Nov 10, 2009

Siapa Pak Pandir?

(Silibus yang tiada di Sekolah: Apa itu ‘pengesan sampah’? dan bagaimana nak menajamkannya.., Read carefully; and please agree in the end, and be educated)


Sejak aku dah berumur sebaya dengan Superman dan ahli shurga, (32 tahun) aku dapati kehidupan ini telah mengalami sindrom ‘bias’(cenderung) dengan aku...

Kenapa?

Faktor ‘bias’ ini adalah disebabkan oleh orang yang memerintah dunia ini atau mentadbir organisasi-organisasi tertentu adalah rata ratanya terdiri dari orang yang baya baya aku.. Tu yang jadi ‘bias’ tu..

Sebagai contoh mudah, kartun kartun yang aku tengok dalam bentuk 2D waktu aku kecik-kecik dahulu, setelah tiga puluh tahun, telah menjadi 3D dan di filemkan secara besar besaran, (Contoh: Transformers, Gi Joe, Spiderman, Dragonball, dan lain lain..) kenapa sekarang baru nak diterbitkan?

Sebab para penonton puratanya adalah orang yang baya baya aku, dan juga mereka mereka yang mentadbir industri itu sekarang adalah orang orang yang baya baya aku.. tu yang ‘bias’ tu!

Begitu jugak bila aku bukak radio, kebanyakkan DJ radio putarkan lagu yang popular pada zaman 80an dan 90an, iaitu lagu popular zaman aku masih kanak kanak dan remaja, zaman kemaluan masih belum tumbuh bulu, yang mana di zaman itu, lagu tersebut menjadi siulan dan selalu aku dendangkan, hafal lirik dan dapat bermain gitar dengan baik, buat kaki aku tiba tiba terhentak hentak sebaik terdengar lagu memori tu, atau tiba tiba aku ikut menyanyi rangkap korus dengan baik buat bini dan anak aku ketawa, kenapa lagu tu kembali popular?

Sebab DJ tu ‘bias’ dengan aku, sebab rata rata orang yang menjadi DJ adalah orang yang baya baya aku.. (Khairil Sinar FM, Faizal Ismail Hot Fm, Kiran Era, Linda Onn, Kak Engku.. dan lain lain..)

Ok, itu contoh sahaja, ada banyak lagi contoh lain yang lebih baik, aku sajer guna media hiburan sebab nak bagi mudah faham tentang batapa ‘bias’nya kehidupan ini dengan orang yang baya baya aku…Tapi bila masuk bab ugama, bab politik, kat sini aku rasa ‘fail’, sebab?

Walapun rata rata ustaz ulamak, atau orang yang memerintah dunia ini adalah orang yang baya baya aku.. tapi kenapa mereka yang aku kenal atau tidak kenal, selalunya jatuh dalam kategori “Pak Pandir Moden”

Adakah kerana cerita “Pak Pandir” yang selalu kita dengar waktu kecik-kecik dulu membuatkan ianya menjadi ‘bias’ dalam umur 30 an sebegini ? Tolonglah, bila korang dah jadi “Pak Pandir Moden” dan gunakan kePandiran korang dalam dunia ugama serta politik, maka rosaklah zaman kelakian sempurnaku ini.., oh..

Zaman 30an adalah zaman sebaya ahli shurga, kita ‘patut gembira’ dalam menjalani umur 30-an sebelum mencecah umur bijaksana(40-an) kelak, maka untuk itu aku tulis entry ini agar dapat menjadi bimbingan kepada semua Pak Pandir di luar sana dalam mencari erti sebuh kehidupan.., juga agar korang sempat membuat persedian sebelum korang kelak merosakkan zaman 40an orang lain pulak!

Ok, sebelum tu mari kita kaji sikit akan asal usul Pak Pandir…

Sebenarnya dalam kepala otak kita ada satu sensor, yang dalam Bahasa Englishya dinamakan BS Detector, atau biar aku murnikan dengan menamakan Bullshit Detector ini sebagai “Pengesan Sampah” yang mana fungsi “pengesan sampah” ini, setelah merujuk kepada hadith yang mengatakan bahawa dunia ini adalah sampah, atau bangkai atau najis.., maka fungsi “Pengesan sampah” adalah untuk membezakan mana satu sampah, dan mana satu bukan sampah, simple sahaja, tapi Pak Pandir tak faham sebab Pengesan sampah mereka gagal berfungsi dengan baik, lalu sampah di kata bukan sampah, malah di guna sampah sebagai makanan harian manakala bukan sampah di kata sampah lalu rosaklah hidup Pak Pandir di dunia amnya dan di akhirat khasnya..

Faham tak?

Atau nak lagi mudah senang faham, Pak Pandir adalah seorang ‘tua’ yang bodoh, atau senang diperbodohkan, mudah percaya pada semua orang, dan mudah diberi semangat serta rangsangan, lembik dan keperempuanan (kalau lelaki) dan jika Pak Pandir ada email, maka hari hari kerjanya Forward semua Email tanpa sempadan, itulah Pak Pandir Moden yang hidupnya menyusahkan orang..

Kenapa menyusahkan orang? pertama: kemudah percayaan Pak Pandir pada semua cerita akan menyusahkan diri sendiri, senang diperbodohkan, itu semua kita tahu sudah, tapi bila Pak Pandir paksa orang lain untuk percaya apa yang dia percaya, ini yang bengang! Bengong dan hampeh!

Dan ini banyak berlaku dalam dunia politik serta ugama! Maka wujudlah ungkapan ungkapan bodoh dari Pak Pandir sekalian:-

“Siapa tak sokong aku akan masuk neraka, Ustaz X cakap macam tu”

“kau jangan makan roti ABC, nanti masuk neraka, sebab aku baca dalam email semalam, kedai roti tu bersebelahan dengan kandang babi”

“kau kena sebarkan berita ini kepada 20 orang, maka nasib kau akan berubah menjadi baik, tapi jika kau tak sebarkan, kau akan mati disambar petir”

“aku baca email, PM tu sebanarnya UFO yang cuba menakluki bumi”

“salah satu tanda kiamat, adalah sejadah berdiri”

“Ustaz X cakap, orang yang tidur di masjid tu adalah agen yahudi”

“Bla bla bla bodoh, mangkuk, pandir!”

Ok, cukup contoh setakat tu, nak lagi banyak contoh, cuba kau telefon “Pak Pandir” yang berlegar sekitar dalam kehidupan korang dan tanya mereka: apa cerita hari ni? Terus Pak Pandir cakap, “kau tahu tak.., (sambung sendiri)”

Baik, aku tak nak kutuk lebih lebih, sekarang kita bincang akan sebab musabab kenapa seseorang yang berumur 30 tahun tapi masih jatuh dalam katogori Pak Pandir Moden..

ASBAB YANG MENJADIKAN KORANG PAK PANDIR

1)Percaya pada semua benda yang sesuai dengan nafsu.

Seorang Pak Pandir itu, hidupnya adalah suka mengikut nafsu, dan salah satu nafsu pak Pandir adalah percaya pada cerita yang sesuai dengan nafsu.., pelik kan?

Contoh: Pak Pandir yang hisap rokok akan memilih ustaz yang merokok untuk mendapatkan fatwa.., yang suka mengumpat akan memilih ustaz yang suka mengumpat untuk mendapatkan fatwa.. dan mak andir yang suka hisap kemaluan pula akan dapatkan ustazah yang suka hisap kemaluan jugak untuk dapatkan fatwa.., begitu lebih kurang..

Ok, kita bincang dari segi sains: kita ambik cerita pak Pakdir moden yang suka berdakwah cara moden jugak, sebagai contoh: pendakwah dengan lagu misalnya, dan bila ada ‘ustaz’ atau geng usrah yang keluarkan fatwa sesusai dengan nafsu mereka “boleh menyanyi dengan niat berdakwah tak kesah apa tempo sama ada rock, rap atau dangdut yang penting lirik islamik bla bla bla..

Maka bila Pak pakdir moden dengar cerita macam ‘fatwa’ kat atas tu, dan SESUAI DENGAN NAFSU mereka, maka terus Pak Pandir rasa ‘suam dan selesa’ dan kerana suhu ‘suam dan selesa ini’ telah terbit dari otak mereka, maka secara automatic, suis ‘pengesan sampah’ akan terpadam, dan otak akan berpindah posisi dari kepala otak kepada kepala lutut, dan bila otak korang dah pergi kat kepala lutut maka Pak Pandir akan percaya bahawa benda tu betul, dan bila Pak Pandir percaya bahawa benda tu betul, maka automatik Pak Pakdir dah takde kekuatan emosi untuk mengatakan benda tu tak betul, di tambah dengan nafsu yang juga suka benda tu, malah Pak pander sendiri yang berbisik:

“ala tak best la kalau citer tu tak betul”,

Maka pada waktu dan saat ini, ditambah umur 30 tahun ke atas, yakinlah bahawa korang telah menjadi Pak pander moden yang telah sempurna kepandirannya…

2)Terlalu memuja orang lain..

Sebab lain yang menjadikan korang Pak Pakdir Moden ialah kerana korang terlalu memuja orang lain, yang ikut nabi Palsu si Kahar, atau Ayah Pin, memang dah terang terang Pak Pakdir, tak payah aku cerita panjang..,

Tapi yang tak ikut puak puak yang jelas sesat di atas pun ada jugak pak pandirnya, dan ini berlaku kerana korang terlalu memuja orang lain, tak kiralah siapa, ustaz ulamak ke, pakar motivasi ke, penceramah bebas ke, yang mana korang anggap orang yang korang puja tu ‘pilihan Tuhan’ dan sebagai ‘pilihan tuhan’ maka orang tu takde cacat cela.., terutama orang yang selalu keluar Akhbar, atau orang yang pandai buat lawak waktu ceramah ugama, yang mana korang anggap semua yang mereka cakap itu betul.., maka bermulalah kebodohan dalam hidup korang.. Nabi pun ada salah, inikah pulak penceramah bebas kegemaran Pak Pakdir!..

3)Percaya pada Majority.

Dalam mazhab demokrasi, yang ramai itu betul, yang sikit itu salah.., sedang dalam ugama, bermula dengan sikit dan berakhir dengan sikit, dan beruntunglah orang orang yang sikit.. tapi pak Pandir tak paham..,

Aku bagi contoh, katakanlah, pada satu hari, korang sebagai Pak Pandir, pergi beli anak kambing dan bawa pulang dari pasar dengan mendukung anak kambing..

Manakala, Aku pulak dan kawan kawan aku yang seramai tiga orang, nak buat eksperiman untuk buktikan bahawa korang adalah Pak Pandir..

Maka, kamipun duduk secara berasingan di satu jalan menunggu korang pulang beli kambing..
Kemudian, ketika korang lalu sorang sorang sambil dukung anak kambing, berselisihlah korang dengan kawan aku, lalu kawan aku tu buat buat terkejut sambil berkata:

“Eh, kau gila ke, dukung anak anjing?

Tentu korang akan terkejut dan cakap kawan aku tu gila.., lepas tu korang jalan lagi dan berselisihlah pulak dengan sorang lagi kawan aku yang berkata:,

“Kau ni orang islam ke orang kapir? Kenapa kau dukung anak anjing tu?”

Korang dah mulai konfius dah, tengok anak kambing tu atas bawah, ada tanduk, ada janggut, tapi korang tabah, teruskan juga perjalanan hinggalah akhirnya korang jumpa aku (ha ha ha) yang sedang berserban dan berjubah, sebaik sajer aku lihat korang, aku mengeleng-gelengkan kepala sambil beristigfar..

“Astarfirullahalazim, tergamak kau dukung anak anjing ? "

Huh! Korang dah tak fikir panjang dah, terus campakkan ‘anak anjing’ tu dan mintak maaf kat aku, woha!

Sah, korang adalah Pak Pandir!

Woi!!! Pak Pandir!,

Kalau pun 3 billion orang cakap kambing itu anjing,, tak kira 3 billion orang tu agama apa, ada degree apa, ada kelayakan apa, tapi kalau apa yang dia cakap tu TAK BETUL, maka benda tu adalah TAK BETUL! BODOH!.

4)Suka Forward Email

Sejadah berdiri? Kalimah Allah pada roti canai,? Asap berbentuk syaitan pada asap WTC? Roti XXX haram? Syaitan kencing di sate Kajang?, Coca Cola terbalik menjadi No Mekkah? Tak forward email kepada 20 orang akan jadi mayat? Bla.. bla… bla..

Huarghh (bunyi menguap), Macam aku cakap tadi, kemudah percayaan Pak Pandir pada semua cerita akan menyusahkan diri sendiri, senang diperbodohkan, itu semua kita tahu sudah, tapi bila Pak Pandir paksa orang lain untuk percaya apa yang dia percaya, ini yang bengang! Bengong dan hampeh..

Aku pernah pergi kedai bersama sorang hamba Allah ni, waktu aku masukkan barang rumah ke dalam bakul, beliau pegang tangan aku, lalu keluarkan kertas bersaiz A4 dari dalam poket lalu bagitahu barang yang aku beli tu haram, aku tanya kenapa? Katanya, menurut email forward, pekerja kilang tu tak solat subuh.., bla.. bla ..bla..,

Apa punya bodoh kau ni? Kau nampak ke dia tak solat subuh?, dan kenapa pulak orang tak solat subuh jadikan barangan produk ni haram? Arghhh, aku malas nak tulis, rasa bodoh semacam jika aku ulang jawapan pak pandir yang mempertahankan kebodohannya..

Yang peliknya pulak, si pak Pakdir ni cukup bangga dapat berhujah dengan fakta dari email forward, dan bila bercakap, “menurut Email yang saya baca.., bla bla bla..”

Ha ha ha! Rasa nak berguling aku dengar ungkapan bodoh macam tu.., kalau korang cakap kat makcik aku pada zaman Malaysia belum ada internet oklah, tapi sekarang, semua orang boleh forward email.., semua orang boleh tulis email, apa best sangat fakta yang di ambik dari email forward? Siap perasan pandai tu.., lawak betul ler…

Woi pak Pandir!, Korang tahu tak?, menyebarkan benda yang tak betul itu fitnah, dan fitnah itu lebih besar dosanya dari mengumpat, dan ketahuilah:

Kebijaksanaan seseorang diukur melalui apa yang mereka percaya, dan apa yang mereka sebarkan..., jika korang percaya pada cerita palsu, korang memang bodoh, dan jika korang sebarkan pulak apa yang palsu.., sah, korang bangang!

Orang yang pandai itu bukannnya tidak bodoh, tapi, orang itu pandai kerana pandai menyembunyikan kebodohannya, manakala orang yang bodoh bukanlah tidak pandai, tapi jadi bodoh kerana sering menampakkan kebodohannya, jadi berhentilah forward emailodoh, tak nampak sangat kebodohanmu wahai Pak pandir hampeh...

Peringatan: siapa forward kat aku lagi berita atau fakta yang hampeh, aku akan menganggap diri kau sebagai PAK PANDIR BANGANG!

5)Korang punya ‘Pengesan sampah’ adalah sangat tumpul.

Ketajaman BullShit detector atau ‘Pengesan sampah’ ini adalah ditentukan oleh suasana persekitaran korang membesar, kerana ada antara korang yang di asuh untuk percaya pada semua benda, sejak waktu kecik lagi korang dah di ajar untuk percaya jika duduk atas bantal akan tumbuh bisul, atau jika makan lambat gajah akan datang, atau percaya dalam gelap ada hantu, dan sebagainya.., maka lama kelamaan ‘pengesan sampah’ korangpun dah jadi tumpul, bila dah tumpul korangpun jadi bodoh.., bila jadi bodoh, maka korang akan percaya pada semua benda, dan bila percaya pada semua benda korang akan perasan bagus jika dapat sebarkan semua benda tu... dan bila korang perasan bagus maka korang dah tak boleh lagi nak beza yang mana satu betul, dan mana satu sampah!

Dan tengok, apa akibatnya bila ‘pengesan sampah’ rosak pada kehidupan ugama korang?
Maka, apabila tiba tiba muncul Ustaz X bagitau siapa yang tak sokong parti Y masuk neraka, dan siapa yang solat di masjid Z maka solatnya tak sah, maka korang yang bodoh lagi tumpul ‘pengesan sampah’ pun pecaya bulat-bulat. “wah wah, hamka masuk neraka sebab solat kat masjid Z, Hamka masuk neraka sebab tak sokong party Y, eh kau tak caya ke? Ini cakap ustaz X” Begitulah ujar Pak Pandir sekalian dengan mata bulat pada aku pada 20 tahun dahulu, dan sekrang umur dah tiga puluh tahun, masih lagi bangang macam dulu, apa kes?

Dan Alhadulillah, ‘pengesan sampah’ aku, dalam bab kafit mengkafir ini, dari kecik adalah extremely sharp (bukan eksyen - fact). First time aku dengar Ustaz X cakap orang tu masuk neraka, solat kat masjid tu masuk neraka, itu ini begitu begini, aku yang baru baligh dah tahu semua itu Sampah! Biar pun aku mendapat tentangan dari adik beradik dan kawan kawan, tapi aku persetankan mereka.., dan sekarang aku tengok, masing masing dah jilat ludah sendiri.. oh.., (Alhamdulillah bersyukur atas nikmat Allah bagi ‘pengesan sampah’ yang dapat bezakan mana satu sampah better than some adults..) sebab mereka dah solat di masjid yang dulu mereka kata kapir solat kat situ… kan?

6)Kurangnya knowledge atau pengetahuan.

Untuk tajamkan BS Detector atau Pengesan sampah tadi, korang kena ada banyak ilmu pengetahuan, dan ada banyak benda yang tak de dalam silibus sekolah atau University, buktinya ada ramai kawan-kawan aku belajar tinggi tinggi pun bodoh gak..
Bodoh bila buat keputusan hanya dengar cerita sebelah pihak...

Satu lagi, bab ugama, Pak Pandir ni suka mencari hiburan dalam bab akhirat, sebagai contoh, “Hamka, jom dengar ceramah ustaz X, ustaz tu kelakar..”

“What?! Umur dah 30 tahun kau masih dengar ceramah base pada kelakar?, baik aku tengok Stephen chow kalau nak kelakar”

Kawan.., umur dah 30 tahun..., Raja lawak buat lawakpun aku tak gelak, inikan pulak ustaz buat lawak bodoh waktu ceramah.., tapi korang.., suka sangat! Macam budak budak..

7)Masalah iman…

Ok, ini last.., Masalahnya menjadi golongan Pak Pandir adalah mereka akan kutuk semua orang yang tak percaya dengan mereka, apatah lagi bila pihak musuh mereka buat salah, semua nak keluar email forward, dan fatwa geng usrah atau link blog sebagai bukti.., tapi cuba kawan mereka, atau parti mereka buat salah yang sama macam musuh mereka, mulalah cari dall dan Nas dari email forward dan fatwa geng usrah atau link blog untuk betulkan pulak kawan kawan mereka..

Di sinilah jelas segala Kepandiran mereka,

kalau ikut hadith, Inilah yang di katakan pagi beriman (sebab menentang kemungkaran parti lawan) tapi petang kafir (sebab senyokong kemungkaran parti sendiri)

Selemah lemah iman mencegah dengan hati, tapi korang siap sokong lagi, ke mana iman korang?

Habis!

Jadi, berbalik kepada zaman umur sebaya superman dan ahli shurga ni, janganlah jadi Pak Pandir lagi, itu contoh jer aku bagi, padahal banyak lagi benda sensitive yang aku boleh tulis, (contoh seperti: hantu wujud, makanan haram, agenda yahudi, tuhan mencarut, tuhan samseng, ufo ada, konsert halal, snooker bagus, mengumpat dapat pahala dan sebagainya) ialah, korang dah besar, dah bersunat, dah ada otak, dah abis sekolah, dah berbulu kemaluan, maka korang kena la berfikiran ala ala detective conan sikit...

Nampaknya, aku nak kena salahkan mak bapak korang dan surrounding authority (cikgu, saudara mara, ustaz dan sebagainya) yang telah didik korang untuk percaya pada semua benda.., terutama benda benda tahyul..

Dalam Al quran dah tulis dah dalam surah Al Mulk ayat 3 dan 4 yang berbunyi..
"Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang? Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itu pun dalam keadaan payah.“

Jadi.. jika korang nak suruh aku percaya apa yang korang percaya, korang kena tunjuk bukti, tunjuk gambar, dan dengan keputusan A dalam subjek sains waktu SPM, korang boleh lihat bagaimana aku argue bahawa benda tu adalah coincidental.., dan lain kali tak payah la yakinkan aku dengan cakap macam pak Pandir di bawah:-

“takkan kau tak caya, dah banyak email forward bab ni”
“apa la kau ni, sikit-sikit tak pecaya, ni mesti terpengaruh dengan barat ni”
“ni bukan aku bohong, ustaz X cakap macam ni”

Cukuplah tu Pak Pakdir.., cukuplah.. Dunia ni darul asbab, belajarlah what is possible/impossible, melalui basic science..

Satu lagi bab email forward, benda-benda yang ridiculous tak payah la sampai nak kaji lebih-lebih. contoh macam surat berantai yang dulu tersebar kat malaysia, yang siapa tak copy nanti kena alamat buruk... benda ni aku dari dulu lagi aku dah tau ‘sampah’. Waktu surat ni sampai, ada kawan aku punyalah takut dan bincang kumpul duit untuk copy surat tu, aku ambik surat tu dan koyak depan mereka sambil ketawa macam puntianak, habis pucat lesi muka mereka tengok aku sebab takut aku kena bala, sekarang mereka sorang dah arwah(semoga rohnya dicucri rahmat) dan sorang lagi dah masuk penjara, siapa yang kena bala ni?

Ini termasuk lah benda lain macam forward email dapat duit, forward email nanti ada company bayar 3 sen untuk budak punya operation etc etc etc... apa punya bodoh ntah?!

Dan untuk atasi masalah Pak Pandir ni, aku nasihat korang jangan baca Email forward hari hari, juga jangan baca akbar Harakah sahaja atau Utusan malaysia sahaja, atau baca blog sebelah pihak sahaja, tapi bacalah Al quran dan hadith banyak banyak, kitab yang korang cakap hadith daif banyak tu pun kena baca, dan bila dah banyak hadith dalam hati korang, maka hati korang akan jadi putih, bila hati jadi putih lama lama akan jadi bersih..

Teruskan lagi baca hadith nabi banyak banyak sehingga dapat memadam kepercayaan korang pada benda benda yang tak betul, teruskan baca lagi kitab Fadhail amal, atau kitab mutakhab hadith yang akan penuhkan hati korang dengan benda benda yang betul.

Bila hati korang sudah penuh dengan benda benda yang betul, pada waktu tu, apabila sampah seperti paranormal, tahyul, toyol, pendapat ustaz politik dan sebagainya dapatlah ‘pengesan sampah’ korang berfungsi dengan baik.., automatic korang akan reject semua cerita lembik dan cerita sampah.. Automatik korang dapat persoalkan benda-benda bodoh yang mengelilingi korang, dan atumotaik insyAllah korang akan dapat challenge benda-benda yang korang pecaya dari kecik, dan akhirnya dapat buat keputusan dengan fakta dan ilmu yang benar..,

Alhamdulillah..

Satu lagi bila bab ugama, tolonglah faham hakikat ikhlas, iaitu sebelum buat amal cuba tanya empat soalan, adakah ini perintah Allah? Bila ini perintah Allah, bagaimana Nabi buat? dan adakah aku buat kerana Allah? dan akhir sekali bagaimana aku akan itiqamahkannya?, baru dapat hakikat ikhlas, ini tidak, sebab ustaz politik pilihan korang dah cakap sekian sekian, korang terus buat tanpa usul periksa, sibuk nak forward email hari hari, sibuk nak update blog hari hari, sibuk tanpal poster tinggi tinggi, sibuk berdemotrasi sana sini, mogok lapar dan sebagainya, sedangkan selemah lemah iman alihkan kayu di tengah jalan, tapi korang sibuk sesakkan jalan.., kasihan orang dalam ambulance.. habis!

Cukup la aku tulis kat sini, nanti aku sambung jika aku rajin luar biasa atau masih belum jadi mayat, kesimpulannya ialah, sapa yang dah berumur 30 tahun tapi masih jadi Pak Pandir, aku harap korang jadi la bijak sikit, korang tu dah tua, dah habis masuk U, tolonglah jangan jadi dungu – dan sapa yang insist nak gak jadi Pak pandir aku tak tau la nak jadi apa, tapi aku harap walaupun korang insist nak hidup dalam ignorance, harapnya anak-anak korang nanti tak payah la raise up jadi bodoh macam korang, kesian aku tengok.

WISE UP, PEOPLE umur dah 30 tahun dah..

Sekian, Asalamulaikum…

Ps: Harap-harap nya sapa-sapa yang baca ni akan mengambil step-step yang disebutkan di atas supaya BS detector korang menjadi tajam dan boleh hidu BS from a mile away (at least as good as mine, if not better)

(kredit untuk lagenda blogger BAL, 25% kandungan entry ini di ciplak dan diedit suka hati aku dari entry beliau: BS Detector.)

97 comments:

ja said...

first comment.,,

wow panjangnya.,,, tapi aku tetap akan baca selepas ini.

Anonymous said...

Salam,
woow...aku pun baru nak bace ni...hihi

firdaus..

charisteas86 said...

salam tuan..

entry yang membina lbh2 lg dengan pelbagai isu lat Malaysia skg ni..
tuan kalau free blh ulas sikit x pasal isu purdah?? yang baru2 ni kecoh di Al Azhar..

hafix said...

salam.. betul tu hamaka! power btul BS detector nie..
isu purdah? x tau pun..pasal ape tu?

vanjenazah said...

Kalau dalam industri oil n gas macam2 detector/sensor digunakan spt pressure,level,flow dan temperature transmitter/sensor
ada lagi density,pH,O2,CO2,H2S mercury etc

alat ni selalu kena calibrate bila bagi reading signal silap,flactuate atau %ketepatan salah

baru tau BS detector/pengesan sampah ada dalam diri manusia hehehe

soalan kpad hamka mcmne nak calibrate BS detector hehe

Grave Members said...

yeha... panjang2.. take time nih

Anonymous said...

"Nabi pun ada salah"-tolong huraikan ckt ayat ni.sy ni drjah tiga baru..bodoh lagi,,tak faham la ayat tu..abg hamka yg bijaksana please explain it to me..(silap speaking plak)he2...salam hormat

ابن زين الرمباوي said...

susah gak nak tasykil pak pandir...azam bleh tahan..usuli hilang..

Anonymous said...

satu lg artikel yg best
tq

haffizie..

Anonymous said...

Yang aku tahu (SD)smoke detector...bila dpt detect, air akan keluar untuk memberi manafaat pada penghuni bangunan etc..
tapi masih lagi ramai sahabat masukkan smoke ke dalam paru-paru...oh!
Tahniah bro..
entry yg banyak manafaat walau ada yg pedih..itu yg aku cari sebenarnya...tqvm
firdaus2..

Hamka said...

ja

:)

----------------
firdaus..

: ()

-------------
charisteas86

lain kali kot..

-------------
hafix

ask google, search jugak nama nik aziz dan purdah

-------------
vanjenazah

untuk calibarete BS detector, pertama kau kena kenal pastikan protocol data transfer, sama ada HART protocol atau Fieldbus Protokol, dan gunakan calibrator yang selari dengan protocol itu, dan tuning output 4 to 20 Ma sehingga zero dan span selari dengan URV dan LRV.., panjang sangat lain kali aku tulis, he he

--------------
Grave Members

Tanah perkuburan islam?

------------
Anonymous

Baca kisah Abu hurairah kena tumbuk oleh saidina umar kerana pegang kasut nabi atas arahan nabi..

Satu lagi baca kisah penyesalan nabi di padang masyar. Juga baca kisah Abdullah bin Mat tom yang mana Nabi turun ayat khas menegur Nabi kerana ‘kesalahan’ tersebut, dan juga baca kisah Nabi sebagai imam yang terlupa rakaat dan lain lain

----------------
ابن زين الرمباوي

Doa mereka, dan juga doa aku.., orang beriman sifatnya menyerah diri..oh!

----------------
haffizie..
: )

---------------
firdaus2..

tapi ada orang yang masukkan asap ke dalam paru paru untuk tajamkan BS detector mereka.. kan?

Khairi said...

korang pun jgn la taksub sgt dengan saudara hamka ni. sbb beliau pun kelakar mcm ustaz kelakar gak haha.

pandai2 la segregate mana yang boleh pakai, mana yang tak boleh pakai. Hamka takkan marah punya kalau kita memberi pandangan bahawa pandngan beliau tidak boleh pakai. Kan?

Pd pandangan sy yg daif lg hina ini, tulisan kereta mayat ini amatlah bagus dan bijak.

kuyie said...

wohaaaaaaaaa~ kejang urat mata ku...nnti mlm n ku smbung separuh lg bce....

heal man said...

nak forwardkan lah entry nih.. lalalaaaa...~~

Anonymous said...

dua sumber yg TIDAK boleh ditolak adalah al-quran dan hadith.. selain drpd itu ikut suke korang la janji tak bertentangan dr 2 sumber td.. jgn nk persoal korg ikut ulama mana.. islam suruh kita bersatu. tapi bila dah yg sorg ni sibuk pertahan ulama yg die ikut, yg sorg lg lak dgn ulama yg lain..mule la nk bertekak, bertengkar aku betul ko salah, ko salah aku betul, aku salah ko betul, aku salah ko lg salah dan lain2.. buat ape korg nk sibuk2 lwn ulama mane yg betul ulama mane yg salah.. hakikatnya selagi mane ulama @ ustaz tersebut berpandu pd al-quran dan hadis diorang tetap betul..PAHAM X?? byk lg permslh umat islam perlu korg sibuk..isu murtad la, ajak org lain masuk islam la, jgn amik islam separuh2 la. yg lain korg pikir ar sndiri.. dlm al-quran pun di terang kan lg bersuluh.. mksdnye lebih kurg "apabila ada di antara kamu berselisih pndapat, maka kembalilah kpd al-quran".. susah ape?? balik renung2kan la ye..

ilham said...

maaf ye cik hamka.. nak cakap cikit.. ade sstgh kita bleh amik.. tapi bukan bermakna kite terima bulat2, tapi untuk kita berwaspada.. cntohnya orang ckp "ko jgn mkn bende 2 sbb aku cek satu laman web (or ape2 jela) die tulis kndungan die dr bla bla bla.." sekadar nk berwaspada x salah kan.. drpd kite rase was2 tapi nak mkan gak, baek xyah amek.. 1 lagi, kebanyakan berita sekarang x sume leh percaya. coz kite ni dah masuk akhir zaman yg nabi sndiri dh bgtau byk fitnah akn berlaku.. so, kite sbgai pmbace jadilah seorg yg kritis bile mmbace.. bersihkan hati supaya tak mudah terpedaya dgn sesuatu.. hati yg kotor akn terangsang utk melakukan perkara2 kotor gak, dan begitulah sebaliknya...

uan609 said...

btul tu khairi n tu yg Hamka nak sampaikan.. toksah taksub ngan orang@manusia@hamba cam kita.
cam kisah Saidina Umar turunkan pangkat Saidina Ali coz orang islam waktu tu tlampau taksub atas kehebatan Saidina Ali klu pegi berperang jer mesti menang.. Dan yg best nye Saidina Ali terima berita tu tanpa bantahan.

tu arr pak pandir2 ni.. sengal tul

sape yg rugi? ..?
_ r i _ u _ i lah! coz rata2 smua islam kan!

Anonymous said...

maaf ye cik hamka.. nak cakap cikit.. ade sstgh kita bleh amik.. tapi bukan bermakna kite terima bulat2, tapi untuk kita berwaspada.. cntohnya orang ckp "ko jgn mkn bende 2 sbb aku cek satu laman web (or ape2 jela) die tulis kndungan die dr bla bla bla.." sekadar nk berwaspada x salah kan.. drpd kite rase was2 tapi nak mkan gak, baek xyah amek.. 1 lagi, kebanyakan berita sekarang x sume leh percaya. coz kite ni dah masuk akhir zaman yg nabi sndiri dh bgtau byk fitnah akn berlaku.. so, kite sbgai pmbace jadilah seorg yg kritis bile mmbace.. bersihkan hati supaya tak mudah terpedaya dgn sesuatu.. hati yg kotor akn terangsang utk melakukan perkara2 kotor gak, dan begitulah sebaliknya...

Hayatito said...

setuju sangat dgn hamka.tambah2 bab email forward ni. kalau tak buat jadi mayat. bodoh! and ramai jugak yg percaya benda2 bodoh macam ni.

thnks buat entry mcm ni hamka.harap ramai pandir2 ni insap.

Julia & V said...

terbaik.

jas imran said...

kalau forward entri nih kira pak pandir moden jugak ke hamka?? wohaaaww!!!

m0hammad ShafiQ bin Mans0r said...

uan609:

salam'alaik :)

maaf ye, aku nk betulkan sikit..

pd zaman saidina Umar RA, yg mnjadi panglima perang pada ketika itu adalah Khalid Al-Walid..

saidina Umar RA melihat rakyat brfikir "oh Khalid jd panglima perang, dah pasti kemenangan jadi milik orang Islam"

dan Khalid Al-WAlid akur dgn arahan saidina Umar RA.

maaf, just betulkan aje =)

Anonymous said...

"Nabi pun ada salah"-sekali lg sy bodoh.sorry! he3. perbuatan nabi yg "salah" tu tak sama kan dgn:

Anu bersalah krn mencuri.
Anu bersalah krn mengumpat.
Anu bersalah krn menyindir.

I rasalah begini:
Perbuatan "salah" nabi itu sbg hikmah shj.Bkn benar2 tersalah atau bersalah mcm manusia biasa yg buat salah. Perbuatan "salah" itu jgk sbg wahyu yakni utk bg contoh kpd Ummat spy amik iktibar. Amacam? Itu adik sy yg umor 4tahun bagitahu. kalo salah tolg HENTAM-He3

Khairi said...

Setuju dengan Hamka, nabi pun 'ter'buat salah. Itu maklum sifat manusia.

nak sy korek dalil ke ni. adeh. bz ler.

SaF_FreNsiCk said...

salam, hamka kau memang terbaik la...

tapi aku ada soalan :

cuba kau tengok youtube taip "The Arrival", boleh percaya x video tu?

Anonymous said...

Malaysia ni kan negara Islam....jadi...selagi pemimpin/pemerintah tak bagitau makanan tu haram...maka bukan haramla maknanya...tak perlula kita2 ni semua nak sibuk2 check2la kat tenet utk research pasal halal haram makanan ni...nanti kalu timbul was-was terus jadi syubhah...kan menyusahkan diri sendiri jugak...itula untungnya jadi pengikut/rakyat ni.....

aku mmg naif said...

salam bro~

tu la kadang pak pandir ni suke mempengaruhi orang lain jadi pak pandir jua huhuh..!!

aku sudah lepas umo warga syurga untuk perempuan... 16thn. tapi series cam budak2 time tu huahua T_T

Nasir_Penang said...

Satu tulisan yang membawa makna....moga2 kita di beri kekuatan oleh Alaah SWT untuk beramal.....

Anonymous said...

razman razali said..

apabila nafsu tidak dimujahadahkan,maka nafsu akan menguasai diri..bila nafsu sdh menguasai diri,maka wujudlah manusia2 yg hanya menerima pandangan dan pendapat yg selari dgn nafsunya saja..

Anonymous said...

salam..

Hmm.. Ada tak laporan jemaah Indonesia di Padang sebelum kejadian gempa bumi..?

-hadi

Lelaki dari arah timur said...

Karkuzari Padang di blog Syukri,

Teks,
http://syukri-abdullah.blogspot.com/2009/11/karkuzari-padang-3-hari-sebelum-gempa.html

Bayan (audio)
http://www.zshare.net/audio/679573287b5746de/

Lelaki dari arah timur said...

Taksub bolehlah dikatakan sbg ghuluw/ berlebih-lebihan.

Bab email forward aku ok jek selagi tak menyesatkan, takde penipuan dan bukannya spam. DAN tak kerap.

Ingat lagi pernah terima email yg mengatakan Bill Gates nak bahagi2kan kekayaan dia..walhal itu cuma penipuan bertujuan utk mengumpul sebanyak-sebanyaknya email valid yg kemudiannya digunakan utk spam. Hampeh! email aku dipenuhi dgn spam selepas itu, promote viagra pon ada juga.

Bro, berapa banyak email forward kat inbox kau? dua karung guni? He.

Anonymous said...

slm...

errmmm....bace smpai abis...dgn pnuh kesabaran...aduhai...hubby dah lame tunggu kat atas...dgn ksbaran yg makin menipis,...huhu...

er...jgn lupa ya tuan, isu purdah 2..ana tunggu taw! jazakallah...

-hidupQ-

Anonymous said...

doakan kami ya tuan...slmt malam...alz!

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Jazakallah..
kisah pak pandir yang mengingatkan kita tentang banyak perkara..

Jom jadikan diri di kalangan orang yang bijaksana..

Hamka said...

Khairi

Aku tak marah jika korang tegur aku, sebab aku tulis apa yang aku rasa betul, dan mungkin ada yang salah lalu dapat dibetulkan oleh korang yang betul, atau aku betul lalu membetulkan, korang..

Ps: tertakluk pada mana mana yang betul

-------------------
kuyie

‘macam tak biasa’

--------------
heal man

man, aku tak pernah forward entry aku pada sapa sapapun, tapi pernah terima email forward dari orang lain tapi isi keretamayat, dan si foward tak tahu akulah penulis keretamayat, la la la

-------------
ilham

terima kasih dik... tapi menurut email forward yang saya baca..,

woha!

------------------
uan609

saidina Ali atau Khalid al walid?
_ r i _ u _ i ?

----------------
Hayatito

Dulu masa surat berantai tiba kat rumah aku, ada ahli keluargaku yang cuak ..

Aku gelak sambil koyakkan kertas tu..

Abang aku yang sedang solat terbatal solat dia kerana ikut gelak bersama aku..

Maafkan aku abang, aku tak tahu kau sedang solat, dah nak asar baru solat zohor ke?

------------------
Julia & V

Ter?

--------------
jas imran

kalau kau foward entry ni, ini kira di anggap kau telah forward buat kali terakhir dalam keadaan insaf, woha!

--------------------------
m0hammad ShafiQ bin Mans0r

betulbetulbetul

--------------
khairi dan Anonymous

"Nabi pun ada salah"

Dah tulis bab ni dalam entry “bagaimana bergaduh cara islam”

---------------
SaF_FreNsiCk

Aku tak ada banyak masa nak tengok youtube, apa kata kau tulis sahaja isi vedio tu, sebab macam naruto jugak, walaupun kawan aku dah download kartun naruto, tapi aku tak tengok, rugi, satu episode dah setengah jam, aku lebih suka download komik, satu buku aku boleh baca dalam 15 minit jer.., lagi bagus jika ada orang nak cerita sambil belanja minum teh tarik..,

----------------
aku mmg naif

patutnya orang lelaki yang berumur ahli shurga (30 tahun) kena kahwin dengan perempuan berumur ahli shurga jugak (18 tahun)...

woha!

--------------
Nasir_Penang

Amin..

-------------------
razman razali

: )

-------
-hadi
Terima kasih pada Lelaki dari arah timur

Aku pernah kena halau dari masjid, tapi aku tak doa bala, aku doa hidayat, tapi yang aku dengar cerita, pengerusi masjid yang halau aku tu dah kena buang sebab pemerintah dah bertukar.., ok, takde gempa bumi..

--------------
-hidupQ-

Isu purdah tak termasuk dalam 6 pesanan wanita di Malaysia,.., jadi focus dulu 6 pesanan bagi sempurna, dan jika dah berpurdah sangat bagus!

----------
Ishak Zaini

:)

Hasbullah Salih said...

faveret aku...

NI SEMUA AGENDA YAHUDI!

bila banyak tengok tivi, agenda yahudi!
pesbuk (mukabuku) agenda yahudi!
t-shirt carut agenda yahudi!
media cetak agenda yahudi!
cocacola agenda yahudi!
kasut adidas, puma, nike agenda yahudi!
ubat gigi kolget agenda yahudi!
Parti XYZ agenda yahudi!
henpon ada 3gp agenda yahudi!
internet agenda yahudi!
panggung wayang agenda yahudi!

tidur dalam mesjid pun agenda yahudi! adoi la pandir...

agaknya kalau tak sebab yahudi iman kita mau macam para sahabat kot...? hehe

PonTianaK DegiL said...

BS Detector die orang tumpul sebab masalah iman.

Pengkomen Pertama Blog Ini :P said...

setelah bertahun2... ade lagi "first poster."

- saya first. tapi belum baca.
- first!!
- yea... komen pertama!

jika anda berumur lebih daripada 16 tahun, TOLONGLAH jangan buat perkara sebegitu.

uan609 said...

RALAT : Bukan Saidina Ali tp Pahlawan Pedang Allah - Khalid al Walid. Tima kasih atas teguran tuan2..
? : pribumi!

p/s : BS detector aku insyaallah tak tumpul, tp daya ingatan jer yg sengal2 suam. aduss.. kurang air sembahyang nih

abu amar said...

salam,

Rasul-rasul boleh silap, salah atau lupa tetapi tidak sampai ke tahap mungkar, dusta dan dosa. Oleh check BS detector masing-masing dan calibrate supaya tajam dan sensitif. Insya Allah. TQ.

ANON said...

salam

Teringat hadith

"Apabila umatku mengagungkan dunia, kehebatan Islam akan dicabut dari mereka.

Apabila mereka meninggalkan amal ma'ruf dan nahi 'anil mungkar mereka akan diluputkan dari keberkatan wahyu.

Apabila mereka caci mencaci antara satu sama lain, mereka akan gugur dari pandangan Allah."

Pengesan sampah tak berfungsi kerana TAK BUAT DAKWAH yg haq...jadi tak dapat keberkatan wahyu...yakni tak dapat kefahaman Al-Quran...dan tak dapat kefahaman hadeeth...dan tak ada menafaat...

WALAUPUN dapat Phd dalam Tafseer, Usuluddin bla, bla...selagi tak buat dakwah haq (cara Nabi), selagi itu takde keberkatan...takde kerahmatan...

kerana hanyasanya Allah shj yg bagi faham...

carwashku said...

TAK PE LA JADI PAK PANDIR MODEN...DARIPADA JADI PAK KADUK LAGI LE TERUK...KAU BERIYA-IYA LA BERSORAK BAGAI NAK RAK..RUPA2NYA KAMPUNG KAU DAH TERGADAI LA PULAK...DAH TU SLUAR KERTAS KOYAK RABAK NAMPAK LE APA YG TAK PATUT DITUNJUK KAT AWAM...LU FIKIR LA SENDIRI...RAMAI NAMPAKNYA DAH NAK JADI PAK KADUK..SENANG2 JE KENA TIPU DEK RAJA YG PINTAR PUTAR BELIT!!!!

Hamka said...

Hasbullah Salih

Tu lah tu!

Ada sorang perempuan berstatus ustazah(sekolah rendah) jumpa aku dan cakap, aku ni ejen yahudi sebab ajak suami dia tidur di masjid, aku cakap manak ustazah dapat berita ni?, dari sorang ustaz katanya..

Laa..., lepas tu aku cerita betapa ruginya yahudi bila aku ajak orang islam beriktikaf di masjid, baru akak tu benarkan suami dia tidur di masjid beriktikaf...

Semoga Allah kekalkan kita semua dalam hidayat.. amin.

------------
PonTianaK DegiL

Kau dan ayah kau, dah okey ke?

------------
Pengkomen Pertama Blog Ini :P

Woha!

---------------
uan609

: )

----------------
abu amar

dulu guna istilah ‘cas bateri’ sekarang dah upgrate, guna istilah “calibrate’ pulak, he he

---------------
ANON

salam
(((Pengesan sampah tak berfungsi kerana TAK BUAT DAKWAH yg haq)))...

:semoga Allah pilih kita semua buat kerja yang haq..

-----------
carwashku

caps lock rosak ke?

Tapi untuk makluman, Pak pander ke, Pak kaduk ke, pak Luncai ke,mak andek ke, dalam entry aku ini, adalah merujuk kepada orang yang sama.

:)

(jangan serius sangat)

Anonymous said...

Laa...rupa-rupanya kes En. Mail @ E-Mail forward aje. Abis pandir ke merata hala... bagus-bagus... cuma para komentator jgn pulak pasni borak ngan kawan2 dan berhujah, "Wei korang, appala korang ni! Aku baca dalam blog kereta mayat tu dia cakap...(sambung sendiri le)".

-ikhwanmuda-

fiza said...

salam bro hamka!
entry yg pnjang..
jenuh nk mmbaca..
but interesting & tak mmbosankan..
actually br jumpa blog ni...
hihihi..

ryurisora said...

sy mmg malas nk forward2 emel ni. ngehehehe..lepas bace post hamka ni, lagi la sy malas nak forward emel2 cam tu. terima kasih =)

Anonymous said...

salam.

suruh org baca hadis, baca alquran, ...jangan main baca saja. kena ad guru juga. kang dibaca lain, ditafsir lain, keluar dalil dah lain. haa sudah.

nice article :)


.fi.

Hasbullah Salih said...

-ikhwanmuda-

itu la gunanya 'pengesan sampah'... hehe


hamka!

aku baru je dapat emel lawak pasal forward-forward emel ni. penulis lawak ni pun nak memandirkan para pak pandir semua. begini emelnya;

I wanted to thank all my friends and family who have forwarded chain letters to me in 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 and 2008 and continuing it in 2009 also.......

Because of your kindness:

* I stopped drinking Coca Cola after I found out that it's good for removing toilet stains.

* I stopped going to the movies for fear of sitting on a needle infected with AIDS.

* Forwarded hundreds of mails but still waiting for FREE DESKTOP, LAPTOP, CAMERA, CELLPHONE etc….

* I smell like a wet dog since I stopped using deodorants because they cause cancer...
* I don't leave my car in the parking lot or any other place and sometimes I even have to walk about 7 blocks for fear that someone will drug me with a perfume sample and try to rob me.

* I also stopped answering the phone for fear that they may ask me to dial a stupid number and then I get a phone bill with calls to Uganda, Pakistan, Singapore and Tokyo.

* I also stopped drinking anything out of a Can for fear that I will get sick from the rat faeces and urine.

* When I go to parties, I don't look at any girl, no matter how hot she is, for fear that she will take me to a hotel, drug me, then take my kidneys and leave me taking a nap in a bathtub full of ice.

* I also donated all my savings to the Amy Bruce account. A sick girl that was about to die in the hospital about 7,000 times.. (Poor girl! she's been 7 since 1993...)

* Still open to help somebody from Nigeria who wants to use my account to transfer his uncle's property of $ 100 million. So much trustworthy.
* I have forwarded 35 emails to 400 people hoping that Ericsson or Nokia will send me latest mobile phones but those models are also obsolete now.
* Made some Hundred wishes before forwarding those Ganesh , Tirupathi Balaji pics etc. Now most of those 'Wishes' are already married (to someone else)

NOW IMPORTANT NOTE:

If you do not send this e-mail to at least 11,246 people in the next 10 seconds, a bird will Pee on your head today at 6:30pm.

Nothing has happened till now......... but who knows. So please forward.

aku mmg naif said...

owh 18 ek bukan 16 hahaha. tapi skg ni cinta tak kenal usia kot. layan jela~

Hamka said...

-ikhwanmuda-

Hari ni dah ada orang foward email entry aku pada aku, akan datang mungkin ada orang yang berhujjah dengan aku dengan quote: "Wei korang, appala korang ni! Aku baca dalam blog kereta mayat tu dia cakap...(sambung sendiri le)".

Woha!

----------------
fiza

aku dah tak lama tulis keretamayat, kau baru jumpa, kalau lambat jumpa, dah tentu kau jumpa mayat aku..

----------------
ryurisora

malas pun bagus juga : )
kurang sikit dosa..

-----------------
.fi.

Banar bagai di kata..

-----------------
Hasbullah Salih

Aku tergelak baca email memandirkan para pak pandir semua , rasa macam kenal jer penulisnya,

: )

Anonymous said...

Hamka said...
-ikhwanmuda-

"Hari ni dah ada orang foward email entry aku pada aku, akan datang mungkin ada orang yang berhujjah dengan aku dengan quote: "Wei korang, appala korang ni! Aku baca dalam blog kereta mayat tu dia cakap...(sambung sendiri le)"."

Hekhekhek... lain gaya nadanye... hekhekhek:)

-ikhwanmuda-

BangBangBoom said...

'on'kan 'bullshit detector' anda untuk mengesan bullshit dalam artikel hamka kali ni... kih kih kih...

apa bezanya bullshit dengan bullshit yang lain?

LaDies 09 said...

giloss panjang slmt i ulat buku u..hahhaha

aku berkata said...

best jugak komen ni semua.. tapi whatever la kan... semua taksub sebenarnya... susah nk hurai kat sini... pandai2 nilai sendiri... taksub entry kereta mayat, puji melambung-lambung... pandir gak ke... sori, tq...

zuhairirani said...

Perkataan "buat salah' yg dinisbahkan pada Nabi saw itu saya rasa tuan punya blog patut tukar, misalnya 'pernah ditegur oleh Allah'...sebab salah ni boleh membawa maksud samada dosa, makruh...sedangkan Nabi saw itu maksum..jadi baik tukar untuk mengelakkan kekeliruan..

permatamakabah said...

sesuai sbg bahan provokasi minda..kelepek kna batang hidung cheq yang x brapa mancung ni ;D

amin007 said...

Blogger Hamka said...

Hasbullah Salih

Tu lah tu!

Ada sorang perempuan berstatus ustazah(sekolah rendah) jumpa aku dan cakap, aku ni ejen yahudi sebab ajak suami dia tidur di masjid, aku cakap manak ustazah dapat berita ni?, dari sorang ustaz katanya..

Laa..., lepas tu aku cerita betapa ruginya yahudi bila aku ajak orang islam beriktikaf di masjid, baru akak tu benarkan suami dia tidur di masjid beriktikaf...

Semoga Allah kekalkan kita semua dalam hidayat.. amin.
++++++++++++++++++++++++++++++++++

mak aku pernah tanya kat aku semasa aku pertama keluar 40 hari, duit untuk aku keluar siapa taja???

aku cakap MARA taja hehehe. habis duit mana aku nak ambil kalau bukan duit MARA???

tapi aku lebih berminat nak cari dari sumber mana yahudi taja tabligh ni? nak cari sumber ni kena jadi james bond kot huhuhu

limaumaniss said...

tak larat baca semua...just scan tru posting n comments...teringat sejak sehari dua ni ramai yg tertarik dan teruja degan cite 2012...kisah nya macam mana yer 2012 tu? ada juga aku pesan jgn terbawak2 sanagt dgn cite omputih tu (walaupun aku sndiri blum tgk lagi) tp nak pesan jugak.......

Khai said...

Apa yang tertulis kat blog ni, insyaAllah baca habis dan tinggalkan segala2 kerja dulu. Bak kata saudara Hamka dulu yg saya ingat sampai sekarang adalah "Allah melihat apa yang aku buat, dan apa yang aku buat dinilai oleh Allah". Ehsan. Terkesan betul sampai ke hari ini. Thanks Hamka.

Mengenai artikel ini byk mengajar dari sesuatu untuk sesuatu. Juga terima kasih byk2. Mudah-mudahan perkongsi sebegini diberkati Allah.

Hamka said...

-ikhwanmuda-

: )

-----------------
BangBangBoom

'on'kan 'bullshit detector' Read carefully; and please agree in the end, and be educated

----------------
LaDies 09

Dah jadi ulat blog..

---------------------
aku berkata

ramai puji, sorang dua cuba buat kontra, dan yang lain, was agree in the end, and be educated

woha!

---------------
Zuhairirani

Ok, dan cuba baca entry aku yang lalu dalam tajuk : bagaimana nak bergaduh dalam islam., aku cerita detail bab ni, terima kasih

------------
permatamakabah

;D

----------------
amin007

baru baru ni, ada orang bagitahu pada aku, orang tabligh di Thailand telah di taja oleh kerajaan Thailand supaya keluar berdakwah jauh jauh, supaya orang islam tak mengundi di sana,,. Umur orang yang bagitahu aku berita ini dah 35 tahun, apa punya pandir daa.., bila aku mintak bukti, ustaz X yang cakap..

kasihan..

-----------------
limaumaniss

aku suka filem bencana alam, sejak zaman Halen Hunt buru twister lagi, kena tengok ni..

--------------.
Khai

Ada yang sudi doakan aku dalam doa mereka, terima kasih tuan tuan.., semoga ‘cinta’ tuan pada saya, dapat menutup aibku di padang mahsyar kelak..

Amin..

marying a karkun'h said...

tabligh tak suh pun jgn p mengundi. tabligh siap suh p berjihad lagi. masalah org melayu kat malaysia ni, yg tabligh suh buat, tak buat, pastu ngaku masuk tabligh pulak. tabligh suh keluar bukan masuk... baru kuar tiga hari dah kata macam korban seumur hidup utk agama... kalau baru kuar tiga hari, cakap ikut level kuar tiga hari dah ar... bro boleh faham kot camna kecewa nya diri ini dengan yg cakap besar nih...

Anonymous said...

Mengenal diri siri 1

Ketahuilah bahawa manusia ini bukanlah dijadikan untuk gurau-senda
atau "sia-sia" saja. Tetapi adalah dijadikan dengan 'Ajaib sekali
dan untuk tujuan yang besar dan mulia. Meskipun manusia itu bukan
Qadim(kekal dari azali lagi), namun ia hidup selama-lamanya.
Meskipun badannya kecil dan berasal dari bumi, namun Ruh atau Nyawa
adalah tinggi dan berasal dari sesuatu yang bersifat Ketuhanan.
Apabila hawa nafsunya dibersihkan sebersih-bersihnya, maka ia akan
mencapai taraf yang paling tinggi. Ia tidak lagi menjadi hamba
kepada hawa nafsu yang rendah. Ia akan mempunyai sifat-sifat
seperti Malaikat. Dalam peringkat yang tinggi itu, didapatinya
SyurgaNya adalah dalam bertafakur mengenang Allah Yang Maha Indah
dan Kekal Abadi. Tidaklah lagi ia tunduk kepada kehendak-kehendak
kebendaan dan kenafsuan semata-mata. Al-Kimiya' Keruhanian yang
membuat pertukaran ini. Seorang manusia itu adalah ibarat Kimia
yang menukarkan logam biasa(Base Metal) menjadi emas. Kimia ini
bukan senang hendak dicari. Ia bukan ada dalam sebarang rumah
orang.

Kimia ini ialah ringkasnya berpaling dari dunia dan menghadap kepada
allah Subhanahuwa Taala. Bahan-bahan Kimia ini adalah empat;

1. Mengenal Diri
2. Mengenal Allah
3. Mengenal Dunia ini Sebenarnya. (Hakikat Dunia)
4. Mengenal Akhirat sebenarnya (Hakikat Akhirat)

Tambah lagi satu bahan-bahan kimianya yaitu Mencintai Allah
sebagaimana yang terdapat dalam bab-bab.

Kita akan teruskan perbincangan kita berkenaan bahan-bahan ini satu-
persatu...Insya Allah.

Untuk menerangkan Al-Kimiya' itu dan cara-cara operasinya, maka
pengarang(Imam Ghazali) coba menulis Kitab ini dan ianya diberi
judul "Al-Kimiya' As-Saadah" yakni Kimia Kebahagiaan. Bahwa
perbendaharaan Tuhan di mana Kimia ini boleh didapati ialah Hati
Para Ambiya' dan pewaris-pewarisNya dari kalangan ulama-ulama Sufi
kalangan Aulia Allah. Barang siapa yang mencarinya selain itu
adalah sia-sia dan akan Muflis (bangkrut) di Hari Pengadilan kelak
apabila ia mendengar suara yang mengatakan , "Kami telah angkat
tirai dari kamu, dan pandangan kamu hari ini sangat tajam dan
nyata".

Allah Subhanahuwa Taala telah turunkan ke bumi ini 124,000 orang
Ambiya untuk mengajar manusia tentang bahan-bahan Al-Kimiya ini.
Bagaimana hendak menyucikan hati mereka dari sifat-sifat rendah dan
keji itu.

Ikuti perkembangan perbincangan Imam Ghazali ini dari satu tingkat
ke satu tingkat yang membuka jalan-jalan orang-orang Sufi yang
mencapai Maqam Mahabbah; puncak tertinggi kebahagiaan yang ingin
dimiliki oleh orang-orang yang Mengenal Allah

Anonymous said...

mengenal diri siri 2

ANAK KUNCI MENGENAL ALLAH

Mengenal diri itu adalah "Anak Kunci" untuk Mengenal Allah. Hadis
(1) ada mengatakan; MAN 'ARAFA NAFSAHU FAQAD 'ARAFA RABBAHU (Siapa
yang kenal kenal dirinya akan Mengenal Allah)

Firman Allah Taala;

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami
di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi
mereka bahwa Al-Qur'an itu benar. (QS. 41:53)

Tidak ada perkara yang lebih hampir dari diri sendiri. Jika anda
tidak kenal diri sendiri, bagaimana anda hendak tahu perkara-
perkara yang lain? Yang dimaksudkan dengan Mengenal Diri itu
bukanlah mengenal bentuk lahir anda, badan, muka, kaki, tangan
dan lain-lain anggota anda itu. karena mengenal semua perkara itu
tidak akan membawa kita menegnal allah. Dan bukan pula mengenal
setakat perkara dalam diri anda yaitu bila anda lapar anda makan,
bila dahaga anda minum, bila marah anda memukul dan sebagainya.
Jika anada bermaksud demikian, maka binatang itu sama juga dengan
anda. Yang dimaksudkan sebenarnya mengenal diri itu ialah;

* Apakah yang ada dalam diri anda itu?
* Dari mana anda datang?
* Kemana anda pergi?
* Apakah tujuan anda berada dalam dunia fana ini?
* Apakah sebenarnya bagian dan apakah sebenarnya derita?


Sebagian daripada sifat-sifat anda adalah bercorak kebinatangan.
Sebagian pula bersifat Iblis dan sebagian pula bersifat Malaikat.
Anda hendaklah tahu sifat yang mana perlu ada; dan yang tidak
perlu. Jika anda tidak tahu, maka tidaklah anda tahu di mana
letaknya kebahagiaan anda itu.

Kerja binatang ialah makan, tidur dan berkelahi. Jika anda hendak
jadi binatang, buatlah itu saja. Iblis dan syaitan itu sibuk
hendak menyesatkan manusia, pandai menipu dan berpura-pura. Kalau
anda hendak menurut mereka itu, lakukan sebagaimana kerja-kerja
mereka itu. Malaikat sibuk dengan memikir dan memandang Keindahan
Ilahi. Mereka bebas dari sifat-sifat kebinatangan. Jika anda ingin
bersifat dengan sifat KeMalaikatan, maka berusahalah menuju asal
anda itu agar dapat anda mengenali dan memikirkan Allah Yang Maha
Tinggi dan bebas dari belenggu hawa nafsu. anda hendaklah tahu
kenapa anda dilengkapi dengan sifat-sifat kebintangan itu. Adakah
sifat-sifat kebinatangan itu akan menaklukkan anda atau adakah anda
menakluki mereka?. Dan dalam perjalanan anda ke atas martabat yang
tinggi itu, anda akan gunakan mereka sebagai tunggangan dan sebagai
senjata.

(1)- Ada pendapat mengatakan yang ianya bukan hadith tetapi ucapan
Yahya bin Muadz.

Anonymous said...

Mengenal diri siri 3

Langkah pertama untuk mengenal diri ialah mengenal bahwa anda itu
terdiri dari bentuk yang zhohir, yaitu badan; dan perkara yang
batin yaitu hati atau Ruh. Yang dimaksudkan dengan "HATI" itu
bukanlah daging yang terletak dalam sebelah kiri badan. Yang
dimaksudkan dengan "HATI" itu ialah satu perkara yang dapat
menggunakan semua kekuatan; yang lain itu hanyalah sebagai alat dan
kakitangannya. Pada hakikat hati itu bukan termasuk dalam bidang
Alam Nyata(Alam Ijsam) tetapi adalah termasuk dalam Alam Ghaib. Ia
datang ke Alam Nyata ini ibarat pengembara yang melawat negeri asing
untuk tujuan berniaga dan akhirnya kembali akan kembali juga ke
negeri asalnya. Mengenal perkara seperti inilah dan sifat-sifat
itulah yang menjadi "Anak Kunci" untuk mengenal Allah.

Sedikit idea tentang hakikat Hati atau Ruh ini bolehlah didapati
dengan memejamkan mata dan melupakan segala perkara yang lain
kecuali diri sendiri. Dengan cara ini, dia akan dapat melihat tabiat
atau keadaan "diri yang tidak terbatas itu". Meninjau lebih dalam
tentang Ruh itu adalah dilarang oleh hukum. Dalam Al-Quran ada
diterang;

Mereka bertanya kepadamu tentang Ruh. Katakanlah Ruh itu adalah
dari urusan TuhanKu". (Bani Israil:85)

Demikianlah sepanjang yang diketahui tentang Ruh itu dan ia adalah
mutiara yang tidak bisa dibagi-bagi atau dipecah-pecahkan dan ia
termasuk dalam "Alam Amar/perintah". Ia bukanlah tanpa permulaan.
Ia ada permulaan dan diciptakan oleh Allah. Pengetahuan falsafah
yang tepat mengenai Ruh ini bukanlah permulaan yang harus ada dalam
perjalanan Agama, tetapi adalah hasil dari disiplin diri dan
berpegang teguh dalam jalan itu; seperti tersebut di dalam Al-Quran;

"Siapa yang bersungguh-sungguh dalam jalan Kami, niscaya Kami akan
pimpin mereka ke jalan yang benar itu". (Al-Ankabut:69)

Untuk menjalankan perjuangan Keruhanian ini, bagi upaya pengenalan
kepada diri dan Tuhan, maka

* badan itu bolehlah diibaratkan sebagai sebuah Kerajaan,
* Ruh itu ibarat Raja.
* Pelbagai indera (senses) dan daya (fakulti) itu ibarat satu
pasukan tentera,
* Aqal itu bisa diibaratkan sebagai Perdana Menteri.
* Perasaan itu ibarat Pemungut sewa/cukai.
* Marah itu ibarat Pegawai Polis.
* Dengan pakaian Pemungut sewa/cukai, perasaan itu terus ingin
merampas dan merampok. dan marah sentiasa cenderung kepada kekasaran
dan kekerasan.

Kedua-duanya ini perlu ditundukkan di bawaah perintah Raja. Bukan
dibunuh atau dimusnahkan karena mereka ada tugas yang perlu mereka
jalankan, tetapi jika perasaan dan marah menguasai Aqal, maka
tentulah Ruh akan hancur.

Ruh yang membiarkan daya-daya bawah menguasai daya-daya atas adalah
ibarat orang orang yang menyerahkan malaikat kepada kekuasaan Anjing
atau menyerahkan seorang Muslim ke tangan orang Kafir yang zalim.
Orang yang menumbuh dan memelihara sifat-sifat iblis atau binatang
atau Malaikat akan menghasilkan ciri-ciri atau watak yang sepadan
den dengannya yaitu iblis atau binatang atau Malaikat itu. Dan
semua sifat-sifat atau ciri-ciri ini akan nampak dengan bentuk-
bentuk yang kelihatan di Hari Pengadilan.

* Orang yang menurut hawa nafsu nampak seperti babi,
* orang yang garang dan ganas seperti anjing dan serigala,
* dan orang yang suci seperti Malaikat.

Tujuan disiplin akhlak(moral) ialah untuk membersihkan Hati dari
karat-karat hawa nafsu dan amarah, sehingga ia jadi seperti cermin
yang bersih yang akan memantulkan Cahaya Allah Subhanahuwa Taala.

Anonymous said...

Mengenal diri siri 4
Sambungan

Mungkin ada orang bertanya;

"Jika seorang itu telah dijadikan dengan mempunyai sifat-sifat
binatang, Iblis dan juga Malaikat, bagaimanakah kita hendak tahu
yang sifat-sifat Malaikat itu adalah jauharnya yang hakiki dan yang
lain-lain itu hanya sementara dan bukan sengaja?"

Jawabannya ialah mutiara atau inti sesuatu makhluk itu ialah dalam
sifat-sifat yang paling tinggi yang ada padanya dan khusus baginya.
Misalnya keledai dan kuda adalah dua jenis binatang pembawa barang-
barang, tetapi kuda itu dianggap lebih tinggi darjatnya dari
keledai karena kuda itu digunakan untuk peperangan. Jika ia tidak
boleh digunakan dalam peperangan, maka turunlah ke bawah darjatnya
kepada darjat binatang pembawa barang-barang. saja.

Begitu juga dengan manusia; daya yang paling tinggi padanya ialah
ia bisa berfikir yaitu Aqal. Dengan fikiran itu dia bisa memikirkan
perkara-perkara Ketuhanan. Jika daya berfikir ini yang meliputi
dirinya,maka bila ia mati(bercerai nyawa dari badan), ia akan
meninggalkan di belakang semua kecenderungan pada hawa nafsu dan
marah, dan layak duduk bersama dengan Malaikat. Jika berkenaan
dengan sifat-sifat Kebinatangan, maka manusia itu lebih rendah
tarafnya dari binatang, tetapi Aqal menjadikan manusia itu lebih
tinggi tarafnya, karena Al-Quran ada amenerangkan bahawa;

"Kami telah tundukkan segala makhluk di bumi ini kepada manusia"
(Luqman:20)

Jika sifat-sifat yang rendah itu menguasai manusia, maka setelah
mati, ia akan memandang terhadap keduniaan dan merindukan
keindahan di dunia saja.

* Ruh manusia yang berakal itu penuh dengan kekuasaan dan
pengetahuan yang sangat menakjubkan.
* Dengan Ruh Yang Berakal itu manusia dapat menguasai segala cabang
ilmu dan Sains;
* dapat mengembara dari bumi ke langit dan balik semula ke bumi
dalam sekejap mata,
* dapat memeta langit dan mengukur jarak antara bintang-bintang.
* Dengan Ruh itu juga manusia dapat menangkap ikan ikan dari laut
dan burung-burung dari udara, dan
* menundukkan binatang-binatang untuk tunduk kepadanya seperti
gajah, unta dan kuda.


Lima indera (pancaindera) manusia itu adalah ibarat lima buah pintu
terbuka menghadap ke Alam Nyata(Alam Syahadah) ini. Lebih ajaib
dari itu lagi ialah Hati. Hatinya itu adalah sebuah pintu yang
terbuka menghadap ke Alam Arwah(Ruh-ruh) yang ghaib. Dalam keadaan
tidur, apabila pintu-pintu deria tertutup, pintu Hati ini terbuka
dan manusia menerima khabaran atau kesan-kesan dari Alam Ghaib dan
kadang-kadang membayangkan perkara-perkara yang akan datang. Maka
hatinya adalah ibarat cermin yang memantulkan (bayangan) apa yang
tergambar di Luh Mahfuz. Tetapi meskipun dalam tidur, fikiran
tentang perkara keduniaan akan menggelapkan cermin ini. Dan dengan
itu gambaran yang diterimanya tidaklah terang. Selepas bercerai
nyawa dengan badan(mati), fikiran-fikiran tersebut hilang sirna dan
segala sesuatu terlihatlah dalam keadaan yang sebenar. Betullah
firman Allah dalam Al-Quran;

"Kami telah buangkan hijab dari kamu dan pandangan kamu hari ini
sangatlah terang dan nyata". (Surah Qaf:22).

Anonymous said...

Mengenal diri siri ke 5

PEMBUKAAN HATI KE ALAM GHAIB

Pembukaan pintu hati ke Alam Ghaib ini berlaku juga dalam kondisi-
kondisi yang dekat Wahyu Kenabian, di mana Intuisi atau Wahyu atau
Ilham terbit dalam fikiran tanpa di bawa melalui saluran-saluran
indera(pancaindera) sebagaimana seseorang itu menyucikan dirinya
dari pengaruh nafsu kebendaan dan menumpukan(konsentrasi) fikirannya
kepada Allah. Maka semakin bertambah teranglah kesadarannya pada
Intuisi atau Ilham yang seperti itu. Mereka yang tidak tahu tentang
perkara ini tidak berhak menafikan hakikat tersebut.

Intuisi(Ilham) ini bukanlah terbatas bagi mereka Kenabian saja.
Ibarat besi, jika selalu digosok dan digilap akan menjadi berkilat
seperti cermin. Begitu juga jiwa dan fikiran yang diasuh dengan
disiplin sedemikian rupa akan dapat menerima informasi dari Alam
Ghaib itu. Sebab itulah Nabi Muhammad SAW. ada bersabda;

"Tiap-tiap kanak-kanak itu dilahirkan dalam keadaan Islam(fitrah),
maka kemudian ibu-bapanyalah yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani
atau Majusi"

Tiap-tiap manusia dalam kesadaran batinnya yang dalam itu pernah
mendengar pertanyaan;

Bukankah aku ini Tuhanmu?" dan mereka menjawab; "Ya", sebenarnya"
tetapi sesetengah hati adalah ibarat cermin yang penuh debu dan
berkarat sehingga tidak memberi bayangan apa-apa di dalamnya. Tetapi
hati Ambiya dan Aulia meskipun mereka itu manusia biasa yang
mempunyai perasaan seperti kita, mereka sangat senang dan cepat
menerima semua gambaran atau Ilham Ketuhanan Yang Maha Tinggi itu.

Bukanlah karena Ilmu yang didapati dari Ilham atau Wahyu atau
Intuisi itu saja yang menyebabkan Ruh manusia itu dapat menduduki
martabat pertama atau paling tinggi di kalangan makhluk, tetapi juga
oleh karena kekuasaannya(Ruh). Sebagaimana Malaikat-malaikat
menguasai atau memerintah unsur-unsur, maka begitu jugalah Ruh itu.
Ia memerintah anggota-anggota badan. Ruh-ruh yang mencapai peringkat
kekuasaan yang khusus bukan saja memerintah badan mereka sendiri
tetapi juga badan-badan yang lain. Jika mereka menginginkan orang
sakit supaya sembuh, maka sembuhlah ia, atau orang yang sehat bisa
disakitinya; atau jika mereka inginkan seseorang supaya datang
kepada mereka, maka datanglah orang itu. Oleh karena kerja-kerja
Ruh yang kuat ada dua macam; yaitu baik dan jahat, maka perbuatan
mereka itu pun dibagikan dua macam juga yaitu Mukjizat dan yang lagi
satu Sihir.

Ruh-ruh yang kuat ini berbeda dari Ruh-ruh orang biasa dalam tiga
perkara:

1. Apa yang orang lain dapat lihat secara mimpi dalam tidur,
mereka lihat dalam jaga.

2. Orang lain hanya dapat menguasai badan mereka sendiri saja.
Mereka ini dapat menguasai badan-badan selain diri mereka juga.

3. Orang lain mendapat Ilmu dengan belajar dan mengkaji bersungguh-
sungguh. Mereka ini mendapat Ilmu itu secara Ilham atau Wahyu.

Anonymous said...

Mengenal diri siri 6
Sambungan

Bukanlah ini saja tanda yang membedakan mereka dari orang biasa.
Ada lagi yang lain. Tetapi itulah saja yang kita ketahui.
Sebagaimana juga kita ketahui yaitu Allah itu saja yang mengenal
DiriNya Yang Sebenar-benarNya, begitu jugalah hanya Nabi-nabi itu
juga yang mengenal Hakikat Kenabian itu sebenarnya. Ini tidaklah
mengherankan. Sedangkan dalam kehidupan sehari-harian ini pun kita
mengalami kesulitan untuk menerangkan keindahan sesuatu Syair atau
Puisi kepada orang yang tidak tahu dan tidak faham tentang Syair dan
Puisi; atau keindahan warna pada orang buta.

