Apr 25, 2020

Nak gantung gambar ulamak?


Satu hari anak mintak izin nak gantung gambar ustaz ulamak dalam bilik dia dan tanya saya gambar ustaz ulamak mana pilihan ayah?

Saya cakap tak perlu kot nak kena ada gambar ulamak dalam rumah sebab ada hadis malaikat Rahmat tak masuk bila ada gambar manusia.

Tapi jawab si anak: hanya untuk bilik dia sebab dari tampal gambar artis korea lebih baik tampal gambar ulamak, boleh juga pahala bila kita kasih sayang pada ulamak.

Saya cadang jika nak pahala, letak gambar ayah dan bonda, sungguh ada hadis tengok wajah ibu bapa dapat pahala.

Anak kata dah ada gambar ayah dan bonda dalam biliknya. Nak tambah gambar ustaz ulamak pilihan ayah.

Laju saya jawab, jika kau nak tampal gambar ustaz ulamak, kau gantunglah gambar ustaz Ebit Lew.

Woha!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ps: Serius cakap, tengok wajah ustaz Ebit Lew terus teringat akhirat. Jika dia tiba tiba mati esok lusa, sudah tentu air mata saya akan bercucuran sedih kerana saya sangat rasa dia betul betul saudara islam dunia akhirat walau belum pernah bersua muka.

Sob..sob..

3 comments:

SILAHHASSY said...

Allahu. terbayang bila ustaz Ebit cakap lembut je bahasa. moga apa yang hangat diperkatakan sekarang ni ada hikmah untuk semua

Anonymous said...

Tanda org tu Tuhan sayang ;
1. Tenang
2. Tawadduk
3. Sopan berlemah lembut.

Ciri org yg dijauhkan dr neraka ;
1. Hayyinan (mudah / tawadduk)
2. Layyinan (lemah lembut)
3. Qariban (mudah didekati)
4. Sahlin (suka menolong)

Sifat ahli Syurga ;
1. Manis wajahnya
2. Baik lidahnya
3. Bersih hatinya
4. Ringan tgnnya (sukan menolong)

Mcm cukup sifat sifat ni pd Ust Ebit.

hamka said...

:) (senyum)