Jun 2, 2023

Nasib Kita?

Saya tak tahu kenapa kematian Arwah Mael, Awani tanya pendapat Dato’ Hattan..

Bagi abang keretamayat, orang paling sesuai untuk ditanya pendapat tentang “kehilangan” Arwah Mael, adalah Joe Wings atau Mus May.

Kenapa?

Alkisahnya, zaman abang bujang, 1999, lepas Anwar Ibrahim kena penjara, balik dari kerja kilang, terdengar lagu ni di corong radio, first time dengar terus jatuh cinta, liriknya puitis, muziknya padu, suaranya merdu..

Apa judul lagu itu?

Nasib Kita, nyanyian oleh Mael XPDC untuk nada rendah, Mus May untuk nada tinggi, dan Susunan Muzik oleh Joe Wings.. ciptaan sepenuhnya JS Kevin.

Terus abang capai gitar, hafal lagu ni, dan cari kod sendiri, dan menyanyi.. perghhh sedap betul lagu nih!

Oleh sebab lagu ini sedap lirik dan melodinya, terus kawan rumah sewa (Abang Li dari Yong Peng Johor) belajar main gitar dengan jadikan lagu ini sebagai asas nyanyian..

Lirik lagunya yang berhantu..

Warnanya serupa

Namun ianya tidak sekata

Sememang banyak bezanya

Sekali pandang mana tahu di sana ada bencana

Banyak lagi kisahnya

Dan lagu ni memang betul betul kisah tentang Nasib kita, juga Nasib penyanyi Mael berpecah dari XPDC, penyanyi Mus berpecah dari May, masuk wings lepas tu pecah balik, dan Joe berpecah dari Wings, hingga saya rasa mustahil ketiga tiga meraka ni akan mampu menyanyi live lagu ni..

Mustahil! Tak akan berlaku, takde dalam universe ini!

Ringkas cerita, masa berbalu..

Zaman rock dah berlalu, banyak konsert rock tak wujud, penyanyi rock dah tak boleh cari makan, tapi XPDC masih mampu buat konsert.. masih ada aura tersendiri!

Dan Arwah Mael ni uniknya dia, suara sakit, suara tenggelam, suara sekejap ada sekejap takde, orang masih layan arwah menyanyi live, kadang Mael tak nyanyipun, penonton yang nyanyi, takpe, sebab orang suka dia, dan faham dia, dan hargai dia, hingga satu lagu, dapat dengar 10 peratus suara asal Mael pun takpe dah..

Ajaib!, rasanya memang Takde dalam sejarah Rock Malaysia, penyanyi yang suara dah tenggelam, sekejap ada sekejap takde, tapi masih buat konsert sampai hujung usia, takde.., masa PKP pun selamba buat konsert Bersama DJ dari konti Bapakku FM berjam jam, Abang layan betul masa PKP konsert Mael tu, power aura dia!

Dan bercerita tentang Nasib kita..

Sejarah akhirnya tercipta, yang mana baru baru ni, semua line up Nasib Kita,  mereka berkongsi pentas dan buat pertama kali, NASIB KITA live dinyayikan oleh semua orang yang sama! Mus dengan vokal yang mantap, Mael dengan aura tersendiri, dan Joe dengan gorengan gitar yang hebat..

Lagu Nasib kita macam tahu hujung usia Mael akan sakit suaranya, Joe akan berpisah dari Wings, dan Mus terkeluar balik dari Wings, sebab Awie dan masuk balik, maka konsert NASIB KITA menjadi sejarah buat peminat Mael, yang mana dapat akhrinya menyanyi lagu ini secara live buat kali pertama dan terakhir.. dengan semua line up asal..

Maka pendapat abang keretamayat, tengok mereka bertiga atas pentas buat kali pertama dan terakhir, elok AWANI tanyalah tentang kehilangan Arwah Mael pada Mus atau Joe.

Begitulah!

Tapi jika mereka berdua sibuk, Nak tanya abang keretamayat pun boleh jugak!

Woha!

Lagu raya XPDC abang cover https://youtu.be/BNV27C-zz8U

No comments: