Sep 18, 2008

Anak Zina ?

(Bagaimana nak selamatkan anak gadis kami atau apakah tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial dari gelajala sosial?)

Aku sudah seminggu lebih menghabiskan sisa sisa baki umur berulang alik ke Wad Hospital, bagi yang tak tahu, anak aku masih belum sihat sepenuhnya dan isteri aku juga turut sama masuk wad untuk pastikan anak bongsu aku tu sentiasa dapat susu segar sepanjang masa.., doakan kami semua selamat dari kemurkaan Allah, dan cukup sampai situ cerita tentang anak dan isteri aku..

Cerita hari ini adalah, selang diantara waktu melawat, aku terjumpa seorang sahabat yang pernah datang ziarah dan beriktikaf di kampong aku atas maksud Dakwah, beliau kini sudah jadi Doktor, bekas pelajar UIA, tapi kerana kesibukannya yang luar biasa, aku tak sempat berborak panjang dengannya…

Cuma yang agak kelakar tentang mamat ni adalah kerana beliau yang memang jenis tak tengok perempuan, sentiasa tundukkan pandangan waktu berjalan terutama bila ada kelibat perempuan, tapi bila bekerja, bidang tugas beliau adalah bahagaian ibu ibu mengandung, bahagian bersalin dan yang semakna dengannya.., apa-apalah!

Ok, kita lupakan tentang mamat tu yang memang sentiasa sibuk, al maklumlah, bahagian pengurusan wad bersalin aku rasa sama sibuknya dengan bahagian pengurusan bilik mayat…, hari hari orang jadi mayat dan hari hari orang beranak pinak, dan orang yang beranak adalah jauh lebih ramai dari orang yang jadi mayat.., betul tak?

Kemudian, anak haram lebih ramai dari orang yang mati haram, err maksud aku, mati bunuh diri. Dan itu cerita lain.

Baiklah, pendek cerita, menjelang kesibukkan doctor tu, aku ada bertemu pulak dengan doctor lain yang agak ‘free’.., setelah merujuk akan masalah anak aku dan setelah mendengar penerangan darinya, dan sebagai seorang doctor islamik, beliau telah membuka minda aku tentang kehebatan Allah dalam penciptaan bayi..

Pendek cerita lagi, banyak yang aku belajar secara tak langsung dari doctor tu. Banyak! tapi aku tak hafal semuanya dan lupa pulak nak tulis kat sini, tapi, antara yang aku ingat, doctor tu cerita tentang air ketuban, yang mana air ketuban adalah ciptaan Allah yang sangat sempurna dalam proses melindungi bayi, dalam air ketuban, apabila bayi di ‘scan’, bayi didapati bernafas dalam air tu, sama macam kita bernafas sekarang, ajaib bukan? dan ruang ketuban adalah untuk memudahkan bayi bergerak-gerak membuat pergerakkan awal yang seterusnya memudahkan kerja kerja doctor untuk memantau perkembangan bayi...

Di ceritanya juga tentang betapa bersih ketuban yang menjaga bayi dari sebarang kuman, kerana dekat faraj wanita ada banyak kuman, jika ada ‘leaking’, boleh menyebabkan bayi kena penyakit dan jadi mayat..

Doktor itu menyambung lagi,: Air ketuban juga adalah untuk menjaga bayi dari sebarang gegaran, bermakna jika isteri kita naik kereta di jalan yang tak rata, tapi bayi dalam kandungan tak rasa sangat gegaran kerana berada dalam air ketuban.., begitu hebatnya ciptaan Allah.

Dan apabila air ketuban pecah, maka bayi tidak akan selamat lagi dalam rahim ibunya dan mesti di keluarkan secepat mungkin, lagi cepat keluar, lagi baik! Jika lambat keluar, maka bayi akan menerima macam macam masalah..

Sebagai doctor Islamic beliau baca pulak ayat 13 surah Al Mukminum yang menceritakan bagaimana Allah melindungi bayi di tempat yang ‘kukuh’, tempat yang kukuh itu di tafsir oleh doctor itu sebagai rahim yang ada air ketuban di dalamnya..

Panjang cerita doctor tu tentang kebesaran Allah, dengan ilmunya dan bidangnya, aku jadi kagum dan rasa nak tulis tapi (macam biasa) lupa pulak nak tulis balik semuanya di sini..

Beliau juga ada cerita tentang otak kita yang seberat 2 kilogram tapi kita rasa macam 100 gram sahaja sebab ada satu cecair apa nama ntah apa ntah (sekali lagi macam biasa, aku lupa), yang bergerak di sekeliling otak dan bersambung ke tulang belakang yang mana setengah orang bila ada masalah dekat laluan air ni, kepala akan rasa berat macam pikul 2 kilo gula atas kepala.. bla bla bla..

Kemudian, bercerita pulak pasal puasa, doctor tu terangkan bagaimana apabila kita berpuasa, dalam 10 jam pertama maka perut kosong akan mula cari tenaga yang di simpan dalam mampatan lemak terpendam.., ini bagus kerana, lemak lemak itu tak elok di simpan lama-lama dalam tubuh, sama macam harta dan duit yang banyak tak elok di simpan, mesti digunakan, baru berkat!, maka samalah orang yang berpuasa, maka tenaga tenaga terpendam jika di simpan akan menyebabkan saraf tersumbat dan mendatangkan gejala gejala penyakit yang kronik, maka hikmahnya puasa adalah untuk kesihatan, dengan syarat jangan berbuka dan bersahur yang melampau bla bla bla..

Memang ralit berborak dengan doctor tentang ilmunya dan tentang cara beliau bandingkan pulak dengan Al Quran, masa rasa cepat jer, tup tup doctor tu terpaksa beredar kerana ada tugas, doctor memang sentiasa sibuk ,bukan?..

Tapi sebelum doctor tu beredar, beliau sempat menceritakan kebimbangannya terhadap masyarakat hari ini, kebimbangannya terhadap anak remaja hari ini, yang mana, kata beliau hampir setiap hari di hospital, ada kes ‘ibu tunggal’

‘Ibu tunggal’ di sini bermaksud anak zina..

Kadang-kadang, ada 3 orang Ibu tunggal di wad menunggu bersalin, kemudian, ada 2 orang Ibu tunggal di wad sedang bersalin dan ada pulak 4 orang Ibu tunggal di wad setelah bersalin.., boleh kata hari hari ada!

Ini sangat membimbangkannya kerana banyaknya bilangan kelahiran anak luar nikah adalah ‘indicator’ kepada kerosakkan ummat yang akan datang dan ‘indicator’ kepada kegagalan ummat hari ini..

Kes mengandung anak zina kadang kadang belaku pada gadis bawah umur, sangat kasihan dan membimbangkan, baru haid sekali dah mengandung!

Aku buktikan kata doctor itu benar, semasa melawat isteri aku, aku nampak ada anak gadis yang umur baru 15 tahun, form 3 lebih kurang ,tapi dah berbaring bersama anak di sisi, bila aku tanya bini aku adakah itu ‘ibu tunggal’?, bini aku akuinya…

Hari ini masa jumpa bini aku tadi, ada lagi ‘ibu tunggal’ yang berumur 16 tahun…

Makin bertambah ummat islam dengan anak zina, apa lagi nak di kata? Oh!

Kata doctor itu lagi sebelum beredar:, saya rasa sekarang ini kita tidak boleh lagi berpuas hati hidup dengan setakat sembahyang kita bagus, solat berjemmaah kita bagus, dan lain-lain, tapi kita juga kena keluar mendidik masyarakat.., wajib!

Sebab saya juga ada anak, kata doctor tu lagi, jika kita tak keluar didik masyarakat betul-betul, maka akhirnya kelak, masyarakat yang akan rosakkan anak-anak kita..

Sekarang kita kena buat tindakkan supaya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial.., kata doctor tu lagi..

Tapi, itulah, sedang asyik berborak, doctor tu pulak terpaksa pergi tinggalkan aku kerana beliau ada kerja banyak lagi yang nak kena buat, dan berlalulah doctor itu tanpa sempat doctor tu terangkan kaedah-kaedah atau ‘tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…’

Aku rasa terkilan sangat sebab doctor tu tak sempat terangkan bagaimana nak buat atau apakah ‘tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…’

Kesedaran dah ada, tapi bagaimana nak buat kerja? Tanya aku pada diri sendiri..

Sebenarnya, perasaan ‘terkilan’ ini banyak kali sudah telah berulang dalam hidup aku, ketika dengar ceramah dari ustaz-ustaz misalnya, yang mana bila ustaz tu berapi-api cerita keburukan masyarakat, masyarakat teruk dan sebagainya, tapi bila masuk waktu isyak, ceramah habis sampai situ sahaja.., tanpa sempat ustaz tu terangkan atau tunjukkan akan bagaimana nak buat ‘tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…’, nak kata tak sempat, minggu depan ceramah lagi, bagi kesedaran kepada masyarakat berapi-api, tapi sampai isyak, habis begitu sahaja ceramah…

Inilah masalah ummat islam yang belajar ugama sekarang ni, Kesedaran dah ada, tapi bagaimana nak buat kerja itu takde…

Mungkin Ustaz terlalu sibuk untuk ajar ummat akan ‘tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…’ sama macam doctor di atas yang terlalu sibuk nak uruskan pesakit atau kita semua memang perasan sibuk yang mana kita tahu sudah bahawa masalah ini besar tapi kita tidak dapat buat apa-apa atau tiada tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial, selamat dari azab Allah, dan selamat dari azab api neraka!

Kerana masalah anak remaja kita bukan setakat gelajal sosial, tapi masalah sebenar adalah hari jadi mayat mereka kerana salah satu soalan di akhirat yang kita semua kena jawab adalah:

“Di mana kamu habiskan umur remaja kamu?”

Oleh sebab Ustaz sibuk nak mentelaah ilmu, sehingga tak sempat nak tunjuk cara atau tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Dan juga doctor yang sibuk nak urus pesakit sehingga tak sempat nak tunjuk cara atau tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Dan mungkin pemimpin juga sibuk nak pertahankan kerusi sedia ada sehingga tak sempat nak tunjuk cara atau tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Dan mungkin pembakang juga sibuk nak rampas kerusi sehingga tak sempat nak tunjuk cara atau tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Maka akhirnya, tinggallah aku dan nota keretamayat ini yang menjadi rujukan korang akan bagaimana tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Tapi, aku juga perasan sibuk, ingat Ustaz , doctor dan pemimpin saja yang sibuk?, aku lagilah perasan sibuk (tapi masih sempat tulis blog), aku driver keretamayat banyak nak kena hantar mayat ke kubur.., maka tak sempat jugaklah aku nak terangakan ‘tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Maafkan aku.

Dan aku tahu korang jugak perasan sibuk (tapi masih sempat baca blog aku), sehingga korang pun tak tahu akan apa yang nak di buat atau apakah tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial…

Dan korang jugak kena mintak maaf dengan aku.

OK, kita dah seri, O-O..

Seri dan dua kali lima sahaja sebab aku dan korang tidak buat sebarang tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala social…

Semua nak kena jawab dengan Tuhan kat akhirat kelak!

Satu nak kena jawab:
“Di mana kamu habiskan umur remaja kamu?”

Dua nak kena jawab:
“Ketika remaja-remaja rosakkan hari muda mereka seterusnya merosakkan hari tua mereka dan hari akhirat mereka, apakah tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi korang kelak selamat dari gejala social, dan api neraka?”

Selamat menjawab dan selamat hari raya!

End.

MORAL OF THE STORY

1)Jangan Berzina.

Menurut berita dari isteri aku yang duduk sama-sama dalam wad bayi, kasihan sungguh melihat ‘ibu tunggal’, kerana mereka bersendirian dalam wad, tak macam aku, setiap hari hantar baju dan lampin dan ikan haruan panggang untuk isteri aku, sebab aku suami kepada isteri aku, tapi ‘ibu tunggal’ ni takde saudara mara yang nak ambik tahu, mereka dihukum keluarga, dan dihukum masyarakat, dan ada kes yang mana pakwe mereka datang dan siap bertengkar dalam wad, lepas tu si ibu tunggal ni kena tampar-kasihan sungguh, dan ada ibu tunggal yang tertekan sampai bila anak menangis ke berak ke buat tak peduli, hanya tidur sahaja dalam wad menanti luka beranak sembuh tapi luka di hati tiada siapa yang tahu..

Aku tahu sebab bini aku cerita, bini aku sihat hanya anak yang sakit, maka kadang kadang dalam wad yang sama, bini aku tolong angkat anak mereka ke pangkuan dan tolong apa-apa yang patut dan sempatlah interviu para ibu tunggal ni dan aku rasa tak payahlah aku nak kena cerita secara detail kisah ibu tunggal ni, pendek cerita, semua mereka salahkan lelaki…

So, kepada perempuan perempuan yang belum berzina di luar sana, jangan berzina dan jangan sesekali menghampiri zina…

2)Jangan menghukum pendosa sebelum tiba masanya

Ini aku dapat belajar daripada kakitangan hospital, tak kira sama ada ibu tunggal, pendosa atau siapa sahaja, doctor, nurse, dan lain lain kakitangan hospital tidak melayan pendosa seperti Malaikat Mungkar atau Malik penjaga Neraka, mereka iaitu doctor, nurse, dan lain-lain kakitangan hospital bukannya wakil tuhan untuk menghukum pendosa, nak kena marah ke, nak kena bedah tanpa bius ke, nak kena bersalin dalam keadaan sakit ke, tidak!-tidak sama sekali…

Mereka di Hospital di ajar untuk buat kerja mereka, di ajar untuk menunaikan hak pesakit, tanpa peduli apa dosa pesakit, malahan jika Firaun masuk hospitalpun mereka akan layan seperti mana pesakit berhak di layan.., biasa ada penjenayah yang cedara di tembak polis, pihak hospital tetap guna kaedah yang terbaik dalam menyembuhkan para pesakit..

Aku teringat kisah Nabi Muhammad SAW dan isterinya Aisyah RA, yang mana apabila datang seorang yang jahat ke rumah baginda, dan Nabi suruh Aisyah berlindung dalam rumah sebaik sahaja ketibaan tetamu ini. Di sebalik dinding Aisyah dapati nabi melayan tetamu yang di katakan buruk perangai ini dengan baik sekali…

Apbila tetamu pulang, Aisyah RA tanya Nabi Muhammad SAW kenapa layan orang yang ‘jahat’ itu begitu baik? Lantas nabi bersabda lebih kurang maksud:

“Tak kan kerana kejahatanya, aku nak kena buang akhlak baik aku?”

Begitu lebih kurang, Nampak semua! Nabi tidak menghukum pendosa sebelum tiba masanya..

Firaun yang buat salah banyak, mengaku tuhan dan telah bunuh beribu ribu bayi, tetapi apabila Allah hantar Nabi Musa berdakwah padanya, maka Allah perintahkan Nabi Musa bercakap dengan lemah lembut- sila rujuk Al quran.

Hukum hudud yang diwujudkan Allah bukanlah untuk menghukum semata-mata atau untuk memalukan sesiapa, tetapi adalah untuk memberi pengajaran dan peringatan kepada orang orang yang beriman dan sebagai pemangkin dalam usaha menyelamatkan dari hukuman di akhirat kelak

Sepanjang hayat Rasulullah SAW, yang aku tahu, tak lebih dari 2 kali sahaja hukum hudud ke atas penzina dilakukan. Itupun kalau korang baca sejarah, si penzina tu siap datang menyerah diri dan terpaksa merayu untuk dihukum..

Mereka terpaksa merayu kerana Nabi Muhammad tidak suka menghukum, malahan mereka yang diminta hukum itu akan di disoal siasat takut gila ke apa atau takut tak faham apa itu zina…

Tapi Ummat islam hari ini, dan sesetengah pejuang ugama, suka benar menghukum, dilempangnya pendosa, di boikot, di sakiti, dan paling tidak, di hukum dengan cara menyebarkan aib pendosa kepada orang ramai, mencela mereka, dan jika mereka datang mintak kerja, dah tak di ambil langsung bekerja, terpaksalah mereka buat jenayah pulak untuk menyara hidup.. siapa bersalah?

Ada yang kena pukul, ada yang ahli keluaga halau dari tumah, mak tak mengaku anak, Majikan tak menagku pekerja, suami cerai isteri bila dah tahu isteri dah takde dara dimalam pertama, dan lain-lain.., dan memang sedih bab ni, kita memang suka menghukum, seolah olah kita adalah wakil tuham untuk menghukum manusia..,

Malaikat Mungkar hanya akan hokum manusia apabila manusia tu masuk dalam kubur dan Malaikat Malik Penjaga Neraka akan azab manusia hanya dalam neraka, pendek kata, selagi pintu taubat belum tertutup.., janganlah hukum manusia..

Jika anak kamu sudah berzina, mereka tetap anak kamu, kamu masih wajib menyara hidup mereka dan wajib melindungi aib mereka…

Sedangkan Allah Yang Maha Berkuasa, masih memberi makan kepada pendosa, dan akan Menghukum manusia apabila tiba masanya iaitu HARI AKHIRAT!

Apatah lagi aku dan korang yang pernah buat dosa!

TUNAIKANLAH HAK SAUDARA MUSLIM TANPA MENGIRA BETAPA BESARPUN DOSANYA!

3)Jangan perasan sibuk

Aku bukan Driver keretamayat sebenarnya, ‘driver’ itu hanya berlaku disini, di alam maya, dalam blog, hakikatnya, aku kerja macam korang jugak, dan sekarang aku cuti isteri berslain, dan aku mengaku perasan sibuk sehingga tak sempat nak terangkan tindakkan-tindakan yang dapat diambil selari dengan ajaran islam supaya masyarakat selamat dan seterusnya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial dari gelajala social adalah kerana..

Err, aku sibuk nak hantar ikan haruan panggang pada isteri, nak hantar kain baju pada anak dan isteri di wad, dan nak panggang ikan…

Maafkan aku seorang yang perasan sibuk ini.. oh!

Cuma aku boleh bagi sedikit jalan dalam menyelesaikan masalah ini, , aku bagi satu ayat yang mana korang kena cari jawapan tafsir ayat ini daripada mereka-mereka yang sedang beriktikaf di masjid pada 10 hari akhir Ramadhan.., jangan pulak perasan sibuk!

Jadi, dapat ayat ni, dan pergi jumpa mereka mereka yang sedang beriktikaf di masjid pada 10 hari akhir Ramadhan pada bila bila masapun dalam masa 10 hari akhir Ramdahan dan tanya mereka tentang ayat ini..

" Hai orang-orang mukmin, jika kamu bantu (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"( Surah Muhammad; 47:7)

InsyAllah, mereka akan terangkan cara cara bagaimana ‘bantu’ ugama Allah yang mana selepas kita bantu ugama Allah, maka Allah janji akan membantu pulak kita dalam semua masalah termasuk masalah generasi kita kelak selamat dari gejala sosial, selamat dari azab Allah, dan selamat dari azab api neraka!

InsyAllah..

Selamat belajar!

Dan maafkan aku yang perasan sibuk…

Ps: Sebenarnya, Allah tidak perlu pertolongan kita untuk membantu ugamanya, tapi Allah ingin muliakan manusia dengan memberi peluang ‘membantu’ ugama Allah dan sebagai janjiNya: Allah akan Bantu manusia…

Selamat membantu!

46 comments:

Anonymous said...

insyaAllah..
sama2 la kita bekerja amal..
"bekerja bersama saya,bukan bekerja untuk saya"

semoga anak cepat sembuh..
amin..

mushroom said...
This comment has been removed by the author.
Kiubrubik said...

3rd

Anonymous said...

mmg satu fenomena yg membimbangkan, mgkn bg org bujang tak brapa nmpk tp sapa2 yg pernah beranak dan temankan bini beranak, msti dah selalu nmpk kes2 mcm ni.

cegah sebelum parah, tanggungjawab sapa agaknya?

mushroom said...

yup..member aku pon penah cakap mende yg sama..kt hospital tmpt dia keje byk sgt kes cmni...tp cmna cara nak nasihat bdk2 skg ni? xkan jumpa couple2 tepi jalan terus nak bg ceramah...hmm..?

Anonymous said...

Ya..Kamu benar wahai driver kereta mayat..

Tidak cukup jika kita saja solat,tapi tidak ajak org lain bersolat..

Tidak cukup jika kita saja solat berjemaah di awl waktu,di masjid,di mana azan dilaungkn,tapi tidak ajak org lain bersolat berjemaah di awal waktu,di masjid, dimana azan diazankn..

Tidak cukup jika kita saja yang buat usaha dakwah,tapi tidak ajak org lain buat dakwah..

dan begitulah untuk semua amalan baik..

Ingin saya kongsikan disini pengalaman saya..

Saya baru sahaja mengikuti 1 jemaah usaha dakwah bulan lalu..
kami 6 saudara, meninggalkn kesibukan dunia selama 45 hari..

Kami dari Perth memulakan usaha dakwah di spnjg laluan kami untuk menuju ke Melbourne..

Jarak dari Perth ke Melbourne lebih kurang 4000-5000km..Kami akn melalui Adelaide..

Di antara Perth dan Adelaide, ade 3 kawasan yang telah dikenalpasti ada org2 islam tinggal di sana..

Kawasan yg pertama, didiami oleh lebanese..Di sana tiada masjid..dan kebanyakn mereka telah lupa mereka adalah org Islam..
Kami menyewa 1 motel dan mereka bersolat dengan kami..Mereka sangat gembira..Mereka bagitau mereka sangat ingin bersolat,tapi tiada siapa yg mahu mengajak mereka...

lagi 2 kampung, sambung kemudian..

MMohdSha said...

Assalamualaikum w.b.t.

