Jul 31, 2012

Tazkirah kepada Ustaz?


(Update- Gila apa si Keretamayat ni tergamak nak bagi tazkirah kepada ustaz, tapi kata keretamayat, tazkirah ini di tulis sewaktu syaitan di rantai...huhu)

Wahai ustaz sekalian..

Pada bulan puasa begini, tuan-tuan tentu jarang nak bagi kuliah macam biasa bukan? Kalau adapun tazkirah ringkas di antara waktu selang solat tarawikh, jadi oleh kerana tuan tuan dah tak dapat nak bagi tazkirah macam bulan bulan yang lain, maka apa kata aku bagi takzikrah dan nasihat untuk ustaz sekalian…

Aku bukan nak cari salah ustaz, aku nak belajar cakap ugama.., kalau aku salah harap ustaz dan ustazah serta para ulamak sekalian dapatlah menegur aku dengan hikmah dan bijaksana macam Lukman nur hakim…

Wahai ustaz sekalian..

Apabila tiba bulan sya’aban dan Ramadhan.., tuan tuan selalu bercerita tentang Puasa dan segala hal yang berkaitan puasa, tapi dari tahun ke tahun aku perhatikan jarang ustaz dan ulamak yang bercerita panjang lebar tentang I’tikaf…, kalau cerita sikit sajer dan terus masuk bab Qiaimulai berjemaah, aku yang jahil bab ugama ini keliru sikit bila ustaz cerita bab I’tikaf tetapi di simpulkan dengan qiaimulai berjemaah…

Apa yang aku bodoh-piang dalam bab ugama ni paham, I’tikaf dan qiaimulai adalah dua perkara yang berlainan, iaitu I’tikaf hanya boleh di buat di masjid sementara qiaimulai (berdiri malam) boleh di buat di mana sahaja.., jadi bila aku rujuk sejarah Nabi Muhammad s.a.w bahawa adalah satu sunnah Nabi s.a.w beri’tikaf di masjid selama 30 hari dalam bulan ramadhan, yang mana Baginda mendirikan khemah dari Turki.

Wahai ustaz sekalian..…

Aku tak pernah nampak lagi (kat tempat aku ler ni) ustaz dan ulamak beri’tikaf di masjid, apatah lagi khemah dari turki, jadi aku nak tanya..

Kat mana ustaz sekalian beriktikaf?
Bagitahulah aku sebab aku pun nak joint gak…, jika ada!

Kat tempat aku, biasa yang di buat oleh ustaz dan ulamak adalah qiaimulai berjemaah, bagi aku yang hina ini, lebih baik solat tahajjud di buat berangsingan macam Nabi s.a.w buat, bolehlah nak menangis puas puas dan nak panjangkan bacaan atau rukuk serta sejud sesuka hati.., baru datang feel.., eh eh, aku bukan nak cerita pasal tahajjud, aku nak cerita pasal I’tikaf..

Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan sedia maklum akan amalan Nabi beriktikaf ini mengikut hadith dan sejarah, iaitu sememangnya sudah menjadi Sunnah Nabi untuk beriktikaf sepanjang bulan ramadhan, dan pada tahun kewafatannya baginda SAW telah beriktikaf selama dua puluh hari.. dan ada ulamak yang menyatakan bahawa beri’tikaf sepuluh hari terakhir ramadhan adalah sunnat muakad!

Jadi Wahai ustaz sekalian..…, kat mana tuan tuan iktikaf, buatlah pengumuman, senang kami para jemaah untuk tumpang berkat tuan tidur di masjid…

Wahai ustaz sekalian..…

Di Zaman nabi, jika nak cari nabi just pergi masjid, dan kemungkinan atau peratus kebarangkalian untuk jumpa Nabi saw adalah tinggi kerana Nabi kerap beriktikaf di masjid, dan pada bulan Ramadhan, memang confirm Nabi beriktikaf di masjid.., maka bolehlah tumpang berkat tidur di sisi Nabi SAW, boleh tengok nabi solat sambil bengkak kaki, boleh dengar dada nabi yang merintih seperti cerek mendidih, boleh lihat nabi menangis hingga basah janggutnya…tapi sekarang, wahai ustaz kat tempat aku, .., mana ustaz sekalian beriktikaf pada 10 hari akhir ramadhan? Mana ustaz pergi wahai ustaz,?

Aku sungguh terkilan rasanya bila pergi masjid pada 10 malam terakhir setiap tahun, takde ustaz yang beriktikaf..sungguh terkilan, mana pergi ustaz sekalian? mungkin mereka beriktikaf kat masjid lain..tapi kat mana masjid tu? Aku pun nak tumpang berdiri malam bersama ustaz yang alim..isk..isk..

Wahai ustaz sekalian..…

Ada antara ustaz yang di jemput berceramah dan buat forum perdana, ceramah isu isu semasa dan macam-macam program keugamaan, tapi di mana mereka ini beriktikaf, di hotel? Di rumah? Kenapa tidak di masjid?, aku ada banyak masalah ugama yang nak rujuk pada ustaz dan ulamak.., kenapa tak beriktikaf sahaja di masjid pada 10 akhir ramadahan, takut ke tidur sekejap sebelum tahajjud di masjid?

Wahai ustaz sekalian..…

Aku dapat tahu bila ustaz berceramah ada yang mendapat banyak duit, dan aku rasa mungkin belum ada lagi mana mana jabatan ugama yang sanggup sediakan duit untuk ustaz sekalian beriktikaf, takpe ustaz..Nabi dulu iktikaf pun tak dapt duit gak.. Dan tak di nafikan tidur di hotel atau di rumah, bila di bandingkan memang tak selesa tidur di masjid, tapi masjid akhir zaman ni dan ada karpet yang tebal, kipas dan mungkin ada air cond, tapi jika nak di bandingkan dengan masjid Nabawi zaman Nabi dulu.., bagai langit dengan bumi..OH!

Wahai ustaz sekalian..…

Ada cerita dari kawan-kawan (aku tak tahu betul ke tak.., sebab tak pernah pergi) iaitu jika kita pergi kuil hindu atau gereja pada jam 3 pagipun, akan ada tok sami atau paderi yang duduk(macam beriktikaf) dalam tempat ibadat mereka, menunggu penganut datang mengadu masalah…, tapi dalam ugama islam kita, kalau pergi masjid jam 3 pagi, takde orangpun, apatah lagi ustaz dan ulamak, ada pulak yang berkunci!! Lepas tu taruk sign board: DI LARANG TIDUR DALAM MASJID!!, sia sia ilmu sunnah bab adab tidur di masjid jika awal awal lagi AJK masjid tak bagi iktikaf..Walhal, Nabi dan sahabat selalu tidur dengan niat beriktikaf di masjid…,

Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan pun tahu, bahawa sekarang ni kilang TV, Kilang kipas, dan lain-lain kilang sedang hidup 24 jam, pekerjanya keluar masuk mengikut shift, maka kita dapati dalam semua rumah telah masuk TV dan kipas…
Tapi hari ini, masjid tidak hidup 24 jam, sekejap bukak sekejap kunci…jam 9 malam dan tutup, macamana amalan ugama nak masuk dalam rumah jika kilang “rohani” bukak sebelum magrib dan tutup selepas isyak?

Aku rasa jika kilang TV bukak sebelum magrib dan tutup selepas isyak, maka takdelah TV kat mana mana rumah, baru nak pasang skrin dah tutup kilang, camne.., begitulah masjid zaman sekarang, orang pergi sekejap sekejap sahaja macam tandas.., kerana itulah tak pelik jika banyak maksiat…, masjid tempat membina rohani tak hidup 24 jam.., mana pergi ustaz dan ulamak, adakah nak tunggu peruntukkan dari kerajaan baru nak fikir hidupkan masjid 24 jam?

Jika kita rujuk masjid Nabawi zaman Nabi dahulu, hidup 24 jam, jemaah keluar masuk, azan dua kali, tanda tukar *shift…

*Sahabat buat shift untuk memakmurkan masjid..

Ada golongan suffah lagi yang tinggal di masjid, malahan tawanan perangpun di ikat pada tiang tiang masjid, dan akhirnya mereka tawanan perang masuk islam secara sukarela kerana terkesan dengan amalan sahabat yang memakmurkan masjid Allah…

Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18)

Ustaz tafsirlah sendiri ayat ni, aku jahil.., dan pendapat aku, beriktikaf adalah salah satu cara memakmurkan masjid Allah…

Wahai ustaz sekalian..…

Marilah kita memakmurkan masjid Allah dengan menghidupkan masjid selama 24 jam.., buatlah shift, ustaz dan ulamak kan ramai, lepas tu duduk tunggu ummat kat masjid, senang orang ramai jika ada masalah ugama boleh pergi kemasjid untuk rujuk ustaz dan ulamak, boleh rujuk ustaz walaupun jam 3 pagi, takdelah jadi macam sekarang, ummat tak tahu nak rujuk kat mana, last last just baca blog, baca FB, baca web syiah, lepas tu sesat, tafsir al-quran sendiri, ulamak dan ustaz jugak yang bertanggung jawab..kot..isk..

Wahai ustaz sekalian..…

Tahukah ustaz, Bila aku tulis blog dan cerita cerita ugama, maka aku dapat beratus ratus email masalah ugama yang ummat islam di seluruh dunia kirim, aku suruh mereka rujuk ustaz dan ulamak, tapi mereka tak tahu nak rujuk kat mana, kerana mereka tak tahu nak cari ustaz dan ulamak kat mana..oh!, lalu aku cuba jawab gak soalan mereka lebih kurang dengan ilmu aku yang cetek ini.., jika ustaz ada masa, cuba rujuk post aku yang dulu-dulu, betul ke tak penjelasan aku, jika salah, tolonglah betulkan ustaz, aku mengaku, aku tak pandai macam ustaz ulamak dalam bab bab ugama ni..isk..isk.., uhuk!

Wahai ustaz sekalian..…

Nasihat ihklas dari saya yang bukan ustaz ni adalah…
Tuan tuan kena bersedia untuk duduk kat masjid 24 jam secara shift, macam doctor duduk kat klinik 24 jam, macam polis duduk kat balai polis 24 jam dan macam bomba duduk kat balai bomba 24 jam..

Bila doctor duduk kat klinik 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah ramai yang berpenyakit serius, sebab klinik bukak 24 jam..

Bila bomba duduk kat balai bomba 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah banyak rumah yang terbakar.., sebab balai bomba bukak 24 jam..

Bila polis duduk kat balai polis 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah ramai sangat orang jahat, sebab balai polis bukak 24 jam..

Tapi hari ini, Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan sibuk bercerita masalah ummat dan mencela maksiat yang mereka lakukan, tapi tuan tuan tak duduk kat masjid 24 jam, macam doctor, polis dan lain lain, maka kita dapati kat malysia ni begitu ramai sekali mereka yang berpenyakit rohani, gejala sosial, murtad, hina Nabi dan lain lain, ini adalah kerana masjid tempat membaiki rohani manusia tidak beroperasi 24 jam…, macam balai polis dan balai bomba!

Wahai ustaz sekalian..…

Hari ini, apabila ummat islam pergi ke masjid Allah, mereka tak dapat penuhi keperluan hati mereka.., orang yang sakit rohani apabila pergi rumah Allah, sakit rohani mereka tetap tak sembuh, mereka rasa kosong, hati tak tenang, lalu pergi mencari ketenangan di tempat lain, di hotel atau di pantai.., kenapa? Kerana masjid tiada amalan rohani orang alim ulamak, Kerana ulamak dan ustaz tiada dalam masjid 24 jam untuk menyelesaikan keperluan rohani manusia…, walaupun masjid ada banyak kemudahan seperti karpet , kipas dan kitab, tapi keperluan hati manusia tetap tidak dapat di penuhi selagi tidak bergaul dengan orang orang yang soleh macam ustaz dan ulamak..

Sesungguhnya penyakit hati ummat islam hari ini adalah dapat di sembuhkan dengan cara bergaul dengan orang yang alim lagi solah macam ustaz sekalian..oh!

Alangkah bestnya jika tuan tuan para ustaz sekalian duduk beriktikaf di masjid 24 jam (bergilir gilir macam doctor/polis/bomba dll), bolehlah aku rujuk ustaz pada bila bila masa.., orang kapir yang baru masuk islam pun senang nak belajar ugama.., orang yang nak curi tabung masjid pun boleh dapat hidayah, golongan berpenyakit imsonia pun sempat lagi belajar ugama jam 3 pagi, juga budak kilang shift, dan lain lain golongan dark rise.

Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan berceramah dan bertazkirah di masjid, hanyalah 1% dari ummat islam, nun di luar masjid ada 99% lagi ummat islam yang menderita hati dan rohani..siapa nak jumpa mereka? Apabila aku cuba jumpa mereka, mereka enggan mendengar nasihat aku kerana aku bukan ustaz dan ulamak katanya..oh! Kadang kadang ada ustaz yang marah kami berdakwah kerana tak cukup ilmu, habis tu ustaz tunggu apa lagi, sudah penuh ilmu di dada, tak kan mengkritik sahaja, turun padanglah ustaz, baru betul, Alangkah indahnya pemandangan jika Tuan guru Nik Aziz, atau Haji Hadi , atau Ustaz Fahtul Bari atau siapa siapa sajelah yang bergelar ustaz dan ulamak pergi buat ziarah dari rumah ke rumah macam Nabi buat dan ajak ummat ni beriktikaf di masjid terutamanya dalam bulan ramadhan.., Nabi yang pangkat tinggi pun berdakwah dari pintu ke pintu cari ummat, ustaz sekalian tak kan nak goyang kaki tunggu ummat..?

Wahai ustaz sekalian..…

Hari ini sudah kedengaran para paderi pergi ketuk pintu rumah orang islam dan ajak orang islam masuk kristian, tuan tuan para ustaz sekalian kerap menyalahkan ibu bapa atau kerajaan yang gagal menjaga anak dan rakyat, tetapi kenapa tidak para ustaz sekalian pergi ketuk pintu rumah orang islam yang jahil, atau rumah orang cina dan India yang dah bertahun tahun duduk Malaysia, ajak mereka masuk islam…, ya, betul, ajak orang cina dan India masuk parti islam adalah mudah, tapi nak ajak orang cina dan India masuk islam tu yang payah!, dan itulah kerja Nabi...

Wahai ustaz sekalian..…

Memang benar orang sakit itu salah kerana tak pandai jaga kesihatan, tapi apa kata kerajaan jika hospital gagal beroperasi 24 jam kerana doctor tak bersedia nak berkerja lebih masa?

Memang benar orang jahat itu salah kerana buat jenayah, tapi apa kata kerajaan jika pihak polis gagal beroperasi 24 jam kerana polis tak bersedia nak berkerja lebih masa?

Memang benar rumah terbakar itu salah penghuni rumah yang tak check ELCB dia, tapi apa kata kerajaan jika bomba gagal beroperasi 24 jam kerana bomba tak bersedia nak berkerja lebih masa?

Dan..Memang benar orang murtad / ahli maksiat / pendosa / penzina / itu salah kerana tak pandai jaga iman, tapi apa kata Allah jika masjid gagal beroperasi 24 jam kerana ustaz sekalian tak bersedia nak bertugas lebih masa?

Kalau di fikir-fikir, tahulah aku akan puncanya bertambah gejala maksiat dan ahli murtad di kalangan ummat islam ini berpunca dari siapa..oh..

Bukan semua pesakit dapat datang ke klinik jumpa doctor, ada pesakit yang kritikal, yang mana doctor kena datang merawat dia di rumah…

Begitu jugak ummat ini, hari ini ustaz sekalian berceramah di masjid, yang datang mendengar adalah mereka yang dah ada iman.., tapi di luar sana ada yang iman mereka tahap kritikal yang mana ustaz dan ulamak kena jumpa mereka di rumah!

Buatlah macam saidina Umar, yang selalu meronda seluruh kampong dan berjumpa dengan bermacam macam manusia, yang tipu jual susu bercampur air, yang sakit nak beranak, yang rindu pada suami, yang kebulur tak de makanan, yang sedang minum arak, yang tak pergi solat jemaah dan macam macam lagi…
Susah sangat nak ikut Nabi, ikut saidina Umar meronda kampung tak mampu ke duhai ustaz sekalian? Main badminton atau ping pong boleh, jalan jalan lagilah boleh, tak gitu?

Atau macam ini sahajalah, tuan tuan duduk kat masjid macam amil zakat duduk tunggu orang bayar zakat…, maka biarlah aku yang bukan ustaz ini dan rakan rakan aku yang juga bukan ustaz pergi dari pintu ke pintu, dan ajak mereka ke masjid dengar tazkirah dari tuan.., macam mana?

Anggaplah diri tuan tuan macam doctor pakar sementara kami pula hanyalah pemandu ambulance, atau pemdau keretyamayat, yang mana aku dan kawan kawanku akan cari mereka yang sudi di ubat lalu bawa mengadap tuan untuk di ubat kerana tuan tuan ustaz sekalian adalah pakar penyakit rohani…, diamlah tuan di masjid, biarlah kami membantu tuan-tuan..insyaAllah..

Wahai ustaz sekalian..…

Aku hanya manusia bodoh yang tak pandai ugama, tuan tuan bijak bercakap dan mendapat bayaran untuk kerja tuan tuan, mengakhiri post ini, pada 10 terakhir ramadhan, marilah kita beriktikaf menghidupkan masjid 24 jam bersama sama macam Nabi SAW buat, kerajaan tak marah rasanya jika para ustaz sekalian tidur di masjid, jadi apa yang kerajaan tak nak buat (hukum hudud misalnya) ada antara ustaz dan ulamak yang meradang dan sanggup berkorban untuk berkempen di sana sini, tapi beriktikaf di masjid tidak pula di larang kerajaan, kenapa tak buat? Inipun perintah Allah, dan Sunnah Nabi?

Wahai ustaz sekalian..…

Bagitahulah kami jika tuan tuan ada buat majlis beriktikaf selama 10 hari di masjid macam Nabi Muhammad saw buat, kami nak ikut, kami nak tumpang berkat tuan tuan para ustaz sekalin dengan duduk sepanjang malam bersama tuan tuan, bersahur dan bertanya soalan ugama sama sama sampai subuh..

Maafkan aku yang jahil sejahil-jahilnya bab bab ugama, mungkin ustaz sekalian ada hujjah dan dalil untuk tidak beriktikaf di masjid, salam sayang dari aku yang hina ini dan terima kasih kepada tuan tuan para ustaz dan ulamak yang mulia, sepengetahuan aku, doa-doa ustaz dan ulamak amatlah makbul dan berkat, maka berdoalah Wahai ustaz sekalian.. akan apa yang terbaik untuk ummat dan jika teringat, sertakanlah aku seorang hamba Allah yang berdosa ini dalam doamu, aku adalah seorang peminta, dan selalunya seorang peminta di mata ustaz dan ulamak mempunyai hak yang harus di tunaikan.., hak aku, didoakanlah aku supaya selamat dari azab api neraka! Isk,,isk..

Sekian.

*****

Penutup dan cadangan

Sekiranya aku menjadi pemimpin Malaysia..(ada hati tu!-woha) atau anggaplah ini satu cadangan dalam parlimen bagi mengatasi masalah gejala sosial..

Maka aku akan wajibkan ustaz dan ulamak yang menjadikan bidang ugama ini sebagai sumber pendapatan, beriktikaf di masjid atau dalam erti kata lain mereka ini mestilah menghidupkan masjid 24 jam dengan membuat tiga shift, macam balai bomba / klinik / balai polis jugak…

-shift pertama, masuk sebelum subuh, balik selepas zohor..
-shift kedua, masuk sebelum zohor, balik selepas isyak
-shift ketiga, masuk sebelum magrib, balik selepas subuh…

Tentang siapa yang nak buat kerja ajak orang ke masjid, biarlah kami rakyat Malaysia yang telah di beri tazkirah secukupnya oleh ustaz dan ulamak mengenai kepentingan berdakwah, lalu bertebaran di seluruh kampong jumpa manusia dari hati ke hati, ustaz dan ulamak tunggu sahaja macam amil zakat  tunggu orang bayar zakat fitrah..

Maka segala macam manusia yang mengidap penyakit rohani, akan di bawa ke hadapan ustaz dan ulamak yang telah sedia menanti untuk merawat manusia manusia sebegini..insyaAllah!

Maka mana mana tempat yang masjidnya hidup 24 jam, ada orang ulang alik berjemaah, ada orang bangun malam bertahajjud, dan ada yang buat ziarah jumpa dan berpisah hanya kerana Allah, maka menurut hadith, tempat itu akan di turunkan rahmat, dan akan di hindarkan bala, insyaAllah..

Namun demikian, Wahai ustaz sekalian.., tak payah tunggu elaun dari kerajaan atau desakan pembakang untuk beriktikaf di masjid, buat sahaja kerana Allah, inilah caranya dalam melahirkan modal insan menurut kata Mahadir, pembentukkan masyarakat madani menurut kata Anuar ibrahim, Serambi mekkah menurut Haji hadi , Islam hadari menurut PakLah,  dan Ummat terbaik menurut Hamka Keretamauat-woha!

Wahai ustaz sekalian..…

Tak payah tunggu elaun dari kerajaan untuk berik’tikaf…
aku bagi sedikit fadhilat I’tikaf..

Daripada Ibnu Abbas r.a, berkata bahawa Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

Sesiapa yang beri’tikaf sehari kerana mencari keredaan Allah, maka Allah akan jadikan antaranya dengan neraka tiga parit dan satu parit adalah lebih besar dari jarak antara lagit dan bumi’.
kalaulah ini ganjaranya bagi satu hari I’tikaf di masjid, maka betapakah kadar ganjarannya jika beri’tikaf selama 10 hari akhir ramadhan? Subhallah…, nikmat mana lagi yang aku dustakan..

Akhir kata:

 Allah telah pilih Nabi Muhammad saw dan para sahabat beriktikaf pada 10 hari terakhir ramadhan, hari ini, apabila kita tak dapat beri’tikaf di rumah Allah:. adakah kerana kita tak nak pergi, atau Allah yang tak nak pilih kita? kerana tak suka pada kita..oh..

Ps: Pinjam lawak ustaz: ini ustaz kat tempat lain, bukat ustaz kat sini- Woha!

115 comments:

Anonymous said...

aku first! hahaha3...aku tak peduli..malas nak sign google account aku!dan belom sempat nak bce bab aku kat office ni!! hehe3..malam karang bc..

Nerzhul said...

terbaik. selamat beri'tikaf.

susumanis said...

Alhamdulillah, sgt baguss cadangan ustaz ulama' 24 hours kat masjid tuh, ni menteri agama kena take care la, tapi kan sebenarnya masjid kat selangor ni banyak yg de kuarters imam kat area dalam masjid, depa x de masalah la nk beriktikat kat masjid kan, ke kena set up satu team ustaz ulamak full time bergaji duk masjid, cantikkk tu kan n akau cadang pak cik keta mayat jadi ketua semalaysia sbb ko cadang ni bagus sgt sgt ikut sunnah Rasulullah saw n perintah Allah swt..tapi owang ppn x payah kan ke bole gak, nanti taun ni nak motivate hubby ku g iktikat kat masjid la, insyaAllah, kita masuk masjid je trus niat iktikat trus dapat pahala iktikat kan abg keta mayat..ni sbb ustaz de suh niat iktikat masa duk tunggu tazkirah kat masjid b4 solat tarawih..ok sori terpjg pulok, excuted dgn ilmu iktikat ini, jazakallahu khair ya abg keta mayat :)

Anonymous said...

Woha..pdas jg..

Taufik said...

ustaz saja yg perlu beriktikaf di masjid?
sapa tak beriktikaf di masjid adalah bukan ustaz?
sesiap saja yang beriktikaf di masjid melayakkan diri menjadi ustaz?


btw, best!

Ustaz Romeo. said...

Insya'Allah tolong doakan kami Ustaz2 supaya berdaya melakukanya, Setiap manusia perlukan nasihat walau pun mereka Ustaz.. Syukran Hamka.

Unknown said...

terbaik.cuma panjang sangat, risau ustaz2 tak sempat nak baca.diharap alim ulama serta pengikut2 setianya berdakwah melalui teladan dan bukannya hanya kata2 dari mulut.

akmar said...

terbaek....peringatan buat ustaz2 zaman sekarang yg mungkin terlepas pandang!!!

Vanjenazah said...

saya bukan ustaz

saya baru nak start

lama tak komen kat blog mung

Anonymous said...

menangis...

Anonymous said...

Kalu gitu, Tabligh laa yg buat iktikaf 24jam ni. Mereka dalam trip memang tinggal, makan dan mandi di masjid....malah beriktikaf di dalamnya 24jam. Sehinggakan pernah diceritakan yang mereka dihalau oleh jawatankuasa masjid

Anonymous said...

urmm aq bce x hbis, tkot2 mkin krus puasa aq nih...wtever bgus jgk post ni... doa hidayat!!!

@Fr!^n@ said...

yang bukan ustaz pun dah boleh start apply cuti 10 malam terakhir sebab qiam di masjid... woahhh

agaknya ustaz tak iktikaf sbb dia ada famili nak jaga kat rumah dan bil utiliti akan meningkat naik.. sapo nak tlg bayokan.. huhuhu

saje berfikir di side mereka pulak... ngaaa....

Anonymous said...

xyah tggu jadi ustaz la baru nk i'tikaf @ baru nak ajak org i'tikaf..i'tikaf bkn tugas ustaz.. tp tugas sesiapa sahaja yg bergelar muslim...xkan nk kena jadi cikgu dulu baru boleh nk mendidik..ini post agak berat sebelah..

Anonymous said...

saya rasa tu tanggungjwb semua orng, kn ustazje.tp harus digalakkan dan dimulakan may be kita lantik ustaz2 dulupon boleh..=)

:) said...

abg ni karkun ke? azam insyallah...

Anonymous said...

USTAZ USTAZAH AKHIR ZAMAN...

Anonymous said...

ummat makin 'derita'...

zamarizul salleh said...

KATA2 ANDA BENAR BELAKA...LEPAS NI KALAU ADA USTAZ KT MASJID..XPAYAH TANYA USTAZ AZHAR IDRUS DLM FB DAH..BETOL X?

Anonymous said...

bukan begitu maksud en.hamka, en.zamarizul..
byk mediumnya..semua boleh pakai..
tapi cara Nabi cara paling terbaik..

perhalusilah sedalamnya..

AbgJanggut said...

Ayat dah Power.... kefahaman milik Allah. Semoga aku yg bukan Ustaz & meraka yg Ustaz, Allah bagi kefahaman dan dipilih untuk ushakan (pengorbanan) atas ugama yg diwarisi ini.

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Kena ikram suami n mahram agar beriktikaf di masjid..... caiyok2x...

peningpikirapa said...

Aku pekerja shift. Paling lewat shift aku habis jam 3 . Nak masuk lorong rumah aku kena lalu surau dulu. Memang gelap, lengang dan tak berpenghuni. Sayu giler!

Hari ni,shift aku balik jam 3. Tak tau la akan ada ustaz atau ulama beriktikaf kat surau tu setelah insaf baca entry keretamayat ni. Kalau tiada, bertambahlah sayu itu...isk

Anonymous said...

hamka,

kalau muslimah nak buat iktikaf kat masjid jugak ker?

atau ada cara lain??

thanks

-DnA-

SAKSI said...

masyaAllah, tuan hamba seperti dapat memcaca fikiran saya ni. memang benar. jika saya ada persoalan yang terbuku di dada nak tanya. bila saya datang ke masjid xde orang tempat bertanya. kesudahannye balik kerumah dan gogle sendiri jawapannye x pun baca blog tuan hamba.

Anonymous said...

betul

StingRay said...

Untuk orang yang cakap "tak perlu jadi ustaz pun boleh iktikaf di masjid"....aku rasa,kome kena baca balik apa yang Hamka lalui.

Beliau dah cuba,dan,orang lebih percaya kepada orang yang berpangkat USTAZ.Dan ustaz2 pun ada yang marahkan orang yang tak bertauliah dari berdakwah atas alasan ilmu belum cukup di dada (tak ada kelulusan?).

Itu masalahnya.Sebab tu hamka cadangkan ustaz2 ni duduk di masjid macam doktor2 lain. =)

Sangat bagus cadangan ini.Bagus macam cadangan khutbah imam terangkan maksud ayat yang bakal dibaca dalam solat jumaat.Bagi makmum lebih menghayati solat tersebut. =)

abdullah said...

hidayat Ya Allah.....
ampuni kami...
terima kami..
gunakan kami...
syahidkan kami...

wani sc said...

saya suka post ni. bukan setakat membidas, malah disediakan cadangan nak memperbaikinya sekali. saya percaya niat Hamka untuk mengingatkan apa yang mungkin antara kita terlupa, mungkin antara kita yang tak tau. bukan bermakna hanya ustaz perlu beriktikaf tetapi sekurang-kurangnya dengan hadirnya ulamak dan ustaz yang baik dan pandai berkata-kata akan lebih memudahkan jemaah untuk bertanya mengenai kekeliruan agama dan nasihat yang sebaiknya dari orang yang selayaknya. wallahu' a'lam.

deqnamalu said...

alhamdulillah.. mmg betul pun cadangan nie.

ustaz2 dan ulama' yg kena mulakan dulu. Mmg betul berdakwah tu tanggungjawab semua tapi yg ade ilmu yg perlu start dahulu as a contoh to others.. berat nie tanggung jawab ustaz dan ustazah bile ade title..

kalau kerja lain ade gaji yg lumayan dr manusia. nie dapat gaji yg lumayan drpd Allah

aku_ein said...

Memang la semua orang perlu untuk mengajak ke arah kebaikan, tapi dalam masyarakat kita sekarang ni, orang lebih utamakan status..xcatya cuba bagi tazkirah kat kawan korang, mesti ada yang kata, "..macam la ko tu baik sangat..ko tu ustaz ke?.."

Sebab tu dalam kes ni Hamka highlightkan ustaz..kalau yang bukan ustaz nak wat xsalah..

Sindir dan pada masa yang sama memberi idea kepada penyelesaian yang timbul..

Lepas ni banyak la jawatan baru imam dibuka..ok la..kan ke astru dah de imam muda, kalau program nyanyi lahirkan lambakan artis, imam ni ble la kerja kat masjid..ehh..kerja..sapa nak bayar gaji ekk..

kipas koyak said...

terbaiklah....

yunZatie said...

ustaz..anda adalah high expectation bagi manusia 'biasa' macam kami. so apa yang anda lakukan akan kami perhatikan

adri said...

Bai kalu nk iktikaf kena bwk set taam skali. Sediakan taam insyallah boleh tasykil pemuda2 datang. Ikram layan mrk dgn makanan lps tu kasi fadail amal insyallah.

adri said...

Bai kalu nk iktikaf kena bwk set taam skali. Sediakan taam insyallah boleh tasykil pemuda2 datang. Ikram layan mrk dgn makanan lps tu kasi fadail amal insyallah.

adri said...

Bai kalu nk iktikaf kena bwk set taam skali. Sediakan taam insyallah boleh tasykil pemuda2 datang. Ikram layan mrk dgn makanan lps tu kasi fadail amal insyallah.

adri said...

Bai kalu nk iktikaf kena bwk set taam skali. Sediakan taam insyallah boleh tasykil pemuda2 datang. Ikram layan mrk dgn makanan lps tu kasi fadail amal insyallah.

lepakk.com said...

Alangkah indahnya kalau masjid 24 jam ada orang..beribadat dan sbgnya.. Dah mcm kat mekah..indahnya kalau begini..

Jika ada yang sudi mulakan dan menjadi teladan..pasti semua tempat pelan-pelan akan ikut..

Sekarang ni kalau dah lewat konpem masjid kunci.. Nak solat? Cari la surau kat mana-mana (cthnya stesyen minyak)

Jika budaya rumah ke rumah ni dipraktikkan pasti ramai kaum cina dan india kenal akan islam..

lepakk.com said...

Kalau diikutkan ustaz zaman sekarang lebih pentingkan bayaran.profesion sbg ustaz adalah pekerjaan semata-mata.

Dahulukala orang mengajar mengaji al quran percuma je..sekarang ramai yang kenakan bayaran.

Fenomena hari ini ustaz berkereta mewah adalah perkara biasa.Sampaikan jadi imam pun atas bayaran (kategori ni dapat pahala macmana ye).

Saya pernah jemput seorang ustaz untuk ceramah..Dan apabila wang bayaran dibayar sedikit lewat maka dia dah mula bising sampai jumpa pengurusan.

Ada ustaz yang popular di tv dan sbgnya..namun siapa sangka dia sanggup menipu demi wang (pengalaman saya berniaga)

Wallahualam

Anonymous said...

insyallah ad jemaah 10 akhir ramadhan dbntuk untuk islah diri bg kaum lelaki..siap sedia utk bg nama ats mksud agama...

sila cari disetiap mahalah masing2...woha!

_wan calon mayat_

Anonymous said...

contoh masjid di malaysia yang tak berkunci 24 jam hidup amal agama..


masjid jamek sri petaling,KL..woha!


_w.c.m_

Anonymous said...

cadangan yg bagus..setuju..

_w.c.m_

Anonymous said...

kerja ust.Allah yg bayar ganjaran...tp ape yg brlaku sebaliknya..isk..

ust plak yg ltak harge atas ilmunya...

Anonymous said...

wahai ust neutral,ust politik,ust glamour,ust artis,ust utube...bangkitlah...
terimalah pandangan kami yg jahil ni..

jgn la ego sgt wahai ust kuase 2...:-)

Anonymous said...

nk jwbkn utk bro hamka..xperlu..golongn hawa lebih afdal beribdt drumh je...woha!

Anonymous said...

ini org bce skali je trus menilai berat sebelah..aduh...kalau xfham ktrengn diats,bce la byk2 kali....jgn melulu..nanti nampak kebidohannya..

_w.m.c_

Anonymous said...

ayat bro hamka xde kne mngena dgn sbhgian jmaah yg kamu sebutkn itu..

Anonymous said...

aku syak geng2 tabligh ni ada masalah dengan geng ustaz2.

Bakal Mayat Seri Kembangan said...

Kepada anon di atas...

Janganlah bersangka begitu.. Geng2 tabligh tiada masalah dengan mana2 geng pun termasuklah geng bas sekolah, geng surau apatah lagi geng ustaz...

Sempena bulan ramadhan ni marilah kita berlajar husnuzon ye...

:)

hamka said...

komen korang semuanya bernas bernas belaka, :)

Anonymous said...

oh abang. kau dah buat buku sendiri ya? sungguh maju kehadapan. selamat maju jaya. lama betul aku tak singgah sini


-budak shams-

Anonymous said...

Perempuan boleh ke beriktikaf kat masjid?

abutholhah said...

terbaik

abutholhah said...

bukan senang nak dpt kekuatan iktikaf di masjid...mujahadah jugak ni..lebih2 lgi mlm mkz..abih separuh cabut balik...klu saidina Abu Bakr RA ke 8-8 pintu sorga dok memanggil...zmn kte ni 1 pintu sorga pon lom pasti lgi...hok pintu rumah dok panggil balik...aduyai..

Ad_dEen said...

sangat2 setuju dengan cadangan encik hamka...
betul, sekarang malam2 masjid semua berkunci dan ada signboard dilarang tidur...
habis yg musafir nak solat ni macam mana?huhuhu..
mintak2 ada ustaz yg baca tazkirah tuan ni..

Ashraflatif said...

Semasa saya belajar di UIA, para sheikh-sheikh dan asatizah (pensyarah hadis, ilmu wahyu, quran, engineering etc) memang iktikaf dalam masjid UIA. Happening. :)

adila_alim said...

Salam En Hamka, saya mencadangkan cadangan anda disokong dan diluluskan sepenuhnya di Parlimen.
Bab iktikaf ni memang tak ramai yang faham (termasuk sayala) harus di beri penekanan untuk bagi faham.
Ada satu perangai orang tempat saya yang kurang saya gemari, disebabkan tempat saya ada orang malaysia dan pekerja indonesia (ladang bercampur baur dalam jemaah. Orang Malaysia ni tak suka dengan orang Indonesia ni campur tangan dalam hal masjid tetapi yang meramaikan pun orang Indonesia jugak hai malu saya. Dahla sama-sama Islam taknak tolak ansur, yang beriktikaf tadarus tu pun orang Indonesia tapi orang Malaysia yang mengutuk tu tak pulak iktikaf sama. Pelik saya, saya memohon En Hamka sila mencadangkan sahabat-sahabat encik datang ziarahla kat tempat saya ni. Dah lama encik-encik tak datang sini. Umat dah sakit ni. Nak harapkan ustaz ... saya tak faham dengan ustaz tu.
Maaf terlenih taip pulak.

detective nie said...

HAMKA....nak tanye soalan cepumas....tp sape2 yang nak jawab jugak boleh jawab....

1)apa maksud Ustaz?
2)apa maksud ulama?
3)apa perbezaan antara ulama dan ustaz?
4)apa yang membolehkan seseorang menjadi ustaz dan ulama?
5)adakah guru dan ustaz dua benda yang berbeza?
6)apakah patut kita melabelkan seseorang yg alim dan selalu berdakwah dan berceramah sebagai ustaz atau ulama atau ada panggilan yang lebih sesuai?

sekiranya ada yang terasa hati dengan soalan ini minta maaf kerana niat sekadar untuk mendapat pendapat dan berkongsi pendapat....supaya ilmu yang baik dapat diperoleh daripada soalan ini...

hamka said...

Jawab mana sempat:

----------
-DnA-

Orang perempuan boleh iktikaf di masjid jika takde fitnah, cth waktu ceramah, siang hari bersama suami dan lain lain, tapi bila malam hari, eloklah beriktikaf di rumah..

--------
budak shams-

kau ni lelaki ke pempuan?

----------
detective nie

ustaz adalah orang yang belum jadi ulamak, dan ulamak adalah orang yang pernah jadi ustaz..

Unknown said...

USAHA agama je yang boleh memahamkan imam2 ustaz2 alim ulamak.. Keluar jalan Allah s.w.t dengan cara nabi s.a.w... Kene la bermujahadah baru lah datang rahmat allah s.w.t kepada mereka yang nak faham apa itu iman marilah kita keluar jalan Allah s.w.t lagi2 10 hari terakhir ramadhan.. Jazakallah Khir

Unknown said...

Perempuan kalau timbul fitnah tak yah datang masjid.. lagi2 malam hari.. Perempuan duduk dirumah istri kawan masing2 lau nak iktikaf ramai2.. Lelaki Iktikaf Kat masjid..

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam.. wowowowo..

maaf para pengomen.. wa saje jeks.. nak cerita pasal ustaz.. dari pengalaman wa tadi.. jam lk 12.00 tgh

dring dring... dring dring... hello kedengaran suara wanita nan manja dihujung talian sana..

ye saya en ridhwan.. ada ape yang boleh saya bantu.. err.. saya nak cakap ngan ustaz.. boleh tak.. emm ustaz tak de sekarang nie , dia mesyuarat.. ape masalah yang boleh saya tolong.. err,. cam nie.. suami saya dah lafaz taklik malam tadi.. cam ne encik.. ok.. macam mana taklik suami tu... saumi saya cakap.. kalau saya kluar rumah lepas tu dia senyap dengan agak lama jugaks la... lepas tu dia sambung.. saya akan di taklik..

apa lafaz talik tu... aku masih ingin memahamkan.. dia cakap.. kalau saya keluar rumah dia akan lafaz taklik... ooo dia cakap cam tu je la.. ye en.. persoalan saya .. bolehkah saya keluar rumah.. saya takut nak kluar rumah.. takut tertaklik...

sebenarnya suami puan takde lafaz taklik pun.. lafaz taklik nie macam gini sebenarnya.. dia lafaz cerai yang jelas tapi digantungkan dengan sesuatu..contoh.. jika suami lafaz jika keluar rumah maka jatuh talak maka ada la lafaz taklik .. cerai yang digantungkan oleh sesuatu.. macam tu.. bukannya dia cakap taklik tu terus taklik.. tak..

oh.. kalau gitu saya boleh kuar rumah la..... boleh.. boleh... iskh .. saya masih konfius la.. ok la .. ustaz da balik mesyuarat.. awak cakap ngan dia la...

bla bla bla.. ok.. setle..

aduih.. nak ustaz jugaks..

2. pengalaman jam 2.30 petang.. salam encik.. saya nak tukar nama bin anak saya pada nama saya la en.. kenapa saya bertanya.. anak saya nie.. en tengok jek la kat surat beranak dia.. nama bin abdul rahman bukan nama saya.. so..saya minta surat nikah .... oh.. patut la.. rupa rupanya nikah bulan 1, bulan 6 bersalin .. memang tak leh bin bapak.. anak tak sah taraf..

jadiknya boleh tak saya tukar kepada nama saya .. en?? mana boleh.. eh en... kawan saya cakap boleh.. dia dah buat da.. ok boleh saya jumpa ustaz tak nak bincang hal ini.. boleh tapi sebelum tu saya nak bagi nasihat kat kawan tu supaya tidak kekalkan bin dia .. tp en.. kalau saya tak letak bin boleh tak.. buat nama dia panjang.. contoh.. mohd taufik mohd faisal.. er.. cam tu boleh kot.. kata nak jumpa ustaz.. bincang la dengan dia.. mintak tanyakan pej pendaftaran sekali .

paham ke ape yang aku citer nie.. sebenarnya.. ramai yang menghadapi masalah kekeliruan dan salah tanggap mengenai agama dalam kehidupan.... ramai beb.. ramai.. masalah pelik2 ada.. masalah kelakar2 pun ada.. dan ustaz la tempat rujukan utama .. tapi kalau payaah sangat nak jumpa cam mane.. kesian kat kakak pagi tadi.. kalau ustaz tak jawab.. tiga hari la tak kuar rumah..

mengenai cadangan hamka tu .. cadangan yang sangat bagus.. ustaz di iktikafkan di surau dan ulamak setahun di masjid dan dilengkapi sekali dengan kemudahan kumunikasi yang baik cth talipon, wifi dan sebagainya.. supaya orang ramai yang bukan ustaz macam aku mudah untuk mencernakan permasalah berkaitan dengan kehidupan.. islam kan cara hidup..

Pemikir Sunnah said...

Ramadan

Ra = Rahmat (awalnya rahmat)
ma = Maghfirah (pengampunan)
d = dilepaskan dari
a = api
n = neraka

hamka said...

64 komen kemudian

mrsfadli said...

emm.. saya pun slalu hadapi masalah yg sama, bila musafir nk solat, pintu masjid kunci. nk solat di depan tangga atau tepi maklum saja ada anak2kecil bahaya..

inilah masalahnnya kalao pintu masjid dikunci kerana takut hilang harta benda masjid yang mahal2.. lampu harga riban2..

patutlah saya penah dengar pendapat yg kata menghias masjid bida'ah.. bile pk2 balik.. ada betulnye.. tgklah ape jd bila masjid cantik, tapi takde org 24jam dl masjid, pastu tepaksa dikunci..

fungsi masjid yg sebenarnye tidak jalan 100% walhal segala kemudahan ada. org2 musafir mmg sgt memerlukan masjid. so, kemudahan yg ada tu terhad kpd jemaah dari subuh smp isya' saja.

adoi.. baiklah takyah beli lampu riban-riban, kapet tebal2, air-con bagai kalau takut dicuri, pasti kami nk solat terpaksa solat tepi jalan dgn anak2 kecil dlm keadaan bahaya.. lagi2 wanita.

solat yg didiran lebih bernilai dari lampu riban2, kapet tebal2, aircond mahai2.. solat itu lebih bernilai dari dunia & seisinya.

maaflah.. ini pandangan saya yg kurang ilmu. mungkin ada yg boleh perbetulkan.

ntahlantahla said...

Ada masjid kat area ampang yg bukak 24jam untuk ummat dtg.. nak buat apa nak ngadu masalah pon boleh sbb ada ustaz dan ustazah yg bertugas..

Unknown said...

ni aku nak forwardkan satu video ni.. terima la hehe.. Mencintai Rasulullah - Ustaz Dusuki Abdul Rani

hamka said...

ugama tak akan selesai hanya dengan dengar ceramah..

Nabi dahulu bagi kerja pada sahabat, lepas tu Nabi ambil laporan kerna, pantau dan betulkan, dengan cara itu, ugama tersebar..

ustaz hanya bagi ceramah, bagi kerja tapi tidak pantau, ummat pun buat dakwah syok sendiri, bagi derma, ustaz pun tutup majlid dengan wallahu'lam.

tak payah nak emosi, mengaku salah adalah syarat taubat di terima..

Anonymous said...

setuju....:-)

_w.c.m_

Anonymous said...

setuju....permslhn sekrg ialah harta benda lebih bernilai dari amal agama hidup dlm setiap masjid...

_w.c.m_

wan calon mayat

Anonymous said...

saya sokong pendapat bro hamka 101%..

:-)

_w.c.m_

Anonymous said...

Menitis air mata mbaca entry anda saudara...mengenang bilalah dpt aku luangkan ms utk iktikaf sambil mjaga keluarga dan ank ank yg kecil :-)

.:BBc Florist:. said...

Brilliant post. Insyaallah it is never too late to ameliorate the situation of our sickening ummah to become ummatan wasatan (middle ummah).

Thus have We made of you a Middle Ummah, that you might be witnesses over the people, and the Messenger a witness over yourselves… (al-Baqarah 2:143)

Ummatan Wasatan, the word 'wasat' means “justly balanced”, “the best (khiyar or khayr)”. ( see al-Tabari, al-Qurtubi, Ibn Kathir etc.)

Most of us are born muslim. Accepting Islam is rather an easy part, however, walking the Straight Path can be pretty hard. Muslims have to follow the middle path, the path that neither extremes nor excesses.

This Ramadhan, lets try to change little by little. One small step for a man, a giant leap for mankind.


May Allah guide us to the truth, may He have mercy on us, and may He forgive us all our transgressions, both past and future.


Amin.

adaberada said...

Kalau aku jadi Ustaz. aku nak jadi Ustaz yg beriktikaf. Orang kata nak seribu daya, tak nak seribu dalih.
Ni mungkin dalih aku kalo aku jadi ustaz.
1. Aku anak bini nak kena jaga
Menjaga anak bini itu wajib, tidak seperti iktikaf.
Katakan anak aku, 3 orang, baru lahir, setahun, dan 2 tahun. Bini dlm pantang. Aku nak kena jaga diorang.
2.Aku bekerja, kerja 12jam balik penat. Masa dgn isteri lagi, anak-anak lagi. Kerja tu wajib dari iktikaf.
Tu mungkin alasan dari aku jika aku jadi Ustaz yg malas nak beriktikaf.
Ustaz malas yg lain mungkin ada alasan lain huhuhu...
Nak seribu Daya, tak nak seribu dalih kau bagi sebab malas beriktikaf.

uan609 said...

yess.. pencerahan demi pencerahan
ssemoga Allah berkati hidupmu dgn tulisan2 ikhlasmu (ikhlas kan? bukan berlagak kan? kan? kan?)
:P

aku tahu ko x alim tapi aku yg lebih lagi x alim ni nak mintak gak masukkan kami dalam doa2mu tuan Hamka
:)

salam...

hamka said...

komen korang, bernas bernas belaka, terima kasih. :)

Anonymous said...

Soalan x jawab lagi.
Ape itu ustaz? Apa plak ulama? Apa beza ustaz, ulama n org biase?

Anonymous said...

Hamba Allah

naiba said...

alhamdulillah...saya sangat setuju dengan saudara hamka..

moga semuanya mendapat hidayah dariNYA..amin..

Anonymous said...

Soalan x jawab lagi.
Ape itu ustaz? Apa plak ulama? Apa beza ustaz, ulama n org biase?
.................................
jawapan hamka (ada kat atas):

ustaz adalah orang yang belum jadi ulamak, dan ulamak adalah orang yang pernah jadi ustaz.

Anonymous said...

Ape beza ustaz ngan bukan ustaz? Macam mana nak tau sape ustaz, sape bukan?

Anonymous said...

Kenapa kalau nak blaja dari ustaz kene pergi masjid n mengharap ustaz ade kat masjid? Kata nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Kalau betul2 ikhlas nak tanya pasal agama, usaha la cari ustaz.. Pergi ketuk pintu rumah ustaz..

Anonymous said...

salam...Sekiranya aku menjadi pemimpin Malaysia..(ada hati tu!-woha...pnjam ayat en. hamka )akta baru...pengunaan tenaga elektrik diharamkan diseluruh malaysia....woha...xde la ustaz2 dok check in kat hotel...lepak2 depan astro awani...woha... maaf en. hamka...blog dan kereta mayat en.hamka pun xleh pakai lagi...woha...meh kita pakat2 usung keranda mayat la plak...woha..

hamka said...

terima kasih kerana setuju, aku juga setuju dengan diri sendiri-woha!

kata-kata kosong? said...

ustaz yang tak iktikaf=ustaz yang tak datang langsung ke masjid...

ada ke ustaz yang tak datang langsung ke masjid?

ustaz2,demi jaga nama baik para ustaz mesti akan datang ke masjid..

iktikaf bukan semata-mata tidor dan duduk di masjid seharian sambil beribadah..

1 minit duduk dimasjid dengan niat iktikaf kerana Allah pun dikira iktikaf...Woha!

Anonymous said...

Hari ini, apabila ummat islam pergi ke masjid Allah, mereka tak dapat penuhi keperluan hati mereka.., "..orang yang sakit rohani apabila pergi rumah Allah, sakit rohani mereka tetap tak sembuh, mereka rasa kosong, hati tak tenang, lalu pergi mencari ketenangan di tempat lain, di hotel atau di pantai.., kenapa? Kerana masjid tiada amalan rohani orang alim ulamak, Kerana ulamak dan ustaz tiada dalam masjid 24 jam untuk menyelesaikan keperluan rohani manusia.."

----------------------------------
tuan, cuba perhati ayat mayat,eh en.hamka di atas, ya,betul 1minit da kira iktikaf..
tapi..kami dahagakan ilmu2 di dada ustaz2 di atas permasalahan yang begitu banyak di dalam dada kami,.dengan suasana sunyi di rumah Allah, suka jika kami bersama2 dengan ustaz untuk selami hati2 kami yang derita ni,isk! lepas selami hati,alangkah indahnya jika sama2 kluarkan airmata dgn ustaz waktu dingin pagi di ats sejadah..isk!
Sekarang Suruhanjaya Perkhidmatan Awam pun ada buat sesi temuduga pada waktu malam tau,ustaz pun buat la anjakan paradigma jugak,plez ustaz,,.woha!

hamka said...

aku tahu aku bukan Ustaz dan pendapat aku adalah ‘nobody care’, tapi aku nak tulis jugak kerana aku tengok banyak cadangan dalam dunia ini di laksana lepas orang yang cadang tu dah mati, maka aku tak kisah, aku cadang hari ni, dan korang nak laksana bila aku mati kelak, lagi bagus, sebab aku boleh dapat pahala free!

Woha!

Anonymous said...

last wk mr hubby ada gi ziarah rmh2kt 1 apartment ni.bla diajak ke surau utk solat jemaah ada sorang pakcik ni jwb solat jemaah ni org yahudi yg buat,klu nk crita lbih baik g kedai kopi..nk gelak pn ada nk nangis lbih lg..alahai pakcik..

-petot-

Huhu said...

En hamka skarang tgh iktikaf ke?

nolan naim said...

sesungguhnya .. orang yang alim ilmu agama tak sama dengan orang yang faham ilmu agama....

nolan naim said...

sesungguhnya .. orang yang alim ilmu agama tak sama dengan orang yang faham ilmu agama....

Anna said...

rasa nak print entry ni nk fotostat byk2 pastu ltk kt masjid2 dan sekolah2 terdekat.

pastu terfikir pula... kalau aku byk duit, aku nk bina masjid dgn syarat ianya xleh dikunci dan org boleh tido di masjid mcm dulu2...

serius, entry ni sgt bagus!

Anonymous said...

setuju lagi dengan kenyataan brohamka

_wan calon mayat_

Anonymous said...

anna ..

baik anda buat sebelum jadi mayat...woha!
bro hamka dapat sy pon dapat..sbb bg dorongn 100%..eceh!

w.calon mayat

hisham said...

Husnuzon dgn Ustaz tuan2. Muliakan mereka. Penerimaan amalan hanya hak milik mutlak Allah swt dan akan dipersoalkan stpnya. Perbaiki amalan dan usaha terus perbaiki umat. Nasihat berguna dari Hamka, tapi perlu berhati2 krn kemuliaan ulama berbanding saya yg jahil.

hisham said...

Husnuzon dgn Ustaz tuan2. Muliakan mereka. Penerimaan amalan hanya hak milik mutlak Allah swt dan akan dipersoalkan stpnya. Perbaiki amalan dan usaha terus perbaiki umat. Nasihat berguna dari Hamka, tapi perlu berhati2 krn kemuliaan ulama berbanding saya yg jahil.

Insan Biasa said...

Mungkin ramai yang kurang bersetuju dengan cadangan aku nie.memang betul apa yang korang cakap,tapi pada zaman sekarang tidak sama seperti zaman nabi.kalau nak disalahkan tok iman dan tok bilal kunci masjid awal sehinggakan tidak dapat beriktikaf di dalamnya.tapi persoalannya jika kita berkata demikian ialah kita mengehadkan aktiviti harian seseorang kerana mereka diberi amanah untuk menjaga dan memelihara harta benda masjid.mungkin kita tidak pernah terfikir ,bolehjadi jika kita tidak mengunci pintu masjid akan membawa kemudaratan kepada orang lain seperti kehilangan kipas,tabung derma orang ramai dan sebagainya.hal ini membawa kemudaratan kepada orang ramai khususnya.mungkin pandangan saudari/saudari berbeza daripada saya.namun itulah hakikat yang terjadi.begitu juga bolehjadi mereka mempunyai tugas lain yang perlu diselesaikan seperti memberi nafkah kepada isteri,memberi hak isteri seperti berjimak dan sebagainya.satu lagi persoalan yang timbul,jika orang mengatakan tidak tahu untuk merujuk masalah kepada siapa.bagi aku pendapatnya salah kerana kita ada jabatan agama,kita ada maklumat IT yang kian meluas,kita ada serba serbi maklumat di celah jari.hanya kita yang asyik menyalahkan orang lain tanpa bergerak dan hanya menantikan ianya datang bergolek.anda boleh berkata kepada para ustaz bahawa perlu duduk di masjid 24 jam secara bertukar shift.anda juga berpendapat jika ada polis,bomba,doctor 24 jam maka selesailah masalah.tapi hari ini perkara itu sentiasa ada yang ini menunjukkan bahawa segalanya datang dari allah bukan datang dari manusia semata-mata.perkara ini saya kiaskan untuk ustaz juga.persoalannya jika ada ustaz,adakah ada yang memerlukan khidmatnya secara total 24 jam.bagi saya lebih wajar jika anda katakan cuba bina atau rangkakan satu masjid yang hanya beroperasi 24 jam.maka masalah ugama dapat juga diselesaikan.kalau semua nak iktikaf saja tanpa ada yang memerlukan,tidak relevan rasanya.anda asyik menyalahkan ustaz.sepatutnya anda membina dan membuahkan solusi dan jalan keluar untuk sama2 berganding bahu menyelesaiakn masalah ini bukan hanya menunding jari terhadap satu pihak sahaja.dan disini perlu diingatkan bahawa kerja dakwah wajib pada semua orang bukan atas nama ustaz je..akhirnya mungkin bagi pandangan anda ustaz tidak sehebat kalian,maka mungkin kalian dahulu memulakan dan menghidupkan budaya iktikaf 24 jam di masjid,insya allah orang lain ikut…salam pandangan dan persahabatan untuk anda…mohon maaf tersilap tulisan d teguran ,moga sama2lah membaiki dan membangun bersama islam yang kita sayangi.

Anonymous said...

Setuju.. Jangan asyik nak salahkan org lain je.. Usaha la sikit. Xkan ustaz xde kat masjid dijadikan alasan kite kurang ilmu agama...

hamka said...

Jangan takut untuk berubah ke arah lebih sunnah, anda kamu mahu mengerti.

Anonymous said...

Sunnah untuk semua ikut. Bukan ustaz sahaja. Kenapa isu diungkit pada golongan ustaz shj?

hamka said...

kerana tajuk isu ini adalah "tazkirah untuk ustaz" hihihi

Anonymous said...

nilah pes time aku komen kat blog ni wp lama dah baca blog mung ni..Hamka,aku ada ckit benda nak bincang kat sinilah..apakata ko xyah ada facebook..ko perasan tak blogger2 yang mempunyai peminat,lepas dieorang buat page kat facebook,terus popularati dieorg menurun..aku series dol!
bek ko xyah ade facebook,jadi bile orang nak bace artikel penulisan ko,biar mahal BANYAK nilainye..tapi kalau sikit2 dah update kat facebook,mcm tak best jer..itu pandangan akulah..
kalau selalu sangat ko post kat fb nanti,kang putus idea..xda bahan nak tulis kat blog..boringggg! oh!

dan dari sudut pandangan aku lahkan,dulu kalau aku nak komen kat blog ni,takut2 nak menulisnyer..pasal takut hamka xreply komen aku..wahahahhaa! then bangga kot kalau hamka balas komen aku..melayang2 aku dibuatnya!! shit!
tapi kat facebook,kalau komen2 orang yang baru followup keretamayat ni dibalas oleh hamka sendiri,perasaan die xsame macam kiteorang yg lame ni..teruja dol!! oh lagi!!! shiii*

HISBULLAH said...

jemaah tablig sibuk berdakwah dan membaca hadith...

kariah surah sibuk tadarus mengajar dan belajar Al Quran..

jemaah tablig taknak join tadarus..

kariah surau taknak join bayan..

persoalannya kenapa dan sampai bila ??????

tak bole ke gabung tenaga dan usaha.

sama2 mencari redha ALLAH..

jangan pulak kata fenomena ni tak berlaku. dah lama diperhatikan..

hamka said...

komen pada 6:19 PM, AUGUST 05, 2012

Aku like sejuta kali, amacam teruja tak? woha!

Anonymous said...

Tak iktika ke malam ni?

hamka said...

jap lagi

Anonymous said...

hisbullah

anda hanya perhati tanpa meneliti...

Lensa Cahaya said...

hahaha... aku dah siap buat meme dinosaur lg..
boleh tengok kat sini
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.451630208210482.105439.349428288430675&type=3

hamka said...

ada juga ustaz tak setuju rupanya,

takut betul untuk berubah..

hihihi..

Anonymous said...

terbaik la...

Anonymous said...

Sape ustaz yg takuy berubah tu? Bleh kenal le sape ustaz dlm blog ni?

Jom ke Taman Syurga ~ DUAI said...

MasyaAllah..moga bakal ustaz pun dapat pencerahan..Aminn

darulislamiyyah.blogspot.com
(bakal ustaz + bakal mayat )

hamka said...

terima kasih, bakal ustaz., kira baru nak start lah ni, he he he

Anonymous said...

Saudara HAMKA..

Saya lambat baca post ni..tapi satu olahan yang bagus.. :)

macam kita tgk gereja, kuil dan semua tempat beribadat agama lain dijadikan seperti satu pusat komuniti..

tak boleh kah masjid dijadikan benda yg sama? macam dizaman nabi dulu, semua benda pon buat kat masjid..,

kita boleh aplikasikan kan kot dizaman moden ni kan? kan? buat pusat riadah dekat masjid, kenduri dan berbagai lagi benda berfaedah/beribadah..dari di jadikan tempat sembahyang je..

kalau buat tempat riadah ke kenduri ke dalam kawasan masjid, masuk waktu kiat boleh ramai g solat, tertib terjaga sebab kita dalam kawasan masjid, dan lain2 :)

Anonymous said...

jom kita pakat2 kumpul seoarang 5 ringgit bayar kat ustaz tidur kat masjid.he3