Nov 17, 2020

Marah kepada Mati?


 

“I’m not afraid of death, I’m just pissed off about it, Especially, I think, when you have a life like we have, and then one day it’s over. I mean, that really pisses me off.”

Petikan kata kata Arnold Schwarzenegger.

Al kisahnya, Nak jadi kaya dalam hidup ni bukan perkara senang, kena susah payah, siapa cakap senang nak kaya?, melabur dan duduk rumah goyang kaki? alamak kena tipu dengan scammers lah nanti.

Semua tahu sudah, Arnold bermula dengan bina badan, jaga makan, senaman siang malam, dan dengan pengorbanan besar hidup tak macam orang, dia Berjaya jadi Juara bina badan peringkat dunia!

lepas tu bila dah penat bina badan, maka dia nak mencuba bidang lakonan, tapi takde orang nak ambik berlakon sebab badan terlalu tinggi dan besar pelik, loghat pun berterabur. Ujikabakat nak berlakon jadi HULK pun tak lepas. Filem awalnya kena ganti suara orang lain, namapun susah orang nak eja, Arnold Susahnakeja.

Tapi Arnold ada pepatah hidup, iaitu jangan bertangguh dengan segala peluang, “If you leave dishes in the sink, they get sticky and hard to wash the next day”

Maka beliau terus belajar berlakon dan ambik peranan walau sekecil manapun.

Tapi berkat kerja keras, akhirnya dapat berlakon filem purba, Conan, sesuai dengan badannya dengan watak Pendekar pedang besar lawan naga, lepas tu jadi Terminator, sesuai jugak jadi robot, , lepas t uterus dapat tawaran berlakon macam macam filem, terus jadi kaya raya, tapi lama lama filemnya banyak gagal, tak laku, masuk politik pulak,

Dah kaya balik, tapi lepas tu kena kecam macam macam, kes dadahlah, kes cabul lah, siap kena baling telur, akhirnya bersara dari politik, kembali berlakon, dan sekarang telah ada segalanya, restoran mewah, Planet Hollywood, bangunan mewah, tanah berekar ekar, harta melimpah ruang, kemahsyuran, kesihatan waktu tua, dan bila di tanya apa pendapat anda tentang mati, maka jawabnya:

“Aku tak takut mati, Tapi aku bengang dengan mati, terutama bila aku dah ada segala gala dalam hidup, tapi satu hari mati akan ambik sekaligus!, ni yang buat aku bengang dengan mati!”

Ya tuan tuan, nak jadi kaya banyak pengorbanan kita kena buat, tapi mati itu datangnya secara tiba tiba, dan akan ambik nyawa serta pengorbanan kita sekelip mata.

Ada orang kerja siang malam nak buat rumah besar, rumah belum siap, dia mati dulu.

Ada orang kerja siang malam bayar hutang, belum habis hutang, dia mati dulu.

Ada orang belajar sampai PhD, belum sempat Konvo, dia mati dulu.

Banyak jika nak cerita.

Kita pun akan mati, dan mati akan rampas segala pengorbanan kita dalam sekelip mata.

Maka beruntunglah orang yang buat pengorbanan untuk kehidupan selepas mati.

Allah bagitahu semua orang rugi, kecuali orang yang ada 4 perkara ini.

Iman dan Amal Soleh dan Dakwah, dan Sabar.

Allah guna DAN, bukan ATAU, bermakna semua kena buat baru tak rugi.

Jika Allah guna ATAU kita boleh pilih, contoh, berkahwinlah kamu dua ATAU tiga ATAU EMPAT.. maka tak salah nak kahwin dua, atau tiga, tapi bila Allah berfirman semua orang rugi, kecuali orang berIman dan berAmal Soleh dan Berpesan dengan Kebenaran, dan Berpesan dengan KeSabaran.

Maka kena ambik semua.

Sebab?

Semua tahu sudah jika Orang ada Iman sahaja, langsung tak ada amal soleh, maka akan masuk neraka, tapi sebab dia ada Iman akan dikeluarkan juga dari neraka, ruginya dia sebab masuk neraka hukuman maksimum.

Orang yang ada Iman dan Alam Soleh sahaja juga boleh masuk neraka sebab tanpa Dakwah, isteri boleh Tarik ke neraka, JIrannya boleh Tarik ke neraka, anaknya boleh Tarik ke neraka, orang bawahanya boleh Tarik ke Neraka, maka amal soleh sahaja tidak cukup, kena ada Dakwah atau dalam Bahasa Al quran “berpesan pedan dengan kebenaran”

Dan akhir sekali, dah berdakwah tapi takde SABAR tak sempurna juga, sebab bila Dakwah tiba tiba ada orang kecam kita pun stop, orang keji kita pun balas dengan keji, orang maki, kita pun maki balik, kita putus asa, kita marah, kita caci mencaci, gaduh semuanya berlaku sebab tak ada SABAR atau dalam Bahasa Al Quran “berpesan pesan dengan Kesabaran”

Jadi kena ada empat ini barulah boleh kita berdamai dengan mati, InsyaAllah.

Maka dalam kesibukkan kita bagi masa untuk cari kaya, janganlah lupa untuk bagi masa untuk cari keredhaan Allah.

Bangun malam tahajjud, jangan doa nak panjang umur dna murah rezeki, dulu syaitan minta panjang umur, Qarun minta murah rezeki, kedua dua permintaan Syatan dan Qarun itu makbul, Syaitan masih hidup sempai sekarang, dan Harta Qarun masih ada sampai sekarang, tapi Syaitan dan Qarun dilaknat dalam Al quran sampai kiamat.

Maka bangun Tahajjud, mintalah empat perkara:

Ya Allah Kekalkan saya dalam Iman sampai mati.

Ya Allah, Pilihlah saya untuk buat amal Soleh.

YA Allah, Ambiklah, diri, masa, dan harta saya untuk buat kerja berpesan dengan Kebaikkan.

Ya Allah, berikan saya hakikat berpesan dengan kesabaran yang mana saya akan istiqamah dengan semua ini sampai mati.

Amin.

Tentang doa panjang umur, murah rezeki, tak lah salah nak doa, tapi karang panjang umur sampai nyanyuk hingga anak cucu kena basuh berak, tak shok juga, harta terlalu banyak hingga masuk syurga sampai merangkak, tak shok juga, jadi doalah agar dapat BERKAT Umur, dan BERKAT harta.

Apa itu BERKAT umur?, panjang dan pendek umur kita, tetap menyelamatkan dari azab api neraka.

Apa itu BERKAT harta?, banyak dan sikit harta kita, tetap menyelamatkan dari azab api neraka.

Amin ya Rabbil Alamin.

Bangun Tahajjud karang, jika teringat, doakan abang mayat sama yer, nanti kita jumpa kat Syurga tingkat lapan, area telaga susu dan madu.

Woha!

(Semoga Allah bagi hidayat buat Arnold dan kita semua, amin)

Nov 16, 2020

Sukan Gusti Haram?


 “Saya tengok abang mayat minat khabib, minat gusti UFC, sedangkan dalam Islam bergusti adalah haram, Khabib membuat dosa kerana bergusti dan kita terhibur menonton babak orang pukul orang? adakah abang mayat menyokong sukan yang haram?”


*******

Terima kasih atas teguran, memang betul sukan gusti ada fatwa haram sebab mencederakan wajah, memukul muka adalah di larang dalam islam.

Namun ada juga pendapat ustaz, yang benarkan bergusti jika pakai pelindung muka, dan pakai sarung tangan. Bermakna hukum asal adalah haram bila mendatangkan bahaya! dan harus jika ada ciri keselamatan.

Untuk pengetahuan anda, Awal sukan UFC 1993, dunia dikejutkan dengan sukan paling brutal, tak ada limit masa, pakaian bebas, boleh pukul di mana sahaja, boleh pijak lawan yang jatuh, maka sukan itu telah mendapat kritikan kerana terlalu kejam, maka UFC hari ini telah di buat undang undang demi menjaga keselamatan nyawa setiap peserta.

Sebab tu Khabib boleh lawan 29 kali tanpa cedera di wajah sebab dengan cara yang betul, sukan ini tidak merbahaya.

Jadi dalam UFC terkini, undang undangnya adalah, tidak boleh pukul belakang kepala, sebab pukul belakang akan mati. Jika ikut hadis tak boleh pukul wajah adakah bermakna boleh pukul belakang kepala?

Pukul wajah boleh pengsang, pukul belakang kepala boleh mati, maka hadis tu betul iaitu pukul yang mem pengsangkan pun tak boleh maka apatah lagu pukul belakang kepala.

Balik pada pendapat ustaz yang mengahruskan jika ada ciri keselamatan, maka semua peserta UFC sekarang ini, wajib memakai sarung tangan, tak boleh cucuk mata, tak boleh gigit, dan bila mangsa jatuh, tak boleh guna kaki, Conor waktu lawan Khabib telah lakukan kesalahan melutut Khabib yang sedang posisi atas lantai,itu salah!

Lagi ciri keselamatan adalah sebaik mangsa kena tumbuk di muka, biasanya peserta akan ambik peluang untuk pukul lagi, waktu itulah pengadil akan hentikan perlawanan kerana tugas pengadil nak pastikan semua peserta selamat, jika tumbukan berkali kali dan pengadil biarkan, maka pengadil itu tak layak menjadi pengadil.

Ciri keselamatan lain, ambulans dan doctor telah ready siap siap jika ada kes tak di ingini, jika musuh kena cekik, pengadil akan hentikan perlawanan, dan doctor akan terus berkejaran bagi CPR.

Lagi ciri keselamatan, siapa yang cedera tak akan di benarkan bertanding, Khabib berapa kali terpaksa cancel lawan Tony sebab kakinya cedera.

Lagi ciri keselamatan, ada masa rehat selang lima minit, round hanya tiga bagi peserta biasa, dan otai, sampai lima round, lepas lima round walaupun belum ada yang kalah, maka keputusan akan di kita berdasarkan jumlah serangan. Tak lah zalim sangat nak lawan sampai 12 round...

Lagi ciri keselamatan, peserta tak boleh makan ubat kuat atau ambik dadah, ujian air kencing akan di ambik sebelum dan selepas perlawanan, ada lawan Khabib yang ambik dadah tapi kalah jugak, dah hukuman telah dikenakan pada lawan Khabib yang ambik dadah tu.

Lagi ciri keselamatan, berat badan peserta mestilah setara agar kekuatan tumbukan adalah sama, tak ada orang 100kg nak lawan 50kg, tak de dalam UFC macam tu. Zalim dan tak adil.

Lepas tu pulak, jarak antara perlawanan bukan boleh lawan tiap minggu, kadang kena tunggu setahun. Rehat betul betul, berlatih betul betul, baru layak bertanding.

Syarat nak masuk sangat ketat, hanya mereka yang stamina tinggi dan ada rekod seni bela diri boleh masuk, bukan boleh pergi lawan terus walk in macam pergi ambik Brim.

Jadi pada pendapat saya, sukan yang penuh dengan ciri keselamatan dan terbukti selamat, adalah harus. Jika sukan UFC macam awal dulu, orang berat 100kg lawan orang 50kg, takde mase rehat, tak pakai sarung tangan, boleh pijak waktu jatuh, boleh pukul belakang kepala, memang haramlah!

Tapi sukan yang penuh dengan ciri keselamatan, bagi saya secara peribadi, harus sebab ada ciri keselamatan. Takde yang di zalimi. Cepat dan common sense.

Sudut lain pulak, ilmu bela diri adalah ilmu paling berguna waktu perang, umat islam di ajar tak takut bersunat sejak kecik lagi, di ajar sembelih binatang tiap tahun, di ajar tengok darah, agar lebih berani, maka bergusti adalah ilmu yang sangat bagus dalam menambah ketakutan musuh.

Dan bila ada ilmu, perlu pada ujian, maka UFC adalah medan untuk buktikan kemampuan seni bela diri siapa yang terhebat? Dan dengan ciri keselamatan yang sedia ada, tiada yang mati, dan tiada yang paksa, maka penonton dapat belajar jurus paling tepat bila kita perlu melindungi diri suatu hari kelak.

Sudut lain pulak, di China Xu Xiaodong tetah buktikan seni bela diri kung fu tak boleh digunakan waktu melindungi diri, beliau telah mencabar kesemua guru Kung fu dengan bertarung gaya UFC dan kalahkan semua guru Kung fu. Akhirnya persatuan Kung fu bagitahu Kung fu adalah senaman sahaja.

Dari UFC 1 lagi, dunia dikejutkan bahawa jurus grappling atau ground fighting oleh Royce Gracie terbukti seni bela diri paling ampuh untuk kalahkan lawan dengan cepat tanpa perlu kecederaan melampau. Royce Gracie jadi juara malam tu kalahkan semua seni bela diri seluruh dunia.

Dan Khabib buktikan dengan teknik ground fighting beliau kekal juara tak terkalah.

Pahlawan UFC yang handal seperti Jon Jones, Anderson Silva, Fedor Emelianenko, Israel Adesanya, Michael Van Page dan Zabit patut bersyukur sebab di liganya takde orang yang macam khabib. si khabib ni tak pernah berdarah di gelanggang, lepas tu waktu rehat seminit, peserta akan sibuk di beri nasihat oleh jurulatih untuk teknik seterusnya, tapi Khabib siap berborak dengan Dana White (bos besar UFC) suruh Dana White bagi lawan yang kuat sikit, lepas tu sedang pukul lawan, nampak Mike Tyson siap tegur, dan selalu borak dengan lawan suruh menyerah, jurulatihnya siap tegur jangan lawan berdiri sahaja, kembali ke plan grappler, maka malam last lawan Justin, Khabib straight to the point, cekik Justin dengan kaki, pengsan tanpa perlu pecahkan wajah.

Dengan kemenangan Khabib tak terkalah, membuktikan orang islam ada ilmu bela diri yang hebat. Waktu sesi dialog dengan Conor pencabar terkuat, Conor minum arak dan hina islam sebab tak minum arak, tapi Khabib bagitahu, arak tak boleh selamatkan kamu, Hanya Allah boleh selamatkan kamu. Tapi Conor berterusan menghina ayah Khabib, menghina isteri khabib yang berpurdah disamakan dengan Tuala hotel. Menghina islam.

Maka pertarungan antara Khabib dan Conor adalah perlawanan paling besar dalam sejarah UFC, penonton teramai, dan waktu tu orang islam semua berdoa agar Conor kena belasah kau-kau dengan Khabib! Dia hina islam, ubah wajah dia!

Conor walaupun main kotor waktu bertarung, Tarik seluar, paut pagar, pukul tempat salah, dan pengadil berat sebalah, namun akhirnya tewas di tangan Khabib kena cekik rond ke empat dan sejak itu kelihatan Conor telah berubah menjadi seorang yang kelihatan merendah diri dan telah meminta maaf.

Khabib terus di hormati kerana beliau teguh dengan ajaran agamanya, wartawan wanita nak bersalam, Khabib tolak lalu wartawan ini respek sebab baru tahu islam menghormati wanita.

Khabib juga sempat berpesan agar kita hormat ibu bapa, jaga solat, dan Khabib seorang yang selalu bersukur, meniti di bibirnya: ”Saya tak tahu kenapa Allah bagi banyak nikmat pada saya, syukur Alhamdulilah”

Tiap kali menang Khabib akan buat isyarat, bukan dari dia, tapi dari Allah! Lepas tu sujud syukur!

Bila wartawan tanya, komen permata "Allamdulillah"

Selalu baca komen di youtube, orang Kristian yang sokong Conor, tapi malu dengan akhlak Conor dan puji akhlak Islam yang di bawa Khabib!

Saya juga ada baca komen di Youtube, ada peminatnya di serata dunia, telah peluk islam kerana kagum dengan Khabib dan kagum dengan Islam.

Maka khabib dari sukan UFC ini telah sedikit sebanyak mengharumkan nama islam, atau membetulkan kembali pandangan serong orang kafir terhadap islam, bahawa islam itu menjaga maruah wanita, menghormati ibu bapa, merendah diri, membantu yang lemah, kuat waktu lawan, tapi lemah lembut bila berdamai.

Akhir kata, di zaman Nabi, ada sahabat yang namanya seakan Khabib, iaitu Khabbab r.a

Umar bin Khattab RA pernah meminta Khabbab menceritakan kembali bagaimana penderitaannya dahulu pada permulaan menerima Islam kepada generai baru Islam.
Khabbab menjawab,

“Lihatlah belakangku ini!”

Umar pun melihat belakangnya. Setelah melihatnya, beliau berkata,

“Saya belum pernah melihat belakang badan manusia seperti ini.”
Khabbab RA meneruskan, “Saya telah diseret di atas timbunan bara api yang menyala, sampai lemak dan darah yang mengalir dari belakang saya telah memadamkan api tersebut.”

Setelah Islam berjaya dan pintu-pintu kemenangan telah banyak diraih, Khabbab berkata,

“Nampaknya Allah SWT telah membalas penderitaan kita. Saya khuatir ini hanya di dunia dan di akhirat nanti kita tidak mendapatkan balasan apa pun.”

Dikatakan kecedaraan Khabbab kerana mempertahankan iman adalah yang paling teruk dan dahsyat di kalangan para sahabat yang masih hidup.

Semoga Allah merahmati Khabbab al-Arat radhiyallahu anhu.
Beliaulah salah seorang bintang dalam bintang-bintang di langit yang menjadi petunjuk kepada ummah. Beliaulah ikon umat Islam sebenar, kerana telah di jamin syurga.

Khabib dan kita semua, belum di jamin syurga, buat sehabis baik sebelum naik kereta mayat. InsyaAllah.

Akhir kata, Khabib dah bersara, namun jika ada sesiapa yang hina agama islam, pesan Khabib:

“Alhamdulilah, I will change you face, Share me Location!”


Woha!

Nov 15, 2020

Rekod Gusti Nabi?


 

Jika perang di zaman Nabi direkodkan?, berapakah tahap kejayaan Nabi dalam dunia perang?

Semua tahu sudah, juara Tempur dunia sekarang ini, adalah milik orang islam, Khabib Nurmagomedov dengan rekod perlawanannya 29 Menang, dan tidak terkalah!

Tempat kedua adalah dari Amarika, Jon Jones yang hanya kalah satu kali, menang 26 kali, dan satu NC yang bermaksud Tidak dikira kerana NO Contest.

Tempat ke tiga adalah dari Nigeria, milik Israel Adesanya dengan rekod 20 kali menang dan tidak pernah terkalah.

Baik, saya cuba rekodkan perang di Zaman Nabi dan mendapati Nabi Muhammad SAW menjadi ketua perang dengan jumlah tentera yang sedikit dan kelengkapan perang yang minimum tapi mampu tewaskan jumlah tentera yang besar lengkap bersenjata.

Untuk rekod, Nabi sertai 28 Perang.

1. Perang Waddan, Sebaik Hijrah Ke madinah, Nabi pergi bersama 70 sahabat ke Waddan untuk berdakwah dan berperang jika di serang, perjanjian damai berlaku antara Banu Damrah. Status perang: NC: No Combat.

2. Perang Buwat, Nabi dan 200 sahabat tunggu di Buwat untuk serang Umayyah bin Khalaf yang akan lalu di jalan itu, Umayyah ni terkenal kerana menyeksa Bilal, tapi Umayyah takut, dan ambik jalan lain maka perang tidak berlaku. Status perang: NC: No Combat.

3. Perang Safawan, orang kafir datang ke sempadan dan mencuri unta, Nabi ambik masa tiga hari bersama 70 sahabat untuk berperang, tapi orang kafir telah melarikan diri. Status perang: NC: No Combat.

4. Perang Zul Al-Ushairah, berlaku bila Nabi dengar orang kafir telah ambik harta orang islam di Mekkah yang hijrah ke Madinah,lalu nak jual ke Syam, Nabi pun tunggu di Zul Al-Ushairah bersama 200 sahabat. Bendera di pegang Hamzah R.A. Maka Rombongan dari Mekkah itu patah balik dan perang tidak berlaku, pada malam itu di riwayatkan Nabi memberitahu nasib Saidina Ali akan dibunuh pada masa hadapan. Status perang: NC: No Combat.

5. Perang Badar berlaku bila rombongan dari Mekkah yang nak jual harta orang islam ke sham patah balik dan bawa 1200 tentera lengkap bersenjata naik unta, dan 100 tentera berkuda, semuanya bersedia untuk serang Madinah. Nabi Muhammad SAW pula tunggu di Badar bersama 313 sahabat, dua ekor kuda, dan 70 ekor unta yang kena naik bertiga, Nabi sendiri berkongsi naik unta bersama Ali. Tentera Islam pula ada yang tiada pedang bawa pelepah tamar, dan ada yang berkaki ayam.Dua bendera dibawa ke medan perang, satu di pegang Ali sebagai wakil Muhajirin, dan satu di pegang Saad mewakili ansar. Status perang: Win!

Aduh, rasa penat pulak nak cerita semua perang Nabi, insyaAllah saya sambung lain kali, secara ringkas saya boleh bagitahu, status perang Nabi adalah, 13 win dengan berperang, 14 Win tanpa berperang kerana musuh menyerah, atau ajak berdamai, atau musuh undur tanpa perang, dan satu Seri(Perang Uhud)

Maka status perang Nabi Muhammad SAW adalah 27 Win dan Satu Seri.

Bayangkan umur Nabi 53 tahun waktu perang Badar, hingga ke Perang Tabuk, umur Nabi 61 tahun, umur senja, umur pencen, umur KWSP dah boleh keluar semua caruman, tapi Nabi di zaman itu sedang sibuk berperang dan berdakawah. Sedangkan kita umur 40 tahun usahkan nak ajak pergi berperang? Pergi berdakwah pun ramai yang menyorok. Adohai..

Malulah kita, Nabi start berdakwah umur 40 tahun, dan start berperang umur 53 tahun, bermakna: semakin tua, makin bersungguh nabi dalam mengembangkan agama.

Tapi di mana kita diumur pencen? Sibuk kembangkan agama? Atau hanyut dalam dunia sepi orang tua tua?, menangis bila anak anak tak balik ziarah?, bimbang harta berkurang atau terlantar sakit jiwa yang merebak kepada jasad?, waktu tu nak pergi masjid pun tak larat.

Maka pesan saya pada diri sendiri, sekarang, waktu sihat dan masih bekerja, janganlah lupa tanggung jawab pada agama, jangan tunggu waktu pencen untuk ubah dunia, jangan bertangguh tunggu pencen, sebab Hidup terlalu singkat untuk bertangguh.

Kerajaan, benarkan kami keluarkan KWSP, kami nak pergi takluk dunia!

Woha!

Nov 14, 2020

Anak OKU? Tahap redha ibu bapa ada empat?

 

Pengalaman saya sendiri yang ada anak OKU, maka saya perhatikan, parent ni ada 4 katogori.

Tahap satu.

