Oct 10, 2012

Fardu Ain dan Celik Sains?

(Salam saudara Hamka, apa pendapat saudara tentang majalah Fardu Ain?)

  1. Soalan ni bukan soalan kosong, tapi disertai dengan sampul surat yang berisi majalah Fardu Ain keluaran 15.
  2. Sebenarnya dah lama majalah ni aku terima, tapi sebab perasan sibuk, tak sempat nak baca sampai habis.
  3. Akhirnya dapat juga belek belek dan baca baca.
  4. Bila tengok tajuk Fardu Ain, aku teringat pada Fardu kifayah, dan teringat betapa teruknya ummat islam bab fardu kifayah.
  5. Bila aku tulis bab “orang tak percaya kebulan itu bodoh sombong” terbukti kritikalnya ummat islam dalam bab fardu kifayah sehingga bila berhujah, asas sains pun kantoi tapi berlagak pandai.
  6. Orang kapir dah hantar robot pergi marikh, orang islam masih menolak teknologi manusia ke bulan. Bila mintak bukti mereka cakap “ustaz yang cakap, ustaz mana cakap tipu?” adohai.. .
  7. Basic sains atau celik sains sebenarnya sangat penting dalam kehidupan sebagai manusia, apatah lagi sebagai orang islam.
  8. Untuk celik sains, tidak semestinya kita perlu belajar jurusan sains sampai peringkat master atau phD, cukup jika korang rajin membaca, rajin bertanya, ghairah untuk belajar imu baru, bersikap ingin tahu, open mind dan sila guna common sense. Tapi jika belajar jurusan sains sampai tahap tinggipun bagus, fardu kifayah tu.
  9. Ramai orang kena tipu beli produk mengarut dan mahal seperti filter water, gelang magnet, cakra alam, ubat kuat, tali tangkal, pil tajam minda, cicak tokek, air jampi dan sebagainya yang mana, orang yang jual ambik kesempatan atas kebodohan pembeli dengan mereka reka cerita karut yang tiada asas sains.
  10. Oleh sebab masyarakat tidak celik sains, maka senang kena tipu, yang masalahnya bila kita tegur, terus tuduh kita ni sebagai ejen yahudi, dan tidak islamik.
  11. Paling senang orang bodoh sains ni kena tipu adalah dalam bab perubatan, Sebagai contoh, jika kita demam, lalu pergi hospital, doktor akan bagi 3 jenis ubat, iatu antibotik, demam, selsama atau batuk dan mungkin ubat sakit tekak, (dah 5 ubat), yang mana doktor seluruh dunia sudah ikhtiar siang malam fikir akan kaedah nak buat satu penyakit satu ubat, tapi masih tak Berjaya 100%, masih perlu dua ke tiga jenis ubat untuk satu penyakit, itupun kajian sudah berpuluh puluh tahun..
  12. Tapi bila ada orang jual satu ubat dengan mengatakan boleh sembuh 1000 penyakit, kajian pulak dengan kaedah “trial and error” macam mana boleh ada yang percaya?, jawapanya, di tipu sebab bodoh sains lalu habiskan duit beli ubat yang mahal nak mampos tapi bukan makin sembuh, lagi menjahamkan lagi, adaler..
  13. Bodoh sains juga, argh, kasar sangat guna ayat bodoh sains, kita tukar balik kepada celik sains.
  14. Tidak celik sains juga membuatkan orang mudah di tipu dalam bab teori konspirasi, mereka percaya US tidak ke bulan tapi buat di stadio, mereka percaya Yahudi  buat bom berlaku tsunami di Acheh, mereka percaya US sendiri serang WTC,  mereka percaya satelit adalah simbolik kepada dajjal, tapi bila minta bukti, mereka akan bagi FB sharing, blog atau Email forward di tulis oleh penulis yang tidak beretika. Apa ke hell?
  15. Ramai jugak pra-ustaz yang ceramah tapi bodoh sains lalu dalam ceramah mereka boleh pula sebarkan berita mengarut bab di tindih hantu, bab produk itu haram, bab teori konspirasi, dan bila ditanya pada ustaz, sumber ustaz itu adalah email foward? Atau FB sharing jugak? Apa ke jadah?!
  16.  Kisah benar, ada ustaz ceramah tak boleh letak gambar dalam FB sebab yahudi sedang cari orang yang muka iras imam mahdi dan akan di bunuh... malu aku dengar ceramah macam ni, baru ni jugak dalam youtube ada ustaz cakap rebina haram sebab perahan anggur, tak boleh minum coke-haram sebab asid- adohai, sepatunya orang balik dari masjid makin pandai, bukan makin bodoh.., ada aku cerita ustaz yang rujuk ulamak arab bab manusia ke bulan? Pengsan..! (rujuk sini)
  17. Jika kita rajin membaca, bertanya, atau berkawan dengan orang yang pandai, banyak benda yang kita sangka kita tahu tapi tak tahu, aku pernah borak dengan pensyarah Universiti test bab satelit, ramai yang sangka satelit ni terapung sebab angkasa zero graviti.., sebenarnya, di angkasa masih ada graviti, satelit tak jatuh sebab dia bergerak dengan laju yang konsten mengelilingi bumi, ni penyarah Universiti, orang awam aku tak tahu lah bagaimana.
  18. Perkara celik sains ni bukan takat orang kita, mat saleh pun ramai jugak yang bodoh dalam sains, sebab tu dalam filem mereka ada istilah “Factual errors in Film” sebagai contoh terdekat, dalam filem Wall E, digambar kan dunia ni penuh sampah sampai melimpah di angkasa, satelit berterabur tak jatuh-jatuh di angkasa, padahal, angkasa tetap ada graviti mengikut planet terhampir, klik sini
  19. Ada pakar motivasi yang mengatakan kita belum guna otak 100%, kita hanya guna 10% kononnya, jadi untuk ‘cerdik’ kena datang ceramah motivasi saya yang mahal atau produk kismis saya yang juga mahal untuk menjadikan otak kembali berfungsi 100 %, ini adalah tipu, belajar bahasa English dan google benda ni jika mahu pandai..
  20. Contoh lain: Makan lobak kononnya mata terang, juga tak ada bukti sains, jadi kepada mak bapak, jangan paksa anak makan lobak hari hari, dalam kajian menunjukan, (copy/paste:  In fact, an excess of carrots can cause vitamin A toxicity and carotenemia in rare cases. This misconception arose from an RAF attempt to hide the discovery of radar from the Axis forces by claiming that their pilots had gained vastly improved night vision from being fed carrots, rather than from any technological advancement.)
  21. Jadi, Jika nak berhujah bab sains, kena rujuk ahli sains, bukan ustaz, rujuk penerbitan sains yang bertauliah, bukan bomoh atau doctor perubatan alternative. Rujuk web yang berintegiriti bukan laman web sampah atau web teori konspirasi atau video arrivals.
  22. Pemimpin mana mana Negara islam, selain perlu ada penasihat ugama, perlu juga ada penasihat sains, (jika pemimpin tu jahil bab sains), sama juga ustaz yang mengajar bab ugama, perlu ada penasihat sains supaya ustaz tak ceramah dengan hujah yang mengarut dan tidak masuk akal. Contoh: ustaz cakap segitiga bermuda tu tempat jin, atau yahudi guna holy water dan tuang dalam sungai untuk buat lidah ummat islam tidak boleh mengucap, dan lain lain fakta yang tak masuk akal.
  23. Sains ni jangan anggap tabung uji dan kemia sahaja, belajar kejuruteraan, matematik, menilai fakta, dan macam macam lagi ilmu dunia adalah sains, sebab itu ada istilah sains computer, sains memasak, sains rumah tangga dan lain lain.
  24. Masyarakat kita memang anti sains, terbukti apabila mereka suka baca berita sampah, tengok cerita tahyul dan sembang kosong, selain kita mencegah mereka dari buat maksiat dan menyeru kepada amal ibadat, kita mesti mencegah kawan kawan kita agar tidak bodoh sains dengan berkongsi ilmu yang bermanfaat, seperti scientific thinking.
  25. Benda sains, jika di layan dengan kejahilan akan akan jadi merepek.., tapi benda merepek jika di layan dengan sains, akan jadi common sense.
  26. Kesimpulannya, fardu kifayah jangan lupa, eh?, aku nak cerita tentang majalah fardu Ain, tapi meleret kepada bab fardu kifayah. Adohai.
  27. kembali kepada maksud asal, melihat majalah itu di tulis oleh ustaz dan ustazah, maka siapalah aku untuk mengulas tulisan mereka yang hebat-habat. maka pendapat aku, majalah ini adalah bagus untuk di baca oleh masyarakat berbanding membaca mastika(tahyul), metro(jenayah), mangga (seks) atau harakah(politik).
  28. Mungkin dalam majalah fardu Ain itu boleh selit kisah fardu kifayah dengan menggunakan contoh seperti point aku di atas, benda ni penting kerana (aku ulang) selain kita mencegah masyarakat dari buat maksiat dan menyeru kepada amal ibadat,(fardu ain) kita mesti mencegah masyarakat agar tidak bodoh sains dengan berkongsi ilmu yang bermanfaat, (fardu kifayah)seperti scientific thinking.
  29. Atau mungkin pihak fardu ain sanggup guna bahan dalam blog keretamayat bab ‘scientific thinking’ dan dipublish dalam majalah fardu Ain akan datang? Kita bincang bab bayaran dalam Sains Ekonomi-Woha!
Sekian.

Ps: Ada pembaca cakap, bodoh sains ni benda kecik jer Hamka, tapi dah selalu kena tipu, baru kau tahu bagaimana rasa: BESAR kecik, BESAR kecik, BESAR kecik, BESAR kecik, BESAR kecik,.. adohai.

171 comments:

armani said...

1st kot

hamka said...

yo lah. 5 second.

Mohd Aslam said...

baca lah dulu. main komen je.. cheesekekkk

hamka said...

aslam, awak tu, dah baca ke?

he he

armani said...

orait sudah bace.. point no 20 mmg tertanam dlm otak bahwa karet leh buat mata terang.

terkejut gak bile boleh menyebabkan vit A toxicity kalau mkn byk sgt. tq 4 da info.

harap2 lepas ni bullshit detector saye berfungsi dgn baik. xmo telan bulat2 segala info dibaca.

en hamka.. selalu la post entry yg meningkat iman seperti waktu dulu. rindu ^_^

Anonymous said...

Sokong! Skrg org duk pkat share Bnde2 mgrut je ikut suke.. Smber pon dyeorg xthu btol ke x.. klu wat assgnment gne smber cmtu kne reject tu..hehe..

Anonymous said...

Kulit pon bleh jd wrne kuning.. Sbb beta karotene yg brlbhan...

WHYJ said...

pehh. baru tau kot karet tak effect apa apa kat mata.

abang hamka cuba komen sikit pasal gambar yg orang share contohnya ''like tanda anda sayangkan Allah''.

Jadi serba salah dibuatnya. nasib baik like tu benda senang. hehe

Anonymous said...

Permata Yang hilang wat aper menyelit dan diselitkan?

Bila kemahiran dianggap ilmu, yang berleluasa adalah kejahilan.

Blend with da point,
Minum air masak 8 gelas sehari juga meragukan

Anonymous said...

HAMKA nasihatkan jangan baca HARAKAH ! abislah komen cecah ratuslah lepas ni

dan said...

Pasni jualan karet susu merudum la...ish ish ish.

dan said...

Kalau bukan ustaz berbicara pasal sains pun ramai yang percaya bulat bulat. Saudara hamka sebelum diorang tanya prof muhaya tentang point no 20 tu aku rasa baik awak tarik balik kenyataan tu.

Anonymous said...

Yela Hamka, Ko jelah yang betul... Aku yakin ko akan menyesal tentang banyak perkara yg kau cakapkan... Suatu hari nanti kau akan tahu.. Tidak di dunia, di akhirat kelak... WTC pun ko kata bukan inside job? Hey.. yg buat pendedahan bukan orang Islam.. Orang kafir yang mahir bab bangunan yg buat pendedahan... tapi tiada guna cakap ngan orang kepala batu macam ko ni hamka.. ko jelah yang betul.. ok

Anonymous said...

