Nov 16, 2009

Apa bestnya pakai barang kemas?

(Makan mee Maggie sambil memerhatikan isteri membasuh pinggan dari pandangan belakang, lalu akupun menyanyi lagu Ziana Zain..)

Entah kenapa?, aku memang tidak suka melihat wanita yang memakai perhiasan emas di badannya, terutamanya yang melampau-lampau, bagi aku, mereka menjadi bertambah hodoh dengan perhiasan emas yang melilit di leher dan lengan mereka, dan mereka kelihatan sungguh bodoh!

Kalau korang cantik, maka korang tak perlu kepada emas untuk menjadi bertambah cantik.., dan kalau korang hodoh, emas sepuluhpun tak buat korang cantikpun.. Bodoh pulak jika korang perasan cantik, anggun dan bergaya, takde orang pedulipun..

Kalau ada yang pedulipun, orang tu jugak sama bodoh macam korang, tu yang jadi bodoh tu..

Maka, berserdehanalah, tak payah nak tunjuk korang punya kebodohan dan kehodohan..,

lagipun banyak keburukkannya bila korang pakai barang kemas melampau lampau..

Satu, korang akan menjadi mangsa peragut, dah nak muntah aku dengar berita tentang kisah perempuan bodoh perasan cantik lalu pakai barang kemas yang membuatnya perasan bijak tapi bodoh hakikatnya lalu tersungkur mukanya dibaham jalan raya akibat jatuh di ragut peragut yang terus menghodohkan wajahnya yang sedia hodoh itu!

Islam dah ajar pakai tudung, bermakna jika korang ada rantai emas, suami korang jer yang nampak, tapi korang bodoh, sudah pakai tudung, tapi rantai emas sarung kat luar macam rantai binatang, apa kehal ntah?

Lalu bila rebah tersungkur kena ragut, kena 'sosah'! marahkan peragut yang tak boleh tengok orang cantik sikit.., lalu melaknat peragut yang mana akhirnya ibu peragut pulak yang di ragut lalu jatuh di jalan raya sebelum mati di langgar kereta, demikan iklan dalam TV gambarkan kesudahan nasib malang si peragut.. (ibu peragut menjadi mangsa? ..oh)

Tapi bagaimana kesudahan mereka yang pakai barang kemas?

Biasanya, kesudahan yang aku dengar, si pemilik barang kemas melampau-lampau, mati dalam keadaan tanpa seuratpun barang kemas di badannya.., tak boleh bawak masuk kuburpun.., apa yang best sangat? Itu yang jadi bodoh tu..

Dan biasa jugak aku dengar cerita, perompak bila masuk rumah, pertama sekali dia ambik adalah perhiasan emas di badan wanita, dan jika wanita itu cantik, sedap mata memandang, sedikit tembam dan gebu serta putih, alamak kena rogollah ia..,

Juga aku dengar berita tentang mangsa tsunami di Sri Langka, yang mati bergelimpangan bersama barang kemas, bila mayat dah kembong masuk air, pencuri barang kemas telah memotong kepala dan tangan mayat untuk dapatkan barang kemas, korang nak mayat korang mati tanpa kepala?,

(jika korang mati lemas dan ditemui perompak)

(tak nak!)

Maka, apa bestnya pakai barang kemas? aku sendiri tak suka isteri aku pakai, waktu mula mula kahwin, bila aku nak cium leher isteri, dah rasa terganggu sebab emas sejuk di waktu malam, kasar dan keras, aku tak suka ada benda benda yang sejuk, kasar dan keras pada badan perempuan, tak semula jadi...

Tapi korang cakap, alahai cik Hamka, penting ada barang kemas, nanti bila kita susah, boleh gadai..

Stop! Korang dah syirik dengan Allah, sebab rasa terjamin dengan adanya makhluk., jangan cakap macam tu lagi, mengucap balik.., emas tak boleh tolong korang.., jika korang yakin emas boleh tolong korang bila susah, apa bezanya korang dengan penyembah berhala emas yang yakin patung emasnya boleh tolong, maka mengucap balik, bertistigfar.., jangan jadi bodoh!

Dan ramai aku tengok perempuan beratur gadai emas sebab waktu susah dah tiba.., dan lepas tu sampai ke sudah tak dapat tebus sebab waktu susah sentiasa tiba..., hanya Allah dapat tolong cik adik oii, emas tak boleh tolong..., nanti kalau tak bayar zakat emas, masuk pulak dalam neraka..oh!

Dan korang tahu tak, antara keburukkan memakai barang kemas adalah ianya akan buat korang jadi riak, sombong dan takkabur, dan orang yang riak, sombong dan takkabur akan berakhir di neraka..

Tapi, korang kata, kami pakai barang kemas, tapi hati tak riakpun..

Kalau tak riak, kenapa perlu tunjuk pada orang?

Kenapa perlu beli emas mahal mahal dan pakai kat leher di luar tudung, kenapa perlu pakai di luar lengang baju, nak tunjuk kat sapa? Kat Allah? Kat suami? Atau nak bagi tahu orang ramai bahawa korang ada banyak duit boleh beli rantai emas berpuluh puluh ribu?, Atau nak bagi orang dengki?

Korang tahu tak? Jika perempuan miskin yang tak mampu beli emas tertengok perhiasan di badan korang lalu dia mengeluh dengan rezeki Tuhan dan menjadi orang yang tak bersyukur, maka korangpun dapat dosa sama, tau?!,

Dahulu, arwah mak aku juga suka pakai barang kemas, tapi bila aku ajak beliau dan isteriku pergi kursus ugama selama tiga hari, yang mana hari pertama lagi, ustaz yang berceramah dah cakap, kepada kaum ibu, sila tanggalkan barang kemas di badan anda dan bagi pada suami atau anak lelaki masing-masing kerana dengan adanya emas di badan, payah nak dapat kefahaman ugama dan mudah datang kesombongan, terus dari balik langsir hijab, keluar emas berkilo kilo..,

Dan bila balik kursus, arwah mak aku sambil nangis-nangis cakap, alangkah baiknya jika mak ikut kursus ini sebelum pergi haji..(aku pulangkan balik emas aku pada mak, dan nasihat supaya emas itu buat itu ini begitu begini. Dan jika nak pakaipun, bersederhalalah..)

Cerita habis sampai situ, aku bukan nak cakap pakai emas haram, tapi banyak keburukkan dari kebaikkan bila perempuan pakai barang kemas, belum bercakap dari segi sains lagi, seperti bahaya berada pada kawasan litar elektrik yang tinggi.. atau mudah dipanah petir dan sebagainya..

Pokoknya, bersederhanalah.., barang kemas tak akan mampu buat korang cantik, nampak lagi hodoh dan bodoh adalah..., duit yang ada simpan untuk tiga perkara, bayar hutang, pergi haji dan sambut takazar ugama..

Hidup sementara sahaja.., biar tidak bergaya asal kaya!

Woha!

Mengakhiri entry ini, ketika aku makan mee meggie di dapur pada waktu malam, dan ketika isteri aku membasuh pinggan mangkuk, dan tiba tiba si isteri bercakap tentang keinginan nak beli barang rumah yang mahal mahal, tiba tiba dari corong radio, lagi polular zaman aku muda muda dulu berkumandang, iaitu lagu ziana zain, 'Kekal'.., dan aku terus dapat ilham spontan untuk edit lagu tersebut dan korang boleh gunakan lirik lagu ini sebagai pembalut hadiah.., terimalah:-

Lagu khas: Cekal.
(Lagu asal: kekal nyanyian Ziana Zain)

Sayang terimalah
Barang yang murah ku belikan
Moga jadi hiasan
Suatu masa

Semoga engkau kan tersenyum
Dapat hadiah murah
Hanya itu
Yang mampu ku beli

Di dalam mimpimu
Cincin emas
Rantai leher mewah
Permata berhias

Dengan tak kau sangka
Yang kau mimpi
Semua tak terjadi
Takdir semuanya

Kemiskinan ini
Menyusuli hari
Hidup di dunia
Hanya sementara

Hidup sederhana
Perintah Ilahi
Cekal ia bersama
Serpihan harapan hidup yang fana

Engkau tak menduga
Barang yang murah ku belikan
Mungkin kau terlupa
Ku siapa

Seribu maaf ku pohonkan
Dan selautan sayang
Hanya itu
Yang mampu ku beli...

Ps: isteri aku gelak tak ingat dengar aku menyanyi lagu ini, sayang.., tahun depan punya hadiah, abang akan bagi bersama sama lirik lagu ini, woha!

128 comments:

tholhah said...

woha ...aku the 1st..

Grave Members said...

den xsuko barang komas!! rimas!! pempuan yg pakai brg kemas meleret tu ader harapan jd mgsa $#@^% astaga mulut!!

hidup ZUHUD!!

ape maknanya? sila jwb En.Hamka

Grave Members said...

terlepas pulak lagu ZZ nih!!

den nyanyi2 sesuai la pulak lirik dia ditambah pula dgn kesedapan s0re den!!

Anonymous said...

HAhaahahahA...
ENtrY nEh PEdAS..
Bio PAdAn MUke POMpaN yg MengGEdIk SUrO LAki Die BeLI Brg KEmaS..heh..
Nice JoB BraDo..
~mR CooL~

Bukhari Zainal said...

Cayalah bro Hamka! mmang hdup ni kna sderhana...sekadar cukupla apa yg ada....

Kuazue Mohamad said...

salam... saya seorang perempuan..kureng suka memakai barangan kemas... tapi pandangan mata orang pada saya.. agak sepi... tapi APA SALAH SAYA KALAU SAYA TAK SUKA PAKAI BARANGAN KEMAS??? PERLUKAH WANITA BERSALUT BARANGAN KEMAS???

Jewel Lover said...

Tak semua perempuan suka pakai barang kemas.
Barang kemas merimaskan!
Kenapalah orang tua-tua suka galakkan anak cucu pakai emas.

heal man said...

barang kemas itu kan bukannyer barang keperluan.. ianya adalah barang mewah.. harganya menjadi 300X ganda untuk menjadikanya barang mewah.. percayalah.. tiada suatu faedah pon yg dapat jika memiliki barang mewah selain dari perasaan ujub, riak dan takabur.. bersederhanalah.. gunakan lah harta yg kita ada untuk beli barang keperluan sahaja.. adOi..

charisteas86 said...

wah.. romantiknya tuan..siap leh nyanyi untuk ahliah lg kat dapur..hehe..brg kemas? rasanya org muda perempuan dah jarang pakai emas ni..rasenya la..emas terjela2 panjang ni zaman mak2 saya pakaila..papepn best entry..dan rasenya ramai kaum hawa x setuju ngan entry ni..ygkla komen nnt..ha ha..

uan609 said...

isteri aku masa memula kawen mmg tak minat sgt pakai emas nih.. tp dah lelama dtambah dkelilingi oleh mak mertua (mak aku la ni) n ipar2 n biras2 pompuan yg pakai barang kemas, goyang gak dia ngan statement dia dulu "saya barang kemas tak pandang sangat".
tp Alhamdulillah aku rasa kalau aku nyanyi lagu ZZ yg ko edit sesuka hati nih.. dia tetap okey.. kot?...
best entri ni menginsafkan kita yg selalu riak ni. takyah yg tina yg jantan pun sama gak riaknya!!

p/s: klu lelaki yg suka pakai brg kemas mungkin en. Hamka hensem bleh buat next entri. kan?

Darus Interferon said...

good, indeed.

tapi aku kena fikir dua kali entry ni.

sbb konklusi kau tak firm.

aishah_conteng_je said...

saya tunggu cincin nikah je. kalau ada orang nak bagi nanti.
=)

sekarang pakai dulu gelang plastik kaler hitam ni. 20 sen kot harga dia.

p/s:
aishah tak cantik,tembam,gebu dan putih.

INTAN RH said...

setuju 100%. asben aku bertuah sbb aku tak suka beli dan pakai emas. aku rimas.

zaim said...

Bro Hamka. Entree ni dibuat sebab bini Bro mintak hadiah rantai leher Emas ke or gelang tangan emas? hehe.

Marina Muhamad said...

hmm.. aku penSuka emas tegar. Tapi i have my own reason ada apa dengan emas.

The math is simple. Bersederhana saja. Ko pakai over².. memang mlampaw la kan. Pakai emas sb emas tu dihalalkan untuk wanita. Allah halalkan benda yang baik.

Maksudnya adalah kebaikkan yang kita dapat kalo kita pakai benda tu.

In fact, secara sains nya juga terbukti bahawa emas dan sutera akan merangsang penghasilan hormon yang baik pada wanita [ni nanti aku rujuk balek kalo ada yg minat nak tau].

Bagi aku, emas memang akan tiba satu masa ianya menjadi keperluan. Mak aku salu suh aku pakai barang emas kerana dia kata, in case.. tiba² emergency.. ko perlukan duit.. masa tu, mungkin barang emas ko akan pembantu. Itu aku bagi satu. Ada lagi few more lah.

Kena ingt, ko pakai.. bukan ko nak tunjuk mawpun blagak ke orang. Makanya, ko akan pakai diam².. dan tau sorang².

Tapi emas ni Tuhan tak bilang ko wajib pakai. Jadi aku pun cukup kurang berkenan pada orang yang sok² memeras ugut lakinya bagi mendapatkan emas tersebut.

Kesimpulan, sila lihat situasi semasa dan bersederhana saja.

Owh, Zuhud bukan bermaksud ko tinggalkan dunya secara total sebaliknya ko menggunakan apa nikmat yg Tuhan kasi ko untuk menjadikan ko lebih dekat pada Tuhan dan menjadikan orang yg dekat dgn ko pun terdorong sama [ini yg aku paham] sebab dunya adalah ladang akhirat bukan?

vanjenazah said...

hamka

kalau mayat tu ada pakai gigi palsu emas...orang buat camne?
cabut gigi mayat ke?

seram siot cabut gigi mayat
doktor gigi mesti takut jugak ni
dibuatnyer tercabut rahang, gusi etc mayat

Khairi said...

err... saya suka isteri saya pakai brgkemas.

tp tak mampu sgt nak bg byk2.

kdg2 suami ustaz tp isteri berlambak gak rantai/gelang emasnya. oh.

Pokli.com said...

tak payah pakai barang kemas...
kita beli emas pelaburan

tokey kedai emas online
www.pokli.com

Hamka said...

tholhah

aku pulak, sporting..

-------------
Grave Members

Err, aku pernah tulis tak entry “ apa itu zuhud”?
Lupa pulak..

----------
~mR CooL~

Aku terkejut jumpa kawan aku yang belikan rantai emas, kat isteri dia, tak pernah aku terfikir nak beli barang kemas kat bini aku.., aku kalu ada duit, aku bawak isteri aku pergi jalan jalan, kita cipta kenangan bersama anak bini itu lebih bagus.., kalau banyak lagi duit, simpan untuk pergi haji...

-------------
Bukhari Zainal

Aku suka perempuan yang sederhana, tak make up, pakai baju murah, yang penting Nampak bersih..

-------------
Kuazue Mohamad

Tak perlu.., kalau pakai, Nampak bodoh, serius..

-----------
Jewel Lover

Ntah?

-------------
heal man

banyak buruk dari baik, kan?

----------------
charisteas86

Aku bila jalan jalan dan ternampak makcik makcik yang pakai barang kemas, rasa kasihan dalam hati.., kubur kata mari makcik..

--------------
uan609

kalau perempuan pakai emas Nampak bodoh, orang lelaki pakai emas, memang bangang!

-----------------
Darus Interferon

Cuba baca sekali lagi, atau boleh juga di anggap ‘anti klimath’.

-------------
aishah_conteng_je

pakai cincin ok.., pakai gelang dengan rantai tu, Nampak sangat bodoh..

-----------------
INTAN RH

Bertuahnya suami kau..., : )

--------------
zaim

ada duit lebih sikit, bini aku nak buat gelang emas untuk si anak, no way! Baik simpan duit tu dalam tabung anak anak..

--------------
Marina Muhamad

((In fact, secara sains nya juga terbukti bahawa emas dan sutera akan merangsang penghasilan hormon yang baik pada wanita)))

Bini aku yang hanya pakai Seurat emas di tangan dah dapat anak berderet, tak tahulah..

(((Bagi aku, emas memang akan tiba satu masa ianya menjadi keperluan. Mak aku salu suh aku pakai barang emas kerana dia kata, in case.. tiba² emergency.. ko perlukan duit.. masa tu, mungkin barang emas ko akan pembantu.)))

Hati hati, jangan salah niat dan tawakkal, aku tahu kamu bijak..

(((Makanya, ko akan pakai diam².. dan tau sorang². )))

Memang ko diam, tapi bila ko lepak dengan orang yang tak pakai, hati kau berbesik.., “aku ada, dia tekde, aku best, dia tak best, aku bagus dia tak bagus...bla bla..)

(((Owh, Zuhud bukan bermaksud ko tinggalkan dunya secara total sebaliknya ko menggunakan apa nikmat yg Tuhan kasi ko untuk menjadikan ko lebih dekat pada Tuhan)))

Macam mana ada emas boleh dekatkan diri dengan tuhan? Sedang buat orang cemburu dah jadi dosa, atau adakah orang kafir bila Nampak orang islam pakai emas akan menarik mereka?

Oh ye, sedekah, baru dekat dengan tuhan..,. kan?

-----------------
vanjenazah

cabut, lagi senang cabut gigi pada mayat, sebab gusi dah lembik dan mayat tak menjerit..

---------------
Khairi

Ustazah pun pakai emas kat luar lengang waktu mengajar, nak tunjuk kat sape ustazah?

-------------
Pokli.

Kau buat iklan, patut aku dapat komesyen nih, he he

Anonymous said...

sejak ust mengatakan hanya anjing memakai emas di leher masa zaman nabi ibrahim..terus sy brhenti memakai brg kemas.alhamdullillah..

Pokli.com said...

haaah...betul jgk

nanti jumpa saya..say abagi komisen....ngeh2

Nor arinzA Ramali said...

saya pun pelik.naper ppuan suka sgt pkai barang kemas.malah bayi ppuan yang baru lahir pun paling kurang dipakaikan gelang tangan..kalau dari kecil pun dah diajar pkai barang kemas, besar nanti camner ek.pelik jer...

Nasir _Penang said...

Pening juga aku kadang2 isteri aku complain sebab tgk org lain barang kemas dia penuh kat badan....,nanti aku forward entry kau ni kat isteri aku.......hehehe

shafiqa said...

sy pon x suke tgk pompuan pki brg kemas byk2. sy pon x suke nk pki accessories..RIMASSSS je.

lagu ziana zain tu mmg sedap..sy pon ikot nyanyi gune lirik kamu.!

ellenyna said...

tak pakai barang kemas smpai meleret2. rimas. simple is easy

Adiba said...

Walaupon pompuan, tp xsuke emas. Sjk kcl mak x pkikn jd bila bsr pjg xde mood nak tgk emas. Rimas bila pki. Pki cincin tng dan kawin masa awal2 je. Pas tu smpn sbb buat keje umah. Utk yg pki, biar berpada2. Tkt riak..

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

InsyaAllah saya juga azam nak bersederhana
dan nak didik keluarga untuk hidup bersederhana..

memiliki harta yang haram akan diazab..
memiliki harta yang halal akan di hisab..
kentalkah kita untuk dihisab..? Allahu..

simpanlah harta yang berlebih2 tu dalam tabungan akhirat dengan membelanjakannya di jalan Allah atau mensedekahkannya..

azharjaafar said...

Kena banyak baca Kisah Kehidupan Nabi Muhammad SAW dan Para Sahabatnya

Luqiem said...

Salam...

Emas adalah anugerah dan nikmat Allah...bahkan syurga juga dihiasi dgn emas....

kiminoegao said...

mendengar lagu Kekal ZZ kat youtube sambil menyanyi mengikut lirik pakcik hamka

(teringat zaman-zaman ZZ sedang fofular..aku masih budak hingusan waktu itu..rindunyaa..)

dermawanpemurah said...

aku pakai rantai pusaka arwah nyayi ni je. yang lain tak penah pk pun nak beli dan pakai. dulu masa zaman kegemilangan (zmn kanak2 ribena)adala jugak umi belikan gelang n anting2 emas. yang akhirnya aku cabut, letak dalam laci gerobok umi. takde rasa best pun pakai. cuma mengenangkan bila aku rindu kat nyayi aku ada bende yg buleh dipegang2 sambil mengimbau kenangan silamlah rantai ini masih berada di leherku. kalu tak, sudah lama aku jual n sedekah. owh. dunia masih mengikat aku.

limaumaniss said...

aku pakai barang kemas seurat ni pon sbb mak suroh....kalu tak...memang tak pakai...tak minat...

EPAL said...

asslamualaikum...best la entri kali ni hehhe..

sy saudari pun.. berminat nk memakai emas...huhuh mmg rimas...

tapi itula setaiap individu adalah berbeza dan mmpunyai faham sndri...

bg umat islam...kaku emas adalah pmbntu...mmg dah terang lagi bersuluh org tu mmg syirik...wallaualam..

allah swt ja la yang dapat mmbntu kta....amin...

jadi bersederhanala....

k syukran... salam

EPAL said...

maaf...bukan berminat.... tapi langsung x berminat...

maaf ya kesalahan ejaan yang bnyk huhuhu

goldenwish said...

slm..

[Satu, korang akan menjadi mangsa peragut, dah nak muntah aku dengar berita tentang kisah perempuan bodoh perasan cantik lalu pakai barang kemas yang membuatnya perasan bijak tapi bodoh hakikatnya lalu tersungkur mukanya dibaham jalan raya akibat jatuh di ragut peragut yang terus menghodohkan wajahnya yang sedia hodoh itu!]

bro hamka, cuba nilai balik kenyataan ni, kata bodoh dan hodoh tu agak kasar terutama ditujukan kepada mangsa ragut, pasti ada yang terkena.

ni tentang aku,
sejak kecil aku tahu mak ada belikan seurat rantai emas buat anak2 perempuannya, bagiku ini tanda kasih mak. Bila sedikit remaja mak belikan buah rantai, aku pakai dengan rasa terharu, sebab mak kumpul duit untuk itu, aku tak minta tapi tahu dia suka nak tengok anaknya nampak cukup.

Disebabkan aku ada masalah elegik kulit gatal2 di tempat yang ada emas, maka sekarang aku tak pakai barang kemas.

kakak aku hanya pakai barang emas celup, aku nak juga kata apalah guna pakai benda tiruan ni, takde cantiknya, tapi dia rasa cantik.

bagi yang memiliki rantai dan gelang emas berkilo-kilo... aku tak cemburu, dah mereka mampu. Cuma aku perlu beringat juga jika nak mengata mereka. mulut ni pandai juga nak cerita hal orang... dia tu pakai mas nak menunjuklah, emas gemuk dia tu nak digadai ke, apa bodoh pakai cincin di semua jari...

astaghfirullah...

-takut kena ragut, mana tahu beg aku yang kosong pun nak diragutnya. doa minta dilindung..

aku mmg naif said...

salam..

perempuan x dpt dipisah ngan emas. mak pon simpan emas. sesak2 mmg gadai huhuhu~

ARC said...

aku respek dengan blog Hamka ni...bilangan followers selari dengan contents..malah aku rase die patot dapat beribu2 followers yg slalu bace hasil die

bukan mcm ade 1 blog pempuan ni, followers memang 1000+ tp all are crappy post dan menjaja diri

thumbs up!

back to the topic.
memang betul ape yg dikate tu. semuanya betul xleh bangkang dah.
tapi kan, part emas tlg time xde duit tu, maybe cara penyampaian diorg xtepat..mungkin maksudnye nak jadikan emas tu sbgai aset kewangan?

contohnya org susah cm aku. duit kkadang mmg boleh lenyap disebabkan kos idup skang. So mak aku tpakse bergadai utk tampung kitorg kdg2. Dan beliau xde lak showoff brg2 kemas die.simpan je

kami xcaye pun emas tu bleh tlg bla3. tp tu adalah usaha dan ikhtiar kami utk teruskan hidup

DOA
USAHA
IKHTIAR
TAWAKAL

cheers

pengembara said...

isu barang kemas ni berkait dengan PERHIASAN DIRI seorang perempuan... dan memang FITRAH seorang perempuan, dia suka berhias. tapi yang malangnya bila berhias terlebih hias pulak... dalam erti kata (menghiasi diri mengikut NAFSU dengan akal yang pendek). dan setahu aku ada satu hadis Rasulullah saw: “Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah.”

Wallahualam

PS: Hamka, aku tengok ada laki yang pakai barang kemas lagi nampak kehodohannya... Nauzubillah!

Hamka said...

Pokli.com

Tau takpe..

--------------------
Nor arinzA Ramali

Peremouan memang pelik, dari kecik pakai barang kemas dan pampers, sampai sekarangpun pakai, aku masa kecik pakai pampers jugak, besar dah tak pakai dah, woha!

--------------
Nasir _Penang

Kau buat minus one sekali, he he he

----------------
shafiqa

la la la...

--------------------
ellenyna

simple is easy

--------------------
Adiba

Yup!

------------------
Ishak Zaini

Bila kita simpan di akhirat, itulah yang boleh tolong kita sebenarnya..

------------------
Azharjaafar

Benar..

-------------------
Luqiem

Hmmm

--------------------
kiminoegao

korang nyanyilah pulak dan post kat youtube, pakcik nak tengok.

---------------------
Dermawanpemurah

Perempuan ada rantai pusaka, pakai siang malam, aku ada keris pusaka, tak pakai pun siang malam..

-------------------
limaumaniss

taat mak, masuk shurga, nanti lepas kahwin, taat suami ye..

“mintak mak, gelang di kaki, abah mintak hendak bayar hutang ceti” lagu hari raya versi edit..

------------------
EPAL

Aku maafkan engkau

-------------------
goldenwish

kadang kadang, kita kena korbankan satu orang untuk selamatakn berjuta yang lain..

biarlah makcik hodoh bodoh tu yang jatuh di ragut kerana sibuk nak tayang rantai di leher menjadi kejian aku, supaya berjuta korang yang lain dapat bercita cita untuk tidak menjadi makcik hodoh bodoh itu..

---------------------
aku mmg naif

bila mati berpisah jugak dengan mas, gigi emas pun orang cabut..

------------------
ARC

Kenapa tak cari payung emas? Woha!

Hamka said...

eh, tertinggal komen pengembara..

lelaki pakai emas suka suka, memang bangang!

ARC said...

Payung Emas mak aku xmampu. Ada bantahan?

linda said...

i agree with you bro,
bersederhana sahajalah..

lagipun tak praktikal sangat dah pakai barang barang kemas,

macam make-up juga..
setiap kali nak ambik wuduk nak basuh..nak ambik wuduk nak basuh..buang karan je..tak praktikal langsung..

wallahuallam

Ann said...

aku xminat pakai emas ni..rimas, jam tangan pun aku xde...hehe..kalo utk pelaburan, mybe satu hri nnti kot..beli n simpn jer..

Hasbullah Salih said...

kepada muslimat yang tak pakai/minat barang kemas ni bolehlah hubungi aku untuk temuduga calon nombor isnan. woha!

p/s: baru je tukar rantai muto. lagi berguna dari rantai emas.

ARC said...

lol no isnan..xleh blah

NIMI said...

beshh!beshh!beshh!
saya pon tak suka barang kemas dan tak paham kenapa para kaum wanita tua suka emas.
ehh saya tak suka emas maka saya bukan wanita tualah

x ada blog said...

aku sjak nk kwin bru pki emas sbb mk aku bg die kte 2 je hrta yg die ada tok bgi aku.sblikny aku hrap aku adlah hrta anak solehah yg die tinggalkan slpas die meninggalkan aku nti.aku selalu doa dlm ati ak ni xdwjudkan sklumit pn rase riak.tp andai kate emas aku yg sikit ni kene ragut xpun kene curi..xda rezeki name nye

Pokli.com said...

perrr...meleret2 komem pembaca blog ini pasal emas.......wowowowowo...sebenarnya emas ini adalah IBU segala duit...kalau tuan2 simpan emas...insya -allah duit takkan abis...sbb tuan-tuan simpan IBU duit..........bayangkan kalau org ada emas 10kilogram...akan jadi jutawan sampai bila2...lagipun emas nih adalah HARTA yg mutlak...susah utk dimusnahkan...apa kata mulai sekarang kita simpan seorang jongkong emas 20g....atau paling kecik 1 dinar....

follow cara bisness Islam
Dinar Islam

seperti sabda rasulullah
apabila akhir tahun tidak akan kekal kecuali emas & perak

bakalmayat said...

Ada sape2 cakap pasal "payung emas" tak..~~

leh rujuk http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/02/nak-ke-payong-emas.html

ryina ikhwan said...

woha! dua minggu lepas aku jual rantai tangan emas... nak cakap, time beli dulu th 1994, cuma 1300, then bila jual dapat 5400. kalau sapa nak jual emas, g kat HABIB... sebelum aku g HABIB aku survey kat cina, dia nak rendah hampir 1000. kat melayu kelantan rendah 100 dari HABIB. aku jual sebab suami aku suruh, dia kata tak pakai baik aku jual.. kemudian dia suruh aku beli gold bar, so aku beli gold bar satu, beli almari and so on lah! bagi aku tak apa simpan emas, rasanya Islam bukan suruh penganut dia jadi miskin..kalau kita kaya, kita dok senyap2 jgn tunjuk2 kan... ada peluang, buatlah amal jariah.. tolong org yg memerlukan..betul tak? walau aku tak kaya mana pun... aku harap aku kaya spy dpat tlg org (insyaAllah) dan spy anak2 pun ada tempat berteduh... pernah terbaca kisah nabi yang menasihatkan sahabatnya spy tidak bersedekah seluruh hartanya (selepas kematian sahabat itu)... sabda Nabi...lebih kurang' eloklah ditinggal sedikit harta untuk anak2 spy mereka tidak dhaif dan tidak meminta pertolongan orang lain... oh! aku dah jadi usatazah pula.. maafkan aku... and kalau salah tlg betulkan... aku ni mualaf...

IkanStim said...

aku ada 30gram emas, beli harga ja. bukan emas fizikal. do i need to pay zakat?

tak-faham said...

salam

apakah beza simpan wang dgn simpan barang kemas?

ada org tak suka simpan wang dibank, jadi simpan barang kemas...jika kedua2nya bermaksud utk digunakan waktu kecemasan, bolehke kita kata org yg bergantung pd emas itu syirik tetapi org yg bergantung pd wang simpanan itu tak syirik???

Hamka said...

ARC

Payung emas, dalam maknanya...

----------------
linda

betul, tak guna make up lama lama, sekali suami datang dah kena mandi wajib, woha!

--------------
Ann

Akupun tak de jam tangan...

---------------
Hasbullah Salih

woha!

---------------
NIMI

Nafsu perempuan banyak, ada ke patut benda yang keras, berat, dan berwarna macam tahik di gilai?

------------
x ada blog

sedih jer bunyinya..

--------------
Pokli.com

Pokli, ada orang islam berebut dengan orang kafir cari harta dunia, yang sedih sampai lupa akhirat..

Kalau kita simpan harta kita di sisi Allah, insyAllah ianya akan membantu kita di akhirat.., semoga semua orang lelaki dapat solat berjemaah di masjid.., dan dapat naik keretamayat dengan aman..

Akan tiba satu zaman, orang akan membawa emas dan perak mencari guru ugama, tapi tak jumpa kerana semua guru ugama sudah jadi mayat..., wallahu’lam.

-----------------
bakalmayat

ada orang cakap aku tak serupa bikin kerana belum berpoligami tapi cakap berapi apai, nampaknya entry ini membantu, : )

------------
ryina ikhwan

eloklah ditinggal sedikit harta untuk anak-anak, supaya mereka tidak dhaif dan tidak meminta pertolongan orang lain... tapi jika tinggal banyak, biasanya anak anak akan bergaduh berebut harta, m, maka yang terbaik adalah yang meninggalkan ilmu, kerana dengan ilmu mereka akan tahu bagaimana menolong orang lain..,

--------------
IkanStim

Tanya kaunter zakat, tak study sangat dan aku bukan mufti, lagipun aku takde tauliah! Woha!

-------------
tak-faham

jika mereka berdua yakin wang itu boleh tolong waktu kecemasan, maka perbezaanya adalah: sorang tayang ‘tuhan’nya, dan sorang lagi sembunyikan ‘tuhan’nya..

Pokli.com said...

Thanks saudara hamka

Inginkan / kejar dunia dapat dunia,kejar akhirat dapat dunia + akhirat...best kan

Nak jadi jutawan dunia perlukan ilmu
Nak jadi jutawan dunia + akhirat pun perlukan ilmu


Tak salah belajar untuk kaya dan berjaya

Kita kena buka minda terima kekayaan dunia dan akhirat.

Pasal zakat emas...ada 85gram emas pelaburan cukup haul kena byr zakat 2.5 %


Sudahkah anda membayar zakat?
8 golongan asnaf yg layak terima zakat....kadang2 nak byr zakat tak perlu bgtau org pun...janji ikhlas + menyucikan harta kita

Mmg best kita berniaga + muamalat sbb 9/10 sumber pendapatan adalah daripada perniagaan...

Tahniah

Pokli.com
Tokey emas online :)

Kinoy said...

Hamka,kenapa laki2 lebih suka memilih wanita bersolek berhias etc etc daripada wanita yang tampil sederhana?
so jadi itulah mengapa wanita2 pun suka berhias etc etc..
Memang sudah fitrahnya gitu dimana wanita suka perhiasan laki2 suka melihat wanita (berhias). Dan islam tak mengharamkan wanita dengan perhiasan emas perak sutra etc tetapi islam mengharamkan laki2 dengan emas. So kalau laki2 pakai emas memang bodoh, klo perempuan pakai emas hmmm lihat dulu lah apa niatnya, backgroundnya etc etc jangan lah kamu lgs menjudgemen negatif gitu :)

Allahualam
Noy

PS/ (klo km mau belikan aku, jangan lah beli kan perhiasan, lipstic, bedak baju etc etc..tak suka aku..tapi aku mau camera lenses with different type, camping n diving stuff etc etc hehehe..sama aja kan..sama2 benda2 duniawi gak bakal kubawa mati juga )

Yazid said...

Bro Hamka,

memang bestla tazkirah kali ni pasal emas, saya pun ada banyak setujunya pasal hal emas-mengemas ni,

Tapi kan, yang pasal bro bagitau yakin pada emas boleh menolong waktu emergency, saya ada sedikit musykil ni, macam mana pulak kalau orang tu simpan duit untuk beli kereta ke, rumah ke, maksudnya harta yang xmampu dibeli dengan gaji sebulan je dan memerlukan dia simpan lama-lama supaya jadik banyak2 untuk boleh buat deposit pembelian tu,

Kalu dah macam tu halnya, bukannye itu pun dalam kelas mempercayai bahawa kalu kita simpan duit banyak2 dalam bank nanti boleh beli rumah, kereta dan sebagainya yang bermaksud jugak kalu kita simpan duit, duit tu nanti boleh buat kita mampu untuk beli rumah, kereta dan sebagainya, tak ke macam tu nanti boleh buat kita yakin pada makhluk jugak? tolong bagi jelas sikit pada saya yang kurang faham ni. TQ

Anonymous said...

YuHHuu..pd pmpn2 yg nk pki brg kemas,pki je r.skit2 ok je.jg plak pki emas berat cm sauh kapal..ohhhooo..sengal+selanga r jwbnye.

pd yg tk berduit n nk buat2 nmpk berduit ngn pki emas jadah tu,tkyah r..buruk beno rupanye

~ske bce blog ni tp bnyk plak perkataan yg huduh2 melekat dlm pale..aisshhh...~

-cik ana plymouth-

Anonymous said...

...skit2 ok je.JGN plak...

silap ejaan ~akibat menaip smbil mkn bskut MARRY cicah SUSU~

-cik ana plymouth-

Norshuhada said...

Salam,

Wow, baru saya tau ramai juga orang tak suka barang kemas. Saya suka, tapi tak mampu, so sape2 yang berlebihan barang kemasnya dan tak suka tu bolehla bagi pada saya ya. Saya redha je menerima pemberian barang yang orang lain tak suka.. Hehehe.. (Serius ni, nak buat bayar hutang..)

dermawanpemurah said...

kamu kata: Perempuan ada rantai pusaka, pakai siang malam, aku ada keris pusaka, tak pakai pun siang malam..

.............

aku kata: zaman sekarang guna keris lagi ker?


~bersederhanalah dalam apapun~

...antikapel... said...

gud entry lor...

sbg kaum hawa, memang x lepas nak memiliki barang kemas, tapi bak kata hamka bersederhanalah....

kalo aku, dapat rantai cm tebal sket, gelang yang cm lipan dan cicncin yang cam beso batu nye ok la yer kan?

ahakz!
aku main2 jer...

Razman MM said...

best emas ni kalau buat biz beb.. naik slalu..

ARC said...

o yeke maapla ilmu saye xtinggi..xpaham ape tu payung emas

dah g link tu..still xpaham..something about kawen2?

umie safwais said...

hemm no wonder hubby tanya dh baca entry tbaru hamka? topic nie rupanye...

siap tanya tuu byk tak brg kemas mie? tp akhirnya dia bpuas hati mdgr jawapanku.. "sepanjang 7 thn kita kahwin x pernah mie gunakn $ yg diberi utk beli brg kemas... cukuplah yg telah dberi waktu risik,tunang,kahwin & pemberian org tua mie...."

"abg jgn risau mie mmg x suka sgt brg kemas so x payah lah abg susah2 nk beli/ bg emas buat mie hatta payung emas sekali pun hehe..." ha apa lg suami aku yg dlm keadaan tenang menghadap makanan terus rasa mcm nk tercekik dgr ayat sambunganku :)hehe...

dah mmg aku x suka emas nk buat camnekan...

umie safwais said...

opps lupa tanya brg kemas yg ada nie walau pun sikit x dipakai kena zakat jgk ke? ke >RM3000 jee bru kena?

Lelaki dari arah timur said...

payung emas = tambah isteri (poligami)

aku rasa nak sebarkan salam kat korang semua..

Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

:D

Anonymous said...

Ada rezeki dan kemampuan, belikan aje la. Cuma jgn berlebih-lebihan melainkan bersederhana. Isteri pun ada juga kehendak-kehendaknye. Apapun, minta la isteri tanggalkan rantai emas dulu sebelum cium leher dia... hekhekhek:)

Anonymous said...

Ada rezeki dan kemampuan, belikan aje la. Cuma jgn berlebih-lebihan melainkan bersederhana. Isteri pun ada juga kehendak-kehendaknye. Apapun, minta la isteri tanggalkan rantai emas dulu sebelum cium leher dia... hekhekhek:) -ikhwanmuda-

uan609 said...

isteri aku tak suka lagu ZZ ko nih!

ni yg rasa nak bagi payung emas terus.. ! woha

charisteas86 said...

sumenya masalah iman..kalau iman sempurna yakin pd Allah xkan pandang dh emas2 ni..wahai pmpn2 sekalian ikutlah kehidupan cara sahabiah..kalau mampu..hehehe..

charisteas86 said...

pengkomen ke 70 dan 71 .. test2

Hamka said...

Pokli.com

Lain kali aku tulis pasal ‘jutawan’..,

----------------
Kinoy

Lelaki bodoh yang pilih perempuan berhias dengan emas perak keliling badan...

Sebenarnya lelaki pilih perempuan cantik, bersolek nombor dua, kalau hodoh, bersolekpun takde yang pandang, muntah lagi ada...
Aku tak suka perempuan berhias, bagi aku, permpuan yang cantik adalah yang Nampak bersih.., pakai simple simple cukup..

---------------
Yazid

Simpan duit sebab nak elak riba, bayar sedepuk, baguslah, bila masa pulak duit simpanan boleh jadi syirik jika kau niat nak elak riba.., niat kena betul..

-------------
-cik ana plymouth-

Aku tulis dua tiga patah jer perkatan hodoh, yang banyak perkataan tak hodoh, tak pulak melekat, apa hal?

: )

--------------
Norshuhada

Tau takpe..

------------------
dermawanpemurah

zaman sekarang guna emas lagi ke sebagai perhiasan, tak Nampak bodoh ke?

-----------------
...antikapel...

Aku tengok, mas ni orang kulit putih jer yang elok sikit pakai, kalau kulit gelap, tak payahlah pakai emas, jadi kontra...

-----------------
Razman MM

: )

------------
ARC

Dulu ada lagu salem, payung emas.., tapi tak sempat nak follow.., macam pernah dengar.., atau bunga emas, atau bunga ufti? Ntah?

--------------
umie safwais

bab payung emas tu yang lawak..

-----------------
Lelaki dari arah timur

Wailakimusallamwarahmatullahiwabarakatuh

:D

---------------
-ikhwanmuda-

Gatal semacam jer, adakah kerana hari ini hari kahmis?

------------
uan609

kau bagi jer payung emas tiga pasang..

woha!

----------
charisteas86

test di terima, ok.

Khairi said...

Aku ada blog gak. bila la aku nak jadi femes mcm kereta mayat huhuhu.

pesal korang baca ni hahahaha.

Anonymous said...

razman razali said..
aku x suka emas..tapi aku suka mas idayu..dan dia pon suka aku..woha!!

arsalan_isa91 said...

bestnya macam nak lemas.... sabda rasul by mean; perhiasan bagi seorang mukmin ialah ilmu...

dermawanpemurah said...

kamu kata: zaman sekarang guna emas lagi ke sebagai perhiasan, tak Nampak bodoh ke?


aku kata: nampak jugak bodohnya kalu sarat sarat sampai rasa mcm nampak kedai emas bergerak tu. takpakai pape lagi cantik aku rasa. aku ada azam pasal rantai nyayi bg ni. belum masanya je.

ps: payung emas? aku sanggup untuk agama

Anonymous said...

test

bakalmayat said...

Khairi,

payah jugak jadi blog yang famous.. Nak balas komen tu yg jenuh.. Tak gitu encik hamka =)

aksha said...

herm..terima kasih...bolehla aku bg emak aku baca..asik suh a ku beli kan barang kemas je...omak ohh omak...tp lau da majlis apew2 selok diaorg nak tunjuk gelang sekerat lengan..aku pakai jam tgn je itupun sekadar keperluan

Anonymous said...

salam,
aku baru plan ujung taun ni nak beli emas pd wife...baca entri ni terus aku kansel...biar aku tambah dlm TH senyap2..tq bro...
abu firdaus..

orang biase jek said...

salam saudara,
first time nih komen. tapi aku rase kali nih ko tulis agak kasar la wei. aku dah baca sume entry ko nih. tapi yang nih kali memang patut ditegur. tulisan ko nih bagus aku mengajak kepada benda2 baik hal agama. tapi aku rase bahasa dia cara penyampaian dia agak tidak memenuhi hati seorang pembaca seperti aku yg biase2 nih. orang kata tak sedap dengor. sebagai contoh ko campurkan madu ngan maaf sebut taik pastu ko minum. boleh ker telan...hahaha. sama gak berbicara pasal agama guna bahasa2 yg kurang elok...cube fikir2kan...dan selamat beramal..maaf jika teguran tidak membina..sekian w'salam...

Yuana said...

Saya pun tidak berminat dengan barang kemas. Tetapi Emak saya suka melihat saya memakai barang kemas.

Nak dijadikan cerita, setiap kali ke Bilik Surgeri/Pembedahan, memang perlu buka segala jam tangan atau barang kemas, apa2 shj yg berada di jari dan pergelangan tangan, dan saya memakai gelang emas...jadi bila buka(ini frist time nak buat surgery), terus misplace...

kesimpulannya, emak dah tak suruh saya pakai gelang emas dah...takut saya hilangkan buat kali kedua...

:)

beware jika ada doktor atau dentist yg memakai barang kemas sebelum buat sebarang pembedahan, krn barang2 nie blh menjadi punca kpd jangkitan kuman...(banyak kuman rupanya....)

CahyaLilin said...

aku suka beli emas.. sbb aku tk suka simpan duit. aku beli emas bukan untuk tunjuk2. aku pakai kdg2 ja. mungkin sbb aku kerja kat dalam lab. tp aku suka emas sbb harga dia blh berganda. aku gak yg untung. Alhamdulillah..
tk mcm duit. nilainya tk tetap.

ps: Hamka, kalo bersederhana pon jgn smpi makan megi k. nnt rosak buah pinggang ko.

KucingTerbang said...

http://kucingterbang999.blogspot.com

hehehhehe...nk promot skit..

-KucingTerbang-

Anonymous said...

http://kucingterbang999.blogspot.com

heheehe..tumpang lalu,nk promot skit..hahahhaha

-KucingTerbang-

Nurul Ain Anuar said...

salam uncle hamka.. mcm mane eh, kalo org tu.. jenis tak la suka sgt barang kemas, atau brg2 mewah mcm yg tipikal wanita selalu suka..
tp org tu.. jenis kalo tengok org lain pakai, dea teringin nak pakai. mcm mane nak elak ye penyakit ni?

actually, saya la org tu. huhu.. sy bukan materialistik, atau sukakan emas. tak. memang tak.. tp bila tengok org pakai, timbul keinginan nak pakai gak...

teruk tak ade sikap mcm ni? mcm mane nak elak ye uncle...

Anonymous said...

1st time komen...

test!!!

senyumanutkIllahi said...

salam,..nk tnye,..
boleh tak kalau perempuan@gadis yg tak kawin lagi,..pakai cincin@gelang?
dan mereka masih lagi tak bertunang,..
maknenye saje pakai la,..
pe pndgn,..if thu hukum,.ley share x?

Anonymous said...

slm...

ya tuan, ana seutas emas pun xade d badan...xsuka 1 hal...xmmpu pun iya jga...tp yg pnting ana rasa, ana xlayak...

harta yg ada, cincin silver d jari manis, yg suami belikan...bbrapa tahun yg lalu.lbih dr ckup buat seorg isteri spt ana ni...anak2 perempuan yg seramai 5org ni(3 lelaki)jga xada 1 apapun jua...mmg xpernah ana belikan...xpernah pun drg mengeluh...biar xkaya emas, asal kaya anak!huhu...

syukur, alhamdulillah...

slm syg buat semua muslimah n ahliah2...bebaskan diri anda dr emas...dekatkan diri kpd suami, cukuplah...heeeee

doakan kami,ya tuan,spya istiqamah hidup sederhana tnpa emas yg menyilau mata!...

jazakallah utk post tuan...

-hidupQ-

Anonymous said...

slm...

err...lupe nk gtau, pernah ada emas, xbyk mane pun...tp baru2 ni hlg bla umah ana d masuki pncuri yg menyamar cari kerja jd pmbantu rmah. masa 2 ana ttdur d sofa, lmh xbdaya lps baru sedut gas dr nebulizer machine(ana ada asthama, eh dah melalut pla)so pncuri curi beg ana, brg kmas smpan dlm beg, xpkai masa 2...

kesimpulannya, sgala yg tjadi ada hikmah, ana rdha! ada x ada brg kemas, rsa same jer...mlah lbh tenang lagi...

psl pyung emas, dah slu m'idam2kannya, dah slu syor kat suami...tp masih blm ada rezeki kot nak dpt madu apa lagi pyg emas!huhu...

hidup o hidup...meski xslu indah...tetap manis sekala sekali...


utk khairi...sy pernah bce blog anda...dah femes kot 2?heeee

-hidupQ-

paragon4k United Kingdom said...

Trading GOLD di www.paragon4x.com

Boleh Make Money with GOLD.

www.pokli.com said...

Jom buat duit dgn pelaburan emas...insya allah x menyesal

Iklan seposen

Tumpang lalu tuan tanah

www.pokli.com

Menjual / beli emas public gold
Kijang emas
Dinar kelantan
Jongkong dan dinar 999 dan 916

Mengikut hukum syarak
100% Halal dan telus


Nak tolak barang kemas pun kami terima

Nanti pokli belanja hamka teh tarik

muraimerah said...

gua tunggu lagu tu masuk yt.

nak_jadi_isteri_solehah said...

suamiku gaji puluhan ribu,

ku tak diberi rantai walaupun satu,

tak mahu meminta tapi menunggu,

kalau pinta, pasti dapat itu, kutahu

cuma tak mahu jadi isteri yg suka meminta-minta, prinsipku

waktu nikahpun aku tak dapat cincin, kalu korang nak tahu

Aku nak belajar redho pada yg SATU

-----------
Pada para isteri syukurlah dah ada serba satu...

Pada para suami, isteri tak perlukan emas, tapi kasihsayangmu..

tapi mungkin pada sesetengah isteri barang kemas dari suami tanda kasih dari suami...

pada para suami, berikan kasih sayang pada isteri sehingga isteri rasa tak perlu di buktikan dgn pemberian barang kemas!

Anonymous said...

Salam,
emas kalau tak pakai...buat pelaburan pun ok...mcm hartanah juga....

p.s : psst pokli kita satu sekolah rupanye...
HAMKA...ko kalu buat novel pasti gempak!!! tq bro. blog ko memang best!
quitters never win, winners never quit!
~ubangputih..

muraimerah said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

Khairi

Lain kali aku tulis tip tip tulis blog, secara free..
: )

-----------
arsalan_isa91

perhiasan kereta mayat adalah sport rim dan mayat yang cantik..

-------------
dermawanpemurah

hutang emas boleh di bayar
hutang payung emas, di bawa mati..

-------------
bakalmayat

jawab mana yang nak jawab jer.., senang ler, yang payah sikit nak jawab email..
dan juga nak jawab bab orang nak bagi payung emas kat isteri aku,
woha!

-------------
aksha

ada benda yang aku tak boleh cakap direct kat orang, tapi melalui blog, mereka boleh terima di ‘hina’ demi kebaikkan bersama menuju satu Malaysia, chewah..

--------------
abu firdaus..

jangan senyap senyap ‘beli payuung emas’ dah ler, he he

--------------
orang biase jek

campur madu dengan tahik? Jika itu ubat, tutuplah hidung dan hiruplah ia.., air kencing unta pun ada yang buat ubat..

eh, baru baca satu entry ke?

---------------
Yuana

Walaupun perempuan takut hilang gelang emas, tapi suka hilang payung emas..

----------
CahyaLilin

Sekali sekala jer aku makan meegee..

Meegee goring di gaul dengan serunding danging, memang sedap.. (Allah bagi sedap)

---------------
KucingTerbang

Kena cas ni..

---------------
Nurul Ain Anuar

Itu namanya penyakit wahan, baca entry aku yang di tulis sekitar nisfu syaaban tahun yang lepas lepas, insyAllah..

-----------------
senyumanutkIllahi

boleh, tapi tak payah tunjuk kat orang.., ok.., bab hokum, rujuk ustaz..

-----------------
-hidupQ-

Nasib baik pencuri tu curi dalam beg, kalau di ragut, tak ke naya?

“beg sireh pun dia sohsah”

paragon4k United Kingdom dan pokli.com

cuba baca entry “apa aku dapat bila tulis blog” dan hayatilah..

---------------
muraimerah

kalau aku muda dan kaya, aku buat semua lagu tu kat yt, tapi sebab dah tua dan tak kaya.., korang ler buat

---------------
nak_jadi_isteri_solehah

lagu ke sajak?

---------------
~ubangputih..

Mungkin satu hari, aku tulis novel macam Bapak Hamka Indonesia itu..
: )

----------------
Muraimerah

Eh, apsal delete, takut pembeli kereta marah?

Anonymous said...

Pasni boleh tak cite plak pasal kes orang2 kita yang suka membuat binaan di tanah perkuburan ni (hias kubur2 cantik2la, buat kandangla, install batu2 nisan kat kuburla yang cantik2 tu). aku penah terdengar satu pengumuman imam kampung aku mengatakan hukum dia haram tapi aku terlupa dah dalil dia dan aku pun xteramik pamplete dia. cantik gak kalo ko boleh terjemahkan hal ni dan war-warkan kat orang2 islam malaysia ni. hehe

muhammad arrabe' said...

nice...

Anonymous said...

salam..

-100 comment!

-akak sally yang menyepi kerana raya haji tahun nie masih lagi sendiri... ahak!

Anonymous said...

asSAlamu'AlaIKum BraDo HamKA..
APekaBA??mUDah²an Allah SWT RahMAtI iduP Tuan SEkelUArGA..
Aq SEbeNOnYe NGah SEdih La..
Td Aq TERbACe ADe ULama' FAtwA Kan jemA'aH tABliGh sEsaT..KenAPe MEsTi KlUa KAn sUMe NI??
BIle Aq CAri POin Yg BUat KAn Dorg KUa sTAteMEnt Ni IaLAh paSAl Kes aMalAn PUja KUbuR kAt NizaMUddIn..SBAb KAn itu JE Abes SuMe KArKUn JAdi MAnGse..taK kAn DalAM PisAng SeTAndAn 1 RosAk yg LEn LAngSunG XlEH MAkAn kaN..sEDih Yg AmaT..Allah SWT je Tau SedIh Aq nI..DIA Yg bG PAsaAn nI..aq WluPon br Je IKot JEmA'ah Ni Tp Aq PASti Ape Yg Aq AMal 2 X saLAh n SuMe Yg DiAmaL 2 LepaS dA dEngA ta'Lim hadiS²..isK..isk..
sadIS sUngGUh..BraDo Ko Leh uLAS gak Kes FAtwA NEh..tP cMne Pon, diS is MujaHhAdaH ilAllaH..AZam 4bULan InsyA'Allah...
~mR COol~

charisteas86 said...

mmg ada kubor kat nizamuddin 2..kuar je pintu masjid bangla wali ko belok kiri pas2 teros je dalam 200 meter perjalanan sampaila..aku pn ade gak tersesat sampai situ walaupun ade gak buzruko2 kat nizamudin 2 larang g kat situ..tp jemaah2 aku degil..biase r jemaah student..degil..g kat sane mmg terkejut pn..kebanyakannya hindu..ade gak org islam..tp diorang x wat usaha agamala..asalnya mmg masjid tp kat laman masjid 2 ade kubor hazrat nizamuddin..2la yang diorang sembah..tp markaz dunia dengan kubor 2 mmg xde kena mengena langsung..xtaula sape yang tau sejarah hazrat nizamuddin ni blh ulas sikit..karkuzari sikit..aku ngan jemaah aku pn beranikanlah diri masuk kat masjid 2..mmg ade kubor yang diorang sembah..kebanyakannya mereka hindu..diorang sume tgk pelik jemaah malaysia masuk situ..pandang semacam je lbh2 lg sume jemaah aku pakai sunnah celak berbagai..tp ktorang wat derk je..niat dakwahla konon..hehehe..ktorang pon teroka lg kat dalam, ade pulak bilik2 kecik tmpt maulana diorang duduk..nampak mcm bomohla,ade orang mintak penawar dsb..aku pn xtau..diorang siap pakai serban, janggut xde,misai melentik..seram2.dalam 200 meter perjalanan kesana mmg banyak orang jual bunga utk tabur kat kubur..2jela pengalaman ku..huhu..tp orng yang wat usaha agama kat nizamuddin mmg xde kena mengena ngan depa..jgn risau..if u thing this mehnat (afford) si the right path,,carry on mr cool..doa 4 hidayat n do ur 5 amal. all problem will be settle by ALlah..insyaAllah.

charisteas86 said...

silap, bukan belok kiri..tp kanan..hehehe

Grave Members said...

mr co0l

org yg kuarkan fatwa cam tu, dia b0d0h. xder agama!! bangang!! as u think amalan2 u xbertentangan dgn agama, u yg tau kebenarannya..

org yg xtau pasal tabligh ni, tu yg buat citer mcm2..

tp ader segelintir org bkn tabligh yg mengaku tabligh (sehingga terpes0ng) yg membuatkan org lain berprasangka buruk tentang tabligh..

Aku said...

hamka nie makin katon ar aku nengok..adeyh

WanPERLIS said...

setuju2 dgn brader hamka.
1.tak suka perempuan pakai brg kemas.
2. makeup..konon bertambah cantik la.lagi negatif ada la.hampeh.

lagi satu ak tak suka perempuan pakai inai.
entah apa2 la perempuan nak kawin pakai inai corak sana-sini.
mengurangkan keindahan lagi ada la.
berinai ni budaya india da.

Zainal said...

bro hamka, entry mmg otai dan terbaek! aku suka!

Hamka said...

muhammad arrabe'

: )

-----------
-akak sally

Tahniah!

-------------
~mR COol~

Tapi tak cool lah kau tulis sekejap kecik sekejap besar, sakit mata pakcik..

Ok, bab ustaz tu, pakcik dah tulis entry sebelum, mereka adalah pak pander moden yang mudah di tipu dan senang di perbodohkan..

Jadi jika nak jadi bijak, kita jangan terkesan dengan mereka.., kita siasat, dan sebarkan maklumat mengikut fakta, bukannya baca email foward terus percaya!

Baru cool!

----------------
charisteas86

Tu lah tu, ustaz tu Pak pander, yang percaya cakap ustaz tu semua jadi pak pander, bodoh!

Terima kasih charistea.

: )

---------------
Grave Members

Bs detector mereka rosak, dan rosaklah masa depan mereka jika tak di calibrate..

----------------
Aku

Sucikanlah aku dengan air matamu..

---------------
WanPERLIS

Pakai inai, pakai kerongsang mahal mahal, pakai gelang kaki, bodoh ke apa?

----------------
Zainal

Terima kasih

charisteas86 said...

same2 tuan..teruskan menulis..penulisan orang korban ni lain sikit..cewahh!! bodekla konon..lehla nt blanje roti naan kat markaz bila turun KL..haha

ibnu dinar said...

alhdulillah.... Allah bg gua isteri yg xsk pki brg kemas, wat ms ni la...
harap smpi akhir hayat isteri gua terus mcm itu. InsyaAllah..

Hamka said...

charisteas86

blanje roti naan? insyAllah..

ibnu dinar

alhdulillah....

razman razali said...
This comment has been removed by the author.
dedeknom said...

1st tym komen kat cni..b4 ni akula pmbca keta mayat yg setia..ngehehe~skang da jd penumpang.sangat2 klakar!ske!ble bce rs cam bro hamka ngah ckp direct kat dpn aku.(cara pnyampaian bro amat b'ksn)
oke,aku pon xske emas.kaler die agak kekuningan.sbb aku xske kaler kuning!
dulu pnh ade gelang emas,but da kna curik..tp yg plek.prasaan ni cam xkesah pon.

Hamka said...

tau takpe

: )

Anonymous said...

Bagus entry ni tp rasanya tak perlu la nk memperbodohkan org lain. Aku bujang lg, belum beristeri so tak berapa arif nk tulis ttg emas ni. Klu mampu utk beli dan pakai emas, cukup lh sekadar yang patut. Jangan pulak ada yakin pada makhluk, anggap emas ni sebagai pelaburan,mgkn sampai masa bila nak pakai duit boleh jual. Kita guna dan kawal duit, jgn smp duit guna dan kawal kita. Dunia jambatan ke akhirat dan kita takkn tahu mcmana akhir kalam kita nnt

whizzdome said...

tp saya suka pakai brg kemas..=(..saya pakai yg simple2 je..

Zatil Aqmar M. said...

emas ku adalah senyumanku....

Hamka said...

hmmm..

Pokli.com said...

jom beli emasssss

www.pokli.com


promosi skittt

Norashikin Abdullah said...

alamak sedang memakai..
x pe bersderhana

ehh isteri bro hmka taw x bro ade blog??
n dia bc x blog ni??

Hamka said...

isteri aku siap edit lagi jika terlampau bergurau dengan korang..

he he

ak wanita said...

perempuan skarang dah banyak x suka pkai brg kemas sbb memang betul..rimas n x selesa..dan berat gak..dan leceh..dan mcm2 gi..even dlm family aku yang 4 org pompuan tmasuk ak,suma x suka pakai barang bersalut emas except mak ak yg mungkin masa muda2 dia dlu msih berbekas dihati..tpi x da la smpai bergunung2 brg kemas tu.kbnykkn pompuan skrg lebih selesa pkai rantai bkan emas atau gelang manik..yg ak pn x suka gak..ha3..ak ni btul ka perempuan??apa2 ja lah.

Hamka said...

baguslah

Aku said...

ish ish..makin bertambah katon..adeyh

Hamka said...

: )

nininie said...

selalu pelik kenapa aku tak suke barang kemas.
sampaikan bile hari raya, mak kejar2 aku & adik2 perempuan suruh pakai yg ada dlm simpanan.

memang jarang ade accessories ape2 kt tangan/leher aku. jam pon jarang2 pakai, inikan pule brg kemas...

bile baca blog ni baru tau dah ramai wanita sekarang sebegitu..ok, aku bukan perempuan pelik lah kalau macam ini.

Alhamdulillah, Allah tidak kurniakan rasa itu dan semoga tidak jugalah di kemudian hari

sya said...

wahhh..best la lirik nie...hidup hamka..ngee...

diana said...

Menegur jgn sampai menghina,
mendidik jgn sampai memaki,
meminta jgn sampai memaksa,
memberi jgn sampai mengungkit...
x salah pakai emas, kalau mampu..tapi biarlh bersederhana.. pkai emas x smestinya bdoh @ hodoh..tiap kejadian Allah pasti ada hikmahnya..x pakai emas pn cantik klu dh memg cntik..jd, yg mbezakn kecantikan itu "budi bahasa & hat"i.. :)