Mar 14, 2015

Anti vax- harga sebuah kejahilan?

(Antara kesan sampingan vs cacat kekal dan kematian, kami rasa kesan sampingan lebih teruk- logik anti vax)

Di facebook, ramai anti vax tag nama aku ajak berdebat, tapi aku malas nak layan kerana perasan sibuk, namun hari ni aku nak share satu contoh kes oleh geng anti vax yang mana menjadi jahil dalam sains adalah mahal kosnya, semoga semua pembaca dapat mengambil sedikit iktibar.

Stefan Lanka, seorang anti vax yang jahil kurang cerdik (kebiasaannya, hampir semua geng anti vax yang berhujah dengan aku adalah sangat kurang cerdik bab sains) mencabar doktor moden di web anti vaxnya sebanyak 100 ribu bahawa penyakit campak tidak wujud, hanya konspirasi doktor moden untuk jual vaksin, lalu seorang doktor Jerman, David Barden menyahut cabaran dengan bukti mudah tapi orang anti vax ni cukup pandai spin, menipu, dan putar belit, membuatkan bukti doctor tu jadi macam tak sah.
Last, mereka masuk mahkamah, macam saiful dan anuar, lalu hakim dan peguam membuat kaji selidik berdasarkan data yang di dokumentasikan dengan cara penuh rasional, akhirnya, terbukti anti vax berbohong, dan Lanka diperintah oleh undang-undang untuk membayar $ 106,000 yang dijanjikan.

(Note: Antara sumber dari systemic review vs expert opinion, kami rasa expert opinion lebih betul-logik anti vax)

Harga sebuah kejahilan adalah mahal bro, take note. Bila anak dah dijangkiti baru nak cucuk vaksin tak guna dah, adohai..

Pakar agama (JAKIM) cakap hukumnya harus, geng anti vax yang jahil agama cakap, haram!

Pakar perubatan (KKM) cakap, vaksin ni baik untuk mencegah penyakit, geng anti vax yang jahil perubatan cakap, vaksin buat anak perempuan saya tak tutup aurat dan anak lelaki saya jadi mat rempit! nak jugak salahkan vaksin bila gagal didik anak, adohai..

Lepas tu dengan tak malunya menunjukkan ketidak cerdikan apabila suruh aku baca buku the deadly mist oleh bekas makenik pesawat sebagai rujukan? Kegilaan apakah ini? Kenapa aku kena percaya tulisan dari bukan doktor? Aku tak sobodoh itu untuk buang masa baca buku berkenaan perubatan yang ditulis oleh bukan doktor, buang duit dan masa sahaja.

(note: antara buku yang di tulis oleh mekanik pesawat vs Doktor perubatan, kami pilih makenik-logik anti vax)


Baik korang baca buku ‘Vaksin, mitos vs Realiti’ karangan Dr Suhazeli Abdullah. Wakil Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA). Dalam buku tu siap dengan bukti yang didokumentasikan juga dengan hujah bab agama sekiranya anti vax ni orang islam yang jahil dua perkara (jahil sains dan agama).

(antara 2 billion vaccine yang terbukti berkesan vs 0.00007% tidak berkesan, kami pilih 0.00007%- logik anti vax)

Oh ye, buku itu ditulis dalam bahasa melayu jika korang anti vax yang jahil english.

Akhir kata, Ingatlah pesanan keretamayat:

Janganlah apabila keranda diusung, baru bercucuran air mata. Woha!

Ps: Korang tak tahu ke doktor yang buat kajian tu ada mikroskop boleh tengok kuman, korang anti vax ni kanta pembesar pun takde, setakat buat kajian dengan baca di wab anti vax yang menipu ape kejadah? basuh tangan pun guna air klorin lagi mahu sembang, kekekke.

Ps2: Harga sebuah kejahilan itu ditujukan kepada Stenfa lanka yang sanggup cabar 100 ribu kepada doktor vaksin kononnya semua ini adalah konspirasi, akhirnya kena saman balik, klik link di bawah untuk sumber.


Post a Comment