Oct 24, 2012

Apabila Malaikat pun bertanya?


(Ada manusia yang tidak terkenal di kalangan penduduk dunia, tapi terkenal di kalangan penduduk langit)

 Aku terima SMS dari abang aku.

“Adik beradik mahu korban seekor lembu tahun ini, sekarang sudah ada empat nama, nak masuk bahagian tak?”

Aku termenung tentang ibadah qurban, hukumnya adalah sunnat yang di tuntut, sesetangah mazhab ada menfatwakan wajib bagi mereka yang mampu berdasarkan hadith daripada Abu Hurairah r. a yang mengatakan Nabi bersabda: “Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami”.

Lagipun banyak kelebihan ibadat qurban seperti dosa akan terampun bersama titisan darah binatang yang di sembelih, pahala sebanyak bulu di badan binatang dan lain lain.

Aku pun balas SMS.

“berapa sebahagian?”

Semantara abang aku jawab SMS, fikiran aku merenung jauh sebelum semua manusia di cipta yang mana ketika Allah membuat keputusan untuk mencipta manusia, para malaikat telah bertanya.

 “Kenapa hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan dan menumpahkan darah?, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji dan mensucikan Allah?”

Jawapan dari Allah:

 “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”

Kemudian, apabila Allah mencipta manusia, berkatalah pula iblis:

"Aku adalah lebih mulia dari manusia. Engkau ciptakan aku dari api sedang manusia Engkau menciptakannya dari lumpur."

Allah kemudian melaknatnya dan Iblis telah bersumpah untuk menyesatkan anak adam, maka bermulalah ujian besar dalam kehidupan manusia.

Tapi Allah tidak membiarkan iblis menyesatkan manusia semberono, bersama di alam manusia, Allah telah menghantar ratusan Nabi dan ribuan Rasul  bersama mukjizat dan keramat, lantas manusia telah berpecah kepada dua golongan, satu yang beriman mengikut para Nabi, dan satu lagi enggan beriman dan mengikut iblis.

***

Terdengar SMS masuk dari abangku.

“satu bahagian RM400”

Mahal jugak lembu kat Terengganu bisik hati aku, kat sini baru RM370.

****

Di dunia langit, Allah sentiasa memuji manusia dari kalangan Nabi dan rasul di hadapan malaikat.

Maka terdapat malaikat yang meminta izin dari Allah untuk turun ke bumi bagi menguji sejauh manakah kehebatan iman manusia dari kalangan Nabi dan rasul.

Banyak kisah jika nak diceritakan, aku ambil kisah Nabi Ibrahim. A.S.

Pendek cerita, ketika Nabi Ibrahim a.s  duduk menjaga kambing-kambingnya. Maka datanglah malaikat yang menjelma dalam fizikal manusia lalu bertasbih: ‘Subhanallah!’ di zaman semua orang sembah berhala.

Oh, Alangkah terkejutnya Nabi Ibrahim a.s mendengar nama ‘kekasih’nya di sebut sebut. Lantas dengan penuh teruja, Nabi Ibrahim segera mendapatkan orang itu lalu menyuruh hamba Allah tersebut ulang balik apa yang di tasbihkan..

Tapi hamba Allah itu membuat syarat, Nabi Ibrahim harus berikan semua dari kambing baginda jika ingin beliau bertasbih lagi..

Selamba sahaja Nabi Ibrahim ‘korban’kan semua kambing dengan sedekah pada ‘malaikat’ tadi.

Pendek cerita, sedarlah malaikat bahawa Nabi Ibrahim A.S layak di puji Allah di kalangan penduduk langit di atas keihlasannya.

****

Terdengar SMS masuk dari abangku.

“Jadi tak, semua dah cukup 6 bahagian, tinggal lagi satu, jika lambat, adik beradik lain akan ambik”
Akupun balas SMS:

“Okey”

****
Diriwayatkan sebelum Nabi Ibrahim a.s mendapat anak, demi cintanya kepada Allah, baginda pernah membuat ibadat korban sebanyak 1,000 kambing, 300 lembu dan 100 unta di jalan Allah. Melihatkan kepada banyaknya jumlah korban yang dilakukan, maka kagumlah para malaikat akan betapa hebatnya cinta Nabi Ibrahim a.s kepada Allah.

Kemudian, Nabi Ibrahim a.s bersabda:

“Semua yang menjadi korban itu belum apa-apa lagi bagiku. Demi Allah, kalau aku dikurniakan anak lelaki, 
sudah tentu aku juga sanggup korbankan dia untuk Allah.”

****
SMS masuk dari abangku.

“Salam, berita ralat, lembu sudah habis dan yang tinggal hanya seekor, harga RM3300, sebahagian RM470, setuju tak?”

Aku balas SMS:

“apa kata adik beradik yang lain?”

****

Sambung balik kisah Allah yang sentiasa memuji manusia di kalangan Nabi dan Rasul di hadapan para malaikat.

Dan pujian Allah tidak hanya kepada rasul dan Nabi sahaja, malahan manusia biasa yang berdosa, selepas di uji ujian nafsu sepeti haiwan, dan juga dengan godaan iblis.., Namun apabila manusia bertaubat, maka Allah akan membuka pintu langit kepada para malaikat dan memuji manusia , Allah berfirman:

 “Lihatlah kepada hambaKu yang sedang merayu kepadaKu.. bersaksillah Aku telah ampunkan segala dosanya”

Dalam hadith lain apabila malaikat pulang dari majlis zikrulallah yang manusia buat di bumi, Allah berfiman.

“Lihatlah kepada hambaKu, bersaksillah Aku telah ampunkan dosa mereka dan kedua ibu bapa mereka”

Ada juga riwayat mengatakan apabila manusia sedang bermusafir, atau sedang duduk atas bukit atau dalam kebun, apabila masuk waktu solat, lalu azan, dan mengerjakan solat awal waktu dengan susah payah, maka Allah akan memuji manusia ini di hadapan para malaikat.

“Lihatlah kepada hambaKu, bersaksillah Aku telah ampunkan segala dosanya”

Dipendekkan cerita, dalam peristiwa Allah yang sentiasa memuji manusia di hadapan malaikat, tercatat dalam sejarah penduduk langit, telah berkata akan satu Malaikat:

“Mengapa manusia itu harus mendapat pujian setelah berbuat dosa?, sedangkan kami lebih baik kerana beribadat sepanjang masa”

Lalu Allah membela manusia,

“Pergilah panggil ke mari tiga malaikat yang terbaik. Akan Aku turunkan mereka ke bumi dan berikan nafsu seperti manusia, dan kamu akan dapat melihat apa yang dilakukan oleh malaikat-malaikat itu!”
Malaikat kemudian bermesyuarat lalu memilih hanya dua wakil di kalangan mereka lalu menjawab,

“Tuhanku, biarlah Harut dan Marut saja yangmelakukannya!”

Lalu turunlah dua malaikat yang bernama Harut dan Marut ke bumi sebagai manusia yang mempunyai nafsu seperti mana layaknya manusia mempunyai nafsu...

*****

SMS masuk dari abangku.

“Bagi Abang, teruskan sahaja korban ini, sebab harga lembu memang dah naik, harap semua adik beradik setuju, boleh booking, sebab takut lembu ni pun orang ambik, harga lori, biar abang yang tanggung.”

Aku balas SMS:

“bincang dengan bini jap.”

****

Sudah lama Nabi Ibrahim a.s berdoa kepada Allah agar di kurniakan seorang anak lelaki yang soleh, dan di hujung usia, ketika umur sudah lanjut, maka datanglah keajaiban dari Allah, malaikat sendiri turun menyampaikan berita ini iaitu Nabi Ibrahim bakal mendapat anak lelaki.

Ayah mana yang tidak gembira mendapat cahaya mata yang telah lama di idam idamkan? bukan main gembira lagi, tapi ujian Allah telah datang, dengan di saksikan malaikat, sebaik anak lahir, Nabi Ibrahim telah sanggup korbankan masa yang amat berharga bersama keluarga lalu membawa isteri dan anak tercinta ke satu lautan pasir yang tandus, dan meninggalkan mereka..

“Abang ingin ke mana”

Tanya isteri dengan cemas dan sedih, tapi nabi Ibrahim a.s hanya membisu, berat mulutnya untuk berkata kata, lalu isteri bertanya lagi,

“Adakah ini perintah Allah?”

Nabi Ibrahim membenarkan lalu meneruskan perjalanan meninggalkan mereka berdua di padang ‘kematian’.., tiada jiran, tiada tanaman, tiada teduhan, tiada teman.., yang tinggal hanya kesabaran dalam kepasrahan..

Demi cinta kepada Allah yang lebih dari segala-galanya, maka Nabi ibrahim AS telah menorbankan perasaan meninggalkan anak dan isteri di Padang pasir yang tiada asbab hidup selama 7 tahun lebih kurang.

****

Terdengar SMS masuk dari abangku.

“Dah bincang belum?”

Akupun balas SMS:

“Adohai, lupa”

****

Tujuh tahun setelah pemergian Nabi Ibrahim a.s meninggalkan Nabi Ismail a.s dan isterinya di padang pasir, Mekah telah berubah wajah, dari padang tandus, telah menjadi oasis, telah menjadi kota, berkat mukjizat nabi Ismail mehentak kaki setelah ibunya berlari dari SAFAR dan MARWAH, orang ramai juga telah ramai menatap di sana..

Dari jauh, kelihatan Nabi Ibrahim a.s pulang bersama tunggangganya.., pulang dengan hati yang berbunga-bunga, al-maklumlah anak dah besar, boleh main lari-lari, main sorok-sorok, mainbatu seremban, main ketawa-ketawa, dan lain lain..

Namun ujian Allah datang lagi, datang perintah baru dari Allah untuk buktikan iman dan cintanya iaitu tidak boleh turun dari unta dan kena keluar lagi ke jalan Allah selama 3 tahun,

Sambil menangis Siti Hajar membasuh kaki suami tercinta dengan air zam-zam dan kata Siti Hajar (lebih kurang):

“Allah yang sama jaga abang dalam api, Allah yang sama juga jaga saya dan anak abang, pergilah abang, bila ini perintah Allah maka janganlah bimbang, kerana ALLAH BERSAMA KITA, ALLAH TAK KAN SIA-SIAKAN KITA.!!!

Lalu menghilanglah Nabi Ibrahim meninggalkan mereka untuk waktu yang belum di ketahui akhirnya...

****

SMS masuk dari abangku.

“Dah bincang?”

Aku balas SMS:

“Apa kata adik beradik yang lain?.”

****

Harut dan Marut yang turun ke bumi sebagai manusia, terus sahaja lapar dan dahaga, lalu mulai mencari kerja untuk mendapat sedikit upah, di pendekkan cerita, mereka bekerja sebagai tukang kasut, dan ketika sedang membersihkan kasut, datang seorang wania menghulur kaki, dengan betis yang bunting padi, putih dan gebu..

Dan ini menyesakkan nafas Harut dan marut, kerana nafsu manusia dalam diri malaikatnya mulai membahang!

****

SMS masuk dari abangku.

“Salam, sesiapa yg berniat utk berkorban.Bersyukurlah. Lembu dah ada. Cuma Allah nak uji untuk kita tambah korban. Dari bajet RM400 kepada RM470, Apa sangat pengorbanan kita berbanding korban Nabi ibrahim. Umur dan rezeki di tangan Allah.”

Mendengar nama Nabi ibrahim, terus insaf, teringat sewaktu Umur Nabi Ismail 10 tahun, Nabi Ibrahim a.s telah pulang berjumpa anak dan isteri, mengubat rindu dan duka lara, tapi ujian Allah datang lagi.

Baginda Nabi Ibrahim a.s telah mendapat mimpi supaya di tunaikan nazarnya demi membuktikan cinta kepada Allah.. , anaknya mestilah disembelih kerana nazar baginda sewaktu tiada anak berbunyi: “Demi Allah, kalau aku dikurniakan anak lelaki, sudah tentu aku juga sanggup korbankan dia untuk Allah.”

Maka apabila diberitahu kepada anaknya dan isterinya.

Mereka bertiga sanggup menunaikan perintah Allah.

Iblis telah datang mempertikaikan perintah ini, akibatnya iblis di lontar batu di jamratul aqabah.

Akrian, berkatalah nabi Ismail a.s sebelum di sembelih:

Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan Allah. Insya-Allah ayah akan mendapatkan aku sebagai orang yang sabar,

Wahai ayah, Hendaklah ayah mengikat tanganku supaya aku tidak bergerak-gerak yang mungkin menyakitkan hati ayah.

Hendaklah wajahku dihadapkan ke tanah supaya kita tidak bertentang mata lalu ayah menjadi kasihan dan ragu ragu.

Hendaklah ayah meninggikan lipatan kain ayah supaya tidak tercemar dengan darahku, supaya ibu tidak menjadi sedih melihatnya.

Hendaklah ayah menajamkan pisau ayah, lagi pula mempercepatkan jalannya di atas leher ku, supaya tidak terlalu sakit kerana mati itu sakit sekali.

Hendaknya ayah membawa bajuku kepada ibu sebagai tanda kenangan daripadaku serta sampaikan salam aku kepadanya dan katakan kepadanya: ‘Bersabarlah engkau terhadap perintah Allah’ dan jangan ayah beritahukan kepadanya bagaimana ayah menyembelih ku, serta bagaimana pula ayah mengikat tanganku.

Hendaklah ayah tidak memasukkan anak-anak ke rumah ibu supaya dia tidak terlalu sedih mengenangkan aku.

Nabi Ibrahim berkata:
“Sebaik-baik penolong adalah engkau wahai anakku, untuk melaksanakan perintah Allah SWT.”

(Nabi Ibrahim, sesungguhnya doamu untuk mendapatkan anak yang soleh telahpun makbul)

Kemudian Nabi Ismail berubah fikiran supaya di lepaskan ikatan, kerana tidak mahu di lihat oleh penduduk langit seperti terpaksa, lalu Nabi Ibrahim telah membuang ikatan di kaki dan tangan Nabi Ismail dan menyembelih anaknya dengan sekuat tenaganya.

Nabi ismail ketika di sembelih tidak meronta, malahan meluruskan tangan dan kaki, agar mudah ayahnya menyembelihnya..

Sewaktu kejadian itu. Allah telah membuka pintu langit, dan membuka semua mata malaikat di langit dan laut. Lantas terlihatlah akan malaikat bahawa Nabi Ibrahim a.s sedang menyembelih puteranya iaitu Nabi Ismail, lantas semua Malaikat tersungkur sujud kepada Allah dengan penuh ketakutan.

Kemudian Allah berfirman bermaksud:

“Perhatikan olehmu sekalian kepada hamba-Ku, bagaimana dia melakukan pisau di atas leher puteranya untuk mencari atau mengharap keredaan-Ku, sedang kalian dulu semua mengatakan :‘Apakah Engkau menciptakan orang yang akan berbuat kerosakan di bumi, dan akan menumpahkan darah, sedang kami sekalian mensucikan Engkau?”

Dan pada suatu waktu yang lain, Allah juga membuka pintu langit dan membuka semua mata malaikat di langit dan laut. Lantas terlihatlah akan malaikat Harut dan marut yang menjadi wakil malaikat terbaik sebagai manusia tapi sedang berzina dengan isteri orang...

Lantas sekali lagi, tersungkurlah semua malaikat sujud kepada Allah dengan penuh ketakutan akan kemurkaan Allah dan membenarkan bahawa manusia adalah sebaik baik kejadian, sebaik baik mahluk, kerana malaikat yang telah lihat Allah dan beriman sempurna , namun apabila memiliki nafsu seperti manusia, sanggup pula membuat dosa terkukutk..

Maafkan kami wahai manusia, alangkah hebatnya akan kamu manusia ciptaan Allah yang tidak pernah lihat wajah Allah, tidak lihat shurga-neraka, hidup hanya bersandarkan dengan sabda Nabi Muhammad SAW tapi masih mampu mentaati Allah mengatasi semua malaikat, maka layaklah kamu dipuji tuhan sewaktu membasuh dosa bersama air mata..

Di pendekkan cerita, Malaikat Jibril telah muncul sambil menangis di hadapan Malaikat harut dan Marut sambil berkata,

“Cobaan apakah yang membuat kamu hanyut seperti ini?”

Mendengar ucapan Jibril itu, Harut dan marut pun menangis dengan sekuat kuatnya, lalu Jibril berkata,

“Sesungguhnya Tuhan kamu sudah memerintahkan kepada kamu untuk memilih antara azab di dunia atau azab di akhirat.”

Tahulah sudah bahwa dunia ini hanya sementara, sedangkan akhirat kekal abadi dan sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang kepada semua hamba-Nya. Kedua-dua malaikat itu akhirnya memilih hukuman di dunia dan menyerahkan nasibnya kepada kehendak Allah.

Lantas Harut dan Marut digantung di antara dua gunung pada sebuah gua bawah tanah. Setiap hari mereka diseksa sepanjang hari.

Ketika berita hukuman itu diketahui malaikat yang lain, mereka pun berdoa :

“Ya Allah, ampunilah anak cucu Adam kerana kami kagum bagaimana mereka dapat menyembah dan taat kepada Allah, padahal mereka dikelilingi beberapa kesenangan dan kelazatan.”

(Firman Allah: “Dan malaikat-malaikat bertasbih serta memuji Tuhannya dan memohon ampun bagi orang-orang yang ada di bumi.”Al syura, ayat 5)

***

SMS masuk dari abangku.

“Bagaimana Hamka. Jadi tak?”

aku balas SMS:

“Dan bank in dah”

Tuan tuan yang mulia, Nabi ibrahim a.s tidak diperintah untuk sembelih seekor binatang . Tapi diperintah untuk sembelih seorang manusia, Nabi ibrahim a.s tidak diperintah untuk sembelih seorang manusia sahaja tapi manusia itu adalah anak baginda. Nabi ibrahim a.s tidak diperintah untuk sembelih salah satu daripada anak baginda.Tapi itulah satu-satunya anak baginda dari keturunan yang mulia…

Dan baginda telah melakukannya. Aku hari ini baru sembelih satu bahagian sudah berkerut dahi?

Adohai..

Allah telah terima pengorbanan Nabi Ibrahim a.s, pisau menjadi ‘tumpul di leher Ismail a.s, dan Malaikat jibrail telah datang membawa qibas sebagai ganti... Aku dan korang di sini.., adakah benar kita telah membuat pengorbanan di jalan Allah? Sembelih binatang adalah ‘hadiah’ pengorbanan Nabi ibrahim, 

Sanggupkah kita ‘meyembelih’ perasaan bersama anak dan isteri meninggalkan mereka untuk keluar ke jalan Allah demi ugama?

****

SMS masuk dari Bro yang lain.

“Hamka, jom keluar jalan Allah?”

Ps: SMS terakhir itu belum berbalas, semoga SMS itu tidak berbalas kerana aku sudah keluar berkorban di jalan Allah dan terkorban. Al fatihah untuk aku. Semoga kita termasuk manusia yang di puji Allah di kalangan penduduk langit. Amin...

Selamat hari Raya qurban. Selamat korbankan perasaan...

178 comments:

Unknown said...

Pertama... :)

si pujangga said...

subhanallah~

Wadi AR said...

takpe, duit boleh dicari. harga pengorbanan itu yg sangat tinggi nilainya

Anonymous said...

thanx bro hamka...sgt insaf..
astagfirullah...subhanallah...

Mohd Aslam said...

Just wondering,how fast the first commentator read and comment for fist place.. LOL

Anonymous said...

sedih....

Unknown said...

Mohd. Aslam: First to comment, but not necessarily first to finish reading hamka's article...:)

Kawe akui, artikel en. Hamka mampu memberi keinsafan kepada kawe...terima kasih kepada en. Hamka

Satu perkara untuk kepastian, ada yang mengaitkan kisah Harut dan Marut ni dengan asal usul turunnya ilmu sihir di kalangan manusia. sesiapa sini yang boleh tolong komen/bagi link untuk mengesahkannya? terima kasih sekali lagi.

.: Si BungaKopi : . said...

mahal tp bagusla kalau ikhlas. kat tmpat sy rm250.. korban di kemboja

Anis Yu said...

salam. cerita yang encik hamka ceritakan tentang malaikat dan dialog tu semua dari sumber yang sohih ke? sila nyatakan. kerana saya mempunyai keraguan untuk sebarkan kepada yang lain. terima kasih

yui said...

keliru sikit bab harut dan marut tu..

bukankah dalam quran ada cerita pasal mereka berdua tu malaikat yg diturunkan oleh allah untuk uji manusia dgn kuasa sihir? Dan mereka berpesan ayat lebih kurang "kami ni ujian dari Allah maka jgnlah ikut kami" something like that la.

Quran 2:102

ana anisa said...

Thanks for posting this.. Semoga Allah merahmati ibubapa en.hamka.

Nad said...

Hamka..
Kalau ada cerita-cerita atau hadis yg di ambil dr buku.. harap dapat share buku apa, pengarang , terbitan dan mukasurat.. boleh sy cr kat buku outlet untuk simpanan.. tolong..

Nad said...

oh. maksud saya. simpanan untuk bacaan sendiri.. mini perpustakaan di rumah

azharjaafar said...

alhamdulillah,, umat suka bab korban Nabi Ibrahim sembelih anak..
tapi korban2 sebelum tu yg baginda tinggalkn anak bini utk buat dakwah tu umat belum paham dan suka..
malah ada umat yang menentang dan mengeji..
agama kita adalah millah Nabi Ibrahim..

@cenahcenah said...

baru tersedar erti pengorbanan.
selama ni rasa masalah je.
terima kasih atas pencerahan.
Moga Allah kasih.

Anonymous said...

kisah Harut dan Marut ialah kisah malaikat yg diturunkan Allah kepada penduduk Babel (babylon) utk menguji mereka yg mengamalkan ilmu sihit. Sila rujuk al-Baqarah 102.

manakala kisah Harut dan Marut yg diturunkan dgn nafsu manusia hanyalah daripada sumber Midrash Yahudi dan bible ayat Peter II 2:4 dan Jude 1:6. anda boleh wiki utk info lanjut.

Prince of Noob said...

selamat hari raya aidiladha dan selamat menjalani ibadah qurban ya hamka

- Noob

Nini said...

Alhamdulillah.Terima kasih for the info. Allah Maha Mengetahui...

susumanis said...

MashaAllah, alhamdulillah, Allahuakabar, menitis tak airmata korang baca cerita nabi Ibrahim dgn Nabi ismail ni, kalau x banyakkan zikir k..insyaAllah :))

Anonymous said...

dah lame tak bace tulisan encik hamka.. terima kasih ye ingatkan sy kembali kisah pengorbanan agung n betapa untungnye jadi manusia.. jazakallah^^..

Unknown said...

terima kasih en hamka...insaf..mintak izin nak bacakan entry ni kpd anak2 murid..

RavenEye said...

Hamka, kalau post ni buat skrip utk ceramah solat sunat raya haji kan best... lagi2 kalau yg bg ceramah tu pandai bercerita... tp opkos la tolak tepi part SMS tu, hehe...

hangpa je la yang bagi ceramah ni... sure ramai yg menitik airmata, hehehe~~~ :D :D :D

Anonymous said...

alhamdulillah..insaf sy baca kisah pegorbanan nabi ibrahim as..thank en hamka..

Anonymous said...

Waaa...

apsal dah makin ramai komen guna akaun blog nih???

Anonymous said...

Nur Ezqy
Ni utk hamil luarnikah ke?kalo yg halal tu xyah sebok2 nak test kan tu rezeki..biasa yg bezina selalu nak test hamil ke tak-kalo tak,bole buat lg? lol

Anonymous said...

thanks...tulislah macam ni banyak2 hehe

detective nie said...

yang pasti....meme sonok bace hamka pnye penulisan.....kisah yang sedih tp diselitkan lawak....hahahha
boleh wat skrip filem ni

fatiazzvogue said...

Alhamdulillah..bertambah faham erti ibadah korban..jazakallah hamka!

Musafir Jalanan said...

di bahagian terakhir perenggan menyatakan hamka telah terkorban, . . ini entry yg terakhirkah? . . . . anda tiada lagi di dunia ni? . . . .

Anonymous said...

Allah telah terima pengorbanan Nabi Ibrahim a.s, pisau menjadi ‘tumpul di leher Ismail a.s, dan Malaikat jibrail telah datang membawa qibas sebagai ganti

Qibas yang di bawa jibrail ialah qibas yang yang pemilik asalnya ialah anak Nabi Adam iaitu Habil.Qibas beliau ni dipersembahkan sebagai korban kepada ALLAH.Tanda diterimanya qurban Habil (berbanding qabil) itu ialah dengan datangnya api dari langit lalu membakarnya. Dan ternyata api menyambar Kambing Qibas qurbannya Habil, sebagai tanda diterima qurbannya.

MAKSUDNYA DISINI QIBAS ITU MENGIKUT USTAZ MANSOR SP INI ASAL MIKIKNYA IALAH DARI HABIL DAN IA DISIMPAN DISYURGA (BUKAN TERBAKAR KERENA DISAMBAR API )YANG AKHIRNYA SEBAGAI TUKARAN KEPADA NABI ISMAIL

Anonymous said...

please la..
nampak sangat org yg tahu kisah asal usul sihir yg dtg dpd malaikat berdua ini, tapi RIDICULOUSLY tak tahu kisah penzinaan harut marut tu retinya banyak sangatla tonton percaya n VIDEO KONSPIRASI atau THE ARRIVALS.

kalau tak buat salah mcmmana mereka dihukum dlm gua tergantung sambil mengajarkan sihir? takkan terhukum gantung tanpa buat kesalahan kpd Allah. kisah harut marut berzina ini korang rujuk la

1. jamiul bayan & takwilul Quran ( al tabari jilid 1)
2. ihya ulumuddin imam ghazali
3. ibnu khaldun - muqaddimah
4. kasyful mahjub (ulama tabien lupa nama)

regardless akan tuntutan soheh atau tidak dalam kisah yg abg hamka sampaikan ini (kebanyakan suhbat yg aku dudok lebih2 lagi dgn org alim ulama, mereka sampaikan kisah nabi ibrahim ini agak serupa n sama spt disampaikan abg hampa) . SOHEH ATAU TIDAK KISAH INI BUKAN PERSOALAN UTAMA.

tapi dlm kisah nabi ibrahim ini yang kita SEPATUTNYA HAYATI tu adalah MIJAZ n JAZBAH n KEYAKINAN baginda as dlm MELAKSANAKAN PERINTAH Allah dgn penuh KESUNGGUHAN N KECINTAAN.

kesimpulan artikel bg hamka ini, adalah tentang ;

perintah Allah yg menuntut kita utk taat keatas segala perintahNya n menjauhi segala laranganNya, biarpun dlm keadaan melawan arus nafsu kita atau menyebabkan kerugian dlm asbab, kehilangan sesuatu yg dkasihi n dcintai sekalipun!

walaubagaimanapun, Allah dah berjanji, setiap perintah Allah pasti ada JAMINAN n PERTOLONGAN. kerana perintah Allah adalah sunnatullah! usaha dan asbab itu hanyalah qudratullah.

kalau barang hilang, kita report polis atau tawajuh dgn doa abu darda?

kalau kena santau kita cari pawang atau kita amal bacaan al quran?

kalau ingin sembuh dpd penyakit adakah kita tawajuh dgn hospital atau banyakkan sedekah?

kalau kesempitan rezki adakah kita tawajuh dgn lebihan masa (OT) kerja atau kita tawajuh dgn menjaga bacaan surah al waqiah setiap malam?

kalau dtg bencana atau masalah kita lari kpd bentuk asbab atau mendirikan solah 2 rakaat?

kalau mahukan berubahan kpd dunia adakah kita dirikan demonstrasi ataupun tawajuh keluar di jalan Allah?

selagi kita tak dahulukan amal, selagi itu kita takkan sampai lagi kefahaman utk lihat kekuatan yg Allah simpan dlm amalan agama.

apatah lagi mahu buat pengorbanan dan sanggup kehilangan sesuatu yg dikasihi n dicintai semata2 utk Allah?

kenapa kita tak dpt pengalaman iman yg pelik n luarbiasa tak masok akal? kerana kita hanya mahu beramal akan perintah Allah mengikut kebiasaan n kesenangan kita. maka yakin tak terbentuk, bantuan melalui amal tak nampak, kesan rohaniat hanya "biasa2".

kiyai uzairon temboro db bagitahu dlm tazkirahnya:

sembelih anak tak masuk akal n bertentangan dgn akal n keadilan. tapi ibrahim as tetap juga lakukannya kerana beliau yakin ini adalah perintah pengorbanan utk Allah, biarpun pelik!

maka pisau sifatnya yg mmotong Allah ubah sifatnya tak lut memotong leher nabi ismail as, bahkan luarbiasa sekali pisau berkata2 seolah2 seperti manusia " aku tidak dpt memotong leher nabi ismail as, kerana aku dperintahkan Allah utk tidak mencederakan baginda as"

perintah Allah yg pelik atau luar biasa jika kita usahakan dgn penuh tawakal kpd Allah, maka pahalanya dan bentuk bantuan Allah juga akan dizahirkan dalam keadaan pelik dan luar biasa.

itulah maksud kisah nabi ibrahim n dakwah seluruh nabi2, n bantuan Allah atas kesan amalan dakwah mereka.

ps; sangat insaf... terkesan membaca sambil layan background lagu

http://www.youtube.com/watch?
v=NDngis-Vejw

doakan saya. 4 bulan nov ini!

mujahidah said...

"Sesiapa yang beri'tiqad dalam kisah Harut dan Marut bahawasanya mereka berdua adalah malaikat yang diazab atas kesalahan mereka, maka orang itu kafir terhadap ALLAH yang maha agung.". -al-Imam Abu al-Farj bin al-Jauzi, al-Syihab al-'Iraqi

Kisah harut dan marut adalah sumber israilliyat, maka berhati-hatilah. memang bagus untuk kita muhasabah diri, tapi lebih bagus kalau memuhasabah diri dengan sumber yang sohih dan jelas rujukannya, agar akidah juga terjaga.


bukankah Nabi berpesan ; tinggalkanlah perkara yang meragukan kepada yang tidak meragukan.

Untuk keterangan lanjut mungkin boleh rujuk : http://al-qayyim.net/index.php?option=com_content&task=view&id=466&Itemid=69

wallahu'alam

Anonymous said...

salam..mulai tahun lpeas aku nekad korban tiao2 thun,..thun lepas aku ambik korban dekat kampung..dlm 400 sebhgian..thun ni aku korban dkat kemboja sebhagian 230..x apa kan..

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 1

Alam Malaikat adalah yang alam tinggi di alam langit. Para malaikat berkumpul, mereka berbisik sesama mereka dan teringat firman Allah kepada mereka “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khlifah di muka bumi” al Baqarah:30 Lalu mereka berkata “mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah, pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji dan mensucikan Engkau” Tuhan berfirman sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui” al Baqarah:30

Allah telah mengajarkan Adam nama nama benda seluruhnya, menempatkan Adam di dalam syurga, mencipta Hawa sebagai isteri kepada Adam dan rakan kongsinya sehinggalah Adam mengengkari perintah Allah dengan memakan buah dari pohon khuld dan akhirnya Adam di keluarkan dari syurga dan di campak ke dunia. Bermula kehidupan Adam dan Hawa di dunia. Lahir zuriat Adam di dunia dan akhir berlaku pembunuhan pertama Qabil ke atas Habil. Selepas itu zuriat anak Adam terus berkembang dan bertambah ramai di dunia. Akhirnya dunia penuh dengan dosa dosa keturunan Adam.
Mereka lupa tugas mereka sebagai khalifah Allah di bumi. Mereka membuat berhala lalu mereka menyembah berhala tersebut. Begitulah berlalu kehidupan manusia yang penuh kelalaian, penuh kemaksiatan, mencuri, merampas hak sesama mereka dan membunuh antara satu sama lain dan dunia diselubungi kezaliman. Kesemua ini dicatit oleh malaikat sehingga buku catitan mereka menjadi gelap hitam gelemat, lalu malaikat pun berkata beginikah keadaan khalifah Allah di bumi?kenapa Allah memilih mereka menjadi khalifah sedangkan mereka mengengkariNya?

Lalu Allah berfirman kepada para malaikat “jika sekiranya Aku menjadikan kamu semua seperti manusia nescaya kamu juga akan melakukan seperti apa yang telah berlaku dikalangan manusia”

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 2

Malaikat menjawab; wahai Tuhan! Maha Suci Engkau kami sekali kali tidak akan mengengkari Kamu. Maka Allah berfirman lagi;pilihlah dua malaikat dari kalangan kamu. Lalu para malaikat memilih Harut dan Marut kerana mereka berdua adalah yang paling terbaik beribadat kepada Allah dari kalangan malaikat. Firman Allah ” dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di negeri Babil iaitu Harut dan Marut” al Baqarah:102 .

Babil atau dikenali dengan Babylon di Iraq. Babylon ketika penuh dengan kemewahan, keseronokkan dan kemaksiatan. Wanita wanita cantik dan jelita berada di mana mana saja, arak juga terdapat di merata tempat, alunan muzik dapat didengari dari semua kedai dan kelab dan perkara keji dan jahat berleluasa.
Di sana sini terdapat kelompok manusia berpesta mengelilingi wanita cantik yang sedang menyayi dan menari dalam separuh bogel. Ada sebahagian mencuri barang barang orang, kerana mereka lalai dan leka melihat wanita menyayi dan menari.

Kesemua hal keadaan ini dilihat dan didengari oleh Harut dan Marut, setelah Allah SWT menukar mereka menjadi manusia dan mencampak mereka berdua di Babil. Harut dan Marut berada di Bandar Babil, mereka berdua sentiasa memelihara kecantikan dan keputihan malaikat, sesiapa saja akan tertarik dan tergoda dengan kecantikan mereka berdua.

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 3

Setelah lama berjalan jalan di kota Babil mereka berdua merasa letih. Harut pun berkata; aku terasa sesuatu di dalam dadaku, begitu juga di kepalaku seolah olah badanku berat seperti bukit sehingga kakiku tidak mampu memikulnya.
Marut menyahut kata kata Harut; aku berasa seperti yang kamu rasa tetapi perutku amat terasa sakit.
Harut menjawab; itu bunyi perut yang lapar, wahai saudaraku! Sesungguhnya kita telah jadi seperti manusia, ketika kita malaikat tidak pernah merasa lapar dan dahaga bahkan kita sentiasa bertasbih dan menyucikan Allah. Lalu Harut mendonggak ke langgit berdoa kepada Allah supaya Allah memberi mereka makanan. Tiba tiba mereka tercium aroma daging bakar yang memenuhi rongga hidung mereka berdua.Mereka berdua segera pergi mencari ke arah aroma daging bakar, akhirnya mereka sampai ke majlis keramaian. Mereka dapati ramai manusia sedang berjamu selera dalam majlis tersebut.
Mereka terus masuk ke dalam majlis itu, tetapi rasa mulia yang ada dalam diri mereka berdua menjadi penghalang dari mereka meminta makanan dari tuan majlis. Bagaimana mereka menyembunyi bunyi perut yang lapar dari terus berbunyi?Lalu mereka berdua pergi duduk dekat dengan tuan majlis itu. Mereka melihat orang ramai makan dengan sayu. Orang ramai juga memerhatit Harut dan Marut, kemudian tuan majlis merasa kasihan lalu menjemput mereka makan. Mereka makan bersama orang ramai sehingga kenyang dan perut mereka tidak lagi berbunyi.

Selesai makan, mereka pun memerhati semua orang ramai yang sedang makan, mereka memerhati seluruh tempat di dalam majlis itu. Akhirnya mata mereka berdua terpaku melihat kecantikan dan kejelitaan seorang wanita, wajahnya cantik bak bulan purnama. Itulah Zahrah ratu cantik di Babil. Harut dan Marut tersedar dari lamunan, dan rasa bersalah kerana telah melakukan dosa. Harut dan Marut pun segera beristighfar dan bertaubat dari dosa tersebut. Rasa terlalu malu atas dosa tersebut hampir hampir membunuh mereka berdua. Penyesalan jelas terpancar dari riak muka mereka.

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 4

Tetapi setelah perasaan penyesalan berlalu, syahawat datang kembali sekali lagi mereka memandang Zahrah dengan asyik sekali, sehinggalah suara iman dalam hati mereka memberontak dan berkata ini nafsu dan bujukan syaitan. Suara iman mengatasi syahawat mereka segera beristighfar kepada Allah SWT. Mereka memikirkan bagaimana hendak mengatasi masalah itu?

Akhirnya mereka dapat jalan penyelesaian.Hanya itu saja jalan penyelesaian bagi mereka iaitu bersegera meninggalkan majlis . Harut dan Marut sepakat, mereka mestilah segera meninggal majlis dan bertaubat kepada Allah. Lalu mereka terus melangkah keluar dari majlis, setelah agak jauh meninggal majlis tersebut, perasaan syahawat mereka meronta ronta untuk melihat Zahrah, mereka serentak berpaling untuk kembali kepada Zahrah, tetapi sekali bisikan iman mereka mengatasi bujukan syahawat dan mereka meneruskan perjalanan, lari jauh meninggal majlis itu.

Dalam perjalanan itu Harut dan Marut tidak bercakap terus membisu, sambil itu kedua dua tertanya tanya apakah yang telah mereka lakukan sanggup mengengkari perintah Allah dengan melihat kepada perkara yang diharamkan ke atas mereka.

Harut pun berkata kepada Marut; nafsu manusia buruk dan keji mendorang kita melakukan maksiat kepada Allah. Alangkah keji nafsu manusia!

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 5

Marut menjawab; mungkin perasaan engkau sama seperti apa yang aku rasai sekarang! Ya aku takut tempat kembali kita adalah neraka, yang menjadi tempat balasan orang orang durhaka kepada Allah
Harut menjawab; tidak! Tidak! Jangan takut kita mesti berusaha mengalah syahawat dan memaksa nafsu agar mengikut bisikan iman.Kita mesti terus beristighfar dan bertaubat kepada Allah dan mesti meninggal terus tempat maksiat dan pergi ke tempat jauh dari manusia dan tidak ada maksiat.

Setelah senja matahari pun terbenam mereka masih meneruskan dan berhenti dengan kaki bukit, masih ada lagi cahaya kemerahan di kaki langit, beransur ansur bertukar menjadi gelap, kelipan kelipan cahaya bintang jauh di langit. Harut dan Marut khusyuk menunaikan solat dan bertasbih kepada Allah sambil memohon taubat ke atas dosa yang telah mereka lakukan
Keadaan malam terus gelap gulita, semua makhluk di dunia sedang nyenyak tidur. Manakala Harut dan Marut terus menerus bersolat, tiba tiba mereka terdengar tiupan angin yang mendayu dayu lalu terbit suara yang kuat, seolah olah suara perempuan meraung kehilangan anaknya dan timbul perasaan takut menyelubungi mereka berdua, tambah lagi dengana kedinginan malam yang menggigilkan tubuh badan mereka. Mereka amat ketakutan dan kesejukan, lalu mengambil keputusan untuk kembali ke bandar untuk menghilangkan rasa kesejukan dan ketakutan

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 6

Setelah sampai di bandar, Harut berkata: dah kembali balik!!! Tanya Marut apa yang kembali balik? Harut menjawab; rasa kelaparan yang menyakitkan perut ku. Kata Marut; Kita dah jadi hamba kepada perut, celakalah perut ini yang tidak pernah kenyang! Harut; kita perlu mencari makanan. Marut; jika kita dapat makanan dan kenyang, adakah kita tak lapar lagi?Kita mesti bekerja untuk membeli makanan. Kerja apa yang kita boleh buat? Serah urusan kepada Allah, kita akan dapat kerja dan Insya Allah akan memberi rezeki harta cukup kepada kita.
Keadaan sianghari Babylon penuh dengan kemewahan, keseronokkan dan kemaksiatan. Wanita wanita cantik dan jelita berada di mana mana saja, di malam pula pesta minum arak juga terdapat di merata tempat, alunan muzik dapat didengari dari semua kedai dan kelab dan perkara keji dan jahat berleluasa.

Mereka terus berjalan di kota Babil untuk mencari kerja, dan terpandang orang ramai berpusu pusu pergi ke istana yang besar dan mewah, Harut dan Marut mengikut orang ramai pergi ke istana itu. Mereka pun masuk ke dalam istana dan sampai ke dewan yang penuh berbagai makanan dan buah buahan yang lazat. Di hujung meja hidangan duduk seorang lelaki dengan pakaian yang mewah dan cantik, tetapi itu tidak mempesonakan Harut dan Marut, mereka lebih tertarik kepada hidangan makanan dan buah buahan yang lazat dan enak kerana itu saja dapat menghilangkan kelaparan. Lalu tuan istana menyuruh mereka duduk dan makan, ketika mereka berdua sedang asyik makan dengan penuh nikmat, tuan istana memerhati mereka berdua dan ia meminta khadamnya supaya menuang arak dan persilakan mereka minum arak lalu Harut dan Marut menolaknya dengan baik. Tuan Istana amat terkejut kerana masih terdapat dikalangan penduduk Babylon yang tidak minum arak.Setelah itu barulah Harut dan Marut tahu bahawa lelaki itu adalah seorang raja yang sedang dikelilingi oleh menteri menteri dan pembesar pembesarnya.

Raja itu bertitah, semua menteri dan pembesar diam dan mendengar titah raja tersebut. Titah raja berkisar tentang pertikaian tanah antaranya dengan salah seorang pembesarnya. Raja mahukan tanah tersebut dengan cara yang salah. Tidak seorang pun daripada hadirin yang berani mejatuhkan hukuman. Raja tidak peduli kepada menteri menterinya, lalu raja berpaling kepada Harut dan Marut dan bertitah; Aku nak dengar dua orang tetamu ini yang menyelesaikan isu ini.

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 7

Semua perhatian menteri dan pembesar raja tertumpu ke arah Harut dan Marut, mereka semua menjangka bahawa Harut dan Marut menyebelahi raja. Tidak pernah terlintas pada pemikiran hadirin bahawa kedua dua tetamu adalah dari malaikat, malaikat hanya mengetahui keadilan. Harut dan Marut telah memutuskan hukuman berdasarkan keadilan dan mengembali hak kepada empunya. Mereka bukan sekadar menjatuhkan hukuman, bahkan mereka mengatakan raja yang bersalah dan zalim kerana merampas hak orang lain.

Semua menteri dan pembesar terdiam dan menanti keputusan raja; raja pun bertitah dengan suara yang lantang; beta melantik kamu berdua menjadi hakim di negeri Babylon. Para menteri dan pembesar bertepuk tangan kerana raja tidak murka dan menjatuhkan hukuman mati sebaliknya melantik mereka menjadi hakim. Begitulah akhirnya Harut dan Marut mendapat kerja di Babylon setelah mereka menyerah urusan kerja kepada Allah.

Harut dan Marut di beri rumah yang berdekatan dengan istana raja. Tidak ada lagi ketakutan, kesejukan, kelaparan, dahaga, dan tidak perlu meminta minta makanan dari orang lain. Mereka amat bersyukur kepada Allah SWT yang memberi kerja dan rezeki dengan menunaikan solat, bertabih memuji kebesaran Allah dan menyucikan. Tetapi ada sesuatu yang amat merisaukan, iaitu hati mereka tidak lagi pernah sekhusyuk dan sebersih seperti sebelum ini.

Inilah kehidupan manusia yang lemah, yang mereka hina ketika berada di alam malaikat. Kemudian datang tamu baru dalam kehidupan mereka, yang tidak pernah dirasai sebelum. Rasa letih, mengatuk dan berat mata sehingga tidak dapat buka. Harut segera membuka matanya dan berkata; mati!!! Wahai Marut! Kita akan matiii! Marut menyahut;Kenapa wahai sahabatku? Jawab Harut ; aku letiiih! mata rasa amat berat hingga tak mampu bukaa! Marut menjawab; aku pun rasa sama seperti kamu! Matiilah kita! Kata Harut lagi;aku rasa kita tak mati lagi…tapi benda lain..? mereka menguap aaah! Aaah! Aaah! Dan bercakap dengan suara terputus putus dan akhirnya langsung tidak dengar lagi suara. Tenanglah penafasan mereka, tidurlah Harut dan Marut dengan nyenyak buat pertama kali, kerana sebelum ini mereka malaikat. Malaikat memang tidak tidur.

Bila Harut dan Marut terjaga dari tidur, matahari sudah terbit dan angin pagi bertiup sepoi sepoi bahasa bermulalah hari baru, dan itulah sinaran cahaya matahari pagi yang pertama mereka rasai. Harut dan Marut merasai betapa nikmat dan segarnya tidur dari keletihan. Uuh! Uuh!uuh! segarnya tidur!

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 8

Marut berkata; Wahai sahabatku! aku rasa seolah-olah baru diciptakan.

Dengan kesegaran itu Harut dan Marut dapat memulakan kerja sejak awal pagi. Orang ramai mula datang berjumpa Harut dan Marut, dan meminta penyelesaian kes kes dan pertikaian yang berlaku diantara mereka. Harut dan Marut telah menyelesaikan kes kes dan pertikaian dengan adil dan saksama. Orang pun puas hati dengan pengadilan Harut dan Marut. Nama mereka mula dikenali dan semakin mendapat tempat dan akhirnya mereka menjadi hakim yang terkenal dan dihormati di seluruh Babil.

Setiap kali mereka selesai urusan dengan orang ramai, Harut dan Marut tidak lupa menunaikan solat, memuji kebesaran Allah dan menyucikan sentiasa bersyukur kepadaNya.Tidak menjadi halangan kepada Harut dan Marut, sekali kali raja menjemput mereka makan bersama tetapi dengan syarat tidak adan minuman arak.

Masa terus berlalu dengan pantas. Harut dan Marut terus menyelesaikan segala permasalahan orang ramai dengan adil dan saksama. Mereka tidak pernah walau pun sekali melanggar perintah Allah dalam menyelesaikan kes kes orang ramai.

Anonymous said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 9

Suatu hari dalam kesibukan mereka menyelesaikan kes orang ramai, tanpa diduga mereka didatang dengan kes baru, kes itu melibat seorang wanita. Apabila wanita duduk di depan Harut dan Marut, mata mereka berdua terpegun wajahnya cantik, jelita dan senyum ceria… Lalu mereka teringat ha! ha! ha! Ya Zahrah. Jantung mereka berdegup degup dan darah panas mengalir keseluruh badan, mereka berdua berasa hairan apa yang berlaku dalam hati mereka, rasa takut! rasa cinta! rasa benci ! berangan angan! Sungguh ajaib hati manusia. Aaah! Alangkah agungnya ciptaan Allah!

Manakala Zahrah sedang menceritakan kes berlaku ke atasnya…Harut dan Marut sedang berada di awan awangan…berkhayal sambil asyik memandang Zahrah ..tanpa mendengar apa yang diceritakan oleh Zahrah…tiba tiba bisikan iman cuba menghalang mereka dari asyik memerhati Zahrah, mereka cuba memaling pandangan ke arah lain.. tetapi tak mampu kerana ada tolakan syahawat yang lebih kuat untuk melihat Zahrah dengan nafsu, seolah olah bara api membara dalam hati mereka berdua. Sehingakan mereka tidak sedar yang Zahrah telah selesai menceritakan kesnya.

Wahai Tuan Hakim; itulah cerita kes saya dan saya mengharapkan tuan hakim berdua dapat memberi keputusan dengan se adilnya. Harut dan Marut tersedar dari awan awangan, lalu Harut segera menjawab; wahai saudari ! kes kamu memerlukan kajian, kamu datanglah besok. Marut mencelah; ya saudariku! Benar seperti yang dikatakan oleh Harut , besok saja kamu datang. Zahrah memerhati Harut dan Marut, lalu mereka berdua berdiri untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Zahrah. Setelah Zahrah pergi dan hilang dari pandangan, Harut dan Marut menyesal dengan tindakan mereka. Dengan penuh kesal Harut berkata; aaah! Kenapa aku tangguh keputusannya sehingga esok hari ! kenapa aku jadi begini! Wahai sahabatku! Aku takut..masuk neraka disebabkan oleh wanita ini!Cepat kita segera bertaubat kepada Allah SWT.

Keesokannya Zahrah segera pergi ke majlis Hakim, menunggu gilirannya untuk berjumpa dengan Hakim. Pada malam itu Harut dan Marut tidak dapat kerehatan yang cukup, tidur mereka berdua terganggu dengan kes Zahrah…Mereka berazam apabila Zahrah datang, mereka tidak akan memandang wajahnya. Tiba giliran Zahrah, dengan senyuman yang manis Zahrah masuk berjumpa Harut dan Marut. Senyuman manis membuatkan Harut terlupa azamnya untuk tidak memandang wajah Zahrah. Begitu juga Marut terlupa taubat untuk mengulangi dosa yang sama,bila Zahrah masuk untuk mendapatkan keputusan kesnya. Setelah lama berbual dengan Zahrah, tanpa disedari mereka pun menjatuhkan hukuman yang tidak adil kepada Zahrah. Selepas hukuman ke atasnya diputuskan , dia pun bangun dan bergegas keluar, mereka berdua serentak bertanya; saudari hendak ke mana? Zahrah menyahut ; saya nak pergi sembah matahari dekat berhala, marilah ikut saya. Harut dan Marut menjawab bersama; apa kami nak buat? Jawab Zahrah; kamu berdua bersembahyang dengan saya. Mereka jawab; kami sekali kali tidak sembah selain dari Allah.

Ustaz muhammad said...

Tafsir Ibnu Kathir: Surah al Baqarah:102, bahagian 10

Tetapi Zahrah tak peduli dan terus pergi. Bila Zahrah dah hilang dari pandangan mereka, masing masing menyalah diri sendiri kenapalah mereka bersikap demikian dan teringat janji dan azam yang mereka untuk tidak mengulangi dosa yang samabila berjumpa dengan Zahrah. Lalu Harut berkata; wahai sahabatku! sesungguhnya rahmat Allah amat luas, segeralah kita bertaubat kepada Allah SWT.

Pada malam tersebut Harut dan Marut tertidur sehingga ke pagi tanpa solat, istighfar dan bertaubat kepada Allah. Bila Hari siang, mereka berdua pergi ke rumah Zahrah dan tidak pergi ke majlis Hakim. Setelah sampai di rumah Zahrah, mereka terus mengetuk pintu dengan senyuman manis dia membuka pintu dan mempelawa mereka masuk, dan dipelawa duduk di ruang tamu. Zahrah terus ke dapur mengambil minuman untuk kedua dua tamunya. Zahrah menyediakan minuman arak dan menjemput Harut dan Marut minum. Harut dan Marut tidak minum arak yang dihidang Zahrah. Zahrah merajuk dan marah , bila melihat mereka tidak minum hidangannya. Harut dan Marut memujuk janganlah marah! Marilah kita berdamai. Saya boleh berdamai dan tak marah dengan syarat kamu berdua minum hidangan saya, oleh kerana tidak mahu mengecilkan hati Zahrah mereka berdua pun minum arak.

Mereka pun mabuk, tiba tba ada seorang tetamu datang Zahrah, tetamu nampak Harut dan Marut di dalam rumah Zahrah, Harut dan Marut menjadi gelisah, terlintas dalam benak mereka berdua; Habis! Habis! Habislah! Kami jika tamu ini mendedah rahsia kami.Tanpa disedari dan pengaruh arak , mereka berdua bangun mencekik tamu sehingga mati, kasihan! Apakah dosa tamu itu, melainkan dia nampak mereka berdua di rumah Zahrah.

Setelah habis kesan pengaruh arak, mereka pun sedar apa yang telah mereka lakukan dan rasa amat menyesal, amat sedih sehingga mereka berdua berusaha untuk terbang ke langit tetapi tidak mampu kerana dosa yang mereka lakukan terlalu besar dan berat.Kemudian Harut dan Marut terdengar seruan dari langit; kamu berdua pilih samada kamu di azab di dunia atau di akhirat! Harut dan Marut memilih azab di dunia, lalu mereka berdua terus diazab sehingga Hari Kiamat.

Rujukan :-
Cerita cerita dalam al Quran
Tafsir Ibnu Kathir
Di tulis oleh Ustaz muhammad.

mujahidah said...

Terima kasih atas tafsiran yang panjang.

Tapi jangan lupa kesimpulan yang ibnu kathir katakan :

Kisah Harut dan Marut banyak diriwayatkan kisahnya dari sekelompok tabi’in seperti Mujahid, as-Suddy, al-Hasan al-Bashri, Qatadah, Abul ‘Âliyyah, az-Zuhry, ar-Rabi’ bin Anas, Muqatil, Ibnu Hayyan dan yang lainnya. Demikian juga, kisahnya banyak diceritakan oleh para mufassir, baik yang terdahulu ataupun yang belakangan. Kesimpulannya, semua kisah secara terperincinya merupakan kisah-kisah BANI ISRAIL, karena tidak ada satupun hadits Marfu’ yang shahih yang bersambung sanadnya kepada Rasulullah saw yang menceritakan akan hal itu. Sedangkan al-Qur’an menceritakan kisahnya secara global, tanpa penjelasan yang panjang. Karena itu, kami mengimani apa yang ada dalam al-Qur’an menurut kehendak Allah, dan hanya Allah yang lebih mengetahui hakikat sebenarnya”.

di dalam Al-Quran, surah Al-Baqarah hanya menceritakan perihal harut dan marut yang turun di zaman Nabi Sulaiman untuk mengajar penduduk membezakan antara sihir dan mukjizat.

wallahu'alam.

Anonymous said...

mujahidah, bermakna ustaz muhd tu kapir lahye.., sedapnya mulut kau, macam binatang.

mujahidah said...

menghukum seseorang atas sesuatu yang dia tak lakukan adalah bukan adab seorang muslim yang baik..

terima kasih saudara sebab menghantar nasihat, walau bukan dengan cara yang baik, mungkin ada ayat saya yang saudara kurang faham. untuk lebih tepat, itu bukan kata-kata saya, saya hanya memetik kata-kata seorang imam,

"Sesiapa yang beri'tiqad dalam kisah Harut dan Marut bahawasanya mereka berdua adalah malaikat yang diazab atas kesalahan mereka, maka orang itu kafir terhadap ALLAH yang maha agung.". -al-Imam Abu al-Farj bin al-Jauzi, al-Syihab al-'Iraqi

begitulah adat ilmu, sampai kiamat pun akan ada perbezaan pendapat. yang membezakan adalah bagaimana kita berlapang dada dalam perbezaan pendapat. umat Islam selalu cool, tidak menghukum dan tidak mudah melatah.

mari berlapang dada dan contohi ulama :)

mujahidah said...

saya juga tak kata ustaz muhd salah, boleh saya tanya, di mana ayat saya yang mengkafirkannya? :)

apa yang dia tulis memang ada dalam kitab ibnu kathir, mungkin kesimpulan yang ibnu kathir katakan saja yang tertinggal di mana-mana. wallahu'alam. saya berlapang dada dengannya, juga dengan kamu.

Anonymous said...

terima ksh krn brlapang dada, saya tarik balik kata2 saya.

maksud saya, bukan mcm binatang.
tpi nafsu bintang.

maaf.

mujahidah said...

tak mengapa, setiap manusia pasti melakukan kesilapan, apalah sangat kesilapan yang saudara lakukan berbanding mungkin kesilapan saya kepada Allah...

saya cuma ingin memberi peringatan kepada diri sendiri dan semua yang sudi mengambil iktibar, bahawa berhati-hatilah dengan israilliyat... carilah sumber yang sohih agar penyampaian kita itu tidak mencalarkan aqidah tanpa disedari...

wallahu'alam. moga Allah kasih...

mujahidah said...

jom semua cari kitab ibnu kathir dan baca sebenarnya imam tersohor itu menerima atau menolak kisah ini.. ilmu itu tidak boleh diambil separuh-separuh, atau sekerat-sekerat...

:) moga diberi kesempatan.. maaf kepada tuan blog, kalau-kalau komen saya tidak menyenangkan..

kalau nak marah, maki, kutuk, buat hanya pada saya, tapi jangan sampai kata-kata itu tertempias kepada para ulama' yang telah banyak bersusah payah berijtihad untuk memberi kesenangan kepada umat sejagat.

mudah-mudahan...

Apakejadah said...

Wahwah!kamu semua ni belagak pandai mcm ulardalamsemak.,suruh korban BAKHIL nak mampus!konon hebat ilmu tapi amal?piirah mabuk..

Anonymous said...

apakejadah, hehe, apa yg x disenangi sangat tu?sabar bro..

Mujahidah said...

Kata imam muhammad bin sirin : jika sampai kepadamu berita yang tidak elok tentang saudaramu, maka carilah sebab baginya. Jika tidak mendapatkan sebabnya, maka katakanlah mungkin ia memiliki alasan yang belum kuketahui..nkerana ketika kamu mencarikan alasan untuk saudaramu, maka jiwamu akan terhindar dari sikap buruk sangka dan akibat buruk daripadanya.. Sehinggalah kamu akan terhenti daripada mencacinya...

Saudara apakejadah yang soleh, alhamdulillah bagusnya ada hati macam saudara, sensitif dengan perkara pahala, sibuk mengejar pahala biarpun tak nampak... Tapi, mungkin saudara kita yang tak buat korban bukannya bakhil, cuma belum berkemampuan dan ada keuzuran yang lain....

Jom khabarkan berita gembira... Bukankah Nabi diutus untuk menyampaikan khabar gembira? Syukurlah, tuhan kita tidak pernah memaksa.. :)

Maaf salah silap semua... Wallahu'alam

Anonymous said...

Jangan cakap banyak berlagak ulama besar tak serupa bikin bro..hakikatnya kita ni munafik tegar yg diberi peluang beragama..bnyk cakap banyak salah..bnyk dengar dan buat bro lg bagus

Said said...

Ada yg rasa ilmu datang dari Kitab?

Mohd said...

Jgn pandai2 ckp ini cerita israilliyat! Allahuakbar! kita bukan ahli hadis! Termasuk lah mujahidah tu, tapi tafsir ibnu katsir tu mantap jugak, tp ada jugak cerita dari kitab2 lain, yg mantap! So tak payah lah keluar kata2 imam yg tajam tu! Sebab ia seperti terdesak mengsohihkan sumbernya!

mujahidah said...

Betul, jangan suka-suka kata sesuatu itu israiliyyat, dan jangan pula kita suka-suka kata benda itu bukan israiliyyat. Marilah jadi umat Islam yang suka mengkaji... Mengkaji itu menjernihkan hati.

Terdapat sebahagian kitab-kitab tafsir yang dikarang oleh ulama tafsir yang memasukkan berita-berita israilliyyat dan hadith palsu di dalam penafsiran mereka. Perkara ini hanya dapat diketahui melalui kajian-kajian khusus oleh pakar dalam bidang ulum al-Quran dan ulum al-Hadith.

kita bukan ulama'. kita hanya menumpang teduh mereka... Kita tak baca pun sepenuhnya kitab ibnu kathir, apa yang disyarahkan.. kita ambil separuh-separuh, bimbang-bimbang aqidah tercalar...

saya hanya memberi pesan, kepada diri dan semua, agar sentiasa berhati-hati dalam menyampaikan sesuatu... kalau dirasa kata-kata imam itu terdesak mengsohihkan sumbernya, terpulang, ilmu saya pun kurang, tidak setinggi imam tersebut. :)

kalau rajin marilah cari buku Israiliyyat Dan Hadith Palsu dalam Kitab-Kitab Tafsir karangan Abu Shuhbah, Muhammad ibn Muhammad.

baca, tenangkan fikiran dan mari berlapang dada.

wallahu'alam :)

Mr. said...

Bermuhasabah aku sebentar..

apa3pun,jalan cerita sangat menarik..3 peristiwa diselitkan dalam satu cerita..boleh jadi pengarah filem abang Hamka nih..siap dapat bayangkan lagi dalam kepala ni..hik3..

Anonymous said...

Org jahil mcm kita ni berlagak mcm ulama cedok maklumat sana sini hingga tahap ulama mengkafirkan org pun kita cedok sesedap hati!ilmu bukan datang dr kitab tapi dr Allah!org berilmu takut pd Allah, bukannya pi bantai org sana sini,baik diam!

Mizah Adam said...

Assalamualaikum en Hamka.. post yg ni gaya penulisannya sgt santai tapi pada masa yg sama mampu menginsafkan sesiapa yg mmbacanya.. so nk tny, adakah en Hamka yg karang sendiri ayat2 ni ataupun en Hamka ada petik dari mana-mana kitab? Kalau kitab, nk cari... Terima kasih. Selamat Hari Raya Aidiladha!

woha! said...

Mujahidah da kawin ke blm?nk ngurat bole?hah

polaris.saujana said...

Subhanallah

Kisah korban Hamka+diselang selikan dengan kisah Malaikat yang diuji ditambah penerangan asal usul ibadah korban
Perghhh...macam jalan cerita Filem bertaraf MTV Award
(errrr baca sebagai Muslim TV Award hehehe)

Saya melihat saudari Mujahidah berniat ikhlas meminta kita berhati-hati dalam cerita.
tapi tersalah memilih kata-kata ulama untuk di'copy-paste'kan kut heheh
Saya setuju pada pencerahan oleh saudari mujahidah
------------------------------------------
(memetik kata mujahidah)
lebih bagus kalau memuhasabah diri dengan sumber yang sohih dan jelas rujukannya, agar akidah juga terjaga.
------------------------------------------

Cuma kita jangan cepat melatah.

eh HARAM tau israiliyat nih
wah wah Hamka dah mula cerita bersumber Israiliyat, HARAM kita baca blog KM

Para alim ulama berbeda pon pendapat pasal nih
ADA DUA QAUL UTAMA(sekadar diketahui oleh si faqir ini)
1)TIDAK HARUS
2)HARUS

Kedua pendapat ini berlandaskan kepada hadis(hadis sohih lagi tau heheh)

Pandangan 'tidak harus' berlandaskan dari Sohih Bukhari,Imam Al-Bukhari, hadis nombar 4485
(copy paste dari ensiklopedia saya)
“ Janganlah kamu mempercayai Ahli Kitab dan janganlah pula mendustai mereka, katakanlah kami beriman kepada Allah dan kepada kitab yang diturunkan kepada kami…”
Larangan ini jelas dari baginda Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam, maka Imam Az-Zahbi dah ulama yang sependapat berpegang dengan KETIDAK-HARUSAN mendengar,menyebar dan meriwayatkan cerita dari Yahudi dan Nasrani aka Ahli Kitab

woup...woup,jangan cepat mendabik dada dulu kepada pemakai lencana "kami benci Israiliyat"

Pandangan 'Harus' juga berpandu dari Sohih al-Bukhari,Imam Al-Bukhari, Hadis Nombar 3461
(juga copy paste dari koleksi saya)
"Sampaikanlah daripadaku sekalipun satu ayat, riwayatkanlah daripada Bani Israil, tiada salahnya. Sesiapa melakukan pendustaan terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyiapkan tempatnya dalam neraka"
Matan arabnya menyebut 'laa haraj', lebih kurang memberitahu,"tiada salahnya"
Then why you got the problem? (TROLL MEGUSTA) hehehe
Ibnu Hatari!!!! Gua back up awok. Anon yang dah melatah sila kurangkan latah anda.

Berbalik kepada topik asal, saudari mujahidah highlight perkara ini adalah tindakan, yang orang panggil 'peringatan si ibu tika anak leka bermain'
Berhati-hatilah yer para pembaca blog KM sekalian,terutama dalam memahami cerita dan meneladani cerita.

Jangan ler hendaknya ada keluar dalam media cetak, berita pasal pembara blog KM mengorbankan anak dengan cara menyembelih anak kucing parsi. Tak diterimanya korban tu mak cik oiii.
Ramai orang nak wat baik, tapi amal baiknya tak diterima Allah,pasal apa? pasal..cara tak kena.

Apa kata mak cik mengorbankan anak dengan membenarkan anak-anak mak cik diculik sementara
oleh Mukmin yang soleh untuk dididik?
Persis pengorbanan keluarga Imran terhadap Maryam gitu. oh klise sekali...
Bila lagi? Sekaranglah!!! Cuti sekolah dah menjelma. Hantarlah anak-anak lelaki ke pusat pengajian ugama untuk mengaji ugama buat 3Hari, 10hari dan 40Hari.Jangan lupa untuk Halau anak perempuan dari rumah barang seminit dua untuk duduk dalam majlis taalim masturat.
Korban tu!!! Semoga Allah terima pengorbanan itu(yang ada niat di hati usahakan untuk mencapainya)

Mujahidag said...

Polaris saujana.. Terima kasih, saya suka pada perbicnangan ilmu yang bernas dan matang.

Terkadang dalam kita menyampaikan sesuatu, ada sumber yang tidak kena dari segi aqalnya juga, contoh cerita israiliyat yang melampau adalah kisah nabi daud yang 'ter'mengandungkan perempuan. Begitu juga kisah harut marut yang terdapat pelagai edisi, sehinggakan para ulama berdebat, bimbang2 aqidah ummat terganggu.. Contohnya: taubat Allah terbuka luas untuk hambaNya walau berapa banyak dosa yang dilakukan, masakan malaikat yang baru sahaja melakukan dosa sekali itu dihukum tanpa diberi peluang bertabat? (contoh perbahasan ulama')

Sengaja saya mengcopy paste kata2 imam abu alfarj yang menghukumkan hadith harut dan marut sebagai hadith palsu.. Supaya yang membaca boleh buat research lagi.. Lumrahnya, bila kita jump to the extreme, org lebih terbuka matanya :)

Mari jadi muslim yang rajin... (doakan saya juga)., masih mentah dalam ilmu Agama.., terima kasih semua atas perbincangan yang menarik ini...

Moga Allah cinta,

Apakejadah said...

Kalo nak berbincang baik jumpa dgn ulama yg hafal,faham dan 24jam kehidupan mereka berdasarkan quran hadis..mereka ada adab dan disiplin ilmu yg tinggi,sensitif,tawaduk dan amat berhati2 dlm berkata2..kita tak akan paham agama dgn duduk ngadap komputer dan copypaste dari mlm hingga ke subuh,pastu ngadap facebook n etc..campur aduk semua yg kita tengok halalharam kemudian komen sanasini mcm ulama..kotor benar hati kita nih..

Anonymous said...

Ada cuti sekolah baru nak berAgama ke?

Mujahidah said...

Saudara apakejadah, moga2 kita tak jadi seorang yang terlalu su'uzon dengan manusia lain.. Pada saya, facebook, blog, komen adalah salah satu medium dakwah selain daripada duduk berhadapan dengan dunia realiti.

Begini, kita sendiri tak tahu amal seseorang, apa yang dibuatnya selain dari menghadap komputer.. Jadi marilah bersangka baik. Para imam dan ulama' amat menghormati org yg sedang menyampaikan ilmu secara formal atau tidak, bahkan dari org kafir sekali pun...

Tak salah utk berbincang.mperbincangan2 itu akan dirujuk kepada para ulama juga akhirnya, insyaAllah.

Mari bersihkan hati.. Mari berlapang dada, tak apa kalau saudara tak suka perbincangan begini. Tapi jangan bersangka buruk dengan org lain.

Mudah mudahan ya.. :)

Iskandar bukan Lumani said...

Hamka!

Tuan dah kena start tafakut para pengomen di blog Kereta MAyat nih

Apakejadah said...

Oo..amalan dah hebat cam wali dah sorang2 tgh mlm..maafla wali besar,aku tak tau pulak ada wali guna komputer intrnt fb etc..aku nak basuh bontot kuali dulu biar hatiku bersih
Peace!

Mujahidah said...

Saudara apekejadah mungkin seorang yang lucu :)

Ulama besar seperti habib umar pun gunakan ipad. Ketua ulama sedunia pun ada blog... Sekarang serangan jahiliyyah datang dari pelbagai penjuru, tak salah kita gunakan teknologi, jangan diperguna teknologi... :) Saya takde cakap pun saya seorang wali atau sebagainya.. Tp mudah mudahan kata2 saudara jadi doa, supaya saya dapat mencontohi sikap baik mereka... Terima kasih atas doanya :)

Sekiranya perdebatan itu dengan cara yang baik, berhemah, sopan dan matang, maka suka saya untuk berbincang dan menambah serta meluaskan pemikiran.. Tp sekiranya perdebatan ini merupakan sesuatu yang tidak elok, maka suka saya nak minta diri dulu... Saya tinggalkan saudara dengan pendapat saudara...

Kerana, saya gentar pada pesan Nabi,
Tidaklah sesat suatu kaum setelah mendapatkan hidayah untuk mereka, melainkan kerana terlalu banyak berdebat.” (HR Ahmad dan Tirmidzi)

Dan dalam hadis lain disebutkan sabda Nabi SAW:
“Aku jamin rumah di dasar syurga bagi mereka yang menghindari berdebat sekalipun ia benar, dan aku jamin rumah di tengah syurga bagi yang menghindari dusta walaupun dalam bergurau, dan aku jamin rumah di puncak syurga bagi yang baik akhlaknya.” (HR Abu Daud).

Hajat doa insan sesoleh saudara selalu..

Wallahu'alam :)

Mujahadah said...

Mujahidah errrm tgh bedebat dgn apakejadah ke? Ingat pesan nabi!

Muhd said...

Jadi kita tak boleh lah cakap ini adalah cerita israeliyat, dan kita kaji lah dulu atau rujuk lah ulama, sebab kita bukan mufasir, dan kalau bbeza cerita pun ia dtg dari ulamak, kalau benar2 cerita berkenaan adalah israiliyat dan kita tahu so wajar lah xdak disampaikan, jgn pula kita rasa hanya cerita kita sahaja yg sohih kemudian kita ketepikan cerita org lain.

Anonymous said...

Mcmcna pula nabi larang untuk bedebat walaupun perkara yg benar tetapi bole keluar ayat2 ni "Saudara apekejadah mungkin seorang yang lucu :)

Ulama besar seperti habib umar pun gunakan ipad. Ketua ulama sedunia pun ada blog... Sekarang serangan jahiliyyah datang dari pelbagai penjuru, tak salah kita gunakan teknologi, jangan diperguna teknologi... :) Saya takde cakap pun saya seorang wali atau sebagainya.. Tp mudah mudahan kata2 saudara jadi doa, supaya saya dapat mencontohi sikap baik
mereka... Terima kasih atas doanya :)

Sekiranya perdebatan itu dengan cara yang baik, berhemah, sopan dan matang, maka suka saya untuk berbincang dan menambah serta meluaskan pemikiran.. Tp sekiranya perdebatan ini merupakan sesuatu yang tidak elok, maka suka saya nak minta diri dulu... Saya tinggalkan saudara dengan pendapat saudara..."

Anonymous said...

Debat cara baik? Errmmm ustazah pilahan lahhh niiii

polaris.saujana said...