Percaya anaknya OKU, tahu anaknya OKU, tapi tak buat apa apa, hanya berserah pada takdir, tak daftar kad anak, pura pura anak normal, dan jika ada kawan cakap, anak awak ni normal, maka dia setuju walau jauh dilubuk hati risau anaknya yang lain dari orang lain, tapi takut nak terima kebenaran, maka hanya percaya dalam hati tapi menafikan dengan perbuatan.

Namun lambat laun, perbuatan sebegini akan effect pada anak, sangat kasihan pada anak bila dewasa, sebab OKU tidak boleh disembuhkan tapi boleh di rawat, lagi awal lagi baik, insyaAllah.

Tahap dua.

Percaya anaknya OKU, lalu bawa ke klinik, jumpa pakar, dapatkan anak kad OKU, lepas tu buat terapi dan sebagainya, Alhandulillah, ramai parent macam ni. Tahniah.

Tahap tiga.

Sama macam tahap dua tadi, tapi dia lebih advance, dia akan sebarkan kesedaran tentang OKU dikalangan masyarakat, dia akan berkongsi ilmu dengan parent lain, dia akan bantu semampu yang dia boleh, jika kaya, dia keluarkan dana untuk kepentingan anak OKU di kejirananya, jika orang seni, ada yang buat filem tentang kesedaran melayan OKU, atau menulis lagu, atau mengarang buku, jika dia seorang menteri, ada sahaja penambah baikakn hala tuju negara kea rah mesra OKU, pendek kata, BERPESAN PESAN DENGAN KEBENARAN.

Tahap empat

Ini paling tinggi, saya pun tak mampu nak capai secara istiqamah, iaitu dia sama macam parent tahap dua dan tahap tiga, BERPESAN PESAN DENGAN KEBENARAN. Cuma tambah satu lagi, dia bukan setakat berpesan pesan dengan kebenaran. Tapi berpesan pesan dengan kesabaran, iaitu istiqamah dalam kerja amal, redhanya sampai mati, tak pernah bersungut, anggap ujian sebagai nikmat, dikecam dan di keji, jalan terus! memang tahap tinggilah bagi mereka yang BERPESAN PESAN DENGAN KESABARAN.

Jadi sekarang, tepuk dada Tanya Iman, kita parent tahap yang mana?

Amboi, cik Hamka, reka reka tahap pulak, anak awak mild autisme bolehlah berpesan pesan dengan kesabaran, jika anak awak Severe autism macam anak saya, tentu awak pun akan malu dan tak mampu nak menulis buku sebab tak tahan ujian!

Astrafirullah, maafkan saya andai nasihat saya melukai hati Puan, tapi sungguh saya tak reka bab tahap ni, ada dalam Al Quran surah Wal Asri.

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman (tahap satu) dan mengerjakan amal soleh (tahap dua) dan saling menasihati dengan kebenaran (tahap tiga) dan saling menasihati dengan kesabaran(tahap empat).” (Surah al-Asr 103:1-3).

Jadi rujuk ayat ni, Allah bagitahu SEMUA manusia rugi! KECUALI EMPAT TAHAP ini:

Tahap pertama: beriman, tapi jika beriman sahaja tak solat, tak puasa, tak buat baik akan ke neraka juga, maka tetap rugi.

Tahap Kedua: beramal soleh, solat siang malam, puasa, pergi haji, tapi jika amal soleh sahaja tak berpesan dengan kebenaran seperti tak hormat ibu bapa, tak redha anak OKU, tak jaga lidah, boleh masuk neraka juga, maka tetap rugi.

Tahap ketiga: berdakwah sambil berpesan dengan hak, Alhamdulilah dah bagus sebab sampaikan agama, tapi bila orang kecam, orang keji, terus give up, terus berhenti, terus sentap, maka rugi juga, untuk itu Allah pesan satu lagi.

Tahap ke empat, Berpesan dengan sabar, yang mana ikhlas buat semua perkara itu sampai mati, orang kecam dan keji, jalan terus, never give up, kipidap, masa tu ujian pun jadi nikmat, sentiasa bersyukur dengan ladang pahala, menurut saidina Umar, jika ayat ini turun, cukup untuk dia amal agama, nampak tak?

Jadi balik pada parent OKU, saya pun nak berpesan pada diri sendiri, agar kita mampu jaga amanah Allah ini hingga ke tahap berpesan-pesan dengan kesabaran.

Yang baik dari Allah, yang kurang atas kelemahan diri saya sendiri.
Tepuk dada Tanya Iman!

Ps: nama anak syurga saya Muhammad Iman, jadi saya nak pergi Tanya dia lah ni.

Sekian Tazkirah dari abang mayat.

Woha!

Nov 13, 2020

Covid 19 adalah Penipuan?


 

“Abang mayat, saya pelik, katanya vaksin untuk Covid 19 belum ada, tapi hari hari ada orang sembuh? Nampak tak permainannya di situ? Allah berkuasa, makhluk tak de kuasa, , Ini ada link video pakar bagitahu Corona ni hanyalah konspirasi sahaja, semua laporan tu palsu, nanti ada pihak jual vaksin berjuta wang nak kena beli padahal vaksin semua tu palsu, akhir zaman semua kena tipu”

********

Baik, saya pun buka link video, ada sekumpulan doctor kafir buat pendedahan, konon Carona ni tak wujud, tak bahaya, mereka semua sihat.

Video habis, adakah saya terus gelabah nak share video itu?

Adakah saya mudah panic hingga mampu do tipu oleh scammer?

Tak, saya orang islam, saya rujuk Surah Al hujarat ayat 6 yang bermaksud

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu– sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

****

Pembaca yang budiman sekalian. Allah dah bagitahu 1400 tahun dahulu, apa apa berita, jangan terus percaya, jadi mangsa scammer lah korang, maka sayapun goole komen orang pasal video tu, hmm, ramai rupanya orang kafir sendiri yang hentam dan buktikan fakta dalam video tu salah.

Ni sama macam orang percaya bumi leper dan buktikan dengan video di youtube oleh orang kafir yang konon pakar angkasa, padahal kita ada orang islam yang dah naik angkasa siap solat sambil terbang untuk rujukan, nak jugak merujuk orang kafir.

Jadi, moralnya, Setakat video orang kafir mengaku doktor semua orang boleh buat, kita ada doktor islam, yang solat, buat dakwah, telah buktikan coravirus bukan tipu, terpulang nak percaya video dari orang kafir? atau kata kata dr beragama islam yang sedang bertukus lumus di barisan depan. Untuk makluman negara kafir sekarang huru hara sebab ramai mati dan berjangkit kerana carona. ada yang cabar nak kena carona dan telah matipun.

Bab takde vaksin tapi ramai yang sembuh, kena faham, vaksin ni macam helmet motor, bila kemalangan kurang cedera parah.

Jadi hari ni, ramai jer tak pakai helmet dan sembuh bila kemalangan, tapi risiko cedera parah adalah tinggi bila tak pakai helmet.

Jika anak kita tak pakai helmet dan belum berlaku kemalangan, Alhamdulillah. Jangan berlagak dengan takdir Allah lalu pos dalam Facebook gambar anak naik motor tak pakai helmet siap tulis,

“Allah berkuasa, helmet tak ada kuasa”

Salah cara guna gambar dan kalimah tu bro..

Bayangkan jika zaman dulu ada internet, lepas tu ada orang tak nak tambat unta sebab jinak, lalu ambik gambar unta tanpa ikatan tali dan update facebook:

“Allah berkuasa, tali tak ada kuasa”

Salah tu bro, Nabi ikat dulu unta, baru bertawakal.
Jadi balik bab vaksin, Doktor pakar bagitahu kita semua, vaksin ni macam helmet.

Kita orang islam, memang betul jangan yakin dengan makluk, helmet, vaksin itu semua makhluk, jika kita yakin helmet atau vaksin boleh selamatkan anak kita, kita dah syirik dengan Allah.
Namun dalam Islam ajar, jangan menolak asbab, sebab usaha pun perintan Allah, tawakal selepas usaha pun perintah Allah.

Sebab tu zaman Nabi perang pakai baju besi, walaupun mereka sedar baju besi takde kuasa, Allah sahaja yang berkuasa, tapi itulah perintah Allah, iaitu jangan tolak asbab, usaha guna akal, dan tawakal selepas usaha.

Bro boleh hujah, ada juga orang yang pakai helmet meninggal waktu kelamangan, samalah jugak perang uhud, sahabat pakai baju besi pun ramai syahid. Tapi lepas tu perang lain sahabat tetap pakai baju besi.

Jadi dalam bab helmet, data menunjukkan peratusan orang yang tak pakai helmet lebih terdedah kepada kematian selepas kemalangan. Sebab tu kerajaan wajibkan pakai helmet.

Kita orang islam naik motor pakai helmet, takde bisikan dalam hati nak sembah helmet dan yakin 100% dengan helmet, waktu pakai kita boleh ucap: helmet takde kuasa, hanya Allah yang berkuasa, kita ucap lepas pakai helmet tau, bukan ucap sambil tak pakai helmet, itu yang silap.

Kita cucuk vaksin pergi haji, lepas cucuk ustaz bagitahu korang semua, Allah berkuasa, vaksin tak ada kuasa, jika Allah nak takdirkan jemaah haji kena penyakit berjangkit selepas di vaksin, kita berserah kepada Allah, kita bertawakal kepadanya, sebab Allah Kuasa, makhluk tak ada kuasa. Kita redha dengan keputusan Allah selepas kita berusaha, bukan kita berserah tanpa apa apa usaha.

Pernah zaman saya belajar agama dulu, ada sorang budak Pakistan ni demam, tok guru cakap kat budak tu, pergi solat hajat mintak sembuh dengan Allah, lepas solat hajat, tok guru bagi budak Pakistan tu makan Panadol, mula mula budak tu tak nak, katanya dia dah solat hajat, Allah berkuasa makhluk tak ada kuasa, selamba tok guru (amirsab) tu sound, perintah Allah suruh orang kaya sedekah kat orang miskin, jadi perintah Allah atas diri saya yang sihat, bantu kamu yang sakit, makan penadol ni, Allah berkuasa, penadol takde kuasa, makan dan bertawakkallah!

(lepas makan panadol, budak tu sihat dan terus sambung pelajaran dengan jayanya- semua dari Allah)

Jadi kepada korang semua, nak guna kalimah “Allah berkuasa, makhluk tak de kuasa” biar kena dengan tempatnya, iaitu untuk nafi asbab, dan isbat hanya pada Allah selepas usaha yang betul.

Jadi bila anak kita nak naik motor, pakaikanlah mereka helmet, tapi jangan yakin pada helmet, yakin pada Allah, sesungguhnya Allah berkuasa, helmet langsung tak ada kuasa.

Sama jugak dalam dunia yang banyak kuman dan virus merebak, gunalah vaksin, tapi jangan yakin pada vaksin, yakin pada Allah, sesungguhnya Allah berkuasa, vaksin langsung tak ada kuasa.
La Illa Ha IllALLAH!

Maka oleh sebab Carona ni belum ada vaksin, maka terpaksalah buat PKP, ibarat belum ada helmet, maka ayah terpaksa kawal pergerakkan anak, kurung dalam rumah takut kemalangan, faham tak?

Tak akan faham jika korang lebih suka rujuk orang kafir bila ada orang islam yang pakar, tak nak pualk rujuk, adohai.

Akhir kata: Orang yang yakin dengan asbab adalah syirik, orang yang tolak asbab adalah jahil, Sunnah adalah guna asbab dengan yakin yang betul, macam Nabi pakai Helmet besi waktu perang.

Wallahu’lam.


Nov 12, 2020

Topi Sudu Capal Nabi?


 

"Abang mayat, apa pendapat abang mayat bila ada ustaz kempen ajak pakai topi sudu logo capal? Sunnah bila tabarruk katanya, boleh ke macam tu? Ini ustaz mazhab ni bukan ustaz wahabi yang kata.. apa pendapat abang mayat?"

*****

Abang mayat tak kira ustaz mazhab ke, ustaz wahabi ke, bila salah kita tegurlah. Dah terang terang Topi sudu tu bukan sunnah. Lepas tu nak letak simbol naal atau capal... lepas tu nak claim tabarruk...agak agak lah nak ride pun. Adohai..

Topi sudu tu bukan budaya kita. Ambik contoh Khabib Nurmagomedov lah. Yang telah harumkan nama islam dengan akhlaknya yang merendah diri, hormat ibu bapa, jaga solat dan lain lain.

Namun tiap kali fight Khabib tak promosikan topi sudu logo tertentu, tapi Khabib akan promosikan headgear yang mengenalkan bangsanya pada mata dunia iaitu topi papakha,

Papakha dipakai dalam perang oleh bangsa Dagestan dan berbagai suku lainnya yang berada di wilayah Pegunungan Kaukasus dan dalam perang Papakha tidak akan di tanggalkan kecuali dipotong leher.

Oleh kerana Papakha adalah simbol pergi ke medan perang, maka ianya simbol kebanggan bagi Khabib dan bangsanya.

Khabib pernah memberi hadiah papakha kepada bintang bola sepak Cristiano Ronaldo di awal tahun 2018.

Jadi balik pada pendapat abang mayat. Jika kita nak promosikan sesuatu. Biarlah bersifat membawa identiti bangsa ke mata dunia. Orang arab promosikan serban. Orang barat promosikan topi sudu. Orang melayu nak promosikan apa?

Kalau abang mayat lah layak masuk UFC, abang mayat tidak akan pakai topi sudu ke gelanggang. Nampak lemah dan telah di jajah. Abang mayat akan pakai Tanjak yang merupakann identiti bangsa melayu dalam perang.

Tanjak ni di lipat dari kain berbentuk segitiga (gunung) dan menjadi hiasan kepala lelaki melayu yang mengiktiraf tanah yang di pijak sebagai tanah merdeka. Hanya hamba yang tidak bertanjak di zaman melayu dulu.

Perkataan Tanjak ni adalah gabungan perkataan Tanah yang di pijak. Sebab tu dengan memakai Tanjak orang akan tahu asal dari mana, ada Tanjak Perak, Tanjak Pahang, Tanjak Riau, Tanjak Bugis, Tanjak Terengganu dan sebagainya.

Ada juga tanjak untuk hiasan golongan bangsawan dengan nama seperti Mahkota Alam, Ayam Patah Kepak, Dendam Tak Sudah, Pancung Tak Bertanya, Hulubalang Ombak, Naga berlabuh dan banyak lagi.

Tanjak ni di pakai oleh orang melayu dalam semua majlis. Sama ada kahwin, bergaya, dan berperang.

Tanjak dalam gambar abang mayat ni adalah Tanjak Laksmana Muda. Dipakai oleh Timbalan Laksmana. Now you know.

Jadi jika tanya abang mayat bab topi sudu. Tak lah salah memakai. Cuma tak perlu nak kaitkan dengan sunnah ke apa ke. Dan sebagai bangsa melayu. Ayoh kita kenalkan kebanggaan bangsa kita di mata dunia dengan bertanjak.

Macam Tun Dr Ismail yang Bertanjak Ketika Berucap Di PBB pada tahun 1957 nak bagitahu dunia. Melayu telah Merdeka!

Kagum dari jauh!

Jadi.. Siapa sini wakil Malaysia yang ada masuk UFC? Abang mayat nak sponsor Tanjak satu!

Woha!

(Nak tempah tanjak pm tepi, sempat promote, hehehe)

Nov 11, 2020

Darurat makan babi?

 

“Nak Tanya, Darurat boleh makan babi?”

Betul, babi haram, tapi bila orang islam kebulur tiada makanan, maka boleh makan babi waktu itu, sebab perintah Allah jaga nyawa, jadi walaupan makan babi itu bidaah, bila darurat boleh makan.

“Nak Tanya lagi, Darurat boleh jarakkan saf dalam solat walau Nabi suruh rapatkan? Bukankan jarakkan solat itu bidaah?”

Ya, waktu bencana Covid 19 ni, boleh solat jarakkan saf demi menjaga nyawa.. sebab perintah Allah jaga nyawa, jadi walaupan jarakkan saf itu bidaah, bila darurat boleh solat dengan menjarakkan diri dari penyakit berjangkit.

Maka bidaah hasanah lah solat jaga jarak sebab nak jaga nyawa pada musim convid ini, tapi bila sebut bidaah hasanah ramai yang trigger, Melompat pak wahab marah nanti, maka eloklah guna ayat norma baharu, baru nampak ramai Pak Wahab akur.

“Ok, soalan last, kalau saya tak nak pergi sembahyang jumaat, sebab saya ada penyakit kronik, dan tak yakin selamat, dengan keadaan sekarang, jatuhnya hukum camne eh? sebab solat jumaat wajib and now dah dibenarkan, tapi saya tak pergi sebab takut terkena. boleh di terima ke atau tak?”

Ada hadis, Nabi bersabda, “Sesiapa yang mendengar orang yang melaungkan azan maka kena solat berjemaah kecuali orang uzur”, sahabat bertanya “Apa maksud uzur ?”. Jawab Rasulullah SAW: “Ketakutan atau sakit.”

Maka ketakutan tuan sebab ada penyakit kronik, memang dah kira darurat bagi tuan, bolehlah solat zohor di rumah.

Ok, sekian tiga soalan darurat yang saya sempat jawab. Jika salah boleh tegur, jika betul Alhamdulillah.

Woha!

Nov 10, 2020

Guru di potong Kepala kerana Hina Nabi?

Kisahnya begini, Paty seorang guru yang mengajar moral dan Kesedaran Sivik di Perancis, dalam kelasnya telah tunjukkan kartun telanjang yang menghina Nabi orang islam, Cikgu tu tunjuk kartun tu depan murid murid konon kebebasan bersuara.

Pelajarpun lapor pada bapa mereka, dan salah sorang bapa pelajar tak setuju tindakan guru tunjuk gambar kartun bogel Nabi depan anak perempuanya, lalu si bapa luahkan kemarahan di Youtube dengan bagitahu nama guru dan lokasi sekolah dan minta polis ambik tindakan.

Polis ada panggil Guru itu dan siasatan telah dijalankan, namun tiada apa apa tindakan dikenakan kepada guru itu.

Seminggu kemudian, datang seorang Remaja Islam ke sekolah itu dan menunggu guru itu keluar. Remaja itu sempat bertanya kepada beberapa pelajar yang mana satu Paty?

Lepas di kenal pasti, remaja itu pun ikut Paty yang sedang keluar dari pagar sekolah, dan telah menikam guru itu dengan pisau sepanjang 30 centimetres, dan telah memotong kepala guru itu.

Kemudian gambar kepala guru yang telah dipenggal di sebarkan di Twitter.

Terus Polis tahu lokasi tuan punya Titter, terus polis serbu remaja itu dan cuba menahan tapi remaja itu menyerang polis dengan pisau lalu Sembilan das tembakan kemudian, remaja itu mati ditempat kejadian, dari telefon milik remaja itu, ada gambar mayat guru tanpa kepala.

Polis kemudian menahan bapa pelajar yang naikkan Youtube marah pada guru itu, dan empat pelajar yang mendapat wang dari remaja pembunuh untuk tunjukkan siapa Paty.

Kejadian ini terus menjadi tajuk hangat seluruh dunia.

Hingga ada orang kafir Tanya, Dalam islam orang hina Nabi kena bunuh ke?

Ya, Dalam Islam, ada fatwa mengatakan sesiapa yang menghina Nabi, harus dibunuh dan diperangi.

Tetapi,Dalam Islam juga ajar, proses melaksanakan hukuman mati, tidak terletak pada semua orang.

Al gojo perlu dilantik dengan mesyuarat, hakim juga perlu dilantik dari orang yang bijaksana, yang benar-benar layak menjatuhkan hukuman ke atas seseorang, lebih-lebih lagi hukuman bunuh.

Islam itu adil dan perlu terlihat adil, Guru itu perlu dihadap ke muka pengadilan. Perlu ada Hakim. Perlu kemukakan bukti dan saksi. Menurut Polis, anak perempuan si bapa yang naikkan di youtube marah marah itu, tidak hadir pun kelas hari kejadian-kena siasat.

Balik bab menghukum bunuh pancung, Dalam islam,

Pedangnyanya wajib tajam dan harus panjang. Algojo-nya terlatih. Dibuat di tempat yang bersih. Mayatnya dibawa dan ditanam dengan baik.

Jadi kepada bukan islam yang baca berita ini, tolong jangan anggap perbuatan remaja itu mencerminkan ajaran islam ke seluruhnya.

Ada ke di negara islam, tangkap orang meragut, dan jam itu juga nampak orang islam terus potong tangan pencuri?

Tengah malam Tangkap orang berzina, tak payah bawa ke Pejabat Agama, terus buat hukuman sebat malam tu juga? Ada ke?

Dengar orang murtad? Tanpa dakwah dia kembali kepada islam, terus penggal kepala? Ada ke Islam ajar macam tu?

Jika ada yang buat hukaman serta merta, itu bukan Islam yang adil, itu memang orang panggil ekstrimislah. Pengganas! rujuk kes ISIS, Orang kafir pun mereka bunuh, orang islam yang tak setuju dengan mereka pun kena bunuh, Allahu..

Sistem mahkamah Islam, ada Ulama' dan Mujtahidin yang dah susun elok dah prosedur-prosedur undang-undang Islam. Nak kena mengajilah.

Orang kafir zaman sekarang tak boleh lagi guna alasan 'tak faham Islam' atau ‘tak kenal islam’ atau, “mana ada islam baik?”.

Dekat Perancis dan Negara barat, bilangan Muslim makin bertambah. Masjid dah bercambah. Orang islam ada di mana mana, ada jer orang islam yang baik, sangat baik, dan terlalu baik, pun ada!

Orang jahat pulak, orang islam pun ada yang jahat, orang kafirpun ada yang jahat, sebab tu Nabi kami bagitahu orang islam pun masuk neraka, sebab orang islam juga tak terlepas dari dosa.

Akhir kata, adalah tidak patut mana mana kerajaan membenarkan penyiaran kartun yang hina Nabi, atas alasan kebebasan bersuara sedangkan, mereka patut tahu, ia satu sensitiviti pada umat Islam di Perancis, dan di seluruh dunia.

Padahal, Kes bunuh di Perancis yang berpunca daripada kartun Charlie Hebdo bukan yang pertama, 2011 kena bom, 2015, dua belas orang mati kena tembak, dan 2020, guru pulak kena penggal, semua sebab kartun hina Nabi, tapi Perancis tak pernah serik, kini dunia membaikot barangan Perancis, semoga Perancis dapat hidayat, dan Hidayat tersebar ke seluruh dunia!, dan semoga kejadian hina Nabi, tidak berulang sampai bila bila.

Amin.

 

Misi Rentas Negeri bermula?


 

Bila ada bencana.. automatik kita akan teringat keluarga. Contoh Anjeli bila kena reject dengan Rahul terus call mak sambil berlinang air mata.

Filem Interstellar waktu bencana dunia nak kiamat, ada kisah anak tunggu ayah dan kekasih mencari kekasih.

Filem War of the World, dunia di serang makhluk asing, Tom Cruise cari bini sambil bawa anak anak.

Filem Day after Tomorrow, dunia dilanda kesejukkan. Ada kisah ayah cari anak.

Filem 2012. Bumi kiamat. Kisah ayah selamatkan keluarga bawa naik bahtera terbesar.

Filem Train to Busan. Wabak Zombie di Korea. Kisah ayah bawa anak ke lokasi selamat.

Sementara itu. Bencana terbesar dalam hidup adalah Kiamat kecil yang akan memisahkan semua keluarga. Dan mungkin kita akan mencari cari di padang mahsyar. Dan semoga kita semua selamat di titian sirat dan masuk syurga satu keluarga. Itulah nikmat terbesar.

Kembali ke dunia Sekarang. Wabak Covid, Misi selamatkan tiga orang anak di zon PKPB telah bermula

Alkisahnya,

Hari Sabtu dari kuantan pergi kenduri anak saudara di Kuala Terengganu. Macam biasa jadi juru pantun. Penaja Tanjak. Penyakat orang bersilat. Kemudian petang hari waktu gotong royong dapat tahu Tentang PKPB (Pahang Kelantan Perlis Berkecuali)

Ok. Anak ada dua orang di asrama area Kemaman sekolah lain-lain. Tunggu cikgu whatsapp. Anak sulong di MRSM Kelantan tak terjejas sebab Kelantan berkecuali.

Call anak di kelantan, katanya sekolah macam biasa dan cuti deepavali dia tak nak balik. Nak stay asrama untuk study nak score final katanya.

Call pula dua anak di Kemaman, rupanya arahan balik telah di keluarkan dan minta ambik jam 3 petang lepas balik sekolah hari ahad.

Ok. Di hari ahad. Lepas tidur rumah arwah ayah. Saya plan Lepas zohor saya gerak dari KT ke Kemaman sempatlah.

Tapi lepas zohor dapat tahu semua sekolah di Malaysia tutup. Anak di MRSM Kelantan bagitahu kena balik jam 4 petang hari ni juga!

Alamak? Sekarang di KT, ke Kemaman jam 3 petang ambik dua anak lepas tu nak ke Kelantan jam 4 petang kena jadi the Flash.

Nak tumpang kawan anak punya kereta tak muat sebab harta dunia mereka sangat banyak (rujuk gambar)

Maka Allah kuasa makhluk tiada kuasa. Saya gerak ke Kelantan dahulu ambik anak sulung.

Sampai Kelantan jam 4.15 petang. Solat jamak sana. Dan bergerak ke Kemaman. Jalan agak sibuk. Jam 10 malam sampai untuk jemput anak kedua.

Anak kedua tumpang rumah warden yang baik hati sebab kenal anak saya yang top ten pelajar terbaik di asrama.

Anak ke tiga pula, asrama lain, tumpang sahabat saya yang tinggal di Kemaman.

Sahabat ini pernah saya suruh repair lampu rumah sewa saya di Kemaman sebab saya jauh di kuantan. Saya bank in rm300. Dia repair lepas tu bank in balik rm300. Katanya: "sahabat tolong sahabat"

Aduh... malu saya cara sahabat melayan sahabat.

Tapi begitulah hidup. Ada waktu ujian kita dipermudahkan dengan bantuan orang sekeliling dan ada waktu ujian kita terpaksa harung seorang diri sebab masing masing ada ujian tersendiri.

Nanti di padang mahsyar, jika tak duduk bawah arash, atas timbunan kasturi, dekat mimbar bercahaya dan dipakaikan pakaian kemuliaan. Maka kita akan tergolong dalam mereka yang bertelanjang dan waktu tu nafsu nafsi, masing masing sibuk nak selamatkan diri tak ada masa nak bantu orang.

Waktu tu dosa orang dengan kita akan kita tukarkan dengan pahala mereka. Dan jika mereka tiada pahala maka dosa kita akan ditransfer kepada mereka.

Maka orang paling muflis kata Nabi adalah dia yang di akhirat banyak pahala tapi kerana banyak dosa dengan orang maka pahalanya semua habis di tuntut. Dan bila pahalanya habis tapi masih ramai yang datang tuntut maka dia kena ambik dosa orang hingga akhirnya dia masuk neraka.

Ya betul. Orang yang kita tak bayar hutang dia akan ambik pahala kita dan jika kita takde pahala maka kita kena ambik dosa dia.

Maka takutlah kamu akan perkara hutang kerana orang yang mati syahidpun akan tergantung rohnya selagi hutang tak bayar.

Namun, Jika nak berhutang yang halal tiada riba adalah "hutang budi", yang dibantu mendapat pahala bersyukur dan yang membantu dapat pahala berganda kerana ikhlas.

Jadi.. Siapa nak saya terhutang budi dengan dia?, maka like dan share dan belilah E-book buku serta tanjak saya.

Woha!

Oct 31, 2020

Di herdik ibu bapa OKU!

 “Askum, Abang mayat, saya tak faham, ada jiran saya ada anak OKU, saya waktu borak saya cakap dia beruntung kerana ada anak syurga. Tiba tiba dia triggered! Katanya jika beruntung kenapa anak cacat? Anak kau tak cacat kira tak beruntung? Padahal maksud saya beruntung sebab dapat pahala lebih, macam Nabi yang selalu di uji, untung sebab ujian menaikan darjat, menambah pahala, tak niat nak menghinapun, malahan simpati dan cuba cakap baik baik, tak kan saya nak cakap, kesian kakak dapat anak OKU, jika saya dapat anak OKU saya pun stress, tak kan nak cakap macam tu? Dia punya marah macam saya cakap: “padan muka” padahal saya cakap baik baik, untung siapa ada anak syurga sebab allah uji ikut kemampuan kita, dan setiap orang ujian tak sama, jangan sangka orang tak de anak OKU takde ujian hidup, ramai lagi orang stress bunuh diri sebab pelbagai factor ujian. Salah ke saya cakap untung ada anak syurga?”

****

Salam, abang mayat yang ada anak syurga faham perasaan awak, dan faham perasaan ibu bapa anak syurga tu, niat awak baik, cakap dari sudut agama, tapi ada parent yang sedang stress, penat, jadi mungkin percakapan tu tak sesuai waktu itu, mungkin waktu lain bila parent dan bertenang, tentu dia seronok dengar ucapan sebegitu.

Parent yang ada anak OKU pula bukan semua mampu terima ujian hidup, mampu berdamai dengan takdir, ada yang sorok anak sebab malu, ada yang hantar anak ke tempat lain sebab malu nak jaga, ada yang stress tak keluar rumah sebab rasa rendah diri, ada yang rasa tuhan azab dia dari dosa lampau dan stress, dan sebagainya.

Apa awak cakap pun betul, iaitu jangan sangka orang tak de anak OKU takde ujian hidup, ramai lagi orang stress bunuh diri sebab pelbagai factor ujian. Kadang saya pun Nampak ada parent ni anggap dilah paling susah, memang susahlah kalau anggap macam tu, namun..

Hakikat hidup, Siapa yang mahu anaknya seorang OKU?, tapi jika takdir sudah tertulis anak kita adalah OKU, semakin kita menafikan, maka semakin lambat anak di selamatkan. Dulupun saya juga termasuk dalam ‘Denial parent’ hinggalah akhirnya saya sendiri berdamai dengan takdir dan pada waktu ini, jika ada yang cakap “beruntung awak dapat anak syurga” saya sangat berterima kasih, dan jika orang kata “padan muka” pun tak kesah sebab faham, bahawa hidup ini pentas ujian. Panjang nak cerita, ada saya tulis dalam buku kisah hidup saya.

Akhir kata, nasihat saya kepada mereka yang nak 'manasihati' parent ada anak OKU, kena ada ilmu jugak, mendengar sambil menolong apa yang patut, lebih baik dari bercakap yang bukan bukan, tolong jauh sekali.

Bagi parent yang ada anak OKU pulak, jika stress lepaskan di tempat yang betul, dan cubalah berdamailah dengan takdir, dan tolong Jangan bandingkan hidup kita dengan orang yang ada anak normal, tapi bandingkan dengan mereka yang jauh lebih susah, itulah Sunnah, dan mohonlah kepada Allah agar diberikan hati yang sentiasa bersyukur walau dengan sekecil-kecil nikmat, dan hati yang sentiasa bersabar walau sebesar manapun ujian. Allah jer tahu kemampuan hambaNya.., dan berdoa serta merintih adalah kemampuan semua manusia, sungguh Allah Maha Melihat, Mendehar dan Mengetahui..

Tanpa jemu berdoa dan bila Dapat jer sekeping hati yang penuh dengan sabar, sertamelimpah dengan syukur, maka semuanya akan menjadi mudah dan indah.

Doa selalu. InsyaAllah. Sayapun pesan pada pasangan sendiri jugak sebab kadang wife pernah berkata: "Syukur ada anak syurga, tapi cukuplah satu"

Woha!

 

Oct 30, 2020

Masjid Sri Petaling dalam kenangan?

Pernah pergi sini, Solat subuh penuh macam solat jumaat, waktu rukuk, orang sebelah kiri kanan menitik air mata sedang bersolat, alamak, wujud lagi orang macam ni?

Lepas tu bila ustaz berceramah, langung takde nak kutuk sesiapa, nak kafirkan sesiapa, cerita tentang atas langit (wahyu) dan bawah bumi (kisah orang dah mati) sahaja, malahan para pendengar ceramah, beresak esak menangis macam esok dah nak mati- insaf bang.

Isi ceramah pulak selalu salahkan diri, dan kasihankan Ummat, dan bila ustaz bercerita kisah Nabi dan Sahabat, dalam bergenang air mata, kita seolah olah ternampak kehidupan penuh mujahadah orang terdahulu dalam mengembangkan agama.

Lepas dengar ceramah, pergi dewan makan, eh? Mana meja dan kerusi?, masing masing duduk bersila, makan dalam talam, peha kambing dalam talam, perghh, satu pengalaman baru, dan entah kenapa TehTarik di masjid itu adalah Teh Tarik paling sedap dalam dunia, (mereka guna susu kambing)

Kemudian pergi tidur dalam masjid, tapi kenapa pintu masjid tak kunci, karang masuk pencuri macam mana? Rupanya masjid tu tak de pintu, dan tak pernah tutup kerana masjid itu hidup 24 jam.

Apa tu masjid hidup 24 jam? Nun di depan mimbar masjid ada lampu kecil, untuk orang mengaji sepanjang malam, dan dilokasi lain yang gelap, ada orang sedang bertahajjud sepanjang malam,

Malam itu saya tak boleh tidur, sebab bunyi orang menangis teresak esak sangat menyeramkan, macam berada dalam penjara bersama orang yang nak kena gantung esok, dan ramainya yang menangis maka bunyinya seolah bunyi lebah sedang terbang.

Sayapun bangun, ambil wudhu, dan solat tahajjud, dan betul lah masjid yang ada suasana malaikat, angkat takbir sahaja, terus kita berhamburan air mata.

Tiga hari di masjid itu seolah berada di pintu masa, orang yang keluar masuk ke masjid seolah dari zaman sahabat, dengan pakaianya, celak di mata, senyuman di wajah, air mata di pipi, janggut yang basah, bau yang wangi, dan ada orang saya jumpa tidur atas pelepah tamar! saya cuba tidur atas tu, aduhh, tak boleh gerak, dan katanya, Nabi tidur atas pelepah tamar Hamka.. oh insaf. Ni menangis ni wahabi jika tengok!

Bila ada kesempatan berborak dengan orang yang nampak macam datang dari zaman 1400 tahun dahulu, rupanya mereka semua bukan perentas masa..

Mereka adalah orang yang hidup zaman ni, ada doctor, professor, jurutera, ustaz, driver kereta mayat, penyanyi, pelakon, artis dan ramai lagi lah, terkejut tengok masih ada orang boleh enjoy hidup macam orang kafir tapi pilih cara hidup zaman Nabi, Hidayat milik Allah!

Kagum dari jauh!

Woha!

Semoga zaman kegemilangan Islam, solat subuh penuh macam solat Jumaat dapat di kembalikan. Amin.

 









Oct 29, 2020

Anak kena buli lagi?

(Anak korang pernah kena buli tak? Apa nak buat?)

Saya pernah suruh anak tulis laporan polis dan saya whatsapp pada ibu bapa pelajar yang buli, terus ibu bapa itu minta maaf dan bagitahu akan pastikan kejadian itu tidak berulang.

Untuk mudahkan korang, saya kongsi contoh laporan Polis.

*******

(LAPORAN POLIS DI BULI OLEH TIGA PELAJAR LELAKI)

Pada hari XXXX bertarikh XXXX . Saya telah dibuli dan disakiti oleh tiga orang pelajar lelaki bernama ABC, PQR, dan XYZ

Pada pukul XXX. Semasa saya sedang mengasah pensel, ABC telah angkat penumpuk dari jauh, yang bermaksud nak pukul saya.

Sementara itu, PQR, tiba tiba mendekati dan ugut nak pukul saya.

Belum sempat saya menjawab, XYZ melastik saya menggunakan getah dan satu lipatan kertas ke arah hidung saya dengan sangat kuat sehingga meninggal kesan di muka saya.

Semasa kejadian itu, Cikgu KKK sedang masuk kelas dan saya telah mengadu dibuli oleh ABC, PQR dan XYZ

Cikgu KKK berkata saya berhak pergi ke balai polis, report, dan ABC, PQR, dan XYZ akan disiasat oleh polis yang mana jika polis berpuas hati waktu menyiasat, kes akan dibawa ke Mahkamah atas kesalahan jenayah.

Di Malaysia, penjawat awam yang dikenakan hukuman jenayah akan dibuang terus daripada perkhidmatan, hilang kelayakkan pencen dan kebanyakan syarikat swasta juga begitu.

Dan bagi adik-adik yang berada di kolej atau universiti, boleh dibuang sekolah sebaik saja disabit kesalahan.

Kata cikgu, ABC yang hanya tunjuk penumbuk tanpa cakap apa-apa, bakal dihukum di bawah Seksyen 506 (Maksimum penjara 2 tahun, denda, atau kedua-duanya sekali)

PQR pula yang ugut nak pukul dengan percakapan, akan dihukum di bawah Seksyen 506 yang sama seperti tadi.

Manakaa XYZ yang memukul, bakal dihukum di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan, Maksimum penjara 1 tahun, atau denda maksimum RM2000 atau kedua-dua sekali.

Dan andai kata balik sekolah, XYZ pergi pukul mangsa sampai parah, akan kena Seksyen 325KK iaitu Maksimum penjara 7 tahun, denda, atau kedua-dua sekali.

Selain mahkamah jenayah yang buatkan pelaku di penjara, saya juga berhak menyaman ketiga tiga pelaku di Mahkamah Sivil yang mana sipembuli akan berdepan dengan bayaran ganti rugi terhadap saya.

Cikgu bagitahu, Kedua-dua kes boleh berjalan serentak.

Maka saya telah menulis laporan ini sebagai bukti pembulian telah berlaku dan jika ada serangan di masa akan datang maka pihak polis serta mahkamah boleh mengambil tindakan berdasarkan kanun sedia ada.

Saya juga melaporkan kepada ayah saya seorang Facebook Famous agar ayah saya membuat viral di Facebook dan dan saya mengatahui Instagram orang yang membuli saya iaitu "@ABC, PQR, XYZ.

Semoga pembuli itu dikecam dan insaf.

Terima kasih.

******

Surat asal pendek sahaja, saya sengaja tokok tambah bagi ngeri dan berfakta.

Kes selesai dengan minta maaf, dan tiada lagi kejadian berulang, budak budak gaduh lepas tu baik semula.

Cuma Sebagai alternatif penyelesaian agar tidak berulang.

Mohon sangat sangat kepada cikgu cikgu yang rangka kertas soalan bagi soalan subjek Bahasa melayu suruh pelajar jawab dalam bentuk laporan polis agar anak anak dapat belajar menggunakan Bahasa yang betul waktu report.

Contoh soalan UPSR 2020: (cadangan)

Anda seorang pelajar yang hensem, dan ramai pelajar lain cemburu pada anda, satu hari dalam tandas anda di tampar oleh Ali, dan belum sempat anda bertindak, Abu serta Ahmad menendang anda dengan kuat, tidak cukup dengan itu, mereka membogelkan anda dan kencing ke atas badan anda, kemudian mereka memaksa anda memegang kemaluan abu dan dipaksa menyanyi dengan anggap kemaluan abu adalah mikrofon, mereka juga ambil gambar kejadian tidak sononoh itu dan mengugut akan sebarkan gambar ini kepada kekasih anda jika anda laporkan kejadian kepada cikgu.

Anda sangat sedih dan malu serta sangat murung, tapi anda bertindak berani dengan menulis laporan polis, dan membuat tujuh Salinan untuk diberikan kepada guru besar, cikgu disiiplin, serta ibu bapa si pembuli. Berani kerana benar.

Tulis laporan anda sebanyak 120 patah perkataan dan nyatakan hujah kenapa anda perlu membuat laporan polis. Segala perlakuan sewaktu kejadian hendaklah ditulis jelas demi memudahkan pihak Polis dan pihak Mahkamah bertindak.

Jangan rasa hina bila dibuli, tapi malulah tidak bertindak selepas dibuli kerana pembuli memang makhluk yang hina.

(20 markah)

Okey tak cikgu jika buat soalan macam tu?, atau memang sebelum ini pernah ada soalan test kes buli dan minta pelajar tulis laporan? Saya jer yang tak tahu?

Mohon kongsi jika ada, dan mohon adakan jika belum ada.

Ini serius.

 

Makan Sup Buku?


Alkisahnya, ada Penulis menuntut royalty, Penerbit tak bayar tunai dan nak bayar dengan buku yang tak laku.

Penulis tu buat gambaran satu hari, dia balik rumah bawa balik buku penuh kereta, anak bini dah lapar tunggu ayah bawa balik makanan, tapi ayah hanya bawa balik timbunan buku, maka bini penulispun rebus buku buat sup bagi anak anak makan, esok pagi si penulis nak bayar sewa harap tuan rumah terimalah buku penulis.

Kisah ni viral, hingga TTKM pun up.

Maka hari ni dengar cerita penerbit akhirnya bayar ikut jualan, dan baki buku tak laku, penerbit pulak buat sup makan dengan anak bini dia. Adohai..

Saya perhatikan dari jauh.

Sebab saya pun terlibat dengan kisah ni, saya pun ada terbitkan buku dengan penerbitan itu, tak tahu berapa banyak baki buku saya yang boleh di buat sup. Saya sedang menunggu update dari penerbit…

Sementara itu, buku pertama saya yang dah tak cetak sebab penerbit lain dah tutup, saya call boleh tak saya jual secara ebook? Penerbit lama benarkan.

Maka saya terus jual ebook buku PERMATA YANG HILANG KINI DIJUMPAI

Buku terbaik saya sebab karya sulong! Pernah di cetak dengan tiga cover berbeza dan sold out!

Kisah orang bujang yang rock bertukar menjadi suami yang beriman-woha! Itulah permatanya!

Nak beli versi e-book, klik sini: Link Ebook

Doakan saya semoga tak akan sampai ke tahap makan sup buku.

Woha!

#permatayanghilangkinidijumpai

 

Oct 28, 2020

Anak autisme? cara jumpa doktor

Ramai betul parent yang komen serta email saya bagitahu anak dia ada ciri autism, tak menoleh bila di panggil, suka susun mainan berturut, suka renung air hujan, dan macam macam, adakah anak saya autism encik Hamka?

Saya minta maaf kepada tuan tuan dan puan puan, saya bukan doctor pakar, tak mampu nak diagnos far from home, video saya ni, merujuk pengalaman ada anak OKU autism, Klik sini

Dari video itu, semuanya menunjukkan ciri yang memungkin anak anda seorang autism, selebihnya kena rujuk pada doctor pakar.

Bila saya jawab, kena rujuk pakar, ramai pula bertanya BAGAIMANA CARANYA NAK JUMPA DOCTOR PAKAR?

Maka saya buat lah video, cara nak jumpa doctor pakar, boleh kongsi kepada pasangan sebab kita rasa anak kita normal kot, lambat bercakap sahaja, lagipun doctor bukan pakar cakap, biasalah budak sekarang ramai macam tu sebab banyak tengok youtube, tapi di kemudian hari bila anak kita betul autism, maka lambat nak buat terapi, lambat anak nak belajar dengan cara yang betul, dan susahlah dia nak berdikari, kita jugak yang tanggung nanti.

https://youtu.be/qvosxeB24Yc

Waktu tu mungkin ada orang cakap anak kita gila, barulah kita sedar perasaan”susah” nak jumpa doctor pakar itu merugikan. Jadi jom jumpa doctor pakar.

Apa kelebihan jumpa doctor Pakar?

Anak kita akan di pantau oleh orang yang benar benar pakar, dan layak keluarkan surat untuk permohanan kad OKU.

Apa kelebihan ada kad OKU?

Saya dah cerita dalam video ini. https://youtu.be/qvosxeB24Yc

Jadi, langkah pertama, jumpa pakar autsime, bagaimana? Rujuk video ini. https://youtu.be/0BUKlTBzOTQ

Semoga sedikit pengalaman dari saya dapat membantu ibu bapa yang senasib dengan saya am nya, dan membantu anak syurga itu sendiri khas nya,

Terima kasih.

 

Idea yang tiada?

Sedang menulis dalam bilik, tiba tiba anak masuk dan hempas pintu, saya mengeluh sambil menulis.., aduhhh, bisingnya hempas pintu, bisik saya perlahan sambil teruskan menulis.

Bini ada atas katil sambil baca buku, dan dia dengar saya mengeluh.

Lepas tu anak keluar bilik dan terhempas pintu lagi, aduhhh..

Bini tengok saya tak selesa, dia faham dan terus keluar bilik dan bebel dekat anak sebab hempas pintu hingga kacau ayah menulis.

Tapi bebebelan bini sungguh kuat, lebih kuat dari pintu yang terhempas hingga saya hilang semua idea.

Woha!

 

Oct 27, 2020

Bagaimana tidak gemuruh bila bercakap depan Public?

Saya ni takdelah pandai sangat bercakap, menulis ramai orang puji, tapi bercakap ni masih berterabur, sebab bakat menulis dan bakat berpidato adalah dua seni yang berbeza! namun saya pernah berceramah, buat bengkel penulisan, bagi talk, bagi motivasi, dan pernah jadi juru pantun majlis pertunangan!

Maka ada yang minta tips, bagaimana tidak gemuruh bila bercakap depan Public?

Ada dua kaedah mudah.

Pertama korang cuba belajar bercakap agama dari rumah ke rumah kepada orang yang tak pernah korang jumpa.

Sebab? Jika korang jumpa orang yang dha kenal, gumuruh tu takde, cabaran takde, atau ornag tu pulak hina korang dengan serang peribadi sebab kenal siapa kau.

Maka kena cari orang jauh, Macam Nabi bila bercakap dengan orang Mekkah, ramai kata Nabi gila, tapi bila bercakap dengan orang Madinah, ramai yang mendengar dengan baik.

Maka sayapun pergi ke kampong yang jauh dari kampong saya, biar orang tak kenal, senang nak borak tanpa orang hokum sejarah kita.

Tapi langit tak selalunya cerah, saya mula mula buat kerja macam ni, menggiggil gila babi, apa kejadah saya yang banyak dosa nak borak bab agama dengan orang tak kenal?

Orang pertama saya jumpa sedang tolak motorsikal, baju petak petak, badan gempal, dan pakai helmet, saya pun berdakwahlah dengan terketar ketar, hujung dakwah saya ajak dia ke masjid.

Dia cakap dia uzur, perempuan gemok berambut pendek rupanya, aduhhhh, malu tu usah cakap, saya rasa nak terjun dalam sawah.

Orang kedua pulak seorang lelaki berambut panjang, tak pakai baju, sedang kopak kelapa dengan parang. Dalam hati aduhai, kenapa orang macam ni yang Allah takdirkan ada depan mata?

Tapi guru saya pesan, ikhlaskan diri, nanti Allah bagi pertolongan.

Saya yang sedang takut dan gemuruh, terus ikhlas kan diri, saya buat kerana Allah, lelaki ni makhluk, parang dia makhluk, jika saya mati kena libas hari ni, saya syahid, terus masuk syurga.

Bila kita ikhlas, pling?! Datang rasa berani macam pengembom berani mati.

Saya bagi salam, lelaki tu tak pedulikan.

Saya cakap:

“Bang, boleh tak kerana Allah, saya nak cakap sikit?”

Lelaki tu terus hunuskan parang depan muka saya dan berkata:

“Siapa tok guru kau?”

Adakah saya terkencing dalam seluar? Tak, Allah tolong saya dari dalam, spontan saya jawab:

“Nabi Muhammad guru saya, boleh saya cakap sikit dengan abang hal agama?”

Terus lelaki tu jatuhkan Parang dan kami pun borak hal agama.

Kemudian orang seterusnya dah takde masalah, ramai yang layan dari yang benci, dan ramai yang lari lintang pukang walaupun mat rempit baju gangster seluar koyak mata bercelak, semua lari tak cukup tanah macam kena kejar dengan Mambang Tanah!

Woha!

Jadi bila selalu buat, maka setakat nak berceramah, nak berpantun, nak menyanyi, nak merisik, nak meminang, nak apa apapun dah tak gemuruh dah, InsyaAllah.

Moga dalam kubur nanti dapat borak dengan Malaikat Kubur tanpa gemuruh, sebab jika korang tak reti bercakap dengan Malaikat Kubur, siaplah kepala kena ketuk sampai pecah!

Jadi, praktis sekarang, biasakan cakap agama depan orang kita tak kenal, berdakwah...

Sekian satu tips, ada satu lagi tips, lebih mudah dari ini, lain kali saya kongsi.

 

Ayah saya minat Gusti?

 

Menitik air mata tengok Khabib lawan Justin tadi.

Masuk gelanggang pertama kali tanpa ayah menemaninya.

Dan lawannya yang sangat hebat dengan tendengan. Tahan dipukul. Tumbukan pantas. Tapi di kilas Khabib dengan kaki terus pengsan tak sedar diri.

Sebaik menang Khabib buat isyarat kepada teammya jangan serbu masuk peluk dia. Berikan dia masa untuk menyendiri.

Lalu Khabib bersujud menangis teresak esak macam anak kecil mengenang rindu pada ayah.

"Ayah... khabib memang ayah, ini pertarungan terakhir saya"

Sob sob...

Saya pula.. teringat arwah ayah juga yang minat sukan UFC. Selalu bila arwah ayah datang rumah. Saya akan buka siaran UFC dan sama sama ulas teknik berlawan mereka.

Balik pada Khabib yang sedang menangis teresak esak, kita semua anak ayah. Kita semua rindukan ayah.

Ayah yang tak pernah kita tahu kesusahannya kerana ayah suka berahsia.

Al fatihah buat ayah Khabib dan Al fatihah juga buat ayah saya dan al fatihah buat semua ayah di dunia ini.

Ayah! Khabib menang lagi!

Sob.. sob...


Kenapa orang melayu kita ramai kena tipu?

Kenapa orang melayu kita ramai kena tipu? Ramai jadi mangsa scam? Kenapa?

Kita rujuk system pendidikan kita.

Pelancong luar negara bila datang Malaysia, puji rakyat kita bagis sebab sangat bersopan santun dan pandai cakap English!

Bermakna system pendidikan akhlak, dan BI kita bagus!

Orang arab bila dengar orang kita mengaji, kagum dengan kemahiran tajwid kita, lidah arab kata mereka! bermakna system pendidikan al quran, dan taranum kita bagus!

Bila ada pergaduhan politik, rakyat kita tak suka berdemo, tak suka berperang, tak suka merusuh, walau pelbagai bangsa masih kekalkan keamanan, pelabur ramai suka datang melabur sebab negara yang aman.

Bermakna system pendidikan bab tolerensi kita sangat bagus! Cina india boleh buka kedai kawasan melayu tanpa diganggu, bagus!

Kadar bunuh diri juga sangat rendah di kalangan majoroti orang melayu, bermakna kesabaran rakyat kita tinggi! system pendidikan moral kita sangat bagus!

Lepas tu sana sini, jumpa orang susah, tapi tahap bersyukur sangat tingggi, Bermakna system berdamai dengan tadkir yang di amalkan oleh rakyat kita adalah sangat bagus!

Pengemis, peminta sedekah juga senang cari makan sebab kadar dermawan rakyat sangat tinggi, Bermakna system berkongsi nikmat di kalangan orang kita sangat bagus!

Menangis orang luar jika tengok orang macam ustaz Ebit Lew.

Lepas tu kereta, semua keluarga ada, jarang takde, dan banyak lebih dari dua, kereta mewah pun berlambak atas jalan, bermakna system kebebasan rakyat kita bergerak dan bergaya sangat luas, rakyat boleh bergerak ke mana sahaja tanpa halangan, Bermakna system pendidikan geografi dan ekonomi kita sangat bagus!

Lagi? Kedai makan sedap dan mahal, kena beratur, rakyat kita suka beratur untuk makan di tempat yang rare! Bermakna system pendidikan kepuasan mengecap makanan di kalangan rakyat ,kita sangat bagus!

Rakyat kita juga ramai kakitangan kerajaaan, yang suka singgah gerai makan waktu pergi dan pulang dari kerja, ramai yang tapau, lalu peniaga bukan warga negara pun seronok meniaga di Malaysia, Bermakna system perkongsian ekonomi runcit kita sangat bagus!

Tapi bila Polis cakap ramai orang kita kena tipu, kena scam, bermakna ada masalah dalam system pendidikan yang perlu kita focus agar kejadian ini tidak berulang. Ramai sangat kena scam, cikgu, doctor, pensyarah, prof pun boleh kena scam, apatah lagi rakyat biasa?

Kenapa ramai kena scam? sebab rambut sikat tepi ke?

Kajian menunjukkan punca ramai orang kita kena tipu adalah kerana tujuh perkara:

1. Mudah percaya orang; maka mudahlah orang ambik kesempatan.

2. Baik hati dan ingat semua orang baik macam kita; semua orang tak suka menipu macam kita, lalu kitalah yang kena tipu.

3. Mencari jalan mudah; malas berusaha, malas mengkaji.

4. Tamak, dan nak cepat kaya; dan sangka jadi kaya ini adalah mudah bila tahu rahsia, lalu bila orang kongsi rahsia, percaya gila sebab nak sangat kaya raya, Tamak tu puncanya!

5. Pendidikan yang rendah, tahu takde ilmu tapi masih malas membaca hingga tak ada ilmu yang cukup tentang pelaburan yang ingin dimasuki, aduhh.. malas membaca, tak follow penulisan berilmiah dari orang macam saya, (woha!)

6. Tak sabar dalam menganalisa maklumat takut orang lain sambar peluang, padahal cuba bertenang dan fikir masak masak, atau rujuk orang yang lebih berilmu.

7. Lupa diri bila ada banyak duit secara mengejut, Baru dapat duit kwsp atau baru pencen, atau baru jual tanah, maka sangka duit banyak lagi apa salahnya melabur lalu tersontot.

****

Okey, jadi ada tujuh punca yang rakyat kita kena focus dan perlu suai selit kedalam system pendidikan sedia ada agar tiada lagi orang yang mudah kena tipu.

Baik, sementara system pendidikkan kita berubah untuk tampung kebocoran ilmu bab scam ini, Islam dah ajar awal awal lagi cara nak elak dari kena tipu.

Jawapannya, Iqra, iaitu membaca.

Saya setakat hari ni Alhamdulillah tak pernah kena tipu sebab bila ada orang call, atau orang ajak, atau orang tawarkan apa apa, saya akan minta mereka tulis tawaran mereka dan email saya sebab saya nak baca, jika saya hanya mendengar mungkin saya akan terlepas poin penting dan tak boleh repeat, tapi jika MEMBACA maka ianya sangat jelas.

Contoh:

“Encik Hamka, saya dari PDRM, encik ada akaun berkongsi dengan penjenayah.. blablabla..

“Maaf, saya sibuk ni, boleh email tak? Ini email saya, sekian terima kasih”

Lepas tu takde dah orang call. Kemudian Penjual insurans pulak call:

“saya dari insurans angkasa, ada insurans hebat untuk encik..”

“Maaf, saya sibuk ni, boleh email tak? Ini email saya, sekian terima kasih”

Lepas tu takde dah orang call. Selesai.

Setakat ini tak pernah saya terima email susulan, takde, sebab jika ada maka senang kita nak rujuk pada orang lain maka terdedahlah penipuan mereka.

Kedua, jika ada apa apa tawaran, dan sebelum nak melabur, islam ajar solat istiqarah, dan lepas tu result dalam mimpi tu bukan terus laksana tapi mesyuarat dengan orang yang lebih berilmu, masa tu baru tahu, ohhh, scam rupanya.

Jadi tolong ingat, takde orang nak bagi kaya kat kita, takde, jika ada tawaran skim pelaburan berunsur kerja mudah, untung terlalu tinggi with no loss guaranteed, maka suruh jer email detail, ADA MASA saya baca. Simple!

Tapi Scammer mesti sembang lebat tak nak kalah. Babi pun boleh terbang. Jika tak ambik peluang ni awak rugi, orang lain dapat, maka jangan lah kita TAMAK waktu itu, sebab orang tamak selalu rugi.

Lepas tu jangan bercakap sorang sorang dengan scammer, ajak kawan kawan, ajak guru, ustaz, biarkan berjemaah, waktu telefon buat load speaker, dan ada orang lain sama, sebab..jika sorang sorang memang mudah kena game sebab scammer bercakap seolah-olah dia lah orang paling baik dan dia juga akan cerita yang kononnya dia pernah jadi mangsa scam. Masa tu korang mudah cair sebab rasa sekasut, dah percaya bulat-bulat sebab tak mungkin mangsa scam nak jadi scammer.

Korangpun malam tu dah tak lena tidur dah memikirkan banyak nya untung melambung-lambung tinggi sampai esok kita dah boleh pencen goyang kaki, kalau boleh nak join terus sebab takut lambat nanti rugi.

Tak kesahlah pelaburan gold ke, saham ke, sewa hotel mekah ke, pajak sawit ke, crypto ke, hand glove ke, semua sama je. Janjikan pulangan lumayan dalam jangka pendek.

Dan bila scammer mintak bayaran pelaburan dari korang secepat mungkin, sahlah scammer sebab diapun tak sabar nak perdaya orang lain pula!

Korang pun tak sabar jugak nak kaya, sampai korang takde masa untuk rujuk peguam atau orang terdekat atau baca buku Hamka keretamayat. Terus buat Investment puluh ribu ada yang cecah juta secara senyap-senyap dan bila dah sangkut…

Dari sifat tamak, tukar kepada MALU tak kena tempat, terus rahsiakan kena tipu sebab malu sangat kalau orang tahu, malu nak cari peguam lawan sebab dah habis modal tak kan nak meminjam? Adohai.., ,

Last-last korang cakap nak sedapkan hati: “tak pe lah nanti scammer merangkak cari saya di akhirat”

Jadi scammer pun enjoy cari mangsa baru sebab korang malu nak kongsikan kisah bagaimana korang boleh tertipu. Korang lebih rela jumpa di akhirat sedangkan dengan cara korang membisu, maka lebih ramai mangsa akan terkena.

Nasihat saya kepada yang kena tipu, updatelah FB, bagitahu saya kena tipu sebab kejahilan saya, dan kongsi tip bagaimana nak elak dari awal.

Kepada yang belum kena tipu, sebelum nak invest atau nak pindahan wang kepada pihak ke 3, tolonglah buat solat istikharah dan tahajud serta hajat. Doa kepada Allah minta petunjuk dan jangan nak syok sangat nak pencen esok.

Lepas tu bermesyuaratlah dengan orang lain, jangan tamak .

Ada duit, belilah buku dan membacalah.

Membaca jambatan ilmu, tak membaca jambatan scammer!

Woha!

Ps: Siapa nak baca bahan bacaan yang rare, yang boleh meluaskan kawasan otak, hingga mampu berfikir luar kotak, saya ada buku best, sila rujuk komen. (sempat promote, hehe)

"Membaca jambatan ilmu, tak membaca jambatan scammer!"

 

 

Oct 26, 2020

Solat Lewat Isyak itu bagus?

Salam abang mayat, saya dengar solat isyak lewat malam lebih afdal, maka saya berjaga lewat dan tak tidur takut subuh tertinggal, lepas solat isyak jam tiga pagi, saya nak solat tahajjud, tapi tak boleh sebab saya belum tidur, jadi saya dalam dilemma, jika tidur terus terlajak subuh?, jika tak tidur tak boleh solat tahajud, boleh tuan mayat share jawapan tuan?

XXXXXXX

Salam, Nak jawab bab masalah agama, kena faham bahawa islam itu adil dan perlu terlihat adil. Adilnya islam maka Islam tidak boleh halang orang nak buat baik dan Islam kena larang orang buat salah. Itulah adil.

Dalam masalah kamu, nak tahajjud tapi belum tidur, maka islam tak halang sesiapapun nak solat malam tanpa tidur, boleh jer nak qiamulai tanpa tidur, ada kisah zaman dulu orang solat isyak dan subuh wudhu yang sama sebab ibadat tanpa tidur wudhu tak batal,

Cuma bonus pahala lebih bagi mereka yang dah tidur sebab sanggup tinggalkan keselesaan dan pilih untuk ibadat malam, maka solatlah kamu lepas isyak jam tiga pagi tu, solat tasbih ke, solat taubat ke, solat sunat apa apa ke, teruskan, sebab Islam tidak boleh halang orang nak buat baik selagi kebaikkan itu tak bertentangan dengan syariat islam. Cuma lebih afdal jika tidur, tak tidur lagi nak ibadat jugak, no problem. Teruskan.

Tapi sini abang nak kene tegurlah, kerana Islam juga ajar, kita kena larang orang buat salah, maka yang kamu pergi melewatkan solat isyak sebab nak pahala lebih tu tak betul, sebab pahala lebih solat jam tiga pagi dah diganti dengan tahajjud, dan solat isyak masuk lepas habis cahaya matahari di kaki langit, jam 8.30 macam tu, dan banyak hadis suruh solat awal waktu, berjemaah, tempat azan di azankan.

Maka perbuatan sengaja lewatkan isyak tak betul sebab mati tu tiba tiba, tapi jika Nak lewatkan solat jugak, boleh.., iaitu kena ada alasan kukuh, seperti sedang berperang, sedang berjihad, sedang belajar dan lewat itu secara berjemaah, bukan individu, contoh ustaz nak ceramah sampai 10 malam, maka bolehlah solat isyak lewat 10 malam tapi masih berjemaah kerana itu adalah Sunnah.

Now you Know!

 

Kenapa lelaki bersunat?

“Abang mayat, saya ada dua soalan, Kenapa orang islam kena sunat potong hujung zakar? Kalau betul bagus bersunat, lebih baik Tuhan tak perlu buat selaput zakar!”

Hamka said:

Bang, bayangkan jika ada agama yang tak bagi potong apa apa pun pada badan, rambut tak boleh, misai tak boleh potong, janggut tak potong, kuku tak potong, bulu kemaluan tak potong, semua tak potong, apa akan jadi? Nak makan nasi tapi kuku panjang sedepa, waktu nak suap kena selak muka sebab rambut tutup muka cecah lantai, dan bila dah selak muka kena selak misai pulak, tak ke susah?

Jadi Islam ni agama paling common sense, benda boleh potong, kita potong, Nabi bagitahu 40 hari kena potong misai, bulu ketiak, bulu kemaluan, dan lain-lain.

Orang isam ni pembersih, hingga kuku kena bersih sebab nak solat lima kali sehari, jadi salah ke potong hujung kulit zakar (prepuce foreskin)agar lebih bersih waktu kencing terus keluar tenpa berputar dalam kulit zakar?, bini nak pegang pun suka sebab ada lekuk, lepas tu senang nak basuh. Common sense semua tu!

Nak mudah faham,

Allah bagi tahu hidup ni ujian, bila ujian dah tentu ada peluang untuk buat benda betul dan ada peluang untuk buat benda salah.

Macam di sekolah ,cikgu buat ujian, contoh soalan, antara berikut, makanan manakah yang sihat?

A) Sayur

B) Burger

C) Snek

D) Sos Cili

Tak kan kau nak cakap, Cikgu patutnya jangan bagi pilihan jawapan B, C, dan D, bagi A cukuplah, nanti saya jawab snek sebab saya suka snek,tak lulus pulak, Adohai..

Sebab tu cikgu suruh belajar, lepas tu jawablah ujian ikut fakta, bukan ikut nafsu, ada jawapan betul dan ada jawapan salah. Korang pilihlah ikut ilmu yang di pelajari, dapat cikgu sesat, maka sesatlah korang, sebab tu berguru ni kena ramai, baru tak sesat.

Balik pada islam, pun sama, hidup ni ujian,

contoh soalan islam, antara berikut, makanan manakah yang halal?

A) Ayam

B) Babi

C) Tahik

D) Mayat

Tak kan kau nak cakap, Allah patutnya jangan cipta tahik, jangan cipta babi, , nanti saya makan babi, maka salah Tuhan sebab sediakan Babi. Adohai..

Itulah Ujian, Nabi adam dan Hawa di Syurga di larang makan buah larangan, dan diberi pilihan beratus ratus jenih buah, itulah ujian. Lepas tu Nabi adam diberi ilmu, tapi akhirnya nafsu sendiri, menguasai manusia.. Nabi adam salah makan, dan dibuang ke dunia…

Jadi cerita bab nafsu, mudahkan lagi penerangan kita tengok contoh 100 orang gemok, mereka semua diberi ilmu cara nak kurus, lepas tu setiap hari mereka boleh pilih nak makan makanan sihat atau tak sihat. Mereka boleh pilih nak bersemam atau nak berehat,

Setahun kemudian, 10 orang Berjaya kurus, 90 orang lagi bertambah gemok, sekarang nak salahkan siapa? Nak salahkan makanan lazat tapi tak sihat? Nak salahkan neflix? Nak salahkan sofa? Padahal korang sendiri yang tak mampu kawal nafsu.

Maka begitulah hidup, Nabi bagitahu bukan semua orang masuk syurga, ramai yang akan masuk neraka, sahabat Tanya siapa yang masuk syurga, Nabi bagitahu orang yang ikut Sunnah, maka balik pada bersunat, selain dari common sense kajian sains bahawa berkhatan itu lebih bersih, yang penting berkhatan tu adalah Sunnah. Faham?

Ok, apa soalan kedua?

“Err, tak jadi nak Tanya sebab abang dah jawab”

Yang mana tu?

“kenapa tuhan cipta babi jika tak boleh di makan?, tapi abang dah jawab tadi, saya dah faham”

Woha!

 

Oct 25, 2020

Jarakkan Solat tak sah?

“Abang mayat, Ada Pak wahab bagitahu solat jarakkan saf ni bukan Sunnah, bidaah, lebih baik solat sorang sorang kat rumah, boleh saf rapat dengan anak bini. Kalau pergi solat jugak, jarakkan saf, tak sah sebab bidaah! Bidaah haram, Nabi tak ngaku ummat! Bila baca hujah mereka macam masuk akal jugak, saya jadi serba salah, mohon pencerahan”

Hamka said:

Adohai, Sampai macam tu sekali kefahaman bidaah mereka? Dengan kefahaman yang cetek sebeginilah hingga orang macam ni, sangup bidaah sesatkan orang yang zikir lepas solat,orang tahlil, orang baca Yassin malam jumaat, dan sekarang orang solat jarakkan saf pun nak di biadah sesatkan?

Benda simple jer ni, bagitahu kat Pak wahab tu, Jarakkan saf ni sebab nak jaga nyawa. Bila berdepan dengan hokum agama dan nyawa, islam ajar, jaga nyawa dulu!

Tak percaya? ada kisah sahabat nabi yang dipaksa murtad, jika tak murtad akan dibunuh, maka sahabat ini pura pura murtad dan bila bertemu Rasulullah, Nabi kata Allah lebih tahu hatimu dan tak salah perbuatan itu sebab darurat. Jaga nyawa dengan pura pura murtad dibenarkan, Nampak tak pak wahab?

Contoh lain, bila lapar kebulur tak ada makanan yang ada hanya babi, fatwa agama menjadi longgar hinggga boleh makan babi demi selamatkan nyawa.

BOLEH MAKAN BABI sebab nak jaga nyawa, tau tak?!

Maka dalam bab hukum agama dan nyawa, maka kena dahulukan nyawa, jarakkan saf ni sebab nak jaga nyawa, solat jumaat wajib, jalan terus, solat Jemaah fardu kifayah jalan terus. Tapi bila rapatkan saf risiko wabak berjangkit terutama pada orang tua dan yang ada penyakit kronik, maka kenalah jarakkan saf.

Dan Nampak teknik begini berjaya sebab belum jumpa cluster masjid sebab mereka jaga jarak, jadi marilah kita solat berjemaah walaupun terpaksa jarakkan saf demi menjaga solat berjemaah dan pada masa yang sama menjaga nyawa, hashtag, Allah jaga kita, dan Allah tak ubah nasib kaum yang tak nak berubah, maka kita jaga kita dengan izin Allah.

Bila fikir balik, Patut bila jarakkan saf, masjid penuh sebab dah banyak ruang, rupanya tak penuh jugak sebab pak wahab ramai solat kat rumah rupanya.

Adohai.

Ps: Ada orang kata kat Mekah ramai orang macam Pak wahab, tapi elok jer solat jarakkan saf, tawaf jarakkan saf, Pak wahab Malaysia jangan over sangat boleh tak?

Woha!