Sep 10, 2009

Ikut nenek moyang?

(Lawak ceramah yang tak jadi:-ni bukan orang tempat lain, ni orang sini- semua pendengar tidak gelak-lalu ustaz ubah taktik, ni bukan orang sini, orang tempat lain,-barulah pendengar gelak semula)

Pada malam bulan ramadhan, ada benda yang tak sepatutnya berlaku telah berlaku, dan ini berlaku mungkin hanya kat tempat aku, atau mungkin juga berlaku kat tempat korang.. dan aku akan tulis kesalahan-kesalahan ini dalam nota ugama aku yang mana bergunalah ia jika dirujuk oleh AJK surau yang berkenaan..

Pertama yang aku tak paham, kenapa ada surau yang lepas habis solat isyak, terus solat tarawikh, eh? Mana pergi solat sunnat bardiah lepas isyak? Inikan sunnah Nabi?, atau memang Nabi tak solat sunnat lepas isyak di bulan ramadhan? Bukan ke amalan sunat di bulan ramadhan sama pahala dengan amalan fardu di luar ramadhan? Kenapa nak kena tinggalkan amalan yang dah istiqamah di luar ramadhan?, Tak faham aku..

Bila aku tanya, jawapan yang korang bagi, dari dulu lagi dah buat begini.., pulak?., sejak bila kita kena ikut nenek moyang dalam bab akhirat? Kalau kau tak nak buat, tak salah sebab benda ni sunnat, duduklahlah bersimpuh diam diam menghadam najis di perut, tapi tolonglah bagi peluang keemasan kepada orang lain yang dah lama istiqamah meneruskan keistiqamahannya.., dan tolonglah untuk bab bab ugama, jangan ikut nenek moyang, ikutlah Al quran dan sunnah..

Lepas tu pulak, sebaik selasai solat tarawikh 4 rakaat, kebanyakan surau masjid di Malaysia ni akan adakan tazkirah, dari dulu lagi aku tak setuju benda ni, yelah, bulan puasa ni sahaja yang ada solat tarawikh berjemaah, tapi korang nak jugak bertazkirah, yang mana keburukkannaya, solat terawikh yang patut dibuat 20 rakaat dah jadi 8 rakaat, sebab korang nak jimat masa kononnya atau aku sangka baik, korang nak sambung lagi balance kat rumah bersama isteri dan anak anak.., sambung baca baki Al quran satu juzuk.. selapas layan astro.., lantaklah..

Ok, belum labis lagi bab tazkirah, yang aku angin, Lepas solat tarawikh 4 rakaat, bila korang buat tazkirah, alahai.., tazkirah bukannya best pun, asyik duduk bantah membantah perkara politik tak sudah sudah, tapi korang berhujjah, bahawa tazkirah itu wajib, solat tarawikh itu sunnat, baik!, jika korang nak buat jugak, buatlah tazkirah jam 8, iaitu setengah jam sebelum isyak, lepas isyak terus bertarawikh 20 rakaat, yang nak buat 8, boleh balik awal selesaikan urusan masing masing.. kat mekkah takdepun ulamak arab tazkirah lepas solat 4 rakaat? Ke Nabi ada buat? tapi tu lah korang, bila dah niat tazkirah untuk betulkan orang, maka bila nampak ramai orang sikit, terus korang isi slot tazkirah yang kadang kadang buat aku naik angin, cerita bab politik sampai mencecah setengah jam!

Hampeh!

Satu lagi, jika korang nak jugak buat tazkirah di antara solat tarawikh, cuba bagi tazkirah yang power sikit, iaitu cuba cerita isi makna ayat Al quran yang baru di baca dan akan di baca lepas ni, baru jemaah dapat tahu makna Al quran dan dapat menambah kekusyukkan solat masing masing insyallah.. tak payahlan nak borak macam kedai kopi, baca Al quran sikit, lalu tafsir isu politik tanah air, “Nabi dulu di simbah air lada, kitapun sekarang di simbah gas pemedih mata bla bla bla..”

Aku tahu, ustaz ustaz dah biasa dapat elaun tiap kali tazkirah di luar ramadhan, paling kurang RM50, dan ada yang RM500, yang seribu lebih pun ada, itu urusan kau dengan Allah, (dan ada jugak yang free, alhamdulillah,) tapi tak payahlan nak marah aku jika lepas ni aku tak solat kat situ lagi, sebab aku nak berjemaah 20 rakaat kat tempat lain.. bukan sebab aku perasan bagus, tapi sebab aku tak baguslah aku kena solat 20 rakaat…

Dan yang paling hampeh adalah alasan korang untuk benarkan semua perkara ni, jawapan yang korang bagi:, dari dulu lagi dah buat begini..,

Pulak?., sejak bila kita kena ikut nenek moyang dalam bab akhirat? Bahaya beramal ikut nenek moyang.., nenek moyang tidak semestinya betul.., itu belum aku cerita bab dakwah dan solat berjemaah.., acu cuba try test aku nak tanya, kenapa tak nak buat dakwah dari rumah ke rumah?, kenapa tak istiqamah datang ke masjid, lantas terus korang cakap:

"nenek moyang kita tak buatpun.., "

"nenek moyang saya tahajjud tak tinggal, puasa hari hari, Al quran sebulan khatam, tapi tak buatpun dakwah pintu ke pintu! "

“Tok wan aku selalu solat isyak lambat lambat.., ok jer, bila mati ramai yang datang tahlil”

“Tok nyang aku dulu ustaz, tapi dia selalu solat berjemaah kat rumah dengan nenek aku, takde masalahpun, bila mati ramai jugak yang datang tahlil..”

“datuk aku belajar kat arab, takde pun dia buat dakwah rumah ke rumah.., bila mati ramai jer yang datang tahlil..”


Woi woi woi.., apa kena ramai datang tahlil dengan keredaaan Allah? Aduhai kawan.., tolonglah jangan jadi macam orang kafir zaman jahilliah yang bila Nabi seru mereka pada Allah yang satu, jawab mereka, : kita kena ikut ugama nenek moyang.., oh.., ingat nenek moyang kita takde salah ke? niyang rapik lagiler...

Dah, stop! malas aku membebel pada bulan puasa sebegini.., korang semua faham faham sendirilah, korang kan selalu dengar tazkirah.., jangan cari aku malam ni, sebab aku nak solat kat tempat lain pada 10 malam akhir ramadhan, harap maklum..,

Dan aku cadangkan, sempena 10 akhir ramadhan dan menjelang lallatul qadar, Ajk surau sekalian silalah ubah tarawikh dari 8 rakaat kepada 20 rakaat, ramadhan dah nak habis ni..

Lepas tu jika korang nak dengar jugak ceramah, apa kata kita buat lepas habis solat witir, kita borak bab ugama macam borak di kedai kopi, lantaklah korang nak cerita pasal air lada dan gas pemedih matapun, atau kisah pemijak lembu.., sebab kita memang borak kat kedai kopipun!.., dan amalan borak di kedai kopi jugak adalah amalan nenek moyang kita, kan?

Teh’ tarik kaw satu!

Woha!

Ps: Maka di tangah malam itu, kelihatanlah sebuah kereta mayat berlabuh di sebuah kedai kopi yang berkumandang lagu lagu hari raya yang ‘menghias’ 10 malam akhir ramadhan… dan ni bukannya tempat lain…

221 comments:

1 – 200 of 221   Newer›   Newest»
ahmiez said...

salam..erm.mungkin mindset masyarakat kita kot yang terlalu mengikutkan adab drp nenk moyang sehinggakan ada yang claim kenduri arwah tu, Allah ada nyatakan dalam surah yassin!!walhal benda tu sbnrya satu bidaah.. astagfirullah..

Master Toolbox said...

Assalamualaikum,

Itulah.. 10 akhir ramadhan ini, sama-sama kita mencari Lailatul Qadar.

HafizAdam said...

eh bukan Nabi buat tarawih bertazkirah ke?
Malaysia pulak buat wirid "subhanal malikil ma'bud" tuh?
mane satu betul nih?
haha~

8 ke 20 ke, tak kesah la bai...
asalkan dapat pahala iktikaf...

mende sunat je pun...

Anonymous said...

insaf dah

alhamdulillah..surau kat rumah aku, solat terawih bjln lancar je..
lps terawih diorg bertadarus..cuma aku yg balik terus.nak sambung mkn dan baca quran dirumah....
sedih la,ramadan dah nk abis ni...
*kalau kita x jumpa dah lps ni aku nak ucap awal2..
SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN.

Anonymous said...

Maintain 20 rakaat sjk azali. Alhamdulillah.

Anonymous said...

tuan,

masih wujud ke pertikaian perlu 8 atau 20 rakaat?

kekadang pergi majlis ilmu, ustza kata mada ada 8 kena 20..kekadang kata 20 ni masa Umar aje...$@$$@#$??

tapi, saya tetap sokong tazkirah lepas tarawih ...kerana saya mendapat pesanan walaupun satu ayat dan...

lepas majlis ilmu banyak pengajaran dapat untuk dicerita lak kat rumah..

:)

Anonymous said...

Tindakan tuan bijak untuk mencari 20 rakaat di tempat lain ..sekurang-kurangnya kes ni dah tutup...

tapi..lebih elok pergi awal2..tanya ajk surau..ada tazkirah ke?

:)

Sambarono said...

salam bro..
dah lama usha ur blog..
isi2 mantap....
but ble tgk isi bout tazkirah ni.....
sgt2 kecewa la bro......
kan Allah da janjikan,benda yg sunat kite wat,dpt pahala wajib n benda yg wajib dpt pahala berganda2 sampai 70..
n tazkirah tu bermasud 'peringatan'...
iaiya dikategorikan sbg majlis ilmu...
kan Nabi da bersabda,kalo majlis ilmu ni,malaikat dtg megembangkan sayapye n byk manfaat2 len...
sure tuan pyer blog tau....
kalo 8 or 20 ni bro,xkesah mane2 pun...
ibadah kan...
mcm2 cara kite ley ibadah,not solat tarawih je......
lebey baik bro tulis entry2 yg membina,jgn mengtuk sebab Allah xmemandang pun amalan kite kalo kite wat xikhlas.....
masuk majlis ilmu je da dpt pahala byk bro!...
sbb tu dia akhir majlis,pentazkirah2 ckp wallahua'lam..
maksudye ALLAH Maha Megetahui....
mmg xdinafikan ramai penceramah byk menggunakan modal berunsur politik....
tp itu sbg contoh...
terpulang pada kite nak pandang dr sudut -ve or +ve...
at least ade input bro......
dr kite solat tarawih sampai 20,bajet2 nak cover dosa2 dulu but xphm sepatah ape pun,juz phm al fatihah.....
samela cam kite pg2 gosok gigi,ble dtaye,nape pagi2 gosok gigi...
sebab org leb selalu gosok gigi...
now ble org taye kite nape solat 20...
sebab org jugak ka???
xkisah 8 or 20....
ilmu lebey penting.....
sebab pepatah arab.....
'ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah'

p/s:mungkin kereta mayat ley tegur ajk2 masjid untuk wat tajuk byk pasal makna ayat quran or pasal camne kite nak dpt solat yg btol2 cara NAbi....
jgn ingat dgn berpindah tmpat solat akan settlekan masalah.......
wallahua'lam

-sorry kalo xmembina.......

charisteas86 said...

tmpt sy kebanyakannya buat 8 je..pas2 bantai tazkirah..kebanyakannya lebih cenderung kepada parti tertentu yang call so islamic..suke2 je nak jatuhkan seseorang 2 ahli neraka bila x datang solat jemaah atau terawikh..xreti sangka baik..yang sy geram pas solat ada pakcik2 tua kutuk tiba2 jerit "TAKBIR"!!!..terkejut aku..disambut dengan laungan Allahuakbar..macam dah jadi satu adat pulak..setiap malam mcm 2..suka lg solat d sri petaling yang wat 20 dan sebelum solat ditarghig (diberi semangat) untuk solat terawikh full siap dengan dalil quran dan hadis..imam pn bace terus zouk masuk hati, mgkn asbab pengornan mereka pada agama..terutama maulana amir hamzah..;)

Anonymous said...

Aslmualaikum bro,

cne nk bangun tahajjud mlm2 akhir ni?
bg tips sket
selalu bgn dh 5 lbey..
bulan ni br skali dpt bgn solat mlm..aisehh

Nasir_Penang said...

Satu entry yang paling best dan semua kena baca......susah dgn org yang suka berfatwa dari bertaqwa....suka cakap dari buat.....Ya Allah berilah hidayah pada Ustaz2 yang dok buat kacau niiiiii....bagi mereka dunia lagi penting daripada akhirat.....hamka what u said are right.....

Anonymous said...

saya setuju dgn sambarono..

saya suka baca artikel penulis..tapi hari ni punya artikel lain macam sikit..."dah tak marah diri sendiri"

saya tak setuju 100% jika tazkirah adalah isu kerana

dalam tazkirah KEUTAMAAN yang saya dengar..
bezakan mana halal dan haram
bezakan mana baik dan buruk
bezakan mana wajib dan sunat

tazkirah tu saya dengar lepas solat tarawih 8 rakaat...hehehe

charisteas86 said...

penah dengar ustaz husnul targhib sebelum terawikh..solat terawaikh pada zaman dahulu adakalanya dilakukan sehingga 60-64 rakaat..dan ianya bergantung kepada tahap iman pada zaman tersebut..

azharjaafar said...

Yang nak buat 8, buat 8. Yang nak buat 20, buat 20.. tapi masalah nya kalau malas nak buat 20, jangan heret org lain buat 8..

Pada aku, walau ada ceramah, masjid kena buat tarawih 20.. yang tak sanggup boleh balik 'sambung' kat rumah..

Semalam aku ke masjid Sri Petaling.. memang buat 20rakaat & 1 juzuk Quran..

Tapi ada bilik khas mereka buat 20 rakaat dan 3 juzuk Quran.. sejak awal Ramadhan lagi..

Sejak malam tadi (malam 20 Ramadhan), ada satu lagi jemaah lain buat 20 rakaat dan 5 juzuk Quran..

Ustaz2 yg dtg ceramah tpt aku beri galakan bahawa dlm Ramadhan kita kena tambah amal.. yang hampehnye ceramah berapi-api, tapi lepas tu masing2 pakat cabut lepas tarawih 8 dan witir..

Unknown said...

Kalau dah buat 8 aje kita balik sambung kat umah aje le. Begitu juga sebaliknya, kalau nak buat 8 je tapi kat masjid/surau buat doploh, lepas lapan cabut atau 8 rakaat terawih terakhir baru masuk, dapat witir sekali (macam tak penah orang buat je... ade ke?)

Ko dan aku bukan anti-tazkirah tapi tazkirah yang hampeh. Ada kadang 2-3 hari berturut dok cite bende sama; kepala lumbu, H1N1 dan si anu-si ani. Agak-agak aku nampak ustaz pesyen ni tazkirah, terus aku pegi ke khemah more dan tapau apa patut.

Aishah Nur Hakim said...

nape rasa macam hamka sopan sikit hari ni?

Aishah Nur Hakim said...

maksud aishah selalunya lebih ganas

=)

uan609 said...

hmm.. cepatnyer dah ramai org komen.
pd aku sependapat ngan Hamka.. klu nak tazkirah biarlah yg pasal agama "sesungguhnya".kan bulan puasa!
sbb cam aku balik sorang2 baca Quran pastu makna nak pahamkan sorang2.. sian cam berguru ngan setan!
kalau ada bincang2 bersama ustaz2 bleh lah aku enhance cara pemahaman aku.

Insyaallah.

soul said...

solat sunat slps isyk - sunat ba'diah berasal dr perkataan ba'da yg bermksd slps.. bukan bardiah. mungkin tersalah taip..

ukhti_fillah said...

salam.. ziarah..
selalu ana baca blog ni..
byk yg membina.. dan penulisan yg penuh bersmgt bile nak tegakkan per yg mayat ni rasa benar..bagus.. tuk bab ni tibe2 rasa nk kata sstu..

tazkirah.."org yang berilmu dan beriman akan diangkat darjat oleh Allah".. pasti pernah dengar ayat ni..
umat skrg sdg terleka even diorg tgh terbakar.. so tugas mayat2 n the geng tuk kejutkan agar mereka tak terus terbakar..
bg ana tazkirah pnting namun yg lebih penting adlah sebarkan islam bukan sebarkan politik..
buat mereka sayangkan ALlah dan islam dan itu perlukan QUMFAANZir.. melalui tazkirah dan penyampaian..
yg mnjawab ikut org dulu2..lg lah mayat perlu hampiri tautkan hati.. biler hati dah bertaut mudah tuk sampaikan.. insyAllah akan berubah..diorg dah der rase cinta pd illahi cuma perlu dibasahkan lg..
itu calon mad'u yg sweet..mengikut buku "Kiat2 menyentuh Hati"
wallahua'lam..

Nasir_Penang said...

kenapa pada hari2 lain selain bulan ramadan selepas sunat bakdiyah isyak tak ada tazkirah.....ustaz2 busy ke....kenapa pada bulan ramadhan aje nak buat tazkirah selepas bakdiyah isyak......kita kena faham org tunggu sebab nak solat sunat terawih....agak2 la kalau pada bulan lain selepas isyak kalau ada tazkirah org nak tunggu tak.......hampeh......yang tunggu pun itulah yang benar2 mengimarahkan rumah allah tanpa menyakiti hati orang islam lain......hari ni kalau tazkirah nak sakiti hati org islam lain lebih baik buat kat tempat tertutup........ kutuk sampai subuh pun tak ape.......tak ade org sakit hati...maksud aku pasai politik la.......nak tanya skit berapa kali Rasullulah buat pilihan raya.........rasullulah ke yang memperkenalkan demokrasi.......kata perjuangkan islam tapi buat cara barat.......penin penin

pen kaler biru said...

sape yg x setuju ape yg hamka tulis.. harap ulang baca lagi skali.. kalau stakat nak tazkirah selitkan unsur-unsur politik.. lebih baik xpayah langsung diaadakan.. kalau dipandang lagi satu sudut.. kenapa mesti diadakan tazkirah pada selang masa 8 rakaat tuh?? nape x buat sesudah abis 8 rakaat je?? hah..? nape..? xtawu r tuh nak jawab.. huh..!! sebabnye adakah ajk surau yg ade perasaan unsur politik tuh takut jemaah cabut lari balik ke..??

Anonymous said...

Assalamualaikum.

Semakin hari semakin surut org dtg terawih...

Tiap tahun pun mcm tu...

Mengapa amalan terawih kita kurang kekuatan utk menarik org...

Tapi semakin hari semakin mengurangkan orang...

Adakah dengan penambahan amalan tazkirah di tengah-tengah solat terawih?

Kenkadang kita rasa dgn menghias/menambah sesuatu amalan mengikut pemikiran/logik akal kita
...akan menguatkan agama.

Tapi ada kemungkinan jugak penambahan amalan mengikut pemikiran/logik akal kita akan menyebabkan kelemahan kepada agama...

Cth: Membesar2kan amalan baca yasin malam jumaat sehingga ada suatu tempat ana singgah di Johor, org kampung datang solat berjemaah di surau HANYA pada malam jumaat utk baca yasin beramai-ramai. Seminggu sekali je solat berjemaah di surau hidup...tu pun sbb nk bc yasin. Membesarkan amalan baca yasin mlm jumaat (bidaah hasanah) berbanding solat berjemaah (sunnah dan fardu kifayah)

Tidak dinafikan...banyak kelebihan majlis2 ilmu dan tazkirah...

TAPI...adakah tazkirah antara rakaat2 solat terawih itu wktu yg terbaik?

Logik akal kata: sebab org ms tu ramai...

Btul ke logik akal kita?

Ada kemungkinan jugak...keistimewaan amalan terawih 'terganggu' dengan amalan tazkirah (wpun tazkirah tu sgt baik)

Cth lagi satu, ada sstgh org, sambil dgr tazkirah dia pegang tasbih, berzikir snyap2...

Logik akal kata: masa lain tak sempat nk zikir...

Zikir mmg baik...tapi tak kena masa. Keistimewaan amalan tazkirah tu leh 'terganggu' dgn amalan zikir...

Apa2 pun...logik akal kita pasti tak dapat mengatasi kehebatan sunnah...

~insan~

hidayat-idaman said...

orang poltik nie tengah menuju jalan kesesatan....kita mau kesian kat depa...mau ngangis doa utk mereka supaya Allah bagi hidayat kepada diri kita dan seluruh umat...takbir!!!!!

hidayat-idaman said...

depa masuk PAS diatu keluar PKR...dia nie join UMNO...tapi semua sama umat nabi SAW, mau ada kasih sayang antara satu sama lain...

Anonymous said...

"Cth lagi satu, ada sstgh org, sambil dgr tazkirah dia pegang tasbih, berzikir snyap2...

Logik akal kata: masa lain tak sempat nk zikir...

Zikir mmg baik...tapi tak kena masa. Keistimewaan amalan tazkirah tu leh 'terganggu' dgn amalan zikir..."

Maaf tuan,

statement diatas tidak berapa tepat dari pandangan hati saya..
tahukah tuan kita perlu mengingat Allah setiap masa..saat dan ketika...jika tuan baca kisah wali Allah (iaitu orang yang hampir dengan Allah) , lidah mereka basah dengan zikir..
hati mereka hidup dengan zikir..
maksudnya zikir perlu setiap masa walaupun tengah buat kerja lain...

penggunaan tasbih/alatan lain sebagai membantu supaya kita tidak lalai kerana ada gerakan fizikal...

dan ..apakah isunya orang buat tazkirah selepas 8 rakaat???

yang penting sblm tazkirah , kita mohon petunjuk dari ALLAH semuga ilmu yang disampaikan adalah bermanfaat untuk kita bersama...bukan jika uztaz tak sebulu ngan kita..kata uztaz tu hampeh..
dan kalau nak tunggu kita yng duduk tempat ustaz tu..ntah bila??

biarlah kita melihat kelemahan kita dulu, dari membuat andaian yang bukan2..

wallahua'lam

putat

Anonymous said...

Kepada putat,

sy setuju dgn tuan, kita kena ingat Allah setiap masa dan keadaan...
Itulah darjat yg semua org mesti kejar...
darjat seorang wali Allah

dukacitanya, sy belum lagi sampai darjat itu...sbb tu masih lagi perlukan latihan zikir...

Sbnrny, cth yg saya bagi tu sy sendiri yg alami. Semasa ustaz mengajar, sy berzikir sambil dengar tazkirah ustaz tersebut. Lepas tu ada sahabat tegur, "kalu nk berzikir, carilah masa lain yg lebih sesuai...Semasa ustaz mengajar, berilah tumpuan pada ustaz..."

Bukan andaian yg bukan2...tapi konsep yg sama saya terfikir...
Adakah amalan tazkirah ditengah2 amalan terawih itu menganggu 'kesan' terawih pada individu...?

Sekiranya andaian saya itu benar, kita perlu kembali kepada amalan terawih yg 'solid' tanpa apa2 modifikasi...

Sekiranya andaian saya itu salah, semoga Allah pelihara saya dan tuan2 dari nafsu sy sendiri...

Semoga Allah ampuni saya dan tuan...

Alhamdulillah takat ni, saya tiada isu dgn mana2 ustaz...
Apatah lagi nk pilih bulu...
Sebab sy sendiri pun tiap minggu belajar dgn ustaz2 di surau tempat saya...

Tetapi...andaian saya tu tidak boleh ditolak seratus peratus...
selagi tiada hujah yg betul2 bertentangan dengan andaian saya...

Begitu juga andaian kamu bahawa tazkirah antara solat terawih itu membawa kebaikan tidak boleh disokong seratus peratus...

sbb hujah yg ada ialah 'KELEBIHAN TAZKIRAH'...bukan 'KELEBIHAN TAZKIRAH ANTARA SOLAT TERAWIH'...

~insan~

p/s: tak salah berbeza pendapat, yg penting berlapang dada sesama kita...

Anonymous said...

malu.....
malu aku nak bg komen tapi aku nak jugak tulis...aku rase kecik sangat ble bace blog hamka tuk kali ni....sebab aku mmg tak buat terawih 20 rakaat....aku buat 8 je....aku ni memang tak patut.....mcm mane eh aku nak dapat iman yang mantap gle cam korang yang berdebat nak buat terawih sampai 20...aku pulak selalu pikir buat 8 je cukup la....sunat...janji buat.....malunye aku...malunye....

zuhairirani said...

Assalamualaikum.

Bukan wirid yg kita biasa buat tu sahaja yg dikira dzikir..tapi solat, Quran, mempelajari ilmu, ikram pun boleh dikira sebagai dzikir juga (dalam erti kata yg luas)..

Kalau tidak, takkanlah majlis taallim digelar sebagai majlis dzikrullah... :)

Anonymous said...

salam..

lama sangat daku menunggu amalan nenek moyang yang penuh keberkatan iaitu.. sezaman kepada Nabi SAW dan para sahabat..

rindu yang tersangat-sangat kepada keinginan amal agama tanpa mengharap syurga atau neraka sebagai mana kata-kata para sahabat r.hum yang mashyur..

rindu yang tersangat-sangat untuk merasa lapar seperti keaadan para sahabat yang mengikat batu di perut dan bersama mereka Rasulullah berkeadaan seperti mereka..

rindu juga yang tersangat-sangat untuk doa mendoakan hidayah kepada semua umat Nabi SAW agar hidayah untuk amal agama sempurna ada dalam setiap kita hingga bayi sebelum kiamat dapat lafaz kalimah iman..

rindu untuk ikut nenek moyang pada zaman keberkatan meskipun ada penuh pengorbanan jiwa, kekurangan harta, kedaifan tempat tinggal dan hatta perang pertama iaitu Badar adalah pada bulan Ramadhan yang mulia.. dengan tadahan doa tangisan Rasulullah yang mulia..
(Ya Allah betapa Rasulullah telah jauh dari kami..isk)

-alangkah baik nya jika semua umat mengetahui balasan yang Allah SWT berikan kepada kita.
'Ka la ya laita kaumi ya'lamun'.. surah Yasin ..

-ibn sabil

Anonymous said...

salam..

Mungkin kita terlupa pada awal kerja Nabi di jalankan, ketika Nabi Muhamad SAW keluar dari rumah dengan baju yang bersih, tapi bila petang nanti pulang, baju Nabi sudah kotor, di jalanan beliau di pukul orang, di sepak terajang dan di baling batu serta najis..,

Dari celah daun pintu Fatimah r.aha anak Nabi mentintai perlakuan ayahandanya yang tercinta, lalu bergenanglah air matanya melihat penderitaan ayahnya, namun sebaik Nabi pulang, lekas-lekas beluau menyampu air mata dan menyambut Baginda dengan senyuman, menyembunyikan kesedihan demi memberi sokongan moral dan sedikit hiburan kepada jiwa luhur bapanya yang teramat tabah itu..

Namun hati anak mana yang tahan melihat ayanya di seksa? Lantas suatu hari beliau telah mengikut di belakang Nabi, melihat perlakuan ayahnya secara langsung, di jalanan beliau melihat ayahnya berdakwah dan di hina, di layan seperti pengemis dan binatang, di sakiti, di caci, di maki, di pukul, dan di baling batu...

Kemuncak penghinaan, ketika Nabi bersolat di hadapan Kaabah, Abu jahal dan sekutunya telah membuang najis dan perut unta ke belakang badan baginda yang sedang sujud.., dengan linangan air mata Fatimah r.aha datang membersihkan najis di badan ayahnya..

Di suatu hari yang lain, Fatimah r.a telah menyambut kepulangan Nabi Muhammad SAW dengan linangan air mata., Lalu Baginda bertanya: kenapa menangis?

Dengan air mata yang bergenang, melihat penderitaan ayahnya, Fatimah r.aha berkata:

“Aku menangis kerana ku lihat telah bertukar warna kulitmu dan kotor pakaianmu.., ”

Nabi menjawab (lebih kurang maksud)
“Janganlah kamu menangis wahai Fatimah, satu hari nanti, ugama yang aku bawa ini, akan pergi menuju ke setiap rumah walaupun rumah itu berada di desa atau di Bandar, dan Allah akan masukkan kemuliaan atau kehinaan ke dalam rumah seperti tersebarnya malam…”

Maka kita semua pada hari ini, Dalam kedamaian pagi dan ketenangan petang atau kesejahteraan malam, sedang kita menikmati nikmat berugama, mungkin di suatu hari akan datang wakil Nabi mengetuk pintu rumahmu, tidak kira di mana kamu berada, di desa atau di Bandar, dan Allah akan masukkan kemuliaan atau kehinaan ke dalam rumahmu seperti tersebarnya malam… dan bukakanlah pintu hatimu.., kerana mereka sedang mengzahirkan hadith Nabi Muhamad SAW.

Ziarah mereka bukan kerana hari raya, atau kerana menuntut hutang, tapi semata mata kerana Allah, mudah-mudahan kamu dan mereka akan dapat menikmati ruang di bawah arasy berkat amalan ini, dan semoga Allah kasihan pada kamu dan mereka lantaran amalan yang mulia ini lalu mengekalkan kita semua dalam iman, dan menyebarkan hidayat ke seluruh alam, sehingga akhirnya kesemua lelaki akhil baligh dapat minikmati solat berjemaah, dan keseuma wanita akhil baligh dapat menikmati solat di awal waktu serta tutup aurat dengan sempurna, kemudian, anak-anak akan taat perintah ibu bapa, dan isteri-isteri akan taat perintah suami dan semua mahkluk akan taat perintah Allah lalu menyembah Allah dengan cara yang paling layak selayak-layaknya Dia di sembah!...

Sesengguhnya, Dalam kedamaian sahur, dan kemeriahan berbuka puasa, serta rukuk dan sujud yang merehatkan jiwa, di sebalik semua nikmat berugama ini, tidak terhintung banyaknya telah mengalir akan air mata dan darah para kekasih Allah…

Selamat menyambut malam Lalatul Qadar, Lalilatul Jaizah, dan selamat menyambut Hari raya..

Hamka
KeretaMayat.
(20 Ramadhan 1429H)

ps: Tak salah aku buat entry ulangan sebab dulu entry ini muncul di akhir Ramadhan,..

-repost for Hamka :)

Anonymous said...

Assalamualaikum...
Ada terbaca hadis riwayat Sayditina Aisyah berkenaan solat tarawih yang mana mention kat situ Nabi tak pernah sembahyang tarawih lebih 11 rakaat (8 tarawih n 3 witir)..Itu tak termasuk solat malam yang lain..Saya pun tak pasti berkenaan kesahihan hadis nie..Tajuk buku lupa plak..Rasa-rasa dia rujuk Sunan Abi Daud kot.(kalo salah mintak maaf ler)
Yang expert bab hadis leh komen sikit...Wallahu'alam

keliwon said...

bersangka baik
cuba jgn terlalu negatif jgn su'uzon
yg penting keihkhlasan tu
ALLAH kan maha mengetahui
lupa ke semua tu?

keliwon said...

politik @ tak ceramah sesatu ceramah,
terpulang dekat penceramah
kita yg mendengar ni tetap ada ganjarannya, insyaAllah
mustahil tak wujud waima 1 ayat pun
utk tarbiyah pendengar..
fikir baik2 sblm melepaskan apa yg terbuku
sy tak rasa perkara ni perlu jadi isu
wallahua'lam

*maaf zahir batin*

keliwon said...

maaf,
sy tertanya2
sudahkah saudara menyuarakan
ketidakpuasan hati
kpd ajk surau
berkaitan ceramah berunsur politik?

Anonymous said...

alhamdullilah...

Sebenarnya sebelum ini saya hanya 'silent reader'...

hikmah Allah..Dapat saya lontarkan pandangan untuk tujuan penyucian jiwa...saya juga amat berminat dengan laman ini sehingga meminta supaya isteri sama2 membaca ...

tapi, saya tidak boleh terima seandainya alasan tazkirah dibuat antara tarawih dijadikan isu kerana ada orang lain cenderung untuk buat 20 ...

kita perlu ingat,
jemaah tidak semuanya hebat macam 'kita'..ada yang tua, budak sekolah dan orang kurang upaya...

sebab itulah, tarawih tidak samapi tahap fardu ..kerna 'faham2' aje lah umat akhir zaman ini...

pada yang istiqamah buat 20 , teruskan lah..jika tidak setuju..suarakan kepada AJK masjid/surau...lontarkan pendapat anda...(paling hebat...cakap ke tuan pengerusi, izinkan saya berceramah pada malam ini)

tapi, jika iman kita tahap 'tak setuju' dalam hati, sangka baik aje lah...MUNGKIN surau ini memerlukan aku satu hari nanti...

carilah surau/masjid yang tarawihnya solid/conform 20 tiap2 malam...

juga...'kehampehan' ustaz yang berceramah isu2 yang tidak 'relevan' disisi kita , jangan lah kita kurang senang....sangka baik aje lah...mungkin setakat itu kehebatan kita untuk mendengar majlis agama yang tak 'nampak macam kuliah agama'...

tak pun, sekurang-kurangnya dapat pahala duduk dalam majlis ilmu pun jadilah...

bersangka baiklah ..kerna yang buruk itu akibat kelemahan diri kita...

-putat-

abufirdaus said...

Salam,
aku amat tersentuh report Hamka 20 Ramadhan 1429...
Semoga kita semua dalam pandangan dan redha Allah.

hamka said...

----------
Ahmiez

Kadang kadang, dadah boleh di gunakan untuk tujuan yang baik…

-------------
Master Toolbox

Wailaikumusallam

-----------
HafizAdam

Betul.., 8 ke 20 ke, tak kesah la bai... janji bahagia..

--------
INTAN RH

Akupun ada kantoi gak, nak buat 8, tapi ada tazkirah, buat 4 jelah berjemaah, dan uruskan urusan peribadi, almaklumlah, dah 2 kali anak aku beranak bulan ramadhan, bertarawihlah aku dalam wad sorang sorang.., dan aku azan kuat sikit kat telinga anak dalam wad dengan niat ‘dakwah’ semua baby satu Malaysia, he he

------------------
Sambarono

Kau tak paham ke apa aku tulis?, nak bertazkirah tapi tak yah lah isu pilitik dan tak yah lah panjang sangat.., ni cerita kampong aku ler ni.., yang lagi haru, hari raya, juga bantai khutbah politik, dan panjang.., hari raya beb.. nama masjid tu adalah masjid XXX simpang empat, bukan aku saje reka buat cerita.. apa salahnya AJK rujuk nota ugama disini supaya tak berulang tempat lain..

Nanti lepas raya aku sambung kutuk, jika aku rajin.. atau jika aku masih hidup.

Korang jugak cakap, kutuk dapat pahala jika benda tu baik., aku dengar tazkirah cakap macam tu..

Selamat hari raya.

(tak nak solat raya kat situ lagi)

----------
charisteas86

laaa.., aku ingat kat tempat aku jer..

------------
Anonymous

Aku jarang reply komen dari yang tak bernama, tapi sebab solan kau penting maka jawapan senang untuk bangun tahajjud adalah dengan tidur di masjid..

------------
Nasir_Penang

Kan senang jika kau jadi AJK, aku cakap semua setuju, ha!

---------------
Azharjaafar

Komen macam ni aku nak dengar., kalau aku pergi sri petaling, aku pilih yang 1 juzuk 20 rakaat, sebab aku pun bukan kuat sangat iman..

------------
Hasbullah Salih

Aku pun sama, bila ustaz politik ceramah, aku pergi belakang makan bersama AJK yang sekepala, tapi baru suap makanan, tiba tiba tazkirah dah habis, alamak, apsal pendek pulak ceramah malam ni?

hamka said...

------------------
aishah_conteng_je

mungkin sebab syaitan dah di ikat dalam laut yang ganas..

------------
uan609

satu lagi calon AJK masjid yang sesuai.., : )

----------
soul

betul, salah eja tu.., sebab aku biasanya niat dalam bahasa melayu (cover line)

---------------
ukhti_fillah

aku suka ustaz yang ikhlas berceramah, bukan bila ada orang ramai, lalu cakap dalam hati: ni mesti ada parti bertentangan kat sini, aku nak ceramah berapi rapi.. biar diorang sedar.., lepas tu naik syeaikh, cakap sambil jerit jerit, keluar urat hijau, cakap macam orang nak meneran, apa ingat aku pekak ke? Bukan speaker dah ada?

Tak payah nak emosi, cakap jer elok elok, jika kau cakap dengan emosi dan paksa orang percaya cakap kau dengan emosi, sama lah kau dengan cult member..

--------------
Nasir_Penang

Sokong!
--------
pen kaler biru

dah lama aku tak tulis nota untuk orang slow.., pen kaler biru, kau memang tidak slow.. tahniah!

Aku ulangi kepada yang slow: (mungkin sebab puasa) sape yang tak setuju ape yang hamka tulis.. harap ulang baca lagi skali..

--------
~insan~

Hmmmm

-----------
hidayat-idaman

Takbir!!

----------
zuhairirani

: )

----------
ibn sabil

Nak menangis rasanya..

----------
Keliwon

Terima kasih, aku manusia biasa

------------------
Keliwon

Tahun ni tak tanya.., tahun lepas sudah, dan dah tentu aku kena berhujah yang mana akhirnya aku betul tapi kalah..

*maaf zahir batin*

-----------
-putat-

Terima kasih, apa yang berlaku harap AJK surau lain ambik perhatian, supaya semua pihak kita nak kena jaga.., kalau kat kampong aku tempat lahir, benda ni tak timbul isu sebab ada dua surau, satu kerajaan dan satu pembakang, lantaklah nak ceramah apa apapun..

Cuma yang jadi mangsa orang yang tak pro mana mana, jadi mangsa, bila jemaah ramai jer start dah nak kena ceramah yang tak sepatutnya di ceramahkan tempat terbuka..

Dan itu kampong, jika kat taman pula, hanya ada satu surau, time ramadahan, ramai yang tak biasa datang akan muncul, tapi tak semestnya mereka kena dengar ceramah politik..

Relekslah, apa kata bulan puasa ni kita ‘luar biasa’ sikit.., Nabipin luar biasa dari segi ibadat di bulan ramadhan..

Tapi putat, apa kau cakap ada betul, aku mintak maaf sebab blog aku jugak sama macam ‘tazkirah’ ada yang orang suka dan ada yang orang tak suka, tapi jangan pulak tinggal solat tarawikh sebab asyik baca blog tazkirah…

Satu lagi, dalam bab ilmu, kita kena faham perkara yang boleh buat hanya pada waktu itu dan perkara yang boleh buat pada bila bila masa, orang berilmu akan utamakan perkara yang boleh buat hanya pada waktu itu dari perkara yang boleh buat pada bila bila masa, sama macam kes aqiqah dan korban.., sama kes macam tarawikh dan tazkirah.., sama kes macam haji dan umrah, sama kes zakat dan sedekah.., harap kau faham

-----------
Abu firdaus

Siapa yang sedang kau rindu?

bakalmayat said...

Khatib merendah-rendahkan sunnah-sunnah Nabi Muhammad S.A.W dalam khutbahnya.

Kata-kata@ucapan yang dibuat di khalayak ramai secara umum.

Ya Allah, Yang Maha Adil, balasilah dengan balasan yang Engkau kehendaki. Aku yang jahil ini tidak tahu bagaimana untuk berdoa atas perkara ini.

Muhammad said...

Kalo nk ketuk rumah baik ketuk rumah pemimpin dlu.

Cm rmah Ahmad Said & Najib.

X pn buat knduri ngn diorang dlu ps2 seru mereka pd Islam mcm Nabi SAW buat dlu.

Ada bran?

Anonymous said...

Betul tu ... kepada yg slow sgt sila baca balik tulisan hamka tu ....

Muhammad said...

Kiranya saya lah,
Bl x puas ati, ada 3 jln:
1. Buat derk iaitu tidur di dlm mjlis.
2. Mnta pnjelasan AJK surau, & mohon ditukar prosedur dlm surau.
3. Sound kt diorang sbb diorang mmg salah.

Tp. 1 jln yg saya x sanggup ambil adalah > Mnceritakan kelemahan dan kejelikkan mereka yg saya pkir salah beramal di hdpn pmbaca blog ni.

Sdgkan pihak berwajib yg mengkhianati amanahnnya, anak Haji 2 yg menyebarkan pengaruh maksiat tidak kita dedahkn.

Wa4JJ1uA'lam.

bakalmayat said...

Kepada Muhammad..

Lebih baik taip "WAllahu a'lam" daripada "Wa4JJ1uA'lam".

Enta nk maksudkan "Allah" ke "empat.jay.jay.satu"?

Err..bila enta sendiri nk ketuk pintu rumah Ahmad Said & Najib?

Untuk pengetahuan enta, Najib ada datang di ijtimak di Nilai, Negeri Sembilan.

Untuk rujukan ijtimak:

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0711&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0711&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_08.htm

Dr. Bentara said...

Perbahasan mengenai rakaat tarawih

http://www.darulkautsar.net/article.php?ArticleID=737

kesimpulan, 20 rakaat lebih mengikut sunnah.

Anonymous said...

hmm... arini aku baru first time bukak blog ni...n first topik aku baca pasal terawih n tazkirah ni... aku tau yg penulis ni bukanla seorang ustaz, imam, kiai or sape2 yg boleh digelar org yg fasih dalam hal2 ugama ni.. n aku tau yg penulis ni berani lantang keluarkan pendapat... tapi hati2 bro... hati2 la dengan pekataan yg lu guna...sepatah perkataan kadang2 boleh bawa maksud yg boleh merosakkan akidah kita umat islam....

aku totally stuju ngan sambarono...
bukan dengan penulis.. n aku sgt sedih dengan semua yg sokong hujah penulis...

'mencari ilmu biarlah dengan guru' kalo tak... syaitan yg akan mengajar kita... renung2kan dan selamat beramal~~~~

Anonymous said...

tah, kan lagi baik kalau kita setiap isu di buat secara perbincangan. (^_^)

Jep yg serba kekurangan said...

slm..

bro,bab lu komen psl tazkirah ni mmg aku xsetuju la...n aku pon mcm si anonymous kat ats ni,cukup sedih ngan org2 yg sokong lu..

"ilmu itu pelita hidup"..suma org tau tu...n mencari ilmu tu wajib,sdgkan solat tarawih tu sunat..bukankah penting utk melakukan yg wajib berbanding sunat?..aku xckp yg lu ni xreti psl agama..just jgn nk lantang sgt if lu pon xsure ngan apa ditulis..pls refer ustat,or at least lantangkan diri kat masjid yg xkasi lu buat 20 tu..baru la leh dpt punca n asbab...

hal psl tazkirah,
hmmm,tazkirah kat tmpt lu asyik citer psl politik?xkn kot..kat tmpt aku pon ada citer psl politik gak tp xde la bnyk sgt..bg aku,xsmpi 5% pon dr sluruh isi tazkirah..itu adat..myb lu xsuka soal dunia bincang kat masjid tp lu kena tau yg lg bnyk positive input dr negative input yg lu leh dpt if dgr tazkirah...lgpon kalo nk harap org skrg pg klas agama,mmg xdenye aku rasa,so aku rasa tazkirah la tmpt kita nk bljr n memperingati benda2 basic psl islam yg kita kdg2 lupa or abaikan...itulah tujuan tazkirah..

soal nk buat tarawih 20,
bro,aku anggap lu dah tau yg solat sunat tarawih leh buat even kat umah..so aku nk ckp yg kalo lu btol excited nk buat 20,sambung je la kat umah...don blame ppl but try to ctrl the situation..aku tau lu boleh sbb lu pon bkn golongan org yg xcerdik agama...

dulu myb xde tazkirah sgt kat masjid2 but skrg dah berubah..kita xmampu nk bg tazkirah dr rumah ke rumah so xslh pon kalo kita bljr kat masjid dikesempatan rmdn ni...

aku bkn post komen ni utk jatuhkan ko or nk kata yg aku ni bijak,n aku pon bkn ahli parti politik,just aku nk btau yg perubahan yg dibuat adlh utk kebaikan umat..mana yg baik kita ikut,mana yg tidak harap2 kita sama2 tinggalkan..amin

wallahualam..

Anonymous said...

Satu hari dalam sejarah islam…

Siti Aisyah r.ha telah di pelawa menghadir majlis makan-makan, bila makanan terbentang depan mata, dan apabila makanan di suapkan ke mulutnya, Siti Aisyah r.aha yang merupakan ‘ibu kepada semua orang islam’ telah menangis…

Sedang air mata mengalir di pipi, beliau berkata…

“Rasululullah SAW tak pernah makan roti yang sebegini lembut semasa hayatnya bersamaku..”(lebih kurang maksud)

Siti aisyah berkata lagi…
“Roti yang biasa Nabi Muhammad SAW makan, adalah roti yang keras dan murah, itupun baginda tidak dapat makan sampai kenyang..(kerana sedikit sahaja yang ada dan sering di bahagi-bahagikan)”

Riwayat lain Aisyah berkata:
“Baginda tidak pernah makan kenyang selama dua hari bertutut turut walaupun dengan roti jagung dalam sepanjang hayatnya sehinggalah kewafatanya…”

“Pernah satu hari bila tiba waktu berbuka puasa.., tiada apa apa makanan di rumah kami, melainkan hanya sebiji kurma, maka Rasulullah telah mebahagikan kurma itu kepada dua bahagian, satu untuk aku dan satu lagi untuk baginda, dan itulah sahaja juadah kami berbuka puasa…”

Asbab pengorbanan sahabat yang tinggi, maka bukan sahaja dari perkara HAK hidayat tersebar, tapi daripada perkara batil juga boleh jadi asbab hidayat..

Dan hari ini, apabila ummat islam termasuk aku tidak membuat pengorbanan ke atas ugama, melalui perkara Hak pun hidayat boleh tersekat.., jika dulu Dajjal sebesar besar batil pun boleh buat ‘dakwah’, tapi hari ini orang islam, manusia terpilih, ummat terbaik pulak yang telah menghalang dakwah!!!

Ada ustaz dan ulamak yang menghalang dakwah..

Dalam masjid orang boleh bergaduh, Dalam majlis ilmu boleh caci mencaci, dalam majlis membaca Al-quran masih ada unsur maksiat, menyebabkan manusia makin jauh dari hidayat Allah.., ada yang lari dari pangkuan Allah(murtad)

Semua ini adalah gara gara aku orang islam yang perasan sibuk berkorban untuk dunia.. ikat perut kerana dunia, berpeluh dan letih kerana dunia, dan menitiskan darah serta air mata kerana dunia..!!!

Cuma... Pernah tak korang ‘sembelih’ perasaan cinta korang pada anak isteri demi kerana Allah?

Tak salah cinta isteri dan anak-anak, Cuma tak boleh lebih dari 3 perkara..

Sebab tak sama 83 dan 38..

Allah berfirman dalam Al-quran lebih kurang maksud janganlah kamu melebihkan 8 perkara dari 3 perkara:

8 perkara itu adalah:

1-isteri

2-anak

3-saudara

4.kaum keluarga

5.harta

6.perniagaan

7.rumah

8.ibu bapa

dan 3 perkara pulak adalah:

1.Allah

2.Rasul

3.Berjuang jalan Allah..

dalam ayat ni Allah bagitahu jika lebihkan 8 perkara daripada 3 perkara, maka tunggulah azab Allah..oh..aku sangat perlu belajar ‘sembelih’ perasaan cinta pada anak isteri demi kerana Allah…

repost dari Hamka "Sudahkah anda berkorban?" 2006

subblogger said...

Salam,

Rasanya takde satu pon di sini menafikan ilmu itu sangat penting. Dlm bulan Ramadhan, amalan berjemaah terawih sepatutnya dilakukan 20 rakaat. Tazkirah boleh dibuat pada waktu @ di bulan lainnya selain bulan Ramadhan.

" Walaupun terdapat khilaf tentang bilangan rakaat dalam solat tarawikh, jumhur ulamak menyatakan solat tarawikh itu dua puluh rakaat dan tidak termasuk solat witir. Pada zaman Saidina Umar bin Al Khatab, beliau menghimpunkan satu jemaah solat tarawikh dan diimamkan oleh Ubai bin Kaab. Disebutkan dalam satu riwayat:daripada Abdul Rahman bin Abdul Qari, bahawasanya dia berkata” Pada satu malam bulan Ramadhan, aku keluar ke masjid bersama Saidina Umar Ibni Al Khatab. Didapati bahawa ramai orang yang mengerjakan solat tarawikh secara berasingan dan ada yang mengerjakan solat secara berjamaah dalam satu imam dengan berkelompok-kelompok”. Maka Saidina Umar berkata” Aku berpendapat, sekiranya aku himpunkan mereka mengerjakan solat dengan satu imam, sesungguhnya ia adalah terlebih afdal dan terlebih dekat dengan kebaikan. Kemudian Saidina Umar berazam dan menghimpunkan mereka itu bersolat di belakang Ubai bin Kaab. Kemudian pada satu malam yang lain, aku keluar bersama Saidina Umar ke masjid dan kami melihat orang ramai mengerjakan solat tarawih secara berimam kepada seorang imam(Ubai bin Kaab). Lalu Saidina Umar berkata”sebaik-baik Bid’ah ini” (Riwayat Bukhari)

Jelasnya apa yang diperkatakan oleh Saidina Umar boleh diikuti kerana ia termasuk dalam sunnah Khulafa AR Rasyidin sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
”Hendaklah kamu sekalian berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafa ar Rasyidin selepas peninggalanku”
(Riwayat Abu Daud dan At Tirmizi)

subblogger said...

Dlm bab dakwah khususnya dari pintu ke pintu, semua org Islam dah ada kemampuan sbb Allah dah bagi tahu umat ini adalah umat yg terbaik. Org bisu pon boleh buat, apatah lagi kita yg Allah beri nikmat lidah ini.

Cuma luangkan masa utk berpraktikal. Malahan ustaz yg first time pon ada yg tercungap2 apatah lagi org2 awam di kalangan kita. Dakwah ini beri iman dan sifat rendah diri..p ketuk pintu. Klu kena marah herdik, itu satu kemanisan.

Alhamdulillah, sekarang ada jemaah di kampung saya, seorang ustaz, 2 pelajar institusi dakwah dan selebihnya orang awam. Mereka keluar khuruj di akhir 10 hari Ramadhan.

Anonymous said...

maybe entry ni 'ikut nenek moyang' yang paling hampeh yang penah aku baca dalam blog..

bilamana...tak abih2 isu 8 atau 20 rakaat...
bilamana..takde masa lain ke nak bagi tazkirah...
bilamana...dah mula ada jemaah ikut aje tanpa gunn akal...

walaubagaimnapun... teruskan usaha dakwah..

-taz-

Anonymous said...

Perbincangan semakin panas ni ... mehla saper lagi nak post comment terhibur gak aku baca komen korang sumer

Ismi Ijmi said...

sumenye dok bantai hamka pasal tazkirah.. hamka bukan bantai tazkirah,tp pemasaan biaq la btoi. ustaz nasim (darul kauthar) pun ckp solat 20 rakaat terawikh lg afdhal,nape la ney mostly surau masjid wat trawikh 8 dan tazkirah lak??

"ILMU IALAH BAGAIMANA KITA DAPAT MENGETAHUI KEHENDAK ALLAH PADA MASA DAN TEMPAT YANG BETUL"

Muhd Alfateh- Syeikhul Hira' said...

Wahai HAMKA.. aku dah bace lame dah blog ni dah promot dekat beratus2 org jugaklah...

Tapi, setelah membuat berapa research dgn mereka yg arif, aku putuskan yang entry ni adalah paling HAMPEH selame aku amek update blog ko..

dan aku rase ni kali terakhir aku berperasaan begitu....

(janganlah memisahkan agama dgn kehidupan bro..... Kesyumulan Islam, hang akui bukan?)

charisteas86 said...

wei syeikhul hira'..kalau hang btl2 rase blog ni hampeh..blah je la..ni note untuk diri die sendiri..kalau ko rase bagus..keep it up..kalau x ko, blah je..banyak lagi blog2 yang aku rase sesuai dengan kau..chow..zass!!!!.......

Anonymous said...

-NAK BAGI NANGIS LAGI..

“lakum di nukum wali yadin”….

Mengapa Allah tak menolong org islam?
Ingat dalam sejarah islam, kemenangan hanya apabila Allah membantu kita…ahli badar 313 orang adalah mereka2 yg telah menunaikan hak da'wah pada org kafir selama 13 tahun di mekah…, merka amal ma'aruf dan nahu mungkar!!, so logic Allah bantu mereka…tapi hari nih kita ingin berperang dengan orang kafir, sudah berapa lama berda'wah kepada mereka..satu jam? Seminit?menangislah kawan..

(Akulah yang patut menangis!!!)

Negara yang aman bukanlah satu kejayaan…
Negara yang di serang pula bukanlah satu kegagalan..

Kejayaan adalah dapat taat perintah Allah!!!
Dalam Negara aman ada perintah Allah, dalam Negara perperanganpun ada perintah Allah…

Nabi dan para sahabat r.a dalam perperanganpun solat berjemaah, tapi ummat islam yang bukan dalam perperangan selamba tinggal solat jemaah kerana sibuk tengok cerita perang...

Di ulangi!!

Kejayaan bukan dalam Negara aman, dan kegagalan bukan dalam Negara perperangan, dalam Negara aman ada perintah Allah sekian-sekian, dalam Negara perperangan ada perintah Allah sekian-sekian, kejayaan adalah bila dapat taat perintah Allah!!!
Orang palestin nak pergi solat berjemaah, tapi tak dapat kerana di halang oleh tentera yahudi, tapi malaysia sekarang Negara aman tapi masjid masih kosong, orang palestin patut menangis tengok rakyat Malaysia yang di uji kemewahan ini!!!!

(aku patut menangis sekali lagi-tapi takde air mata kerana hati aku keras..oh!!!)

Seorang yang berpakaian macam ustaz bertanya padaku:

“kenapa ummat islam sekarang tidak bersatu padu? Mengapa UMNO, PAS, ABIM, JIM, SYIAH, SUNNI, TABLIGH, AL-ARQAM, TALIBAN, AL-QAEDA, IKHWAN bla bla bla… (etc..etc.. 73 semuanya) tidak bersatu padu?
Bukankah baik jika semua jemaah islam ini bersatu?

Aku yang 'bukan ustaz tapi di rujuk orang' lalu berkata:
Jika burung helang di ikat salah satu kakinya dengan burung merpati dan salah satu kaki burung merpati di ikat pula dengan burung sendidik.., mana mungkin burung-burung ini boleh terbang dan sampai ke distinasi?

Pengabungan ini tidak akan dapat di buat kerana distinasi setiap burung itu berbeza, begitu jugak dengan gerakkan so call Islamic yang kau sebutkan itu, setiap gerakkan mempunya distanasi yang berbeza dan musuh utama yang berbeza(rujuk post sebelum tentang musuh) !! Maka nasihat aku setelah berbuih nasihat engkau, jika kau rasa apa yang kau buat benar, maka ‘bismilah’, go on dan berikhlaslah!!!

“lakum di nukum wali yadin”….

repost dari Hamka
http://keretamayat.blogspot.com/2006/12/kenapa-ummat-islam-di-tindas.html

bakalmayat said...

"PERATURAN MEMBACA BLOG KERETAMAYAT"

"Jangan jadi SLOW"

p/s: Sila patuhi peraturan

Anonymous said...

buat ke sekian kalinya , aku nak menulis lagi...

aku penah membaca di blog ini, umat Muhammad s.a.w ...kehebatannya terserlah apabila wujud kesabaran dalam diri...
sabar dalam ertikata redha dan menerima apa jua keadaan dengan hati yang terbuka tanpa buruk sangka....

dan..itulah jawapan yang aku dapat selama mencari..namun , ALLAH punya kuasa...

rupa-rupanya...dugaan yang paling aku tak duga dan sama sekali tak menduga adalah dugaan KESENANGAN...

Umat dulu Allah uji dengan kesusahan, nak lihat taraf SABAR...
umat akhir zaman Allah uji dengan kesenangan , nak lihat adakah kita kufur atau SYUKUR...

Ya Allah, salahlah aku selama ini jika anggapan ku, kesusahan itu satu ujian..salah lah aku selama ini, jika anggapan aku , kesusahan itu cuma milik aku...

Ya Allah , kau bagi aku kesenangan, kau bagi aku kesihatan, kau bagi aku nikmat...rupa-rupanya tersembunyi suatu rahsia...adakah aku akan lebih dekat dengan MU atau makin jauh....

Ya Allah , selama ini aku bercita-cita untuk hidup sezaman Nabi ku, agar aku dapat melihat wajahnya, agar dapat aku dengar suaranya, agar aku dapat berkongsi deritanya... namun aku sedar kini..aku tak upaya Ya Allah...sedangkan sedikit kesusahan yang kau berikan..aku tewas...bagaimana pula jika makananku nanti hanya sebiji tamar, tidurku nanti beralaskan tikar, kenderaan ku nanti seekor kaldai..ooohhh...

jauhnya aku.....

cuma doaku Ya Allah...doaku Ya Allah ...hanya satu...

bangkitlah aku di akhirat bersama Nabiku...amin


p/s : sebahagian isi aku dapat dari tazkirah subuh tadi...

-putat-

Anonymous said...

Salam..

dalam khazanah en.Hamka masih lagi terdapat beberapa siri Tajuk yang lebih kejam, dahsyat dan bakal membentuk demonstrasi jalanan dengan sepanduk yang bermacam-macam, hal demikian adalah kelebihan perasan diri lebih betul dan perasan diri lebih bagus daripada korang semua, maka inilah tingkatan ujian bagi orang-orang yang terpilih bagi Allah SWT demi untuk memurnikan iman dan amal mereka kepada Allah SWT, sebagaimana Azazil yang pernah berlaku taat sehingga menyukakan Allah SWT (dapat title ketua para malaikat lagi) dan apabila ujian untuk taat perintah Allah supaya sujud kepada Nabi Adam AS, maka dengan rasa terbakar perasaan 'ana khairu min hu'..

semua daripada pembaca blog Hamka yang terasa 'ana khairu min hu'..

pls chek balik niat, baca blog hamka dgn tujuan perbaiki diri Insya Allah akan dapat manfaat, kalu setakat nak bergaduh dan cari pasal sementara syaitan dah kena ikat, pastu tak puas hati pulak dan rasa besh bila rasa 'ana khairu min hu'

repost Hamka tajuk
http://keretamayat.blogspot.com/2006/10/selamat-deeparaya_20.html

Tuan-tuan yang mulia, Allah sangat suka kepada mana-mana hambanya yang bersifat merendah diri…

Di beritakan bila Nabi Musa A.S di Tanya orang: adakah siapa yang lebih baik dari tuan?
Lebih kurang cerita Nabi Musa kata takde,
Maka Allah tegur dan perintahkan Nabi musa bergi belajar ugama dengan Nabi Khidir… oh!

Di beritakan juga apabila semua para Nabi Nabi di waktu berjumpa dengan Allah dan di Tanya oleh Allah:

SIAPA KAMU?

Ada yang jawab:

“aku Nabi Allah”

“aku kekasih Allah”

“aku Kalamullah”

“aku manusia terpilih”

Tapi bila tiba giliran Nabi MUHAMMAD SAW, jawab Nabi:

“aku adalah anak yatim..”

(…..)

Nota: jika korang berkeras jugak nak cakap saya lebih baik dari sipolan-itu adalah larangan ugama, jika nak cakap jugak-boleh! cakaplah saya lebih baik dari saya yang semalam!!!

-siapa saya?
-saya ialah belum pernah dapat solat terawih 20 rakaat dalam bulan nie.. isk sedih sgt iman lemah,
-saya solat terawih 8 rakaat pun boleh kira dengan jari.. wawa
-saya solat fardu pun boleh miss sebab tak bangun sahur atau bangun sahur.. wuawua

Unknown said...

ish ish ish tak abih lagi rupanya....

dah la tu mari kita tumpukan untuk tingkatkan amal di malam-malam terakhir ramadan ini. dok berdebat je apa pun tak jalan.

kita tutup majlis ini dengan tasbih kifarah...

PuTeRi CaHaYa said...

Daripada Abi Salamah B. 'Abdirrahman, bahawasanya beliau pernah bertanya kepada 'Aisyah radhiyallahu 'anha:

(Beliau bertanya) Bagaimananakah solat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam ketika di bulan Ramadhan?

('Aisyah menjawab) Apa yang dilakukan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam sama ada di bulan Ramadhan mahu pun di bulan-bulan selainnya, beliau tidak pernah solat malam melebihi sebelas raka'at. Beliau solat empat raka'at, jangan ditanya tentang bagus dan panjangnya. Kemudian beliau solat lagi empat raka'at, jangan ditanya tentang bagus dan panjangnya. Kemudian beliau menutup dengan tiga raka'at solat (witr). Aku bertanya (kepada Rasulullah): Wahai Rasulullah, adakah engkau tidur terlebih dahulu sebelum melaksanakan solat witir?

Rasulullah menjawab: Wahai 'Aisyah, mata aku tidur, tetapi hati aku tetap berjaga. (Hadis Riwayat al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab Solat Tarawikh, Bab: Kebaikan Ramadhan, 7/138, no. 1874)

Yang lainnya pula :

Dari Jabir B. Abdillah radhiyallahu 'anhu, beliau berkata: Bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam pernah bersolat bersama-sama kami di bulan Ramadhan sebanyak lapan raka'at lalu beliau melaksananakan (solat) witir. Pada malam seterusnya (keesokkannya), kami pun berkumpul di masjid sambil berharap (menunggu) beliau akan keluar ke masjid. Kami terus setia menanti beliau di masjid sehingga datang waktu fajar. Kemudian kami pun menemui beliau dan bertanya:

Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami menunggumu tadi malam dengan harapan engkau akan bersolat bersam-sama kami.

Beliau menjawab: Sesungguhnya aku bimbang sekiranya solat tersebut menjadi wajib ke atas kamu. (Hadis Riwayat ath-Thabrani, al-Mu'jam ash-Shoghir, 2/127, no. 526. Abi Ya'la, Musnad Abi Ya'la, 4/370, no. 1762. Ibnu Hibban, Shahih Ibnu Hibban, 10/289, no. 2450. al-Hafiz Ibnu Hajar mengisyratkan kesahihan hadis ini di dalam Fathul Bari, 4/108. al-Albani menghasankannya di dalam Kitab Solatut Tarawikh, 1/21)


Salam...moga dirahmati Allah hendaknya...

...zUlaIkHA... said...

salam ziarah...

salam Ramadhan...

permulaan setiap amalan adalah niat..
pape saje yg kita nk wat bergantung pada niat kita...tapi niat tu hanya Allah saje yang tahu coz penglihatan kita tak cukup hebat untuk menembusi hati..meneropong niat orang lain tu..

nway...di tempat sye pule berbeza..sye tak puas hati sket coz bacaan surah ntok imam is fixed..so setiap malam,jemaah akn dengar bacaan surah lazim yg sme...wlupun ia tetap ayat al-quran namun kadang-kala hati ni teringin juga nak menghayati bait-bait kalam Allah yang lain untuk setiap malam Ramadhan tu...

ShafiQ said...

Assalamualaikum,

Mintak tolong buatkan satu post lengkap tentang Sunnah Nabi Muhammad S.A.W. Nak tambah mana yang kurang, buat mana yang belum.Mudah-mudahan.
Insya-Allah.

Anonymous said...

HARAP SEMUA HARAP ANDA DAPAT BACA.PENTING SANGAT2...

kpd hamka-anda ni ustz ke orang biasa je..klu ustaz bleh tahan jgk..klu orng biasa x yah memandai la soal agama..buruk padahnya..ilmu br sedikit sdh lantang menentang..apa kte ada suarakan pnpdt anda ni kpd orng2 alim agama dlu..bknnya luahkn kt blog..bkn apa ramai kt luar sne yg x tahu sngt ttng hukum hakam ni..silap2 tindakan anda ni leh bwt diorng makin terpesong plak..makin sesat plak..

baru2 ni sy de dngr ceramah dr seorang ustaz..menurutnya lepas sembahyang 8 rakaat kita boleh bwt macam2..sme de nk bwt tazkirah ke,nk baca quran sekejap ke atau pun apa2 shja la..itu bnda baek xperlu ditentang.x nk bwt duk diam2..jangan tentang..bila anda luahkn rse x puas hati bwtkn akan jd x betul plak..cakap pasal politik?politik dngn islam berkait rapat.

pastu soal 8 atau 20..bknnye sbb nk bwt lebih ke apa..ada yg berpegang kpd 8 dan ada yg berpegang kpd 20..jd x timbul soal yg mane bwt 8 bila 10mln terakhir tu x ok.spatutnya kne bwt 20 sbb dh 10 mlm terakhir..nmpk sngt anda jahil..dah diorng berpegang kpd pendapat 8,jd 10mlm terakhir pun bwt 8jgk la..x kn nk ubah pegangan plak bila tiba 10mln terakhr..klu anda nk bwt 20 bwt la..tp jngn komen kt surau2 yg bwt 8 rakaaty walaupun dh masuk 10 mlm terakhir..sy betul2 kecewa dngn anda..ramai orang yg baca blog anda..dan mungkin ramai nanti yg terpengaruh dngn fahaman sonsang anda..mintak jauh la ye..laen kali soal agama,x puas hati ttng agama jngn cpt berpendapat dlm blog..jumpa alim ulama,ustz2..tnye..jngn jmpe orng biasa..klu hang jmpe orng biasa mmg la jwpnnya agak kurang memuskn..g la tnye ustaz2 yg mengajar kitab..jngn nk memandai2 ttng agama..nanti makin rmi plak yg sesat

DARI-HAMBA ALLAH KECEWA

Anonymous said...

SOAL AGAMA TOLONG JANGAN BERPENDAPAT MELAINKAN ANDA MEMPUNYAI ILMU YANG CUKUP ATAUPUN ANDA TELAH MEMPUNYAI JAWAPAN HURAIAN DR ALIM ULAMA..

JIKA ANDA HANYA MEMIKIRKN HANYA MELAUI LOGIK AKAL DAN RELEVEN SHJA DNGN MENGETEPIKAN PENDAPAT DARI ALIM ULAMA ITU YG BOLEH BWT MAKIN RAMAI PEMBACA JADI SESAT..BERPENDAPT TENTANG ISLAM X BOLEH MELAINKAN ANDA MEMPUNYAI ILMU YANG CUKUP UNTUK MENGHURAIKANNYA.MAKSUDNYA SBLM NI ANDA TELAH BERGURU DAN MENDALAMI ISLAM SEDALAM2 NYA.BARU ANDA BOLEH BERPENDAPAT..TOLONG LA YE..JNGN SEBARKAN FAHAMAN IKUT YANG ANDA RASA SEMATA-MATA..KLU DE X PUAS HATI JUMPA USTAZ2 YG MENGAJAR KITAB..PASTU SUARAKAN APA YG ANDA RASA..KLU X PUAS HATI JUGA..ANDA LAH JADI ULAMA..BLAJA MACAM DIORANG BLAJA.KHATAM SEMUA KITAB2..PASTU BARU KLUARKAN PENDAPAT ANDA..MASA TU MUNGKIN SY PUN AKAN MENDENGAR PNDPT ANDA SBB TIME TU ILMU ANDA DAH PENUH DIDADA

bakalmayat said...

Blog ustaz:

http://hambalialorstari.blogspot.com/

Sambarono said...

salam hamka.......
tq tegur bro......
terlebey dahulu,selamat hari raye juga!
erm....
camni bro.....
politik ni pelbagai bro makneye,xsemestinye politik dunia sahaja,politik kuarge,politik ni mcm2 kan,bro sure tau ye.....nnt try wat pasal pembahagian politik ea...
nak gak bc ur idea....
menarik n len dr org len.....:)
but pasal ble masa raye pun isu politik diutarakan,kalo kite pandang dr sudut +ve bro,maybe ustaz tu nak ingatkan kite pasal politik yg ade di ngr kite ni maybe da xbtol......
n sape agey yg ley btolkan kalo bukan rakyat...btol x?
ni sekadar pandangan la bro...
kalo xsetuju xpe....
erm....
kekadang ape yg terlihat dr blogger2 ni,kekadang ianye dr nafsu sendiri......
n ble bc komen2 dr anonymous2 yg byk ni,byk yg ckp ur blog ni cam ley terpesong akidah kan....
bro kna amik notes kat situ la ea...
kekadang kite sendiri xsedar...
now da 10 mlm terakhir kan....
jom same2 tingkatkan amalan...
hehe
salam dr sambarono.......

~sorry kalo xmembina

Anonymous said...

insan hina-salam hamka..selepas sy baca tulisan saudara pastu baca komen anonymous2 ni mmg betul lah..saudara terlalu berpendapat semata-mata..sepatutnya saudara kne tnye ulama,ustaz2..bkn tye pndpt orng biasa semata-mata..dan jika ada kemusykilan spatutnye kne mntk pndpt ulama bknnya berpendapat ikut fikiran saudara..bahaya tu..sbb turut mempengaruhi pndpt orng laen yg krng berpengetahuan..

Anonymous said...

sebenarnye menulis blog ni kadang2 ada baiknye... tapi jgn lupa jgak pada buruknya.. jgnkan soal agama... soal2 lain pon boleh wat org bergaduh, di saman, kene lokap..jadi..kalo soal2 agama ni apetah lagi.. n apetah apetah lagi membincang soal agama dengan suara yg lantang...apetah apetah apetah lagi bincang soal agama dengan lantang + salah..??

aku dah baca topik2 lain yg lu tulis..baik2 n bnyk memberi kesedaran pada muda mudi yg ingin menambah ilmu pengetahuan..sehinggakan hari2 bukak blog ni membacanya... tapi takut jika ada segolongan yg terlalu excited n sntiasa stuju dngn words lu ni trus menyokong walaupon berlaku kesilapan...contohnya charistea86 yg mengeluarkan komen macamtu... n aku pasti golongan ni mestila besar.. n akhirnya siapakah anda? dimana anda?

ada yang bercakap ustat nasim kata lebih afdal terawih di buat 20 rakaat.. tapi kalo diantara buat 20 rakaat dan 8 rakaat diikuti tazkirah ..yang mana lebih afdal??
atau buat 20 rakaat dan tazkirah... lebih afdalkah?

islam itu mudah... tak pernah menyusahkan kita hamba2-Nya... contoh mudah yg boleh diambil ialah solat jamak dan qasar ketika bermusafir...salah satu cara yang Allah beri utk permudahkan amalan kita...

ttg solat terawih ni bukan la satu isu yg besar sama ada 8 atau 20.. sebab itu amalan sunat... siapa yg buat lebih.. lebih la pahalanya insya'Allah... tapi menuntut ilmu itu kan wajib... kalau kita gantikan yang sunat dengan yang wajib itu bukan kah lebih baik?..dan amalan sunat itu masih boleh dilakukan selepas selesai amalan wajib itu... bulan ramadhan lah bulan ramaiorg yg akan datang ke masjid...dan di kesempatan ini lah yang kita kene ambil tuk bertazkirah.. ingat mengingati disamping dapat melakukan perkara yang wajib itu.....

penulis pon mungkin lebih paham ttg hal ini..n aku tgk komen2 anonymous pon bnyk yang baik2..

cadangan dari aku... bnykkan la topik2 nasihat dan nota2 agama yg dah terbukti kesahihannya... dan jgnlah lantang sgt keluarkan perkataan lebih2 lagi bile ia hnyalah mengikut pendapat anda..tak baik macamtu..... ok

~dari aku yang sgt kekurangan~

Anonymous said...

salam. saya di sini sekadar memberi pendapat sahaja. harap dapat diterima.

20 atau 8, tidak menjadi masalah sebenarnya, dlaam menunaikan solat tarawikh. Yang penting ikhlas. Jadi, sekiranya sesebuah masjid menagambil kptusan untuk menunaikan solat tarawikh 8 rakaat, maka janganlah kita marah2. Orang selalu cakap, yang membuat 8 rakaat jangan menghina, yang buat 20 rakaat jangan mencaci.

maaf jika ada terkasar bahasa.
wassalam

Anonymous said...

kpd hamka..jika anda bercita-cita untuk berpendapat ttng agama secara bebas boleh..tapi pastikn anda seperti alim ulama jgk..bukan ustaz tau..ustaz hnya menyampaikan kembali apa yg ulama ckp kpd orng ramai..ulama ni seseorng yg ilmunya tinggi sngt2nya dan beliau akan berpendapat mengikut ketinggian ilmunya dan juga kebijakpandaian akalnya..membacakan pendapat anda shja saya rasa anda terpisah dari salah satu ni..dan kepada pembaca2 semua..jngn terlalu cepat pendapat orng yg kita x tahu asal usulnya,dimana ilmunya dan siapa orngnya..soal agama carilah orang2 agama yg kita kenali siapa dirinya,dimana dia belajar,siapa gurunya,dan sejauh mana peribadinya dan solatnya..jika hnye merujuk orng yg dianggap berilmu agama di alam maya ni tetapi kita x tahu asal usulnya..hmm..berhati2 la..bnyk yg sesat dr yg betul.jadi kembalilah kpd islam yg sbnr..rujuk alim ulama yang dikenali dan saheh ilmunya.kita sama jerk...bknnya ulama dan bukan pula ustaz.cuma yg lebihnye ko adalah pandai menulis dan sedap pula berpendapat tampa berguru terlebih dahulu

Anonymous said...

APA KO TULIS NI HAMKA..Hmm..nama dah cam ulama dah.hamka..ulama terkemuka indonesia..knp x taruk nama iman syafie ke..hambali ke..-hentikan berpendapat..kerna kamu telah bnyk menyesatkan kan orng dngn pemahamanmu..kamu membina satu fahaman yang bercampur antara kebenaran dan kesesatan..hentikan..hentikan..hentikan..betul..ak setuju pendapt yg laen..orng laen patut jangan layan sebarang blog yg berpendapat ttng islam...knp malas sngt..g la surau,masjid,slalu blaja agama,baca buku agama,cr ustaz,,jngn malas sngt..hnya dngr je pndpt dr ustaz internet yg diragui pndptnye.mane leh camtu.x de jln mudah nk menuju ke syurga..berusaha la sket..g blaja agama kt luar sne..ramai ustaz2 yg diiktiraf yg boleh dicari.apa ssh..knp?dh x percaya kt ustaz2 kt luar??diorng semua x betul??..nk jgk percaya kt pendapat yg dtng dr mana tah..lantak la..kubur masing2 so sendiri mau ingt la

Anonymous said...

jika awk ulama ataupu ilmuan islam yg sbnr letak la gambar awk..asal mana..blaja tinggi mana ilmu agama..awk berguru nga sape..baru la orng boleh percaya pd awk...saya pun musykil..yela sy x knl awk..jadi sy rasa pembaca kne bijak dlm membaca blog.soal agama batter rujuk uztaz2 la..jngn layan pndpt agama dr orng yg diragui statusnya terutamanya di blog2 ini...sungguh mudah menuju kepada kesesatan.sbb nya?sbb kita x tau sejauh mana kebenaran dan ilmu agama sipenulis..ye sy jgk sepndapat ttng ini-wanita timur

Lelaki dari arah timur said...

Anonymous dan/@ wanita timur, baca kat sidebar. Jangan jadi slow kerek (character). Perasan disalahkan?

p/s - guna huruf kecil dahler.

Anonymous said...

aku nak menulis lagi...

sebab aku sayang hamka lah aku nak tulis lagi...

aku suka sangka baik sebab tu aku nak menulis lagi ..sebab apa aku nak menulis lagi...sebab aku sayang hamka... :)

aku setuju, kalau hamka ...kata dia peduli apa... sebab ni blog dia..ni 'rumah' dia...apa ko kisah..


tapi sebab aku sayang hamka lah aku nak kata...
bukan senang nak buat dakwah...
lagi2 tulisan / karangan datang dari pandangan peribadi...

satu hari, ada orang datang rumah aku, katanya ziarah aje...dia tanya kenapa anak tangga rumah tuan ada 8 , aku kata kenapa? takde lah ..katanya anak tangga rumah dia ada 20...oooo kata aku..

lalu aku jawap..oooo alhamdullilah ..tuan punya rezeki lebih...maka aku pun kata padanya...tuan jangan lah hina aku yang bertangga 8...
katanya..abih ko nak aku buat apa?..jawap aku ...'doakan aku agar sama2 mempunyai rumah bertangga 20'...

-putat-

Anonymous said...

dah mula ada penyokong fanatik..kesian kpd kau wahai penyokong..x prnh blaja agama pastu jmpe plak bnda yg x betul..sy nk tnye penyyokong fanatik ni..sebelum ni kau ada x blaja agama kt mana2.slalu dngr kuliah kt masjid ke.bersol jawab dngn ustz ke.hmm..sy rse cam x jerk..sbb sokong membuta tuli.kesian.kembalilah pd ajaran islam yg sbnr,,jngn lantang berpendapat jika kita bukan ulama..ikut la pndpt ulama dan uztaz2 kt luar sne..tp masalah jgk..sb ramai yg dh hilang kepercayaan kt ulama..jd merekapun mencarilah orng yg boleh dianggap ulama..boleh dianggap hero agama.apabila bercakap best je terus sokong.yang diraguinya statusnya.ilmunya dan tarafnya.lalu dijadikan rujukan..yg x tau dtng dr mana,mana asal usul nya.knl pun x.slalu2 la dngr ceramah ustz2 yg diiktiraf..tuan guru harun din ke..boleh tahan la jgk dr dngr pndpt orng yg dtng dr mane tah..kte pun x tahu..bahaya tu..ni soal islam..bukannya soal kereta rosak.carilah jln yg terbaek..muga kita semua dpt petunjuk

Anonymous said...

Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan.. maafkan aku wahai bakal mayat sekalian

Baik yang kaya raya atau yang hina dina.
Yang bekerja panjat tiang letrik atau yang kerja gali lubang kubur.
Yang mampu beli teket kapal terbang atau yang hanya mampu tumpang lori muatan panjang.
Yang menjaga tutur bahasa atau yang mencarut sepanjang masa.
Yang menasihat macam bendahara melaka atau yang membebel macam mak nenek gila
Yang tau hokum hakam dan yang hidup lintang pukang
Yang sibuk memanjang atau yang perasan sibuk
Yang alim dan yang zalim
Yang pandai dan yang keldai
Yang berbudi bahasa dan yang tak reti bahasa
Yang mengundi dan yang merosakkan undi
Yang masbuk dan yang khuyuk
Yang Afdal dan yang bedal
Yang bodoh dan yang bangang
Yang tak bayar hutang dan yang bayar riba..
Dan tak lupa juga yang belum bayar zakat...

Atau sesiapa sahaja, samada yang masih sihat atau yang dah menghampiri mayat.
Sama ada pembaca senyap atau pengkomen setia,
Sama ada yang glamer atau yang tumpang glamer

Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan.. maafkan aku wahai bakal mayat sekalian

Maafkan aku yang selalu bercakap bahasa tua, korang bercakap bahasa muda, bahasa tua nasihat di dada, bahasa muda nafsu gelora!(perasan muda kononnya aku..ish)

Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan.. maafkan aku wahai bakal mayat sekalian

Aku bercakap satu bahasa, dan aku tak pandai berdolak dalih, maafkanlah aku dengan segera akan segala apa yang tak kena dengan penulisanku ini, aku tak paksa korang baca blog ini, dan aku hargai umur yang korang habiskan dengan membaca blog ini, maafkan aku kerana telah banyak mencuri umur korang yang berharga dalam menghabiskan setiap entry aku ..oh!

Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan.. maafkan aku wahai bakal mayat sekalian

Maafkan aku sahabat, jika buat korang rasa pedas dan nak marah,
buat korang rasa terhina dan ternoda…
Buat korang rasa terkucil dan terkuncil,
buat korang berak tak puas dan kencing tak lawas!

Maafkan aku wahai kawan.. Maafkan aku wahai makhluk tuhan.. maafkan aku wahai bakal mayat sekalian

Maafkan aku yang jahil sejahil-jahilnya bab-bab ugama, sekiranya korang rasa ada manafaat dengan membaca blog ini, berdoalah kepada Allah akan hal-hal kebaikkan, dan isk..isk.. sekiranya korang teringat, sertakanlah aku seorang hamba Allah yang berdosa ini dalam doamu, aku adalah seorang peminta, dan selalunya seorang peminta yang hina seperti aku mempunyai hak yang harus di tunaikan.., doakanlah aku supaya selamat dari azab api neraka!! Isk,,isk..

Satu lagi korang yang perasan dirinya aku umpati atau mengutuki, terkutuk dan di kutuk, Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan.. maafkan aku wahai bakal mayat sekalian

Sebenarnya..aku tak tujukan kutukkan ku kepada seorang individu sahaja. tapi,
Aku tujukan kepada umum, kepada semua orang yang ada jugak buat kesalahan yang sama dan termasukklan diri aku sendiri, berserta ahli keluargaku, so, bila baca relax, jangan emosional.., tenang, peace..yang pahit itu ubat, yang manis itu madu, di telan pahit hendak di buang tak terasa sayang ke?

Anonymous said...

Sesunggunya, bila berlaku sesuatu peristiwa: yakinlah bahawa semuanya adalah dalam kehendak, kudrat, izin, perintah Allah Subhanahuwataala!

Orang kapir bunuh orang islam pun dengan kehendak, kudrat, izin, perintah Allah Subhanahuwataala!
Negara kita di landa bala dan tragedipun dengan kehendak, kudrat, izin, perintah Allah Subhanahuwataala!

Gugurnya daun di hutan, bergesernya pasir di lautan, adalah dalam kehendak, kudrat, izin, perintah Allah Subhanahuwataala!

Naiknya harga minyak, turunnya harga Handphone, adalah dalam kehendak, kudrat, izin, perintah Allah Subhanahuwataala!

Korang yang selalu baca blog inipun adalah dengan kehendak, kudrat, izin, perintah Allah Subhanahuwataala!

Jadi secara umumnya, jangan cepat menghukum sedang ilmu tak sampai selubang jarum,
jangan cepat berfatwa sedang masih terkial kial mencari makna takwa,
Yang hina jangan lah terus di benci,
Yang mulia janganlah gila bersanjung,
Yang berdosa janganlah di pulaukan,
Yang bersalah janganlah terus dikeji,
Yang murtad baliklah dan belajarlah jurus”gaya pulang ke pangkal jalan”..

Sebab, ...
dosa mana yang tidak terampun,
Pahala mana yang boleh riak,
Jatuh mana yang tidak ke bawah,
Rebah mana yang tidak tumbang,
Kentut mana yang tidak busuk,
Bodoh mana yang tidak bangang,
Neraka mana yang tidak panas,
Setan mana yang tidak jahat,
Nafsu mana yang tidak bergelora,
Mayat mana yang tidak berulat..
Keretamayat mana yang tidak ke kubur...

Sebenarnya kerana ada orang kapirlah maka ada Nabi-nabi yang di hantar berdakwah kepada mereka dan jadi mulia, dan kat Malaysia ni, kerana ada orang kapirlah maka korang dapat berdakwah dan seterusnya jadi manusia mulia,

Kerana ada orang jahillah maka ustaz dapat pahala mengajar, kerana ada pendosalah maka korang si penasihat sukarela dapat pahala dalam usaha menyedarkan mereka,

Setan memang mahluk yang jahat, tapi jangan gunakan alasan di perdaya setan yang membuatkan korang untuk selamba membenci, mencaci, melaknat, mengumpat, mengfirnah, berdendam, bermusuh, berdengki, bertamak, berhaloba!…

sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Allah suka kepada mereka yang memaafkan, maka sekali lagi..wahai kawan kawan!

Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan..maafkan aku wahai bakal mayat sekalian..

Sesiapa yang melindungi aib orang lain, maka Allah akan melindungi aib mereka....
Sesiapa yang memaafkan kesalahan orang lain, maka Allah akan mengampunkan dosa mereka....

Akhir kata, Maafkanlah aku akan makhluk Allah yang hina dan berdosa ini, aku memang jahil dan hina,,korang adalah jauh lebih bijak dan mulia dari aku!!
Sekali lagi maafkan aku sebelum aku melunjurkan kaki menjadi mayat!!!
Maka Maafkan aku wahai kawan..Maafkan aku wahai makhluk tuhan..

repost Hamka http://keretamayat.blogspot.com/2008/11/entry-terakhir.html

Lelaki dari arah timur said...

to Anonymous,

Pabila kau cakap 'sebelum ni kau ada x blaja agama kt mana2". Nampak sangat kau dah meninggikan diri @ melompat2 mungkin? Lalu menanyakan status kealiman penulis walhal dah diberitahu terang2 penulis bukanlah seorang ustaz, hanya nota peribadi & rujuklah ustaz.

Umar r.a dah berijtihad terawih 20 rakaat scr berjemaah..Klu nak wat 8 rakaat, qiam2lah pangjang2 mcm Rasulullah saw dan cara ini imam Syafie rah lebih suka. So, takde hal lah, ikut keikhlasan & amal masing2.

Daripada leteren kau berkenaan artikel ini, Aku paham kau penyokong PAS, jangan marahkan aku kerana tidak meyokong parti kau kerana sy memegang fatwa ulama haram berdemokrasi. Aku juga menghormati ulama2 serta keilmuan yang ada pada mereka, pabila bab2 mencela pemimpin secara terbuka yg menyebabkan fitnah lebih besar, mengumpul orang ramai berdemonstrasi melawan@ menunjukkan perasaan tidak puas hati kepada pemerintah yg masih mengerjakan solat & seumpamanya..aku tak join.

Memang padanlah aku bersetuju pendapat Hamka memang x bijak seorang ustaz dalam ceramahnya selepas terawih mengatasnamakan parti tertentu walaupun sedikit. Semua faham sudah, pabila bab politik, orang Malaysia suka bertegang urat. Dalam masjid, ada orang berfahaman parti ini dan parti itu, nak elak sensitiviti jemaah masjid, lebih elok bertarghib atas perkara yg tidak melibatkan parti2 atau politik. Jika nak jugak, bicaralah berkenaan bagaimana Rasulullah SAW mengembangkan Islam di Makkah Madinah dan bagaimana sahabat2 menakluk 2/3 dunia atas nama Allah.

salam.

Anonymous said...

Harap penyokong fanatik parti XYZ tak salah faham apa yg Hamka tulis.

1)Hamka tak nafikan tazkirah tu adalah perkara baik...sbb tu dia cadangkan, kalu nk wat tazkirah, wat la sbelum magrib atau selepas witir...

2)Hamka tak menafikan boleh wat terawih 8 rakaat...tapi berusaha supaya suasana terawih 20rkt mcm zaman Umar RA wujud kembali...

3)Hamka (dan ramai lagi ummat Islam di Malaysia ni) tak berminat dgn cramah politik yg fanatik sbb di bulan mulia ini nk fokus kepada menghayati Ramadhan dgn iman dan ihtisab dan ulama rujukan kami tidak menjadikan ceramah2 politik saudara sbg meningkatkan iman dan ihtisab ummat...

4)Hamka bukan ustaz/ulama. Tapi pemikiran dia lahir dari ulama, hanya gaya bahsa je yg mnunjukkan diri dia sendiri. Semestinya ulama rujukan Hamka bukan ulama certain parti. Sbb tu bebe org yg fanatik mnykong sstgh parti 'melenting' bila bc entry ni. Dan beb org yg sama rujukan ulama dgn Hamka mnyokong pndpt Hamka.


Ok...ni komen peribadi aku sendiri...khas kpd pnykong FANATIK Parti XYZ (yg TAK fanatik jangan terasa plak eh)

JANGAN PERASAN.

Jgn ingat parti kamu je ada ulama sbg rujukan. Sbenarnya ramai lagi ulama atas muka bumi ini yg menjadi rujukan kami dan mrk bukan calang2 org.

Dan mrk tak menjadikan sistem demokrasi sbg asas perjuangan agama sebagaimana ulama2 kamu mengangkat sistem demokrasi sbg asas perjuangan agama. Sbb tu kamu SLOW bc blog ni.

Mereka tak popular sbb tak msuk TV sbb tak berdemonstrasi atau caci mencaci. Mrk tak menerima sedikit pun upah atas kerja2 agama bahkan mengorbankan harta mrk utk agama.

Mrk adalah hafiz Quran sblum menghabiskan 7-8 tahun mempelajari ilmu Al-Quran dan Hadits. Mempelajari skurang2nya syarah shahih sittah (6 kitab hadits shohih).

Mrk bersungguh2 mjadikan akhlaq Nabi sbg akhlaq mrk, so kami tak pernah dgr mrk caci mencaci sesama Islam, wlau bgaimana buruk pun prngai ssorg Islam tu (yg ske mcaci maki mcm aku ni masih lagi mentah...)

Mrk bsungguh2 mjadikan sunnah Nabi sbg jalan hidup mrk. Mrk tidak memilih hanya fatwa shaja...tetap juga taqwa.
Mereka tak hanya belajar fiqh sahaja...atau tasauf sahaja...tetapi mrk mengimbangkan kedua2 fiqh dan tasauf.

Mrk tak menghukum sst golongan sbgmn sstgh ulama kamu menjatuhkan hukuman 'takkan masuk syurga' kpd parti lawan...

Kamu takkan jumpa kami mnyimpan gmbr/foto mrk krn mrk mlarang sebarang fanatik/taksub thadap ulama tertentu.
(Aku baca buku "Iskandar bukan Dzulkarnain" ada crita kaum Nuh sembah berhala yg sbnrnya nama2 berhala itu adalah wali2 Allah yg terdahulu. Sbb taksub, mrk jadi sesat)
Sedangkan sstgh pngikut Parti XYZ menggantung gambar ulama mrk sebesar2 ada di depan rumah (ni kat kampung aku) dan mletakkan pd baju dsbgny. Siap ada institut pemikiran **** lagi. Parti ABC dan XYZ pun ada...

DAN...aku tak paksa korang dari Parti XYZ supaya menerima pendapat ulama2 ni.
Serius...aku tak paksa...
TAPI...antara ulama Parti XYZ....dgn ulama2 yg ak rujuk skrg ni...aku pilih ulama2 yg ak rujuk skrg ni...
aku TAKKAN menhukum ulama korang...Allah pasti memberi ganjaran pd sesapa yg mperjuangkan agamaNYa.
Tapi aku tetap pilih ulama yg lebih tawadhuk dan taqwa sbg rujukan...

~Mokhtar~

p/s: Aku tak heran kalu ada pnykong parti XYZ yg trus ckp aku ikut ulama sesat...TAPI org yg selamat dari kesesatan hanyalah yg berpegang TEGUH pada Al-Quran dan Sunnah...so aku tak perlu bimbang :-)
Sistem demokrasi pasti bukan Sunnah...

Syahril said...

Salam alaik...

Salam Ramadhan...

Salam Lailatul Qadar...

Salam Persaudaraan Sesama Muslim...

p/s:jom dekatkan diri dengan Allah...

aquatiq said...

adoi... pnjang komen drpd artikel....

pak cik hamka....

ajk2 masjid 2.... bukannya baca blog p0wn.....


pnat ja ngutuk kt cni... apa kata...

try p cramah dpn2 diorang....


bru la tbukak ckit mata ajk2 masjid yg t'tutup 2....


n.... maybe pak cik hamka sendiri bleh apply jd ajk masjid 2....


apa gna ilmu yg bnyak... cakap b'degar2....

tp x laksanakan?

kat cni kta nmpak kpentingan kuasa dlm mnyampaikn da'wah...

Anonymous said...

to aquatiq

"kat cni kta nmpak kpentingan kuasa dlm mnyampaikn da'wah..."

Kepentingan dakwah aku faham la...

Ni kepentingan kuasa?

Eiii...

jijik ak dgr...

Nk muntah tgk politik kat Malaysia skrg ni...

Kuasa tu alat...bukan maksud. Tak paham2 lagi...

Tapi cara korg tu mcm dapatkan kuasa SATU2NYA cara nk tegakkan Islam...

Aku ske tgk bil org Islam yg bertambah di dunia barat...

Aku lagi suka tgk Malaysia diperintah bukan Islam, TAPI org Islam bersatu hati...
BEBANDING Malaysia diperintah org Islam tapi org Islam saling caci mencaci...

Kepentingan kuasa? Eww...

Allah tak perintah pun Musa a.s. dapatkan kerajaan Firaun...
TAPI Allah perintah Musa a.s. dakwah Firaun dgn 'lemah lembut'..

~mokhtar~

Anonymous said...

yg tulis panjnag2 tu tah2 pakcik hamka..hehe..sbb nmpk cm memahami sngt jerk..dia duk ckp orng mengumpat politik dlm masjid..yg dia plak mengumpat ulamak,mengumpat ajk masjid dlm blog..jd ape bezanya..pengumpat perlaksanaan ibadah di surau2..apa kes..bnda ni dh lama dh selesai..bwt pe nk koceh2 lagi..

kalau betul la pakcik hamka ni de pemikiran ulama dia x kn sesekali berpendapat untuk menentang surau2 yg bwt 8 rakaat bila tiba 10 mlm terkhir..sbbnye mane de ulama tentang bnda ni..jumhur ulama ahlu sunnah walll jamaah dah sepakat dh klu sapa2 nk berpegang kpd 8 teruskn,dan sapa2 nk berpegang kpd 20 teruskan jgk..jngn nk kate mane lebih baek kerna bleh timbul perbalahan..

jadi tetiba ada pula yg menentang..ckp 20lbh baek la..ckp x ptt la..ckp bila tiba 10mlm terakhir kne bwt 20 la..mana pnye fahaman ni..ak de baca satu komen anymo..mmg menarik sngt2..mmg kne kt ats kepala si ulama alam maya ni..yg mempunyai pengikut fanatiknya yg sndri.kesian tul..ada ke suh surau2 tambah kpd 20 bila tiba 10 mlm terakhir.siap protes lagi tu..pakcik hamka yg bukan hamka,x kn la nk ubah pegangan plak bila tiba 10 mlm terakhir..dah diorng berpegang pd pndpt 8 lantak diorng la..ulama x de pun nk menentang..dia jerk yg menentang lebih..klu nk bwt 20 sngt bwt la..x yah kecoh2 kt blog ni..tu satu hal..

politik dan islam berkait rapat..ooo ada ulama sendiri..hehe..kesian jerk...sedikan saya 10orang ulama ataupun ustaz2 yg menentang politik dlm islam dan politik dlm masjid,saya akan sedikan 100orng ulama dan ustaz2 yg menyokong islam dlm politik dan politik dlm masjid..apa macam..berani?moralnya-majoriti ulama dan ilmuan islam faham ttng ini cuma masyarakat yg jahil yg tolak islam dlm segala aspek kehidupan jerk yg menentang.dan juga masyarakat berfahaman umno shja yg tolak bnda2 ni...

satu lagi yg aku sokong sngt2..disebabkn ak bersusah payah nk dptkn ilmu agama jjadi ak bersetuju pndpt yg laen..kpd pengikut hamka..kenapa korang malas sngt..g la blaja agama kt luar..guruku ada memesan jika kte nk blaja agama tngk dlu sapa guru kita..dngn sapa dia blaja sblm ni..sejauh mana ilmu nya..ni x yg ko yakin dngn orng yg dtng dr mane tah bwt ape..ko x knl pon sape dia..ilmu dia..siapa guru dia..peribadi dia..muka dia pun x knl.jadi tolong la tinggalkan fahaman2 dr internet..bkn tinggalkn semuanya..mungkin ada yg betulnya..cuma klu soal agama x yah layan la bai..nk blaja agama g surau,berguru,dll..mane leh nk jln mudah bai

Anonymous said...

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Baguslah, Cuma Aku harap bila masing masing balik dari perhimpunan itu, jangan lupa perhimpunan manusia di Masjid setiap hari, kalau dalam kampung 5000 orang, tak kanlah solat subuh berjemaah boleh tinggal 5 orang, mana semangat kamu?, tak nak tunjuk semangat kamu kepada Allah? Nak tunggu masuk Al jazeera dan youtube? Nak tunggu wakil dari Book record?

Aku tahu perhimpunan kamu tempoh hari gagal mencecah 100 ribu kerana di halang oleh abang polis dan FRU.

Tapi apa pula yang menghalang kita dari berkumpul di masjid setiap hari?, jika waktu subuh, aku rasa kedai belum bukak, ofis pun belum start, rangcangan TV takde yang best, sekolah pun masih tutup, apa yang menghalang kita dari berkumpul di Masjid?

Sebuah bantal dan sehelai selimut?

Kasihan..

Masa ayah duduk di kemaman dulu, ada satu peristiwa yang mana Kerajaan telah bertindak untuk merobohkan rumah rumah yang di bina di tanah haram. Dan di antara rumah itu terdapatlah juga sebuah masjid yang di bina di tanah haram, setelah habis semua rumah di robohkan, maka tibalah giliran Masjid,

Akrian, bila masjid yang ingin di robohkan, maka berkumpulah semua orang kampung dan membuat perisai manusia mengelilingi masjid, mempertahankan Rumah Ibadat Orang islam.

Sesungguhnya manusia itu suka kepada perhimpunan, lagi ramai lagi bagus, dan ramai itu melambangkan kekuatan.

Abang Polis pun turun dan tidak dapat berbuat apa-apa kerana begitu ramai manusia, dan drever jentolak di dapati menangis insaf akan akhirnya, lalu Pihak berwajib berundur dan hilang dalam ramai.

Orang kampung menang, Kerajaan dan Abang polis kalah.

Orang kampung, 1, Kerajaan dan Abang polis, 0

Namun korang tahukah bila pulak jentolak itu datang untuk merobohkan masjid?.

Kelakar!

Waktu solat zohor, masjid itu tumbang, kenapa? Sebab takde orang datang!
Eh, silap, ada yang datang, dalam 4 ke 5 orang, tapi dah tentu mereka tak mampu nak buat perisai manusia seperti pagi tadi.

Soalan aku.
Mana pergi ribu-ribu manusia pagi tadi?

Tak ke hampeh?

Aku rasa jika masjid kita kena bakar waktu subuh hari sabtu, tengah hari jummat minggu depan baru kita sedar bahawa masjid kita sudah kena bakar..oh!

Sesungguhnya 8 orang yang bersolat secara berjemaah, lebih di sukai Allah dari 100 orang yang bersolat sendirian...

KRUNG, KRANG, KRENG!!!

Bunyi pintu pagar bergeser dengan rantai yang di pasak Mangga berjenama SOLEX...,

Anak lelaki aku menggoncangkan pintu pagar, cubaan untuk keluar dari rumah gagal, di luar rumah terlihat anak jiran yang sedang bermain dengan objek mainan berupa patung yang bertanduk..

Hampeh!, penat-penat aku membebel macam Mak nenek, anak aku buat tak peduli sahaja,

Kemudian anak aku datang pada aku dan berkata:

”Nanti, Ayah belikan Haikal Ultraman Taro ye?”

”InsyAllah”

Jawab aku selamba, lalu anak aku yang memakai baju kuning berjenama KIKO LALA itu dengan sedikit gembira naik basika roda tiga dan buat tawaf kat kereta aku di halaman rumah, sesekali beliau berhenti di pintu pagar yang berkunci sambil memandang taman permainan yang di penuhi budak budak lelaki bermain bola sepak.

Alahai anak lelaki sulungku, kamu baru berumur 4 tahun, tak boleh berhimpun di sana lagi, nanti bila kamu dah besar, pergilah sesuka hatimu, tapi jangan lupa jawab 4 soalan di atas dulu-Ok?!

1. Adakah kamu buat ini kerana Allah? (IKHLAS)
2. Adakah apa yang kamu buat ini adalah perintah dari Allah?
3. Jika ini perintah Allah, bagaimana nabi Muhamad SAW melaksanakannya?(Sunnah Nabi)
4. Bagaimana kamu akan mengistiqamah’kannya (membuat secara berjadual)

Ps: Aku tiada baju kuning semenjak mendengar hadith Nabi tak suka warna –warna yang ‘mengusai kehidupan’, errr, boleh tukar colour lain tak bang?

Anonymous said...

betul2..mereka semua pemalas..nk jalan singkat jerk blaja agama..tu yg jd sesat sbb sumber diragui.sy trima web ni dr sahabat2 sy dr al-azhar mntk pendapat-alhamdulillah,majoriti kami yg menuntut ilmu bahagian syariah dan yg laen2 bahagian jg menolak fahaman dlm laman web ni..kami jg merujuk guru2 kami ttng hal ini..jika sapa2 masih ragu2 bolehlah rujuk dr ustaz masing2.sekian

Anonymous said...

kini semua orng mampu berpendapat ttng agama macam ulama tetapi x prnh pun menceburi diri dlm ilmu agama..maka waktu tu makin ramai lah yg sesat..kesian tul..kembali la kpd islam..jdkn ulama sbgi rujukn

Anonymous said...

ye sy jg menyokong.ayuh..tinggalkan fahaman2 yg diragui status penulisnya,niatnya,ilmunya..kerna ini melibatkan islam.jngn jadi bodoh membuta tuli..kepada pelajar2 bahagian agama promotokn web ni kt kwn2 anda dan ustaz2 anda..spya akan wujud satu kesedaran dan kebenaran.insyarallah
-aku

Anonymous said...

boleh tnye sket..yg duk tentang ulama politik ni status dia apa ye..maksud sy status ilmunya..bkn apa sbb jarang sngt2 ustaz2 walaupn yg x terlibat politik ni yg tentang ulama politik..yg rmi tentang masyarakat jahil shja..wassaalam

Anonymous said...

Aku tahu korang baru khatam kitab masail, baru habis berguru fardhu ain, baru lepas dari majlis ilmu yang hebat-hebat, baru balik dari debat perdana, baru habis baca buku tebal, baru faham selok belok ugama, baru balik dari kem motivasi, baru balik dari group bina semangat, baru mumayiz dan bla bla bla.. tapi janganlah korang sesuka hati berlagak mufti, kejap kejap letak hokum, kejap kejap buat fatwa.. itu haram ini haram, hang masuk neraka depa masuk neraka, yang tu busuk yang tu buruk, yang tu tenuk yang tu berok, yang tu kawan abu jahal yang tu member firaun..

wah wah wah, bagusnya korang, anak sapo ni ha ?

Ya, aku tahu dulu korang bodoh, jahil ugama, naïf dan hina, berkawan pulak ngan orang jahil ugama, sekali korang dapat geng baru ukhwah fillah lestari joint usrah terus pakai kopiah dan yang perempuan terus pakai tudung, terus jadi super born muslimin dan super borm muslimah.. ok, BAGUS apa!?,

Yang tak bagusnya bila korang mula berlagak seperti ‘mufti’, keluarkan fatwa sekuka hati, mula pulaukan group member lama yang tak ikut nasihat masail korang, haram-bidaah-neraka meniti di gigi, yang joint group boikot pulak sanggup letak hokum sape tak boikot masuk neraka, bila ada majlis maksiat terus pergi piket dan angkat sepanduk tunjuk perasaan kepada manusia dan letak hokum orang islam yang tak joint korang sebagai munafik, dayus, agen yahudi, member firaun, dan ahli neraka!!,

Tu belum aku cerita bab politik lagi, si berlagak mufti ni terus kutuk dan hukum ustaz ulamak dengan penuh emosi kerana berbeza fahaman, letak hokum ustaz tu masuk neraka, kemudian buat lagi fatwa sape yang tak ikut korang solatnya tak terima, amalannya tak naik ke arasy, kahwin tak sah dapat anak zina, wal tonfok tonfok wal tahik unta.. pendek kata semua yang tak bersama dalam perjuangan korang adalah ahli neraka!!!

Bila aku tegur, dan bagi sedikit alasan kenapa korang tak boleh berlagak mufti, terus menlenting dan cakap tunggu saje akhirat esok, siapa yang masuk shurga siapa yang masuk neraka!!

Arghhh, aku malas nak berdebat, aku nak nasihat sajer, dan bukan nak letak hokum suka hati..

Baik, aku ada tiga nasihat untuk korang yang suka berlagak ‘mufti’..

Anonymous said...

aku nak komen without baca komen orang lain biarpun depa dah cakap ape yg aku nak cakap.

dekat rumah aku masjid buat 20rakaat, surau pulak buat 8rakaat, sebab rumah aku dekat dengan masjid dan surau so pergi dua-dua.takdehal lah tu kalau nak 8 atau 20.imam dekat surau tu pun selalu je cakap sebelum witir,makmum kalau nak balik sambung terawih kat umah, silekan.

berkenaan dengan tazkirah untuk 8rakaat terawih, aku kira dalam lebih kurang 29malam tazkirah, yang bercakap pasal politik tu hanya 4-5 hari je.bukan semua malam nak bincang hal politik.tapi itu pun takdehal jugak lah sebab ilmu banyak boleh dapat.compared dengan hari-hari lain, bukan senang semua orang nak pegi surau atau masjid.

ade 1 ketika, seorang ustaz bg tazkirah, kalau tak silap aku,die cakap, masa zaman Rasulullah, semasa solat terawih, Rasulullah akan baca ayat al-Quran, dan selepas 2rakaat, akan ade tazkirah ringkas menerangkan ayat tersebut.Kemudian sambung balik terawih.Keadaan berterusan untuk setiap 2rakaat.
Sunnah kan tu?Takdehal lah kalau ade tazkirah antara terawih.(Untuk cerita ini, kalau ade pembetulan, sila betulkan,terima kasih=))

teruskan menulis, bro!
semoga kita semua dapat ilmu.

-nadi

Anonymous said...

Baik, aku ada tiga nasihat untuk korang yang suka berlagak ‘mufti’..

SATU: JANGAN JADI PIRING.
(berhati hati kerana 'ia' mudah pecah)

Dalam sesetengah keadaan, memang betul hokum hakam yang korang nyatakan bila kita bincang dari segi ‘masail dan fatwa’ yang sedang berlangsung dalam satu-satu majlis ugama,

Tapi bila satu masalah muncul yang terkeliru antara darurat dan mangsa keadaan, maka sebelum letak hokum dan keluarkan fatwa, kita kena kaji jugak cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah untuk satu jangka waktu yang panjang,

Sebagai contoh, ada satu hari tu seorang member perempuan cerita, dia kerja hotel sebagai penghias dalaman, satu hari seorang member yang lain (yang dah jadi super born muslimah seterusnya berlagak ‘mufti’ )letak hokum bahawa haram dia kerja kat hotel tu kerana hotel tu jual arak, dia di kira bersubahat kerana mengikut hukum gajinya dah bercampur dengan keuntungan arak, ada 10 golongan yang masuk neraka kerana terlibat dengan arak bla bla bla .. (rujuk buku syariah islamiah form 5..) lepas tu budak pempuan yang naif ni berhenti ler kerja kat situ dan sudah menganggur berbulan-bulan, hidup jadi sempit dan hutang pulak dah banyak tertunggak.., akhirnya..

Hidup melarat dan mati kebuluran (yang ni aku tambah..),

Apa-apapun, lepas dah berlaku kejadian tu, baru dia ngadu by email kat aku,

Aku cakap kat bukan awek aku tu, kalaulah dengan izin Allah kau jumpa aku dan tanya aku yang bukan mufti ni, maka aku akan suruh kau kerja jer kat situ, apa kena mengena upah kau hias bilik hotel dengan gaji yang bercampur baur?

Lelaki dari arah timur said...

to Anonymous,

Cernakan kesalahfahaman kau kat sini, faham politik Islam dan politik demokrasi.

http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/03/politik-vs-syura.html

Kaukan belajar alim, sepatutnya kau belajar merendah diri. Nasihat orang alim, jangan tinggal ilmu fadhail!

salam ukhuwah.

Anonymous said...

Nasihat kedua:
JANGAN JADI PINGGAN..
(tiada pinggan, daun pisang berguna juga)

Ada 2 keping piring dan pinggan yang cantik, yang mana bila di lambung tidak pecah, tapi bila jatuh terus pecah berderai menjadi serpihan kaca yang bisa melukakan tuannya.., arggghh malas aku nak ulas dan bermadah..

Aku nak cerita sikit..

Pada suatu hari, ada seorang hamba Allah telah datang pada Nabi dan mintak izin untuk pergi berzina,

Dari segi hokum, orang ni adalah melampau dan macam menghina Nabi sehingga sahabat punya faham, hokum bunuh sajer pada hamba Allah ni,

Tapi Nabi cool.., Nabi sebagai Da’e yang agung faham masalah hamba Allah ni, lalu nasihat dengan baik baik, Nabi tanya: kau suka tak jika orang berzina dengan ibumu? Berzina dengan adikmu, kakakmu, isterimu (lebih kurang maksud hadith)

Hamba Allah ni cakap tak suka lalu Nabi berdoa untuknya, semenjak dari itu tiadalah yang paling di benci oleh hamba Allah ini iaitu zina!!

So, dalam sesetengah keadaan, bila member korang buat maksiat tak perlu korang keluarkan fatwa, itu haram ini haram, masuk neraka dan sebagainya, orang sedang ‘mabuk’, boleh ke kau bersyarah ugama?

Orang macam ni korang kena pandai ambik hati dia, pujuk dan kasihan pada dia, bagi hadiah kat dia, ni panjang nak cerita, dakwah melalui akhlak, dakwah dengan hikmah,

Di zaman Nabi SAW, seorang Badwi telah masuk ke Masjid-un-nabawiy dan mula kencing di satu sudut Masjid. Dari segi hokum perbuatan itu di kira menghina masjid dan maruah islam, Para Sahaabat RA segera bergegas untuk menghukum ke atasnya tetapi dilarang oleh Nabi.Nabi s.a.w membiarkan dulu Badwi tadi selesai kencing dan kemudiannya dengan penuh kasih sayang memanggil orang Badwi tersebut ke sisinya dan berkata-kata dengannya dengan lemah lembut sehingga Badwi itu faham akan kebersihan dan kesucian rumah Allah, orang nak kencing tak baik di tahan, boleh kena batu karang, dan Nabi sendiri basuh masjid siap ajar pulak sahabat bagaimana nak basuh najis dalam masjid, aku rasa zaman ni jika yang kencing tu pekerja kilang kicap, tentu korang letak hokum haram makan kicap masin kilang tersebut kerana pekerjanya kencing dalam masjid, terus boikot dan berpiket lalu bakar bendera, apa kejadah ntah?

Tahukah korang? berapa ramai orang yang hina Nabi, yang mana korang letak hokum kita wajib bunuh dia dan boikot production mereka serta bakar bendera mereka, tapi Nabi bila di hina, siap suap makanan, bagi hadiah, doa hidayat dan menangis untuk mereka!!
Sebab ada orang yang hina Nabi kerana tidak faham dan terperangkap dalam suasana salah sangka, mereka tidak di beri peluang untuk duduk di posisi yang positif…

Maka, janganlah terus keluarkan fatwa, kena study ahli maksiat kenapa mereka jadi macam tu? Jika korang duduk dalam kasut mereka, korang juga mungkin akan jadi macam tu, kena simpati dengan mereka dan kena bantu mereka.., selesaikan masalah dengan hikmah,

Anonymous said...

Nasihat ke tiga:
JANGAN JADI MANGKUK!!!
(bawalah bekal dalam mangkuk bertingkat)

Ini kes lain pulak, korang suruh orang berdosa tinggalkan amal ugama mereka kerana ikut fatwa yang korang belajar, dah tak guna lagi mereka buat amalan tu kerana mereka adalah sudah jatuh kapir, ahli neraka, kawan abu jahal dan geng firaun..

Korang cakap dari segi hokum, orang yang tak solat boleh jadi kapir, orang yang tak bersolat, amalan lain Allah tolak.. (rujuk ustaz)

Lalu korang dengan rakusnya memperlekehkan orang yang tak solat tapi buat amalan lain, letak hukum puasa mereka jadi sia sia, pergi tarwikh sia sia bla bla bla

Atau bila ada artis yang berdoa sebelum konsert, bagi salam dan sebut insyAllah album baru dah nak keluar, lalu korang nasihat tak payahlah nak berdoa, sebut insyAllah kerana semua yang korang(artis tu) buat tu haram, bla bla bla.. tak ke hampeh?

Atau bila ada perempuan yang tak bertudung tapi bersolat, korang hina dan kutuk, perlekehkan solat mereka,.. hina suami mereka yang tak pandai cari bini misalnya..

Atau bila ada perempuan yang bertudung labuh tapi buat maksiat, korang nasihat tak payahlah pakai tudung, buat malu tudung bla bla bla..

Wah wah wah! Sedapnya letak hokum dan keluarkan fatwa sini sana, yang ni tak sah, yang tu tak sah.., tak kan lah seorang pelacur tak boleh bagi minum pada anjing yang haus?, apa salahnya mereka buat amal.. kalau mereka ikhlas, Allah jua yang menunjuk jalan..

Dan apa jadi pada pelacur tu? Elok elok masuk shurga.., panjang cerita, nak detail kena rujuk ustaz ulamak..

Orang yang buat dosa dan buat jugak ibadat, tak payah suruh mereka tinggalkan ibadat mereka, seperti mana nasihat nabi kepada pencuri yang bersolat.., satu hari nanti, solatnya akan mencegah perbuatan mungkarnya (lebih kurang maksud)

Wallahu’lam..

Akhir kata, jika korang nak jugak berlagak mufti.. boleh, apa salahnya, tapi beri keutamaan pada DIRI SENDIRI!!!

repost http://keretamayat.blogspot.com/2007/08/siapa-mufti.html

Anonymous said...

Hamka jenuh ko nak jawab comment ni sumer ... daah lama aku tunggu situasi panas mcm ni .... ko asyik kena puji je semenjak dua menjak ni ... skrg br hottt... pandai ko cari topik ek... xpe hamka aku tau ko penah kena kutuk lebih teruk dr ni ... kali ni biasa je ... teruskan hamka ... diorang sume tak kenal ko camne .. aku akan terus sokong ko

Anonymous said...

korang pon tau si hamka ni jarang sgt nak melayan komen2 yg bernama anonymous ni..elok la tu hamka..jgn dilayan komen2 anonymous yg bacul x bernama tu..wat penat jari jemari ko menaip jek..dah terang2 yg mamat (aku pon guna istilah mamat)ni singgah kat blog ko ni semata2 utk mencari kesalahan yg dia blh hujahkan..pastu nak main cabar mencabar plk suruh sediakan ulamak utk bandingkan dgn ulamak2 dia..lawak sungguh..tipikal penyokong XYZ tul la mamat ni..sedangkan berlambak2 artikel ko yg menyeru pada kebaikan tetapi x plk dipuji atau di ambil utk diamalkan..

bg yg dh lama mengikuti blog ni,xperlu utk kenal wajah hamka ni utk beramal dgn ape yg dia tulis..(sbb dia sendiri pesan utk rujuk ustaz)..dlm post2 yg sebelum ni hamka ade nyatakan ustaz2 rujukannya dan ade diantaranya yg aku kenal orangnya..Antaranya ialah salah seorang pengasas madrasah tahfiz yg pertama di malaysia..

nasihatku kepada anonymous,perkara paling mudah di dlm dunia ni ialah mencari keburukan orang lain tetapi perkara paling susah dlm dunia ni ialah mencari keburukan diri sendiri..woha!!

-razman razali-

Anonymous said...

Aku berkata sambil beremosi:

Dewasa ini.., ada dua perkara penting yang korang semua kena buat wahai ustaz dan ulamak untuk selamatkan semua ummat islam!!

Pertama, dalam mana-mana ceramah korang, tekankan solat jemaah!! Terang balik maksud fardu kifayah dan bukak kisah sahabat baginda SAW akan pendapat mereka tentang solat berjemaah.., hari ni ummat islam keliru kerana ada antara ustaz ulamak sendiri yang tak pergi solat jemaah, lepas tu galakkan pulak solat di rumah bersama anak bini, tak ke hampeh?!! akhirnya masjid jadi kosong..

Aku dulu pergi khusus kahwin buat kat masjid, sedang ustaz explain, azan asar berkumandang, aku angkat tangan keluar, ustaz buat donno dan teruslan lawak pengantin sampai 5 30 petang, tak ke hampeh??,

Aku tengok hari ini ada macam-macam kolej islam, sekolah pondok, universti islam, azhar lagi, madrasah lagi, setiap tahun beribu ribu ustaz dan ulamak graduate, tapi bila azan berkumadang, masjid masih banyak yang kosong, mana pergi graduan islam yang ribu ribu tu??

Tak payah aku bukak hadith quran, sebab korang semua lagi terer.., tapi tolonglah.., betulkan kembali tanggapan ummat islam terhadap pentingnya solat berjemaah, zaman Nabi dan sahabat, bila azan berkumandang, berbondong bondong orang datang ke masjid,

Solat jummat dan solat 5 waktu takde beza, malahan peniaga peniaga terus tunggalkan kedai mereka dengan segera bila dengar azan..

Abdullah bin Mas’ud r.a berkata ketika melihat kejadian peniaga peniaga meninggalkan kedai kedai mereka sebaik azan berkumandang:

“inilah orang yang Allah nyatakan tentang mereka dalam Al quran..”

Lalu membaca surah an-Nur ayat 37.

Hari ini, bila azan berkumandang, mana peniaga peniaga yang berani tutup kedai mereka dan datang penuhkan masjid?, tidak jadi hinakah akan rumah Allah ini di pandangan mata mereka?

Dan kenapa ada ustaz ulamak yang tak datang solat berjemaah?

Tahukah kamu bahawa semua ahli badar adalah ahli masjid?
Lalu Allah datang hantar malaikat Bantu mereka..

Dan tahukah kamu bahawa ahli parti kamu ada yang bukan ahli masjid?
Tahukkah kamu bahawa sahabat kamu yang sedang tunjuk perasaan itu bukan ahli masjid?

Tolonglah wahai ustaz dan ulamak.., tolonglah betulkan kembali akan pentingnya solat berjemaah ini kepada ummat islam!!!

Biarlah orang kapir sahaja tidak sedih melihat masjid kosong, kerana mereka adalah ahli neraka, korang pulak bukan kapir, kenapa tak sedih lihat masjid kosong???

Kenapa???

Baik, aku malas nak ulas lagi bab solat jemaah ni, kita pergi kepada perkara kedua..

Korang semua ni aku tengok tak putus-putus ceramah sini sana, baguslah, boleh dapat income lebih sikit, Cuma aku nak tegur sikit, Nabi SAW bukan kerja dia setakat nak bagi ceramah hari-hari, ada waktunya Nabi duduk bermusyuarat dengan sahabat tentang bagaimana nak majukan ugama, Nabi bagi kerja pada sahabat, ambik laporan dan baiki kerja.., dengan cara begini, ugama islam tersebar ke seluruh dunia..

Hari ni korang ceramah punya ceramah dah masuk 50 tahun, tapi ummat masih tak berubah, orang muda makin jahat, orang tua makin perasan bagus, dan hidup memuji zaman dulu dulu.., padahal apalah salahnya seminggu sekali bila tiba time berceramah, cuba cakap kat orang kampong, hari ni saya bukan nak berceramah, saya nak bermusyarat dengan semua ahli surau tentang bagaimana nak majukan ugama, lalu bagi kerja pada orang kampong, ambik laporan dan baiki kerja mereka.., dengan cara begini, ugama islam akan tersebar ke seluruh dunia.. insyAllah..

Ini tidak! Ceramah ceramah, habis gitu jer.., tutup majlis bukak majlis, yang datang jadi perasan bagus, dan tujuan ceramah jadi hilang arah, para pendengar pergi kuliah just sebab ustaz tu best, lepas tu buat perbandingan, ustaz tu best dan ustaz tu tak best.., dan ceramah pulak jadi merepek serta buat lawak bodoh.., sampai tahap jemput penceramah perempuan pulak demi tarikkan, dan bestlah para pendengar sebab korang tak bagi mereka kerja, hari hari dengar ceramah, tapi kerja tak buat, nafsu akupun suka jika pergi kerja just dengar ceramah..!!

Anonymous said...

Ok!! ye betul, korang ada suruh para pendengar supaya bersolat, puasa, itu semua betulah tu, dan benda tu memang dah wajib orang islam buat, sekarang cuba bagi kerja kat peminat ceramah korang supaya pergi berdakwah pada jiran-jiran yang tak datang, dan jangan biar mereka buat kerja sendiri, pantau mereka, ambik laporan, dan bentang takazar, jika ada silap, baiki kerja mereka,.. hari ni ummat islam yang terkesan dengan ceramah korang pergi berdakwah suka hati mereka, pakai lagu, pakai blog, pakai otak logic dan takde ustaz ulamak nak pantau, kalau aku tegur terus naik syekh, tuduh aku ortodok dan tidak kool, ya aku tidak cool, dan aku peduli apa?..

Bukankah dalam Quran ada surah Al syura, perintah Allah suruh ummat islam bermesyuarat, Nabi hari hari mesyuarat dengan sahabat baginda untuk kembangkan ugama, korang pulak nak kembangkan ugama just bagi ceramah dan dengar ceramah?

Kerana itulah ummat islam mundur, tak tahu nak buat apa.. isk!!

Untuk majukan dunia, kat opis hari-hari bos mesyurat dengan anak buah bagi kerja, ambik laporan dan pantau, tapi hari ini ustaz-ulamak nak majukan ugama, tapi tak fikir ke jika just bagi ceramah yang boleh buat orang nangis kira ugama boleh kembang ke? Reality dah depan mata.., duduklah mesyuarat dengan ahli jemaah masjid dan pakat pakat sambut takzar ugama.., insyAllah..

Ok, baiklah ada sebahagian antara kamu bermusyuarat, terutama mereka yang ada parti so call Islamic, aku pernah hadir dalam mesyurat kamu, tapi aku tengok kenapa dalam menyuarat nak tegakkan islam korang bermusyuarat cara yahudi?

Dalam mesyuarat guna kuasa majoriti, lepas tu potong cakap, hina cadangan kawan, tekankan kelebihan pandangan masing masing, bagi cadangan ikut masalah peribadi, bangkang cadangan dengan serang peribadi, dan bila cadangan di terima rasa bangga riak takkabbur, dan di tolak terus bengang gila!! Arghh malas aku nak ulas,

Bukankah Nabi ajar dalam mesyuarat biar amir buat keputusan, tak ikut majority,, tak boleh potong cakap, jangan hina cadangan kawan, jangan tekankan kelebihan pandangan masing masing kecuali di minta berbuat demikian, jangan bagi cadangan ikut masalah peribadi, dan bila cadangan di terima kena istigfar, takut jadi fitnah,dan jika cadangan di tolak ada rasa syukur kerana sudah menunaikan tanggujawab dalam memberi cadangan dan redho dengan keputusan amir, Arghh malas aku nak ulas, korang semua dah tahu!!

Kesimpulannya dalam masalah ummat islam hari ini adalah pertama tak jaga solat jemaah, kedua tak bermusyuarat dengan cara yang betul untuk tegakkan ugama dan ummat terbiar dalam menegakkan ugama, tiada kerja dan pantauan di buat.., maka lahirlah perpecahan demi perpecahan dan lahirlah bidaah demi bidaah.. oh!

Sesungguhnya yang merosakkan ugama Nabi-Nabi terdahulu bukanlah ahli maksiat mereka, tapi yang merosakkan ugama adalah ahli kitab yang mengubah makna kitab..

Yang merosakkan ugama kritian bukan ahli maksiat mereka, tapi yang merosakkan ugama kristian adalah ahli kitab mereka…

Maka wahai ustaz dan ulamak yang ku kasihi, janganlah rosakkan ugama islam ini demi nama baik pewaris Nabi Muhammad SAW!!!!

La I-La Ha-ILLALLAH!!

repost http://keretamayat.blogspot.com/2007/07/ehwal-islam.html

Anonymous said...

aku rasa,

sahabat dulu-dulu kalau tak puas hati perang jer..

macam perang siffin..
kalu parti xyz tentang parti t,
cuba lihat macam mana aturan perang mereka.

Bab Amir Perang,

Parti xyz kena wat pilihanraya sebab ramai calon layak dan terdiri daripada ilmuman, ulama' dan para hafiz.

Parti t macammana? -Woha!

Anonymous said...

Ish...anonymous

kan hamka dah cakap:

Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak dan merbahaya kepada bot-bot kecil.

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.



Kalu ada org pemalas yg hny nk blajar ilmu dari blog, aku la org pertama akan menentang.

~mokhtar~

p/s: aku bukan takat gi mesjid ntk cari ilmu, tapi aku gi gak madrasah dan mintak masa ustaz/ulama utk bertanya ilmu
Sila Jangan Perasan ;-)

zuhairirani said...

Politik dgn Islam mmg bertaut..tapi cara politik Islam tidak semestinya perlu berparti2, talk about keburukan pemimpin all the time..

sembahyang jemaah, majlis taallim, menghantar jemaah dakwah, ni semua politik..manfaat penyatuan ummat, benteng pertahanan dan kekuatan Islam ada dalam ini..

Dalam usaha agama, terlampau banyak kaedah2 politik...cuma apabila kita sangka, politik hanya lah parlimen, menegur pemerintah, kerusi maka mmg kita tak nampak jalan keluar dari kemunduran ini sampai bila2..

P/s Kepada yg cakap kenapa tak pergi rumah ahmad Said, mana kamu tau tak pergi? Dan kamu pulak berapa banyak kali dah pergi? Ajak pada iman, ajak pada sembahyang...inilah maksud/tujuan politik/ negara Islam atau apa sahajala yg kamu nak gelarkan yakni, ajak manusia dari makhluk pada al-Khaliq, dari kezaliman adat kepada keadilan Islam, dari cinta dunia kepada ghairah akhirat..

bakalmayat said...

xpe abg hamka..

teruskan menulis..

Anonymous said...

tulis la pnjng2 lagi.pnjng berjela.hahA.x de orng nk baca pnye.hahA..sbnrnye abng hamka ni persoalkn surau yg bwt 8rakaat bila tiba 10mlm terkhir.sdng kn ulama dh sepakat 8 ke 10 ke sukahati la..x yah nk persoalkn.jd disitu kte dpt nilai abang hamka ni.hehe..ok skrng turn korang plak yg nk tulis panjang2 yang x de sorng pun nk baca.hehe..tulis lg tulis lagi.hahA..kejap lagi kte masuk isu perak plak.pastu isu kepala lembu plak.hahahahahA..

Anonymous said...

laa betul la..sy dh baca..knp hamka persoalkn plak..sdng kn br jerk sy dngr kt masjid ustaz berceramah..ustaz tu ckp x perlu timbul selisih faham lagi ttng 8 atau 20.sapa nk bwt 8 bwt la nk bwt 10 bwt la.tp nmknye hamka mengungkitkan kembali isu2 remeh yg boleh bwk kpd perpecahan.jelas x dngr ckp ulama.tngk skrng pe dh jd..kn dh gaduh..sape yg mulakan?degil!!x dngr ckp

Anonymous said...

yang nk tentang surau yg bwt 8 ni pe kes??hehe..klu x setuju duk diam2 jela,..cr la masjid yg bwt 20..hbs cte..yg x betul nye bila mulut nk berkata-kata,nk jgk berpendapat.nk suarakn bnda yg x puas hati.tp x bertempt.tp tu la..hamka bkn ulama..bkn pula ustaz..mungkin kali ni dia tersalah berpendapat.beliau bkn lah maksum..nasihatku-soal agama jngn maen2,ni soal akidah dan kepercayaan pembaca..silap tulis bermaksud sesat.lebih parah lg klu de orng sokong plak pndpt sesat.parah nk berjawab di akhirat nanti.jd kpd semua jngn emo sngt nk berpendapat ttng agama klu ilmu x ckp

Anonymous said...

muktamad-ikut pndpt ulama 8 ke 20 ke suka hati..jngn nk mengata kt surau2 yg bwt 8...itulah kesilapan hamka.mengata kt surau yg bwt 8..yg menentang x bermakna salah..harap dpt perbaiki diri.sekian-HajiAdbulMalikKarimAbdullah

Anonymous said...

Ijtihad di sini bukanlah semata-mata bersandarkan kepada satu ideology atau pendapat yang baru, tapi masih perlu merujuk kepada AlQuran mahupun hadith yang hampir semakna dengan permasalahan tersebut, dan alhamdulillah jika kita susuli lembaran sirah perjalanan sahabat-sahabat baginda SAW dalam berijtihad, hampir semua masalah baru dalam dunia islam telah berjaya di ‘ijtihad’kan oleh mereka dengan sempurna.., (insyAllah)

Tapi yang jadi masalah apabila para ulamak hari ini, masing masing mempunyai ijtihad sendiri mengikut idealogy baru yang berbeza-beza mengikut perjuangan dan pengorbanan masing-masing yang mana akhirnya membawa kepada perpecahan ummat, caci mencaci, perasan masuk shurga dan ada yang sampai ke tahap menumpahkan darah lalu menjadi mayat-mayat yang bergelimpangan sempadan di pembaringan..oh!

Maka nasihat aku:

Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Al-Quran dan Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya bukanlah suatu ijtihad yang bagus dan takut-takut boleh merosakkan ugama korang bila berlaku salah faham.

Allah dah bagi akal dan otak, maka silalah berfikir dulu, dan kemudian mengamalkannya dengan tanggungan sendiri, kerana aku bukan ustaz dan ulamak, dan aku hanya memberi pendapat sahaja..

Dan begitu jugak apabila korang mendengar pendapat ijtihad dari alim dan ulamak, dari mufti atau ustaz, lalu korang terus mengamalkan tanpa merujuk Al-quran dan hadith yang semakna atau hampir semakna, maka itupun bukanlah suatu yang betul dan tidak boleh di katakan korang telah mengamalkan ugama, maka sekali lagi, silalah guna akal dan otak yang Allah dah siap bagi sorang satu, silalah berfikir dulu, dan kemudian mengamalkannya dengan tanggungan sendiri, walaupun pendapat itu datangnya dari ustaz dan ulamak, kerana mereka juga hanya memberi pendapat…

Lagikan sahabat Nabi SAW ada yang tersilap dalam berijtihad lalu di betulkan oleh Abu bakar RA dengan tegas! apatah lagi ustaz dan ulamak hari ini…

repost http://keretamayat.blogspot.com/2007/06/apa-itu-ijtihad.html

Anonymous said...

hamka..ramainye orng yg tentang hang..pecte ni.mau jawab satu-persatu.pengsang hang.hehe..x pe..teruskan menulis..tp len kali hati2 jgk.mungkin de bnrnye pndpt si anoymous..rujukn yg tepat adalh lbh baek dlm menulis.x leh terlalu ikut pndpt dan luahan hati semata-mata..wallahualam

Anonymous said...

mcm pendapat bekas mufti X plak si hamka ni...pndpt bekas mufti X ulama bkn maksum jadi habis dikata x betul ulama2 dahulu kala..iman syafie dll..katanya mungkin mereka salah dlm menulis dan berpendapat..dah tu klu mereka salah,klu ulama2 skrng salah..yang hamka ni cane?lagi banyak la salahnye berbanding diorng.hahA..dh diorng lagi hebat pun salah.klu korng nk berpegang pndpt hamka tu ibarat pdnpt bekas mufti X jgk la..x percaya pndpt iman syafie dll..ckp itu badaah ini bidaah..katanya ulama2 dlu pun leh bwt silap..dah tu kau la yg betul nk berpendapat??dah cukup ke ilmu agama hah..ikut jela yg ne ade..klu 10orng de yang ko cane..x ke huru hara..masing2 berpendapat..dah tu semua jd kompius yg ne satu betul.sbb nye meminggirkan ulama dan mencari altenatif laen sbb fikir ulama x betul..knp x blaja tinggi2 camm ulama,..nk jalan mudah..tau sket2 terus bersuara dan menentang..mane leh camtu

Anonymous said...

tngk betapa ramai je manusia yg pandai berpendapat..pendapat semuanya bernas2..ulama dipinggirkn.yela semua dh pandai kn.ulama salah kan.hang betul kan..klu pndpt semua sama x pe..stiap satunya berbeza..dan setiap satu nye sedap plak jika dibaca..jd sape yg betul sbnrnye skrng??kembalilah pd ulama..itu adat dlm islam..ulamak pewaris rasulullah-KECEWA NGAN MANUSIA PEMALAS BLAJA AGAMA.TAU NK BERPENDAPAT JERK

Anonymous said...

hentikanlah klu just nk tentang ulama..kau bknnye ustaz..ak sokong pndpt majoriti..klu diorng de tersalah dlm mengtafsir klu ko lagi la bnyk yg slh kn..kn..jd lebih krng jela camtu..cuma lebih diorng lg la..sbb antara ko nga diorng komfirm ko yg lagi bnyk slh berpendapat ttng agama..sbb ko x mendalami agama cam diorng mendalami agama..diorng pagi petang siang malam bukak kitab yg beratus-ratus tu..ko plak..blum tentu lagi ko khatam 10kitab yg diorng blaja..logik ke ko yg lebih betul?hmm..betul2 ak setuju..lebih krng pndpt bekas mufti X jgk ni.hahA..ulama mungkin bwt silap.jd dia yg betul.hehe

Anonymous said...

mmg panas..sbb ak dh sebarkn kt kawan2 ak dan ustaz2 ak..nk suh diorng menilai plak..klu bnda ni baek maka baek la klu x makin rmi la yg akn tentang pasni.hehe..jngn tegakkan benang yg basah lg
:)

Anonymous said...

sy sokong..tak payah kecoh2 lagi..sape nk buat 8rakaat teruskn..sape nk bwt 20rakaat teruskn..knp ustaz hamka nk tentang surau yg bwt 8rakaat walaupun dh tiba 10mlm terakhir..ini soal pengangan yg nk bwt..ulama pun x pertikaikn mana2 pndpt samada 8rakaat ataupun 20.jd knp ustaz hamka masih pertikaikn surau yg bwt 8rakaat.bwt je yg ne ustaz rase lbh ok.yg pntng jngn tentang mana2 satu antara 8 atau 20.selesai masalah-gadis desa

Anonymous said...

hamka.. ko tgk lah 'lelaki dari arah timur' tu macam mana dia punya fanatik kat ko.. dia cakap anonymous bangga diri.. sedangkan dia lambung2 ustaz n alim ulama' yang jadi panduan korang? takke sama je lelaki dari arah timur ngan anonymous tu.. sedih aku tgk mereka yang fanatik ngan 'parti percaya pada Hamka'....hm...

sebenarnya.. salah ko ialah bahasa yg ko gunakan tu.. topik pon nape ikut nenek moyang?? cara ko tulis tu bengang n herdik org yang buat 8 rakaat..sedar tak ko yang ko sedang hina ape yang rasullullah buat.. jadi pada aku salahnya kat bahasa tu..ko nak jadi macam ustat akhil hayy ke? so baik ko tulis aritu ape baiknya buat 8 disambung tazkirah or buat 20 rakaat pehtu balik umah...n senang skali jgn la berpendapat lagi ttg agama macam ni.. salah cara ko ni..

yang lain2 anonymous ni komen untuk kebaikan bersama... harap ko jgn la nak betulkan jgak ape kata ko tu... hamka baik buat balik topik baru ttg kebaikan 8+tazkirah dan kebaikan 20+ balik rumah... jadi sama2 kita dapat menilai... insya'Allah....

selamat hari raya buat korang semua..

Anonymous said...

“datuk aku belajar kat arab (al-azhar?!, yaman dan sewaktu dengannya memanglah pasnie dorang ngamuk kat ko hamka!!!), takde pun dia buat dakwah rumah ke rumah.., bila mati ramai jer yang datang tahlil..”

Woi woi woi.., apa kena ramai datang tahlil dengan keredaaan Allah? Aduhai kawan.., tolonglah jangan jadi macam orang kafir zaman jahilliah yang bila Nabi seru mereka pada Allah yang satu, jawab mereka, : kita kena ikut ugama nenek moyang.., oh.., ingat nenek moyang kita takde salah ke? niyang rapik lagiler... (dah tentu ramai lulusan al-azhar tersentap habis kat ko hamka, dorang memang ngilu bila disakat macam nie.. Woha!

Anonymous said...

owh tidakkkk..apa ni hamka..ko memperlekehkan surau2 yg bwt 8rakaat...ko rasa ko best sngt ke bleh bwt 20..diam2 dah..x yah kecoh..ko nk bwt 20 ok..ak nk bwt 8 pun ok..jngn memperlekehkn surau yg bwt 8 kt 10mlm terakhir.ko ni satu jer.bajet power..ulama dh lama berdamai bnda ni yg ko timbul kn balik ape hal..klu ko betul2 nk perjuangkn islam ak rse ko patut mengetepikn rasa malu ko lalu ko mntk maaf kpd semua.sbb rmi yg tentang ko ni..dan ak yakin yg tentang plak ada yg biasa2 jerk,ada yg blaja agama dan ada jgk yg prnh dngr pndpt dr ustaz2 ttng masalah ni.tetiba pndpt ko ssedikit bertentangngan mestilah semua naek angin..ko terlampau ikut hati sngt dlm berpendapat,ikut naluri..sehingga kadang2 ko mengetepikan hak pandangan ulama ttng sesuatu perkara

Anonymous said...

cbe ko bce satu komen hamka yg panjang tu.dia de letak nickname anonymos..aku sokong yg laen jugak..hamka sdh mula memperkatakn ttng kemungkinan ulama de bwt salah dan silap..jadi apa beza dngn bekas mufti.habis ulama katanya x betul.smpikn ulama2 dahulu yg tinggi darjatnya pun ckp x betul.alasannya ulama2 ni x maksum jd mungkin de bwt silap..jd pendapat wahabi dia la yg paling betul.dan skrng hamka dan hampir mengikut jejak langkah si bekas mufti ni..boleh nk ckp ulama x betul tp bila ko pun bertaraf ulama jgk la.tu pun blum tentu ko yg betul lg..klu ko just bertaraf ustaz alam maya x yah tentang ulama la..buruk padahnye..ilmu diorng tinggi sngt2..pg ptng siang malam duk nga kitab jerk..kita?duk ngadap tenet..bce blog..chatting..bkk youtube..pastu nk gaduh ckp ulama x betul..lantang pula berkata-kata ttng agama..kluar hadith la itu la ini la..kpd penentang,wei g blaja agama dlu sblm nk tentang mana2 ulama.walaupun ak jahil tp x dela samapai nk tentang ulama

Anonymous said...

satu yg bahaya bila berdakwah adalah bila kita bawa kesesatan dan kemudian orng laen terpengaruh dan berfahaman seperti kita.cane nk berjawab diakhirat nanti..sbb tu la dalam islam x leh nk memandai-mandai ikut kepala kita jerk.nk berpendapat terutama untuk menentang pastikn dah habis blaja agama dlu..ustaz ak dh bkk blog ni.dia malas dan komen.katanya malas nk layan..dia ckp jngn layan mana2 pndpt dr sumber yg tak saheh dan diragui statusnya..carilah ustaz2 yg terpilih dan dikenali klu nk blaja sngt..betul ak setuju..ramai yg malas..nk jln singkat.berfahaman ikut pndpt alam maya yg korang sndri pun x tau-budak pondok

Lelaki dari arah timur said...

to Anonymous yg berkenaan,

Aku bersetuju dgn pendapat Hamka berkenaan pegisian tazkirah 'politik bantah membantah' tak sepatutnya dilakukan selepas terawih. Asbab korang bantah membantah inilah orang Islam berpecah hati menimbulkan permusuhan dan doa korang tak makbul nak memerintah Malaysia walau dah 50 tahun. Rujuk hadith berkenaan permusuhan sesama orang Islam. Kau kan alim.

Semua tahu dah, jumhur ulama 20 rakaat lebih sunnah/afdhol berbanding 8 rakaat. Imam Syafi'i, Hambali dan Hanafi mensepakati terawih dilakukan dlm 20 rakaat. Tak kisahlah mana2 rakaat pon tetapi sekadar 8 rakaat dgn surah lazim itu dah menunjukkan berlaku kekurangan dlm agama. Terawih Rasullullah saw dgn qiyam yg panjang dlm 8 rakaat. Apatah lagi tak semuanya dikalangan kariah masjid bukannya x mampu mengerjakan 20 rakaat. Kebiasaan ini boleh jadi asbab akan ikutan masjid/surau2 yg lain. Semua pakat2(majoriti) berterawih 8 rakaat sedangkan ada kemampuan utk ambik rakaat lebih.

Kau kata aku fanatik Hamka dlm aku sedar Hamka tak dapat beri apa2 jaminan Syurga ke atas aku, sekarang aku kata kau Fanatik politik kepartian XYZ..kau suka?

Anonymous said...

siapa tu,cakap agama cam pndi tp emo semacam..relex2..hehe..dh awk de fahaman awk dan x nk ikut ulamak trskn.x de sape nk halang..untuk pengetahuan..ulama2 pas bukanlah parti politik pas yg iktirafnya sbgi ulama..ilmuan2 islam yg wara' yg iktirafnya.so sendiri mau fikir la ye..wassalam
:)

Lelaki dari arah timur said...

Anonymous,

Masalah org alim pabila tak belajar sifat tawadhuk, dia kata dia belajar bidang & kitab2 sekian2.. kemudian war2kan org yg tidak mengaji pondok, yang tidak masuk Az-har, tak mengikuti tazkirah ramadhan adalah jahil2 bab agama belaka.. Tak berguru adalah sesat!

Abila aku tanya kau.. hukum orang tak bersembahyang, kau bersemangat mengeluarkan hadith yg sahih matannya serta ayat Quran dgn tartil yang betul.. dalam hukum hudud kena pancung dan sebagainya. Aku ajak pegi ketuk rumah ke rumah semata-mata untuk agama, kau tak nak. KAu kan alim sepatutnya menjadi awan mendung yang bergerak mencurah air hujan di mana2.. bukan seperti telaga tua yang mengharap orang lain datang ambik air. Aku yang kau kata jahil ini jugalah yang pegi ketuk pintu.

Aku hormati memuliakan semua alim ulama yg baik lagi mursyid termasuklah kau Anonymous sbb kau saudaraku ada kalimah di dalam hatinya. Maafkan aku jika mengasarimu dengan tangan2 jahil aku.

Anonymous said...

alangkah indahnya kalau aku dapat mengikut sunnah..makannya, pakainya , gayanya, perbuatannya, amalnya....

ya Allah....hebatnya mereka yang ada didalam hatinya sayang kepada Rasul s.a.w...

-putat-

Anonymous said...

ada satu kisah...

seorang lelaki (muslim) tinggal berjiran dengan seorang pemuda (cina)..adab berjiran dipatuhi...

suatu hari, datanglah sekumpulan sahabat membuat ziarah kerumah lelaki (muslim)... bukan tujuan untuk 'mengajar' tapi sebagai tanda 'kasih sayang'...

setelah beberapa ketika, beredarlah sekumpulan sahabat tersebut sambil tuan rumah mengiringinya keluar...

setelah hilang dari pandangan mata, muncullah pula jiran cina dari pintu rumah...

ditanya , siapa yang datang ? jirannya menjawab sahabat dunia akhirat....

oooo...'kenapa dia tak ke rumah saya? ' tanya jiran cina... lantas terpinga-pinga hendak dijawab oleh jiran muslim kerana kurangnya ilmu...

sambil berjalan memasuki ke dalam rumah, jiran muslim berkata...'tak pe... nanti ku tanya dalam blog kereta mayat....

.........

-putat-

Anonymous said...

Aku ternanti2 komen dr Hamka...

Anonymous said...

Aslmualaikum bro,

cne nk bangun tahajjud mlm2 akhir ni?
bg tips sket
selalu bgn dh 5 lbey..
bulan ni br skali dpt bgn solat mlm..aisehh


Jawapan,

Kalau aku , aku semayang terawih 4 rakaat jer. Cam mana pun pukul 9.30 kena balik rumah . Pastu tidur paling lewat kul 10.00.
Insya Allah koa akan bangun kul 3 atau 4.

wassalam

Ibn HAJARS said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

asalamualaikum...

aku bukak email, banyaknya komen, aku baca email dan ada pesanan dari pembaca supaya aku tak baca komen dari anonymous sebab boleh rosak pahala puasa..

jadi akupun tak baca.. (lagipun aku perasan sibuk, lepas raya aku baca boleh?)

cuma aku pesan kepada mereka yang TIDAK SLOW.

"berbahagialah dengan nikmat Allah yang dilimpahi ke atas anda"

:)

Anonymous said...

ada satu kisah...

seorang lelaki (muslim) tinggal berjiran dengan seorang pemuda (cina)..adab berjiran dipatuhi...

suatu hari, datanglah sekumpulan sahabat membuat ziarah kerumah lelaki (muslim)... bukan tujuan untuk 'mengajar' tapi sebagai tanda 'kasih sayang'...

setelah beberapa ketika, beredarlah sekumpulan sahabat tersebut sambil tuan rumah mengiringinya keluar...

setelah hilang dari pandangan mata, muncullah pula jiran cina dari pintu rumah...

ditanya , siapa yang datang ? jirannya menjawab sahabat dunia akhirat....

oooo...'kenapa dia tak ke rumah saya? ' tanya jiran cina... lantas terpinga-pinga hendak dijawab oleh jiran muslim kerana kurangnya ilmu...

sambil berjalan memasuki ke dalam rumah, jiran muslim berkata...'tak pe... nanti ku tanya dalam blog kereta mayat....

.........

-putat-

hamka said...

menarik toik ni, tapi aku sibuk sikit, lepas raya jika aku rajin, aku tulis putat, insyAllah..

:)

ps: boleh bagi alamat rumah nombor cina tu? takut beliau mati tak sempat di ziarah, insyAllah aku cuba contact kawan aku yang berhapiran kawasan anda.

Anonymous said...

Ok..aku tunggu tn hamka..

tapi kalau aku mati dulu..aku tuntut kat akhirat topik ni..kekeke

teruskan usaha dakwah tuan...walaupun ada yang aku tak setuju dlm topik 'ikut nenek moyang'..tapi usaha 'murni' tuan ..Allah Yang Maha Mengetahui

salam 1Malaysia

-putat-

Anonymous said...

ak ske komen dia ni.jd ak copy and paste kembali.hehe

cbe ko bce satu komen hamka yg panjang tu.dia de letak nickname anonymos..aku sokong yg laen jugak..hamka sdh mula memperkatakn ttng kemungkinan ulama de bwt salah dan silap..jadi apa beza hamka dngn bekas mufti sorng ni.habis ulama katanya x betul.smpikn ulama2 dahulu yg tinggi darjatnya pun ckp x betul.alasannya ulama2 ni x maksum jd mungkin de bwt silap..jd pendapat wahabi dia la yg paling betul.dan skrng hamka dan hampir mengikut jejak langkah si bekas mufti ni..boleh nk ckp ulama x betul tp bila ko pun bertaraf ulama jgk la.tu pun blum tentu ko yg betul lg..klu ko just bertaraf ustaz alam maya x yah tentang ulama la..buruk padahnye..ilmu diorng tinggi sngt2..pg ptng siang malam duk nga kitab jerk..kita?duk ngadap tenet..bce blog..chatting..bkk youtube..pastu nk gaduh ckp ulama x betul..lantang pula berkata-kata ttng agama..kluar hadith la itu la ini la..kpd penentang,wei g blaja agama dlu sblm nk tentang mana2 ulama.walaupun ak jahil tp x dela samapai nk tentang ulama

Anonymous said...

Kesian...kesian...
Parti XYZ terlalu taksub dgn ulama2 mrk....smpai habis mjatuhkn hukum kpd semua...

Semoga Allah ampunkan kita semua... dan bagi petunjuk kepada pnykong Parti XYZ...

Semua muslim adalah saudara saya...
UMNO saudara saya...
PAS saudara saya...
Bekas mufti saudara saya...
Saya sayang semua saudara saya...
Saya mahu semua masuk syurga...
Tak nak sorang pun masuk neraka...

*Selamat Hari Raya*
*Maaf Zahir dan Batin*

~mokhtar~

Anonymous said...

dah takyah gaduh .. baca entry baru hamka ..

Anonymous said...

assalamu'alaikum,

ada pendapat yg sy dgr..kita dianjurkan berterawikh smpai 20 rakaat sbb nk khatam quran dlm bulan ramadhan.takut2 klu buat 8 ja then sambung tazkirah khatam ke mana apa ke mana.klu bleh buat 8 then complete khatam ok kot.

yg penting ikut sunnah-Nabi ikat kain ketat2 pd 10 mlm terakhir ramadhan dan ber'iktikaf.org2 yg ikut sunnah Nabi mesti dh berduyun2 ber'iktikaf kt masjid seluruh dunia, dipenjuru2 'alam.

jd org ikut sunnah ni glamer pe..satu dunia bleh p.umat islam seluruh dunia sambut.tpikir jgk knp org x nak keluar bertabligh ikut sunnah Nabi tp nk masuk parti, sdgkan dlm malaysia sj pun x lepas jgnkn nk diterima ni negara lain.

teringt crite one of d maulana-presiden pakistan mtk maulana sokong govt so that parti politik dia menang, maulana ckp parti politik dia dlm pakistan je, usaha tabligh dh sampai seluruh dunia..lagi besar..lagi glamer(sy ckp).

wajar ka kita ckp kita sayang Nabi klu x pernah buat dakwah mcm Nabi & x pernah kena halau,kena kutuk, kena baling batu mcm Nabi.sayu kenangkan mcmna sedihnya Nabi berlari keluar dr Taif bila penduduk Taif x terima dakwah Nabi.org tabligh klu bulan2 posa ni kena baling kuih ja la gamaknya..

p/s; sy x sokong hamka tp sokong org yg ikut sunnah tp sy tau hamka tgh pulun ikut sunnah so sy sokong hamka jgl lh..doa karo-my other half dh 2 bln 'iktikaf kt masjid2 d dhaka.

Anonymous said...

ni ak nk tnye..yg duk hina ulama yg berpolitik apesal.yg duk hina parti yg perjuangkn islam apesal..korang percaya x pd kewajipan hukum hudud.wajib dilaksanakan sebagimana wajib solat 5waktu..ok klu percaya ak nk tanye plak..selain dr pas ada x mana2 parti yg ko pk berusaha bersungguh-sungguh nk laksanakan hukum yg Allah wajib laksanakn ni..x dekn..so pe kecoh lg.

otak apa sempit sngt ni..nk jgk pemimpin yg terang2 x mungkin laksanakan undang2 Allah.dah tu hina plak pemimpin2 yg nk meletakkan islam d tmpt tertinggi.yg bersungguh2 nk laksanakan hudud..cakap agama pandai sngt tp bnda asas pun x dpt pk ka

Anonymous said...

kpd hamka-menarik pedia nye..dh ko kluarkn topik yg bertentangan tu orng ramai tu yg panas tu

Anonymous said...

tulis panjang2 lg x de orng nk bce.hehehe..x perlu nk tentang samada 8/20..sy sokong pndpt majoriti ulama.sbb sy x knl pun siapa si hamka ni.hanya berselindung disebalik publisiti nama ulama masyhur indonesia.hmm..klu de muka,biodata sket,blaja kt ne ke berguru dngn sape ke leh tahan jgk nk dngr..tapi kosong..yg ade cme pendapat..renung2knlah

a said...

pedas! tapi itulah realitinya. suka benar ikut-mengikut. adoi!

Anonymous said...

betul2..knp berselindung d sebalik nama ulama plak.hehe..
:)

Syahril said...

SALAM ALAIK...

SALAM RAMADHAN...

RAMADHAN DAH NAK ABIS...

RUGINYA KITA BERBANTAH-BANTAH...

RASA2NYA KALO NABI SAW. ADA DEPAN KITA SKRG... APA KATA NABI? ADAKAH NABI AKAN KATA... "BAGUS KORG NI BERBANTAH2... NI LAA UMAT AKU... NI LAA YG AKU NAK..."??? .... JWPNNYA... LU PIKIR LAA SNDIRI...

PEKATA... DRPD ASYIK BERBANTAH2... DOK BUANG MASA TAIP TEKS PANJANG2 (BKN SEMUA ORG RAJIN BACA)… BAIK KITA TAMBAH IBADAT KITA… SOLAT SUNAT KE… ZIKIR KE… DOA KE… MALULAH DGN ALLAH… MALULAH SKET DGN NABI…

SETIAP ORG ADA WAT SALAH… JOMLAH KITA BERMAAF2AN… TAK PAYAH NAK BERDEBAT2 LAGI… MOGA2 BILA DAH MAAFKAN ORG… TAKDAK RASA GERAM… ALLAH PUN MAAFKAN DOSA KITA… MOGA TAK SIA2 RAMADHAN KALI NI...

RAMADHAN DAH NAK ABIS DAH… JOMLAH BERMAAF-MAAFAN… PASTU BARU TENANG SKET NAK IBADAH…

BERDAKWAH KERJA MULIA… JGN LAA SELIT DGN CACIAN DAN HINAAN… LAGI ELOK KALO TAKDAK SANGKA BURUK… LAGI BEST KALO TAK MELUKAI HATI ORG LAIN…

SAYA PUN NAK MOHON MAAF JGK… SBB TERPAKSA AMBIL SEDIKIT MASA TUAN2…

JOM KITA BERLAPANG DADA… BUANG EMOSI… TINGKATKAN

BERMAAF-MAAFAN SESAMA KITA…

LUPAKAN SENGKETA…

INSYAALLAH KUALITI IBADAT KITA BERTAMBAH… WOHA!!!

P/S:KALO IBADAT TIME LAILATULQADAR LEBIH BAIK DARI IBADAT 1000 BULAN… KALO BERGADUH TIME LAILATULQADAR… CMNE EK??? HUISH… NAUZUBILLAH… MINTA JAUH LAA KITA HENDAKNYA…

Syahril said...

SALAM ALAIK...

SALAM RAMADHAN...

RAMADHAN DAH NAK ABIS...

RUGINYA KITA BERBANTAH-BANTAH...

RASA2NYA KALO NABI SAW. ADA DEPAN KITA SKRG... APA KATA NABI? ADAKAH NABI AKAN KATA CMNI... "BAGUS KORG NI BERBANTAH2... NI LAA UMAT AKU... NI LAA YG AKU NAK..."??? .... JWPNNYA... LU PIKIR LAA SNDIRI...

PEKATA... DRPD ASYIK BERBANTAH2... DOK BUANG MASA TAIP TEKS PANJANG2 (BKN SEMUA ORG RAJIN BACA)… BAIK KITA TAMBAH IBADAT KITA… SOLAT SUNAT KE… ZIKIR KE… DOA KE… MALULAH DGN ALLAH… MALULAH SKET DGN NABI…

SETIAP ORG ADA WAT SALAH… JOMLAH KITA BERMAAF2AN… TAK PAYAH NAK BERDEBAT2 LAGI… MOGA2 BILA DAH MAAFKAN ORG… TAKDAK RASA GERAM… ALLAH PUN MAAFKAN DOSA KITA… MOGA TAK SIA2 RAMADHAN KALI NI...

RAMADHAN DAH NAK ABIS DAH… JOMLAH BERMAAF-MAAFAN… PASTU BARU TENANG SKET NAK IBADAH… ALLAH PUN TAK MURKA...

BERDAKWAH KERJA MULIA… JGN LAA SELIT DGN CACIAN DAN HINAAN… LAGI ELOK KALO TAKDAK SANGKA BURUK… LAGI BEST KALO TAK MELUKAI HATI ORG LAIN… JGN KUTUK ORG (SECARA TERANG ATAU SEMBUNYI)... SBB NI BUKAN CARA DAKWAH... TAPI NAK JADI PENOLONG SYAITAN UTK TOLAK SAUDARA JAUH DARI AGAMA...

SAYA PUN NAK MOHON MAAF JGK… SBB TERPAKSA AMBIL SEDIKIT MASA TUAN2… AKU PUN BUKANNYA BAIK... TAPI YG SALAH TETAP SALAH... MAYBE NEXT TIME AKU WAT SALAH TLG TEGUR... JGN LAA BILA TEGUR ORG PAKSA ORG TERIMA TAPI BILA DITEGUR... MELENTING CM MAKSUM JA...

JOM KITA BERLAPANG DADA… BUANG EMOSI… TINGKATKAN PRETASI IBADAH LAGI BEST...

BERMAAF-MAAFAN SESAMA KITA…

LUPAKAN SENGKETA…

INSYAALLAH KUALITI IBADAT KITA BERTAMBAH… WOOHAA!!!

P/S:KALO IBADAT TIME LAILATULQADAR LEBIH BAIK DARI IBADAT 1000 BULAN… KALO BERGADUH TIME LAILATULQADAR… CMNE EK??? HUISH… NAUZUBILLAH… MINTA JAUH LAA KITA HENDAKNYA…

yg serba kekurangan said...

slm hamka..

pls refer ustaz n kalo boleh,tunjuk dulu artikel yg ko nk post kat ustaz...better supaya xde org slh anggap,n xde org sesat...

artikel ko yg lain agak baek...tp artikel yg ni aku rasa mmg hampeh..so skali lg aku nk tekankan "pls refer ustaz" demi kebaikan ummah..

kpd pengikut fanatik hamka,jgn plk jatuhkan 'mufti'2 tu just utk sdpkan hati,amik la apa2 yg baik dr mereka sbb atleast dorg lebih berilmu dr kita yg takat pg bljr agama kat masjid time2 ada masa terluang je...

ulamak pewaris nabi...
caci ulamak = ?
berfikirlah wahai shbt..

n aku harap ko leh la selesaikan mslh yg timbul,bkn dgn mengelak mslh tu...baca la suma komen kalo ko ada masa sbb anonymous@bkn,dorg menulis demi kebaikan ko...xperlu gelak2kn dorg macam dorg tu bkn level ko yg hebat berblog..

hentikan pergaduhan,bnykkan amalan...dah nk setel dah rmdn,kejar la saki baki bln yg ada ni sebaik2nya...semoga kita semua diberi hidayahNya...

i luv ISLAM...wallahualam

yg serba kekurangan said...

slm hamka..

pls refer ustaz n kalo boleh,tunjuk dulu artikel yg ko nk post kat ustaz...better supaya xde org slh anggap,n xde org sesat...

artikel ko yg lain agak baek...tp artikel yg ni aku rasa mmg hampeh..so skali lg aku nk tekankan "pls refer ustaz" demi kebaikan ummah..

kpd pengikut fanatik hamka,jgn plk jatuhkan 'mufti'2 tu just utk sdpkan hati,amik la apa2 yg baik dr mereka sbb atleast dorg lebih berilmu dr kita yg takat pg bljr agama kat masjid time2 ada masa terluang je...

ulamak pewaris nabi...
caci ulamak = ?
berfikirlah wahai shbt..

n aku harap ko leh la selesaikan mslh yg timbul,bkn dgn mengelak mslh tu...baca la suma komen kalo ko ada masa sbb anonymous@bkn,dorg menulis demi kebaikan ko...xperlu gelak2kn dorg macam dorg tu bkn level ko yg hebat berblog..

hentikan pergaduhan,bnykkan amalan...dah nk setel dah rmdn,kejar la saki baki bln yg ada ni sebaik2nya...semoga kita semua diberi hidayahNya...

i luv ISLAM...wallahualam

Anonymous said...

macamtu cara ko cakap ke hamka? "ko tanak baca.. sebuk...." hamka.. hamka...

pada yg lain2..udah2 le.. tak baik debat... masing2 pon bukan pandai sgt...

bende senang je...8 rakaat.. or 20 rakaat... masing2 ada kelebihan n kekurangan nye... sebab lagipon dua2 tu amalan ibadah kita pada Allah...kalo korang duk lepak umah pon takde dosa kat korang...

yang salah ni hamka... tulis macam tu nape...

sebab ape anonymous komen macam tu?...sebab bahasa ko guna pon macamtu.. so dapat la balik.. cube tulis berhemat sket... kan bagus...

k.. dah2..pandai2 la korang.. aku dtg lawat je aritu blog ni.. tibe2 ada topik ni... pelik la aku.. selaku khalifah Allah di muka bumi ini... aku berila nasihat selagi mampu... k.. adios...

selamat hari raya..

cermin said...

Anonymous...

Blog nie tak sesuai dengan ko.. jadi aku anggap kau nie 'SLOW'

Anonymous said...

1) Apa yg hamka inginkan ialah menghayati ramadhan dengan iman dan ihtisab, sbgmana dalam hadits, TAPI apa yg ustaz tu tanamkan dalam masyarakat bukan ceramah2 ttg iman dan ihtisab...bukan cramah yg mningkatkan smgt utk merebut amalan2 di saat akhir ramadhan. TAPI smpai stgh jam asik mbebel pasal politik yg tak sudah. Tu bukan majlis ilmu. Tu ceramah politik. Sila bezakan majlis ilmu dan ceramah politik. Jgn jadi SLOW sama nilaikan isu2 politik dgn ilmu2 agama. Tak semua ulama mentafsir siasah/politik sm mcm ustaz2 ko tafsir siasah/politik sbg demokrasi yg hny leh menang dgn mcaci/m'aibkan/fitnah/ngumpat yg dihalalkan ats alasan strategi. Tak semua jemaah nak dengan bebelan politik yg tak meningkat smgat ramadhan...

2)Pernah ketika perang, Nabi SAW melarang memotong tangan org yg mencuri, krn ditakuti org tsbt akan lari kpd pihak lawan. NABI TIDAK MENJALANKAN HUDUD KERANA KEADAAN KETIKA ITU TIDAK SESUAI (sila rujuk ulama yg benar2 mahir dalam bab ini) Skrg isu yg lebih besar ialah bagaimana menarik org ramai lebih minat kepada Islam. Lebih mendekati Islam ,lebih mendekatkan diri kpd Allah, mencintai Allah dan Rasul lebih dari segala2nya. Kalu solat yg mjadi tiang pun umat islam masih tinggal, keadaan umat masih tak sesuai utk mjalankan hukum hudud, makin ramai la org Islam lari dari Islam. Itu la strategi Nabi SAW, bukan menolak hudud...
Mcm mana korg tak leh terima ini sbg strategi, mcm tu la kami tak leh terima mcaci/m'aibkan/fitnah/ngumpat sbg strategi...

3) Berdebat mcm ni sampai bila pun tak abes...Ulama Politik Demokrasi dan Ulama Politik Syura/Khalifah pun tak nak berdbat sbb tahu masing2 ada hujah masing2. Ni kan kita pembaca/penulis blog yg tak tau l/blakang ilmu mcm mana...

~mokhtar~

p/s: Dah jumpa lailatul qadr?

charisteas86 said...

Tarawikh berasal dpd perkataan mufrad (tunggal) at-tarwiha yang bermaksud rehat yang menunjukkan satu sementara at tarawih perkataan jamak iaitu lebih dari dua. Bahasa arab pula ada perkataan untuk tunggal, dua dan banyak.

oleh 2, at tarawih yang menunjukkan jamak itu dengan makna tiga kali rehat keatas. Bagi solat tarawih, satu rehat bermaknaempat rakaat dengan dua salam, maka tiga kali rehat bermakna minimum 12 rakaat dengan 3 salam.

Jadinya, sudah sepakat 4 mazhab mengikut pendapat yang muktamad (kelas pertama) mengatakan bahawa solat tarawih 20 rakaat dengan 10 kali salam dan 5 kali rehat.

Satu riwayat yang jelas daripada Umar RA yang menyuruh melakukan solat Tarawih secara BERJEMAAH sebanyak 2o rakaat dan apa yang dilakukan Umar RA adalah dengan kesepakatan sahabat dengan tiada bangkangan daripada Khulafa al Rasyidin.

Jadi mana datangnya lapan rakaat kerana dari segi pengertian dan penggunaan istilah sudah tidak betul. Jika pihak yang mendukung lapan rakaat tetap dengan pendirian, kenapa mereka melakukan solat sunat itu secara berjemaah.

Jika ingin mengambil apa yang dianjurkan Umar RA, ikutlah keselruhannya dengan melakukan sebanyak 20 rakaat seperti dibuat Umar RA. Jangan ambil separu-separuh dan mengatakan bahawa 20 rakaat itu x betul.

Mufti Mesir Syaikh Dr Ali berkata melakukan 20 rakaat tidak salah dan yang buat lebih pun x salah, tetapi yang mengurangkan daripada amalan itu ialah ia tidak dinamakan terawih tetapi qiamulail.

Menurut fatwanya lagi, mereka yang melakukan qiamulali terlepas daripada daripada ganjaran sangat besar yang Allah kurniakan kepada orang yang melakukan Tarawih pada Ramadhan kerana solat malam boleh juga dibuat pada bulan lain tetapi terawih hanya setahun sekali pada ramadhan.


Jd nasihat kepada yang buat lapan, kembali kepada apa yang disepakati ummah dan ketepikan pendapat yang bertentangan dengan apa yang telah disepakati. Dalam enakmen Selangor, fatwa mesti merujuk pendapat yang muktamad daripada mazhab Syafie.

Buku PENJELASAN BILANGAN RAKAAT TARAWIH yang diterbitkan pada 2008 oleh JAKIM turut menyokong pendapat solat Tarawih berjemaah di masjid dengan 23 rakaat termasuk witir lebih afdal daripada lapan rakaat.

Semoga sy dapat amal dan sampaikan..

p/s: mcamana yang x pegi tarawih pula??..hehehehehe..

Anonymous said...

hmm..ramai jgk ustaz rpenye.hehe..tulis la pnjng2..nk tegur pun berhemah la jgk.knp mesti protes surau bwt 8.tu jerk..dan ko tngk la cara si hamka ni tulis.sape x panas..ingat..nk cakap pasal agama ni jngn memandai..silap2 x betul pastu orng ikut mampus la menjawab nanti.laen la klu korang ustaz..ak just nk korang rujuk ustaz yg bertauliah jerk.bknnye rujuk dr sumber yg tah datang dr ceruk mane ni.mungkn betul tp mungkin jgk x.ko tngk kt n3 terbaru hamka..ada plak yg tnye pasal hukum hakam kt hamka..rupanya hamka dh jd ustaz di alam maya.bkn dia yg ndak tp pengikut fanatiknya yg anggap dia ustaz..masalahnye kita pun x knl siapa hamka.muka x de,statusnye x de,ilmunya pun kte x tau blaja nga sape dan bnyk lg nk dipersolkn..jd cr la sumber yg lbh saheh dan tak meragukan.tu jerk

Anonymous said...

ak bkn nk hina sapa2.cuma kt blog2 ak dh jmpe lebih dr 10orng ustaz2 yg x de nama sbnr,x tau latar belakang ilmunya dan x tau semua ttngnya..tp ramai orng percaya dan bersoal jawab agama dngn nye.mcm dia guru..malas..g la blaja agama kt luar.cr guru2 yg bertauliah..ke korang dh hilang keprcayaan kt ustaz2 yg kt luar.sbb ramai yg maen politik..bodoh..islam pentingkn politik sngt2 la.blaja la laen kali sblm mengata kt ustaz yg ceramah politik kt surau.marah la dh pemimpin lakukan kemungkaran Allah.clubbing,judi halal dll..mesti tegah la walaupun dlm masjid.yg hamka ni marah orng ckp politik dlm masjid,,jd disini ak mempersoalkn ilmunya.

ok la..pasni. jngn caye kt ustaz2 kt luar lagi..korang ikut je fahaman ustaz2 internet yg berselindung disebalik peribadi orng laen.itu lbh baek tuk korang kn..teruskn..untuk pengetahuan korang bnyk lg blog2 cani.x de identiti tp cakap agama.dan fahaman setiapnya berbeza.jd sape paling betul?..dh sumber pun dh x betul dh so pk sndri la

Anonymous said...

eh silap tu..bkn sumber x betul cuma sumber meragukan dan boleh dipertikaikan..elok tinggalkn bnda yg meragukan

charisteas86 said...

hm pape jela..ko g blaja alim2 dulu nony pas2 ko terang kat blog ni k..x elok mcm ni..tp sebelum ko komen ko registerla name k..pukui canang yo lobih..harap hang x "slow"..

Anonymous said...

Eleh...aku paham sgt pnyokong parti ni. Kalu ad pihak yg mnyokong tind dia, bukan main puji lagi...malmbung2 pujinya...

Tapi kalu pihak yg sama tbe2 tak stuju dgn tind dia, mcm2 dituduh. Tak berilmu la, barua la, tak masuk syurga la, wahabi la...

Dah la tu anon...
Cukuplah...

~pejuang siber~

p/s: tak menyokong P** bukan bermakna mesti menyokong U***
Mperjuangkan Islam tak semestinya dgn cara P**

Anonymous said...

KEPADA HAMKA DAN PENGIKUT HAMKA.AKU NK KORANG BACA JAWAPAN DR USTAZ AZHAR IDRUS ATAUPUN KO BKK JE LAMAN WEB NYE NI.DAH JELAS DH KO MMG JAHIL SBB KO PERTIKAIKN SURAU YG BWT 8..KO X LAYAK CAKAP PASAL AGAMA SBB KO BLEH BAWA KESESATAN

http://www.forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1911

salam ustaz.harap ustaz sudi jawab

1.apa hukumnya orang yang menentang surau2 yang bwt 8rakaat shja terawikh pd 10mlm terakhir?kata patut bwt 20rakaat..jadi beliau menentang surau2 yang bwt 8 dan sama sekali tidak setuju..katanya ptt bwt 20

2.apa hukumnya orang yang cakap x perlu bwt tazkirah sewaktu berhenti solat terawikh sekejap..katanye baek terus sambung jerk solat terawikh smpi habis..habis terawikh baru kne bwt tazkirah klu nk bwt sngt..betul ke camtu ustaz?

3.apa hukumnya orang yang cakap x perlu cakap pasal politik dan parti di dalam masjid.x perlu cakap isu semasa ttng politik..dan apa hukumnya bila mereka memperlekehkan surau2 yang berceramah tentang politik semasa di dalam masjid.yang mana satu sbnrnye lebih benar..

muga ustaz sudi jawab persoalan ini..trima kasih ustaz

JAWAPAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS:

1. Bilangan rakaat teraweh termasuk perkara khilaf yg mana boleh dilakukan dgn 20 rakaat menurut pendpat jumhur ulamak dan harus dikerjakan dgn 8 rakaat menurut sebahagian ulamak. Mengingkari perkara khilaf adalah termasuk perbuatan jahil dgn hukum2 agama.

2. Tidak ada sebarang nas tentang kaifiat melakukan solat taraweh. Yg ada dalam hadith yg saheh ialah Rasulullah saw mengerjakan solat taraweh. Itu sahaja.

Olih itu harus dikerjakan terus sampai selesai dan harus pula dikerjakan dengan berhenti2 samada diselangi dengan tazkirah seperti pada setengah2 masjid dan harus pula di selangi dengan selawat seperti pada setengah masjid. Dan harus pula diselangi dengan tawaf jika diadakan didalam masjidil haram.

Jika nak adakan tazkirah, harus pada permulaan sebelum taraweh dan harus dicelah2 taraweh dan harus pula sesudah selesai taraweh.

Kesemuanya menghasilkan pahala belaka.

3. Masjid bukan sahaja tempat sembahyang tetapi harus diadakan suatu perkara kebaikan yg lain seperti tazkirah, mengajar, ceramah, menyuarah dan seumpamanya.

Tidak salah menyebut isu2 semasa kerana itulah yg diamalkan pada zaman Nabi saw kerana yg demikian itu bolih memberi peringatan kepada manusia samada isu2 semasa itu berkaitan dgn ekonomi, politik atau lainnya dengan syarat dijaga2 adab2 semasa berada didalam masjid.

Tiada lain bg yang tidak suka isu semasa diperdengarkan dimasjid melainkan mereka yang takut kepada kebenaran. Tidaklah takut kepada kebenaran ini melainkan mereka 2 yg berada di pihak yang batil.

wallahua'lam

Anonymous said...

hmm..kesimpulannya laen kali rujuk pendapat ustaz yg bertauliah dan laman web yang diakui milik nya..tngk skrng..yang korang yakin dngn pndpt HAMKA ni apesal..korang pun x knl sape dia.ilmunye pun x tau.sape gurunya dll.tah cane beliau kte pun x tau.wallahualam..jadi carilah sumber yg betul dan x meragukan dlm beragama.insyarallah x sesat

Anonymous said...

HAMKA tentang benda khilaf..jahil tul.dh surau nk pakai pndpt 8 sukahati la.yg hang nk tentang apesal.kn dh kena..skrng hang br je sebarkn fahaman sesat kpd penyokong hang..sendiri mau tanggung la

Anonymous said...

apelah mamat ni tak kan pasal x sependapat pasal tazkirah dan bil.
rakaat terawikh pun dah kena sesat
macam ni susah le . Asal x 1 fahaman sesat sesat sesat.......

Lelaki dari arah timur said...

Anonymous BBB, kau apa khabar? Dah rasa cool?

Kalau tazkirah ada politik isu semasa korang berkenaan politik berkasih sayang, tak mengumpat, tak buka aib dan keburukan saudara seIslam.. baguslah itu.

yg Parahnya pabila tak tahu beza mana satu percakapan dunia dan mana satu percakapan agama dalam masjid/surau. Akibat drpd percakapan dunia dlm masjid menjadi asbab 40 tahun amalan fardhu dan sunat korang tertolak. Malaikat pulak mendoakan kecelakaan & kemurkaan drpd Allah. Niat aku untuk amal dan menyampaikan.

Aku tau kau anggap diri kau penyokong berjihad seutama-utama jihad menyatakan kebenaran di depan pemimpin yang kau kata zalim dan berpegang pada fiqh auwaliyat al-Qaradawi.

Adab2 menasihati pemimpin mengikut dalil & nas, kau tau bukan?

Anonymous said...

Selain itu kita dapati bahawa ulama tidak sepakat di dalam mewajibkan penyertaan individu Islam di dalam Sistem Demokrasi Kepartian sebagaimana yang ada di hari ini.. Malah ada ulama mengharamkan Sistem Demokrasi Kepartian ini. Kata mereka Sistem Demokrasi Kepartian yang diamalkan sekarang ini bertentangan dengan Sistem Syura yang ada di dalam Islam. Beberapa ulama terkenal yang menolak sistem ini antaranya Syeikh Fathi Yakan sebagaimana di dalam kitab beliau “ Musykilatud Dakwah Wad Dai’yah” halaman : 132 -135. Juga Syeikh Abu Urwah Al-Lubnani melalui kitab beliau “Al-Abjadiyyat” halaman 101 -103 pada tajuk “Al Mabdaiyah Wal Marhaliyyah Fil A’malil Islami”. Selain itu Syeikh Abul Hassan Ali Nadwi Al Hassani pula menyatakan perkara yang sama di dalam beberapa kitab beliau antaranya “Ilal Islami Min Jadid” halaman 107 dan 161. Beliau ini juga menyatakan Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian, bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi saw dan Para Sahabat rahum.

dipetik dari http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/03/politik-vs-syura.html

So, jelas sekali Ustaz Azhar Idrus ni khilaf dgn ulama2 yg memperjuangkan sistem syura.
"Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian, bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi saw dan Para Sahabat rahum"
"Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian, bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi saw dan Para Sahabat rahum"
"Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian, bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi saw dan Para Sahabat rahum"

MajidTvOnline said...

ade banyak maksud tersirat dalam blog nie..so amek yg baik jadi tauladan,yg x berape nak baik abaikan..senang je..buat ape nk gado2..

Anonymous said...

aku fan blog ni, tp aku lg percaya klo apa yg Ustaz Azhar Idrus pnye pndapat dan jwpn, sbbnye? beliau belajar dgn guru2 yg betol guna kitab2 yg betol, ahli majlis ulama pula tu ape la nk dibandingkan dgn penulis blog ni yg identiti sniri pon nk sorok.. no offence bro

post kali ni mmg lain macam ah, lps aku baca mmg ak da ble tau la ko mcm mne orgnye, fahaman ko mcm mne, pulak tu dgn komen2 ko kt atas ni yg x pakai nama ko sniri (aku pon x tau nape), ko selamber kutuk2 org g ceramah2 ugama kutuk mufti2 adoii.. ape cite ni bro???

xoxo

Anonymous said...

Selain itu kita dapati bahawa ulama tidak sepakat di dalam mewajibkan penyertaan individu Islam di dalam Sistem Demokrasi Kepartian sebagaimana yang ada di hari ini.. Malah ada ulama mengharamkan Sistem Demokrasi Kepartian ini. Kata mereka Sistem Demokrasi Kepartian yang diamalkan sekarang ini bertentangan dengan Sistem Syura yang ada di dalam Islam. Beberapa ulama terkenal yang menolak sistem ini antaranya Syeikh Fathi Yakan sebagaimana di dalam kitab beliau “ Musykilatud Dakwah Wad Dai’yah” halaman : 132 -135. Juga Syeikh Abu Urwah Al-Lubnani melalui kitab beliau “Al-Abjadiyyat” halaman 101 -103 pada tajuk “Al Mabdaiyah Wal Marhaliyyah Fil A’malil Islami”. Selain itu Syeikh Abul Hassan Ali Nadwi Al Hassani pula menyatakan perkara yang sama di dalam beberapa kitab beliau antaranya “Ilal Islami Min Jadid” halaman 107 dan 161. Beliau ini juga menyatakan Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian, bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi saw dan Para Sahabat rahum.

dipetik dari http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/03/politik-vs-syura.html

So, jelas sekali Ustaz Azhar Idrus ni berbeza pendapat dgn ulama2 yg memperjuangkan sistem syura.

"Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian, bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi saw dan Para Sahabat rahum"

Bab terawih 8 ke 20 tu, penerangan Ust Azhar Idrus mmg benar. Wpun aku tak sependapat dgn dia ttg 'politik' tapi aku tetap bersetuju dgn dia ttg penerangan itu.

Tapi tak semua org nk dgr 'perbualan harian politik' pihak tertentu semasa berterawih...apatah lagi org yg nk berterawih 20 tak dapat hanya dsbbkn terpaksa dgr 'perbualan harian politik' tu...
Maka lari lah org tu ke tempat lain sambil mengutuk2 krn tiada sifat hikmah lagi pd dirinya....
Itulah kisahnya...tak payah nak menghukum sesapa...

Anonymous2 sekalian...
Terimalah hakikat bahawa tak semua org nk perjuangkan Islam cara parti kamu...

http://hambalialorstari.blogspot.com/2008/11/mengapa-tidak-mengambil-bahagian.html

http://hambalialorstari.blogspot.com/2008/11/mengapa-tidak-mengambil-bahagian_06.html

http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/03/politik-vs-syura.html

~Pejuang Siber~

Anonymous said...

dah2 x yah tulis pnjng2 lg.korng bknnye ustaz nk ckp pasal agama.hamka pun same..tah sapa tah si hamka ni.korang semua&aku pun x layak.ok dh stop..kembali pd ulama yg lbh arif.ak setuju.masalah diselesaikn dngn rujuk ulama bknnye korang&ak.sbb pendapat setiap dr korang&ak berbeza.pastu nk ikut mane 1..ak pun setuju pndpt ustaz azhar kt laman web nye ni.wallahulam..

http://www.forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1911

Anonymous said...

ada orang x faham mksd sesat..sesat bermaksud menyebarkn fahaman x betul la.fahaman yg menyeleweng dr pndpt jumlur ulama.contohnye ulama dh ckp dh jngn gaduh pasal rakaat tetiba bleh plak hamka kluarkn isu.jd disitu timbul kesesatan..memperlekehkan bnda yg khilaf.jelas pndpt ustaz azhar orng yg memperlekehkn khilaf ulama jahil orangnye.jd x kn kte nk ikut orng jahil dlm beragama..tidakkah ia boleh membawa kpd kesesatan.betul..ak setuju..ikut pndpt ulama yg mmg dh diakui ilmunya dan peribadinya.itu penyelesaian terbaek dlm kte bertikam lidah mengeluarkn pndpt masing2.kte bkn nye terrer sngt agama.bkk laman web ustaz azhar idrus sbgi jln penyelesaian.ak setuju.x pun try tnye ustaz2 kt luar.semua yg bersengketa jom bkk dan baca.spya terjawab semua yg disengketakan.insyarallah

http://www.forum.digitalmukmin.org/viewtopic.php?f=24&t=1911

Anonymous said...

eh ak peminat setia ustaz azhar.slalu download ceramah2 ustaz azhar kt youtube.best sngt2.hehe...tp ak x knl pun sape hamka ni.layak ke dia protes sesuatu yg ulama sepakat x kn protes?
-shima ganung

hamka said...

harrghhhh...

(bunyi menguap)

ok, sambung tidur..

:)

Anonymous said...

tumpang menguap gak la...huwaarrggghh..woha!!(Nony xngantuk ke?jom la iktikaf ngan kitorang..dpt gak pahala)

*alamak!takut plk dikatakan sesat kerana ajak beriktikaf..huhu

-razman razali-

Anonymous said...

aku balik kampong iktikaf kat sana x de sesat2

charisteas86 said...

;-o..ngantokla nony..berambusla kau daei sini..menyamoah pulak aku bace komen bangang ko ni..selamat beriktikaf dan selamat hari raya..

p/s: hm..ramai baru balik tasykil ni..woha!! malam ptama..heh!!

Unknown said...

HAHA... kalau la komen kt blog ni satu sunnah Rasulullah maka ramai la yg dapat pahala syahid pasal punya la istiqamah...

belum ada tanda nak reda nampaknya. kepada anonymous-anonymous tersebut apa kata bukak satu forum kalau nak sambung berbantah-bantah? tak la menggangu blog org dan mudah la nak baca dari kena scroll panjang2 ni.

*jom iktikaf masjid kota damansara malam ni... sahur tersedia tepat jam 5. Woha!

hamka said...

Hachooo..

(bunyi bersin,)

ok, nak tolong mak parut kelapa, nak buat rendang katanya.

selamat hari raya
:)

Anonymous said...

hamka,, lu sempoi... lu pikir la sendiri..

limaumaniss said...

huar...penat nak baca 173 komen nie...tp nape sume anonymous...aku x paham...ada ko tuka seting pape ke kt blog ko ni hamka sampai orang x leh nak letak nama diorang?muhskil2...

p/s: aku komen ni setelah aku dah x larat baca komen2 anonymous tu dah...hehehhe

Anonymous said...

manusia yg menggunakan topeng nama ulama sbgi gelaran.ak bce kt komen lps2 rmi pula yg bersoal jwb ttng agama dngn nye.menjadikan sesuatu isu agama sbgi topik.tp yg berbincang semuanya bkn pakar agama.makin diperbincangkan makin jauh plak tersasar kebenarannya dek kerana x prnh mendalami agama secara khusus.yg digunakan hnya sedikit ilmu agama dan kepandaiannya memandai-mandai.walhal kdng2 bnyk jg pendapatnye yg menyeleweng dr pndpt rmi ulama yg prnh ak dngr..tetapi rmi pula yg mempercayainya..kesian2..

dunia caggih zaman skrng semua orng mampu berkata-kata ttng agama dan memperotes sesuatu ttng agama dngn tampa mendalami agama sedalam-dalam nye terlebih dahulu.ulama belajar bermula dr alif,ba,ta sehinggalah kpd tasauf usuluddin,fiqah,dan bnyk lg sblm berpendapt.kte sesenang je nk protes ulama nk ckp kte lbh betul dlm berfahaman..malah dunia cangguh skrng amat mdh mempengaruhi dan mensesatkan umat manusia.kesesatan terlalu bnyk di alam maya ini.mudah2an Allah memberi hidayah kpd kte semua

Anonymous said...

bkn ulama shja yg pndi berpendapat ttng hukum-hakam agama.kini semua orang mampu berpendapat ttng agama
:)

nurekin said...

a,aa
kan
ade ke tazkirah politik
dia ingat smer org sme parti dgn dia ke
oloh
tazkirah x slah pun
cme isinya kena bermnfaaat
kalo cara pnyamapian bosan
memng la pusing blakang
jemaah cbut lari
hehe
tol x bro?

Anonymous said...

blog paling sial prnh ak jmpe..ckp emo jerk lebih.melenting dngn sistem masjid..ilmu haram jadah low class..pastu duk hina ulama dan golongan agama.sdngkn apa yg diorng bwt pun de dalilnye.bknnye maen redah jerk cam ko berpendapat.bajet lagi arif dr ulama.kn dh kne hentam ber tubi2.blog haram jadah.merosakkan pemikiran umat islam jerk ko berblog

Syahril said...

maaf sy nak mencelah sket...

khas saudara/i anonymous...

sy ingin mewakili komentar2 di sini (sbnrnya tak layak pun)... maafkan kami sekiranya ada kata2 kami yg mbuat anda kecil hati atau membuatkan anda kurang bpuas hati... sy mohon sgt2 kpd anda agar dpt berhenti perbalahan ini... hentikan cerca... hentikan amarah... hentikan sengketa... hentikan panggilan sesat... dsbnya...

perdebatan dan berbantah2 cmni takkan bawa kita dekat kpd Allah... tapi makin jauh... makin tinggi emosi berbanding rasional... risau Allah makin murka dgn kita...

saudara/i anonymous... pemilik blog ni dan juga para pembaca yg lain semuanya hanya manusia... tiada yg maksum... kadang kala ada membuat silap dlm mberi pdpt... alhamdulillah anda berusaha utk menegur... terima kasih... ANDA MERUPAKAN SAUDARA ISLAM YANG BAIK...

namun pada pdpt sy... adalah lebih elok lg jika anda mgunakan pdekatan yg lebih bhikmah utk menegur... elakkan kata2 keras... yg boleh mlukakan hati... mungkin ada sebahagian yg anda perkatakan itu betul... namun... bukan begini caranya... siapa yg dpt menerima nasihat kalo anda menggunakan ayat menekan dan menghina...

pd pmbacaan sy... penulis blog ini tidaklah sehingga berlagak seperti ulama, menentang ulama, dsbnya... sy pun tak pasti... mungkin gaya penyampaiannya kurang sesuai dgn anda... atau anda membacanya dgn intonasi yg kurang tepat...

menulis tentang agama tidak salah... sebenarnya amaklah baik... lebih2 lagi kalo utk ingat-mengingati bahawa Allah tuhan sekalian Allah dan kita hnya hamba... tak perlulah menunggu ilmu dah capai tahap ulama baru nak berckp tentang iman dan takwa...

sy agak sukar utk menjelaskan dlm penulisan ini kerana sy lebih gemar berbicara... maafkan sy andai ada terkasar bahasa... diharapkan agar perbalahan ini dpt ditamatkan... rugi sgt2 kita umat Islam ni kalo terus berbalah...

p/s: maaf tulisan agak bercelaru kerana mengalami sakit kepala... tetapi entah kenapa hati ini rasa ingin juga memberi komen di sini...

Syahril said...

kpd para pembaca yg tidak bersetuju dgn anonymous...

harap tuan2 sekalian juga dpt berhenti dari perbalahan ini... risau dia makin rasa tercabar dan makin membalas dan makin mudah utk syaitan menguasai dirinya... sy seru agar JGNLAH MENJADI PEMBANTU SYAITAN UTK MEROSAKKAN SAUDARA KITA...

tgklaa... sudah sekian lama dia masih lg tidak berhenti lg dari membalas hingga sudah keluar kata2 kesat... tanya pada diri kita... kalo kita tidak membalas... atau cuba menerangkan dgn secara berhikmah... adakah dia kan melenting seperti skrg???

hentikan menghina dgn perkataan SLOW... hentikan hinaan secara sinis atau sbgainya... bimbing laa dia secara hikmah... moga dia dpt memahami penyampaian blog ini...

sy sendiri amat suka membaca blog keretamayat ini... namun agak kecewa dgn keadaan ini...

sy dpt hidu ramai di kalangan pembaca ini merupakan pejuang dakwah... bayangkan sekiranya Nabi saw. turut membaca komen2 anda... rasa2 adakah baginda akan bersabda bahawa baginda redha dgn cara anda (bukan semua)???

sy bersangka baik pada semua... bahawa niat anda baik utk menegur... cuma diharap cara teguran dpt diubah agar lebih berhikmah... agar saudara/i anonymous makin dekat pada Allah bukan makin jauh...

sekian sahaja... ampun dan maaf sekiranya ada terkasar bahasa...

p/s: ini cuma pdgn peribadi... tiada paksaan utk menerimanya... sekiranya ingin terima... silakan... sekiranya tidak... sila jauhi berbantah-bantah... Jazakallah khairan...

Anonymous said...

kpd ahmad shahril-antara bnyk2 pndpt pnpdt ko la plng bernas skali.tabikkkkk la kt ko.mybe rmi x leh jd sebagus ko.ko leh jgk ajak berunding n berdamai.hahA.betul2..nk tunggu hamka stop jngn harap.dia siap maen2 sindir lagi.bile nk hbs..ak rase elok hamka delete n3 ni.lagi bgs..sbb rmi yg x spndpt dngn nye termasuk dak2 blaja agama n ustaz2 sndri

Samwan said...

Salam,
Tergerak hati nak beri komen walaupun sudah berada di bulan Syawal. Ini pendapat peribadi saya berkenaan dengan tazkirah antara sembahyang Tarawikh dan witir.

Tazkirah semua sedia maklum termasuk dalam majlis ilmu. Apa pendapat mengatakan martabat majlis ilmu lagi tinggi dari solat sunat. Akan tetapi di bulan Ramadhan, dimana solat sunat mendapat pahala seperti solat fardu. Maka timbul sedikit kekeliruan.

Memang ramai berbeza pendapat. Akan tetapi majoriti bangsa kita Melayu merasakan ilmu mereka sudah cukup sehinggakan majlis ilmu dipandang sepi. Kayu ukurannya, kurangnya ilmu Islam maka banyaklah gejala sosial.

Bagi yang membesar dalam keluarga yang senantiasa berbicara tentang topik Islam, sudah tentu ilmunya berganda.

Akan tetapi, tidak semua individu mempunyai suasana sedemikian di rumah. Jadi surau atau masjidlah tempat ilmu itu diperolehi sebab nak cari guru, malu katanya.

Kalau ceramah/tazkirah itu berkenaan dengan politik atau dasar kerajaan. Kena pastikan hal yang diceramahkan. Kerana Islam itu satu cara hidup yang lengkap meliputi segala aspek. Jangan kita pisahkan dunia dan akhirat. Keduanya berjalan beriringan.

Apa yang gagal diteliti dlm dasar kerajaan adalah:
1) Sistem pendidikan. Setiap muslim wajib menuntut ilmu. Ilmu apa? Ilmu Islam yang sebenarnya perlu dituntut. Ilmu lain sekadar untuk kemahiran hidup di dunia.

2) Dasar ekonomi. Sudah terang lagi bersuluh, kita tidak mengamalkan sistem Islam, cumanya saja berbau Islamik padahal riba berleluasa dimana-mana.

3) Dasar politik, demokrasi yg kita amalkan, memandulkan sistem Islam itu sendiri dimana pemimpin yang bukan Islam pun kita angkat menjadi pemimpin. Ada yang berselindung disebalik namanya yang berbau Islam akan tetapi si isteri masih belum sempurna Islamnya dengan memakai tudung menutup aurat.

Janganlah kita termasuk dalam golongan yang amal separuh dan tinggal separuh. Akibat perbezaan pahaman politik kita kafirkan yang lain.

Apa pun dasar kerajaan yang berlandaskan Islam lebih dituntut supaya rakyat hidup dalam suasana Islam.

Wassalam.

hamka said...

apa itu ilmu?

tahu perintah Allah dan laksanakan ikut keutamaan..

contoh, cari rezeki perintah Allah, solat awal waktu juga perintah Allah..

jadi sedang korang cari rezeki, tiba tiba dengar azan, ramai orang teruskan cari rezeki, (bukti masjid banyak kosong)

sedangkan orang berilmu, akan tinggal kejap cari rezeki dan pergi solat, lepas tu sambung balik cari rezeki, sebab maksud ilmu, adalah tunai perintah Allah ikut keutamaan..

orang berilmu tahu memilih amalan yang lebih afdal apabila peluang untuk buat amal itu bertenbung..

orang bodoh pula tak tahu mana nak buat dulu lalu dibantainya buat yang kurang afdal..

begitu juga bab amalan yang boleh dibuat pada waktu itu sahaja dengan amalan yang boleh di buat pada sepanjang waktu, itu juga kena utama, musim korban, mana lebih afdal, korban atau akikah? dah tentu korban sebab korban hanya pada waktu itu sedangkan akikah sepanjang tahun..

ni beza orang yang berilmu..

begitu jugak tarawikh yang hanya ada pada bulan puasa, dan tazkirah yang boleh di buat sepanjang tahun.., ni beza orang berilmu.., sebab tu zaman saidian Umar berijtihad utamakan tarawikh..

dan untuk atasi malasah tazkirah lepas 4 rakaat dan atasi masalah orang yang tak nak solat 20 rakaat..

maka apa kata tahun depan, lepas 4 rakaat, kita buat tazkirah yang bertajuk:

"keleibihan tarawikh 20 rakaat"

woha!

ps; tajuk tazkirah cadangan lepas 4 rakaat tahun depan (ganti ceramah politik)


tajuk tazkirah:

"solat wajib kita banyak yang rosak, dan Nabi pesan perbaiki dengan banyakkan solat sunnat, apa solat sunnat yang afadal selepas ini?(lalu bincang tentang amalan sunat menjadi pahala fardu dibulan ramadhan dan betapa banyakknya solat fardu diluar ramadhan dapat ditampung jika kita perbanyakkan solat tarawikh)

atau:

siapa orang yang berilmu? (lalu cerita macam kat atas)

atau:

ijtihad siapa yang lebih afdal (lalu bincang ijtihad sahabat Nabi)

atau:

Amalan masjid nabawi.(lalu bincang bab solat tarwaikh)

atau:

"kelebihan tarawikh 20 rakaat"

dan lain lain..

hamka said...

nota untuk yang slow:

takut korang salah faham statement ini:

"solat wajib kita banyak yang rosak, dan Nabi pesan perbaiki dengan banyakkan solat sunnat, apa solat sunnat yang afadal selepas ini?(lalu bincang tentang amalan sunat menjadi pahala fardu dibulan ramadhan dan betapa banyakknya solat fardu diluar ramadhan dapat ditampung jika kita perbanyakkan solat tarawikh)

maksud aku:

bukan nak suruh tinggal solat wajib di luar ramadhan, tapi nak perbaiki kelemahan dalam solat fardu dengan perbanyakkan solat sunnat, dan alang alang bulan ramadahan ganjaran solat sunnat seperti fardu, maka perbanyakanlah solat sunnat di bulan ramadhan.

ps: nota untuk yang lagi slow akan aku tulis jika ada yang tak faham, tapi untuk elakkan aib, baik korang email aku apa yang tak faham..

(jangan membuka pekung di dada sendiri-entah faham tak pepatah ni?)

Anonymous said...

kpd samwan-hmm..cakap pnjng2 cam menarik dh..tetiba last2 persoalkn tentang hukum kafir mengkafri.hehe..ulama berkata2 bkn cam orng ramai berkata-kata..dlm kata2nya ada ilmu.cnthnye ada mazhab yg ckp tinggal satu solatt dh kafir terus..dan jg nabi pernah berkata ada sesetenah umatnya bila pagi dia kafir dan bila malam dia islam dan juga ada yg bila mlm kafir bila pagi islam..dan bnyk lagi bab2 yg menerangkan orng islam tetapi kafir..dah hang tu blaja x ckp bila ulama ckp bwt begitu bwt begini maka kafir lalu cpt2 hang nk ckp ustaz x betul..hehe..x pela..teruskan berpendapat teruskan..terutamanya berpendapat kearah menentang majoriti yg ulama dan ustaz2 bwt..atas alasan mereka ikut budaya lama yg menyesatkn.hehe..masalhnye mereka belajar agama..x pela teruskan..aku de satu bnda menarik yg nk dikongsikn..isu sokong umno x masuk syurga..haha..pasti rmi yg melenting kn.ckp ulama sesat la itu la ini la..sape ulama nk tentukn syurga neraka seseorng la.pendek cita bila ko dh terang2 makan sambil solat lalu ulama ckp batal solat ko.Allah x kn terima solat ko..ko percaye x..mesti percaya kn..so sme la jgk klu orng yg terang2 sokong pemimpin yg benarkn maksiat judi,disko2 dan x laksanakn hudud maka bkn syurga tmptnye..jd isu ulama ckp kafir ke,x msk syurga ke jngn cpt melenting.ilmu kamu br sdkt dh nk memandai-mandai..hehe...x pe..klu rse betul teruskan.teruskn hina ulama yg perjuangan islam melalui politik..teruskan la..diorng gne politik spya dpt kekuasaan dan nk mengangkat islam..tampa politik x de kuasa,jadi cane undang2 hudud dpt dilaksanakan..cane islam dpt diregakkan..x pela..teruskan menghina ulama..teruskan menghina ustaz2 yg mengajar ttng golongn islam yg kafir..teruskan..mati nanti br tau sape betul kn.apa kes la manusia ni,ulama sungguh2 nk langsanakan hudud yg Allah wajibkn pun nk tentang lg..sptnye sokong la..hmm..dunia akhir zaman..kpd hamka...teruskan berjuang demi islam..klu ko betul2 nk perjuangkn islam baek ko perjuangkn jgk perlaksanaan islam,hudud,jihad dll..jngn hnya pilih bnda tertentu shja..islam itu menyeluruh.dan paling pntng jngn tentang ulama..laen la ulama yg terang2 tolak pndpt mazhab kte cam wahabi ke,syiah ke..de jgk relevennye..klu nk tentang ulama yg perjuangkn apa yg iman syafie ajar,ikut mazhab ahlu sunnah waljamaah..hmm..batter pk 10000kali dlu la

Anonymous said...

kpd samwan-hmm..cakap pnjng2 cam menarik dh..tetiba last2 persoalkn tentang hukum kafir mengkafri.hehe..ulama berkata2 bkn cam orng ramai berkata-kata..dlm kata2nya ada ilmu.cnthnye ada mazhab yg ckp tinggal satu solatt dh kafir terus..dan jg nabi pernah berkata ada sesetenah umatnya bila pagi dia kafir dan bila malam dia islam dan juga ada yg bila mlm kafir bila pagi islam..dan bnyk lagi bab2 yg menerangkan orng islam tetapi kafir..dah hang tu blaja x ckp bila ulama ckp bwt begitu bwt begini maka kafir lalu cpt2 hang nk ckp ustaz x betul..hehe..x pela..teruskan berpendapat teruskan..terutamanya berpendapat kearah menentang majoriti yg ulama dan ustaz2 bwt..atas alasan mereka ikut budaya lama yg menyesatkn.hehe..masalhnye mereka belajar agama..x pela teruskan..aku de satu bnda menarik yg nk dikongsikn..isu sokong umno x masuk syurga..haha..pasti rmi yg melenting kn.ckp ulama sesat la itu la ini la..sape ulama nk tentukn syurga neraka seseorng la.pendek cita bila ko dh terang2 makan sambil solat lalu ulama ckp batal solat ko.Allah x kn terima solat ko..ko percaye x..mesti percaya kn..so sme la jgk klu orng yg terang2 sokong pemimpin yg benarkn maksiat judi,disko2 dan x laksanakn hudud maka bkn syurga tmptnye..jd isu ulama ckp kafir ke,x msk syurga ke jngn cpt melenting.ilmu kamu br sdkt dh nk memandai-mandai..hehe...x pe..klu rse betul teruskan.teruskn hina ulama yg perjuangan islam melalui politik..teruskan la..diorng gne politik spya dpt kekuasaan dan nk mengangkat islam..tampa politik x de kuasa,jadi cane undang2 hudud dpt dilaksanakan..cane islam dpt diregakkan..x pela..teruskan menghina ulama..teruskan menghina ustaz2 yg mengajar ttng golongn islam yg kafir..teruskan..mati nanti br tau sape betul kn.apa kes la manusia ni,ulama sungguh2 nk langsanakan hudud yg Allah wajibkn pun nk tentang lg..sptnye sokong la..hmm..dunia akhir zaman..kpd hamka...teruskan berjuang demi islam..klu ko betul2 nk perjuangkn islam baek ko perjuangkn jgk perlaksanaan islam,hudud,jihad dll..jngn hnya pilih bnda tertentu shja..islam itu menyeluruh.dan paling pntng jngn tentang ulama..laen la ulama yg terang2 tolak pndpt mazhab kte cam wahabi ke,syiah ke..de jgk relevennye..klu nk tentang ulama yg perjuangkn apa yg iman syafie ajar,ikut mazhab ahlu sunnah waljamaah..hmm..batter pk 10000kali dlu la

Anonymous said...

nota untuk hamka yg bajet x slow..jngn perlekehkan ulama yg perjuangkn islam melalui politik..ak dh baca bnyk dh n3 hang..ak tau hang x minat pas..terang2 dh walaupun berkias..ingat la..umno dah jauh sesatkan umat islam..benarkan maksiat berleluasa.benarkan disko2 tuk umat islam.bukak plak judi terbesar di genting.x ckp dngn itu bkk paper tngk result judi..g tepi jalan de kedai judi toto.pastu klu ustaz2 berceramah kearah menentang umno spya umat islam x sesat,x bwt maksiat hang jngn cpt melatah..klu ulama suh sokong pimpinan yg nk tegakkan islam,nk tegakkan undang hudud yg Allah wajibkn hang jngn cpt sngt mencari cabang kesalahan yg laen..fikirrrrrrrrrrrr dlu..sbb hang sendiri yg cakap dngn bangganya walupun x secara direct yg hang ni x slow kn..pastu hang ckp plak orng yg tentang hang ni slow kn..so akal mesti berfikir.jngn cpt melatah bila orng ckp politik dlm masjid..dh masyarakat skrng punah rana,pemimpin skrng punah ranah..ada sorang pemimpin umno satu ketika dlu beri cdngn spya lanjutkn tempoh waktu disko ditutup pd awal pd pastu ustaz2 lantang tentang berceramah kt masjid,salah ke..tu br satu..berjuta-juta isu lagi..agama itu bkn kaku..hnya bincang isu2 pasal solat,zakat,haji,jiran..tapi menyeluruh..kne kaitkan islam dngn kehidupan hr ini..situasi hr ini..x faham lagi?terpulang-end

Anonymous said...

nk aku buktikan lagi..ni slh satu lagi..bila kerajaan angkat sorag manusia ni sebagai wira negara..berenang mengelilingi selat inggeris tampa henti lalu uztaz2 di dalam masjid marah kerajaan..dlm masjid ustaz ckp apa pnye kerajaan la..menjadikan orng begini contoh kpd umat islam..betul ke..dah la berenang x tutup aurat,pastu berenang tampa henti sehinggakan meninggalkan solat fardhu.pastu diangkat menjadi contoh negara..orng yg x sembahyang hanya untuk mendapat nama..betul ke camtu..pastu bila ustaz marahkan kerajaan dlm masjid pasal bnda ni slah ke..ini melibatkan islam bai..otak klu x slow mesti dpt berpandangan jauh knp ustaz2 maen poltik dlm masjid..dh kerajaan,artis2 duk bwt bnda x betul..so tegur la spya yg laen jngn ikut dan jngn sokong..klu betul hang nk perjuangkn islam jngn mengata ulama maen politik.tampa politik islam x kn tertegak sepenuhnya di malaysia ni..ko ingt hnya dngn tulis pasal agama kt blog,ceramah kt tv,buku2 agama cukup ke nk laksanakan islam di malaysia ni..bodoh lagi bahlul la sape yg pk camtu..dngn politik la islam mampu ditegakkan disamping yg laen2 jgk.sbb dlm politik ada kuasa..ko pk umno tegakkan islam sepuhnnya ke..umno spesis melayu dulu kini dan selamanya jerk..islam ni just sampingan jerk.bkn no satu.x kn tu pun masih buta..tu cakap melayu melayu melayu..islam haram nk laungkan..yg dilaukan islam hadhari..bengong tul la sape yg sokong umno ni..lagi bengong sape yg kata ulama bodoh bila berpolitik..klu ulama x bwt camtu binasa la jdnya..islam tah kemana..yg jelasnye bila ak bce n3 hang,hang dh ckp hang x ske ceramah politik dlm masjid..itu lah realiti hang..orng yg tolak perjuangan islam melalui politik..klu betul hang ni perjuangkn islam dh lme hang bongkarkn satu persatu maksiat dan kemurkaan Allah yg umno bwt..tp x de pun hang bwt camtu..yg hang tentang jelas2 pas..ustaz2 yg ceramah politik dlm masjid.pas latu..sbb umno x ceramah melayu dlm masjid

Anonymous said...

kesimpulannye hang adalah puak umno..sbb hang x prnh bongkarkn maksiat yg umno bwt..yg hang bongkarkn hnyalah berpolitik dlm masjid yg x patut..sekutu2 hang pun camtu.orng umno..sbb ckp ulama gunakan agama tuk kepentingan parti..elok latu..semua yg sokong hang orang umno..dah jelas dh..otakpemikiran dan pemahaman umno..x yah nk berselindung lg

hamka said...

Ada jugak entry aku yang kritik umno..

baca entry bulan feb 2009, dan entry tahun yang lepas lepas.., (tapi aku lupa lah entry mana)

ada jugak entry aku kritik Pas, kau dah baca, oklah..,

dan ada jugak entry kritik orang orang slow..

mana yang tak betul di mata aku, aku kritik, orang tabligh pun ada aku kritik..

pendakwah modenpun kena kritik..

dan banyak juga aku kritik diri sendiri..

baguslah kau ada banyak masa untuk ulangkaji entry aku, walaupun kau tak suka, bacalah semua entry, ada tempat aku kutuk pas, ada tempat aku kutuk umno.., kutuk sistem, kutuk masyarakat, dan apa apa sahaja.. yang salah..

lagipun dah banyak laman web kutuk umno, kat suraupun ada.., tapi tak ramai yang kutuk PAS bila buat salah.., jadi aku nasihatlah mana yang patut.. nanti berdosa pulak tak tegur orang yang salah..

terima kasih sudi baca entry entry aku..

ps: suka orang pas baca blog aku.

Mat Rapi said...

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (1) Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya. (2)

-putat-

Mat Rapi said...

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (1) Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya. (2)

-putat-

Anonymous said...

KHAS BUAT HAMKA-aku rse ramai yg x sependapat dngn ko tentang ceramah politik di dalam masjid..ak rse apa yg anymous ckp tu ada bnrnye.tampa politk caner islam nk terlaksana..dan tampa politik jg kita x kn dpt kuasa.kuasa itulah kte gnekan untuk menegakkan islam..dan isu syurga neraka tu ak ad jgk bahaskn dlm blog ak.mungkin kami sependapat.hehe..

ak sokong ko kritik semua pihak yg x betul.tapi ak x fikir ceramah politik dlm masjid x betul.nanti ak cte pasni.sblm ni ak slalu bce n3 ko dan jgk komen2 yg ade kt sini.hehe..menarik jgk..aku bce satu persatu tampa komen apa2 pun..apa yg ak fikirkn betul ak ambil dan apa yg ak fikirkn slh ak buang jauh2.dan ak rse ada yg ak sependapat dngn anymous ni..terutama soal ceramah politik dlm masjid..ye,bila pemimpin bnrkn bnda yg salah disisi agama maka ulama lantang la bersuara.spya masyarakat x ikut lagi..ak suka sngt cnth wira negara yg dijadikan ikon tp sbnrnye x bersolat dalam menjayakan misi yg mengambil mse berbelas jam tu.yela cane nk bersolat duk berenang tampa henti dlm laut.hr tu de sorang lagi remaja perempuan nk tiru hero kte ni.hehe..ada benarnye..jadi x yah la nk menentang jika ustaz2 ckp politiik menentang kerajaan dlm masjid jika ianya berasas merosakkn akhlak umt islam..bkn nye tentang bnda yg betul..tentang bnda yg x betul..sme la jgk isu tenguku adnan tu..dh lama dh tu..ak ingt lg kt rmh ak ustaz kt surau cte bnda ni..pastu orng rmi mrh sbb ckp maen politik dlm masjid.x pasal2 dia dh x leh ceramah.jenis orng cam ko latu klu ko nk tau yg amek tindakan bodoh kt ustaz tu.sbb x nk politik dlm masjid..knp mesti marah dah pemimpin politik sengaja nk musnahkan akhlak umat islam.ada ke patut nk lanjutkn waktu operasi disko.pemimpin islam tu.pemimpin umno islam.jd kne ceramah la spyaa umat islam faham.ini melibatkn umat islam jd x salah di dalam masjid..banyak lagi bnda2 yg ditentang.jngn terlalu kolot wahai hamka.jngn jg mengata jika ulama maen politik..ye aku pun sependapat dngn anym,tampa politik islam x kn berkuasa..dan tampa kuasa politik maka undang2 hudud yg Allah wajibkn sebagaimana solat 5 waktu x kn terlaksana.jd sbb tu la ulama kte maen politik.politik jg cr nk tegakkn islam.ke ada sape2 kt sini yg nk ckp hudud x releven?ataupun ulama x layak maen politik?agama dngn politik x leh campur?ade x..klu ade biar hamka terangkn la plak.dia kn x slow.hehehe.....
:)

Anonymous said...

ulamak Pas ceramah mmg guna ilmu tapi malangnya pengikut2 bawah banyak yg slow abis semuanya sesat kalau x sependapat.

Lelaki dari arah timur said...

Salam,

Ni tulisan & hujah Ustaz Asri Sobri menyatakan org Islam yg memberontak pemerintah yg masih mendirikan solat sbg khawarij moden dan terkeluar dr akidah sunnah wal jamaah.

http://mashoori.wordpress.com/2009/07/20/ahlus-sunnah-wal-jamaah-bukan-khawarij/

Pernyataan yg agak tegas keras, tidak lagi menyebutnya sbg perkara khilaf.

pecinta_Islam said...
This comment has been removed by the author.
azharjaafar said...

Pas??

Kalau korang dengar azan & terus ke masjid solat berjemaah... aku respek korang.

Kalau korang dengar azan dan buat tak dengar... korang memang hampeh! (sebab solat tiang agama. Macamana nak bina negara Islam kalau tiangnya dilekehkan...)

Anonymous said...

hamka2..ko dh melanggar etika ko dh ni..kan selalunye ko x layan komen2 si anonymous ni..ko pon tau puak2 ni bkn nak dgr ape yg cuba kita nak explain pun tp lebih kepada nak membenarkan ape yg dorg rase betul..
jd,pada aku,xyah dilayan la puak2 ni..buat haus keypad jek..

-razman razali-

hamka said...

sori man, tak sengaja..

(yes! cukup 200 komen, woha!)

van qif said...

Salam...

sementara menunggu asar ni...Hamka, kat surau aku agak unik..memang surau kami buat 8...dan diperantara kan oleh tazkirah selepas 4...Tapi tazkirahnya ialah bacaan kitab Fadhail amal/fadhilat ramdhan oleh imam...tiada caci mencaci..yg ada hanyalah ayat ayat Allah dan hadis nabi..

tapi sayangnya..lepas ramadhan imam dah tak buat..

note: Encik superman dah tak menagis kan..

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 221   Newer› Newest»