Apr 11, 2007

Sudahkah anda baikot?

(cerita tentang : Baikot, yahudi, email palsu, duit haram, dan cerita lucah)

Cerita kali ini di tulis dalam keadaan aku kurang sihat, suhu badan 312 darjah Kelvin.., teh’ tarik rasa macam hempedu, keropok goreng rasa macam biskut mayat di cicah hampas tebu…

Sudah beberapa tahun aku tak demam.. aku tak pernah mintak MC lagi setakat kerja kat sini, bersyukur pada Allah atas nikmat kesihatan.., alhamdulillah..

Maka dalam keadaan separa sedar, sedang hingus bermaharaja lela di atas bibir mulutku, ku gagahi untuk menulis demi muncukil bakat terpendam seorang aku dengan mengarang sebuah cerpen yang di adaptasi dari kisah benar, terimalah:-

AKU DAN AIR TIN…

(agak mengarut..)

Cuaca hari itu mendung..
Mendung berarak kelabu..
Sang camar terbang munyusur siang, mencari mega yang kelabu..

Di permukaan bumi..
Di hujung simpang, lampu insyarat tak jemu bertukar warna, dan di dalam masjid, saf saf masih setia kosong lengang, sekali sekala tahi cicak hadir memeriahkan rezeki kepada tok siak…

Corak awan di langit yang membentuk bermacam macam objek tidak di pedulikan oleh manusia kerana perasan sibuk..

Dan di sebuah hospital yang ada ramai doctor pakar pula kelihatan sesak kerana bilik mayat telah penuh dan tak de pulak yang datang untuk di tuntut.., nak kena bakar api gamaknya..

Di sudut hospital itu pula, kedapatan seorang hamba Allah yang sedang berjalan lemah menuju vending machine, di dalam gengaman tangannya ada duit kecil berjumlah 3 amah (seringgit lima puluh sen)

Setibanya di vending machine itu, hamba Allah itu pun mulai pandang atas bawah mencari minuman kegemarannya..

****
Arghh, senang cerita, hamba Allah itu adalah aku, aku yang nak minum air berkabonat itu, walaupun hakikatnya aku tak berapa suka minum air berkabonat ni, tapi dah jadi habitat aku bila suhu badan aku mencecah 322 kelvin (demam), tekak aku nak minum air tin 100 plus…

Tapi sayang seribu kali sayang, air tin 100 plus takde dalam menu mesin itu, agen yahudikah? Adakah minuman 100 plus kegemaran aku itu sedang di baikot…?

Akupun mulai berpikir (sambil membebel..)
Kalaulah baikot yahudi itu berjaya kat Malaysia ni, cuba teka bangsa manakah yang paling ramai akan kena buang kerja kat Malaysia?, lepas tu apa jadi? Negara mana yang akan jatuh ekonomi dulu? Negara kapir atau Negara islam?

Teringat aku kisah Nabi Muhammad SAW dan sahabat yang di pulau oleh orang kapir Mekah di lembah Abu mutalib selama 3 tahun, sehingga ada bayi bayi yang menjadi mayat bayi dalam ribaan ibu-ibu orang islam dek kerana menderita kelaparan..

Tapi selepas kemanangan islam, Nabi SAW tak pernah pulak baikot yahudi ke kepir ke..

Yang peliknya, umat islam hari ni macam pakat pakat baikot dengan sunnah Nabi, dah tak nak berserban berjanggut, tak hensem, baikot dakwah rumah ke rumah, dah tak nak dakwah cara nabi, tapi nak dakwah cara yahudi, dakwah pakai lagu, internet, komik, game, parti dan apa apalah, (blog?..oh!)

Aku pernah di petikaikan kerana jenama H/P aku berjenama kapir, aku kata dalam islam jika korang beli barang dengan orang kapir, duit tu mereka nak beli babi ke, nak beli colok sembahyang ke, nak beli senjata ke, tak kena mengena dengan aku.., tak kan lah aku nak kena semak keuntungan si kapir tu belanja kat mana? Melampau betul…

Orang islam di ajar bersangka baik, tapi korang bersangka buruk pulak, dengan sunnah Nabipun nak baikot apa kes?!!

Dulu bila Nabi Muhammad SAW buat dakwah, sikit punya susah sebab orang kapir asyik nak ajak berperang, perang badar, perang uhud, perang khandak, dan lain-lain, .. sehingalah tiba perjanjian Hudaibiah, genjatan senjata, baru senang Nabi SAW berdakwah.., dan berbondong bondong orang kapir masuk islam dek terkesan dengan akhlak sahabat yang pior ikut sunnah Nabi SAW..

Tapi hari ni, perjanjian “hudaibiah” dah lama berlaku, sejak merdeka tempoh hari, tapi orang kapir tak berbondong bondong masuk islam kerana akhlak orang islam buruk buruk, sibuk nak ajak berperang, nak baikot orang kapir, nak bunuh orang bukan islam, apa kes?!! Murtad lagi ada..huh!!

****
Lepas tu ada jugak yang tanya aku akan apa kes berkenaan cukai LHDN yang kutip dari kilang arak, nombor ekor dan judi berlesen pastu bercampur gaul dengan cukai-cukai yang lain.. orang yang kerja government pun dapat gaji.. gaji haram ke?? Sebab I belajar bab arak dalam buku syariah islamiah form 5.. Rasullulah melaknat 10 golongan yang berkaitan dengan arak.. boleh tak cek hamka jelaskan? camne nie? tak paham.. tolong, please..

Aku kata:

Susah juga sebenarnya nak cerita apabila ianya berkaitan 'boleh ke tak boleh?'(fatwa)...
kerana hanya ulama' yg boleh keluarkan fatwa...
Aku cadangkan perkara ini biarlah di jawab oleh mufti atau ulamak yang kerja government…

Tapi takpe, untuk tidak menghampakan korang, maka bagi aku yang jahil lagi hina dan dina ini berkata dan korang boleh tolak sebab aku bukan ustaz:
Begini:- kalau korang bukak kedai jual nasi lemak, lepas tu datang perompak datang makan kat kedai korang, lepas makan dia bayar, korang nak ambil duit tu tak? Sedangkan korang tahu duit tu duit rompakan, kalau aku .., ambik jer..apa kena mengena nasi lemak aku dengan duit rompakan dia, takkan lah aku nak bagi perompak tu makan free! Huh!

Atau seorang pembunuh upahan suruh aku repair mesin basuh yang rosak kat rumah dia, aku pun pergi repair dia punya mesin basuh, diapun upah aku...takkanlah aku tak boleh ambik,? apa kena mengena duit upah repair mesin basuh ngan dosa dia membunuh?

Atau tauke arak beli sabun untuk basuh cawan kat kedai nenek aku..aku selamba jer jual dan ambil duit..
benda yg mudah jangan buat payah-payah, dan kalau korang dah confirm duit tu datang dari sumber yang haram, korang nampak ngan kepala korang sendiri, korang kenalah ijtihad...elakkan subahat!

Atau kalau ada orang bagitahu benda tuh haram atau kau dapat email forward, ni haram, itu tak leh, kau yakin ke dia punya cakap? dia pernah tinggal solat tak?

Aku angin betul dengan email forward merepek… huh!!!

Aku nak tanya sikit..

KITA KALAU NAK JUAL BARANG/PERKHIDMATAN KENA CHECK KE DUIT PEMBELI AMBIK DARI SUMBER YANG MANA??

KITA KALAU DAH BELI BARANG KENA CHECK KE DUIT TOUKE KEDAI TU BALANJA KAT MANA???

SIAPA AJAR KO?

Malas aku nak layan…Ok, berbalik kepada cerita sebenar, aku nak minum 100 plus tapi takde, air apa aku boleh minum?

Aku terpandang dengan air COCA COLA..

Teringat aku emel forward dalam inbox..

COCA COLA adalah haram kerana maksud sebenar COCA COLA setelah di terbalikkan adalah NO MEKKAH…

Tinggi betul imiginasi pengirim email, suka betul forward berita yang kononnya cool tapi fool..

Memanglah orang kapir tak boleh pijak tanah mekah, tak tau ke??, ok lah diorang tak nak gi mekkah, korang dah berapa banyak duit simpan dalam tabung haji??

Lepas tu hantar pulak cakap COKE ni itu ini begitu begini..

Malas aku nak layan,..

Kemudian ada jugak yang hantar berita kat aku macam ni:-

Tangan kita ada Nombor 99

Lalu aku tunjuk gambar tapak tangan aku….
Siapa yang berkuasa bagi manafaat dan mudarat?

Ni aku nak nasihat sikit…

KITA BOLEH DENGAR SEMUA BERITA, TAPI KITA TAK PERLU SEBAR SEMUA BERITA!!!
BAHAN BERITA YANG KITA SEBARKAN MENENTUKAN SIAPA DIRI KITA, SI BADUTKAH? SI BANGANGKAH? ATAU MUNGKIN SI PERASAN BIJAK,,HE HE HE..

Dulu masa surat berantai tiba kat rumah aku, ada ahli keluargaku yang cuak ..

Aku gelak sambil koyakkan kertas tu..

Abang aku yang sedang solat terbatal solat dia kerana ikut gelak bersama aku..
Maafkan aku abang, aku tak tahu kau sedang solat, dah nak asar baru solat zohor ke?

Apa-apapun, aku sendiri tak pasti dengan cerpen aku ni, nampak macam membebel jer..
Ok, aku nak kena tamatkan cerita ini dengan kesudahan yang anti klimath…

Ada orang kata: cerita cerita dalam blog keretamayat ni macam tak sah jika takde unsur seks.. Oh! Ye ke? Aku tak terperasan pulak..isk! dan mintak maaf bebanyak kat korang semua kerana kadang kadang aku tak sengaja menjadi mengada-ngada, terasa macam filem melayu murahan pulak yang kena ada adegan di kolam renang..huh!

Aku sebenarnya dah lama taruk sign 18 SX, 18 PL, 18 SG, kat ruangan my profile yang akan di publiskan di sebelah kanan entry, aku ingat dah penuhi garis garis yang di keluarkan oleh kementrian penyiaran.., tidak rupanya, namun apa-apapun, terima kasih kepada 300/day pembaca yang sudi menegur, sebenarnya, aku tak cakne akan purata umur pembaca keretamayat yang telah di link oleh 234 entry daripada 133 blog, (riak). Dan aku lupa akan pembaca yang dah tua nak jadi mayat iaitu yang dah pencen (Zainul) kepada budak bawah umur 18 (shams )yang boleh jadi mayat bila-bila masa…, oh!

Maafkan aku.. adik adik, abang kakak, pakcik makcik, dan atok wan sekalian.., maafkan drebar keretamayat ni..isk!

Orang melayu aku rasa banyak membawa unsur seks dalam kehidupan..
  • Bila aku beli madu, adalah yang jeling jeling dan senyum senyum lucah..
  • Bila aku makan telur separuh masak, pun ada yang jeling jeling dan senyum senyum lucah..
  • Bila aku pulang awal hari khamis malam jumaat, masing masing pakat buat lawak lucah..
  • Bila aku termenung, mereka kata jangan bimbang lalu bukak catalog MLM mereka yang penuh dengan pil atau jamu kuat seks..oh!
  • Bila aku bersenamam, mereka kata aku sedang buat senaman menginzalkan pasangan.., arhhh,, apa kes!!

Mengakhiri cerita ini aku nak copy paste sedikit berita dari pejabat kadi yang berunsur lucah berkenaan “AKU DAN AIR TIN”..

Copy paste:

Sepasang suami isteri baru bercerai dan mereka bertengkar untuk tentukan hak penjagaan anak tunggal mereka. mereka pun pegi ke pejabat agama, jumpa kadi nak minta nasihat.

Kadi tanye kat pompuan tu....
"kenapa awak rasa awak yang paling layak bela anak tu?

Pompuan tu jawab,"saya yang mengandungkan anak tu.saya yang melahirkan anak tu.dia keluar dari perut saya"

Kadi pun tanye si jantan...
"hah...kamu....bagi alasan kenapa anak tu, kamu yang patut bela"
"tuan kadi...kalaulah saya ada syiling seringgit, dan saya 'masukkan' dalam vending machine, pastu saya 'tekan satu butang pilihan, maka keluarlah setin air minuman. saya nak tanye tuan..air tin yang keluar dari mesin tu hak saya atau hak mesin?"
jawab kadi, "hak kamu le.."
jantan tu kata lak,"hah! sama le kes ni pun...Kan tuan, kan...kan? "

****

Amacam? ada unsur lucah ke? tak aku rasa..Tapi takpe, mengakhiri cerpen ini, aku bagi satu lagi cerita yang aku ambik dari zaman kanak kanak, yang mana jika korang fikir yang bukan bukan, memang sah korang adalah seorang yang berunsur seks...

Ada 3 wanita ingin membuktikan bahawa mereka masing masing mempunyai bibir yang kuat..

Wanita pertama telah masukkan wang syiling seringgit ke dalam bibirnya lalu menghisap, tak lama kemudian, wang syiling yang di keluarkan adalah telah terlutur cetakkannya, menjadi duit kosong..

Wanita kedua pula dengan aksi yang sama telah masukkan wang syiling seringgit ke dalam bibirnya lalu di mampatkan ke mulutnya, tak lama kemudian, wang syiling yang di keluarkan telah berbentuk sebiji guli tembaga..wah wah wah..

(cerita ini di reka ketika duit syiling seringgit masih di gunakan di tanah melayu)

Kemudian, Wanita ketiga pula dengan aksi yang sama juga telah masukkan wang syiling seringgit ke dalam bibirnya lalu di telan…, tak lama kemudian..

Gedegang!!!

Air tin telah jatuh ke celah kangkang aku, dan aku ambik air tin itu dan terus blah..

Chow!!!

ps: Cuaca hari itu masih mendung.. berarak kelabu.. Sang camar pulang menyusur malam, Di hujung simpang, lampu insyarat masih tak jemu bertukar warna, dan di dalam masjid, saf saf masih setia kosong lengang, tahi cicak masih hadir … Corak awan di langit yang membentuk bermacam macam objek masih tidak di pedulikan oleh manusia kerana masih perasan sibuk.. Dan di sudut hospital itu pula, kedapatan seorang hamba Allah yang sedang minum air coke sambil merenung bilik mayat yang terus penuh dan tak de pulak yang datang untuk di tuntut.., nak kena bakar api gamaknya.. mayat doktor pun ada!!

187 comments:

Midkazen said...

Ya... mari boikot colgate.. ubat gigi paling laris kat malaysia nie.. Hahaha.. Cam ap ntah.. Smue nak boikot.. Klao nak boikot, knp ko pakai jeans levi's? Knp pakai nokia? Knp pakai kete jenama Ford(ford bukan Yahudi)? Senang cite, klao nak boikot, x payahla pakai ap2.. Pakai sluar dalam je..Huhuhu.. Duk la bawah jambatan.. Sbb klao nak boikot, alatan2 kat umah pun masih ad jename yahudi lagi.. X masok akal la... Bukan nak salah kan kejatuhan Islam sejak dari zaman Uthmaniah.. Tapi diri kite sendiri yg x reti jage.. 3 bende dlm diri pun kite terkial2 nak lawan..
=Nafsu
=Shahwat
=Dunia
Tempat yg senang tahan 3 bende nie kat masjid je... Solat kat umah? Ad ke suasane iman kat dlm umah 2? Dgn TV, radio... BOleh ke concentrate solat kat umah? Aku rase x khusyuk pun.. Bile solat, mule la pk bukan2.. JD, marilah kite same2 memakmurkan rumah Allah, sbb rumah Allah jela ad suasane Iman... Tempat laen sorryla... Andai katela, Imam Mahdi da klua, die akn stay kat mane? Mesti kat masjid.. Tp masjid yg mane dye nak stay? Exactly kat masjid yg sentiase penuh.. Sentiase dikunjungi orang 24 jam... Orang x putus2 datang.. X kirela subuh, zuhur, asar, maghrib dan ishak... X perlu la boikot2 orang nie... Bukan kte dapat untung pun.. Kte boikot, iman, pahala blum tentu kte dapat.. Kte just cme dapat semangat cam shia jela...

Jazakallahm...
-Dari aku no.1- :P

Anonymous said...

But recently i received a fwrd mail saying :
According to a report published in Jordanian magazine, the head of Delhi University Science and   Technology , Dr. Mangoshada scientifically proved that the key element in Pepsi and Cola contains extract from the intestines of Pig which causes cancer and other deadly diseases.
The Indian university conducted tests on the impact of drinking Pepsi and Coca Cola which proved that drinking them lead to more rapid heart rate and low pressure. Also drinking 6 bottles of Pepsi or Cola at a time causes instant death. It also contains chemicals such as carbonic and phosphoric acids, citric acid which harms teeth and causes bone fragility. Bones kept in the Cup of Pepsi melts during the week knowing that the bones of the dead remain in the grave for thirty years. Research itself confirmed that the calcium dissolved in Pepsi and it weakens the bladder, kidneys, kills the pancreatic, leads to diabetes and infectious diseases.

Shd believe it or not?

Abu S.H said...

hamka..
setelah membaca entry ini, aku dah buat kesimpulan..

ko memang demam -sebab : tak dapat air 100 plus dari duit lima posen yang dimasukkan ke dalam mulut wanita.

anonymous - try send the article to ripley's. and oso try to supplicate : bismillahilladzi la ya dhurru.....(to the end) before u drink six bottle of coke or pepsi ok...( i feel stoopeed when typing in english) selamat mencuba
thank you and have a nice day..see you!

mfrstudio said...

berusaha menghasilkan barang makanan yg diperlukan oleh umat islam itu fardu kifayah..

menunaikan fardu kifayah itu lebih bijak dari boikot dan tunggu musuh menjadi miskin.

sudah tiba masanya mesin air yang menjual air-air tin keluaran org islam sahaja dibina dan diwujudkan.

adik aku kata kat malaysia dah makin byk org melayu jual air..

Anonymous said...

wah bro..siannye demam..smoga cepat sembuh!!erm..memang betul pe yg bro ckp..aku setuju..kekadang aku hangin satu badan dgn org yg suke memforward mesej2 yg berantai..saket hati tol..percayalah kuasa DIA..jgn duk percaya sgt dgn benda2 tuh..amik tahu je..tak yah nak forward..menyemak je dlm mailbox aku..huhu..aaa..aku dah penin..sistem tak siap agi..wish me best of luck...aku perasan bagus..oh..

Anonymous said...

u rawk bro..wlaupon demam.
aku pon demam minum 100plus.
tp kt sini takde la 100plus.
gatorade n powerade ade lah.

i'd love to read more from your blog.

Anonymous said...

Peace,
Nak mencelah sikit. Nak boikot tu xdela maksudnye nk boikot sume bende sampai nk susahkan diri... Boikot mana yg mampu la.. I'm not sure about Malaysia.. Haven't been there for years.. Cth yg relevan utk sy lah ni: Kat sini ada Mecca Cola. Pilih la brgn buatan islam.. toksah beli Coca Cola. Kalo kat Mesia maybe bole Opt ubat gigi zaitun compare tu Colgate.. macam tu la.. Bukanla kita nk tunggu kapir jatuh miskin.. kita beli brgn org islam tlg ekonomi islam jugak.. The key is MODERATION! Kalau nk stay on Siratul Mustaqeem xleh la lebih ke kanan & kurang ke kiri @ lebih ke kiri & kurang ke kanan.. U know what I'm saying?? Kalo dah xde alternative lain dah beli la brgn yahudi ke.. zionis ke... US ke.. Kita ambik jln mudah tp tidak bermudah2..

Anonymous said...

aku rasa pendekatan boikot yang lebih baik adalah buy yahudi/us/denmark dan sekutunya last, by mean kalau ade islamic product kita beli yg tu dulu.. kire tanggungjawab sosial terhadap product islam..amacam oke?

Midkazen said...

Ooo, skrg nie zaitun pun da mule tingkatkan pasaran dye lepas kene tipu ngan colgate... kekeke(cek la sejarah syarikat zaitun).. N zaitun dye klua kan jenama baru "NUR" ZAITUN... Aku setuju ngan doctor mayat kite.. Beli barangan buatan umat ISlam.. Sumbangkan harta kite sikit utk majukan ekonomi Islam, selain wat Ibadah Sunat...Barula daripada dana ekonomi Islam yg kite sumbang, dapat bantu kerja2 dakwah... Memang da di usahakan, tp minoriti je ummat Islam yg wat cam2... Sbb sebahagian besa pk da xde jalan lain, ikot je telunjuk yahudi... Ikot je care idop diorang... Mintak dijauhkan...

Unknown said...

amende citer boikot ni..hahaha...yang penting aku nak menyibuk dalam ruangan mengkomen..hari ni aku jatuh tangga ke spoloh la pulak..hahah..

en hamka bole tak buat posting pasal pelaburan internet yang dah top meletup skarang..(dari sudut pandangan encik hamka la..) sebab aku naik rimas orang duk hurung aku suruh join MLM la, uptrend la..itu la ini la..rasa nak lari g bulgaria pulak..hahaha..aku rase ada masyarakat kita skarang sebuk nak kaya dengan kadar cepat..camne care berhikmah aku nak ajaK diaorang ni agar tak mengecikkan ati mane2 pihak..hehe..syukron adios amigos ariba-ariba andre andre..wassalam..

fareaster said...

Yup... mari kita beli barangan buatan Umat Islam... tempat saya berhampiran dengan Tesco, mejoriti pegawai dia dan pekerja di sana org2 melayu Islam.. Apakah pilihan terbaik kita dalam membeli barangan2 keperluan harian, sedangkan di tempat kita juga berhampiran dgn Market, pasar malam yang kebanyakkan juga milik Org Islam... Tepuk Dada Tanya Iman, (jangan tanya selera)

Anonymous said...

dgn memboikot barang2 amerika n yahudi, dptkah sinar islam kembali kpd kite?

konon boikot yahudi, tp hntr sms bratus ringget ke akademi fantasia (sokong hiburan yg menjauhkan rahmat tuhan - bkn budaya yahudikah?)..

konon boikot yahudi, tp lokek nk keluar zakat n sedekah kat masjid2 (shopping lg baek)..

konon boikot yahudi, tp masih online smpai lewat2 mlm, gune teknologi yahudi jugak! (huhuuhuh)

kelemahan dan kekuatan bknnye hadir dr luar, tp dr dlm diri sendiri..

-pesanan utk diri sndiri-

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Syor bole?
Ape kate bro cerita psl muamalat para sahabat sket.
Best gak, bole tiru2.

Anonymous said...

btw, encik hamka.. uniknye tapak tangan.. hahaha.. org dulu2 kate, (diorg kate laa.. aku tak tau) org yg garis tgn die pnjang dr hujung ke hujung (mcm encik hamka punyer), tgnnye ada 'bisa' yg lebih dr org biase.. org kate laa..

-adekah aku kelihatan bangang @ buat2 pandai?-

Abu S.H said...

mari kita boikot dunia....
ambil yang sekadar perlu untuk memudahkan kita beribadah....

jom boikot....
jom boikot..jom boikot boikot...

Anonymous said...

assalamualaikum.saya setuju dengan doktor mayat....

Anonymous said...

yeah... recently i dapat gak email kata ajinomoto ada babi, colgate ade babi, coke, pepsi... semua2 tu ada babi. ntah2 orang yg FWD email tu pon adalah keturunan BABI.

dan aku rasa sape2 yg caya email daripada orang keturunan babi ni (mat2/minah2 FWD), adalah babi juga.

No such place in hell... called "Delhi University Science and Technology." dan aku rasa Dr. Mangoshada adalah sorang pemuda yg pernah merogol seorang perempuan, lalu lahirlah anak haram macam ko (mat2/minah2 FWD).

BACA ni wahai setan2 FWD sekalian
(1) http://muslimonline.org
(2) http://www.snopes.com

Anonymous said...

salam..

cian en.hamka kte, nice hand remark!

petua hilang demam
dgn izin Allah,
1 sudu madu + 1 sudu sunquick + air suam..tido mesti nyenyak, tak bangun solat, kena check amal k

petua nak kuruskan badan, kurangkan selera makan
dgn izin Allah,
1 sudu madu + 1 sudu minyak zaitun + air suam
minum sebelum tidur (jgn lupe buat adab tidur) dan selepas bangun tidur (pastu solat subuh jemaah k)

-zul is coming back

Anonymous said...

asal baikot n bukannyer boikot? =P

Anonymous said...

aku x rasa tu tangan encik hamka...aku rasalah (kot) tangan tu tangan encik hafizbar...maaflah kalo silap...

encik hafizbar???

Anonymous said...

aku memang menyampah setan2 forward nih!
sokong en. hafiz!!!!

Anonymous said...

sukati je panggil setan2 forward..cuba pk kalo org tu cm rasa dia btanggungjawab utk btau org apa yg dia rs btol..tk slh kan??

kalo tk suka..tkyah ckp mnyak...ignore aje..tk rugi mana pon..

try baca komen dr mayat..ok je..qanaah la..jgn la g bantai sume barang muqataah(stok2 amerika yahudi..)mana yg ada alternatif..pilih la yg itu..tk rugi mana pon..sbbnya..duit yg kita guna pd brg2 tu..kita guna utk sape..garu kepala..tnya otak..

Anonymous said...

Assalammualaikum...
Ana bukan org yg pandai bab agama, kata2 Hamka ade yg btul & salah.

Bab boikot nii Ana X SETUJU pendapat midkazen& kamarul.

Ana nak tanye: KAMU NI MALAIKAT @ TUHAN KE??? SUKA2 HATI NAK PNGGIL ORG SETAN!!!!!

Firman Allah: SESUNGGUHNYA MANUSIA ADALAH SEBAIK2 KEJADIAN.

Mrk yg hntr msj2 2 maybe m'punyai niat yg baik tuk ingatkan saudara islam yg lain AGAR BERHATI2 dgn TAKTIK ORG KAFIR, slh KE? mrk ingtkan????? wlopun ade juga msj2 yg x msk akal kite IGNORE saja

YANG Ana tahu, semua produk yg d'boikot tu umat islam dah hasilkan JENAMA ORG ISLAM yg byr zakat tuk BANTU ORG ISLAM

ORG KAFIR UNTUNG, MRK BYR ZAKAT @ TOLONG ORG ISLAM KE????? mrk wat ape ngan duit 2?? mrk gunakan tuk hancurkan org islam X SEDAR KAH INI TAKTIK ORG KAFIR!!!

KITA JGN B"TELAGAH PASAL INI, BERSATULAH DEMI ISLAM

Anonymous said...

assalamualaikum...

pandangan saya, buat apa yang mampu buat..hindar apa yang mampu hindar...

segalanya telah ditakdirkan tuhan...manusia hanya mampu berusaha...yang hakikatnya telah dirancangkan tuhan telebih dahulu..

manusia=hamba yang lemah dan hina dan penuh dengan sifat2 fakir..

tuhan= hakikat asal kekuasaan dan segala kekuatan dan kebaikan...segala kebaikan atau kehebatan yang kita nampak pada manusia..hakikatnya berasal dari tuhan..

hamba hanya kosong...

so, usaha apa yang mampu

usaha untuk bersyukur..dan bersyukur kerana boleh berusaha(dan kerana boleh bersyukur)...

so, boikot mana yang mampu...dengan harapan,tuhan redha dengan kita...

Anonymous said...

Assalammualaikum...
YANG Ana tahu MAKANAN adalah penting bagi umat Islam coz ia M"BNTK DIRI KITE.

Kita puasa SEBULAN sekali
Kita solat 5 WAKTU sehari
Kita blh mkn KECUALI BABI,ANJING & yg HARAM
samalah kita x pyh mnm brngan buatan org kafir SELAGI ADA BRG KLUARAN ORG ISLAM x susah nak cari skrang KALO SUSAH2 MNM AIR MSK SEJUK x slhkan??? (tanya IMAN D'HATI)

INI LAGI BAGUS drpd pengaliran wang islam kpd yahudi dll.

Negara nak maju,kena krgkan p'aliran wang kluar TETAPI kite bantu org kafir, IKUT LER SARANAN GOVERNMENT kite, BELI BRG BUATAN M'LAYSIA & ORG ISLAM xrugi apa2 pun.

Psl h/p nokia ini t'plg pd saudara, setahu saya h/p kluaran M'laysia & syarikat org islam ade, Ana ckp mcm nii coz mak Ana pun pkai tapi memang le ssh nak cari alat gantinye hanya ada pd syarikatnye d'KL TETAPI kita mampu m'ubahnye,(TEPUK DADA TANYA IMAN)

Anonymous said...

Assalammualikum...
Ana nak ckp ckit psl tpk tgn tuu...

Kebanyakkannyer ler manusia ada garis2 yg same pd gambar 1

Pd Ana x slh kita memikirkan sesuatu kejadian sebagai bukti kekuasaan ALLAH...MUNGKIN FAKTA TTG 99 NAMA ALLAH ITU BLH MENDEKATKAN DIRI S'ORG HAMBA KPDNYA

Ana nak tanya: SALAHKAH SESEORANG ITU TERJUMPA @ TERLIHAT NAMA ALLAH D'LANGIT @ PD BDN BINATANG yg org lain x jumpa?????

Mungkin ini satu anugerah dariNYA yg kita x dapat!!!

PERNAHKAH HAMKA DLL. LIHAT POKOK TUNDUK KE ARAH KIBLAT SEPERTI ORG SDG SUJUD??? Ana pernah melihatnya BUKAN HAYALAN @ REKAAN SEMATA2

( TIADA YANG MAHA BERKUASA MELAINKAN DIA JANGAN RAGU2 DGN KUASA ALLAH )

Midkazen said...

Kpd "ANA" - anonymous

Maksud aku bkn x boleh boikot, boleh, x salah... Silekan...
Tapi, ingat, nak boikot pun jgn sampai nyusahkan diri... Klao da nyusahkan diri, lame2 jadi hangat2 tahi gajah! Buat keje separuh jalan.. Sbb dl ummat Islam tmpat aku sibuk nak boikot sane, boikot sini, last2 knp senyap je? Last2 aku tgk org yg sibuk boikot 2 pun pakai nokia jgk... Pakai chevrolet jgk(aku x fitnah)...

Nabi SAW pnah ke boikot makhluk2 Yahudi di zaman baginda? Yg aku tau Yahudi mase 2 conquer pasaran kat madina.. Nabi x halang... Tp, umat Islam mase 2 berjual beli sesame mereka... Xde pun bising2 kate Yahudi gunakan ekonomi utk jatuhkan Islam (memang diorang tau Yahudi bangse yg nak hancurkan ISlam).. Sebaliknye diorang gunekan harta yg mereka ad untuk DAKWAH..

Boikot x mendatangkan hasil.. Klao kite boikot diorang, diorang akn rase lg benci kat kite dan kite akn disoal kenapa x berdakwah secare BERHIKMAH??

Gunekan barangan Ummat Islam dgn boikot, laen maksud die... Boikot st penindasan.. Yahudi nak tindas kite, memang sifat die dari dulu lg, tp kite jgnla ikot care diorang! Kite lawan diorang balek dgn care yg lembut... Maafkan, doa semoge Allah berikan hidayat kat diorang... Sunnah kan?

Maafla klao kate2 aku ad kesat, atau tersilap... Sbb aku nie x pandai..(perasan baek+pandai=s.s)

Jazakallah

Midkazen said...

Aku tgh panas, lantaran itu, jari jemari ku sibuk nak menaip..

Komen utk en.Hamka, btol jgk, ad yg salah ad yg silap.. Tp smue manusie wat silap, xde yg purrfect.. Die cume menyampaikan ap yg die tau...

Pasal boikot lg..(hehe), knp nak boikot sedangkan bangse, umat kite sibuk dgn penyakit WAHAN?? Memalam sibuk maen dam kat kedai kopi... Tgk wrestling show lg 2(kekeke)..

:::MAHUKAH KEADAAN KITE SEPERTI DI ZAMAN ABBASIAH??:::

Anonymous said...

hehehe midkazen, lain kali kalau bercakap dgn orang2 macam ni kan, ko taip:

BLA BLA BLA BLA BLA BLA (sambil tutup telinga & tak baca ape yg diorang tulis kekeke)

pastu diorang rasa fedup, diorang tak menjawab lagi lah. HAHAHA

Anonymous said...

Peace,
Doktor Mayat mencelah lagi.
Mode: Saya x marah. Anger isn't good for ur health.. Tp marah pd kerosakan ummat xpe.. acceptable.. tp jaga bhs sikit kut..

Erm.. psl boikot tu.. itu hak individu.. kalo kita pegang pd prinsip tu n percaya itu boleh tolong umat kita yg dikerumuni musuh buatla.. We can't force those who don't believe in it.

Hakikatnya kami (yg masih istiqamah memboikot) cuba sedaya upaya nk kurangkan sumbangan kami kpd pembelian senjata2 yg digunakan utk bedil/bunuh/bom/violate saudara2 kami di palestine, iraq, lebanon, afghan, darfur & mana2 yg berkaitan lah. Kami cuba bersihkan tgn kami dr darah saudara kami. itu prinsip kami. itu jalan kami. Wallahu'a'lam.. mungkin kami silap.. I pray to Allah that he'll show me the right path.. Moga usaha kami ni diterima. Bukanlah niat kami nk zalimi mana2 pihak.. I used to send letters to a few companies yg sy boikot telling them that I might cease my support to their products n services if they continue supporting zionism. Most of the companies mmg kami siasat btul2 n most of them mmg sign agreement with israel trade. Kami TIDAK boikot Yahudi. Kami boikot Zionist..

Pasal Nokia.. Kalo itu mmg plg murah n itu shj yg kamu mampu.. go ahead.. belilah.. Kita amik jln mudah. tp kalo mampu nk beli brand lain ape slhnye..

If U need zionist products to go against them.. go ahead.. dialu2kan utk kita guna brg2 mereka against them..

Itu stand sy.. itu apa yg sy percaya boleh membantu.. If you think I'm wrong.. It's Ok. I'M NOT UR TEACHER.. Ikutlah Allah & Rasul..

Anonymous said...

Oh.. another thing..

I thought masalah lemah penghayatan islam & masalah boikot are two different probs. mungkin sy x paham masalah..

Bila boikot tu, xde lah maksudnye x layan langsung mslh ummat yg lain.. kita ni umat islam kena multi-tasking.. xdelah nk kena buat kerja one at a time. sambil2 boikot tu dakwah jgn lupa.. boikot tidak memakan masa.. hehe.. sbnrnye dakwah tu kan keje utama kita.. So our MAIN AIM adlh utk deal with masy yg berpenyakit wahan.. suka hedonisme.. tergila2 akademi fantasia.. dan mcm2 lagilah..

Ummat kita ni byk masalah.... Nak pk psl diri yg x sedar diri lagi.. nk pk psl ummat yg x sedar diri lagi.. nk pk musuh2 islam ni lagi.. we shouldn't even have time utk tulis komen pjg2 ni.. hish... Astaghfirullah!!!

Anonymous said...

tangan itu confirm tangan hamka, pakai seluar merah..

hari hari tengok..

Anonymous said...

copy paste dari someone blog

Kpd sume gadis remaja MuSLiMaH: COKE &PEPSI...

Assalamualaikum...

I was being motivated to forward this important bulletin for the eyes of my female friends in this channel. Thanks a lot to that particular person ^_^

Original Message:

Kenapa kat israel takde jual coke?

Assalamualaikum kengkawan... Last weekend, ada ustazah usrah kami beritahu... masa dia belajar kat mesir dulu, dia punya lecturer ada cerita... dulu ada sorang mamat yahudi ni datang Egypt to study the muslims' lifestyle kat sana setelah serangan secara fizikal ke atas umat Islam tak berjaya.

Dia nak carik jalan untuk serang cara lain. tapi Alhamdulillah, dia telah diberi hidayah semasa dia dok study hal umat Islam kat mesir tu. Dia beritahu lecturer ustazah ni, one of the things the Jews do untuk hapuskan keturunan umat Islam ialah dgn menghasilkan produk coca cola & pepsi yang di dalamnya ada chemical to retard the reproduction organs for both men & women.

Menurut mamat tu lg, kat Israel tak ada jual coke & pepsi sbb diorg tahu apa kandungan kat dalamnya and since jew is agama keturunan, diorg tak nak le mandul! And kalau korang pernah terima forwarded email pasal betapa acidicnya coke tu sampai boleh dissolve tulang & gigi (calcium containing compounds) and boleh buat cuci toilet! And for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a wee bit late. so kalau minum banyak & at that time baru lekat zuriat, ada chances keguguran le, kan?

Therefore, untuk kemakmuran umat Islam & untuk kesihatan & untuk tak support jewish companies, pls stop drinking & buying coke & pepsi.

Allahuakbar.....

P/s; Sejauh mane kebenaran info ini hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Tapi, "tak kan pokok bergoyang kalau takde angin"..so, penerangan ringkas kat atas tue boleh la dijadikan panduan utk menyedarkan kite yg bermaca-macam cara musuh Islam utk menghancurkan umat islam. Therefofe, we need to be careful in everything... termasuk bab makanan. Smg setiap gadis remaja muslimah yg bakal menjadi wanita muslimah mampu melahirkan lebih ramai zuriat utk meneruskan keturunan krn Rasulullah S.A.W sendiri akan berasa bangga dgn umat baginda yg ramai pd hari akhirat kelak…

Waallahu a'lam…


ada tiga bende aku nak debunk drp bende yg di fwd kan kat atas

1. Kenapa kat israel takde jual coke?

lancau wa cibai. coke/pepsi ada je kat mane2 negara. kat togo ada, zimbabwe ade, turkmenistan ada, burkina faso pon ada, barbados apa tah lagi.

2. coca cola & pepsi yang di dalamnya ada chemical to retard the reproduction organs for both men & women. coke boleh dissolve tulang & gigi (calcium containing compounds) and boleh buat cuci toilet! And for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a wee bit late.

malas nak cakap. baca snopes . pastu baca semua artikel pasal cokelore. kalau tak jumpa maklumat yg anda nak cam ``kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a wee bit late"... senang je nak buat. ko ketuk kepala kat dinding 10 kali berturut2 sambil cakap ``saya bodoh lagi baghal. nak karang email bodoh utk di fwd2 kan, buat ayat salah"

hafizbar telah mendapatkan maklumat seperti berikut:

``And for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a wee bit late. so kalau minum banyak & at that time baru lekat zuriat, ada chances keguguran le, kan?"

penulis asal email fwd tu, salah guna word. menstruation bukan la time pregnancy. nama dia vaginal bleeding which threatened abortion. tapi, mmg pernah dengar tak leh minum benda2 terlalu acidic time pregnancy.

dulu2 time mesia sibuk ngn kes zina dan buang anak. budak2 remaja ni sibuk cakap kalau dah telanjur and ade signs utk pregnant, minum coke or pesi ngn makan buah nenas banyak2 supaya tak jadi mengandung.

status: busted/debunked

sebab takde scientific approval and no relations between food and abortion. tapi boleh buat anak cacat.

pastu lagi satu isu makan bende masam and acidic boleh lembab kan otak. bukan ke ade dalam hadis nabi simpan cuka kat umah and ade hadis pasal makan laban (susu masam) kuatkan otak.

contoh bende masam ialah yogurt. sila la baca utk mengetahui khasiat2 yogurt.

3. Sejauh mane kebenaran info ini hanya Allah Yang Maha Mengetahui

ha... aku bukan nak debunk kan ``hanya Allah Yang Maha Mengetahui." sape yg salah paham aku nak terajang. aku nak cakap, kalau ko tak pasti kebenaran info, kenapa ko tak tanya sape2 yg tau? kenapa ko terus pegi sebar2kan kat orang ramai. kalau bende ni org kapir baca, mesti tergelak punyer.

TOLONG la jangan jadi orang bodoh. google ada, guna la utk search, betul ke tak... takde coke kat israel, etc etc. seolah2 ko sandarkan kebodohan tu pada Allah swt. ada ke patut? kire ko guna term ``Allah mengetahui" utk cover kebodohan ko.

sama la cam ko percaya ``Allah yg memberi rezeki." tapi takat join ``perniagaan internet" yg menjanjikan pulangan yg menguntungkan 300%, 900%, 1000%, tanpa perlu ilmu perniagaan, tanpa perlu jual barang, tanpa perlu buat kerja. hanya duduk, dan ANDA AKAN DAPAT PULANGAN RM98, 764.00 pastu tunjuk statement bank ko. konon nak tunjuk bukti la bisnes ko untung. cibai la lu.

---
nota:
1. penerangan utk #2 (And for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a wee bit late), credit to insider dari just, jordan
2. oh ye, lupe plak nak debunk ``tak kan pokok bergoyang kalau takde angin." bunguk! ko tak tau ke Allah swt maha kuasa? ada ke kata asal ada angin je, pokok boleh goyang. pokok tu boleh goyang bile ada angin, bile takde angin, dan bile2 masa sahaja yg Allah berkehendak. air pon boleh goyangkan pokok. api pon boleh goyangkan pokok. harimau pon boleh goyangkan pokok. tapi semua tu dengan izin Allah swt.

3. ``bermacam-macam cara musuh Islam utk menghancurkan umat islam"

a ah, mmg pon. salah satu, diorang create kan ``email fwd palsu," pastu email kat korang, pastu korang terus rasa penting/benar/kene fwd TANPA ada usaha nak siasat.

4. ha, lagi satu, minah fwd tu menambah dlm PS tu ``Therefofe, we need to be careful in everything... termasuk bab makanan."

buduh, tak reti eja therefore ke? ade ke tulis Therefofe. pastu ``everything" tu ko kene sambung gak ``termasuk bab fwd2 email"

Anonymous said...

to norzaiti;

u can check this:

www.zaharuddin.com

hmm..pandangan en.hamka plak bgaimana?

Anonymous said...

oh terima kasih ustazahrock...masa mula2 tgk, saye macam perasan gambar tangan tu kat website hafizbar..sekali silap daa

p/s:ya ampun encik hafizbar

Anonymous said...

salam..

since kita akan menjadi mayat.. apa kata.. anak-anak adam yang lain.. marilah sama- sama kita mendaftar sebagai penderma organ dan tisu selepas kita mati.. heheh :D

ayuh!
buatlah kebaikan walaupun jasad telah tiada..
moga Allah memberi pahala yang berterusan buat kita..
takut dan harap itu hanyalah pada Allah Yang Maha Agung...

wasiat sebelum mati,
wassalam :D
+ akhie +

Anonymous said...

akhie ni dealer organ ke? illegal or legal? aku nk derma bulu ni.. terima x?

Midkazen said...

Sori beb, gua bkn ap, jari gua hari2 keje nak menaip je... Nila keje gua skrg.. Hehehe

About the coke n pepsi recently(papa, sy da pandai ckp english!!).. Senang cite kite rujuk balik hadith NABI SAW...

Kelak akan ada org2 dari umatku, mereka memakan berbagai mcm makanan, meminum berbagai minuman, memakai berbagai macam pakaian, bnyk berbicara tanpa difikirkan terlebih dl ap sebetolnye yg dibicarakan itu, maka itulah seburuk-buruk umatku.
(Riwayat Thabrani & Abu Nu'aim)

Kite ummat akhir zaman berdpan dgn mcm2 jenis makanan, minuman.. Ad yg halal dri segi SIRIM(hehehe).. Tp, dr segi syara'? Walaopun no alchohol, no b@by2, tp klao da memudaratkan tubuh badan, da kire haramla!! Adei, sengal btol.. Hehe.. Coke(alhamdulillah, 2 thn aku x ambik racun nie dah), walaopun kesannye kite x nampak skarang, tp mase kte tuA nanti, 2 jamla sibuk2 nak wat ujian air kencing, cuci darah...

Same jgk cm rokok, klao da tau rosakkan paru2 knp maseh sengal lg isap rokok.. Pandai2 la letak title haram kat akal 2...(aku laki, tp x isap, haha.. bangga seh)..

Da, aku malas nak bg comment lg(kononnye)..

:::HARI 2, MASE AKU BEYAK, PENCUCI JAMBAN AKU DA HABIS, AKU PAKAI COKE. BERSIH!! SIAP XDE CALIT CEKLAT LG... HEHE. GUA X TIPU LU. TRY LA:::

Anonymous said...

hahaha tangan hamka dilihat sebagai tangan aku. waaaahhhhh... kita ni dah dikira sahabat sejati ni.

lama2 nanti, orang tengok aku, teringat hamka... orang tengok hamka, teringat aku... cewaahhh...

anyway, kepada cik anon (anonymous), takde bende nak dimaafkan. saya biasa2 je. awak tak buat salah pon. cuma tersalah anggap. hik hik peace!!

Anonymous said...

ustazah rock, anda tertinggal link:

(1) coke di israel
(2) coke di negara yahudi
(3) pepsi di negara jews
(4) The acids in Coca-Cola make it harmful to drink -- False
(5) snopes -- cokelore

Anonymous said...

niat yg baik utk menyedarkan org dgn gunakan maklumat palsu? yg kau sendiri tak tahu kebenarannya?
hahaha.

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt,
Alhamdulillah, terima kasih bro hamka.
Antara yg aku dpt dr hamka ialah supaya kita jangan sebarkan fitnah.
Kekadang mcm nak lempang gak org yg fwd bende2 merepek nih. Aku dulu pon same gak aa. Astaghfirullah. Tapi maafkanla sedara2 kita, sbb Manusia ni naturally lebih senang untuk setuju daripada menolak.

Jadi, klu kita x sure about anything, x yah kita sebar2kan. Kita bole dicap sebagai pembohong kalau buat cmni. Na'uzubillah. Dalam ape2 bab pon, bab forward2, cakap2 psl orang islam,orang belum islam,pasal Allah, pasal Rasul,dont ever put any lies.

Comfirmkan dulu kebenaran, klu x kita sendiri malu. Kalau dimalukan kat dunia pon dah x tahan, apatah lagi kat mahsyar kang. Aduuh.

Wabillahi tawfik walhidayah.

Anonymous said...

persoalannya bagaimana kita tau yang gambar2 yang diberikan dlm website tersebut adalah benar? bagaimana kita membuktikan yang gambar2 tersebut adalah asli? adakah apa yang kita dapati dengan menggoogle sesuatu maklumat tersebut adalah maklumat yang benar? saya pon tak dapat menjawabnya. ada tips?

komen hafizbar disuatu ketika dulu
"-- naruto wal pokemon
(nama2 watak anime. korang tak tau ke naruto tu dlm bahasa arob bermaksud "saya takde Tuhan" dan pokemon tu plak dlm bahasa ibrani bermaksud "saya lawan Tuhan." kekeke tu la suka sangat caya bende2 ngarut)"

maybe kita kena boikot kartun2 tersebut.

Anonymous said...

betul tu cik anon. saya nak tambah (drp encik bal):

[quote]
pokemon bermaksud saya benci tuhan ke ape ntah kekekeke...gile hebat bahasa tu...tiga suku kata je boleh ada maksud panjang.

aku rasa la, "pikachu" pulak bermaksud: saya bodoh, dumbass, bangang dan saya suka forward email bodoh yang saya dapat dari mat/minah fwd yang lain maka saya sampai2kan sebab nanti dapat kebaikan. (ni kalau ikut bahasa tu, tiga sukukata boleh ada makna panjang2)
[/quote]

Anonymous said...

ada lagi....

(1) mosque = mezquita = masjid = mesojid = masgid = islamic churchhouse = pure conversion Islamic temples = kuil islam = tokong islam suci =/= mosquito

(2) coca cola =/= la muhammad la makkah
(3) pepsi =/= purchase every pepsi support israel
(4) pepsi = palaotak engkau pernah sasau ingatan... (kekeke tu la suka sangat nak buat makna2 akronim).

(5) FWD = F*ck! Why do you keep Doing that? (maksudnya mat2/minah2 FWD memulakan email FWD mereka dgn carutan... kat subject dah mencarut ish ish ish)

Abu S.H said...

mencelah...

ikut Rasul & Allah dalam setiap perkara, hatta menyampaikan pandangan..

sapa belum baca kitab Ibn Qayyim pasal belitan iblis, sila baca, bagus utk muhasabah diri.

Apakah itu ISLAM? Islam itulah orang mukmin....
Mukminkah aku? Adakah terdapat ISLAM pada diri aku utk memberi orang lain gambaran dan makna ISLAM?
Ohhh, Aku telah memfitnah ISLAM dengan kelakuan ku...
Ampunkan hambuMu yang lemah ini

-saje suka2-

hamka said...

Burb..

Bunyi sedawa asbab minum air coke..

Dah lama tak bertapa depan computer..aku dah sihat, Allah bagi sihat..

Banyak gak komen hihi, terima kasih buat aku terhibur.. burp.. he he he

Tahniah buat midkazen kerana berjaya jadi pengkomen no 1..

Hmm, siapa pulak tak taruk nama received a fwrd mail saying :Pepsi and Cola contains extract from the intestines of Pig which causes cancer and other deadly diseases.

Taruklah nama, nama samaran pun takpe.. boleh tak?

---------
abu_harraz

bukan lima posen tapi 3 amah.. 3 kali duit samah.. samah=50 sen..
selamat belajar bahasa terengganu..

satu cerita:-

A:pakcik ikan ni berapa sekor..

B:3 amah nak..

A:Apa?! 3 amah!!, mahalnya, semalam saya beli 2 ringgit sekor kenapa hari ni jadi 3 amah..

Pakcik tu pun kompius..

------------
muhammad fakhrul razi

menunaikan fardu kifayah itu lebih bijak dari boikot dan tunggu musuh menjadi miskin.
tunggu musuh menjadi miskin ? ha ha ha!!

Dunia ni syurga mereka..

------------
elcoyote

dah siap system? I wish u best of luck...

-------
Anonymous

Love me!! And love me!!

----------
Doktor Mayat dan learner

Peace,

Takpe nak boikot yahudi.., jangan baikot sunnah Nabi dah, tak kira betapa modenpun..
Dulu dakwah pintu ke pintu, sekarang pakai internet explorer dan microsoft, lepas tu dakwah pakai sms nokia Motorola kan susah? Dulu pakai kayu sugi sekarang sibuk nak pakai ubat gigi, return to the source.. abih cerita

Betul tak doctor?

-----------
Nurzaiti dan freeZe

Kau tangga ke 10, aku sendiri jatuh ke tangga 47!!!
Huh!

MLM??

Mengarut semua tu..
Demi masa manusia dalam kerugian..

Setan sengaja nak curi manusia supaya perasan sibuk nak jadi cinta dunia dan takut mati..

Aku bila member ajak joint MLM aku bilang:

Aku sedang belajar bagi masa 8 jam untuk kerja dunia, 8 jam untuk ugama dan 8 jam untuk keluarga, tapi sebab aku perasan sibuk(ciri munafik), maka aku cuba cuba gagahi mencari masa dan mengorbankan masa bersama famili lalu bagi masa sebanyak 2 jam lebih untuk ugama.., sekarang kau mintak aku joint MLM buat kerja lebih masa? Habis masa untuk ugama aku nak tinggal berapa ? 10 minit!!!
Boleh blah MLM..!!

Sayangilah masa anda..
Untuk bahagia dengan Allah, kita kena korbankan masa kita bersama famili.., paling kurang 2 jam!! Cakap kat aku sendiri..oh!

-------
fareaster

kebanyakkan orang islam suka beli dan jual barang waktu subuh, pasar pagi, pasar borong, pasar rungcit..

waktu zohor dengan isyak jual produk MLM..

waktu magrib lepak pasar malam

malam malam sibuk berniaga di internet..

lihatlah dunia..

-------
neversun

dah terima pesanan utk diri sndiri?

Ps: org kata tapak tangan jenis aku ni adalah milik orang cacat.. oh kesian mak aku.. isk..

--------
ibn abdullah
salam

insyAllah lain kali.. (bila ntah?) doa aku (senyum)
Syor akan terima..

-------
hafizbar

terima kasih kerana ko paling meriah ha ha ha!!

-----
zul

Dengan izin Allah, aku dah sembuh lepas minum air coke..burp.. semua dari Allah.

-----------
Anonymous

BAIKOT?
BUKAN BOIKOT?
OH! Ye ke?? Maaf aku penduduk BM julai.. isk,…

------
Kamarul

Aku menyokong diriku sendiri!!!

--------
aku lah..

hafizbar dah tolong jawab kau punya komen dalm blog dia..(nak aku copy paste ke?)

---------
ustazahrock

aku jugak menyokonh ustazahrock!!
Yo!

--------
akhie

bagus jugak derma mayat ni hmm..

---------
kamarul

mufti perils dan h/ligh isu ni semalam dalam utusan..

hahaha.

----------

BURP...

Anonymous said...

MY APPLAUSE!

Najwa Aiman said...

yang kaler merah hati maroon tu seluar ko ke hamka? tu seluar baju melayu, seluar pasangan kurta atau seluar opis tu?

ekekkek... jgn marah... gurau jek...

anyways, aku tak sangka ko akan sentuh pasal hal boikot2 ni, tp mmg aku 100% setuju dgn pandangan ko.

Anonymous said...

yeahh... sila copy paste hamka (sekadar cadangan bosan saya)

Anonymous said...

Anonymous …

Bercerita pasal boikot..
Ada jugak parti so call islamic yang boikot pilihanraya baru baru ni..
Dulu cakap kat aku tak mengundi masuk neraka..

Tapi dengar cerita pilihanraya yang terbaru dah tak boikot dah..
Semoga tak masuk neraka..

-----------
Najwa Aiman

He he he, itu seluar opis, bestkan pergi kerja pakai uniform merah.. ha ha ha!!

-----
dewa FWD

yeahh... aku terima walaupun sekadar sebuah cadangan bosan …

copy paste dari someone blog (cuba teka blog sape?)

-------

[setan bukan syaitan la... setan!!] --

Setan A cakap:
But recently i received a fwrd mail saying :

According to a report published in Jordanian magazine, the head of Delhi University Science and Technology , Dr. Mangoshada scientifically proved that the key element in Pepsi and Cola contains extract from the intestines of Pig which causes cancer and other deadly diseases.

The Indian university conducted tests on the impact of drinking Pepsi and Coca Cola which proved that drinking them lead to more rapid heart rate and low pressure. Also drinking 6 bottles of Pepsi or Cola at a time causes instant death. It also contains chemicals such as carbonic and phosphoric acids, citric acid which harms teeth and causes bone fragility. Bones kept in the Cup of Pepsi melts during the week knowing that the bones of the dead remain in the grave for thirty years. Research itself confirmed that the calcium dissolved in Pepsi and it weakens the bladder, kidneys, kills the pancreatic, leads to diabetes and infectious diseases.

Shd believe it or not?


Dewa B jawab:
yeah... recently i dapat gak email kata ajinomoto ada babi, colgate ade babi, coke, pepsi... semua2 tu ada babi. ntah2 orang yg FWD email tu pon adalah keturunan BABI.

dan aku rasa sape2 yg caya email daripada orang keturunan babi ni (mat2/minah2 FWD), adalah babi juga.

No such place in hell... called "Delhi University Science and Technology." dan aku rasa Dr. Mangoshada adalah sorang pemuda yg pernah merogol seorang perempuan, lalu lahirlah anak haram macam ko (mat2/minah2 FWD).

BACA ni wahai setan2 FWD sekalian
(1) http://muslimonline.org
(2) http://www.snopes.com


Dewa C menyokong:
aku memang menyampah setan2 forward nih!
sokong en. hafiz!!!!


Setan D tak puas hati, cakap:
sukati je panggil setan2 forward..cuba pk kalo org tu cm rasa dia btanggungjawab utk btau org apa yg dia rs btol..tk slh kan??

kalo tk suka..tkyah ckp mnyak...ignore aje..tk rugi mana pon..

try baca komen dr mayat..ok je..qanaah la..jgn la g bantai sume barang muqataah(stok2 amerika yahudi..)mana yg ada alternatif..pilih la yg itu..tk rugi mana pon..sbbnya..duit yg kita guna pd brg2 tu..kita guna utk sape..garu kepala..tnya otak..


Setan E menyampuk:
Assalammualaikum...
Ana bukan org yg pandai bab agama, kata2 Hamka ade yg btul & salah.

Bab boikot nii Ana X SETUJU pendapat midkazen& kamarul.

Ana nak tanye: KAMU NI MALAIKAT @ TUHAN KE??? SUKA2 HATI NAK PNGGIL ORG SETAN!!!!!

Firman Allah: SESUNGGUHNYA MANUSIA ADALAH SEBAIK2 KEJADIAN.

Mrk yg hntr msj2 2 maybe m'punyai niat yg baik tuk ingatkan saudara islam yg lain AGAR BERHATI2 dgn TAKTIK ORG KAFIR, slh KE? mrk ingtkan????? wlopun ade juga msj2 yg x msk akal kite IGNORE saja

YANG Ana tahu, semua produk yg d'boikot tu umat islam dah hasilkan JENAMA ORG ISLAM yg byr zakat tuk BANTU ORG ISLAM

ORG KAFIR UNTUNG, MRK BYR ZAKAT @ TOLONG ORG ISLAM KE????? mrk wat ape ngan duit 2?? mrk gunakan tuk hancurkan org islam X SEDAR KAH INI TAKTIK ORG KAFIR!!!

KITA JGN B"TELAGAH PASAL INI, BERSATULAH DEMI ISLAM


Sewa F
(aku konpius, adakah dia DEWA nak belajar sokong kebenaran atau SETAN fwd yg pertahankan tindakan fwd email bodoh. jadi kita letak nama dia sbg setan + dewa = sewa)
persoalannya bagaimana kita tau yang gambar2 yang diberikan dlm website tersebut adalah benar? bagaimana kita membuktikan yang gambar2 tersebut adalah asli? adakah apa yang kita dapati dengan menggoogle sesuatu maklumat tersebut adalah maklumat yang benar? saya pon tak dapat menjawabnya. ada tips?


hafizbar menjawab:

Innalhamdalillah wassalatu wasalamu a’la Rasulillah, ammaba’d... antum (kamu) sudah bersedia?

pembaca jawab: yeahh yeahh... nahnu (kami) bersedia!!!

mula2 kita tengok apekah perbezaan syaitan dan setan. syaitan ialah makhluk Allah yg dicipta drp api. manakala setan adalah daripada golongan manusia yang berperangai macam syaitan.

manakala persamaan2 mereka:

(1) tidak memperkenalkan diri.

biasa, kalau komen kat mana2 bloug, takut dikutuk balik.... letak la nama tu anonymous atau letak nama samaran yang tidak dicam seperti osman al-khuldi, roslan as-sayyarah, etc etc

(2) pengecut (takde kotek).

(3) menafsir quran & hadith ikut sesuka hati mereka.

seolah2 quran & hadith tu ada SATU AYAT je.... ala... ayat/hadith ape tah yg selalu diorang guna, untuk HALAAL kan tindakan mereka FWD2 kan email tak tentu pasal... ha.... lebih kurang bunyi ``sampaikanlah peringatan kepada orang mukmin"... ``sampaikan olehmu walau satu ayat"... etc etc

(4) suka jerit2 bila cakap.

*KAMU NI MALAIKAT @ TUHAN KE??? SUKA2 HATI NAK PNGGIL ORG SETAN!!!!!
*SESUNGGUHNYA MANUSIA ADALAH SEBAIK2 KEJADIAN.
*KITA JGN B"TELAGAH PASAL INI, BERSATULAH DEMI ISLAM
-> tolong jangan tulis dgn semua MAJUSCULE boleh tak? guna la juga minuscule... asshole ku sayang..

yang mendengar mungkin dalam sekor atau dua ekor, tapi gaya die bercakap.... sampai 10 batu boleh dengar. dalam konteks menaip pula, syaitan dan setan suka menaip dengan HURUF BESAR (menandakan mereka menjerit)

hoiii setan.... boleh tak off kan caps lock tu? antara ``A" dan caps lock tu, jarak dia adalah 1.11125 centimeters sahaja.

(5) tak reti menulis proper BAHASA MELAYU/INGGERIS.

*But recently i received a fwrd mail saying
-> I received a forwarded email... la baghal

*Shd believe it or not?
-> should I... la bodoh

*ORG KAFIR UNTUNG, MRK BYR ZAKAT @ TOLONG ORG ISLAM KE????? mrk wat ape ngan duit 2?? mrk gunakan tuk hancurkan org islam X SEDAR KAH INI TAKTIK ORG KAFIR!!!
-> camni sayang... cara nak tulis yer:
Adakah keuntungan yang diperoleh syarikat-syarikat bukan muslim disalurkan ke Baitul Mal atau sekurang-kurangnya menolong orang Islam dengan cara menderma kepada mereka yang kurang berkemampuan? Tidak wahai saudara-saudaraku. Sebaliknya mereka banyak menggunakan kuasa kewangan yang dimiliki untuk menghancurkan orang-orang Islam. Adakah saudara-saudaraku sedar tentang perkara ini?

ingat yer sayang, ini bukan telefon bimbit nokia ataupun sonyericsson, etc etc yg besar macam kotek kau tu. kalau handphone boleh la nak taip pendek2 camtu (tapi, walau pendek, biarlah orang lain paham).

(6) cakap tak serupa bikin.

*kalo tk suka..tkyah ckp mnyak...ignore aje..tk rugi mana pon..
-> kau lah yg cakap banyak... bangang! buktinya, setelah aku copy paste kat Microsoft Office Word... dewa B menaip sebanyak 88 words. Setan D plak 67 words. maksudnya, setan lah yg bercakap lebih banyak drp dewa tu. (errr... typo plak). maksudnya, ko bukanlah setan sejati. ko kene lagi pegi berguru dan bertapa kat gunung ganang selama 10 tahun. err... tak payah susah2 gi gunung ganang kot. bertapa depan komputer je la. masuk mana2 forum ishlammik, chat chit chut kat ishlammik YM conference ke, etc etc.... OK gak tuh.

*Mrk yg hntr msj2 2 maybe m'punyai niat yg baik tuk ingatkan saudara islam yg lain AGAR BERHATI2 dgn TAKTIK ORG KAFIR, slh KE? mrk ingtkan????? wlopun ade juga msj2 yg x msk akal kite IGNORE saja
-> HEHEHEHE, jadi aku takleh ingat mengingatkan korang la? ko je boleh ingatkan orang? haaaaaaa... setan? apsal ko tak ignore message aku, kalau ko tak suka? hahaha memang dasar beruk betul.
-> satu tanda soalan untuk satu soalan SAHAJA la bunguk. bukan ????? atau ???... satu je cukup... camni “?”

(7) perkara palsu dianggap benar (atau RASA benar)

*sukati je panggil setan2 forward..cuba pk kalo org tu cm rasa dia btanggungjawab utk btau org apa yg dia rs btol..tk slh kan??
-> benda dah palsu kenapa perlu RASA BETUL? baghal, badigol, bangang, bodoh & banana. (tak lawak).
-> kotek kau je boleh rasa2 ni. sebab nak tengok makruh plak.
-> perkara BENAR atau PALSU tidak boleh dicompromise (err... betul ke word choice aku ni? ah, bantai la hehehe) sama sekali.

SEKIAN SAHAJA CERAMAH KITA KALI INI. KITA SAMBUNG MINGGU DEPAN. eh, ter caps lock pula saya. sori yer. Sekian sahaja ceramah kita kali ini. Kita sambung pada minggu hadapan. Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

---
ps: tibe2 RASA tak habis pula. ada tambahan #5. tengok ni asshole2 sekalian:
- Starbucks (baca juga chinacsr.com)
- McDonald
- Google

mesti ko akan cakap: ala... diorang bagi kat suku sakat kapir diorang je.
jawaban: kimak tul. ko ingat negara amarika dan cine tu, ada orang2 kapir je ke?
- 2% penduduk China (1 318 000 000) adalah moslem (26 360 000)
- 0.5% penduduk USA (301 750 000) adalah moslem (1 508 750)

kalau tambah dua2 tu, jadi jumlahnya 27 868 750 iaitu melebihi penduduk Malaysia seramai 26 900 000 dengan perbezaan 968 750 orang.

tapi, kalau kita tengok penduduk-penduduk melosia yg berugama islam ialah 60.4% (16 247 600 orang).

moslem di amarika + cina - moslem di melosia
= 27 868 750 - 16 247 600
= 11 621 150 orang

---
ps2: ahh... nak tambah nombor lagi la

(8) salah ``ishlammik wordchoice"

* try baca komen dr mayat..ok je..qanaah la..jgn la g bantai sume barang muqataah(stok2 amerika yahudi..)mana yg ada alternatif..pilih la yg itu..tk rugi mana pon..sbbnya..duit yg kita guna pd brg2 tu..kita guna utk sape..garu kepala..tnya otak..

-> Qanaah refers to the ability to be contented with what has been given by Allah s.w.t. but at the same time still strive or put an effort in whatever that we do. Those who are Qanaah usually are receptive to whatever Allah s.w.t. has bestowed upon them.

-> Muqataah (also spelled Muqataa, Arabic المقاطعة) is a compound of buildings which contain governmental offices and local administrative headquarters. The term Mukataa literally means "something separated" in Arabic, and in English is most commonly used to describe Palestinian government bureaux and centers.

-> wahai mat/minah ishlammik sekalian, kalau baru belajar aroob tu, pakai ana-enta-enti cukuplah. tak payah lebih2. KALAU salah maksud, bukan ko sorang je malu... aku pon malu nak mengaku bahawa aku ni seorang rakyat melosia seperti ko yg tere aroob tapi taip rumee KEKEKEKE.

---
ps3: ana buat research balik... tibe2 ada seorang guru bahasa aroob ana yg selalu baca site ana ni... al-fadhil al-ustaz syaharuddin al-haj (lulusan al-azhar)... dia bagitau ``مقاطعة" yg berfungsi sebagai kata nama (noun) juga bermaksud ``pemboikotan." istilah2 lain ialah:

(1) مقاطعة البضائع = pemboikotan barang2 (khusus)
(2) مقاطعة بضائع = pemboikotan barang2 (umum)
(3) البضائع المقاطعة = barang2 boikot (khusus)
(4) بضائع مقاطعة = barang2 boikot (umum)

jadi, maksudnya janganlah setan2 sekalian guna istilah2 pelik yg tak pernah didengar oleh ana dan rakan2 yg tak pernah join kelab2 setan[†]. ana tak paham taw. koRuNk X siYaN kEr cArt AnA neYh? caRlaw nak toOLys poRn, tOolYs la d`NgAn maRkSooD leNgKarp siRkAley...

[†] kelab2 FWD email

---
Q&A session.

penyoal: kenapa saya ternampak anda juga kadangkala menaip dengan upper case?
jawaban: jawapan dia ada dalam soalan anda sendiri. rujuk semula pada perkataan ``kadangkala." sememangnya saya kadangkala sahaja taip dengan upper case, itupun dengan tujuan untuk highlight point2 saya. itu sahaja. bukan tujuan menjerit macam setan2 FWD.

---
komen pilihan:
Salam sume
hari ni izinkan aku ceritakan sebuah cite bosan kt korang...

macam ni citenye

Aminah adalah sorang pelajar kat Kolej Islam Kampung Jawa (nama rekaan semata2)...dia sgt berbangga dgn kolejnya yang ISLAM...sebelah rumahnya tinggal seorang pesara guru bernama Cikgu Ajinomoto berasal dr jepun dan adalah seorang non muslim...

Cikgu Ajinomoto bukak kelas tusyen persendirian di rumahnya...untuk menyara anak2nya yg study kt oversea...dia sgt popular kerana ketererannya mengajar...hatta pelajar kolej islam pun belajar tusyen dgnnya...

pada suatu hari Aminah ternampak cikgu Ajinomoto di sebuah kedai CD...dia pun terdengar perbualan cikgu ajinomoto dgn brother jual cd...

ajinomoto: bg saya cd blue satu
brother cd: ni dia encik...

aminah yg melihat dari jauh terkejut dan terus balik rumah dan terus YM member dia mengatakan bahawa cikgu Ajinomoto beli cd blue...pastu berita tersebut tersebar luas sehingga semua pelajar kolej ISLAM tahu akan berita itu...maka buruklah nama cikgu ajinomoto...

ekoran dr kejadian itu pelajar2 cikgu ajinomoto tdk lg pergi belajar dgnnya malah mencari ALTERNATIF lain...ya...

cikgu ajinomoto sedih kerana tdk dpt lg menyara anak2nya yg belajar di oversea memandangkan 99% pelajarnya adalah pelajar kolej ISLAM...

tak lama lepas itu Aminah pergi kedai cd tersebut dan bertanya kpd brother cd itu

aminah: err bang... ari tu cikgu ajinomoto beli cd blue kan?
brother cd: haah...cikgu ajinomoto tu mmg minat ngan kumpulan tu...lagu "all rise" yg paling dia minat skali

huh! rupa2nya cikgu ajinomoto beli cd kumpulan Blue (kpd minah fwd lagi thiqah yg tak kenal kumpulan Blue sila google ye)

SEKARANG ajinomoto dah rugi!ini semua gara2 FITNAH yg ditimpa keatasnya...

SIAPAKAH YG BERSALAH?
ya...budak2 kolej ISLAM! setan2 fwd itulah yg menyebarkan FITNAH sehingga tercemar nama ajinomoto...

sekarang nama kolej ISLAM sudah tercemar...orang kafir mula berkata..."oh ini rupanya perangai orang Islam...mereka bersatu utk menjatuhkan orang lain dengan menyebarkan fitnah...oh!hina sungguh mereka itu...jom kita lukis kartun pasal org muslim yg hina itu...jom kita hina nabi diorang...jom kita bakar kitab suci diorang!!!"

kemudian pelajar kolej ISLAM yg fwd berita itu pun @ setan2 pencemar agama Islam nak defence diri diorang...

"sukati je panggil setan2 forward..cuba pk kalo org tu cm rasa dia btanggungjawab utk btau org apa yg dia rs btol..tk slh kan??"

"Mrk yg hntr msj2 2 maybe m'punyai niat yg baik tuk ingatkan saudara islam yg lain AGAR BERHATI2 dgn TAKTIK ORG KAFIR, slh KE? mrk ingtkan?????"

"ORG KAFIR UNTUNG, MRK BYR ZAKAT @ TOLONG ORG ISLAM KE????? mrk wat ape ngan duit 2?? mrk gunakan tuk hancurkan org islam X SEDAR KAH INI TAKTIK ORG KAFIR!!!"


oklah aku tanak guna analogy lagi... biar aku straight to the point...

katalah ko nak boikot pepsi sbb diorang support negara kafir melawan islam...pastu ko ada bukti kukuh gila bangkong nye...maka kalau ko nak ajak org lain boikot sama ko fwd la email yg mengajak org boikot pepsi BERSERTA sebab2nya dan BUKTI2 yg kukuh...bukannya ko gi ckp dlm pepsi tu ada telinga anjing/gigi biawak etc semata2 nak suh org boikot...kalau ko fwd gak email2 fitnah camtu ko takyah prasan yg ko prihatin dgn umat Islam tp ko perlu sedar bahawa ko adalah manusia yg paling bangsat sekali atas muka bumi...

1.KO KAN TAHU BILA DPT SATU2 BERITA ALLAH PERINTAHKAN KITA PERIKSA TERLEBIH DAHULU...
2.KO KAN TAHU KITA WAJIB BERCAKAP BENAR SEKALIPUN PAHIT...KO KAN TAHU CERITA NABI MUHAMMAD NGAN NABI IBRAHIM YG BERCAKAP BENAR HATTA KEPADA MUSUH2 MEREKA...
3.KO KAN TAHU FITNAH ITU BERDOSA

BERHENTILAH MENCEMARKAN NAMA ISLAM DGN MENFORWARD EMAIL2 FITNAH...
WALLAHI AGAMA SUCI INI TAK PERNAH TERTEGAK DGN CARA PEMBOHONGAN!

- SEIFU,
seifumd.blogspot.com

Anonymous said...

ada bbrp part, hamka tertinggal link:

BACA ni wahai setan2 FWD sekalian
(1) http://muslimonline.org
(2) http://www.snopes.com

---
ps: tibe2 RASA tak habis pula. ada tambahan #5. tengok ni asshole2 sekalian:
- Starbucks (baca juga chinacsr.com)
- McDonald
- Google

Anonymous said...

salam bro..dah sehat eh?alhamdulillah bgus le..system lom siap agi..nih tgh exam final lak..huhu..smoga ALLAH berikan kekuatan...insyaALLAH..bro..nice hand aaa..hihi..oh ya..bley crita lak pasal pelaburan di internet?

Anonymous said...

cuba ko check fatwa yg nie....

Menyatakan, haram hukumnya bagi setiap Muslim membeli barang-barang dan produk-produk Amerika Serikat dan Israel, baik berupa produk-produk minuman, gas bumi dan sejenisnya, produk-produk makanan, pakaian, elektronik dan sebagainya. Barang siapa yang melakukan transaksi berarti membela dan menolong orang-orang kafir, membantu mereka mendzalimi saudara-saudaranya kaum muslimin; dia telah melakukan kesalahan dan DOSA BESAR.
P/S:MINTA MAAFLA HAMKA...AKU SEKADAR MENYATAKAN KEBENARAN...DOSA BESAR TU HAMKA....ITU KESEPAKATAN ULAMA....ulama pewaris nabi hamka...
"barangsiapa yg melakuakan transaksi bererti membela dan menolong orang-orang kafir, membantu mereka mendzalimi saudara-saudaranya kaum muslimin"...
na'uzubillah....fikir2kan la hamka & the geng

Anonymous said...

ko jgn 'main lepas' tulis je hamka..
ko b/t'jawab dlm setiap apa yg ko tulis....
seolah2 apa yg ko tulis memperlekehkan org2 yg beriltizam memboikot brgn2 yahudi...
ko juga seolah2 memperlekehkan fatwa yg dh JELAS....ULAMA2 MUKTABAR DH SEPAKAT DH...
seolah2 ko nie membela org2 kafir..
ko semakin melampau hamka dlm tulisan2 ko

Anonymous said...

la la la la.....

Anonymous said...

aku rasa pointnya di sini adalah jgn sebarkan e-mel2 dgn fakta2 jahanam.

tak tentang pun boikot tu tapi menentang tindakan menyebarkan e-mel2 dgn fakta2 jahanam tu.

Abu S.H said...

SAPA ULAMA' MUKTABAR?
jeng jeng jeng....

Sejauh mana nak boikot ni?
Kata dosa besar..jadik kena boikot 100%
Tak kan nak ikut seronok sendiri.
Ada guideline tak? Mesti ada.
Apa guideline tu kata?
Ikut Iman masing2?
Ikut kekuatan masing2?
Nak lawan musuh cam tu ke?
Tak berjayalah boikot kalau itu macam.


Tak leh guna google, Msoft, dan byk lagi.
Kapalterbang pun tak leh pakai ke?

Kalau pakai barang cetak rompak diorang boleh ke? Bukan itu HAK diorang ke?

Tak zalim ke? bila kita (diri sendiri - bukan persatuan ke apa ke) tak pernah cakap kat diorang pasal ISLAM, tapi nak boikot bisnes diorang? Diorang tak paham, tak tahu apa2. Nampak kita pun jahat sama cam diorang. Sapa yang zalim? Diorang zalim kat dunia. Kita zalim sampai diorang tak dapat nikmat syurga.
Neraka abadi....
MahaZalim namanya tu...


Rasa cam nak boikot fatwa tu pun ada....hmm..

-Aku tak pandai lagi, nak belajar kat Sudan ah...-

Anonymous said...

cik anon, masa anda komen2 ni... tentu guna komputer yg ada microsoft XP... takpon guna Macintosh... takpon, OS yg syarikat amarika-israel cipta. anda tak mampu boikot yg itu??

HAHAHAHA
KEKEKEKE
HIHIHIHI

bukan ada OS free ke? pegi la download kat sini.... linux.org

anda lah seorang pelampau... kerana cakap tak serupa bikin. piraaaaaaaaaaaaaaaah.

walaupon aku rasa apple dan microsoft tak masuk dalam senarai barang2 boikot.... tapi bayangkan berapa juta cukai mereka bayar kpd gomen amarika? dan berapa juta pula setahun... amarika salur ke ziyonis israyel?

anda kene percaya cakap saya, kerana kalau tak caya, anda akan mati dilanggar unta. kalau anda FWD, anda akan jadi orang kaya KEKEKEKE.

hamka TAK pernah kata, KITA MESTI TENTANG FATWA ULAMA' tersebut. point utama dalam entry ini, hamka kata JANGAN FWD email2 bodoh, sebagaimana setan2/babi2 fwd sering lakukan.

dah la... malas aku nak cakap dengan ORANG TAK NAK PAHAM.

---
ps: kalau ko tak pakai microsoft/apple.... tapi semestinya pakai internet... internet adalah ciptaan tentera amarika.... BWAHAHAHHA boikot internet cepaaaaaaaat.

Midkazen said...

Assalamualaikum

Aku kurang senang dgn care ko sampaikan mesej nak tegor orang... Walaopun nie blog ko dan ad unsur2 kebaikan dlm blog nie sbb bnyk menyedarkan aku, tapi kenape mesti gune kate2 kesat? Cth, kimak, dan bende2 direct teros yg menyentuh pasal alat seks(tapisla cket)...

Mungkin ad sesetengah pengunjung yg dtg ke blog ko dari golongan 18 thn kebawah, atau yg masih budak2 nak belajar.. Mane tau? Mungkin dr kate2 ko tu diorang terpengaruh jgk lepas bace.. Yela, internet kan pengaruh die besar dgn kehidupan zmn skrg...

Kne pk jgk wahai Hamka, sahabat ku, guruku...

Aku x tau la klao ko copy/paste dr blog laen dgn ayat2 tu... tp klao nak paste pun ubah la cket ayat 2 walao pun sekadar utk peringatan... Aku minx maaf sbb aku ske ringkaskan ayat.. Itu da memang care aku... Dari dulu lg(sape makan cili die terase pedas)...

Pasal FWD 2, aku memang x pecaye dgn email2 yg sampai kat aku... Bnyk unsur2 fitnah, ad yg datangkan malu kepade umat islam sendiri... Tgkla roti gardinier(persetan dgn ejaan aku), dl kate ad minyak babi, tp hakikatnye mane ad.. Yg diorang makan mcm rase likat 2 sbb terlebih kanji...

Mmg FWD2 email nie keje bodo.. Keje sie2... Dan aku berpegang dgn prinsip mcm ko, aku xkan boikot barangan kapir sbb aku tertarik dgn care NABI SAW... Mungkin kate2 ulama pewaris NABI ad betolnye jg... Kite skrg di zaman perpecahan, ad ke faedah klao kite boikot? Klao nak jgk, pakai alternatif laen.. Gune barangan umat Islam... Selain dari tingkatkan ekonomi umat Islam, kite jgk sumbangkan harta2 tu utk kerje dakwah.. Bukan dgn boikot secare teros meneros dgn menfwd email2 yg mengandungi kate fitnah laknatullah...

Wahai pembace keretamayat, bile nak bg komentar, pk dl isi2 yg nak ditulis... jgn maen hentam keromok je... Pk dl perasaan orang, gune ayat yg lembut, sopan cket, gune care NABI SAW klao nak tegur.. Tegur 2 satu care dakwah bkn? Jgn gne kate babi, sial, anak laknat, laknat ko, babi btol ke.. jgn, jgn, dn jgn... lebih2 lg terutame dkat ummat Islam.. Sbb ending dye, pengajaran x dpt, nasihat x sampai, yg dpt hanyelah, perpecahan.. Pecah belah.. Kite benci sesame kite.. Kite laknat sesame kite... Kite kutuk sesame kite! Aku bukan bgus sangat, tp klao kite ad kemusykilan, rujuk balik sunnah NABI SAW... Ap yg NABI buat, itu yg patot kite ikot... Bukan dgn care teguran yg kasar2 walaopun niat baik nak sedarkan mereka yg salah...

Coke, pepsi, jelas bende2 nie memudaratkan kte jgk.. Kecuali klao dlm keadaan darurat misalnye, kte gnekan coke dlm kuantiti yg cket sbgai ubat... Boleh, x salah... Misalnye klao kite kene sakit perot, petua orang tua kate, minum air coke cket...

Aku harap kite smue x bertekak hanye krn asbab bodoh.. Bile ummat Islam berpecah, bnyk pandangan yg lagha, bnyak pandangan yg sempit, sampai kte saling bergaduh, mestilah Allah murka... Sbb 2 gempa bumi bnyk berlaku dkt tanah Islam..... Klao ikot sains, yes, sbb berlaku perlanggaran plat2 bumi... tapi itu die terangkan mcm mane ia berlaku.. Ok? Ad paham?
Klao salah sile tegur aku.. Aku masih belajar... Baru habis spm... Dn aku berani letak name aku MOHAMAD IZZAT BIN MOHAMAD NASIM...

Wassalam..

Midkazen said...

Lg satu, aku sokong dgn tulisan2 yg ko sampaikan dkat pengguna internet(pengguna brngan yahudi)...

Teroskan, walaopun org 2 lempar kate2 keji dkat ko...

Sbb kola, aku skrg da jdkan surau kat tmn dagang sbgai rumah kedua aku! Asbab, ko terangkan dgn hadith2 NABI SAW, sunnah NABI SAW...

Midkazen said...

Wahai anonymous...

Fatwa mane ko dapat niE? Dr ulama mujtahid mane ko dpt nie? Boleh bg aku sumber yg ko dpt? Aku jgk nak tau...

Kte sbgai ummat Islam, ad sesetengah fatwa boleh diterima, ad sesetengah fatwa mendatangkan fitnah... Penah dgr x ulama yg menyebarkan fitnah? Penah dgr x hadith nie?

Dari Ali r.a. bhw Rasulullah SAW brsabda:
Nanti dlm wak2 tidak lama, datang kepada manusia suatu zaman, di mana agama Islam tidak tinggal kecuali hanya namanya saja, dan tidak ada yg tinggal drpd Al-Quran kecuali hanya huruf & tulisannya saja. Masjid-masjidnya cantik dan megah, tapi sunyi dari petunjuk. ULAMA MEREKA ADALAH YG PALING JAHAT DI ANTARA YANG ADA DI BAWAH LANGIT, DARI MEREKA (ULAMA) ITU AKAN MUNCUL BERMACAM-MACAM FITNAH, DAN FITNAH ITU AKAN KEMBALI KEPADA LINGKUNGAN MEREKA ITU SENDIRI (ummat Islam).
(Riwayat Baihaqi)

Jgn terime 100% fatwa yg dikemukekan... Selidik dl... Knp haram sedangkan kite masih gune teknologi yahudi utk sebarkan risalah2 Islamiah... Kite masih lagi berdakwah gunekan internet bkn?
Wallahualam...

Anonymous said...

kepada semua orang,
cek komputer masing2... pakai Intel ke tak?

ish ish yahudi tuhh... pegi tukar AMD sekarannnnnnnnnggg!! (erk... kompeni amarika la... sama la plak, tapi at least takde dlm senarai)

Anonymous said...

wahai sedare Hamka tolongle mereka2 yg x de adab kat sini.

dari aku setan@syaitan@anonymous (setankah aku?)

Anonymous said...

mari kita nyanyi ramai2:

[Bloodshed - Samarkand]

Dia antara debu, angin bersama
Pasir-pasir bertaburan di sana
Bersemadi langkah perjuangan
Bersaksikan kebenaran

Samarkand, kau tak terasing
Tindasan berlalu
Jiwamu satria

Walaupun getir di tempoh jua
Dilaluan sutera
Mengalir ketenangan

Titis darah, mensuci kekufuran
Mengerat rasa kasih padanya

Samarkand, kaulah pentas perjuangan
Indera alam, tertumpu padamu

Demikian kesetiaanmu
Perjuangan murni
Keagungan di jiwa
Samarkand, samarkand

Samarkand sebahagian dari kebangkitan

Samarkand, kau tak terasing
Tindasan berlaku
Jiwamu satria

Tak hiraukan kekejaman
Semakin tertekan
Iman makin terbukti
Samarkand, samarkand

Samarkand sebahagian dari kebangkitan
Samarkand sebahagian dari kebangkitan

---
A cakap: erk.... ape nyanyi2 nih? yahudi semua ni.... ish ish ish

B cakap: eh kan ada bait2 lirik yg macam nasyid tuh

A cakap: ish ish tak kira.. yahudi gak tuh... ni semua hedonisme...

Anonymous said...

Assalamu'alaikum

Ape la sume komen2 ni.Kecoh ngat.

Amik contoh sorang budak kecik ngan sekor anjing. Satu hari budak kecik (laki) tu pegi dekat satu lorong yg dia tau kat lorong tu ade sekor anjing yg suka gigit org.Budak tu dah tau sebnrnye tapi wat dono je dan pegi xbwk ape2 snjata.Dijadikan citer,budak tu kene gigit ngan anjing tu.Tak pasal2 pulak bapak budak tu pegi kat anjing tu N marah kat anjing tu.
Persoalannya siapa yg b'slh?Budak kecik itukah atau anjing yg suka m'gigit tu? Mstila budak kecik tu kan?! Pasal ape,dia dah tau yg kat situ ade anjing,apasal dia lalu gak kat situ.Pastu tak bawak ape2 lak tu.
Mcm tu jgk org Islam arini (sukati aku je wat tamsilan cam ni ek.Sori Bro. Hamka).Dah orang Islam tu sendiri yang langgar perintah Allah,sunnah Nabi SAW,kan Allah dah turunkan mcm2 bala.. Yahudi,zionisme,etc. Senjata yg dimaksudkan = iman & amal.Zaman nabi dan para sahabat,dua p'kara ni cukup t'jaga,maka nusrah@pertolongan Allah datang cash kat mereka.Cuba kita arini pakat ramai2 boikot dunia dan taat perintah Allah,cara Nabi SAW,takkanla Allah tak tolong kita umat Islam.Bknla nak cakap Allah b'gantung pd kita..taak.Tapi kejayaan saya dan tuan2 sume serta seluruh umat Islam adalah dalam mentaati sume perintah Allah,cara Nabi SAW.Xkan tak pernah dengar kata2 tu kot.Duk sibuk hentam sana hentam sini,ko punya takbiratul 'ula terjage tak??Ko punya tahajud bangun tak nangis untuk hidayat seluruh umat? Ko dengar azan soh datang semayang pn wat taktau je.
--moga2 ape yang ak tulis ak sendiri dapat amal dan tuan2 sume dpt manfaat,boleh insyaAllah?--

Dan kepada mereka2 yang dok kutuk Abg Hamka pulak,jage ko. Aku jumpe korang,ak tasykil ko kluar 3H.Jage korang.Go Bro Hamka!!Keep on ur writing

Bro Hamka,rindula nak bace post2@citer2 cam ape itu iman ke,pentingnya amal ke,kehidupan akhirat ke,azab kubur ke dan jugak selit-menyelit kisah Nabi SAW dan para sahabat r.anhum.Boleh wat tak insyaAllah?

-BAKALMAYAT-

Anonymous said...

Salah dan silap hamba mntk ampun kat Allah,mintak maap kat tuan2 sekalian.Mgkn ade maklumat yg salah.Teguran yg membina & membinasa diperlukan.

-BAKALMAYAT-

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Korg pakat boikot?
Aku nak boikot gak la.
Nak boikot amalan2 org munafiq.
So, target aku taun ni nak dptkan 40hari berturut takbiratul-ula.
Aku request Bro Hamka n korg semua doakan aku ye.

Ameen..

hamka said...

ha ha ha!

salam sayang semua..

terhibur betul aku bila baca komen korang semua..
makin sihat aku di buatnya kerana banyak tersenyum dan ketawa..

terima kasih..

nampaknya aku kena fitnah..
apa yang aku tak tulis korang cakap aku tulis dan letak hukum..,

baik korang publish nama dan mintak maaf, kalau tak hipokritler, tapi takpe, aku maafkan kau dan maafkan semua orang yang buat silap kat aku dengan harapan korang pun d buka pintu hati oleh Allah untuk maafkan aku..

lagipun aku tak nak jumpa korang di padang mahsyar sebagai musuh..

errr, aku nak melencong sikit..

siapa anak dara atau janda yang nak bermadu dengan seorang cikgu sekolah rendah bolehlah email aku, hantar resume..

lelaki ni ada masalah ..arghh(panjang cerita)

aku hanya tunaikan pesanan seorang sahabat..

Anonymous said...

saya mahu... saya mahu... errr cikgu tu dia suka fwd email2 BODOH/BABI tak?

kalau bukan jenis tu, OK la... tapi kalau perangai dia suka fwd email2 bodoh/babi... tak nak lah saya. eeeee geli tawww!!

ahaks ahaks....

Azlan Zed said...

er, kesimpulannya air coke tu beli ke idak..? hehe...

Anonymous said...

mana boleh beli... kan coke tu ada babi, tulang anjing dan sebagainya. tak boleh minum tuh.

ish ish... lagi satu harapan saya, supaya cikgu sekolah rendah itu tidak memakan babi dan tulang anjing yg ada dalam coke.

kalau syarat2 di atas lepas, saya terima dia lah.

Anonymous said...

dalam dunia blog, ada orang2 yg biasanya konpius denagn ape yg orang lain cuba sampaikan.

copy/paste jawaban hafizbar:

wahai makcik dan pakcik yg dah tua lagi nyanyuk... aku bukan cakap pasal fatwa boikot barang2/produk2 amarika-israyel.... tapi aku cakap pasal FATWA menyebarkan EMAIL FWD BODOH DAN BABI....iaitu HAROOM.

Anonymous said...

mari boikot:

senarai bende yg perlu kita boikot

Anonymous said...

Boikot atau tak boikot? Lebih berhikmah jika kita buat promosi beli barangan buatan orang islam. Macam negara kita buat kempen beli barangan buatan Malaysia. Org islam promosi barangan orang islam. Kaedah ini lebih berkesan dan bermaruah berbanding kita merendahkan atau berkempen boikot produk buatan orang lain sebabkan nak bagi laku barangan sendiri. Silap hari bulan kita dah sebarkan fitnah kerana tiada bukti yang boleh dianggap sahih. Ustaz aku cakap sangka baik tanpa bukti hukumnya harus sangka buruk tanpa bukti hukumnya haram.

Anonymous said...

(1)
النية الحسنة لا تبرر الحرام

Niat yang baik tidak akan menghalalkan yang haram.

(2)
Islam juga MENOLAK sama sekali konsep (Rujuk al-Halal wal Haram Fil Islam, hlm 36):

الغاية تبرر الوسيلة

Matlamat Menghalalkan Cara

(3) FATWA apa lagi nak aku bagi utk perbuatan meng-FWD-kan email PALSU lagi BOHONG secara jelas dan terang-terangan?

(4) ana sokong akhi perantau warsaw. serupa macam sape2 nak ajak non muslim masuk islam. tak kan la ko nak cakap kat dia (walaupon betul):
- kau ni sedar tak, ko ni kapir dan akan masuk neraka.
- kau ni musyrik, dosa besar. Allah tak ampunkan kau.
- blah blah blah.

sebaliknya, cakaplah (dan BUAT lah) perkara yg menunjukkan kebaikan Islam:
- Islam adil
- Akhlak mulia
- etc

sekian terima kasih.

Anonymous said...

salam...

DARIPADA Abi Ya'ala Syaddad Ibni Aaus (r) dari Nabi (s.a.w) sabdanya: "Orang yang cerdik ialah mereka yang membentuk dirinya selaras dengan agama, dan beramal untuk persediaan sesudah matinya. Orang yang bodoh ialah mereka yang menurut keinginan nafsunya dan berangan-angan, Allah akan melaksanakan segala cita-citanya". (Tarmizi)

sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,
Apa bila kita berikrar dalam ucapan/kalimah tauhid, maka 3 perkara kita kena buat selama kita hidup sebelum jadi mayat.

1. Kita tidak boleh mempersekutukan Allah swt.

2. Kita kena taat dan buat segala perintah Allah swt.
-dalam hal ini kita kena lakukan suruhan ALlah secara total.
-jgn taat ikut2 org
-jgn taat kaedah/cara sendiri
Lihatlah Al-Quran dan Sunnah

3. Kita kena tinggalkan segala larangan Allah swt.
-jgn tinggalkan larangan, ikut2 org
-jgn tinggalkan larangan, dengan kaedah/cara sendiri
Lihatlah Al-Quran dan Sunnah.

*apa die 'kentut'? = bau busuk yang datang daripada saya dan saya sangat tidak suka baunya apatah lagi kalau orang lain tercium baunya, saya akan sangat malu kerana apa?.. kerana saya kurang sopan/kurang adab dalam melakukan jenayah senyap 'sakit hati' dan 'kurang ajar' kepada orang tersebut.

*apa die 'babi'? = haiwan yang diharamkan oleh Allah swt.

*apa die 'dosa'? = umpama najis yang berbau busuk.

maka, kepada sahabat2 sekalian, tolanglah jgn 'ken***' di dalam blog saudara hamka, tak manis dan tak elok.
tetapi adalah hak saudara hamka untuk'ken***' seseni mana sekalipun kerana inikan blog die..!

elakkan menggunakan perkataan yang kurang adab seperti 'b***/bo***' kerana ianya tidak mesra pelanggan.
pls..lah kerana ianya akan mendatangkan dosa pada mata yang menbacanya sebab akan datang perasan benci dan tak puashati..

Dan apabila ramai2 pengunjung blog telah tersapu dosa pada mata dan hati.. akan terjadilah seperti 'tahi yang bernajis yang kering, telah ramai-ramai antara kita seronok main calit-calit, baling-baling, maka tersebarlah bau busuknya ke merata-rata tempat.' seronok ke main2 dengan najis jawap!! sendiri ingat.

-dan saudara hamka, cara taharah najis berat kat blog anda..tugas anda..
mungkin 7 kali linangan airmata pada solat tahajudmu pada masa khuruj 3 hari bulan nie.. + 1 kali doa nangis-nangis kepada kami sahabat yang selalu ziarah ke rumah anda 'Kereta mayat'... mohonlah hidayah buat kami semua ya!

-nas

MDM FARAH FAIZURA said...

aku boikot email2 dan sms forward.

menyemak inbox aku jek.

Anonymous said...

leh tak ko buka cite pasal rasuah plak..yg smakin mnjadi2 skunk ni...dr yg mnjadi tonggak negara sampailh pd mereke yg xde ape2 ni..cuba ko hujah kn sikit bab2 `angkat bakul sniri ni`..

Unknown said...

ramainyer nama anynemes..heheh..kan cantik pakai nama sendiri..

ps: buleh ke komen lapan juta kali...aku memang suka menyemak di ruangan pengkomen walaupun di tanggan ke namblas juta skalipun..heheh..

Anonymous said...

hamka... mari nyanyi sama2 dgn aku:

Berikanlah aku nafas
Dapatku menyambung nyawa
Moga ku ungkap semula masa
Masa nan lalu mengajar aku...
sederhana

Biarlah aku mencoba
Dapatku mengenal rupa
Masa ku melangkah mula masa
Dapatlah aku
Hidup.. hidup semula

Semalam sembunyi yg dulu
Kelmarin menanti hari ini
Setiap malam, menanti siang
Terlindung mentari, Gerhana sang bulan
Warna suram maya, gelora maya

Terlihat sembunyi yg dulu
Menangis menanti hari ini
Setiap masa menunggu waktu
Bersinar mentari, Bercahaya rembulan
Warna pilu maya, terlihat wajah

Kesan cinta lalu, menangis diri ini
Sesal aku meniti hidup
Berilah ku nyawa, masa merawat luka
Kembali ke arah bermula.

Anonymous said...

hampeh... asal aku taip hamka plak ni....

silap2.. atas tu bukan hamka, itu aku. haram tul... typo.

Anonymous said...

Fu-yooh(iklan yahudi),, banyaknya komen boleh buat buku dah nie. Aku bukan pandai atau nak memandai tapi orang yang jahil pun dapat paham agenda boikot nie.:nie yang aku paham la dlm bentuk soalan: 1)Dalam dunia sekarang ade berapa agaknya steyen minyak yahudi??
2)Ada berapa banyakah makanan segera diseluruh dunia milik yahudi?
3) Ada berapakah syarikat-syarikat yang join dgn orang yahudi?
????????????
Bayangkan berapakah mereka dapat keuntungan dalam setiap saat
didunia nie?
nak biokot ke? rasa-rasa kalau 50 atau 80% rakyat Malaysia biokot ade efect ke?
Kalau biokot tak de ke yang terkena kat orang islam sendiri?
Belilah mana yang perlu sahaja jgn lakukan pembaziran, ayam goreng kunyit lagi best dari ....

Tepuk dada tanya Iman. Jgn tanya aiman sebab dia tak kisah.

Semoga cepat sembuh Bro..Amin.

Midkazen said...

Kali nie, komen blog Hamka capai record paling bnyk(aku rase la...) hehe.. Sbb bincangkan isu yg aku pun panas jgk... Terutame boikot dgn msg FWD... Smue komen2 nie memang aku rase da boleh wat buku, siap jd tesis 2...

Tp sempene memperbanyakkan komen dan memeriahkan komen, ap kate kite memperbanyakkan pahala dgn memeriahkan iman kite atas usaha iman & amal... Jom kite ikot sunnah nabi dlm ap jua bentuk perbuatan... Bnykkan baca buku hadith & fadhilat amal... Katekan xnak pada boikot! Chewah... Hehe..

Dakwahlah dari pintu ke pintu, lorong ke lorong... Walaopun dihina, dikeji, dilempar kate2 kesat, kite nekadkan hati kite utk menyampaikan amanah & pesanan dari Allah SWT & Nabi SAW kpd jiran tetangge, sahabat handai, & saudare mare kite... Nescaye, bantuan dari Allah tidak akn putus... Itu janji Allah...

Bukan dgn care boikot, kte dpt menguatkan iman kite... X gitu Hamka?(aku minx maaf sbb fitnah ko gune ayat kesat, tapi ko copy/paste pun ubah cket la.. diharapkan)...

Doakan aku utk klua 3 hari nanti, 20,21,22... Ni kali pertame aku klua... Doakan aku supaye istiqamah utk berdakwah... InsyaAllah, mungkin ad diantare rumah korang, kami ziarah... InsyaAllah...

Midkazen said...

Aku rase(lg), hamka dan hafiz dari orang yg same... hehe... Jgn kantoi bang... Sbb tapak tangan pun kongsi... Care huraikan pon same... Hehe... (Ni andaian je, klao terfitnah mintak maaf)

Anonymous said...

aslamualaikm bro hamka!!!
hahaha ya allah...
lame gler tak masuk blog nie...
jenuh gk nk review balik entry lame..
hehehe kakak baru kahwin..
kene tlg2 siap barang2 and kemas2 rumah...
hahaha dah dapat abg ipar lah..

sorry lame tak jenguk...
still ingat kat blog nie lah!!
by the way..
kim salam kat kak____ and anak2 bro keyh??
hehehe

-budak shams-
dah lepasan spm nie..
dah abis skolah..
takkan nk gune nick name skolah lagi ek??
ke camne??
hehehe
wassalam..

hamka said...

he he he..

aku dan hafizbar adalah orang yang berlainan.., mana boleh kalau dia sama dengan aku, kira hensemler dia.. he he he

blog aku yang paling ramai komen dalam post " apa ada dengan cinta" 100 lebih , boleh chek tengok..

rupa-rupanya aku pernah tulis [pasal baikot ni dulu dalam post "bagaimana hilangakn menangntuk;

aku copy/paste sikit..

***

Ada pulak golongan yang perasan bagus dan merasakan bahawa dia adalah penganut setia apabila forward email hari-hari….

Segala berita yang dapat dari email terus TELAN dan forward-forward..forward!!!

Oh makanan ini haram-forward

Oh makanan ini halal balik-foward

Oh Kiamat dah dekat, kena simpan gula setahun…-forward

Oh Dato K dan CT adalah sepasang kekasih -forward

Oh kalau tak forward ni akan mati dalam 7 hari, nasib baik cepat forward-forward

Oh Orang cina nak bunuh org melayu-forward

Oh Forward kan ini kepada 7 orang dan anda akan bahagia-forward

Oh Parti tu parti kapir-forward

Oh emailkan kepada 100 org dan akaun anda akan bertambah-forward

Oh forward melalui emal adalah dakwah-forward

Forward-forward..forward!!! sampai jadi mayat...!!

Orang macam gini yang tak selidik dahulu semua berita dan TELAN sajer…adalah berada dalam bahaya, sebab bila nak mati kelak setan akan datang dan menyamar jadi org alim/ustaz/ ulamak yg korang sanjung…dan cakap kat korang bahawa ugama islam tu salah, Nabi penipu dan sebagainya..masa tu tentu korang rasa nak forward bukan?

Dan korang akan mati dalam keadaan kempunan tak sempat nak forward berita tu..yg membuatkan korang terkeluar dari islam, ..oh..

Ini banyak berlaku kerana la ni setan baru buat usaha 10% dan korang dah percaya dengan semua berita yang karut marut 100%..masa nak mati kelak, setan akan buat usaha 90% untuk murtadkan korang, setan akan menjelma jadi arwah nenek korang atau mak bapak korang atau siapa sajer yg korang akan percaya..dan cakap..matilah dalam ugama yahudi, itulah ugama yg membawa kau masuk shurga!!! kalau iman korang kuat jer yg boleh menafikan 'email' setan tu...

Nak forwad? Boleh ni alamatnya…
www. Neraka.jahanam.forever.com…isk..isk…!!!

Ingat..jangan rosakkan masa depan korang!!!

Akhir kata.. kalau nak berjaya dunia dan ahirat, role model kita tetap Nabi SAW dan sahabat RA …malahan ustaz, ulamak dan mufti untuk berjayapun, tetap kena ikut mereka..

Seorang mufti yg hebat dia punya fatwa, untuk berjaya di dunia dan akhirat, mesti kena buat usaha atas iman dan amal..

Seorang hafiz yg dah hafal 30 juzuk Al-Quran, untuk berjaya di dunia dan akhirat, mesti kena buat usaha atas iman dan amal..

Seorang kaya atau miskin untuk berjaya di dunia dan akhirat, mesti kena buat usaha atas iman dan amal..

Seorang engineer atau siapa sahaja, untuk berjaya di dunia dan akhirat, mesti kena buat usaha atas iman dan amal..

Seorang penulis blog atau penulis buku ugama yg hebat, untuk berjaya di dunia dan akhirat, mesti kena buat usaha atas iman dan amal..

Pendek kata: semua orang kena buat usaha atas iman dan amal…AKU PUN!!!!

Anonymous said...

sukati je nk meng setan dan men dewakn org..

rela ke jd penyumbang beli senjata utk bunuh saudara kite di palestin??
mari kita boikot zionist!!!!

hamka said...

jom!
(saje nak cukupkan 90 comment.. he he)

Anonymous said...

KAWE TAK PUEH ATI ARR PASAL NO KAT TAPAK TANGAN KO TU..APE KO INGAT TU MAIN2 KE..BETULLAH ADA NO 18 KAT TANGAN KO PUN AKU NAMPAK CUME TAK JELAS JERR..APE AR KO NI,,AKU TAK PKAI LENSA MATA PUN BLEH NAMPAK ...KO JANGAN KELIRU.TAK PERCAYA PEGI JUMPA MANA2 USTAZ YANG LEBIH TERRA DARI KO AND ASK LA ADA NAMPAK TAK 18 TUUU

Anonymous said...

Huahahah...
kalo ko ader problemo d amo bikini lg contact aku asap walopon aku x smoking & x pnah2nye knal ko...
aku pon xbley blaa aa org maen ikut sske ati nih...x pyh aku paraphrase blk sume bende yg ko dh tulizz..agreed.

;)

Anonymous said...

salam..just want to give my personal opinion about boycott thingy..
saye boikot brgan zionis by any means dan yg termampu
why?
so that on Judgement Day, sy telah berlepas diri dari menolong org kafir membunuh muslimin kat palestin, iraq etc. Saya dah cube yg terbaik utk tolong saudara2 seakidah saya, yg menyembah Tuhan yg Esa,yg mana Rasul kami adalah Muhammad,yg mn solat menghadap kiblat yg sama. So tell me, how can we help the brothers n sisters apart from donation and du'a? nak berjihad ke sana? erm, possible ke?
btw, Nabi x boikot org yahudi tp Nabi ade perangi dieorg dlm perang Bani Nadir, Khaibar bile secara terang-terangan org yahudi nak bunuh Nabi dan belot mase perang Ahzab? And satu dunia nampak zionos duk bunuh org palestin skrg, kalu betul kite sayang ummat, takkan kite tak rs sedikit sedih pun tgk mak hilang anak, bapak kena masuk penjara, rumah dieorg kena roboh? Kite shj x mampu nak perang the kuffars.basically coz kite x bersatu dan pentingkan diri dan kekayaan negara islam hanya utk negara itu shj bukan utk negara islam yg lain walaupun hakikat emas hitam yg byk kat negara dieorg adalah milik Allah semata. and the solution to this is dakwah. dakwah kene buat tp at the same time boikot mane yg mampu.Allah takkan beri kemenangan kpd kaum yg x berusaha mengubah keaadaannya.janji always ingat, kite boikot lillahitaala.moga Allah menerima amal kite walaupun sedikit. Apalah sgt minum n mkn brand kampung kalu nak compare dgn brgan Zionis lain?sedangkan saudara kite kat palestine tu kebuluran. umat islam skrg dah masuk u ramai, profesional blake..kan lebih baik kalau kite sndiri yg cipta brand muslim kita sendiri spy kite xyah bergantung pd yg kafir.sekurang2nya kite gune ilmu kite ke jln Allah. byk lak tulis..moga bermanfaat

hamka said...

terima kasih korang semua yang sudi mengomen..

aku tak kata haram korang nak baikot..

tapi alasan tu biar 'selesa' sikit..

he he he

terima kasih!

ps: sajer nak cukupkan 100 komen (lagi 6 )

Anonymous said...

Pd Ana x slh kita memikirkan sesuatu kejadian sebagai bukti kekuasaan ALLAH...MUNGKIN FAKTA TTG 99 NAMA ALLAH ITU BLH MENDEKATKAN DIRI S'ORG HAMBA KPDNYA


Allah dah dekat cuma tak kenal je,nak kenal tu yg payah tu

Anonymous said...

ok, setuju!

lagi 4!

Anonymous said...

Salam.. -salah satu usaha untuk comments ke-100

ISRAELI EMPIRE COLLAPSE IN 2022
EMPAYAR Israel musnah pada tabun 2022? Ini lah persoalan yang menarik saya membeli buku ini. Malah semasa masih di dalam kedai buku lagi, seorang rakan berbangsa Cina bertanya di mana saya mendapat buku ini. Saya menunjukkan bahagian 'RELIGION' dan dia turut membelinya. Seperti yang tertulis di kulit belakangnya, a rare book, buku ini memang asing. Ia ditulis berdasarkan pemerhatian Bassam Nihad Jarrar, seorang aktivis Islam dari Ramallah, Palestin yang diusir oleh kerajaan Israel pada 1992 bersama beberapa rakan seperjuangannya. Semasa dalam buangan di sebuah kampung di selatan Jordan , beliau terfikir untuk menulis buku yang berkisar kepada Surah Al-Israa' iaitu surah yang ke-17. Ayat keempat hingga kelapan surah ini bercerita mengenai Bani Israel. Pada ayat ketujuh, sebahagiannya membawa maksud



"...dan apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan) yang kedua, (Kami datangkan orang-orang lain) untuk menyuramkan muka-muka kamu dan mereka masuk ke dalam masjid, sebagaimana musuh- musuhmu memasukinya pada kali pertama dan untuk membinasakan sehabis-habisnya apa saja yang mereka kuasai. "



Berpandukan tradisi, buku sejarah, hadis, tafsiran kontemporari dan kiraan matematik berasaskan angka 19 dalam Al- Quran, penulis membuktikan kerajaan Israel yang kedua hanya wujud pada tabun 1948. Kerajaan yang pertama adalah kerajaan yang diperintah oleh Raja Nabi Sulaiman A.S. Selepas kewafatan baginda pada tabun 935 BC, kaum Bani Israel tidak lagi mengikuti ajaran Kitab Taurat. Mereka membuat banyak kerosakan dan salah laku. Lantaran itu, mereka dihukum oleh kekalahan kepada beberapa kuasa besar seperti Rom , Egypt , Assyria, Babylon dan Islam (semasa zaman pemerintahan Khalifah Umar Al- Khatab ). Banyak percubaan untuk menubuhkan kerajaan mereka semula tetapi semua usaha itu gagal sehinggalah pada 1948. Penubuhan Israel pada 1948 bertepatan dengan ayat keenam yang bermaksud



"Kemudian Kami berikan kepadamu giliran untuk mengalahkan mereka kembali.. "


Pada tahun 1950, kerajaan Israel memperkenalkan Law of Return, untuk menggalakkan Yahudi yang bertebaran di seluruh dunia kembali ke tempat asal mereka. Sejak itu, penduduk Yahudi di Israel meningkat dengan mendadak. Ini dijelaskan dengan ayat ke-enam yang seterusnya bermaksud,



"... dan Kami jadikan kamu kelumpuk yang lebih besar"



Dalam ayat ini juga memberi gambaran Yahudi yang ada sekarang menjadi lebih ramai kerana terdiri daripada pelbagai bangsa dari seluruh dunia yang menganut agama Yahudi. Allah juga berfirman,



"...dan Kami membantumu dengan harta kekayaan.."



Ini menepati situasi Israel sekarang yang menjadi sebuah negara tentera kuat kerana bantuan kewangan dari luar. Sebagai contoh, pada tahun 2001, Amerika Syarikat dan Israel menandatangani perjanjian bersama yang melibatkan bantuan ketenteraan bernilai USD 2.4 billion setahun.



Perhatikan juga ayat keempat yang bermaksud,



"...Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan di muka bumi ini dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan sombongan yang besar"



Bermakna, Bani Israel membuat dua kali kerosakan dan menerima dua kali hukuman. Sekiranya kerosakan pertama dan hukumannya berlaku selepas kewafatan Raja Nabi Sulaiman (A.S.), bagaimana pula dengan kerosakan dan hukuman yang kedua? Buku ini berhujah bahawa Al-Quran memperkatakan tentang kerosakan dan hukuman yang kedua tetapi tidak bercerita dengan terperinci mengenainya. Justeru, penulis mengajak pembaca memikirkan mengenai apa yang berlaku di Timur Tengah sekarang- pembunuhan dan penyembelihan beribu- ribu Muslim yang tidak berdosa atas nama memerangi pengganas - adakah boleh dianggap sebagai kerosakan dan salah laku mereka yang kedua? Sekiranya ini dianggap sebagai kerosakan yang kedua, bilakah hukumannya?



Kajian yang mendalam berdasarkan formula matematik oleh penulis mendapati penubuhan Israel pada 1948 akan membawa kepada pelbagai kerosakan selama 76 tahun. Ini bermakna kaum Israel akan berakhir pada tahun 2022!



Buku ini mempunyai dua bahagian. Pertama, mengenai interpestrasi surah AI- Israa' yang juga digelar Surah Bani Israel. Kedua, interpretasi numerikal dalam ayat ini yang selari dengan interpretasi bahagian bertama dan ditambah dengan beberapa bukti matematik yang mengejutkan.



Bahagian pertama mengandungi sepuluh bab, antaranya mengenai jatuh bangun kaum Bani Isreal serta tarikhnya mengikut tahun bulan (hijrah) dan tahun matahari (masihi); kerajaan kedua yang disebutkan dalam Al-Quran; hukuman dan ganjaran Allah S. W. T.; kemasukan Yahudi dan Kristian ke dalam agama Islam; pengusiran Yahudi daripada Madinah; hari kiamat dan persoalan samada Yahudi yang ada sekarang adalah di kalangan bani Israel yang asal atau tidak?



Bahagian kedua mengandungi dua bab yang menghuraikan formula alphabetical mathematic dalam Islam secara terperinci. Bagi pembaca yang belum pernah mendengarnya, alphabetical mathematic adalah kiraan yang dibuat berdasarkan huruf dalam Bahasa Arab. Ini boleh dilakukan kerana setiap huruf dalam Bahasa Arab mewakili nombor tertentu. Pembaca pasti mendapat pengetahuan baru bila menelaah struktur matematik berasaskan angka 19 dan melihat bagaimana penulis dapat mengira usia kerajaan kedua Israel iaitu 76 tahun. Kiraan ini juga berdasarkan buku yang ditulis oleh beliau sebelum ini, The Miracle of Nineteen Between the Backwardness of Muslim and the Perversities of Impostors. Penulis juga menggunakan syarahan penulis terkenal, Muhammad Ahmad Al-Rashid mengenai 'Orde Dunia Baru' sebagai rujukan utama. Bagaimanapun, penulis menegaskan bahawa tulisan beliau bukanlah satu ramalan kerana Islam melarang sebarang usaha meramal sesuatu. Buku ini sekadar satu pemerhatian dan terpulang kepada pembaca untuk meyakininya atau tidak berdasarkan bukti dan fakta yang dikemukakan.



Apa yang diharapkan oleh penulisnya, agar buku ini dapat meningkatkan moral dan memberi motivasi kepada umat Islam untuk bertindak menangani keadaan. Penulisan buku ini adalah sebahagian daripada usaha membongkar rahsia Al-Quran dan menaikkan semangat umat Islam. Buku setebal 98 mukasurat ini diterbitkan pacta tahun 2002 dan dijual dengan harga RM12.50 senaskah.

-Ejulitaishah

hamka said...

ha ha ha!
best..

lagi 2!

Abu S.H said...

lagi satu!

hamka said...

DENGAN INI AKU MERASMIKAN KOMEN YANG KE SERATUS..

MAKA OLEH KERANA AKU SENDIRI YANG BERJAYA MENCAPAI TAHAP 100 KOMEN, MAKA AKU AKAN BELANJA DIRI DAN KELUARGA AKU MAKAN NASI KFC HE HE HE..

PS: tak makan nasik ke?

Abu S.H said...

aku yg 'tolong' ni tak dapat apa2 ke?
chickie meal pun jadik lah..

hamka said...

tak leh!!!!!

hanya pengkomen ke seratus sahaja.

pengkomen ke 101 dan ke atas, walapun ke 900 tak akan di layan

harap maklum

ps: sebarang komen mengomen tidak akan di layan
(he he he)

MIddkA1 said...

Kerek seh Hamka... Tau la taiko besa kat sini... Taika, blanjela gua KFC skali... Gua pengkomen no 1 pe?? hahaha

Anonymous said...

Assalamualaikum....

Nak komen jugaklah walaupun yang ke seratus lebih...

Bagi aku, dalam isu boikot ni ada beberapa perkara yang kita kena faham..

1) Kita boikot sebab apa?

Kita kat Malaysia ni mungkin tak nampak apa yang terjadi kat Palestin atau kat mana2 tempat lain yang umat Islamnya disakiti dan dizalimi. So kita rasa seolah2 tak perlu kita boikot..

Aku pernah dengar seorang ustaz ceramah bahawa inilah antara ghazwatul fikr yang sbnrnya cuba dibawa juga oleh musuh Islam: Pemikiran "Mind Your Own Business". Negara hang, lantak hang lah. Negara aku, aku jaga. Kita dipisahkan pemikiran kita oleh faktor geografi dan sempadan negara sampai apa yang berlaku di negara jiran pun ramai yang buat derk je.

Dalam hal boikot ini, kebanyakan ulama' termasuk Prof Dr Yusof Al Qardhawi telah keluarkan fatwa/arahan supaya diboikot barangan2 Yahudi semana mampu. Diaorang yang keluarkan fatwa ini, tinggi thiqahnya (integriti), sangat kuat kefahaman agamanya, dan kita tahu mendalam pula kajian2 dan perbincangan2 mereka sebelum mereka keluarkan fatwa..

Korang tanya:
Takkan ulama'2 ni tak terfikir yang di dalam bisnes orang yahudi tu, terlalu ramai pekerja orang Islam yang mana kalau kita boikot, mesti terkesan kat orang Islam jugak?

Aku tolong jawab:
Dalam menentukan hukum Fiqh, ada beberapa kaedah yang boleh digunakan, antara lain adalah menggunakan Kaedah Usul Fiqh. Dan dalam kaedah Usul Fiqh ini, ada satu kaedah di mana kita "membenarkan kemudharatan yang kecil untuk mengelakkan kemudharatan yang lebih besar". So dalam hal ini, MUNGKIN ulama' ini berpendapat kemudharatan yang dialami Umat Islam andai terpaksa dibuang kerja kerana kompany nak bankrup sebab diboikot adalah kecil jika dibandingkan dengan kemudharatan jika umat Islam berterusan dibunuh oleh senjata2 yang dibeli hasil daripada penjualan barangan kepada Umat Islam jugak.At least kalau korang kena brenti kerja sebab kompany bangkrup korang boleh lagi jual goreng pisang atau tanam jagung, tapi kalau korang kena bunuh, korang yang kena tanam.....

Aku tak pasti samada mereka gunakan kaedah ini untuk buat keputusan tersebut, tapi aku gunakan kaedah ni untuk meyakinkan aku supaya terus mengikut fatwa yang dikeluarkan ulama2 thiqah ini, yang Rasulullah iktiraf sebagai pewarisnya.. Sekurang2nya nanti kalau Allah soal aku di akhirat, aku boleh (aku harap aku boleh) jawab bahwa aku telah berusaha ikut apa yang difatwakan oleh ulama' yang diyakini thiqahnya. Inilah apa yang mampu aku buat sebab aku takdak ilmu yang mendalam seperti yang mereka ada.....

2) Apa yang nak di boikot?

Islam ini sangat mudah. Tak perlu disusah2kan. Tak perlu jadi macam Bani Israel yang bertanya 1001 soalan tentang lembu yang disembelih...

Bagi aku, SETAKAT MANA MAMPU, boikotlah. Kalau korang boleh beli ayam goreng kat pasar malam yang dijual oleh orang Islam, harganya RM1.5 seketul, sebab apa yang korang ngengada nak beli ayam kat restoran makanan segera yang berasal dari negara penyokong Zionist yang harganya hampir RM2 seketul? Rasanya sama jer lah!

Ekonomi kita skrgni memang tak dapat tidak akan terlibat dengan puak2 tu (puak2 yang menyokong Zionist). Diaorang control root supply. Yang tu mungkin kita takleh buat apa.

Kalau korang nak boikot Intel and AMD sampai taknak guna langsung komputer sampai korang anak beranak jadi kurang cerdik (kalau aku sebut BODOH nanti ada orang marah), bukanka satu tindakan yang kurang cerdik? Hakikatnya: KEHIDUPAN KITA HARI INI SEMEMANGNYA DIKUASAI OLEH BARANGAN DARI PUAK2 ITU! (Disclaimer: Ini bukan ayat berbau jeritan. Ia hanya sekadar penambah perisa untuk menghilightkan point aku)

Dalam Usul Fiqh juga ada satu lagi kaedah: "Kalau Tak Boleh Buat Senmua, Jangan Tinggal Semua".. Korang memang tak mampu nak boikot semua benda yang dihasilkan oleh puak2 tu kerana ada diantaranya sudah jadi keperluan kehidupan semasa tapi dalam masa yang sama, jangan tinggal terus usaha memboikot! Sebab itulah sahaja antara daya yang kita ada.Benda2 yang tak perlu, tak payahlah korang beli. Ataupun benda2 yang ada alternatif yang dibuat oleh orang Muslim, gunakanlah ia...

Niatkan bahawa inilah seciput daripada sumbangan yang aku mampu nak bagi untuk Islam.. "Aku nak dakwah segan dan malas. Aku nak gi masjid, payah sebab bini selalu menggoda aku.Aku nak bagi sumbangan RM10juta kat masjid lagi lah payah sebab hutang aku kat member aku RM10 pun dah 3 tahun aku tak bayar.Inilah sumbangan aku yang aku boleh buat". InsyaAllah kalau korang betul2 ikhlas dan istiqamah, Allah akan terima juga amalan korang tu walaupun sedikit dan moga2 amalan tu juga boleh mengangkat martabat korang di depan Allah...

P/S: Aku pun tak suka email2 yang FWD ni.. tapi mungkin boleh elakkan dari guna perkataan @#$$^& kot. Peace!

Ciaous

Assalamualaikum

hamka said...

peace..!

ok, 105 dah cukup kot..

Anonymous said...

aku mmg x ske fwrd² nie..tp salah ke kalo nak memboikot?
kalo kte x ske seseorg t krn stu asbab..kte akn cube jauhkan diri dari diorg or kirenye cam boikot..so slah ke kalo boikot isrel nye brng?sekurang² nye kte mengubat hati dan memberi semmgat pd plestin dan negra² yg ditindas dan kte prihatin dgn rkyat negar islm yg lain..
kte boikot sekadr yg termmpu dan x menyusahkan diri kte...
melampaule sampai internet pon nak boikot..maksudnye YANG TERMAMPU...
yg mencarut mcm² tu cam x puas hati je org x sokong dier...aii..x kan smp nk melatah kot..rilex arr..
kalo tgk² balik pandai nye putar belik kn..huhu~

hamka said...

107!

aku harap kau dah baca semua komen.. terima kasih kerana mengomen..

ibnu_umar said...

salam.. hamka, lama aku tak masuk blog kau ni.. bila masuk best plak baca entry ni..

ape-ape pun komen-komen mmg sangat banyak sampai tak larat aku nak baca semua.. aku baca yg atas, pastu aku baca yg bawah.. yg tengah2 sori aku skip..

tp komen ustaz rock mmg best.. hidup ustaz rock

hamka said...

aku ingat, kau yang suka "makan nasik".

antara pengkomen terawal di blog ini,

ingat dah jadi mayat..

terima kasih
:)

ibnu_umar said...

owh bagusnya ingatan engkau wahai encik hamka.. ni mesti kau banyak makan 'kismis bijak' keluaran ustaz apetah hafizbar suro boikot.. heheh (lawak tak jadi)

sori laa aku lame tak menjejakkan kaki ke blog kau pasal akhir2 ni aku sibuk belajar dengan mayat sambil mengorek2 isi perut dan otak mayat-mayat itu.

ape2pun selamat maju jaya wahai encik hamka dan semoga Allah merahmatimu selalu, amin.

hamka said...

he he he,..

nanti jika ada cerita menarik ketika kau korek mayat, ceritalah kat sini

boleh kita kongsi

:)

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=I5tDDkvXSI8

Anonymous said...

Assalamualaikum
ermmm hangatnye isu yang dibincangan...apapun sy di sini ingin mengeluarkan sedikit pandangan yang datangnya dr hamba yg sgt lemah ni ...bkn kata boikot lah israel...tp...dr apa yg sy dgr skang ni...brangan israel yg kita beli akan disalurkan ke sana bg menampung persiapan serangan mereka ke atas negara islam...kita tk boleh percaya 100% ataupun tk percaya langsung..apapun langkah yg perlu diambil ialah berjaga-jaga....oleh itu utk rase lbh selamat belilah produk keluaran islam...

hamka said...

Baik encik...
:)

Anonymous said...

Boikot je suma produk kafir laknat ni...

Ingat produk depa ni halal ke..!!

Roti high 5 ada babi, kasut, gardenia, sunsilk, dove, sabun2 sume ada babi... Depa ni memang tak hormat Islam langsung...

Skang dah belambak produk Islam kat pasaran...

BOIKOT SUME PRODUK KAFIR....LAKNAT..!!!

hamka said...

BAIK TUAN!!!!

Anonymous said...

salamx..

h0h0 x salah kalu nak boikot.. korang nak boikot boikot je la.. ..

boikot la smp korang jadi mayat... hahaha

ape aku nak kate sini .. aku xboikot ape2 cume xsuke kalu xsuke jgn ckp boikot ye dak?

tak ke bodo salah penggunaan bahasa.

pasal email2 foward2 ni kadang2 ade betul gak tp kalu dah melampau2 semak inbox smp aku xlarat nak click satu2. kalu line malaysia ni laju xpe. ni slow. tu pon korang nak boikot gak ke? huhu.. xnak ke.. boikot la wei kasi laju sket..

lagi korang boikot barang2 kapir ni, lagi kapir suke korang xtau ke?
huhu tu la care depa menyesatkan korang2 ni yang akal pendek.

nak beli, beli je, wat pe nak ikot orang kate.

orang suh ko rogol sebelah umah ... ko ikot ke?

ape mende aku carut ni..

tah la saje bosan2 sebenarnye cari gambar org kena bunuh kat google leh lak jumpe blog mayat ni.. best gak membace.. leh wat tatapan sebelom aku tido

hamka said...

gambar kena bunuh!

ngerinya!

rossees said...

assalamualaikum..tiba2 rase nak komen lepas baca banyak komen.. tiada orang yang 'perfect'..tidak perlu nak komen orang lain banyak2..tak perlu nak 'compare' syaitan/setan, minah/mamat forward dll yang mungkin bersifat negatif.. tengok sahaja diri sendiri.. tak perlu nak membenci/memboikot sesiapa.. nak tengok Islam yang indah usah tengok 'penganut Islam' sekarang.. yusuf Islam pun tertarik dengan Islam selepas mengkaji Qur'an (tidak ada orang Islam yang memperkenalkan Islam kepada dia).. ustaz/ustazah tak semestinya betul..syaitan pun goda mereka juga..kesimpulannya, hiduplah cara Islam yang sebenar ikut perintah Allah, rasul dan Qur'an dan sentiasa muhasabah diri sendiri..'you posses a diamond called Islam, don't hide it away, share it with others'

hamba arrahman said...

assalammualaikum...

nampaknya topik ni menimbulkan banyak comentar..ada yang pro dan kontra..
inilah adalumrah biasa kerana kita manusia berasal dari latar belakang yang berlainan,cara berfikir yang berlainan,jantina yang berlainan dan bermacam2 yang berlainan.
kembali pada topik yang dibincangkan bab boikot tu bila baca rasa nak berkongsi pendapat sikit.
dalam masaalah hukum berboikot ni ulama banyak berkhilaf pendapat so maknanya perkara ni perkara khilaf.
bila perkara itu khilaf takperlulah kita bertenkar sehinga terkeluar kata2 atau pangilan2 yang mencerminka diri kita bagaimana...
pada saya bagi sesiapa yang berpendapat berboikot itu wajib silalah berboikot dan jangan menyalahkan orang yang tidak berboikot.
begitu juga orang yang tidak mahu berboikot ikut suka merekalah.. dan takperlu memperlekeh orang yang berboikot.
masaalah ini masaalah furuk yang tidak menjejaskan akidah kita sebagai orang islam..
sekarang ni banyak lagi perkara2 yang usul perlu kita bincangkan tapi bila kita sibuk dengan benda furuk kita akan lupa dengan benda usul..
dalam agama islam ada bab aulawiat
(keutamaan)...
jadi kita sama2 fikirkan lah tentang perkara yang lebih aula kita fikirkan..
umat semakin jauh dengan perintah allah dan sunnah nabi saw,manakala kita sibuk dengan perkara remeh-temeh yang kadang2 kita pun tak paham dengan apa yang kita bincangkan itu...
sekian mohon tunjuk ajar....

hamka said...

barisasourire

waikumusallam
:)

----------
hamba arrahman

anda betul!

Anonymous said...

Assalamualaikum...disini ana sertakan satu laman yg menghina Islam..Ana tidak tahu saluran yang sesuai untuk membuat aduan tentangnya..harap ada yang membantu..sama-sama kita membela Islam...http://kebohongandariislam.wordpress.com

Anonymous said...

hi.. aku johar..
xde account..mls nk create account..
hahahaha..
bodo3!!!

kdg2 fatwa2 ulamak2 ni bkn btl pn..mcm guru aku ckp..fatwa mnnjukkn iman lemah..

fatwa terbaik adalah dari nabi sniri..xpaggey fatwa..kte panggey hadis,sunnah n kisah..
ps2 sahabat..ps2 tabiin..ps2 tabi tabiin..

dah terang lagi bersuluh..
nabi xwt boikot2 ni..
boikot2 ni tertib kafir quraish r sayang oi..nabi xaja ini mcm..

tp kalo dh ade brand2 owg islam..haruslah kte bli kt dia..TAPI!!!xde TERM BOIKOT BISNESS OWG LEN DLM ISLAM YG SUCI NI!!!

gua bkn nk ckp pe r kn..
fatwa mnnjukkn iman lemah..

CONTOH

if kte blk zmn nabi n sahabat..laki ngn pmpuan (bkn mhrm) xbley b'sntuhan..salam dll..HARAM..

tapi..

fatwa qardhawi kate bley utk zaman ni..nk elak jatuhkn air muke owg yg nk slm 2..cm2 r lebey kurang fatwa dia..bley p cek sniri..dgn fatwa qardhawi ni...artis2,pminpin2,owg2 biase2 gne utk cover..

hehehe..nmpk x?
bley pki ke fatwa ni?
kalo bley..
aku nk ajk HAMKA p bersalam salaman ngn bini2 owg yg ske ikut fatwa qardawi dr fatwa nabi..:p

mklum r..aku ngn hmka bkn ustat..xphm agame..

hahahahahha...
btl x?

nmpk x? beze nyer?

guru aku ckp cmni..
if kte follow 100% sunnah dlm khdpn..sbb allah sntiase bkk jln kpd allah yg sggup bermujahada di jln nyer..so, kte xperlukn fatwa2 ulamak2 moden ni..

dia tambah lg..
kalo ulamak yg kuar fatwa 2 amik wuduk pn pki air pipe..lupekn jela dia..

p/s : pki pipe adlh amik wuduk dgn care mmbazir..

so..
pk2 kn..

hamka said...

boleh tak tulis tanpa short word!

Anonymous said...

salam... diharap dpt elokkn sket bhse mase menegor... tegorlah berhikmah sket... (buat sesiape yg terase la).... saket mate saye tgk perkataan2 yg krg indah tu...sedar sket byk ahli nerake disebabkan mulut..... jgn pulak disebabkn kte taip x gune mulut..boleh senang2 je menaip.....

Anonymous said...

salam

astaghfirullah
teruk betul bahasa2 yg digunakan dalam blog ini
pertama kali membaca
rasa terkilan pula
saudara2 seislam begini
niat tu dah baik
nak menegur2 dan membetulkan sesama ummah
tapi bahasa...
nauzubillah...
sedih betul saya
haraplah sangat2
tuan punya blog ni
mahupun tukang2 komen
menggunakan bahasa yang sedap sikit dibaca
macam mana nak jadi contoh
yg baik pada orang lain
kalau diri sendiri...
adab sesenang senangnya
berbudi bahasa
tutur kata2 yang baik
tak dapat dilaksanakan...
wallahualam...

kalau nak menegur...
mahupun membidas
tak perlulah berkasar
nabi pun da ajar
berdakwah cara yang hemah
baru orang lain ada zukk nak ikut
insyaALLAH..

wallahualam..
~~salam ukhuwah~~

Anonymous said...

salam..
dalam colgate ada serbuk tulang babi..
sebagai orang Islam, kita kena guna barang/makanan yang halal...
mencari yang halal itu fardhu..
tengoklah apa yang dah jadi dengan orang Islam, banyak buat maksiat..
salah satu sebabnya makan makanan yang haram, ada sumber babi...
bila makan makanan yang haram, hati pun gelap..
kalau nak video pasal haram & haram, hantar email ke

siti_mutiaah@alwahy.com

nasihat: gunakanlah bahasa yang baik kerana ia adalah cerminan diri kita..
wallahu a'lam...

Anonymous said...

"Sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, menafkahkan harta mereka untuk menghalangi (orang) dari jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu, kemudian menjadi sesalan bagi mereka, dan mereka akan di kalahkan. Dan dalam neraka Jahannamlah orang-orang kafir itu dikumpulkan. Supaya Allah memisahkan (golongan) yang buruk dengan yang baik dan menjadikan golongan yang buruk itu sebahagiannya di atas sebahagian yang lain. Lalu kesemuanya ditumpukkanNya dan dimasukkan ke dalam neraka Jahannam. Mereka itulah orang-orang yang rugi."

hamka said...

cerita baikot ni bersambung, sila baca sambungannya dan sila cari sendiri.

Anonymous said...

dari e-mail berantai yg byk aku dpt,katanye kite boikot so org2 cam yahudi ni takde fund nk support diorg nye movement.Pendapat aku le yg jahil ni le kn..tk yh le sesebuk sgt nk memboikot,benda lain yg melalaikn tk mo plak reramai boikot.Ingat Israel jatuh ke klu korg tk beli minyk shell?(sbg cth).Byk lg negara yahudi lain beli minyk dia..ehe..
-Princess-

MHanafi 2712 said...

Baru nak menyemak bagi komen kat post ni....walaupun dah berkurun post ni dipostkan,aku je yg x tahu.... Bagi aku la....lagi bagus beli barangan buatan muslim,bukan apa....kita tingkatkan ekonomi muslim....yup, memanglah bile beli buatan muslim,secara automatik kita boikot barangan yahudi....anyway, bagi orang yang kononnya bising undi Af boleh lak...(aku BUKAN PENGUNDI)...aku rasa x perlu la nak sebut...sebab bukan semua orang yang boikot barangan yahudi...tapi undi AF.....pikir bro...niat kita...hadis pertama dlm hadis 40 pun sentuh pasal niat...NIAT FIRST NAK DAPAT KEREDHAAN ALLAH setelah kita berusaha meningkatkan ekonomi orang islam...,so,NIAT KEDUA yang aku nak tekankan, KITA NAK BELI untuk MENINGKATKAN EKONOMI ORANG ISLAM.....tu sebenarnya bro-bro sekalian.....[sekadar memberi pendapat apa yang telah diilhamkan oleh ALLAH kepada diriku yang HINA]

Ainee Cumi said...

wahh panasnyer topik nie..
tape larr saya pon wat ape yg termampu jer..
at least say mencuba..
saya da stop pakai loreal n beralih ke OLAY..
n saya da stop makan mcd walaupon mmg peberet saya n beralih ke bege2 tepi jln..
pandai pilih sure pdt yg sedap..
di sini saya cdgkan NICE bege..
kt tmpt kowang ade tak??
sedap...try r!!ade nanas dlm die..
tapi saya ttp pakai hp nokia yg cikai tu sbb saya tak mampo nk beli lain..
barang2 yg saya da beli tu takde r saya tukar ke buangkan juz yg akan datang ni kalau leh saya akan cuba hindarkan..
insyallah!!

Mohd Iznan Shamsuddin said...

jangan cakap aje nak boikot..bagilah alternatif sket...meh aku tlg korang senaraikan altrenatif utk benda yg kornag nak boikot tue....

keperluan asas

MILO,Nescafe (Nestle) -- takde alternatif (kalau nak jugak minum jenama WAHI yang korang duk minum masa duduk SBP or MRSM dulu..wakaka)..as for Nescafe..you boleh try Indocafe

COLGATE ---sekang dah byk..mukmin ada, meswak ada, halagel ada

LEVIS -- pakaila seluar cerut yg banyak dijual di SRI Petaling...kekeke

NOKIA -- pakailah jenama Cheng Hong made in china...siap ada tv dan dual sim card lagik...kekekek

Coca Cola, Pepsi etc etc -- nak ke korang minum jenama Maduria? Mecca cola ada..ok gak laa....

TESCO n Carrefour -- Giant cina punya, speedmart cina punya, family store yg byk kt N9 pon cina punya....bolehlah beli kt kedai runcit Acheh

Windows -- nak pakai Apple Steve Jobs lagilah anak haram Jew lagik...same goes to Linux...Linus Torvalds ialah anak kpada aktivis komunis finnland yg aktif..ada ke OS jenama ISLAM?

Mujurlah jenama2 alat letrik byk dari Jepun....kalau idak...hehehe..tepuk dada tanyalah imam sab...

Tapi nak citer sketla....aku dalam seumur hidup pernah makan KFC - 12 ke 15 kali (3 kali sebelum kahwin)

Mc Donalds - 5 kali

Burger King - 3 kali

KOt ada yg terprnah makan langsung..mmg aku resepct gilos!!!

Anonymous said...

bila cakap soal nak boikot yahudi nie, ramai yang setuju dan ramai yang tak..yang setuju tue bagusla, sebab ada keinginan nak bantu palestin..memang kita tak mampu berperang di sana, tapi kita mampu bantu dari segi lain..yang tak setuju boikot tue bole bagi macam2 alasan..takut hilang kerja la, takut ekonomi jatuhla..nampak sangat nama aje islam tapi tak mampu nak berkorban..kalau hidup selesapun, makan ubat yang paling baguspun, kalau dah ajal nak mati, mati jugak...

p/s : tak semua melayu beragama islam tue melambangkan dalamannya, nama aje melayu tapi munafik..

hamka said...

dan bersyukurlah pada Allah yang memeberi peluang pada hati manusia untuk berbolak balik..

maka berbolak baliklah kepada yang Hak..

amin..

asmahani said...

eh eh...mm...ari tu sy dgr satu rancangan agama tentang boikot...kata ustaz tu..istiqamah dlm boikot..dan katannya "boikot dpt pahala' insyaAllah....
buat yg mana mampulah...x sume brgn sana perlu di boikot..n klu kita x boikot pon xdosa...

asmahani said...

owh lupa satu lagi...ada dlm rancangan tu, zmn nabi dulu pon ada nabi memboikot org kafir...sori la xdpt nak bg ulasan cume sape2 tgk rancangan al-kuliyyah yg membincangkan boikot tau la..hihi..

hamka said...

hi hi

Anonymous said...

Assalamualaikum w.r.t

Akupun mulai berpikir (sambil membebel..)
Kalaulah baikot yahudi itu berjaya kat Malaysia ni, cuba teka bangsa manakah yang paling ramai akan kena buang kerja kat Malaysia?, lepas tu apa jadi? Negara mana yang akan jatuh ekonomi dulu? Negara kapir atau Negara islam?

Rasanya nak komen pasal boikot ni (quote yg atas tu), kita kena ambik banyak pertimbangan dari pelbagai sudut bukan hanya sudut ekonomi orang Islam dan pertimbangan akal semata. Rujuklah ulama' (Syeikh Qaradhawi, Ust Zaharuddin (pakar Fiqh Ekonomi Islam). Contonhya bila kena boikot, berapa lama nak boikot barangan apa yang diutamakan utk boikot. Perlu ambil kira Al-Quran, As-sunnah, Ijma' dan Qias yang digariskan ulama' jangan kita sampai sebarangan mengeluarkan pendapat yang boleh mengelirukan. Di antara yang perlu diambil kira ialah dalam menggunakan kaedha Fiqh Awlawiyytat (Fikah keutamaan). Dalam kes awlawiyyat atau keutamaan, contonya boikot ketika perang di Palestine, boikot yahudi pada ketika itu untuk mempertahankan agama tetapi di malaysia (kehilangan pekerja hanya melibatkan ekonomi umat) namun pertahankan agama Islam lebih menjadikan keutamaan. Di mana perlu pada masa ini (contohnya KFC) bersedia untuk rebranding dari KFC ke jenama lain HFC (Halal Fried Chicken) atau terus menyokong usaha Radix Fried Chicken (RFC) di seluruh Malaysia tanpa perlu membayar duit penggunaan jenama) di mana bayaran penggunaan jenama walaupun satu sen yang dibayar kepada proksi yahudi, tetap duit itu menjadi modal untuk menghalakan peluru ke tubuh kanak-kanak palestine (aset ummah). Bayangkan sekiranya kita berada di palestine (adakah ketika itu kita terfikir org Malaysia tidak patut boikot kerana takut mereka hilang pekerjaan. Ini bukan kes pekerjaan tetapi kes mempertahankan tanah milik orang Islam sedunia (bukan hanya tanah orang Palestine. Perlu kita berfikir secara alaami (secara universal). Kita hidup di dunia bukan hanya kerana kita orang Malaysia tetapi kita orang Islam.Setiap inci tanah orang Islam adalah milik kita semuanya. Sesungguhnya orang Islam itu bersaudara.Bayangkan sekiranya anak kita yang dibunuh oleh Israel sanggupkah kita bandingkan agama dan nyawa dengan pekerjaan yang belum lagi menjamin tertegaknya Hak orang Islam. Insya Allah, Allah akan buka jalan alternatif sekiranya kita mahu (HFC ke atau RFC). Semoga Allah memaafkan saya dan Hamka sekiranya tersilap komen. Wallahu A'lam.

hamka said...

1)entry ini di tulis 2 tahun sebelum serangan israel ke atas gaza.

2)aku tulis entry ini lepas dapat email bodoh coco cola yang kata ada agenda yahudi nak hina islam..

3)aku tulis dalam keadaan demam..

hacoo!

Anonymous said...

aa eh.. entri ni ditulis sebelum serangan zionist ke gaza..

byk betul moral of the story

bantaian kpd mat fw dan minah fw yang dinaik trf menjadi setan/babi

xleh pakai shortword(dewasetan said : ikut ske ati la, aku punya komen)

tapi mcm hamka xleh trime kutukan je..entri dah panas, replt komen pon jadi smkin pns,,trus keluar kimak dan sebagainya..

satu hal psl fw ni aku pon nk ckp gk..bukan semua peng fw2 ni bergelar setan atau babi..ada juga fw mereka ni mengandungi benda2 yang bagus..tp xtau la fw emel y hamka dpt semua xbagus..kan terasa minah2 mat2 fw yang suka meng fw benda2 baik ni..

cuma kalau kita xnak boikot jgn perli org lain y berusaha nak boikot..

satu ayat power yang tlh dinyatakan oleh pemandu kerta mayat ni awl2 lagi..
'aku bukan ustaz'--u r very clever bro(ayat penyelamat)

hamka said...

aku bukan ustaz, baru nak start

Anonymous said...

boikot je la. bukan dah dr yusuf qardawi keluar fatwa yang setiap ringgiit yg kita keluarkan utk beli barangan yahudi tu umpaama satu peluru untuk membunuh rakyat palstin.

apa salahnya kita boikot mungkin salah satu caranya kita zahirkan cara nak tolong rakyat palestin.

nak pergi perang x mampu.so buat apa yang rasa kita mampu kat sini.

Anonymous said...

take note, boikot ni bukan sebarang boikot. boikot zionis, bukan boikot kafir atau yahudi yang x mengancam umat Islam.

kalau rasa boleh menyumbang dgn lebih besar tanpa memboikot, dipersilakan, tp x elok rasanya nak memperkecilkan usaha orang yg nk boikot. itu sumbangan dari pihak mereka.

dan ingatlah bahawa setiap sen yang kamu peroleh dan belanjakan akan disoal di akhirat kelak dari mana puncanya dan ke mana perginya.

owh, another thing: umat Islam mmg mcm ni eh? one simple topic, dan kita boleh bertengkar sampai caci maki, carut marut.

Anonymous said...

aku nk komen gak...wlupon aku x pndai komen...boikot KFC sbb kfc dr Yahudi, McD, Pizza...n bla..bla..bla...

klu kita boikot...korg cx fikir ke ramai pekerja islam kena buang kerja sbb pendapatan berkurangan...x dpt nk byr gaji dorg...sape yg mati??? zionist ka??? yahudi ka??? ekonomi mana yg meleset...negara Islam gak...adoi...

senang citer...apsl kita x bljr pandai2 mcm zaman2 nabi dulu2...yg blh berniaga sendiri, barang sendiri, ahli sains dr islam...tp kita terpedaya dgn teknik yahudi...tgk akedemi fantasia tu, one in million n apa ke jadahnya lg tu...satu lg perniagaan piramid la...multinasionla la...multi level la...tu x nk boikot??? perniagaan tu asalnya dr yahudi gak???...yg buang masa xnk plak boikot...sedangkan program tu sume berasal dr yahudi...dr zionist...dorg buat tu sbb nk lalaikan org islam yg suka hiburan...

adoi korf ni...boikot la yg patut d boikot...jgn la boikot tuk menyusahkan diri...

Anonymous said...

ermmm...aku x berapa setuju dgn penggunaan bahasa...bahasa jiwa bangsa...dulu para ulama n para nabi menyebarkan islam dengan bahasa yg sgt mulia...aku x nk la ckp ko ni kena ikut macam nabi...tp berlapis la...

aku sedih sbb aku slalu baca blog ni, byk pengajaran...tp bila ada komen2 blogger yg lain n bercanggah...tegurla cara baik...cara berhemah...baru la lebih d hormati...

aku tau ni blog ko...suka ati ko la nk guna bahasa apa pon...tp nabi pernah ckp kt para sahabat "antara percakapan ku n perbuatan ku...ikut la apa yg aku bicarakan dn nasihat sbb itu dtg dr Allah dan itu la yg wajib...maka perbuatanku adalah sunnah"...

jgn la panggil org setan...Nabi Muhammad pernah ke pangil yahudi tu setan???

page ko ni sgt baik...byk bg pengajaran...tp sejak aku baca ko balas komen2 yg lain...mcm rasa hilang hormat...mmg ko x suruh aku hormat ko pun kan...tp kita khalifah Allah...sebaik2 kejadian...jgn la kita mencerminkan diri kita terlampau rendah...

guna cara berhemah...korg nk marah aku...marah la...aku x kisah...sbb aku x kan amik ht pon...x pyh guna bahasa betul pon x pe...sbb hamka pon bkn guna bahasa xbetul dlm blog ni, grammar/tatabahasa bkn betul pon...korg nk short form marah aku/ buat la...sbb itukan teknologi, bkn ujian BM paper julai SPM...nk panggil aku setan...buat la...tp fikir la apa yg korg ckp...aku lebih suka kalau korang pangil aku "hamba" Allah dr setan...sbb biar apa pon/siapa pon...aku tetap HAMBA...

p/s: hamka apa pon cara nk tego guna bahasa rasional...adusss da membebel plak...maklumla pompuan...

hamka said...

dah baca komen kat sini, pergi baca entry kedua:

http://keretamayat.blogspot.com/2008/04/nak-boikot-lagi.html

joegrimjow said...

boikot sepuas-sepuasnya!!!
jooommm

apalagiesok said...

boikot?? chek balik korang pki Pc x kt umah atau pejabat atau dimana2..operating system dia korang pki ape? Window? Microsoft? bkn kah itu yahudi pnye..pikir balik..byk lagi cara bleh bt, jgn tau nk boikot..

P/S: gunakan kelebihan yang ada supaya anda tidak bodoh

hamka said...

tu lah tu

Kamal said...

Salam bro semua,
memang byk menda yg hasil jualannye disumbang utk membunuh sedara kita, kalau nak boikot tak terboikot kite. Tapi apa yg di sarankn oleh sesetegah persatuan pengguna tu utk memboikot contoh: 3 produk.... colgate, coke & starbuck...boikot terancang... maksudnya dirancang 3 item dulu utk diboikot (apa sbb ... munkin main pilih je atau ... item ni dah mmg teruk tak beli lagi bagus... wallahualam). Boikot untuk : nak tengok kesatuan kita sebagai pengguna, ampuh ke tak, bole tak dijadikn senjata? kalau ampuh, nampak impaknya tak?, contoh... colgate kalam kabut cari sijil jakim setelah sekian lama sogok kat org islam malaya, tak dapat, cari sijil negara sebelah, pujuk pembeli dgn perasa kayu sugi.... nampak impaknya tak? : kilang coke tutup di malaya ni? .... nampak impaknya tak? starbuck bungkus... masih tak ada kesatuan hati... simple aje nak test... 3 produk dipilih utk uji kesatuan hati org islam memboikot produk pro yahudi, boikot terancang.... nak uji sejauh mana pengguna islam bole bersatu. walhal ada produk alternatif... colgate kita ganti dgn mukmin/halagel.... coke kita ganti dgn lain2 minuman, berkabonat bukannya baik pon kena kencin manis nanti.... starbuck kita ganti warung kopi, kedai mamak muslim pon da ada free wifi skrg..... fikir2kn la baru nak test guna 3 produk je.... boikot terancang..... nak ujiiiiiiii

wassalam

hamka said...

kenapa orang islam terbukti bersatu dalam bab boikot..

kenapa masjid kosong?

kenapa tak bersatu solat di rumah Allah,

tak kan solat jemaah 50% ummat islam tak boleh?

tapi kenapa solat subuh berjemaah tak sampai 1%

maka bukti ummat islam bersatu?

nak tunjuk bukti pada orang kapir atau Allah?

jom masjid 5 waktu sampai mati.

mari buktikan

:)

Anonymous said...

bile bace entry ni teringat kat mak cik sy yg dok kat kl...b4 beli barang die msti call syarikat buat mknn tu dlu..dpt tau taukenye cine so xjd beli....pas tu die ckp kat mak sy...cadbury haram...negare cine punye halal xleh pkai...itu haram...ini haram...laz2 die sruh beli produk org islam...jgn mkn aym tesco...beli aym organik..gile ke??produk org islam ni mahal nak mampos...kuarge kiteorg ni bkannye kaye..sderhana je..lau kite nak tlg org islm(org melayu le) tp derang xnak tlg kite mcm mane...bleh blah ar...n lazly my mum ckp dkt kat mak cik sy 'kan Rasulullah ckp,jgn kamu mengintai2....wat pe nak sibuk jd ahli jakim check bende tu sume...4 me,sy lbh percaye halal dr negare luar..org melayu ni ortodok ckit..ingt m'sia je satu2nye negare islam kat dunia...

laz week,my relative from india dtg m'sia utk visit kiteorg...die rkyt india n mmg org india...bile cite kat kawan ttg hal ni die tanye...islam ke??....kepale otak lew...kalau tngok sejarah,bkanke pedagang india,cina n arab yg bwk islam ke tnh melayu??..so,nape plak halal negare china xleh pkai?..pelik2...n utk pengetahuan korg,org islam di india anti dgn org hindhu...nape?.mase tngah solat si kafir ni bom masjid...kite kat sini??smbut deepavali...muhibbah??...smbutan deepavali ade kaitan ngn keugamaan la..........islam sndri da bnyak perayaan,yg sibuk2 ngn perayaan agame laen tu nape??....

psl boikot ni...belila brang org islam slagi tmampu...beli brang org melayu islam bile korg perlu...lau sume bnde pun nak beli org melayu nye....pokai la.....

peace no war....

Lamansesawang said...

Aku bersyukur jika orang Islam bersatu untuk boikot.
Aku juga sedih bila orang Islam tak bersatu memenuhkan masjid atau keluar jalan Allah.

Ajak orang Islam ke masjid satu kebaikan.
Ajak orang Islam berhenti membeli barangan Yahudi (selagi mampu) pun satu kebaikan.

Anyway, Deoband, salah satu institusi yang disegani para karkun juga telah mengeluarkan fatwa tentang kewajipan boikot ini. Aku juga dah muzakarah dengan molana-molana di Sri Petaling tentang ini.

Oleh itu, selagi termampu, mari kita cuba usaha untuk boikot barangan yahudi. Aku tak bermaksud mesti tinggal dakwah bila boikot. Jangan salah faham... Dan jangan kutuk org cam aku, melainkan kita rasa tak berdosa bila buat cam tu...

Anonymous said...

gua xpahamlar cite lu...
lu suh boikot ape?

hamka said...

email fwd

Anonymous said...

slm, bkn coca cola tu yg dtulis trbalik akn mnjadi mkna : No Muhammad No Mekah..(NOT MEAN) bkn No Mekah saja yg trtulis d artikel tdi?

Muhamad Hafizuddin bin Ali said...

Salam satu kereta mayat.
Semoga warga kereta mayat sentiasa didoakan, 'Allahummarhamhu...'.
Saya yakin saudara 'KM' tentu selalu dengar cerita ini. Seorang yang khuruj dan sentiasa berzikir menjadi 'panas'. Beliau senang naik baran dan melakukan perbuatan-perbuatan aneh. Cara menghilangkan kesan 'zikirnya' itu adalah dengan memberinya makan dari warung mak cik sanggul yang tidak menutup aurat dan tidak berzikir. Saya tidak pasti kebenaran kisah ini, Allah lebih mengetahui. Namun, antara adab-adab memasak yang sering dibincangkan dalam muzakarah adalah sentiasa berzikir ketika masak. Sudah tentu ada hikmahnya. Makanan yang digaul, dikacau dengan zikir sudah tentu memberi kesan yang baik kepada hati. Begitu juga sebaliknya. Bukan sekadar kita ingin memulaukan makanan yang diproses oleh orang yang tidak beriman, tetapi hal ingin menjaga hati, agar hati kita setiap hari seperti hati ketika khuruj. Memang tidak salah kalau berurus niaga dengan orang yang tidak beriman tetapi kalau dah makan minum pun orang yang tidak beriman buat, apa cerita? Bukankah tuan 'KM' pernah sebut, macam mana nak percaya pada orang yang tidak sembahyang, apatah lagi orang yang iman pun tiada. Kesimpulannya adalah lebih baik kita beli keperluan dari orang yang zahirnya (batin bukan dalam pengetahuan kita) menjaga solat dan sentiasa berzikir.

hamka said...

saya setuju.

kita kena beli barang orang islam yang halal...

dan jangan lupa, islamkan juga orang kapir, kerana hidup kita bukan untuk makan sahaja

: )

Anonymous said...

sedang ak panas baca artikel ni,teringat ak kisah si burung pipit yg comel...korang mesti penah dgrkn..ak amik dri post lain.

ketika Nabi Ibrahim dibakar, burung-burung yang berterbangan juga menyaksikan peristiwa tersebut. Ada seekor burung pipit yang berasa kasihan melihat baginda yang dibakar hidup-hidup itu. Burung pipit itu mahu menolong Nabi Ibrahim.


Burung pipit itu terbang mencari air. Ia menyedut dan menyimpan air tersebut di dalam paruhnya yang kecil itu. Burung-burung lain kehairanan melihat perlakuan burung pipit.


"Wahai pipit, apa yang engkau mahu lakukan?" tanya burung-burung yang lain.


"Aku mahu membantu Nabi Ibrahim. Aku mahu padamkan api yang membakar Nabi Ibrahim," jawab burung pipit.


"Macam mana kamu mahu padamkan api itu. Kamu tidak mampu membawa air yang banyak. Paruh yang kamu ada itu kecil. SIA-SIA saja usaha kamu itu," kata burung lain pula.


Walau bagaimanapun, burung pipit tidak berputus asa dan meneruskan usahanya untuk membantu Nabi Ibrahim. Lalu ia membawa air yang disimpan di dalam paruhnya itu ke arah api yang marak. Dengan izin Allah, api yang marak itu semakin berkurangan. Itu sahaja yang ia mampu untuk membantu Nabi Ibrahim. Walaupun sedikit sahaja pertolongannya, ia berpuas hati. Sekurang-kurangnya ia dapat membantu Nabi Ibrahim.


Setelah kayu-kayu itu menjadi bara, maka orang ramai menghampiri unggun api yang telah menjadi bara. Burung pipit itu berasa gembira. Keyakinan burung pipit terhadap kekuasaan Allah semakin kuat dan terbang dengan penuh kesyukuran.


Orang ramai yang berada di situ berasa terkejut apabila melihat Nabi Ibrahim keluar daripada bara api itu seperti sediakala. Badannya sedikitpun tidak melecur.


Apakah sumbangan kita pada hari ini untuk perjuangan Islam ?

klu korang baca,apa korang akn fikir?1st ak fikir burung ni mesti x btul,ingat air dlm paruh dia yg kecik tu leh pdmkn api yg mengila?n ak fikir lagi keja dia memang sia2..tpi adkh ak btul?tak..ak salah.sbb burung tu telah melakukn ssuatu yg dia mmpu wpun hasilnya belum tentu berjaya.x salah ak ada dialog antara burung ni dgn burung lain yg bntanya knapa si burung buat begitu,n jawapn dia 'ak x nk dtanya ALLAH S.W.T.apa yg ak lakukn untk mmbntu kekasih ALLAH S;W.T ketika dlm kesusahn'.mungkin boikot x mmberi kesan mana pn tpi atleast kita terlepas soanln di hadapn ALLAH S.W.T.apa yg kita lakukn ketika saudara dbunuh.kalu x mampu angkat senapang,naik keta kebal setidaknya kta mmpu beri tekann pada israel.x bnyk sikit pn jadi la.bkan kita perlu boikot smpai x leh nk idup terus,kuar umah pn pakai underwear ja,gigi x bergosok ,mati kelaparn ke apa,cuma yg mana mmpu boikot,boikot la.ada yg x makan,x pakai,x minum,kita x mati pn klu x da suma ni..mcm coca-cola.bnyk gi bnda leh minum.ak mnta maaf klua kasar ka apa,artikel ni pn cm kasar..ak kasar la blik..hu3.sekadar berkongsi.

hamka said...

ikut sunnah Nabi, bukan sunnah burung..

kacang berkeju said...

assalamualaikum..

byk btul komen2 dr pembace.ade juge yg berdebat dan 'caci-mencaci'..
oh..hentikanlah ye.ape kate kite fikir secare logik.
mcm ni..pendapat saye tak payah minum coke ke pepsi ke ape2 la.x kisah la org kapir yg buat or org islam.sebab dalam air berkarbornat kandungan gula die tinggi.bukan ke kite disarankan untuk mengurangkan pengambilan gula.untuk memelihare kesihatan kite.x payah carik penyakit.dan kite dituntut menghindarkan makanan atau minuman yg mendatangkan mudarat.kalo dah terlebih gula dalam badan.muncul pulak kencing manis n penyakit2 laen kan menyusahkan diri.benar ia datang dari Allah.kuasa Allah menjadikan kita sakit atau sihat.dan kita sebagai manusia berakal aepatutnye bole berfikir yang baik dan yang buruk.wallahua'alam.

titan said...

hehe..yang ni memang tak bleh blah. haha..

Anonymous said...

bukanlah nak boikot sampai kite pun "hidup segan mati x mahu"..maksudnye, boikotlah sekadar yg mampu aje.. kalo ade pilihan produk buatan muslim, maka haruslah diutamakan... kita ni ade pemikiran yang waras yg tuhan kurniakan pd kita..

kalo dah terpakse gunakan produk bukan muslim(amerika,yahudi), sekurang-kurangye, mesti ade dlm hati kita perasaan benci pd produk tersebut, dan bukannya promosi pulak pd org lain..

roses said...

erkk.mungkin agak lari topik.aku student sains ipta,so weekend aku kerja cashier kat tesco.satu2nya kerja yg berpatutan aku boleh dapat utk tampung belajar.juge dr aspek aku nak bhg masa, gaji, dan transpot.
erk.aku kije kaunter xpres.dah nama pun expres.semua nk cepat.problemnya,kdg2 ada sorang dua beli arak.aku tak sempat nak lari.
apa yg aku buat ialah, aku hafal harga arak tu.bila dapat gaji, aku tolak harga tu, aku derma duit tu.

aku tau, agak suka hati aku je nk buat mcm tu.[mgkn juga aku cr alasan utk menghalalkan cara.+.+]

hamka said...

aku puji cara kau...

: )

az-1 said...

entry ko bagus tul... dan aku suke care ko jwb blk mamat anonimus April 14 2007 tue...huahah Hikmah btol ;D (hikmah tue ade mcm2; bergantunglah pd sape dn mcm mane Allah nk bg)bertemulah buku dgn ruasnye...

az-1 said...

entry ko bagus tul... dan aku suke care ko jwb blk mamat anonimus April 14 2007 tue...huahah Hikmah btol ;D (hikmah tue ade mcm2; bergantunglah pd sape dn mcm mane Allah nk bg)bertemulah buku dgn ruasnye...

az-1 said...

entry ko bagus tul... dan aku suke care ko jwb blk mamat anonimus April 14 2007 tue...huahah Hikmah btol ;D (hikmah tue ade mcm2; bergantunglah pd sape dn mcm mane Allah nk bg)bertemulah buku dgn ruasnye...

az-1 said...

entry ko bagus tul... dan aku suke care ko jwb blk mamat anonimus April 14 2007 tue...huahah Hikmah btol ;D (hikmah tue ade mcm2; bergantunglah pd sape dn mcm mane Allah nk bg)bertemulah buku dgn ruasnye...

az-1 said...

entry ko bagus tul... dan aku suke care ko jwb blk mamat anonimus April 14 2007 tue...huahah Hikmah btol ;D (hikmah tue ade mcm2; bergantunglah pd sape dn mcm mane Allah nk bg)bertemulah buku dgn ruasnye...

Anonymous said...

http://www.inminds.com/boycott-faq.html

baca

nurislam said...
This comment has been removed by the author.
nurislam said...

assalamualaikum,hamka....
terkejut pula ana bila tengok ana punya komen dah dibuang oleh penulis...timbul bermacam-macam persoalan pula...kenapa ya????????? jika ada kesilapan dari sudut pendapat ana,harap dapat diperbetulkan...ana x nak diri ana di anggap seperti seseorang yang mempermainkan agama.harap dapat diberi penjelasan.wallahua'lam

nurislam said...

assalamualaikum,hamka....
terkejut pula ana bila tengok ana punya komen dah dibuang oleh penulis...timbul bermacam-macam persoalan pula...kenapa ya????????? jika ada kesilapan dari sudut pendapat ana,harap dapat diperbetulkan...ana x nak diri ana di anggap seperti seseorang yang mempermainkan agama.harap dapat diberi penjelasan.wallahua'lam

nurislam said...

assalamualaikum,hamka....
terkejut pula ana bila tengok ana punya komen dah dibuang oleh penulis...timbul bermacam-macam persoalan pula...kenapa ya????????? jika ada kesilapan dari sudut pendapat ana,harap dapat diperbetulkan...ana x nak diri ana di anggap seperti seseorang yang mempermainkan agama.harap dapat diberi penjelasan.wallahua'lam

hamka said...

adalah amat susah seorang aku untuk delete komen korang, sebab aku perasan sibuk.

bukan aku delete, aku ingat kau yang delete, habis tu siapa?

sebagai bukti: aku publish komen kau yang aku petik dari trigger email:

(((assalamualaikum...
betul la sunnah Rasulullah jangan kita tinggalkan...tapi takkan kta nak biarkan musuh2 islam guna duit kita yang terang lagi nyata nak hancurkan kita? sanggupkah hamka bagi duit pada pembunuh upahan yang disebut dalam artikel hamka dan duit tersebut hamaka sendiri tahu akan diguna untuk beli pistol membunuh hamka?? )))

jawapan aku.

(dah terjawab dalam entry jika difahamkan dalam dalam..)

nurislam said...

assalamualaikum...
boleh bagi explaination yang lebih jelas tentang persoalan ana??mungkin ana kurang faham melalui entry hamka....ana amat berbesar hati jika diberi peluang untuk tahu dengan lebih baik.terima kasih...
wallahua'lam

nurislam said...

assalamualaikum,hamka...
maaf jika kesilapan datang dari pihak ana.tapi...boleh ana dapatkan penerangan yang lebih jelas?ana kurang faham agaknya dari entry yang ditulis hamka.ana amat berbesar hati jika diberi peluang untuk faham dengan lebih baik.terima kasih...
wallahua'lam

hamka said...

jawapan di sini:

http://keretamayat.blogspot.com/2008/04/nak-boikot-lagi.html

Anonymous said...

Ηave you eѵer considered abоut inсluԁing a little bit morе than just уouг aгticles?
I mean, what уou sау is valuable
and eνerything. Νеveгthelеѕs just imaginе
if you added ѕomе gгeаt picturеs or videos
to gіvе your pοsts more, "pop"! Yоur сontеnt is eхcellеnt but
with imageѕ and clips, this blog could cеrtainly be
оne οf the very best in its nichе.
Terrific blοg!

my weblog; Daniel Chavez Moran
Also see my web page :: Daniel Chavez Moran

Anonymous said...

Hello! Wοuld you mind if I sharе уour blоg with my zyngа group?

There's a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

Also visit my homepage: payday loan when

Anonymous said...

Hi there, its pleasant piece of writing about media print, we all know
media is a wonderful source of facts.

my homepage :: vga
my webpage - gxq

Anonymous said...

Hi there all, here every person is sharing such know-how, so
it's nice to read this web site, and I used to pay a quick visit this web site everyday.

Feel free to surf to my blog post: zulutrade.wikidot.com

Anonymous said...

Ahaa, its pleasant discussion concerning this
post at this place at this blog, I have read all that, so
now me also commenting here.

Here is my web-site; promotions on twitter

Anonymous said...

We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site offered us with valuable information to work on.
You've done a formidable job and our whole community will be grateful to you.

Feel free to visit my web page :: get followers

Anonymous said...

Hi there to every single one, it's really a fastidious for me to pay a quick visit this site, it includes helpful Information.

Also visit my web-site - option fair

Anonymous said...

komen tinggi2..pastu check diri sendiri.. sudah/boleh amalkan dengan istiqomah hingga ke mati?