Apr 4, 2012

Isteri cantik pun kena cerai?

(Kenapa lelaki sanggup ceraikan isteri pertama yang cantik dan kahwin dengan isteri baru yang kurang cantik..soalan yang tak sabar aku nak jawab)

Soalan pembaca:

Salam,
Terima kasih kerana masih ada lelaki seperti saudara yang menulis blog kereta mayat yang banyak membari nasihat membina disamping buat saye tergelak. Malam ini tiba tiba ada kemuskilan di hati saya yang membuat saye tergerak hati untuk meminta sedikit pandangan dari encik Hamka.

Soalan saya, kenapa ada suami yang sanggup ceraikan isteri yang cantik, dan kahwin dengan perempuan yang kurang cantik, sebagai contoh pelakon Awiie, bini bukan main cantik, tapi cerai dan kahwin dengan bini baru yang kurang cantik, sama jugak macam pengacara AC mizall, bini pramugari, tapi cerai dan kahwin dengan bini baru yang kurang cantik, terbaru, Ustaz Akhilahai, tinggalkan bini cantik, dan kahwin dengan wahida wassini yang kurang cantik dari bini pertama, soalan saya, bukankah lelaki memilih kecantikan?, tapi kenapa ada suami yang cerai isteri cantik dan kahwin dengan perempuan yang kurang cantik.

Nampaknya, teori mengatakan lelaki memilih perempuan cantik tidak benar, dan apa pendapat Encik Hamka tentang perkara ini, wah, rasa bangga gila dapat tanya soalan kepada Encik Hamka.

******

Hamka keretamayat jawab:

Banyak soalan yang belum aku jawab, tapi soalan ini buat aku tak sabar nak jawab, ha ha ha!

Kenapa lelaki sanggup ceraikan isteri pertama yang cantik dan kahwin dengan isteri baru yang kurang cantik? Hmmmmm...

Aku tak tahu apa masalah Awie, AC mizal atau Ustaz-Akhilehay bercerai dengan bini pertama yang cantik dan berkahwin dengan bini baru yang cantik jugak, tapi tidaklah secantik yang pertama, aku tak tahu, sebab artis bila di tanya kenapa bercerai? Jawapan mereka: “sudah tiada jodoh”

Sungguh betul jawapan mereka dan tak perlu kita nak korek lebih lebih. Tutup aib orang tu adalah sifat orang islam yang bertakwa. Amin.

Baik, balik pada topik, dulu..,  aku sebagai lelaki, juga jenis pantang bila terpandang wanita cantik, tapi lepas  aku dah kahwin, dan bila aku dapati ramai jugak member aku yang bukan artis tapi kahwin bini lawa macam artis dan akhirnya bercerai macam artis dan kahwin dengan bini baru yang kurang cantik macam bini artis yang bercerai tu dan bila di tanya kenapa bercerai pada kawan aku yang bukan artis tapi jawab macam artis, iaitu sudah tiada jodoh dan mahu bini baru yang beriman sambil menjawab macam artis.. (aku sudah lost di sini-okey?)

Kat mana tadi?

Baik, dulu aku juga jenis pantang bila terpandang wanita cantik, tapi lepas  aku dah kahwin, dan bila aku dapati ramai jugak member aku yang kahwin bini lawa tapi bercerai, dan kahwin bini baru yang kurang cantik, dan sebab mereka member aku, maka aku telah tanya secara serkap jarang dan bahang gambang, akhirnya aku dapat kesimpulan kenapa mereka bercerai walaupun bini lawa dan bila dikaitkan dengan Hadith Nabi, maka bertambah yakinlah aku akan kebenaran hakikat ini.

Dengar sini wahai semua bini orang yang cantik atau perasan cantik!

Terdapat dua perkara yang sangat penting dalam rumah tangga yang sering di anggap remeh oleh orang perempuan tapi sangat besar di sisi lelaki.

Pertama: Sila teman suami waktu makan. Tolong!

Kedua: Jika menolak untuk bersetubuh, atas sebab yang patut, jangan lupa qadha(ganti balik) seberapa segara yang boleh. Tolong!

Bab makan ni, ramai perempuan bagus bab masak, beli barang basah, potong sana, rebus sini, goreng sinun, lalu hidang atas meja.

Tapi bila suami mahu makan, isteri boleh pula buat kerja lain seperti tengok TV, menjahit, jaga anak, kemas rumah atau tidur dengan alasan, saya sudah siapkan semua hidangan, tapi selera makan pula tiada, jadi saya mahu berehat sekejap. Apa ke jadah?!

Lalu makanlah suami korang seorang diri bersama syaitan yang akan menghasut suami korang dengan pelbagai perkara durjana.

Nampak remeh, tapi hakikatnya, perkara ini adalah sangat BAHAYA! Membiarkan suami makan seorang diri adalah kesalahan yang sangat besar dalam dunia rumah tangga. Sangat besar!!

Aku dah rujuk kepada 5 pasangan yang bercerai, ,  setelah aku selidik, hmmm, terdedahlah kesilapan bini lawa selama ini adalah: selalu biarkan suami makan seorang diri bersama syaitan, nampak remeh, tapi suami yang makan sendirian bersama syaitan akan lebih mudah menceraikan isteri berbanding suami yang selalu di teman isteri.

Puan Puan sekalian, kewajipan isteri bukan memasak, anda boleh beli makanan di kedai, dan itu tidak menjadi kesalahan, tapi, jika tidak menemani suami makan, adalah satu kesalahan dan akibatnya, suami anda akan mudah bergaduh dengan anda, dan bercerai-naduzubillah.

Layan suami makan, ada di sebut dalam hadith, dan menurut Buznama lagi, makan seorang diri akan ditemani syaitan, kerana itu para nabi menggalakkan makan secara berjemaah, jadi jangan biarkan suami korang makan seorang diri bersama syaitan, jika tak nak syaiitan hasut suami korang ceraikan korang talak lapan...jangan!

Korang bini orang semua ni masih ingat lagi tak?, perkara membiarkan suami makan bersama syaitan ini tidak berlaku di awal perkahwinan, suamipun senyum memanjang kerana tiap kali waktu makan, isteri setia meneman, tapi bila isteri sudah beranak, waktu makan sudah tiada isteri mahu meneman, kerana isteri sibuk uruskan anak, makan bersama anak, tidur bersama anak, lalu tinggalah suami mengunyah nasi yang bertambah masin kerana bercampur air mata dan air kecing syaitan!

Apa lagi nak di kata?

Aku ada kenal seorang pakcik yang mana bininya huduh, mulut leser, perangai boleh tahan cerewetnya, tapi Pak cik tu bertahan hidup dengannya sampailah bini beliau meninggal awal tahun lepas, selepas di korek rahsia kenapa bertahan hidup dengan isteri yang mulut macam puaka tu?, jawab bekas suaminya, isteriku tidak pernah membiarkan aku makan seorang diri, sekiranya beliau tiada selera, beliau tetap duduk bersama menemani aku makan sampai habis. Wanita begini, tidak akan aku tinggalkan seumur hidup.

Dengar tu wahai semua bini orang yang perasan cantik sekalian.

Ini adalah serius, wahai semua isteri diluar sana, tolonglah menemani suamimu makan, berbicaralah apa apa isu di waktu makan, bagus jika bercerita tentang ugama, tapi jika lemah iman, boleh juga bercerita tentang perkara dalam kain, dan jika tiada selera, jamahlah jua sesuap nasi, membiarkan suami makan seorang diri, membuka jalan untuk suami mencari teman di luar, dan akibatnya, rumah tangga menjadi bergelora. Tolong jangan biarkan suami makan bersama syaitan jika tidak mahu rumah tangga di kacau syaitan.

Baik, itu bab teman makan, sekarang bab teman tidur.

Menolak ajakan bersetubuh, dan suami diam sahaja, mungkin orang perempuan sangka suami tidak apa apa, tapi hakikatnya suami mengalami kecederaan dalaman, lalu air naik kepala dan meleleh ke telinga.

Benda ni bahaya, jangan terlalu kerap menolak ajakan bersetubuh dari suami. Terdapat hadith yang mengatakan Malaikat akan melaknat sampai ke subuh jika menolak bersetubuh, satu hadith lagi, jika suami ajak bersetubuh atas jubor unta, pun tak boleh tolak.

Argh, tak perlu aku cerita panjang lebar bab ni, semua faham sudah tentang betapa pentingnya kepuasan seks dalam keharmonian rumah tangga. 

Nasihat aku, jika suami ajak bersetubuh, dan andai kata puan puan terpaksa menolak di atas sebab yang patut, seperti deman, pening kepala, atau lain lain, tapi jangan lupa qadha balik seberapa segera bila sudah pulih dari semua itu, kalau boleh lafazkan dengan kata-kata:

 “Bang, semalam maaf sangat sebab kepala pening, sekarang sudah sihat, jom qadha bersetubuh!”

InsyAllah, isteri yang berbuat demikian, suami akan fikir seratus empat belas kali sebelum mahu bercerai.

Cukup sampai situ, naik syeikh pulak nanti orang yang belum kahwin baca bab ni,

Sebagai penutup, ingat pantun penuh falsafah dari  Hamka keretamayat ini baik baik:

“Apa guna berbini cantik,
 Bila makan tidak meneman,
Apa guna isteri romantik
Jika selalu mengelak di ranjang”

Woha!

Ps: InsyAllah, isteri yang melayan suami makan dan tidur dengan baik, suami akan fikir seratus empat belas kali sebelum mahu bercerai. InsyAllah. Semoga bini aku dan semua bini orang dapat amal apa yang aku sampaikan. Chow!

Pps: Buku aku ada banyak lagi info berguna untuk laki bini, InsyAllah.

206 comments:

1 – 200 of 206   Newer›   Newest»
Anonymous said...

1st :D

Hamka said...

Tak aci, tak baca dan tak de ID, next!

Amirah said...

Pembetulan, Akhil kahwin dengan waheeda lah bukan wardina hehe

Azmi Sham said...

4th...

Anonymous said...

akhilhay kawin dgn wahida wassini bkn dgn wardina . harap maklum :D

Hamka said...

ha ah, bukan salah aku, salah penanya. piece..

anGah said...

wohaaaaa

anGah said...

aku lambat sebab baca sal makan tu, sepatutnya komen dulu baru baca..

Hamka said...

Tapi aku edit jugaklah, marah pulak wardina kat aku karang

aiman said...

cantik la bkn acntik . byk typo kali ni kan hehe :D

Anonymous said...

elok edit cpt2 lah encik hamka. haha

Hamka said...

ok, roger

Ryehanna said...

Bagus.

Ingatan utk diri ini dan other mommies out there...

Zarita az said...
This comment has been removed by the author.
Syazwan Che Deraman said...

guwa belum kahwin.
tapi bila baca bab bersetunuh tu.
rasa nak kahwin cepat cepat.
hikhikhik.

burn said...

serius bro...mmg info dan ilmu yg menarik...aku klu ada bini satu hri nnt aku nak pesan perkara ni kat dia...kikikih

Hamka said...

terima kasih kepada yang sudi teman aku mengomen.

aku nak tidur dahulu!

he he he

Tengku Red said...

Tips untuk bakal isteri!

Woha!

Zoe said...

baiklah

nana said...

betul!
mkn dan tdo..
kene beteman..

tambah pahale..

harap2 laki aku
tak ceraikan aku..
woha..

aku yg perasan santek!

JOURNEYMAN said...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Minta jasa baik pihak Tuan untuk linkkan blog JOURNEYMAN http://journeyisman.blogspot.com/ dalam SENARAI 'BLOG PILIHAN' milik Tuan agar maklumat dan info2 Politik dapat kita kongsi bersama.

Akhir Kalam, semoga penulisan anda dapat memberi inspirasi buat pembaca lebih matang dalam menentukan masa depan politik Negara, Insyaallah.


Blog anda juga telah saya senaraikan antara blog menarik yang WAJIB dikunjungi pembaca di blog saya. Sekian. TERIMA KASIH



"Paparan Info Politik menjangkaui sempadan ideologi."


http://journeyisman.blogspot.com/

Anonymous said...

Ada juga yg dah teman makan dan tidur ditinggalkan... tp mungkin peratusnya kurang..moga yg dah diteman makan dan tidur hanya ditinggalkan pergi bila dah jadi jenazah..
Betul tak Hamka...?

Skyry Haru said...

yang ke-100!

Anonymous said...

yang ke 300!

Anonymous said...

Sonang yo... Sbb pompuan tak cantik la suka kacau laki org...

norinaomar said...

aku suka suka suka suka entri ni..memang peringatan untuk aku jugak nih

Lady Windsor said...

..tapi kan encik hamka, ada kawan aku ni...bukan kategori cantik tapi ok, masak pandai, selalu teman lakinya makan...pendek kata apa saja lakinya nak, nahh tersedia terus...tapi cerai juga..oh ya mengikut katanya, lakinya anak emak...cemane tu?

ainShahajar said...

Oho. Patut la kalau mak kerja. Mak suruh sy teman abah makan. Bukan suruh la. Wajib. Hehe. Tengkiu. Tips bagos nih.

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

ooo... nice sharing...

Hamka said...

(((..tapi kan encik hamka, ada kawan aku ni...bukan kategori cantik tapi ok, masak pandai, selalu teman lakinya makan...pendek kata apa saja lakinya nak, nahh tersedia terus...tapi cerai juga..oh ya mengikut katanya, lakinya anak emak...cemane tu?)))

banyak yang kita nampak, tapi banyak lagi yang kita tak nampak.

: (

Anonymous said...

Salam Hamka, plzz jawab eik komen sy nie..Hmmmm sy selalu teman laki sy makan, stoking pun sy pakaikan, kalau hari cuti siap breakfast on bed, mandi sama2, sabunkan dia, sy bukan perasan tapi sy katagori cantik manis..tapi dia ada skandal ngan bini org umur 35 tahun. Sy baru umur 28 tahun....apa yg lelaki nak sebenarnya????

mama farah said...

terus aku taip kt mesej fb laki aku "malam ni ganti ok" kah33333333333333333333

Hamka said...

(((Salam Hamka, plzz jawab eik komen sy nie..Hmmmm sy selalu teman laki sy makan, stoking pun sy pakaikan, kalau hari cuti siap breakfast on bed, mandi sama2, sabunkan dia, sy bukan perasan tapi sy katagori cantik manis..tapi dia ada skandal ngan bini org umur 35 tahun. Sy baru umur 28 tahun....apa yg lelaki nak sebenarnya???? )))

Mungkin bini orang umur 35 tahun tu selalu teman makan suami kau dan waktu teman makan muka penuh ceria dan ketawa mengekek ngekek bila suami buat lawak yang selama ni kau tak paham.
Ok, aku tulis berdasarkan pesanan Nabi, suruh bini teman laki makan, dan teman tidur, dan tulisan aku berdasarkan kawan kawan aku yang bercerai, ada banyak sebab, tapi aku tak pergi detail, aku ambik yang relate dengan hadith nabi sahaja, kadang kadang, kita tak paham kenapa orang yang dah tengok mukjizat Nabi tapi masih kapir, itulah namanya, HIDAYAT kerja Allah, kerja kita buat yang terbaik, andai kata suami nak mati kapir macam yang terjadi kepada isteri Firaun, apa nak di kata?
Allah know best!

Akim Iqbal said...

“Apa guna berbini cantik,
Bila makan tidak meneman,
Apa guna isteri romantik
Jika selalu mengelak di ranjang”

grr nak kawin..

cik AngguR said...

baru tau makan pon kena teman ~

msredcheesecake said...

Saya mmg selalu teman hasben makan walaupun bukan saya yg masak atau saya tak makan sebab diet..... tapi ada juga masa saya tak dpt teman...

msredcheesecake said...

Saya mmg selalu teman hasben makan walaupun bukan saya yg masak atau saya tak makan sebab diet..... tapi ada juga masa saya tak dpt teman...

Cik Tanah said...

Tak habis-habis lelaki nak hi-lite bab layanan isteri kepada suami.. dalam rumah tangga, jangan buat isteri mcm duduk dalam dewan peperiksaan...

Cuba kupas isu lelaki yg mengabaikan tanggungjawab... makin banyak artikel di kupas ttg tanggungjawab isteri.. makin melangitlaaahh ego lelaki.

apply mana yg memihak kepada diri sendiri je,

blog hamka ni dah banyak cerita masalah dunia yg tah bila nak selesai..tak habis habis nak hi-lit SEX tu ptg bg orang laki.. hey penting jugak untuk pompan! cuba hi-lite sikit!

dulu sendiri ckp tak suka dengar kutbah ttg dunia... masalah dunia.. lebih suka cerita pasal akhirat... syurga.. neraka.. azab dan nikmat allah..

sekarang sendiri yg sibuk nak bercerita hal-hal dunia..

lepas baca... habis takde tinggal kesan... orang masih buat dosa! suami still ego melangit.. pompan masih tak hormat suami!

PemilikMataCoklat said...

Tak sabar nak kawen, tapi calon tak jumpa-jumpa pun lagi, Hamka rekomen sorang, hahahaha

Hamka said...

Aik, suruh teman makan pun marah?!

Apa salahnya suami malu makan sorang sorang sama macam malu solat sorang-sorang. solat berjemaah dan makan berjemaah. simple.

Hamka said...

PMC, bab rekemen yang aku paling tak reti.., isk!

faizal abd fathi said...

steady !!!! so para suami boleh kasi blog ni kat isteri suruh dia baca...kalau masih macam dulu gak...jangan salahkan suami ye...heheheh

Fais Al Hassani said...

Assalamualaikum wbt. Jawapan yg baik & tips yg amat baik juga :)

slusla said...

aku baru jer bercerai.. isu ni memang ada betulnya.. si isteri kadang2 tak amik berat pasal hal ni..

Anonymous said...

hadith nabi kate makan elok berjemaah..bukan tak teman makan bolej jadi cerai-berai..


jangankan nak solat kat masjid/surau..solat pun di akhir waktu (kdg2 solat pun missed), jadi imam pun takut,puasa sunat tak penah, sedekah langsung takde..duit belanja rumah pun bini support..tlg basuh cawan pun tak penah (bini pun penat carik duit okay)..sendiri je nak puas..bini puas ke tidak ke tak ambil tau pun...kalau pasal tak teman makan pun boleh ceraikan bini..tak tau la..

takde nama said...

ada betulnya..saya kawen dgn org yg pernah beristeri..itu antara jwpn dia..mkn kat rumah sorang..tido sorang walau dlm rumah sendiri..walau isteri tak keje..

saya pun kdg2 penat..tapi buat je la yg saya rasa t/jwb..mmg kdg2 nangis la masa msk masa urus rumah kain baju..mmg penat sgt sbb saya pun keje..kdg dia perasan saya nangis masa buat keje rumah..

tapi yg bagusnya dia tak penah marah saya apatah lagi tinggi suara pada saya..saya berlakon la sikit lenguh2 bdn le ape..then dia offer nak picit2kan kaki tgn bdn semua..ceh dia pun berlakon jugak..picit kaki kejap je..picit lain yg lebih...........

budak badak said...

thanks... bole bt pedoman nant :)

Anonymous said...

ada benar dan ada tidaknya dalam sesetengah komen2 di atas.. apapun lain orang lain pandangannya.. maaflah jika saya agak kurang bersetuju sebab pengalaman dan apa yang saya lihat sendiri disekeliling saya.. yang penting perlu ada sikap menghargai pasangan insyaAllah akan bahagia.. kurangkan mencari kekurangan tetapi sentiasalah melihat kelebihan.. insyaAllah..

aqel said...

tak aci! pantun tak rhyme!
meneman =/= ranjang.
haha.

tapi isi best. bole jadi panduan inshaAllah.
tq tq.

cik tanah said...

hamka macam dah start jadi mcm orang nak glemer kat internet.. bukan tujuan blog ni utk nota diri sendiri ke?

letsay laa nak sentuh pasal bertapa penting nya sex pada suami... semua nak point out kurang orang pompan.. suruh gadha laa apa laa.. mcm teruk sgt la perempuan yg tak buat mcm tu..

tugas suami utk bentuk isteri!

kalo isteri takmo/terlepas pandang/ bak kata ko taknak makan sama sampai jd punca bercerai,

apsal ko tak AJAR BAKAL-BAKAL SUAMI cara nak nasihat isteri? cara nak tarbiyah isteri?

apa salahnya kasi ajar lelaki to lower their ego and say "sayang mari teman abg makan.... nanti abang teman sayang lipat baju"

ko meletak punca kedamaian rumahtangga bnyk kat pompan tau tak..aku tak tau ko perasan ke tak benda ni. Letsay aaa ko sebut pasal qada sex tu.. aku bet akan makin melangit laaa ego lelaki bila isteri dia TAK BUAT MCM ISTERI KO! HABIS KENA KONDEM! ko ingat semua lelaki ilmu agama ngn ilmu saikologu hebat mcm ko ke??



mana hamka yg bercerita pasal pahala nikmat syurga, azab neraka ?
mana hamka cerita ttg pahala memudahkan suami? menyenangkan hati suami? berbakti dengan suami semua..? apsal ko tak cerita pahala membuat kerja rumah semua?

ko ingat semua isteri/pompan iman tebal ke? kasi laa panduan nak meningkatkan iman.

ini tak....

eda_ej said...

time kaseh sudi kongsi info.. =D

Mama Rocks said...

salah tu pun sampai kena cerai berai? boleh je tegur elok-elok, tak ingat ke jasa isteri yang penat lelah jaga anak, urus rumahtangga

Anonymous said...

So lain kali bila suami complain makanan terasa masin, itu adalah kerana dah bercampur dengan airmata kesunyian suami dan air kencing laknatuLLAH.. Hih!

kak mah said...

Perkongsian ilmu yang baik.

Anonymous said...

Hamka..
Apa patut buat jika suami yang suka marah dan tengking-tengking?

Adakah diam cara yang terbaik?
>sedih< (-_-')

Butterscotch~ said...

nape rmai xpuas ati ttg post hamka kali ni? esp pompuan...
aku jua pompuan...amek la the gist of it...xkn hamka nk kupas sume menda dlm 1-1 post kot...jenuh la wey...jgn emo sgt...hek~
ok...got it...tman suami ble mkn!!! thanx hamka.bguna ntok mase dpn! >.<

iluvtupperware said...

sbenar-benarnya.. memang betul apa yang hamka bgtau tu..
tapi kan.. meneman tidur dan makan itu sgt mudah didengar oleh anak dara yang berhajat nak kawin, namun percayalah.. bila anda jadi seorang isteri orang, sukar nak buat...
Mengadu sja pada Allah semoga diberi kerukunan dlm rumahtangga.

Anonymous said...

Butterscotch, kamu pun emo bagi nasihat kat mereka.. 2 x lima aje..

teman suami makan, dan bagi makan yang sedap-sedap.. bukan sekadar hidang roti gardenia butterscotch .. Woha!

Wanita Bertudung Hitam said...

pergh tips yg tak mungkin didapati di tempat lain! harap2 gua ingat la bila gua da kawen nnt (ntah bila la tu kan)..bagus bro sebar ilmu camni..

Anonymous said...

Apa guna berbini cantik,
Bila suami tgk lain pompuan,
Ape guna isteri romantik,
Bila suami tgk takde perasaan.
Woohaaa...

Anonymous said...

Pesan org tua...nak dikasihi suami jaga 2 perkara iaitu perut dan zakarnya

TiSu MuKa said...

dah btol la tips ni..pe mslhnye..bile pkir2 blk..mmg pon,bile pempuan dah de ank,die lbeykan ank dlu dri suaminye.sye ni bru de ank,wat mse ni suami fhm la kot,sbb bby bru 2 bulan lbey...tp if dah 2 thn sill wat mcm ni..rse2nye mau hubby x blk umh..huhu...yelah,asal mlm dah pnt,lps tidokan ank,kite ttdo skali..time mkn mmg slalu temankan tp trase gak slalu sisihkan die..sian hubby..tp sabar ye bang..ank dah bsr ckit,bole lah lyn abg btol2...huhu..blk nk minx ampun..huuu...so,yg mne2 pempuan yg xley trime bab ni..redha jelah..asal kite bole masok syurga slagi suami kite ade ni hargai lah die klau kite nak dihargai..conferm die syg kt kite..kalau kite pandai tackle die..pe slhnyekan?suami kite gak... bukan suami org lain..time nak kawin xmo pkir ,bile dah kwin x dpt trime..adoy..open la ckit akak2 oii...

siti said...

ermmm mcmane pulak kalo suami tlg qadha kan mana yg terlps tu ;)

Anonymous said...

Suami komplain makanan masin sbb makanan dh bcampur air mata n kencing syaitan bkn sbb bini xteman makan sbb suami yg xbaca doa makan..woha..

Suami makan nk bteman tp xnak plak teman isteri masak,kemas rumah,lipat baju dll..sbb xteman mkn pn nk bcerai,nsib lafaz cerai kt pihak suami,kl x,dh lama isteri2 ceraikn suami2 mereka sbb xteman sms buat kerja.

Isteri xlayan suami diranjang mmg bdosa..suami plak xtahan trus nk cerai bini sbb xlayan..tp suami xlayan isteri diranjang xbdosa ke?kl lafaz cerai kt pihak isteri,alamak nyer tiap2 mlm suami kene cerai.

Isteri nk sgt teman suami mkn tp time tu r anak buat hal,nk susu la,nk tido la..anak merengek,suami gak yg xtenang nk mkn..salah isteri ke???

So,perlu ada tolak ansur dlm perkahwinan,bru r adil.

siti said...

hidup berumahtgga saling lengkap melengkapi...

kalo suami benci isteri dia malas..dia kene tgk diri dia pulak..ada x benda yg dia malas buat? mst ada kan?

so muhasabah diri itu perlu...

'ayat dari ustazah pagi td" ;))))

aisya zainal said...

aku sang budak2 perempuan yang membaca entri kali ni akan mengambil langkah berjaga2 demi keharmonian rumah tangga aku. mudah2an itu salah satu sumber PAHALA aku nak masuk syurga.
mekasih hamka!

Hasyash said...

such a good reminder for pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga.. ta sgka lak, isu teman makan pon boleh jadi satu isu untuk bercerai.. btw, cantik pantun...

Inspector Saahab said...

soalan yg menarik. kupasan yg menarik.

namun perlukah kita berbicara tentang hal ini?

eheh

Unknown said...

mmg bgs peringatan tu.. buat para isteri.. tapi selaku org yg dh jd suami org, aku rasa sang suami yg menceraikn isteri semata2 sbb tak temankan makan adalah suami yg dayus.. perkahwinan lebih dari sekadar duduk mengadap muka pasangan kita ketika makan.. tu belom sentuh bab suami jd imam dlm solat, bab didik hal agam etc.. so kene la ada tolak ansur.. lelaki yg baik utk isteri yg baik..

-suami orang-

Tick-A-Lock said...

"(((..tapi kan encik hamka, ada kawan aku ni...bukan kategori cantik tapi ok, masak pandai, selalu teman lakinya makan...pendek kata apa saja lakinya nak, nahh tersedia terus...tapi cerai juga..oh ya mengikut katanya, lakinya anak emak...cemane tu?)))

banyak yang kita nampak, tapi banyak lagi yang kita tak nampak.

: (

8:05 AM, April 04, 2012"

-asal posted by Hamka?curious~;p

Terdetik nk ulas komen CIK TANAH. Saya rasa cik tanah ni org yg educated. Mcm saya (nak jugakkk tu..hehe). Org yg educated ni biasanya bnyk sgt bfikir. Kdg2, sorry to say..terlebih pandai coz terlebih fikir (sy la tu;p). Sbagai isteri, saya rasa saya dah buat apa yg saya tau kena buat utk suami. So, tak heran la suami abes office hour, trus nk balik umah smpai kena tego ngn opismate (asben kata). Semalam pun tetibe kena handle projek mlm2, nak jugak balik umah (saya dh siap packaging baju suh tido umah kwn tapi dia keluar rumah laju-laju, tak nak..sweetnyew!HAHA). Kiranya mcm bjaya la kan jadi isteri idaman suami. HAHAHA.

Tapi kalau ada sesuatu yg tak align dgn kepala sy, mmg saya emosi. Itu payah nk ubah. So, bila dh mcm tu, sesolehah mana sy buat sblm ni, jadi tak bguna sgt la kalau 'buat muka' pd suami. Btul tak?

Satu pkara yg saya belajar (baru je ;p), jgn buat sesuatu pkara kerana suami. Buat kerana Allah. Teorinya mudah saja, sebab Allah yang suruh kita taatkan suami dlm keadaan apa sekalipun (kecuali perkara yg melibatkan dilarang agama). Suami hanya subjek utk dapat keredhaan Allah.

Panjang sgt pulak komen sy ni. So diringkaskan, cube cik tanah search n fahami artikel ni,"Wanita Solehah Dalam Penyelesaian Masalahnya". Ada satu lagi artikel, tapi saya tak simpan tajuknya (coz saya print out, tak simpan sofcopy), apa yg cik tanah tanya Hamka, terjawab di situ, (Mingguan Wanita, bil: 1361)

Bila kita faham, hati cepat sejuk, keperluan suami tetap terjaga (walau hati panas payah nak sejuk) :)


sorry tuan punye blog. terlebey taip suda~~~

kerintingputih said...

Ada benarnya apa yang diperkatakan.

cik tanah said...

sebenarnya apa point tuan blog tu betul belaka.. cuma approach yg dia guna mcm kebiasaan blog blogger typical yg mengupas isu rumahtangga.

entah laa dr dia start menulis dulu... lain tak mcm sekarang, lebih kepada nak please readers je.

nak tunjuk kalo nak bahagia, takmo kena cerai.. blablablabal.. buat gini buat gini... lepas tu bukak cerita isteri firaun ..

ambil iktibar boleh dari sejarah, nak aplikasi pon boleh.. tp kalo nak relate dengan keadaan rumahtangga sekarang. kena bnyak tambah dan tolak.

aku suka bila isu-isu mcm ni disentuh dengan cara yg boleh meningkatkan iman.. kalo u baca entry dia dari dulu.. u paham kot.

walo berfokus kekurangan isteri/suami tp perasaan nak berbakti dan bersabar tu dapat dipupuk.

Ni tak habis-habis nak hi-lite air masuk ketelinga je.

entah la...

mcm aku dah kawen pon .. suap anak suap suami jugak kot aku nak kasi anak aku makan dulu,

laki aku pon, kalo aku tak teman sekalipon dia ajak jugak. atau suapkan jugak aku makan... walo sesuap 2 sekadar "rasa cepat sedap ni"

takde la "PUNCA AKU BERCERAI SB ISTERI AKU TAK TEMAN AKU MAKAN"

lemah sangat ke ASAS AGAMA KAU nak guna alasan mcm tu?

Anonymous said...

SEORANG LELAKI DI MARAHI, DIDEBIK OLEH SANG ISTERI DI DEPAN KHALAYAK TAPI SISUAMI BUAT TAK KISAH DAN TAK TAHU JE MESKIPUN ADA RASA MALU DALAM HATI PADA KAWAN2.DITANYA ORANG KENAPA JADI MCM TU,CERAIKAN JELAH,TAKKAN NAK SIMPAN LAGI.
SI SUAMI SEKADAR BERMADAH " SAKIT PERUT DLM SEMAK"

cape said...

Cik tanah, kamu ada masalah dgn suami ker??... tetiba emo kan. takpe, kami semua doakan kebahgiaan cik tanah hinga ke akhir hayat. Amin..

Anonymous said...

Lol

Hamka said...

Jawab mana sempat.

Ok, aku rasa pada mereka yang slow sebab tak paham entry ni, aku tak cakap kawan aku tu cerai on the spot bila bini tak teman makan, banyak lagi faktor lain.

Tapi sebelum bercerai tu, layanan memang hambar, layanan ada banyak, tapi bila bab makan- sama macam orang bujang- apa guna bini?, bila bab naik stim kena menlancap macam orang bujang- apa guna bini?.

Deretan peristiwa tu, bergaduh, bertekak, cari salah, dan bercerai.

Jika bergaduh dan bertekak tapi masih buang ego dan makan sekali, dan tak biarakn suami melancap, aku rasa pintu perdamaian akan mudah tercapai.

Dan aku cukup setuju dengan komen ini:

(((Ramli Samsuri: arwah mak sy dulu lepas masak mesti asingkan bahagian utk anak2, pastu panggil anak2 mkn dulu. dah settle baru mereka mkn berdua sambil berbincang apa yg patut. time mereka mkn anak2 mmg tak berani dekat (sbb arwah bpk garang sikit hehe). sampailah anak2 dah berkahwin dan beranak pinak, mereka msh lg setia mkn berdua.))

Dan ini

(((iluvtupperware : sbenar-benarnya.. memang betul apa yang hamka bgtau tu..tapi kan.. meneman tidur dan makan itu sgt mudah didengar oleh anak dara yang berhajat nak kawin, namun percayalah.. bila anda jadi seorang isteri orang, sukar nak buat...)))

dan ini

((((ainShahajar: Oho. Patut la kalau mak kerja. Mak suruh sy teman abah makan. Bukan suruh la. Wajib. Hehe.)))

dan aku cukup suka dengan falsafah
dari kemen ini

(((Pesan org tua...nak dikasihi suami jaga 2 perkara iaitu perut dan zakarnya)))

Aku jugak suka komen ini

(((cape: Cik tanah, kamu ada masalah dgn suami ker??... tetiba emo kan. takpe, kami semua doakan kebahgiaan cik tanah hinga ke akhir hayat. Amin..))

Dan untuk soalan: Hamka.., Apa patut buat jika suami yang suka marah dan tengking-tengking? Adakah diam cara yang terbaik?,

Hamka: ya diam cara terbaik, lepas tu teman makan, dan bila makanan dah penuh mulut dia, dia akan berhenti tengking.., lepas tu teman tidur, jika mengigau sambil tengking tu cerita lain. Sabaralah puan, nyawa dan hati suami puan ada dalam kuasa Allah. “Apabila beginilah caranya Allah nak selamatkan kita dari azab api nereka dan masukkan kita ke dalam shurga yang kekal abadi, alangkah 'indah-nya' penderitaan ini..."

makcik.shima said...

this is a great article. thanks!

Anonymous said...

Salam..
terima kasih hamka.

Saya sangat setuju dgn ni:
(((iluvtupperware : sbenar-benarnya.. memang betul apa yang hamka bgtau tu..tapi kan.. meneman tidur dan makan itu sgt mudah didengar oleh anak dara yang berhajat nak kawin, namun percayalah.. bila anda jadi seorang isteri orang, sukar nak buat...)))

Wadi AR said...

hahaha. adoi hamka. entri bagus

abeta said...

alahai..mcm2..hamka cuma bagi nasihat bagi tips..kita nk ikut..kita ikut..tak nk ikut..tu hak kita..hamka bkn la perfec nk total bagi solution semua prob dlm dunia ni..anyway..nice articl..kita cuma usaha yg terbaik..yg selebihnya serah kt Allah..hehe..

mekluv said...

Nafsu makan dan nafsu seks....layanlah sebaiknya...jgn ditolak...

bear said...

Sekarang baru aku faham, sebab apa mak aku limit kan hujung minggu untuk makan bersama dengan ayah aku pada setiap hujung minggu. Mak dan ayah aku kerja pada hari hari biasa. Aku cuma kira itu perkara biasa dalam berkeluarga. Dan ya ajal telah memisahkan mereka. Terima kasih Hamka!

Wan said...

dah dapat suami hensem pun isteri mintak cerai, pastu isteri kahwin ngan laki yg lebih hodoh dari bekas suami dia..kenapa?

sebab
(1) suami sibuk sangat keje,balik tengah2 malam atau pagi2 buta, kadang balik tak tentu mase or kadang2 tak balik langsung..isteri nak ikut timing suami pun payah sbb isteri pun keje gak dan nak jaga anak2 lagi..susah nak cari masa makan same2

(2) suami asyik mintak setubuh tapi tak pernah terpikir nak puaskan isteri,sibuk nak puaskan diri sendiri jer...

**kisah benar**

zamie a.k.a az said...

mintak izin nak copy/paste kat email....best entry ni...

zamie a.k.a az said...

mintak izin nak copy/paste kat email....best entry ni...

TantePiya said...
This comment has been removed by the author.
TantePiya said...

mula-mula baca entry ni, dah rasa oke. tapi bila baca komen-komen (terutama yg 'isteri orang') perasaan gamophobia tu semakin menjadi-jadi. (-.-")

Aini Qamariah said...

Ish2...haha ini je mampu aku taip.wohaa!

HomeStay Budget Kuala Rompin said...

Ust Azhar kata dalam gelap mana nampak dah cantik ke tak cantik, yang penting layan suami sebaik mungkin

kejora said...

good reminder hamka..kipidap!

akuhuduh said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

moga cik tanah perolehi ketenangan di sini :)

hadiah-tuk-kaum-suami-lak

Sis AI said...

Woha! Ilmu bru la bro! Trbaik dri ladang! Bru skrg tau.. Nsib baik tak nikah lg.. Alhamdulillah, boleh buat prepare ni..

Darus Interferon said...

Maaf Bro Hamka,

3 years ago, my mom diagnosed with breast ca. stage 4. She has been coping very well with the treatments since then. Now, it metastasized to the lung and bones. This is completely insane and none of the recuperative measures suggested in healing cancer. Please text your supportive words to show support to my mom. She is a strong woman, and your wishes and prayers will make her stronger. (Text to Rosidah Harun at 0195568720, preferably in Malay).

cik tanah said...

Heh, rupanya tuan blog tak boleh terima pendapat..

Ada ke sy sangkal pasal makan bersama tu?

Ada saya sangkal pasal qada sex tu?

I will make it simple.

1. Penulisan awak dah jadi terlalu narrow minded. Tu je. Macam penulis penulis yg dok pongpang isteri salah/suami salah kat blog luar sana tu.Tak macam penulisan sebelum-sebelum ni. maybe dah makin glemer, dah ramai yg bukak mata. So makin laju tangan menaip dari otak berfikir.

baca la entry hamka semula: Ada dia bagi solution utk suami MENGAJAK isteri makan bersama?

Ada sentuh bagaiman cara-cara suami nak mendidik isteri ?

takde. Kosong.

Kebelakangan ni entry dia :

ISTERI KENA BUAT ITU , ISTERI KENA BUAT NI, TOLONG!


So saya pon doakan rumahtangga awak bahagia jugak, sb jugding from ur article (ok laa judgemental kejap)..

mcm tak asik kena qada je.

thats all.


satu lagi ye komen 'Tick-A-Lock'

orang yang banyak berfikir BUKAN ORANG YANG PANDAI, sebab dia tak pandai la dia sentiasa berfikir.

cik tanah said...

typo: mcm tak asik kena qada je.

cik tanah said...

typo: mcm asik kena qada je.**

Hish blogger ni tak baca html tag strikeout pulak.

Yanti Arshad said...

alhamdulillah, sy x pernah biar suami makan sorang2... mesti temankan walaupun sy tak makan.

Anonymous said...

Salam buat tuan Hamka.

Saya tak nafikan 2 perkara penting yg tuan highlight kat atas tu. Sila tuan pula baca seterusnya komen dan luahan saya ini dgn hati yg terbuka.

Saya bersuami dan saya layani suami saya dengan baik sejak saya mula berkahwin. Ini adalah kerana saya sering diperdengarkan dgn ceramah sana sini yg macam tuan tulis tu, iaitu isteri mesti layan segala kehendak suami, tidak boleh tidak, kalau nak masuk syurga.

Sehinggalah saya mengalami sendiri realiti alam ruamhtangga itu hari demi hari. Saya diherdik, saya dibohongi (bila saya dapati suami berutus surat dengan perempuan lain dengan "kasih","sayang" dan "rindu"), saya dibuat seperti pekerja dalam rumahtangga(lupa gosok baju kena tengking, lupa letak garam dalam masakan mangkuknya diterbalikkan atas meja dan diherdik "macam ni ke kau layan aku?"), tak dpt layan sex kena maki dan gertak bahawa saya bakal ahli neraka, saya tak boleh beri pendapat tak setuju apa-apa pun perkara sebab sebagai isteri saya dikatakan wajib akur apa sahaja selagi bukan perintah maksiat dari suami, saya tak boleh luahkan perlu layanan seksual dari suami tapi saya aje yang mesti akur layan kehendak seksual suami. Saya melayan suami kehendak seksual suami tanpa sedikit pun belas ihsan dari suami. Saya dalam pantang baru 3 minggu(anak pertama) dah kena layan seksual dia, walaupun saya kata ini haram, dia tetap mahu saya layani dia juga, kerana takut tak masuk syurga kalau tak layan suami macam tulisan tuan di atas tu. Begitulah yang berlaku seterusnya sampai saya beranak 5. Maaf cakap, kadang-kadang sampai luka-luka kemaluan saya(sebab isteri tak bersedia), dia tak peduli sikit pun asalkan kehendaknya tercapai dan saya mesti layani juga.

Akhirnya jadilah saya seorang isteri yang makin lama makin hairan akan keadilan Islam di Malaysia, untuk seorang bergelar isteri.

sambung di bawah...(sebab HTML cannot be accepted: Must be at most 4,096 characters)

Anonymous said...

Dulu masa hidup dengan mak bapak, saya gembira aje, tapi bila bersuami dengan lelaki pilihan hati saya sendiri, saya semakin keliru jadinya. Persoalan seperti kenapa Islam tidak adil pada isteri, mula timbul dalam benak hati saya. Keyakinan saya pada Allah tidak pernah goyah, saya mula meragui cara hidup yang orang-orang katakan Islam tu. Saya percaya Islam tu ADIL, tapi kenapa cara hidup yang mereka perdengarkan pada saya seperti tidak demikian. Pernahkan mereka dengar keluhan dari para isteri seperti yang saya luahkan ini? Yang biasa diperdengarkan ialah isteri mesti taat dan baik pada suami, layani kehendak suami.

Ibu mertua saya pun menegah suami saya (anaknya) membantu saya di dapur kerana katanya itu bukan kerja orang lelaki. Tradisi orang Melayu Malaysia ini, adakah Islamik dan menurut perintah Quran dan Hadis?

Dulu, saya mesti makan bersama suami dan tak pernah asing tempat tidur dengan suami, dan ini berlangsung selama lebih kurang 15 tahun lamanya. Makan minum semua saya temankan sejak dulu, kalau dia lambat balik saya tahan berlapar tunggu dia, namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dia yang tak mahu makan bersama kami anak beranak, dia ambil sepinggan nasi dengan lauk dan makan depan komputer macam tak boleh berpisah dengan komputer tu walau seminit pun. Bila ditanya, katanya dia cari duit, cari nafkah. Jadi, salah isteri juga ke tuan hamka?

Jadi, apakah thesis tuan hamka di atas tu benar menurut pengalaman saya? jawapan saya, TIDAK !!! kerana pada suatu hari dia minta saya izinkan dia berkahwin lagi.

Akhirnya perasaan saya pada suami semakin pudar dan saya rasa hidup bersuami adalah lebih membebankan diri saya. Saya rasa hidup bersuami, saya mesti jaga makan pakai dan menurut segala kehendak-kehendaknya, kalau tak jawabnya tak masuk syurga. Hidup saya semakin tertekan dari hari ke hari. Saya mula rasa, kalau inilah yang diberatkan dalam Islam, saya rasa lebih elok saya tidak bersuami kerana hidup bersuami terlalu banyak syarat yang mesti isteri patuhi dan kelihatannya seperti ianya satu halangan untuk saya ke syurga. Tanpa suami, saya tidak lagi bergelar isteri yang mesti patuh dan akur kehendak-kehendak suami. Tanpa suami, saya tidak lagi perlu basuh baju dia, gosok baju dia, sediakan makan dia, kurang sikit tugas saya. Sebenarnya selama ni pun saya tak pernah merasa satu beban melakukan semua kerja tu, sebab saya cintakan dia. Tapi bila ianya bertukar seperti satu tugas yang saya MESTI lakukan, ianya menjadi satu beban yang tak mengenal erti penat lelah seorang manusia. Seorang isteri adalah manusia yang Allah kurniakan lebih lemah tenaganya dari lelaki, tapi MESTI lakukan semua itu untuk penuhi keperluan hidup seorang manusia lelaki bergelar suami.

Maka pada suatu hari, bila suami saya maki nekad beritahu dia yang saya dah tak sanggup hidup dengannya lagi dan saya mahu berpisah sebab selama ni dia tak pernah nampak apa-apa pun kebaikan saya, tapi segalanya adalah buruk aje pada dia. Saya katakan padanya, hidup didunia bukanlah untuk derita, jadi kalau derita yang dialami, carilah bahagianya masing-masing. Pada saya, setiap manusia berhak hidup bahagia di dunia ini. Saya sarankan suami saya cari isteri lain yang dia senangi dan dapat memenuhi kehendak-kehendaknya agar dia dapat hidup gembira seterusnya. Tapi, dia tak mahu lepaskan saya. Apa sebenarnya yang dia mahu dari saya? Dia mahu jadikan saya pekerja dalam rumah untuk kesenangan hidup dia? Saya dah tak berselera nak layan kehendak seksual dia sebab saya memang dah tawar hati, tapi selagi saya masih bergelar isteri, saya layankan juga bila dia pinta, walaupun saya tidak pernah sekali pun rasa nikmatnya lagi. Saya rasa macam pelacur terhormat pula sebab rela melayani tanpa sikit pun rasa nikmat.

Persoalan saya kepada tuan hamka, apakah ini keadilan dalam Islam yang tuan fahami? Dan apakah menurut tuan, isteri masih dipersalahkan?

Saya berharap tuan hamka dapat merespon komen saya ini secara terbuka.

Salam hormat dari saya untuk Hamka.

Puteri

Anonymous said...

typo :
Maka pada suatu hari, bila suami saya maki nekad beritahu dia

sepatutnya:

Maka pada suatu hari, bila suami saya maki saya, saya nekad beritahu dia ...

bluntifuljune said...

hamka kan orang ganung.

meneman = menemang = ranjang

haa kan rhyme dah tu.. hehe

undoubtly setuju dengan pendapat hamka. kalau ada yang tak mahu mengiyakan, balik rumah tanya pada suami adakah dua perkara tu major things yang perlu bagi dia?
kalau terkemut-kemut dia nak menjawab means dia sebenarnya nak kata "haii itu basic pun ayang selama ni tak digest lagi keww? syelllloww la ayang nieww" (suami manja)
kot dia diam je tak menjawab langsung maka get readylah nak qada apa yang patut ye ;)

#mostly orang lelaki kalau bagi pendapat diorang ni fokus dengan satu subjek sahaja berbeza dengan orang perempuan, fokus dengan banyak subjek untuk satu pendapat sahaja.

RULZA said...

setuju dengan cik tanah dan setuju dengan en hamka...

betul kata hamka dan betul kata cik tanah tulisan hamka makin naroowed mind..menambahkan lagi ego lelaki...

satu sebab saya tinggalkan blog ni dan jarang2 melihatnya...

saya suka masa hamka tulis banyak tentang hal2 ingatkan akhirat dan ibadat..tapi bab rumahtangga, saya tak suka cara hamka menulis. banyak menulis ibarat wanita macam babu..seronoknya kalau hamka dapat menulis bila bercakap isteri kena buat begitu begini, suami pun buatlah begitu begini...tepuk dada para suami dan tanya dah berapa banyak anda susahkan isteri dengan hal yang tak sepatutnya..begitu juga isteri..rumah tangga ialah tempat masing2 menunaikan tanggungjawab..suami ada hak dalam rumah tangga begitu isteri ada hak juga yang perlu ditunaikan..sekali sekala cuba hamka ulas tentang isu suami terhadap isteri berkaitan seks, layanan, bantu buat kerja rumah, jaga anak, sediakan pembantu..dlll....teringin juga nak lihat pandangan hamka dalam hal begitu..

PemilikMataCoklat said...

rekemen yg mcm hamka pun cukuplah. haha

Anonymous said...

Nabi pun tak layan isteri2 dia macam tu la...kita ni manusia biasa apa la perasan sangat....pikir2kan

Anonymous said...

Assalam

Sesungguhnya tuhan tak tengok sedikit pun rupa paras, harta benda...

Suami kena sayang isteri kerana Allah..Isteri kena sayang suami kerana Allah.

Cakap, cakap, cakap ....
Aku sayang kamu kerana Allah...suami cakap, isteri cakap. Hari-hari cakap...(tak boleh?)
Itulah nafsu.....pijak nafsu sebelah kaki, sebelah kaki lagi ada dalam syurga.

Apabila betul percakapan kita, maka insyallah akan betul amalan kita.

Hari-hari cakap isteri tak betul, suami tak betul maka...tak betullah jadinya.

Saya kena cakap hari-hari suami, Allah yang beri, isteri, Allah yang beri, anak-anak, Allah yang beri...maka apa jua masalah dengan mereka kita akan hadapi dengan tenang kerana kita yakin ianya dari Allah.

Semoga aku boleh amal apa yang aku sampaikan...

Khalid
P/s: bini akulah wanita yang paling cantik dalam dunia ni bagi diri aku yang hodoh dan jahil ni,kerana Allah beri dia pada aku.

Z41D1 R4Z4K said...
This comment has been removed by the author.
Z41D1 R4Z4K said...

salam.bro cuba buat tajuk "milik siapakah hati ni "

Anonymous said...

Assalamualikum.

Aku sangat setuju dengan en. khalid.

Dulu baru-baru kawin pun aku rasa suami asyik nak cari salah aku.
Dan akupun mula lah nak cari salah dia pulak.

Tapi alhamdulilah Allah telah takdirkan dia berkenalan dengan orang masjid yang selalu ajak dia kursus 3 hari setiap bulan.

Dia lebih bersikap menerima. Pastu ajak aku pulak kursus 3 hari bersama kawan-kawan dan istri kawan-kawan dia.

Itulah Hidayat namanya.

Memang benar kata En. Hamka tu.

Ajaklah seluruh keluarga kita makan bersama-sama guna talam lagi bagus.
Jangan biar seorang pun ahli keluarga kita makan berseorangan kecuali sangat terpaksa. makan seorang memang diteman syitan.

Nampak macam remeh, sunnah nabi tidak boleh di pandang remeh.
Islam itu banyak yang Ghaib.
Percaya seratus peratus kejayaan menanti.

Tapi untuk 4 bulan ini aku tak dapat menemani suami makan kerana dia mendalami ilmu agama di India dan Bangladesh. Pas tu boleh la dia bawak aku pulak kesana.

Ya Allah kabulkan doa ku.

Nura. Rompin.

Anonymous said...

Untuk para istri dan para suami.

Apa-apa pun kekurangan istri adalah salah suami. Kerana suami tak dapat mendidik istri jadi solehah kerana mungkin suami pun belum soleh lagi.

Sebagai istri kalau nak selamat dunia akhirat tak perlu tunggu suami jadi soleh. Buat saja saranan macam En Hamka cakap tu.

Di akhirat nanti tugas istri dah selesai. Suami biar dia jawap sendiri. Tunaikan saja hak suami. Hak kita sebagai istri mintak dengan Allah melalui Solat. Istri Firaun pun masuk syurga sebab dia beriman.


Aku dari selatan

HAIDA said...

TERBAAAAIK !!!!!

En Hamka. tajuk-tajuk rumah tangga patut diperbanyakkan.

Buka minda buka mata.

zarif aufa said...

no komen, lm kawen lg
tp gambang mmg bahang pn,
iklas dr warga UMP, hihu

Anonymous said...

Isteri cantik pun kena cerai? kesian kt perempuan tak cantik...asyik dapat yg second hand je...wahai lelaki..tolong cari pasangan yg 'beriman' dan anda pun kena 'tambah iman'...dan please jgn fokus sgt pada kecantikan masa nak pilih jodoh.

Anonymous said...

khas untuk yg dah bkhwin..cuba puan2 n tuan2 tye pasangan yg buat usaha agama..macam mne lyanan suami mereka slps kluar 3/40 hari o 4bln..hehehe

Maya Ariffin said...

Hamka,

Camne kalau husband jenis mmg yg suka makan sdr, sampai pergi makan kat luar pun trus order and mkn utk diri sdr... Tak pandang pon isteri yg dok menggendong anak kat sebelah.

And bab ranjang pulak, bila dia nak dia nak gak. Bilaisteri nak manjang menolak(sebab dalam Al-quran tak tulis suami wajib penuhi seks isteri ek?)

Kalau ikot scheme kat atas.... Mmg patut isteri mintak cerai kot.

Well dunia dah akhir zaman... Suami lebih meminta2 dari isteri. Adat lebih diikut dari agama tu sendiri, dan Rasulullah tak lagi jadi role model bg para2 suami,meanwhile Siti Khadijah dituntut dari setiap isteri2.

Pathetic kan...

Just my 2 cents.

Anonymous said...

salam..

Menahan-nahan dan tak tahu nak berkata-kata.

Namun sedaya upaya cuba membantu Hamka untuk pencerahan perkara agama..

Pertama: Sila teman suami waktu makan. Tolong!

Wahai pemilik air mata yang banyak, begini maksudnya jika menemang suami tue, sebaiknya dengan sunnah, berdua duduk di lantai bawah, bersimpuh dengan nasi dan lauk pauk di dalam talam, pastikan bersaprah tatkala terlihat makanan terus membaca doa' lihat makanan, (dalam aktiviti untuk makan dengan cara ini pun telah banayak amalan sunnah dibuat).. makan dengan doa, kalu ada buah makan dengan doa, (ingatlah dalam nota terdahulu Hamka mengingatkan sunat jika buat dapat pahala, kalau tak buat tak mengapa, tapi kalu sunnah, kalu buat UNTUNG yang besar, kalu tak buat RUGI yang besar, tak silap-silap Nabi tak mengaku ummat.)

pendek cerita, semua manusia ada masalah besar iaitu masalah iman dan amal, so kena ada usaha diperbaiki, maka sebagai orang yang memiliki air mata yang paling banyak, SEHARUSNYA airmata itu mengalir bersama doa ini, "Ya Allah aku tidak mampu mengubah suamiku, maka alangkah baiknya jika Kamu Ya Allah ubahkan akhlak suamiku sepertimana akhlak NabiMU" kemudian dengan susah payah carikan kawan atau jemaah yang bergerak dari masjid ke masjid untuk suami join bersama, pastikan suami dapat join sehinggala dia telah dilantik sebagai 'orang khidmat' yang selalunya akan membuat kerja-kerja menyediakan makanan, memasak dan apa jua khidmat di dalam masjid.

Anonymous said...

Sesungguhnya pengalaman, nasi mentah, lauk masin, air kurang manis dan lain lain lagi akan menjadi pengajaran peribadi untuk lebih menambah ilmu mengambil hati dan redha dengan khidmat isteri di rumah.. Nah! wahai semua pemilik air mata yang banyak, kesan kepada tarbiyah jemaah, yang paling berbahagia adalah isteri juga, maka, bersiap sedialah wahai pemilik airmata yang banyak, sediakan suami dan bakal suami kalian dengan tarbiayah yang lebih besar kesan nya iaitu Allah swt sendir yang akan mengajar di dalam rumahNYA (masjid/surau) lebih lama mereka beruzlah, lebih banyak pelajarannya... siapa sedia boleh bagi nama suami dan bakal suami untuk perkara ini sila belikan buku Hamka dan (hehehe) opps..

-Rom&parsi

Anonymous said...

.. dan yang pasti, sang suami juga akan menjadi salah seorang pemilik airmata yang banyak juga ketika berada di jalan Allah..
kerana tangisan untuk diri sendiri (tak sedar diri/lupa diri sendiri adalah bertanggungjawag kepada ummat), isteri(setakat nak minta khidmat lipat baju kemas rumah dan jaga baby bukan lah halangan), anak-anak(awal usia dah ajar anak hafal al-quran dan paling tidak adap tidur sempurna dan ummat Nabi SAW(Ya Allah kami bertaubat! kami bertaubat!).

-hmm

adila_alim said...

Setuju dengan idea En. Hamka, kalau ikutkan banyak faktor perceraian tu terjadi (melalui pembacaan) mungkin salah isteri sendiri dan mungkin juga salah suami dan yang paling mungkin kite sendiri semakin jauh dari Allah, tu yang everything dah perfect tapi still xde nikmat. Saya berpendapat peranan isteri memang sangat penting dalam keluarga sebab itu Islam sangat menjaga perempuan. Kalau semua lelaki benar2 menjaga perempuan seperti yang dianjurkan InsyaAllah masalah dapat diatasi. Kalau rajin rujuklah buku Nota Hati Seorang Lelaki sangat memberi kesan by Ustaz Pahrol.
* Tahniah En Hamka buku dah terbit, xnak bagi free hadiah ke bagi pekomen terbaik ;p

Hamka said...

JAWAB MANA YANG TANYA SAHAJA

----------

Wan: dah dapat suami hensem pun isteri mintak cerai, pastu isteri kahwin ngan laki yg lebih hodoh dari bekas suami dia..kenapa?

Hamka: kau patut buat etry khas bab ni, dari sudut wanita, he he he

-----------
TantePiya : mula-mula baca entry ni, dah rasa oke. tapi bila baca komen-komen (terutama yg 'isteri orang') perasaan gamophobia tu semakin menjadi-jadi. (-.-")

Hamka: Gamophobia? Menatang apa tuh?

-------------
Darus Interferon : Maaf Bro Hamka,3 years ago, my mom diagnosed with breast ca. stage 4. She has been coping very well with the treatments since then. Now, it metastasized to the lung and bones. This is completely insane and none of the recuperative measures suggested in healing cancer. Please text your supportive words to show support to my mom. She is a strong woman, and your wishes and prayers will make her stronger. (Text to Rosidah Harun at 0195568720, preferably in Malay).

Hamka: kepada pembaca, jika mampu, silalah SMS kata kata semangat kepada Puan Rosidah, agar beliau rasa tidak seorang diri di medan derita. sekiranya beginilah caranya Allah mahu ampunkan dosa kita, alangkah ringan-nya penderitaan ini...

-----------
cik tanah : baca la entry hamka semula: Ada dia bagi solution utk suami MENGAJAK isteri makan bersama? Ada sentuh bagaiman cara-cara suami nak mendidik isteri ? takde. Kosong.

Hamka: cik tanah, saya perasan sibuk, tak sempat nak tulis nota kepada bini hari hari, tapi saya ada tulis satu buku yang tebalnya 400 muka surat bertajuk “permata yang hilang”, di dalam ada panduan kepada suami, boleh bagi kat suami puan- woha!

--------
Puteri: Saya rasa macam pelacur terhormat pula sebab rela melayani tanpa sikit pun rasa nikmat. Persoalan saya kepada tuan hamka, apakah ini keadilan dalam Islam yang tuan fahami? Dan apakah menurut tuan, isteri masih dipersalahkan? Saya berharap tuan hamka dapat merespon komen saya ini secara terbuka.Salam hormat dari saya untuk Hamka. )

Hamka: dik, nabi ajar kita, bila bab ibadat, tengok orang alim supaya kita sedar diri ibadat kita tahap mana, dan bila bab UJIAN HIDUP, kena tengok orang bawah, sekarang kau cakap menderita sebab jadi pelacur terhormat? Kau tahu tak apa perasaan perempuan yang memang betul betul kena lacur, suami tunggu depan pintu, lepas tu datang bangla, main serta liwat, dan suami senyum sabil kira duit. Kau nak ganti tempat dia? Kau nak salahkan tuhan lagi jika kau duduk tempat dia?

Tahu tak? Ada orang yang lebih menderita dari puan, tapi masih kekalkan iman dia, dan ada orang yang lebih bahagia dari puan, tapi sedang menggadaikan iman dia.. oh..

Aku tahu sebagai seorang perempuan dah tentu korang suka bayangkan dunia ini penuh dengan pelangi, rama rama terbang ke sini sana, burung berkicau, taman bunga, air terjun, suami menanyi lagu hindustan, berguling dalm kebun bunga, he he he, tapi ketahuilah bahawa kat shurga jer macam tu, di sudut dunia ini ada wanita yang di rogol beramai ramai dalam keadaan mengadung, dan perutnya dijadikan bahan judi jantina anak.., geros perut dan menang!!.., kemudian muka paras wanita itu hancur kerana mereka simbah asid di wajahnya.. akhir sekali mereka membakarnya...

Ok, teruk sangat contoh aku tu, bagi aku jika tak tahan dengan suami, eloklah bercerai, cerai itu tidak haram, dan dalam islam ada kaedah bercerai tanpa perlu lafaz suami, aku dah tulis dalam entry lama bertajuk, bagaiamana nak bercarai, kat situ aku ajar perempuan macam mana nak lari dari masalah rumah tangga dengan bercarai, pergi search!

Tak payah nak salahkan takdir dalam semua hal, sebab ada kisah pelacur yang menderita di lacur, lalu bagi anjing minum air, dan Allah selamatkan dia masuk ke shurga.., panjang cerita, lain kali, atau beli buku aku- woha!

----------
Bluntifuljune: hamka kan orang ganung. meneman = menemang = ranjang, haa kan rhyme dah tu..

Hamka,: hehe

Hamka said...

------------
RULZA : tapi bab rumahtangga, saya tak suka cara hamka menulis. banyak menulis ibarat wanita macam babu..seronoknya kalau hamka dapat menulis bila bercakap isteri kena buat begitu begini, suami pun buatlah begitu begini...

Hamka: dik, aku hanya ada dua tangan, satu keyboard, 10 jari, dan satu kemaluan, terima kasih kerana menegur, lepas ni nak tulis pasal POLITIK lah pulak, macam best jer, Woha!

---------
Z41D1 R4Z4K: salam.bro cuba buat tajuk "milik siapakah hati ni "

Hamka: wah, ada assigment,

----------
Aku dari selatan: Di akhirat nanti tugas istri dah selesai. Suami biar dia jawap sendiri. Tunaikan saja hak suami. Hak kita sebagai istri mintak dengan Allah melalui Solat. Istri Firaun pun masuk syurga sebab dia beriman.

Hamka: nilah namanya serounding authority- woha!

-----------
HAIDA : TERBAAAAIK !!!!!, En Hamka. tajuk-tajuk rumah tangga patut diperbanyakkan. Buka minda buka mata.

Hamka: aku pening, sorang cakap best, sorang cakap tak best, semua tu pulak, orang perempuan, pening!

---------
Maya Ariffin : Camne kalau husband jenis mmg yg suka makan sdr, sampai pergi makan kat luar pun trus order and mkn utk diri sdr... Tak pandang pon isteri yg dok menggendong anak kat sebelah. And bab ranjang pulak, bila dia nak dia nak gak. Bila isteri nak manjang menolak(sebab dalam Al-quran tak tulis suami wajib penuhi seks isteri ek?) Kalau ikot scheme kat atas.... Mmg patut isteri mintak cerai kot.

Hamka: dalam Al quran ada lah dik, bab suami juga kena layan isteri bab seks.., dan kau tanya bab patut, ok jer, buat apa nak buat dosa lama lama..

---------
adila_alim : Tahniah En Hamka buku dah terbit, xnak bagi free hadiah ke bagi pekomen terbaik ;p

Hamka, takde dik, banyak sangat pengkomen terbaik, he he he.

-------
Ps: ditulis tanpa membacanya semula, harap maaf jika typo atau salah meaning.

Anonymous said...

HambaNya:

Kebanyakan lelaki2 Malaysia ada masalah iman..sebab tulah isteri2 tak puas dan sebagainya, kesian jugak dah jadi macam 'maid' dah isteri2 nih..syorkan pada suami2 anda untuk buat usaha iman, dan insyaAllah ada ijtima Malaysia..kalau puan2 nak tengok lelaki2 yang berkualiti insyaAllah mereke mesti ambil kerja dakwah nih..lelaki pun boleh jadi romantik bila agama yang sempurna dalam kehidupan mereka insyaAllah..

Anonymous said...

like :)

Anonymous said...

salam..

ada seorang abang yang risau akan adik perempuannya, maka beliau telah khuruj bersama jemaah, maka sepanjang khuruj, ada seorang anak muda yang begitu baik peri lakunya, baik semasa amalan istimae' dan juga infiradi, kemudian ditambah lagi skil masaknya lagi, beliau tidak teragak-agak untuk berhasrat agar anak muda itu menjadi sebahagian keluarga beliau. (semoga semua abang ipar, kakak ipar, bakal mertua mengambil iktibar dan sampaikan)

-sobbah

Anonymous said...

salam en hamka,

terima kasih dgn perkara diatas...

tp ade cket nk bg tau...pasal teman suami makan ni...mmg isteri perlu meneman suami kalo boleh dari segala benda...

tapi macam mana pulak dengan keluarga yg mempunyai anak kecik dari umur 1 ari hingga 2thn...

tau tak kadang2 budak2 ni akan buat perangai bile mak n ayah dia nk mkn...so mcm ner la si isteri ni, nk teman si suami makan...takkan nk joint the club mkn bersama sedangkan ank tengah menagis...nk suruh jiran2 sergah ke...x pandai jg anak biar anak menangis...

lain cara pulak, pangku ank n teman makan...ssh jgk..sbb bdk kecik susah nk ddk diam bile dipangku...kadang2 menangis bile mk yg dukung dia tdi duduk...

so dari si isteri yang kononnya nk meneman suami tercinta makan...terbantut disebabkan ank menangis...

bkn semua owg yang mempunyai seorang atau dua dsb mempunyai bibik yer...

en hamka kalo ader cadangan mengenai komen saya ni...amat dialu-alukan yer...

10Q

Anonymous said...

tip dari saya,selalulah peluk suami mengejut dari arah belakang,tak kira dia di mana mana kt dlm rumah,..semasa dia tengah tengok tv,ciumlah jarinya dan belailah tgnnya...usaplah selalu ubunnya dan selalulah berikan kucupan di matanya...semasa suami melujurkan kakinya,ciumlah kakinya dan peluk erat,...tataplah wajahnya seperti kita ataupun dia akn pergi meninggalkan kita.dan selalulah kita mengoda suami dgn cara tersendiri.belilah baju tidur seksi pelbagai warna..ok...dan yg lain tu sedia maklum.ok..salam

sarahhernyzar said...

best ! thumb up. this is the thing yg mak pesan. perkara yg mak selalu ingatkan pd saya dan adik perempuan saya. it is so thru. ^____^

Sukasuki said...

Mungkin cara hamka tulis entry ni mcm kebanyakan ustaz2 selalu buat, lebihkan tugas isteri daripada tugas suami sampai perempuan ni rasa dianiaya Islam. Islam tak begitu, cuma lelaki2 di Malaysia ni terikut sangat dengan adat MELAYU, sebab tu jadi macam ni.

apa yang dia tulis tak salah. cuma sebagai perempuan tak payah nak emo kat hamka bila dia tak tulis pasal tugas suami. InsyaAllah dia tulis la pasal suami pula.. (ke dah pernah dah?)

TiraPengemis said...

erkkk....mujur lah sy xcantik~

bleh ke ckp cenggitu?
hahahha#

Sue Huss said...

alhamdulillah.. tanbah satu ilmu hari ni.. ye la.. walopun nampak macam org puan je kena improve.. tp.. sbnarnya.. bila kita improve tang ni.. faedahnya dapat kat kita gak.. saya notice.. bila saya tak teman suami makan.. tak teman suami tido.. suami nampak moody je.. tp bila kita buat 2-2 tu.. suami punya mood punya la bagus... ceria.. habis semua keje rumah nak ditolongnya.. carik duit pun makin rajin.. nasihat kita pun dia suka je nak dengar... cik tanah yg rasa mcm nasihat ni tak adil.. cer try aplikasikan dulu.. kalo tak menjadi gak.. cari je somi lain.. hehehe.. yg beriman .. mcm bro hamka.. kehkeh.. jgn mara aa.. lgpun.. buat apa nak seksa diri sendiri dgn somi yg tak semenggah.. kita yg buat pilihan.. Allah pasti makbulkan kalau kita minta dari Nya.. marah hamka watpe.. dia makhluk je.. ular mati..

HAIDA said...

En. Hanka KM dah bertambah kemajuan. Tak lama lagi boleh buat drama dan berlakun.

Wauuu.Suka tengok En Hamka berlakun bersama wife dalam blog bergambar Lagu Pilihan Raya.

Anak-anak pun pandai berlakun. Tentu juru gambar dan pengarahnya pun anak-anak juga.

TAHNIAH.

keri ikhwan said...

mungkin apa-apa masalah dan tragedi dlm rumahtangga tu ada kaitan dengan cara dan jalan yang dipilih sebelum mendirikan perkahwinan.

mungkin dari awal lg sudah silap caranya dah hilang keberkatan setelah mendirikan rumahtangga.

contoh, couple2 yg bercinta melangkaui dan melampaui batas2 yg dihadkan oleh syariat, berkahwin tanpa restu keluarga sedangkan keluarga ada alasan kukuh tidak menyetujui perkahwinan tersebut.

Apabila jalan yang dimulakan itu sudah tempang, sedikit badai dan gelora semasa alam rumahtangga sudah memadai untuk menggoncang bahtera dilambung tsunami.

Muhasabah kembali kekhilafan diri, selusuri kembali kisah cinta penuh duri, perbaiki bersama kelemahan diri.
*Maaf, sekadar pendapat dari orang bujang :)

Anonymous said...

Semasa saya muda pasti emo sbb byk kejadian seperti wanita teraniaya. Apabila semakin dewasa pandangan mula berbeza. Semua ibu akan berpesan jaga dua perkara pentiny seperti disebut tuan hamka. Dan percayalah isteri berubah menjadi kurang cantik dan allignment badan laripun disebabkan 2 perkara tersebut. Bila teman makan badan membesar. Bila asyik melayan ditempqt tidur hormon yg dikeluarkan akan menambahkan kegemukan. Tp perhatikan suami tetap setia kerana 2 tuntutan dipenuhi. Kdgkala suami kelihatan muda dan isteri kelihatan agak berumur sebab 2 perkara diatas juga. Namun suami tak kisah kerana kalau setiap hari memandang dgn kasih sqyang perubahan tidak dapat dirasai. Yang penting ikhlas memberi kasih sayang kepada suami. Bukan hanya. kerana cinta. kerana bila ikhlas tidak akan timbul ungkit mengungkit. Sebagai isteri sifat sabar memang sangat penting. Adakalanya suami berkehendak sewaktu kita sedang tidur. Itu keperluan dia. Biarkan. Adakala isteri berkehendak tapi ego/ malu membuatkan isteri memendam rasa. Sebenarnya suami gembira bila isteri menunjukkan keinginan kepada mereka. Kepada isteri2 diluar sana. belajar. Bersabar dan memberi dengan ikhlas. Usah merungut. Cuba jadikan pasangan kita itu kekasih sepanjang hayat. Apa yang dilakukan semSA bercinta jarang diteruskan. sms sayang, email. oh ya. Kepada yang masih belum berpunya, berdoalah dianugetahkan insan yang memahami dan menyayangi dengan ikhlas. Insyaallah bahagia akan datang walaupun tidak cantik dimata orang lain. Tp cantik dimata pasangan.

Anonymous said...

dengan nama Allah ar-Rahman, ar-Rahim

suami:bila memandang sejuk mata, wajah yang ada cahaya keimanan.

isteri:bila dipandang sejuk mata dn hati. wajahnya ada cahaya keimanan dan ketenangan.

tapi apabila manusia itu, berhijrah kerana wanita yang ingin dikahwini, jadi itulah yg dia dapat, jika manusia itu berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya, itulah yang ia dapat.

sahabat Rasulullah, dia juga berkahwin, tapi sentiasa beribadat, sehingga isterinya mengadu pada Rasulullah, hak nafkah batinnya, tidak dipenuhi. Jadi Rasulullah pun menasihati sahabtnya itu...
(allahu 'alam)cari balik ye, pasal cerite ni, kalau silap tlng betulkn.

mati itu sekali, hidup itu dua kali. Jadi bila baca semua penulisan, mcm2 rasa ada, sedih, gembira...entah apa sebenarnya erti perkahwinan ini. Sayangnya kalau tidak menjadi dikalangan golongan muqarrabin, yamin. waktu semakin singkat, apa salhnya suami dan isteri, bangun dan cari pula cinta Ilahi.

Kalau dunia dan nafsu yg dituruti, sampai satu saat hati pun mati, tidak Allah ciptakan makhluk melainkan utk beribadah kepada-NYA.

mantapkan dulu akidah, ibadah, tasawuf, kemudian tempuhilah dunia ini ye, mmg sakit, duniakan penjara untuk org Islam.

http://ismailfahmi.org/wp/archives/136

(sekadar perkongsian)

Anonymous said...

“Bila Allah membuat alam dan makhluk serba memusingkanmu, sungguh itu suatu panggilan agar kau cari ketenangan pada kebersamaan dengan-Nya.

Bila Dia memberi musibah, Dia ingin engkau kembali kepada-Nya dengan pasrah dan berserah.

Bila Dia memberimu ujian, Dia ingin engkau mencari-Nya untuk meminta pertolongan.

Bila Dia memberimu kesempitan, Dia ingin engkau kembali kepada-Nya untuk mencari kelapangan.”

(Ibn Atha’illah)

http://suluk.blogsome.com/2010/11/22/bila-allah-membuat-alam-dan-makhluk-serba-memusingkanmu/

Anonymous said...

lelaki selalunya mahu yang terbaik untuk dirinya.mahu dilayan seperti "maharaja" sedangkan bila bab si suami melayan "maharani"nya, macam hampeh.. kalu mcm hampas ada gak gunany, leh bagi ayam itik makan..
ni ..................

Ridhwan bin mohd yunus said...

pada wa la kan.. kan.. .. tak kira la.. cantik ke tak cantik ke kan.. .. bercerai gaks..kan..

banyak jugaks la wa negok orang bercerai... memang dia nak cerai kan.. kan... bercerai la.. kalau si laki dia tak nak ceraikann.. dan dia memang nak bercerai... suruh jeks laki lempang .. pukul ke.. lepas tu wat report polis ngan cek hospital yang dia kena pukul ..pergi mahkamah .. bawak cerai taklik kan.. kan.. ape nak di susahkan kan.. provok beb.. heh

sori tu say la kan.. baru-baru nie.. jadik kat member wa kan.. hamba allah nie ngaku dia nak tilte janda jeks, sebab tu sanggup jadik isteri keduak.. sian member aku .. dah la rumah tangga pertama berantakan.. lepas ditipu plak oleh bininya yang keduak.. mengalir jugaks la air mata jantan.. kan..

sebab adanya ruangan komen..jadi wa pung komeng..

lagi wa peratikan orang2 yang bercerai nie memang sensetif bila kita katakan padanya dah tak de jodoh ... sebabnya kan.. diorang tu bercerai bukannya suka2 nak bercerai.. diorang tu.. mempunyai rentetan rentetan sejarah yang panjang sebelum bercerai.. jadinya.. biasa yang wa amalkan ada la.. dengan wajah yang manis wa akan katakan padanya.. tuan/puan ini adalah ujian daripada tuhan.. sebagai tanda kasih dan sayang allah pada kita.. sedap la sikit kan...

lagi satu wa nak bagi tau... lelaki dah tak syok dengan binik dia tu.. jgnlah diceraikan di luar mahkamah.. mesti dalam mahkamah.. .. bawak ke mahkamah.. supaya ape.. supaya tak kena denda rm satu riban tu..

satu.. lagi.. wa memang suka nengok binik wa temankan wa sarapan.. .. ilang stress.. ilang marah pagi tadi yang rase macam nak mengamuk.. heh..

Ummu said...

this is a very good article. nicely done hamka!

dr nur said...

cmne kalu sy duduk berjauhan dgn suami..terpksa atas tuntutan tugas..sbb msg2 sebuk, km cuma berjupe 2 atau 3 minggu skali..dia pulak balik cuma 2 hari time wiken..tu pun byk masa dia spend ngn anak sbb kekdg wiken dia balik, sy terpksa bkrja atau prgi kursus..sy adalah seorg doktor yg tgh ambil program specialist...huhu..risau jugak if suami ada yg lain..

TantePiya said...

replying to Pakcik Hamka.

Gamophohia = fear of marriage.

famia said...

Bagus pesanan ni untuk orang-orang yang belum jumpa tangga nak buat masjid.

Tapi...

“Apa guna berbini cantik,
Bila makan tidak meneman,
Apa guna isteri romantik,
Jika selalu mengelak di ranjang”

Pantun tu tak berapa nak kenalah keratnya wahai bro Hamka.

Anonymous said...

Kena byk kan scope survey ko ni. Kalau sampel data kecik, kesimpulan jadi tak tepat.

Banyak lelaki yg bila nak kawin lain/ cerai bini sbb bakal bini taknak bermadu, mula lah cari alasan. Mungkin byk alasan yg diberikan tu betul, tapi kalau isteri nak bercerai lg byk alasan dia boleh bagi. Tapi org pompuan ni penyabar, byk tutup mata je dgn kekurangan / sikap buruk suami

abu bakar said...

best2..

detective nie said...

this post is a good post especially for a girl that will be a future wife and for a man that looking for a future wife...
this post remind me about ombak rindu movie and certain story that i have heard before especially story about rasulullah saw. married people should apply this in their life. eating together and cares to each other....bini2 ku ganster also a good examples...because man usually needs people at their side...especially a woman that he love...that a true fact..so...for a man that want a lovely woman...find this kind of woman and appreciate it..if you cannot find it.. make it... that build your love...for a woman...practise it will make you be loved by your husband...even how your look....he will stay love on you....even if he married someone else...he will still in love with you and miss you...that true...(except your 'madu' is better that you)...so...practise it because it good, dont complain it because it look like you look like a servant...no..it will never look that way....because...you own his heart...tried for the best.....for hamka...your post is great...much better than before...so...i hope for more approaches..hahaha....good luck.

Hamka said...

banyak sanat komen tak mampu nak teman suami makan lalu bagi alasan macam macam, nasihat aku: Kau bagi jer laki kau kahwin lagi satu, boleh gilir gilir teman makan- Woha!

Hamka said...

aku pelik perempuan ni, bila suami suruh teman makan, rasa diri macam hamba pulak, mana ada raja makan bertemankan hamba, raja makan bertemankan permasuri.

Hamka said...

bab pantung tak betul tu, korang kena ingat, aku ni orang terenganung, ranjang dengan temang, tu sama.

woha!

cantekk said...

=D hahahaha (wpun lmbt bace ni) pantun adohai...

ye menarik sungguh, ni yg mnambah ilmu di dada ni sebelum berumahtangga. btw, saya baru je tadi buat pembayaran utk buku en. hamka tu. tak sabor nk dpt..wee~

mass said...

BAIKLAH.INSAF.AKAN BERUBAH :D

mass said...

JAP..JAP...br pas tanya suami..dia kata x kisah pun tak teman makan..camne tu en hamka?

tp yg no.2 memgla kan...sume somi marah kalau tak dpt..hehehe

Anonymous said...

As if POMPUAN NIE TAKDE MARUAH JE yg no.2 tu.. Then,no.1 my husband ckp biase je, xde mslh pn klu xdpt mkn b'sama.. SKRG DUNIA MODEN, if wife busy with work, mcm mne 2?

I think sapa yg tulis blog nie, CLARIFY AND SEARCH DEEPLY ON THIS MATTER. Kta xnk aibkan sapa2, btol x? JODOH TU D'TGN TUHAN. Bkn semata2 makan and SEX semata2 lelaki ceraikan bini diaorg.

Hanisumayyah said...

Hamka,

bab teman makan tu memang sangat penting, bahkan suami selalu sedih sebab 1st wife dia tak nak temankan dia makan, hanya makan dengan anak-anak saja. Sebab dia rasa penat masak, dan nak enjoy makan sorang2 tanpa gangguan.....akhirnya suaminya kawin satu lagi (dgn saya)

de' facto said...

haha.. nice entry..... thank ubro hamka... :)

shahirahkhairudin said...

baru kawen. so far tengah duk seronok lagi masak untuk asben n makan sama sama waima merungut lapo tu jam dua pagi. harap harap seronok tu sampai tua laaaa..

shahirahkhairudin said...

ramai rupanya perempuan yang tak setuju dengan post hamka.
aku pun tak paham kenapa. mak bapak aku dah hampir 30 tahun kahwen. rukun damai sampai sekarang. makan tak pernah tak berjemaah. paling koman pun sekali dalam sehari. part sex tu tak tau la aku kan. tapi power la jugak gamaknya. aku pun dapat adik bongsu masa stadi kat unibersiti.

jadi aku tak ada sebab untuk tak bersetuju dengan post hamka.

Anonymous said...

Hakim

To Puteri (2.55 pm, Apr, 5, 2012)

Respek dgn akak sebab sabar melayan suami lebih kurang 15 thn. Bukan semua penceraian adalah buruk. Ada kalanya bercerai lebih baik. Orang Melayu ni byk sgt yg dah rosak otak dia. Campur aduk antara ibadah, syariat dan adat. Cthnya, cuba cek balik hadis bila bercerai bergegar arash Allah. Betul ke tu? cek balik kesohehan hadis tu.
Lelaki Melayu bangang ni, bila bab seks bini, kahwin 4, nak sangat2 ikut Islam. Tapi bab solat kat masjid, solat jemaah kat rumah dgn bini, ajar anak mengaji, didik anak, tak nak pulak dio orang beri perhatian. Inilah ciri2 lelaki Melayu dayus.
Bila kahwin nak cari bini baik-baik je, nak yg Islamik, tapi diri sendiri perangai mcam setan tp rupa luar mcm alim ulamak. Sblum kahwin bercouple pgang2 tgn, ringan-ringan, tp bila nak kahwin tahu pulak cari yg baik. Apa punya haprak la lelaki Melayu cam ni.
Bila time nak seks, fikir pasal diri je,tak pikir pasal bini. Dah la anak suruh bini jaga. Bila anak menangis mlm2, laki buat bodoh je. Bini kene bersengkang mata nak dodoikan anak. Woi mangkuk, bini ko pun keje jugak esok wei, bukan ko je keje. Jadi timbang rasa la sikit. Tak kesian ke kat bini ko yg bersusah payah buat anak utk ko, layan semua kehendak laki.
Kene cerai, isu sebenarnya bukan sebab tak teman makan. Tp, sebab benda lain (Tgk tu, wujud orang ketiga). Isu makan bersama ni hanya salah satu sebab yg kecik saje. Bukan juga sebab bini cantik atau lawa. Rata-rata kalau tanya sebab apa kahwin, ramai yg kata sebab cinta dan sayang. Syang taik kucin... woha!!!.. tapi sebab seks kan..kan!!. tak salah sebab tu, tapi disitu bila akad nikah dilafazkan, si suami bersetuju untuk jaga isteri dan bertanggungjawab thadap isteri.
Kalau rumah tangga tak aman tu, fikir balik. Masa sebelum kahwin tu ada tak buat kerja-kerja tak elok. Itu mungkin kafarah atas dosa-dosa muda kite.
Lelaki kene tolong bini buat kerja rumah, sbb dia bukan orang gaji. Kalau bini pukul 7 baru sampai rumah, laki pukul 5 dah terpacak dpn pagar rumah, apa salahnya masak dulu mane patut. Perut dah lapar. Paling kurang pun, masak nasi. Tak kan masak nasi pun tak reti (apa punya jenis la laki ni). Nanti bini ko balik, just dia masak lauk je apa yg patut. Makan nak, buat kerja rumah malas. Contohilah rasulullah yg jahit sendiri pakaian dia, walaupun dia ada isteri2 yg lain. Amalan khurafat dan syirik masyrakat Melayu yg tegah lelaki bantu bini buat kerja rumah juga perlu dibanteras.
*Laki bini, kalau beriman... nescaya kekal ke akhir hayat.
*Bini dan anak tak tutup aurat pun, laki buat rileks je. Inilah lelaki dayus namanya.

Aku masih bujang... woha!

Ridhwan bin mohd yunus said...

ramai orang bertanyakan wa apasal orang bercerai.. so wa nak kongsi sikit daripada pengalaman wa yang sememangnya sikit..

sebenarnya kan... orang bercerai nie ada tiga sebab.. wa da stat ceramah.. dengarnya.. wa nak kongsi ilmu nie.. ...

sebab pertama adalah komunikasi.. masalah komunikasi.. wa setujulah tuan hamka tulis makan bersama kerana ianya asas komunikasi.. kalau suami tak kisah tak teman pun tak pe.. yang penting komunikasi kena ngam la kan.. sian beb kalau kena masalah cam gini.. wa biasa jumpa dok serumah tapi sebulah beberapa patah jeks nak bercakap.. yang tua yang muda.. yang baru kawen yang lama kawen.. ada anak dah besar2 dah.. .. aduih.. jenis bapak tidur anjung mak tido dapur.. de puhhh.. ada kes.. salah komunikasi terus lari kuar rumah.. tak balik2.. sian..

itu baru satu contoh.. belum 29 fail lagi kat depan ustazah fazidah lagi.. sehari satu satu kes... heh.. siapa ustazah fazidah.. itu rahsia kerajaan..

sebab kedua adalah sebab ..tot... (seks).. or hubungan batin dimurnikan lagi hubungan suami isteri.. aku tak dapat bayangkan.. (memang tak bayangkan pun.. ) seorang suami meninggalkan isteri selepas ianya menyelesaikan hajatnya... tinggalkan si isteri terkontang kating memikirkan ape yang perlu dilakukan... kesian bro... islam mengajar kita menyelesaikan hajat isteri jugaks.. walau tak wajib.. nak jadik beriman kan.. beb.. ramai isteri wat aduan cangginilah beb.. wa jadik arlert benda2 nieh.. so wa berazam taknak wat kat diri wa..

bab isteri tak tunaikan hajat suami pun tak yah citer beb, kat ruangan komen pun dah banyak .. isteri catik tapi tak boleh disentuh... gilosss.. baik tak yah kawenn.. wa syakk la.. hormon diorang kurang kot..

sebab tu wa setuju dengan tn hamka.. supaya faham kehendak dan naluri lelaki.. bagi jeks.. bila laki nak... ini tak..... nak paham pompuannnn jeks.. aniway.. yang sebenarnya kena paham lelaki dan pompuan makluk yang berbeza.. makluk eh.. emm.. insan yang berbeza..sedap sikit..

sebab yang ketiga.. punca orang bercerai.. ni realiti beb.. pengalaman wa jumpa orang ...dan wa can nak kira berapa orang yang kenai wa melalui menjadi calon pilihan raya ... hahaha...

sebab yang ketiga adalah.. Duit.. serius beb.. contoh kes canggini familier kat penagih dadah.. kena penjara .. poligami tak adil . tumpang umah mak mertua . sebab tak de duit nak sewa umah.. tak beli ikan . tak beli susu anak.. asyik isteri jeks beli.. duit kwsp lesap.. lembu lesap.. tak beli gelang.. banyak beb aduan canggini.. kena berenti keje.. dan sebagainya..

inilah ketiga2 kes yang wa bawakkan untuk dijadikan contoh dan tauladan untuk kita sama-sama fikirkan...

wa dah fikir2.. wa rase semuanya berkait dengan sembahyang.. zuhur dah nie.. wa nak sembahyang.. lepas tu.. ada lagi ruangan komen.. wa komen lagi sehingga pilihan raya.. hahaha boleh plak ruangan komen hamka jadi ruangan kempen pilihan raya..

wa sebenarnya ada 6 cara rahsia macam mana nak bagi si bini nie melekat balik ngan suami walaupun dah bukak fail pasah kat pejabat agama .. rahsia nie hanya untuk lelaki sahaja.. pompuan tak leh tau..sebab rahsia.. takut kalau dah tau kang tak menjadi plak... tp wa nak sembahyang dulu arr..

wa bagi satu dulu la.. pegang tangan isterii bukan pegang cam tuh.. amalkan pegang tangan dengan menggemgam jari jemari tu di selarikan dengan jari jemari isteri supaya tapak tangan bersentuhan.. buat selalu canggitu.. kalau bleh sampai kepagi..

arrr.. wa nak sembahyang..

Anonymous said...

Apabila kita dh bernikah, mmg patut kita ikut sunnah Nabi S.A.W. Kisah yg aku nk kongsi ni, mrupakan kisah bnr pasangan yg sudah 31 thn jd suami isteri..

Si isteri sanggup hidup susah bsama suami shingga si suami beroleh kesenangan..layanan thdp suami, mmg tip top 1st class bab mkn, minum, pakaian, dan hubungn seks..mmg byk pengorbanan yg dilakukan istri utk suaminya ni..

walaubagaimanapun, si suami mmg kerap main kayu tiga dgn pmpuan lain shingga mnjalinkn hubungn zina..si istri tetap bsabar berkat nasihat ahli kluarga yg lain..saban tahun ada2 saja si suami mncari pmpuan lain d luar sana..

akhirnya, genap usia pkahwinan mrk yg ke 30, si suami menikah dgn seorg pmpuan muda sebaya dgn anaknya di Thailand...

bg aku, ini semua dugaan drpd Allah untuk menguji iman hamba-Nya apabila menghadapi kesusahan dan kesenangan di dunia..

Hamka said...

mass

(((suami kata x kisah pun tak teman makan..camne tu en hamka?)))

Tak kisah ada makna tu..

-----------
Hanisumayyah

Komen yang paling iklas dan terbaik!

----------
shahirahkhairudin

((jadi aku tak ada sebab untuk tak bersetuju dengan post hamka.))

Tu lah tu

--------
Ridhwan bin mohd yunus

Mana sambungannya?

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam tuan yang mulia..

belum sempat nak sambung.. nanti ada masa saya tulis kat entry yang lain.. nak tulis kat entri nie rase cam dah tertinggal jauh la pulak..

insyallah tuan yang mulia..
doakan saya...

Anonymous said...

Hakim:

Satu lg khurafat yg diamalkan dlm masyarakat Melayu adalah bila suami menceraikan isterinya, dia minta isterinya pindah rumah atau cari tempat lain utk berteduh. Ada pulak itu, main hantar je kat stesen bas.
Sblum kahwin, laki sanggup ulang alik dari Kedah ke Johor semata-mata nak jumpa bakal bini. Bila dah berpisah dia perlakukan bini macam sampah.
Sepatutnya, bila laki dah ceraikan bini, laki lah yang patut berambus dari rumah tu. Dalam masa yang sama kene bagi juga duit belanja utk bekas isteri dan anak.

Hamka said...

ok

Puteri said...

Hamka: dik, nabi ajar kita, bila bab ibadat, tengok orang alim supaya kita sedar diri ibadat kita tahap mana, dan bila bab UJIAN HIDUP, kena tengok orang bawah, sekarang kau cakap menderita sebab jadi pelacur terhormat? Kau tahu tak apa perasaan perempuan yang memang betul betul kena lacur, suami tunggu depan pintu, lepas tu datang bangla, main serta liwat, dan suami senyum sabil kira duit. Kau nak ganti tempat dia? Kau nak salahkan tuhan lagi jika kau duduk tempat dia?

Tahu tak? Ada orang yang lebih menderita dari puan, tapi masih kekalkan iman dia, dan ada orang yang lebih bahagia dari puan, tapi sedang menggadaikan iman dia.. oh..

Puteri : Tuan Hamka, cuba baca balik tulisan saya, saya tak salahkan Tuhan pun, malah saya kata saya percaya TUHAN ADIL. Tuan mahu saya membandingkan diri dengan suami yang melacurkan isteri supaya saya sedar diri dan bersyukur. Tuan nampak tak bagaimana pertimbangan tuan terhadap nasib perempuan yang diperlakukanseperti saya? Mengapa tidak tuan luahkan nasihat pada suami yang memperlakukan isteri sebagaimana saya diperlakukan? Cara tuan, seolah melihat tidak mengapa aje tradisi "bully" bagi suami yang seperti saya alami.

Tiada sebarang nasihat yang saya lihat tuan luahkan untuk suami begini malah isteri juga yang tuan nasihatkan untuk bersabar dan bersyukur sebab tak diperlakukan lebih buruk lagi.

Inikah CARA HIDUP ISLAM yang tuan mahu hidupkan dalam masyarakat?

mama aleen said...

malas nak baca komen yg berlambak tu.. skip..

ok.. lepas ni saya teman hasben saya makan.. huhu

Hamka said...

setuju dan menyokong penuh!

Anonymous said...

salam..de org layan suami mcm raja pun kena cerai jugak, de orang suami makan kedai tiap tiap hari sensorang sampai mati elok berdua, de orang tiap malam dan pagi bagi suami realese air ngada ngada pun kena cerai gak bila suami nak yang lagi gebu dan comel, de orang bagi suami sentuh sebulan sekali elok je sampai tua,hidup ni kan ke satu persinggahan penuh dugaan,janji buat yg terbaik kerana Allah swt dan redha kalau dah itu qada dan qadar kita, dunia ni hanya permainan, akhirat yang abadi..derita kt sini insyaAllah bajagia kat sana, terlebih bahagia kat sini, lu pk aa sendiri bole lagi ke bahagia sungguh disana...Allah knows BEST ! n btw my mum layan ayah macam raja, 10 orang anak, ayah tetap cari yang muda, ceraikan mak lagi, makan ayah kita org x bole makan sebelum dia, mak mmg peneman setia, tempat tidur mak ayah kawasan larangan, macam bilik pegantin sentiasa, mak kat rumah kemas dan wangi sentiasa, bak kata tak de sebab ayah nk berpaling kecuali mak dah tua dan may be kalau keta tak sedap nak bawak sbb bwak racing selalu kot..itu kisah benar mak ayah saya, ajal ayah sampai dulu, mak x pergi teguk jenazah ayah sbb dah bergelar janda..what a sad ending kan..skrg sy ambil iktibar layan suami sebagus mungkin tapi again suami tetap ada niat nak pasang lagi satu, tunggu ajalah kalau de jodoh untuk dia, doa kalau ada biar la yang baik lebih dari saya..hehehe..tapi tiap kali sujud saya mengadu pada Allah swt jauhkan dugaan itu dari saya sbb rasa tak kuat nak berkongsi si dia...eh terpanjang la pulakk...maaf ya, nway de ke pembaca blog yang baik, cantik, berharta dan BERIMAN nak jadi madu saya....woha !!!!

nana said...

saye pung layang somi baguih2
tapi dpt madu jugak.. :D
mohon doa pd tuhan byk2..


p/s lagi bahgie dari dulu..

Anonymous said...

jwpn kenapa suami kawin lain tu terlalu subjektif. mak aku layan bapak aku cm raja selama 30 thn. makan pakai suma dpn mata. bangun pg hari2 berniaga mknn kt bazar, gerai sbb nk tolong bapak aku cr duit. nak besarkan kami adik beradik. bapak aku keje bagus tp suke berhutang. mak aku la tukang langsai. after 30 years, bapak aku ceraikan mak aku. sbb jumpa mak janda yg kaya.

utk aku, apa yg hamka ckp aku jdkn panduan. even aku keje, sibuk dgn anak, pregnant lak lg, tp aku try mkn sama2 dgn husband esp time dinner. aku klu blh nk suapkn lg suami aku mkn tp sbb mkn sekali dgn mak cm segan plak heheh.. apepun, klu dah tertulis nasib aku cm mak aku jgk nnt even aku dh try d best, aku anggap tu semua takdir. Tuhan Maha Mengetahui...

huhahuhadooo said...

PERINGATAN yang baik.

Hamka said...

: )

noted: bab ni ada dalam buku dengan sedikit tambah baik

nurul said...

Salam.
Al-hamdulillah,saya baru tahu antara faktor2ni..boleh saya kongsikan.Blog ini nampak santai,tapi sungguh bermanfaat.Shukran..-)

Hamka said...

anytime.

Abg Janggut said...

Dah teman makan pastu bersuap pulakk.... perghhhh

rahman said...

Askum tuan Hamka ;),

satu perkongsian yang amat baik..alhmdulillah, moga tuan dirahmati Allah s.w.t. sentiasa..amin.

Teman x kahwin lg sbb tgh betulkan diri dan exwife teman dh pun berkahwin baru2 nie setelah 1thn teman bercerai dgnnya. Milik Allah s.w.t. apa yg dilangit dan dibumi..

Alhmdulillah, benar bhw semuanya jodoh ketentuan dr Allah s.w.t. .. Teman dan dia (xwife) brsama slama 4 thn lamanya dan ada seorang anak lelaki yg kini berumur 3 thn lebih.

Benar, dia seorang isteri yg cantik dan teman pilih dia sbb cantik dan juga sbb amat baik hati orgnya..apa yg Tuan Hamka nyatakan dlm perkongsian tuan memang mengena dngn rumahtangga teman sebelum ni..dan satu lagi teman nak kongsi, apa yg ibu dan ayah teman slalu cakap kat teman sbb apa teman bercerai dengan dia sbb teman sendiri jenis x 'jeles' / hirau dgn isteri teman kluar/balik lewat2 dgn ibu saudara dan tmpt kerjanya..x tegur/bertegas dengan sikapnya yg x baik..

Moga dosa2 teman, dia, ahli2 keluarga teman, anak teman dan semuanya yg beriman diampuni Allah s.w.t.

Moga kita semua dikurniakan kebahagian hidup di dunia dan akhirat..amin

Hamka said...

salam, terima kasih berkongsi apa yang ada.

kundi said...

aku baru berkahwin dan isteri bukan setakat teman aku makan, aku minum ayer suam pun dia sibuk datang duduk celah ketiak aku.

hehehe....


1st time komen semenjak aku berkahwin ni.


alhamdulillah....

Hamka said...

Tahniah.. :)

Anonymous said...

Kalau teman tidur lagi bahagia..

jimmy anak kampung said...

good article, straight to the point. lelaki mahu di dampingi, sebagai suami aku mmg setuju dgn artikel hamka ini. Testmoni Alhamdulillah selama 15 thn usia perkahwinan dgn isteri tercinta aku itu lah antara rahsia keutuhan perkahwinan kami.

Cengkih78 said...

thank you for being honest about what men need. muhasabah diriku. serius, kadang2 remeh tetapi amatlah signifikan kesannya kepada emosi pasangan.

Hamka said...

terima kasih kembali.kebanaran akan dibenarkan jua. :)

Anonymous said...

suami sedia je.hik 3

Anonymous said...

ni dia penyelesaian masalah korang. baru betul.Hebat Allah.

Sukma Haron said...

Satu info yg bagus bagi pasangan suami isteri...boleh link ke blog saya tak...?

Hamka said...

: )

Anonymous said...

fine..tp knapa ye agaknya org lelaki ni x pernah nak tunjuk kan penghargaan pada perempuan..lebih2 lg isteri.tp kalo kawan,jgn ckp.baru seminggu x jumpa rasa lama sgt x lepak skali.sampai terluah di mulut dia..kalo nampak perempuan lain,bukan main puji.tp knp perempuan yang serba kekurangan ni jg yg dia pilih.slalu yang di komen...masak x sedap mcm adik dia masak..muka x lawa mcm maya karin..np mcm tu?

ketikketok said...

idam cantik? cubalah resipi mudah fungus BBC MARDI Station hanya di MARDI Station CH

Hamka said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

kenapa?

you tell me, his your husband!

Anonymous said...

Asslm..ni pertama kali baca blog ni, sy janda anak 2..sy rasa ada betul dan ada tidak tentang persetubuhan dan makan tu..tapi biasalah ada pendapat base on situation betul tak..sy cikgu dan bekas suami DR di hospital swasta..sy nk cerita sikit pengalaman sy disini ye..

Sy bkn mintak cerai tapi suami yg nk ceraikan, sy cikgu,sebelum tido masak, urus anak2, balik kerja kemas rumah, basuh kain baju sebab sabtu ahad selalunya ada sy ambil class untuk student sy, sy sanggup tunggu suami balik kerja semata2 nak mkn sama, anak2 pun selalu tnya mana papa mereka, 8 thn sy kawin sy xpernah sda masa dgn suami..call xnak angkat, sms xberjawab, kalau anak sakit atau sy sndiri sakit sy drive ke klinik sendiri atau call cab hantar sekiranya sy mmg xlrt drive sdgkan bks suami dr, sy tggu dia untuk bersama..sebulan skali pun susah..ank yg dua ni pun sbb xsengaja tu pun pada asalnya dia xnak..byk lagilah alkisah..tapi selepas 8 thn rupanya dia dah bosan hidup berumahtgga, ank buat dia semak, isteri buat dia bosan, dia xsuka sy call, xsuka anak2 byk tanya..sy tanya apa dia nak..dan inilah sy dpt..cerai..

Sy xpasti sama ada dianji sbnrnya gila..atau sakit jiwa atau ada benda yg dia sengaja xnk bincg..dia kawin agak lewat hampir 45 dan sy 24 ketika itu..dia mmg dan biasa bujang dan comitment membuatkan dia tertekan..sgt mengejutkan..ada lelaki yg mcm ni..

hamba yg diuji said...

saya diceraikan walaupun hari2 hiding n tmn suami mkn...hari2 tido atas tangan suami sampai ke pagi...walau dia x da apa2 gaji dpt cukup bln abis byr hutang dia tapi sy masih bersama dia walau susah dan senang sy kuarkan dt beli makan pakai n support everything yg x cukup dlm rumah tp sikit pun x dihargai...paling sedih bila anak baru berusia 6 bln dia tingglkan sy...sy sedih sbb dia berzina apa slh sy sbb sy berpantang dan lpas tu bermasalah haid sbb perbuatan org yg dengki...sy berpantang dgn tangan patah tapi suami sibuk kuar mkn dgn pompuan lain yg siap kain x cukup lg...apa slh sy...spatunnya sia faham keadaan sy...bkn pergi berzina....lpas smua tembelangnya pecah dpan mata dia lafazkan cerai dpn ibu sy....suami jnis apa ni...sy sgt sedih masa sy prgnt mcm2 dugaan sy harapkan 1annvsry sy nak kuar mkn candle light dinner n sy nak bt surprise pd dia tp dia bg tau dia ada dinner dgn kwn2 dia...tp x pa kita kuar dulu dia kata tp dekat2 ja....sy sdh ms tu sy dah prgnt biasa la sgt sensetiv sbb dah 8bln lbh sy minta izin lps tu blk tido rumh mymom sbb sy pun dah srat takut klau2 nak deliver dia x da cam na....tp sbenarnya hati hancur n sgt sdih sbb sy sygkan suami sy walu dia lyan sy dgn buruk tapi sy tetap syg dia...walau dia berzina tp sy x pernah benci dia...tp pernahkah dia menghargai apa yg sy bt....pengakhirannya seorang berdegree dan berdegree skitkan hati rmai oorg lari kawin kat siam...sy percaya setiap wanita yg ambil suami org smpai berlaku penceraian dn lalu wanita itu ganti tmpt menjadi isteri wanita itu akan dilaknak tiada pintu2 syurga yg akan dibuka utknya

rasyidi radzi said...

En hamka.mcmana pula pasangan yg kahwin jarak jauh.maksud saya weekend husband and wife?

SHARINA KAMAR said...

erm..camne plak bile time makan,si suami asyik duk belek hp @ ipad..sambil makan,sambil tangan satu lg belek hp @ ipad..si isteri yg nk berborak ngn suami time makan pon naik menyampah...xder mood sbb si suami sibuk ngn hp @ ipad nye...si isteri kdg2 nk ajak berborak ngn suami tp suami mcm nak xnk je lyn si isteri.layankan hp @ ipad lg bagus agknye.so,agknye si isteri yg camni makan ngn syaitan kot..isteri dh cube sehabis baik layan suami..tp suami je buat xreti...

SHARINA KAMAR said...

HA..lg satu plak pasal tido...si isteri mmg nk tido bersama ngn si suami..tp boleh dikatekan setiap malam, si isteri yg tido dlu..masuk tido dlm 11.30-12.00 malam..bile diajaknye si suami tido sekali,si suami suh masuk tido dlu..si suami akan tgk tv, main ipad, main hp..kalau si isteri terjaga tgh malam, si si suami masih lg bermain ipad..bengkak je hati isteri..(ketika ni syaitan mule berbisik "lbh baik ko hidup sorang, ade laki pon xguna.bkn nak tido sama2,sanggup biarkan isteri tido dlu")..si isteri nak tido berbantalkan lengan suami & tidur dlm pelukan suami..tu belum lg masuk tido same2..si suami masih sibuk gk membelek hp @ ipad..ape la malang si isteri dapt suami yg cenggini..erm...

.: Si BungaKopi : . said...

hamka,
knp perlu temankan suami makan?
apa yg suami rasa bila tak teman makan?

Anonymous said...

Eh knapa asik nk pertikaikan kenapa isteri cantik pn blh diceraikan tp knapa xsalahkan suami yang hanya memandang cantik luar dari dalam..masa memilih nk yg rupa cantik je tp bla dh dpt bru tau ada yg bernanah kecantikannya itu..bla dh tau adg xcantik dhati knapa xtunaikan tanggungawab kuasa veto sbg ketua mencantikkannya seperti yg sepatutnya..mna keghairahan utk bersama bla ternmpak wajah yg cntik itu td??erm bla dh merasa nikmat nafsu tercapai brulah kuat mengatakan hrp mka je cntik tp msa blum dpt yakin sngguh kta kalu cantik mcm nie apapn ak sanggup ada ak ksh jnji ak dpt..renungknlah para suami yg asik hrpkn terbaik dr isteri sdgkn jauh dsudut hati sendiri tau yg ak nie suami yg hampeh!!

Anonymous said...

Betul la apa yg En Hamka kata ni, tapi jangalupa syarat perkahwinan adalah untuk saling memenuhi keperluan sartu sama lain. Kalau suami pandai didik isteri dan anak-anak baik segi keduniaan atau akhirat, mepunyai sikap bertangungjawab dan penyayang, tak payah suruh pun isteri akan buat segala yang Encik tulis ni.. Kenapa Allah letak kuasa perceraian di tangan suami? Sebab gagal atau berjayanya sesebuah perkahwinan merupakan salah satu petunjuk kepada kegagalan atau kejayaan sisuami mendidik isteri dan dirinya sediri..

Hamka Kereta Mayat said...

ok

Anonymous said...

Semua org ada pendapat masing2..smua org ada hak utk bsuara...tapi, hak untuk menaip dan berkongsi dengan kita pmbaca skalian adalah hak en hamka itu sndiri...kalo ada pndangan membina baguslah disuarakan bukan dgn menyalahkan penulisan org lain..
Apa yang penting bg perempuan adalah betul2 menyelami mendalami memahami apatugas dan tanggjwb kita....kalo kita bijak mengunakan kuasa sbgai org perempuan...insyaallah...suami akan sama2 mnjaga keharmonian rumahtangga itu sndiri...sgala teguran dan peringatan en hamka itu BENAR....gunakanlah kesempatan yg ada utk mngambil hati suami....sptmana saidatina khadijah dan Rasulullah saw...

Anonymous said...

Like komen ni lapanplohjuta kali... nak tambah sket, sebelum telek apa yg pasangan patut betulkan, elok juga telek kekurangan diri sendiri.. bila dua2 saling menelek kelemahan diri dan mengenang kebaikan pasangan, insyaAllah bahagia... oh.. mungkin rasa unfair, awat aku jer berubah nak jadi baik tapi pasangan dok tang tu je.. no worries... suami yang baik untuk isteri yang baik n vice versa.. so just betulkan diri sendiri, insyaAllah pasangan pun akan jadi baik... kalo tak jadi jugak, bersabar dan semoga ganjaran akan diterima dalam kehidupan sebenar di akhirat kelak ^_^

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 206   Newer› Newest»