Nov 12, 2020

Topi Sudu Capal Nabi?


 

"Abang mayat, apa pendapat abang mayat bila ada ustaz kempen ajak pakai topi sudu logo capal? Sunnah bila tabarruk katanya, boleh ke macam tu? Ini ustaz mazhab ni bukan ustaz wahabi yang kata.. apa pendapat abang mayat?"

*****

Abang mayat tak kira ustaz mazhab ke, ustaz wahabi ke, bila salah kita tegurlah. Dah terang terang Topi sudu tu bukan sunnah. Lepas tu nak letak simbol naal atau capal... lepas tu nak claim tabarruk...agak agak lah nak ride pun. Adohai..

Topi sudu tu bukan budaya kita. Ambik contoh Khabib Nurmagomedov lah. Yang telah harumkan nama islam dengan akhlaknya yang merendah diri, hormat ibu bapa, jaga solat dan lain lain.

Namun tiap kali fight Khabib tak promosikan topi sudu logo tertentu, tapi Khabib akan promosikan headgear yang mengenalkan bangsanya pada mata dunia iaitu topi papakha,

Papakha dipakai dalam perang oleh bangsa Dagestan dan berbagai suku lainnya yang berada di wilayah Pegunungan Kaukasus dan dalam perang Papakha tidak akan di tanggalkan kecuali dipotong leher.

Oleh kerana Papakha adalah simbol pergi ke medan perang, maka ianya simbol kebanggan bagi Khabib dan bangsanya.

Khabib pernah memberi hadiah papakha kepada bintang bola sepak Cristiano Ronaldo di awal tahun 2018.

Jadi balik pada pendapat abang mayat. Jika kita nak promosikan sesuatu. Biarlah bersifat membawa identiti bangsa ke mata dunia. Orang arab promosikan serban. Orang barat promosikan topi sudu. Orang melayu nak promosikan apa?

Kalau abang mayat lah layak masuk UFC, abang mayat tidak akan pakai topi sudu ke gelanggang. Nampak lemah dan telah di jajah. Abang mayat akan pakai Tanjak yang merupakann identiti bangsa melayu dalam perang.

Tanjak ni di lipat dari kain berbentuk segitiga (gunung) dan menjadi hiasan kepala lelaki melayu yang mengiktiraf tanah yang di pijak sebagai tanah merdeka. Hanya hamba yang tidak bertanjak di zaman melayu dulu.

Perkataan Tanjak ni adalah gabungan perkataan Tanah yang di pijak. Sebab tu dengan memakai Tanjak orang akan tahu asal dari mana, ada Tanjak Perak, Tanjak Pahang, Tanjak Riau, Tanjak Bugis, Tanjak Terengganu dan sebagainya.

Ada juga tanjak untuk hiasan golongan bangsawan dengan nama seperti Mahkota Alam, Ayam Patah Kepak, Dendam Tak Sudah, Pancung Tak Bertanya, Hulubalang Ombak, Naga berlabuh dan banyak lagi.

Tanjak ni di pakai oleh orang melayu dalam semua majlis. Sama ada kahwin, bergaya, dan berperang.

Tanjak dalam gambar abang mayat ni adalah Tanjak Laksmana Muda. Dipakai oleh Timbalan Laksmana. Now you know.

Jadi jika tanya abang mayat bab topi sudu. Tak lah salah memakai. Cuma tak perlu nak kaitkan dengan sunnah ke apa ke. Dan sebagai bangsa melayu. Ayoh kita kenalkan kebanggaan bangsa kita di mata dunia dengan bertanjak.

Macam Tun Dr Ismail yang Bertanjak Ketika Berucap Di PBB pada tahun 1957 nak bagitahu dunia. Melayu telah Merdeka!

Kagum dari jauh!

Jadi.. Siapa sini wakil Malaysia yang ada masuk UFC? Abang mayat nak sponsor Tanjak satu!

Woha!

(Nak tempah tanjak pm tepi, sempat promote, hehehe)