Dec 5, 2021

Saya dan Proton?

Teringat zaman sekolah menengah dulu, cikgu suka mengajar dengan suruh salin..

Cikgu bacakan, pelajar salin..

Saya pula salin dengan laju, tapi ada pelajar lain, akan cakap”

“ulang cikgu”

“baca semula cikgu”

“perlahan sikit cikgu”

“saya nak tajamkan pensel dulu cikgu, kejap jer”

“cikgu, saya salah tulis, nak padam, kejap yer”

Masa berjalan, saya dah tulis laju, maka masa menunggu kawan kawan lain siapakan menyalin, saya lukis kereta proton saga… lukis logo dulu..

Cikgu sambil membaca dengan kuat, sambil meronda, saya tulis cepat, kawan ramai yang masih merangkak, cikgu ulang bacaan, saya siapkan badan Proton Saga..

Dan saya yang asyik melukis, tiba tiba kantoi!

Saya sedang siapkan tayar kereta!

Cikgu tu terus marah saya macam macam, bebel saya, dah berkata, kamu berdiri luar kelas, orang yang malas belajar macam kamu, pasti akan gagal dalam hidup!

Saya tak bantah apa apapun, terus keluar bersama “Proton Saga”

Maka dari jauh, terlihatlah seorang saya sedang berdiri luar kelas sambil melihat masa depan, sayup sayup suara cikgu membaca dengan perlahan agar murid dapat salin..

Saya pandang lukisan Proton Saga yang teman saya berdiri.., kesian dia tak ada tayar,

Mujur saya bawa pensil, maka sambil berdiri, saya siapkan seluruh kereta proton saga...

Dalam hati saya: Cikgu ni bukan nak hina saya, tapi nak cabar saya, agar saya buktikan saya boleh Berjaya dalam hidup…

Maka beberapa tahun kemudian, bila saya bekerja, saya di kira berjaya sebab saya ada kereta Proton Wira.. ya Masa tahun 90-an.. siapa ada kereta Proton di kira Berjaya…

Sikit lagi kereta saya nak bertukar jadi Transfomers!

Terima kasih cikgu.

Ps: Bila kita di kritik cikgu, jangan anggap itu cacian, tapi cabaran untuk membeli kereta buatan Malaysia, pesanan ini di bawakan khas oleh pemandu kereta mayat- Woha!

No comments: