Apr 2, 2019

Apa ciri Autisme?

(2hb April-Hari Kesedaran Autisme)


Jika kamu jumpa budak, tanya soalan tak di jawab, bersikap kurang ajar, dan langsung tak ada muka bersalah di wajahnya, jangan cepat marah dia, atau hukum dia.

Itu adalah salah satu ciri Autisme.

Sejenis OKU yang fizikal luarnya nampak normal, tapi cara dia faham dunia, sangat berbeza dengan manusia normal. Jika tidak dibantu, apabila dewasa akan menjadi orang kurang keupayaan yang mungkin akan memudaratkan masyarakat.

Jika anda seorang guru, mengajar darjah satu, tiba tiba ada budak tak focus pada pelajaran, kacau kawan, keluar kelas dengan selamba, berjalan ke sana sini, kamu beri arahan dia tak layan, kamu tanya soalan dia tak jawab, jangan tengking dia, jangan lempang dia, jangan rotan dia.

Mungkin dia adalah kanak kanak OKU autism yang ibu bapanya menafikan anaknya OKU dan tetap masuk sekolah biasa. Pujuklah ibu bapanya untuk hantar anak ke sekolah khas dan terimalah hakikat bahawa anak anda OKU walaupun memang sukar untuk ibu bapa menerima hakikat anak anaknya adalah OKU.

Jika anda sedang makan di kedai makan, ada kanak kanak mengamok dalam kedai, berlari ke sana sini, Ibu bapanya sudah marah tapi anak tetap berkelakuan seperti kurang ajar, jangan cepat menuduh ibu bapa itu terlalu manjakan anak, anak itu mungkin OKU Autisme yang mudah mengamok bila makanan yang di makan tak menepati seleranya.

Jika anda sedang naik pengangkutan awam, dan ada kanak kanak terlalu aktif berlari ke sana sini, menjerit dan mengamok, sedang ibu babanya tertunduk malu sebab tak mampu nak kawal ragam anak autisme, jangan tambahkan duka si ibu bapa dengan membuat muka marah sebab terpaksa berkongsi pengangkutan awam dengan anak-anak autism, senyumlah sebab anak anak itu, akan ikut ibu bapanya ke rumah mereka, bukan ke rumah anda.

Bulan april, adalah bulan kesedaran Autisme. Sebarkan mesej ini agar tiada lagi kisah duka kanak kanak autisme di hukum sedangkan dia tidak mengerti apa kesalahannya.

Ps: (Gambar anak autisme saya nampak okey, tapi nak pujuk pakai topi, pakai cermin mata, bergaya semua amat susah, Tapi bila dipujuk elok elok, InsyaAllah dapat juga ambik gambar -Woha!)


4 comments:

Unknown said...

aku ada sedara autism..buas tingkat 66..but bila aku layan sembang bagai, elok je.. just nak ikut flow dia je agak penat.

hamka said...

terima kasih

Tedi said...

betul ke dah stop menulis?

hamka said...

masih menulis