk neraka tapi parti kami bergabung dengan orang kapir masuk shurga, lagi lagi lagi.., bagi fatwa kaum beruk.., dari hari sabtu sampai hari ahad, tak habis habis ‘tangkap ikan hari ahad’.., beruk sungguh!

Mamat konspirasi jugak, tolong jangan bagi fatwa kaum beruk untuk benarkan fitnah, sangka buruk, dan andaian andaian bodoh melalui logo dan gambar gambar.., tolonglah jangan menghina kebijaksanaan aku.

Nasib baiklah zaman ni Allah tak turun azab direct macam kaum terdahulu, kalau tak dah tentu pihak zoo tak akan buat kurungan untuk beruk kerana beruk dah terlalu banyak.

Woha!

Ps: Jangan jadi Beruk, aku sayang korang. Peace!

209 comments:

1 – 200 of 209   Newer›   Newest»
Elixindora said...

nk try plak,...1st?!~

Hamka said...

wow, pantasnya

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

i laik!

Frodo Baggins said...

mau pisang???
hahahhahaha

4nd!!!

Frodo Baggins said...

5st

Frodo Baggins said...

6rd!!

Frodo Baggins said...

ok wa baca entry dulu
chiooooo wooohaaaa!

♥ Princess ♥ said...

terbaik!!!!!!!!! 1000% setuju...muahahah

Elixindora said...

huhu,..baru semalam adk kte ckp sal dia menyampah kt pompuan yg kte tak pke tudung pasal dia blum dpt seru, taknak jd hipokrit,..tbe2 ari nih en. hamka da ceta, knela sy suh adk sy bce post nih,..

Frodo Baggins said...

ok dah baca ...
konsepnya ~ kuar fatwa / alasan yg nampak indah untuk membenarkan cara. ok wa setuju amat. maka berok2 hayatilah lagu ooohoiiiii cek mek molek!

yiihaaaaaaa!


((bertafakur dikesyahduan))

Frodo Baggins said...

11nd!!

farahmoque said...

wohaa!suke suke suke..
terima kasih untuk ilmu wahai kete mayat..:))

frodong hampeh!wat sesak napas je..hahahah

Frodo Baggins said...

hye sayang farah ku!!!!!

ble bercinta dalam ni tak bro hamka. bak kata kapel zaman sekarang, kapel cara ISLAMI. hahahhaha

mengenaldiri said...

sangat setuju!

:)

...antikapel... said...

kite semua bukan beruk!
walaupun teori barat kata mereka keturunan beruk....

dan kite semua jangan jadi lebih buruk dari beruk.
nanti ramai yang pengsan...

15th!

agak-agak bodoh tak aku cakap aku yang ke 15?
eh, salah, agak2 beruk ke aku ni bila kau kata aku yang ke 15th?

woha!

Razman said...

99% setuju. kecuali

"tolonglah jangan menghina kebijaksanaan aku."

sure ke milik kau kebijaksanaan tu hamka?

...antikapel... said...

kadang kite semua tak sedar bila kite jadi beruk sampai orang lain tengok pon terkejut beruk...

woha!

Frodo Baggins said...

woohaaaa rajenah!!!!


>>___<<

Frodo Baggins said...

razman bila lu nak update belog weh??

Mu'az Mahani said...

mohon copy..hehe

lizay_73 said...

nice entry....
zaman sekarang ni lah paling ramai yg dah jadi beruk
tapi masih tak sedar2 diri lagi

daisy said...

bodong tu...bodoh tahap cipan eh??

JustKeepOnWriting said...

stujuh!

Ishak Zaini said...

Moga Allah beri kita faham yang hak itu hak, dan yang batil itu batil.

farahmoque said...

hye frodong kekasih ku..hahahaha

ceit islamic sangatlah..cukup-cukuplahh dulu tersasar dari landasan..aku tak nak lagi kapel yang kononnya ISLAMIC abesss..

beruk!buruk!

Mahadaya said...

Hamba nak komen kat mana dlm al quran yg kata tak pakai tudung masuk neraka dan tuhan x pernah firman solat berjemaah? Sebab hamba pegang janji tuhan dan hamba tidak percaya kpd manusia2 yg menulis2 fitnah dan mengatakan ianya dari tuhan. FITNAH LEBIH BESAR DARI MEMBUNUH! Nenek moyang hamba bangsa Melayu zaman dahulu mempunyai kehebatan dan hidup aman sejahtera, mereka cuma memakai selendang bila keluar rumah. Apakah anda menuduh mereka penghuni neraka?

razman razali said...

dia datang..dengan lenggang lenggok nya...dia datang...

woha!

Egg Head said...

patut la ari nie banyak pula beruk moden.....woha sentiasa....

metalrizca said...

ehh, dah kene amik no giliran pulak ke??
dah lama tak komen..

anyway, ramai aje jumpa orang2 camni di persekitaran..
enchek hamka takde ayat2 untuk kasi nasihat kat mereka2 ni??
ayat2 yang sopan yek..
=)

Eda said...

setuju!!....entry2 kamu buat sy sedar..mekasih kerana membantu..=)

Sharifah Natasha said...

Assakamualaikum wbt.

Mantap penulisan mayat. Alhamdulillah. For how many years, the same feedback saya dapat dari rakan2 saya..dan amatlah sedih sampai diri pun rasa sedih. Tak tahu dimana silapnya.

Teruskan perjuangan ya. Saya mohon copy dan paste dalam blog saya. Syukran

akema yazid said...

"jangan jadi beruk..
aku sayang korang"!! :)

Tudung wajib said...

mahadaya dah mai tuuu

Anonymous said...

"Tuhan mencarut maka kitapun boleh mencarut "

Tuhan mencarut???

ada ke?

Akukah yg beruk kerana tak paham :((

Mummy said...

macam hisap rokok gak lar..
tanya kt ustaz yg merokok dia kata harus
tanya kt ustaz yg tak meroko kata haram plak hukumnya...caner tuh..apa2pun peace no war...woha

Film Badge said...

Kesian si beruk..takpe beruk,mati sama-sama jadi mayat

Anonymous said...

Mencium isteri
Dari Aisyah r.a, bahwa Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam biasa mencium isterinya setelah mengambil wuduk, kemudian Baginda bersembahyang & tidak mengulangi wuduknya." ( Hadis Riwayat Abdurrazaq ).

betul ke ni?

Anonymous said...

Beruk oh beruk kenapa jadi mayat...

Kalau jadi mayat beruk boleh tak naik keta mayat??

SORA SARU

bijan said...

Bagaimana dengan FATWA BERUK Hamka:

"Siapa yang percaya kepada TEORI KONSPIRASI adalah bodoh, atau senang diperbodohkan, setaraf dengan Pak Pandir Moden, tergolong dalam golongan Perasan disalahkan, Perasan unik, dan juga mengalami sydrom Mumayiz down.."

Fatwa yg dikeluarkan tanpa membuat penyelidikan mendalam, sekadar mendengar kata2 dua tiga orang atau hanya membandingkn kandungan majalah mastika untuk mengeluarkan pandangan sempitnya.

Adakah Hamka sedar akan FATWA BERUKnya? Sekadar bertanya... hehe

Nerzhul said...

kat setengah tempat ada sekolah beruk. di ajar untuk panjat pokok kelapa..kekekeh

azharjaafar said...

Mem'beruk-beruk'kan keadaan..

Hamka said...

40 komen, akhirnya datang jugak komen dari kaum fatwa beruk.

bijan.

fatwa kaum beruk adalah untuk mempertahankan dosa sahaja.

tak dosapun tak percaya teori konspirasi.

(yang salah sebab kata korang bodoh, tapi tak salah pulak jika aku berpendapat korang yang percaya sebagai bodoh-pelik kan)

Anonymous said...

Assalam.

You have make my day dear bro.!
Ini baru KM.

Khalid
110%
P/s:Tiba-tiba teringat...kat mana tak tau, jangan berbahas dengan orang yang jahil. Nanti takut perbahasan itu akan menjadi kepada dosa syirik. Nauzubillah.Wallahu'alam (Nasihat untuk diriku...)

utt said...

tak yah la berhujah kalo hukum pun tk tegak bang oi..

Datin Lulu said...

Salam 'alaik.

Bijan,
Fatwa ialah ijtihad yang berlandaskan kepada nusus.
Kalau Hamka kata 'Siapa yang percaya kepada Teori Konspirasi adalah bodoh'
maka
ia bukan fatwa.

Wallahu Ta'ala 'alamu.

Sekian, wabillahi tawfiq wal hidayah, wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuhu.

Puteri Bonda said...

Dah kembali jadi Hamka yang dulu terasa terlebih kasar la pulak.huhu Anyway I still like it,memang best. Saya setuju 100% tang org tak bertudung yang kutuk org pakai tudung, cam bagus je, sedar dulu dosa pada diri sendiri, moga-moga Allah swt bg hidayah tuk bertudung kat dieorg tu.
oh!!Mahadaya muncul kembali, cepat-cepat la taubat wahai manusia sebelum disumpah jd beruk,oppppsss!! sorry

ika said...

en hamka , kdg2 org yg x pakai tudung bole pulak diaorang komen orang yg pakai tudung . tudung org ni pendek la , gaya pakai tdg x betul la , hipokrit la , itu la ini la . lepas tu bole pulak ckp yg diaorg x kan pakai tudung smpai bila-bila . smbhyang x pernah tinggal , tp bab mcm ni x nak ikut . macam mana nk buat ? tegur sudah . tapi still mcm tu . mcm mana ni ? tolong saya .

ika said...

en hamka , kdg2 org yg x pakai tudung bole pulak diaorang komen orang yg pakai tudung . tudung org ni pendek la , gaya pakai tdg x betul la , hipokrit la , itu la ini la . lepas tu bole pulak ckp yg diaorg x kan pakai tudung smpai bila-bila . smbhyang x pernah tinggal , tp bab mcm ni x nak ikut . macam mana nk buat ? tegur sudah . tapi still mcm tu . mcm mana ni ? tolong saya .

ika said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam,

aduyaaai. dah la entri sebelum ni korang bodoh membodoh. harap2 entri kali ini xde beruk memberuk ya. harap sangat...

ahmad albab said...

ENCIK MAHADAYA.......
dlm al-quran Allah suruh tutup aurat jadi cara utk tutup aurat tu salah satu nya kna pakai tudung mcm tu.....
adakah org Melayu dahulu sudah sampai Islam yg dibawa oleh Nabi Muhammad kepada mereka?

sebenarnya anda kena belajar lagi dn hilang kn sifat sombong dn ego apabila sudah ad ilmu

@Fr!^n@ said...

susa lah jadi beruk.. asik kene jadi buruk je.. huuuu

nasib baik aku manusia.. alhamdulillah

Pedang Setiawan said...

benci benor kamu dengan orang PAS yer Hamka.....tak habis2 ko nak menyindir. Aku tau ko tu UMNO walaupun ko tak ngaku.....hahhahahaha

bijan said...

ala... orang tanya ja. sampai hati Hamka kata saya dari kalangan kaum fatwa beruk. =(

Frodo Baggins said...

bijan ~ rilex2 sudahhh .. hahaha

Insan said...

Aku hairan orang yang selalu berjemaah kat masjid macam Hamka ni masih gagal membersihkan dirinya dari kebencian yang mendalam terhadap orang yang tak sepakat dengan dia. Tidakkah wuduk itu itu membersihkan zahir jugak batin??? Mengapa kebencian jadi sifat diri??
Sungguh kasihan.....

Marhaen Kacak said...

bro hamka...

kadang2 orang yg taksub dengan teori konspirasi ni tak sedar yang dia taksub....ahaks

tanda nak tau seseorang tu taksub ialah mereka menidakkan konspirasi yang mcm tak best n kata teori yang dia sokong cambest...hahaha...

Dato' Najib Buta Sejarah

Hamka said...

Pedang setiawan, aku tak tahu pulak jika ada orang pas yang tak pakai tudung, maafkan aku ye!

Anonymous said...

ish..ishh
apabila
kejahilan
berleluasa..

Frodo Baggins said...

bro hamka ~ >>____<< tiba2 pengsan

bijan said...

Insan,

hg pon nak dimasukkan di kalangan kaum fatwa beruk ka? baek jgn k...

Anonymous said...

siapa yang makan cili, dia yang akan rasa pedasnya... huuh... pedas2....

Hamburger said...

Kampung Beruk is a place in Kota Bharu.

beruk betul la post ko kali ni..hahaha

siskahaidan said...

suka entri ini :)

farahmoque said...

semakin hangat panas..tolong.tolong..memerlukan kipas satay disini..aircond lg bgos...lalalala

alfindani said...

Eh! Dah tak sesopan keretamayat dah? hehe :D

anyone of us. said...

nak copy.tq

AbuzZubair said...

Beruk2 walaupun tak solat berjemaah, suka jalan berjemaah.

Kain buruk said...

ini baru Hamka!!!!!

Anonymous said...

Assalam.

Hamka benci bukan pada kau orang tapi...keyakinan salah yang ada pada kau orang.

Dia sayang korang macam diri dia sendiri.

Marah tanda sayang! Bukan benci...kerat jari aku kalau salah. Insyallah! Woha.

Khalid
Keyakinan Benar...seperti keyakinan Nabi saw.

Hanzlah Big Brother said...

'Tuhan mencarut maka kitapun boleh mencarut'
Syeikh kalau maklumat hanya Media Mainstream dirujuk maka anda akan membuat andaian yang sangat SALAH.
Kalau anda pernah tau Jemaah Tabligh diburukkan pada 1992. Media Mainstream memainkan peranan yg cukup keji. Rujuk Karkun lama. Maklumat perlu pelbagai agar pertimbangan kita ADIL.

Hanzlah's Big Brother said...

Akibat permainan keji Media Mainstream maka Kerajaan Negeri Melaka (melalui Mufti) telah mengeluarkan fatwa mengharamkan Tabligh hanya berdasarkan Media tanpa merujuk dengan kaedah yang betul. So my advise is varietize your information, don't depends to much on one source.

cinta said...

entri yang enak dan berkhasiat. Er.. bukan daging beruk ye.

Hanzlah's Big Brother said...

'tak boleh gantung gambar nabi tapi boleh gantung gambar tok guru'
memang tak boleh gantung gambar nabi even gambar nabi pun tak boleh dilukiskan atau potretkan. Kalau gambar tak boleh bukan setakat gambar tok guru, gambar PM, MB, Agong and etc.

Hanzlah's Big Brother said...

'bergabung dengan orang kapir masuk neraka tapi parti kami bergabung dengan orang kapir masuk shurga'
statement masuk shurga ka keluar shurga ka no komen. Tapi kalau bergabung atau perjanjian antara org kafir pernah berlaku kalau kita rujuk balik sirah nabawi iaitu ketika perjanjian Hudaibiah. Yang menjadi kayu ukur sesuatu perkara ialah apa tujuan (niat) sebenar perjanjian itu.

Hanzlah's Big Brother said...

Ada beberapa perkara penting saya cuba highlight disini:
1. Jangan merendahkan Usaha Jemaah lain. - Pesan Maulana Omar Palampuri
2. Maklumat kita perlu diluaskan tidak hanya bergantung kepada Media mainstream.
3. Berhati-hati ketika menulis.
'dan berilah peringatan kerana peringatan itu bermanafaat utk orng mukmin'

Hanzlah's Big Brother said...

tambahan :
Islam adalah cara hidup. Kekadang kita berusaha mengamalkan islam sempurna tetapi bila masuk satu bab kehidupan pertimbangan kita tidak berdasarkan Quran dan hadis...wallahualam

Shahrin said...

Ada lagi si mahadaya ni...?

JustKeepOnWriting said...

isi penting : islam xmenghalalkan cara.

Irwan said...

fatwa beruk hanya berlaku di Malaysia. Sebab orang Islam Malaysia ni, bijak sifir belaka.

Bagi teguran, dia basuh kita baekbaek. Bagi nasihat, dia nasihat kita balik...

Lastlast, kita pun kengkadang confused dengan our own values...

hamba sahaya said...

jap nak tanye ar kalau keje shift camner erk? ye la nak kuar 3 ari ker nak wat dakwah ker.. kene plak keje pasaraya waktu cuti umum konfirm kene keje.. harap dapat sedikit pandangan.. naka gak rase kuar(huhu)

Anonymous said...

btol3...sokong Hamka..ak pnh keje kejap kat kedai makan,time mgrb, mmg ramai..ak pelik gak tgk dorg sibuk2, xsolat ke..yg pmpn nk kate dtg bulan,mse zuhur n asar,solat je..slmt la ak keje smpi 7 lbh je,pas2 sblm balik, ak solat la dulu..tp sbb xthn keje, pas2 ak benti..hehe

encikzamru said...

abes kalau orang ajak aku "meh sembanyang zamru"

aku jawab "malas"

itu nampak lagi jujur lah dari aku memberi banyak alasan yang kadang2 alasan tu dah macam fatwa kaum beruk.

orang beralasan sebab takut nk mengaku yang mereka tu salah.

tapi jujur pada menda yang salah tu mcm mane?

Kelon Eric Bana said...

lama tak kuar entry bkualiti mcm ni bang. syabas :)

heal man said...

siapa yang nak tahu beruk mana yg dimaksudkan oleh hamka..? sila baca komen dari mahadaya..

oi mahadaya... ko ni aku tgk dah sebijik macam kaum jahiliyah tau.. bila nabi kata suruh tinggalkan berhala.. dorang jawab.. aik berhala ni memang dari zaman nenek moyang lagi disembah.. nape lak skanf dah xboleh sembah lagi..? macam tu la lebih kurang ceritanya..

skarang ko lak.. zaman nenek moyang ko dulu kuar umah pakai selendang jer.. mesti la dah kompom ko pon nak kuar umah pakai selendang jugak gak.. bangang gak ko nih... kalau nenek moyang ko makan ubi kayu je dulu.. nape ko xmakan ubi kayu gak..?

Anonymous said...

wakakaka

Anonymous said...

mahadaya.. parokkk mung nih...

-lampamsuci-

KaliPertama said...

Hamka tu tampar nyamok kat belakang kaorang, bukan tampar belakang kaorang. Hamka sayang kaorang!!!

Zain said...

Confused dengan si Hamka ni. Kadang-kadang aku nampak dia ni macam orang tabligh.....baguslah, teruskanlah usaha dakwah ni. Tapi kadang-kadang aku nampak macam orang UMNO yang nak menghentam orang PAS. Ishhhhh.....mana satu ko ni??? Confused laa

daie allah said...

hamka adalah ummat nabi seperti saya, tuan dan tuan2 semua..

Ibn HAJARS said...

fatwa beruk hanya berlaku di Malaysia

yeke?

Anonymous said...

klu aku pun akan hentam pas klu pas salah... sebab pas memperjuangkan islam, bagaimana nak memimpin secara islam klu tidak mengamalkan cara berpolitik islam sebenar...

Zain said...

betul kalau PAS salah, patut ditegur.....tapi tak sesuailah Tuan Hamka yang bijaksana tu menghentam dengan cara yang senada dengan UTUSAN MALAYSIA.....terlalu ketara keUMNOnya ....

maun said...

Ada yang dah jadi beruk, keluarkan pulak lagi Fatwa Beruk....lagi ditegur lagi banyak Fatwa Beruk.

Bersepakat bersama kafir zimmi yang dapat mengurangkan dan menghapuskan kekejian dan kemungkaran dengan syarat dasar perjuangan tetap berasaskan Al-Quran dan Sunnah (tahalluf syasi) adalah harus.Ini adalah asas parti PAS...Ini Fatwa Beruk juge ke!.

Amat berbeza bergabung dengan berpakat...

Anonymous said...

mantap r, aku suka2! Moga kesedaran ada (untuk aku dan sesape je yang baca)...ameen

Anonymous said...

bukan nak berpolitik... bagi aku plak tak kisah lah apa pun parti asalkan boleh memimpin kita... dalam kesibukan pemimpin kita mencari kemajuan dunia, jgn lupa plak nak membawa rakyatnya ke jalan yg selamat....

Anonymous said...

pas lemah.. takde izzah atau kemuliaan.. macam pak turut yg dipergunakan walaupun penyokong ramai.. menyampah tgk..

Zain said...

Walaupuan kau tak suka PAS, harus diingat, kalau takde orang PAS yang menegur kerajaan macam sekarang ni.......silap-silap atas padang pun ada orang beromen macam lembu kambing. Ko tengoklah jom heboh macam mana, Pertunjukkan fesyen islamik macam mana?......you can treat PAS as check and balance even if you don't like them.

Aleya said...

Betul lah tu.. mcm ada sorang kawan saya ni.. sebaya dengan saya.. umur 23 tahun.. saya tegur dia.. kenapa tak pakai tudung? pastu dia cakap.. kalau pakai tudung hati jahat buat ape? then saya cakap.. kalau tak pakai tudung terang2 dah dapat dosa kan? dan yang tak pakai tudung tu semestinya baikkah? dia mengamuk kat saya lepas tu.. terus putus kawan dengan saya...

Anonymous said...

umno perlukan pas dan pas perlukan umno for the sake of melayu dan islam.. kenape pas ego.. siap hukum kapir, samatarafkan parti ngan agama.. meja rundingan utk perpaduan ditendang..
bagi aku umno sampah, pas pun dua kali lima..

Anonymous said...

salam..
bg aku..xyah la politik2 kat cni..
aku menganggap blog Hamka sbg hiburan b'ilmiah..lalalala~

-nourule85-

faisal said...

mak datin, i geli la tgk kaki yu
sorry ^^

Anonymous said...

padat, ringkas dan pedas.. terbaikk..

Anonymous said...

macam ni punya kurang hajor punya entri pun ko kata terbaik....merosakkan imej pendakwah aje....

Anonymous said...

tauke tokek berkata :

org pas...
org umno...
org tabligh...
kita suma ada satu kalimah yang sama...
kita suma saudara beb...
tak yah gadoh-gadoh...

peace..!

lina said...

wow...bagus nyer nak c&p ye

Anonymous said...

ni bukan kurang ajar.. ni namanye keras dan tegas..
kalau tidak dah banyak ustaz yang kurang ajar aku jumpa..

razman razali said...

Hamka (Kereta Mayat) pengkomen di facebook lebih matang, mungkin kerana disini tiada anoynomos, kat blog.., mereka boleh menjadi "hikmat pembahagi bayang"..

aku bangga kerana matang..woha!

huda said...
This comment has been removed by the author.
huda said...

klu dirujuk entry sopan santun sblm ni dalam masa 3 hari mencapai 72 komen dalam masa 3hari..

entry baru ni kurang 24jam dah mencecah 100 komen..
setelah dianalisa..
peminat en.hamka akan lebih teruja komen apabila entry menyentuh hal2 politik, apabila menegur dgn kasar dan rockernya..dan lain2 (rujuk isi entry bertajuk fatwa kaum beruk)

rindu dgn entry2 seperti tercekik tulang (entry pertama yg menyebabkan aku terpikat ngan kereta mayat),entry ttg ikhlas (tk ingat tajuk) dan tak nafikan bnyk lg

klu direnung bila entry yg en hamka menjawab persoalan peminat ea..mesti tercetus kekecohan diruangan komen..peminat sabar2lah gak eh.. ekstream sgt.

saje tulis luahan perasaan (jiwang sgt)tanda sokongan kat encik hamka lebih kurang 4thn menulis dan aku jadi pembacanya.

an2blur said...
This comment has been removed by the author.
Tanpa Nama said...

(Aku agak kasar dalam berbicara pada diri sendiri, siapa yang baca dan terasa, sila pujuk diri masing masing kerana ini adalah nota ugama yang aku tulis kepada diri sendiri-harap maklum)


Bro Hamka,
Kalau untuk diri sendiri sila jangan open to public sebab ianya akan rosakkan imej orang yang berdakwah.Setakat nak muhasabah diri....simpan aje dalam PC kamu. Jangan bina budaya begini atas alasan berdakwah ala-ala rock.Pendakwah macam inilah yang menjauhkan lagi masyarakat dari agama......Sila faham yang Nota kamu ni bukan Nota agama seperti yang kamu dakwa.Sila bukak mana-mana kitab alim ulamak terdahulu dan bandingkan tahap kebijaksanaan mereka berdakwah berbanding dengan "kebijaksanaan kamu".Sila buka Minhajul Abidin, Tanbihul Ghafilin dan lihatlah bagaimana mereka menasihati manusia.

Atau sila baca ayat dibawah sebelum kamu nak berdakwah atau menulis sesuatu :
Firman Allah S.W.T:

Maksudnya:
Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad),engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (tentang kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan soal-soal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang yang bertawakkal kepada-Nya.'
(surah Ali-Imran : 159)

Atau baca hadis ini terlebih dahulu :

Maksudnya:
'Bersumber dari Abu Darda' r.a., ia berkata:Rasulullah s.a.w bersabda 'Sesungguhnya bila ada seseorang mengutuk sesuatu maka kutukan itu naik ke langit tetapi pintu~pintu langit itu ditutup tidak mahu menerima kutukan tersebut,kemudian kutukan itu turun ke bumi tetapi pintu-pintu bumi itu ditutup tidak mahu menerima kutukan tersebut, kemudian kutukan itu lari ke kanan dan ke kiri; apabila kutukan itu tidak mendapat tempat maka ia mencari orang yang dikutuknya,apabila orang itu patut mendapat kutukan maka ia kembali kepada orang yang mengucapkan kutukan tersebut.'
(Riwayat Abu Daud)


Tolong Tuan Hamka.....tolonglah nasihati diri anda.....tolonglah jangan sampai budaya berdakwah secara kasar dan kutuk mengutuk ini tidak berpanjangan.

Datin Lulu said...

Faisal (sedapnye name),

Takpe, dimaafkan.

;)

Anonymous said...

salam

saya bersyukur jadi beruk..
sekurang-kurangnya saya telah Allah swt ceritakan di dalam Al-quran, betapa degil dan bengongnya saya dalam memahami perintah Allah dan RasulNYa..

Hai sekalian manusia, janganlah jadi saya.. TOLONGLAH jangan jadi spt saya.. malu, berbulu bnyk.. Woha!

(dakwah beruk kepada kita sekalian)

kata kita:
1. Ada hati siberuk tue nak ajar kite, dah jadi beruk ha.. padam muka!
2. Eh! beruk wat dakwah?.. bukan ker kena jadi manusia dulu, belajar kitab, jadi hafiz baru boleh buat dakwah?!

-kalu agak-agak berbulu dengan KM, tidak akan menjadikan KM berbulu dengan lebih lebat.. Woha!
-aku beristigfar pada Allah dan berdoa semoga Allah pilih aku atau keturunan aku untuk ikut bersama mereka kelak.., aku diam diam sahaja walaupun bulu aku semakin melebat.. Woha!

-Hang Tahu

Anonymous said...

ape yg lu merepek ni.. lu smyg jumaat tak tadi nih..
beruk jadian tul la..

Yutaka Mushimura said...

woohaaa!!!

jgn menjadi org yang tegar fatwa bukan2....

best n3 lagik....kami lop hamka...:)

puteRi hatimu~ said...

hamka... !
terima kaseh sgt2..
hahaha aku da lm tggu post cmneh..
>>biase la tu bila islam hnya pd pakaian [bek jd beruk la]
i like i like like post u not u..!
woha,, terbaek dol..

Anonymous said...

http://faina989.blogspot.com/2010/08/kita-mungkin-telah-bertunang-tanpa.html


mohon kupas isu ini.
terima kasih
=)

yusuf mujahidin ™ said...

salam bro..

entry ni nice giler

manusia akn menegakkan ape juge yg dorg rs btol..
sy pn mcm tu. kdg bile sedap bercakap ikut akal dan nafsu..lupe semuanya

yg jahil satu hal

yg bfikrah pn 2x5
bile dh taksub dgn sesuatu tu
sggup tutup mata

yg ditanya Allah nanti keanggotaan parti
tapi Islam.

teruskn beruk memberuk bro!
sekali sekala kne tego pedas2 baru nice

Anonymous said...

kalo nk tego bro hamka. slow talk a dgn dia kat emel..
aku suke tulisan2 dia.

hahaha~



gwa syg luu berok...eh..broo! hhehehe
gurau2..

Irwan said...

orang Islam Malaysia pergi majlis ilmu bukan nak menimba ilmu dan kenal Allah, tapi nak cari point supaya pandai berhujah...

Yang bertarekat, makin mensyirik kan orang.

Yang bertabligh pulak, sibuk kata jalan dia lah YANG PALING BETUL.

Yang berpolitik, yang berusrah, hinggalah yang berblogging...

Dah tu pulak, yang lahir sebagai Islam pun tak pernah tertanya-tanya apa makna doa antara dua sujud atau makna tasbih masa rukuk, tapi solat dari kecik lagi...

Yang pandai dan ada kesedaran pulak, menegur orang dengan sesuka hati. Tolonglah jaga percakapan dan tutur kata...

Kalu ye pun marah, hai kereta mayat, kalau ye pun nak provok, jangan sampai kelemahan kita berbicara membuatkan orang lain missed the point....Dan semakin jauh dari Allah sebab sibuk nak jadi pengomen pertama...

Dan komen ini ditujukan kepada semua, lebihlebih lagi aku

Anonymous said...

Assalam.

Mata pena lebih tajam dari mata pedang.

Ada orang suka makan buah yang masak ranum...ada yang suka makan putik, masam. sedap!

Tolonglah jangan bandingkan Hamka dengan ulamak....atau samakan nota agamanya dengan kitab-kitab muktabar...nak tau cara dia berdakwah gi jumpa dia (kalau belum redy nak tinggal anak bini kerana agama jangan gi). Ini nota agama beb! Lain kali nak masuk mana-mana baca sign board! Silap masuk tandas wanita bleh kena penamparq!

Kalau rasa dah cukup bagus. Buatlah blog sendiri. Berdakwahlah ...he..he..

Mana ada dakwah dialam maya ni?
Sembahyang ikut cara Nabi
Puasa ikut cara Nabi
Zakat dan Haji ikut cara Nabi.
Bardakwah ikut cara sendiri? He..he..piraah mabuk.

Kita bukan berdakwah. Muzakarah. Open muzakarah. Ada Hamka paksa kau baca blog dia!

Khalid.
Astaghfirullahilazim....

Anonymous said...

sokong si khalid..
-silent observer

iEra naDiRa said...

tuhan mencarut? Ada maksud 2 hala kah ?

Ucop said...

Khalid said :

Tolonglah jangan bandingkan Hamka dengan ulamak....atau samakan nota agamanya dengan kitab-kitab muktabar...nak tau cara dia berdakwah gi jumpa dia (kalau belum redy nak tinggal anak bini kerana agama jangan gi). Ini nota agama beb! Lain kali nak masuk mana-mana baca sign board! Silap masuk tandas wanita bleh kena penamparq!

___________________________________

Memang kita tak boleh bandingkan Hamka dengan Ulamak.....memang tak layak pun. Masalahnya dia sindir dan kutuk ramai orang termasuk ulamak, kemudian dengan gembiranya dia kata ini nota untuk diri sendiri, kalau untuk diri sendiri simpan dalam bilik sendiri la.Apasal mau kasi satu Malaya baca??
So aku nak tau ini nota agama ke nota hentam pihak-pihak yang dia tak suka??

keretakancil said...

Encik Hamka tambah lagi label,syok lepas ni boleh label-melabel siapa yg tak ikut pendapat encik Hamka heheh

pilih mana suka,mumayiz down ada,pak pandir moden ada...macam2 label boleh pakai untuk cop hamba2 Allah sana sini wohaaa!! seronoknya aku.

eh,ko tak sepemikiran ngan aku ye,ok kau dari Kaum Beruk,heheh padan muka kau.uweekk.

bila ditegur...encik hamka kata:owh,kau makan cili ye haha kau rasa pedas...wohaaa!!(ini bukan masalah makan cili rasa pedas,kena kritik ni biasalah...cam tak biase je kena kritik...alahai)

seronok main dengan encik hamka ni.'nota-nota ugama' dah jadi pesta label-melabel.cam parti politik.

bila tegur lagi,encik hamka mengomel...suka ati aku arr...ini nota ugama aku sendiri,kau pedulik apa?hehehe pastu yg peliknya encik hamka terkagum sendiri wah...dah 40 komen...wah dah 100 komen...comelnya aku!popularnya aku!

jangan sampai semua itu masuk ati sudahlah encik hamka.kebesaran dunia dan makhluk sudah ganti kebesaran Allah dalam hati.

heheh

razman razali said...

biarlah aku jawab bagi pihak hamka..

OK..!!(jawapan yg aku jangka dari hamka)woha!!

Skymatrix said...

tak tahu, bertanya...

tak suka, jangan baca ini belog...

dalam hidup penuh dengan pilihan, pilihlah yang terbaik untuk kita dan semua...

jangan sampai masa dah mati baru nak memilih, masa tu dah takde pilihan...

keretakancil said...

wau!hebat...tak suka engkau boleh blah.heheheh

tegur sikit dah dicop 'tak suka' heheh

kalau kita buka 'kuliah agama' (baca:nota ugama) kat public pastu ada hamba Allah tak suka ayat kita atau 'nota ugama' kita...kita pun cakap:tak suka nyah kau dari sini!

wohaa!hebat la lu.

lu lebih hebat dari encik hamka.lagi 'berhikmah' cara lu

heheh

Anonymous said...

wei lu kete burok,, gua kete inspira nak lalu,, tepi sikit..
lu bujet lu otai sgt ka..

Fontonk said...

Entry kali ini tak ada kata kata mayat? haha
makan dalam bai entry ni

Anonymous said...

Assalam.

Ucop. Kalau salah kutukan Hamka. Buktikanlah.....setakat rasa kutukan tu salah...tak mainlah.

Satu lagi...dia punya pasallah dia nak simpan kat mana nota agama dia?
Kau sibuk apasal!Ada dia paksa satu Malaya baca blog dia? Kalu tak best...orang tak bacalah beb!

Realiti.Manusia suka realiti. Blog realiti..he..he..inilah blognya!

Tuan Ucop tak suke{minta maaflah saya tak boleh buat apa-apa]...saya suke dan saya percaya ramai lagi yang suke.

Khalid
110% behind, infront, left, right above and below KM! Woha!

Anonymous said...

hmm....ntah la....manusia2....
satu benda....amek satu yang berguna dan tinggalkan apa yang kita rasa tak leh baik....
sume pun da besar2 dah...

keretakancil said...

hehe dah jadik mayat nanti org tak bawak lu pegi kubur naik inspira lu itu.

lu naik kereta mayat.

tul tak driver,encik Hamka?

heheh

Hamka said...

okey!

: )

linda said...

beruksband....heh?

razman razali said...

ramalanku benar belaka..woha!

Anonymous said...

Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si pemenerima). Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyantun. (Al-Baqarah, 263)

jika tuan hamka memikirkan ilmu yang diberikan ini adalah satu sedekah gunakan lah perkataan yang baik, sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi termasukla di dalam hati tuan hamka.

kita hanyalah HambaNya, jika tuan hamka tidak dapat bersabar dgn kerenah anak murid maka disarankan jangan menjadi guru kerana anda telah menguris banyak hati manusia. Adakah cukup dgn pemberian maaf apabila hati seorang insan itu terguris. Hanya Allah yang Maha Pengampun dan Penerima Taubat.

Anonymous said...

pkai tdung xwajib ye..tetapi menutup aurat adalah wajib..sila faham konsep..=)

doktor sab said...

bismillah..
saya nasihatkan sebarang teguran lebih elok dibuat menerusi email, slow talk elok2.. lebih professional..
tak molek la nak gaduh2, caci mencaci kat sini.. semua org ade kesilapan masing2, kesalahan yg tak disengajakan atau di luar kawalan termasuk diri saya sendiri, hamka dan tuan2 semua.. takde saper yg sempurna kat dunia ni..
jadi kita tegur utk membina, bukan niat utk mengaib atau menjatuhkan apatah lagi nak mengapi2kan lagi isu2 ni.. kalau tak, inilah jadinya, sedih.. nafsu menguasai hati ummat menderita syaitan gembira.. kita yg kalah dan rugi..
jadi diharap sgt2, masing2 ambil peranan yg baik utk sekarang dan juga masa akan datang insyaallah.. semoga allah merahmati saya, hamka, tuan2 dan seluruh ummat..

ohcikgu said...

fakta beruk..em..betul juga.

itu alasan aje..

merah_s said...

Bagus entry ni.. aku sokong 90 peratus lagi 30 peratus aku tak sokong ko.. sebabnya, lu pikirlah sendiri.. kekekeh...!

merah_s said...

Ceh! salah taip... sokong 70 peratus sebenarnya bukan 90 peratus..

Skymatrix said...

dalam hidup kadangkala tak perlu berhikmah sangat...

aku lebih suka jika kita semua manusia bersikap terus terang, cakap pun biar terang dan jelas...

kalo rasa cara A lebih baik, pilih la cara A...kalo rasa cara B lebih baik, ikut la cara B...kita semua berhak memilih...

Asal tidak dimurkai Allah...

Nik Mohd Zharif bin Alimin said...

lg elok jika bahasa di jaga. taip la dgn brhikmah. rapatkan diri dgn Allah dlm sgala segi.

Tunjukkan contoh yg baik. berselawat byk2

Gudluck :)

Grave Members said...

salam...
untuk topik tudung sahaja

maksud bertudung yg bro hamka cuba sampaikan adalah:

nak xnak ko mmg kene pakai tudung sbb ia adalah perkara wajib... n jgn bg alasan xnak hipokrit, belum masanya, belum smpai seru, belum dpt hidayah dll.. itu sume alasan beruk yg bodoh!!

mmg kiter xlayak sebut pasal hukum neraka syurga, tp sudah jelas bahawa sehelai rambut yg ditunjukkan pada yg bukan muhrim, dosanya adala 60 tahun dlm neraka.. (errk.... betulkah en.hamka?)

- nak komen pasal ajaran sesat ditahan sbb solat jumaat dlm surau dgn jemaah skit @ sendiri2. (lebih kurang cam tu la berita dia)..

WOI, budak kecik pun tau la solat jumaat harus ader jemaah sekurang2nya 40 dan lebih!! dah tua2 pun bodoh!! (errk.... betulkah en.hamka?)

p/s: bukan kah en.hamka pesan nota ni tuk dia sendiri, tp ader certain people yg xsuka n marah2.. ader aku kisah??

w0haaaaaaaaaaaaaaaaa

Anonymous said...

kereta mayat..
kamu beli krt ni cash
ke guna riba..

mesti riba punya konpem!!
mana ada orang malaysia
beli keta tak join riba ye x

sambil aku tumpang keta
kamu..
sambil 2 ALLAH dan RASULNYA
memerangi aku!

aku berlepas diri..

tapi kamu ni bagus
jugak..walaupun
hanya ambik ilmu dr seseorg
tapi xkaji abis,

tapi bagus jgkla kamu
ni, sbb org mcm kamu ni
ad dlm hadis riwayat albukhari
"mencegah mungkar dgn lidah"
kira xla lemah sgt iman kamu ni..

tapi 2 la orang mcm kamu
ni yg berdakwah akhir zaman
menyeru kpd al quran dan sunnah
sambil duduk dalam lubang biawak!

bkn aku kt ar.. imam bukhari
yg perawinya,tegurlah dia,
dia da lama meniggal..

faham ke hamka?
ini adlh bahasa tinggi2..
org yg berilmu mcm kamu
mesti faham..

ok cunnn..

Shazlin Shaharudin said...

i like

misskim said...

wooww....walaupun ayat "beruk" tu agak kasar kedengaran dari bacaan aku..tp point2 ko yg ko bagi tuu..wallaaaa...tiptoop~ btul jugak...suke sgt putar belit...xnak buat tp bagi byk alasann...dah jadi trend da aku rase cam 2....hehehe...=))

abdullah chang's beruk said...

houw liau!!!!!!!!

Aku Hamba said...

Come on Hamka..jgn terus disesatkan..

Ada komen aku sebelum ni yg ko dh delete..tp xpelh..aku assume sbb ko terasa..

ok..gd luck utk mengubah diri ko..ko dh tersesat jauh dh ni..kembalilah ke pangkal jalan bro..

Cadangan aku..perubahan pertama yang ko kena wat..

1. jadikan blog ni blog peribadi..bkn tatapan umum..NI KAN NOTA UTK DIRI SENDIRI..KO XLEH KATA SAPE XNK BCE BLEH BLAH..TP BRO, NI INTERNET..SUME ORG DE SIFAT INGIN TAHU..MESTI DIORG AKN BUKAK GAK BLOG KO..
So, watlh psswrd ke ape ke..Jgn trus sesat bro..

k..jaga dri..

aku pun hamba said...

salam,
aku hamba,
aku pun hamba
p/s : jangan jadi slowww...woha!

Anonymous said...

Assalam.

Hamka bukan setakat guna lidah. Diri dia, masa dia serta harta dia digunakan untuk jalan Allah swt. Dia siap siaga untuk mati dijalan Allah swt bila-bila masa... jika engkau mahu memahami....inilah dae'i Illahi. Ada berjuta-juta orang yang macam ni di dunia sekarang ni....jika engkau mahu memahami.

Saksi hidup
Khalid.
151%

Anonymous said...

Blog KM dah ada sesat & menyesatkan .tapi kalau satu org kata sesat ramai lagi yg dapat menafaatnya teruskanlah wahai Hamka

Hamka said...

Jawab mana yang sempat, ok jugak
Razman

Err, man, maksud aku, puak guna fatwa beruk aku tak kan layan berhujah, sebab nanti jadi bodoh jugak, maka aku melayukan pepatah English dalm bab berdebat dengan orang bodoh

“Please Don't Insult My Intelligence”, lagipun nabi pesan jangan berdebat dengan orang bodoh..,

-----------
Mu'az Mahani

Nak copy, sape sapepun, no hal Cuma kena bagi aku kridit, ok!

-------------
Mahadaya

Masing masing back up sesuatu yang aku kondem, ada yang back up pas, umno, tabligh, dan kau mahadaya, siapa yang kau back up, ayah pin?

Err, Berapa umur kau, 16 tahun ke?

Ps: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.”

Surah al-Baqarah; ayat 43

-------------
metalrizca

(((enchek hamka takde ayat2 untuk kasi nasihat kat mereka2 ni??
ayat2 yang sopan yek..)))

ayat sopan stock aku kurang dik, ayat tegas, jujur yang disalah erti adalah dik,

-------------
Anonymous

Mencium isteri

((((Dari Aisyah r.a, bahwa Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam biasa mencium isterinya setelah mengambil wuduk, kemudian Baginda bersembahyang & tidak mengulangi wuduknya." ( Hadis Riwayat Abdurrazaq ))).

betul ke ni?

Tanya ustaz, mazhab lain, tak batal sentuh isteri..,
penerangannya panjang, jangan malas ok.

-----------
bijan

kau punya link, bila klik, rupanya dilinkkan dengan tranung kita, aku orang Terengganu, cuba kau scroll down dan tengok link tranung kita dalam web terpilih, blog aku ada dalam pilihan tranung kita.

Kitaorang ok jer, yang salah tegur, tak mahu jadi beruk ok,

--------------
ika

(((tp bab mcm ni x nak ikut . macam mana nk buat ? tegur sudah . tapi still mcm tu . mcm mana ni ? tolong saya .)))

Jangan putus ada dalam usaha menyelamatkan manusia kerana syaitan tidak pernah putus asa dalam usaha menyesatkan manusia

----------
Insan

Benci tapi sayang..

-----------
Khalid

Ada orang masa cikgu mengajar, sibuk main belakang kelas, dah dekat exam, baru gelabah, lalu pinjam nota aku, lepas tu marah sebab nota aku tulisan ‘kasar’ sangat.., woi! esok dah nak exam, study cepat!! Nak bawak balik rumah , Photostat, tak suka, pergi pinjam nota orang lain,

Kan?

------------
Hanzlah Big Brother

Itu contoh jer bang, banyak isu aku tulis betul betul nanti panjang cerita, isu guna kalimah tuhan, isu jemput mawi, isu rasuah, isu menantu, isu surat nik amilina, isu mengumpat.., kalau kau pertahankan isu itu, isu lain nanti kau kena pertahankan jugak
Moral, buat salah, ngaku, atau dalam bahasa arab, taubat!

Sama jugak orang Umno, isu (isikan berita utama dan tak utama tranung kita dan harakah).., semua kena taubat.

-------------
Irwan

Irwan, mamat konspirasi pun ada dalam ugama kritisan, fatwa beruk sejak dari zaman nabi lagi ahli kitab mereka pakai.

-----------
hamba sahaya

kau jumpa pendakwah, dan cakap tentang daftar lari.

Nak seribu daya, tak nak jangan guna fatwa kaum beruk. Isk.., ok i love u..

Hamka said...

------------
encikzamru

bila nabi keluar berjihad, ada 3 sahabat tak pergi, bila balik orang munafik semua bagi alasan dan nabi lepaskan mereka, 3 sahabat ni mengaku, dan Nabi pulaukan dia sehingga turun ayat Allah terima taubat mereka.

Moral: jika malas, bertaubatlah, jangan guna fatwa kaum berok, ok!

-----------
Zain

90% tak confused, 10 % confused, lantaklah.. (peratus di ambil dari jumpah komen)

Jangan slow sangat.

----------
maun

Contoh: (masukkan kesalahan parti X) bergabung dengan parti kapir

lepas tu bila ditegur,

Mereka akan berkata: (masukkan
jawapan jawapan pengikut parti X)

(((Bersepakat bersama kafir zimmi yang dapat mengurangkan dan menghapuskan kekejian dan kemungkaran dengan syarat dasar perjuangan tetap berasaskan Al-Quran dan Sunnah (tahalluf syasi) adalah harus.Ini adalah asas parti PAS...Ini Fatwa Beruk juge ke!. Amat berbeza bergabung dengan berpakat...)))

Renung renungkan.., kan aku dah kata.

-------------
-nourule85-

(((aku menganggap blog Hamka sbg hiburan b'ilmiah..lalalala~)))

Bagus, contohi mamat yang lahir tahun 85 ini. Muda lagi dah bijak

------------
huda

satu kajian yang cukup baik.
Pendapat aku, orang melayu ni susah nak memuji dan senang mengumpat.. (sifat tak elok)

Bila aku tulis blog, mereka dah berubah.

Senang memuji dan tidak mengumpat lagi, tapi terus sound direct.

Aku sokong pada pemuji dan pengkeji yang betul sahaja, yang emosi dan bodoh.., cuba lagi lain kali, ok!

-----------
Tanpa Nama

(((Kalau untuk diri sendiri sila jangan open to public sebab ianya akan rosakkan imej orang yang berdakwah.Setakat nak muhasabah diri....simpan aje dalam PC kamu. Jangan bina budaya begini atas alasan berdakwah ala-ala rock.Pendakwah macam inilah yang menjauhkan lagi masyarakat dari agama......Sila faham yang Nota kamu ni bukan Nota agama seperti yang kamu dakwa.Sila bukak mana-mana kitab alim ulamak terdahulu dan bandingkan tahap kebijaksanaan mereka berdakwah berbanding dengan "kebijaksanaan kamu".Sila buka Minhajul Abidin, Tanbihul Ghafilin dan lihatlah bagaimana mereka menasihati manusia.))

Ok!

------------
((kita-mungkin-telah-bertunang-tanpa.)))

kalau dah cakap dalam tepin dengan pakwe, korang juga telah ‘mengahpiri zina’.., sila maklumkan jika sanggup.

--------
merah_s

undi rosak ni, ha ha

oh ada banyak lagi, aku dah penat.... terus post comment bagi yang merindui diri ini., semuga Allah tidak menjadikan kita seperti kaum beruk..., amin..

Anonymous said...

kesian rosmah jd bini beruk..agak2 najib tegur x rosmah suh pakai tudung??anak die pon xpakai tudung..

berok ohh beruk

Anonymous said...

Assalam.
Tiba-tiba teringat....ada seorang bekas student Kubang Bujuk cerite...kalu ada orang mengata pada seseorang...kita yang dengar kena doakan kebaikan kepada orang yang dikata tu..so kita terlepas dosa.wallahualam.

Khalid yang tak pandai-pandai...
P/s: Bro. ana dulu mase study, selalu dak gi klas. M.c memanjang...sampai member2 panggil dr. khalid. Chewah...allah taala belake!...kesian ke ana akit memanjang he..he...banyak dose!

Anonymous said...

jgn sentuh 4 perkara....

iniperniagaanku said...

jgn jd beruk

Anonymous said...

Aku pun tak tahu ni kereta mayat ker kereta apa?? Nampak macam ada lambang keris dan dacing aje, woha.

[ a D D y h A I K A L ] said...

seronok wa baca komen..

lebih menyeronokkan dari cerita chinta

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam tn hamka yang di muliakan allah dan di kasihi nabi muhammad saw..

tn.. hati ini sungguh seronok hingga tidak terperi asyiknya....

seronok sangat dengan warna-warna kehidupan.. ada warna merah .. warna hijau.. warna biru.. allah jadikan alam ini berwarna warni untuk dilihat, dikaji dan untuk bersyukur kepadanya.....

ya allah.. jika dunia yang begitu indah engkau boleh ciptakan.. apetah lagi kehidupan diakhirat.. syurga neraka.. ya allah jauhkan lah aku daripada api neraka....

tn.. saya seronok membaca tulisan tuan di blog ini dengan kata-kata kreatif yang penuh berhikmah...

tn saya seronok untuk menukilkan komen saya supaya ,, saya tidak ketinggalan untk membaca komen-komen seterusnya... komen-komen yang mencabar kebijaksanaan tn..

tn.. menyentuh pengalaman saya bersama dengan 3 kumpulan yang pengkomen-pengkomen banyak sebutkan di ruangan komen..
....

dengan orang pas... best bedebat dengan mereka..

pengalaman dengan orang orang umno.. salam cium tangan ..

pengalaman baru bersama tabligh... best.. diorang baik-baik.. dan berusaha untuk jadi baik..

heh... itulah pengalaman yang saya dapat simpulkan.. pendidikan agama saya tidak tinggi.. sekadar bersekolah agama johor sampai darjah khas... jadi saya tak dapat huraikan ape2 kesalahan yang orang tabligh lakukan.. seperti mana yang dihuraikan diruangan komen..

nota nie utk diri aku sendiri gaks.. aku letak disini supaya tak terlepas komen walau satu pun..

Anonymous said...

Jangan Jadi SLOW
Blog ini juga tidak mewakili mana mana pertubuhan, kumpulan, fahaman, parti, gerakan atau sindiket, jika tak puas hati,jangan kutuk UMNO, TABLIGH dan lain-lain pertubuhan, tapi hina, caci, maki, kutuk dan laknatlah aku seorang...,


untuk semua pengkomen yg nak hina, caci, maki, kutuk dan laknat hamka.. silakan.. sebab beliau dah izinkan dah pon dari awal..

korang.. kalau sebelum baca blog orang lain.. jangan baca isi jer.. baca sekali semua.. terutama peraturan ketika membaca blog nih..


- aku dan kau tidak akan sama -

Irwan said...

salam semua..pergh..164 komen. aku baru nak komen lagi, tapi baca hamka punya sincere replies, buatkan aku terkedu. Terharu.

Itulah dakwah paling berkesan. Aku sokong cakap kau. Jangan layan orang bodoh kalau kita rasa kita nak pandai.

Marilah kita saling mendoakan sesama kita. Sedara mara kita sedang ditimpa bencana di luar sana...

http://payabesarpedas.blogspot.com/2010/11/pesanan-budak-podeh.html

Anonymous said...

Assalam.
Selamat Hari Raya Aidil Adha

Khalid
P/s: Kepada yang tak dapat balik kampung, pujuklah hati....diakhirat nanti hari-hari hari raya! Just stay tune on your Iman and Amal...until death come to us.
Ya Rabb...aku hanya pandai menasihati orang..diri sendiri hampeh!Ohhh...Izrail datanglah kepadaku dalam keadaan kau yang paling tampan dan wangi.

Anonymous said...

Salam..

Fatwa beruk telah menjadi hits!!

So Sempena Aidil Adha.. maka dari kejauhan padang Arafah..

Meh kita ambil fatwa kaum SEMUT plak..

Emm kat mana ekk ..
ade lah..

http://keretamayat.blogspot.com/2006/03/kenapa-ada-surah-semut.html

selepas ini, istilah memberukkan orang lain akan menjadi istilah,
menYEMUTkan orang plak..

-jangan malas, baca nota KM yang boleh baca dan ambil iktibar k.

-Hang Tahu

Hanzlah's Big Brother said...

Hanzlah Big Brother

Itu contoh jer bang, banyak isu aku tulis betul betul nanti panjang cerita, isu guna kalimah tuhan, isu jemput mawi, isu rasuah, isu menantu, isu surat nik amilina, isu mengumpat.., kalau kau pertahankan isu itu, isu lain nanti kau kena pertahankan jugak
Moral, buat salah, ngaku, atau dalam bahasa arab, taubat!

Sama jugak orang Umno, isu (isikan berita utama dan tak utama tranung kita dan harakah).., semua kena taubat

p/s: sama2 bertaubat
good for you....

Anonymous said...

hmm,..aku teringin dengar fatwa beruk berkaitan penggunaan facebook dikalangan pendakwah2 terhebat masakini... ;

i.am.me said...

pedas dn lazat! hehe

lavea said...

wah!suka post ini.

zuraida said...

salam hamka,
agak lewat baca entry ni.. memang kena lempang pas tu hantuk kat konkrit kepala aku nih.. aku tak nak jd beruk.. jadi aku dok diam..lg diam...
hamka,
.aku keseorangan.

DEVOTEE said...

komen saudara irwan (9:39 PM, November 12, 2010) antara yang terbaik...


^_^



.

Anonymous said...

salam..

suka this statement:

Previous Jews were prohibited by Allah from catching fish on Saturday. So, what did they do? Some of them put their nets on Friday and collected the fish on Sunday. Then, what happened to them? They became transformers, aka "The Despicable Monkeys".

Now, we are prohibited from involving ourselves in riba (usury). Then, what do we do to make it 'halal' ?? 'Islamic banking' ??

-tu diaa... isu besar sgtt

Mek said...

salam bro hamka...
terserempak blog ni secara tak sengaja masa search pasal umat terbaik...bestla blog ni kawan-kawan aku heran tgk aku asek tergelak sorang-sorang baca blog..
good input..i love your writings!

fQ said...

wow..never think of that way. terima kasih atas ingatan..

darkcoco88 said...

mungkin patut dilembutkan sedikit sebab tak semua orang sama. Jangan sebab perkataan2 yg agak kasar oleh kita, manusia2 yg jahil tu semakin jauh dari hidayah Allah s.w.t. Harap jaga sikit perkataan. Sekadar pandangan. Apa2 pun, aku ambil yg positif dari nota ini okay

Captain said...

betul kata betul.. salah kata salah.. yg betul xleh kata salah.. yg salah xleh kata betul..

Pesanan Ringkas (Nasihat) Kepada Datuk Zaid Ibrahim

Anonymous said...

heh.. aku still bace blog ko ni dari last year..
Aku sokong pe yg ko terang kn, aku x protes coz aku sndri x terasa pe yg ko jelas kn & aku suke cara ko smpai kan bende2 ni..

aku bukan baik sgt pon, solat pon rongak, jumaat siap balik tido..tpi ape yg aku tau..aku x nak protes ape yg ko/org2 yg nasihat2 ni..


yg aku mushkil bile bace komen2 kat sini "semua mcm mmprotes"
pkai fatwa/hadis2 nak protes.. keh3
aku cume rase kelakar lar..zaman beredar kn, xleh same kn fatwa time pkai unta dgn pkai kereta.. pape pon hamka.. lu mmg bagus, cume pengikut2 blog ni mmg termasok dlm "Kumpulan Protes Segala2nya"...

p/s : ni blog die bkn blog ko

Anonymous said...

Hanzlah's Big Brother said...
Hanzlah Big Brother

Itu contoh jer bang, banyak isu aku tulis betul betul nanti panjang cerita, isu guna kalimah tuhan, isu jemput mawi, isu rasuah, isu menantu, isu surat nik amilina, isu mengumpat.., kalau kau pertahankan isu itu, isu lain nanti kau kena pertahankan jugak
Moral, buat salah, ngaku, atau dalam bahasa arab, taubat!

Sama jugak orang Umno, isu (isikan berita utama dan tak utama tranung kita dan harakah).., semua kena taubat

p/s: sama2 bertaubat
good for you....

6:39 AM, November 17, 2010


ini ape lar.. 1 lgi kaum "mempolitik kan ugama" keh3..
klo ko rase x leh g ngan parti2 lain, so x payah lar kau mmprotes.. nak protes g stadium lar..jgn plak kau bakar stadium sudah.. hahahaha..

chekodok said...

encik KM,
bile kau letak je psl perkataan "parti X",
ataupun dgn nama samaran yg kau slalu gune dulu : "so called islamic party"
ramai yg bersuara dgn hati yg panas,
:D

Anonymous said...

ape fb en hamka ni..woha..ikikik..

Anonymous said...

Hoi hamka...kau ni nak berdakwah tu bersopanlah sikit.. Jgn confident bagus/hebat sgt...hati/amalan manusia Allah SWT shj yg mengerti... Nabi2 zaman dulu nak berdakwah dgn kaum yg jahil pun sgtlah halus caranya...kawal emosi sendiri baru bukak blog nak berdakwah...kalau bukak blog nak mengata/mengutuk org lain then baik simpan jelah/antagonis jelah dlm hati...buat tambah dosa jek...nanti kena batang hidung sendiri ape kau kutuk org tu...Tuhan yg berkuasa melakukan segalanya...Jgn berlagak hebat...nak berdakwah cukup sampaikan meseg penting..."jgn menghalalkan Cara dgn alasan"...tak payah berjeler2!

Anonymous said...

Engkau pun beruk hamka sbb perasan mulia...samalah mcm kaum beruks ni... Sedihla aku tgk org yg beramal tp riak dgn amalannya...sungguh tak kemana... Kita kalau nak betulkan org kita tarik mereka dgn Cara yg baik... Mcmni Cara nk berdakwah org pun terkeluar isi perut baca... Perasan alim...hiyeee

Anonymous said...

ape bising2 lar 2 ekor atas ni.. lu x suke, lu diam lar.. nk ikot zaman nabi tu lain bro. itu zaman blog ni x ade, so di perhalusi ngan cara lain.. if lu nak same kan semua tu.. susah bro nk bercerita ngan tin kosong. lu sahaja yg betol..

FARISZ@AZ.Com said...

"Islam dihijab oleh umatnya sendiri"

Bila tiada hikmah,maka orang pun rasa benci.Jika ianya fitnah maka lagi orang benci.
bila non muslim baca diorg fikir?
o... macamni rupanya Islam.

Semoga tidak menjadi beruk yang memberukkan orang lain.

mogobja said...

gud one :)

Hamka said...

yang setuju aku panggil 'bro'.., yang tak setuju sebab slow aku panggi 'brok'..

Mohamadazhan hjDesa said...

salam bro, cara dakwah yang bersahaja. cuma perlukan lebih banyak rujukan utk menilai sesuatu. Menilai perlu bukan pada satu sudut pandangan sahaja. entri ni lebih menggunakan konsep qias ttg satu masalah, tetapi qias tersebut tidak bertepatan. Perlu belajar memahami lg usul fiqh...kalau kita membahaskan hal agama, satunya yang penting adalah sumber dan ilmu fiqh. dalam entri ni tersirat akan hukum...jgn kerana luahan hati dan pemikiran yang tidak bersumber, pembaca yang sepatutnya menimba ilmu dan memperoleh manafaat tersesat cara fikir...sekadar tambahan...

azman.mohamed90 said...

para penduduk kaum beruk!!!esok akan datang seorang ahli politik dari kg beruk untuk berucap pada kaum2 beruk,sya penghulu pada kaum2 beruk rasa terkilan kerana kaum beruk,anak2 kaum beruk,makcik2 beruk,cikgu2 beruk dan para penduduk di kg kaum beruk!!saya harap kaum beruk semua hadir!!!!-BAIK PENGHULU BERUK!!!!-

Hamka said...

jika beruk banyak..

maka akan ada ubat beruk, di jual bersama ubat nyamuk, ubat anai anai , ubat perasit dan lain lain..

Eda said...

minta izin share link entry ni...=)

Hamka said...

ok

Anonymous said...

sebelum nak tegur Ulama' baik kita selidik dahulu diri kita.. adakah kita benar2 mengikut ajaran Islam yang sebenar atau tidak?

Hamka said...

Muawiyyah suka sangat bila ada orang tegur dia.., saidina Umarpun.

kapalselam said...

Engko la jg hamka....last comment tu plaing superb!
Hamka said...
Muawiyyah suka sangat bila ada orang tegur dia.., saidina Umarpun.

8:49 AM, January 26, 2011
Cuma org salah anggap "teguran"
Rasa2lah klu bro hamka brsemuka dgn ulamak2 ni, rasanya teguran tu jd mcm mn ek??kita semua fikir2kn la...Mustahil Hamka akn tegur cara "beruk". Tgk muka ulamak je dah dpt pahala, nk tegur beruk kat ulamak rasa2 dpt apa ek?
Jom kuar lagi, smoga ALLAH bagi faham.

Hamka said...

akupun suka kau tegur aku, : )

Nursya H said...

wah, penyokong kuat Dacing rupanya.

Anonymous said...

hamka..ko xyah berkias sgt kalo nk berdakwah..xyah nk attack mane2 parti kalo ko nk sampaikan something yg ko rase ikot logic akal ko je btol...bak kate hamka, kalo xpakai tudung diam jer,,xyah nak berhujah,,kalo bukan negara islam yg xlaksanakan syariat islam,,diam2 jer,,xyah nak ngaku negara islam,,jahil dan tidak percaya kepada quran dan hadis mungkin terjadinya benda ni..

Anonymous said...

Awal agama mengenal Allah...
bukan awal agama pakai tudung ...
Sorry, bertudung je agama tak dak buat pe??

Camana nak laksanakan Syariat Islam, kalau beragama pun tidak, Islam jauh sekali.

Bila kau orang jumpa Allah mengambil agama dari Allah?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 209   Newer› Newest»