Sep 19, 2020

Berapa tahap Derita anda?

(Jika anda sedang menderita, dari tahap satu hingga tahap empat, berapakah tahap derita anda?)

Penderitaan ada banyak, tapi kita fokus empat dahulu, Jom kita susun tahap derita dalam hidup

Baik, sekarang kita pergi kepada masalah yang paling kurang deritanya berbanding empat penderitaan yang akan kita bincang nanti, dan oleh kerana derita ini paling kurang derita dari yang empat itu, maka saya namakan derita ini sebagai derita nombor empat..

Apa derita nombor empat?

Orang Bangladesh atau orang Indonesia yang tinggalkan keluarga jauh jauh untuk cari rezeki di Malaysia adalah contoh mereka yang menderita katogori tahap empat, korang nampak mereka macam bahagia di hujung minggu jalan-jalan kat pasar malam makan durian berpimpin tangan, tapi dalam lubuk hati mereka, ada perasan cemburu pada rakyat Malaysia yang tak payah susah-susah cari rezeki jauh jauh tetap ada,

Yelah! Korang nak ke jadi macam mereka?, tinggal anak bini cari rezeki jauh jauh sampai Afrika barat? Hilang satu nikmat hidup.., alahai orang Malaysia yang duduk kelantan tapi kena kerja Kuala Lumpurpun dah rasa tak best, apatah lagi orang Kerachi dari Paskitan yang terpaksa jual karpet kat Kubang Kriang?

Ini semua takdir, kita kena selalu bersyukur dengan nikmat Allah, sebab Allah boleh terbalikkan dunia, sekali datang selsema covid 20 pulak melanda Malaysia secara serius, habis lumpuh ekonomi Malaysia, last last, sebab takde kerja, tak mustahil, bini kita pulak jadi Amah kat Bangladesh, mana tahu?

Moralnya, Rezeki yang paling best adalah rezeki di kampong sendiri, maksud saya kerja yang kita kerja tu tak lah jauh dari rumah, tak lah jadi weekend husband, janganlah kerana gaji mahal semata mata kita selalu berpisah dengan anak isteri sampai ke tua, kasihan mereka..

Benda ni nak kena planning awal, sekarang baru kahwin takpe duduk jauh, tapi usahakan cari kerja-kerja yang boleh buat korang duduk sekali, atau bisnes ke, ambik pencen awal ke, kerana kelak bila ada anak ramai, masa tu dah kena stabil tapak rumah, dah tak payah nak travel-travel, jika susah sangat, yang wanita berhenti sahaja kerja ikut suami bertugas kat mana-mana, kang senang?

Bila duduk dekat, jika ada PKP, masih boleh ziarah sebab satu daerah, raya hari tu yang tak boleh lintas sempadan fahmlah perasaan warga asing yang terpaksa tinggal anak bini cari rezeki tak boleh balik sebab kontrak belum habis.

So, plan elok elok bab rezeki, InsyaAllah penderitaan kita semakin berkurang.., amin.

Ok, itu satu contoh derita tahap empat, senang cakap, derita tahap empat ni adalah derita sekitar bab rezeki, contoh lain macam kisah mereka yang kena pulau kat pejabat, atau kawan kawan seoffice yang tikam dari belakang, atau ada bos yang sengaja tak nak kita naik pangkat, atau rakan sekerja yang pakat-pakat tabur pasir dalam periuk nasik kita, atau bernoaga tapi kena tipu sehingga rugi berlipat ganda atau bencana datang buat rezeki kita lumpuh, atau kena potong gaji, atau bonus takde, kecuraian, kena roboh Majlis perbandaran atau apa sahaja, yang mana berkaitan dengan rezeki, sekali di uji macam tu, memang sakit hati, tapi nak buat camne?, dah takdir Allah, sabar jelah..,

Apa-apapun, sekarang korang dah tahu kategori derita tahap empat, memang korang derita, tapi releks, jangan sedih sangat.., ada lagi TIGA tahap derita yang lebih dahsyat, cuba check, korang ada tak derita yang berikutnya, jika ada baru boleh mengaku derita, jika takde, alhamdulillah, simple sangat derita korang, setakat kena jual karpet kat lorong Bombay, apa nak sedih?, ada rezeki boleh singgah rumah Aishwarya Rai jual karpet, Woha!

Kesimpulannya derita nombor empat adalah derita BAB REZEKI…, ramai jugak orang yang bunuh diri kerana masalah rezeki ni..isk..,

Betul tak?

*************

Baik, sekarang kita pergi kepada masalah yang lebih derita berbanding derita tahap empat tadi, dan oleh kerana derita ini lebih derita dari yang tahap empat itu, maka saya namakan derita ini sebagai derita tahap tiga..

Apa derita tahap tiga?

Oleh sebab kita dah kerja 8 jam kat pejabat atau berniga sampai larut malam, dan sudah ada banyak derita nombor empat, maka sekepulangan kita dari pejabat atau tempat bisnes, maka kita akan balik rumah dah habiskan masa purata 16 jam kat rumah, dan sudah namanya rumah, maka dah tentu kita akan ada jiran.., dan bila sudah ada jiran, maka akan timbul pulak banyak cerita dan derita..

Harapan kita bila sudah banyak menderita kat pejabat atau tapak bisnes, alih alih balik rumah, baru nak sampai depan pintu, kita berdepan pulak dengan jiran tentanga yang juga pulaukan kita.. aduh! Jiran pulak jenis jahat!

Jadi, derita tahap tiga adalah derita berkaitan jiran tetangga, ipar duai, atau saudara mara.., panjang nak cerita, tapi inilah kisah sebenar dalam masyarakat, jiran tu dengki dengan korang, lepas tu tak nak tegur dengan korang, atau adik beradik yang berebut harta sampai bergaduh tak sudah sudah.., atau ipar duai yang kikis harta..,

Tak cukup dengan gangguan kata nista dan fizikal, mereka ganggu pulak dengan gangguan mistik.., yang mana tak lama kemudian, jiran sebelah pulak sanggup bomohkan korang, malam malam jumpa Puaka niyang rapik sedang berak dalam tandas, atau jumpa keliwong dalam bilik air pinjam shampoo, memang masalah,

Lepas tu pulak, ipar duai yang dengki dengan korang, sanggup sebar fitnah dan mengumpat.., balik kerja ada yang ludah tengok korang, tak cukup lagi?, jiran yang janda pulak kacau suami korang, mentang mentang ada kopi janda, … apa?!, kopi duda tak de ke?, saya pun pelik, kopi jantan dah ada, kopi betina takde ke bang?

Dah! Cukup! Panjang cerita bab jiran tetangga ni, rumput rumah kita panjang dah kena umpat, keluar berdakwah dah kena pulau, masak petai goreng belacan dah kena maki, baru niat nak poligami dah kena kutuk, memang sakit hati!

Sampai satu tahap, ada yang bergaduh, bertumbuk, dan santau sana sini, memang teruk.., itu yang banyak drama ada cerita orang yang sanggup pindah duduk jauh jauh sebab hubungan dengan jiran tetangga dan teruk, yelah.., mana sanggup korang hidup berjiran dengan orang yang sakit hati dengan kita?

Hari hari tak selamat, baiklah pindah tempat lain mencari bahagia.., lepas tu pulak, bila jiran kita miskin atau kaya, maka akan wujud masalah kejiranan yang serius, atau jenis taksub pada parti, jenis assobiah, lagi teruk!

Sampai bila mati tak nak datang tahlil, atau buat kenduri tak nak makan sebab tak sah sebelihan kerana berbeza wahabi syiah sunnah, apa punya bangang daa.., esshh, panjang nak ceritalah bab ni, banyak yang dah makan hati, ini semua derita tahap tiga, ingat tu, derita tahap tiga…!

Kesimpulanya derita tahap tiga adalah derita BAB JIRAN DAN SAUDARA…, biasa orang akan pindah rumah atau lari dari kampong ler bila jadi kes macam ni, sanggup berhenti kerja sebab masalah kejiranan ni lebih besar.. aduhhh

Apa-apapun, sekarang korang dah tahu kategori yang bagaimana akan derita tahap tiga, memang korang derita, tapi releks, jangan sedih sangat.., sebab boleh pindah, ada lagi DUA derita yang lebih dahsyat dan tak boleh pindah, cuba check, korang ada tak derita yang berikutnya, jika ada baru boleh mengaku derita, jika takde, alhamdulillah, simple sangat derita korang, setakat berjiran dengan Firaun, Haman dan Abdullah bin Ubai, apa nak sedih sangat,

Jika bala datang melanda kampong korang kerana kejahatan mereka, dah tentu korangpun akan kena sekali, tapi sebab korang lelaki beriman di akhir zaman, Allah akan asingkan korang dari mereka kat akhirat, tak lah derita sangat, kan?

Dan jika korang ahli masjid yang jaga solat berjemaah, menurut hadith, bila bala datang, korang akan bertebaran dan selamat, ok lah tu…

************

Baik, sekarang kita pergi kepada masalah yang lebih derita berbanding derita bab jiran tetangga tadi, dan oleh kerana derita ini lebih derita dari yang tahap tiga itu, maka saya namakan derita ini sebagai derita tahap dua..

Derita tahap dua, (baca dalam keadaan echo)

Apa derita Tahap dua?

Dah tengok filem Si Tanggang yang di sumpah menjadi batu, atau Filem anakku Sazali? Kisah anak derhaka yang muka ada iras-iras P Ramlee tapi menderhaka pada bapaknya Sazali yang juga ada iras muka P Ramlee.., yang mana kalaulah sepuluh tahun dahulu bapaknya Sazali pukul Sazali, dah tentu Sazali tidak akan menjadi gengster nombor satu di Singapura Bapak tau?, tapi mungkin Sazali akan menjadi Hafiz di madrasah Darul Ulum Karachi Pakistan.., apa-apalah!

Arghh, pendek cerita, derita nombor DUA terbesar dalam hidup di dunia yang fana ini adalah: apabila anak yang kita sayang, kita sanjung, kita belai dan jaga serta tatang bagai minyak kereta Isi penuh, tiba tiba si anak yang kita harapkan itu, tiba tiba si anak itu, tiba tiba..oh! tergamak sungguh si anak tiba tiba mencucuh petrol itu dengan api sehingga wajah korang menjadi hitam seperti di conteng arang ke muka korang yang putih secara tiba-tiba, Tak ke tiba-tiba? (Tiberrrr)

Maka menangislah si ibu bapa di hujung usia mengenang perbuatan anak derhaka.., dunia terasa gelap, gelap terasa hitam, hitam sudah tiada manis lagi.., dan dalam kegelapan kesedihan, tiba tiba masuk pulak dalam kubur yang gelap..

Saya pernah tengok, orang yang derita bab rezeki, lepas tu dengan jiran pun ada masalah.., tapi bila anak-anak berjaya dalam pelajaran, atau berjaya dalam hidup, atau berjaya mengharumkan nama agama, bangsa dan Negara, senyum jer si ibu dan bapa dengan air mata kesyukuran sehingga lupa dengan derita bab rezeki dan jiran tetangga…

Tapi cuba korang tengok mereka yang takde masalah bab rezeki, dan tiada masalah dengan jiran tentangga, tapi bila anak derhaka, oh gelapnya hidup.., satu nikmat hidup yang besar telah luput dari genggaman.., tu yang banyak cerita orang buang anak yang dah besar, bukan buang bayi tapi masih di buang ibu bapa kerana penderitaan nombor dua tadi, tak mengaku anak!

Derita mana lagi yang korang nafikan?

Kesimpulanya derita nombor dua adalah derita BAB ANAK DERHAKA…, biasanya si ayah akan buang anak, atau tak mengaku anak.., (sehinggalah anak jadi kaya dan balik pada hari raya bersama menantu yang cantik jelita dan mintak maaf macam Shah Rukh Khan bergaduh dengan Amitabh Bachchan dalam filem Kabhi Khushi Kabhie Gham )

Dan si ibu pulak jika dapat anak derhaka, biasanya si ibu tak macam si ayah, si ibu akan menyumpah anaknya menjadi batu.

Woha!

**********

Baik, sekarang korang dah tahu katogori derita masing masing, ada derita tahap dua, derita tahap tiga dan derita tahap empat, korang yang tentukan..

Sekarang kita akan pergi kepada derita tahap satu..

Nombor SATU!, (baca dalam keadaan echo)

Apa derita tahap satu?

Derita ini bakal melanda semua pasangan hidup.., iaitu derita apabila pasangan hidup korang tiba tiba curang, pergi kepada kekasih lain! Oh.. sekelip mata kau berubah..…, budak sekolahpun sanggup bunuh diri bab ni.. aduhai..

Dan untuk suami isteri, masalah rumahtangga yang berakhir dengan penceraian, adalah kesan dari penderitaan ini, dan ramai jugak yang kemurungan.

Sungguh apabila orang yang telah sanggup seiring dan sejalan, sehidup dan semati, sangup tidur berbogel dengan kita, bergeser pusat dan berlaga lubang kencing.., tiba tiba.., si dia melukakan kita, mengkhianati kita, curang, derhaka dan berpisah…

Hati memang sedih.., dunia terasa gelap.., Lalu lagu lagu sentimental menjadi peneman bagi yang malas membaca Al quran..oh..

Saya  tak perlu tulis panjang, semua tahu bagaimana deritanya jika mak dan ayah kita berpisah…, anak anak jadi derhaka.., jiran pun mengumpat, dan ekomoni rumah tannga men jadi huru hara.. oh…

Namun jika derita anda tahap tertinggi, masih ada jalan pulang dalam menacri cinta...

Sesungguhnya, Siapa saja yang mencintai manusia, maka manusia itu akan meninggalkan kamu sama ada kerana curang atau kerana menjadi mayat, Dan barangsiapa yang mencintai Allah, maka sesungguhnya Allah itu tidak akan meninggalkan kamu, dan Allah tidak akan mati dan tidak akan curang buat selama lamanya, dan Allah itu akan menerima cinta sesiapa sahaja hambanya yang bertaubat walaupun mempunyai dosa setinggi gunung mececah awan, kerana Allah adalah Kekasih Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang…

Nimat mana lagi yang kau dustakan?

Pulanglah kepada Allah…

Sekian. 


Sep 18, 2020

Soalan Temuduga tersusah?

Saya habis belajar tahun 1998. Zaman Tun M sedang memerintah. Ekonomi waktu itu tengah gawat, Anwar Ibrahim sedang bergaduh dengan dengan PM4.

Pada hari Ahad, Waktu Anwar tanya soalan: Siapa Bodoh? kat dataran Merdeka kepada semua penyokongnya,. Saya kebetulan ada area situ, sedang naik motor RXZ bersama kawan dari terengganu nak pergi temuduga di Bangi tiba tiba jalan jem sebab FRU dan penunjuk perasaan sedang beraksi.

Malam itu kawan saya ajak pergi kediaman Anwar yang sedang dikepong penyokong, alasannya, wartawan ramai, dan ini sejarah Negara, kita kena ada dekat dengan sejarah negara yang penting! (padahal dia nak tengok Nurul Izaah, justice for papa bakal mertua)

maka saya cakap, esok saya ada temuduga. Maka waktu kejadian, saya tak ada di kawasan berhampiran.

Bila saya hadir temuduga kerja di Bangi, saya ada dapat soalan ini:

“Apa pendapat anda tentang Anwar Ibrahim?”

Pergghhh,. Berita anwar kena tangkap baru semalam, saya tak tahu nak jawab apa, lalu saya jawab:

“Semua orang adalah Innocent until proven guilty, Jika Anwar tidak bersalah, maka saya simpati pada dia”

Terus si temuduga tu senyum dan ambik saya kerja. (banyak lagi solan lain tentang kemahiran saya, soalan ini hujung seisi temuduga, huhuhu)

Beberapa tahun kemudian, saya minta kerja tempat lain pula, dan dapat soalan lebih kurang sebegini.

“Hamka, bayangkan pada suatu hari, awak baru lepas kena rompak, dan sedang kesedihan di tepi jalan, lalu datang Encik Bijan tumpangkan anda ke rumahnya, bagi makan, dan bagi sedikit wang untuk meneruskan hidup. Dengan wang itu anda mulakan hidup baru, buat bisnes kecil kecilan dan berjaya. Lalu anda nak bayar hutang Bijan, tapi si Bijan menolak, kerana kata Bijan, dulu bantuannya ikhlas. Malahan dia turut promosi produk anda menjadi semakin laris. Hidup anda semakin berjaya dan dia selalu membantu anda. Pendek kata dialah yang merubah nasib hidup anda.

Suatu hari, keluar berita bahawa dia adalah buruan polis atas kesalahan merompak dan membunuh, sekarang dia berselindung dirumah anda.

Apa yang anda akan lakukan?”

Perghhh, soalan macam ni pun ada dalam temuduga?, waktu tu zaman pemerintahan Pak Lah, kalau korang jadi saya, apa yang korang nak jawab?

Masa pun terhad, penemuduga tak suka kita ambik masa terlalu lama.

Maka jawab saya:

“Saya setuju dengan konsep ‘Innocent until proven guilty’, jadi saya akan serahkan dia pada polis, sebab jika dia terbukti salah maka dia layak kena hukum, walaupun dia buat baik pada saya, dan jika dia tidak bersalah, maka dia akan dibebaskan, alhamdulillah”

Entah betul ke tidak jawapan saya tu, tapi saya memang dapat kerja situ, dan belum pernah jumpa Bijan dalam hidup ini. Hu hu hu…

Ok itu zaman Pak Lah, dan masuk zaman Najib. Saya tak ada minta kerja di mana-mana sebab ekonomi Malaysia zaman Najib sangat bagus, idea vaucer bukunya buatkan industri buku naik mendadak dan dapatlah saya tempias jadi kaya sekejap zaman tu.

Tapi tak lama, dato Najib di tuduh merompak oleh PH, BN kalah PRU, maka sudah berlalu zaman Najib, dan Malaysia kembali ke zaman Tun M, Anwar Ibrahim yang dulu masuk penjara kerana Tun M akhirnya dibebaskan oleh Tun M. Persoalan yang masih belum terjawab: Benarkah Anwar meliwat, atau Mahathir yang mengfitnah? Oh, lupa. Ia luka kecil.

Najib walau jadi pembankang tiba tiba jadi Bossku, naik tak memijak kawan, jatuh tak menheret lawan, dengan Trollnya yang makan dalam, pernah Tun M bagitahu Najib akan pakai baju oren tak lama lagi (sebab masuk penjara) terus Najib update FB pakai baju oren pergi solat Jumaat, dan diselfie beramai ramai oleh rakyat yang rindukan zaman Najib.

kekalahan BN ada hikmah, kerana pada satu Hari Jummat yang indah, PAS dan UMNO bersatu, saya kali ini ada tempat kejadian, saya ada waktu orang PAS berdiri menyanyi lagu UMNO sambil menangis, saya ada waktu khutbah Jumaat oleh parti PAS di bangunan UMNO, saya ada waktu makcik tudung merah peluk makcuk tudung hijau sambil menangis. 

Saya ada waktu pakcik bersongkok dan berkopiah simpan songkok dan kopiah masing masing lalu sama sama bertanjak dan menjerit Takbir!

Saya ada waktu air mata mereka bercucuran bersyukur kerana dah lama sangat mereka bergaduh, dan akhirnya mereka berdamai. Anwar Ibrahim boleh move on dengan Tun M, hanya luka kecil, maka UMNO dan PAS pun sama, hanya luka kecil.

Saya sebagai saksi di tempat kejadian, walaupun saya hanyalah peniaga Tanjak, dan semua Tanjak saya warna merah, biru, hijau, habis di jual, tapi Tanjak warna biru muda tak laku, aduhhhh.. tapi tengok Pas dan UMno bersatu, sungguh terharu

Masuk tahuh 2020, Tun M tiba tiba jadi ketua Pembakang, Anwar pulak timbalan ketua Pembakang, dan Najib masih belum masuk penjara, malah berlaku Plot Twits, Abah tiba tiba jadi PM!

Woha!

Update terkini lepas PRK Slim: nampaknya BN Semakin Kuat, Bossku masih popular walaupun "terbukti bersalah oleh satu hakim",  gabungan MN Kekal Relevan, PN Sudah Nazak, Tun M di tolak orang muda, Dan PH Semakin Lemah,

Tengok keadaan sekarang, elok PRU di segerakan, agar kuasa politik lebih stabil.

apa-apapun, Saya doakan yang baik baik buat buat semua PM Malaysia dimulakan dari Tun M, Pak Lah, Najib dan Abah.

Selamat Hari Malaysia

(kereta mayat)

Sep 17, 2020

Terengganu asal dari Tamil?


Sebagai orang Terengganu. Saya kena jawablah soalan ni, betul ke nama Terengganu berasal dari Tamil? Dan betul ke Tanah Melayu ni asalanya orang India?

Baik, untuk pengetahuan semua, Orang Terengganu dia tak sebut "Terengganu". Dia sebut Tranung.

Tranung kiter!

Berasal dari loghat Terengganu yang berbunyi "Terang Nung" dibaca laju menjadi "Tranung" bermaksud Terang jauh.

Ada yang kata terang itu merujuk kepada pelangi. Tapi "nung" menjadi "sana" atau "sinun" dan pendek cerita Tranung kekal di mulut orang Terengganu sampai sekarang. Dan bila di dokumentasikan menjadilah Terengganu.

Bab asal tanah melayu orang india pulak,

Pengalaman duduk Terengganu 40 tahun susah nak jumpa orang india dalam majoroti ramai atau nak jumpa kuil besar.

Banyaknya masjid dan orang cina ramai di kuala. Rakyat pulak majoroti orang melayu cakap loghat Tranung cuma pelik geng tranung besut bercakap kelantan? Tak kan nak claik loghat kelantan dari india pulak? Aduhai...

Balik pada sejarah betul ke tanah melayu ni asalnya india. Simple sahaja.

Rujuklah filem purba di negara terbabit.

Contohnya filem Hang Tuah lakonan P Ramlee. Filem melayu pertama yang bewarna. Diterbitkan oleh orang cina Shaw Brothers dan di arahkan oleh orang india Phani Majumdar.

Walaupun penerbit cina dan pengarah India Tapi untuk berlakon filem purba tu semua pelakon adalah melayu. Sebab itulah fakta tanah melayu.

Dan filem itu ditayangkan ke seluruh dunia sampai tercalon di Jerman. Dan menang di Hong Kong.

Tapi takde pulak zaman tu orang cakap filem tu tak betul sebab pelakon semua melayu sebab sejarah dah buktikan. Kesultanan melayu di tanah melayu adalah bukti tanah ini tanah melayu.

Maka jika ragu ragu dengan sejarah rujuklah filem purba. Di china ada Wong Fe Hong. Di India ada Asoka. Di Tanah melayu ada Hang Tuah. Tak kan lah di Terengganu ada Katappa dan BahuBali. Terengganu ada Megat Panji Alam!

Rujuk singapore mana ada filem purba nak gambarkan bangsa cina majoroti? Sebab zaman purba singapore adalah Temasik yang di perintah oleh orang melayu.

Oh ye ada filem purba rujuk singapore dalam Pirates of Caribbean tapi tu lanun cina dari Temasik. Dan itu cerita pasal lanun.

Akhir kata..

Dakwaan bahasa Tamil seakan akan Terengganu.... Maka "India" seakan akan bahasa melayu iaitu "Ini dia" tapi tak perlulah nak claim. Buat malu orang kampung jer nanti.

Woha!

Tak kan melayu hilang di dunia dan jangan pernah malu bertanjak di tanah melayu. Saya ada jual tanjak. Nak beli mesej jer. Hihihi.

#tanjakwoha

Sep 16, 2020

Kenapa Ada Orang Kafir?


 

Salam bang, nak tanya,, kenapa Allah cipta orang kafir lalu dimaksukkan ke neraka selamanya?? Kenapa Allah tak ciptakan semua manusia sebagai orang islam.? Tq bang.

Jawapan:

Untuk jawab seoalan ini, kena jawab soalan asas kehidupan:

“Dari mana kita datang, ke mana kita pergi dan apa tujuan di sini?”

Jawapannya, Kita datang dari Kehendak Allah, kepada Kehendak Allah kita pergi, dan Tujuan hidup adalah Ibadat.

Sunnguh Allah Maha Berkehendak, dia yang Berkehendak kita menjadi manusia, lalu disempurnakan nikmat iaitu kuasa berkehendak juga ada pada kita.”

Lalu Kita di beri dua jalan, yang baik untuk didekati, dan yang buruk untuk dijauhi. Baik dan Jahat, Allah yang tentukan, bukan kehendak kita, kita ikut kehendak Allah maka ada kejayaan, lalu akhirnya kehendak Allah yang menentukan Syurga nereka berdasarkan Kehendak kita di dunia”

Dan di dunia ini sahajalah tempat Allah benarkan kita membuat kehendak!

Dan segala kehendak kita di sini akan menentukan masa depan kita di sana( akhirat)…

Sungguh Kejayaan hidup adalah bila kita berjaya membuat ‘kehendak’ dan ‘pilihan’ yang betul…

Saya ulangi..

KEJAYAAN HIDUP ADALAH BILA KITA BERJAYA MEMBUAT KEHENDAK DAN PILIHAN YANG BETUL!

Inilah ‘kuasa’ yang Allah bagi pada manusia yang menentukan Syurga atau Nereka.

Korang di beri DUA PERKARA untuk memilih di antara dua perkara…

Korang di beri AKAL DAN HATI untuk memilih jalan kebaikkan atau jalan kebinasaan.

Binasalah korang jika mengikut DUA PERKARA dalam memilih di antara dua perkara…

Binasalah korang jika mengikut NASFU DAN SETAN dalam memilih jalan kebaikkan atau jalan kebinasaan!

Jika tak buat pilihan di antara DUA JALAN, iaitu JALAN KEBAIKAN dan JALAN KEJAHATAN, maka di akhirat dah tak boleh buat pilihan lagi!

Berikut adalah PILIHAN-PILIHan yang di minta oleh mereka yang berada di Neraka tapi TIDAK di layan:

· Minta makanan dan minuman kepada penghuni Syurga. (Al A’raf 7:50)

· Meminta kepada penjaga Neraka supaya diringankan seksaan walau hanya satu hari saja. (Gofir 40:49-50)

· Meminta kepada malaikat Malik, agar dimatikan saja sebab dah tak tahan kena seksa. (Az-Zukhruf 43:77)

· Meminta kepada Allah agar dikeluarkan dari Neraka dan dikembalikan ke dunia untuk beramal soleh. (Al-Mukminun 23:107-108, As Sajadah 32:12, Ibrahim 14:44)

· Meminta supaya Allah melipat gandakan azab untuk para pemimpin dan ketua yang telah bawa mereka Neraka. (Yasin 33:66-68)

· Meminta Keluar Dari Neraka. (Al Mukmin 23:11)

Oleh sebab itu duhai pembaca yang budiman sekalian, disana sungguh sudah TIDAK BOLEH BUAT PILIHAN, Maka menangislah wahai mata di sini tempat boleh buat pilihan kerana, menangis di sana walaupun keluar air mata darahpun tiada guna sedikitpun.

Tapi di sini walau setitik…bisa memadamkan api neraka yang berkejolah.oh..!

“Dua mata yang tidak akan disentuh api neraka untuk selama-lamanya : mata yang menangis kerana takut kepada Allah dan mata yang berjaga malam di jalan Allah.”

(Riwayat Tirmidzi-bukti pilihan di sini mengubah nasib di akhirat)

So, berbalik kepada pilihan maka wujudlah orang kafir, Allah tak ciptkan mereka kafir, semua orang lahir islam dan fitrah, tapi bila di beri dua jalan, maka mereka memilih kekufuran.

Tapi orang kafir masih di beri peluang bertaubat, di datangkan Nabi, dan pendakwah, mereka boleh ubah nasib di akhirat jika mereka mahu, tapi itulah, mereka yang pilih untuk jadi kafir.

Panjang penerangan, saya ringkaskan dengan bertanya Empat Soalan

Siapakah makhluk yang tidak nampak Allah, tapi DERHAKA sampai kiamat?

Jawapan: Orang kafir

Siapakah makhluk yang tidak nampak Allah, tapi TAAT sampai kiamat?

Jawapan: Orang beriman

Siapakah makhluk yang nampak Allah, tapi TAAT sampai kiamat?

Jawapan: Malaikat

Siapakah makhluk yang nampak Allah, tapi DERHAKA sampai kiamat?

Jawapan Iblis dan syaitan.

Dari empat jawapan ini maka menjawablah soalan korang yang bertanya:

“Abang mayat, kenapa ada orang kafir? Kenapa Ada orang islam? Kenapa Ada syaitan? Kenapa Ada malaikat?

Ini semua masuk bab Iradat, Allah Maha Berkehendak, Maka siapalah kita untuk pertikaikan Kehendak Allah, lalu sudah kehendak Allah nak cipta manusia, diuji susah, diwakilkan Nabi, dan siapa yang ikut Nabi masuk syurga, siapa tak ikut Nabi akan masuk neraka, sudah itu kehendak Allah, kita sebagai hamba ciptaannya nak pertikai apa lagi, sedangkan pilihan telah di beri”

“Tapi abang mayat, dengan Iradat macam tu, ramai akan masuk neraka, kenapa Allah tak bercakap terus dengan manusia direct ke telinga, terus semua sembah Allah dan masuk syurga”

Saudara, Iradat Allah juga sudah buat makluk yang Allah bercakap direct iaitu Malaikat, dan semua malaikat sembah Allah, lepas tu baru Allah cipta manusia, dan waktu itu ada pulak makluk yang bercakap direct dengan Allah jugak tapi derhaka, iaitu iblis, jadi Allah cipta manusia dengan iradat boleh buat pilihan, dan semua manusia akan di uji sama ada nak jadi baik macam malaikat atau jahat macam iblis, pilihan di tangan kita.

Kita hanyalah makhluk ciptaannya, bersyukur Allah tak jadikan kita iblis, kekal di neraka, tapi Allah jadikan kita manusia, boleh pilih masa depan. Tapi kita sombong, nak jadi kafir, dan salahkan Tuhan? Tak ke mana lah kita.., ke neraka bersama iblis Nampaknya.

Akhir kata: takutlah Allah, Fahami bab Iradat, yang mana Allah mampu cipta malaikat yang bercakap direct dengan Allah, semua taat, Allah juga mampu cipta iblis yang bercakap direct dengan Allah, tapi semua derhaka, lalu Allah juga mampu cipta manusia yang tak bercakap direct dengan Allah dan pilihan di tangan kita nak pilih syurga atau neraka

Sabda Nabi, Beruntunglah orang yang tidak melihat aku, tapi Beriman dengan apa yang aku sampaikan.

Semoga Woha sampai syurga!

Sep 15, 2020

Kisah penulis lapar?


Dua tiga hari ni kecoh isu penerbit tak bayar Royalti, alamak? Teruk ke jadi penulis?

Maka saya sebagai penulis 12 buku nak bercerita kisah penulis yang ada waktu kenyang, banyak waktu lapar, dan kadang kadang kebuluran.

Semoga tulisan ini dapat dijadikan pedoman hidup, atau sebagai rujukan, atau batu loncatan, atau batu yang di baling laju ke permukan air lantas dipuji kerana melambung lambung tiga percikan lalu tenggelam dan nobody care.

Nasihat pertama, bagi mereka yang nak jadikan kerjaya menulis ini sepenuh masa:  tengoklah siapa penerbit anda, dan siapa kerajaan memerintah zaman tu, jika dapat kerajaan mesra buku, dan penerbit yang telus. Alhamdulillah.

Jika dapat kerjaan yang dalam pembentangan bajet kau search perkataan “buku” tak ada, dan dapat pula penerbit yang tak takut rohnya tergantung di langit kerana berhutang dengan penulis, atau tipu bilangan jualan agar royalty rendah, maka bersiap sedialah untuk rebus buku dan hisap dakwat.

Alkisahnya, awal menulis dulu, buku saya semua direject penerbit, sebab katanya tulisan saya tak sesuai dengan zaman ini.

Tapi saya tak putus asa, buku pertama saya PERMATA YANG HILANG KINI DIJUMPAI, pinjam duit kawan kawan RM10 ribu cetak sendiri.

Alhamdulillah, setahun, habis terjual. Tapi penat dan puas hati sebab dapat bayar hutang namun masa menjual lebih banyak dari masa menulis buku baru, maka saya dah tak nak terbit sendiri.

Maka buku kedua saya, ada Penerbit datang tawarkan, iaitu kompeni TERFAKTAB MEDIA, judulnya KAMAR SUTERA.

Laku keras katanya, buat cetakan baru dengan dua Cover berbeza.

Dengan TERFAKTAB ni, saya buat lima buku, selain KAMAR SUTERA, buku saya berjudul SEMUSIM DI SYURGA (laku hingga ada dua cover) SEMUSIM DI NERAKA (habis di pasaran) dan KISAH HANTU TERAKHIR. (ada 10 bijik lagi,)

Royalti Alhamdulillah, di bayar ikut bilangan buku dijual, setahun sekali, atau setahun dua kali, jika saya beli sendiri ada diskaun 50%, dan pernah kompeni ini taja saya dan isteri melancong ke Bandung.

Dapatlan naik gunung berapi dan main indoor game di transbandung!

Namun, pelango tak selalunya berbelang. Kompeni ada masalah, dan dah tutup, lalu Karya saya di serap ke WRITE and BRAVE kompeni baru tapi Nampak gaya tiada cetakan baru untuk karya saya. Hu huh u.

Baik, Syarikat kedua yang lamar saya adalah KARANGKRAF, dijadikan penulis indie pertama bawah penerbitan BUKU POJOK, di Karang Kraf, saya tulis buku KISAH LAKI BINI yang mendapat best seller, jualan sampai lima angka, dapat naik pentas bersama Ramlee Awang Murshid terima Anugerah. Alhamdulillah. Pernah juga di bawa Karangkraf jalan -jalan ke Sawarak dan Sabah.

Selain KISAH LAKI BINI, saya menulis KISAH ANAK BINI, SATU, dan MENGETEH DI KUBUR AYAH.

Sistem Royalti di Karangraf sangat tersusun, jualan buku dinyatakan, dan Royalti akan di bayar ikut jadual. Masih mendapat royalty walau dah tak banyak, faham factor ekonomi, dan Hingga sekarang buku saya under KarangKraf masih dijual diseluruh negara, boleh tegur jika jumpa, dan jika tak jumpa boleh mesej saya untuk beli. He he

Syarikat ketiga yang lamar saya, adalah TARBIAH SENTAP, dan saya menulis buku MENANGKAP DAJJAL DI WAKTU DHUHA.

Cetakan pertama 10 ribu unit, dan habis! Saya rasa the best penerbit forever dari segi royalti dan kontrak adalah TARBIAH SENTAP, jualan buku dijual kepada penulis sangat tinggi diskaun, dan rasanya Royalti paling tinggi saya terima adalah dari Kompeni ini, di bayar Royalti dulu,  walau buku tak habis dijual. Perghhh Dahsyat! Kontrat habis tempoh pun sedap termanya!

Zaman tu zaman kaya lah jugak, zaman penulis kenyang!

Kemudian saya di lamar oleh Dubook, saya tulis AKU ALMOND LONDON DAN GAY, dan saya akui pernah terima royalty sekali, lepas tu membisu, saya follow up balik (dan lepas betahun tahun membisu) dua tiga hari lepas, mereka kata dalam proses, saya tunggu sahajalah. Semoga mereka Berjaya dengan janji terkini mereka, Amin.

Terkini, saya dilamar PTS bawah penerbitan Puteh Press, dengan karya KERANA DIA ANAK SYURGA, baru setahun buku itu, Alhamdulillah dah dapat royalty pertama dan mana mana kedai buku saya pergi Nampak jer buku saya ada atas rak. Rezeki anak OKU Autisme saya ni, Alhamdulillah.

Dan sisi gelap, bukan semua karya saya diterima, KISAH PEMBUNUH DAN TAKDIR, masih diperam oleh sebuah penerbitan, TEKA TEKI ISLAMIK, ditolak, dan terbaru saya buat KISAH MUALAF BERCAKAP DENGAN KUCING dan sedang tunggu jawapan dari penerbit baru anak muda, kita tengok hasilnya.

Jadi jika bertanya, kenyangkah jadi penulis?

 Untuk saya jika saya menulis sahaja, maka saya akan kelaparan, sebab royalty ni dibayar setahun sekali. Dah dapat terus bayar hutang.

