Mar 14, 2020

Ziarah yang menginsafkan?

Saya pernah ziarah orang sakit.


Kata orang yang lumpuh:

"Jika saya boleh berjalan semula, hari hari saya akan pergi masjid solat berjemaah"

Kata orang yang matanya sakit dan kabur:

"Jika mata saya sembuh, hari hari saya nak baca Al quran"

Kata orang yang telinganya tiba tiba pekak, menulis dalam kata kata:

"Rindu nak dengar azan dan suara orang mengaji"

Kata kata dari mereka yang hilang orang tersayang:

"Jika arwah masih ada, setiap saat saya tak akan sia siakan, akan saya isi dengan kasih sayang dan cinta"

Lalu sebaik saya pulang dari ziarah orang sakit, timbul keinsafan untuk bersyukur dengan segala nikmat yang ada walaupun sekecil kecil nikmat.

Alhamdulillah.

Ziarah orang sakit adalah sunnah Nabi. Ziarah ini tak di rancang, biasanya bila kita berpeluang pergi berdakwah rumah ke rumah, ada orang perempuan jawab salam dan bagitahu suaminya terlantar di ruang tamu, di situlah saya bertemu si lumpuh, sibuta, sipekak dan bermacam macam penyakit menimpa manusia dan mereka sangat suka orang datang menjeguk mereka bercerita kisah agama. Walaupun dari orang yang asing.

Lain hari saya datang lagi, tapi isterinya jawab suaminya sudah pulang ke Dunia abadi. Innalillah

Insaf semakin bertambah.

Nikmatilah baki nikmat yang ada sebab semua ini akan menjadi tanah.

Akhir kata: sempena saya masih hidup, nikmatilah saya seadanya dengan cara:

Baca buku saya dan ada part tak faham, boleh mesej bagitahu mula surat dan saya sedia bantu kerana saya masih hidup.

Bila saya dah mati nanti, sedekah Al Baqarah sahajalah

Woha!

No comments: