Mar 6, 2016

Jika haiwan ada Facebook dan Instagram?

(Bercakap dengan Haiwan-dicopy dari IG hamka_keretamayat)

Lokasi gambar: Rumah nenek anak aku

Kisah satu

Ada makhluk Tuhan yang pagi pagi lagi dah pergi memburu mencari rezeki yang bakal di takdirkan, tapi saya hanya lepak di rumah tunggu rezeki datang.

Syukur hari ini ada Lalat sudi menyinggah. Jom Mary Jane(nama bini saya) yang sedang merayap kat atas tu, jom sarapan, nanti kita tinggal sikit kat Gwen Stacy.

Ahaks!

Ps: Ada riwayat cerita kisah labah-labah buat buat sarang di gua hirak sewaktu Nabi berhijrah ke kota Madinah. Hingga orang kafir yang kejar Nabi sangka gua tu kosong sebab sarang labah labah masih elok, now you know.

Ps2: Allah cipta makhluk bersama rezeki, ada bunga makan serangga, ada makluk berenang makan hidupan makluk terbang, ada makhluk tak ada kaki tapi makan makhluk bekaki, ada makluk dalam tanah makan makhluk atas tanah, semua rezeki Allah sudah menakdirkan, tiada siapa yang mampu halang rezeki melainkan Allah. Take note!

Lokasi gambar: Malaysia
Kisah 2:

Kecoh labah labah pagi tadi share gambar sarapan bersama lalat. Macam dia sorang ada instagram. Dan Facebook. Aku pun nak share jugak. Hari ni lunch tempat biasa jer. Jom meragut rumput. Rezeki yang sungguh saujana.

Ahaks!

Ps: sory abang keretamayat. pinjam phone abang. Jangan lupa baca al quran sambung hari tu. Apa? Masih di surah al baqarah? Tak habis lagi baca kisah saya? Adohai.



Kisah 3:

Saya takut air tapi rezeki saya hari hari makhluk dalam air. Inilah kuasa Allah sampai pernah saya yang tak pernah berenang ini muntah keluar isi ikan! Saya juga antara makhluk yang Nabi suka. Hari ni ambik gambar sarapan lauk yang tak habis tuan saya makan semalam. Syukur. Nama saya Hurairah. Miaw.

Ahaks!


Moral of the story:

Manusia jahil selalu sangka rezeki berkat adalah melalui harta yang banyak, kereta besar, rumah besar, anak ramai.., dan lain lain.., ho ho.. ini adalah fikir yang salah, apa korang kira?, Nabi rumah kecik, baju tak banyak macam korang, duit sekejap ada sekejap takde, dan banyak hari lapar pada hari kenyang, kira Nabi rezeki tak berkat ke?

Atau cuba korang pergi satu kampong dan pergi jumpa dengan bilal kampong tu dan tanya sama bilal, siapa rezeki paling berkat dalam kampong ni?, korang akan dapati bilal tu diam sekejap sebab tengah fikir dan bandingkan harta sipulan dan sipulan lalu terkebil kebilah mata bilal mengeluarlah nama sipulan bin sipulan yang mana takrif berkat pada pandangan bilal tu adalah, harta yang banyak, kereta besar, rumah besar, anak ramai.. bla bla bla..

Dah cukup! Diam sekejap abang bilal surau kampaung kuala Syurga, biar aku cerita pulak…
Sebenarnya maksud, harta yang Berkat bukanlah dengan cara yang bilal tu dan korang yang jahil faham, lebih kurang sama dengan cara orang kafir takrifkan kejayaan mana boleh?, cuba baca kisah para wali Allah, kisah Ibrahim Adham atau kisah sahabat Nabi, kisah Abu bakar, Umar, Usman, Abu Hurairah, Abu Zar, Ali dan lain-lain?, yang mana melalui cerita kisah hidup mereka, ada yang tinggal di rumah kecik, baju tak banyak macam korang, ada yang ada hanya sehelai baju, itupun bertampal, duit sekejap ada sekejap takde, rumah takde sampah (perhiasan) macam rumah korang, dan banyak hari lapar pada hari kenyang, kira rezeki mereka tak berkat ke? Mana boleh fikir macam tu?

Maksud REZEKI berkat adalah:

KORANG DAPAT TAAT PERINTAH ALLAH DALAM APA JUA KEADAAN..

Faham?

Rezeki berkat adalah:- KORANG DAPAT TAAT PERINTAH ALLAH DALAM APA JUA KEADAAN..

Waktu korang kayapun dapat taat perintah Allah, waktu korang miskinpun dapat taat perintah Allah, itulah rezeki berkat yang mana rezeki tidak menghalang korang dari taat perintah Allah.., baru berkat!

Tapi jika korang kaya dan gagal tunai perintah Allah, itu bukan berkat namanya, itu BALA, atau istidraj kata Abang Raihan.., atau perangkap tikus kata aku, yang mana sedang korang asyik makan keju perasan tuan rumah sayang, sekali perangkap tu aktif, terus Ngap korang mampus tersepit dalam keadaan perasan bagus… tak ke bodoh?

Patut Abang Bilal tu jawab, sipulan bin sipulan yang 5 waktu solat di masjid, tak kira hari senang ke hari susah, sentiasa ada di masjid, akhlak pulak baik, rajin bersedekah atau jika susah menolak sedekah dan berusaha sendiri, itulah Berkat..

Sekian.

Ps: Moralnya disini, sentiasa mintak rezeki yang berkat pada Allah, yang mana samaada korang senang ataupun susah tapi masih dapat taat perintah Allah, samaada korang kaya ataupun miskin tapi masih dapat taat perintah Allah, samaada korang sihat ataupun sakit tapi masih dapat taat perintah Allah… itulah rezeki berkat namanya, kesusahan dan kesenangan tidak menghalang korang dari mengingati Allah.. Alhamdulillah..
Post a Comment