Di samping ketidakmampuan, ada hal lain lagi yang menghalang
seseorang itu mencapai Hakikat Keruhanian. Satu daripadanya ialah
Ilmu yang diperolehi dari luar. Sebagai ibarat, hati itu adalah
sebuah telaga, dan lima indera ialah lima batang paip air yang
sentiasa mengalirkan air ke telaga itu. Untuk mengetahui isi telaga
itu sebenarnya, paip air itu hendaklah dihentikan mengalir ke dalam
telaga itu untuk sementara waktu, dan sampah-sampah yang di bawa
oleh paip air itu hendaklah dibuang dari telaga itu. Demikianlah
ibaratnya.

Anonymous said...

Mengenal diri siri 7

Sekiranya kita hendak mencapai Hakikat Keruhanian yang suci itu,
maka kita hendaklah sementara waktu menepikan Ilmu yang diperolehi
dari proses luar (yaitu yang datang dari luar seperti belajar,
membaca dan sebagainya) di mana biasanya telah menjadi beku dan
keras dan bersifat Prasangka (Doqmatic Prejudice).

Di samping itu ada pula satu kesalahan yang dilakukan oleh orang-
orang yang pendek IlmuNya, yaitu setelah mereka mendengar percakapan
orang-orang Sufi, mereka pun merendah-rendahkan taraf ilmu. Ini
adalah ibarat seorang yang bukan ahli dalam bidang Ilmu Kimia
mengatakan, "Kimia itu lebih baik dari emas!", dan ia enggan
menerima apabila emas diberikan kepadanya. Kimia lebih baik dari
emas, tetapi ahli-ahli Kimia yang sebenar-benar pakar sangat sedikit
bilangannya. Begitu jugalah ahli-ahli Sufi yang pakar sebenarnya
amat sedikit bilangannya.

Orang yang hanya tahu sedikit saja berkenaan Kesufian adalah tidak
lebih tinggi martabatnya dari orang-orang yang berpengetahuan.
Begitu juga orang yang baru mencoba beberapa percobaan dalam bidang
Kimia, janganlah hendak merendah-rendahkan orang yang kaya.

Orang-orang yang melihat berkenaan hal ini tentu akan melihat betapa
kebahagian itu adalah sebenarnya berkaitan dengan Mengenal Allah
Subhanahuwa Taala. Tiap-tiap anggota kita ini suka dan tertarik
dengan apa yang sebenarnya ia dijadikan. Misalnya hawa nafsu suka
dengan apa yang dikehendakinya; marah suka dengan membalas dendam;
mata suka dengan benda yang indah; telinga suka mendengar muzik yang
merdu dan sebagainya. Fungsi(tugas) Ruh manusia yang paling tinggi
ialah Menyaksi atau Melihat Hakikat, dan di sanalah ia mendapat
ketertarikan dan kesukaannya. Seorang itu amat gembira diberi
jabatan Perdana Menteri, tetapi kegembiraan itu akan bertambah jika
Raja berkawan baik dengannya dan menceritakan kepadanya rahsia-
rahasia negeri.

Anonymous said...

Mengenal diri siri 8

Ahli Ilmu Falak(Astronom) dengan ilmunya dapat membuat peta-peta
bintang dan perjalanan falaknya, akan merasai lebih tertarik pada
ilmunya itu daripada pemain catur dengan ilmunya. Tidak ada yang
lebih tinggi dari Allah Subhanahuwa Taala. Alangkah besarnya
ketertarikan dan kebahagiaan yang didapati oleh seseorang itu hasil
dari Makrifat Allah.

Barangsiapa yang sudah hilang kemauan untuk mencapai Ilmu yang
sedemikian tinggi itu, maka orang itu adalah ibarat orang yang habis
seleranya untuk memakan makanan yang baik-baik; atau pun seperti
orang yang lebih suka memakan tanah daripada memakan roti. Semua
selera badan kasar ini hilang apabila mati (bercerai nyawa dengan
badan). Selera itu mati bersama badan kasar itu. Tetapi Ruh tidak
mati dan ia tetap membawa apa juga Ilmu tentang Ketuhanan yang ada
padanya, bahkan menambahkan Ilmu itu lagi.

Sebagian hal penting berkenaan Ilmu kita tentang Allah adalah timbul
dari kajian dan pemikiran kita tentang badan kita sendiri, yang
membukakan kepada kita kekuatan, kebijaksanaan dan Cinta Tuhan
Yang Menjadikan segalanya. KekuasaanNya menunjukkan betapa setitik
air djadikan kita seorang manusia yang cukup lengkap.
KebijaksanaanNya ditunjukkan dengan betapa rumit dan sulitnya
anggota-anggota kita dan saling persesuaian antara bagian-bagian
anggota itu antara satu dengan yang lain. CintaNya ditunjukkan
dengan KurniaNya kepada kita bukan saja anggota-anggota yang paling
penting untuk hidup seperti jantung, hati, otak, tetapi juga
anggota-anggota yang tidak paling penting seperti tangan, kaki,
lidah dan mata. Kemudian ditambah pula dengan perhiasan seperti
hitam rambut, merahnya bibir, bulu mata yang melentik dan
sebagainya.

Maka sewajarnyalah manusia itu diibaratkan sebagai "ALAM KECIL"
dalam dirinya sendiri bentuk dan susunan badan itu hendak dikaji
bukan saja oleh mereka yang hendak jadi doktor tetapi juga hendaklah
dikaji oleh mereka yang ingin mencapai MakrifatuLlah, sebagaimana
juga mengkaji secara mendalam tentang susunan keindahan bahasa dalam
Puisi yang agung akan membukakan kepada kita kebijaksanaan
pengarangnya.

Nasir _Penang said...

Kepada penulis mengenal diri siri 1- 8 ....adalah lebih baik anda letakkan artikel anda yang bernas dan bermanfaat ini dalam blog anda supaya tak jadi keliru dengan letak di bahagian komen ini.....saya tahu anda excited ....

Hamka said...

panjang sangat komen, susah aku nak komen..

Anonymous said...

Bagus betul Artikel mengenal diri siri 1 - 8 ni... sgt berguna... nak copy wahai anon...

WanPERLIS said...

dalam JAIS banyak pak pandir.
remaja-remaji buat maksiat open susah nak tangkap.
org beri kuliah agama boleh plak tangkap!
JAIS oh JAIS..!

ibnu dinar said...

btol 2... gua sokong lu..
orang yg xsolat pon boleh cerita bab wahabi.... pening pale gua seh...
xsolat 2 dah jd mcm kapir dia xsedar.. semoga Allah bg & kekalkan hidayah pd kita dan seluruh umat. InsyaAllah

Hamka said...

: )

Anonymous said...

dalam agama,kite kena ikut alquran dan hadis,bukan adat dan budaya..
adat dan budaya berkaitan gan bangsa,tiada kaitan gan agama.. aku cukup hot gan orang tua yg xtau agama,tapi lebih kepada adat yg merepak..bukan sume orang tua,aku tahu tu,coz ramai orang tua yg dah maju..aku pun tahu,xde orang tua xde lah aku skunk..jd yg aku tulis orang tua tu untuk sesetengah orang tua je la..

-dina

Anonymous said...

kadang aku rasa ko perasan bagus sangat. tak tahu semua benda orang buat ko hentam benda tu bodoh. macamla kau ni tau semua benda.contohnya macam demo. ko dah fikir masak-masak ke sebelum kao cakap . tak join tak pe. tak sokong tak pe. tapi membodohkan orang lain ko pun apa kurangnya.

Anonymous said...

pasni ade lak yg guna Hamka sbg sumber rujukan..huhu..payah gak tuh... nmpk nye mcm dah ada yg taksub kpd anda Hamka...

Hamka said...

dina komen bagus sebab letak nama

Anonymous yang lain tu bodoh.. kalau malu letak nama, tulis jer pak pandir.

R.K said...

So bro Hamka, Siapa Pak Pandir ?
Kalau politician kita Pak Pandir, maka rakyat macam saya ni macam mana ?
Yang 'memilih dan ditadbir' Pak Pandir ?

Anyway, still selamat lagi, baya-baya remaja .. belum baya Pak Pandir ..
!! hee

Anonymous said...

quote: Anonymous said...


" kadang aku rasa ko perasan bagus sangat. tak tahu semua benda orang buat ko hentam benda tu bodoh. macamla kau ni tau semua benda.contohnya macam demo. ko dah fikir masak-masak ke sebelum kao cakap . tak join tak pe. tak sokong tak pe. tapi membodohkan orang lain ko pun apa kurangnya."

org berdemo memang bodoh pun..ko mesti g demo kn. memang ko bodoh. menyusahkan org lain.kalau keburukan lagi bnyk dr kebaikan, itu dah termasuk dlm haram la bodoh.

Hamka said...

Woha!

仔仔 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,AV女優,聊天室,情色,性愛

Anonymous said...

Kalau nak calinrate BS detector, baca Surah Al Kahfi tiap2 hari Jumaat.

Kopikocok

Anonymous said...

Kalau nak calibrate BS detector, baca Surah Al Kahfi tiap2 hari Jumaat.

Kopikocok

Anonymous said...

Bravo, what phrase..., an excellent idea

Anonymous said...

Excuse, it is removed

Anonymous said...

Excuse, that I can not participate now in discussion - it is very occupied. I will be released - I will necessarily express the opinion on this question.

Amir Al-Bukhturi said...

mohon share ya pakcik kereta mayat... :)

Hamka said...

Ok.

Am said...

Ko tak suka Ustaz Azhar Idrus ke Hamka? Beritau aku apa sebabnya boleh?

Hamka said...

bila masa pulak aku cakap tak suka?

orang alim kita kena muliakan, atau ada salah tafsir di sini?

Am said...

Heehe sori bro hamka.. aku serkap jarang je, kan ko suka kutuk org yg suka pada 'ustaz yg lawak'.. tapi takleh buat apa, aku tetap suke jugak sebab mesej dia sampai ke dlm kepalaotak aku, tak macam ustaz2 lain yg terlalu straight yg selalu membuatku tertidur.. sekian harap maap kerana tuduhan aku semalam k, anyway aku amat suke nota2 ugama ko, sebab aku samakan ko mcm ustaz2 yg lawak jugak wooooooooha! tq!

Hamka said...

woha!

sangkut said...

bagus ada link dgn blog ada gambar ni. bleh baca post yg lepas2.

berhujah dgn org bodoh, buat kita pn nampak bodoh. bergaduh dgn pak pandir, kita pn jd pandir jgk. haha

Hamka said...

Setuju!