Banyak fakta salah yang diuar uarkan oleh penceramah. Sebab tu islam kat msia ni (or islam sedunia) tak maju maju. Pas tu asik nak menyalahkan si yahudi ngan si kristian tu. Bukan nak salahkan diri sendiri. Quran plak takat dibaca. Bukan difahami dan dikaji. Saya tak kata orang tapi memang salahkan diri saya 100%.

Anonymous said...

Point 20 tu betul. Overdose vit A bahaya lebih2 lg kepada bayi dlm kandungan ibu yg ter overdose vit A. Htk mata sihat kene rajin exercisemata dan biasakan mata tgk pemandangan jauh dan elak tgk skrin lama2 termasuk skrin fon n tablet.

Mohd Aslam said...

Hamka,saya baca sebab tu saya jrg komen. Lepas baca terus berfikir. tak dan nak komen. WOHA!

Taufik said...

Saya dari pihak penerbitan majalah fardhu ain
Sukacita saya maklumkan, saya tipu

Aku setuju bab science bukan sekadar makmal dan tabung uji apa bala
Satu tajuk sains yang aku rasa perlu dibincang adalah Sains Kemelayuan

Membincang dan mengkaji apakejadahnya kolot sangat otak-otak melayu kini
adakan kerana terlalu byk makan nasi
ataupun kerana ransangan warna2 parti politik biru dan hijau

ataupun sumber air Malaysia dah dicemari holy water LOL

hamka said...

jawab mana sempat:

1.
(''like tanda anda sayangkan Allah''?)

Benda ni sama macam forward kepada 10 orang jika anda sayangkan ugama, bla bla bla..
Cara mudah: “delete”.

2.
(Permata Yang hilang wat aper menyelit dan diselitkan?)

Bukti alibi, bahawa buku tu memang di pos kepada aku, biasa orang ambik gambar, tapi sebab aku tak suka begambar, ambik dengan buku jelah.. :)

3.

(Saudara hamka sebelum diorang tanya prof muhaya tentang point no 20 tu aku rasa baik awak tarik balik kenyataan tu....)

Elok jugak, jika prof muhaya bagi bukti ilmiah, apa salahnya, inipun ilmu sains, teori batalkan teori, hukum batalkan hukum, kita tunggu dan lihat.

4.
(Anonymous said...Yela Hamka, Ko jelah yang betul... Aku yakin ko akan menyesal tentang banyak perkara yg kau cakapkan... Suatu hari nanti kau akan tahu.. Tidak di dunia, di akhirat kelak... WTC pun ko kata bukan inside job? Hey.. yg buat pendedahan bukan orang Islam.. Orang kafir yang mahir bab bangunan yg buat pendedahan... tapi tiada guna cakap ngan orang kepala batu macam ko ni hamka.. ko jelah yang betul.. ok)

Ok, anonymous ini mewakili point aku no: 10, 14, dan 18.

Anonymous said...

salam hamka....

saya dah lama follow hamka punye blog...tapi hamka skrg dah lain mcm...

hamka tak percaya kepada konspirasi yahudi nk jatuhkan islam...hamka tak percaya ke yahudi sngaje nk biar satu dunia bencikan islam?dh mcm2 depa buat sampaikan islam dilabel pengganas di mata dunia...
hamka tak percayakan illuminati(gerakan free mason)?

-semua nk ikut lojik dulu ke?smua nk ada prove baru boleh percaya?bile dh kene btg hidung sendiri baru nk percaya...dah terlambatla...
maknanye konspirasi wtc tu memg org islam punya kerje ke hamka?

jgn la kita ego sgt dgn ilmu kita ada..sama2 kongsi ape yg kita tau...

zaki ambulans said...

bila nak sain s kan buku saya yang dah lunyai ni?

PROVOKE said...

anon.

awak kata hamka tidak macam dulu, adakah hamka dulu percaya konspirasi?

boleh beri link hamka dulu yang percaya konspirasi?

baru ni aku PM di FB hamka suruh ulas bab coca cola haram,

terkejut aku hamka beri link 2007.

http://keretamayat.blogspot.com/2007/04/sudahkah-anda-baikot.html

blogger kosisten seperti ini yang aku suka.

jika awak tak suka, boleh blah.

sori Hamka, tak ada akaun blog

Farisi said...

Salam....

1. So kalo kafir dedahkan konspirasi orang kafir..
kita boleh terus percaya la?...
Ni da tahap kronik punye pemikiran ni...

2. Aku pelik ada sesetengah orang ISLAM yang kata bidang sains ni tak penting pun la...
kat akhirat x tanye la...ape la...

tapi bila tengok teknologi orang KAFIR maju sibuk nak claim kata orang KAFIR tu cilok ilmu dari ilmuan ISLAM dulu2...

WOHAmpeh!!

hamka said...

aku suka ayat nih:

(((So kalo kafir dedahkan konspirasi orang kafir..kita boleh terus percaya la?...Ni da tahap kronik punye pemikiran ni...)))

ha ha ha!

exkarkun said...

eh wait seminit!!! bukan ke mase wtc tu dorang yang letak bom kat bangunan tu.sebab tu bagunan tu jatuh ke bawah bukan jatuh ke tepi.. explain siket kat aku kalau salah. aku bukan pandai pon.sebab aku ade buat presentation pasal bende ni mase aku buat diploma dulu. lecturer aku x de koman pape pon. ntah2 lecturer aku pon bute sains kot????

hamka said...

http://www.nist.gov/el/disasterstudies/wtc/

(bila kau cakap lecture kau buta sains, aku gelak..., aku pernah jumpa professor cerita tentang simbol tangan spiderman waktu keluar web tu adalah agenda yahudi.., adohai..)

Anonymous said...

ya brader..setuju belako. Selain tak suka sains, oghe kito asyik nak politik memanjang..balik dari surau mengumpek oghe tak pi surau..hahaha.

Nerzhul said...

sains politik pun ada hee hee. fardhu kifayah sangat penting. berapa ramai yang pandai uruskan jenazah macam brader kereta mayat sekarang ni.

hamka said...

sains politk dan bertukar menjadi sentimen politik, adohai..

aku suka bagi link:

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=911_morons

Anonymous said...

yo hamka....setuju belako...aku pernah dgr ada seorg driver ketemayat yg tak pecaya pasal konspirasi yahudi wtc tapi lagi percaya pasal this disasterstudies/wtc/...mane bro tau yg mende ni tak nipu?

btw,bro hamka ni penah dapat nobel dlm anugerah sains ke sampai suke suki je label org lain buta sains?

exkarkun said...

tapi semenjak aku baca blog kau ni. aku tengok kau ni kontra dengan majoriti .. orang lain kebanyakannye pecaye yg wtc tu mmg konspirasi, xde orang yg naik ke bulan, mmg orang kapir nak jatuh kan islam.tapi kau mcm x..... x ape ek.... aku pon pening.....

*xpe la, x paya eloborate issue ni lg, kau mesti bosan punye kan....hihi... tapi pape pon aku hormat pendirian kau. sebab ape2 pon. kau akan bagi hujah dan fakta kau yang tersendri. bini kau mesti syg kat ko kan,,, haha

hamka said...

oarng itiqamah solat berjemaah, orang dakwah cara Nabi, juga kontra dengan majoriti..

semoga exkarkun dan kita semua dapata menjadi golonngan yang dagang.

: )

exkarkun said...

saya sayang hamka... kite jumpe di syurga nanti yek=)

dsaka said...

"KONTRA DENGAN MAJORITI"


medalam maksud ayat ni....

Anonymous said...

wa rs mesti rmai bila tgk gambor armani yg 1st komen tu buat pic profile batman mata satu agen DAJJAL...HAHAHAHH!

Anonymous said...

Sahabat takde pulak pakar sains tapi Allah redha pulak dunia akhirat siap ada rekod dlm quran..

aidi said...

sepatutnye melayu yg bute sains ni rajin2lah tengok channel astro 551,552,553 dan 554 yg banyak menerangkan pasal ilmu sains. tapi melayu skang ni aku tengok tak brape suke tengok bende2 cam ghini sbb diorng lebih suke membuang mase tengok drama2 endon/melayu yg entah pape isi citenye.

Anonymous said...

Benarr!!xpe bodo sains punn..janji selamat kt akhirat

Anonymous said...

Assalam

Mesyuarat Panjang Halakah Sungai Petani Utara.
Syura Ustaz Mustafa tak bagi sebut karkun tak buat kerja, lemah atau sejuk atau apa-apa gelaran
negatif.

Karkun baru balik....ayat beliau. Masyallah. Moga Allah berkati beliau dan seluruh keturunannya.

Khalid

hamka said...

(Anonymous said...Benarr!!xpe bodo sains punn..janji selamat kt akhirat)

Bila baca komen korang, ingatke bodoh sains sebab masalah takde duit ke, otak lembab ke.., sekolah jauh ke? kerajaan tak bantu ke?

tapi rupanya, sengaja bodoh sains?!

PAROK! (longat terengganu)

ustad said...

dalam quran xde cara buat roti. .roti kena ada yis ke apa gitu kot? lebih kurang aa..itu sains gak..jadi xleh la xpe kalau tak belajar..

ustad said...

dalam quran xde cara buat roti. .roti kena ada yis ke apa gitu kot? lebih kurang aa..itu sains gak..jadi xleh la xpe kalau tak belajar..

Anonymous said...

:)

semoga yang kata benda sains takde dalam al-Quran insaf cepat2. Dah melambak saintis masuk Islam sebab al-Quran dah buktikan terlebih dahulu teori sains ni. Entah2 dalam al-Quran ada terselit ilmu yis yang kita sendiri pun tak terkaji lagi.

Ada sorang professor UKM dah start nak buat PhD tentang kaitan al-quran dengan kejuruteraan tau tak?

Sains penting. Matematik penting. Teori konspirasi, err..

hamka said...

laju menaip..

..teori konspirasi?

sekumpulan manusia yang paksa orang lain percaya dengan khayalan karut marut.

Umat Akhir Zaman said...


Aku nak betulkan kata-kata hamka. jangan kata baca majalah fardu ain tu lebih baik dari baca harakah. tapi katalah bacalah majalah fardu ain selepas baca harakah. tq

hamka said...

bagi aku, baca harakah atau baca blog papagomo, dan lain lain berita politik, tidak meningkatkan iman, tidak membantu minda, dah boleh menjadi berfikiran sempit..

dalam akhbar harakah misalnya, korang akan cerita kebaikkan puak korang walaupun sebesar zarah dan akan cerita keburukan musuh korang walaupun sebesar zarah, lepas tu jika puak korang buat salah akan diam, atau betulkan guna fatwa kaum kera, tapi bila pihak musuh buat salah yang sama, terus hukum kapir dan sebagainya..

member aku ramai yang jauh lebih cerdik dan pandai dari aku, tapi bile mereka pilih untuk sokong parti politik, mereka kelihatan bodoh bila membuat kesilapan di atas.

apa apapun, ini pendapat aku, tak perlu nak emosi pun.

peace.

farisi said...

"Sahabat takde pulak pakar sains tapi Allah redha pulak dunia akhirat siap ada rekod dlm quran"

minta tolong rujuk balik sejarah para sahabat...
jangan sebab anda degil dengan pendirian sendiri terus nak drag para sahabat sekali...

JaM sAtu PAGi said...

al-quran dan sains tak dapat dipisahkan. diceritakan di dalamnya semua perkara, dari hari pertama bumi dijadikan sehinggalah hari kiamat. Cuma kita belum merungkainya secara menyeluruh.

hamka said...

sahabat Nabi ada macam macam kepakaran, aku dah cerita dalam point 23, Sains ni jangan anggap tabung uji dan kemia sahaja, belajar kejuruteraan, matematik, menilai fakta, dan macam macam lagi ilmu dunia adalah sains, sebab itu ada istilah sains computer, sains memasak, sains rumah tangga dan lain lain.

anon tu tak paham, tolak sains dengan al quran pulak adohai...

Anonymous said...

Salam Hamka saya ni orang baru dalam mengikuti blog saudara and ni kali pertama saya beri comment

pendapat saya, ya kadang2 orang terlalu taasub dengan benda yang berkaitan dgn konspirasi, hantu2 politik etc. tapi dalam bab sains minta maaf saya cakap mcm x pernah belajar kat sekolah. memang saya tak nafikan fardu ain tu penting(yup fardu ain memang kena buat) tetapi kenapa ketepikan ilmu sains? pasal ilmu kifayah tu x perlu belajar pasal dah org lain blaja n kira terlepas tanggungjawab?

cara untuk tambah ilmu pengetahuan? senang sahaja, banyakkan membaca tak kisah buku nipis buku tebal buku BM buku BI suratkhabar malahan komik pun(pilih komik yang infomative ataupun komik yang pakai otak mcm detective conan)

saya bukan nak ketepikan fardu ain tapi macam mana kita nak hidup jika pengetahuan sains kita abaikan? hidup kita cuma sementara tapi kenapa kita tidak tinggalkan ilmu yg bermanfaat(ilmu fardu ain dan kifayah) demi kebaikan anak cucu kita
TQ

-Black Bladerz

Prince of Noob said...

generasi muda sekarang semakin ramai yg tidak berminat dgn fardhu kifayah... rasa2 satu hari nanti bila kita mati nanti sapa nak uruskan bila semua pun sudah tidak tahu akan fardhu kifayah... renung2kan dan selamat beramal

Anonymous said...

Teori konspirasi tu pun Sains...jgn buat2 tak faham la kawan..

Anonymous said...

kera: suka meniru tanpa mahu melakukan penyelidikan & kajian sendiri.

khinzir: suka kekotoran & tak tahu malu, mengeluarkan fitnah dari mulut.

kalau dari pengalaman,
aku memang jarang minum minuman bergas, tp mak saudara aku yang tinggal kat australia said, mereka (org barat) tak minum coke, buat cuci tandas je, bersih, try la.

guru yg ajar aku kimia dulu,painkiller(cth panadol), bila sakit kepala,telan panadol, effect dia, utk wanita, rahim tak kuat, dengn izin Allah, lambat dapat zuriat. (ini pengalaman guru saya).
nama pun painkiller, hanya utk tahan sakit, bkn sembuh sakitkan?
Allah juga yg sembuhkan dgn sunnatullah yg ditetapkn

bila nak tambah darah makan hatikan?teori je, negara yang keluarkan teori tu pun tak makan hati untuk tambah darah. Rasulullah pun jarang makan tapi dia tak de la larang sahabat makan, cuma aku rasa best je mencontohi apa yang Rasulullah buat.

kena tindih hantu, well tak boleh explain, melainkan Allah bagi peluang buat kamu untuk melaluinya pula. nauzubillah

Rasulullah adalah manusia yang celik sains, Rasulullah bercakap menceritakan tentang, penciptaan langit, bulan, bintang. Sama macam Nabi Ibrahim, yang star gazing, sampai dia kenal siapa Penciptanya. indahkan...miss all of them.

ok, allahu a'lam, aku bodoh je, mesti ada silap apa yang aku tulis tu kan? bye

Anonymous said...

Setau aku setiap perkara yg ada teori n amali itulah sains tak kira kesimpulannya betul atau salah..cth mcm teori konspirasi ni..

namakuamir said...

stok buku baru da sampai ke belum bro???

Guest12345 said...

Orang yang gunakan agama nak putar belitkan ayat dia adalah manusia yang paling jahat level dia dlm masyarakat.

Sebab ayat dia berbunga, masyarakat melayu pulak 'sopan santun' terus amek guna ayat dia. orang y ayat dia x islamik terus dilabel benda xbaik.

Tolak ilmu sebab orang tu bukan islam,tolak ilmu sebab kononnya 'tafsiran' ayat quran cakap benda tu x boleh, guna nafsu nak tentukan logik.

Tengok la apa jadi. Macam2 teori konspirasi y syok sendiri, baru tengok filem dan brown terus jadi pakar ilmu iluminati, berrr xdenye yahudi nak amek kisah pasal orang melayu. Yang pelik ada orang dewasa cukup sifat boleh pulak mati2 percaya.

Sebabnya,, dunia ni bosan, x adventrous, tu yang seboleh2 nak percaya benda magik macam ni wujud. Diorang nak percaya yang orang Melayu ni somehow special di mata dunia.

Fakta, sains ,xbanyak orang Islam skrg y kembangkan, tu yang orang macam ni xkan terima. Sebab xbanyak benda boleh kaitkan dengan diri diorg,, so xde modal la nak puji diri sendiri.

Dulu Islam satu dunia respek sebab ilmu, bukan main puji. Sekarang, bukan main marah cakap hu ha org kafir power sebab cilok ilmu Islam boleh la hu ha hu ha. Logik tahi kuda. Benda pelik sket xnak terima, oh oh ah manew adew owang bolew pegi bulan hu hu, kalau x skrg dah adew beribu2 McD kat bulan nun hooo, point paling bernas y boleh difikirkan..... tiba2 penghujung ayat dia, kembali kepada Islam. Senang je argument.

Yang dia pandai, gunakan nama nabi, ohh tu xleh, nabi cakap mcm tew... bla, bla, bla. Ohhh...sahabat xdew sains pown, bla, bla, bla..pastu diakhiri dengan perkataan penuh sopan, 'renungkan'.

Kalau la orang kafir xde usaha nak majukan dunia skrg ni, blog ni pun xkan wujud, rumah korang guna pelita hari raya je la bila gelap, tengok la macam mana susah hidup korang, skrg hidup senang wlu xmewah sekalipun, cukup makan pakai, tu yang kuat sangat komplen, manja... Bodoh xboleh diajar.

hamka said...

(Teori konspirasi tu pun Sains...jgn buat2 tak faham la kawan..)

ya setuju, sains konspirasi tu lebih kurang sains fiksyen..,

bodohkan jika percaya sains fiksyen.

: )

hamka said...

(guru yg ajar aku kimia dulu,painkiller(cth panadol), bila sakit kepala,telan panadol, effect dia, utk wanita, rahim tak kuat, dengn izin Allah, lambat dapat zuriat. (ini pengalaman guru saya).ok, allahu a'lam, aku bodoh je, mesti ada silap apa yang aku tulis tu kan? bye)

*****

ya, kau ada silap, kau cakap cikgu kemia lambat dapat anak sebab makan panadol?

inilah yang aku maksudkan bodoh sains, membuat andaian hanya dengan satu pengalaman, sama kes orang tua yang percaya duduk atas bantal, adohai..

ada makcik dekat rumah aku suka benar makan panadol, sakit kepala sikit makan penadol, anak berderet deret..

tapi ada aku cakap, makan penadol anak jadi ramai, aku tak akan cakap bab sains semberono macam tu..

adohai..

bab coke tu, kalau aku tanya kau balik, asid perut dengan asid coco cala, mana yang lebih kuat?

so, tak payah nak perasan pandai, lebih baik insaf, dan pergi belajar what is possible/imposible..

hantu tindih tu pun kau percaya? adohai..

Anonymous said...

Adoohaiii..kah kah!Sains pun makhluk..remeh je lah

Anonymous said...

Mendalam pekebendenyer..ayat trg n jelas tuh

hamka said...

namakuamir said...
stok buku baru da sampai ke belum bro???

(belum bang, penerbit sibuk sikit)

adohai

Anonymous said...

Woi paris!awk pandai sgt tu x payah rujuk la ye?!coba awk post kt sini nak tgk sejarah yg awk tau sgt tu..ke awk ni belagak je

beautiful_nara said...

hamka, aku ade request siket. cube try buat setiap komen boleh di like atau dislike. mesti best...hehe

Anonymous said...

orang yang percaya teori konspirasi ni adalah orang yang bodoh dan benak..

farisi said...

wahai anon....
walaupun ko malu nak guna nama yang ayah ko berikan & panggil aku dengan nama paris (aku berbaik sangka tu cume typo je)

aku terus kepada isi perbincangan tanpa perlu melayan provokasi murahan ko tu ye...

ada antara sahabat yang merupakan pakar matematik...ada sahabat yang pakar ekonomi...ada sahabat yang pakar ketenteraan..ada sahabat yang pakar politik...

pakar2 di atas ni adalah antara sahabat yg dijanjikan syurga...

hamka said...

sahabat Nabi guna juga common sense, basic sains, bukan ikut membuta tuli dalam semua perkara, ada part ibadat, sahabat dengar dan taat, tapi bab dunia lain pula, cth: bila Nabi buat keputusan yang sahabat rasa pelik, mereka akan tanya.

contoh waktu perang, Nabi cakap kita akan bermalam di sini, sahabat tanya.

Adakah ini wahyu?

Nabi cakap, tak, maka sahabat ni cadang tempat lain, dan Nabi ikut.

sebab tu zaman nabi walaupun ada wahyu, mereka masih bermesyuarat, dalam mesyuarat, orang pakar boleh bagi cadangan..

bila aku tulis benda ni, yang komplen selamba mengaku, sains ni kecik, sains ni makhluk.., sains ni remeh temeh..

Woi, JADI BODOH tu bukan remeh, itu bangang namanya!

Hampeh!

dean_list said...

farisi!!!

ape beza belagak pandai dan bodoh sombong????


*da bodoh tu senyap je la, xpaya nak tunjuk kebodohan tu lagi, nnt nampak lagi bodo, simpan sikit kebodohan tu, akhir kata, once bodoh always bodo....woha!!!

Anonymous said...

Adohai wo!lu olang semua ckp bnyk sudah gelenti masuk syurga ka?sukati lu olang mao jd apa..masuk kubur br tau sapa bodo ka pandai..olang pandai arr slalu ingat itu mati...wa pun bodo ma
-tiongkok mali

Anonymous said...

Aku dgr sorang tua ckp..“Kita bijaksini je..sahabat bijaksana”(sana tu kt akhirat kot-tak paham aku,bengap kot)

Anonymous said...

Aku baca blog ni untuk:

50% aku nak gelak LOL...!!
50% aku nak pikir tentang isi Hamka bagi.

Komen-komen pun banyak gak yang kelakar.

farisi said...

dean_list

ok...

detective nie said...

SENARAI MASALAH DI MALAYSIA

masalah utama rakyat malaysia yang beragama islam adalah membincangkan sesuatu perkara tetapi x melaksanakannya....
mengatakan sesuatu itu wajib tetapi meninggalkannya..
mengatakan sesuatu itu sunat tetapi x mengamalkannya...
mengatakan sesuatu itu harus....tetapi membesar2kan nya..
mengatakan sesuatu itu makruh...tp x menjauhi dan memarahi org yang melakukannya...
mengatakan sesuatu itu haram..tapi tetap melakukannya semata2 untuk nafsu...
mengatakan sesuatu itu perlu tetapi x utamakan
mengatakan sesuatu itu hanya sampingan tetapi mendahulukannya..
mengatakan sesuatu itu menyakitkan tetapi tetap melakukannya...
mengatakan sesuatu itu sia-sia tetapi masih mengamalkannya...
mengatakan sesuatu itu membazir tetapi masih x betulkannya...
mengatakan sesuatu itu indah...tetapi x mencarinya....

-pepatah detective nie-

Anonymous said...

Termasuk la engkau pun sama jugak!
-Sarjan perasan bagus

detective nie said...

KEPADA YANG BERILMU

gunakanlah ilmumu untuk mencari ilmu...bukan untuk menabur fitnah....
gunakanlah ilmu mu untuk membuktikan ilmu yang kau curigai...
kerana yang syubhah lebih mendekati haram selagi ia masih syubhah
gunakanlah ilmu untuk membetulkan kesilapan manusia yang silap...supaya mereka kembali ke pangkal jalan
gunakanlah ilmu untuk mendekati Allah...sesungguhnya Allah telah memberikan seluas langit dan seluas bumi untuk kau mencari keindahanNya
gunakanlah ilmumu untuk mendapatkan keredhaanNya...semakn kau mencari ilmu semakin kau mendekatiNya
gunakanlah ilmumu dengan manfaat...bukannya mudarat...kelak kau mampu menjawab jika ditanya Munkar dan Nakir tentang ilmumu...
Gunakanlah ilmu supaya bila kau memerlukannya...kau dapat menggunakkannya...
Gunakanlah ilmu...sesungguhnya...ilmu itu adalah Ibadah yang Fardu Kifayah...

Anonymous said...

hamka aku tak cakap pun coke tu kikis isi perut ke apa, aku ckp jrg minum air bergas je ^_^. dan bagi tau salah satu kegunaan dia.

macam mana pula kalau mematikan sel neuron? haha (k aku baca buku banyak2 skit)

aku buat hipotesis je, so mestilah ada salah. sama macm kamu buat kesimpulan dengan melihat hanya seorang mkcik telan bnyk panadol,dan terus buat kesimpulan, panadol tak bagi kesan smpingan mcm tu.

semakin aku belajar semakin banyak yg aku tidak tahu (semakin bertambah kebodohan)- (imam syafie)
(hamka)

aku tak tunjuk pndai pun, hamka kamu ni..org mukmin itu seperti satu tubuh, bila satu anggota merasa sakit semua akan terasa sakit, yang lain juga akan turut tidak dapat tidur dan demam (hadis)

aku tak ckp jika aku tak melalui, tapi tak gunakan perdebatan ttg alam ghaib, mungkin bila mati nanti semuanya akan jelas, mata ini akan nampakkan?

ok bye, aku tak nak dah kacau n tunjuk pandai, peace ^_^.

detective nie said...

KEPADA YANG TIDAK BERILMU......
(ATAU BUAT2 ADE ILMU TP X SEDAR YANG ILMUNYA TU DAH SALAH..)(ATAU YANG BERILMU TAPI ILMUNYA X DIGUNAKAN DENGAN BETUL)

carilah ilmu dari guru yang baik
carilah ilmu dengan niat yang baik
carilah ilmu untuk membantumu menempuh kehidupanmu pada masa akan datang
carilah ilmu supaya apabila kau memerlukannya...kau mampu melakukannya
carilah ilmu supaya bila kau disoal dan diragui nescaya kau dapat menjawabnya...
carilah ilmu yang bermanfaat bagimu bukan nya nya memudaratkan dirimu
carilah ilmu yang menambah keimanan dalam dirimu
carilah ilmu untuk mencari keredhaanNYA
carilah ilmu supaya kau tidak berada dalam golongan yang jahil
carilah ilmu kerana kau sedang mensia siakan nikmat yang Allah berikan padamu
carilah ilmu supaya kau terselamat dari azabNya
carilah ilmu supaya kau dapat memberi manfaat kepada yang lain bukan nya mudarat
carilah ilmu supaya kau mampu mengangkat nama Islam dimata dunia
carilah ilmu supaya kau tidak dicaci oleh mereka yang berilmu serta mereka yang jahil
carilah ilmu kerana itu juga merupakan satu Jihad dan jihad itu adalah sesuatu yang perlu bg umat islam
carilah ilmu kerana ilmu adalah ibadah yang besar nilainya
carilah ilmu kerana sesungguhnya kau masih belum mengetahui
carilah ilmu supaya kau tidak menyalahkan orang atas perkara yang kau sendiri lakukan..



SESUNGGUHNYA ILMU ITU INDAH...

Anonymous said...

Assalam

Apabila baca tulisan Hamka pasal perang, tiba-tiba teringat...
Maulana Shamin dalam bayan di You Tube ada cerita tentang mesyuarat sebelum Perang Uhud.

Dalam msyuarat tu ada 2 pandangan.
Satu keluar berperang di Uhud
Kedua bertahan di Madinah Munawarah
Manhaj Nabi saw adalah pada pandangan kedua. Tunggu dan bertahan.

Walaubagaimnapun sahabat-sahabat baru join Islam tengah josh/bersemangat nak berperang di Uhud.

Nabi saw telah menurut pandangan pertama bagi memuliakan sahabat-sahabat dan telah memakai baju perang.

Ketika itu sahabat2 besar telah tampil seorang demi seorang menyedari kesilapan mereka tidak menurut manhaj Nabi saw dan mohon baginda tidak kelur ke Uhud.

Nabi saw bersabda lebih kurang "Seorang Nabi yang telah memakai baju perang tidak akan tanggalkan baju tersebut..." (lupa)

Kita semua tahu apa yang terjadi pada baginda saw ketika perang tersebut. 70 sahabat syahid, 70 cedera teruk.....

Namun begitu...tidak sekalipun baginda saw menyalahkan para sahabatnya kerana tidak mengikut manhaj baginda saw.

Sayangnya baginda saw kepada ummat ini melebihi sayang dirinya sendiri.

Sesungguhnya aku merinduimu Ya Rsulullah

Khalid

Anonymous said...

Makin berilmu makin takut dgn Allah sepatutnya..ilmu tanpa zikir jd le zulmat,gelaphati pastu tak jauh la sifat sombong,takbur riak prasan bagos x hingat..betoi ke ustad detektip?

Anonymous said...

Org serius mampos ko katew klakar pulak yew..sengal

Anonymous said...

17 tahun lepas wa dengar dari seorang profesor dari UPM Dr. A.H.....h pernah kata tabligh juga adalah satu jenis sains

amacam bai tak mahu komenke

Anonymous said...

Kalo semua perkara mesti ikut kaedah sains mampos la..patut la kt barat ada agama saintologi..pengagung tegar sains cam darwin pun penipu

peminat sains, dan beragama Islam said...

Tu bukan salah sains, tu sebab dia tak percaya Allah tukan esa dan Islam agama yg benar. Cub buat bangunan tanpa sains, atau kereta, atau lampu, atau makanan. Bakpe la ramai sgt Alergik dgn perkataan sains ni

farisi said...

Nak buat camne...
Bagi dorang sains x penting...
para sahabat pon x pandai ilmu sains kononnya

Hafiz Safwan Md Rijani said...

Salam,

Tergerak hati nak komen lepas tgk komen entah apa2. *Moga komen aku ni bermanfaat.

Duhai golongan yang percaya teori konspirasi, bukalah minda. Aku hormati dan kagumi keinginan untuk mendapatkan maklumat namun luaskanlah fikiran. Luaskanlah scope pencarian maklumat. Jgn hanya bergantung kepada apa jua yang di share kat dalam FB tanpa berusaha mencari kebenaran atas segalanya. Jangan asyik salahkan yahudi atas segala yang berlaku(tanpa kita sedar kita sebenarnya menanamkan sifat takut dalam diri kita terhadap yahudi..apa tidaknya..SEMUANYA salah yahudi)

Ada satu lagi hal yang aku rasa geram sangat. Kalau sesiapa terjumpa golongan anti vaccine.. tolonglah..nasihatkan diorang sebelum terlambat. jgnlah percaya. Hidup di zaman serba moden ni..biarlah tiada anak2 yang terjangkit dengan penyakit purba macam small pox, batuk kering,polio dan lain2..susah payah doktor zaman uthmaniyah turki tunjuk dekat Lady Mary Wortley sebelum dia perkenalkan ke barat 1700 masihi dulu. kalau ada anak2 yang terjangkit sebab mak bapak dia terima bulat2 apa yang dia baca.. jgn salahkan bahan bacaan yang korang baca.

Cari ilmu yang ada credential.. bukan untuk sijil..bukan untuk ijazah..tapi untuk jadik lebih bijak (btw, aku respek pakcik sorang nih yang dah umur 50 lebih tapi gi amik PMR..Hail Pakcik!!)

Buat Hamka..kata2 nista anonymous yang mungkin tak masuk akal (menyokong teori konspirasi tanpa ilmu yang mendalam) boleh membuatkan kau lebih bersemangat menentang dan membetulkan pandangan masayrakat. Alhamdulillah..mereka inginkan ilmu tetapi dapat dari tempat yang salah..insyaAllah..kita betulkan sama2.

namakuamir said...

kpd pak pandir semua

belajarlah untuk jadik tak slow

jgn slow sgt k

sparrow said...

da sepuloh tahun aku cari blog ni, baru sekarang jumpe....

#aku rase si penulis blog ni mcm org tabligh je...#(dlm hati)

Anonymous said...

Habistu semua salah ke TK tu?..ilmu anda tinggi sangat dah mcm tuhan ke,semua hal anda tau sgt..anda dashyat mcm tuhan boleh betulkan apa shj yg x betul pd pandangan anda..komen anda je ada makne yer..

Unknown said...

Best part nih..
>>Paling senang orang bodoh sains ni kena tipu adalah dalam bab perubatan, Sebagai contoh, jika kita demam, lalu pergi hospital, doktor akan bagi 3 jenis ubat, iatu antibotik, demam, selsama atau batuk dan mungkin ubat sakit tekak, (dah 5 ubat), yang mana doktor seluruh dunia sudah ikhtiar siang malam fikir akan kaedah nak buat satu penyakit satu ubat, tapi masih tak Berjaya 100%, masih perlu dua ke tiga jenis ubat untuk satu penyakit, itupun kajian sudah berpuluh puluh tahun..
>>Tapi bila ada orang jual satu ubat dengan mengatakan boleh sembuh 1000 penyakit, kajian pulak dengan kaedah “trial and error” macam mana boleh ada yang percaya?, jawapanya, di tipu sebab bodoh sains lalu habiskan duit beli ubat yang mahal nak mampos tapi bukan makin sembuh, lagi menjahamkan lagi, adaler..

sakit tuh datang dari Allah..yang menyembuhkannya juga pun adalah Dia..
kita cuma berusaha..so kalau nak carik alternatif, selidiklah company profile yang jual ubat tuh..apa kandungan produknya..baca label!bukan nak ganti doktor..tp jangan sampai kita kne tipu..so iqra'!iqra'!iqra'!barulah boleh jadik celik sains!!

www.naturally-vitamin.blogspot.com

hamka said...

semalam bini aku cakap, ada kawan dia datang jual selimut aura, dalam selimut ada zat garam bukit, jika pakai setiap malam boleh menyembuhkan macam macam penyakit, harga RM1000.

Bini aku terus cakap macam aku cakap di point no 11.

terus blah, ha ha ha//

prodok bodoh ni, orang bodoh jer beli,

adohai...

Anonymous said...

1. New York City memiliki 11 huruf.
2. Afghanistan memiliki 11 huruf.
3. Ramsin Yuseb ( pengganas yang menyerang WTC ) memiliki 11 huruf.
4. George W Bush memiliki 11 huruf.
5. WTC membentuk angka 11.

1. New York adalah negara bagian ke 11.
2. Pesawat pertama yang melanggar WTC memiliki nombor penerbangan ke 11.
3. Pesawat itu mengangkut 92 orang penumpang, 9+2 = 11.
4. Pesawat kedua yang melanggar WTC mengangkut 65 orang penumpang,6+5= 11.
5. Tragedi itu terjadi pada 11 September, 9/11, 9+1+1 = 11
6. Tanggalnya sama dengan Nombor Kecemasan Amerika yaitu 911, 9+1+1 = 11.

Jika fakta yang umum diatas masih dianggap kebetulan belaka, maka mari kita cuba teliti lebih dalam lagi.

1. Kejadian ini merupakan kemalangan pesawat yang ke 254, 2+5+4 = 11.
2. September 11 adalah hari ke 254 dalam tahun itu, 2+5+4 = 11.
3. Pengeboman Madrid terjadi pada tanggal 3/11/2004, 3+1+1+2+4 = 11.

Bagaimana? masih penasaran? Sebagai analisis terakhir, mari kita lakukan bersama-sama dengan data yang ada. Pertama, sila buka Microsoft Word di laptop/PC anda. Kemudian ikuti petunjuk dibawah.

1. Taip Q33 NY, ini adalah nombor pesawat pertama yang melanggar WTC.
2. Tebalkan (bold) Q33 NY.
3. Ganti ukuran font menjadi lebih besar ( 48 atau 72 ).
4. Ganti jenis font menjadi WINGDINGS 1
5. Jika anda sudah mencuba pasti anda akan terkejut melihat apa yang terjadi.

Memang susah di percayai. Akan Tetapi nyatanya 11 Adalah Angka Yang Misteri

Anonymous said...

1. New York City memiliki 11 huruf.
2. Afghanistan memiliki 11 huruf.
3. Ramsin Yuseb ( pengganas yang menyerang WTC ) memiliki 11 huruf.
4. George W Bush memiliki 11 huruf.
5. WTC membentuk angka 11.

1. New York adalah negara bagian ke 11.
2. Pesawat pertama yang melanggar WTC memiliki nombor penerbangan ke 11.
3. Pesawat itu mengangkut 92 orang penumpang, 9+2 = 11.
4. Pesawat kedua yang melanggar WTC mengangkut 65 orang penumpang,6+5= 11.
5. Tragedi itu terjadi pada 11 September, 9/11, 9+1+1 = 11
6. Tanggalnya sama dengan Nombor Kecemasan Amerika yaitu 911, 9+1+1 = 11.

Jika fakta yang umum diatas masih dianggap kebetulan belaka, maka mari kita cuba teliti lebih dalam lagi.

1. Kejadian ini merupakan kemalangan pesawat yang ke 254, 2+5+4 = 11.
2. September 11 adalah hari ke 254 dalam tahun itu, 2+5+4 = 11.
3. Pengeboman Madrid terjadi pada tanggal 3/11/2004, 3+1+1+2+4 = 11.

Bagaimana? masih penasaran? Sebagai analisis terakhir, mari kita lakukan bersama-sama dengan data yang ada. Pertama, sila buka Microsoft Word di laptop/PC anda. Kemudian ikuti petunjuk dibawah.

1. Taip Q33 NY, ini adalah nombor pesawat pertama yang melanggar WTC.
2. Tebalkan (bold) Q33 NY.
3. Ganti ukuran font menjadi lebih besar ( 48 atau 72 ).
4. Ganti jenis font menjadi WINGDINGS 1
5. Jika anda sudah mencuba pasti anda akan terkejut melihat apa yang terjadi.

Memang susah di percayai. Akan Tetapi nyatanya 11 Adalah Angka Yang Misteri

Anonymous said...

1. Taip Q33 NY, ini adalah nombor pesawat pertama yang melanggar WTC.
2. Tebalkan (bold) Q33 NY.
3. Ganti ukuran font menjadi lebih besar ( 48 atau 72 ).
4. Ganti jenis font menjadi WINGDINGS 1
5. Jika anda sudah mencuba pasti anda akan terkejut melihat apa yang terjadi.

Memang susah di percayai. Akan Tetapi nyatanya 11 Adalah Angka Yang Misteri






Anonymous said...

Hafiz Safwan Md Rijani

“Tergerak hati nak komen lepas
tgk komen entah apa2. *Moga
komen aku ni bermanfaat”
-ayat2 merendahkan pandangan org lain,xde adab ilmu rasa diri sendiri je betul..
(-aku yg betul-)

hamka said...

T konspirasi= 11
The Arrivals=11
Stupid moron=11
Bodo sombong=11
Puak Bangang=11
Mat Paranoid=11
Bodoh sangat=11
Kenapa bodoh=11
An Anonymous = 11
Bodoh sangat=11

Hahahahahah - 11

hamka said...

1.Taip Teori Konspirasi, kemudian delete semua huruf kecil
2. Tebalkan (bold) huruf KT.
3. Ganti ukuran font menjadi lebih besar ( 48 atau 72 ).
4. Ganti jenis font menjadi WINGDINGS 2
5. Jika anda sudah mencuba pasti anda akan terkejut melihat apa yang terjadi. (hint, gambar tangan jatuh bermaksud: katakan tidak , gambar pangkah bermaksud: Teori Konpirasi.

black said...

Kenapa kau kelakar dan bijak? berikan tips

hisham said...

Patutnya tanyalah kenapa Allah jadikan 2 lubang hidup, 2 tgn, 2 kaki. Perinci secara saintifik dan ilmiah, dan berkata hebatnya kamu wahai Allah. Keinsafan akan wujud. No2 iluminati x de menafaat pun dan x tingkatkan iman.

hisham said...

Hidup=hidung

mambang tanah said...

Hek elehh..nak iklan ubat cakapler..

hashim said...

Tak semestinya org terus insaf tengok lubang idung,tangan,kaki yg hari2 kau tengok tu..nombor2 tu kebetulan ke?kan tu pun tanda kbesaran tuhan yg mencipta semuanyer..adohaii

Anonymous said...

Xde kebetulan dlm dunia ni..semua dah ditetapkan tuhan..semua ada tanda2 kebesaran tuhan bg yg berpikir..

Anonymous said...

"Tak semestinya org terus insaf tengok lubang idung,tangan,kaki yg hari2 kau tengok tu"

Tu la tanda orang x bersyukur, diri sendiri malas jangan nak salahkan orang lain. Pelik la orang Islam sekarang, ulamak y betul2 ulamak xde buat pape ke benda2 macam ni. Kita cakap mmg sampai mati dia xkan dengar, nak tunggu orang berserban berjubah, mentaliti orang gua.

Prince of Noob said...

ada perbincangan pasal teori konspirasi ke? kakakakakaka ni mesti geng2 http://mistisfiles.blogspot.com/ bawak geng ni...

aidi said...

Hamka said...
T konspirasi= 11
The Arrivals=11
Stupid moron=11
Bodo sombong=11
Puak Bangang=11
Mat Paranoid=11
Bodoh sangat=11
Kenapa bodoh=11
An Anonymous = 11
Bodoh sangat=11

Hahahahahah - 11

9:51 PM, October 12, 2012

Kalau kat sini ade butang like dah lame aku like komen ni sampai seribu kali.. Wahahahahaha.....

PS: sape kat sini yg pandai bab2 sains komputer cer try wat butang like khas utk blog kereta mayat. Woha.

Anonymous said...

bayan aje mesti betul dan boleh insaf.
jadi karkun je mesti jadi baik.pastu buat apapun betul.
keluar tiga harij je terus boleh jadi penyelamat ugama.
ikut tabligh je gerenti ahli syurga.
dakwah yg paling betul mesti kena ketuk pintu..cara lain sume tak betul..

adoyai... karkun karkun..
siap boleh cakap nanti jumpa kat syurga!

Anonymous said...

nak tambah lagi..
asal dagang je kira boleh jadi hero agama..
adoyai... lagi satu...
asal maulana zakariya compile je,semua dalam kitab fadail jadi betul dan tak boleh silap...
adoyai.. adoyai.. adoyai.......

Anonymous said...

ada satu lagi..

asal hamka taip je,baru satu huruf,tak sempat habih satu perkataan,dah ada yg sokong 100over%.....

adoyai....!!

Anonymous said...

ada satu lagi..

asal anonymous mesti bodoh...

adoyai....!!

Anonymous said...

Bosan!!bnyk mencarut..ceh!

polaris_saujana said said...

polaris.saujana said

Kitab sirah ada menyebut:
Junjungan mulia Nabi Muhammad sallahu'alaihi wasallam wafat pada 11 Hijrah.

wohakzzzzz...
ter'KONSPIRASI'kah aku. Bro Hamka,entry ko menyebabkan si bodoh membuktikan kebodohannya. Tahniah.

BUKTI: Anon kat atas(yg berkenaan) mula hilang common sense, tabligh jadi mangsa geramnya. patutlah
"T anon=bodoh" = 11

hamka said...

polaris.saujana.

komen kau bernombor 111,

ini mesti komspirasi ni, he he he

Anonymous said...

salah orang semua kau nampak,semua kau belasah..
salah diri sendiri buat buat tak tahu dan buat buat tak nampak...

ni lah sikap orang yg rasa dia confirm masuk syurga!

adoyai....adoyai...

farisi said...

Hanya orang yang perasan disalahkan je akan panas punggung dan memulakan provokasi...

Hi...hi...hi...

fizy bingung gitu *_* said...

eh jap... mase kat sekolah menengah aku ade blaja pasal zaman mesolitik, paleolitik. zaman tu wujud ke x wujud???

Anonymous said...

lakum ilmukum waliilmi

Afzal Khan said...

Saudara Hamka masih menggunakan 'bodoh sains' dalam point ke 15. Mohon pencerahan :)

Please Hamka..jgn jadi BODOH..aku rindu penulisan agama ko said...

Giler Bodoh

Hamka..jangan jadi bodoh bro..Vitamin A is good for ur eyesight but u should take a proper amount of this vitamin..Vitamin 'ADEK' memang wajib amik but kena amik dlm kuantiti yg betol bro..klu berlebih akan berlaku toxicity..Toxicity ni plak selalunye berlaku bile kite amik yg jenis2 vitamin supplements ni..yg dlm botol tu..bace balik ko nye fakta bab lopak merah tu..dlm english tu sdri mention "RARE CASES"..jgn jadi bodoh..fahamkan dulu kes tu..

Then ko kena faham Sains ni bro..Sains tahun 1983, belum tentu valid sepenuhnye untuk tahun 2012..sebab sifat knowledge sains ni, bile tau sesuatu benda akan bertambah xtaunye..Allah dh mention dlm Al-quran bab ilmu ni..

Please..jgn wat org meluat dgn kite bro..kembalilah cerita agama..cerita yg menambahkan iman..

adri said...

Kadang2 best syiok gak bace konspirasi blog mcm kumandie seorang pekerja usaha agama, mistifiles ke dan srikandi. he he. tapi maulana ada kata kalu dok baca tentang ramalan imam mahadi boleh termasuk pekara2 yang sia2.

Hamakah? said...

Korang kena paham,ini aku punya blog,sukati aku la nak buat apa.Yang korang sebok2 apahal?!aku tetap berjuang hingga xde org bodoh kt dunia ni sampai kiamat ;)

Anonymous said...

Assalam

Di mana ada Muhammad saw...
Di situ ada Abu Lahab dan Abu Jahal.

Khalid

Anonymous said...

sukahati kau je nak buat statement...

kau rasa kau and the gang macam nabi muhammad dan sape sape tak suka kau and the gang semua macam abu lahab dan abu jahal!

lantak kau la khalid and the gang...korang semua dah confirm ahli syurga.takkan boleh tersilap pulak kan..!!

Anonymous said...

poyow belake!!!!

polaris..saujana said...

Teringin nak menghentam jugak malam ni

reply for
--------------
sukahati kau je nak buat statement...

kau rasa kau and the gang macam nabi muhammad dan sape sape tak suka kau and the gang semua macam abu lahab dan abu jahal!

lantak kau la khalid and the gang...korang semua dah confirm ahli syurga.takkan boleh tersilap pulak kan..!!
------------
apsal ko marah? Sememangnya kat mana-mana pon, apabila wujud orang soleh wujudlah si 'Asi(pendosa)

DAN TUGAS SI SOLEH ADALAH ( PENTING UNTUK DIFAHAMI)

dan tentu untuk membimbing si 'Asi kearah kebaikan,jalan maaruf dan meninggalkan segala kejahilan. Maha Adil nya Allah. Pendosa mendapat manfaat dari si soleh. Si soleh pula mendapat kenaikan darjat di sisi Allah melalui usahanya membimbing si 'Asi.

Begitulah tamsil Bro Khalid kepada anon berkenaan
"Di mana ada Muhammad sallahu 'alaihi wasallam
Di situ ada Abu Lahab dan Abu Jahal"

TAKDER NYA NAK MENG'KASTA"KAN SESIAPA
Golongan setuju = level 'nabi'
Pembangkang so-call-scientifik = level 'Bapak bodoh/Abu Jahal'
ADA TAMSIL TERSIRAT YANG PERLU DIFAHAMI

yang dok marah, kenapa? Bawak Bertendang!!!
Tak dok sapera pon kata gitu. Mung sorang jer kater gitu.
Sains ni bende yang boleh dibukti berdasarkan ujian.
Dan hasilnya tak pernah kekal. Ia boleh berubah berdasarkan masa, tempat, etc etc etc.

Contoh Mudah:
Cuba ko wat experiment "BETUL KE API BOLEH MEMBAKAR"
tak yah pergi makmal, dapur pon cukup.
1. Nyalakan api
2. Bakar sesuatu, klu nak sarcasm resultnya cuba guna tangan ko sendiri HAr HAr HAr
Bila dah hangus terbuktilah bahawa api pasti membakar,
The whole mankind accept it even boy, girl, Jews, Illuminati, Christian and others.
They believe it. It based on past experience,simple logic and common sense.

Tapi ahli syurga tak berkata begitu, mereka dengan tawadhuk berkata,
Api hanya boleh membakar dengan izin Yang Maha Pencipta.
Pabila dizin untuk membakar, maka api membakar.
Jika Allah melarang api membakar,waima api pon tak boleh buat apa-apa.
Khalilullah, Ibrahim AS dilontar kedalam api.
Itulah api yang menyebabkan Namrud kepanasan.
Api yang sama juga membuatkan seluruh orang yang datang kepanasan.
Api itulah yang membakar putung kayu.
Api yang sama menukarkan kayu kepada debu.
TAPI API ITULAH YANG MEMBERI KESELAMATAN KEPADA IBRAHIM AS
It's beyond our logic, denying our knowledge,it's proof knowledge belong to Allah.

Pengetahuan khususnya sains mengajar kita buka mata, mengkaji kesahihan fakta
BUKAN BERTAQLID BUTA
MENGHAMBUR KATA NISTA
KITA NIE HAMBA WAIMA HAMKA JUGA HAMBA
MEH SINI KITA BELAJAR BERSAMA

Klu dok nak pertahankan isu lobak pon apehel nya.
Buat masa sekarang ia terbukti.
In the future, who's know?
Recently, genetically modified food shows drastic development.
Soon or later, maybe we need to admit carrot is good for eye.
(HaiiDebat pasal kesan lobak? Dah lama termaktub bahawa bersugi, baca AlQuran itu mencerahkan mata)

p/s : sape istiqamah mencontohi baginda Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam berpeluang bangkit bersama baginda. Habis yang ko bersikap cam Abu Jahal ngan Abu Lahap ni naper. nak sangat?

Anonymous said...

nampaknya kau pun sama hebat dgn orang yang merasakan dirinya confirm ahli syurga....
almaklumlah kau dah confirm orang soleh,dan sapa tak suka kau semuanya 'Asi...!

adoyai... makin ramai pulak yang bangga dgn diri sendiri..

sukahati koranglah.syurga kau punya,buatlah apa nak buat!

Saripdol said...

Polaris
Kau menganggap diri kau pembimbing yg mulia,soleh dan ahli syurga yg tawaduk..kau dah menetapkan bhw org lain pendosa semuanya..ujub ni sifat iblis laknatullah kawan..aku ni bekas banduan xde pulak kau dtg membimbing aku pun..hipokrit

Anonymous said...

Anggapan Polaris

“Habis yang ko
bersikap cam Abu Jahal ngan Abu
Lahap ni naper. nak sangat?”

-nada kesombongan melabel saudara sekalimah setaraf musuh nabi...kao pun kena tipu setan

Anonymous said...

ada orang,bila kena batang hidung atau geng yang dia suka,buat buat diam buat buat tak nampak...

bila kena kat orang lain,habih semuanya dihentam sesuka hati tanpa memikirkan perasaan orang..

merasakan diri sendiri serba betul dan serba baik adalah tanda kesombongan..ingatlah sesiapa yang berjalan dimukabumi dengan kesombongan, maka bumi akan melaknatnya....na'uzubillah....

Anonymous said...

Rasulullah..jikalau engkau ada..maka kami tidak akan jadi seperti hari ini..
huru hara dunia sekarang ya Rasulullah..
huru hara kami ya Rasulullah..

exkarkun said...

WOW... HEBAT PERGADUHAN NI.. MCM BN DGN PEMBANGKANG PULAK....

cepat gado lagi dan lagi....

keluarkan sume ilmu agama yg ade dlm kpale hotak....

tengok sape yg masok syurga dulu...

same2 la kite kene tipu dengan setan...

kah,,,kah,,,kah,,,

Anonymous said...

selagi kita merasakan diri kita lemah dan banyak kesilapan dan tidak layak untuk kesyurga...
selagi itu lah insyaAllah kita akan terhindar dari haru biru dan berputus harap dengan apa yang ditinggalkan oleh rasulullah kepada kita.....
dan rasanya tak perlulah kira berharap dengan sesuatu yang mustahil....

-adoyai-

Anonymous said...

Ko xrase sedih ke Hamka??

Ko xrase sedih ke Hamka org bergaduh mcm ni? ko kata ko ade iman? harap2 ko xdapat saham dosa skali menyebabkan gaduh2 mcm ni.
Menyebabkan org mengutuk2 sesama Islam. xtau nk ckp ape dh ngn ko ni Hamka. Ni bukan blog menambah iman ni. Ni menambah dosa.

Hamakah? said...

Aku dah cakap,aku punya pasal la nak tulis apapun,yg diorg gadoh2 dlm blog aku ni pehal?lantak korang la bodoh nak mampos!

Anonymous said...

oh oh ohhh...

you my brother...you my sister...

were just big family......

ulang 100x

by maher zain.

-adoyai-

PEMINAT BLOG KERETA MAYAT said...

SALAM. KEPADA SESIAPA YANG KECIK HATI ATAU MARAH PADA HAMKA, HARAP BERSABAR DAN BERLAPANG DADA. HAMKA ADA KEBIJAKSANAAN, SEBAB TU DIA BOLEH KATA ORANG LAIN BODOH.

HARAP ANDA SEMUA HORMATI HAMKA DAN JANGAN HINA KEBIJAKSAAN HAMKA.

KITA SESAMA ISLAM PERLU SALING BERMAAF-MAAFAN.

HAMKA ADA BANYAL ILMU AGAMA. AMALAN SUNNAHNYA JUGA BANYAK.

SAMA-SAMALAH KITA BERLAPANG DADA..

Anonymous said...

i wonder why you and me fight each other
don't you see the similarities between us
take a minute and see yourself in the mirror
you look like me.those eye lips-you can't deny

have you thought abuot
why me look the same?
why me feel the same?
don't tell me its by chance

oh.oh.oh...yuo're my brother
yuo're my sister
we are one big family
oh.oh oh..you're my brother
you're my sister
just one big family

it doesn't matter if you live far away from me
you feel i feel,you bleed i bleed,you cry i cry
we sleep and dream
sometimes wer'e sad,sometimes we're happy
you breathe i breathe
we love,walk,talk adn we smile

i care about you
and i wish you could realise
there's no different between us two
we're part of one family
no matter how far you are
and even if we dont know each other

oh.you and me,me and you,we are one

by maherzain

from my deep heart-adoyai/saudara seagama-

Anonymous said...

terima Ijazah Dengan Cara Yang Unik.mp4

http://www.youtube.com/watch?v=Ia0_BJVfm7c

Anonymous said...

terima Ijazah Dengan Cara Yang Unik.mp4

http://www.youtube.com/watch?v=Ia0_BJVfm7c

Lorimayat said...

Berhujah dgn org bodoh jd sama2 bodoh ler kehkeh!

Anonymous said...

Sains ciptaan Allah. Sains tertakluk pada kudrat dan iradat Allah. Kudrat dan iradat Allah tak tertakluk pada sains. Sains kata api tu memanaskan. Tapi masa Ibrahim as dilontar dalam api, api jadi sejuk dengan perintah Allah. Sains tu sunnatullah. Allah boleh tukar sunnatulLah dengan kudratuLlah... Jangan yakin pada sains, yakin pada Allah... Allah berkuasa makhluk takda kuasa... Sains pun tak ada kuasa... WA

TAKSUB BUTA said...

Oo gitu,kalau cmtu sape2 yg rs diri bijak,ilmu agama dan amal sunnahnya bnyk dah dapau lesen kata org lain bodoh ler ye..ajaran mana ni pandir woii

Anonymous said...

sapa sapa nak carik hamka pegilah kat fesbuk dia..
dia tengah sibuk layan peminat dia kat situ..
kau trylah jek dia sikit..kalau nasib baik dia balas lah..

indah-chan said...

assalamualaikum..

uihs.. panas jugak malam ni.
dah bertahun aku tinggalkan Hamka punya blog ni, sebab tiba2 aku rasa macam kurang boleh terima pendirian dia. alhamdulillah, aku masih tidak mengutuk dia. biasalah perbezaan pendapat baik untuk mencari penyelesaian.. lebih kreatif dan inovatif.

masuk masuk je sini, aku pelik, kenapa tiba2 soal sains dibahaskan? maksud korang semua, masyarakat kita sedang menolak sains? aku benar-benar terkejut yang aku ni dah lama tertinggal general malaysian knowledge yang malaysian SEDANG menolak sains.

bagi aku la, sains itu satu cabang ILMU.. sains ini knowledge, kita yang akan menjadikan sains ini ILMU ke hanya sekadar KNOWLEDGE/PENGETAHUAN..

pasal conspirasy theory or science fiction.. kita kena faham diorang punya worldview, adakah hujah mereka cukup credible atau hanya sangkaan atau provokasi semata?

Pasal Illuminati tu, sekadar tahu wujudnya mereka sudahlah.. tak payah nak risau sangat atau obsess.

sesungguhnya bersifat obsess atau berlebih2an itu terLIHAT dalam 7 deadly sins tu.. yang GLUTTONy, LUST, GREED, PRIDE, SLOTH, WRATH, ENVY...benda2 ni kita kena take note dan ACT upon it.

pasal mendarat kat bulan tu, aku rasa la 70/30 dalam kadaran betul/salah. sebab ada banyak flaws, dan sampai sekarang, masih belum ada second landing.. (hehe, betulkan kalo ada salah)..

dan betul, fakta lawan dengan fakta, one will deteriorate, sebagai contoh, planet pluto. dulu kita belajar ada 9, sekarang pluto dikatakan terlalu kecil untuk dikatakan sebagai planet. dan kemungkinan pertemuan planet X tu masih lagi kemungkinan, belum lagi terbukti. hah, semua ini adalah KNOWLEGDE, dan tugas seterusnya untuk kita ialah ATTRIBUTES those things to ALLAH.. sebab ALLAH is the CREATOR, nothing else.. jadikanlah KNOWLEGDE itu ILMU ^_^

bagi aku la, kita semua kena pandai pilih dan analyse info yang ada, kena be selective and judgemental.. tak boleh cedokkk je.. macam yang ada kira planet 9 + 1 Matahari + 1 bulan = hah dah kuar no 11.. kalau korang fikir2kan, apa guna kita tau pasal 'bahaya' no 11 kepada dunia? kepada kita? apa kata, kita semua percaya pada yang Esa? kan senang.

aku ni ajar English. kadang2 budak aku menolak English sebab diorang duk kampung dan kalau nak duit, diorang boleh menoreh getah atau kerja di ladang mana2 atau mewarisi ladang2 keluarga.. so apa guna English utk mereka? Jadi, aku terpaksalah di label sebagai ustazah bila aku rasionalkan mereka, yang ENGLISH pun ilmu, dan ALLAH sayang kepada sapa2 yang suka cari dan belajar ilmu yang bermanfaat dan pandai utk memanfaatkannya..

sama macam cakap yang penting akhirat.. ya memang akhirat lah yang terrrpenting sebab kita duk sana selama-lamanya sedangkan dunia ni sekejap je. Tapi kita kena tau, kalaulah Nabi dan para sahabat tidak pentingkan ilmu dunia juga, mungkinkah penaklukan dan penyebaran Islam dapat dilakukan? Dan strategi perang and all.. ya memang, semua dengan Izin Allah. Dan Allah telah berikan kepada manusia sifat2 zahir dan batin untuk manusia fikir dan guna sebaik mungkin..

sori HAMKA, terlampau panjangg.. hehe.. just sharing.. betulkan mana yang salah.. wallahua'lam..^_^

indah-chan said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

akhirnya ada koemn guna akaun blog, kepada indah chan.

koman anda bagus dan bernas.

cuma satu salah, bab bulan tu, bukan setakat second landing, dan 6 landing dah.. :)

kau tak tahu tentang second landing sebab kau tak explore, dan tak baca blog aku dah lama, jika tak tentu kau tahu.

: )

ROJAK said...

fardhu kifayah? fardu ain pun ramai yang fail..

polaris.saujana said...

Rupanya ini rasanya bila dihentam
(dalam hati aku)
------------------------------
Ako TUNGKOL SA mawawala ang argumento AT sumobra sa
Ako TUNGKOL SA gumawa ng isa pang pagkakamali
AT kahit na sinusubukan kong maggising
Pinapanatili ang lahat sa paligid ME ang pag-drag ME SA
HINDI ko maaaring makatulong sa pag-iisip sa aking sarili
ANO ANG AKING TIME Gusto END NGAYON, NGAYON, NGAYON,
MAAARI ko garantiya na AY ko GET isa pang pagkakataon
BAGO ITO huli, huli, huli

Patawarin ME!! Aking puso AY KAYA BUONG NG ikinalulungkot
Patawarin ME!! ALAM ko ANO ko ba mali

AKO NG aking isip? ANO ginawa ko?
OH, pakiramdam ko KAYA masamang AT tuwina kong subukang START LAHAT MAHIGIT MULI, ang AKING kahihiyan na ito ay BACK SA sumaging lagi sa alaala ME
Sinusubukan ko mabuti upang lakad ang layo

NGUNIT tukso AY nakapalibot ME
Nais ko na maaari kong HANAPIN ang lakas
SA BAGUHIN ang AKING BUHAY BAGO ITO huli, huli, huli

ALAM ko, OH Ala, ikaw ang pinaka-mapagpatawad AT ANG IPINANGAKONG KA SA palaging MAY WHEN Tinatawag kong kapag KAYA MO NGAYON ako nakatayo nahihiya DITO NG LAHAT NG mga pagkakamali ko na COMMITED.
MANGYARING HUWAG akong layo at marinig ang aking panalangin WHEN kong hilingin sa iyong
--------------------------

Tapi tu dalam hati je lah.
Maaf semua aku tak mengABU JAHALkan sesapa, aku sebenarnya marahkan aku sendiri. Salah satu anon yang merapu kat atas adalah aku sendiri. Aku minta maaf pada semua. Aku lah si'Asi kat sini.

Dan aku belajar sesuatu dari semua komen ni.
jika aku start menghina orang, it will breed hatred and start endless of mocking argument.
Aku salah. Aku minta maaf.

Hamka? fuck off said...

Fuck off Hamka

hahahaha..die hanya layan komen yg pakai akaun jek ke?
Apsal? takot? konon nk kata diri ko mcm nabi ler ni yg Hamka?
Org pertikaikan ko, ko diam jek? but Nabi balas taik dgn madu bro..
xmacam ko, bullshit..
Bile org xsependapat ngn ko kata bodoh ler..xpandai ler..insafler bro..
jgn sampai Blog punye pasal, susah nk masuk syurga plak t bro..
eh silap..ko dh kompem masuk syurgakan? lupe plak..sori bro..

Bodoh giler Hamka..

Anonymous said...

hamka bodoh, cepatlah reply, aku tunggu!

Anonymous said...

Fuck off hamka, cepatlah fuck in, aku tunngu ko ni,

kenapa tak blas? cepatlah balas, dah penat refresh.

Pili-Pin said...

Polaris_tungkol masin
Pura2 je kau ni..kau kata dlm hati tapi kau taip tayang kt sini bg org tengok..terang2 tipu..org bodoh mcm aku pun tau tu tipu
Adohmak!

Anonymous said...

kesian korang sume.
aku sedih.
Nabi apatah lagi.

k.
bye.

Kecik said...

Asslammualaikum..

Peraturan Membaca Blog keretaMayat

Amaran
Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak dan merbahaya kepada bot-bot kecil.

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.

18 Tahun ke atas..
Blog ini menyentuh aspek agama, sosial dan politik,(18PL)

Blog ini mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,(18SX)

Blog ini ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,(18SG)

Bukan Ustaz.
Blog ini di tulis oleh seorang yang bukan ustaz, ulamak, mufti, kiai, atau ahli fatwa kebangsaan, Oleh sebab itu, sila rujuk kepada ustaz dan ulamak serta kitab. Maafkan penulis jika kurang hikmah dalam penulisan di sepanjang blog ini, dan terima kasih kerana berlapang dada membaca secebis ilmu dan maklumat tentang dunia islam dari kaca mata seorang hamba yang hina ini.

Seks
Blog ini sering bercerita tentang kelebihan berumahtangga dan isu seks, dalam menggalakakn muda mudi mendirikan rumahtangga dengan cepat demi kesempurnaan separuh dari ugama melalui perkahwinan, walaubagaimanapun, tak salah jika yang sudah berkahwin membacanya.(mana tahu ada rezeki untuk tambah...)

Mualaf
Dalam bebarapa artikel, ada di selitkan nota untuk mualaf, bagi penulis, mungkin anda akan tidak selesa atau bosan membacanya, namun abaikan sahaja kerana pada pendapat Aku yang hina, masih ramai sebenarnya remaja dan orang islam sendiri yang masih ‘mualaf’ dalam bab-bab ugama.(termasuk juga aku), maka, kita sama-sama belajar ingat-mengingat, walaupun untuk perkara yang remeh.

BuZnama
Bermaksud: “Berita dari UstaZ yang aku tak ingat NAMA”.

Demi Allah, Aku sedaya upaya mencuba sepenuh jiwa raga agar tidak sekali-kali meyebarkan berita yang palsu, apa yang aku dengar dan telah dengar banyak kali dari 'Buznama', maka aku gunakan sebagai hujjah, semoga aku sampai bila-bilapun tidak akan berdusta atas nama Rasulullah SAW.

Short Word.
Blog ini seperti juga buku ugama yang lain, ada ringkasan tulisan seperti SAW untuk Selawat atas Nabi, RA, untuk RadhiAllahuanhu dan lain-lain.

Hampeh
mencarut dengan bahasa yang murni.

Mamat.
Mamat adalah gabungan nama kepada 'musuh’ aku yang muncul bertali arus secara tidak langsung dalam hidup berugama apatah lagi selepas belajar ‘Gaya Pulang ke pangkal jalan’, bagus kita gunakan ‘Mamat’ dalam memudahkan satu-satu penerangan, terima kasih Mamat. Dan mamat sebenarnya seorang sahabat yang baik.

Woha
Penulis menggambarkan situasi menjerit gembira atau menjerit keliru atau apa sahaja, bergantung kepada senario.

Oh
Penulis menggambarkan situasi sedih atau mengeluh kepada diri sendiri.

Lagu dan Syair.
Dalam kitab ugama, penulis dapati banyak penerangan di selitkan syair arab, menjadikan kitab itu menarik dan seronok di baca. maka aku juga banyak menyelitkan lirik lagu yang popular di mata aku ke dalam beberapa artikel, ada yang aku edit sesuka hati dan ada yang sama dengan lirik lagu yang asal, anggap sahaja sebagai syair dalam memudah fahamkan sesuatu penerangan dan menghidupkan suasana ceria.

Lawak.
Ada bebarapa artikel yang mungkin lucu pada sesetengah jiwa, penulis tidak berniat membuat lawak, ini bukan blog lawak, dan ugama tidak boleh di jadikan bahan gurau, (kena pergi surau).., anggaplah itu sebagai “pereda ketegangan” dalam membincangkan bab-bab ugama. Mudah-mudahan.

Rujuk Ustaz
Penulis benar-benar maksudkannya. Demi kebahagian anda.

Jangan Jadi SLOW
Blog ini juga tidak mewakili mana mana pertubuhan, kumpulan, fahaman, parti, gerakan atau sindiket, jika tak puas hati,jangan kutuk UMNO, TABLIGH dan lain-lain pertubuhan, tapi hina, caci, maki, kutuk dan laknatlah aku seorang...,

Komen dan Email
Penulis cuba jawab semua komen dan email , cuma lambat atau cepat sahaja...

Nisaa said...

bagus Kecik. saya pernah terlintas nak copy paste macam awak buat kat si pencarut tu. dia terlalu emosi. janganlah kita nak memaki org sampai perlu mencarut begitu. astagfirullahalazim...

polaris_saujana said...

eh vEh eh

naper aku kena marah lagi?
aku tipu? kat mana?

aku cuba balik reply tu
-------------
Polaris_tungkol masin
Pura2 je kau ni..kau kata dlm hati tapi kau taip tayang kt sini bg org tengok..terang2 tipu..org bodoh mcm aku pun tau tu tipu
Adohmak!
-------------

aku kata dlm hati pastu aku taip?
macam maner ko tahu apa yg aku tulis sama ngan apa yg ada dlm hati aku

eh VEh eh
Ko faham apa yg aku tulis? KO tahu bahasa TEGALUK gak ke?
ATAU ko bahang rambang jer. Tak tahu plak aku apa maksud tungkol masin

Pili-Pin said...

Kao ni tambirang saja labih bah..

Anonymous said...

hadith tentg islam jd dagang menjadi pegangan mereka yg berfahaman minoriti utk menujukkankan mereka lah yg benar.........

teori tntg satelit,tntg matahri megelilingi bumi,bulan dn marikh semua telah dijelskan dan dibantah dgn teori jugak...so,rajin2 la mencari kat internet,youtube,buku2...

detective nie said...

TEORI DARWIN BENAR!!!!!

kepada yang x suka Darwin and darwinisme......
ni den nk bg tau....
teori darwin adalah....
-setiap hidupan adalah berevolusi drpd hidupan zaman terdahulu....
dan darwin mengaitkan tenatng evolusi manusia drpd golongan beruk kerana didapati beruk mempunyai banak persamaan dan berkongsi hampir 100% genetik dengan manusia...
malahan bentuk tulang beruk zaman kuno juga hampir sama dengan bentuk tulang manusia zaman sekarang.....
malahan...pada zaman sebelum kewujudan manusia, memang terdapat manusia kuno, itulah yang telah mendiami bumi ini sebelum nabi adam turun ke bumi...
mereka adalah golongan beruk yang mempunyai bentuk badan yang hampir sama dengan kita dan mempunyai genetik yang hampir sama....tp...mereka kekurangan satu genetik yang membezakan manusia dengan beruk tersebut....
disebabkan itu, darwin telah mengklasifikasikan manusia sebagai golongan beruk kerana persamaan tersebut....
tetapi menurut apa yang telah saya ketahui melalui beberapa karkun yang menggunakan sains untuk mencari kebenaran islam, telah terbukti bahawa terputus evolusi antara manusia dengan beruk untuk satu tempoh yang agak singkat dimana membuktikan manusia ini wujud secara tiba2 di bumi ini....dan sekaligus membuktikan manusia bukan berevolusi drpd beruk....tp teori darwin tetap betul kecuali teori tentang manusia yang berevolusi drpd beruk kerana sememangnya semua hidupan di dunia ini berevolusi untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling....mungkin pada masa darwin membuat kajian tidak ada kelengkapan yang baik ditambah perbalahan antara kumpulan sains dan kumpulan agama(kristian) pada waktu itu...di situ menunjukkan apabila kajian dibuat berdasarkan sains semata, kajian akan menjadi tidak lengkap, tetapi jika agama di terima tanpa membuat kajian, akan menimbulkan permasalahan kerana menyebabkan manusia tidak berfikir tentang akibat dan bsebab sesuatu perkara terjadi dan sukar untuk mendekati Allah kerana kita sendiri tidak berusaha untuk mengenaliNYa...semoga yang x suka sains dan suka teori konspirasi bulat2 belajar dari kesilapan golongan kristian yang menyebabkan Eropah mengalami zaman Gelap pada suatu masa dahulu...

sesungguhnya sains adalah ilmu drpd Allah untuk kita terokai dan sains sentiasa berkembang dan berubah....serta yang terjadi sentiasa ada penjelasan disebaliknya....seesungguhnya IQRA' bererti baca...dan baca bukan sahaja Alquran dan Hadis...tetapi Alam ini.....

Anonymous said...

