Sep 1, 2020

Rezeki itu mudah?

 Cerita mudah faham tentang Rezeki (siap dengan lukisan)

1. Rezeki ni Allah turunkan macam hujan lebat. Menimpa semua kawasan, tapi yang ada tadahan sahaja air akan bertakung.

2. Kita pula hanya perlu sediakan bekas. Baru air tu masuk.

3. Makin besar bekas, makin banyak air masuk, jika bekas kecik, air melimpah dan dapat ikut saiz bekas. Jika bekas terlingkup, air tak masuk, jika bekas bocor, air masuk tapi lalu sahaja.

4. jadi kena ada ilmu untuk besarkan bekas, untuk tegakkan bekas, dan untuk elak bekas bocor.

5.Bekerja, berladang, buat part time, berniaga, semua tu bekas.

6.Sekarang bekas dah ada, tapi banyak lubang, banyak bocor sebab tak ada ilmu uruskan rezeki.

7.Beli kereta lebih separuh gaji bulanan, beli rumah separuh gaji bulanan, dan hidup dengan duit part time, memang masuk neraka wang. Kejap jer bekas kosong.

8.Berhibur tak ingat akhirat, telefon mahal, langgan pekej TV berbayar paling mahal, sedar sedar bekas dah kosong, guna pulak kad kredit hutang maxima bayar minima, aduhh..

9.Tak cukup lagi? Berhutang dengan Riba, pinjam wang Along, lagi cepat bekas kita bocor.

10.Jadi apa nak buat? Bekas saya kecik, dan bocor pulak?

11. Tuan tuan, puan puan, adik kakak, abang abang sekalian, bekas ni bukan dari bisnes dan makan gaji sahaja, Bersyukur dengan segala nikmat juga merupakan bekas rezeki terbesar.

12.Suka sedekah, Tak kedekut ilmu, tak menyusahkan orang, bantu orang berhajat, alih kayu di tengah jalan, juga bekas yang besar, dari situ datang rezeki tak di sangka sangka.

13. Mereka yang ada anak ramai, isteri ramai, ada anak syurga, mereka yang berkahwin, tak derhaka pada suami, tak derhaka pada ibu bapa, juga merupakan bekas rezeki yang besar.

14.Jaga solat, baca Al quran, berpuasa, berzakat, juga bekas yang sangat besar kepada rezeki.

15.Tidak buat dosa, cegah diri dari maksiat, ajak keda makruf, cegah kepada mungkar, juga dapat menghalang bekas rezeki kita dari bocor.

16. Untuk ilmu besarkan bekas rezeki, carilah ilmu luaskan rezeki, klik sini untuk belajar: https://attract.onpay.my/order/form/rm01tp/mhamka

17. Untuk elak bekas rezeki bocor, carilah ilmu uruskan rezeki, klik sini untuk belajar: https://infaqconsultancy.onpay.my/order/form/videoBMW/Hamka

18.Namun memiliki bekas rezeki besar bukan tanda semua Allah sayang, ada orang kafir atau orang derhaka dapat banyak rezeki tapi itu adalah “ istidraj” yang bermaksud: kesenangan penuh di segerakan di dunia untuk orang yang tiada nikmat di akhirat.

19. Jadi jika kita buat dosa banyak, derhaka pada orang tua, kedekut, suka buat maksiat tapi masih banyak sumber rezeki jangan gembira sangat, takut akhirat kita papa kedana masuk neraka berjalan dengan muka.

20. Rezeki bukan wang sahaja, kesihatan yag baik, tak mati pucuk, tak kena payakit krobik, ada anak yang soleh, pasangan yang baik, jiran yang mesra, rumah tak berhantu, , drone CIA tak datang mengitip, cuaca yang selesa, negara yang aman, menantu yang baik, semua itu rezeki.

21. Lebih deep, Susah juga rezeki, ujian hidup juga rezeki, ramai orang boleh bersyukur dengan nikmat, tapi bukan calang calang orang boleh bersyukur dengan ujian.

22. Akhir kata, Mencintailah Pencipta Rezeki lebih dari Rezeki, itu lah bekas rezeki teresar dalam hidup kita, besar hingga rezeki melimpah ke syurga, dan akhirnya bertemu Pencipta Rezeki di Syurga adalah Rezeki terbesar.

Semoga Woha sampai syurga!

Ps: Siapa baca 22 pesanan ini, rezeki awak dapat ilmu, rezeki saya kongsi ilmu, nak rahsia 55 rezeki mengalir tanpa henti? Klik sini: https://attract.onpay.my/order/form/rm01tp/mhamka


 

(siapa kata panjang sangat, abang dah lukis okey-woha!)

5 comments:

Jatin3102 said...

Best place to get all the lyrics if popular songs which are going viral. Best place to get all the lyrics of movies. Want to get lyrics in hindi of famous music albums? This is the place where you can browse famous lyrics. Looking for lyrics in hindi of popular movies? Here you can get them from very broad collections of lyrics. hindi lyrics

best fitness band in india said...

Best fitness band in India, under 2000 re 5000 rs and in 1500. Get the best fitness band in India. best fitness tracker in india

Mihir Mane said...

Apply for freelance modelling jobs, freelance singing jobs, freelance makeup jobs, freelance anchoring jobs in India.
jobs for models

Stock Homes said...

Keep going
You Can Join Stock market institute in Indore.Get Short-Term Course with 100% Self-Trading Programme for Beginners Enroll Now !

rohit chavan said...

Choose the best convection microwave oven, super grill, best brand solo in India under
5000, 10000, 15000. bestmicrowave.in