Apr 7, 2023

Nak Jual Kereta Murah?



Kisah Saya di halau oleh Cikgu kerana Kereta Proton.

Alkisahnya, zaman sekolah menengah dulu, ada cikgu suka mengajar dengan Teknik “dengar dan salin..”

Cikgu bacakan, pelajar salin..

Saya pula jenis salin dengan laju, tapi ada pelajar lain, akan cakap:

“ulang cikgu”

“baca semula cikgu”

“perlahan sikit cikgu”

“saya nak tajamkan pensel dulu cikgu, kejap jer”

“cikgu, saya salah tulis, nak padam, kejap yer”

“Cikgu saya tertulis perkataan lain, jangan betulkan, nanti tak cantic buku nota saya”

Woha!

Masa berjalan, saya dah tulis laju, tapi kawan belum siap tulis, maka masa menunggu kawan kawan lain siapkan menyalin, saya lukis kereta proton saga… lukis logo dulu..

Cikgu sambil membaca dengan kuat, sambil meronda, saya tulis cepat, kawan ramai yang masih merangkak, cikgu ulang bacaan, saya siapkan badan Proton Saga..

Dan sedang saya yang asyik melukis tayar kereta, tiba tiba kantoi!

Cikgu tu terus marah saya macam macam, bebel saya, dah berkata, “kamu pergi berdiri luar kelas, orang yang malas belajar macam kamu, pasti akan gagal dalam hidup!”

Saya tak bantah apa apapun, terus keluar bersama “Proton Saga”

Maka dari jauh, terlihatlah seorang saya sedang berdiri luar kelas sambil melihat masa depan, sayup sayup suara cikgu membaca dengan perlahan agar murid dapat salin..

Saya pandang lukisan Proton Saga yang teman saya berdiri.., kesian dia tak ada tayar,

Mujur saya bawa pensil, maka sambil berdiri, saya siapkan seluruh kereta proton saga...

Dalam hati saya: Cikgu ni bukan nak hina saya, tapi nak cabar saya, agar saya buktikan saya boleh Berjaya dalam hidup…

Maka beberapa tahun kemudian, bila saya bekerja dan berkahwin, saya di kira berjaya sebab saya ada kereta Proton Wira.. ya Masa tahun 90-an.. siapa ada kereta Proton di kira Berjaya… Woha!

Lepas anak mencecah bilangan lima orang, kerusi Wira dah penuh kena riba, maka saya jual Proton Wira, dan beli Proton Exora!

Barulah selesa ke sana ke mari naik Proton MPV…

Terima kasih cikgu bagi semangat pada saya untuk Berjaya dalam hidup..

Dan Terkini, Proton Exora dah habis bayar, beli tahun 2013, sekarang dan 2023, dah 10 tahun saya pakai MPV ni..

Bila anak dah besar, masing masing dah pandai naik Grab, saya beli Axia jer ke sana ke mari, jimat minyak dan bulanan pun murah jer, RM250..

Tiba tiba!

Saya dapat panggilan Haji, perlukan RM32 ribu untuk sepasang suami isteri..

Duit simpanan tak cukup, nampaknya saya kena jual kereta Exora saya,

Alkisahnya, saya suka kereta Proton Exora ni sebab Air-condnya kuat.

Jika memaksimakan suhu terendah, Bulu mata pun boleh beku dan akan patah bila berkelip, kadang kadang kaki kena rendam air panas dalam baldi sebab terlalu sejuk.

Paling best, air liur dalam mulut akan bertukar jadi air batu.

Kah kah kah!

Gurau jer, yang sebenarnya, kereta meter dah 280k, tak pernah eksiden, enjin Turbo, kerusi kulit, gear Auto, nak jual dalam RM23k, siapa nak beli, PM tepi, saya akan bagi empat buku percuma siap tanda tangan! Juga dua buah Tanjak corak songket!

Woha!

*****

Terima kasih sudi beli Ebook saya, boleh baca rehat tunggu berbuka, hanya Rm25 untuk dua Ebook-Woha!

Whatsapp 019-9117163

http://www.wasap.my/+60199117163/2ebookhamka

No comments: