Jul 22, 2020

4 perkara jangan pernah tunggu?



Waktu PKP hari tu, bila terperangkap dalam rumah, saya sedar ada empat (4) perkara yang kita kena buat segera, jangan pernah tunggu, Kita kena Buat dulu lepas tu baru tunggu.

PERTAMA beli rumah, jangan pernah tunggu turun harga, beli sesegera dalam hidup, lepas tu barulah tunggu untuk jual, bukan tunggu untuk beli. Dan tip beli rumah macam biasalah, beli yang mampu milik, dan Alhamdulillah, saya dah beli rumah jauh sebelum kahwin lagi. Beli sebelum beli kereta!

Entah siapa yang ajar saya beli rumah dulu zaman tu, facebook pun belum ada tapi Alhamdulillah, beli rumah dulu baru kereta adalah betul.

Dan kereta yang saya beli lepas tu dah saya jual balik sebab dah buruk, dan jual dengan harga murah, tapi rumah yang saya beli sekarang ada orang sewa, maka dialah yang bayar bulanan sedangkan harganya makin naik. Alhamdulillah.

Baik, itu perkara pertama, perkara KEDUA adalah buat akaun Youtube, jangan pernah tunggu, buat dahulu, (saya buat lapan tahun dahulu) dah pandai edit video, boleh dokumentkan segala ilmu dan pengalaman, yang penting kita post video yang kita suka, sampai masa dapat duit, Alhamdulillah.

Dan saya akui untuk menjadi Youtuber (Dapat duit dari youtube) saya telah menempuh perjalanan yang agak sukar sebab saya jenis one man show. Cari sendiri ilmu, kaji, dan apply bila ada masa lapang.

Hasil tu ada tapi lambat. Bila saya baca Ebook Amar ni saya sangka semua dah tahu. Tapi rupanya banyak lagi setting yang sangat membantu lalu saya nasihat siapa siapa nak dapatkan ilmu Youtuber dengan cepat dan jelas. boleh beli sini.

https://tinyurl.com/youtubehamka

Namun siapapun kita, isi Youtube biarlah mesra syariah agar memberi manfaat waktu kita menjadi mayat kelak.

Rumah kita pun biarlah mesra syariah agar dapat jadi mimbar masjid, untuk itu perkara KETIGA yang perlu segera buat, BELAJAR AGAMA dan AMALkan terus, jangan pernah tunggu!

Kereta rosak kita boleh upah pomen, badan tak sihat kita boleh upah doctor, rumah rosak kita boleh upah tukang kayu, content tak sedap boleh upah youtuber, tapi jika kefahaman agama kita rosak, dalam kubur tak boleh langsung kita nak upah ustaz ulamak tolong kita, kitalah yang kena tolong diri sendiri!

Sebab tu bila nabi bersabda ulamak pewaris Nabi, maka kehendak Nabi semua ummat ini menjadi ulamak, yang bermaksud carilah Ilmu agama sebanyak banyak dalam dada dan amalkan sebagai bekalan di dunia dan di akhirat.
InsyaAllah.

Perkara KE EMPAT yang kena buat segera adalah bayar hutang, jangan pernah tunggu! Ini serius!

Hutang dengan Allah, kena taubat! Qadha, dan sebagainya, dan Allah Maha Pengampun!

Tapi hutang dengan manusia, orang yang mati shayidpun, yang layak masuk syurga tanpa hisab, tapi sebab ada hutang, kena sekat dari masuk syurga, merangkak di padang mahsyar, tengoklah betapa beratnya azab tidak membayar hutang!

Kesimpulan dan cadangan penyelesaian

Nak beli rumah, belajar kat sini:


(Beli rumah mungkin kena tipu beli ilmu rumah akan dapat ilmu untuk elak dari tertipu)

Nak belajar buat Youtube, klik sini


(Akhir zaman, buat video dapat duit, insyaAllah-dan anak cucu boleh rujuk pengalaman nenek moyang dari youtube)

Nak belajar agama, boleh beli buku saya InsyaAllah dan buku ulamak lain dipasaran.

(Blog keretamayat masih wujud dan ilmu di situ adalah percuma, untuk buku, saya dah asingkan ikut topik, ada kisah laki bini, kisah anak bini, kisah hantu, tazkirah santai, cerita dajjal, anak syurga OKU dan sebagainya)

Nak belajar bayar hutang, klik sini


(kisah suri rumah mampu bayar hutang setengah juta)

Ps: Untuk Ebook Youtube, promosi last minggu ini RM50, sebab lepas ni naik RM100, jangan kata abang kereta mayat tak payung- Woha!

No comments: