Feb 14, 2022

Di hina dalam rumah?

Adakah anda termasuk orang yang ‘dihina’ dalam rumah sendiri?

Alkisahnya, ada orang suka menghina pihak lain, terlihat selalu menghina dan kritik sana sini, konon Menteri semua tak betul, semua doctor dimatanya sembah WHO, semua cikgu dikatakan gagal ajar murid, semua mufti katanya cinta dunia, semua polis katanya di rasuah, termasuk SPRM, LHDN! macam macam tohmahan dan kata kata nista.

Tapi bila korang balik rumah, rupa rupanya, korang ‘dihina’ dalam rumah sendiri!

Ada banyak kejadian ahli keluarga ‘menghina’ kita, contohnya, bila kita balik rumah, takde orang peduli, takde orang sambut, takde orang bertanya.

Bayangkan korang seorang ayah, balik rumah lepas penat bekerja, bagi salam, pintu lambat buka, dan anak atau isteri tak teruja langsung tengok korang balik, lepas buka pintu, masing masing masuk bilik, korang buka Kasut, duduk ruang tamu yang bersepah, takde orang tanya, nak air masak ke? Air manis jauh sekali.

Itulah situasi korang “dihina” dalam rumah oleh ahli keluarga. Jika korang mulia di mata mereka, dah tentu rumah anak bini akan kemas sebab tahu korang penat bekerja, maka layak dapat ruang rehat yang kemas, segera bukakan pintu, sebab tiada sesiapapun yang suka menunggu diluar pintu lama lama, dan segera hidangkan air serta makanan, sebab itulah adat menyambut “tetamu” paling penting, ketua keluarga kot.

Contoh lain korang di hina dalam rumah sendiri, bila korang cari sesuatu, tiada sorang tolong caripun, contoh korang tanya, “siapa nampak remote TV? Siapa Nampak telefon ayah? Siapa nampak kunci kereta? Lepas korang tanya, tiada yang mahu jawab, nobody care, kalau ada yang jawab pun di jawab dengan menghina! Mana aku tahu?, kau carilah sendiri! Lain kali jangan letak merata!

Aduhhh, sakitnya hati ketua keluarga dilayan macam tu kan?

Sunnguh ahli rumah yang baik, bila orang tersayang mencari sesuatu, maka seluruh rumah akan berhenti aktiviti masing masing, dan bantu korang cari barang itu, malah siap ada yang buat lawak sambil mencari:

“Cuba ayah miss call?” walaupun yang di cari adalah remote TV, atau kunci kereta. Memang terbaiklah ahli keluarga macam tu.

Lain contoh korang ‘di hina’ dalam rumah sendiri adalah apabila tiada anak bini nak teman korang makan, mereka mungkin ada siapkan makanan, tapi semua dah makan tak tunggu ayah, atau ada yang belum makan tapi lebih suka nak makan sendiri-sendiri sebab tak nak makan bersama ayah, atau bini dah hidang semua, lepas tu cakap, abang makanlah yer, saya nak tengok TV, maka terkulat kulatlah korang makan sorang diri bersama syaitan. Sedarlah waktu itu, korang sedang di hina dalam rumah sendiri.

Itu belum cerita kisah anak derhaka, anak tengking ayah, isteri marah mertua dengan selamba, adik beradik suami datang semua lari masuk bilik tak nak layan, atau isteri baling objek pada suami! itu lagilah besar penghinaaan, ini saya cerita perkara yang nampak kecil sahaja tapi sebenarnya sedang menghina ketua rumah.

Pendek cerita, korang pun bersiap nak keluar rumah, tapi lagi sekali korang ‘dihina’, sebab nobody care, nobody nak hantar ke pintu, nobody yang tanya, ayah nak ke mana? Balik jam berapa? Takde! Nak peluk cium jauh sekali, lalu korang keluar rumah tanpa ada isi rumah pedulipun.

Maka di luar rumah, korang pun Kembali menghina seluruh dunia, Menteri semua tak betul, semua doctor sembah WHO, semua cikgu gagal ajar murid, semua mufti cinta dunia, macam macam lah tohmahan dan kata kata nista.

Sedangkan, dalam jiwa korang sendiri sedang menderita akibat dihina dalam rumah sendiri.

Maka marilah kita ajar anak bini untuk belajar memuliakan semua orang, ikram muslimin, mulakan dengan bacaan taklim, kemudian buat mesyuarat dan muzakarah, insyaAllah akan terbuka hati anak bini untuk belajar memuliakan semua makhluk Tuhan.

Saya syukur Alhamdulillah setakat ini (anak bini tolong cover line sikit yer), yang mana sejak malam pertama kahwin,, sudah mulakan taklim, sampai sekarang 20 tahun masih hidupkan taklim, dan balik rumah isteri sambut dengan pelukkan, anak beratur nak salam, dan masing masing hidang minuman serta makanan.

Pernah saya lewat balik larut malam, anak bini tetap belum makan sebab tunggu saya, terharu sungguh, walau saya dah pesan, anak bini makan dulu, sebab ayah lewat, mereka makan sekadar alas perut dan tetap tunggu ayah untuk makan sama sama. Oh terharunya ayah…

Bila saya cari barang dalam rumah, semua akan tolong cari sambil berkata, “miss call ayah,” woha!

Bila adik beradik saya datang, masing masing kemas bilik, masak sedap sedap, siapkan ruang tamu, dan sambut tetamu dengan penuh sopan sebab semua tahu hak tetamu wajib ditunaikan.

Dan bila saya nak keluar, semua hantar ke pintu, peluk dan tanya, bila waktu balik sebab mereka nak prepare untuk sambut, wah wah wah… rasa diri ini dimuliakan oleh ahli rumah, Alhamdulillah…

Dan kejadian ini semakin bertambah cemerlang sejak saya pasang Wifi kat rumah. Anak lagi cepat buka pintu senyum buat air semua, rumah kemas, dan belum sempat saya cari remote TV, semua dah bagi, pelik saya, kenapa anak cemerlang sangat ni?

Isteri bisik, saya ugut anak anak, jika tak gembirakan ayah, saya tutup wifi, itu yang semua cemerlang tu.

Woha!

Ps: Wifi saya tak jual, tapi nak beli kitab taklim, boleh beli di Shopee, bukan saya punya, just share link. Rujuk ruang komen.

No comments: