Jan 4, 2014

Apa lagi Cina mahu?

(Kat dunia lagi 'mereka' dah tuntut...)

Namewee, pengarah filem berbangsa cina cakap kat youtube beliau: sejak kecik tinggal di perumahan Muar, ramai orang kristian ketuk pintu untuk sebarkan kristian, Tapi di Malaysia ni paling ramai islam, kenapa orang islam tak nak ketuk pintu dan sebarkan islam?

Kata Namewee lagi, mungkin orang islam tak faham islam, sebab tu tak ada orang islam yang berdakwah ke rumah bukan islam macam orang kristien.


Ps: Ini sangat deep, semua ustaz dan pejuang islam, sila take note.

17 comments:

Anonymous said...

1st

eshecharm said...

2nd

Anonymous said...

Sejak ada fb lapang pulak blog ko hamka... huhu

hamka said...

tambah pulak ada word certification, panjang pulak tu, adohao..

so, hanya yang benar benar berjiwa kental, akan sudi komen, terima kasih memeriahkan blog yang agak lapang ini.

:)

Unknown said...

semakin lantang beliau bersuara, bak kata org, "mulut yg takde insurance". Ish ishhh...

Anonymous said...

link namawee u 2 be please.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalam

Kalau para pembaca ikuti dakwah Firdaus Wong Wai Hung dalam berdakwah kepada kaum Cina, sebenarnya ramai orang Tionghua yang curious tentang Islam. Cuma mereka rasa gerun dengan sikap umat Islam Malaysia ni yang kurang terbuka dan lebih kepada konfrontational.

Cara beliau berdakwah ialah banyak gunakan cerita tentang riwayat Rasulullah. Takdela macam orang kita asyik2 takutkan mereka pasal 'tak boleh makan babi', 'kena potong anu', 'boleh kawin ramai' dsb. Sirah rasul membuatkan mereka tertarik.

Anonymous said...

Betullah apa yg Namewee ckp tu. Syeikh Hussein Yee pun cakap gitu. Duduk dlm masyarakat Melayu Islam tapi tak ada siapa yg nk ajak klrga dia masuk islam....dah masuk islam byk pulak karenah org masjid....cuba dgr kisah dia tu...

Anonymous said...

Betullah apa yg Namewee ckp tu. Syeikh Hussein Yee pun cakap gitu. Duduk dlm masyarakat Melayu Islam tapi tak ada siapa yg nk ajak klrga dia masuk islam....dah masuk islam byk pulak karenah org masjid....cuba dgr kisah dia tu...

detective nie said...

yang ni yang berlaku pada jemaah tabligh, nak berdakwah dengan sesama islam pun kena kutuk, belasah sepak terajang, dan dimaki, bayangkanlah kalau diorang nak berdakwah dengan bukan muslim seperti cina india dan lain lain.. silap2 ader yang bertikam pulak... semoga hamka terus lantang di ruang blog.. kerana berdakwah bukan semata untuk kita sampaikan sesuatu, tetapi kerana menjalankan sunnah nabi dan perintah Allah..

hamka said...

Cik Ifa

Jangan tengok dari pada pandangan mata dia tentang salah kita, tapi tengoklah dari pandangan mata kita tentang salah kita..


----------------
Anonymous

link namawee u 2 be please.?

Rujuk minit ke 6:

http://www.youtube.com/watch?v=IJsVdDO2-Dk&feature=youtu.be

----------------
Qayyatul Nadhira Hasan

Deep is sensitive. -,-

--------------
detective nie

jemaah tabligh ni belum buat dakwah, mereka terdiri daripada orang yang lemah iman, dan oleh sebab mereka lemah iman, mereka pun belajar berdakwah, cara nak belajar berdakwah, jumpa orang islam kerana Allah, dan cerita tentang kebesaran Allah, insyaAllah iman akan meningkat..

Jadi, sekiranya, jemaah tabligh yang belajar buat dakwah ni adalah lemah iman, mereka yang langsung tak belajar buat dakwah macam mana?

Ini sangat deep..., take note!

Mila@Rimbun said...

selalu dengar kat ikim slot islam agamaku... memang antara komen mereka yg revert to Islam adalah masalah dengan melayu muslim yang tidak tidak ambil berat tentang dakwah

Anonymous said...

semoga Allah pilih semua ummat nabi (islam) buat dakwah sungguh-sungguh. korban harta, korban masa, korban diri (nafsu)untuk agama Allah.



pak sudin

Anonymous said...

Baru discover blog ni alhamdulillah

Anonymous said...

Assalam

Dakwah orang bukan Islam adalah suatu perkara yang sensitif, sehinggakan salah seorang syura Malaysia telah mufarakah dari usaha atas isu ini.

Aku pernah tanya seorang hamba Allah, kalaulah Nabi saw hidup zaman ni, siapa dulu dia nak dakwah?

1. Orang-orang Islam yang jauh
dari Allah
2. Orang-orang belum Islam.

Kawan aku cakap jangan cakap benda yang tak mungkin jadi. Aku diam tak menjawab. Namun hari ini, soalan itu kembali mengimbau...

Bukankah jika kita dekatkan seorang Islam yang jauh dari Allah seumpama kita Islamkan 10 orang belum Islam...(banyaknya ganjaran menandakan keredhaan Allah terhadap amlan tersebut, right?)

Bukankah neraka munafik jauh lebih dahsyat dari neraka orang kafir...the deepest if I can say so..

Berapa juta orang Cina, India dan Kristian yang beragama Islam? (Merekalah terbaik/ paling bernasib untuk berdakwah kepada sebangsa mereka, kerana mereka lebih memahami mereka)

Berapa bilangan orang Islam yang masuk Buddha, Hindu atau Kristian?

Ser laie...bukankah tidak sempurna Iman seseorang mukmin jika tidak sayang kepada saudara mukminnya seperti dia menyayangi dirinya?

Nutshell: Sayangilah (paksa diri) saudara mukmin sepenuh hati dan jiwa raga! He..he..relevan ker Hamka? Perasan sibuk.

Crying Fella

hamka said...

Mila@Rimbun

Biasa orang jumpa ustaz mengadu sedih arwah ayah tak solat atau tak pergi haji, ada pernah orang mengadu sedih ayah tak buat dakwah cara nabi?

---------
pak sudin

doakan aku pak…

-----------
Crying Fella

Betul bang, masalah sekarang, orang islam berdakwah sesame islam pun tak nak, adohai..