Jul 7, 2020

7.7 Apa ada pada Tujuh hb Tujuh?

(Fakta yang tersimpan 1400 tahun)


7 ekor lembu gemuk dan 7 ekor lembu kurus.

7 musim subur dan 7 musim kemarau.

Promosi 7.7 dan 7 isi penting.

Kisah ini ALLAH nukilkan di dalam Al-Quran, surah Yusuf, satu-satunya surah yang bercerita tentang seorang Nabi dari kecil hingga dewasa.

1. Dalam mimpi Raja Mesir, beliau melihat 7 ekor lembu gemuk dimakan oleh 7 ekor lembu kurus.

2. Dipanggil selllluuuruuuh ahlil-nujum satu negara utk mentafsir mimpi tersebut dan tiada seorang pun dapat berikan tafsiran yg tepat.

3. Sehinggalah sampai pengkhabaran kepada Raja Mesir tentang seorang banduan daripada penjara Mesir yg pandai mentafsir mimpi.

4. Tidak lain tidak bukan, orangnya ialah Nabi Yusoff 'alaihissalam. Nabi Yusoff dipanggil oleh Raja Mesir untuk mentadbir mimpi tadi. Nabi mentafsirkan bahawa nagara Mesir akan hadapi 7 tahun musim subur dan 7 tahun musim kemarau.

5. Nasihat Nabi Yusoff, tinggalkan SEPARUH gandum yg dituai selama 7 tahun pada tangkainya. Ia untuk kegunaan di musim kemarau.

6. Ibrah (iktibar) yg boleh kita ambil ialah, ketika ekonomi dlm keadaan baik, BANYAKKAN SIMPANAN.

7. Dan ketika gawat, SIMPANAN (dalam konteks Mesir ialah gandum) amat diperlukan.

7 Pengajaran, iktibar dan persoalan.

1. Jika zaman Nabi Yusof, gandum sebagai komoditi utama yang dijadikan bekalan. Apa pula yang boleh disesuaikan pada zaman sekarang? Emas? Tunai?

2. Pada saya, ialah apa sahaja yang tahu oleh convert kepada tunai dengan segera. Tidak semestinya wang tunai di bank. Ia boleh jadi emas. Ia boleh jadi saham. Ia juga boleh jadi unit trust. Semua ini ialah aset mudah cair.

3. Jika zaman nabi Yusof, rakyat Mesir beruntung sebab Raja Mesir dapat petunjuk melalui mimpi baginda. Kita sekarang di Malaysia hendak tunggu mimpi siapa?

4. Jika Raja Mesir membawa Nabi Yusof dari pintu penjara ke singgahsana istana untuk menjaga hal ehwal ekonomi, hari ini Tan Sri Muhyiddin Yassin membawa Tengku Zafrul dari pintu bank ke kerusi menteri untuk menjaga Kementerian Kewangan.

5. Kerajaan Mesir sudah berikan signal untuk rakyat menyimpan gandum sepanjang tempoh musim subur supaya tak kebulur ketika musim kemarau.

Kerajaan Malaysia tak bagi signal ketika musim subur dulu pada zaman Tun M, Pak Lah, DSNR dan kemudian kembali kpd Tun M. Tapi yang pastinya ketika musim "kemarau" ini banyak "gandum" yang telah disimpan lama mula diagihkan melalui moratorium, pengeluaran KWSP, projek PRIHATIN, projek PENJANA dan sebagainya.

6. Rakyat Malaysia perlu ambil iktibar. Bukit yang ditarah setiap hari lagikan akan rata. Gandum yang diberikan setiap hari pun tak mustahil akan habis.

7. Hari ini 7.7, banyak jualan murah dijalankan. Belanja dengan berhemah. Jadi pengguna bijak, bukan pengguna terpijak. Jangan beli semata sebab ada peluang tapi beli sebab ia memang kita cari.

Kena bersedia utk menghadapi situasi yang lebih teruk dan lebih buruk. Zaman Nabi Yusof, tempohnya 7 musim. Malaysia? Wallahua'lam.

(Dipetik dari Afyan Mat Rawi pakar kewangan antara yang dikongsikan dalam sesi-sesi BMW: Bijak Mengurus Wang secara islamik)

Nak tahu detail kisah macam ni, kelik sini dan selamat membaca:


Woha!


Jul 3, 2020

Anak Autsime ke Pasar Payang?

Anak syurga autism saya bawak pergi Pasar Payang, parking belakang Astaka (Hock Kee Seng) lepas tu jalan kaki, sampai depan Pasar Payang, naik bot pergi ke Seberang Takir, dulu RM1 sahaja, sekarang RM2, takpe, bagi anak seronok naik bot.

Dah puas naik bot, bawa anak ke Padang I Love KT, terus anak syurga leka bermain batu kerikil, kemudian kami jalan kaki ke kampong cina, tengok lukisan dinding, jangan tak percaya antara celah celah bangunan kampong cina, ada orang jual keropok lekor.

Kemudian kami ke Pasar Payang, makan keropok dan Mee Sup Perut lembu, perghhh, kenangan betul makan mee kat situ. Lepas tu sambung jalan kaki, di jalanan terjumpa dengan Supupu, mereka terkejut tengok kami sekeluarga jalan kaki dari Astaka ke Kampung Cina,

Saya cakap ini adalah terapi untuk anak autism. Dan ini dekat sahaja, sebab sebelum ni kami parking kereta kat Seberang Takir, dan jalan kaki naik jambatan drawbridge ke kampong cina, lepas tu balik naik bot.

Pun masih dekat lagi, biasa dengan anak syurga ni kami naik bukit laluan hutan mencecah 7km dan kami semua penat, tapi anak syurga tenaganya belum habis. Tengok video ini, lepas berjalan dua tiga kilometer anak syurga ajak saya main pusing pusing yang mana saya dah penat tapi dia selamba.. Itulah kelebihan anak syurga saya, semoga Iman dapat bawa ayah jalan jalan ke syurga pula.

Woha!


Jun 29, 2020

Bagaimana nak selesaikan segala masalah hidup?

(Jawapannya ada pada lima kertas kosong yang ada dalam simpanan anda.)


Baik, sediakan lima kertas kosong bersaiz A4.

Kertas pertama, tulis lima perkara yang akan saya buat:

“Jika saya hidup SETAHUN sahaja lagi…”

Kertas kedua, tulis lima perkara yang akan saya buat:

“Jika saya hidup SEBULAN sahaja lagi…”

Kertas ketiga, tulis lima perkara yang akan saya buat:

“Jika saya hidup SEMINGGU sahaja lagi…”

Kertas keempat, tulis lima perkara yang akan saya buat:

“Jika saya hidup SEHARI sahaja lagi…”

Kertas kelima, tulis lima perkara yang akan saya buat:

“Jika saya hidup SATU JAM sahaja lagi…”

Okey, ambik masa, tulislah lima sahaja yang anda akan buat pada lima kertas tu.

Apa apapun jawapan anda pada kertas tu, saya percaya, separuh dari masalah hidup anda akan dapat diselesaikan.

Saya ulang! Apa apapun jawapan anda pada kertas tu, saya percaya, separuh dari masalah hidup anda akan dapat diselesaikan.

Dan Sesiapa tak pernah jawab lima soalan ini dalam hidupnya, akan sangat meyesal bila tiba tiba sahaja mati mengejut.

Jadi untuk jawab semua soalan ini, kena faham lima perkara yang paling penting dalam hidup.

Tahukan apakah lima perkara paling beharga dalam hidup? Iaitu:

(1) Agama, (2) Cinta, (3)Kesihatan (4) Sumber Rezeki (5) Masa lapang.

Jom bedah nikmat.

1.Agama

Bayangkan jika kita hidup tanpa Agama? Maka kita tak dapat jawab soalan dari mana kita datang dan kemana kita pergi? Dan apa tujuan hidup kita? Sebab ala mini terlalu besar untuk kita mencxari jawapan dengan kaki sendiri, Lalu kita isi jawapan tu dengan falsafah hambar dan sampai satu masa, bila berdepan dengan maut, falsafah kita takde jawapan langsung nak menghadapinya, aduhhh.

Sungguh agama itu adalah nikmat hidup diwaktu senang, di waktu susah, di waktu sakit, di waktu mati dan di waktu hidup selepas mati, terima kasih Allah sebab pilih saya jadi orang Islam, pilih saya solat, puasa, bayar zakat dan pergi haji, terima kasih, hidup ini sungguh indah bila dapat MneyembahMU dengan cara yang paling layak Engkau di Sembah. Alhamdulillah!

2. Cinta

Bayangkan jika kita hidup tanpa Cinta? Tak ada orang sayang kita sebab kita pilih untuk bergaduh dengan ibu bapa, bergaduh dengan pasangan, bergaduh dengan anak anak, bergaduh dengan kawan dan jiran, lepas tu kita sangka kita akan bahagia? Nabi Adam dalam syurga pun merasai sepi tanpa cinta lalu minta Allah teman hidup, maka apatah lagi kita yang hidup dalam penjara dunia, amat sangat memerlukan cinta. Terima kasih kepada semua yang sudi mencintai diri ini, sungguh cinta sesama manusia akan menutup aib kita selepas mati.

3. Kesihatan.

Bayangkan jika kita hidup tanpa kesihatan? Terlantar sakit lumpuh, tak boleh makan macam biasa kena makan bubur, atau bayangkan setiap hari kena ke hospital tukar darah, atau apa apa sahaja penyakit, jika boleh di elak, elakkanlah, jika dah takdir kita kena penyakit, cinta dan agama akan bantu kurangkan beban penderitaan. Take note.

4. Sumber Rezeki

Bayangkan jika kita hidup miskin, susah, hutang keliling pinggan, aduh… menjadi miskin tidak haram tapi menuysahkan orang itu haram, menjadi kaya tidak haram juga maka usahakanlah jadi kaya dan bantu orang susah. Dengan wang kita mungkin tak boleh beli kebahagiaan, tapi dengan miskin kita boleh membeli penderitaan. Takde noted.

5. Masa lapang.

Bayangkan jika kita hidup tanpa masa lapang, maka takdelah ruang untuk bekarya, untuk hoby yang manfaat, untuk tambah pendapatan, untuk tambah nilai cinta, untuk tambah keluasan syurga, hargailah masa lapang kerana masa itu akan berlalu dan tidak akan kembali lagi.

Akhir kata: PASTIKAN:

Jangan mati bawa hutang, maka dalam tempoh setahun, sebulan, seminggu, sehari dan sejam itu pastikan ada ruang untuk bayar hutang pada Tuhan, hutang pada orang tersayang, hutang kepada kawan, hutang kepada alam, hutang kepada kerjaya dan hutang kepada diri sendiri.

Hutang ni bukan wang ringgit sahaja, tapi termasuk ahlak yang baik serta kasing sayang.

Dan syukur Allah kerana sedang berikan kelima lima nikmat itu kepada saya.

Dan saya sedang menikmati kelima lima ini. Dah boleh mati dengan aman InsyaAllah..

Alhamdulillah. Nikmat mana lagi yang kita dustakan.

Semoga Woha sampai syurga.

Jun 25, 2020

15 cara Laki Bini Urus Wang Yang Bijak?


15 Step Perancangan Kewangan Suami Isteri oleh pakar Kewangan, Afyan Mat Rawi No 13 amat mengejutkan, mungkin satu dalam sejuta sahaja!

(Dalam kurungan adalah apa yang saya amalkan)

1. Ia bermula sebaik sahaja memulakan perancangan untuk berkahwin dan hidup bersama.

(Betul! Saya target kahwin paling lewat umur 25 tahun, dan saya dapati kos kahwin perlukan RM10 ribu paling kurang, maka saya perlu menyimpan RM500 sebulan selama dua tahun, untuk itu gaji saya tak boleh beli kereta baru, jadi saya beli kereta second Hand sahaja dan Alhamdulillah, dapat kahwin waktu umur 25 tahun tanpa berhutang)

2. Rancang majlis perkahwinan dengan kos yang bersesuaian dan bukan ikut trend atau fikir apa kata orang. Jauhkan dari berhutang. Pedulikan kata-kata pakcik dan makcik bawang. Biar majlis tak grand, asal tak berhutang.

(Saya buat majlis agak besar, jemput semua orang kampong, tapi takde bersanding bagai, takde silat, kompang, renjis mawar semua takdr, bajet cukup untuk mas kahwin, dan kenduri sahaja serta sedikit sewaan bas, penginapan, dan lain lain)

3. Selepas berkahwin, boleh mula menabung untuk beli rumah pertama, bukan untuk beli kereta pertama. Selalu berlaku, tak dapat beli rumah sebab duit dah habis banyak untuk ansuran dan maintenance kereta. Jadi, rancang untuk beli rumah dulu baru beli kereta, bukan sebaliknya. Pastikan installment rumah lebih rendah oleh kadar sewa.

(Betul, tapi saya dah beli rumah pertama teres tengah pada waktu bujang lagi sebab saya takde komitment bulanan kereta, jadi rumah pertama ni tak perlu besar, cukuplah bila kita pindah, harga sewa lebih tinggi dari bulanan Bank, terima kasih kepada kawan yang nasihat beli rumah dulu zaman tu, dan terima kasih kepada kawan yang puji saya beli kereta buruk dahulu-Note: jika kawan kau kutuk kereta buruk, tak payahlah buang masa berkawan dengan orang macam tu)

4. Tak perlu malu kalau rumah pertama ialah rumah pangsa. Ia jauh lebih baik dari menyewa sampai tua. Lepas ada rumah pertama, kita akan bernafsu untuk rumah kedua, ketiga dan seterusnya. Masa tu tak kisah pun kalau pakai kereta buruk sahaja.

(Betul, bila kahwin, rumah lebih penting dari kereta, lalu lama kelamaan, saya mampu beli rumah lebih besar dan pindah, rumah lama saya pernah buat Homsetay tapi rugi, jadi sekarang hanya sewakan, rumah sekarang walau terkurung waktu PKP, sangat best sebab rumahku syurgaku, bukan keretaku syurgaku, take note!)

5. Pilih kenderaan yang sesuai, fungsinya untuk bergerak dari titik A ke titik B. Kalau baru berdua tak perlu sampai pakai MPV. Harganya jangan lebih setahun gaji.

(Setuju, saya beli MPV bila anak dah lima orang, sebelum tu pakai kereta Wira Sedan sahaja, lagi susah saya beli waktu PRU, semua penyokong kerajaan dan pembakang cakap saya bodoh beli kereta waktu PRU sebab nanti parti mereka menang, harga kereta turun separuh, mujur saya tak dengar cakap penyokong politik-Woha!)

6. Gabungkan gaji bersama untuk rancang kos kehidupan berkeluarga. Bahagikan ikut formula 30% untuk belanja isi rumah, 30% untuk hutang, 5% ekstra, 5% pemberian dan 30% lebihan.

(Hidup untuk berkongsi, saya dan isteri kumpul harta sama sama, dan masing masing istiharkan harta, saya jadi PM dan Menteri Kewangan, Isteri jadi Penolong Mneteri Kewangan, dan Menteri Hal Ehwal Rumah Tangga, setiap perbelanjaan adalah melalui mesyuarat, maka dapatlah nikmat hidup melancong sana sini, dan lain lain walau ada waktu sukar…)

7. Pastikan perbelanjaan isi rumah dan pembayaran hutang piutang tak lebih dari 30% setiap satu atau maksima 60% kombinasi kedua-duanya. Ekstra 5% sebagai tambahan jadi 65%. Jika dari awal dapat susun, makin lama makin mudah.

(Okey yang ni saya kantoi, hutang saya banyak, maka untuk itu saya buat kerja sambilan di rumah seperti, Jual tanjak, Jual Buku, Menulis, berceramah, Youtuber, dan banyak lagi, tapi oleh sebab kerja sambilan saya banyak di rumah, maka kerja sambilan saya tidak mejejaskan cinta sebab anak bini semua depan mata, Alhamdulillah)

8. Rancang minima 30% lebihan untuk 3 perkara penting ini; 10% simpanan, 10% perlindungan takaful, 10% pelaburan. Ia perancangan sepanjang masa hingga akhir usia.

(Ini pun saya masih belajar dari Ebook Merancang Wang, baru sebahagian saya mampu buat, doakan saya)

9. Langgan takaful income protection untuk suami isteri. Pastikan coverage mencukupi 10 tahun gaji. Jika langgan “loving couple policy” – jika salah seorang mati, polisi satu lagi jadi free. Kemudian baru rancang untuk medical card pula.

(Inipun saya masih terhegeh hegeh, aduhhhh, nak kena ulang kaji pesanan dan saranan dalam buku BIjak Mnegurus Wang)

10. Boleh mula untuk buat perancangan pusaka dan harta sepencarian. Kita tidak tahu usia kita sampai bila, maka permudahkan urusan pasangan.

(Pun sama, aduh tak start lagi ni, semoga tulisan ini jadi semangat untuk saya buat semua ini)

11. Rancangan persaraan. Dari sekarang perlu buat tabungan. Ini penting supaya kelak tua kita tidak terbeban. Boleh mula pelaburan yang paling mudah dan murah; emas dan unit trust sebelum beralih kepada yang lebih sukar dan sukar; saham dan hartanah.

(Ini saya ada buat tapi aset susah cair macam hartanah, pelan pelan saya akan cuba buat untuk asset mudah cair macam saham, doakan saya sebab entah kenapa langsung tak minat nak bersaham, aduhhhh)

12. Apabila mula menimbang cahaya mata, boleh mulakan perancangan dana pendidikan mereka. Ada banyak cara; takaful pendidikan, TH, ASB dan SSPN-I antara pilihannya.

(Alhamdulillah, yang ni saya dah buat untuk lima anak, TH dan SSPN-I, syukur berada di landasan yang betul)

13. Aset penting dalam sebuah keluarga ialah ilmu. Penuhi rumah dengan buku. Kena ada perpustakaan mini di satu bucu. Bukan TV, Astor, pinggan, mangkuk, sudu atau garfu.

(Ini dah lama saya buat, gaji pertama beli rak buku, dan tiap bulan beli buku hias rak buku, tapi sekarang saya dah kurang beli buku, sebab saya dah hias rumah saya dengan buku yang saya sendiri tulis, ada 13 tajuk! Cakap “nak” kat ruang koman nanti)

14. Jangan lupa rancang untuk pergi haji. Pastikan dah daftar dengan Tabung Haji. Daftar untuk anak-anak sekali. Semoga dapat panggilan ilahi.

(Alhamdulillah, dan daftar Haji isteri dan semua anak anak, dan jika ikut giliran tahun depan, tapi sebab Covid ni, mungkin anjak ke tahun depan satu lagi, jom pergi haji bersama kereta mayat tahun depan satu lagi!-Amin)

15. Perancangan pusaka, pelaburan, takaful dan lain-lain tadi perlu di”review” sekali-sekala. Supaya ia dikemaskini sentiasa. Sebaiknya 2-3 tahun secara berkala.

(Ini belum buat lagi.., aduhhhhh, salah diri sebab perasan sibuk)

16. Belajar ilmu kewangan secara bermodul dalam. Rujuk link pada komen

(Okey, ini saya dah buat, dan sedang fahami serta mengalami, memang menyedarkan saya yang kadang syok sendiri dengan kewangan tapi bila baca, saya masih banyak buat silap dan tak rugi jika kita merendahkan diri belajar Bijak Mengurus Wang sebab bukan semua ilmu boleh dapat macam udara.., ada waktu udara pun kena pakai alat bila sesak nafas. Jadi sesiapa yang sedang sesak duit, sangat elok baca Ebook Bijak Mengurus Wang siap dengan penerangan Video. InsyaAllah ilmu bila dipejari dengan berlapang dada akan terbuka pintu ilham kepada kebaikkan.) Boleh rujuk Komen link Bijak Mengurus Wang


Ps: Jangan kata abang keretamayat tak payung! Woha!

Jun 15, 2020

Jimak itu Sedekah?


“Hamka keretamayat dah berubah, asyik suruh orang jadi kaya, tak tahu ke hidup didunia ni antara azan dan iqamat ja . dalam Quran banyak cerita manusia menyesal kerana tamak dengan dunia.“

*******

Terima kasih kerana menegur saya, kat mana saya suruh tamak? Tamak tu macam kisah anjing dan bayang-bayang kan?

(Bagi yang belum tahu, ada kisah seeokor anjing yang sedang gigit tulang melintas titi dan nampak ada anjing sedang gigit tulang dalam air, dia pun nak ambik tulang tu lalu buka mulut nak rampas sekali tulang di mulutnya jatuh dan masuk ke dalam air, rupanya anjing dalam air itu adalah bayangnya sendiri, itulah kisah orang tamak selalu rugi)

Jadi betul, orang tamak akan rugi sebab tu dalam kita mencari rezeki, rukun islam jangan kita abai, solat jangan tinggal,

Bab kata sahabat Abdullah r.a, bila azan di Madinah, semua orang termasuk pembeli dan penjual pergi bersolat, maka menjual tak salah, yang penting jangan tinggal perintah Allah, lalu sahabat ini berkata: Inilah mereka yang perniagaan dan jual beli tak menghalang dari ingat kepada Allah.

Dan ada kisah Saidina Umar bila tengok ramai orang yahudi berniaga di pasar, sebab orang Islam dah ramai yang senang kerana banyak rampasan perang, maka saidina Umar suruh orang islam pergi berniaga agar ekonomi tak dikuasai mereka.

Lagipun dalam Rukun Islam yang wajib, ada dua tempat perlu pada wang iaitu zakat dan haji, maka jangan kata Allah tak suruh kita cari wang, dan jangan kata salah jika orang islam jadi kaya. Jangan harankan apa yang halal.

Dalam hadis bagitahu tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima, InsyaAllah, jadi kaya bukan haram, jadi miskin pun tak haram, tapi menyusahkan orang memang haram.

Rujuk Al-Quran yang menghalalkan kaya:

“Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan”

Jadi dunia ni adalah ladang akhirat, waktu azan dan Iqamat ini adalah tempat untuk tuntut ilmu hingga apa sahaja bakat yang kita ada boleh dijadikan pahala akhirat, hingga Nabi bagitahu berjimak pun dapat pahala sedekah!

Sabda Nabi:

”Pada kemaluan setiap orang di antara kamu itu ada sedekah.

Para sahabat bertanya; “Wahai Rasulullah apakah jika salah seorang di antara kami melepaskan syahwatnya (mencampuri isterinya) itu mendapat pahala?”

Baginda menjawab: “Benar. Bukankah kalau dia meletakkannya di tempat yang haram dia berdosa? Demikian pula jika dia meletakkannya di tempat yang halal, maka dia mendapat pahala. Apakah kamu menghitung kejelekan sahaja tanpa menghitung kebaikan?”

Tengok, ada ilmu, maka baru tahu jimak itu sedekah, pendek kata, Orang yang ingin berjaya di dunia perlukan ilmu, orang yang ingin berjaya di akhirat pun perlukan ilmu. Orang yang ingin berjaya di kedua-duanya pun perlukan ilmu.

Jika bertanya, cik Hamka ada tulis buku pasal pengurusan wang untuk jadi kaya?

Jawapannya, saya belum tulis buku pasal wang dan harta, tapi saya boleh cadangkan, sahabat saya Afyan Mat Rawi dah tulis buku lengkap dengan video dan tata cara mengurus wang agar mendapat kebaikkan di dunia dan di akhirat

Hari ini last harga promosi. Support bisnes kawan kawan :)


Jangan kata abang kereta mayat tak payung.

Woha!



Jun 11, 2020

Kisah Benar Anakku Sazali?


(Kesilapan yang sangat membantu hidup kita Dalam Filem Anakku SAZALI.)

Jika Filem Anakku Sazali tu adalah kisah benar, pada tahun berapakah Sazali di tangkap oleh polis? Baca kajian di bawah dan anda akan terkejut dengan fakta sebenar di sebalik filem Anakku Sazali.

Rujuk tarikh, 1956 adalah tarikh filem anakku Sazali yang mana P Ramlee berlakon sebagai anak yatim piatu yang cintakan muzik dan bekerja di rumah orang kaya.

Tengok dari fizikal dan kerajinan P.Ramlee di awal filem itu, saya andaikan umurnya waktu itu 12 tahun.

Dan bila melihat suasana aman damai di Tanah Melayu zaman itu, yang mana di waktu malam P.Ramlee boleh ajak Mahani pergi tengok orang main Keroncong maka fahamlah bahawa Malaysia sudah merdeka, bebas dari penjajanan Jepun dan British sebab orang boleh main Keroncong di malam hari. Jadi tahun itu adalah 1957, tahun Malaysia merdeka!

Lalu P.Ramlee kena pukul oleh Bapak Mahani, sebab ajak Mahani tengok Keroncong dan P.Ramlee anak yatim piatu di buang kerja dan diberi semua upah sebanyak RM 7.

Apa P.Ramlee buat dengan wang RM7 yang dapat dari upah selama bekerja di rumah Mahani? P.Ramlee melabur dalam hobi muziknya, iaitu membeli sebuah Biola, dan harga RM7 itu adalah anggaran harga yang tepat untuk sebuah biola pada tahun 1957.

Pada tahun itu jambatan belum ada banyak, (jambatan sedia ada banyak Jepun dan Komunis musnahkan) maka P.Ramlee bekerja sebagai pendayung sampan untuk orang kampung ke seberang. Dan dengan upah mendayung sampan, P.Ramlee pergi pula ke kampung sebelah untuk belajar main Biola. Belajar sampai larut malam, walaupun zaman itu banyak ‘hantu’ P.Ramlee tak kisah, demi pandai bermain biola, melintas pokok berhantu pun dia sanggup.

Jadi ikut kajian saya, tahun itu memang confirm tahun 1957 selepas merdeka, kerana P.Ramlee bebas ke kampung sebelah di malam hari tanpa diganggu komunis atau Jepun.

Bila P.Ramlee dewasa, 15 tahun kemudian, yakni berumur 27 tahun, (fizikal P Ramlee tanpa solek dengan umur sebenar waktu berlakon) dan masih miskin, lalu Mahani bertunang dengan orang lain, maka P.Ramlee telah bawa lari Mahani ke Singapura, kerana di sana abang Mahani Mansur (lakonan Nordin Ahmad) telah menjadi cikgu. Bagus jugak P.Ramlee ni sebab cari wali yang betul untuk kahwinkan dia dengan Mahani, lalu mereka berumah tangga.

Jadi 1957 tambah 15 adalah 1972

Tahun 70-an!, zaman tu gaya Elvis Presley dan Beatles ramai yang ikut, dengan seluar bell bottom, rambut sideburn tebal, atau rambut afro siap jambul tengah top. Perempuan pun ramai pakai kemeja macam lelaki gaya unisex.

Jadi itu dunia sebenar P.Ramlee dan Mahani kerana umur mereka baru 27 tahun. P Ramlee mungkin juga akan berside burn tebal, dan buat muzik gaya Elvis!

Kita kembali ke skrip asal dengan andaian tahun 70-an, pendek cerita, P.Ramlee dapat kerja main muzik, tapi sebab tinggal di rumah sewa yang berjiran dengan orang nakal dan jahat, maka Mahani dengan air mata bercucuran ajak P.Ramlee pindah.

Melihat air mata isteri, P.Ramlee melabur lagi, pergi belajar menulis note Muzik dan belajar bermain alatan muzik yang lain hingga beliau pandai mencipta lagu dan jadi pengarah teater muzikal.

Hujung cerita, P.Ramlee jadi kaya, waktu gajinya naik, P.Ramlee tak beli kereta, dia beli rumah dahulu, dan bila isterinya mengandung dia pindah rumah besar di tepi pantai, siap dengan driver dan orang gaji, tapi langit tak selalu cerah, Mahani mati waktu lahirkan Sazali. Waktu Mahani mati umur Mahani dan P.Ramlee adalah 46 tahun.

Kenapa 46 tahun? Sebab Sazali lahir tahun 1991. Bermakna pada tahun tu zaman rock sedang top, lagu anakku Sazali kena ada Rock sikit baru boleh masuk Juara Lagu, dan P.Ramlee waktu tu akan setaraf dengan M Nasir, Bob Lokman, Loloq, JS Kevin dan semua lah!

Dan mungkin sempena kematian Mahani di tahun 90-an, akan keluar lagu rock tangkap leleh zaman tu ciptaan P.Ramlee dengan tajuk, “Taman Mahani Utama” atau “Misteri Mimpi Mahani” atau “Aduh Mahani” atau “Nur NIlam Mahani” atau “Manahi Tertipu Tipu terMahani” atau apa apa jer lah-Woha!

Eh? Kejap! Korang mungkin persoalkan? Apa dalil Sazali lahir tahun 1991?

Sebab waktu P.Ramlee tampar Sazali, dirinya sudah tua, beruban, dan bertongkat, gaya macam umur 65 tahun, dan Sazali waktu itu berumur 20 tahun kerana ayat Sazali “jika sepuluh tahun dahulu Bapak pukul Sazali..” merujuk umurnya 10 tahun.

Jadi logic waktu Sazali lahir rupa P Ramlee Muda dan kacak prime-age sebab lelaki terkacak waktu umur 40-an, jadi jika waktu tampar Sazali P Ramlee dah tua bertongkat bersamaan 65 tahun maka logic umur beliau waktu Sazali lahir adalah 46 tahun yang sebaya dengan saya sekarang yang nampak masih muda belia dan hensem. (woha!)

Maka Sazali lahir tahun 1991 sebab mereka kahwin 27 tahun di tahun 1972 yang mana 27 + 19, maka 46 tahun umur P Ramlee dan 1972 campur 19 = 1991!

Oleh yang demikian, apabila Sazali di tampar ketika berumur 20 tahun, dan lahir tahun 1991 maka tahun yang betul kejadian itu Sazali ditampar adalah 2011!

Serentak dengan tayangan KL Ganster. Sazali punya gangster sepatutnya setaraf dengan Shark, Dragon, dan King! Yang bercakap loghat Genster zaman terkini macam “sekali gua sengat maa!”

Jadi Sazali lepas kena tampar dengan P Ramlee akan cakap macam ni.

******

“Berhenti Papa!… lu sudah lembab mau sengat gua lah Papa!, Jikalau 10 tahun dahulu Papa sengat gua, tetak gua, cucuk gua, Sazali tak jadi genster maa, Sazali mungkin jadi Pencetus Ummah Maa, tapi sekarang baru Papa nak azan gua pulak, Sory lah papa! Sekarang tak kira mana tempat ada Abang Long ka, Ayahanda ka, ini KL sama Singapore, gua pegang lah Papa! Betapa banyak anjing gua yang sanggup mati bila gua petik jari lah Papa..

Eh? Papa tau ka? Bukan Rokiah sahaja Guwa buat rosak lah papa, bersepah lah Papa! Bohsia, Chikaro, semua gua sebatlah Papa!

Papa tau ka? Papa yang bersalah dalam semua cerita ini! Lagi papa mau menyalak manyak Kuat! Selupe anjing papa tau? Papa tau ka Papa membesarkan Sazali macam sial, Papa membabi buta kan segala silap Sazali, segala apa guwa mahu, papa bagi.. sagala apa hajat guwa, papa sempurnakan, sehingga Guwa pandai cakap bohong sama papa… sehingga Sazali menipu papa, hingga Sazali jadi Taiko besar maa!

Tapi apa Papa tau? Papa tau ka? Papa tak tau maa.. papa hanya…’Anakku Sazali’..

*****

Begitulah kisah sebanar jika diikut pada Geografi dan Sejarah, Dan ringkas cerita, oleh sebab kejadian itu berlaku tahun 2011, maka Malek sama Jai sudah langgar Sazali punya tempat, Sazali dah kena sengat lalu P Ramlee tolong anaknya bersembunyi, lepas tu bagi makan sedap sedap, sambil on kan Karoeke lagu Anakku Sazali versi Rap campur Balada.

Lalu Sazali tertidur, dan P Ramlee ambik gambar Sazali sedang tidur Whatsapp polis.

Tak lama kemudan, Polis Gerak Khas berwajah A Galak terus datang, dan P Ramlee pandang potet wajah Mahani di dinding sambil berbisik:

“Saya telah membuat perkara yang paling terbaik kepada anak kita.. sekarang”

Lalu P Ramlee ulpload gambar Sazali sedang tidur ke dalam IG serta FB, dan tulis status:

“Anak Pakcik bernama Sazali diburu polis, rupanya baru hari ini Pakcik sedar dia seorang Gengster, dan kini dia sedang tidur di rumah Pakcik, dialah kekasih pakcik dunia akhirat, Pakcik telah silap menjadi ayah yang abaikan mendidik anak, maka hari ini, Pakcik serahkan dia kepada polis, kerana inilah tugas yang betul seorang ayah bila anak melalukan jenayah, tolong ketik like, dan share”

Maka habislah cerita Anakku Sazali dengan lagu Rap dari KRU berduit dengan P Ramlee dan, jangan kita mengumpat P Ramlee, sebab banyak sisi baik serta moral dalam filem ini yang kita boleh belajar iaitu:-

“Jika nak kahwin lari, larilah bersama wali yang betul”

“Jika kamu seorang perempuan tahu akan mati waktu bersalin, jangan bebankan suami dengan larang berkahwin, kesian P Ramlee air nak kepala hingga abaikan Sazali”

“Tidak pernah bahagia orang yang derhaka pada orang tua, Mahani derhaka pada ibu bapanya, dan bila dia dapat anak, anak pula menjadi anak derhaka”

“Jangan manjakan anak sangat, cari limu didik anak, boleh baca buku saya banyak kisah serta tip percuma dalam mendidik anak insyaAllah”

“Jangan takut melabur untuk Berjaya, P Ramlee masa kecik laburkan semua simpanan untuk belajar main Biola, dan lepas kahwin laburkan gaji untuk belajar tulis note lagu dan akhirnya P Ramlee kaya raya, jadi saya cadangkan korang jika nak berjaya, wajib melabur. Buat permulaan, melaburlah beli Ebook Bijak Mnegurus Wang versi terkini, saya dah baca dan sangat berbaloi sebab disekalikan dengan video dan buku latihan dengan harga tak sampaipun RM100.”

“Jika cikgu pukul anak kita kerana salah, ucapkan terima kasih, dan jika korang marah cikgu, lalu anak dah besar jadi jahat, masih belum terlambat ucap terima kasih kepada polis yang Berjaya memberkas anak kita”

“Jangan lupa beli Ebook sebagai pelaburan ilmu dan InsyaAllah kita semua akan kaya di dunia dan di akhirat”


JIka rasa tulisan ni pendek dan rasa sangat best saya membedah filem P Ramlee, boleh baca kisah saya bedah kisah Kasim Selamat di sini akan sisi baik Ibu Mertuaku tak lah jahat sangat. Klik sini


Dah baca kisah Kassim Selamat yang miskin dan Dah Baca Kisah Anakku Sazali yang kaya, dan ingin buat sesuatu bernilai dalam hidup?


Jangan kata abang keretamayat tak payung!

Woha!

Jun 8, 2020

Tip Beli Rumah waktu Muda?

(Nama saya bukan Rasyid, nama saya Hamka)

Al kisahnya, Waktu bujang saya tak beli kereta baru, saya beli kereta second hand bayar RM2K, (ansuran RM500 sebulan selama 4 bulan), dan oleh sebab kereta itu ‘cash’ maka tanpa komitment bulanan, terus saya menyimpan RM800 sebulan dengan gaji waktu itu RM1600.

Target saya nak beli rumah, lalu saya nampak sebuah rumah teres tengah, Bulanan RM450, bayar muka RM5 ribu.

Saya beli.

Bila kahwin isteri sabar dapat suami kereta buruk, dan kesabarannya berbaloi sebab kami tak menyewa, kami duduk rumah sendiri.

Bila isteri dah mengandung baru saya belikan kereta second hand yang lebih baik.

Satu hari isteri yang bekerja kerajaan, dapat skim pencen, dan layak keluarkan semua KWSP nya, RM10 ribu.

“Apa nak buat dengan wang ini bang?”

Saya cakap beli tanah!, bayar Down Payment RM8k, dan bulanan RM300, harga tanah hanya RM25 ribu untuk satu lot Banglo.

Beberapa tahun kemudian, habis bayar tanah, beberapa tahun kemudian, anak lima, baru beli MPV, beberapa tahun kemudian, baru pindah rumah mini banglo atas tanah sendiri, dan terkini:

Kerana kegawatan ekonomi sepanjang PKP ni, kami bercadang nak jual rumah pertama saya.

Tapi prinsip saya, apa apa nak buat kena ada ilmu.

Nasihat saya..

Siapa nak beli hartanah atau jual hartanah waktu PKP ini ada berita baik.

Sebelum itu, oleh sebab tanah dan rumah ni benda mahal dan tak nak korang rugi atau tertipu, maka cara terbaik adalah lantik peguam.

Tapi.. nak lantik peguam kena ada ilmu... Seperti: macam mana nak lantik peguam yang terbaik?, berapa kos guaman yang sebenar? siapa yang perlu tanggung kos guaman? Saya ke?

Pernah dengar tak ada orang rugi RM500 ribu dalam urusan jual beli rumah atau hartanah?

Jadi berita baik nya, seorang peguam yang faham selok belok beli jual rumah ada menulis panduan dalam bentuk Ebook

Harga ebooknya RM50 sahaja, dan esok lusa akan naik harga.

Saya dah beli dan sedang mengunyah ilmu.

Jadi saya sarankan, korang semua boleh beli, klik sini


Jangan kata abang keretamayat tak payung!

Woha!




Jun 7, 2020

Hartanah ke Neraka?


(Duit banyak di tangan nak buat apa? Nanti mati masuk syurga merangkak!)

Al kisahnya, Sekarang ramai peminjam Bank ada lebihan duit di tangan sebab tak perlu bayar hingga bulan sepuluh dan ada cadangan nak lanjutkan lagi.

Lepas tu ada lebihan wang lagi dengan pengeluaran KWSP

Bagi pekerja dapat skim pencen, dapat keluarkan semua KWSP, banyk tu duit!

Kemudian, dengan duduk rumah, duit minyak kereta juga dijimatkan.

Mereka yang sebelum ni melancong, makan luar, tengok wayang, juga ada lebihan wang yang banyak.

Jadi duit dah banyak nak buat apa sekarang?

Teringat zaman saya ada duit banyak sikit di tangan, saya tahu duit tu jika takjaga, dia akan cepat habis.

Pilihan yang saya ada, beli kereta baru sebagai liability atau beli rumah sebagai asset?

Maka saya beli hartanah…

Tapi ada kawan saya cakap, beli tanah nanti harta itu akan di hisab, dan akan masuk syurga merangkak macam Abdul Rahman.

Jadi dia kekal duduk rumah sewa sampai mati dan ini adalah zuhud katanya..

Aduh..

Itu kisah lama sebelum saya beli hartanah, sekarang saya dah buat rumah mini bangglo atas tanah tu dan percaya tak? kos buat banglo dan kos tanah tu sama dengan kos korang beli rumah teres malah jauh lebih murah dengan syarat korang sanggup belajar uruskan pembelian, uruskan pemaju, uruskan tukang dan jika fikir balik, tak susah mana pun sebab bahan rujukan banyak di internet Cuma takut terbaca rujukan palsu.

Kawan saya tu pulak didapati bila anak dah besar, dah beli rumah teres juga, dah tukar prinsip zuhud nak sewa sampai mati, katanya tak mampu kena pindah rumah sewa sebab harta tu bukan milik kita, dan bila dia ziarah rumah saya katanya dia menyesal tak beli tanah dan buat rumah, sebab kos rumah teresnya sama sahaja dengan rumah saya, tapi saya ada halaman yang luas sebab tanah lot.

Bila dia dah insaf, saya Tanya balik tentang “masuk syurga merangkak sebab ada harta” llau di bagi jawapan yang buat saya insaf.

Jawapan dia akan saya share di hujung artikel.

Jadi, kepada sesiapa yang nak beli hartanah, nasihat saya bab beli hartanah ni jangan terus beli, sebab sahabat saya Tuan Salkukhairi Abd Sukor, seorang peguam bagitahu, berdasarkan pengalamannya, boleh dikatakan 90% daripada pembeli rumah khususnya pembeli rumah atau pembeli hartanah pertama telah membeli hartanah tanpa ada ilmu asas tentang undang-undang jual beli hartanah lalu hidup hidup kena tipu. (ya, saya akui, saya kenal ramai kawan saya yang tertipu bab beli hartanah)

Sebagai peguam yang rapat dangan masyarakat beliau rasa sedih jika ia berlaku kepada masyarakat melayu kita, contohnya:

Nak beli tanah lot, duit habis bayar, tapi tanah tak dapat. Sebab terbeli tanah lot lidi. Beli rumah tapi rumah terbengkalai, buat agreement rupanya agreement tu bukan peguam berdaftar yang buatkan, peguam yang tak beretika songlap duit clients, beli rumah dengan pemaju yang tak de lesen pemajuan perumahan dan banyak lagi masalah yang berlaku.

Ada kes orang tak nak upah juru ukur sebab mahal rm300. Sekali rumah silap buat atas tanah lain terus rugi rm300 ribu!

Sebab itu ilmu penting sebab tanah di Malaysia ni semua bangsa nak dapatkan maka amat perlu tahu ilmu jual beli secara sah di sisi undang undang.

Jadi jika nak rujuk bab ilmu jual beli hartanah, bersyukurlah, sahabat saya tadi ada jual ebook bab ini, Siap guna bahasa orang awam yang sangat mudah difahami dan santai.. ada 20 bab yang menceritakan tentang tips, panduan dan prosedur urusan urusniaga dan jual beli hartanah.

Malah disertakan sekali sample dokumen yang berkenaan sebagai panduan kepada pembaca. Ia sangat praktikal dan catchy dan sangat sesuai untuk mereka yang tiada pengalaman dalam bab jual beli hartanah sebelum ini.

Sebelum tuan ebook jual Rm200 baik korang beli dengan harga Rm50. biar rugi Rm50 dari rugi Rm500 ribu.

Tapi ilmu kot celah mana pun tak rugi beli.

Klik sini untuk baca Ebook Beliau


Balik kepada kisah kawan zuhud saya yang nak menyewa seumur hidup tapi dah penat berpindah randah tukar rumah sewa lalu akhirnya beli rumah, dan terkini berniaga macam macam lalu ada pulak orang lain yang perli:

Harta banyak di tangan nak buat apa? Nanti mati masuk syurga merangkak!

Lalu jawab sahabat saya ini:

“Aku lebih rela merangkak masuk syurga kerana banyak harta dari menjadi bahan bakar api neraka akibat banyak meminta minta”

Woha!


Jun 3, 2020

Bagaimana nak jadi Youtuber?


Saya baru berkenalan dengan penyanyi Nasyid Amar, juga seorang youtuber dan dia sendiri mengakui pendapatan dari youtube lebih banyak dari pendapatan jadi artis.

Katanya zaman dulu, youtuber berebut rebut upload video nak jadi artis.

Tapi Zaman sekarang dah terbalik, artis pulak berebut rebut upload video nak jadi youtuber.

Bila saya baca Ebook beliau maka alangkah baiknya jika saya membaca ebook ini tahun lepas yang mana sewaktu saya ada masalah kewangan, saya terkial kial belajar sendiri bagaimana nak buat duit melalui Youtube, jenuh juga klik sana, tengok video mat saleeh, baca macam macam link sedangkan di satu sudut dunia dah ada orang tulis dengan Bahasa jelas dan step by step Cuma kena keluar modal sikit jer.

Harga ebook beliau RM150 tapi salam perkenalan antara kami, beliau buat promosi RM50 sahaja.

Saya punya Youtube baru dapat income puluh dollar sebulan, tapi si Amar ni dah ribu ribu Dollar, jadi terus saya telaah dan eksplore lalu mendapati Ebook ini memang padat kandungannya. Setiap inci teknikal dikongsi supaya pembaca dapat apply dan praktikkan.

Ilmu teknikal yang dikongsi sangat bermanfaat untuk meraka yang zero tentang buat duit dengan youtube hingga nak set up akaun google pun dia tunjuk, Wow!

Jadi siapa siapa baru mencuba-cuba menjadi YouTuber, bahan bacaan dah ada depan mata, inilah cara buat duit tak perlu cari orang, tak perlu melabur ribu ribu, (hanya RM50) maka video kita insyaAllah akan buat duit sepanjang channel Youtube kita wujud.

Channel sayapun terkial kial jugak nak dapat view, ada video ratus ribu view, ada video hambar seratus view pun tak dapat, maka Ebook tentang startegi membina YouTube oleh AMAR, yang baru setahun setengah membangunkan Channel YouTube tapi sudah mendapat sambutan hangat dan monetize akan saya selami dan mengalami.

Lepas ni jangan terkejut jika tiba tiba saya buat video memasak resepi Terengganu, atau mandikan jenazah live, atau cara start enjin keretamayat tanpa mengejutkan mayat.

Woha!

Klik sini untuk dapatkan Ebook cara buat duit melalui Youtube


May 30, 2020

Kesilapan dari Kasim Selamat?


Waktu P Ramlee kena kahwin paksa dengan Sabariah. Mak mertuanya yang jahat telah beri RM5000.

(Tak jahat sangat, sebab masih bagi kahwin free dan bagi modal untuk mulakan hidup, fair enough bak kata orang putih)

Jadi.. pada tahun 1962 wang RM5000 itu banyak mana? Saya check kalkulator infalsi wang RM5000 di tahun 1962 lalu dibandingkan dengan tahun 2020 anggarannya adalah RM28000.

Baik! bayangkan korang di tempat Kassim Selamat. Kemahiran korang pandai cipta lagu, menyanyi suara merdu dan sangat berbakat dalam bermain alat muzik.

Halangan korang satu sahaja. Tak boleh jadi penyanyi kelab malam sebab mak mertua tak izinkan.

Tapi korang boleh ajar kelas vokal, atau kelas muzik atau jadi DJ radio atau mungkin cuba bidang baru?

Jadi dengan modal RM28000. Mula mula korang bayar deposit rumah sewa dalam RM2000 dengan bulanan dalam RM500. Rumah kecik tak apa sebab baru nak start up.

Lepas tu korang beli kereta Viva paling murah bayar muka RM5000 dan bulanan RM300.

Maka baki yang ada adalah RM20, 200.

Beli asas hidup dapur, katil, telefon, dan lain lain katakanlah RM5000.

Maka baki terkini adalah RM15200.

Sekarang dah boleh cari kerja... cukup tak cari kerja dengan wang RM15,200?

Sangat cukup dan kerja akan selalu ada untuk orang yang rajin dan jujur.

Okey sikit nasihat saya wang RM15 ribu tu simpan separuh siap siap dalam tabung haji ke, ASB ke agar dapat pulangan faedah setiap tahun. Simpan RM7200.

Maka baki kat poket ada RM8000.

RM8000 tu cukup untuk pasangan baru kahwin untuk hidup tiga bulan tanpa bekerja insyaAllah.

Jadi ada masa tiga bulan untuk cari kerja atau labur buat bisnes baru.

Bila dah dapat kerja atau sebelum start bisnes baru saya nasihat laburkan sedikit wang untuk belajar uruskan wang agar kita menjadi celik kewangan.

Sungguh sangat penting ilmu bijak menguruskan wang sebab ramai penduduk malaysia hari ni muflis dengan hutang keliling pinggang sebab masuk neraka wang.

Apa itu nereka wang? Ia ada depan mata tapi sebab tidak celik wang maka tak nampak dan bila dah masuk dalam neraka wang baru sedar tapi dah terlambat...

Nak belajar uruskan wang di tahun 2020 ini tak sampai pun RM100. Jauh lebih murah dari beli telefon, iaitu pekej yang pernah saya belajar hanya RM97 sahaja..siap dengan 17 video, ebook, FB group, video live dan banyak lagi ilmu dengan harga RM97 sahaja.

Tapi jika malas belajar maka menjadilah nasib korang seperti Kassim Selamat.

Sebab?

Kassim Selamat dan Sabariah tidak celik kewangan langsung!

Dapat RM28000, Simpan langsung tak, tapi mereka berjoli sakan, berdansa dan berpesta, makan mahal di hotel, dan berjudi di race track kuda dengan harapan menang wang besar tapi takdenya nak menang main judi ni, makin kalah adalah.

Akhirnya duit tinggal sikit dan terpaksa menyewa bawah rumah.

Sangkaannya nanti takpe, duit habis, boleh start kerja. Tapi baru start kerja buruh sekali dapat berita bini waktu balik kampung mati beranak pulak, dan apa Kassim Selamat buat? Move on? Tidak! Dia menangis dan serahkan diri kepada takdir semata mata hingga akhirnya menjadi manusia buta.

Tak boleh bayar sewa, dia di halau cara baik,

Lalu di jalanan dia dipungut orang kaya, akhirnya bersama keluarga baru si buta Kassim Selamat mulakan hidup baru, dapat kerja jadi penyanyi semula, hinggalah sorang peminatnya telah sudi sembuhkan matanya kerana peminatnya ada suami seorang doctor.

Bila celik mata semula, Kassim Selamat mendapati isteri doctor itu adalah bekas isterinya lalu di cucuk matanya dengan garpu kerana terlalu sedih.

Begitulah tragisnya kisah Kassim selamat yang nak bagitahu bahawa semua manusia di beri kejayaan dan kegagalan, dan tugas manusia adalah untuk uruskan kejayaan dan uruskan kegagalan,

Tapi ramai orang mungkin boleh urus kejayaan, namun tak ramai boleh urus kegagalan, maka jangan jadikan kegagalan uruskan kita, tapi kitalah yang kena pandai uruskan kegagalan.

Kisah Kassim Selamat ini pulak nak bagitahu, Kassim Selamat adalah seorang yang gagal serba serbi, gagal mengurus kejayaan dan gagal mengurus kesusahan. Aduh!

Waktu dia ada modal RM28000, Kassim selamat tak buka akaun bank, dia tak menyimpan, dan wang yang ada bukan nak guna untuk cari bisnes jual nasi lemak ke, jual tanjak ke, ajar main muzik ke, tapi wang itu dia buat joli sakan, pergi pub, makan mahal di hotel, dan paling tak boleh blah,berjudi di race track kuda dengan harapan menang dan wang berganda, aduh.

Fail uruskan kejayaan buatkan dia sewa bawah rumah, dan bila dapat berita bini mati, bukan nak siasat ke, mungkin berita palsu kot, atau balik ziarah kubur dan nak cium tangan mak mertua ke, semua dia tak buat, tapi dibantainya menangis siang malam, sampai jadi buta, dan nyawanya pada waktu itu adalah alat muzik, pun diberi pada orang nyawanya lalu berjalanlah dia dalam hujan membawa diri entah ke mana. Fail uruskan kegagalan paling targis.

Tapi Kassim Selamat dapat peluang kedua, dipungut orang kaya yang mudah kesian, lalu dia dapat kerjaya menyanyi semula, dapat celik mata semula, tapi itulah, disalahkan pulak Tuhan kenapa jadikan mak mertuanya seorang manusia, kan lebih baik jika tuhan jadikan mak mertuanya haiwan?

Tapi kalau Mak mertuanya haiwan, dapat anak haiwan, kahwin dengan haiwan lagi teruk nak uruskan kehidupan. Aduh..

Lepas tu Kassim Selamat ni cepat sentap, bila doctor tu ungkit pasal nikmat mata dapat free, dicucuknya mata itu dengan garpu.

Aduh..

Tapi itulah kisah Kassim Selamat, jika masa di undur kembali, tak perlupun salahkan Tuhan jadikan mak mertuanya manusia, Kassim selamat hanya perlu ada ilmu kewangan yang betul.

Ilmu Kewangan ni dalam Al quran pun ada cerita, rujuk kisah Nabi Yusof dalam Al quran, yang beliau ada ilmu tafsir mimpi seorang raja yang melihat tujuh ekor lembu gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus. Apa maksudnya?

Maka jawab Nabi Yusuf, negara akan di landa kemarau tujuh tahun, jadi waktu negara subur tujuh tahun, simpanlan hasil tanaman separuh agar musim kemarau tujuh tahun rakyat tak susah.

Dari kisah ini fahamlan kita bahawa ekonomi dunia akan selalu naik turun, ekonomi kitapun sama, lagi lagi dengan wabak Covid 19 ini, maka menyimpanlah separuh harta kita agar dapat digunakan waktu susah tanpa perlu kita meminta minta atau menyusahkan orang.

Nasihat simpan duit ni selalu pakar mat saleh suruh buat, rupanya dalam Al quran dah cerita lama bab persiapan musim ‘kemarau’ yang dalam kes kita ni kemarau wang akibat wabak covid 19.

Wang itu penting dalam hidup hingga Rukun Islam yang wajib ada dua tempat perlu pada wang, iaitu zakat dan haji, Tuhan juga bagitahu tangan memberi lebih baik dari yang meminta, dan Tuhan puji orang yang hidupnya taki menyusahkan orang.

Jadi.., Jika Kassim Selamat simpan separuh wang, dan melabur wang yang ada ke tempat yang betul, ajar anak orang kaya main alat muzik ke, atau buat lagu dan jual ke, atau buat lagu nasyid ke, atau tambah skill baru ke, atau apa-apalah, bukannya pergi main kuda, aduh..

Cerita tentang ilmu kewangan dan Islam ini , saya sebenarnya terpanggil nak menulis inipun selepas menonton tujuh belas video pengurusan kewangan oleh Afyan Mat Rawi yang dapat percuma bila beli Ebook BMW beliau.

Ada tujuh pekej hebat seperti 17 video, ebook PKP, FB group, video live dan banyak lagi ilmu dengan satu harga yang sangat murah, Kassim Selamat boleh beli celah gigi jer, RM97 dari RM28000.. baru 0.3 percent pelaburan dan ada kawan saya yang melabur dalam Ebook ini dapat 25000 dalam masa kurang sebulan. Perghhh!

Dan antara kelebihan beli Ebook ini adalah peluang buat duit dari rumah goyang kaki walaupun korang sewa bawah rumah macam Kassim Selamat

Saya sendiri dah join, modal dua angka dalam kurang seminggu dah dapat empat angka, rezeki anak untuk raya, Alhamdulillah.

Akhr kata, alangkah eloknya kalau Kassim dan Sabariah dulu beli ebook ini dan tonton 17 video kewangan Bijak Merancang Wang ini kan?

Klik sini untuk beli sebelum naik harga. lepas ni naik harga RM200 jangan pulak kata abang keretamayat tak payung!

Klik sini:


Yang tak nak beli ebook, tak nak tonton video kewangan, bolehlah tonton kisah Kassim Selamat versi warna di sini.


Habis tonton, insaf tentang ilmu kewangan, klik sini balik


Woha!

May 28, 2020

Selamat hari raya di rumah?

(Belaja sikit gambar raya tahun PKP ini)


"Abang, saya dengar ustaz ceramah, suami yang simpan janggut akan dapat bidadari khas sebanyak bulu janggut. Kira abang dapat sejemput jer lah"

"Apalah sangat sejemput bidadari itu berbanding awak ketua bidadari"

"Terima kasih abang"

Ps: Diharap status ini tidak akan membuatkan ramai isteri mencukur janggut suaminya.

Woha!


Masing masing bersyukur nikmat ada jari




"Elok kita ada 4 orang anak lelaki, jika abang mati esok esok dah ada 4 orang boleh tolong angkat keranda"

"Kena tambah lagi dua lelaki"

"Kenapa?"

"Keranda abang berat, cukup 6 orang boleh buat coffin dance"

Woha!

Bunga memang sekuntum.

Gambar ini nampak biasa sahaja. Tapi jika diperhartikan dengan mata penuh simpati maka akan terlihat Pengorban seorang ayah sebagai ketua keluarga.

Ayah yang nampak tenang walaupun penat. Menyembunyikan kerisauan ekonomi di sebalik.senyuman.

Lihat gambar ini, betapa si ayah masih tersenyum riang. Tapi lihat kakinya. Hanya berselipar sebelah.

Sanggup satu kaki berkaki ayam demi kebahagiaan anak anak.

Sila.insaf dari jauh.

Ps: Susah woi raya PKP ni sendiri ambik gambar sendiri berlari masuk barisan sampai tercabut selipar.



May 24, 2020

Solat Raya di rumah?


Kenapa kena solat raya walaupun di rumah? Benda sunat jer kot.. tak payahlah susah susah.

(Baca sampai post credit, ada kejutan untuk yang tidak mahu bersolat raya)

Relax bro? Sabar. Jangan ambik keputusan tak nak solat raya dulu.

Kita dah berpuasa sebulan sepanjang siang dan sudah bertarawih sebulan sepanjang malam maka kemuncak amal adalah solat sunat hari raya di pagi. Best part ni!

"Tak buat tak apa kot? Bukannya dosa"

Bro...buat dapat pahala sempurna sebab sunat muakad. jika tak buat rugi sangat sangat walaupun tak dosa.

Korang tahu tak? Dalam hadis cerita pada pagi hari raya Aidilfitri, Allah menghantar para malaikat ke setiap tempat dibumi yang ada orang islam Lalu mereka akan menyeru umat islam untuk pergi solat raya dan bagi tahu ada hadiah besar menanti lepas dengar khutbah raya.

Masa tu dada kita lapang dan berbunga bunga sangat tapi tahun ni PKPB tak boleh solat di masjid. Hu hu

Tapi takpe, kita buat solat raya di rumah. Mulakan dengan mandi sunat hari raya, pakai baju baru, wangi wangi sikit dan sarapan sedap sedap. Lepas tu dah kenyang kita duduk bertakbir di ruang solat.

Tahun ni tak de bimbang tertinggal solat sebab imam cepat kerana kitalah Imam. Haha.

Jam 8 ke atas dah boleh start solat.

Semua dah siap? Ayah jadi imam. Dua rakaat sahaja iaitu 7 takbir rakaat pertama, dan 5 takbir rakaat kedua.

Siap solat ayah kena berkhutbah sambil berdiri dan pegang tongkat.

Rukun khutbah ada lima sahaja iaitu (1) Memuji Allah, kemudian (2)Selawat ke atas Nabi, lepas tu (3)pesan supaya semua ummat islam bertaqwa, lepas tu khatib ada (4) baca beberapa ayat Al-Quran dan akhir sekali Khatib (5) berdoa kebaikkan untuk semua orang islam.”

Sunat jugak sebelum khutbah pertama takbir 7 kali.

Kemudian berkhutbah sambil berdiri

Lepas tu duduk berdoa dalam hati ramai ramai.

Sambung khutbah ke 2, mulakan dengan takbir 5 kali dan ending khutbah doa ramai ramai, menangis lagi bagus.

Waktu kita khusyuk berdoa tu, sama sama renung sebuah hadis yang ada bercerita bahawa waktu kita solat hari raya Allah akan bertanya kepada para malaikat,

“Apakah balasan bagi seorang pekerja yang telah menyempurnakan kerjanya?”

Para malaikat akan berkata,
” Wahai Tuhan dan Pemilik kami, balasannya ialah disempurnakan ganjarannya.”

Lalu Allah berfirman,
“ Sesungguhnya Aku jadikan kamu sebagai saksi, wahai malaikatku, sesungguhnya Aku jadikan keredaan dan keampunanKu sebagai ganjaran puasa bulan Ramadhan dan ibadat malam mereka.”

Lalu malaikatpun bergembira.

Kemudian Allah akan berfirman kepada semua manusia waktu berdoa lepas.solat raya:

"Wahai hamba-hambaKu! Pohonlah daripadaKu.
Demi kemuliaan dan keagunganKu, kamu tidak memohon sesuatu daripadaKu pada hari ini iaitu dalam perhimpunan kamu untuk kepentingan akhirat melainkan Aku pasti akan menunaikannya dan begitu juga untuk kepentingan dunia yang kamu mohon nescaya Aku akan mengurniakan yang baik bagimu.
Demi kemuliaanKu, Aku akan tutup keaiban-keaibanmu selama mana sengkau mengingatiKu.
Demi kemulian dan keagunganKu, tidaklah aku menghina kamu dan tidak juga memalukan kamu di kalangan orang yang orang-orang kapir.

Bersurailah dalam keadaan kamu di ampunkan dan telah Ku tukarkan segala keburukkan kamu kepada kebaikkan.
Sesungguhnya kamu telah meredakan daku dan Aku juga telah reda dengan kamu.”

Maka gembiralah para malaikat dan bersuka rialah mereka dengan segala yang di kurniakan Allah kepada umat ini apabila mereka telah selesai solat hari raya.

Kita pun dah habis solat raya bergembiralah sambung makan, ziarah saudara mara, selfie? Video call, FB live, dan enjoy hidup sebagai muslim.

Kenapa enjoy? Sebab kita sedar janji Allah iaitu selepas solat hari raya aidilfitri, bahawa semua orang islam yang berjaya berpuasa dan bertarawih telah di ampunkan segala dosa-dosanya dan menjadikan mereka dalam keadaan ‘fitrah’ yakni suci dari sebarang dosa dan noda…

Maka ucapan selamat hari raya aidilfitri benar benar di rasai firrahnya.

Alhamdulillah.

Ok, sampai sini dulu coleteh saya, nak pergi pinjam tongkat khutbah jumaat kat masjid, baru feel khutbah tu sampai

Woha!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

Post credit.

(Syaitan terlepas dan tersenyum sebab ada sebelas bulan untuk mereka menggelumangkan manusia dengan dosa lalu menjerumuskan kita semua ke lembah neraka..)
.
.
.

Bersambung... Puasa enam Strikes Back! Woha!

May 21, 2020

Nikmat di sebalik PKP?


Antara nikmat hidup yang saya dapat (buat masa ini) adalah mempunyai anak bini yang taat dan patuh.

Anak paling besar form 5, kemudian Form 3, Form 2, Year 6, dan Year 1.

Atau di tukar pada pandangan lebih berhakikat makrifat, saya ada anak SPM, PT3, Next PT3, UPSR, dan OKU Autisme. Lengkap semua ada.

Jika jantina, empat lelaki, satu perempuan.

Alkisahnya, di musim PKPB ini…

Kami mulakan hidup dengan Bini masak sahur, dan kejut saya, saya akan kejut anak anak, mula mula lembut urut kaki, lepas tu geletek perut, dan jika masih tak bangun, saya akan simbah air!

Ada anak yang terus bangun panggil nama, dan ada anak yang basah lencun baru bangun. Ha ha!

Tapi saya waktu simbah air tu tak marah pun, saya cakap lemah lembut:

“bangun sayang, jangan buang masa ayah kejut kamu tak bangun-bangun, berapa rakaat tahajjud ayah rugi jika asyik follow up kamu bangun ke tak”

Sambil cakap, samial saya curah air ke wajah mereka. Terus bangun insaf.

Kemudian kami akan bertahajjud asing asing dan bersahur berjemaah.

Lepas Sahur solat Subuh berjemaah. Juru Azan, Imam, pembentang sejadah, pemberi makan sisa makanan pada kucing, pembasung pinggang, semua dah ada nama sebab dah dimesyuaratkan semalam, maka semua ada tugas dan tahu peranan masing masing.

Lepas solat, baca hadis Nabi, sorang satu hadis, ada enam beranak, maka enam orang bermakna 6 hadis. Anak OKU jer kami biarkan tidur sebab dia belum faham dunia ketuhanan.

Habis Taklim (Bacaan hadis) saya akan buat syarah sedikit atau tazkirah dengan merujuk kepada dalil dari sekitar hadis yang di baca tadi.

Kemudian kami akan bermesyuarat, saya akan bagitahu maksud mensyuarat adalah untuk sempurnakan tazakar (kehendak) agama dan bagaimana Allah ambik kerja dari kita.

Kelebihan Mesyuarat, tidak akan menyesal di akhirat dan dapat pahala kerana Sunnah serta janji Allah akan bantu umat islam yang bermesyuarat.

Lalu mesyurat dimulakan dengan Karkuzahri (laporan semalam), masing masing kena ceritakan apa yang mereka buat semalam, seperti baca surah apa? Tugasan semalam terlaksana tak? Ada berdakwah tak? Baca buku cerita sikit moral, dan apa mereka buat waktu lapang.

Waktu ni saya akan tegur mana mana kesilapan anak, best dapat tegur anak yang dah solat subuh, baca hadis dan mendengar dengan pasrah. Mereka sangat mendengar cakap bila di tegur dari seorang ayah dalam majlis agama sebegini.

Habis semua bagi laporan maka kami akan bagi kerja (takazar) kepada semua anak, jadi ada jawatan Imam, Bilal, Azan, Khidmat, jemur baju, jaga kucing, layan adik OKU makan, ajar mengaji adik, lipat sejadah, Tazkirah lepas asar, Muzakarah lepas zohor, serta banyak lagi dan semua itu akan di gilir gilirkan.

Habis menyuarat, kami akan berjalan keliling rumah ambik vitamin D sambil habiskan zikir 300, iaitu 100 untuk Allah, 100 untuk Nabi, dan 100 untuk diri kita sendiri yang terdiri daripada, Tahlil, Selawat dan Istigfar.

Lepas tu infardi amal hinggalah berkumpul balik waktu solat untuk tazkirah sifat sahabat, muzakarah adab, dan sebagainya.

Petang lepas asar kami sekali lagi keliling rumah sambil zikir 300, dan waktu ni anak digalakkan bersukan walaupun bulan puasa.

Lepas berbuka, mengaji dan Tarawih 20 rakaat sebab anak remaja semua dah baligh, saya cukuplah jadi Imam witir.

Kemudan moreh depan TV sambil layan kartun, dan habis moreh saya suruh anak anak sambung mengaji habiskan satu juzuk (bukan semua anak mampu-huhuhu, dua orang sahaja yang berjaya sehari sejuzuk) dan lepas tu semua berehat untuk sahur esok.

Jadi, Kepada cikgu cikgu anak saya yang follow FB saya, sungguh sepanjang PKP ni saya dah ajar semua anak ilmu berceramah dan ilmu bermuzakarah pelbagai jurus ilmu, lepas ni boleh lantik anak saya berceramah jika cikgu kekurangan pentazkirah-woha!

Terutama anak sulung saya yang belajar di MRSM, form 5, kepada cikgu MRSM sekolah anak saya tu, habis PKP nanti, nak suruh dia jadi Imam, pentazkirah, ajak muzakarah, semua dia boleh cikgu. Jika dia tolak, cikgu sebut nama saya, tentu dia akan terus setuju- woha!

Alhamdulillah atas nikmat anak yang taat dan patut (setakat ini)

Sungguh PKP ini memberi peluang untuk saya seorang ayah mengajar ilmu pada semua anak anak.

Ayah dah boleh mati kot, Salam sayang dari kubur nnati dan korang semua ni anak anak ayah, bila ayah dah up lambung lambung pada mata dunia, tolonglah cover line sikit yer.

Woha!

Ps: Saya tulis ni korang ingat saya hebat? Tak pun.., ada kawan kawan saya jauh lebih hebat, saya tengok anak dia siap di ajar jadi Mualim dan Maulana sepanjang PKP ni, sehari 3 juzuk, siap ada latihan memanah dan berdakwah, dan saya tengok jadual keluarganya lebih padat tanpa TV dan internet, Tarawih mereka satu juzuk 20 rakaat, sedang tarawih anak saya hanya surah terpilih, lalu saya malu pada diri sendiri jadi tulisan ini untuk muhasabah diri bahawa saya tak hebat manapun, semua rezeki dari Allah.

Perjalanan masih jauh namun saya tetap bersukur dengan nikmat hidup di zaman PKP yang memberi peluang untuk bersama anak bini dan ajar mereka agama. Semoga penulisan ini meberi kebaikan kepada kita semua. Amin.

Link lain dari penulis Hamka Keretamayat, boleh follow:






Jom belajar Bijak mengurus Wang :