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Itu kesilapan kita yang tak prihatin kepada agama sendiri.
Kita tak perhatikan betul-betul dan juga tidak betul-betul mencari jalan bagaimana tegaknya Islam.
Allah dengan kebesaranNYA tidak turun ke dunia untuk tegakkan Islam.
Malaikat juga tidak menjadi penduduk bumi untuk tegakkan Islam.
Maka, Allah jadikan siapa, dimukabumi ini untuk tegakkan Islam?
Unta? Lembu? Baghal? Keldai? Kambing?
Sudah tentu manusia yang tuhan jadikan khalifah di bumi, rujuk Al-Baqarah:30.
Seorang manusia yang bernama Muhammad bin Abdullah (Rasulullah s.a.w.) telah buktikan yang seorang yang beriman (mukmin) boleh lakukan.
Ya, cuma bermula dari seorang sahaja, Islam itu berkembang.
Jika Rasulullah tak beriman dengan wahyu yang diturunkan oleh Jibril, adakah dia nak laksanakan wahyu tu?
Tentu tidak.
Mungkin dia anggap syaitan yang membisik. (apatah lagi lepas tu, orang-orang Arab Mekah kata dia gila la, ahli sihir la).
Bayangkan diri saudara yang dah faham Al-Quran, ajak orang hayati Al-Quran untuk tegakkan Islam, tapi orang plak mengata saudara gila la, ni sesat ni, dan macam-macam lagi.
Sebab itu IMAN dan KEFAHAMAN kepada Al-Quran amat penting.
Dan itulah sunnah yang berlaku kepada penegak Islam, iaitu pada Rasulullah dan para sahabat.
Pasti sunnah itu akan berlaku pada anda jika anda laksanakan.
Iaitu anda berpeluang di cap gila, sesat, bawa agama baru, ahli sihir dan lain-lain.

Sesudah baginda terima wahyu, dan beriman dengan wahyu, faham akan perintah dalam wahyu tu, apa baginda buat?
Baginda sampaikan kefahaman wahyu kepada keluarga dan sahabat terdekat.
Dan mereka ini, yang telah faham sampaikan pula kepada yang lain dan seterusnya sehingga Islam tersebar.

Rujuk balik petikan dari Post: Anak Zina?
“Kata doctor itu lagi sebelum beredar:, saya rasa sekarang ini kita tidak boleh lagi berpuas hati hidup dengan setakat sembahyang kita bagus, solat berjemmaah kita bagus, dan lain-lain, tapi kita juga kena keluar mendidik masyarakat.., wajib!

Sebab saya juga ada anak, kata doctor tu lagi, jika kita tak keluar didik masyarakat betul-betul, maka akhirnya kelak, masyarakat yang akan rosakkan anak-anak kita..

Sekarang kita kena buat tindakkan supaya generasi kita kelak selamat dari gejala sosial.., kata doctor tu lagi.. “

Itulah tindakan Rasulullah.
Tak puas hati dengan keadaan Mekah masa tu, dia pegi berfikir (bertahannuts) di gua Hira’.
Dia tengok orang Mekah masa tu dah ada Taurat bagi Yahudi, Injil bagi Nasrani, Suhuf Ibrahim bagi pengikut agama Nabi Ibrahim dan penyembah berhala (Arab Quraisy).
Semua percaya/iman pada Allah tapi tak nak ikut kitab yang dah ada.
Semua yang pegi atau berada di Mekah tu semua Islam, sebab tu dia orang buat HAJI.
Kalu dah HAJI, tentu lain-lain ibadah sepatutnya beres.
Tapi sebaliknya pula yang berlaku.
Mereka semua terpesong dari ajaran sebenar dari Allah.
Berhala perkara biasa bagi Arab Quraisy.
Allah + Uzair bagi Yahudi, biasa.
Allah + Isa Al-Masih bagi Nasrani, biasa.
Orang ikut ajaran Nabi Ibrahim pun tak berusaha nak ajak orang kembali kepada Allah.
Sebab tu kat Mekah masa tu, ada arak, judi, berhala bunuh anak perempuan dan lain-lain kemungkaran yang menjadi perkara biasa kat Mekah.
Cuba perhati dunia sekarang, dan dalam skop lebih kecil kat Malaysia la, adakah keadaannya mirip-mirip Mekah zaman Jahiliyah. Perhati betul-betul dengan tenang.
Jelaskan, ia serupa macam sekarang, semua percaya/iman pada Allah tapi tak nak ikut Al-Quran yang dah ada.
Itu yang menyebabakan macam-macam gejala yang tak baik, sewenang-wenangnya wujud.

Adakah Rasulullah ada magic-magic untuk tegakkann Islam?
Kalu ada magic-magic, dah tentu tak patah gigi masa perang, dah tentu tak luka masa kena baling batu di Thoif.
Ini kefahaman yang setiap individu Islam perlu ada, iaitu ada cobaan nya.
Islam tak akan tertegaknya dengan magic-magic, tapi dengan kefahaman, yakni mengilmukan orang lain dengan Islam iaitu Al-Quran.
Iaitu setiap orang Islam mesti beriman dengan wahyu (kalu sekarang, kitab Al-Quran la) dan laksanakan ikut sunnah Rasulullah.
Dan pasti kalu sunnahnya Rasulullah di cap gila, ahli sihir, di tentang oleh bapa saudara sendiri & rakyat sekeliling, ianya akan berlaku pada anda untuk menegakkan Islam.
Semua ini, yakni, IMAN dan KEFAHAMAN perlu ada pada diri sendiri dahulu.
Iaitu diri sendiri faham, baru fahamkan keluarga dan rakan terdekat, yang kemudian akan fahamkan orang lain pula.
Itu sunnahnya.
Kita tak perlu untuk memikir konteks yang lebih besar (negara, kerajaan dll).
Yang utama, kita settle kan hal diri, keluarga dan orang-orang yang akrab dengan kita.

So apa perjuangan kita pada masa sekarang????
Kembali kepada Al-Quran & Sunnah, sebagaimana perlaksanaan Rasulullah.
Inilah satu-satu caranya (the only way) untuk memusnah gejala-gejala yang merosakkan umat Islam.

" Hai orang-orang mukmin, jika kamu bantu (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"( Surah Muhammad; 47:7)

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Wassalam.

Cool said...

Air ketuban - membuat perot kadang kadang senget belah kanan.. kadang senget belah kiri.

Apa la rasanya bayi dalam rahim... musti nyaman...

limaumaniss said...

btol..ALLAH sebenarnya tak perlukan kita untuk bantu agamaNYA...tapi kita kene tau apa tujuan kita diciptakan...untuk apa? untuk beribadat kepadaNYA....


insaf insaf...oh..!!


p/s: suke dgr cite pasal beranak tapi sentiasa takut nak beranak...huhu...takotnye..


wassalam...

piece...:)

hamka said...

---------
chempedakluarphagar

Alhamdulillah, anak dah keluar wad.

Syukur pada Allah, terima kasih tolong doa..

---------
Marzuki

Betul!

---------
intan

cegah sebelum parah, setelah parah buat tak tahu.. oh!

--------
hanani

kenapa delete comment 2nd?

-----------
Anonymous

Lama tak dengar karkuzahri, sejuk telinga mendengarnya.., dan dingin terasa di mata..oh!

----------
mmohdsha

anda adalah seorang pesrta 10 hari beriktkaf di masjid, bukan?

-----------
Jiji

Jangan buat lawak pergi kedai dan order air
“Air ketuban tarik satu!”

Jangan,

--------------
limaumaniss

apa nak takut? Baranak rasa macam nak berak jer, bezanya yang tu keluar tahik dan satu lagi keluar budak tu jerr..

ps: kata makcik rokiah yang ada 16 orang anak dan sedang menangdung..

Anonymous said...

salam.... first time singgah.. blog yg memang menarik :) syabas !

Anonymous said...

CSF =cerebrospinal fluid, nama cecair di otak; yang melindungi otak.

limaumaniss said...

takot la en hamka...takot bersalin..sakit...adoi!!...en hamka ada request ni...sempena 10 hari terakhir dalm bulan yg spesel ni jgn le wat entry dah..kite same2 tingkatkan amalan....takyah baca blog 10 hari..hehee....kite 'pose' 10 hari..bleh ke camtuh??

azharjaafar said...

Bini aku dah pernah beranak 6 kali. Dari jumlah tu, 5 kali aku duduk sebelah dia sampai selasai beranak. Masalahnya aku memang tak tahan tengok darah tapi tak lah sampai pengsan macam sorang kawan aku.

Dulu masa anak aku yang no 4, aku dengar nurse kad katil sebelah marah satu suami yang nak lari bila bininya nak beranak. "Woi! Lu jangan lari ha." Jawabnya, "Gua takut wo tengok darah."

Bab masalah umat, Allah dah bagi jalan penyelesaian dalam Quran. "Sesungguhnya solat itu mencegah dari fahsyak dan mungkar." Jadi? Kita kena solat dan baiki solat sehingga solat dapat cegah fahsyak dan mungkar dalam diri kita. Disamping tu kena ajak orang lain buat benda yang sama.

Untuk tu (tashkil!), kita kena lapangkan masa dan korbankan harta, belajar kerja dan buat kerja. (nak ajak keluar lah buat dakwah. Tak kan dakwah depan komputer je..)

nohas said...

Salam. Ini adalah ujian (atau bala) bagi kita yang tidak melaksanakan hukuman yang telah Allah tetapkan dlm Al-Quran bagi penzina2. Wallahu'alam.

Amar ma'ruf banyak, nahi mungkar kurang.

mun gunnerz said...

adoi bile nak kawen ni

MMohdSha said...

Assalamualaikum w.b.t.

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Utamakan Yang Utama.
First Thing First.
Mana dahulu......, yang WAJIB ke yang SUNAT?
Bulan Ramadhan diturunkan Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia.
["Quran nu huda lin Nas"] Al-Baqarah:185
Petunjuk ini pedoman bagi halatuju kita, mengikut sifir Allah; iaitu SYURGA atau NERAKA.
So, mana yang kita nak dahulukan; Mendapatkan kefahaman (ilmu) Al-Quran yang menjadi petunjuk itu, dan juga kita bantu memahamkan (kongsi ilmu) pada orang2 terdekat,
Atau kita kesibukan dengan solat terawih, tasbih, tahajjud dan taubat untuk memohon trillion ampunan dari Allah untuk diri sendiri shj; sebabnya kita baca Al-Quran habis 30 juz sepanjang Ramadhan tanpa memahami isi nya langsung. (baca perintah dan larangan dari Allah, tapi tak tau apa-apa yang di perintahkan, dan apa-apa yang di larang oleh Allah)
Jika boleh laksanakan kedua-duanya sekali, alangkah baiknya. Alhamdulillah.
Tetapi jika terpaksa pilih salah satu, cuba check pada diri sendiri, pada masa ini, diri kita ini, mana yang lebih UTAMA.

Bersamalah kita kembali prihatin kepada agama kita sendiri, yakni ISLAM.
Sekadar satu perkongsian.

" Hai orang-orang mukmin, jika kamu bantu (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"( Surah Muhammad; 47:7)


Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Wassalam.

Anonymous said...

cecair yg melindungi otak-cerebrospinal fluid(CSF).

tlg ingatkan sbb hamka trlupe.

Anonymous said...

Salam Hamka,

Ist time baca blog ni - cukup menarik & banyak informasi utk kesedaran. Saya seorang Isteri & Ibu. Saya minta Hamka share pulak cam na nak jadi isteri yang penyayang utk suami, walau suami x berapa nak menepati apa2 kehendak kita. Pada Hamka, sebagai seorang laleki & suami, boleh tak share apa sebenarnya ciri2 seorang wanita pada isteri yang sebenarnya di mahukan oleh sang suami so that suami tak kisah nak tengok wanita lain... tq.

bulanmataharibintang said...

assalamualaikum dan salam hormat sume :)

*1st time komen instead few times bace blog ni..alhmdulillah dpt input berguna..trime kasih n tahniah abg hamka.. :)

*em..asas didikan agama yang kuat oleh keluarga/penjaga SANGAT PENTING dalam mencegah kes2 'ibu tunggal' cmni..pastu diri sndiri pon kene amik berat hal2 agama..cikgu2..ustad2..dan masyarakat pulak sbgai penyokong..tp apepon,mmg institusi keluarga tu memainkn peranan yg besar..blablablabla..(nk briefing,pjg sgt la pulak..abis lak mase rehat saye kang..hehe) to conclude,setiap manusia ada peranan masing2..(kita kan khalifah di bumi ALLAH)..

*kwn2 sume..tolong doakan saye eh?jiwa kacau la.. :p akhir kate,doakan kejayaan kite bersama untuk dunia dan akhirat k?..ameen ameen ya Rabbala'lameen..

*kpd abg Hamka,sye doakan smoge your newborn cutebaby cepat2 sembuh.ameen..(die sakit apa?)km slm kt kakak eh..dgn ucapan.."selamat makan ikan panggang haruan" (besnye die xpose..haha..gurau je.he)

*kepada sume..selamat bertarawikh mlm ni..kenang daku dalam doamu.. :)

"BERKHIDMAT DENGAN IKHLAS UNTUK AGAMA,BANGSA DAN NEGARA TERCINTA"

atap_aje said...

Hidayat dan taufik seluruh alam.... Ohh..

UmmuSarah said...

Tahniah buat Hamka sekeluarga, diberi nikmat zuriat. Semoga ia membesar menjadi asbab hidayat seluruh alam. AMin

Kesian pada anak2 gadis yg teraniaya...diperdaya syaitan, nafsu & lelaki2 durjana. Untuk itu, saya ingatkan pd diri sy sendiri, kita mesti tingkatkan usaha utk pujuk dan rayu gadis2 ini supaya dpt bina daya ketahanan iman. Sape yg nak buat? Takkan lelaki2 berjanggut & bersarban? Tentulah isteri2,anak2 perempuan dan adik2 permepuan mereka. Wanita2 ini yg Allah telah beri nikmat utk membesar dlm suasana agama mestilah ada fikir dan usaha atas wanita2 lain yg tidak berkesempatan mempunyai nikmat keluarga dan pendidikan agama. Kasihan pd mereka.

Insya Allah,isteri Hamka dpt cuti bila anak2 dpt dijarak-jarak kan...semoga dapat amnil peluang buat usaha fikir umat dan fikir seluruh alam. Doakanlah Allah pilih saya juga.

Anonymous said...

salam..

berbesarlah hati-hati pada malam-malam ramadhan yang akhir..

berkecillah hati-hati pada pertemuan yang bakal mengiringi perpisahan ramadhan..

aduhai.. di mana lah hendak ku bawa hati yang sedih mengaduh pada lemah iman untuk beramal..

aduhai.. di mana lah hendak ku sembunyikan hasrat terpendam untuk mengiringi malam-malam akhir dengan tilawah, zikir dan doa..

jauhnya perjalanan .. sejauhnya kita ketinggalan pada zaman Rasulullah dan para sahabat ra.hum

moga Allah memberkati seluruh ummat dengan hidayah sebagaimana zaman-zaman awal dahulu kala -amin

-abah muaz

Anonymous said...

best la citer dalam ni. banyak input yg sy dapat.
kalu xkeberatan, boleh sy kenal kamu wahai saudara hamka??

indah-chan said...

aku percayakan asas yg kuat dr kecik, dr family yg dpt tolong bakal2 penzina utk xbuat zina.

sbb da ade strong foundation tentang value seorg insan yg juga khalifah. jarang yg berfoundation kukuh jatuh ke lembah maksiat bersama lelaki durjana kerana nafsu serapah semata..

kerana mereka tahu, Allah ade.. keluarga mereka ade utk mereka. mereka sedar mereka hidup utk ape, dan lelaki durjana/ wanita penggoda hanyalah UMPAN dunia.

yang penting, BASIC FOUNDATION dlm memahami konsep ISLAM yg amatlah melindungi muslimin dan muslimat.

bukan shj konsep, malah cara solat, minat terhadap agama, bacaan quran dan peraturan2 yg basic perlu diterapkan kpd anak2 sejak skola rendah.

pemakaian menutup aurat adalah basic kpd perasaan MALU anak2 nnt besar kelak. bukan stakat prasaan malu, prasaan bhw lelaki bukan muhrim TAK BERHAK mengamati auratnya yg begitu BERHARGA dan sbg PERHIASAN utk suami kelak dpt juga diterapkan. yg penting, mesti pandai menjaga AIB dan HAK.

dan aku sedey, tgk mak2,ayah2 yg ske tgk anak2 diorg wears in style/berfashinista yg menCOLOK mata.. hish..

pegi jalan2, mak ayah bertudung litup,berkopiah putih, tapi anak.. hmm.. ibubapa yg mencorak anak, jgn duk ikut saje anak tu, sbb bukan anak yg lebeh tahu tentang idup ni.. mereka perlukan GUIDE dr ibubapa.

ibubapa skrg prasan moden, open-minded.. open la sgt spi baju anak koyak rabak, tunjuk sane2.. takpe.. Takpe la sgt, takpe sbb mak ayah nk masuk syurga.. anak.. lantak lah? gtu? sayang lah anak.. bukan dunia je yg kte kejar.. ajaklah anak same2 join mak ayah yg nk masuk syurga, masuk syurga sama.

satu lagi bab solat. hurm.. skrg ade trend, bukan stakat xjemaah n solat akhir waktu je skrg ni.. tp yg jenis ske/senang gle qada' solat. susah sket atau TERRRlewat krn masalah2 teknikal, Qada' je la. xusaha dulu pegi solat/cari surau yang terdekat. setahu aku. Qada solat xde dlm ISLAM, tu hanye utk sedapkan hati sbb da xblh sgt nk solat pd mase tu [tlg btolkan kalo aku salah, ni teguran ustaz aku mase sekola dulu]..

yg penting .. qada solat sbb malas /susah sket nk solat mse tu adalah salah mse tu. yg kes aku plg benci.. ialah bilamana budak2 wataniah/askar2 pegi masuk hutan. most xsolat.. sbb susah. aiyo.. cane nk pertahankan negara kalo pertahanan KURANG dlm BASIC SOLAT?? xde keberkatan org kate. same la PLKN dulu time bwh naugan 100% askar, sbb budak2 lpsan SPM tu x d paksa solat tp kne cr ruang sdiri kalo nk solat. ape kes?? nk bina anak bangsa, tp solat cr sdiri? ape.. solat tak wajib tapi men2 tu wajib? boleh bina negara/maximise human capital ke gtu? seb baek skrg da OK sket.. kot!

biase la. kalo kte nk berdakwah atau nmpk lebeh islamic sket, da d cop extremist.. tapi kalo yg huha huha kat kelab malam, tonggang arak, berzina dsb, takpe. haiii pemimpin, berat tanggungjwab anda nk pikul dosa2 ni. xpadan kot ngn income berjuta2, mati jugak akhirnye dan bakal disoal:

ape yg kamu da buat utk negara kamu bilamana Kami da bagi peluang utk kamu make a difference to uphold ISLAM?

kalo licik sgt, maka beranilah..utk membenarkan mungkar, menentang kebenaran.

sesungguhnya amar makruf senang, nahi mungkar tu yg selalu NEHI HE..xmo buat, berat sgt, biar rakyat pk sendiri bla bla bla..

tahu tak extreme tu ade 2 hujung? satu yang ter-over2 spi gusar diri blh bawak tak hingga blh membawa kpd sesat dsb dan satu lagi extreme yang tidak buat langsung?

so, jgn salah anggap tgk orang berturban, celak dan wanita berpurdah tu dikatakan extreme walhal yg pakai baju koyak rabak, ibadah langsung tinggal.. tu lagi la extreme!

hehe.. emo pulak.

sy pernah baca yg islam xske extreme. segala changes yg nk dibuat mestilah wasatiah (kesederhaan) dan istiqamah (gradually), even cara hidup..

hurm.. slmt menjaga baby baru en.Hamka.

permisi. salah pe pe tegur ye.
salam ramadhan. -salam-

p/s: dan aku harap aku mampu didik anak bangsa to make THE changes dgn aku jd CIKGU kelak. insyaALLAH

Zackyun said...

salam.

kes bgitu memang byk di wad deh.malah lebih mnakutkan sbb mmg byk di kanan dan kiri kita semua kalau pandai detect. astagfirullah,meremang bulu roma bile dpikirkn!

aku stuju part 'ksedaran dah ada,jadik ape tindakknnya?". herm,atau kita bertindak,tapi masih takde resultnye lagi?mungkin pada pdekatan kita sendiri barangkali?

cthnye,kita mmg dah bg nasihat btui2 kat SEMUA org sekeliling kita,"jgn hampiri zina" blablabla.tapi masih degil.tp disbbkn takde kuasa nk GARI dan IKAT si budak2 yg hormon yg naik tsebut,kita hy mampu blinang air mata mlihat mereka pergi stelah nasihat kita tak meresap masuk-oh!

atau tidak maximunkn pda'wah kita sbnye? mybe pyakit nanti-nantilah.cara bhemah tataw mcne dah,lembut,kasar,pujuk rayu...

hamka,jom bendung deh.aku tak larat tak tido mlm.atau kuatkn kuasa berkuasa utk mbendung mslh ini.

aku rs mcm stress.

p/s:klu bro hamka jumpa doktor yg sprt tu tapi masih bujang,cepat2 bgtau aku..(hahaha,lawak spastik!)

Anonymous said...

salam..

saat menghampiri lemah pertahanan diri..
diriku mendambakan kasih Ilahi..
seluruh jiwa dan hati..
terasa bukan milik sendiri..
numun hanyalah sementara bagai ujian yang datang menerpa..

seluruh insan datang menghalang..
tak kan sama ujian takdir Ilahi..
laluan taubat mungkin tersedia lebih mudah daripada laluan taat..
kelak hadirlah rahmat Ilahi..
agar kudratku kuat menghimpun harap agar titis maafMu agar dapatku sandarkan pada baki perjalanan yang masih jauh..
-amin

-abu sabri

Ki Kiey said...

sama2 lah kte bertindak.

jgn mghukum ibu tunggal ini.
merka sepaptutnya diberi bimbingan.

Anonymous said...

bersemangat betol adik valsa nine tuh,huhu paper pon teruskan semangat mcm tuh dlm agama,zaman skang tak ramai org yg 'nak' kepada agama, dan laaaagi tak ramai org yg 'amal' agama dlm kehidupan harian...yg sebarkan agama pulak??? paham2 sniriklah..

aku sentiasa sokong Hamka,sebab Hamka slalunye sepaler ngan aku... alhamdulillah anak dh kuar wad... jaga depa baik2(anak dan isteri)...

indah-chan said...

huhu. en.Abdullah.. biase la. ni brapi lagi ni. saket mata tgk kejahilan yg terpapar di skeliling kte. saket hati xyah kate la kan.

hoho

Anonymous said...

salam..

saudara hamka bz kot..
emm siapakah gerangan nama buah hati pengarang jantung dan jiwa..

jangan luper bagi tahu kat semua nyer..

Sesungguhnya adalah sangat penting bagi semua orang islam tutup aurat sebenarnya..

dalam surah an-nooor, surah ke 24, ayat 31-33 perintah tutup aurat sgt jelas dan penjelasan itu daripada pencipta manusia itu sendirri iaitu Allah SWT..

Allah SWT telah meletakkan kedudukan mata dan alat kelamin lelaki pada kaitan yang bersangkutan yang perlu dijaga..

Allah SWT telah perintah lelaki yang beriman menyekat/menundukkan pandangan kepada pandangan yang haram dan memelihara kehormatannya..

kemudian ayat seterusnya..
Allah SWT telah perintah perempuan yang beriman menyekat/menundukkan pandangan kepada pandangan yang haram dan memelihara kehormatannya.. DAN
JANGANlah mereka merperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, DAN hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, DAN janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka,atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki,atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tuadan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, DAN janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, DAN bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu berjaya.

Ya ALLAH panjang nyer penerangan daripada Allah SWT khusus untuk wanita!!!

Hal sedemikian sebagai tanda kasih sayang Allah yang lebih terhadap wanita yang istimewa kedudukannya sebagai makhluk yang telah diciptakan sedemikian istimewa..

Indahnya perintah Allah jika setiap wanita merasakan penciptaan mereka adalah sangat istimewa, sgt suci dan keperluan perlindungan zahir dan batin..

Mudahnya perintah Allah jika setiap wanita merasakan janji Allah terhadap keselamatannya adalah disebalik tudung dan pakaian yang menutup aurat..

Ringannya perintah Allah untuk menutup aurat jika setiap wanita merasakan maruah dan kebijaksanaan Allah dalam penciptaan dirinya sudah cukup sempurna dengan aturan dan batasan yang telah ditetapkan..

Andainya daku punyai ibu yang belum tertutup auratnya.. akanku pujuk rayu pada Allah dengan setiap malamku adalah menangis yang mendayu supaya ibuku terbuka hatinya..

Andainya daku punyai kakak yang belum tertutup auratnya.. akanku pujuk rayu pada Allah dengan setiap malamku adalah menangis yang mendayu supaya kakakku terbuka hatinya..

Andainya daku punyai adik perempuanku yang belum tertutup auratnya.. akanku pujuk rayu pada Allah dengan setiap malamku adalah menangis yang mendayu supaya adik perempuanku terbuka hatinya..

Andainya daku punyai isteri yang belum tertutup auratnya.. akanku pujuk rayu pada Allah dengan setiap malamku adalah menangis yang mendayu supaya isteriku terbuka hatinya..

Ya Allah.. demi ramadhan yang kian sampai ke penghujungnya apalah kiranya.. pada setiap wanita di dunia ini yang belum tertutup auratnya.. akanku pujuk rayu pada Allah dengan setiap malamku adalah menangis yang mendayu supaya setiap wanita di dunia ini terbuka hatinya..

-inilah surah an-noor, surah mengenai cahaya hidayah ...

dari mata hati
di sebalik belahan
kain tudung wanita, akan terpelihara mata lelaki yang beriman dan yang belum beriman..
bahkan terpeliharalah jua kehormatan lelaki..
bahkan terpeliharalah kehormatan wanita itu jua..-amin Ya Allah

-ibn sabil

kavkiskey said...

Hamka gi mana ni?? dapat cuti ke?? cuti 40 hari? Hehe..

Anonymous said...

*insafdah*

seronot dgr ko cite psal wife ko tu.teringin nak rasa cam tu..

bila aku nak ada ank ni....huhuhu

tp kau mmg suami misali..(jgn misali masa wife ko bsalin je ek)

Anonymous said...

salam.

satu benda yang penting dalam buat kerja-kerja dakwah ialah doa kepada mad'u tersebut.amat aneh rasanya dakwah pung pang pung pang,tapi x doa pun kat mmbr tu.kan?

hamka said...

abanglong

syabas sebab akhirnya singgah.., jangan lupa singgah di kubur buta pa yang patut!

----------
insan dan cahaya

Ya, betul, terima kasih pada korang berdua!

-----------
limaumaniss

Aku mungkin tak buat entry, tapi ‘perasaanku terganggu’ jadi mungkin aku akan update jugak nota ugama untuk diri sendiri, bila aku dapat input baru.

Mudah-mudahan : )

-----------
azharjaafar

Aku pulak tak ada masalah tengok darah, memang aku tengok anak aku lahir dengan kagum!

Kagumnya!

SubhanAllah..

-----------
orangbukit

betul tu, aku setuju bahawa nahi mungkar kurang., biasa orang buat nahi mungkar ni 5 tahun sekali jer, masa pilihan raya..

-----------
MK_GunNerz

Kau kahwinkanlah pokok kat depan rumah tu dulu sementara menunggu waktu berbuka puasa..
Heh!

----------
mmohdsha

terima kasih bang! Tambah baik nota aku!

----------
umimilia

Aku rasa pernah tulis masa awal entry dulu, rujuk entry awal tahun 2006, ada ciri ciri isteri yang dimaksudkan, kalau tak jumpa kat entry, mungkin kat ruang komen, boleh check..

-----------------------
bulanmataharibintang

Bulan, matahari, bintang, memang aku ada kenang doaku.. :)

-----------
atap_aje

: )

--------------
UmmuSarah

Isteri aku dapat cuti 2 bulan tapi aku dapat hanya dua minggu, jadi aku guna setakat yang ada, insyAllah aku akan tambah lagi akan datang, amin..

Dan terima kasih kerana berdoa untuk saya.

-----------
abah muaz

di mana lagi jika tidak di masjid, tempat menundukkan nafsu dan mendapat suasana malaikat, mudah-mudahan..

-----------
ham

kau hantar email dan cerita pasal kau sikit, insyAllah aku reply apa yang patut
: )

-----------
valsa nine

Apakah BASIC FOUNDATION dlm ugama?

Tanya saidina Usman pada Abu Bakar selepas Nabi wafat.

Jawab Abu bakar, basic ugama adalah kalilah Tauyibbah yang di ajar oleh Nabi kepada Abu Mutalib sebelum mati....

insyAllah..

-------------
zackyah fimiyun

doctor tu masih lagi bujang, tapi bujang tiga ler, heh!

----------
abu sabri

oh..

----------
kikiEy

yup

-----------
Abdullah

Terima kasih tolong berdoa sama
: )

--------
ibn sabil

benarlah apa yang dikata..

----------
kavkiskey

Aku dapat cuti 2 minggu jer, salahkan diri sendiri yang hina dan banyak dosa..oh!

----------
*insafdah*

insyAllah, terima kasih..

Anonymous said...

Kalu ana... taknak lah bini yang takde dara...Buat ape asyik terbayang muka lelaki sundal tu je...alang2 nak kawen dgn gadis takde dara baik kawen dgn pelacur lg tinggi harga dara dia bg kat customer..tp gadis biasa bg free jee kat buah hati dia....Ana tak setuju kawen dgn takde dara..oleh itu sblm saya kawen dah tanya awal2 ade dara ke tak... kalu dia tipu cerai teruslah mlm pertama. Ramai lg gadis yg ada dara dan baik..
Kuar 10 ari akhir ramadan dgn iktikaf 10 ari ahkir ramadhan bukan menda yang sama ...Kalu iktikaf 10 ari maknanya tak blh kuar langsung dr masjid kecuali utk qadha hajat. makanan pun org kena sediakan..macam yang sri ptlg buat. kat kubang bujuk pun ada buat...kena paham tu.
Ana ada member josh taskil org tp dia tak kuar pun 40 ari..sembang mcm baguslah..tapi utk org..
Cuti dia abis utk menda2 dunia...Buat part time sana sini bila taskil dia..dia cakap takde duitlah. takde cutilah...macamane nak selesaikan masalh ni.

Anonymous said...

Kalu ana... taknak lah bini yang takde dara...Buat ape asyik terbayang muka lelaki sundal tu je...alang2 nak kawen dgn gadis takde dara baik kawen dgn pelacur lg tinggi harga dara dia bg kat customer..tp gadis biasa bg free jee kat buah hati dia....Ana tak setuju kawen dgn takde dara..oleh itu sblm saya kawen dah tanya awal2 ade dara ke tak... kalu dia tipu cerai teruslah mlm pertama. Ramai lg gadis yg ada dara dan baik..
Kuar 10 ari akhir ramadan dgn iktikaf 10 ari ahkir ramadhan bukan menda yang sama ...Kalu iktikaf 10 ari maknanya tak blh kuar langsung dr masjid kecuali utk qadha hajat. makanan pun org kena sediakan..macam yang sri ptlg buat. kat kubang bujuk pun ada buat...kena paham tu.
Ana ada member josh taskil org tp dia tak kuar pun 40 ari..sembang mcm baguslah..tapi utk org..
Cuti dia abis utk menda2 dunia...Buat part time sana sini bila taskil dia..dia cakap takde duitlah. takde cutilah...macamane nak selesaikan masalh ni.

Anonymous said...

Masya ALLAH.. benar!! stuju dgn ibn sabil!!

kavkiskey said...

kepada anymous...
ko tak cukup doa lagi kat dia tu.. doa dan sebut nama dia sungguh2.. insya allah...allah keluarkan dia.

hamka said...

bab zakat masa ni, sama macam zakat harta gak, ada orang mampu bayar dan ada orang tak mampu dan ada orang sengaja tak nak bayar...

kita tak leh buruk sangka, dan perasan bagus

semoga Allah bagi kita kekuatan dan peluang untuk bayar zakat masa dan zakat harta..

amin

Anonymous said...

Pompuan2 ni ramai yg single n kesunyian..msk tagged, fanbox, friendster etc dgn harapan ketemu jodoh. Ramai yg assumed mungkin patut jumpa dulu utk lebih kenal. Tp skali jumpa dah kena peluk n ramas..yg mn tertipu ingatkan dgn serah diri blh la dpt jodoh. Agaknya 2 pasal ramai ibu tunggal. Ada ms rs nk gelak, asal la senang sgt ditipu cam2. Ada ms rs kesian, mereka just nk cari kebahgiaan dgn cara yg mereka tau sendiri (sah2 la xd didikan agama). Sapa pun xmo idup sendirian. Kalo braders yg alim2 n ada background agama nk cr yg 'ada dara' jer, mungkin xd harapan la pd pompuan2 yg kesunyian itu. Then tpaksa la kita biarkan saja sindrom ibu tunggal itu bleluasa. Pd zahirnya kita telahpun menghukum mereka.

Anonymous said...

cik tipah..aku dah tgk website yg ko cakap tu...bukan setakat pompuan kesunyian jer, saki baki kaum luth pun ada sama. sedih tgk org mlayu, org islam tu smua...

tp tepuk sbelah tgn takkan bbunyi. tepuk dada nk tanya iman pun takda kot. 'malu' mungkin dah tak wujud di alam cyber & globalisasi ni. bbdk ni tahu menconteng jer..menconteng arang di muka mak bapak (kalo mak bpk dah tak de tu ntah ler) & di tiang agama. kalo bala tu Allah turun kat org berdosa jer ok gak tp nanti 1 kampung, 1 malaysia, 1 dunia yg kena...tak ker haru biru. tp itu mungkin peringatan gak ler agar org baik2 ni tak meninggalkan saudara yg dlm kesesatan.

agaknya bila smua nasihat tak mo dgr, dosa pahala pun dah tak kenal ala2 bdk bwh umo..yg tinggal hanya doa ler. doakan diberi petunjuk & hidayah pd muslim muslimat, slamatkan iman org2 islam. doa jer yg boleh ubah takdir. ye ye kena usaha jugak la...tunggu hamka bg petua. woha!

p/s- msk tagged, fanbox, friendster la berdakwah pulak ;p

hamka said...

Tipah lum tertipu lg

Aku tak hokum mereka, jika mereka nak bermadu dengan aku, boleh, tapi kena izin isteri aku dulu ler hihihi

(gatal sebab bini aku sedang berpantang-maaf)

--------------
mat bunga

;p

Anonymous said...

dia cakap apa tu? ada yg boleh alihkan bahasa? poning..

Abu Khalid said...

Salam

Encik Hamka, sedihnya saya bila saya baca penyataan awak ini.

Sangat-sangat sedih...

"So, kepada perempuan perempuan yang belum berzina di luar sana, jangan berzina dan jangan sesekali menghampiri zina…"

Anonymous said...

to anonymous yg taknak isteri yg takde dara..

FYI, dara bukan sahaja boleh hilang(pecah@koyak) dengan perlakuan seks, tapi boleh juga berlaku bila perempuan tu bersukan atau melakukan aktiviti2 lasak.. untuk terus menceraikan seorg perempuan sebab rasa ditipu apabila diberitahu dia masih dara sedang dia pn tak tahu dia dah "hilang" dara adalah satu tindakan yang kurang bijak dan berdasarkan emosi dan hasutan syaitan semata2.. yang penting, berdoalah kepada Allah, lakukan istikharah untuk memilih isteri dan redhalah sesiapa sahaja yang ditakdirkan untuk kamu sebagai isteri dan laksanakan lah tugas sebagai seorang suami yang baik dan adil..:) jangan samakan takde dara dgn "tak suci"..

p/s: selalu jd silent reader je..:)