Zaman mewah adalah zaman baucer buku, memang penerbitan tumbuh macam cendawan lepas hujan.

Jadi saya bukan full time menulis, buat macam macam kerja jugak, jual tanjak, tolong kawan jual ebook, buat kursus penulisan, buat homestay (tak menjadi dah tutup), dan macam macam lah, tapi saya tetap menulis sebab seronok menulis.

Pendek kata, Nak jadi kaya dengan menulis ni belum rezeki saya, tapi Alhamdulillah bersyukur dengan segala nikmat.

Jadi pesanan saya kepada semua penerbit yang ada hutang dengan penulis, bayarlah, sebab si mati syahid, patut masuk syurga tanpa hisab, namun rohnya tergantung sebab ada hutang, maka apatah lagi kita semua yang banyak dosa,

ingatlah roh yang tak boleh dipegang... Nampak macam boleh lari sambil terbang tapi kuasa Tuhan, mampu di gantung roh kita, mana kau nak lari wahai roh? Adohai..

Akhir kata, terima kasih kepada semua penerbit yang sudi terbitkan buku saya, Terima kasih yang bayar royalty buku saya,

Juga Terima kasih tak terhingga kepada yang sudi beli buku saya, dan kepada yang nak beli lagi, stok yang ada, Semusim di Syurga, Hantu Terakhir, Kisah LAki Bini, KIsah Anak Bini, Mengeteh di Kubur ayah, Kerana dia Anak Syurga. http://www.wasap.my/60199117163 Nak Beli tanjak pun boleh jugak, hehehe.

Last! Semua ini akan menjadi kenangan, izikan buku aku terselit di almari rumahmu, memerhati kehidupanmu dan tiba tiba kau menoleh melihat bukuku, sambil masing masing: kagum dari jauh.

Woha!

#hamkakeretamayat

Sep 14, 2020

Filem Tenet dan kuasa Tuhan?

(Ulasan filem TENET 2020-Hidup ini terlalu singkat untuk 'bergaduh' dengan Tuhan)

Al kisahnya, Semalam saya kena culik dengan jiran perumahan lama, Abang S datang culik saya sebelum isyak, dan lepaskan saya untuk solat berjemaah, lepas tu tangkap saya balik dan kurung dalam panggung wayang GSC Kuantan, paksa saya tengok TENET.

TENET ni adalah gabungan kepada TEN TEN, yang disusun Depan-Belakang, membuakan menjadi TENET.

itulah tema filem ini, sekejap kau ke depan, sekejap kau ke belakang.

Dan kenapa TEN? sebab ending filem ini berkenaan TEN minit yang "TEN TEN" menjadi TENET.

Warna Biru dan merah pula mewakili warna masa untuk depan belakang berdasarkan Doppler effect, gelombang merah ke depan, dan gelombang biru ke belakang.

Selain dari merentas masa, filem ini juga fokus pada drama hubungan suami yang melayan cinta dengan cara kejam, ibu yang sanggup buat apa sahaja demi anak, erti persahabatan dalam tugas, keberanian dan kesetiaan, gaya hidup orang kaya, serta kisah hidup perisik ala ala James Bond bila solo, campur Mission Imposible bila minta bantuan team.

Balik kepada tajuk: Hidup ini terlalu singkat untuk 'bergaduh' dengan Tuhan? kenapa?

Kerana waktu tonton filem ini, saya terfikir tentang konsep chaos to in order, filem ini tujukkan bagaimana sesuatu yang rosak boleh kembali kepada stabil.

Dalam dunia fizik, bila kita pecahkan telur, maka telur pecah, dan tidak akan bercantum lagi, kita sepak istana pasir, maka istana akan berkecai, kita bakar pokok, maka pokok akan hangus. bermakna dunia ini akan berjalan satu hala selamanya, itu Fizik Ciptaan Tuhan sehingga dalam hadis Nabi sebut, Susu tak akan kembali ke dalam puting, atau pena telah terangkat, dakwat telah kering.., atau dalam pepatah melayu, nasi dah jadi bubur, jangan menangisi susu tumpah.

Maka dalam filem ini, hero tiba tiba terjumpa ada alat boleh undurkan peluru, cermin pecah boleh bercentum kembali, yang mana sesuatu yang rosak tiba tiba menjadi elok.

Maka hero mencari siapa yang cipta alat yang mampu undurkan masa melalui kaedah reverse Entropy ini dan akhirnya dot dot dot

Maka saya tak nak spoiler lebih lebih, kerana filem ni nak bagitahu bila ada sesuatu yang dah huru hara, tapi tiba tiba dapat dipulihkan menjadi sistem, maka ada PUNCA yang mengawal kejadian ini.

Gigih hero siasat mencari punca kejadian.

Maka kata saya dalam hati, tak terfikirkah kita bagaimana dari huru hara (letupan big Bang) tiba tiba alam ini tercipta dengan penuh sistematik?, yang mana lokasi bumi terbaik jaraknya dari mata hari, ada bulan sebagai pengawal pasang surut, ada sembilan planet menjadi perisau hentaman meteor, ada lapisan ozon yang membakar kemasukkan bedasing ke bumi.

Ada rasa nak kaji tak? dari mana puncanya alam ini? dan ke mana dia pergi?

Nabi cakap, manusia akan kembali bangkit. Orang kafir tak percaya, sebab dah jadi tulang macam mana nak cantum kembali hidup?

Nabi cakap mudah di sisi Tuhan, dalam Al quran cerita dalam neraka, manusia dibakar dan dipulihkan kembali sehingga ke hujung jari.

Apa ada dihujung jari? cap jari manusia yang berbeza, bila musnah ditelan api neraka, selamba Allah boleh kembalilan kepada asal hingga cap jari pun sama!

Maka mari kita renungkan, sewaktu kita melihat filem yang hebat, lalu kita memuji dengan  berkata, sungguh hebat orang yang filem ini, maka pujian ini tanpa diragui, ditujukan kepada pengarah walaupun kita tak pernah jumpa dengan pengarah.

Maka, alam semesta yang besar dan indah ini, dan setiap orang ada jalan cerita yang  sangat hebat dan mengkagumkan, hingga kita memuji satu sama lain, maka pujian ini tanpa diragui, ditujukan kepada Tuhan semesta alam walaupun kita tak pernah jumpa dengan Tuhan.

Ini kerana kita bersetuju bahawa ’something doesn’t come from nothing’. Dan kita bersetuju bahawa ‘order doesn’t spontaneously arise from chaos’?

Contoh: Dunia ini menjadi semakin stabil dalam kehidupan manusia apabila manusia memperkenalkan standard, seperti ISO yang menyeragamkan semua pengukuran kejuruteraan lalu kehidupan genarasi zaman moden menjadi lebih berkesan,

sebagai contoh, skru yang kita beli di kedai, ada saiz yang standard, pemutar skru juga ada standard, lubang yang nak diputar ada arah yang standard, dari mana standard ini datang?, kita semua tahu sudah, ianya bukan datang secara semula jadi, tapi  dari kesepakatan perwakilan dunia, lalu muncullah ISO, Internasional Standard of Organitation.

Contoh lain, Jika kita kumpulkan bahan-bahan yang boleh menyiapkan sebuah Smart Phone seperti plastik, besi, kaca, polimer,getah dan lain-lain material, lalu di letakkan di padang pasir, berapa tahun masa yang perlu di ambil oleh semua bahan tadi untuk bercantum dan menjadi Smart phone?

Jawapannya, mustahil! Kecuali ada yang mengaturkannya.

Jadi bahan-bahan untuk menjadikan manusia, iatu air, api, angin dan tanah, yang terbentuk selepas Big Bang akhirnya bercantum dan berevolusi menjadi ikan, dinasour, monyet, pokok, rama rama, gunung, kumbang, cacak, terung, pisang, panda,  dan tiba tiba anatra semua hidupan itu, muncul manusia?

Ketahuilah, telefon juga berevolution, dulu telefon besar gajah dan berat nak mampos, tapi sekarang kecil dan ringan, dulu hanya satu fungsi, sekarang semua fungsi ada, tapi telefon bukan berevolution sendiri, ada orang yang mengevolusikannya, jadi, jika dunia ini berevolusi, maka sudah pasti ada kuasa yang menguruskannya.

Sebagai contoh: Bagaimana setiap tahun, bumi Berjaya mengelilingi matahari selama 365 hari tanpa lewat? Tanpa berlanggar dengan planet lain? Oh tak berlanggar sebab ada orbit?

Siapa cipta orbit? Matahari atau bumi?

Dan setiap bulan, selama 30 hari, bulan mengelilingi bumi dengan sudut permukaan yang sama, tapi bumi mengelilingi matahari dengan putaran 360, maka berlakulah siang dan malam, bagi garisan khalistustiwa, maka putaran bumi adalah 12 jam siang dan 12 jam malam, maka di garisan ini, cuaca panas sepanjang tahun kecuali di bulan Desember, iaitu lokasi bumi di salah satu sudut alam semeta yang buatkan berlakunya taburan hujan yang tinggi setiap tahun, manakala di garisan lain, berlaku empat musim yang konsten setiap tahun, musim panas, musim gugur, musim luruh dan musim salji, oh tidak lupa pasang surut air laur yang di kawal oleh gravity bulan.

Jadi siapa yang kawal semua ini? Semula jadi?

Jadi logic tak dalam dunia atheist yang percaya sebelum big bang dunia ini kosong, tiba tiba berlaku letupan, dan berjuta tahun kemuduan, kita semua ada smart phone?

Gunakan akal, dunia ini terjadi sendiri? Atau ada Pencipta yang Maha Kuasa?

Kemudian timbul soalan paradox, jika Tuhan cipta dunia, siapa yang cipta Tuhan?,

Untuk masalah ini, bayangkan kes penembak tepat yang sudah bersedia menembak sasaran, tapi perlu tunggu arahan dari pihak atasan, tapi pihak atasan cakap, kena tunggu pihak atasan lagi satu, kemudian, pihak atasan lagi satu cakap, tunggu pihak atasan yang atas lagi, so, bila dia boleh menembak?

Jadi, secara logik, pilihan yang kita ada selain paradox, adalah dengan yakin bahawa hanya ada satu pihak yang paling atas, tiada yang atas melainkan dia, maka dunia ini telah di cipta oleh pihak yang paling atas, dan satu sahaja, jika ada banyak pihak atasan, maka dunia ini tak dapat di cipta sebab tuhan akan bergaduh dan pengurusan alam semesta akan menjadi konflik, kerana itu kita tak boleh terima dari segi akal tuhan itu ada lebih dari satu, maka hint untuk mereka yang mencari Tuhan, pastikan Tuhan itu hanya SATU, dan Dia paling atas, itulah logiknya tempat bagi Tuhan, satu dan paling tinggi!

Jika jawapan ini sudah di terima, maka terbongkarlah sifat Tuhan yang berlawanan dengan semua makhluk dan kejadian, yang mana apabila semua mahkuk di cipta, maka Tuhan adalah pencipta, Dia satu dan paling atas.

Kemudian, jika semua mahkluk akan binasa, maka Tuhan bersifat abadi dan kekal selamanya.

Kemudian, jika semua makhluk mempunyai kelemahan dan saling memerlukan, maka Tuhan bersifat paling berkuasa dan tidak memerlukan sesiapa.

Kemudian, jika semua mahkuk terikat dengan masa dan Fizik, maka Tuhan bebas dari masalah Fizik dan masa.

Kemudian, apa sahaja yang ada pada makhluk, maka Tuhan adalah langsung tidak bersamaaan dengan makhluk.

Jadi, kepada semua atheist yang mahu mencari maksud hidup sekalian, jika nak cari Tuhan, pastikan Tuhan itu satu, paling berkuasa, tidak berawal, tidak berahir, tidak di cipta dan tidak perlukan apa apa, tidak akan sama dengan dengan mana mana yang dicipta kerana Tuhan bukan sebahagian dari ciptaan-NYa

Kita boleh terima, bahawa dunia ini di cipta dengan logic sains, ada sebab dan akibat, Tuhan jadikan kita dahaga, dan Tuhan ciptakan air, Tuhan jadikan kita lapar, dan ada makanan, Tuhan jadikan sejuk, dan ada api serta pakaian, Tuhan jadikan kita perlukan cinta dan perhatian, maka Tuhan juga jadikan pasangan, keluarga, anak, dan kasih sayang. Jadi, jika masalah hati dan cinta pun Tuhan berikan penyelesaian, maka sudah tentu persoalan dari mana saya datang, apa tujuan saya di dunia ini, dan kemana saya selapas ini. Juga disediakan Tuhan akan penyelesaiannya, Cuma terpulang kepada kita untuk meraihnya atau mengabaikannya.

Akhir cerita, Hari tu ada tengok pasangan kekasih bertengkar, rupanya si awek ni kena marah sebab gagal cari si pakwe, telefon hilang, no phone hilang, alamat semua hilang, jadi waktu si pakwe ni marah kat si awek dia jerit:

“Tak tahu nak cari saya kat mana? Eh awak, Jika kita ikhlas mencari, Tuhan pun boleh kita jumpa, inikan pulak saya!”

Perggh, deep betul ayat pick up line dia. Woha!

Ok, sampai sini dulu, Semoga Allah kurniakan kita semua; Syurga yang abadi.

Amin.

Ps: Hidup ini terlalu singkat untuk 'bergaduh' dengan Tuhan. Hari ini, di antara dua waktu solat, mungkin kita akan mati. Maka biarkan aku mati dalam keadaan taat kepada Allah dan Rasul. Lakum Di Nukum wa liyadin.

#hamkafilm




Sep 2, 2020

Malaysia Negara Islam?

 


Baik, Bila kita pergi pasar malam, takde pulak kita jumpa label pasar malam, tapi kalau korang tanya budak-budak pun tahu itu pasal malam.

kenapa?

kerana kat situ ada amalan pasar malam;

Apa amalan pasal malam?

Ada orang jual, ada orang beli dan pada waktu magrib… tapi malam esoknya orang dah tak panggil pasar malam lagi dah, walaupun tempat yang sama..sebab dah tak ada amalan pasar malam..!

Jadi... kat Malaysia tempah tumpah darah mak waktu lahirkan kita, Sesetengah tempat memang macam negara islam… sesetengah tempat memang macam setan. .oh..tepuk dada tanya iman…

Oleh yang demikan adalah penting kita orang-orang islam mewujudkan amalan islam yang boleh di katakan sebagai rupa islam!

Apa itu rupa Negara Islam?

Penduduknya jaga solat Jemaah.

Alkisahnya Semalam singah di pasar malam Kuantan, bila azan magrib, maka antara kedai kedai ada disediakan ruang untuk bersolat, ada khemah, ada karpet, ada lori sediakan air ambik wudhu, malahan ada tabir untuk perempuan.
Pasar malam sebeginilah yang mesra syariah.

Alhamdulilah.

Maka bila iqamat berpusu pusu pembeli dan penjual datang solat dan oleh sebab ruang yang terhad, maka solat telah di buat shift.

Bab kata sahabat Abdullah r.a, bila azan di Madinah, semua orang termasuk pembeli dan penjual pergi bersolat, maka menjual tak salah, jadi kaya tak salah, yang penting jangan tinggal perintah Allah, lalu sahabat ini berkata sewaktu lihat peniaga dan pembeli solat awal waktu:

“Inilah mereka yang perniagaan dan jual beli tak menghalang dari ingat kepada Allah”

Alhadulilah,

Cerita bab pasar malam, ada kisah Saidina Umar bila tengok ramai orang yahudi berniaga di pasar, (sebab zaman tu orang Islam dah ramai yang kaya kerana banyak rampasan perang), maka saidina Umar suruh orang islam pergi berniaga agar ekonomi tak dikuasai mereka.

Maka tak salah berniaga, tak salah jadi kaya, yang penting dapat taat perintah Allah sama ada kaya atau miskin.

Rujuk Rukun Islam yang wajib, ada dua tempat perlu pada wang iaitu zakat dan haji, maka jangan kata Allah tak suruh kita cari wang, dan jangan kata salah jika orang islam jadi kaya. Jangan harankan apa yang halal.

Dalam hadis bagitahu tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima, InsyaAllah, jadi kaya bukan haram, jadi miskin pun tak haram, tapi menyusahkan orang memang haram.

Jika bertanya, cik Hamka ada tulis buku pasal reseki, jadi kaya dan islam? Ada tak?

Belum lagi, tapi saya sangat rekemen baca buku digital ini:

"55 Rahsia Rezeki Mengalir Tanpa Henti"

Jujur saya katakan, buku ini saya baca tanpa stop kerana kandungannya sangat dekat di hati.

Ibarat baca buku “How To Win Friends And Influence People” yang mana mengisahkan Dale Carnagie pergi temuramah jutawan Amarica dan berkongsi tips, tapi buku ini, saudara Zuhairi Nopiah pergi temuramah jutawan di Malaysia yang Beragama Islam dan bila baca tips murah rezeki dari jutawan yang masih hidup dan terbukti kebenaran mereka, sungguh merupakan rezeki tak ternilai kepada diri saya sendiri.

Pesanan dan tips dari Jutawan Islam adalah sangat dekat di hati dan ada bab yang membuatkan bulu roma saya meremang dek terasa kehadiranNya dalam limpahan rezeki yang sering saya lupa untuk bersyukur.

Untuk membeli Ebook "55 Rahsia Rezeki Mengalir Tanpa Henti" boleh klink sini, insyaAllah

https://attract.onpay.my/order/form/rm01tp/mhamka

Jangan kata abang kereta mayat tak payung. Jom meriahkan Malaysia dengan amalan Islam.

Woha!


Sep 1, 2020

Rezeki itu mudah?

 Cerita mudah faham tentang Rezeki (siap dengan lukisan)

1. Rezeki ni Allah turunkan macam hujan lebat. Menimpa semua kawasan, tapi yang ada tadahan sahaja air akan bertakung.

2. Kita pula hanya perlu sediakan bekas. Baru air tu masuk.

3. Makin besar bekas, makin banyak air masuk, jika bekas kecik, air melimpah dan dapat ikut saiz bekas. Jika bekas terlingkup, air tak masuk, jika bekas bocor, air masuk tapi lalu sahaja.

4. jadi kena ada ilmu untuk besarkan bekas, untuk tegakkan bekas, dan untuk elak bekas bocor.

5.Bekerja, berladang, buat part time, berniaga, semua tu bekas.

6.Sekarang bekas dah ada, tapi banyak lubang, banyak bocor sebab tak ada ilmu uruskan rezeki.

7.Beli kereta lebih separuh gaji bulanan, beli rumah separuh gaji bulanan, dan hidup dengan duit part time, memang masuk neraka wang. Kejap jer bekas kosong.

8.Berhibur tak ingat akhirat, telefon mahal, langgan pekej TV berbayar paling mahal, sedar sedar bekas dah kosong, guna pulak kad kredit hutang maxima bayar minima, aduhh..

9.Tak cukup lagi? Berhutang dengan Riba, pinjam wang Along, lagi cepat bekas kita bocor.

10.Jadi apa nak buat? Bekas saya kecik, dan bocor pulak?

11. Tuan tuan, puan puan, adik kakak, abang abang sekalian, bekas ni bukan dari bisnes dan makan gaji sahaja, Bersyukur dengan segala nikmat juga merupakan bekas rezeki terbesar.

12.Suka sedekah, Tak kedekut ilmu, tak menyusahkan orang, bantu orang berhajat, alih kayu di tengah jalan, juga bekas yang besar, dari situ datang rezeki tak di sangka sangka.

13. Mereka yang ada anak ramai, isteri ramai, ada anak syurga, mereka yang berkahwin, tak derhaka pada suami, tak derhaka pada ibu bapa, juga merupakan bekas rezeki yang besar.

14.Jaga solat, baca Al quran, berpuasa, berzakat, juga bekas yang sangat besar kepada rezeki.

15.Tidak buat dosa, cegah diri dari maksiat, ajak keda makruf, cegah kepada mungkar, juga dapat menghalang bekas rezeki kita dari bocor.

16. Untuk ilmu besarkan bekas rezeki, carilah ilmu luaskan rezeki, klik sini untuk belajar: https://attract.onpay.my/order/form/rm01tp/mhamka

17. Untuk elak bekas rezeki bocor, carilah ilmu uruskan rezeki, klik sini untuk belajar: https://infaqconsultancy.onpay.my/order/form/videoBMW/Hamka

18.Namun memiliki bekas rezeki besar bukan tanda semua Allah sayang, ada orang kafir atau orang derhaka dapat banyak rezeki tapi itu adalah “ istidraj” yang bermaksud: kesenangan penuh di segerakan di dunia untuk orang yang tiada nikmat di akhirat.

19. Jadi jika kita buat dosa banyak, derhaka pada orang tua, kedekut, suka buat maksiat tapi masih banyak sumber rezeki jangan gembira sangat, takut akhirat kita papa kedana masuk neraka berjalan dengan muka.

20. Rezeki bukan wang sahaja, kesihatan yag baik, tak mati pucuk, tak kena payakit krobik, ada anak yang soleh, pasangan yang baik, jiran yang mesra, rumah tak berhantu, , drone CIA tak datang mengitip, cuaca yang selesa, negara yang aman, menantu yang baik, semua itu rezeki.

21. Lebih deep, Susah juga rezeki, ujian hidup juga rezeki, ramai orang boleh bersyukur dengan nikmat, tapi bukan calang calang orang boleh bersyukur dengan ujian.

22. Akhir kata, Mencintailah Pencipta Rezeki lebih dari Rezeki, itu lah bekas rezeki teresar dalam hidup kita, besar hingga rezeki melimpah ke syurga, dan akhirnya bertemu Pencipta Rezeki di Syurga adalah Rezeki terbesar.

Semoga Woha sampai syurga!

Ps: Siapa baca 22 pesanan ini, rezeki awak dapat ilmu, rezeki saya kongsi ilmu, nak rahsia 55 rezeki mengalir tanpa henti? Klik sini: https://attract.onpay.my/order/form/rm01tp/mhamka


 

(siapa kata panjang sangat, abang dah lukis okey-woha!)