Apr 20, 2007

Siapa tua kutuk ?

(Membebel kepada golongan tua..)

Tahukah korang wahai hamba Allah sekalian? Lama-lama korang duduk kat Malaysia ni, apa yang korang akan jadi?
Orang kaya?
Hartawan?
Jutawan?
Bintang popolar?
Menteri Besar?

Apa-apapun jawapan korang, hakikat sebenarnya adalah korang akan jadi orang tua yang sakit…, bila dah sakit.. maknanya tak lama kemudian, korang akan jadi mayat orang tua..

Walaupun korang punya anak semua kerja sebagai doctor, menantu semua handal berbomoh, depan rumah ada kedai farmasi, belakang rumah ada hospital, berjiran pulak dengan penjual mesin jangka hayat.., namun, korang akan tetap menjadi mayat, walau siapapun korang, ada Degree/PHD, ada Tan Sri/Datok Sri, duduklah korang seorang diri di dalam kubur, sorang sorang minum air hujan, sorang sorang di baham tanah..
Di makan anai anai…

Namun, Sebelum korang jadi mayat orang tua.. di sini aku suka untuk menyampaikan nasihat barang sedas dua kepada pakcik pakcik dan tok wan yang dah tua kerepok sekalian.. andai masih ada masa bersama di dunia fana sebelum menuju dunia abadi..

Aku tujukan nasihat ini kepada orang tua lelaki yang rajin ke masjid, yang tak pergi masjid atau tak suka pergi masjid, lantak koranglah, korang dah banyak makan garam lebih dari aku, tak perlu aku mengutuk korang sebagai tua kutuk!! tak sedar diri!! Atau nak mampos!! semoga korang wahai orang tua yang tak suka ke masjid, semoga ada sinar di hujung usia.. semoga mudah, mudah mudahan..amin..

Sempena hari lawatan ke masjid hari hari, (wah! Akulah lelaki beriman akhir zaman kononnya) maka aku dapati kat mana mana masjid-surau akan kedapatan manusia tua kerepok di sini sana.., baguslah, dalam umur senja nan merah, sudi mengimarahkan rumah Allah.., tahniah!!

Tapi.. (he he dah start dah membebel..)

Aku tengok ada banyak yang tak kena kepada sebahagian golongan senja ni dan korang orang tua macam dah tak makan saman punya ragam bila lepak di masjid-surau.., aku nak sound direct tak boleh pulak sebab korang hati mudah terguris dan terluka, cakap sikit nangis, cakap sikit nangis, cakap banyak laaaagi nangis..!!

Maka aku ambik keputusan untuk berhikmah dengan korang, aku cuba bercakap bahasa tua nasihat di dada.. tapi sebab aku ni jahil ugama, sampai sekarang aku masih tak boleh nak bagi nasihat kat korang isk..isk..

Lalu aku meluahkan ketidakpuasan nafsu serahkan aku di blog keretamayat, aku menggunakan bahasa muda nafsu gelora.., andai korang para tok wan sekalian golongan celik IT, silalah jemput baca wahai pakcik pakcik yang dah tak lama nak jadi arwah sekalian.., (mungkin aku dulu jadi mayat kot..isk)

TAZKIRAH UNTUK ORANG TUA DI HALAMAN MASJID-SURAU....

Ada orang tua cakap akan orang tua ni kena cakap bunga bunga dulu kalau nak berdiskusi ngan mereka, tapi aku selamba nak sound direct straight to the point!! Akan kesalahan korang di rumah Allah..

Kesalahan pertama:- Suka bercakap hal dunia kat masjid surau..

Mentang mentang korang dah lama hidup atas muka bumi yang fana ini, maka banyaklah pengalaman pahit maung manis akhirnya?, tapi tak payahlah nak cerita semua sejarah hidup.., ingat muzium ke apa? Cerita pulak kisah korang jadi hero berjaya tackle arwah bini korang yang paling jelita merangkap anak arwah ketua kampong..

Itu belum lagi orang tua bangsat yang cerita dengan megah berserta bangga dengan maksiat zaman muda muda dulu.., naik motor scrambler mengorat arwah anak dara yang ada iras iras arwah pelakon 60 an lah kejadahlah, Oii pakcik!! Mentang mentanglah semua watak dalam cerita tu dah jadi mayat tinggal pakcik sorang sajer yang masih hidup, maka bestlah karang cerita syok sendiri.. huh!!

Yang paling aku menyampah bila mengumpat dalam masjid, mengumpat menteri, bercakap hal hal politik…, aku rasa orang tua ni kena jaga mulut sikit.., malulah kat anak muda.., baik dok berzikir dari berborak tak tentu hala, mentang mentang AJK sediakan kopi, maka buat macam kedai kopi pulak.. ish ish ish..

Kemudian, bila aku buat manis mulut nak mesra dengan pakcik sekalian dengan bertanya tentang anak-anak pakcik ada berapa orang?, cucu berapa orang? Maka tak payahlah pakcik nak cerita detail tentang anak pakcik yang kerja doctor sorang, engineer 2 orang, cucu pakcik kerja khazanah Negara, atlit sukan gaji beribu, kereta besar bini artis, bla bla bla..tak payah!! ni yang buat Allah Murka ni, sebagai contoh tak kala Allah tanya kepada Nabi Musa a.s apa yang ada kat tangan?, Nabi musa a.s jawab: tongkat lepas tu cerita tentang kehebatan tongkat boleh jaga kambing, boleh itu ini, Allah tanya apa yang ada kat tangan, bukan Tanya apa tongkat tu punya kerja!! Allah dengan murka perintah Nabi Musa AS campak tongkat tu!!

Ambik!! Tongkat tu jadi ular besar gilerr…, nak cerita detail tengang ular dan tongkat, boleh rujuk ustaz politik ko.., ha jap lagi cerita pasal tongkat ali lah tu..!!

Oii pakcik!!Orang tanya anak berapa orang jer, bukannya tanya resume anak cucu pakcik.., huh!

Lepas tu ada jugak golongan tua yang kutuk anak sendiri, laknat anak sendiri dan nak sumpah jadi batu!! cerita si mamat tu kerja sampai tak balik balik, si minah sejak kahwin tak nampak batang hidung, lepas tu pakcik tu mulai menangis sambil cerita pergorbanan betapa susahnya ketika menjaga anak-anaknya dulu.., wah wah wah, simpatinya saya, tapi tak payahlah nak cerita buruk anak sendiri dalam masjid, jadilah orang tua yang tabah.., anak tak balik kampong relex jer lepak masjid, anak derhaka tak laknat anak, tapi doa pada Allah bagi hidayat pada anak anak.. anak anak ko sibuk cari duit nak upah orang buat tahlil 40 hari kat mayat ko kelak!! Mengerti..?!!

Jadilah orang tua yang tabah.. inilah masa nak bercinta dengan Allah.., tak payah nak ngumpat anak ko dalam masjid.., kalau kau jadi mayat nanti, tahulah diorang balik pijak kubur ko dan membahagi bahagikan harta pakcik.., tau takpe!!

Kesalahan kedua.. : Buat orang muda tak selesa..

Mentang mentang orang hormat kat ko, atau masa muda dulu korang samseng kampong dusun, selamba korang sound orang muda yang baru nak berjinak jinak ke masjid..

Orang muda memang banyak buat salah, tapi bila mereka datang masjid tak payahlah nak sound direct depan makcik muslimah..

Orang muda pakai baju metalicca korang sound, pakai seluar jeans koyak korang sound, tak pakai kopiah korang sound, pakai songkok korang sound!! aku ada tanya gak golongan muda ni kenapa dah tak suka solat ke masjid, maka budak remaja tu cerita yang dia pernah pergi masjid pakai baju ada gambar, ada pakcik tu sound direct- malu sungguh oh!!

Akupun kadang kadang isk.isk.. (buka pekung di dada) pernah terlambat gi solat jemaah, bila dah lambat aku jadi masbuk, bila masbuk aku kena ganti rakaat yang tertinggal, sebaik saje imam bagi salam, aku bangkit sambung baki rakaat solat, tapi golongan tua ni apa ke hal entah?!, lepas salam mata terus jenggil kat aku macam tak puas hati sebab aku lambat, lepas tu ngumpat aku itu ini.., kadang kadang aku nak cepat lepas imam salam aku terus pergi solat ba’a diah kat belakang, si tua kerepok ni mulalah toleh belakang tengok aku dengan bulat bijik mata, ngumpat aku tak berdoa sama imam ler tu..

Oii pakcik, Aku tahu aku salah, tapi pakcik ikutlah adab lepas solat, Nabi ajar lepas salam tunduk pandangan, beristigfar dan mintak ampun kat Allah takut ada cacat cela dalam solat, tak payahlah pakcik nak dongak kepala kira berapa ramai orang muda yang masbuk, berapa ramai yang tak doa sama imam terus pergi solat sunat, tak payah check siapa yang tak joit salam berpusing pusing.., tak payah!! jangan cari aib orang… duduk diam diam zikir, tak lama lagi nak jadi mayat, siapa yang nak tanam mayat ko? Akuuuuu jugak!!

Kesalah ketiga:- Tak pakai seluar dalam..

Tolonglah pakai seluar dalam, aku dah tulis dulu hal ni panjang lebar, amat buruk sekali bila pakcik solat nampak telur, amat buruk sekali, tolonglah cover telor pakcik yang dah lanjut mencecah lutut tu.. please.. buruk sungguh!! , kalau tak selesa pakai seluar dalam pakailah baju labuh macam jubah atau kurta.., boleh insyAllah?

Kesalahan ke empat:- Tak peduli TAKBIR PERTAMA orang islam yang lain..

Kita orang islam kena rasa cinta pada saudara islam kita sehingga jika mereka tertinggal takbir pertama, kita kena rasa sedih sama..

Kepada pakcik bilal, sebelum nak iqamat, tengoklah dulu jumlah orang yang ambik wudhu, jika masih ramai, tunggulah kejap, kesian kami, kami nak jugak jaga Takbir pertama bersama imam.. kami mengaku salah, lambat sampai, tapi tunggulah, peace..

Dan kepada pakcik imam, andai pakcik bilal dah iqamat, dan pakcik tengok jumlah orang yang ambik wudhu masih ramai, bacalah surah panjang sikit tunggu aku, janganlah sampai baca surah ikhlas atau al- kausar.., kesian kami isk..isk..

Ada cerita menyatakan sorang pengumpul hadith berniat untuk mendapatkan hadith dari seorang hamba Allah yang ketika itu sedang mengimamkan solat, oleh kerana pengumpul hadith tiba agak lewat maka di dapatinya imam sedang solat dalam keadaan rukuk, maka pengumpul hadith ini berjalan dengan membuat sedikit hentakkan yang mengisyaratkan agar imam jangan iktidal lagi, tapi imam tu terus jugak iktidal, pendek cerita: maka ahli hadith itu membatalkan niatnya untuk merujuk hadith kepada imam tersebut, ni soal IMAN dan AKHLAK, jika kita tak rasa apa apa bila lihat kawan kita tertinggal takbir pertama, itu tandanya iman kita tak betul, iman rosak..isk..isk..

Di zaman Nabi saw, pernah abu bakar RA terlewat ke masjid kerana beberapa hal, maka Nabi dalam keadaan rukuk pada waktu itu, dan Abu bakar telah masuk ke masjid dan sempat rukuk bersama sama Nabi SAW, lepas solat Nabi cerita bahawa ketika beliau nak iktidal tapi datang malaikat jibrail a.s menahan belakang baginda.. (rujuk ustaz)

Apa-pun pakcik, tahniah datang awal solat subuh, tapi tak kan lah lepas azan subuh terus nak iqamat, bagilah peluang orang muda solat sunnat rawatib.. kan kan kan.. peace!!

Kesalahan ke lima:- Tak suka azan bila ada ceramah..

Satu cerita benar: ada sorang ustaz tu ceramah dan terlajak sikit dalam 10 minit waktu isyak.., maka bila dah habis majlis. Pakcik bilal terus iqamat ..,

Malam tu kitaorang bersolat isyak berjemaah tanpa azan..isk.iisk..

Kemudian, lepas isyak abang aku mintak no HP ustaz kerana senang nak tanya jika ada masalah ugama.., ustaz tu pun bagiler..

Malam tu abang aku karang tazkirah SMS kepada ustaz tu dan terangkan pentingnya azan sebelum solat kerana itu adalah sunnah Nabi etc etc..

Ustaz tu reply balik, : bukan salah saya tapi salah AJK masjid tu (yang dah tua kerepok tu)

Abang aku tanya pulak AJK masjid yang dah tua kerepok tu, tapi kata AJK masjid, ustaz tak kecoh kecohpun yang ko sibuk apahal??

Arghhh, pening kepala aku!! Aku dah pernah marah kat ustaz, jadi hari ni aku nak marah kat golongan tua pulak!!

OII!! Pakcik nyanyuk?? Pernah dengar tak cerita ni: Pada zaman Nabi SAW dulu, pernah malaikat jibrail a.s turun ke bumi dan pergi ke masjid lalu bertanya kepada Nabi Muhammad SAW, lebih kurang maksud:"Kenapa tak ada orang azan hari ini? "Jawapan yang aku ringkaskan:Sebenarnya ada yang azan pada hari itu tapi bukan Bilal bin Rabah r.a yang biasa azan, tapi di ganti oleh seorang yang bersuara lebih merdu, oleh kerana si pengganti bilal yang baru, melaungkan azan kerana suaranya merdu dan mungkin timbul perasaan bagus, menyebabkan para penduduk langit(malaikat) tidak mendengar azan pada hari tersebut, lalu malaikat jibrail telah menegur kita semua bahawa amalan yang di buat dengan niat yang selain Allah, amatlah rugi walupun cantik dan indah pada pandangan mata manusia..

Tapi hari ni bukan masalah pakcik riak bila azan, tapi pakcik tak nak lansung azan apake hal? Tak kan lah bila buat majlis ilmu kena tinggal sunnah Nabi SAW yang paling sempurna iaitu azan..

Lepas tu pulak bila ustaz tu sound pakcik, mulalah terasa, bila tiba giliran ustaz tu ngajor, bila masuk jer waktu solat isyak terus pakcik pergi azan, sedangkan majlis ugama belum berakhir, tersedak ustaz tu!! (cerita benar). tu konon nak protes ler tu, buruk betul perangai.., muka dah macam mayat, dah nak mati esok, aku jugak kena mandi mayat ko!!!

Ish ish..ish..

Kesalahan ke enam:- Tak menghormati majlis ilmu..

Bukan semua, dan bukan kat kampong korang, ni kampong aku ler ni, bila ustaz berceramah masing masing yang tua ni pakat duduk bersandar di diding masjid, lepas tu pulak kaki melunjur ke arah ustaz.., ada jugak yang duduk kat luar hisap rokok berborak.., argghhh malas aku nak ulas!!!

Kesalahan ke tujuh: Perasan bagus dan betul..

Wah wah wah, mentang mentang korang pergi masjid hari hari maka mulalah rasa orang lain masuk neraka dan korang sajerler ahli shurga!!, sebagai ahli shurga korangpun pakat-pakat memboikot ‘ahli neraka’.. tak pergi kenduri diorang, tak pergi tahlil diorang dan paling teruk tak pergi ziarah diorang..

Manusia ni bila sibuk beribadat dan tidak bergaul dalam masyarakat, maka kebencian pada maksiat akan bersarang dalam hati, itu ok, bagus!!tapi setan pandai lalu ambik peluang ni untuk buat korang benci dengan ahli maksiat tu sekali, tu yang jadi lagu tu..

Semua orang yang tak pergi masjid korang pandang sebelah mata, pergilah berdakwah pakcik oiii, ajak orang lain mengimarahkan masjid sama, jap lagi jadi macam cerita 10 budak hitam.. pernah dengar lagu 10 budak hitam tak? Bukan lagu one little two little Indian boy tu.. bukan..! Meh sini aku gubah lagu sikit..

Sepuluh Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit buah pinggang
Tinggal lagi sembilan..

Sembilan Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit AIDS
Tinggal lagi eight..

Lapan Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit lumpuh
Tinggal lagi tujuh

Tujuh Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit kencing manixs
Tinggal lagi sixs..

Enam Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit asma
Tinggal lagi lima..

Lima Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit tenat
Tinggal lagi empat..

Empat Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit gila
Tinggal lagi tiga..

Tiga Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit tua
Tinggal lagi dua..

Dua Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit batu
Tinggal lagi satu..

Satu Pak cik hitam
Pergi solat jemaah
Sorang sakit hati
Masjid terus kunci…

WALAUBAGAIMANAPUN…

Korang orang tua yang tak suka pergi masjid janganlah gelak baca entry aku ni, pakcik pakcik di atas tu memang buat salah tapi mereka ada juga niat ke masjid, pekerja yang pergi kerja kena marah kat bos bila buat silap tak sama dengan pekerja yang bos marah kerana ponteng kerja!!

Pakcik tu bila pergi masjid surau kena tegur kerana banyak buat salah, tapi korang tua kutuk yang tak nak langsung pergi masjid surau takdelah pulak buat kesalahan di atas, namun perlu di ingat, orang kapir yang tak masuk islam dosa dia satu tapi besar boleh masuk neraka buat selama lamanya, orang islam pulak buat dosa banyak, tak khusuk solat, tak puasa, tak zakat dan lain lain, tapi walaupun banyak dosa tak sama dengan orang kapir yang hanya ada satu dosa kerana jika di himpukan dosa ummat islam berbanding dengan dosa orang yang kapir, maka dosa orang islam lambat laun akan Allah ampunkan dan masukkan mereka ke dalam shurga walau banyak mana dosa sekalipun, tapi orang kapir yang ada satu dosa sajer, iaitu tak nak masuk islam, syirik nyata, maka mereka akan kekal dalam api neraka buat selama lamanya forever in time, no time limit, no way out!! Kekal tak jadi mayat bahkan kena azab selamanya..

So korang yang tak pergi masjid, maka dosa korang adalah jauh lebih besar dari dosa ahli masjid, korang kena ingat nie.., janganlah bila jadi mayat baru nak ke masjid, tu pun bukan nak pergi solat, tapi orang solat kat engkau, huh dah lah tak pernah pergi masjid, duduk kat depan sekali pulak tu, lebih depan dari imam.., orang lain semua bersolat korang sorang jer terbaring kat depan, wah wah wah… meriahnya mati..

So, pesan kat aku sendiri yang akan jadi tua tak lama lagi..

1. Wahai aku yang kerepok..
Janganlah aku Suka bercakap hal dunia kat masjid surau.. tertolak amalan kebaikan nanti..
Nampaknya nak kena buat satu bilik kat tepi masjid macam bilik merokok, tapi bilik tu adalah untuk bercakap perkara dunia, bermakna jika ada ahli jemaah nak borak hal dunia, jom masuk bilik zon bercakap dunia..jom!

2. Wahai aku yang kerepok.. janganlah buat orang muda tak selesa ke masjid, pergilah bergaul dengan mereka dan jangan tegur kesalahan mereka secara kasar, lantaklah mereka nak pakai baju T-shirt ke, tak nak pakai kopiah ke, bukan senang remaja nak datang masjid, mereka adalah permata dan mutiara umat islam... hargailah mereka..

3. Wahai aku yang kerepok.. pakailah baju yang labuh untuk mengcover telur ku yang langjut, senang cerita! pakai jubah macam NABI saw.., sunnah apa?!kalau nak pakai baju melayu, pakailah sampin sekali.. abih cerita pakailah seluar dalam demi kebahagian jemaah di belakang..
Nota: baru baru ni ada ustaz ceramah tentang adab solat, ustaz tu pakai baju melayu, bila ustaz tu buat demo sujud, maka semua orang gelak.. nampak telur beb..oh!!

4.Wahai aku yang kerepok..sayangilah TAKBIR PERTAMA orang islam yang lain.., ambik risau perkara ini, terlepas takbir pertama dalam solat jemaah adalah satu bala pada individu islam.., ingatlah, barang siapa yang dapat jaga takbir pertama selama 40 hari berturut-turut, maka dia bukan ahli neraka dan dia confirm bukan golongan munafik..
Sudahkah aku dan korang berusaha untuk mendapatkan 2 jaminan ini??

5. Wahai aku yang kerepok. Solatlah di tempat azan di azankan.., setan sangat benci dengan takbir dalam azan, sehingga lari terkentut kentut, tapi setan tak heran dengan takbir ketika solat lalu datang membisikkan segala 1001 cerita..oh!!

6.Wahai aku yang kerepok.. hormatilah majlis ilmu.., duduklah dengan adab, (TAAZIM)besarkan majlis, (TASDIK)membenarkan majlis. (TAWAJJUH) tumpu perhatian, (TABLIGH) niat untuk sampaikan…, insyAllah..

7. Wahai aku yang kerepok.. janganlah perasan bagus dan betul.. kerana datangnya kita ke masjid adalah dengan izin dan kehendak Allah, tanpa taufik dan hidayat kita tak dapat ke masjid, ada orang yang sihat tapi tak datang masjid, sebaliknya pakcik tok wi yang sakit sendi tulang boleh pulak datang.., ada yang kereta besar tapi tak dapat datang, pakcik tok wi selamba naik basikat tua.., ada yang rumah dekat, selalu guna tandas surau untuk jimat bila air, tapi bila azan tak dapat datang sebaliknya Abdullah bin Mat Tom sahabat nabi yang tua dan buta serta rumahnya jauh dapat datang berjemaah 5 waktu sehari semalam sampai jadi mayat…

Semoga Allah pilih kita untuk solat berjemaah sampai jadi mayat..insyAllah

Ps: kita akan jadi mayat antara subuh hingga zohor, oh tak! mungkin antara zohor dan asar, atau mungkin antara asar dan maghrib mungkin, boleh jadi antara maghrib isyak kita jadi mayat, tak pun antara isyak dan subuh.., tapi jika korang istiqamah ke masjid, insyAllah korang akan mati dalam perjalan untuk solat atau korang akan jadi mayat dalam perjalanan pulang dari masjid, paling best, menjadi mayat dalam solat.. amin..

58 comments:

Hanisumayyah said...

Kadang2 rasa nak halang suami yg jadik OKU ke masjid dalam hujan2 lebat tapi simpan dalam hati jer... alhamdulillah ada juga ruang utk mengingatkan saya saya di sini...tq

Unknown said...

bismillahirrahmanirrahiim..

allahumma sholli 'alaa saiyidina muhd wa'alaa alihi wassohbihi ajma'in..

salam wbt..

aku pengkomen kedua..huhu..

ada kebenaran apa yang kau sampaikan tu bro..bila duk masjid cerita hal dunia..(aku pun gitu.isk isk isk..) sebab dari pengalaman aku masa soalt terawih ramadhan lepas..kat masjid la sibuk cerita kuih apa nak buat raya le..baju anak dah siap ke..raya thaun ni balik kampung sapa ler...oh..katering sana murah nak tempah buat open house ke...iskisk isk..aku sebagai golongan muda..(dan masih takkawin..) of course la kalu nak sound makcik2 tu akan kena jelingan manje mata kodok..abis2 aku kena sedas.."ni ape ke hal menyampuk cakap orang tua ni.."ermm..doaku yang hina dina ni semuga semua orang dapat jaga rezeki "hidayah" memasing..(termasuk aku..isk isk isk..) dan lebihkan bersyukur atas rezki hidayah daripada rezki dunia yang nampak aje best tapi bila dinyahtinjakan akan menajdi najis..ciao..

wasalam...

nurulbusyra said...

salam..hm
bile cite ttg tue kutuk ni
sbnye teringat time bile aku g ceramah maulidur rasul.. ceramah punyer la lamer giler2 (tapi menginsafkan diri ku..)tpi bile da telajak time azan isya' drg terus iqamat..x dek pun azan..mgkn nk menjimatkan mase kot..sume cam dah ngantokx kan (ape nk buat, ku bersangka baik)..

HbO said...

menarik..n bermanfaat buat diriku yang begitu berharga.. insya-Allah..

Anonymous said...

haih..suka bena aku baca apa yg ko nak sampaikan...yok btol wife ko dpt kawen ngn ko@!~makin dibaca makin rasa sikit ilmu yang aku ada. Aduhaiiii@!~

oyehh..

hamka, bapak aku kan selalu pi solat subuh kat surau. masjid ada, jauh sikit.

Aku tanya kakak yg dok depan cubicle aku neh..dia kata lebih afdal pegi yg dekat... ye ke?

hamka said...

Hanisumayyah

Pergilah ke masjid walaupun terpaksa di papah, (lelaki sahaja) ramai orang tua yang sakit bukan setakat tak pergi solat jemaah, tak solat langsung pun ramai.., kesian… ummat menderita..

--------
Nurzaiti

Ok lah tu, dulu tangga yang ke sepuluh, turun 8 anak tangga, Cuba lagi jadi pengkomen pertama lain kali he he he..

--------
peculiarz

takpe, azan jer ler.., subuh boleh dua kali azan, tak kan isyak tak boleh azan lambat sikit..
nak seribu daya, setan benci azan, jangan terpedaya..

----------
fairy_tale

kerana dirimu begitu berharga..

hamka said...

eh ada jiji masuk pulak,

benar tu, pergi yang dekat dulu ler..

kirim salam kat bapak ko..

Cool said...

//corection from the prev comments: yok--> SYOK


Nak blk seremban ni... nanti insyallah kem salam kat abah (abah la plak@!~ muehehe@!~)

Sampaikan salam sama ketua bidadari di rumah ye saudar HAMKA.

Cool said...

salah ejaan lagi...aduhai

**saudara.

Anonymous said...

AKU TERUJA BACA KOMEN PASAL BOIKOT..

HARI NI 20 APRIL ADALAH BIRTHDAY NABI DALAM TAHUN MASIHI, SEMUA ORANG DAH BOIKOT UNTUK MENYAMBUTNYA. UMMAT ISLAM HARI INI PAKAT SAMBUT PADA 12 RABIULAWAL TAHUN HIJRAH, YANG AJAIBNYA UMAT ISLAM BOIKOT UNTUK SAMBUT BIRTHDAY MEREKA SENDIRI DALAM TAHUN HIJRAH..

SALAH ORANG TUA KAH?

Anonymous said...

salam..

kasih sayang pada orang tua-tua, kena sangka baik yang mereka dah lama hidup.. mesti dapat lebih banyak tunai solat berjemaah..
khatam quran entah berapa kali..
zikir dah berjuta-juta..

kasih sayang pada orang muda-muda,
kena sangka baik yang mereka baru nak hidap.. mesti dosa sikit
doa mudah makbul..
kuat ibadat sebab chat selalu..
cerdas fikiran, bnyk hafalan quran..

-yazid

Anonymous said...

salam

... mereka baru nak hidup..

-yazid

Anonymous said...

Kutuk si tua kutuk..
biar ketuk si tua kutuk..
Ketuk hati..
biar hati tidak mati..

Kutuk si muda kutuk..
Biar ketuk si muda kutuk..
Ketuk hati..
Biar hati tidak mati..

Pengetuk yang tua muda..
Tua muda yang diketuk..
Aman bersemadi..

-Oren-
Br keluar dr kotak..lompat2 dalam kereta katak.. tunggu hamka ketuk2..=)

Midkazen said...

Dekat tempat aku, Alhamdulillah xde tua kutuk... Smuenye peramah belake... Bile masuk bab ibadat dkat surau tmpat aku, diorang xde mengate2 orang... Kebanyakkan fokus dkat amal ibadat diorang... Tapi yg x beshnye nie, si dewase kutuk pulak yg ambik tempat...

Dkat surau bile sampai je, ckap, bebual mesti nak suare kuat2... Mcm org laen x dgr je.. mcm org laen pekak.. Pastu masuk bab berbual, diorang nie akn bincangkan hal kejela, make-up kereta, cite pasal buat tender, dpt project berjuta... Yg pling hampehnye, mase azan tgh brkumandang, muke x bersalah... Diorang bantai bual, pastu siap bantai gelak lg...
Yg pling terok, ad yg sempat berjual beli... Kronik...

AKu sebagai "U" remaja nie, rase sedih dan tertekan jgk tgk mala'un2 nie bile dok dkat dgn diorang... Muke pun ad yg mcm mayat... Aku xnak la bile generasi sezaman aku tgk diorang, akn terbwk2 dgn sikap diorang... Pastu terpengaruh bual hal2 duniawi dkat dlm surau/masjid... ISk..Isk...

Sedih org melayu mcm nie, sedih ummat Islam terseksa... Sedih aku tgk surau kosong... Td, mase solat asar, SURAU BERKUNCI... Kesian aku tgk musafir2 dari luar terpakse berteduh diluar, solat diluar...

PlayStation: Aku menaip nie, sambil air mate aku mengalir, aku nangesh...->aku tgh potong bawang nak kluakan air mate.. hehe

Anonymous said...

Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Rumah ALLAH,
Kosong dan sunyi..
Ampunkan kami Ya ALLAH.. kami dah jadi tua kutuk sebelum masa kerana RUMAH MU kosong dan sunyi....
(Lupa Rumah ALLAH)

Anonymous said...

Rebut 5 perkara sebelum 5 perkara sampai
Aku cuma nak highlight 1 je.
Masa muda Sebelum TUA.
Jadi sebelum tua tuntutlah ilmu akhirat sebanyak mungkin takut dah tua ilmu susah nak masuk. Nanti kita mudah lalai ilmu+syaitan bisik
tu yang dok marah orang muda pakai baju tshirt ke, seluar jeans ke, takde kopiah ke, baju pak arab ke, ishk..ishk.. pendek kate baju melayu dgn kain pelikat cap gajah duduk je boleh buat sembahyang. Entah tua kutuk mana yang ajar dema dulu. Arhhhh..Tahan marah..
tahan marah...
Ade jugak yang nak biokot tak nak merhaban (masa raya la) sebab tak pernah nampak kat surau.. padahal orang tu kena keja luar daerah cam ne nak nampak. ishk... Tua kutuk.
Lepas tu sikit2 cakap selisih malaikat 44 tak paham aku.....

Anonymous said...

Salam,

Fatwa vs Taqwa?
Berkenaan bercakap dlm masjid, aku sendiri suatu ketika pernah dimarahi kerana bercakap2 dlm masjid. Lalu kerana bengang dimarahi ditambah dorongan hawa nafsu aku cuba google search fatwa yg membolehkan bercakap dlm masjid hasilnya adalah seperti berikut
1) dari laman pusat islam
Q: Apakah huraian hukum terhadap orang yang dikatakan bercakap mengenai dunia di masjid akan dihapuskan amalan 40 tahun di dunia ? Maksudnya adakah kita tidak boleh bertanya khabar mengenai perkembangan rakan di masjid sebab dikhuatiri jikalau ia akan melibatkan dunia contohnya bertanya ? apakah kerja yang dilakukan awak sekarang ? ?.
A: Di antara adab-adab ketika berada di masjid ialah:
1. menjaga kesucian dan kehormatan masjid
2. menjaga akhlak / berakhlak mulia
3. membaca doa ketika masuk masjid
4. menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid
5. menghindarkan diri daripada bercakap-cakap perkara yang tidak berfaedah

Berkenaan dengan persoalan di atas, tidak menjadi kesalahan sekiranya seseorang itu sekadar bertanya khabar kawannya ketika berjumpa di masjid dengan syarat dapat menjaga adab-adab agar tidak mengganggu jemaah lain yang berada dalam masjid..

2) Dari web mana entah tapi dirujuk dari Fiqh sunnah Syed Sabiq

Volume 2, Page 73: Talking in the mosque

An-Nawawi says: "It is permissible to engage in lawful conversation in the mosque and one may discuss worldly affairs and other things and even laugh, as long as it is about something permissible. This opinion is based on the hadith of Jabir ibn Samurah who said: 'The Prophet would not rise from his place of the morning prayer until the sun had risen, and when the sun rose, he would get up. And they would talk and laugh about [pre-Islamic] days of ignorance, and he would smile.'" This is related by Muslim.

Ini bukan kongsi ilmu sekadar kongsi maklumat. Nak ilmu kena cari ustaz.

hamka said...

Anonymous

Aku boikot hari jadi korang, tapi insyAllah aku raikan hari mayat korang.., jangan bimbang, korang akan jadi mayat dalam dua tahun iaitu hijrah dan masihi

--------
yazid

salam..

jika makan bersama dalam talam, orang tua kena makan garam dulu, orang muda kena baca doa makan sebab mereka kurang dosa, dan aku yang umur sebaya dengan superman bolehlah menikmati doa makan yang makbul itu he he he

---------
oren

menjadi mayat di pagi hari,
mandi mayat di tengah hari,
tanam mayat di petang hari
mayat di makan ulat di malam hari..

selamat jadi mayat..
dan selamat makan malam!

--------
midkazen

apakah perkara yang banyak banyak, sikit sikit, jarang jarang dan kadang kadang?

Jawapan:

-Banyak orang islam yang tua tak pergi solat di masjid
-Sikit jer orang tua yang solat di masjid
-Jarang jarang orang tua yang istiqamah solat 5 waktu di masjid.
-Kadang kadang jer orang tua iktikaf di masjid..

Selamat jadi mayat orang tua!!!

-----------
bakal ahli kubur

aku nak tampal sign board kat kubur orang yang suka buat bising dalam masjid..

“TERIMA KASIH KERANA TIDAK BUAT BISING DI SINI”..

Boleh ke?

--------
amiruddin shah.

Satu lagi kena rebut,

TUA SEBELUM JADI MAYAT TUA..

--------
perantau warsaw

SIAPA KATA BOLEH BERDAKWAH MELALUI SELAIN CARA NABI?

Cuba buat kat masjid..

Cuba menyanyi nasyid dalam masjid..
Cuba baca komik dalam masjid..
Cuba baca surat kabar dalam masjid..
Cuba layari internet masjid..
Cuba tampal poster masjid..
Cuba lah.. aku nak tengok..

Cakap hal dunia dalam masjid kena tolak amal, apatah lagi dakwah bidaah!!

ps: takde kena mengena komen ko he he

Anonymous said...

memandangkan kau ahli masjid...

aku nak minta pandangan kau la....mufti perlis kata masjid kita tak mesra pelanggan...betui ka...

dia suruh samakan saf kanak2 dan dewasa..

Anonymous said...

Sabar. Sabar.

Azlan Zed said...

x baik kutuk org tua kutuk... hehe...

mfrstudio said...

hmm sian jugak kat pakcik-pakcik..

ade kwn aku kata, org tua ni makin tua jd mcm budak kecik perangainya..(kita pun akan tua..ohh)

jd, kalo buat2 lawak senda camni depan dieorg.. kdg2 merajuk jugak..

semoga pakcik-pakcik tua yg rasa diri nak berbini muda, dapat berlapang dada.. wallahua'lam.

Anonymous said...

nak entry baru...

Abu S.H said...

harap2 kita kekal dalam hidayah dan taufik.

harap2 kita tak hidup samapi jadi nyanyuk dan menyusahkan orang lain

harap2 kita sentiasa berlapang dada bila ditegur tak kira kita betul atau salah.

harap2 sifat ego dan bongkak kita semakin lama semakin reda dan akhirnya hilang sebelum kita mati.

harap2 warga emas yang belum paham dan tidak paham2 itu diampunkan Allah dan diberi kefahaman....salah AKU jugaakk....

Midkazen said...

SUBHANALLAH...
SUBHANALLAH...
SUBHANALLAH...
SUBHANALLAH...
SUBHANALLAH...
SUBHANALLAH...
SUBHANALLAH...
(ulangla sampai ko nak mampos, nak mati...)

ALHAMDULILLAH...
ALHAMDULILLAH...
ALHAMDULILLAH...
ALHAMDULILLAH...
ALHAMDULILLAH...
ALHAMDULILLAH...
ALHAMDULILLAH...
(ulang la smpai nak ko mampos, nak kojol, nak jd mayat...)

ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR...
(ulangla smpai ko nak mampos, nak mati, nak sakaratul maut, ko di sembahyangkan, jasad ko kene usung, jasad ko kene timbus tanah, sbb roh pun tau berzikir)

Assalamualaikum wahai jiran2 ku yg bakal menghuni kubur...
Aku da pulang dari usaha atas iman & amal... Alhamdulillah, klao ad antare dr korang yg da pg, bgusla... Tp teroskan usehe 2... Teroskan bertaqlim/jdkan diri kite sebagai da'i... Sbb kite nie merupekan ummat NABI MUHAMMAD SAW... Kite merupekan ummat dakwah...
Kite diamanahkan utk berpesan2 pesan kepada kebaikan... Dan mencegah yg mungkar...
Kpd korang smue, masok la rumah Allah, insyaALLAH - insyaALLAH - insyaALLAH selamat, hati korang selamat, hidup korang xde kecelakaan.. MAsoklah, dirikan solat fardhu disitu...
Berzikir la dirumah ALLah...
Bacela KALAMULLAH dirumah ALLAH...
Sbb, rumah ALLAH bagaikan, plag elektrik... Tau x knp?
Iman nie, mcm battery hp... Kite gune slalu lame2 battery pun jd lemah... Mcm 2 jgk dgn iman, iman klao kite x perbaharui balik, klao kite slalu ckp bende sie2, klao kite slalu ckap bende kosong, lame2 lemah la iman kite, lemah la akal kite, lemahla percakapan kite dan yg paling terok skali, lemah la hati kite, hati kite akan mati dgn izin Allah...
Jd, untuk perbaharui, kite kne la charge iman kite dkat plag letrik... itula die RUMAH ALLAH, MASJID, SURAU... Mcm mane kite nak charge? Mestila kite ckp kebesaran ALLAH SWT, ckp keindahan jannallah... Ckap tentang, keindahan zat2 ALLAH...

Battery kite kenela long lasting... Camne nak bg tahan lame? Ikotla SUNNAH NABI SAW, ckp jgn nak jerit2 mcm SETAN, korang bukan pekak kan? Panas x bile org ckp kuat2 dkat korang? Mesti panas... Rase cam nak hempuk je dgn sliper jepun korang kan? Jd, kite jgn la jd mcm SETAN2 tu... Nak ckp, perlahan, tp jelas... Klao da ad iman, akhlak mestila kene ikot mcm NABI SAW... Selalu senyum, tahan rase marah bile kene fire(aku pun tgh blaja lg nie...)... X bolehla ikot sesedap rase kepale lutut kte... Kepale lutut pun tau ikot arahan kite... Isk...

ALhamdulillah, itula yg aku dapat terangkan cket sepanjang aku wat usehe atas iman & amal nie... Bnyk fadhilat2 yg aku dpt tau... Klao x pg, aku ngaku, aku memang paling jahil dlm dunie nie... InsyaALLAH aku akn teroskan beristiqamah...
:-)

Jobove - Reus said...

We have visited his blog-web and find it interesting, congratulations

There visits ours, the irreverent and iconoclast of the world,
is in Catalunya - Spain

Http: // telamamaria.blogspot.com

Thank you very much for the visit

Maria-Keaton

Anonymous said...

assalamualaikum en hamka,
di sini saya ingin meminta jasa baik saudara hamka untuk menulis artikel tentang kepentingan kita mengajak kengkawan@saudara mara@siapa2 sahaja ke arah kebaikan dan menjauhi kemungkaran...atau dengan kata lainnya,kepentingan berdakwah...sila masukkan sekali tamsil2 yang best2...moga2 tulisan en hamka akan dapat menaikkan semangat kami untuk memainkan peranan masing2 dalam tugas ini....sekian terima kasih..
wassalam

Anonymous said...

Anonymous

Masjid akan jadi mesra pelanggan bila ulamak dan mufti pakat pakat iktiqaf di masjid, hidupkan masjid 24 jam..

insyAllah..

---------
Ida

Nasib baik ko suruh aku sabar, kalau tak aku lempang semua pakcik tu, terima kasih ida, he he he

-------------
alan zed

aku mintak maaf sebab kutuk org tua kutuk...
balik balik kat korang jugak sebab inyAllah semua akan jadi tua, pilihlah nak jadi tua kutuk ke, atau tua tak kutuk.. oh!

---------
muhammad fakhrul razi

jangan bila dah bini takde aura baru nak ke masjid., (abenda aku tulis ni?)

----------
budak shams

takde masa lagilah adik.., anak anak aysik menangis dan panjat belakang time aku menulis.., he he he..

-----------
abu_harraz

Amin…

harap2 kita tak hidup sampai jadi nyanyuk dan menyusahkan orang lain

-----------
midkazen

apa gunanaya h/p mahal jika takde bateri???

Apa gunanya???

-------------
Anonymous

Ada dalam kepala.., insyAllah, lain kali aku tulis..
Bila ntah? Tapi aku cuba lain kali..lambat lagi kot..

Midkazen said...

Mane pak cik tue kutuk nie??? X de komen pun? Yg bnyak komen, muda mudi kutuk je yg komen... Isk...(aku la tu...) :'(

Anonymous said...

pakcik tak rasa hamka sedang kutuk orang tua.., tapi hamka sedang kutuk orang yang tak pergi masjid, betul tak hamka?

Anonymous said...

Merujuk cerita nabi Musa dengan tongkat, ingin saya komen tentang pendapat HAMKA yang mengatakan bila Allah tanya apa yang di tangan kamu wahai Musa. Maka nabi Musa mula menjawab dengan panjang lebar tentang tongkat dia.
Adalah sangat tidak tepat bila mengatakan Allah S.W.T murka dengan jawapan nabi Musa tersebut dan nabi Musa bukan sesaja jawab panjang lebar tu.
Kalau kita belajar usul tafsir. kaedah bila seseorang bercakap dengan sesiapa yang dia kagumi maka dia akan cakap panjang kerana terlalu excited/teruja. Macam kita dah lama nak jumpa dengan seorang ulamak besar. Bila dia tanya sikit jer kepada kita, kita dengan sendiri jawab macam macam kadang2 tak tanya lagi dah jawab dah.
Begitulah dalam kasus perbualan nabi Musa dan Allah S.W.T. Kalau lah Allah murka nescaya bila lempar tongkat tu akan jadi ular yang membaham nabi Musa sendiri. ni tidak, dia tolong pulak nabi Musa.
Perkara yang kedua ingin saya komen ialah berkenaan posting saudara HAMKA yang lalu berkenaan dengan BOIKOT. saya juga tidak setuju bila saudara mengatakan Boikot bukan cara Rasulullah.
Bagi saya. kita perlu boikot barangan Yahudi dan Nasrani kerana itu adalah fatwa terbaru para ulamak2 Islam Dunia termasuk Dr. Yusoff Al-Qardhowi yang banyak ilmu dan pengalaman fiqh terkini.
Kedua kalau saudara mengingati kembali sejarah Hijrah Rasulullah S.A.W. ke madinah. Bila ada sahabat2 yang meminta utk tunjukkan kepada mereka pasar di madinah utk mereka berniaga. Telah di tunjukkan Pasar orang orang yahudi yang besar. Tapi Rasulullah tidak setuju utk sahabat2 berniaga sekali dengan Yahudi. lalu Rasulullah mencari tapak pasar yang berasingan untuk orang-orang Islam berniaga. Tidakkah ini telah menunjukkan sikap Rasulullah dengan orang2 yahudi?

Mungkin Saudara ada jawapannya. tapi harapan saya tolong rujuk dulu sebelum menulis apa yang kita fikirkan. KERANA AGAMA BUKAN BOLEH DI FIKIR DENGAN OTAK SEMATA-MATA mesti di bekalkan/diserta dengan wahyu. DAN WAHYU TIDAK SEMESTINYA SAMA DENGAN APA YANG KITA FIKRIKAN.

Lihat saja bila nabi Musa berdepan dengan ribuan ular ahli sihir yang menerpa ke arahnya. tiba-tiba datang wahyu minta lempar tongkat di tangannya. Kalau ikut otak kita. dah ada ular kat depan, Kat tangan ada tongkat, kita genggam kuat-kuat dan pukul ular-ular tu. tapi wahyu kata kena lempar.
Kan tak sama dengan otak fikir.
Ternyata bila turut Wahyu, Nabi Musa selamat kerana tongkat itu jadi ular yang lebih besar lagi dan menelan ualar2 kecil ahli sihir.

Wallahu a'lam

Anonymous said...

apa pendapat abg hamka tgk video clip kat page http://kakiblog.com ?

Anonymous said...

midkazen

he he he, tau takpe..

--------
pakcik

apa apalah pakcik hihihi..

--------
ustaz jaa

Allah murka kerana bila Nabi Musa cerita pasal tongkat, cerita tentang kelebihan tongkat, seolah olah tongkat itu yang bagi manafaat dan mudarat.. Allah pantang betul dengan sekutu..

Lalu Allah perintah campak tongkat tu untuk tunjuk bahawa Allah boleh jadikan sesuatu yang manusia sangka dapat manafaat tapi dengan kudrat Allah menjadi mudarat, dan bila tangkap balik ular besar itu menjadi tongkat balik..

The moral is: Allah nak tegaskan bahawa yang bagi manafaat dan mudarat adalah Allah, tongkat tak boleh bagi manafaat dan mudarat.. panjang lebar nak terang ni ustaz, lain kali lah..

Pasal boikot tu, aku shor ustaz baca semua komen sampai habis 88 semuanya..

Apa-apapun, terima kasih ustaz tegur saya yang hina dina ini, lain kali boleh tegur lagi, salam.

Wallahu a'lam

Ustaz silalah datang lagi dan komen .., best ada orang alim baca blog ni.. terima kasih usatz.

--------
Anonymous

Tak tengok lagi..
Tapi kau boleh baca post aku yang bertajuk “apa itu seks?”..

Abu S.H said...

Kenapa kita kenal Yusoff al Qardhawi sahaja?
Siapakah yang melabelkan dia Ulama' besar dunia ISLAM?

Kenalkah kita dengan Ulama' lain?
Ulama yan gmempunya jaringan yang besar lain? Selain dari yang mainstream?

Yusoff al Qardhawi adalah salah seorang Ulama' terkemuka dunia. Tapi kalau bagi saya dia bukan yang terbaik di dunia, macam mana saya nak ikut?

hamka said...

sabar pian, sabar he he he

isu ni patut dah lama habis, tak habis habis lagi ?, mayat pun tau reput.. ish ish ish..

Anonymous said...

Sebenarnya bila t'baca posting nie, teringat kat arwah abah. Dia mmg tak pernah tinggal solat jemaah sampailah satu ketika dia tertewas kerna konflik perblahan ajk2 masjid. Bagi sdr2 ku yg muda(atau perasan muda) banyak2lah bersabar. Ikramlah pada bapak2 kita tu. Bukankah antr hakikat ikram tu kita sepatutnya memuliakan ulamak, mengasihi anak2 dan menghormati org2 tua.
Sebenarnya, org2 tua tu pun jeles kat kome. Iyele, kome dtg solat subuh dgn rambut yg basah2. Depa tu, entah bila le kali terakhir mesra2 ngan isteri. Depa tu stress, xde kemana dpt d'lepaskan...isteri pun dah malas nak layan. Cubalah faham2 sikit...toleransi. Insya Allah, dgn akhlak kome yg begitu baik ikramnye, ada le anak2 depa yg dpt terima usaha....macam aku nie. Abah aku tu dulu mmg cukup anti...tapi atas usaha& doa karkun2 yg rajin ikram, maka dptlah terpercik usaha2 agama kat kami. Siapele sangka...jadi, usahakan keatas pakcik2 tu...Pakcik tu nampak je macam macho tapi dlm hati dia cair kat kome.

Abu S.H said...

saba la ni...mana ada marah..kalau marah kena jual..cuma bertanya je..

p/s - kan ada mayat yang tak tau reputttt..? hehehhe..ni salah satu kes lah ni...hehehe

Kavalera Hexalera said...

eh.. aku ada satu part aku angin ngan pakcik pakcik tua kerepot kurang asam neh.. dah duduk hari hari dengar ceramah ustaz dari muda sampai ketua tak paham paham lagi.

Wahai pakcik..hmm lembut sangat la.. tukar sket.. HOIII PAKCIK.. lain kali, bila tengok ada orang solat, jangan la wirid pakai mikroponnnn!! ko nak suruh suara ko cecah langit ke berapa?

HOOIII PAKCIK... Aku datang subuh awal bukan nak dengar ko tareeeekkk tahrim ko pitching tinggi tinggi.. aku datang awal supaya aku bleh buat solat tahajud gajah, supaya aku bleh buat solat taubat dan macam macam lagi.

HOIIII PAKCIK... Aku keluar saf awal bukan sebab aku taknak berdoa ngan ko! aku dah doa laaa, aku nak semayang sunat la pulak! ko doa mintak bini 4 dalam bahasa arab.. mana la pakcik pakcik tua yang lain tuh tahuuu.. diorang dok pakat AMIIIIIIIIIIIINNNN ajeee..

HOIII PAKCIK... sudah la..cuba la senyum sikit kat kawan kawan aku yang datang pakai seluar jeans tu.. susah payah aku ajak diorang datang masjid, sedap sedap je korang buat muka menyampah.. apa ingat ni rumah BAPAK pakcik punya ke? ni rmah Allah laaa.. Allah yang panggil saya dan kawan saya datang tau!

HOIII HOII YA HOIII.. pakcik oh pakcik.. kalau aku lempang ko alamatnya anak dara ko aku tengok je la dari jauh yek... hehehe

hamka said...

sabar, sabar semua..

he he he..

aku sebenarnya sayang giler kat golongan tua di masjid ni, merekalah emas karat 10..

ina naim said...

hi!

hamka said...

hoi!

Anonymous said...

baitillah yg sebenar tu di mana?maaf kurang sopan bertanya..
Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu (dalam berbuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

"[2.94] Katakanlah: "Jika kamu (menganggap bahwa) kampung akhirat (surga) itu khusus untukmu di sisi Allah, bukan untuk orang lain, maka inginilah kematian (mu), jika kamu memang benar.2.125] Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat shalat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: "Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang rukuk dan yang sujud".

hamka said...

balik haji nanti(kelak), aku tulis kot..,
baik ko cari jawapan cepat, dah jadi mayat nanti malaikat azab tanya soalan tu..

ps: kiblat manusia memang berbeza, ada yang bila azan masih berkiblatka kerja, TV, awek dan dunia, hanya mereka yang dapat mengkiblatkan kaabah yang berjaya, maka berlomba lombalah kamu..

Anonymous said...

masjid... rumah... Allah?masjid batu,ada kah Allah tinggal dalam batu?rumah...Allah tinggal kat rumah ke?.....Allah...siapa Allah yg kita agung2kan?sedangkan Allah tak bertempat,"di mana2 kamu memandang di situ ada wajah Allah"nampak ke buat2 tak nampak tu?ada kata dah depan mata,apa cari jauh2 sampai kena naik k/terbang nak cari Allah,pelik tul lah...
ada orang dah ke mekah berkali2 tapi mulut gitu juga,yg ada tu pergi kat no ekor tikam ekor,tak beri pengajaran apa2 pun,tak berkesan pun...sembah Allah ke sembah kaabah?yg ada tu rasuah lagi
bukan usia muda yg rasuah ni,dah lanjut,tamak kejar harta yg akan meninggalkan dia...jadi lah hamba harta,Allah di taruh di belakang ...hish hish hish,terhijab langsung.

Anonymous said...

nak tambah sikit ,kalau doa minta panjang2,macam lah tuhan tu tak dengar,macam lah tuhan tak melihat,macam lah tuhan tak mengetahui.balik2 kita memerintah Tuhan,siapa Tuhan siapa makhluk ni?
nak minta umur panjang,nak minta rezeki bertambah, nak minta naik pangkat,sedangkan orang kafir tu tak minta pun Allah beri,nak itu nak ini,sedangkan Allah tanya kita balik "bukan kah AKU ini Tuhan mu" malu rasa nya bila Allah tanya tu,sebab Nabi tak pernah minta apa2,kerana semua dah tertulis,nak tambah kat kitab mana lagi...

cuba lah kalau kita minta macam2 kat mak bapa kita,dah tentu dia bingitkan,tapi cuba kalau kita tak minta apa2,nanti dgn sendiri mak bapak kita puji kita,dia ni bagus tak minta apa2, kalau AKU bagi pun dia tak cerewet,tapi si diatu,ashek minta saja,cerewet plak tu,siapa nak bagi...biasa nya orang tak minta ni,tetiba je murah rezeki nya dan berkat,tapi yg minta ni,rezeki nya banyak tapi cepat habis sebab tak berkat.ok lah,saja citer kosong.

Anonymous said...

tambah lagi sikit lah yer,rumah yg ada anjing dan patung tak di masuk Malaikat,tul ke?abis tu orang kafir tu ,takkan Malaikat tak masuk rumah dia sebab ada patung dan anjing...kasi kat luar je ke?rumah jangan di biarkan macam kuburan sebab tak ada yg solat nanti syaitan masuk,tapi rumah yg ada orang solat pun ada syaitan,cammana tu,rumah yg mana tu yg di maksudkan tu?

rumah...patung...anjing,ada maksud lain ke?

Anonymous said...

Anonymous

Aku tak tahu kau ni perasan bagus atau buat buat bodoh, nak tunjuk pandai atau memang sedang keliru .., atau ko sedang kecewa dengan Allah..

Oarng pergi mekah cari Allah?
Siapa pergi mekah cari Allah? Rumah Allah kat mana?
Allah tak duduk pun dalam rumah Allah?

Apa punya fikir ko ni, malas aku nak jawab..
Nampaknya ko marah ‘kawan” ko yang balik haji pergi tikam no atau ‘pakcik’ ko yang rasuah .., lalu salahkan rumah Allah…?

Kalu ko kena tipu ngan orang yang pergi rumah Allah, janganlah nak marah orang naik kapal terbang pergi rumah Allah..

Bab doa..

Ko ingat tuhan tu macam bapak ko yang akan boring dan letih bila anak dia mintak lebih lebih..
Orang yang tak berdoa adalah pemalas dan buat cincai pada Allah nak bagi dia apa saje..
Nabi doa sampai janggut basah, sampai jatuh serban, ko pulak malas nak berdoa, ingat orang kapir yang Allah bagi rezeki tu Allah sayang ke?

Janganlah sebab doa ko selama ini tak makbul ko jadi orang yang cool dengan serik dah berdoa.., mayat jer yang tak payah berdoa..

Allah suka ngan orang yang berdoa, dan orang yang tak berdoa adalah sombong! orang takde tuhan jer tak berdoa..

Bab malaikat masuk.., kalau rumah ko ada bapak patung ajing malaikat rahmat jer yang tak masuk, tapi malaikat maut selamba masuk!

Apa moralnya di sini:

Ko adalah:-
Orang yang kecewa:
Doa ko tak makbul
Ko dah jumpa tuhan tanpa pergi rumah tuhan kerana tuhan ada di mana mana
Ko kecewa jumpa Orang pergi rumah Allah tapi masih jahat
Ko dah Penat berdoa
Ko perasan kool dengan tak berdoa
Ko perasan bagus bila dapat rezeki tanpa doa
Tapi ko sedih gak dapat susah lalu salah kan orang yang pergi rumah tuhan..
Ko nak letak patung kat rumah kot..

Selamat jadi mayat.., tanpa doa, tanpa pergi rumah Allah??

Anonymous said...

ko jadi mayat,malaikat soal apa dulu?,apa malaikat tanya ko pergi masjid rumah AKU berapa kali se hari?
atau Malaikat soal siapa tuhan kamu?tak kenal cammana nak jawab?ha....soal lagi ,siapa nabi mu?
ko tak kenal Nabi ,ko banyak membebel silap2 ko kata ko Nabi,sebab Nabi suruh kita banyakkan diam...ha..
yg lain2 tu malas lah aku nak jawabkan,apa aku tengok ko ni suka membebel lah tu...
ko ashek cakap ko macam bagus,tapi kalau ko sedar tu siapa yg ingatkan ko tu...nanti aku sambung lagi lah....jangan marah...

hamka said...

he he he

Anonymous said...

yg di katakan rumah yg tak di masuki Malaikat apa kah rumah yg kita tinggal?rumah yg kita tinggal ada lah rumah ke dua,tapi rumah yg pertama ada lah jasad,diri manusia,nak citer sikit :
Dalam keadaan sakratul maut, seseorang tiba-tiba merasa berada di depan sebuah gerbang.
“Tok, tok, tok,” pintu diketuk.
“Siapa di situ?” ada suara dari dalam.
Lalu dia seru saja, “Saya, Tuan.”
“Siapa kamu?”
“saya(nama diri), Tuan.”
“Apakah itu namamu?”
“Benar, Tuan.”
“Aku tidak bertanya namamu. Aku bertanya siapa kamu.”
“Eh, saya anak pak haji, Tuan.” Wajahnya mulai terpinga2.
“Aku tidak bertanya kamu anak siapa. Aku bertanya siapa kamu.”
“Saya seorang pedagang, Tuan.”
“Aku tidak menanyakan pekerjaanmu. Aku bertanya: siapa kamu?”
Sambil masih terpinga2 karena tak tahu mau menjawab apa,
akhirnya ditemukanlah jawaban yang rada agama sedikit.
“Saya seorang Muslim, pengikut Rasulullah SAW.”
“Aku tidak menanyakan agamamu. Aku bertanya siapa kamu.”
“Saya ini manusia, Tuan. Saya setiap Jumat pergi juma'at ke masjid dan
saya pernah bersedekah. Setiap lebaran, saya juga puasa dan bayar zakat.”
“Aku tidak menanyakan jenismu, atau perbuatanmu. Aku bertanya siapa kamu.”
Akhirnya orang ini pergi dgn buntu fikiran nya keluar, dengan wajah yang masih terpinga2.
Dia gagal di pintu pertama, tersentuh oleh sebuah pertanyaan yang sungguh sederhana:
siapa dirinya yang sebenarnya.
tak mudah, kan? Cuba pikir, kita tak faham siapa kita, maka kita punya tradisi besar merelisiasikan
sesuatu terhadap diri kita: nama, pekerjaan, titel, jenis kelamin, warna kulit dan rambut, foto wajah
(seperti yang di identification!). Kita malah beli diri kita dengan sesuatu itu, kita pun aman dengan label itu,
lalu merasa bahwa label itulah diri kita. Think again: apakah ‘aku’ sama dengan ‘tubuhku’?
Ah, saya,(nama diri) itu cuma permainan kata!

Mungkin saja. Tapi perhatikanlah kalimat Nabi kita Muhammad SAW: “Barangsiapa mengenal dirinya,
akan mengenal Tuhannya.”

jasad ada lah pinjaman,yg menempati jasad ada lah ruh....jasad ada lah kenderaan bagi ruh.

lihat pula 'anjing'mentaliti anjing,
Seekor anjing dilontar dengan seketul batu, lantas menyalak-nyalak marahkan batu yang menyakiti tubuhnya. Marahnya pada batu itu, bukan kepada si pelontar batu itu. Itulah mentaliti anjing.

Tidaklah jauh bezanya dengan seorang yang apabila merasai dirinya ditipu atau dikhianati, atau dipersendakan atau direndahkan, maka akan marah dan amat kecewa sekali dengan sikap saudaranya itu. Pandangannya terarah kepada makhluk itu, bukan kepada itu "......Yang Menjadikan kamu dan apa-apa yang kamu kerjakan". Inilah mentaliti seorang hamba yang terhijab dari hakikat.

Mungkin disebabkan jahilnya, mungkin kerana bebalnya, mungkin kerana tebalnya ammarah atau mungkin kerana punya penglihatan tetapi yang tidak boleh melihat.
jika kau beri peringatan atau tidak ,mereka tetap tak beriman,sebagaimana anjing,di marah atau tidak ia hanya menjelirkan lidah nya.begitu lah Allah persamakan manusia dgn anjing malah perangai manusia lebih dahsyat dari binatang ternak.,siapa pula yg di sebut patung:
. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam"
adalah tanah pilihan.Maka sebelum dijadikan patung,
tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah ,
wangi-wangian
dari sifat Nur Sifat Allah, dan dirasmi dengan air hujan
"Barul Uluhiyah".

Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air
"Kudral-Izzah-Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal".
Lalu diciptakan menjadi tubuh Adam yang sempurna.

Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk
kedalam tubuh Adam, ia pula merasa malas dan enggan,
malah ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar.Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk
memaksa roh itu masuk, masuk dgn paksaan dan keluar dgn paksaan, akhirnya mahu tidak mahu roh
itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga,
sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit
kita sekarang ini. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia,
terjadilah perubahan pada warna kulitnya.
Sebagai peringatan:
yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada
kuku manusia.

Hal ini kita biasa lihat meskipun orang kulitnya hitam,
tetapi warna kukunya adalah sama, ialah putih
kemerah-merahan. Dijadikan pada tubuh Adam ada
sembilan rongga atau liang.Tujuh buah liang di kepala,
dan dua buah liang dibawah badan letaknya.
Tujuh buah letaknya di kepala : dua liang mata,
dua liang telinga, dua liang hidung dan sebuah liang mulut.
Yang dua macam di bawah : sebuah liang kemaluan dan
liang dubur.

begitu lah secara ringkas yg Allah sebut sesungguh nya Malaikat tidak akan masuk rumah yg ada anjing dan patung.sangkut paut nya ada lah manusia yg berakal tapi tidak menggunakan dan menjadikan nafsu sebagai Tuhan nya,malah Allah memuji anjing ,binatang ikut perintah tuan nya,tapi manusia,dah lah memerintah Tuhan dgn berdoa banyak2,bila dah dapat tamak ,nak lagi nak lagi dan lagi...
ini lah perangai manusia,yg di ibaratkan rumah yg ada patung dan anjing ,Malaikat tak nak masuk,ko faham tak penjelasan aku tadi... tengok gulongan yg berjawatan tinggi,dah kaya tamak lagi,nak rasuah lagi,nak timbunkan harta,mati bawa 3 lapis kain puteh,itu yg berkejar2 sangat,berlumba2 masing2 nak kaya lah,skim cepat kaya lah,hiiii,macam2 lagi lah tebiat manusia anjing ni...tak dapat menyalak(berdoa)menyalak,menyalak...
aku sebenar nya suka baca tulisan ko ni tapi ko ni banyak bebel ler,tapi ko jangan marah ler,yg aku maksudkan rumah ,patung dan anjing tu bukan ko,tapi sesetengag manusia,yg dah ke mesjid,yg dah ke mekah tapi perangai nya lebih baik dari orang yg belum ke mekah,ntah lah kan ok nanti aku sambung lagi pasal babi pula kenapa di haramkan,tapi kalau aku tanya ko,kenapa babi di haramkan? ko tau kenapa tak?

hamka said...

he he he...

“Tok, tok, tok,” pintu diketuk.
“Siapa di situ?” ada suara dari dalam.

he he he

hEi hei hei HEI HEI HEI..!!

Anonymous said...

ko ni apasal hei hei hei je,jawab lah aku tanya..ko dah malas nak layan aku eh...tak pe lah..hei hei hei....

hamka said...

pakcik.. err adik ?

abang dah tulis jawapan kat entry terbaru..

terima kasih..

Abu S.H said...

lagi 46!

hamka said...

cukuplah entry boikot mencecah seratus..

untuk entry ini.., 50pun kira ok..

he he he(lagi 5 jer)

ustadz lok lak... said...

aku nk terpanngil tuk komen ni...
adik anonymous...

anjing yg d maksudkan tu...adalah bila manusia dlm rumah tu berperangai mcm anjing ok...balik malam2...melalak...x ingt tuhan...fhm tak perangai anjing mcm mana...lg satu malaikat x masuk kalau ada patung or gmbr...tau tak apa maksud patung or gmbr ni??? apa bila dia tlah menyekutukan Allah...sbb tu malaikat x masuk...faham tak??? malaikat hanya masuk pada rumah yg bersih...

rumah kedua adalah jasad...itu betul...bila hati kotor mcm anjing yg senang memperhambakan diri pada tuan yg berbeza...atau erti kata lain anjing tuk menggambarkan binatang sebenarnya...jd...kalau hati/perangai kita mcm binatang (anjing) ada dlm diri...kalau hati kita ada patung/gambar (selain dr Allah) menyekutukan...malaikat (benda yg bersih yg bagus) x masuk la kedalam hati wei...bodoh apa ko ni...blajar tinggi dr aku...tp aku blh jawab soalan ko ni...fikir secara terbuka...tau tak kenapa g kaabah??? sbb bila kita pusing kaabah...jantung kena menghala ke kiblat...so bila berpusing kena lawan arah kiblat...bila kita berpusing...kita akan d charge semula...d mana kaabah adalah pusat dunia...d mana kita punya fizikal dpt d bersihkan (itu syariat la)...makrifat...kenapa urut perut kena berpusing d pusat...dan kalau perasan semua bulu roma akan berpusar d pusat...
bila kita berdoa panjang2...sbnrnya tuk kita renung balik diri kita...renung balik tuhan tu d mana...renung balik hati kita...syariat yg d bawa Rasulullah SAW ni sgt besar impaknya tuk kita mengkaji terus ilmu diri ni ye...bukan buta tuli bertanya...kaji diri sendiri...semua ada jawabannya...kalau ko tnya diri ko...n ko x dpt jawab...maknanya hati ko kena sucikan balik dgn berdoa, solat n tahajud balik...solat berjemaah d masjid...supaya kita menjaga hati sesama manusia...HATI sesama manusia...Allah x kan memaafkan mu selagi manusia lain x maafi mu...apa maksudnya...

org2 alim tu buat jahat...ko tnya kenapa??? apsl nk tnya plak...itu antara dia n Allah...lg satu...x semestinya org yg dpt haji tu tau ilmu yg ko tau tu...x semestinya ustadz faham apa yg ko maksudkan...dorg blajar syariat...ko blaja tggi mst la ko lbh tahu...dosa n pahala tu d mana??? syurga n neraka tu d mana??? ko mst tau kan??? siapa mereka yg berbuat dosa tu??? siapa diri mereka...ko tau kan...apa yg penting skang...ilmu n amal...ko amal apa yg ilmu ko ada tu...sbb kadang2 bila org yg da tau ilmu ni...dia lupa diri...mula la buat dosa...dorg lupa pada syariat...dorg lupa pandangan manusia lain...itu namanya bodoh sombong...janji ko x buat sudah..

ada apa lg nk x faham???

hamka said...

wow!

Anonymous said...

alahai...harap istigfar banyak pakcik.ingat sikit asal usul kamu tu..Allah maha pengampun nakk..taubat laa nakk..




ayu bukan nama sebenar.