Aug 26, 2022

Di balik kebahagian ini?

Ada kawan lama ajak mengeteh, kemudian dia cerita pasal kehidupannya yang gagal, kerja lompat sana sini, rumah sewa kena halau, menyewa rumah lain lebih kecil tapi sewa mahal, kereta nak kena Tarik, anak anak derhaka, isteri tak layan, macam macamlah dia mengadu.

Lepas tu dia bandingkan hidupnya dengan hidup saya, katanya Nampak saya Bahagia, rumah dah beli, kereta dah habis bayar, anak anak sangat baik, isteri rajin, buku laku, ada followers, dan macam macam.

Lepas tu dia minta tips. Bagaimana nak Berjaya macam saya?

Saya tanya dia, bila last baca buku? Maka diapun cerita kisah dia tak suka membaca, last baca masa sekolah menengah dulu, tak boleh baca buku takde gambar katanya.. otak cepat penat..

Saya tanya pulak dia, bila last buat solat hajat 12 rakaat minta Allah bantu kita?

Dia kata tak pernah solat hanyat sampai 12 rakaat, biasanya dua rakaat sahaja.

Maka saya bagitahu, kamu Nampak hidup saya, Bahagia, rumah dah beli, kereta dah habis bayar, anak anak sangat baik, isteri rajin, buku laku, ada followers, dan macam macam. Itu semua dari Allah..

Tapi disebalik “kebahagian” ini, aku sendiri masih perlu tiap malam baca hadis Nabi Bersama anak bini sebab hati mudah lalai, dan hingga kini aku masih perlu baca buku untuk tambah ilmu hadapi hidup yang berliku,

last aku baca buku sebelum mengeteh dengan kamu, berjudul, : Why I Still Carry A Guitar by Cat Stevens/Yusuf Islam, dan minggu lepas, aku ada sikit masalah, aku yang tak pandai apa-apa, masih perlu buat solat hajat 12 rakaat, dan lepas doa, insyaAllah bertimpa timpa ilham datang selesaikan masalah. Esoknya masalah aku tu selesai dengan izin Allah.

Jadi jika orang yang terlihat “Bahagia” seperti aku masih perlu membaca buku, masih perlu baca hadis Nabi tiap malam, serta masih perlu solat hajat 12 rakaat bila ditimpa masalah, maka orang yang rasa down macam kamu, juga sangat perlu solat hajat untuk dapat ilham bertimpa timpa dari Allah,

dan jangan lupa baca buku untuk belajar semua perkara selagi mampu.

Sungguh baca buku ini ibarat berkawan dengan penjual minyak wangi, pasti kita akan dapat baunya.

Baca Al quran jangan lupa baca makna, ada masa baca tafsir. InsyaAllah…

Bab solat hajat, saidina Ali bila susah, solat dua rakaat berkali kali, baru Allah bantu, maka apa salahnya kita solat sampai 12 rakaat menunjukkan kita bersungguh minta bantuan pada Allah.

OK, kisah ni dah lama. Sebelum PKP,

Pendek cerita, Minggu lepas kawan ni call nak pinjam duit, dan cerita masalah hidupnya, anaknya dah kahwin tapi tak pernah balik, isterinya tak layan dengan baik, kesihatannya tak bagus, rumah masih menyewa, kereta hutang masih banyak, kerja masih tak stabil, macam macamlah masalah hidupnya.

Saya teringat pernah bagi hadiah dua buku padanya, satu Kitab Taklim karangan Maulana Zakaria untuk dia baca Bersama anak bini, dan satu lagi buku berjudul “Bagaimana menghilangkan bimbang versi BM tulisan Dale Carnegie, buku tu sangat bagus untuk orang nak cari ilham selesaikan masalah, maka saya tanya, buku hari tu dah habis baca? Taklim ada buat?

Tahu apa jawapan dia?

“belum baca lagi.., Taklim anak bini tak nak duduk, buku tu lupa letak kat mana..”

Dua tahun berlalu.., teringat pesan penulis buku motivasi barat:

You can lead a horse to water but you can't make him drink' and yes, you can give someone an opportunity but can’t force them to take it.

Maka benar kata pujangga , Kita boleh bagi orang hadiah buku, tapi kita tak boleh paksa orang baca buku,

Maka saya tanya lagi, bila susah solat hajat 12 rakaat tak? Dia kata belum buat lagi…

Maka tuan puan yang baca catatan ini, ada orang terlihat bahagia tanpa ibadat macam orang kafir,

Tapi rahsia kejayaan orang kafir adalah mereka banyak baca buku…

Dan mereka tak solat hajat sebab yakin usaha pada diri tapi kita orang Islam, selain berusaha baca buku (belajar sesuatu) jangan lupa solat hajat kerana tanpa bantuan Allah, kita langsung tak mampu buat apa apa.

Maka… jika korang ternampak saya Bahagia kononnya, ada rumah banglo, ada MPV habis bayar, anak anak sangat baik, anak lelaki pandai ceramah agama, anak jadi Imam masjid, isteri cantik dan rajin layan tetamu, anak syurga makin hari makin positif, buku yang ditulis, ada followers ratus ribu di FB, badan sihat boleh daki gunung, Tanjak sejak filem Mat Kilau makin laris, dan macam macam nikmat, maka ketahuilah..

Semua itu dari Allah, yang boleh bagi pada sesiapa pun yang Dia Kehendakki..

Namun tak kira hidup saya berjaya atau gagal, Insyaallah tiap malam saya cuba luangkan masa baca buku Taklim hadis Nabi Bersama anak bini agar otak kita banyak maklumat betul,

Bila baca Al quran saya baca bersama makna, agar saya faham apa kehendak Allah, dan saya masih membaca buku baru setiap bulan bagi menambah ilmu, last buku saya baca berjudul “Jika hidup satu jam lagi karangan Richard Carlson (saya ada buat ulasan buku tu di Youtube), dan saya jika ada masalah, akan solat hajat 12 rakaat minta ilham dari Allah kerana saya manusia lemah tak mampu buat apa apa tanpa izin-Nya.

Maka sesiapapun korang di luar sana, jika korang ada masalah, jangan lupa cari ilmu (membaca! Membaca! Membaca!) dan solat hajat 12 rakaat sekurang kurangnya. Amin..

Harap korang dapat belajar sesuatu dari artikel ini. Jangan lupa beli buku saya.

Woha!

Ps: Semua kejayaan dari Allah, saya tak pandai apa apa, nasihat suruh membaca dan solat hajat adalah perintah agama, bukan saya reka reka, dan berlumba lumba buat baik juga perintah Allah, tiada kejayaan melainkan dengan izinNya. Semoga kita semua termasuk orang yang makbul hajat dunia akhirat.

No comments: