May 24, 2007

Bagaimana Menjadi Pendakwah?

(Tazkirah untuk pendakwah dan bakal pendakwah)

Assalamualaikum..

Semenjak aku menulis blog keretamayat, aku dapati entry-entry aku telah menjadi bahan forward oleh mat dan minah forward sekalian.., yang mana akhirnya entry aku telah di forward kepada diri aku sendiri, yang mana mat dan minah forward itu tidak tahu bahawa aku ni penulis keretamayat.., hmmm, perlukah aku riak? Atau aku kena bersedih? oh!

Baiklah,
Di sini aku ingin membuat pengumuman, bahawa aku tidak pernah mengforward entry dalam blog keretamayat ini kepada sape sapepun..! tak pernah.., dan jika korang bukak email dan terima email forward yang mengandungi entry keretamayat, maka ketahuilah, bahawa semua itu bukan kerja aku, tapi itu adalah kerja ‘pendakwah moden’ yang berdakwah melalui email kononnya..

Apa khabar pendakwah email…?

---------------------------------------

Kemudian, aku ada jugak terima SMS dari rakan rakan akan SMS ‘dakwah’ yang bertulis seperti ini.(contoh-aku tak ingat sebab delete serta merta)

SMS:
Ucaplah SubhanAllah 10 x, anda akn bahagia, sebarkan kpd 10 teman, jika tidak anda akn ditimpa bencana..

Aku akan reply SMS itu dengan,

“bodoh! SMS anda berakhir di sini”

Dan biasanya kawan aku akan telepon terkejut dan marah lalu aku bagi tazkirah sedas dua kepada pendakwah SMS ini dan kebanyakannya pendakwah SMS ini akan insaf serta merta lalu berterima kasih kepadaku, errr sekurang kurangnya mereka tidak perlu SMS aku lagi sebegitu dan sedikit sebanyak aku telah berjaya mengjimatkan kreadit mereka he he he.. ok apa?!

Apa khabar pendakwah SMS sekalian…?

--------------------------------------------------

Ok, cerita lain pulak.., dulu..., ada kawan aku yang suka dengar lagu nashid, dan menganggap itu sebahagian daripada zikir dan ibadat.. dan bercita cita nak jadi penyanyi seterusnya nak berdakwah melalui lagu dan akan berdakwah dengan ikhlas lalu melaungkan slogan:
“belilah yang original..”

Kalau dah ikhlas, tak payahlah marah orang yang beli tak original, yang penting mesej sampai, kan kan kan?

Kejap lagi bertambahlah ‘pahala’ bila peminat peminat wanita datang mintak tandatangan kat kou kot ..he he he..

Apa khabar pendakwah nashid sekalian…?

------------------------------------------------

Ok, satu lagi, aku terima email dari kawan kawan internet yang buat blog dakwah, atau buat halaman web dakwah, tulis tentang berjuang, berjihad, taruk tazkirah dan sebagainya, copy paste gambar maksiat orang lain dan tulis, eee teruknya, janganlah anta unta sekalian buat begini, bla bla bla.., lepas tu email aku suruh komen tentang blog dakwah dia, suruh aku link-kan blog dia, suruh aku sebarkan blog dakwah dia, taruk hadith itu ini begitu begini.. malas aku nak layan..

He he he, bestkan berdakwah melalui internet? Penat berdakwah boleh main solitaire, Kasihan betul dengan kawan aku si Kuboe Aaron yang tinggal di perkampungan terkecil kat Papua New Guinea. Elektrik takde, air pon jap ada jap takde, tepon takde, apatah lagi internet.. kasihan mereka isk isk..

Korang perasan tak?, aku tak pernah dan tak akan link mana mana blog dakwah atau sebarang blog dengan blog keretamayat ini…, tak pernah!! (walaupun blog aku telah di link oleh 200 blogger.., riakkah aku?) kerana aku malas nak paksa orang lain baca blog korang, dan aku tak termasuk dalam golongan “mesti baca”, “wajib baca” dan sebagainya, lantak koranglah nak baca blog sape-sapepun dan aku tak marahpun jika korang nak link dengan aku, suruh tidak, larangpun tidak, korang punya link, lantak koranglah, he he he..

Baiklah, topic kita hari ini berbentuk soalan iaitu..,:

Benarkah kita sudah berdakwah ??

Kat Malaysia ni, ramai orang yang mendakwa dirinya sudah berdakwah.., sedang berjihad dan telah berjuang..

Selain daripada mereka yang berdakwah melalui email, halaman web, SMS, lagu dan blog, Ada jugak yang berdakwah melalui radio, TV, komik, parti, teater, buku, majalah, akhbar dan sebagainya..

Dan di raut wajah mereka (kebanyakkan yang aku kenal) ada rasa selesa dengan ‘kerja’ mereka, rasa diri bagus dan yakin mereka akan masuk shurga (dan yang tidak ikut mereka masuk neraka..oh)

Benarkah korang sudah di kira berdakwah?
walaupun ramai di kalangan mereka yang kita gelar ustaz atau ulamak.., benarkah?

Hmm, ini bukan masanya aku nak beremosi dan berlagak pandai bagi nasihat, aku cuma nak konsi sedikit fikir dan ajak para ‘pendakwah’ moden sekalian muhasabah diri..,

Wah wah wah, tergamaknya encik keretamayat ajak ‘pendakwah’ moden bermuhasabah?, biasanya pendakwah moden ni yang suruh orang lain bermuhasabah, tapi engko dah naik syekh ke ni wahai encik kereta mayat..??!!!

Argghhh, lantak korang nak tuduh aku apa-apapun, kalau boleh aku nak namakan korang pendakwah bidaah, tapi kurang ajar sangat bunyinya, atau aku boleh namakan korang pendakwah bidaah hasanah.., panjang sangat dan betul ke 'hasanah'nya?
Last-last aku panggil korang pendakwah moden…, ok sikit kot.. he he he.. tak kan tak boleh aku bagi tazkirah kepada ‘pendakwah’ kot..?

Balik kepada main topic..

Betul ke korang sedang berdakwah? Dan betul ke dakwah yang korang sedang buat tu?
Ni bukan nak letak hokum, just sama sama fikir, jika aku salah, silalah betulkan aku yang hina dan jahil ini tapi berlagak macam pandai..isk..

Para pendakwah sekalian,
Jika kita merujuk kepada sejarah, bila dakwah tidak berlaku maka tiga perkara akan berlaku..

Paham tak? Macam ni:
Apabila jemaah DAKWAH tidak ada dalam satu-satu Tempat, maka kat tempat tu… TIGA PERKARA BESAR akan berlaku.., iaitu:-

Pertama:
Ramai orang islam yang murtad.., sangat ramai!
(dah berlaku kat Negara kita, kalau satu dua kira ok 'kot',, isk..))

Kedua:
Akan muncul pembaharuan dalam ugama..,
(Oh, sekarang terdapat ahli bida’ah di kalangan ustaz ulamak..oh!)

Ketiga:-
Allah cabut kehebatan islam sehingga orang kapir tidak lagi merasa gerun dan takut kepada orang islam
(bahkan mereka telah menghina kita semua macam anjing dan babi!!)

Dan sekarang, ketiga tiga perkara ini sedang berlaku kat mana mana Negara islam, maka apa yang korang telah buat wahai pendakwah semua?

Selesakah korang berdakwah dengan email, SMS, lagu ,blog, komik, parti, teater, CD, kaset, buku, majalah, akhbar dan sebagainya.. selesakah korang?

Selesakah korang berdakwah tidak dengan CARA nabi SAW?

Bagaimana Nabi berdakwah?

(Huh! Korang jawablah sendiri, korang kan pendakwah bebas?)

*****

Pada zaman Nabi Muhammad SAW dulu, Kitab Al-quran takde, takde sahabatpun yang jual kitab Al quran, kitab kitab tasauf, kitab ehsan, kitab sifat 20, pun takde, apatah lagi email, sms, blog, dan media masa!!

Namun hari hari ada orang masuk islam, berbondong bondong pulak tu.., diorang baca sms ke dapat hidayat?, atau baca blog dapat hidayat? Ke mereka dengar nashid dan dapat hidayat? Ke apa ko apa ha?

Senang kalau korang pendakwah semua nak tahu cerita sebenar, walaupun zaman Nabi SAW tiada Al quran yang di bukukan sekalipun, tapi Nabi telah mendidik para sahabat RA pakat pakat amal ugama sehingga mereka semua menjadi ‘Al quran yang bergerak..’
Nabi telah ajar sahabat berdakwah dengan cara yang betul..

Semua sahabat berdakwah dengan bergerak jumpa manusia dari pintu ke pintu, lorong ke lorong, kabilah ke kabilah... dan sahabat telah bawa sifat yang sempurna dalam diri sehingga mereka menjadi asbab hidayat seluruh alam..

kemudian jika ada orang baru masuk islam maka Nabi SAW akan hantar mereka belajar ugama di rumah para sahabat Nabi SAW.. kerana di rumah sahabat Nabi ada suasana dakwah dan akhlak, bila orang baru di bawa di kedai orang islam pun ada suasana dakwah dan akhlak, yang mana akhirnya membawa kesan kepada dunia dan berbodong bondong manusia masuk ugama islam kerana semua sahabat adalah PENDAKWAH yang sebenar..

Dan kita tahu bahawa kubur sahabat RA telah bertebaran serata alam, hanya ada 10 ribu lebih kurang kubur sahabat di sekitar madinah dan mekah, lagi seratus dua puluh ribu lagi kubur sahabat adalah di luar Madinah dan mekah.., bagaimanakah cara sahabat berdakwah yang mana ribu ribu orang masuk islam? Korang boleh jawab sendiri.., sebagai pendakwah mestilah tahu bukan?

Tapi korang hari ni mengaku berdakwah.., sedangkan ribu ribu orang sedang murtad dan muncul ahli bidaah (termasuk korang sendiri) dan orang kapir sikit pun tak takut baca email, SMS, lirik lagu ,blog, komik, majalah, kain rentang, sepanduk, akhbar dan sebagainya…

Betul ke korang sedang berdakwah, atau sedang shok sendiri???

Dulu, usaha sahabat sangat makbul, kerana dalam usaha dakwah mereka dua benda telah mengalir dengan banyaknya.., iaitu darah dan air mata, tapi korang hari ni berdakwah melalui blog dan kejadahnya, ada air mata mengalir? berpeluh pun kira ok kot isk isk isk..

Baca komik, blog, main SMS, dengar lagu, tengok CD, semuanya NAFSU suka…, lalu korang selit Al quran dan hadith dan claim diri sebagai pendakwah agung serta rasa selesa dan gerenti masuk shurga? Wah wah wah, meriahnya hidup..

Ok, relaks, jangan marah, pendakwah tak mudah marah bukan?
Baiklah, korang tentu akan tanya aku mana dalil dan Nas bukan?
Sempena hari aku rajin bukak kitab.., mari kita kembali kepada sejarah pada hari isnin, 1400 tahun yang lampau…

******
(imbas kembali)

Sebelum kewafatan Rasulullah SAW, Baginda dalam keadaan sakit-sakit telah menghantar satu jemaah Dakwah dan Jihad yang di ketuai oleh Usamah RA yang masih muda belia.., dan bilangan mereka adalah seramai 30 ribu orang termasuk seribu penunggang kuda..

Walupun Nabi SAW sedang sakit, tapi Nabi sendiri telah menghantar jemaah Usamah RA ini keluar ke jalan Allah..

Walaubagaimanapun, apabila Rasullulah SAW wafat.., maka Jemmaah Usamah yang sedang bertolak ini telah kembali pulang ke madinah.., ingin menziarahi jenazah Nabi SAW.., dan pada ketika itu seluruh dunia islam di selubungi kedukaan dan kesedihan..

Sahabat menjadi bingung dan hilang arah kerana tidak dapat menerima hakikat tentang berita kematian Nabi Muhammad SAW..

Sehinggakan saidina Umar RA sanggup menghunus pedang dan ingin memancung kepala orang yang percaya nabi SAW telah wafat..

Lalu datanglah abu bakar RA menumbuk Umar lalu bagi tazkirah sambil mengcekak janggut saidina Umar RA..

“Bukankah Nabi itu seorang manusia dan semua manusia akan jadi mayat? Hanya Allah yang tidak akan mati!!”
(panjang cerita lebih kurang begitulah nasihat Abu bakar ra kepada Umar ra)

Pada waktu itu, dalam keadaan bingung dan keliru, terdapat pula perbalahan di antara puak Ansar dan Puak muhajirin kerana masing masing berebut nak jadi pemimpin..

Orang Muhajirin kata mereka patut jadi pemimpin kerana mereka adalah golongan terawal masuk islam dan sekampong dengan Nabi Muhamad SAW..

Tapi orang Ansar pula cakap bahawa madinah itu bumi mereka dan merekalah yang patut jadi pemimpin…

Maka keadaan menjadi semakin tegang.. dan dalam keadaan itu di kalangan sahabat RA, tumpuan dan fikir ke atas UMAT dan pergerakkan jemaah dakwah telah berhenti, di tambah pulak orang muhajirin dan ansar bergaduh kerana masing masing ingin melantik pemimpin di kalangan mereka… pada waktu itu JEMAAH USAMAH RA tidak bergerak (tangguh) dan para sahabat sibuk dengan urusan MELANTIK PEMIMPIN.., berbagai nama calon di kemukakan.., mereka hampir berperang sesama sendiri.!!

Lalu... Dalam keadaan mereka sibuk berfikir akan siapakah yang akan jadi PEMIMPIN orang islam?, pengganti Nabi Muhammad SAW?, datanglah Abu Bakar dan saidina Umar meredakan suasana…

Namun bukan isu itu yang aku nak ceritakan, yang aku nak bagitahu adalah pada waktu itu KERJA DAKWAH sedang berhenti.., orang islam sibuk lantik pemimpin, dan Jemma’ah USAMAH r.a tangguh dulu maka pada waktu yang sama, tiga perkara besar telah berlaku, iaitu:-
  1. Telah ramai orang islam yang murtad.., kemunafikkan telah zahir di madinah, kabilah arab banyak yang murtad, termasuklah orang Ajam..
  2. Muncul pembaharuan dalam ugama.., ada yang bersolat tapi tak mahu bayar zakat dan yang paling dahsyat muncul Nabi palsu..
  3. Allah cabut kehebatan islam sehingga tentera ROM mulai bergerak untuk menyerang Madinah..

Oh! 3 perkara ini berlaku sebelum jasad nabi di kebumikan lagi!! 3 perkara ini menimpa orang islam bukan selepas 100 tahun orang islam tinggalkan dakwah, bukan selepas 10 tahun, tapi sekelip mata!!!

SEKELIP MATA DAA....!!!

Aku pendekkan cerita akan bagaimanakah akhirnya semua ummat islam telah melantik saidina Abu Bakar RA sebagai KHALIFAH islam.., (panjang pulak nak cerita bab ni nanti..)

Ok, sekarang, mari kita lihat bagaimanakah Saidina Abu Bakar RA mengatasi masalah ini..

Pertama sekali yang di buat oleh Abu Bakar RA selepas menjadi Khalifah adalah :-

JEMAAH USAMAH YANG TELAH DI HANTAR OLEH NABI TAPI TERTANGGUH HENDAKLAH DI KELUARKAN KE DISTINASI YANG TELAH DI TETAPKAN..!!! MESTI!!!

Maknanya, seramai 30 ribu orang islam telah di keluarkan untuk berjihad..

Walaupun pada mulanya saidina Umar RA dan kebanyakan sahabat lain tidak setuju kerana mahu Jemaah yang ramai ini di gunakan untuk menentang orang murtad di sekitar arab dan mahu sebahagian lagi jemaah ini menjaga sempadan madinah daripada serangan Rom dan lain lain..

Tetapi.., apa kata saidina Abu Bakar RA?

“Adakah patut aku menangguh jemaah yang telah di bentuk oleh Rasullullah sendiri?
Demi Dia yang memegang nyawaku di dalam genggamanNya, sekiranya binatang binatang buas datang menyerang madinah lalu mengheret mayat mayat isteri Rasullullah, sekalipun sama sekali tidak aku membatal pemergian jemaah usamah RA..”

Abu bakar adalah orang yang paling paham ugama, ,maka lepas dah hantar tentera Usamah RA, baki ummat islam yang tinggal telah di keluarkan untuk berjihad ke atas orang murtad dan tak bayar zakat, walaupun pada mulanya sebahagian sahabat risau kerana tiada orang lelaki di madinah dan bagi cadangan agar orang yang solat tapi tak bayar zakat di maafkan kerana mereka masih bersolat dan di pujuk mereka yang bersolat tapi tak bayar zakat menyertai tentera islam menentang orang murtad..

Tapi Apa pulak abu Bakar RA jawab?

“Demi Allah, jika di zaman Nabi mereka membayar zakat bersama tali, tapi sekarang mereka membayar zakat tanpa tali, akan ku perang orang itu!! (lebih kurang maksud)

Nota: tali itu adalah tali yang mengikat binatang, jika di zaman Nabi mereka bayar zakat binatang bersama tali, maka andaikata mereka ingin bayar zakat binatang tanpa tali di zaman Abu bakar, pun abu bakar akan perangi mereka, atapah lagi jika tak bayar zakat terus!!, abu bakar tidak mahu sedikitpun sunnah Nabi berkurang, dan tak mahu sebarang pembaharuan atau bidaah muncul!! lagi lagi di zaman pemerintahanya, korang paham tak?

Baiklah, pendek cerita tentara Usamah RA telah keluar ke Syam dan telah melewati kabilah kabilah yang murtad yang ingin menyerang madinah, lalu timbul kegerunan kepada golongan murtad dan berfikir jika mereka orang islam telah keluarkan jemaah seramai ini, maka sudah pasti mereka mempunyai bilangan yang lebih ramai di Madinah..

Allah telah mencampak kegerunan kepada orang murtad kepada jemaah usamah RA walaupun jemaah ini bukan di keluarkan untuk memerangi orang murtad..

Kemudian di jalanan tentera Usamah RA telah bertembung dengan tentera ROM lalu memerangi dan memusnahkan mereka..

Di madinah pula, Abu Bakar RA telah menghantar jemaah yang di pimpin Khalid RA memerangi orang murtad, dan yang enggan bayar zakat, pendek cerita Nabi palsu telah di bunuh, orang murtad telah kembali islam dan golongan yang enggang bayar zakat sudah kembali ke pangkal jalan, Dan Abu bakar faham bahawa orang yang murtad dan tidak bayar zakat ini ada masalah iman lalu keluarkan perintah agar mereka semua keluar berjihad di jalan Allah, kemudian melalui jalan jalan ini, Allah telah mencapakkan kegerunan kepada seluruh musuh islam di seluruh dunia dan melalui jemaah dakwah dan jihad maka islam terus berkembang dan seterusnya mengusai dunia..!!

*****

Wah bersemangat nampak dengar cerita duhai Pendakwah semua..!!!

Maka hari ni korang semua duhai para pendakwah sekalian, betul ke sedang berdakwah?

Korang sibuk nak lantik pemimpin sehingga dah nak masuk 50 tahun dan sibuk berdakwah dengan cara yang merepek dan bukan sunnah Nabi, sehingga bilangan orang murtad semakin bertambah, ahli bidaah semakin bertambah (termasuk korang), dan orang kapir sikit pun tak takut kat korang orang islam isk..isk.. (aku pun sama!!)

Tapi mungkin korang akan bagi alasan bidaah yang korang buat tu bidaah hasanah..

Baiklah, Menerima satu pendapat aku yang bukan ustaz ni…, memang tak salah bida’ah hasanah, tapi jangan tinggal sunnah yg asal…dan jangan yakin bida’ah hasanah boleh memberi kemajuan pada ugama, bida’ah hasanah just satu teknik ‘perubatan’ untuk orang yg sakit imannya.. macam korang yang minat menyanyi, minat menulis, minat berpiket, dan lain lain, alahai.. macam dadah dalam ubat…, boleh di gunakan tapi just untuk berubat.., maka sebab iman korang dah sakit, tak apalah korang nak buat bidaah hasanah 'kot'..., tapi bila dah sembuh..kena tinggallah, atau korang masih sakit iman..?

Orang sakit makan nasi ayam KFC pun rasa tawar, begitulah korang yang sakit iman, nak berdakwah cara Nabi SAW akan rasa tawar.., ni termasuk kawan kawan aku yang mengajar di masjid surau dan claim diri sudah berdakwah lalu tinggal dakwah rumah ke rumah macam Nabi SAW..

Aku tahu ustaz ni keliru..

Halqah iman dan halqah ilmu adalah dua perkara yang berbeza wahai ustaz.

Apa yang ustaz telah buat kat masjid surau itu bagus dan baik, tapi itu bukan majlis dakwah tapi majlis ilmu..

Kalau ustaz nak tahu..Dalam Halqah ilmu, ustaz yang bercakap di muliakan, orang yang mendengar kena rendah hati.. betul tak?

Dan anak murid kena datang cari ustaz untuk belajar… bukan?

Tapi dalam majlis dakwah yang biasa Nabi buat di depan pintu rumah orang yang baginda dakwahkan itu: ustaz yang berdakwah kena bercakap dengan rendah diri dan orang yang mendengar kena di muliakan.., walaupun dia orang kapir..Allah sendiri perintahkan Nabi Musa a.s berlemah lembut bila berdakwah pada firaun!!!

Dan semua Nabi berdakwah dengan mencari ummat.., majlis dakwah tak sama dengan majlis ilmu, paham tak?

Sebab tu bila zaman islam berubah, bila banyak muncul kitab kitab, dan bila ummat ini bagi tumpuan pada ilmu dan mengabaikan dakwah, maka tidak pelik bila kita lihat kerajaan monggolia menakluk baghdaq, islam di serang dan di jajah, amalan bidaah berleluasa dan beribu ribu orang telah murtad… oh!

Maka nasihatku kepada pendakwah sekalian, jika korang nak menulis mengenai ugama, atau nak menyanyi lagu ugama, forward rencama ugama, berlakon watak islamic dalam filem islam ke apa dan sebagainya.., tak payahlah korang claim diri sebagai PENDAKWAH AGUNG.., buat kerana ummat kononnya, sedangkan perkara yang HAK telah di tinggalkan..

(Aku pesan jugak untuk diri sendiri.. isk isk.. isk..)

Dan bagi mereka yang ghairah belajar ugama, bukak kitab, belek kitab, bukak kelas, berdebat, berforum dan lain lain.., pun tak payah korang claim diri sebagai PENDAKWAH AGUNG.., kerana perkara yang sebenar dan HAK telah di 'yatim'kan..oh!..

Nak buat camne? Dah korang taksub sangat dengan kerja bidaah korang yang baru.., apa lagi nak di kata? tapi jangan korang lupa dengan SUNNAH Nabi SAW… tak salah kahwin dua tapi jangan abai bini pertama..

Akhir sekali..

Dah lepas berdakwah dengan cara yang bidaah tu, maka korang kenalah bertaubat.., Nabi ajar lepas buat benda baik macam solat dan dakwah masih kena beristigfar dan bertaubat kerana takut kepada Allah lantaran banyak HAK dakwah dan HAK ibadat di abaikan..

Maka korang yang berdakwah melalui blog, email, sms, parti, VCD dan sebagainya lagi lagilah kena BERTAUBAT!!!

Patut lepas korang bernashid, tulis blog, hantar email, buat drama islamic dan sebagainya maka korang kena bertaubat kepada Allah..

"Ya Allah, aku mintak ampun kerana berdakwah bukan dengan cara yang di tunjukkan oleh Nabi SAW, berilah kekuatan untuk aku berdakwah sebagaimana yang telah di tunjukkan oleh kekasihMU..., Janganlah aku di halau oleh Nabi di telaga kausar kelak kerana menolak sunnah NabiMU, berilah aku iman dan berilah aku kemanisan iman..Amin.."

Akhir kata:
Bertaubatlah wahai pendakwah moden sekalian kerana pada waktu dan ketika ini.. Berbondong bondong orang islam sedang murtad..,

Bertaubatlah wahai pendakwah moden sekalian kerana pada waktu dan ketika ini..
Pembaharuan dalam ugama, ajaran sesat, gerakan so call islamic dan sebagainya sedang berleluasa..,

Bertaubatlah wahai pendakwah moden sekalian kerana pada waktu dan ketika ini..
Orang kapir sedang menghina orang islam, sedang membogelkan orang islam, merogol perempuan islam, meyembelih orang islam, membunuh dan membakar!!!

Bertaubatlah wahai pendakwah sekalian!!! BERTAUBATLAH!! (akupun!!)

******

PENUTUP

Pesan terakhir Saidina Abu Bakar RA(pemimpin islam pertama) kepada Umar RA.(pemimpian islam kedua)

“Wahai Umar,

Apa yang aku perkatakan kepadamu dan amalkanlah ia,..
Sesungguhnya aku berharap akan menghebus nafasku yang terakhir pada hariku ini, (hari isnin)

Maka sekiranya aku mati, janganlah menunggu ke petang baru menggantikan aku untuk meguruskan hal ehwal orang ramai,

Begitu juga jika kematianku terlewat sehingga ke waktu malam, janganlah kamu menunggu hingga hari esok untuk meguruskan hal ehwal orang ramai,

Janganlah kematianku ini menyibukkan kamu dari agama dan wasiat Tuhan kamu.
Laksanalanlah wasiat Allah dan Rasul-NYa terlebih dahulu.

Sesungguhnya engkau telah melihat apa yang telah aku lakukan selepas kewafatan rasulullah saw.,

Musibah dan kewafatannya tidaklah sama dengan musibah kematian yang lain.

Dan demi Allah, sekiranya aku melambat-lambatkan perintah Allah dan RasulNya sudah pasti Allah tidak akan menolong kita lalu menghukum kita dan musuh musuh akan menyerang dan membakar madinah ini”

(End)

Ps: Aku tidak berdakwah melalui blog ini, jika korang mendapar kebaikkan dengan membaca blog keretamayat, itu baik untukmu dan jangan lupa berdoa untukku, semoga aku menjadi mayat yang di redai Allah.. (Amin)

(tutup entry dengan tasbih kifarah)

145 comments:

Unknown said...

salam wbt..

aku pengkomen pertama..tahniah..

tapi entry kali ni memang terkena kat batang idong aku sendiri pon..sebab tanpa disedari aku pun tompang syok kepada cara dakwah melalui internet..(kononya aku baik..ohhh...malunya aku..)

apapun thanks bro hamka..aku selalu teringat baris ayat yang aku baca kat blog ko ni...

"janganlah lihat kepada penyedar kita..tapi lihatlah kepada benda yang nak disedarkan tu.."

semuga apapun yang kau perbuat selagi kau bergelar manusia, aku doakan redha Allah senitasa bersama kamu dan keluarga kamu..amiin..

Anonymous said...

yay second!:p

Anonymous said...

salam hamka :)

" Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah. "[Luqman 31:33]

tak sedar diri lagi nie.. apa-apa pun, terima kasih atas peringatan ini. :)

+ akhie +

Anonymous said...

aslamualaikm..

huuu.. masih lagi lupa diri..
sejak bace blog nie..
baru kenal skit diri..
baru tau tujuan..
baru tau erti kehidupan..

tapi tetap kene rujuk ustaz kan bro hamka??

hehehe..

p/s: sedang mencari...

Anonymous said...

aku berazam mahu belajar buat usaha dakwah cara Nabi SAW..minta tolong kepada sahabat-sahabat semua doakan aku mudah-mudahan dapat keluar ke jalan Allah 4 bulan..isk2..

Anonymous said...

salam..

Saudara Blogger saya ada satu request.boleh paste sesuatu mengenai sunnah Rasulullah S.A.W tak?


"Ya Allah, aku mintak ampun kerana berdakwah bukan dengan cara yang di tunjukkan oleh Nabi SAW, berilah kekuatan untuk aku berdakwah sebagaimana yang telah di tunjukkan oleh kekasihMU..., Janganlah aku di halau oleh Nabi di telaga kausar kelak kerana menolak sunnah NabiMU, berilah aku iman dan berilah aku kemanisan iman..Amin.."

doa ni cukup merisaukan saya..
lagi2 part dihalau oleh Nabi.
Mohon dijauhkan..

Anonymous said...

Syukur kepada Allah, kerana dgn rahmatnya Allah telah menghidupkan kembali usaha dakwah cara Rasurullah yg telah lame terhenti melalui Mualana Ilyas. Atas fikir dan risau Mualana Ilyas ke atas ummat, Allah bg pemahaman dan kekuatan kepadanya sehingga kerja ni berkembang satu dunia.

Anonymous said...

saya adalah bakal pendakwah. tolonglah saya jadi pendakwah.

saya nak mintak jasa baik pendakwah moden ajar saya berdakwah. tolonglah jawab persoalan saya ini. mungkin ia berguna untuk orang lain juga. soalan saya, apakah : -


1) cara untuk suara jadi lunak merdu? (note:masa sekolah menengah saya join recording nasyid. diaorang keluarkan saya dari senarai sebab suara tak sedap)

2) perlu saya buat supaya ada bakat melukis? (note:saya hanya pandai lukis orang tulang)

3) tahap minimum ilmu yang saya mesti ada supaya dapat berdakwah? (note:saya hafal quran, hadith, tafsir, ihya, mutafaq alaih - sebab sering orang bagitau, kalau nak dakwah kena ada ilmu. ilmu kau tak cukup, tak payah buat dahwah.)

4) cara rajin forward email dan buktikan email itu bukan palsu? (note:saya dapat banyak email forward dan jarang bukak email)

5) cara buat blog atau website dakwah yang bagus? (note:saya tidak pandai carik orang supaya baca blog. tolong bagi contoh blog atau website dakwah yang bagus)

6) cara cepat untuk belajar bahasa jepun? (note:saya hanya tau bahasa malaysia, english dan arab. sebab saya nak nak dakwah orang jepun)

itu sahaja setakat ini. tolonglah saya ini. tolonglah jawab.

humyra said...

Assalamu'alaikum
byk input br msk blog ni..
ni ana ade request..
Dakwah yg terbaik adlh care dkwah Rasulullah SAW..
MM cane lak dgn dkwah Nabi dlm penguasaan pentabdbiran negara n politik?..mm dr rumah ke rumah,,.. mm i'm confusing..
mtk tlg aja org y baru2 nak blaja nihh..
mekasey..

Anonymous said...

sALAM....
XPLEN CKET..mm sbnrnye, selepas kewafatan Baginda Nabi SAW, pe prkara y harus dberikan keutamaan,menguruskan kematian or memilih pemimpin..?
komen sy utk tajuk kali ni..ntahla..mcm ade yg kurang..tp ok la, byk gak la mende2 yg bleh diambek..tp lepas bc, sy rase xpuas hati...sebab..mm xtau la sebab ape..nntla sy bace byk2 kali spy br bleh komen btol2..k,pepun time kasih bbyk2
sy doakn en.keretamayat mnjadi myt y diredhai ALLAH kelak,aminn..juge sekalian muslmn mslmt mukmnn mkminat...jazakallahukhoirankasiro..

hamka said...

Nurzaiti /cik jemi!/akhie/shams/

"janganlah lihat kepada penyedar kita..tapi lihatlah kepada benda yang nak disedarkan tu.."

Sedarkah korang?

bila korang jadi mayat kelak ada malaikat kubur akan sedarkan korang dan suruh jawab soalan kubur… sedarkah korang?

--------------
AL-MUKHLIS

Amin..,

----------
Anonymous

Satu contoh sunnah Rasulullah saw adalah solat berjemaah..
Tapi berapa ramai anara kita (isk) yang lebih suka solat di rumah kerana malas..oh!

---------
aslam

aku harap lain kali kau jangan komen yang berbentuk begini, nanti ada orang ambik peluang untuk kutuk dan hina.. begitu jugak orang pas atau umno, pandai pandailah nak komen..

----------
gaban

Ha ha ha! Tergelak besar aku baca komen yang BIJAK sebegini..

Lain kali aku nak copy paste dan publish kat entry he he he

---------
humyra

aku dah tulis dalam “ bagaimana menjadi pemimpin”

----------
Anonymous

Sila baca 100 kali sambil angguk2. sebab angguk2 itu tandanya sudah paham. dan keputusan di tangan anda.

Ps:(tiru jawapan hafizbar)

hamka said...

ok. korang semua, aku nak pergi cuti. jumpa lagi jika aku belum jadi mayat.., insyaAllah

Seifu said...

hamka ko kena tolong aku...aku tgh confuse ni...(huhu...adakah aku pembaca yg slow?)

aku nak tanya ni...contoh kalo org tu wat blog dakwah/filem dakwah/majalah dakwah etc tp pd masa yg sama dia wat jugak dakwah cara rasulullah s.a.w mcm yg ko terangkan tu boleh tak?

sbb aku rasa tak salah kalo org tu nak dakwah melalui blog,majalah, tv etc (tp dakwah melalui nashit adalah bullshit.period) asalkan dia still wat jugak cara dakwah rasulullah betol tak?

maksud aku apa yg aku nampak ada beberapa golongan pendakwah:

1.yg ikut dakwah cara rasulullah dan tak buat dakwah bidaah yg ko ckp...

2.yg ikut dakwah cara rasulullah tp pd masa yg sama buat 'dakwah cara bidaah' yg ko ckp tu cam tulis blog/majalah/komik/nashid/filem/animasi etc...(tp sekali lg...dakwah melalui nashit adalah bullshit.period)
cam ustaz zaharudin.dia wat dakwah cara nabi...gi masjid2...masa kat joden ni pun dia bg kuliah kt student2 walaupun sibuk...tp pd masa yg sama dia wat jugak website,tulis artikel kt paper,majalh etc...ke itu bukan dakwah? oh apa maksud dakwah sbnrnya?arghh...tolong ajar aku...kalo ustaz2 yg tulis artikel ilmiah kt paper/majalah etc tu dikira dakwah ke.mengajar ilmu dikira dakwah gak kan?

3.golongan yg dakwah semata2 dgn cara bidaah dan tak penah ikut cara rasulullah...

yg en. hamka maksudkan tu yg golongan ke3 tu ke...atau mcm mana...?oh aku sgt slow pula...sorry...
aku cuma mahu penjelasan...

Seifu said...
This comment has been removed by the author.
Seifu said...

owh hamka...takyah jawab..

"Nak buat camne? Dah korang taksub sangat dengan kerja bidaah korang yang baru.., apa lagi nak di kata? tapi jangan korang lupa dengan SUNNAH Nabi SAW… tak salah kahwin dua tapi jangan abai bini pertama.."

baru aku faham kt perenggan ni bahawa ko tujukan kt pendakwah yg abaikan cara rasulullah.i.e golongan ke3 tu kan?

huhu...aku sgt slow sejak akhir2 ni...doakan aku jgn jd slow... ameen

MIddkA1 said...

Kpd Seifu, kpd org yg keliru, kepada Muslim yg masih perasan betol...

Aku pun berfikiran mcm ko dl. Berdakwah melalui blog, TV, majalah, email, surat khabar, sms dan mcam2 yg seumpamanya tu adalah bid'ah. Kite perasan kite btol. Kite syok sendiri...

Tp pernahke kite terpk? Segala mcm bala yg kite terime, segale mcm bencane, peperangan, penindasan, datang dari Allah SWT? Knp jd mcm nie? Sbb ummat Islam hari nie, tinggalkan sunnah Rasulullah SAW... Kite perasan kite btol. Lalu kite katekanlah, berdakwah melalui hp, majalah dan yg berbunyi bid'ah tu la betol. Care nie lah yg selamat... Klao dulu, para sahabat R.A kluar kejalan Allah ad yg sampai 9 tahun tak balik2 ke Madina, ad yg meninggal dunia di China, India, dan seluruh nusantara, pernahke terpk ap yg mereka buat?

Mereka kluar kejalan Allah, dari negara ke negara, negeri ke negeri, daerah ke daerah, rumah ke rumah, pintu ke pintu, demi menyatakan kepentingan perpaduan manusia, sesama muslim, dan kepentingan solat berjemaah...

Pentingnya solat jemaah nie, sampai Nabi SAW sendiri bersabda, Baginda akan membakar rumah org2 yg bersolat sendirian di rumah krn malas solat dimasjid. Skrg nie, kebanyakkan kite sendiri menganggap solat di rumah satu perkare biase. Ad yg siap marah bile kite suruh solat berjemaah. Tp sedar tak kite, klao kite berjemaah di masjid/surau, dan berbondong-bondong lelaki/muslimin datang ke masjid 5 waktu sehari bagaikan solat Jumaat, hati org2 kafir/musyrik/munafiq akn gentar? Sedar tak? Bayangkan solat subuh kite seramai solat Jumaat? Bayangkanlah...

Aku bukan nak salahkan perempuan, tapi kaum lelaki zaman sekarang nie bnyak terpengaruh dgn pesanan dan nasihat perempuan... Awek die kate, "Ala syg, tak payahla solat kat masjid tu, solat kat umah la karang. Skrg nie kan kite tgh dating. Knp nak ganggu konsentrasi dating nie?", pastu ad yg termakan pujuk rayu perempuan. Dlm sejarah Nipolean sendiri, die kalah kepade pihak tentera British sbb tergugat "keimanan" kpd permpuan... Sorrylah kaum perempuan. Bukan aku nak salahkan korang. Hakikat ayat nie mengatekan, "Syaitan menjadikan perempuan sebagai senjate mereka".
Sbb tu ad 2 golongan yg akn selamat dari ancaman Dajjal laknatullah:-
1- Lelaki yg sentiase memakmurkan masjid
2- Perempuan yg sentiase menjage maruah diri dye di dlam rumah.

Bukan klua berjalan2, pergi konsert sure heboh...

Tp, tak semue pmpuan mcm tu kan?
Ad yg masih berpegang teguh dgn pesanan Rasulullah...

Jd, aku nak ingatkan jugak sbagai sahabat Hamka, sebagai ummat Muhammad SAW, sebagai seorang Muslim, takde care laen yg lebih berkesan selain kite ikut care Nabi Muhammad SAW. DUNIA KITE PERLU PANDANG KEHADAPAN, TP, UTK AGAME KITE PERLU PANDANG KE BELAKANG... Cari Nabi SAW sendiri. Ikot la care Nabi, amalkan sunnah. Bukan semestinye kite bangge dgn adat kite je... Sbb ad sesetengah adat kite ad yg menyimpang...

Doakan aku supaya iman aku terus memuncak... Jdkan aku sebagai pilihan Allah SWT utk keluar kejalan Allah SWT... Jdkan aku sebagai hamba yg bersabar, jdkan aku sebagai hamba yg taat kpd kedua ibu bapa, jd kan aku supaya aku berpesan-pesan kepade kebaikkan dan mencegah keburukkan, jd kan supaye menjadi hamba allah yg mengingati kematian, alam kubur, alam akhirat, dan hari penghisaban...

Doa kan aku semoga aku kluar kejalan Allah selame 40 hari kelak...

Insya Allah... Allahu Akhbar!!!

ps: Maaf aku terpanjang komen... Tgh bersemangat, bile terbace entry ko Hamka, dala sblum nie iman aku tgh menurun. Terime kasih Hamka sbb mengingatkan aku. Kolah yg jd asbab hidayat aku dulu... Insya Allah...

Anonymous said...

mmmmmmmmmmmmm mcm tbligh je org2 kt blog ni kan???espcially bc midkazen punye tu..sbb penah dgr kat surau ari tu..
wateverrrrrrr....yg penting dpt input2 brmnfaat kat blog nihh...

MIddkA1 said...

Aku tak kisah la korang nak kate sape aku, sape pengkomen dlm blogger nie, yg penting kite da tau kebenaran... KOrang fikir la ap yg betol ap yg salah... Jgn salahkan aku kalao aku bg tau bende yg aku rase HAK. Jgn salahkan aku klao kate aku kate bende ni bid'ah(rekaan)... Aku ikot care Rasulullah SAW... Aku ikot care Nabi SAW... Klao bg korang yg rase berdakwah melalui email, melalui majalah dan yg same waktu dengannye, silekan. Bukan tujuan aku nak tunjuk emo aku kat sini. Tapi rujuk lah sirah Nabi SAW sendiri. Mcm ko makan sesuatu yg sedap. Pastu ko komen makanan tu, care masakn tu, tanpe usul perikse. Ko maen boh je ingredients dlm tu, padahal ko tak tau camne care nak buat, dari mule sampai akhir. IKOT TERTIB... Islam berkembang care camne dl? Ko nak kate Islam skrg menuju ke zaman moden? Zaman media? Zaman para sahabat pun dulu ad kertas, tp kenape para sahabat tak post telegram je kat ROM? Kat PARSI? Kat China je? Knp diorang sanggup berpenat lelah, mengalirkan air mate, sanggup berdarah demi menegakkan syiar Islamiah? Knp Islam hari nie makin ramai yg sesat. Makin ramai yg berfikiran sekular? Makin ramai yg berfikiran leberalism? Bkn aku nak salahkan sesape. Aku pun, ad iman turun naik. Iman ni bagaikan putaran roda. Sbb tu tujuan kite amr makruf wal nahi mungkar ialah, berpesan-pesan kepade kebaikkan, mencegah keburukkan... Klao sahabat kite lupe, kite ingatkan. Klao keluarge kite lupe, kite ingatkan. Bukan melalui email yg hanye 20% datangkan kesan dlm hati. Cube ko berguru dgn radio? Datang kesan tak? Cube ko berguru dgn buku, datang kesan tak? Cube ko berguru dgn manusie yg ad mulut, tgn, kaki, yg ko boleh nampak pergerakkan die, datang kesan tak? Klao tak banyak pun sedikit perbuatan die ko tertiru jgk jgkkan?

Jgn salahkan aku, jgn salahkan kami yg hendak keluar kejalan Allah. Itu perkara HAK yg Allah minta. Allah dan janjikan balasan di akhirat kelak...

Tp, dunia pun jangan la kamu lupe jgk... Jgn la malas mencari rezeki... Jgn mengharapkan sesuatu dari org laen. Usaha sendiri, kemudian baru kite bertawakkal kepade Allah. Kite mengharap pade Allah setelah ap yg kite usahakan supaya diberikan rezeki yg melimpah ruah. InsyaAllah...

Anonymous said...

alamak..tkejut plak..mtk maafla mr.midkazen..sy br je join blog ni..
xpenah le plak nak salahkan org2 yg kuar 40 hr tu...baguslah....ikut care NabiSAW.
kite nak brdakwah ni mcm2 care,sebab ALLAH cipte mnusia ni mcm2 perangainye...
tp yg xstuju nye, plz tlg jgn nmpakkan sgt ketidaksukaan antum utk org yg berdakwah dgn care laen,(selain internet ni...)
care nak dakwah pd certain2 tmpat,kene gak ikut keadaan org kat situ..
mm ni sekadar pndpt,myb xbetul..
mtk maaf la klu ade mane2 pihak y terase

MIddkA1 said...

Btol jgk... Aku tak salah kan lah org yg nak berdakwah melalui internet ke. Yg aku maksud kan ialah, bende nie bid'ah. Maksudnye dlm bahase arooooob, REKAAN.. hehe... Tak salah nak berdakwah lagu tu. Tp tengok lah keberkesanannye... Aku pun penah jgk mengemail org, tp, tujuan kami, mengajak org ke masjid, solat dimasjid, mementingkan masjid dari perkare yg laen(duniawi). Ap salahnye kite tinggalkan sekejap rancangan doraemon,shin chan tu utk pergi bertemu Allah? Pergi kerumah Allah, jd tetamu-Nya walaopun sekadar 15 minit? Apsalahnye? Lagipun Allah memuliakan bagi sesape yg memuliakan rumah Nya. Aku tak kate berdakwah care yg kite buat dulu tu salah. Berdakwah care tu di ibaratkan kate hamka mcm mkn ubat. Iman turun, jd, kite pun dgr lah lagu nashid ke, bkk email ke, bukak web/blog yg ad tazkirah. Itu namenye majlis ilmu. Bukan majlis dakwah. Majlis ilmu nie kite mengajar org. Majlis dakwah nie, kite mengajak org. Ad faham Anon yg kukasihi? Hehhe... Takpe, aku pun tak suke melenting. Bukankah kite sesame muslim perlu saling kasih mengasihi? Correct my bro?

Seifu said...

midkazen...betol apa yg ko cakap...

tp apa maksud kau..."Kpd Seifu, kpd org yg keliru, kepada Muslim yg masih perasan betol..."

kenapa perlu specifickan nama aku?
aku harap ko faham apa yg aku komen...

ko ckp "Aku pun berfikiran mcm ko dl. Berdakwah melalui blog, TV, majalah, email, surat khabar, sms dan mcam2 yg seumpamanya tu adalah bid'ah. Kite perasan kite btol. Kite syok sendiri..."

"ko" tu ko tujukan kt aku ke...kalo kat aku sorry la aku tak penah fikir mcm tu...harap maklum...

biarla aku terus terang...
kesimpulan yg aku nk bawak ialah:

berdakwahlah ikut cara rasulullah...tp pd masa yg sama kalo ko ada peluang berdakwah guna "cara bidaah" sprt yg diterangkan oleh hamka maka ko gunalah peluang tu...tak salah ko nk buat blog dakwah/komik dakwah/majalah dakwah etc tp jgn abaikan cara asal yg diajar oleh rasulullah...

aku ckp ni sbb berdasarkan pengalaman aku smbng ngan member2 aku pasal ni aku dpt perhatikan bila sebut pasal dakwah "cara bidaah" tu org akan kritik...

"apalah wat blog dakwah...itu bkn cara rasulullah dakwah..."

"apa daa ko wat majalah dakwah...rasulullah tak penah ajar pun dakwah camni..."

"apalah dakwah melalui internet...abis member2 kita yg dok dlm hutan, yg takde kemudahan internet tu camne..."

bila ko wat kritikan begini secara general aku rasa adalah tidak wajar sama sekali...sbb yg pertamanya berdakwah "secara bidaah" tu (blog/website/komik/majalah) tdk pernah diharamkan oleh Islam...sila rujuk ustaz... dan sbb yg keduanya ialah org2 yg guna dakwah tu ramai je yg dakwah ikut cara nabi dlm kehidupan realiti diorg...

org yg wat kritikan begitu biasanya dia bandingkan 2 golongan je...iaitu
1.golongan yg ikut cara nabi
2.golongan yg wat cara bidaah

kenapa sempitkan fikiran kita?kan ke ada satu lg golongan iaitu
3.golongan yg ikut cara nabi dan wat "cara bidaah"...tak salah pun kalo ko nak wat website/blog dakwah...

mcm yg hamka ckp

"Nak buat camne? Dah korang taksub sangat dengan kerja bidaah korang yang baru.., apa lagi nak di kata? tapi jangan korang lupa dengan SUNNAH Nabi SAW… tak salah kahwin dua tapi jangan abai bini pertama.."

p/s: aku harap pasni kalo ko baca blog dakwah ke majalah dakwah ko takkan kritik...sb ko mana tahu org yg wat blog/majalah tu ntah2 dia wat gak dakwah ikut cara nabi

komen sblm ni aku ckp aku confuse sbb aku ingat hamka tegur sume jenis pendakwah yg guna dakwah secara bidaah tanpa mengecualikan golongan yg "ikut cara nabi tp pd masa yg sama dakwah guna cara bidaah"...maaf aku salah faham

p/s 2:oh aku ckp bnyk tp aku tak penah wat usaha dakwah...aku langsung tak termasuk dlm ketiga2 golongan pendakwah tu...huhu...hinanya aku...

MIddkA1 said...

Alahai, maaf la En Seifu... Ampun pak... Sy tak buat lagi... Huhu... Jgn merajuk, jgn marah... Aku nie bodo bangang lagi hine. Ish... Maaf2 kpd muslimin muslimat jike aku terkasar bahasa... Jika menyinggung perasaan bg pihak laen... Yg baik itu datang dari Allah SWT yg buruk tu datang dari diri aku yg hine lagi tak tau ape2 nie... Aku sedang blaja. Maafkan aku...

MIddkA1 said...

Err... knp korang salah kan aku je? Knp?? Owhh... Mungkin korang tak paham pe maksud bid'ah. Bid'ah "hasanah" maksud die rekaan. Perubahan... Takpelah, klao nak berdakwah mcm tu... Aku tak kisah. Aku tak salahkan pun... Tp kite boleh tgk pencapaian die dlm kesedaran hati org tu. Lpas die bace media2 nie, dye Istiqamah tak? Bg aku, dlm 10 org 2 org je yg terime. Mungkin tu sbb hati die dl memang sudah tersedia terbuka utk menerima syiar Islam... Fikirkanlah... Jgn salahkan kami je... Ap yg kami ckp ad btol, ad yg salah... Kami bersuara atas sunnah Rasulullah. Klao kamu smue nak masih pertahankan dakwah yg bukan dari Rasulullah sendiri... Takpelah...

Anonymous said...

assalamualaikum sume...

midkazen aku nk mintak ko bertenang jap.ko nk ckp apa sbnrnya ni?

mula2 ko ckp
"Jgn salahkan aku klao kate aku kate bende ni bid'ah(rekaan)... Aku ikot care Rasulullah SAW... Aku ikot care Nabi SAW... Klao bg korang yg rase berdakwah melalui email, melalui majalah dan yg same waktu dengannye, silekan."

pastu ko ckp
"Tak salah nak berdakwah lagu tu. Tp tengok lah keberkesanannye... Aku pun penah jgk mengemail org, tp, tujuan kami, mengajak org ke masjid,"

maknanya dakwah cara bidaah tu takpela asalkan berkesan dan ko bajet email ko berkesan maka dibolehkan la ko dakwah guna email ek?hihi

no offense ok.harap ko consistence dlm berkata2.

lg satu ko igt ko sorg ke faham maksud bidaah.melalui jawapan ko nampak sgt ko sendiri pun tak faham.aku harap ko rujuk dulu ustaz.sekadar tahu terjemahan bidaah bukanlah bermaksud ko faham bidaah tu apa.

lg satu aku baca komen org lain takde pun yg sokong cara dakwah camtu.dan takde pon org salahkan ko.

seifu tu pun dia bkn sokong dakwah camtu kan dia dah ckp kalo ko nk buat dakwah bidaah tu tak salah tp jgn abaikan cara asal rasulullah.dan ko jgn kutuk kalo ada org guna dakwah cara bidaah sbb mungkin org tu dlm hidup harian dia dakwah cara rasulullah.dia buat blog/majalah etc sbg sambilan.

tp kalo org tu mmg semata2 dakwah ngan blog,majalah etc tak penah jumpa masyarakat tak pernah komunikasi dgn org takpela kalo ko nak kutuk atau kritik.

harap ko faham apa yg hamka dan pengomen lain ckp.maaf kalo terkasar bahasa atau terberlagak pandai.

Seifu said...

rilek2 bawak bertenang sume...haha...

midkazen aku tak salahkan ko pun.aku cuma terkilan sbb ko mention nama aku sedangkan ko tak faham apa yg aku komen...small matter beb...

senang cite cam ni la.

skang ada 4 golongan (susunan no. bkn ikut mana yg lebih baik.harap maklum)
1.pendakwah yg ikut cara rasulullah
2.pendakwah yg ikut cara rasulullah + guna "cara bidaah" (mcm yusuf estes bekas christian preacher yg masuk islam...sbb dia ada website, stesyen radio etc maka dia guna sume tu utk tujuan dakwah kt US.tp pd masa yg sama dia menjelajah seluruh US utk sebarkan islam...ko boleh search yusuf estes kt internet kalo ko nk kenal)
3.pendakwah yg guna cara bidaah semata2
4.org yg tak dakwah langsung

ko agak2 ko nk pilih yg mana?

kesimpulannya sila buat sendiri aku nk study plak...

MIddkA1 said...

Sape yg paham sape yg tak paham nie? Ad aku kate aku salah kan org yg berdakwah care email, sms tu salah? Ke aku nak kene tambah question mark lagi? Aku tak kate salah pun care tu... dari komen pertame aku, aku ad kate care tu salah? Salah tak? Aku cume kate bid'ah je. Mesti ko ingat, owh, bid'ah nie bende yg tak elok. Maksud aku, nak dakwah, buat jela care ko, care rekaan ko. Ikot teori ko. Ikot ideologi ko sendiri... Aku tak kutuk care korang nak dakwah camne pun. Ko yg tak paham komen aku cakapla... Aku bukan nak gadoh sini. Kite dari entry yg same, dari ummat yg same. Klao aku nak kutuk care org laen berdakwah yg bukan care Nabi SAW sendiri berdakwah, baek aku buat majalah sendiri, buat blog sendiri. Yg aku komen care berdakwah selain Nabi ialah, berkesan ke tidak care tu? Istiqamah tak care org tu? KO just duduk atas kerusi, type ap yg ko rase btol, perasan btol, tanpe tunjukkan akhlak ko yg sebena. Die nampak ke akhlak ko tu? Ko ckp, marilah kite bersembahyang, marilah kite berzakat, marilah kite berpuase, sedangkan die sendiri tak nampak tingkah laku ko. Die sendiri tak nampak akhlak yg ko nak tunjuk. Ap kes? Ko bace entry Hamka tu leklok sebelum nak kate aku nie "SUKA MENYALAHKAN ORANG"... Ap yg Hamka sampaikan ad maksud tersirat. Jgn bertaqlid buta je... Jgn cedok ap yg ko tau, pastu nak sound aku....

Maaf sbb aku wat blog nie mcm aku punye sendiri...

Anonymous said...

haha jgn gaduh sesama muslim.kita tunggu saja en. hamka.sbb dia ulama' yg lbh arif dr korang.

MIddkA1 said...

LAntak ko lah labu... Salah faham ke tak, itu ko punye pasal. Hidayat itu datang dari Allah kan?

Kalau tak dipecahkan ruyung, manekan dapat sagunya... Kenalah study dulu. Study sirah Nabi. Da paham, baru korang boleh kate "Dakwah care aku nie betol, bukan rekaan/bid'ah 100% ikot care Nabi SAW"... Orite? Gudluck 4 all my friend that use that kind of way...

Anonymous said...

"Yg aku komen care berdakwah selain Nabi ialah, berkesan ke tidak care tu? Istiqamah tak care org tu?"

kalo berkesan camne?adakah cara2 itu staraf dgn cara nabi s.a.w?tidak bukan?

dan aku yakin kau mesti selalu dakwah ikut cara nabi.cuba kau gi shoping2 kompleks dakwah pompuan yg tak pakai tudung.berkesan tak?tak pon cuba ko gi lorong hj taib jumpa pelacur2 kt situ.dakwah dierang.berkesan tak?

persoalan sekarang bkn berkesan atau tidak...
yg nak dihightlight kt sini ialah berdakwah cara nabi itu lbh aula...
samaada berkesan ke tdk...itu bergantung kpd penyampaian kita dan yg paling penting hidayah itu dr Allah...

aku faham apa yg ko ckp sblm ni...aku bkn bangkang apa yg ko ckp.aku pun setuju dgn idea ko secara general.cuma ko tak consistence dlm percakapan ko.dan ko jawab komen org lain cam bagus je.

MDM FARAH FAIZURA said...

Salam,

aku pengkomen ke 30.

hurm. ok la jugak nombor tu

Aku x tau komen apa

pasal aku bukan pendakwah bebas,

bukan jugak pendkwah blog,

aku ni penulis cerita dunia jek.

Tapi aku tetap rasa, pendakwah blog n intenet tu bagus sikit la dari aku.

Tp buka pendakwah foard2 nih. Tu aku anti siut.

ekeke

Anonymous said...

Kalau disebabkan cara dakwah kita menyebabkan orang tak suke, camne? Nampak jer lari, kunci pintu, kutuk2.

Anonymous said...

salam ;)

jom derma organ !

http://saifulislam.com/?p=518#more-518

;)

Anonymous said...

assalamu'alaikum
sy ni anonymous y smlam(xclap pengkomen yg ke17..)utk lbh mudah,nicknm sy adlah...laptop.
nak wat cket ksmpulan la kt cni..

1)-selagi trmmpu, wat la care dkwah yg Nabi jalankan dulu,tulah yg sebaik2nye..

2)-klu dah usehe gile2(tmasukle pk2 smpe dah nak separuh mati...),rase mcm xbejalan dkwah care y terbaik tu,or xsesuai dgn care or pe'el org kat ctu, kene la gune care yg len,so care yg baru tu dinamakan bid'ah(mm btol x mr.midkazen..), bleh je nak gune care baru ni,salah satu ciri ISLAM ni kan tetap,tp flexible,(thabat wa murunnah)...
tp kene ingat,matlamat x mghalalkan care!

3)-pokok pgkal yg sbnrnye,adlah tahap kebergantungan kite pd ALLAH,kite hny mmpu berusehe, ALLAH je yg berhak mngurniakan hidayah pd seseorg tu,so dlm usehe brdakwah ni,org yg melakukan dkwah ni(da'ei),kene la mantapkan hubungan dgn ALLAH,QIYAM tu dah jd mende wajib..malam2 tu bukan nye asyk melayan intrnt jerk..(pesan kat dr sndiri n sesape la yg brperangai gile cam sy ni..)
tringat plak kat lirik lagu mestica-Salahuddin al-ayyubi "malammu disinar solat munajat,siangmu dihias lonjakan jihad,membela insan,yg mskin dan lara...oooo"...mm cam tu la citenye..
kirenye,siang2 tu bkrja+brkwah,mlm tu solat+munajat n sgl yg brkaitan laaa...n 1 lagi,doakan juga org yg kite dkwah tu(mad'u ),spy ALLAH kurniakn hidayah,aminnn=)

4)-mm salah 1 drpd 10 psnan Imam Hasan Al-Banna ialah,"Jgnlah saudara bykkan perdebatan dlm sume urusan,walaubagaimanapun keadaanye,krn prtengkaran itu x mendatangakan kebaikan"

Okla,drpd 4 ksmpulan sy ni,myb sumenye salah(tlg btolkan sy klu sy salah..), n myb jugak ade 1yg btol,,..mm pepun ambek la yg btol jerk!..pepandaila...

mohon maaf klu ade salah kate,trlanjur bcare n wat so everrrr....
mg ALLAH mgampuni dose2ku n saudare saudariku sekalian.aminnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

Anonymous said...

aku pun nk mintak maaf kalo terkasar bahasa terutama kt midkazen :)

Anonymous said...

tetiba teringat lagu ni

Engkau ingin berjuang,
tapi tidak mampu menerima ujian...
Engkau ingin berjuang,
tapi rusak oleh pujian...
Engkau ingin berjuang,
tapi tidak sepenuhnya menerima pimpinan...

Engkau ingin berjuang,
tapi tidak begitu setia kawan...
Engkau ingin berjuang,
tapi tidak sanggup berkorban...
Engkau ingin berjuang,
tapi ingin jadi pemimpin...
Engkau ingin berjuang,
menjadi pengikut agak segan...

Engkau ingin berjuang,
tolak ansur tidak engkau amalkan...
Engkau ingin berjuang,
tapi tidak sanggup menerima cabaran...
Engkau ingin berjuang,
kesihatan dan kerehatan tidak sanggup engkau korbankan...

Engkau ingin berjuang,
masa tidak sanggup engkau luangkan...
Engkau ingin berjuang,
karenah istri tidak kau tahan...
Engkau ingin berjuang,
rumah tangga lintang pukang...
Engkau ingin berjuang,
diri engkau tidak engkau tingkatkan...

Engkau ingin berjuang,
disiplin diri engkau abaikan...
Engkau ingin berjuang,
janji kurang engkau tunaikan...
Engkau ingin berjuang,
kasih sayang engkau cuaikan...
Engkau ingin berjuang,
tetamu engkau abaikan...

Engkau ingin berjuang,
anak istri engkau lupakan...
Engkau ingin berjuang,
ilmu berjuang engkau tinggalkan...
Engkau ingin berjuang,
kekasaran dan kekerasan engkau amalkan...

Engkau ingin berjuang,
pandangan engkau tidak diselaraskan...
Engkau ingin berjuang,
rasa ber-Tuhan engkau abaikan...
Engkau ingin berjuang,
iman dan taqwa engkau lupakan...

Yang sebenarnya... Apa yang engkau hendak... Perjuangkan... ???

MIddkA1 said...

Assalamualaikum...

Kamikaze, tape aku bkn org tue kutuk yg suke merajuk. Heheh... Owh, br aku nampak nape ko kate aku tak consistence?

"Aku pun penah jgk mengemail org, tp, tujuan kami, mengajak org ke masjid, solat dimasjid, mementingkan masjid dari perkare yg laen(duniawi)."

Correction:
"Aku pun penah jgk mengemail org.
Tp tujuan kami keluar ialah mengajak org ke masjid, solat dimasjid, mementingkan masjid dari perkare yg laen (duniawi)."

Kekeke. Aku rase tu kot yg ko salah faham? Lek la brader, ko nak teruskan care ko tu silekan. Aku care aku, ko dgn care ko...

Maaf, walaopun belum Hari Raye Puase lg... haha

MIddkA1 said...

Seringan2 dakwah dan sebaik2 dakwah klao kite tak berdaye bg teguran ialah dgn sekadar tunjukkan akhlak yg Allah SWT suke kpd org laen, sedekahkan senyuman bile terjumpe muslim(jgn tetibe kat pmpuan sudahla, nanti die pk laen), dan memberi salam kpd muslimin & muslimat jike bertemu.

Sentiase iqram/kasih syg sesame manusie. Jgn berkasar bahase atau sakitkan hati org laen... Aku mintak maaf kpd sesape yg aku da sakitkan hati korang... Cume nak bekongsi ngan korang je. Kat tempat aku, memang bnyk kene baiki aqidah diorang. Aku sedih la bile tgk ummat Islam zaman skrg nie. Lg2 bangse kite sndiri. Hari2 aku bace berite, kebanyakkan bangse kite yg wat masalah. Masalah rumah tangge, pergaulan. Smue tu mencerminkan peribadi muslim. Org akan tuduh kite. Selagi kite tak bergerak, selagi kite tak mulekan langkah, selagi tu la org akn kecam kite. Selagi tu lah org akn memalukan kite... Aku pun sedih bile tgk member aku jd mat pit, togok arak malam2... Aku tak tau la ap dlm pale otak diorang tu... Pk mati ke tak diorang? Ya Allah, bgkanlah hidayat dari Mu kepade mereka yg masih tenggelam dalam lakonan kehidupan nie. Dari arus kehidupan yg penuh ujian yg datang dari Mu ya Allah...

Anonymous said...

aslamualaikm

bro hamka email dh tukar ke??

ke sy silap email..

adehh..

saje je tanye..

wassalam..

Anonymous said...

berkata baik atau diam

malu bertanya sesat jalan

"p/s" ni sebenarnya apa maksudnya?

Anonymous said...

Morning HAMKA@!~

Wah wah kupasan yang menarik. - Penulisan Hamka

Wah wah perbincangan yang menarik - Komen dr tetamu

Kesimpulan:

"Dalam Halqah ilmu, ustaz yang bercakap di muliakan, orang yang mendengar kena rendah hati.

whilst..

ustaz yang berdakwah pulak kena bercakap dengan rendah diri dan orang yang mendengar pulak kena di muliakan.."


So next time kalo nak mengfoward ke..nak menyanyi je etc..etc .. go ahead@!~ kalo rasa time mengfoward email etc.. etc...rasa riak...rasa bagus..tak dakwah le jadinya@!~

.
.
.
.
tp kalo setakat nak berkongsi ilmu, mana yg aku baca, yg buleh dijadikan ilmu..aku amik...bab kena reply 10x tuh masukkan je dlm tong sampah ijau@!~



To reply-wert

P/s: ps means.. postscript, a message appended to a letter after the writer's signature.

Anonymous said...

salam,
aku suka btul baca blog ni,tima kasih. skrg ni aku tgh study method of daawah.rupanya dakwah ni bnyk cara.

Anonymous said...

to anonymous 11:04
nnt ble da abes stdy tu, bley la share2 ekk..

Anonymous said...

oh..belum ada jawapan lagi untuk persoalan saya itu..saya sungguh kecewa..

saya pun ingin jadi pendakwah moden..tolonglah jawab soalan-soalan saya itu wahai pendakwah moden..

saya risau bila saya buat dakwah nanti, saya dipersalahkan..sebab saya tidak tahu garis panduan untuk jadi pendakwah moden ini...

Anonymous said...

to gaban...
sian...
mm can u xplen ur bckground cket..
wat do u mean u bakal pndakwah?
sebabnye, stiap org ISLAM tu kan ke seorg pndakwahh...n 1 more thing,nak p jepun kerr..?
sy cube gak nak jwb soklan tu,tp myb bkn sekrg laa...
sabar yekk..n myb hamka akan jwb gak kot nnt...

hamka said...

Salam semua pengkomen.., dah 4 hari cuti update blog, maaf ye pendakwah moden sekalian kerana aku tak ber’dakwah’ 4 hari he he he..

Tak payah gaduh gaduh, aku dah tutup entry di atas dengan tasbih kifarah..

Harap korang semua sihat , semualah kamikaze /dingin /akhie /amatullah /wert /jiji/laptop/etc etc

Buat budak shams
my email: keretamayat@gmail.com

aku dah reply email ko, tak dapat ke?


Untuk bro Seifu

Aku tak boleh kata ‘boleh’ ATAU ‘tak boleh’.. hanya mufti jer yang layak buat statement untuk UMAT..
Aku boleh kata TAK BOLEH pun untuk AKU sendiri..
Benda ni cam Fardu kifayah gak, AKU DULU kena BUAT, orang lain tak payah (orang lain tak sepenting aku kena buat..)
Hukum Allah yang patut di amalkan oleh orang yang pertama adalah SAYA..
Bukan untuk orang lain dulu, baru saya..
Tepuk dada Tanya iman..

Dan kau tidak slow.., he he he

Satu lagi!
Tahniah buat pengkomen yang bila midkazen tulis, korang tak kutuk tabligh, sunnah Nabi dan lain lain, tapi komplen midkazen jer.., bagus, kerana tak slow.., dan buat midkazen jangan guna perkataan “kami” atau “kita” kerana nanti jika ko salah tulis.., orang akan salahkan “kami” atau “kita”
So, lainkali guna gantinama “aku” dan jika ada yang nyata salah orang akan kutuk “engkau”..

Selamat belajar!

Ps: mungkin lain kali aku boleh tulis sikit lagi pasal bidaah pendawah moden ni.., lain kali inyAllah

Ps2: aku dah tulis panjang lebar “apa itu bidaah” dulu..

ontahsapo said...

pendakwah sms, pendakwa email dan yg baru pendakwah kertas letak dekat wiper kereta, adush.....!!!!! kena layan ker semua ni....?

Anonymous said...

pabila satu sunnah ditinggalkan, maka satu lagi sunnah akan ditinggalkan... contoh, macam mana nak jilat jari kalau makan x pakai tangan..? tul tak en. hamka..?

hamka said...

ontahsapo..

pendakwah sticker? eh, kau ada bagi aku sticker bukan? aku ada tampal kat kereta isteri aku..

"unverstiy of ontahmano"

he he he

(dan aku tak bayar lagi harga stiker tu..oh! boleh bagi balik tak no akaun engkau isk isk)

-------
alan zed

betul betul!!!

bila tak boleh hisap jari, tak boleh baca doa hisap jari, lepas tu tinggal sunah basuh tangan, lepas tu tinggal sunnah baca doa basuh tangan, lepas tu lepas tu..etc

hamka said...

zaman nabi Musa, bila Nabi Musa AS pergi munajat kat bukit TSUR selama 40 hari, maka kaum dia telah berpecah belah kepada 3 bahagian..

1. masih beriman pada Allah dan rasul

2. sembah lembu samiri

3. sembah Allah tapi sembah jugak lembu samiri

dan golongan 2 + 3 kena hukum bunuh..

(rujuklah kitab)

Anonymous said...

"dan golongan 2 + 3 kena hukum bunuh.."

adakah ko cuba membuat analogy bahawa org yg berdakwah cara rasulullah tetapi menggunakan juga cara bida'h
adalah seperti orang yg sembah Allah tetapi juga menyembah lembu?

sekadar mahukan penjelasan...

Anonymous said...

Heran sungguh manusia dah tahu blog melalaikan masih nak buat dakwah guna blog. ( setan tipu lah tu ) Bro hamka tak juga keluar keluar 40h dah nak dekat setengah tahun. Biasalah Allah tak pilih nak buat macamana.kalaulah dakwah pakai blog ade kejayaan dah lama dah bro hamka dapat keluar. Best pakai internet ni orang tak kenal siapa kita. Aku keluar 40 hari dan dah tangguh dah dia ade kat sini lg duduk main blog.Jangan lah kita takut tinggal anak bini . Allah ada. JGN TAKUT YEE BRO HAMKA..... ALLAH ADA JAGA ANAK BINI KITA....

Anonymous said...

aku nak cakap beberapa perkara pasal dakwah.

PERKARA PERTAMA
aku rasa korang sume dah tau apa itu dakwah dan apakah kaedah2 dakwah.cuma sbg refresh balik sila baca kaedah dakwah yg dikeluarkan oleh pejabat mufti negeri selangor.

1.Berdakwah Dengan Cara Ikhlas
Iaitu menyampaikan dakwah dengan penuh kebijaksanaan yang meliputi perkara-perkara berikut:

a. Menggunakan tutur kata yang lemah lembut dan menarik.
b. Hujah-hujah yang konkrit yang mudah difahami yang dapat menyingkapkan kebenaran dan menghilangkan keraguan.
c. Menggunakan unsur-unsur psikologi untuk menjinakkan manusia dengan Islam.
d. Dakwah yang disampaikan sesuai dengan tingkat pemikiran seseorang.
e. Mengenali dan memahami sasaran dakwahnya.

2.Dakwah Bil Katabah

Dakwah dilaksanakan melalui aktiviti yang melibatkan penulisan seperti risalah, majalah, artikel, cerpen, sajak, poster, carta daan sebagainya. Penulisan ini di terbitkan samada secara berkala, mingguan, bulanan atau tahunan.

3.Dakwah Bil-Hal

Dakwah yang dijalankan dengan menunjukkan contoh teladan yang baik melalui perbuatan, sikap, pandangan, tingkah laku yang positif, kerja-kerja amal yang dilakukan dan aktiviti-aktiviti sosial. Ini bererti pendakwah itu sendiri melaksanakan apa yang diucap olehnya dan tidak sekadar tukang cakap dan tukang tunjuk sahaja. Firman Allah dalam Surah Al-Safaya 2:3
. "Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya? Amat besar kebenciannya di sisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu kamu tidak melakukannya."

.............................

ketahui olehmu bahawa dakwah bilkatabah/penulisan adalah dikira dakwah.dan adalah tidak wajar kalo ko menamakan org yg berdakwah dgn penulisan sbg ahli bidaah.
mmg dakwah dgn cara menulis di blog/website/majalh etc adalah bidaah hasanah.tp ketahui olehmu bahawa azan menggunakan microphone itu juga bidaah, bersugi dgn ubat gigi juga bidaah tetapi kita tdk menamakn mereka sbg ahli bidaah.ahli bidaah adalah gelaran utk mereka yg melakukan bidaah dholalah/sayyiah harap maklum.

...............................

PERKARA KEDUA
aku mahu terus terang bahawa aku bdk tabligh (aku tak peduli penulis blog ni tabligh ke tak).tp aku nak mintak utk bg aku peluang tegur sikap beberapa pengikut tabligh

1.menganggap berdakwah itu lebih utama dari menuntut ilmu

ketahui olehmu bahawa sudah disepakati oleh ulama' ahli sunnah waljamaah bahawa menuntut ilmu itu lbh utama dari berdakwah.tp ko jgn jd bodoh.bila org cakap menuntut ilmu itu lbh utama bkn bermaksud ko kena tuntut ilmu sampai ko mati.

ketahui olehmu bahawa setiap org islam WAJIB menguasai 4 perkara:
1.ilmu
2.amal
3.dakwah
4.sabar

kalo ko menuntut ilmu semata2 tanpa dakwah maka adalah sia2 kerana ko meninggalkan kewajipan yg wajib ko laksanakan.
begitu juga kalo ko dakwah tanpa ilmu juga adalah sia2.

DAN USAHLAH BERTANYA "BERAPAKH LIMIT ILMU YG PERLU AKU ADA UTK BERDAKWAH SEBAB KO KATA BERDAKWAH PERLU KPD ILMU"
kerana ini adalah soalan yg bodoh.

dan ketahui olehmu bahawa maulana ilyas pengasas gerakan tabligh telah menggariskan 6 point WAJIB utk setiap ahli jemaah antaranya: 1. iman 2. solat 3. ILMU ........dan yg ke6. meluangkan masa utk berdakwah.

maka jgnlah kamu memandang remeh akan urusan menuntut ilmu kerana jelas bertentangan dgn ulama' ahli sunnah wal jamaah termasuklah pengasas gerakan kamu itu sendiri.

2.menganggap mengajar ilmu agama itu bukan dakwah

ketahui olehmu bahawa mengajar ilmu agama itu kdg2 boleh menjadi dakwah.cthnya kalo ustaz itu ajar kepentingan solat berjemaah dan mengajak utk solat berjemaah bukankah itu dakwah.tapi aku ingin berpesan kpd ustaz2 atau bakal2 ustaz yg akan mengajar ilmu agama bahawa kalo kamu sekadar mengajar di sekolah pastu balik rumah makan, tido pastu esok buat benda yg sama sampailah kau mati bermakna ko telah mensia2kan ilmu kamu. masa ko belajar kt mesir/jordan etc ko kata bila balik m'sia nak sebarkan dakwah kpd masyarakat.tp itu semua bullshit.ko hanya mengajar kat skolah atau university untuk duit.bila ko dah pencen ko bukak bisnes lain.(bukan semua)

luangkanlah masa kamu wahai ustaz2 untuk bertemu masyarakat.kerana kamu org yg lebih arif dlm ilmu agama berbanding bdk2 hingusan yg pergi berdakwah dr rumah ke rmh.

kalo ko malu nak gi sorang2 ajak member2 tak pun join je jemaah dakwah. sheikh soleh uthaimin dah kuarkan fatwa bahawa boleh ikut serta jemaah dakwah(tabligh) asalkan kau org yg berilmu.bila mereka(jemaah tabligh) buat benda bidaah kamu boleh tegur.(fatwa ni dikeluarkan bila org report bahawa jemaah tabligh buat benda bidaah cam puja kubur maulana etc.tp alhamdulillah kat m'sia takde benda2 camni)

ketahui olehmu bahawa islam sampai di m'sia kerana adanya usaha dakwah.bayangkan kalau ulama'2 kt negara arab/india/china pd zaman dulu buat mcm korang - mengajar kt skolah2 pastu blk rmh makan, tido.bila dah pencen tanam kurma,ataupun diorang cuma dakwah dgn menghantar surat kpd parameswara - ko agak2 sampai ke islam kat nusantara ni?

................................

bersambung....

Anonymous said...

PERKARA KETIGA
aku nak ceritakan sebuah kisah benar.
satu hari aku gi jln2 ke lubnan ngan member2.kitorang singgah kat beirut.

fullamak...awek2 kat beirut mmg cun gila wa cakap lu...tp sayangnya takde sorang pun pakai tudung.kalo ko boleh jumpa 5 org pompuan yg tutup aurat kat bandar beirut bermakna ko salah landing.itu bkn beirut.

pastu kitorg jln2 jumpa sorg brader arab.pastu sembang2 ngan dia sekali dia tanya "korang minum arak tak?"(dia tanya dlm bahasa arab la)

uish.kitorg ckp kitorg muslim.dia pun ckp dia pun muslim. ces..tp kitorg tak terkejut sbb mmg dah tau ramai muslim kat lubnan terutama bandar beirut dah rosak gila iman diorang.minum arak selamba je.sampai ko boleh jumpa kedai runcit yg tulis "di sini tidak dijual arak" bermakna kedai lain sume jual arak.

skang apa yg aku nak highlightkan kat sini ialah di sana ada golongan2 yg dah deviated dr jalan islam.iman diorang dah di tahap kritikal.mungkin kat m'sia korang tak jumpa masyarakat camni.tp ketahuilah masih ramai org islam perlu kpd bimbingan.kalo ko gi kampung2 ko akan sedih tgk masjidnya besar tapi jemaahnya hanyalah imam dan pak bilal.

bila masjid kosong camtu bermakna iman penduduk kat situ dah di tahap kritikal.ni cume sebahagian contoh masalah iman yg berlaku dlm masyarakat kita.sebenarnya ada banyaaaaaaaak lagi...

skang aku nak tanya diri aku dan korang sume.apakah peranan kita?

ya....kamu sume akan menjawab "kita perlu dakwah mereka"

skang aku nak tanya...

"mana blog2 dakwah kamu?"
"mana majalah2 dakwah kamu?"
"mana komik2, filem2 dakwah etc yg kamu dok bangga2kan?"

kenapa penduduk kg tu still tak gi solat di masjid sdgkan ko siang malam dok update blog dakwah...ko hari2 tulis artikel kat majalah?

kenapa org2 islam beirut jd mcm tu sekali(bukan sume.tp ramai)?sdgkan dlm internet ada berjuta2 artikel2 dakwah yg ditulis oleh ulama'2 arab?

kenapa..?

skang ko dah tau jawapannya...

sbb dakwah tak sampai...

sbg conclusion, aku bkn nak korang yg ada blog dakwah, website dakwah etc spy tutup blog/website korang tu...biarkan kat situ.kalo nk update updatelah tak kisah.sbb mungkin ada sorang dua yg sesat masuk blog dakwah bosan ko tu pastu dia terkesan ngan dakwah ko...

tp bagaimana pula ngan penduduk2 kg yg takde kemudahan internet? adil ke ko wat camtu?

so aku mengajak diri aku dan korang sume utk keluar berdakwah.kalo korang taknak join jemaah dakwah pun tak kisah.ajakla member2 korang pergi kampung2...kalo dok hostel pergi bilik ke bilik...supaya dakwah itu sampai...

last sekali kpd bdk tabligh termasuklah aku, jgn taksub dgn jemaah.sila rujuk balik tujuan penubuhan jemaah.kalo org taknak join jemaah korang pon tak kisah asalkan mereka kuar berdakwah di jalan Allah.kerana itulah cara yg ditunjukkan oleh Rasulullah dan para sahabat...

dan kpd korang sume kalo baca majalah dakwah/blog dakwah etc jgn terburu2 nak tuduh yg bkn2.jgn ko gi ckp kat dia
"apalah wat blog dakwah.abis tu org kat papua new gueanea tu mcm mana?"
sbb itu adalah kata2 yg bodoh.mungkin brader tu mmg kuar gak dakwah ikut cara nabi.ko mana tahu.
tp kalo org tu ko mmg tahu cara tu je dakwah dia takpela kalo ko nk ckp camtu...pastu ajak dia kuar dakwah...bukan kutuk blog dia je...pastu ko pun kena kuar sama...


hamka...haha...aku mintak maaf guna nama samaran.tapi aku rasa ko boleh teka sapa aku...

adios

Anonymous said...

Salam...

Keluar 3 hari / 40 hari / 3 bulan ke IPB tu betul ke ikut sunnah? Rasulullah dulu pernah ke keluar ikut jumlah hari macamtu? Ada ke hadith yang suruh keluar atau terangkan tindakan Rasulullah keluar macamtu dan specific Rasulullah keluar 3 bulan ke IPB?

Kalau Rasulullah sendiri tak pernah keluar specific hari / tempat macamtu, then boleh dikira bidaah jugaklah kan..???

Satu lagu, kalau majlis dakwah hanya baca tentang kelebihan amalan, kira syumul ke? Kalau selalu gula2kan dengan kedindahan ganjaran kalau beribadat, seolah2 kita ni pedagang (ada hadith) yang hanya nak tengok untung aje, kire ok ke macamtu?

Kalau semua hanya tumpu nak terangkan kelebihan / kebaikan dan ganjaran amal2 kita, siapa pula yang nak terangkan tentang amaran2 Allah kepada yang ingkar? Siapa nak terangkan tentang sistem2 yang Islam anjurkan cthnya sistem muamalat dan ekonomi, sistem sosial, sistem pentadbiran etc? Siapa yang nak buat nahi mungkar?

Harap dapat jawab soalan2 dari aku yang nak tahu ni...

P/S: Jangan terlalu asyik copkan cara orang tu bidaah cara orangni bidaah, seolah2 hanya ada satu cara je yang Rasulullah buat untuk dakwah... Hakikatnya Rasulullah tu tak jumud macam kita. Apa saja cara boleh digunakan asalkan dakwah tu sampai...

"Kamu lebih mengetahui akan perihal dunia kamu" -maksud hadith-

hamka said...

aku

aku tak buat apa apa analogy Cuma suruh korang rujuk kitab.., korang pikirlah sendiri..
dan rujuk kepada ustaz dan ulamak yang layak.., aku tak layak..

apa2pun terima kasih kepada aku, kerana sudi berkongsi "aku"..

--------
hurairah

Aku bukan orang tabligh, aku tak keluar 40 hari.., tapi aku suka pada orang tabligh yang keluar 40 hari, atau 4 bulan kerana mereka berjaya buat Allah pilih mereka untuk bagi manafaat untuk ugama..
Cuma jangan perasan bagus kerana seorang yang nak buat baik adalah dengan taufik hidayat Allah.. takut Allah tarik nikmat.. oh!

Sebelum aku jadi mayat, aku azam nak ikut orang tabligh keluar 40 hari, dan 4 bulan, ada ustaz cakap kat aku jangan keluar tabligh 40 hari, takde hadith dan jadilah macam saya (ustaz tu), saya keluar sepanjang masa, takdelah macam orang tabligh keluar hanya 3 hari, 40 hari.. ha ha ha

Akupun sound: (walaupun aku bukan orang tabligh kerana tak keluar 40 hari)

Ustaz jangan jadi macam ayah pin, orang suruh solat 5 waktu dia kata tak payah solat 5 waktu, saya solat sepanjang masa.., wah wah wah, nak mampos agaknya..

Haji ada masa dia, puasa ada masa dia, solat ada masa dia, dan dakwahpun ada masa dia, ustaz ada tak dengar hadith orang yang solat 40 hari takbir pertama Allah akan jamin tak masuk neraka? Orang tabligh nak amal yang tu lah, tu yang pergi bertapa 40 hari kat masjid dan untuk lebih baik, buat dakwah sekali, malam iktikaf, tahajud dan lain lain..
Orang nak cinta Negara pergi kursus bina nagara 4 bulan, (lupakan)
Dalam al quran ada ayat yang cakap setiap kebaikkan Allah ganda 10, so kalau orang tabligh keluar 3 hari, Allah ganda 30 hari, jika mereka istiqamah sepanjang tahun maka Allah bagi pahala seolah berdakwah sepanjang tahun, alahai macam puasa enam, Allah ganda sampai setahun, macam solat subuh berjemaah, Allah ganda sepanjang malam, jadi ustaz jangan perasan bagus buat dakwah sambil tengok TV, baca paper dan claim diri pendakwah agung, kita kena sokong kebaikkan… (walaupun aku bukan orang tabligh kerana tak keluar 40 hari)

Apapun buat hurairah, terima kasih kerana menegur, ada masa jemputlah datang rumah bawak isteri, kat rumah aku ada jemaah masturat dari terengganu datang lepak 3 hari. Walaupun aku bukan orang tabligh kerana tak keluar 40 hari..

---------
Anom

He he he, aku bukan nak back up tabligh, nanti aky tulis ok, hihihi..

Anonymous said...

anonymous cakap tak cukup ilmu.
pergi la carik hadith tentang dakwah rasulullah...dan cariklah pasal 3 hari dsbnye...

tips: kumpul semua hadith yg berkaitan, dan insya Allah boleh jumpa 3 hari, 40 hari..

aku pun bukan orang tabligh sebab tak kuar 40 hari..

nasihat khas utk hurairah..
jgn perasan bagussssssssss.....

Anonymous said...

Assalamu'alikum....
ok la..makin hangat prbincgn ni(ye ke brbncang?..layan je la..)
espcially bile kuarkan isu jemaah tabligh ni...
sbnrnye sy nak cb explen cket psl dakwah gune parti..oppsss jgn misunderstood,
hamka,sy bkn nak kutuk krajaan kat cni n bkn gak org umno y nak berkempen kat cni, juz nak try bg pnjelasan n nak bukak cket pmikiran sesape yg x terbukak lg nihhh,insyaALLAH

ok..parti ni org biase kaitkan dgn politik kann..

sbnrnye,politik ni asalnye dr bhs latin,dlm arabnye,disebut siasah..iaitu yg bermaksud menguasai,mendominasi atau mentadbir.
jd yg sbnrnye, stiap hari kte ni berpolitik,...cthnye la,kat hostel,kte pasang bacaan al-Quran kuat2,so kte yg mndominasi blk tu,mybabkan membe kte ni,xleh nak bukak lagu jiwang kesukaan dier..

dakwah berpolitik ni xdikire bidaah,sbbnye, zaman Nabi dulu mmg Nabi buat
.Wahai kgkawanku sekalian,jgn sempitkan fkrn dgn dkwah care Nabi yg 1 tu je...(dakwah dr rumah ke rumah tu..)
cube fkr, klu Nabi juz jalan dr umah ke umah.. ttg pntadbiran negara,memajukan ekonomi,mmpersaudarakan muhajirin dan ansar,n menguruskan org kafir yg ade pd mase tu...camane...politik + pntadbiran + berorganisasi la jwpannye..Nabi mengamalkan politik=pntadbiran,organisasi..

ok,berbalik pd tjuk sy,parti..kat negare kte ni,camne nak melahirkan sebuah negare ISLAM?dan seterusnye melahirkan khilafah Islamiyah..?
memandangkan negare kte mgamalkan sstm domokrasi,jd pnting utk kte mencari 1 jalan yg bleh mncapai tujuan tersebut..iaitu dgn berparti n plihanraya.
ye,plhanraya xde mase zmn Nabi,tp politik tu still Nabi buat.
Parti ni adalah 1 platform utk menjalankan dakwah.
klu lah kte xde parti,ape platform utk kte tubuhkan negara ISLAM?(senang cite utk lawan mane2 pmerintahan yg tidak mgamalakn ISLAM)
still confuse lg adakah ngare ni negare ISLAM?..jwpnnye,negare kte blom lagi mengamalkan ISLAM secara menyeluruh. Jd menjadi 1 tggjawab tuk setiap muslim same2 berusaha utk melahirkan sebuah negare ISLAM...tp laen la crite klu negare kte ni da mengamalakan ISLAM sepenuhnye..method dakwah pon kene la tukar..

ok saudr saudr sekalian, jgn set kan dlm mind politik tu xbagus,xikut sunnah,gile kuase,pntingkan diri n mcm2 lg la tohmahan yg ditimpakan ke ats meeka2 yg berdakwah scr parti ni.
mcm sy bgtau td, parti ni hnyalah platform utk mencapai 1 matlamat,mbina sbuah negare ISLAM, disebabkan oleh sistm yg diamalkan ngare,sstem demokrasi,jd kene la ikut keadaan kat cni,selagi care yg digunakan xmenyalahi syarak.

sbnrnye,sy nak mtk tlg sahabat2 yg sy hormati n kasihi sekalain, bersatu lah kte n berlapang dada lah kte antara 1 sama laen.
Alhamdulillah,ALLAH sbnrnye tlah memilih kte untk berfikir psl agama,sedar dgn kemungkaran yg berleleuasa,ketandusaan iman dikalangan msyrkt Islam,n ALLAH bg kesedaran utk kite mendalami ilmu agama,sukeken mende2 yg bleh tgkatkan ilmu n pgtahuan n mcm2 bnde2 baik yg kte suke,ALLAH pilih kte shbt2,bberbanding kwn2 yg len tu yg terjebak dgn sgl mcm kemungkrn....
Jd, jgn la kte ni berpecah,klu kte yg sedar psl agame ni pon nak berpecah belah,mcmne ngan kgkawan kte yg len tu...
jka brbalik pd topik sy,poin yg sbnrnye nak ckp.pd sesape yg telah menolak brdakwah dgn care politik or berparti,fikir2lahh...sape lg nak undi parti Islam klu bukan org Islam...?>???

spt kate pengkomen b4 ni..Nabi xlah sejumud kte...bukaklah fkran,shbt2..
sy nak buat ksimpulan dgn mgmbil cket kate2 hamka yg lbh krg bunyinye..jgn tggalkan dakwah care Nabi wpun nak buat care bidaah hasanah...pendek kate,berparti pon on,kuar 40 hr pon on,jalan dr rumah ke rumah pon on...insyaALLAH...MM susah??mmg susah,,..sbb syurga ALLAH tu xternilai.n redha ALLAH tu sgt mahal harganye...

pd sesape yg mengaggap sy nak promote PAS ke BN ke kat cni...terpulanglah... yg bemar itu mmg pahit,tp kna lafazkan jugak..yg penting sy rs lega cket sbb dah lame pendam mende ni.n sy bc artikel hamka ni, da byk kali da pon..

n sy menyokong org2 yg brdakwah mlalui nasyid,blog n mcm2 method yg len yg xmelanggar syariat,yg penting sunnah Nabi jgn ditinggalkan,n jgn kte xcampur dgn msyrakat....kte ni dperlukan oleh msyrakat,bknnye mengasingkan dri dr msyrakat..

klu ade yg sy tersilap,mtk tlg betolkan...
maaf en.hamka,pjg sgt ni...mmm

mohon ampun pd ALLAH,n mtk maap kat mane2 pihak yg terase

wallahu'alam

Cool said...

Komen-komen emosi berlebihan. Neh musti kes terasa hati (tidak semua). Berbicang secara bijak la. Tegur-menegur secara berhikmah la.

*geleng kepala*

Anonymous said...

Hamka...

Semangat sungguh nak keluar jalan Allah bila baca n3 ni. Harap azam nak keluar hujung tahun ni dimakbulkan Allah. Amin.

Dan lagi, bila baca camni, rasa biarlah suami yg keluar tu terus tak payah balik2, kalau diambil nyawa masa keluar pun alhamdulillah.

bagi yg komen2 tertentu diatas2 ni, saya terpanggil nak jawab skit, insyaallah, hal ekonomi, politik, sosial dll akan Allah pelihara kalau kita jaga usaha dakwah ni dan buat dakwah sungguh2 sebagai kerja utama, bukan main2. bagi yang khuatir dengan tabligh yang asyik keluar jalan Allah tapi non partisan, takde politik2.... jangan bimbang, semua dibawah kuasa dan gerak Allah.

Banyak nak kupas isu ni tapi hamka lebih arif rasanya...

hamka said...

hucs

aku rasa hurairah tu tak baca entry aku, just baca tajuk dan terus komen, apa2pun kita kena ada rasa cemburu pada orang yang dapat beramal lebih dari kita..oh!

----------
laptop

ok, lah nak berjuang 5 tahun sekali pergi mengundi, pergilah.., yang penting jangan lupa buat dakwah hari hari..ok!

--------
jiji

angguk-angguk
geleng geleng
tunduk tunduk
iya iya

hehehe

---------
hani

aku tak arif, tapi akan datang mngkin akan ulas he he he

Anonymous said...

Komen cum pebincangan cum perbahasan yang ada unsur-unsur emosi, apa nie? Kata dah akil baligh, tapi bila menegur macam ada unsur perli2 (sapa2 nak terasa tu... silakan. Tak baik wooo buat cam tu.. (Kita semua kan orang baik2..-disisi Allah dan makhluk2Nya) ..Lara03

Anonymous said...

Hucs,

Aku dah kaji lah sebabtu aku cakap...

Boleh bagi aku apa hadith2 yang terangkan Rasulullah keluar 3/40 hari n ke IPB? Aku nak tahu gak. And kalau boleh bagilah sekali matannya, sanadnya dan bahasnya sebab itulah kaedah terbaik quote hadith....

Aku bukan nak perlekeh usaha sahabat nak keluar 3 hari ke, 40 hari ke, keluar tak balik2 ke. Semua tu bagus. At least korang keluar untuk agama, daripada korang keluar nak tengok konsert atau nak gi parti...

Tapi jangan sekali2 perasan bagus. Jangan anggap diri kita je betul dan org lain semua BIDAAH. Jangan anggap orang lain semua tak ikut sunnah.

Kalau korang ingat dakwah ikut sunnah tu hanya setakat keluar 3 hari / 40 hari, maka korang silap! Rasulullah tak jumud dalam hal2 furu' (cabang)! Islam itu mudah!

" insyaallah, hal ekonomi, politik, sosial dll akan Allah pelihara kalau kita jaga usaha dakwah ni dan buat dakwah sungguh2 sebagai kerja utama, bukan main2. bagi yang khuatir dengan tabligh yang asyik keluar jalan Allah tapi non partisan, takde politik2.... jangan bimbang, semua dibawah kuasa dan gerak Allah."

Maaf aku kurang setuju ngan pendapat ini. Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum itu kalau kaum itu sendiri tak berusaha mengubahnya.

Rasulullah dulu tak hanya tumpu nak dakwah dari rumah ke rumah sebaliknya baginda usaha juga dalam bidang ekonomi, dalam bidang pengurusan negara dll. tak pernah aku dengar satu hadith yang kata Rasulullah keluar statement "Takpa, nanti Allah jagalah tu..". Hakikatnya, Rasulullah suruh kita berusaha sebab baginda pun berusaha. No such thing as duduk dan tunggu bantuan Allah

Anonymous said...

sambungan...

PERKARA KEEMPAT
aku setuju ngan laptop n anonymus

sbb tu aku tak suka bila penulis blog menggunakan istilah ahli bidaah kpd org yg dakwah cara moden/"cara bidaah" bak kata penulis.

kalo camtu bdk2 tabligh termasukla aku pon dikira ahli bidaah sbb kuar 3 hari, 40 hari etc...

setahu aku mmg takde hadith yg ckp baginda buat/suruh/iqrar dakwah dgn menetapkan bilangan2 hari...ni ulama' hadith yg ckp...

dan aku nak nasihatkan kpd hucs
bila ko ckp
"tips: kumpul semua hadith yg berkaitan, dan insya Allah boleh jumpa 3 hari, 40 hari.."

yakin ke ko ada hadith2 camtu?sdgkan ulama' kata takde...maafkan aku kalo ko lebih arif tentang hadith dr ulama' muhaddithin...

tp aku harap kpd org lain kalau tak tahu pasal hadith dok diam sudah...jgnlah ckp "cuba ko kumpul hadith nanti ko akan jumpa"...sbb seolah2 ko nk ckp bahawa nabi ada ckp benda2 tu...walhal takde pon...

berhati2la dgn hadith...
kan nabi dah ckp - brgsiapa berdusta ke atas ku (cthnya ko ckp nabi ada bersabda sekian2 walhal takde pon...cuma ko rasa2 je nabi ada ckp) maka bersedialah tempatnya dlm neraka.lebih kurg maksud hadith

wallahu a'lam...

oh last sekali...aku rasa pelik apsal org islam asyik dok bertekak benda2 ni...

ahli jemaah A kata: kita perlu utamakan dakwah dr kampung ke kampung, dr rumah ke rumah...

ahli parti PQRS ckp: tak tak...kita perlu laksanakan hukum Allah, amar makruf nahi mungkar...sistem pentadbiran islam perlu dilaksanakan...

ahli parti XYZ kata: tak tak... kita takleh mundur... umat islam perlu tumpukan kpd pembangunan....

bla bla bla.........

kenapa dok bertekak..? org lain dah maju ke hdpn...dah sampai ke bulan dah pun...ko masih nak bertekak tak habih2...

kenapa tak sekalikan semua...

wujudkan suasana seperti zaman nabi, shbt dan tabi'in....

islam berkuasa penuh dlm pentadbiran,ekonomi,pendidikan,pembangunan etc...tp pada masa yg sama dakwah tetap berjalan

kan ke best tu...?

hamka said...

he he he, releklah bro semua, dah lah tu, nah ambik sorang satu bunga telor, pergi main jauh jauh..

aku nak pergi kenduri kahwin pulak..

tutup enty dengan tasbih kifarah..

mfrstudio said...

ya..ya... hari ini kita tak perlukan dakwah dalam bentuk lain.. kita perlu jumpa org yakni ziarah dan ajak ke masjid semata-mata, walaupun Allah berfirman setelah menunaikan solat berjemaah di hari jumaat,maka bertebaranlah kamu mencari rezeki..

ya.. ya.. kita tak perlukan animasi islam semua.. cukuplah naruto atau spiderman 3 menjadi kegilaan anak-anak kecil kita.. alah apa salah, tgk naruto dan spiderman.. apa barang nak tgk animasi 'muhammad the last prophet' atau 'saladin' .. itu animasi dakwah? ceh.. pendakwah moden bangsat belaka..

nah.. hari ini orang yang berjuang sunnah bernama salafi pun terkejar-kejar video barney si dinosour ungu..

dakwah sunnah untuk kanak-kanak

salah siapa bila anak-anak kita tergilakan animasi dan katun yg berpropagandakan ajaran sesat? naruto tu tau ke dakyah apa? spiderman tu dakyah apa? kesian.. kita lebih rela membuka minda anak-anak kita kepada 'dakwah' kristian barat, yahudi zionis, dan musyrikin jepun dari memberikan jalan untuk orang islam membentengi anak-anak kita dari terjebak dgn semua fantasi itu, dengan memberikan alternatif buat anak kita sedar akan tujuan kehidupan sebenar yg kita terapkan mesejnya dalam animasi kita sendiri. arghh mana boleh kita buat animasi utk tujuan dakwah anak-anak kita, tp kita boleh biar anak-anak kita didakwah oleh naruto dan spiderman.. ataupun doraemon!

bunuhlah semua bakat orang islam! kita jadi batu-batu yg diludah..

aku nak tau anak siapa tak suka dan tertarik pada kartun.. bagitau aku..

samalah dgn nasyid atau filem atau novel atau apa saja lah.. patutnya zaman khalifah islam dulu semua seni dan bakat islam dibunuh saja! baru buku-buku ilmiah alrazi cendikiawan perubatan islam tak ada lukisan alat perubatan atau pembedahan atau lukisan tumbuh-tumbuhan kerna semuanya karut!

bak kata hafizbar ..moron, ashole,dll

Anonymous said...

salam..

dear bro hamka, mung dah tahu kan bahawa usaha agama adalah senjata ampuh untuk menarik hidayah...
pun begitu, ianya senjata ampuh untuk menghalang hidayah...

Maka bila mana ada pertembungan dan selisih pendapat terhadap pengusaha agama yang menggunakan senjata yang sama, teknik2 pengunduran diri seperti maaf dan doa adalah sgt2 perlu...

kerana apa? kerana saya tak mahu anda
1.mengamuk
2.merajuk
3.mengutuk dan
4.meng...uk yang lain-lain.

huhuhu, doa uantuk saja bro

-ejulitaishah

hamka said...

kalau boleh aku rasa boleh sambung balik entry ini, tapi biar korang semua reda dulu, sementara itu kita duduk pikir akan ijtihad abu bakar RA dalam masalah ummat..

take time.., sebelum tu biar aku ziarah sumua rakan sabaya yang baru kahwin, aku nak pergi ‘bersilat’ untuk pengatin baru he he he

ps: ramai orang insaf tengok mayat yang bergelimpangan dalam kemalangan ngeri, errr siapa pulak yang sanggup dengan sengaja jadi mayat yang bergelimpangan di pembahagi jalan pulak semata-mata untuk insafkan orang lain?

Anonymous said...

sori hamka, aku sambung sket je..

fakhrurazi kata:
"aku nak tau anak siapa tak suka dan tertarik pada kartun.. bagitau aku.."

ada..
ramai..

sorang yang korang boleh kenal..yang azan asar kat tv9 hari2...ada budak ni, dia umur 12 tahun, hafiz, and hafal hadith 40.

budak taman tun dr ismail.

ada kisah pasal dia dalam suratkhabar hari tu..

dia tak pernah baca komik dan tak suka tgk tv.
so aku assume dia pun tak suka kartun.

----

utk 'aku' dan anonymous
first of all aku mintak maap sebab bahasa kasar..

pasal hadith 3, 40 hari tu...
memang la takde hadith direct..
tapi ulama' buat benda tu setelah di kaji hadith2 kan?
satu persepuluh iman umat akhir zaman dari iman sahabat,
dan sebagainya..
dari cara hidup sahabat, di kiaskan dengan cara yang kit aboleh buat zaman sekarang ni..sebab tu org panggil cara dakwah yang paling mirip cara Nabi SAW..kan?
oh..aku tak pandai lagi..

aku tak pernah kata, nabi ada buat hadith "keluarlah 3 hari, 40 hari dan IPB"

sori la kalau silap paham..

sori jugak aku tak tau mana nak carik hadith2 pasal 'khuruj' ni..sebab tok guru aku yg citer....kelemahan aku sebab tak tengok dgn mata kepala sendiri..nanti insha Allah aku akan tanya dia balik..(tak janji taku terlupa nak bagitau korang)

hamka said...

ok, satu lagi bunga telur extra untuk hucs, ok, jom kita pakat gi kenduri kahwin..

jom jom..

ps: kepada ustaz yang tak setuju orang tabligh keluar 3 hari, dan mengaku bahawa dia berdakwah sepanjang masa, wah wah wah! maka kata aku: ustaz yang berceamah magrib ke isyak ada hadith ke? tapi takpe satu jam sehari untuk ugama, Allah akan ganda 10 jam, maknanya sebulan jadi 300 jam, bahagi 24 maka ustaz itu boleh declare dia berdakwah selama 12 hari setengah, sebulan, ok lah tu ustaz.., terima kasih ajar kami dari kecik hingga jadi manusia..

Anonymous said...

tak semestinya orang yg lukis islamic komik tu, buat blog tu tak berda`wah, munkin ade kekurangan kt atas mereka yg menyebabkan mereka tk kluar g da`wah..gagap ke cacat ke..or..

munkin diouk tk aware yg da`wah fardhiah tu lebh penting, dan perlu ditekankan masa sekarang ni tarbiyah iman untuk membentuk idividu muslim..dan seterusnya menaiki 7 tangga tu..

Macam Hassan Al-Banna buat iA ikut sunnah Rasul..tu cara yg terbaik masa sekrang kut..wallahua`lam

hamka said...

wallahua`lam

Anonymous said...

Bertuah betul kalau dapat bini macam Hani Sumayyah tu..
memahami kepentingan dakwah..
bahagia sungguh suami..
mudah-mudahan aku dapat bini yg camtu..ish2

hamka said...

jarang ada wanita yang paham pologami dan paham usaha ugama,...

kagum dengan wanita yang berpoligami..(kagum atau cemburu sebab tak dapat? oh!)

- pecinta dakwah - said...

assalamualaikum wbt..

terbaca blog ni sbb ade member bg link..alhamdulillah ade yang baik dan mungkin ada yang sedikit tidak bersetuju..n nampak cam hangat saje dibincangkan kat sini..moga Allah merahmati kita semua..

pape pn,ana mengajak antum semua kembali melihat apa sebenarnya dakwah yang dibincangkan ini..dakwah itu sudah semestinya memerlukan objek dakwah dan medan untuk berdakwah..

di zaman Rasulullah, jelas sekali cara berdakwah dan mengajak orang kepada islam bergantung pada medan dakwah dan objek dakwah ketika itu...dan sememangnya melihat pada peribadi dan sirah Rasulullah sendiri, baginda memaparkan berbagai method dakwah..ada ketika Rasulullah berdakwah dengan

1. kekerasan

- mari merujuk kisah seorang sahabat yang cukup mulia bernama Abu Dzar dari suku Ghifar yang terkenal sebagai kaum yang agak keras..ada suatu ketika, beliau berkata kepada Rasulullah untuk berdakwah secara terang-terangan sedangkan Rasulullah menolak..kerana jiwa menyampaikan haq itu cukup bergelora dalam diri,Abu Dzar ini pergi ke depan kaabah dan melaungkan lailahaillah secara terang-terangan..lalu,orang ramai membantai dia kerana ketika itu dakwah tidak diterima oleh kaum quraisy..namun,Abu Dzar terus membuat benda yang sama..berdakwah dan dibantai..berdakwah dan dibantai..lalu Rasulullah menghantar Abu Dzar ini ke kaumnya sendiri untuk berdakwah..menghilang lah sahabat ini sampai perang uhud hingga khandak dan akhirnya ketika hijrah, subahanallah beliau membawa 5000 famili yang dah didakwahi bersama..(moga Allah memberi kekuatan kepada kita sepertinya)

-method kekerasan ini juga boleh dilihat jelas ketika Rasulullah menegakkan kalimah lailahaillah dengan pedang..boleh rujuk banyak sirah tentang peperangan

2. lemah lembut
dakwah yang Rasulullah bawa juga ada yang secara lembut..

"Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk rahmat bagi semesta alam" (al-anbiyaa:107)

bagaimana Rasulullah dengan orang kafir yang kencing didalam masjid yang akhirnya msuk islam..bagaimana Rasulullah dengan seorang wanita kafir yang buta yang akhirnya masuk islam..ini semua adalah atas lemah lembut dalam dakwah Rasulullah..malahan lihatlah bagaimana ketika Allah memerintahkan Musa dan Harun untuk berdakwah kepada firaun:

"Pergilah kamu berdua kepada Fir'aun, sesungguhnya dia telah melampaui batas..maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut" (Thaha:43-44)

dan dua cara ini sama ada keras maupun lembut,boleh dituruti dengan platform dakwah yang berbagai-bagai..

"Barangsiapa melihat kemungkaran, ubahlah ia dengan tangan (kuasa). Jika tidak mampu, maka dengan lisannya, jika tidak mampu, maka dengan hatinya..itulah selemah-lemah iman" (HR Muslim)

ada pun dakwah secara kekerasan dan lembut ini boleh digunakan secara

a) lisan
contohnya memberi ceramah, mengajak orang ke masjid untuk berjemaah, nasyid dan berbagai-bagai lagi

b) tangan (kuasa)
andai berkuasa, boleh menegakkan islam dengan undang-undang dan yang berkaitan

c) akhlak
malahan akhlak sekali pun adalah satu cara untuk berdakwah,

"jadilah kamu seperti rama-rama, tidak berkata tetapi menghiasi" (Hadith)

Saad bin Hisyam bin Amir berkata:
"Aku bertanya kpd Aisyah tentang akhlak Rasulullah". Dia berkata "Akhlak beliau Al-quran" (HR Muslim)

d) Hati
"itulah selemah-lemah iman" (HR Muslim)..dengan hati juga yakni merasa benci kepada kemungkaran dan mendoakan objek dakwah untuk berubah juga adalah method dakwah walaupun ianya tingkatan terendah

Jadi..marilah sahabat sekalian..ana mengajak antum melihat bahawa didalam berdakwah ini perlu ada pemahaman mengenai objek dan medan dakwah yang dihadapi..lihat Abu Dzar yang dihantar kepada objek dakwah dan medan dakwah yang agak keras..lihat bagaimana Musa dan Harun berhadapan dengan lemah lembut terhadap firaun..semuanya berdasarkan medan dan objek dakwah..apakah akan terjadi andai Musa dan Harun berkata keras kepada Firaun? pasti ia dan pengikutnya lari..

begitu jugalah wahai para dai di zaman ini..ada yang objek dakwah dan medan yang memerlukan dai itu untuk pergi ziarah ke rumah-rumah mengajak kepada kebaikan..ada juga yang membuat dakwah umum dengan menyedarkan melalui ceramah-ceramah..ada yang membuat perbahasan dengan kaum-kaum yang belum beriman..dan ada yang menulis buku-buku serta mungkin blog-blog,artikel dan berbagai lagi..ini semua adalah bergantung kepada medan dan objek dakwah..bukanlah disini ana ingin mem'back up' penulis blog/artikel/webpage-webpage islamic,cume ana ingin menampakkan,sesungguhnya mereka ini ada method tersendiri dengan melihat objek dakwah dizaman 'it' ini menggunakan teknologi-teknologi yang canggih..tetapi tidak perlu dinafikan dai-dai masih memerlukan untuk hadir dalam masyarakat yang kurang maju ini..ingatlah para dai sekalian, Rasulullah mengajarkan kita satu benda yang cukup penting dalam berdakwah..namun ia makin hilang dalam ummat sekarang, yakni "al-hikmah"

"Allah mengaruniakan al-hikmah pada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa diberi al-hikmah, itu telah dikaruniai kebajikan yang melimpah. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran" (al-baqarah:269)

"Serulah kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik" (an-nahl:125)

Kerana itulah wujud berbagai-bagai method dakwah yang terkadang hinggakan ada yang disebut bidaah..sesungguhnya sememangnya dalam hadis arbain,hadis ke-5 mengatakan setiap yang baru itu adalah bidaah (HR Bukhori & Muslim), namun dari segi melihat method dakwah (hikmah) yang sesuai dengan masyarakat kita tidak boleh menolak kemungkinan wujudnya method-method dakwah yang baru seperti melalui internet..masakan dalam isu ibadat sekali pun,dari segi dakwah perlu terkadang berurusan dengan soal bidaah..mari kita berfikir andai sesuatu masyarakat yang mengamalkan berzikir beramai-ramai selepas solat, membaca yasin dan berbagai amalan bidaah dan kita sendiri terus mengatakan

"ini sesat..ini bidaah..itu tiada dalam islam..ini bukan sunnah"

sudah pasti mereka ini akan timbul rasa adakah ini islam ? bukankah islam itu, mengajak kepada kebaikan ? lihat para dai sekalian..tiada gunanya berdakwah dengan cara seperti ini..ubahlah mereka dengan hikmah..contohnya,antum sendiri menguruskan bacaan yasin pada malam jumaat..kemudian menukar perlahan-lahan kepada pembacaan terjemahan yassin..dan kemudian menukar perlahan kepada pembacaan al-kahfi,yang mana dalam hadis sahih ada mengalakkan pembacaan surah kahfi pada malam jummat..bukankah itu cantek? bukankah ini yang dibawakan oleh Rasulullah dalam berdakwah? inilah sunnah yang sebenarnya! inilah yang dinamakan al-hikmah..

wahai dai-dai yang dikasihi..bergelumang didalam arena dakwah bukanlah sesuatu yang mudah..pemahaman dan pembelajaran method dakwah Rasulullah yang sebenar perlu difahami..bagaimana mungkin Rasulullah sendiri bersabda

"sesiapa yang meneyakiti zimmi (kafir yang tunduk pada pemerintahan islam), sesunguhnya ia menyakitiku,sesiapa yang menyakitiku sesungguhnya ia menyakiti Allah"

inikan kita terhadap sesama islam sendiri..hendak dibandingkan dengan Rasulullah menjaga orang kafir zimmi dengan kita, sesame islam yang hanya cuma melakukan bidaah hasanah,bukan dholalah..lihat betapa indahnya cara Rasulullah berdakwah..subahanallah..

mungkin terlalu panjang pula ana menulis..mohon maaf pada tuan punye blog..mengharapkan kita semua dapat kembali kepada sunnah dan ajaran islam yang sebenar...dan kesempatan ini juga,ana ingin mengajak antum untuk tidak menimbulkan perkara-perkara yang khilaf seperti contoh yang jelas- bidaah, method dakwah jemaah, jemaah islam dan berbagai perkara-perkara khilaf lain...membincangkan perkara seperti ini, tidak akan membawa antum semua kepada penyelesaiaan..setiap dari antum pasti yakin pada pendapat dan pendirian antum...masing-masing ada hujah masing-masing..cukuplah kita berpegang pada hujah masing-masing dan terus melakukan dakwah..

ingatlah..musuh utama kita adalah orang kafir..mengapa kita masih sibuk membincangkan benda-benda khilaf hingga membuatkan kita lupa untuk berdakwah dan akhirnya merugikan..ayuh,tinggalkan lah segala perdebatan yang tidak bermanfaat ini..

masing-masing ada cara masing-masing,ada hujah masing-masing,ada pendapat masing-masing, teruskan berdakwah dengan cara masing-masing..musuh utama sedang bergembira andai kalian masih berdebat-debatkan isu yang remeh temeh...andai setiap dari kalian membuat dakwah dengan cara kalian tanpa menceburi bidang perdebatan pasti kalian akan lihat, setiap dari kalian pasti saling lengkap-melengkapi..contohnya,lihat bagaimana tabligh melakukan dakwah dari rumah ke rumah dan kemudian mengajak keluar 3/40 hari untuk mensucikan diri, kemudian para pendakwah moden pula melakukan dakwah menerusi internet dengan hadir dengan website islamic dan blog-blognya, dan kemudian pendakwah yang berceramah di masjid dengan dakwah umumnya..masyaAllah, subahanAllah, bukankah kita saling lengkap melengkapi sesame sendiri..ana yakin suatu masa, pasti islam akan tertegak dengan hebat sekali...

k la,moga kita bersama sebagai para dai yang cintakan Allah dan agama islam mengambil pengajaran..ambil yang baik dan tinggalkanlah yang buruk..waallahualam..

hamka said...

hmmm...

apa-apapun dakwah yang korang nak buat..

SUNNAH ASAL JANGAN PULAK TINGGAL..

ITU POINT AKU..

tu yang bila aku ajak pendakwah moden berdakwah kiri dan kanan jiran 40 buah rumah, mereka cakap..

aku juga pendakwah, aku dah dakwah melalui blog..

he he he, kalau korang cacat, ada kusta, bisu dan pandai menaip, oklah bagi alasan cam gitu.. (dakwah memalaui blog)

tapi ni dah gemok semacam (arghh malas aku nak explain!)

aku nasihat kat diri aku sendirilah senang..oh!

ps: rujuklah sunnah dan sahabat berijtihad..

Anonymous said...

Salam, tuan.

Maafla m'ggu je. Aku pelik nape la benda simple macam ni pun ada yg nk argue lagi. Come on la bro n sis.

Aku rasa saudara Hamka xda niat nak dakwah thru blog ni. Cz bro Hamka dr awal lg dh quote, "aku bkn nak dakwah korg tapi penulisan ni hy utk isteri, anak2 dan sahabat beliau." Lebih kurg mcm tue la yg aku fhm. Btol x?

Back to basic k. Aku pn bkn ustaz. Aku cetek ilmu agama. Aku pn dk blaja2. Aku nak meng-komen je, dh nama pun komen. Dengarlah komen dr sorg hina seperti aku ni. Yang paling penting, ini utk diri aku.

Tapi yg pastinya, dgn asbab Allah SWT jadikan kita sorg yg fhm agama, kita xperlu mengatakan siapa yang betol dan siapa yg salah. Apatah lagi mempertikaikan 'kemursyidan' (ada ka istilah ni?) seseorang ulama'.

Jgn perasan bagus nak kutuk2 ulama dan lontarkan fitnah yg melampau kepada sebarang golongan pendakwah. Ini bukan benda main2. Anda ustaz ka apa ka, kalau fitnah, memang anda akan punah. Mereka (dai'e) ialah penyambung lisan Nabi SAW.

Rupa paras, kebolehan berkata2, tahap ilmu, pangkat, darjat, Allah SWT xpandang semua tu. Yg penting, sampaikan kalimah iman dan menyuruh manusia berbuat kebaikan dan melarang kemungkaran kepada setiap umat manusia.

Allah SWT tanya,cabar manusia yang perasan bagus. Bagitaulah cepat siapa yang perasan hebat. "Siapakah yang lebih baik perkataannya dari org yang mengajak manusia kepada Allah, dan mereka beramal soleh dan mereka berkata, "kami dari orang yang berserah diri." Al Fussilat:33

Sunnah Nabi SAW bukan bleh ubah ikut suka kepala otak jer. Sunnah Nabi SAW akan kekal sehingga hari kiamat dan akan menjadi amalan ahli2 syurga, hatta Nabi2 terdahulu pun akan ikut syariat dan sunnah yg dibawa Baginda Nabi SAW.

Sudah menjadi lumrah, syaitan dan nafsu akan mendorong manusia untuk membenci segala amalan sunnah Nabi SAW. Xkira la, ziarah dr rumah ke rumah atau apa sekali pun. Manusia mudah tertipu dgn dakyah syaitan yg membenci amalan kekasih Allah SWT.

Ada mafhum hadith Nabi SAW, "Islam bermula dalam keadaan asing, maka kelak di akhir zaman nanti Islam akan kembali asing. Maka beruntunglah mereka yang asing itu."

Apa lagi nak dikata? Yakinlah. Bergembiralah pada pengamal sunnah Nabi SAW yang sering dicaci, dihina dan sebagainya.

Mhmm..Kenapa sahabat2 tak berdakwah melalui syair saja? Padahal mereka pemidato2 hebat. Kenapa mereka tidak terus bukukan Firman Allah SWT dan sabda Nabi SAW dgn sempurna ketika Baginda SAW masih hidup?

Kerana dakwah mengikut acuan Nabi SAW itu lebih penting. Nabi beri penekanan kepada dakwah terlebih dulu. Jumpa manusia lagi dan lagi. Malah ziarah itu sendiri ialah tulang belakang bagi dakwah dan dakwah itu tulang belakang pada agama Islam.

Kenapa kerajaan Islam Abassiyah tumbang dilanggar tentera Mongol? Kerana mereka sibuk menulis kitab2, sehingga meninggalkan usaha dakwah yang memajukan agama serta membiarkan keluarga dan masyarakat melakukan kemungkaran.

Maka Allah SWT menghina kitab2 mereka yang perasan bagus sehingga mampu dijadikan jambatan2 Sungai Tigris dan Sungai Euphrates yang hitam airnya bercampur dakwat.

Pandai2lah kita fikirkan bersama. Maafkan aku yang hina ini. Semoga Allah SWT mengampuni aku dan korg sumer. Semoga kita dapat ambil ikhtibar pada yang baik, kita amal dan kita sampaikan pada yang lain. Insya Allah.

**Sori tuan. Plan nak comment pendek je. Sedor2 dah berjela. Hehe. Sebenarnya nak rasa cmner perasaan ko nulis pnjg2 ni =p Salam.

hamka said...

Aku setuju dengan kau, dan aku setuju dengan diri sendiri

heh!

Anonymous said...

assalamualaikum

saya ada kekeliruan disini..otak berpusing ligat.. dia fikir mcm ni..harap leh bantu saya...

pertama....

bila dah utamakan dakwah dgn internet dan dah terbiasa..tiba2 perang...dum!!hancur sistem internet atau pangkalan data internet....habissss usaha tu terpadam... terhalang..terganggu...lalu orang pun mula tak terdakwah selagi tak di repair internet tu...ke?

seterusnya....

bila dah utamakan/terbiasa dakwah sms, tiba2 henset hilang, tiba2 gelombang pancaran digi/celcom/maxis terputus...abis usaha dakwah selagi tak repair alatnye

laginya...

bila dah terbiasa/utamakan dakwah dengan nyanyian..cd/kaset/mp3 download secara pirate... tiba2..tupp...komputer rosak...takleh nak berdakwah dan tak tersampai dakwahnya...

dan..

adakah aku sedang berdakwah atau hanya menaip? aku sedar ada malaikat dok catit balik apa yang aku type ni kat bahu mana aku tak tahu tapi aku harap kat bahu kanan...

tapi aku slalu lupa la malaikat yang membawa angin dan rezeki dan hujan...

isk..rukun iman aku tak betullah ni..

rukun islam?
rukun iman?

lepas tu fardhu...ain...kifayah...

teruknya aku... hebatnya korang pendakwah..aku rasa mcm baru nak tahu pasal islam je ni... rukun2 tetangga je aku amik tahu... rukun negara..

rukun islam aku terabai rupenye...
rukun iman aku terabai rupenye....

isk!!!!

semoga aku husnul khatimah...

Anonymous said...

er...sebelum tu...nak tanya sikit..

untuk jadi pendakwah ni ada borang nak kena isi tak? akurjanji? kesaksian?

sbb saya baca al-mathurat...doa pendakwah ada... satukanlah hati-hati kami....

mari bantu-membantu... elok2..

Anonymous said...

Assalamualaikum...

kita ubah balik ikut...ikut.....kita ikut cara Rasulullah s.a.w. sebagai yang utama... yang method2 lain kita usaha juga...tapi method yang rasulullah s.a.w guna kita guna juga...sebagai yang utama

siapakah yang lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah s.w.t selain Rasulullah s.a.w???

maka..tanpa ragu2...kita ikut dakwah cara Rasulullah s.a.w sebagai yang utama.......insyaAllah..

Manhaj Nubuwwah akan kembali menyinari sebelum KIAMAT...iaitu zaman kelima....zaman..akan berulangnya manhaj method dakwah seperti zaman pertama dan para sahabat..

!!! Salam selawat ke atas Baginda!!!!

Method Dakwah yang tak salah..tapi tidak sama seperti Rasulullah s.a.w:::

1. Jika berdakwah melalui media...jika terputus bekalan elektrik satu dunia?? terputuslah usaha dakwah melalui media.....

2. Jika berdakwah melalui nasyid dan lagu...rata2 dengar radio dan komputer yang menggunakan elektrik juga....jika peperangan berlaku..terputus bekalan elektrik.....terputuslah usaha dakwah itu...

3. Jika berdakwah melalui lukisan, seni, dan lain2 seumpamanya...jika ditakdirkan kemalangan dan cacat anggota seni.....maka terhentilah dakwah orang itu..

Siapakah yang lebih sempurna dari Rasulullah s.a.w???

Maka dakwah cara Rasulullah s.a.w adalah yang paling sempurna...

Siapakah yang lebih sempurna dari Rasulullah s.a.w????

http://www.othreestudio.com/heart/saw.gif

hamka said...

benarlah bagai dikata.., alhamdulillah...

:)

Anonymous said...

allah menilai akan usahamu bukan hasilnya..
as far u buat something kerana allah mendapat pahala..
dan matlamat bukanlah menghalal cara..
pun begitu..xnafikan email ke..sms ke..vcd ke..bg sy slh satu menthod menyampaikan sesuatu..
if dtng rumah ke rumah dan mengdatangi rakan2 kita mungkin..ianya da'kwahh fardhiah..dan amat sekali digalakkan..
allah maha mengetahui apa yg kite buat..

mungkin kite boleh bayangkan sekiranya dunia yang moden ini tanpa vcd ceramah..majlis2 ilmu..atau nashyed..email peringatan...mungkin manusia lagi jauh tersimpang..
pendakwahh persendirian dilakukan tanpa dunia perlu mengetahui..

*p/s=mungkin boleh rujuk ustaz mane2 atau yusuf qardawi..

Anonymous said...

hahaha...
sume "bodo"!!!
bak mai aku plak ckp sni..
dh r ade kaki fitnah..
isk3..

pe yg hamka ckp 2 btl..benar dan soheh..
sbb aku dh wt kajian b4 aku ckp dia btl..

weh owg2 tabligh!!!doakan aku kuar..aku xpnah kuar lg..azam je..tp aku dh paham psl tabligh..lepas aku pegi attack seri petaling tanye sniri kt ulamak dia..

hahaha..
brani kn aku?
biase r..aku xde account..so pki aninimos r..name aku johar..

pe la bangang sgt nk pertikaikn pasal 3/40/4bln..

sume 2 bkn mksd..sume 2 angke je..
bape hari ko sedia?bgtau..kuar ngn aku..aku tringin nk kuar ni..

sahabat kuar xblk2 beb..p tgk jejak rasul..saad bin abi waqas py kubur kt China..

korang nk ke kuar xblk2?
pk r gne otak!!!

jgn nk ckp ikhwan 2 bgs..
rasul dahri kate ikhwan rosak akidah..siap ade bukti lg..
ikhwan siap kne haram lg kt saudi..
p cek kt youtube 2..=p

lalalalala...
aku pn dlu cm2 gk..jd naqib..
ikut brother2..
ps2 bkk video osama laden..
pengganas rupenyer bdk2 usrah ni..

adoi..
psl hadis fadhael pn keco ka?
bwk kitab hadis yg ko ske..kte bace je..ulamak kt seri petaling kate bley..nk bwk buku skola pn bley..s2d dlm msjd..fadhael 2 yg disyorkn je..

weh sengal...
ko nk dakwah gne pe pn wt jela!!!
mmg bida'ah!!!
nabi xwt..
truskn je..
tp jgn tglkn yg nabi wt..

yg nabi wt kne r dlu kn..
ko xnk ikut jemaah tabligh pn xpe..
wt jemaah ko..
wt cmne nabi wt..ok?

lg seko..
ble plak r bdk2 tabligh ni puja kubur..
budak2 tabligh ni pki kayu sugi nk gosok gg,xkn nk puja kubur..
ni fitnah..

sbb aku ade mmbr wt medic sne..
aku suh dia usya tabligh sane..dia ckp xde pn puja kubur..

yg lg wt aku rs besh psl tabligh ni..
ko pegi msjd seri petaling tgk..
24jam on..
xde tabung beb..
aku ty apsl xde tabung,ulamak 2 jawab nk blaja xnk b'harap pd makhluk..sbb masjid kn rumah allah,so bia allah jage..

hahahha...gler kagum aku..ini baru betul yakin..xde mintak2..

aku ske tabligh ni...sbb sume owg kne wt dakwah..siap ade jemaah pakak bisu lg..

ps2 1 amir..
1 dunia wt bnde yg sm..
xde yg len2..

bkn cm bdk2 usrah..
ikut naqib..naqib aku dlu penganaz..jihad sn,jihad sni..osama..

ps2 nk fly cukur janggut..
hahahha..
kate allah je yg bley bg manfaat mudharat..skngni takut plak ngn makhluk..

ko tgk owg tabligh..
gler kentang yakin diowg..
dgn jubah ngn janggut slumber pusing 1 dunia..
xde ckur2..

aku pn pelik..
sbb aku xyakin cm diowg..
nmpk x beze dakwah care nabi ngn dakwah care bida'ah..

sm r cm aku..
duk tulis sni..
bid'ah aku ni..
xpe2..
aku dh bg azam..
aku dh paham..
allah xpilih je lg..

pasal komik 2..
xde sape kate haram pn..
lukis r byk2..
tp dakwah yg nabi tnjk kne r wt..
adoi..aku ni xwt2 jgk..

weh macha..
ko jgn tgk budak tabligh..
tgk ulamak tabligh r..
bdk2 2 tgh blaja..

aku wt kajian cmni..
aku pnh duk dlm ikhwan dlu..
founder dia hasan al banna..
beliau 2 janggut pn trim..
cm janggut aku je..
pki kot..cm aku gk..
gmbr b'sepah2..cm aku jgk..
aku xkate dia slh..
tp xsperti ulamak yg aku gmbrkn r..
ulamak pwaris nabi..so,kne r cm nabi..

ble aku bnding dia ngn maulana ilyas..abis kalah hasan al banna..
hm..ps2 aku kaji psl tabligh..
aku gegar seri petaling..
lastly aku phm..tp ulamak 2 ckp bkn sbb dia terangkn..tp allah allah bg paham..

pergh..
sume allah beb..
ske aku dgr..
p r jmpe dia..maulana hamid name nyer..
sgt tenang wajahnye..
ni baru ulamak yg aku cr..

huhuhuhu..
kesimpulannye..
slagi ade care nabi..
kte kne wt..
skngni dh ade bdk2 tabligh..
dh kukuh..
ade ulamak guide..
mn2 pn dh ade..
so better ikut diowg je..

kalo ko rs ko btl..
wt jemaah ko..cm jemaah usamah..
anta kt ireland ni..jmpe aku..
kt sni b'sepah owh rivert,tp lg rmi yg murtad blk..

ko igt katon,blog,buku,dll ko 2 bley lawan care nabi?!!!

ko igt berus gg bley lawan kayu sugi?!!!

pk r beb!!!

gune akai!!!

ala..

kalo ko dh rs ko btl mmg ssh r..

aku dlu tym usrah aku xrase pn btl..

aku pn xkate bdk2 tabligh btl..

yg btl ialah sunnah!!!

so, pemenangnye adalah jemaah yg ikut sunnah!!!

hahahahaha....

hamka said...

err, boleh tak tulis tanpa short word?

azharjaafar said...

Setelah 1 tahun, 2 bulan & 4 hari berlalu... baru aku baca entry ni...

hamka said...

Setelah 1 tahun, 2 bulan & 7 hari berlalu... baru aku baca komen kau

limaumaniss said...

heran macam mana en hamka leh dpt idea tulis panjang2...dan aku suke jugak baca pandangan dan buah fikiran orang yang berbeza2 nih....syabas en hamka..bg aku tulisan2 lam blog mu nih membuka minda masyarakt yg membacanya...sungguhpon kekadang pendapat yg kita utarakan tidak akan sama sekali bertepatan dan memenuhi kehemdak pembaca, sekurang2 nya it makes us think...sory kalo komen ni x de kene mengene dgn dakwah..its just my one cent opinion...aku ni kekadang nk tulis blog sendiri pon terfikir fikir tercongak2 apa yang nak dutliskan untuk tatapan pembaca..hehe( tak kisah la aku ni baru nk berjinak2 dgn dunia blog nie kan..hehe..jgn mara en hamka)...

back to our topic....err..


kt sini sy nak bagi cadangan sikit supaya en hamka gunakan kemudahan yg ada (contohnye wijet2 yg ada) untuk letak recent komen supaya org lain leh review dgn mudah segala komen2 yg terbaru lagi hangat tuh..memandangkan blog ini adalah antara blog yang tip top la jugak katakan....adalah sgt mudah jika en hamka dpt pertimbangkan cadagan saya nie...

wassalam...

hamka said...

kau akan dapat tulis banyak jika kau niat menulis untuk diri sendiri, (nota ugama misalnya) dan tulis cantik cantik agar orang lain dapat manfaat.

pasal cadangan itu, aku akan pertimbangkan

: )

Unknown said...

bes gak komen kat entri yg dah brzaman cmni... mesti tk ramai yg bole baca komen aku..hehe..kecuali sedara hamka aje.
________________________________________

sedara hamka,
explanation ttg dakwah tu cukup baik.. sedara meletakkan tajuk entri ini 'Bagaimana menjadi Pendakwah?' maka apa yg sy faham ialah mengenai cara menjadi pendakwah dan bukan "cara menyampaikan dakwah" dan bukan juga "cara berdakwah"...mungkin juga ini semua adalah persoalan yg perlu dijwb oleh seorgn pendakwah. Sy ade konfius sikit je tp tkpela..bkn mslh besar mane pun.

Sbenrnye yg ingin ditnye ialah brkenaan dgn "Dakwah cara Nabi" VS "Dakwah bidaah hasanah" yg sedara hamka kemukan itu... mohon sgt penjelasannya. Sy nk tahu ape yg dimksudkn dgn "cara" itu? Apakah ia merujuk kpd ;
1.bahan - alat utk brdakwah
2. method - bgmana brdakwah atau pendekatan dan wasilah
3. kandungan/isi - perkara yg didakwahkan
tu aje.. 3 perkara utk sy kemukan pd sedara hamka jelaskan brdasarkan dalil dr al-Quran dan Sunnah.. kalo boleh jelaskn di dlm entri baru pun ok gak... ikutla pd sedara hamka, sy terima aje. syukran.

hamka said...

dakwah Nabi terbahagai kepada 3, iaitu:

-surah
-sirah
-sarirah

ps: aku dah tulis 2, 3 kali bab ni, boleh rujuk

Anonymous said...

fuh..
penat bace kOmen2 sumer nih..
2 la kelemahan sistem dakwah gune blog dll nih..
(pndgn aku ler..)
bace berjam2 tp dptnye ciput je..
bnyknye gaduh, prli, pndgn aku, pndgn kO, yeke??, cmni la...
huh..
aku x kate dakwah mOden nie x elOk..
ade baiknya,,
tp perjuangan Rasulullah lbh aula..
yela, kalau x baek buang hnset, buang tv, buang laptOp/pc..
nak bwat pe lagi mende 2(kalau dakwah mOden nie x bagus la..)
aku nie sOkong sape??
nO, nO..
insyaAllah..
aku nie berpemikiran terbuka..
semua aku terima ngan lapang dada..
(actlly dlm dada aku nie ade 1 grkn/psukn/ yg dah sebati n msih berpegang Al-Qur'an n as-Sunnah, sO kOrg ckp pe pOn hati aku still x berubah)
kite msti terima pndgn Org lain..
ye dak??
hamka ade kate:
zaman nabi Musa, bila Nabi Musa AS pergi munajat kat bukit TSUR selama 40 hari, maka kaum dia telah berpecah belah kepada 3 bahagian..

1. masih beriman pada Allah dan rasul

2. sembah lembu samiri

3. sembah Allah tapi sembah jugak lembu samiri

dan golongan 2 + 3 kena hukum bunuh..

adakah hamka nak menibaratkan pendakwah mOden ni mcm gOlgn 2 & 3..??
jika ya..
cube kite lihat..
menyembah lembu 2 komfem syirik..
murtad..
patutlah kne bunuh..
>>>pendakwah mOden (dakwah gune tenet, hp, mjlh etc)
syirik ke??
murtad ke???
bid'ah nie syirik ke??
khalas~~

keluar dakwah ikut sunnah nabi..
ana pOn teringin..
sape x nak beb!!
sunnah nabi 2..
tp blum berkesempatan..
tp,
jgn pakse..
la ikrooha fid-deen..
x pksaan dlm agama..
mgkin yg x leh pegi 2 bkn saje2..
ade prkr lbh pnting..
cam ak blaja..
kalu ade mase aku pOn nk jOin..
lgpon skrg single..
xde nak pkr anak ke ape ke..

lastly,
bukankah tabligh itu JIM,
JIM itu PAS,
PAS itu ikhwanul muslimin...???
semua bertujuan yg sama..
berpegang pada prkr yg sama..
yela..
manusia mane smpurna??
hanya Nabi Muhammad s.a.w...
kdang2 tersalah kata..
dah semua duk ktuk2..
sape kite nak kutuk Org lain..??
stiap Org aqal lain2, kefahaman lain2..
bile ade 1 prkr diusulkan..
ade je la nak m'bntah..
(sme la cam aku..huh)
sbb ape???
sbb pemikiran kita lain2..
ape yg kita blaja lain2 wlaupun hakikatnye kearah tujuan yg same..
itulah gunanye sabar..
tawdhu'..
dgr pndpt Org then kemukakan pndpt kite then bincang..
mslh zmn skrg nie,
Org slalu rase diri dye btul..

mkin lme mkin biol ak..
aku x leh trima bile ade yg kutuk ulama'..
biarpon kite taw (tah dri mne) die kluarkan fatwa salah, ikut demOkrasi, x ikut sunnah.. (utk yg bercanggah cket jer,, kalu mcm ayah pin 2 kOmfem sesat) jgn la duk kutuk..
dOakan die dpt petunjuk kalau die buat 2 salah..
kalu brani, jumpe trOs..
ade sOrg ustaz aku ade ckp..
pengasas hindu ke buddha ke, jgn kutuk2 gak..
kite x taw kisah sbnr..
blh jadi die m'bawa Islam tp diubah crita Oleh pngikut then jdi cerite lain..
wallahua'lam..

td cam dah last..
x yah la kite terlalu bngge dgn tabligh kite la, PAS kite la, JIM kite la,,
yg ni lg bgus, yg nie sesat..
amek yg baik,,
ikut semua pOn ok pe..
TABLIGH wat dakwah 'keluar' ikut..
PAS buat 'qaryah ramadhan'(yg kemah putih bsr tgh2 bndr KB tiap2 bln pOse) ikut..
JIM buat mjlis ilu ikut(alamk.. x berapa ikut lak prkmbgn JIM)
ISLAM is the best..
Islam nie mudah..
Islam syumul..

p/s: patutla kOrang tulis pnjg2..
best rupenye..
huhuh..
nie ibarat luahan hati aku la..
bgus r blOg kO hamka..
tmpt Org luah prsaan..
TAHNIAH aku ucap utk hamka..

hamka said...

bila mengundi, orang tabligh gi mengundi, tapi bila ajak buat program ziarah, PAS, ABIM. UMNO dan lain lain semua tak nak ikut..

hampeh!

Anonymous said...

salam.

alang-alang dah terbaca korangnye komen ni, aku pun nak tambah 'cai'. bole kan bro?

stahu aku, maulana Ilyas tak penah bagi name tabligh ni. masa zaman dia, bila ulama tanya apa nama jemaah/gerakan yang ko buat ni? dia jawab, takde nama ape pun. tapi kalo nak bubuh gak nama, aku bagi nama 'tahriqul iman' (pergerakan iman/usaha atas iman).

sape yg bagi name tabligh ni? pepandai jek! so kalo founder pun tak bagi nama tabligh pada jemaah ni, maka pada aku gelaran tu adalah satu pengiktirafan oleh ummat. seluruh ummat iktiraf usaha ni adalah usaha tabligh. sedangkan tabligh tu sifat nabi tu! so tak betul lagi?

pasal kuar 3hr, 40hr, 4bln, setahu aku itu kaedah nak belajar usaha atas iman tadi. kalau pengkritik kata benda tu bid'ah, maka sume manusia ni buat bid'ah. masa kecik skolah sampai darjah 6. dah beso kena blajar smapai form 6. pastu masuk ipt 4 tahun. dah habis jadi ustaz ustazah, ulamak. nak belajar ilmu agama pun ada time frame, tak kan nak belajar benda lagi penting tak perlu tempoh bang?
3hr, 40hr, 4bln bukan kluar dakwah! tapi nak blajar usaha atas iman. ada faham?

pembahagian dakwah

bab ni yg korang bertegang urat murih nih!

"dakwah cara itu betul, cara ni sesat," mcm2.

dakwah tu 4 bahagian

1. dakwah infradi - korang dakwah la bila ada kesempatan utk dakwah. kat padang golf ke, padang futsal ke, kedai mamak ke, kelab dangdut ke, internet ke... ah korang senaraikan le sendirik. yg penting korang dakwah atas kapasiti korang sendiri sorang2.

2. dakwah khususi - dakwah ni kene sesuaikan dgn waqi' org (mad'u) tu. kalau vip camne cara dia, kalo ulama camne. biasanya untuk dakwah ni sekurang2nye 2 org la, buat dengan mesyuarat supaya dapat beri laporan. (tak faham? kluar 3 hari)

3. dakwah ijtimai - berdakwah pada majmak yang ramai. dalam perhimpunan ke, ceramah ke, kuliah ke. dakwah ni ramai ustaz2 claim diorang dah wat dakwah. (aku jawab: ye betul ust, tapi baru 1 per 4 dakwah (1/4) yang 3 lagi sape nak buat?) tapi kadang2 kuliah tu dah jadi majlis taklim plak. so ust buat dakwah ke buat majlis ilmu je?

4. dakwah umumi - dakwah cara ni yg korang sume tak brani nak buat! dakwah cara umum. kata lain, syiar dakwah. berjalan 3 - 10 org, dgn penuh adab tertib, dari satu rumah ke satu rumah yg lain, bagi salam, besarkan Allah, muzakarah sunnah nabi, nasihat kehidupan akhirat sampai dimaki, dikutuk, ditampar, diludah, di mcm2 lagi la korang senaraikan sendirik, tapi ada juga di terima, diberi minum,di ajak makan nasik pun ade.

pada penilaian aku la, org2 yg korang gelar "tabligh" je buat dakwah ni dan yg lain2 tu (1,2,3.) kalu ada pun, jemaah2 berasaskan parti yg berkunjung rumah ke rumah 5 tahun skali, tanpa adab dan tertib, pastu claim buat dakwah! nak jadi mayat kot?

mintak maap bagi yg masih tak nak paham2. aku tak dpt bagi paham. yang bagi paham sape?

ada satu cara nak bagi paham. kluar 3 hari.

Anonymous said...

apa aku nak cakap kalau kawan aku sorang ni kata dia x percaya hadith? katanya semua ada kat dlm quran

hamka said...

sila baca entry: anti hadith daif?

ada jawapan kat situ, insyAllah.

Anonymous said...

hehehe bkn nk membela pendakwah moden tp saja nk bg sedap ati pendakwah moden

seruan Shaikh Ayman Al-Zawahiri -semoga Allah menjaganya- kepada tentara-tentara yang tidak dikenal
http://img227.imageshack.us/img227/5281/13pu6.gif
"Aku ingin sampaikan salam khusus, dan pesan kepada tentara-tentara yang tidak dikenal di bidang Media Jihad, aku katakan kepada mereka semoga Allah memberikan berkah kepada kalian, meneguhkan kalian, memberikan kemenangan melalui tangan kalian dan memberikan balasan kepada kalian dengan sebaik-baik balasan. hendaknya sekarang setelah kalian tetap teguh di bidang dakwah dan peyampaian pesan -meski musuh-musuh Islam tidak menyukai- hendaknya kalian berusaha meningkatkan pekerjaan kalian sehingga bisa muncul dengan tampilan yang lebih baik, hendaknya kalian menambah kematangan dan peningkatan di bidang penyampaian pesan, dan membersihkannya dari hal-hal yang tidak bermanfaat, semoga Allah membimbing dan memberkati usaha kalian dan menjaga kalian dan memberikan balasan dengan sebaik-baik pembalasan."

Anonymous said...

sekadar pandangan. maaf baca tak comment tak habis. tengah sibuk2 buat assignment macammana ntah terdatang ke entry ni. tapi sebab sgt terlintas untuk komen yang hanya mungkin ambil masa 5 minit (atau kurang), maka nak tulis sekarang sebab nanti tangguh nak baca semua kmen yang banyak gila tu sure tak terlomen langsung.

baik straight to the point.

aku setuju dengan apa yang hamka tulis untuk entri ni tetapi aku nak simpulkan pada pandangan aku (maaf sbb mmg baca sepintas lalu, taktahu hadam betulke tak. so ini adalah pendapat bukan komen, atau menghukum orang tu salah dan aku betul. minta jauhkan)

memang betul, ramai yg sekarang suka dakwah tru sms, email, etc. and these are not enough.

bagi aku, berdakwah cara yang kita mampu. yang kita bagus dengan. dan tak semua orang bagus dalam semua perkara. sebab itulah perlu kita kepada bersama-sama (read: berjemaah) supaya semua boleh guna kelebihan masing-masing untuk capai matlamat yang sama, dalam keadaan yang tersusun.

(rujuk juga s-Saff ayat 4)

mungkin tak semua orang boleh keluar ketuk pintu orang bercakap one to one, tapi bile duk sorang2 pandai aje menulisnya. macam2 pendapat boleh dikeluarkan. ya mungkin tak semua orang boleh terima, tapi mungkin juga ada yang boleh terima pandangan itu. dan mungkin ada yang membaca tulisan itu, yang mana mampu bercakap dan berdakwah dengan lisan, menggunakan isi2 dari tulisan tadi utk dijadikan peringatan buat si pendakwah atau mad'u-mad'u yang didakwah. Mungkin.

Mungkin dengan SMS hadith atau apa2 peringatan (saya juga tak setuju sms yg cakap kalau tak forward kat 10 orang akan ditimpa musibah) merapatkan lagi ukhuwah sesama ahli usrah dan memudahkan lagi usaha dakwah itu sendiri secara tak langsung, bila ukhuwah telah terbina. bukan ke usrah itu asalnya terbina atas dasar ukhuwah.dalam dakwah fardhi, mula2 sekali pun peringkatnya adalah ukhuwah.

perlu ingat tak semua yang diajak hadiri majlis ilmu nak datnag senang2. bergantung kepada siapa mereka, cara mendekati mad'u sangat pelbagai. Nak ke adik yang pakai skirt pendek bila ajak pegi ceramah kat masjid, terus pegi sane? boleh ajak pegi usrah duduk dalam circle borak2 formally pasal agama? atau mungkin lebih senang utk keluar makan ngan dia, then cakap2 dan selitkan dulu pasal aqidah. bukan straight tegur pasal skirt pendek. sure la melenting tak pasal.

aku pernah ada kawan yang baca tulisan pasal couple2 tak baik, terus die menangis dan rasa berdosa, terus clash dengan bf die, terus ceritakan apa y die rase patut buat dekat kawan2 die lain y bercouple.

cukupla, cakap lima minit je, tapi dah lebih. lama pulak. ada perkara yang lebih prioriti waktu ni.

kesimpulannya, berdakwahlah. sebagaimana yang anda rasa mampu. tapi ingatlah berdakwah itu adalah lebih baik dalam keadaan tersusun. (kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebaikan yang tidak tersusun). dan jangan pula mendabik dada dgn dakwah, kena selalu muhasabah, akdang2 kita je yg rasa itu cukup,padahal mampu lagi utk kita berusaha dgn lebih bagus. kalau sibuk, berdakwah cara orang sibuk, kalau diberikan masa, sibukkan masa dgn dakwah.

ps ini peringatan kat diri sendiri terutamanya.orang yang cakap lebih utama buat apa yang dia cakap.

maaf ayat tunggang langgang. lain kali ade proper time, kalau ingat, akan kembali lagi insyaAllah.

Anonymous said...

salam bro,

isk isk...insaf aku baca nih. dh lama tinggal sunnah berdakwah yg mcm rasul ajar ke kita. atgfrlh...astgfrlh...

time kasih bro!
smg Allah menunjuki dan memimpin kita para daie utk berada atas jln rasulNya, istiqamah smp naik kereta mayat 'seat' blkg.

-sugus-

hamka said...

dah lama tak makan sugus

Zulhimi said...

Aduish........menangis saya baca yang ni. Mujur saya terbaca artikel ni. Saya pun tak pernah nak gelar diri sebagai pendakwah sebab saya tahu memang saya akan buat masalah kalau saya berdakwah (saya ni kasar sikit). Apa yang saya buat adalah infaqkan harta pada yang patut diinfaqkan. Tapi tak tahulaa....cukup ke tak.

hamka said...

infakkan harta tanpa dakwah juga tak cukup..

aku tak larang buat dakwah, aku larang perasan berdakwah sedang diri belum buat dakwah..

jadi tetap kena buat dakwah.

dakwah cara Nabi, sama-sama kita belajar

Anonymous said...

hahaha....minggu ni ade test cbuk bace blog org....stdy la woiii(utk diri sendiri)

best ar entry ni....
oh,rupenye sy bkn org tabligh lg...coz maulana ilyas ckp usaha ni xde nama..

maulana ilyas ckp kalo usaha iman ni ade nama maka nama paling ssuai "jamaah tazkiyyah"(bro hamka kalo salah btulkan)

doakan saya dpt kluar 40hr cuti sem ni(1st tyme)

ana man ana said...

Salam ukhwah..
Aku org baru kat cni..
Aku juz nk tnya, cmna nk b'dakwah
kat org yg tau psl kisah silam aku?
Kisah silam aku pn bukan teruk sgt. Dlu2 zaman aku muda2 aku suka brkawan ngan laki.Pastu aku suka layan mesej dorg. Kawan katakan(tp xla smpai kapel)..... Pastu dorg sume(member2 aku) pelik r ngan sikap aku cz ak kan pkai tudung labuh siap pkai jubah lagi(kdg2 jer)pastu x byk cakap pulak tu. Plus aku suka dgr lagu jiwang n suka byk komik, lagi x respect dorg kat aku.
So bla aku nk smpaikan kebaikan susah r skit. Dorg gelak2 adalah. Sakit hati betul-rsa nk sepak jer.
Mesti dorg pndg rndah kat aku n kata 'eleh, dri cdiri x brp betul ad hati nk ajak ke arah kebaikan'
Dlm dilema jgk aku nih. Ap dorg x blh ke trima setiap org x prnah lari dari kesilapan. Xda otak ke nk fikir yg aku ni bukanlah sang murabbi yg suci murni maksum perfect+warak+tawaddhuk padahal aku hanyalah pelajar biasa yg prnh brsekolah di maahad yg paling femes di malaysia. Kalu aku nk dakwah org yg x brp kenal aku sng skit-dorg x tau kisah silam aku. Dorg elok jer trime nasihat aku. Aku x kata sume member aku mcm tu. Ad jgk yg blh trime kelemahan aku n ak memg bgga r kawan aku mcm tu-blh trime ak seadanya.
Cmna aku nk atasi masalah nih? Pokoknya aku sekarang tgh fikir memeras otak mcm mn nk baiki imej ak yg prnh trcalar dek sejarah silam yg konon2nya teramat teruk menanah membarah membntuk knser kemeluatan dorg trhadap aku? N seterusnya bagaimana ak ingin menympaikan ilmu yg ak ad utk dikongsi brsama ngan dorg(mmber2 aku yg brotak sempit ni lah)?

hamka said...

radiated

keluar 40 hari, pergilah, aku galakkan muda mudi nak buat baik..
: )

Selamat buat usaha atas iman.. err, doa aku sama dapat joint lain kali!

-------------
wardah

sabar, jangan hina orang yang hina kita…

buat dakwah ada dua medan,

siang hari jumpa manusia.

Malam hari ‘mengadu’ pada Allah, dan nafikan kerja kita dan nafikan tentangan manusia

Buat dakwah untuk islah diri kita dan bukan niat nak betulkan orang.

Dakwah kena buat cara Nabi

Dosa silam jangan ulang, dan jangan buat benda yang pendosa buat secara terang terang kerana dakwah akn jadi rosak..

Selalu sangka baik dan anggap kawan kawan selepas dapat hidayah, mereka akn jadi lebih baik dari kita.

Lepas dakwah cuba rujuk orang alim adakah betul cara dakwah kita.

Dan jangan mengaku pendakwah tapi mengakulah sedang belajar berdakwah.

Banyak lagi nak kena cerita, yang penting jaga niat dan jangan perasan bagus

: )

Anonymous said...

Thanks hamka... (ak ni stil wardah yg sma yg posting komen semalam)

Ak x brmksd nk hina diorg tp trkadang tu rasa trcabar jgk.
Bak kata ngko, "janganlah lihat kepada penyedar kita..tapi lihatlah kepada benda yang nak disedarkan tu.."
Merujuk kes ak, jgn pndg kisah silam ak tp pndglah kebenaran yg ak nk smpaikan
Cthnya kalu ak kata kapel sblm kawin tu x blh, maka dorg kna r trime bukannya memusnahkan ak dlm diam

Yg tu memg aku sokong sgt2..

Ak pn x cuba utk riak cz ak tau ap akibatnya.
Ap yg ak tau, aku praktik cthnya cara brpakaian n prgaulan
Ak cdiri pn x prnk try mengaku pndakwah...mujur2

N ak x menampilkan yg ak ni skema sgt smpai ini x blh itu x blh.
Seupaya mgkn ak cuba jd fleksibel n brkawan ngan sume org(yg akhirnya mnjadi snjata yg memakan ak dlm diam)

Pndek kata ap yg aku buat adlh brdasarkan niat ak utk brkongd kebaikan n pengetahuan ap yg ak ad
Niat ak tulus utk menyampaikan kebaikan tp kdg2 org slh slalu slh sgka ngan tindak tanduk aku
Ah... ak x slhkan dorg sepenuhnya, Inilah dugaan yg ak kna hadapi kan?

Ak tau kelemahan ak-ak stil x btl2 istiqamah dlm prjuangan aku. Mksd aku, ak mengaku stil bc komik, dgr lagu jiwang. Tp itu semua bukan asbab utama yg menyebabkan ak x dihormati.
Kdg2 aku lupa bhw sume ni pmbalasan n ujian kurniaan Allah menandakan Dia syg aku

Kdg2 ak alpa bhw aku jugak yg mnx semua ni agar dugaan ak lbh ringan esok2

N kdg2 ak lupa bhw ak mmberi, ak brbudi n brbudi bahasa bukan utk dibalas tp ak kna mnjadi seorg pemberi yg tulus-setulus2nya

Betul, ak stuju kata ngko kita smpaikan sesuatu lebih brtujuan utk mndidik diri kita then barulah org lain

Ap blh wat, mmber2 aku x leh trime sepenuhnya kelemahan aku. Cz golongan mcm aku ni x rmai-setiap sem ad 2,3 org je
Jd pelik n agak meluatkan bile ak wat perngai mcm tu
Ak nk gerak sorg2 pn susah tmbah2 ak ni pmpuan
Mn prgi muslimin sekalian? Ak trfikir jgk pengecut ke ap dorg ni smpai sggup mnjatuhkan adik-beradik cdiri(ad jgk muslimin dr maahad tp maahad lain2)

Kalu ko nk tahu kat tmpat aku ni xda pn org nk gerakkan dkwah. Kalu ad pn sekadar di pihak muslimin jer.
Hmm ntahlah ap pn ak akn cuba improve setiap lgkah aku n prkukuh bnteng kesabaran n kecekalan yg aku bina slama ni.

Bg aku, adik2 prsatuan (junior ak)yg ikut ak pn da ok kalu kwn2 aku xleh trime ap yg ak nk kongsikan smata2 kisah silam aku
Itu pn merupakan satu prkembangan yg baik utk ak
Utk member2 ak yg trsyg, biarlah korg cari hidayah cdiri dr ustaz ke ustazah ke atau dr mama momo moto-moto papa popo polo pakwe makwe ayang itik kambing dorg...

Anonymous said...

Tabligh yang ta'sub ...hohohh

hamka said...

ok, yang penting jaga niat dan ikhlas

: )

AKM said...

Salam....
Maaf mencelah...Bg sy smua dakwah adalah cara masing2...cume sampai atau x sampai dgn cara yg btol, klau de kekurangan tdk mengapa...ada yg sy stuju n sy kurang bersetuju dgn cara memarahi cara org lain berdakwah!! biarkan cara mereka dan kamu dgn cara kamu dan sesiapa sahaja truskan berdakwah...x perlu menyalahkan sesiapa...kerana sampai 1 ayat pon dah dikira berdakwah...mungkin mereka ini kurang ilmu dalam cara menyampaikn..oleh itu mari kita penuhkan ilmu dan sama2 memahami apa erti Tauhid itu dahulu....maka Tuhan itu Maha memberi petunjuk untuk sekalian hambaNYA!! Aminnn!!

AKM said...

Apakah kita Tuhan utk menghukum manusia dan makhluk yg lain!!?....

AKM said...

Dalam Bab Solat lg berat...Apakah itu solat?....Adkah kita boleh mengubah sesorg, sedang Nabi Muhammad s.a.w mengaku tidak boleh mengubah ayah saudaranya yg sedang nazak, dan baginda berasa sedih. baginda bersabda "Hanyalah Allah sahaja yg boleh mengubah hati dan memberi hidayah kepada seseorang itu"...menunjukkan kita ini manusia yg lemah, jgn kita rasa boleh mengubah seseorg...jagalah hati, jgn kita kotori, jagalah hati lentera hidup ini...

"Apakah kita solat krn Pahala? Apkh kita solat krn Syurga? Apakah kita solat krn takutkan Neraka? Apkh kita solat krn waktu? Apkh kita solat krn Menunujuk2? Apkh kita solat krn kedua Ibu Bapa? Apkh kita solat krn orang lain solat? Apkh kita solat krn mengakui diri sendiri yg solat? berusaha lah bersungguh2 & bergantunglah sepenuh hati hanyalah kepada DIA." Petikan kata2 dari seorang Mursyid lagi Siddiq dan Bijaksana.

AKM said...

Bolehlah kita bertukar2 pendapat jika tidak keberatan.

hamka said...

terima kasih

Aku mungkin salah, tapi jika aku tak tulis nanti tiada orang yang tahu apa salah aku maka aku tidak akan di perbetulkan sampai bila-bila,

atau mungkin aku betul lalu aku tulis yang mana aku rasa betul dan mungkin korang yang salah akhirnya di perbetulkan oleh aku yang betul?

- tertakluk pada mana mana yang betul

ps: kirim salam kepada seorang Mursyid yang Siddiq lagi Bijaksana.

: )

AKM said...

salam...
alhamdulillah, saudara memberi teguran yg amat sy hargai...
amtlah sy perlukan dperingatkan & dingatkan...
kita manusia x de yg betul...malah merasa diri kita lebih betul & baik dr manusia yg lainnya...same2lah kita berdoa pdNYA jauhilah dr sifat yg mrasa diri kita betul & baik!! kerana kita x pernah betul & baik kecuali mereka2 yg dipelihara da terpelihara melalui kehendak DIA!! Amin Ya Allah Ya Malik Ya Rahman Ya Rahim Ya Zaljalaliwal Ikram Ya Rabbal Alamin!!

Anonymous said...

Assalamualaikum

Kepada tuan blog, syabas sy ucapkan. Entri ni sangat bagus dan beri kesedaran kpd sy yg kununnya berdakwah guna blog (terasa aku seyh). Moga ALLAH berkatimu.

Di sini sy juga ingin membntu mnjawab soalan sdra gaban:

saya adalah bakal pendakwah. tolonglah saya jadi pendakwah.

saya nak mintak jasa baik pendakwah moden ajar saya berdakwah. tolonglah jawab persoalan saya ini. mungkin ia berguna untuk orang lain juga. soalan saya, apakah : -


1) cara untuk suara jadi lunak merdu? (note:masa sekolah menengah saya join recording nasyid. diaorang keluarkan saya dari senarai sebab suara tak sedap)

Jawapan: suara merdu adalah bakat semulajadi, tak boleh diajar.tapi cara utk menjaga suara ada.cthnya elakkan minum ais,minum madu bercampur dgn air suam setiap pagi dan elakkan makan buah yg bergetah.

2) perlu saya buat supaya ada bakat melukis? (note:saya hanya pandai lukis orang tulang)

Jawapan: Boleh masuk kelas lukisan atau beli buku pnduan belajar melukis.utk beginner,di dlm buku biasanya akan diajar langkah2 melukis org.cthnya,lukis kotak mcm grid terlebih dhulu (utk lukis potret) dsb.klu nak belajar lukis kartun dan tips2,sy cdgkn anda lawati http://hanristudio.blogspot.com. di situ juga ada link ke laman lukisan yg lain (blh cari)

3) tahap minimum ilmu yang saya mesti ada supaya dapat berdakwah? (note:saya hafal quran, hadith, tafsir, ihya, mutafaq alaih - sebab sering orang bagitau, kalau nak dakwah kena ada ilmu. ilmu kau tak cukup, tak payah buat dahwah.)

Jawapan: kalau nak kata ilmu tak cukup, memang sampai mati pun takkan cukup kan?yg penting kamu amalkan ilmu yg kamu dah belajar di smping tmbh lg dan dlm ms yg sama,belajar cara2 berdakwah.

4) cara rajin forward email dan buktikan email itu bukan palsu? (note:saya dapat banyak email forward dan jarang bukak email)

Jawapan: Kamu kena selidik dulu sumbernya sebelum forward (first,kena rajin bukak emel la hu2)

5) cara buat blog atau website dakwah yang bagus? (note:saya tidak pandai carik orang supaya baca blog. tolong bagi contoh blog atau website dakwah yang bagus)

Jawapan: http://nazrulnasir.blogspot.com/
Kat situ juga ada link lain. Nota: ramai pelajar al-Azhar mempunyai blog. mana tahu kalau kamu berminat .


6) cara cepat untuk belajar bahasa jepun? (note:saya hanya tau bahasa malaysia, english dan arab. sebab saya nak nak dakwah orang jepun)

Jawapan: tengok drama atau filem jepun yg ada sarikata english.lbh mudah kalau kamu ada kawan yg sedang atau pernah belajar di negara jepun. mgkn kamu boleh hubungi http://sangpelangi.com kerana pemiliknya iaitu sdr irfan adalah bekas pelajar kejuruteraan di salah sebuah institusi di jepun.

harapnya membantu.sy doakan kamu berjaya.sy pun teringin menjadi pendakwah:)

Anonymous said...

ske ati je mu ckp org pas abim umno xwat ziarah.... kene bezakan perbadi dan umum la sdare.. aku wat jer.. xyah ikut tblgh pun aku wat hang nk ckp pe??

byk dr pe yg hang ckp baguih.. buat orang sedar dll... tp sdare.. tnye sket hang dok nulis ni emo hang mcm mane?? awas ye.. emosi jd lobng setan.. sbb tu s.ali xbunuh org yg ludah muke dyr dlm perang.. krn khuatir.. tp hang?? dgn yakin..

hamka said...

gaban! akhirnya dah ada orang yang jawab..

woha!

kami said...

salam...

Nabi n shbt2 adlh org y pling fhm ttg agama....

kt pe ade...

stakat ilmu y ckit pn dh brlagak...

klau nk tau dakwh sbnr tgkla Nabi n para shbt..

bkny ikut pale otak sndri ea...

punah agama t...

redo ALLAH pn xdpt...

wassalam..

kami said...

salam...

Nabi n shbt2 adlh org y pling fhm ttg agama....

kt pe ade...

stakat ilmu y ckit pn dh brlagak...

klau nk tau dakwh sbnr tgkla Nabi n para shbt..

bkny ikut pale otak sndri ea...

punah agama t...

redo ALLAH pn xdpt...

wassalam..

hamka said...

ntah?! (duduk side engkau)

makanan ulat2 dalam kubur said...

kalu nurul laila nak jadi pendakwah bebas kena rajin cari tempat usrah... tapi ikut ustaz.. wanita zaman kini perlu usahakan dan beri samangat pada suami untuk keluar dakwah dan didik anak2 cara sunah rasulullah saw kat rumah.. untuk jadi mcm nie perlu cari majlis masturat.. pastu terima pinangan karkun istiqomah..

mat ikrar said...

assalamualaikum..
nak tanya abg hamka tak dpt kaluar lagi ke dari tahun 2007.. tapi dari kefahaman tu mcm dah 40hr.. kalu tak 40hr cube 3hr solid 72 jam.. ustaz kata baru dapat kesan nya.. 1hr pun blh jgk tumpang jemaah 4ohr yang bergerak seluruh malaysia..

hamka said...

biasa jugak keluar 3 hari, 72 jam, terima kasih doa kat aku..

: )

Unknown said...

hehe setelah beberapa tahun beberapa bulan beberapa hari baru aku tebaca entry dan komen ni (aku maleh nak kira, tak macam tuan azhar).

rupanya dah lama dah blog ko dilanda ribut taufan dan laut bergelora dengan ombak setinggi 4.2 meter. memang berbahaya kepada but-but kecil.

jom azam ngan aku 40 bln 12 ni...

hamka said...

pantai mana tidak berombak, chewah..

azam 40hari insyAllah..

Unknown said...

pantai dalam, chewah

hamka said...

:)

XX said...

SALAM...

mugkin aku dah tertinggal keretapi..tapi takpelah..sampaikan ilmu walau sepotong ayat.

Agama adalah hak Allah.
Hanya Allah dan RasulNya(Mohammad saw)saja yg faham perkara agama.

Kerana itu disamping al-quran(KALAMULLAH) ada sunnah nabi(cara nabi)...supaya agama dpt sampai kpd umat dgn tertib yg betul dan mudah.Jika ada cara yg lebih baik drp cara nabi, sudah tentu cara itu yg Allah akan beri kpd nabi saw.

Dakwah (mengajak manusia dan diri sendiri kpd Allah) asalnya HANYA dibuat oleh nabi2 dan para rasul.

Manusia biasa semenjak dari zaman nabi Adam hingga kiamat sememangnya tidak layak buat kerja ni..TETAPI..Allah nak muliakan umat Muhammad saw maka kerja dakwah ini telah dipertanggugjawabkan keatas SETIAP org yg ada kalimah dlm diri mereka.(rujuk surah al-imran,ayat 11)

kerana apa? kerana..walau mcmana teruk/rosak sekalipun keadaan umat akhir zaman ini, TIDAK AKAN ADA lagi nabi yg dihantar utk mengingatkan manusia kpd Allah...justeru adalah menjadi tugas kita utk saling ingat-mengingati antara satu sama lain dlm perkara agama.

oleh kerana perkara ini hanya boleh dicapai melalui dakwah...maka sudah semestinyalah dakwah itu perlu dibuat dgn cara dan tertib yg betul sptmana yg telah dibuat oleh nabi..supaya apa?

supaya KESAN drp dakwah itu akan mendatangkan 2 perkara:
1.Kesatuan umat akan ujud diseluruh alam..bukan hanya di malaysia atau di negara tertentu saja.
2.Kebaikan akan dtg dlm diri org yg buat dakwah cara nabi saw..Allah akan tukarkan sedikit demi sedikit keburukan2 yg ada dlm diri org itu kpd kebaikan.

ambil cth yg mudah: kalau kita nak buat kuih/kek pun kita kena ikut tertib/cara yg telah di tentukan..klau suruh guna tepung gandum tapi kita guna tepung kanji,telur ayam kita nak ganti dgn telur itik,mentega kita nak ganti dgn minyak kelapa...suruh pukul telur+gula dulu ,kita memandai nak pukul mentega...suruh bakar tapi kita kukus...rasa2 JADI TAK kuih tu?
memang ada resepi yg sama tapi MCM2 CARA org buat..cth mee bandung...mcm2 cara org masak mee bandung..tapi bg org yg dah pernah makan mee bandung yg asli (muar mari..)dia rasa tak sedap/ada yg kurang bila rasa mee bandung dibuat ikut cara lain.

Kalaulah dlm bab makan(remeh) ni pun kita kena ikut tertib/ cara yg betul...apatah lagi dlm bab dakwah..satu perkara yg besar dan haq..yg hanya dibuat oleh nabi2...maka lebih2 lagilah kita kena ikut cara yg haq iaitu CARA NABI saw.

Kalau di kilang ada proses yg tak ikut SOP /ISO..maka produk tu akan direject..sikit jer yg slack tu..bukan nampak sgt pun..itupun kena reject....bayangkanlah mcmana dgn dakwah...boleh buat ikut suka hati ke?
Siapa kita nak dakwa cara kita lebih baik/lebih hebat drp cara nabi.

6 ciri dakwah cara nabi

1.Semua nabi/rasul mengajak manusia kpd kekuasaan/kebesaran Allah...bukan kpd 'kekuasan' makhluk-pangkat ,harta,kerajaan etc.

2.Nabi2 sendiri pergi berjumpa kaum/umat dia dimerata tempat...tiada nabi yg duduk pd satu tempat.

3.Nabi dakwah tak minta upah...tak dpt apa2 bayaran pun.

4.Nabi dakwah bukan utk dpt gelaran hebat2,pangkat,kedudukan/sanjungan..tapi semata2 utk dpt redha Allah

5.Nabi dakwah guna diri dan harta sendiri...bukan disponser oleh sesapa.

6.Nabi dakwah dlm keadaan mujahadah/susah payah..dicaci,dihina,dituduh gila,dibaling dgn batu/dihalau dan mcm2 lagi...bukan dlm keadaan senang lenang.

Muhasabahlah diri sendiri...apakah 6 ciri ini ada dlm diri kita ketika berdakwah?jika ada layaklah cara kita itu dikira cara nabi saw.

p/s: AL-Fatihah buat seorg rakan seusaha kita dari Medan Indonesia yg telah meninggal kerana digigit anjing.Anjing itu telah dilepaskan oleh penduduk di Padang YG BENCI pd org yg buat usaha agama.Kejadian berlaku semasa jemaah tersebut keluar ke Padang selepas gempa bumi melanda daerah itu.

hamka said...

Al fatihah..

仔仔 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Vizier87 said...

whoa ade spammer kat atas ni.. kureng btol. doakan aku bro, nak abih blajar ni. paspot mari.... ipb insyaAllah.

Unknown said...

اَلسَّلاَÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ

masya Allah...byk nya komen....aku pun nak mengomen...

apa yg akuphm dari kereta mayat punya blog...hmm...simple..kuar dulu..3 hari..pastu korang update lah dlm korang punya blog..cerita lah pengalaman korang time keluar berdakwah...itu sebaik cara..at least korang rasa mcm mana susahnya berdakwah nie sebenarnya...

kereta mayat just worry..kalau in future.takde org yg buat dakwah ikut sunnah nie...semua pakai internet..takde yg nak keluar ketuk pintu org ajak gi masjid....sunnah dulu..pastu..ikut kemampuan masing2..asalkan...kita buat kerana ALLAH..dan untuk mendapatkan keredhaan dari-NYA...

teruskan usaha korang...kita just buat kerja..yg tentukan ALLAH..jadi aku tak nak lah jatuh hukum...org yg buat nie betul..or org yg buat yang other tak betul...pandai2lah korang pakai akal korang...

peace..

p/s..aku lom kluar lagi..insya allah aku nak kluar pas nie 3 hari..tp kawan2 aku dh start..aku saja yg berat...huhu..:)

hamka said...

keluarlah cepat cepat, demi kebaikkan kita bersama..

: )

mujahidah said...

salam...
sedih dgn fenomena skrg..umat islam sdiri yg mghina agama Islam itu sdiri...x yah tgk kt luaq negara..kt dlm negara kita sdri dh byk brlaku...SEDIH...3x...uhuk3...

hamka said...

...

Eden said...

Tak Yah lah buat kerja nabi,
Dakwah ni kerja nabi, kang kalau silap, saje menempah neraka percuma gamaknya seperti sabdanya “Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Nabi suruh kita taat kepada perintahnya bukan buat ape yang dilakukannya. Jadi carilah wasilahnya dan taat kepada perintahnya itulah yang sepatutny.. itupun kalau mau ..

Anonymous said...

andainya Orang Kurang Upaya yg membaca blog nie janganlah terasa hati.... buatlah apa yang terdaya..

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkau Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir”. [2:286]

Alhayatil Karimah said...

yafi said....
kalog penda'i ja ngomonk cra ne slah tu salah tuk penda'i yg laen...

gmn ma yg bkan penda'i....
Jlnkn dakwah dgan cra2 masink...masink...

agar dakwah tsebar kmne..mane...

hamka said...

Eden..

kau ni jahil lagi lah,.., serius.

naisse said...

Hamka. Saya selesai baca post ni! Yay! Dah bertahun pon orang still nak baca post-post dari hamka :)
May Allah bless hamka.

tintaku said...

"sampaikanlah dariku(yakni dari Rasulullah) walau sepotong ayat" HR riwayat Al-Bukhari

Usaha mesti ada, biar method berbeza-beza..Tak semua mampu berdakwah macam nabi. Tapi itu bukan alasan utk langsung duduk dan berehat di bawah angin aircond sepoi2 bahasa, sbb skrg
segala kemudahan dah tersedia sbg medium penyampaian..cuma nak tak nak je..

Kalau dulu nabi dakwah pakai surat untuk yg jauh, kenapa skrg tak pakai email dan blog(macam hamka)?

Kalau dulu para sahabat yg berbakat dakwah dgn bersyair, kenapa skrg tak bernasyid?

Lebih baik ada dari takde langsung, Dan lebih baik takde,dari ade tapi menyesatkan(tak berlandaskan ilmu dan kefahaman yg betul..)

Makna kata..

dua-dua benda yakni usaha(biar berbeza cara mengikut zaman) dan juga ilmu(yg sahih beserta kefahaman yg mantap) mestilah berjalan seiring..tapi yg paling penting usaha tu kena ada..sbb bila kita berusaha ntuk buat dakwah, mestilah kita berusaha untuk lengkapkan diri dgn ilmu jugak..kalau tak tu bukan usaha berdakwah namanya!! itu berdakyah!!
Wallahua'lam..

Alfarisi said...

Assalamu'alaikum semua..

Bro hamka..oooo, bro hamka...semuanya datang dari Allah..mudharat datang dari Allah..manfaat datang dari Allah..komen2 pun datang dari Allah..errr, fhmx??..haa, taip2an pengomen tu pn datang nya dari fikiran diorang yang telah diilhamkan oleh Allah SWT untuk diorang..maka Allah SWT jugalah yg telah mengilhamkan aku benda yg nak aku taip ni..

Aku nak bagi 1 point je..1 je ni..tapi mungkin agak panjang sikit..

Satu masa dulu, ketika aku masih dalam alam roh lagi..Diriwayatkan bahawa surah Al-Maaidah ayat 3 diturunkan pada sesudah waktu asar iaitu pada hari Jumaat di padang Arafah pada musim haji penghabisan [Wada'].“Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu Agama kamu…” Q.S al Maidah: 3

Dan Dari Salman (al Faarisiy), dia berkata: Telah berkata kepada kami orang-orang musyrikin, “Sesungguhnya Nabi kamu itu telah mengajarkan kepada kamu segala sesuatu sampai-sampai buang air besar!” Jawab Salaman, “Benar!” (Hadits shahih riwayat Muslim juz 1 hal 154).

Alamak, macam dah terlebih point je..huhu..ape pulak, huraian kot 1 lagi tu..perghhh..berilmu gile komen aku kali ni..maaf la tuan blog ya..ko pun dah dapat apa point nye kan..

Maka, apabila kita buat perkara yang kurang sikit daripada cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, dia akan jadi kurang sempurna..apabila kita buat perkara yang lebih sikit daripada cara yang ditunjukkan oleh Rasullullah SAW, dia akan jadi terlebih sempurna..jadi, cukup lah sekadar apa yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW..dia akan jadi CUKUP SEMPURNA..[boleh rujuk kisah Saidina Abu Bakar r.a perang orang yang tak bayar zakat di atas sana]

Sebab itulah usaha yang SEMPURNA adalah usaha yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW..

"so, usaha lain macam mana bro?.."

Hah, bagi aku la..ini aku yang cakap..ko jangan nak quote2 pulak..aku ni bukan siapa2..

"siapa2 tu apa bro?.."

Yela, aku bukannya ustaz, bukannya alim, bukan nya ulama, bunzama pn bukan..

"ooo, ok2. Conclusion nya?.."

Oh, usaha2 lain bagi aku adalah tak sempurna..sama ada kurang sempurna atau terlebih sempurna..tu saje ya..faham?..

Hah, yang ni aku tak boleh reka dialog dia..sebab ko sendiri yang kena jawab dan yang paling penting, kefahaman tu sendiri pun datang dari Allah SWT..kalau ko tak faham, aku pun macam ko jugak dulu..apa2 pn, aku doakan semoga Allah SWT bagi kefahaman yang sebenar pada ko & aku..aminnn..eh, ko pun jgn lupa doa untuk diri sendiri ya..ingat tu!

Disebabkan mukaddimahnya tadi aku dah dakwah ko bro hamka, akhir sekali aku nak taskil ko..jom sambut taqaza negara jauh tahun ni dgn aku?..amacam???..hehe

Wallahu'alam...

p/s: 1. bro hamka, aku sedih kat orang negeri sembilan kat atas tu..den pun ponah jadi orang nogori dulu..samo2 lah doa ek
2. aku bagi salam kat semua, tapi kan aku panggil bro hamka je..komen ni utk bro hamka je..yang dah terlajak baca tu, takpe2..aku maaf kan =)

Wassalam.

Unknown said...

setelah hampir 4 tahun... :) ni terbaca gak post ni..:)

tq ngan perkongsian...:)

mujaheedin said...

hahaha

mau taskil cash ni...

mujaheedin said...

semog akita semua kekal dalam hidayat Allah

dan mati dalam usaha agama ya...

mati tengah buat ghast kat depan umah orang...

sambil tersenyum

woha...

hamka said...

oh.