May 25, 2018

Pahala wanita lebih banyak di Bukan Puasa?


(Kisah Kenapa Ramadan Indah)

Kisah malam pertama berpuasa, Sebelum tidur, berkatalah laki kepada bini..

"awak tak payah masak, awak tu sedang menyusu, biar abang masak, awak rehat, kerja awak menyusukan anak sahaja"

Beberapa jam kemudian

"bang, bangun bang, sahur.."

Aku terus bangkit, ambil wudhu dan melihat jam lagi 20 minit sebelum azan subuh dan dimeja makan sudah terhidang nasi bersama lauk kegemaran siap dengan teh tarik yang masih berasap. Tak lupa juga bini yang sedang tersenyum menunggu laki di hujung meja makan.

Aku bermimpi ke malam tadi?, nampaknya hanya bini yang paham laki masing masing, adohai...

***

Kisah malam kedua bersahur pulak,

"awak tak payah masak, awak tu sedang menyusu, biar abang masak, awak rehat, kerja awak menyusukan anak sahaja"
kata laki pada bini sebelum tidur.

Menjelang sahur, terdengarlah bunyi bawang menyeringai dalam kuali, kemudian terdengar sodep menari nari bergulir dengan perisa nasi goreng dan bahan bahannya, ha ha ha, siapa sangka, di awal kedinginan pagi sebegini ada insan bernama lelaki yang sangat mahir dalam memasak nasik goreng u.s.a.., ha ha!
.
.
.
.
.
.
"bang, bangun bang, sahur.."

Aku terus bangkit, ambil wudhu dan melihat jam lagi 25 minit sebelum azan subuh dan dimeja makan sudah terhidang nasi bersama lauk kegemaran siap dengan teh tarik yang masih berasap. Tak lupa juga bini yang sedang tersenyum menunggu laki di hujung meja makan.

Cis! rupanya aku hanya bermimpi masak nasik goreng, cilako!! , kesimpulan sekali lagi, hanya bini yang paham laki masing masing, adohai…

***
Kisah malam ketiga pula:

"awak tak payah masak, awak tu sedang berpantang, biar abang..."

Belum sempat aku habiskan kata kata, ada jari telunjuk kanan bini atas bibir aku dan jari telunjuk kiri beliau pula di atas bibirnya.

(Enjoy the silence....)

"Bang, ketahuilah, saya sedia masak berbuka dan sahur untuk abang seumur hidup saya. Malahan saya bahagia menunaikannya”

Perghhh

Kagum dengan orang perempuan.., terima kasih kepada semua bini di seluruh dunia yang memahami hakikat nikmat memasak untuk laki masing masing, kagum dari jauh!

****
Kisah malam ke empat:

Puan Bini sedang masak sahur, En Laki boleh pula baca surat Khabar dengan suara kuat.

“ Kepalanya dihentak ke dinding selain ditampar, ditumbuk dan disepak lebih 20 minit. Itu ‘harga’ terpaksa dibayar seorang wanita berusia awal 20-an kerana dikatakan tidak mengejutkan suaminya bangun bersahur, semalam.

Dalam kejadian jam 8 pagi di rumah mereka di Kampung Baruas, di sini, isteri yang cedera di kepala dan badan akibat tindakan ganas suaminya membuat laporan di balai polis berhampiran rumahnya.

Sumber polis berkata, sebelum kejadian isteri muda yang belum mempunyai anak itu terjaga daripada tidur apabila mendengar bunyi pinggan pecah di dapur rumahnya.

“Dia bergegas ke dapur dan melihat suaminya sedang menghempaskan pinggan. Apabila ditanya mengapa, lelaki itu tidak memberi jawapan sebaliknya memaki hamun mangsa.

“Selepas puas memaki hamun baru suaminya yang berusia 20-an itu menjelaskan dia berang kerana isterinya tidak mengejutkannya bangun bersahur,” katanya. Menurutnya, mangsa memberitahu dia sudah mengejutkan suaminya jam 5 pagi namun tidak diendahkan menyebabkan dia bersahur seorang diri.

Sumber itu berkata, mangsa kemudian cuba menenangkan suaminya itu dengan meminta maaf di atas kesilapannya, namun dia dibelasah.

“Mungkin disebabkan tidak puas hati dengan penjelasan isterinya, suspek hilang pertimbangan lalu menumbuk, menampar dan menyepak isterinya itu.

“Lebih kejam, lelaki terbabit turut menghentak kepala isterinya ke dinding rumah dan hanya berhenti memukul mangsa selepas wanita itu hampir pengsan,” katanya.

Menurutnya, suspek kemudian dengan selamba meninggalkan rumah tanpa menghiraukan isterinya yang kesakitan manakala mangsa segera menghubungi rakannya meminta bantuan sebaik saja ditinggalkan.

“Mangsa yang dibantu rakannya itu membuat laporan di balai polis berhampiran rumahnya sebelum menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Kuala Lumpur (HKL), di sini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian dan siasatan masih dijalankan”

Habis baca, aku tunggu reaksi Puan Bini yang sedang memasak:

“ eh apa punya laki, pasal sahur pun nak gadoh ke? Laki tu memang manusia durjana, sanggup menggunakan kekerasan terhadap wanita, nasib baik saya tak ada di sana, jika tidak, lebam bijik mata dia”

Perghhh, Puan Bini, sebijik tiru ayah Sudin dalam Bujang Lapok waktu marah Laki bini bergaduh bab belacan.

Apa-apapun, kepada semua Laki, ingatlah pesan Nabi yang suruh kita berbuat baik kepada wanita.

****
Kisah sahur hari ke lima, 

"Alhamdulillah, dah 5 Ramadhan, tak pernah miss sahur”

Kata laki dengan senyuman bersyukur.

“Alhamdulillah, dah 5 Ramadhan, tak pernah miss masak sahur untuk abang”

Kata Puan Bini dengan senyuman bersyukur yang lebih terserlah.

Aku tunduk malu kerana Hakikatnya, pahala isteri di bulan puasa, lebih banyak dari pahala suami masing masing. Deep nih!

Ps: Terima kasih kepada semua bini di seluruh dunia islam yang istiqamah masak sahur pada laki masing masing tanpa sekelumit mengeluh pun. Kagum dari dekat kepada bini aku dan kagum dari jauh kepada bini korang! Woha!

(dipetik dari Ebook kisah laki bini dan puasa, RM 10 sahaja untuk bacaan penuh kisah dari 1 ramadan ke 6 syawal-woha!)

TAMBAHAN:

Syurga wanita lebih Tinggi?

Bangun pagi, bini dah siap sahur. Anak lima orang, memang banyak juga juadahnya, sungguh bulan puasa begini, orang islam akan gembira bila waktu berbuka, dan waktu sahur, meriahnya lain macam. Kalau boleh hari hari nak bulan puasa.

Jangan salah faham, bukan bab makan sahaja best, bab pergi surau masjid penuh rasa best, baca al quran rasa best, tidur pun best, apa apapun best, mungkin sebab syaitan diikat jadi suasana sahur ni dia punya hening dan damai, lain macam, bagai kicau burung di pinggi kali bersama kelopak bunga berkembang mekar di selangi kepakakan perlahan si rama rama bewarna indah.
Perghhh, tak boleh blah aku punya ayat-woha!

Jadi lepas sahur, aku Nampak pinggan mangkuk penuh singki, lantas aku niat dan azam lepas solat subuh aku nak tolong bini basuh pinggan mangkuk, aku perasan bilik tidur pun bini tak sempat kemas sebab bergegas masak sahur, jadi lepas balik solat subuh berjemaah nanti aku nak tolong kemas bilik, oh ye, ruang tamu juga bersepah dengan mainan anak, aku nak kemas nanti.

Pendekkan cerita, balik solat subuh, aku nampak bini sedang jemur baju di halaman rumah, kami berbalas senyum dan salam. Lalu aku tinggalkan bini bertemakan ampaian baju sebab aku nak tunaikan janji pada diri sendiri tadi.

Tapi bila aku masuk dapur, aku tengok singki dan bersih, pinggan mangkuk semua dah cuci. Aku masuk bilik, semua dah kemas, ruang tamu semua dah kemas.

Satu kerja pun bini tak tinggal kat aku.

Oh… Bini…,sungguh keindahan Ramadan ni adalah isteri yang baik, bab kata hadis: dunia ini adalah hiasan, dan sebaik baik hiasan adalah wanita solehah.

Aku bersyukur atas nikmat islam, nikmat ramadan, dan nikmat hidup berteman.
Aku rasa syurga bini aku akan jauh lebih tinggi dari aku yang hina ini.

Sayang…, duduk syurga atas, jangan lupa ziarah abang yang duduk syurga bawah ni.

Sob sob sob…

Selamat menikmati Ramadan.

Iklan:

Nak baca banyak lagi kisah macam ni, dapatkan Ebook Kisah LAKI BINI PUASA!

Dalam Ebook ini ada Kisah suka duka Laki Bini bermula 1 Ramadhan hingga Raya Enam!
Ada Cerita, tazkirah, Santai, Tarbiah, Lawak, Deep, dan Woha!

Boleh baca santai di Smart Phone, Dekstop. Atau waktu tunggu suami balik tarawih.
Cara nak beli, Bank in kepada: WOHA ENTERPRISE: (Maybank 556226405584)
Hantarkan bukti pembayaran ke keretamayat@gmail.com,

Atau hantar bukti bayaran di mesej FB keretamayat, saya akan hantar E Book Kisah Laki Bini di Bulan Puasa (PDF File) kepada Email atau FB anda dengan segera.

InsyaAllah.

Selamat Menyambut Ramadhan!




2 comments:

Anonymous said...

buku ni sama macam tahun lepas punya?

hamka said...

sama sahaja, terima kasih sudi membeli belah di halaman keretamayat