Ye ker?kalo ko hidup dr mula alam ni dicipta bole la cakap bnyk..setakat kajian dan teori tu x semestinya benar.xpayah nak paksa org lain ikut ckp ko yg mcm tau sgt tu..

Anonymous said...

Assalam

After finish reading your book bro.
I have no doubt that I'll be your witness in the court of Allah Taala of your good intention in writing it. May Allah be with you in every step and every move you make and God willing, I'll be one step behind you.

You make me laugh, you make me cry and you make me realize that life is a joke! Hereafter is forever and ever.

You are the precedent
Salute bro.
Khalid

Kecik said...

Asslammualaikum..

SEKALI LAGI.

Peraturan Membaca Blog keretaMayat

Amaran
Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak dan merbahaya kepada bot-bot kecil.

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.


Bukan Ustaz.
Blog ini di tulis oleh seorang yang bukan ustaz, ulamak, mufti, kiai, atau ahli fatwa kebangsaan, Oleh sebab itu, sila rujuk kepada ustaz dan ulamak serta kitab. Maafkan penulis jika kurang hikmah dalam penulisan di sepanjang blog ini, dan terima kasih kerana berlapang dada membaca secebis ilmu dan maklumat tentang dunia islam dari kaca mata seorang hamba yang hina ini.

Anonymous said...

saya agak tertarik mengenai fakta seorang ulama mesir dr zaghlul najjar berkaitan tragedi yang menimpa bangunan WTC new york pada 11 september 2001 ..beliau bijak dibidang sains,pernah mengajar diamerika dan kini khabarnya bertugas di saudi arabia.ramai saintis saintis barat yang telah memeluk islam hasil dakwah beliau yang mengabungkan fakta sains yang bertepatan dengan al quran.kajian kajian beliau seiring dengan syeikh abdul majid zamdani di yaman.
penemuan beliau berkaitan 11 september di WTC new york menjelaskan bahawa didalam al quran terdapat ayat yang seolah olah telah memberi isyarat awal mengenai kejadian ini sedangkan al quran telah diturunkan sejak lebih 1400 tahun dahulu.
fakta yang terdapat didalam al quran,menjelaskan ketika allah menempelak golongan yang membina masjid dhirar,beberapa ayat telah diturunkan,antaranya ialah ayat yang menceritakan bahawa musuh musuh islam sentiasa membina bangunan bangunan yang tinggi dan bangunan bangunan itu akhirnya menjadi punca kegelisahan mereka sendiri sehingga digambarkan bahawa hati mereka seolah olah dikerat kerat dan dipotong potong.

ayat berkenaan ialah ayat 110 dalam surat at taubah,jika difikirkan secara lebih mendalam ayat 110 dalam surat at taubah ini seakan akan hampir sama dalam satu peristiwa 11 september 2001 di new york mengenai tarikh tarikh nya..

(Keruntuhan bangunan) yang dibina oleh mereka yang munafik itu sentiasa menjadi penyakit syak dan keluh-kesah (lebih daripada yang sedia ada) dalam hati mereka, (dan tidak akan habis) kecuali (apabila) hati mereka hancur-luluh (dalam tanah). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.(surah at taubah ayat 110)


ayat yang ke 11o dalam surah at taubah begitu sama dengan ketinggian bangunan WTC 110 tingkat
surah at taubah dalam juzuk yang ke 11 begitu sama dengan tarikh tragedi WTC pada haribulan 11
surah at taubah dalam surah ke 9 begitu bertepatan mengenai tarikh kejadian yang berlaku dalam bulan 9
dan manakala tarikh kejadian WTC pada tahun 2001 begitu bertepatan dalam halaman surah at taubah yang ke2001 muka surat didalam ql quran.

Anonymous said...

alamak!,
nostradamus sudah mari.....

zul said...

Jika hamka ini salah..kita betulkan..jgn dimaki begitu..jika kamu islam jaga lah tutur kata..masalah org islam skrg adalah asyik menyalahkan org lain dan lupa tntg alquran dan sunnah nabi..

zul said...

Jika hamka ini salah..kita betulkan..jgn dimaki begitu..jika kamu islam jaga lah tutur kata..masalah org islam skrg adalah asyik menyalahkan org lain dan lupa tntg alquran dan sunnah nabi..

Anonymous said...

urmmm...

cekalkan hati sahabat. semoga dipermudahkan segalanya.

DT

donnie darko said...

sori hamka i dont agree with u regarding 9/11 wtc. i wont say that was conspiracy.The truth is people dont know who had done and planned it. Some say it was an inside job, US just want a cause to make an attack against iraq n afgahn to take over oil rig from them. i dont know, im naive, let believe US not that evil, but i saw them gained control over the oil rig. u know what? please enlighten me with no bullshit? and it is simple logic to understand that the wtc bombing happened by demolition not caused by the plane crashed.

easy fact, debate me if im misleading.

-wtc tu bangunan STEEL (means it is not easy to get completely burn by oil plane coz)(steel burn at 2.5k-3k Faren)

-tip top construction from base up to top and be able to withstand earthquake & windstorms( ie 190kmph strong wind). and made it completely demolished free fall with plane crash is totally mindfucked. hows that logic??? come onnn. free fall eh? seriously?

-hostage in the plane during hijacking called outsider using mobile phone at that high is really possible to reach line at that time technology?

-the hostage address himself using name when talking to his/her dearest during the plane been hijacked. hmm , sounds fishy enough eh.


last but not least , not emo , yeh actually emo jgk heh

bilangan rakyat afghan dan iraq ratusan ribu mati, caused by the war. bek hamka jaga2 kat akhirat, coz ade buat dakwah sampai kt iraq afghan tak? kot2 nanti kena tuntut kat akhirat.

hamka said...

NIST is a nonregulatory agency of the U.S. Department of Commerce. The purpose of NIST investigations is to improve the safety and structural integrity of buildings in the United States, and the focus is on fact finding. NIST investigative teams are authorized to assess building performance and emergency response and evacuation procedures in the wake of any building failure that has resulted in substantial loss of life or that posed significant potential of substantial loss of life. NIST does not have the statutory authority to make findings of fault nor negligence by individuals or organizations. Further, no part of any report resulting from a NIST investigation into a building failure or from an investigation under the National Construction Safety Team Act may be used in any suit or action for damages arising out of any matter mentioned in such report (15 USC 281a, as amended by P.L.107‑231).
2 The focus of the Investigation was on the sequence of events from the instant of aircraft impact to the initiation of collapse for each tower. For brevity in this report, this sequence is referred to as the "probable collapse sequence," although it includes little analysis of the structural behavior of the tower after the conditions for collapse initiation were reached and collapse became inevitable.

hamka said...

Determine why and how WTC 1 and WTC 2 collapsed following the initial impacts of the aircraft.
The two aircraft hit the towers at high speed and did considerable damage to principal structural components (core columns, floors, and perimeter columns) that were directly impacted by the aircraft or associated debris. However, the towers withstood the impacts and would have remained standing were it not for the dislodged insulation (fireproofing) and the subsequent multi-floor fires. The robustness of the perimeter frame-tube system and the large size of the buildings helped the towers withstand the impact. The structural system redistributed loads from places of aircraft impact, avoiding larger scale damage upon impact. The hat truss, a feature atop each tower which was intended to support a television antenna, prevented earlier collapse of the building core. In each tower, a different combination of impact damage and heat-weakened structural components contributed to the abrupt structural collapse.
In WTC 1, the fires weakened the core columns and caused the floors on the south side of the building to sag. The floors pulled the heated south perimeter columns inward, reducing their capacity to support the building above. Their neighboring columns quickly became overloaded as columns on the south wall buckled. The top section of the building tilted to the south and began its descent. The time from aircraft impact to collapse initiation was largely determined by how long it took for the fires to weaken the building core and to reach the south side of the building and weaken the perimeter columns and floors.
In WTC 2, the core was damaged severely at the southeast corner and was restrained by the east and south walls via the hat truss and the floors. The steady burning fires on the east side of the building caused the floors there to sag. The floors pulled the heated east perimeter columns inward, reducing their capacity to support the building above. Their neighboring columns quickly became overloaded as columns on the east wall buckled. The top section of the building tilted to the east and to the south and began its descent. The time from aircraft impact to collapse initiation was largely determined by the time for the fires to weaken the perimeter columns and floor assemblies on the east and the south sides of the building. WTC2 collapsed more quickly than WTC 1 because there was more aircraft damage to the building core, including one of the heavily loaded corner columns, and there were early and persistent fires on the east side of the building, where the aircraft had extensively dislodged insulation from the structural steel.
The WTC towers likely would not have collapsed under the combined effects of aircraft impact damage and the extensive, multi-floor fires that were encountered on September11, 2001, if the thermal insulation had not been widely dislodged or had been only minimally dislodged by aircraft impact.
In the absence of structural and insulation damage, a conventional fire substantially similar to or less intense than the fires encountered on September 11, 2001, likely would not have led to the collapse of a WTC tower.
NIST found no corroborating evidence for alternative hypotheses suggesting that the WTC towers were brought down by controlled demolition using explosives planted prior to September 11, 2001. NIST also did not find any evidence that missiles were fired at or hit the towers. Instead, photographs and videos from several angles clearly showed that the collapse initiated at the fire and impact floors and that the collapse progressed from the initiating floors downward, until the dust clouds obscured the view.

Anonymous said...

ak rsa hamka,lepas ni x yah ceta psal sains/or apa2 yg x berkaitan dgn agama..kembali pda tujuan asal kau nk tulis blog ni..nk tulis bab2 agama,nota2 agama..sebab ak rsa makin lama kau cuba nk keluar pda kepompong tujuan asal blog kau..semakin menampakkan kelemahan kau...ak rsa baik kau fokus pda sesuatu yg memang bidang kau..klu yg bukan bidang kau..lebih baik jgn..sebab tkut2 kita mengata org bodoh..tpi sebebarnya kita yg bodoh.,klu nk ceta psal sains pn..pastikn benda tu benda yg x membolehkn terjadinya pergaduhan atau perbalahan yg besar..ataupubn baik ceta psal sais yg ada dlm al-quran drpd meleret ceta psal sains2 kt luar sna yg akhirnya dikonklusikan berdasarkn pemikiran otak sndiri,.,.blog ni memang dh lain la..drpd blog yg bercerita psal agama,mengajak kpd kebaikkan..dh tuko jadi blog yg mna masing2 nk tunjuk pndai..tpi hakikatnya..x wat pa2 pn nk majukn agama..belajar x tinggi mana,keja pn besa2 ja..pastu menghentam org ja lebih..stop la suma ni..belajr.belajar..dan belajar..wat kajian,wat pemerhatian..bangunkn diri dan agama..pastu baru la berani nk bercakap psal sains.=)

polaris.saujana said...

Bro Hamka

Tun Dr Mahathir dah ada ura-ura utk tubuhkan NGO penyiasatan lain ttg kes 9/11.

Maybe you need renew your opinion. Tun still in doubts, Arab(Islam) are leading in that incident.

Apa kata tuan?

hamka said...

Nabi bersabda, setiap fakta perlukan bukti:

maka jika Tun boleh bagi bukti dan di beri peluang.. sangat bagus.

: )

me ordinary said...

kenapa sesama islam dalam blog pon nak hentam menghentam? kesian penulis, dah org yg mntk pendapat, bila dah bg pendapat, ada yg x setuju... si penulis x mntk pon pendapat org lain setuju ke tak.. sebab dari apa yg saya faham, dalam setiap penulisan hamka ni x pernah pun dia pandai- pandai bg cadangan , kecuali org mintak.. dan sebagai pembaca, kalau kita rasa itu baik untuk kita ikut, kita ikut la.. kalau dah rasa x baik.. x payah nak maki hamun kot rasanya...

sebab, Nabi SAW pon melayan musuh dgn sebaik-baik cara.. itu musuh.. apa lagi sahabat dan saudara sesama Islam.. belajar lah menghormati orang lain, walau dari sudut penulisan... insha Allah diri kita pon akan dihormati...

tqs Hamka... sy folow blog ni da 2 thn, buku je belom beli lagi.. heee..