Mujahidah
Kata tak berdebat tapi hakikatnya ko berdebat...tengok la ayat ko tu mcmna

Unknown said...

tak pernah jd antra yg awal..tp syukran..dpt gak ilmu dr pe yg d tulis..

Anonymous said...

Hakikatnya mujahidah sedang bedebat, tapi x perasan, takpe kita semua buat salah, so sama2lah belajar,

Anonymous said...

Konon gentar tuuu..kalo betul gentar dgn hadis nabi tu pasti 1 perkataan pun tak terkeluar dr mulut nak bdebat ngan sesape kann..
Abu hurairah ra pernah takut hingga pengsan sbb takut salah bgtau hadis kt shbt lain..
Kita??..

haramjadah said...

Anonymous 8:59 AM, October
27, 2012
Jangan cakap banyak berlagak
ulama besar tak serupa bikin
bro..hakikatnya kita ni munafik tegar
yg diberi peluang beragama..bnyk
cakap banyak salah..bnyk dengar
dan buat bro lg bagus

Inilah keadaan kita hr ni..sedarla ckit mujahidah

Anonymous said...

http://www.facebook.com/pages/Luahan-pengkids/122378141164207 please tengok page ni. Jahil sangat. Rasa bedosa sangat Kalau tak halang benda ni. Please hentikan.

Anonymous said...

mujahidah...
cara yang mujahidah guna tu sebijik macam golongan yg selalu dilebelkan wahabi(mereka cukup tak suka dgn label ni)
memulakan hujah dengan menyalahkan orang dan melebelkan orang.
bila orang boleh patahkan hujah dia,maka dia akan kata,itu petikan dari ulama,bila dia tak boleh nak hujah lebih lagi,dia akan suruh orang berlapang dada...
sedangkan dia yg memulakan menyalahkan orang dan melebel orang.....
harap harap mujahidah tak termasuk dalam golongan yg dimaksudkan(WAHABI)...

-adoyai-

Anonymous said...

salam..

Semoga Allah swt terima tuan dan seluruh ummat untuk usaha Agama jua..

Nabi Ibrahim as menjadi "Ibrah"
Nabi Ismail as menjadi "Ismah"
Siti Hajar menjadi "Hajarah"

-rom

polaris.saujana said...

demi Allah, saya tidak menulis seperti ini
--------------------------
polaris.saujana said...
Mujahidah
Kata tak berdebat tapi hakikatnya ko berdebat...tengok la ayat ko tu mcmna

6:24 PM, October 28, 2012
--------------------------
seseorang yg lain telah menggunakan nama saya untuk tujuan melaga-lagakan
saya dan yang lain.

GAYA PENULISAN PON SUDAH MENUNJUKKAN PERBEZAAN

YOU SHOULD REPENT IMPOSTER

Saya hanyalah hamba Allah yang sangat lemah
inni uhibbukum lillah

Mujahidah said...

Baiklah begini ya...

Cerita israiliyyat dah ada sejak zaman Nabi lagi.. Sehinggakan Nabi pun tersenyum mendengarnya.

Manakala, cerita harut dan marut ini berkaitan dengan soal aqidah, iaitu kepercayaan kepada malaikat. Malaikat itu imannya tidak ada turun dan naiknya. Cerita harut dan marut ini tidak bersambung terus dengan Rasulullah malah tidak logik dek aqal fikiran manusia... Cerita harut dan marut ini amat ditentang oleh para ulama tafsir... Termasuklah dalam kitab tafsir ibnu kathir sendiri...

Kerana ia bersangkut paut dengan aqidahlah maka saya di sini memilih uslub menerangkan dan bukannya berdebat. Saya tidak ada melabel org kafir, wahabi atau sebagainya.. Malahan kata kata ulama yg saya berikan bukanlah untuk menghukum manusia, tp sebagai secebis rujukan bersama..

Pda yg tersalah anggap, maafkanlah kesilapan saya yang tak jelas menerangkan...

Marilah kita berlapang dada dan beradab dalam menuntut ilmu..

Mujahidah said...

Kisah israiliyyat ada beberapa jenis iaitu haram, harus dan makruh.. Tak semuanya tak boleh ambil.

Namun, seperti kisah harut dan marut ini, kisah ini telah mencabar kewibawaan para malaikat...

Ada banyak lagi kisah israiliyyat.. Ada yang melibatkan aqidah(contoh kisah harut dan marut) dan ada yg tidak melibatkan aqidah(seperti kisah seorang isteri yang menanti suami dengan rotan, air dan menyelak sedikit kainnya).

Apa-apa cerita yang melibatkan aqidah, merendahkan maruah malaikat, nabi... Itu tidak boleh :)

Marka berhati-hatilah, umat Islam kan umat yang berhati2 kan.. :) jom rujuk kitab sama2 sahabat semua :)

Mujahidah said...

Berdebat yang saya maksudkan adalah perdebatan sengit yang sudah berkruang adabnya..

Saya quote semula ya :
Sekiranya perdebatan itu dengan cara yang baik, berhemah, sopan dan matang, maka suka saya untuk berbincang dan menambah serta meluaskan pemikiran.. Tp sekiranya perdebatan ini merupakan sesuatu yang tidak elok, maka suka saya nak minta diri dulu.

Seronoknya bersangka baik. Hati tenang jiwa punn lapang :)

hisham said...

Subhanallah...maha suci Allah! Hamka, dimanakah kamu...sedang bersama Bunzamakah?
Mujahidah, terima kasih...
Penentang mujahidah, malu membaca komen2 anda...kenapa digunakan emosi, tidak fakta...tak tahu, lebih baik diam...
Biar yg berilmu shj yg jwb mnjwb hal2 sebegini...
Yg tiada berilmu, berasa malulah ats kedaifan diri dn rujuk kpd mrk yg lbh arif...wallahua'lam

hamka said...

Aku pada mulanya agak teragak-agak untuk menulis dengan lebih lanjut cerita HARUT dan MARUT. kerana banyak perbezaan pendapat dari ulamak akan cerita itu samaada benar atau tidak? aku mengaku jahil dan buta ugama, aku ada dengar banyak kali gak orang argue akan kesahihan cerita ni, ustaz kampung aku meriwayatkan cerita ni masa aku kecik lagi, la ni di pun dah jadi mayat dan tak sempat pulak aku nak tanya.. isk

Apa-apapun, Aku ringkaskan perbalahan di kalangan ustaz akan riwayat Israiliyyat dalam bentuk dialog:

Ustaz A: cerita tu karut.

Ustaz B: cerita tu ada dalam al quran. Rujuk surah Al Baqarah ayat 102

Ustaz A: tapi tafsirnya salah..

Ustaz B: apa yang salahnya?

Ustaz A: mana boleh malaikat bantah Allah?, Membantah ALLAH boleh membawa kepada kafir. Ini adalah perkara yang mustahil dan berlawanan dengan sifat Malaikat yang disebut di dalam al-Quran. rujuk ayat quran yang bermaksud:- (Mereka para Malaikat) tidak menderhakai ALLAH atas apa yang diarahkan kepada mereka, dan mereka lakukan apa yang disuruh kepada mereka."

Ustaz B: tapi dalam Surah Al-baqarah ayat 30, ada cerita malaikat bantah Allah masa nak cipta Nabi adam..,

Ustaz A: dan Allah sumpah jadi setan bukan?

Ustaz B: begitulah harut marut kena azab jugak akhirnya..

Ustaz A: mana boleh malaikat derhaka pada Allah, Sesiapa yang beri'tiqad dalam kisah Harut dan Marut bahawasanya mereka berdua adalah malaikat yang diazab atas kesalahan mereka, maka orang itu kafir terhadap ALLAH yang maha agung.".

Ustaz B: wah wah wah! masa kat bumi tu mereka dah di beri nafsu manusia dan dah jadi manusia, tak pelik manusia buat dosa, bunuh orang, zina, rogol, parasan bagus, dan kapir mengkapir bukan?

Argghhhh, lantak korang ler, aku bukan ustaz, bukan ulamak, buat apa nak bergaduh dan caci mencaci?, Allah tak pandang umat yang caci mencaci.., lagipun pengajaran dari cerita cerita dia atas just nak tunjukkan bahawa betapa MULIAnya manusia pada pandangan ALLAH melebihi segala makhluk..

BUKANKAH KEKASIH ALLAH ITU SEORANG MANUSIA? (Nabi Muhammad SAW)

Ok, stop bergaduh..

Baiklah.. sebagai pengajaran lain kali, kalau benar itu cerita Israiliyyat:, tetap ada hokum untuk meriwayatkannya kerana dalam Al-Quran sendiri banyak menceritakan cerita-cerita Bani Israil dan cerita-cerita tentang umat terdahulu. Ulamak juga mengisyaratkan keHARUSan merujuk kepada Ahli Kitab.

Aku copy dua hadith:-

“ Janganlah kamu membenarkan Ahli Kitab dan janganlah pula mendustai mereka, katakanlah kami beriman kepada Allah dan kepada kitab yang diturunkan kepada kami...”

(Al-Bukhari, Sohih Bukhari, hadis nombar 4485)

“Sampaikanlah daripadaku sekalipun satu ayat, riwayatkanlah daripada Bani Israil, tiada salahnya. Sesiapa melakukan pendustaan terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyiapkan tempatnya dalam neraka”

(Bukhari, Sohih al-Bukhari, Hadis Nombar 3461)

Namun ulamak menyatakan Hadis Nabi S.A.W yang mengharuskan periwayatan Israiliyyaat tidak bermaksud bahawa keharusan itu adalah mutlak.

Ia terikat kepada apa yang baik atau sesuatu cerita atau perkara yang tidak dipastikan statusnya yang mana ia boleh dianggap benar atau dusta, tetapi tiada petunjuk yang memperlihatkan dusta atau batilnya. Contohnya, riwayat-riwayat yang menyebut bahagian anggota lembu yang diambil untuk memukul si mati dalam kisah bani Israil.”

Riwayat-riwayat Israiliyyat yang jelas dustanya atau yang tidak boleh diterima akal yang waras, maka tidak harus disebarkan melainkan dengan disebut kebatilannya..

Wallahualam,

hamka said...

kepada mujahidah, kau terang teranf salah sebab qoute kata kata ulamak extreme dan tidak mahu bertanggung jawab, patut kau bertaubat sebab terlibat dalam mengkapir kan orang lain secara 'Sharing is extreme', sepatutnya sharing is caring, he he

bayangkanlah bab politik, tiba tiba muncul ulamak cakap, tak undi parti XYZ, kapir! bila minta hadis, maka baru buat sandaran yang sentimen dan emosi.., nasihat aku bertaubat, lain kali jangan sebar kata kata ulamak extreme jika nak bermuzakarah...

kau cakap tak logik malaikat nak argue pada Allah, sedangkan dalam Al quran malaikatpun argue waktu nak cipta adam..

itu dalil ar quran,

so, cara terbaik mengaku bersalah dan bertaubat.

jangan guna fatwa kaum kera pulak untuk menutup kesilapan kita.

aku juga pesan pada siri sendiri.

tutup majlis dengan tasbih kafarah

Anonymous said...

Allah bole buat apa sahaja..

Seluruh makhluk,jin manusia, malaikat..taat perintah Allah, Darjat Allah sikit pon x naik..

Seluruh makhluk, jin, manusia,malaikat.. engkar perintah Allah, Darjat Allah sikit pon x turun..





Mujahidah said...

Saudara hamka.. Maaflah andainya kata kata ulama itu dikira extreme, mengarut dan terlalu menghukum... Sejujurnya, ulama itu ada perbahasannya.. Kerana melibatkan soal aqidah, ijtihad ulama itu beraqidah dgn yang palsu bererti menjerumuskan diri ke lembah kekafiran. Betul ada ulama bermanhaj berat dan juga pertengahan.. Mana2 ijtihad mereka, jika benar 2 pahala, jika salah 1 pahala, jadi jom sama2 menghormati. Siapalah kita ini, ilmu sedikit cuma... Terima kasih para ulama kerana telah banyak memudahkan urusan hidup kami..

Bukan saya cakap xlogik malaikat argue dgn Allah.. Tak perasan pula kalau ada cakap... Tetapi ulama membahaskan xlogik malaikat yang baru sahaja berbuat dosa sekali itu tak diberi peluang bertaubat..Sedangkan kita sedia maklum rahmat Allah itu luas dan pintu taubat itu sentiasa terbuka...

Dalam al quran, apabila Allah ingin menciptakan manusia, malaikat tak bantah. Malaikat tak kata tak payah cipta. malaikat tanya, kenapa nak cipta manusia yang akan memberi kerosakan... Hingga akhir ayat... Dan apabila Allah mengatakan aku lebih mengetahui, malaikat patuh.

Kalau dikaji, majoriti para ulama menolak kisah harut dan marut ini kerana ia melibatkan soal aqidah. Banyak sisi buruk daripada baiknya... Kalau sudi bolehlah rujuk kitab yang seperti saya sebutkan kat atas, dan juga kitab para ulama tafsir terkemuka yg lain, insyaAllah.

Tapi walau apa pun, akhirnya semua terpulang pada diri kita sendiri.. Saya juga tak berhak berkata banyak. Ilmu pun tak banyak, hanya menumpang teduh para ulama.

Maaf ya tuan blog andai komen2 saya banyak menyakitkan.. Dan juga kepada semua yg mungkin tak sependapat..

Dalam menuntut ilmu, berhati2 dengan yang benar dan dengan yang batil(pesanan terutamanya buat diri sendiri). Kita akan dipertanggungjawabkan nanti...Jom sama2 saling mendoakan..

Moga Allah cinta.

Wallahu'alam :)

Mujahidah said...

Untuk persoalan iblis itu, mari kita jernihkan sedikit pemahaman ya.. Maaf kalau terganggu...

Hakiaktnya, sekiranya kita baca kitab tafsir, fiqh, hadith, perbahasannya ada... Dan mungkin panjang... Apa yang diri hina ini faham, iblis adalah dari golongan jin dan bukannya malaikat.

Mari kita lihat ayat al quran ini :

Dan (ingatlah) ketika Kami (Allah) berfirman kepada para Malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam!!  Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia menderhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan keturunan-keturunannya sebagai pemimpin selain Aku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagi orang-orang yang zalim. (QS. Al-Kahfi: 50)

Allah telah menjelaskan bahwa jin diciptakan dari api.

Dia berfirman:

"Dan  Kami (Allah) ciptakan Jin sebelum (Adam) dari Api yang sangat panas " (QS. Al-Hijr: 27).

Allah juga berfirman:

"Dan Dia menciptakan Jin dari nyala api " (QS, Ar-Rahman: 15)

Dalam hadits shahih dari Aisyah rodhiallahu 'anha, dia berkata: Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:

"Malaikat diciptakan dari cahaya, jin diciptakan dari api dan Adam diciptakan sebagaimana telah dijelaskan kepada kalian (dari tanah)"

(HR. Muslim dalam shahihnya, no. 2996, Ahmad no. 24668, Baihaqi di Sunan Kubro, no. 18207, dan Ibnu Hibban, no. 6155)

Maka di antara sifat Malaikat adalah diciptakan dari cahaya, sementara jin diciptakan dari api. Ayat-ayat Alqur'an telah menjelaskan bahwa Iblis –semoga Allah melaknatnya– diciptakan dari api. Di antaranya terungkap dari jawaban Iblis sendiri ketika Allah  bertanya kepadanya sebab pembangkangannya untuk bersujud kepada Adam ketika diperintahkan untuk bersujud kepadanya. Dia (Iblis) berkata:

"Saya lebih baik dari dari dia (Adam), saya diciptakan dari api sementara dia diciptakan dari tanah" (QS. Al-A'raf: 12)

Wallahu'alam.

Maaf salah silap. Maaf atas kekurangan diri.

Alamak! said...

Berdebat jugak walaupun kau benar..dah le sampai kiamat pun x habis..Allah je tau semua cerita dlm dunia ni..

Apakejadah said...

Nak buat camne..nafsu nak berdebat tu dah memuncak..baik aku layan nafsu bini aku kehkeh..
(Sedekah katakan...)
Seronoknyerr sangka baik kann..Aauww...

Muhd said...

Bedebat lagi? Ini dah ingkar kata2 Nabi Saw?

Anonymous said...

Ilmu tanpa hakikat!

Anonymous said...

Bodekan hisham yg berilmu tinggi

Mujahidah, terima kasih...
Penentang mujahidah, malu
membaca komen2 anda...kenapa
digunakan emosi, tidak
fakta...tak tahu, lebih baik diam...
Biar yg berilmu shj yg jwb mnjwb
hal2 sebegini...
Yg tiada berilmu, berasa malulah
ats kedaifan diri dn rujuk kpd
mrk yg lbh arif...wallahua'lam

Mujahidah said...

:) ada bezanya berdebat dan menerangkan.

Ada bezanya perdebatan ilmiah dan perdebatan sengit.... :)

Ada perrkara yang dibenarkan berdebat, dan ada perkara yang tak dibenarkan berdebat.. :)

Antara 2 perbezaan ini, kita akam cuba cari satu titik persamaan..

Sahabat semua, saya tak kata tak boleh ambil cerita israeliyat.. Tapi berhati2lah... Sedangkan cerita israeliyat bahawa iblis itu dulu adalah malaikat juga dah menular dalam diri kita, menggugah aqidah, dan mencabut kepercayaan pada rukun iman(kepercayaan kepada malaikat).

Maka sebab itu saya kata berhati-hatilah... Saya hanya memberi pesan, untuk paksa kita sama2 berfikir dan mengkaji, saya tak mampu :)

Maka, saya tinggalkan sedikit ayat al quran dan kata2 ulama tafsir tersohor, ibnu kathir di sini...

Bukan kerana saya perasan bagus, atau tak ada idea cedok kata ulama sana sini.. Hakikatnya saya hanya menumpang ilmu para ulama, maka saya sertakan rujukan sebagai fakta.. Dan bukannya andaian aqal saya sendiri...org yg malas mengkaji dan hanya suka2 menggunakan aqal sendiri selalunya menjerumuskan diri dalam jurang kehinaan..

Jangan sampai kita memuliakan satu makhluk(manusia) dan dalam masa yang sama menabur fitnah kepada kewibawaan makhluk yg lain(malaikat). Malah menunjukkan ketidakadilan Allah... Wa na'uzubillah...

Banyak ayat al quran mengatakan bahawa malaikat itu tidak akan melanggar perintah Allah.. Antaranya :

Sebenarnya (Malaikat) adalah hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya" (QS. Al-Anbiya: 26–27)

Ibnu Katsir dalam tafsirnya berkata: “Hasan Al-Bashri berkata, 'Iblis tidak pernah menjadi malaikat sekejap pun jua. Sesungguhnya dia dari jenis Jin, sebagaimana Adam adalah asal manusia“ (Diriwayatkan oleh At-Thobari dengan sanad yang shahih)

Betul, seronok kan bersangka baik... :) sangka baiklah dengan para ulama, mereka membuka banyak kitab, berijtihad sesama mereka sebelum mengeluarkan satu2 hukum.. Siapalah kita ini, hanya mampu bertaqlid sahaja... Mari syukuri anugerah Allah iaitu masih wujud para ulama pewaris Nabi untuk kita jadikan rujukan...

Umat Islam adalah umat minda kelas pertama. Bahasa elok, akhlak elok, persis Rasulullah s.a.w :)

Wallahu'alam..

Anonymous said...

bila pikir ikut logik akal semata.. inilah jadinya..

BEZA said...

Ibnu Abdil Bar berkata: “Tidak akan pernah bahagia orang yang suka berdebat. Dan tidaklah engkau menjumpai seseorang yang suka berdebat kecuali di hatinya tersimpan sebuah penyakit.” (Jami al-Bayan al-Ilmi)";

beza said...

010. Imam Malik rahimahullah pernah ditanya berkenaan seseorang yang memiliki ilmu sunnah sama ada dia boleh berdebat dalam membela sunnah. Dia menjawab,”Tidak, memadai dengan hanya memberitahu tentang sunnah.” (Tartibul Madarik wa Taqribul Masalik: 1/51; Siyarul A’lam: 8/106; al-Syari’ah: 62-65)

beza said...

011. Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah berkata: “Sungguh ramai orang telah terfitnah daripada generasi ini dengan penyakit suka berdebat atau berbantah-bantahan. Beranggapan bahawa mereka yang banyak berkomentar dan berdebat dalam masalah agama adalah lebih alim daripada mereka yang tidak banyak berkomentar dan berdebat. Ini tidak benar kerana komentar-komentar generasi tabi’in lebih banyak daripada komentar para sahabat, walhal para sahabat lebih alim daripada tabi’in; dan begitu juga komentar-komentar generasi tabi' at-tabi'in lebih banyak daripada generasi tabi’in, walhal generasi tabi’in lebih alim daripada generasi tabi' at-tabi'in.” (Fadlu Ilmi Salaf)

setakat tahu said...

mcmana byk kita tahu hadis pun kita takkan dpt amal jika iman tak di baiki! "Iman yang tidak sempurna tidak akan dapat beramal dengan sempurna."

muhajadah said...

eh! mujahidah ni kata "ada bedebat yang di benarkan"?kamu yg bagi hadis nabi tentang larangan bedebat (walaupun pd pekara benar), dan kamu pulak yg membenarkannya? dan kalau bole pun adakah untuk anda sahaja? dan adakah dgn cara anda sahaja yg dibenarkan bedebat? muhajidah berhati hati lah.

Mujahidah said...

Terima kasih mujahadah atas nasihat... :)

Setiap hadith ada perbahasannya..

Perbahasan yang panjang pula kita takkan dapat kalau asyik bersangka buruk dan malas mengkaji..

Para ulama "berdebat" dalam perbincangan menetapkan hukum. Dalam perbahasan sesuatu hadith dalam kitab2 lama, yang mufassir susah nak kenal hadith palsu atau tidak pada zaman dahulu, dan ulama sekarang kumpulkan semuanya, cek satu2 hadith, mereka "berdebat" untuk tahu hadith itu sohih atau tidak..

Jadi marilah kita tengok apa maksud debat yang tak dibenarkan itu :)

Debat yang caci mencaci, kutuk mengutuk, bahasa yang tidak elok, itu hindarkanlah...

'ala kulli hal, terima kasih atas nasihat.. Mengingatkan sy yang sering alpa.. Doakan sy selalu berhati hati ye :)

aku said...

dialog dgn "pakar hadis"

aku: abdi saw bersabda lebih kurang mahfum ".........."

PH : ermmm tu hadis sohih ke?


aku : kalau aku bgtau ko ni ada sohih ko tahu ke? dalam hati aku (mcm pakar hadis),

ps mamat ni kwn aku tapi dah baik tapi lepas belajar kitab makin menjadi jadi, perangai nak membetulkan orang lain, walaupun sebenarnya org lain x buat salah pun,

Anonymous said...

kan mujahidah dah lembut sikit

Mujahidah said...

Anonymous : selama ini saya keras ye? :)

Asifah jiddan.. Maaf atas kelemahan diri sendiri..

Anonymous said...

bila mujahidah cakap tulis macamni "Para ulama "berdebat" dalam perbincangan menetapkan hukum. Dalam perbahasan sesuatu hadith dalam kitab2 lama, yang mufassir susah nak kenal hadith palsu atau tidak pada zaman dahulu, dan ulama sekarang kumpulkan semuanya, cek satu2 hadith, mereka "berdebat" untuk tahu hadith itu sohih atau tidak.." - aku dah tau dah sape mujahidah ni,

maulena said...

Abu Bakar ra..
Sahabat yg wajib syurga telah membakar himpunan hadis dr nabi saw sbb takwa yg sejati..
Kita ni..
Para pendosa,kumpul mcm2 kitab pastu berhujah berdebat sana sini sbb nafsu meninggi..
Makin Alim,makin tawaduk berdiam diri,takut pd Allah dan takut melukai sesama islam walaupun dia benar..

PBB said...

Aku hanya memerhati dari awal.Aku rasa apa yang mujahidah jelaskan tu jelas. Aku tak rasa dia ada menyakiti pape. Dia hanya risau soal aqidah terganggu dgn hujah. Aku rasa kita kena turunkan sikit ego, baru nampak apa yang nak disampaikan.Lepas ni mesti ada yang kata aku kaki bodek.

said said...

menurut entri ni, aku x rasa akidah boleh terganggu? sebab ia menceritakan tentang kehebatan Allah! aku rasa mungkin mujahidah yg terganggu, dan sekarang lihatlah kesannya..

Anonymous said...

JAHIL ada dua 1) tak tahu 2) salah tahu@salah paham!-yg mana merbahaya? p/s kata2 ulamak (aku pun berteduh dgn ulamak gak macam mujahidah)

PBB said...

Menurut apa yang aku faham, hamka kata entri ni untuk tunjukkan kemuliaan manusia. Mujahidah pula kata cerita ini menolak kewibawaan malaikat yang Allah janjikan takkan buat dosa, bla bla. Dan sebagainya. Yang mana bersangkut paut dengan rukun iman. Kepercayaan kepada malaikat yg mana Allah janjikan malaikat takkan berbuat dosa(dlm quran), dan apa yg aku igt aku belajar dulu(maklum dah tua) certa harut marut ni adlh cerita yg ditolak oleh ulama tafsir. Eh entahlah. Aku rs kita sama2 saling memelukan. Pautnya kita kata terima kasih bila ada org menegur dgn elok, petanda Allah masih nak bg peringatan pd kita. bkn hentam org tu balik mcm org zaman jahiliah.

Mujahidah said...

Bertenang semua.. Jangan berpecah.. Umat Islam perlu sentiasa bersatu..

Baiklah, saya rasa penerangan saya cukup sampai sini je. Kalau nak hentam, tak puas hati lagi dan sebagainya, seranglah saya : bintusolehah0908@gmail.com insyaAllah saya tak terganggu sedikit pun. Biasalah adab menuntut ilmu, pasti ada perbezaan pendapat. Lebih2 kalau bidang fiqh, sampai kiamat pun akan ada perkara khilaf. Prbezaan itu adalah rahmah. Mari contohi ulama'

Mari sama2 jaga aqidah, jaga iman, jaga peribadi.

Wallahu'alam.. :)

Anonymous said...

Benda ni jd hot bila mujahidah quote
"Sesiapa yang beri'tiqad dalam kisah Harut dan Marut bahawasanya mereka berdua adalah malaikat yang diazab atas kesalahan mereka, maka orang itu kafir terhadap ALLAH yang maha agung.". -al-Imam Abu al-Farj bin al-Jauzi, al-Syihab al-'Iraq...

KAFIR tu... mana tak hot!!..
Hukum KAFIR tu lembut ke?? Tak dikira sebagai melampau2 dalam menjatuhkan hukuman?

Kisah Harut Marut buat salah sekali dan diazab dgan keras, ko xleh nak trima, xlogik..
Org percaya crita harut marut pulak senang2 ko kata kafir (dr rujukan ko)...pastu bole ckp"selama ini saya keras ye? :)

Ini mcm punya org pon ada ka?

Menegur biar bijaksana

Anonymous said...

aku rasa.. point yg nak Hamka sampaikan bagus..point yang Mujahidah nak sampaikan pon sama bagus..
Cuma 'Hikmah' yang membezakan mereka berdua..

Anonymous said...

si mujahidah dah cari pasal lepas blah dgn lemah lembut atas nama ILMU, padahal dia yg buat pecah belah lepas tu, nasihat org jgn pecah belah! suruh org contohi ulamak? untuk ko quote kata2 ulamak yg kafirkan org tu, bukan kat sini tempatnya, sebab mana ko tau org yg percaya cerita ni rosak akidahnya? kalu ko benar2 tau rossak akidah, then ko boleh bagi quote tu, aku pun x percaya citer 100% sebab ada citer2 dari sumber lain pun padat juga, tapi xdelah menhentam, mmg buat huru hara umat NABI SAW lah org camni

Anonymous said...

gaya lembut tapi pemecah umat! semoga ALLAH amppun kan umat Nabi saw

kakiampu said...

PBB(pakar bodek-bodek)

Lu tak payah masok campor..lu mau jd hero ka!?!mau tengok org puas gadoh baru turun padang podahciit!.
Perasan pendamai,lu tau ka skang lg jahiliah tahap bangsat dr itu zaman jahiliah
Lu buka mata luas2 tengok betul2..org ada ilmu pun tak paham ilmu..poyo lu

zeroes said...

Mana mau mengalah si mujahidah tu..siap cabar org emel kt dia kalau nak “berperang”
Biarkan dia-pasti dia je betul..jaguh alam maya tuh

hisham said...

Mujahidah, elok sdri buat blog sendiri. Baik sdri tegur ceramah2 ustaz yg mereka-reka cerita dan hentam org lain di akhir hujung cerita. Byak ceramah penglipur lara skrg ni dgn gelak ketawa. Baik masuk raja lawak. Ada berani tegur?

hisham said...

Mujahidah, elok sdri buat blog sendiri. Baik sdri tegur ceramah2 ustaz yg mereka-reka cerita dan hentam org lain di akhir hujung cerita. Byak ceramah penglipur lara skrg ni dgn gelak ketawa. Baik masuk raja lawak. Ada berani tegur?

muhajidah? said...

Kahkah!aku peduli apa..janji puas hatiku sendiri yerr..

hamka said...

ketika aku menulis entry ini, air mata bergenang kerana malu dengan nikmat Allah, dan betapa kasih sayang Allah pada manusia, sehingga selalu memuji manusia di depan malaikat..

aku menangis.

Biarkan aku menangis setelah membaca kisah harut dan marut..

Ampunkanlah dosa kami wahai tuhan yang Maha Pengampun..,

Anonymous said...

Seorang yang berilmu semakin tahu dan berilmu betapa maha luasnya ilmu Allah. Sedangkan Saidina Ali K.W.H boleh menghuraikan al-Fatihah dalam beratus-ratus kitab, apatah lagi Al-Quran itu sendiri, Kalam Allah, mukjizat terbesar. Semua permasalahan, semua jalan penyelesaian dalam dunia ada dalam Al-Quran. Sama ada kita jumpa atau tidak, sama ada kita dibukakan ilmunya atau tidak. Yakinlah apa sahaja masalah anda, carilah dalam Al-Quran, mintalah petunjuk kepada-NYA, moga2 anda menemui jalan penyelesaiannya.

Anonymous said...

To
Hamka : Booooo.Hamka kalah.kahkah!
Mujahidah : berambus ko main jauh2!!

Mohd Suhaimi said...

MasyaAllah...

mata aku berair sedikit baca entry nie. bab yg malaikat sujud pada Allah tu buat aku teruja, n bersyukur Allah jadikan sebagai manusia... JazakAllah khoir Hamka bai...

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam tn yang mulia..

wa teringin la nak kuar satu jemaah ngan tn HAMKA.. leh wa ceduk ilmu banyak2 sambil2 bagi borang kawen.. wahaha.. nak ke ???

pasal israiliyat nie.. pada pemahaman wa.. tak de masalah ..ok jeks.. .. untuk baca2 atau untuk pahamkan sesuatu cerita ceriti....dan selagi tak mengarut.. contoh hina nabi ke ..

wallahuaklam..

Kolek Kecil said...

Qorban bukan sekadar makan daging sampai kepala pening.

Unknown said...

Salam pada semua...
Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

Harga serendah RM1.00/pcs.

Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

Untuk keterangan lanjut lawati blog shop kami:
http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

terima kasih admin

detective nie said...

kepada yang baca komen mujahidah..
sapa x paham maksud israiliyat....
Israiliyat (Arab: اسرائیلیات, Isra'iliyat, arti harfiah: "dari Isra'il") dalam ilmu hadits dalam agama Islam adalah sekelompok hadits yang berasal dari tradisi Yahudi-Kristen. Ini berbeda dari sumber-sumber yang umumnya dapat diterima, yaitu dari ucapan-ucapan Nabi Muhammad. Hadits-hadits Israiliyat umumnya berupa berbagai cerita dan tradisi non-Alkitab dan (bahasa Ibrani: midrashim) yang memberikan informasi atau interpretasi tambahan mengenai kejadian atau tokoh yang disebutkan di dalam kitab-kitab suci Yahudi.
Ahli hadist menggolongkan hadist-hadist Israiliyat ke dalam tiga kategori:


Hadits yang dianggap benar, karena wahyu dari Nabi Muhammad menegaskan hadits tersebut.


Hadits yang dianggap palsu, karena wahyu dari Nabi Muhammad menolak hadits tersebut.


Hadits yang tidak dikenali baik kebenarannya atau kesalahannya


so..kesimpulan yang saya nak buat tentang komen si mujahidah tersebut...

dia menegaskan cerita tersebut berasal daripada kitab2 terdahulu dan cerita2 terdahulu...(zabur,taurat dan injil)...dan kisah itu juga terdapat dalam Alquran tetapi tidak diceritakan dengan sepenuhnya....(hanya Allah dan org yang berfikir sahaja yang mengetahuinya)

jadi...janganlah menghentam beliau...dia hanya menegaskan agar tidak beriktikad bahawa cerita ini benar...kerana tiada bukti sahih dan hanya diceritakan sedikit di dalam Alquran serta diceritakan dengan jelas dalam kitab2 terdahulu dan mungkin diubah sedikit serta dijadikan rujukan oleh para ulama untuk menafsir beberapa bhgn dalam Alquran yang tidak diceritakan secara jelas...(jgn salah faham maksud saya...takut ada yang kata saya kata Alquran itu selama ini tidak jelas dan tepat...saya hanya kata Alquran tidak ceritakan cerita ini dengan cara yang terlalu detail untuk dijadikan sebagai pengajaran kepada kita)....sambung ulasan saya....



cerita hamka bagus untuk dijadikan iktibar dan ulasan dan tafsir para ulama boleh dijadikan pedoman dan petunjuk....tetapi....jangan diikutkan secara seratus peratus...kerana...tafsir bermaksud kita cuba memahami maksud sesuatu perkara berdasarkan pemahaman kita sendiri...jadi....jangan terlalu taksub dalam belajar dan mencari ilmu Agama....kerana...takut kita tersalah tafsir...jadi sesat...berpeganglah pada Alquran dan Assunnah serta carilah guruu yang baik supaya anda tidak terpesong akidah...(jangan serang saya kalau saya komen...kerana komen ini juga atas pemahaman saya dalam belajar...dan berdasarkan logik akal saya dalam berfikir)...tp fikir2kanlah...israil adalah nama nabi yaakob..yang kita nk kata haram kalau dengar perkataan israil kenpa?...yang kita patut berjaga2 adalah nafsu dan akal kita sendiri...kerana...selaluunya manusia sesat kerana dua perkara ini....


-detective nie-
-saya hanya berkongsi-
-saya bukan orang jahat-

muhajadah said...

JAZAKALLAH detective!

sebab tu cara penyampaian kena betul,kalu tidak jadi lah hura hara, penyampaian yg betul adalah cara Nabi saw.bukan cara kita yg menidakkan pendapat orang lain dan cakap hanya pendapat saya/ulamak saya/kita saya je yg betul!

tq detective!

polaris.saujana said...

Hamka menjawab persoalan dengan nota yang sama cam nota aku.

Eh...eh...eh?
HAMKA!!!
Adakah aku tergolong Buznama? heheh

Anonymous said...

alahai..
aku ni baru je jinak2 dgn bacaan blog agama...random je la bukak blog2 terklik plk kat blog ni..aku pun bace la entry kali ni..nth hapebende merepek si hamkahamiseee coralooo..selit citer2 yg sgt menusuk kalbu tp mangkuk tu dh kasi potong stim..dikatakn 'israil' plk..? hmm..xpulak rase nk murtad ke, nk jd hampeh balik ke zmn tindik tatu dlu...bahkan mengalir air mata siap trsedu-sedu ni..

so mujahidah, back off! bile bace komen ko, dari tersedu jd naik angin xtentu pasal.. ulamak mana ko quote tu? bukan hadith kan? bukan ayt quran kan? knapa tak quote sabda nabi yg melarang? ade?

ini entry psl KORBAN der..ade phm? bkn nenek ko pnye forum kapir mgkapir..tulis la kat blog ko sndiri..xde org jd murtad pun baca entry ni...dont worry..aku yg sampah ni pn ok je..meleleh tu (nsb baik ade kucing je dlm rumah aku ni, kalo x, maluuu wei..)

org murtad psl makhluk mcm ko ni bykla...mnjauhkan org dari agama je.. org mcm ko ni xlayak dok dlm msyrakat or dok dlm gua bertapa baca buku2 ulamak mastur ko tu..
badwi kencing dlm msjid pun nabi wat dek je..org post psl agama ko hentam itu ini...mana pegi berlapang dada ko? berlapang dada la bile baca entry ni...or mgkin ko dah xseswai baca blog2 cmni kot..ko patut duduk dpn2 dgn ulamak ko tu...face2face..

xreti nk PM ke, mesej secara sulit kat tuan blog ni? x reti? itu la adab...mntk pnjelasan dr tuan blog..
ckp psl adab sndiri biadab..byk sgt bace kitab 'bagaimana mgapirkan org guna nama ulama'..
nk tunjuk hero... puii

thx to bro yg post pnjg2 trjemhn tafsir ibn kthir..terkejut aku tngok ibnu kathir tulis citer2 israel dlm tafsir dia walopun dgn sedikit nota peringatan..well, apekebangang ibnukatir nk susah2 sumbat cerita yg ulamak ko ckp bleh jatuh kapir2 tu? mesti ade sebab..chill sudah..x phm? berlapang dada sudah..

wallahi, bile cerita harutmarut tu dibace, xde sape pun yg akan ketawakan atau rase bukan2..malah msg2 akan cakap dlm hati, malaikat pn Allah boleh bolak balikkan hati, inikan aku...lantas bdoa..ampunkan aku ya Allah..jgnla bolakbalikn hati aku..

nk hentam aku psl bahase kasar? who cares? at least xla quote ulamak mgkapirkan org lain...
shameonu mujakejadah..

-bukanantiisrael

polaris.saujana said...

Andai kita bercakap untuk MENENTANG satu-satu pendapat yang bertentangan sambil

1)beradap
2)menghormati pendapat orang lain
3)menggunakan laras bahasa yang sopan

Eh, tu ber'DEBAT' ker? Bukan lebih sopan dipanggil Muzakarah?
hehhehe...pening sendiri, saya hanya senyum sambil baca komen anda

detective nie said...

bahasa yang kasar adalah bukan amalan kita sebagai org muslim...tp sarkasm adalah ubat pahit yang berkesan...
bg yang x puas ati dgn mujahadah...baca komen aq...
bg yang x puas hati dengan hamka...
jgn nk kutuk2 dia....
korang kutuk2 hamka yang dapat pahala dia pasal dia cuba berdakwah dengan hikmah dan santai...
hamka dah cuba sampaikan ilmu kepada kita dengan cara yang paling mudah untuk difahami..
dan kalau x paham....kajilah...bukan kejilah lagi nye pun...
dan ulama x selalunye betul ....kerana dahulu wujud juga pertelingkahan antara ulama terutama perkara2 ghaib dan perkara yang tidak jelas yang diceritakan dalam Alquran dan hadis...
x caya...kaji...bukan keji...
iktikad adalah percaya dengan sepenuh hati...membenarkan dari hati dan perbuatan...jadi.. berhati2 beriktikad....terutama dalam perkara yang kita x pasti....


HIDUP JANGAN NAK MENGHENTAM...
HIDUP PERLULAH DIKAJI...
TUJUANNYA
AKIBATNYA
SEBAB MUSABABNYA
LANGKAH DAN CARANYA
KERANA HIDUP TANPA KAJIAN....
IBARAT ROBOT YANG DIPROGRAM
MENGIKUT ARAHAN
TANPA TAHU KENAPA IA PERLU LAKUKANNYA....


-DETECTIVE NIE-
-SAYA HANYA BERKONGSI-
-SAYA BUKAN ORANG JAHAT-


-HAMKA....BG PENDAPAT SIKIT PASAL KOMEN SAYA SEBELUM NI....KALAU SALAH...MINTAK MAAF...-

hamka said...

detective nie , u ask for it, good.

Dalam islam, belajar dari sejarah adalah penting.

Al quran dan Hadith soheh, adalah ‘sejarah’ yang di rujuk oleh ummat islam tentang segala masalah masa depan. Terutama bab hukum hakam.

Tapi dalam mendetailkan sejarah, Al quran dan hadith soheh tidak menceritakan secara terperinci.

Maka kerana itu ulamak hikmah mengatakan boleh guna hadith daif sebagai rujukan sejarah, malahan hadith daif lebih baik dari pendapat ulamak hari ini kerana hadith daif masih dari Nabi Cuma ada keraguan pada perawi dengan syarat hadith itu tidak bercanggah dengan syariat, dan hadith daif tidak boleh di gunakan sebagai fatwa secara mutlak tapi boleh di rujuk sebagai satu perbandingan sebelum qias atau ijtihad di buat.

Bab hadith daif harap semua faham.

Sama bab israeliyat.

Terdapat ulamak hikmah mengatakan boleh guna kisah israeliyat sebagai rujukan sejarah, malahan israeliyat lebih baik dari pendapat ulamak hari ini kerana israeliyat masih dari Nabi terdahulu dan kitab Allah terdahulu Cuma ada keraguan pada perawi dengan syarat israeliyyat itu tidak itu tidak bercanggah dengan syariat, dan israeliyyat itu tidak boleh di gunakan sebagai fatwa secara mutlak tapi boleh di rujuk sebagai satu perbandingan sebelum qias atau ijtihad di buat.
Sebab tu ada hadith Nabi larang kita nafikan israeliiyyat, sebab jika kita nafikan terus, seolah kita nafikan kitab Allah yang terdahulu, kalau aku ambik pendapat ulamak extrame, sipa yang tolak israeliyyat boleh jadi kapir- woha!

Tapi aku bukan macam geng usrah perasan bagus, suka kapirkan orang dengan petik kata kata ulamak extrame lepas tu tak nak bertanggung jawab, taubat adalah terbaik bagi aku dan korang,

Balik bab isreliyyat,. sebab tu ulamak ambil pendekatan, boleh guna dengan syarat tak bertentangan dengan syariat.

Satu lagi, jika korang baca kisah isreliyyat, periwayatnya adalah sahabat Nabi, kisah harut dan matrut ni jika tak silap di riwayatkan oleh Muaz, Ibnu Abbas. Ali dan lain lain sahabat..

Rupanya sahabat ambil kisah ni dari orang yahudi yang masuk islam, bila masuk islam mereka membenarkan Al quran dengan menceritakan kisah israeliyat yang di ambil dari kitab terdahulu, sebab tu bila di rujuk pada Nabi, Nabi tak larangpun...

Alasan oleh mujahodah cerita ni tak logik sebab malaikat tak mungkin derhaka pada Allah.

Makcik, kisah malaikat derhaka ni lepas dah jadi manusia dan ada nafsu, bila ada nafsu, ustaz berkahlwat pun ada, benda simple macam ni pun tak boleh nak hadam?
Lepas tu makcik cakap, tak logik Allah tak ampunkan malaikat tu sebab Allah Maha pengampun.

Habis tu dalam cerita ni, bukan ke Allah bagi pilihan, nak azab dunia ke akhirat? Maka malaikat tu pilih di dunia, maka akhiart malaikat tu di ampunkan,tak nampak Allah MAHA PENGAMPUN?!

Aku emosi sikit, mujahadih, kau ni serius bodoh dalam bab merujuk ulamak,. Lain kali sebelum nak post kata kata ulamak extreme, cermin diri, aku ni dah banyak pahala ke nak hukum orang kapir?

Cuba rujuk pendapat ustaz azhar idrus dalam bab ni

http://www.youtube.com/watch?v=Jp2KlUrgUOI

huda said...

apa yang anonymous membebel tu

Anonymous said...

apek sipencuci

haha..ramai yang tunjuk bagus dekat alam yang tak bawak kejayaan nie..

wah hebat la mujahidah nie..nampak berilmu dan lemah lembut jer..ermm..

walaupun nampak hebat dalam agama bila comment dkt sini..dan aku patut gembira..tapi aku tetap sedih...

sebab kau tak tau kawan2 aku islam tapi tak solat dan tak pernah dengar serta berpeluang pun nak baca nasihat agama yg hebat macam mujahidah nie..

kerja mencuci mcm aku tak ramai yang mampu pakai internet dan baca nasihat ilmu agama yang hebat2 macam nie..

jadi mcm mana dgn manusia2 nie..siapa yang bertanggunjawab utk mereka..nak buat sangkaan mcm mana..kesian kawan2 aku nie..

orang islam..tapi hidup tak pernah solat..keyakinan pada duit yang bagi hidup..makanan yang bagi kenyang..cuma tak sampai tahap sembah patung jer lagi..

nak harap aku memang tak berilmu..orang macam kau lah mujahidah yang hebat..banyak ilmu..

jadi apa aku nak buat sekarang?????tolong..tolongg..aku tak nak masuk neraka..kau berilmu dan kelihatan mcm sayang agama..tp jgn la masuk syurga sorg2..

-ini kisah benar-

Anonymous said...

Salam. Saya benar benar ingin bertanya, dari dua perdebatan yang saya baca, kesimpulannya kisah harut dan marut ni yg mana satu betulnya, dalam al quran dan terang2 mention pasal turunnya 2 malaikat ini adalah untuk menunjukkan ilmu sihir ataupun harut dan marut ini malaikat yg diuji dgn nafsu manusia?

Sebagai seorang yg tidak tinggi ilmu agamanya, saya benar2 ingin tahu.

Adakah harut dan marut di dalam dua dua kisah ini adalah malaikat yg sama?

Kerana banyak yg saya baca mengatakan kisah harut marut di berikan nafsu manusia ini adalah kisah israiliyat.

Mohon diberi penerangan. Sekian. Salam.

Anonymous said...

dah lama sy perhati dr jauh.
sy boleh wat kesimpulan Hamka
memang Bodoh.
Dah bodoh sombong plak.

Insan Fakir Iman said...

Salam.

Saya setuju dengan pendapat saudara/i ini tentang saudari Mujahidah.

Anonymous said... 12:47 PM, October 30, 2012

Bila mujahidah cakap tulis macamni "Para ulama "berdebat" dalam perbincangan menetapkan hukum. Dalam perbahasan sesuatu hadith dalam kitab2 lama, YANG MUFFASIR SUSAH NAK KENAL HADITH PALSU ATAU TIDAK PADA ZAMAN DAHULU, DAN ULAMA SEKARANG(?) KUMPULKAN SEMUANYA, CHEK SATU2 HADITH, mereka "berdebat" untuk tahu hadith itu sohih atau tidak.." - aku dah tau dah sape mujahidah ni,

Kata2 seperti ini sungguh sinonim dgn 1 puak ketika aku masih study di UIA 6-7 tahun lepas, cuma bezanya saudari MUJAHIDAH caranya keras dalam lembut, berbeza dengan situasi semasa aku study dulu, atau mungkin sebab beliau wanita (aku tak pernah pula bahas dgn waniat..he3). Dari semalam aku cuba cari balik 1 mutiara kata dari 1 org yg pada aku layak digelar ulama (wlaupun tak terkenal) bagi menjawab kata-kata MUJAHIDAH & e GANG baru ptg ni jumpa. Di sini aku quote kata-kata beliau:

Perumpamaan : Kawah gulai yang dimakan dan dijamah di zaman sahabat r.ahum adalah gulai fresh yang baru dimasak oleh Rasulullah s.a.w. Rasanya enak dan sedap serta menyelerakan oleh sesiapa sahaja yang memakannya. Isinya, dagingnya yang pelbagai dapat dimakan dan dijamah oleh sahabat r.ahum. SELEPAS SEKIAN LAMA, kawah itu telah dimakan dan jamah oleh pelbagai generasi sehinggalah ianya dijamah dan dimakan oleh generasi pinggir kedatangan Dajjal (sekarang ini). Maka ketika itu kawah gulai berkenaan telah pun hampir kering yang tinggal hannyalah cebisan serat-serat daging seurat dua. Lalu sipenjamahnya yang akhir ini mengomen mengatakan mereka benar-benar merasai, menjamah gulai dan isinya lalu mengomen golongan yang lebih dahulu merasai, menjamah dan memakan gulai dan isinya.Kononnya merekalah yang benar-benar memahami resepi gulai berkenaan dan benar-benar merasai kesedapan gulai berkenaan. Akhirnya mereka mendustai kesedapan generasi lalu dengan menyenaraikan kandungan resepi tulen katanya dari Nabi saw. Begitulah perumpamaan.

Untuk rujukan penuh boleh rujuk blog ulama tersebut. Sebarang persoalan, beliau akan jawab dlm masa agak segera wlaupun dlm kesibukan smada melalui email atau cbox, Insya-Allah.

http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/12/jawapan-kepada-kritikan-artikel-ulama.html

Jazakallah. Wasallam.

Anonymous said...

sah dan terang lagi bersuluh....

ada dua fahaman yang bertekak kat sini....

satu geng mazhab/sufi....

sati lagi geng sunnah/wahabi.......

sila nyatakan geng anda sebelum komen....

jadi masing masing boleh faham lenggok bahasa masing masing....
tak payah nak bertekak panjang panjang.....aku geng aku,engkau geng engkau.....

yang pasti dan tepat,hanya pada rasulullah.....tapi beliau dah wafat....

kalau nak yg betulbetul sohih kena mati dulu,baru boleh tanya rasulullah,itupun kalau jumpa....

jadi sekarang kita ikut aje pendapat ulama semasa dan setempat.......ulamak bila memberi hukum kalau tak betul dapat satu pahala...
kalau betul dapat dua pahala.....
kita yg bukan ulamak ni, betul ke tak betul ke, dua dua bala......

belajar dan mendengarlah pendapat ulama,itu bidang mereka....bidang kita cuma beramal dan belajar....

wallaua'lam.......

-adoyai-

Anonymous said...

sah dan terang lagi bersuluh....

ada dua fahaman yang bertekak kat sini....

satu geng mazhab/sufi....

sati lagi geng sunnah/wahabi.......

sila nyatakan geng anda sebelum komen....

jadi masing masing boleh faham lenggok bahasa masing masing....
tak payah nak bertekak panjang panjang.....aku geng aku,engkau geng engkau.....

yang pasti dan tepat,hanya pada rasulullah.....tapi beliau dah wafat....

kalau nak yg betulbetul sohih kena mati dulu,baru boleh tanya rasulullah,itupun kalau jumpa....

jadi sekarang kita ikut aje pendapat ulama semasa dan setempat.......ulamak bila memberi hukum kalau tak betul dapat satu pahala...
kalau betul dapat dua pahala.....
kita yg bukan ulamak ni, betul ke tak betul ke, dua dua bala......

belajar dan mendengarlah pendapat ulama,itu bidang mereka....bidang kita cuma beramal dan belajar....

wallaua'lam.......

-adoyai-

Anonymous said...

satu entri yg telah dipost semula dengan gaya baru...

tahun 2009
http://keretamayat.blogspot.com/2009/11/lu-pikirlah-sendiri.html

tahun 2006
http://keretamayat.blogspot.com/2006/01/apa-itu-korban.html

apa-apa pun ambillah yg jernih buang yg keroh, banyak manafaat dari entri ini.

HAIDA said...


Betul .

Dulu KM belum fopuler.

Sekarang macam-macam golongan manusia dan macam-fahaman masuk komen.

Meriah gitu.

detective nie said...

terima kasih kepada hamka kerana response dengan komen saya...hahha...
pendapat yg x bias...dan membolehakn saya lebih pham dengan situasi...


anyway....saya dan hamka tetap selari....berusaha untuk berdakwah....dengan cuba mengelakkan perkara yang batll...dan x berusaha untuk menyuruh org mengkuti kita...tp supaya org memahami tindakan kita dan org yg selalu disalah ertikan....(aq x memiha kepada sesiapa....hanya memberi pendapat berdasarkan ilmu yang sdikit tetapi bernilai)...bolehlah belajar bwk KM lak lepas ni...

-detective nie-
-saya bukan orang jahat-
-saya hanya berkongsi-

Anonymous said...

dah lama sy perhati dr jauh.
sy boleh wat kesimpulan Hamka
memang Bodoh.
Dah bodoh sombong plak.

Anonymous said...

dah lama sy tunggu hamka buat salah, dah 6 thn bc blog ni.

hari ni sy dh namapk salah hamka.

sy boleh wat kesimpulan Hamka
memang Bodoh.

Dah bodoh sombong plak.

berhentilah bc blog ni, kisah isreliyyat tu boleh buat kita kapir,

"Sesiapa yang beri'tiqad dalam kisah Harut dan Marut bahawasanya mereka berdua adalah malaikat yang diazab atas kesalahan mereka, maka orang itu kafir terhadap ALLAH yang maha agung.". -al-Imam Abu al-Farj bin al-Jauzi, al-Syihab al-'Iraqi

ALI IMRAN, TANJUNG GEMOK,ROMPIN, PAHANG. said...


Macam-macam hal.

Kalau nak marah orang tak sependapat dengan kita tak payah nak membodoh bodoh macam budak tak sekolah.

Kami nak baca kami punya sukalah.

Sesapa tak nak baca tak yah la menyebok dok komen.

Kami pun ada asas ugama untuk menapis yang mana salah dan yang mana betul, yang mana ahli sunah ,yang mana ahli syiah yang mana ahli tariqat dan yang mana sufi wahbi, yang mana pas yang mana umno. tak payah nak ngajo kami.

peace yoh said...

Legends about Harut and Marut.

According to Muslim scholar Ansar Al-'Adl, many interpretations of the verse originate from alleged Judeo-Christian sources that came to be recorded in some works of Quranic exegesis, called Tafsir.[1] Numerous tales have been transmitted about these verses, yet all center around the same basic story:
The angels [who, in Islamic theology, do not possess free will and cannot sin][2] had become astonished at the acts of disobedience committed by the human beings on earth. They began to curse the humans, and could not understand how they could be so sinful. Allah informed the angels that they would have also sinned if they were in the position of human beings. So the angels elected Harut and Marut from amongst themselves and God gave them human attributes and sent them to earth after commanding them to avoid wine, idolatry, fornication and murder. Harut and Marut eventually succumbed to their human lusts and fell into all of these sins. Consequently, God punished them for their transgressions.[1]

Abdullah Yusuf Ali, noted translator of the Qur'an into English, asserts that the source of this story may be the Jewish Midrash:
Among the Jewish traditions in the Midrash was a story of two angels who asked Allah's permission to come down to earth but succumbed to temptation, and were hung up by their feet at Babylon for punishment. Such stories about sinning angels who were cast down to punishment were believed in by the early Christians, also (see II Peter 2:4, and Epistle of Jude, verse 6).[3]

(sumber wikipedia)

ps: kisah ni ada dalam kitab, di tulis oleh ulamak dan di akui isreliyyat, tapi mereka tidak pula menulis di hujung kitab mereka, siapa yang mempercayai maka menjadi kafir, malahan di tulis kerana Al quran tidak perincikan. israeliyyat yang terang terang bertentangan dengan akidah, tidak di tulis oleh ulamak, rujuk Nabi Muhammad SAW itu yang terbaik.

Anonymous said...

APA ITU ISRAILIYAT ?

Menurut Syeikh Muhammad bin soleh al-uthaimin :

لإسرائيليات : الأخبار المنقولة عن بني إسرائيل من اليهود وهو الأكثر ، أو من النصارى
Maksud : al-Israiliyat ialah berita-berita yang dibawa daripada Bani Israil yang terdiri daripada Yahudi (lebih banyak) dan Nasrani. (Usul fi al-tafsir, Muhammad soleh al-uthaimin)

PEMBAHAGIAN KISAH ISRAILIYAT

Kisah Israiliyat dapat dibahagikan kepada 3 kategori iaitu

1. Berita yang disahkan oleh Islam dan disahkan benar.

Ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari bahawa daripada Ibnu Mas’ud

عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : جاء حبر من الأحبار إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : يا محمد ، إنا نجد أن الله يجعل السماوات على إصبع ، وسائر الخلائق على إصبع فيقول : أنا الملك ، فضحك النبي صلى الله عليه وسلم حتى بدت نواجذه تصديقا لقول الحبر ، ثم قرأ رسول الله صلى الله عليه وسلم : (وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ) (الزمر:67)


Maksud : “Telah datang seorang pendita Yahudi kepada Rasulullah s.a.w. dan berkata:

“Wahai Muhammad, sesungguhnya kami dapati (dalam kitab kami) bahawa Allah meletakkan tujuh petala langit atas satu jari, tujuh petala bumi atas satu jari, segala pokok atas satu jari, air dan tanah atas satu jari dan seluruh makhluk atas satu jari lalu berkata, “Akulah raja.”

Mendengar itu, Nabi tergelak sehingga ternampak gusinya, membenarkan kata-kata pendita itu. Kemudian Baginda membaca (ayat 67 surah al-Zumar 39 yang bermaksud):

“Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya padahal bumi seluruhnya dalam genggamanNya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kananNya. Maha suci Tuhan dan maha tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan.” (H/R Bukhari)

2. Berita yang ditolak oleh Islam dan disahkan bohong.

Contohnya seperti

“Sesungguhnya bumi berada di atas sebiji batu. Batu tersebut berada di atas tanduk seekor lembu jantan. Apabila lembu jantan itu menggerakkan tanduknya, maka batu tersebut pun bergerak dan bergeraklah bumi. Itulah gempa bumi.” (Disahkan palsu oleh Ibnul Qayyim dalam al-manar al-munif)

3. Berita yang tidak diiktiraf dan tidak pula ditolak oleh Islam

Dari Abu hurairah
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : كان أهل الكتاب يقرؤون التوراة بالعبرانية ، ويفسرونها بالعربية لأهل الإسلام ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لا تصدقوا أهل الكتاب ولا تكذبوهم ، وقولوا: ( آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ)(العنكبوت: من الآية 46)


Maksud : “Dahulu Ahli Kitab membaca al-Taurat dalam bahasa Ibraniyah dan mentafsirkannya dalam bahasa Arab untuk orang Islam. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jangan percaya Ahli Kitab dan jangan dustakan mereka. Katakanlah “Kami telah beriman kepada kitab-kitab yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepada kamu.” (al-Ankabut 29:46). (H/R Bukhari)

Kebanyakan kisah Israiliyat tidak mempunyai manfaat kepada agama dan contoh kisah-kisah tersebut ialah warna anjing ashabul kahfi, bilangan mereka, tongkat nabi musa diperbuat daripada kayu apa ?, Nama burung yang dihidupkan Allah untuk Nabi Ibrahim, Jenis pohon yang digunakan oleh Allah untuk berkata dengan Nabi Musa dan banyak lagi masalah-masalah lain yang tidak disebutkan secara jelas dalam al-Quran kerana tidak ada faedahnya dalam urusan agama dan duniawiyah seorang mukallaf. (Muqaddimah Tafsir Quranil azim, Imam Ibnu Katsir)

Anonymous said...

HUKUM MERIWAYATKAN (MENCERITAKAN) KISAH ISRAILIYAT

Menurut para ulama menceritakan kisah Israiliyat khususnya yang jenis ketiga adalah HARUS jika tidak dikhuatiri membawa keburukan. Hujahnya ialah sabda nabi shallallahu alaihi wa sallam

بلغوا عني ولو آية ، وحدثوا عن بني إسرائيل ولا حرج ، ومن كذب على متعمدا فليتبوأ مقعده م النار

Maksud : sampaikanlah dariku walau satu ayat. Riwayatkanlah daripada Bani Israil tiada salahnya. Dan barangsiapa yang berdusta atas namaku maka siap sediakanlah tempatnya di neraka (H/R Bukhari)

Anonymous said...

HUKUM MERIWAYATKAN (MENCERITAKAN) KISAH ISRAILIYAT

Menurut para ulama menceritakan kisah Israiliyat khususnya yang jenis ketiga adalah HARUS jika tidak dikhuatiri membawa keburukan. Hujahnya ialah sabda nabi shallallahu alaihi wa sallam

بلغوا عني ولو آية ، وحدثوا عن بني إسرائيل ولا حرج ، ومن كذب على متعمدا فليتبوأ مقعده م النار

Maksud : sampaikanlah dariku walau satu ayat. Riwayatkanlah daripada Bani Israil tiada salahnya. Dan barangsiapa yang berdusta atas namaku maka siap sediakanlah tempatnya di neraka (H/R Bukhari)

Anonymous said...

SIKAP KITA ORANG AWAM DALAM MENANGANI ISU INI

Menurut Prof. Madya Dr. Mohd Najib Abdul Kadir, Ketua jabatan FPI UKM, terdapat 4 kaedah untuk mengecam riwayat Israiliyat iaitu pengamatan sanad, pengamatan matan, merujuk ulama dan melihat sumber yahudi dalam rangka membuat perbandingan warisan ulama muktabar Islam dalam soal yang berkaitan Israiliyat. Bagi saya, tidak semua diantara kita dapat mengecam sesuatu cerita itu adalah cerita Israiliyat. Lebih-lebih lagi kebanyakan kita tidak mempunyai ilmu dalam bidang ini dan masa untuk mengkaji amatlah terbatas.

Bagi saya langkah yang terbaik dalam hal ini ialah mendiamkan diri kita terhadap cerita-cerita israiliyat yang kita tidak pasti tahap kesahihannya dan asal-usul cerita tersebut yang mana ianya kebanyakan menceritakan perincian penciptaan alam, paras rupa nabi dan orang-orang soleh, perincian-perincian kisah al-Quran seperti cerita harut dan marut, kisah Nabi yusuf dan Zulaika, kisah-kisah Nabi musa dan nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad, cerita awal penciptaan adam. Walaupun kisah-kisah tersebut ada yang bersifat “harus” untuk diceritakan, namun langkah berhati-hati perlu diterapkan dalam usaha memurnikan kembali ajaran agama kita yang bercampur baur dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Setiap kita tidak boleh memandang ringan terhadap hal ini kerana peremehan hal ini dapat membawa kepada impak yang negatif terhadap diri kita dan masyarakat.

sulaiman said...

Semak dulu sebelum kata dongeng dan tiada sumber:
DIRIWAYATKAN daripada Nafi dari Abdullah Umar, bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda bermaksud: Ketika Nabi Adam a.s diturunkan Allah ke bumi, maka berkatalah malaikat, Wahai Tuhanku, mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?

Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak engkau ketahui. Malaikat berkata, Kami adalah orang lebih patuh kepada Engkau berbanding anak keturunan Adam. Kepada malaikat, Allah berfirman: Panggillah ke mari dua malaikat. Aku akan turunkan mereka ke bumi hingga kamu dapat melihat apa yang dilakukan kedua-dua malaikat itu!

Malaikat menjawab, Tuhanku, biarlah Harut dan Marut saja yang melakukannya! Harut dan Marut pun diturunkan ke bumi, lalu Allah mencipta seorang wanita daripada bunga (Zahrah) yang amat cantik. Zahrah pun mendatangi kedua-dua malaikat itu untuk menggodanya.

Kedua-dua malaikat itu tertarik dengan kecantikan Zahrah hingga timbullah keinginan terhadapnya.Zahrah berkata, Tidak, demi Allah, jika kamu mahu mengucapkan kalimah musyrik ini! Kedua-dua malaikat itu menjawab, Tidak, demi Allah, sedikit pun kami tidak mahu mempersekutukan Allah untuk selama-lamanya!

Zahrah meninggalkan mereka berdua. Beberapa saat kemudian, dia kembali lagi membawa anak kecil. Apabila mendekati kedua-dua malaikat itu Zahrah berkata, Tidak demi Allah, sebelum kamu bersedia membunuh anak kecil ini! Kedua-dua malaikat itu menjawab, Tidak, demi Allah selamanya aku tidak akan membunuhnya!

Zahrah meninggalkan mereka dan datang semula sambil membawa segelas arak. Setelah menyapa malaikat, Zahrah berkata, Tidak, demi Allah, sebelum kamu berdua minum arak ini!

Akhirnya kedua-dua malaikat itu meminumnya hingga mabuk dan kemudian mereka berzina dengan Zahrah sebelum membunuh anak kecil itu.Apabila kedua-dua malaikat itu sedar, Zahrah berkata, Demi Allah, ketika kamu dalam keadaan mabuk tadi, kamu sudah melakukan semua yang sudah kamu tolak sebelum ini.

Akhirnya Harut-Marut diperintah untuk memilih antara seksa dunia atau di akhirat. Kedua-duanya memilih seksaan di dunia.

RIWAYAT KEDUA
Diriwayatkan Makhul daripada Muadz, ketika kedua-dua malaikat itu sedar, maka datanglah dari sisi Allah malaikat Jibril kepada mereka.Pada saat Jibril datang, kedua-duanya menangis dan Jibril ikut menangis sambil berkata, Cubaan apakah yang membuat kamu hanyut seperti ini?

Mendengar ucapan Jibril itu, tangisan kedua-duanya menjadi semakin kuat. Jibril berkata, Sesungguhnya Tuhan kamu sudah memerintahkan kepada kamu untuk memilih antara azab di dunia atau azab di akhirat.

Maka tahulah mereka dunia ini hanya sementara, sedangkan akhirat kekal abadi dan sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang kepada semua hamba-Nya. Kedua-dua malaikat itu akhirnya memilih hukuman di dunia dan menyerahkan nasibnya kepada kehendak Allah.

sulaiman said...

Perawi hadis itu berkata, Harut dan Marut pada saat itu berada di wilayah Badil, Parsi. Mereka digantung di antara dua gunung pada sebuah gua bawah tanah. Setiap hari mereka diseksa hingga pagi.

Ketika berita hukuman itu diketahui malaikat yang lain, mereka mengepak-ngepakkan sayap sambil berdoa di Baitullah:Ya Allah, ampunilah anak cucu Adam kerana kami kagum bagaimana mereka dapat menyembah dan taat kepada Allah, padahal mereka dikelilingi beberapa kesenangan dan kelazatan.

Al-Kalabi berkata, Seterusnya malaikat pun sentiasa memohon ampun kepada anak cucu Adam. Inilah yang dimaksudkan dengan firman Allah, Dan malaikat-malaikat bertasbih serta memuji Tuhannya dan memohon ampun bagi orang-orang yang ada di bumi.

RIWAYAT KE 3
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas, bahawa Allah berfirman kepada malaikat, Pilihlah tiga yang termulia antara kamu! Malaikat memilih Azar, Azrayil dan Azwaya. Ketiga-tiga malaikat itu diturunkan ke bumi dalam bentuk dan rupa anak Adam. Ketika Azar mengetahui semuanya dan mengerti terhadap fitnah yang ada, maka dia mengambil kesimpulan bahawa dirinya tidak mampu melaksanakannya. Akhirnya, Azar memohon ampun kepada Allah serta memohon maaf dan Allah mengampunkannya.

Anas berkata, ketika Harut dan Marut sedar daripada mabuk, mereka akhirnya menyedari kesalahan yang sudah dilakukan ketika mabuk. Mereka menyesal.

Mereka ingin naik kembali ke langit, tetapi mereka sama sekali tidak mampu melakukannya, malah tidak mendapat keizinan. Mereka menangis dan meratapi nasib mereka. Kedua-dua malaikat itu lalu mendatangi Nabi Idris sambil berkata, Aku mohon supaya engkau mendoakan aku kepada Allah kerana sesungguhnya di langit aku sudah mendengar bahawa engkau disebut-sebut sebagai orang yang soleh.

Nabi Idris mendoakan kedua-dua malaikat itu dan doanya dikabulkan hingga akhirnya mereka diperintahkan memilih antara azab di dunia atau akhirat.

Diceritakan pula ketika malaikat berkata kepada Allah, Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, maka mereka pun mengelilingi Arsy selama empat ribu tahun. Mereka memohon ampun kepada Allah kerana menentang-Nya.

sulaiman said...

Ada sebuah hadith sahih tentang Harut Marut daripada Sayyidina Ali. Saudara boleh rujuk dalam Tafsir Mazhari Jilid 1, halaman 108 karangan ulama Tafsir iaitu Tuan Qadhi Muhammad Thanaullah, Al-Uthmani
Telah diriwayatkan oleh Ibnu Rahawiyyah dan Ibnu Mardawiyyah daripada Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah, bersabda Rasulullah s.a.w. iaitu “Laknat Allah akan Zahrah (wanita Farsi), sesungguhnya beliau telah memfitnahkan dua malaikat Harut dan Marut. Wallahua’lam. (Tafsir Mazhari Jilid 1, halaman 108 karangan ulama Tafsir dan Waliyyullah yang masyhur iaitu Tuan Qadhi Muhammad Thanaullah, Al-Uthmani).

Harut Marut pada pengajian kami adalah “malakain” iaitu dua malaikat dan bukannnya “malikin (dua raja atau pemerintah). Jika apa pendapat yang mengatakan mereka adalah jin atau manusia, datangkanlah bukti atu dalil. Kami telah bawakan hadith seperti di atas yang terdapat dalam Tafsir Mazhari. Apapun ini bukanlah suatu perkara yang wajib dipercayai. Pengajarannya utamanya adalah tentang pengaruh nafsu dan malaikat akhirnya akur tentang perkara ini.

Tentang hadith marfu’ pula, ada hadith marfu’ yang diamalkan misalnya bacaan “Samiallah-huliman-hamidah” dan tentang bacaan “Amin” selepas fatihah oleh para makmum.

peace yoh said...

Ibnu Katsir mengatakan:

“Kisah Harut dan Marut banyak diriwayatkan kisahnya dari sekelompok tabi’in seperti Mujahid, as-Suddy, al-Hasan al-Bashri, Qatadah, Abul ‘Âliyyah, az-Zuhry, ar-Rabi’ bin Anas, Muqatil, Ibnu Hayyan dan yang lainnya. Demikian juga, kisahnya banyak diceritakan oleh para mufassir, baik yang terdahulu ataupun yang belakangan.

Kesimpulannya, semua kisah secara teperincinya merupakan kisah-kisah Bani Israil, karena tidak ada satu pun hadis Marfu’ yang sahih yang bersambung sanadnya kepada Rasulullah saw yang menceritakan akan hal itu. Sedangkan Al-Quran menceritakan kisahnya secara global, tanpa penjelasan yang panjang.

Karena itu, kami mengimani apa yang ada dalam Al-Quran menurut kehendak Allah, dan hanya Allah yang lebih mengetahui hakikat sebenarnya”.

HAIDA said...


Apa lah susah sangatr nak faham ?

En Hamka kan dah cakap

cerita yang tek melibatkan syariat
tu tak perlu di gembar gemburkan. Yang baik ambik yang tak baik buang.

Itu lah baru di katakan berlapang dada.

Sesetengah fahaman sekarang ni lebih suka berdebat konon bermuzakarah.

Padahal kat keliling dia ramai orang tak sembahyang dan berbuat maksiat secara terang tan senyap tak nak ambil pusing.

Orang jenis ni Allah kata kalau turun azab dia dulu yang kena.

Marilah sama-sama bertaubat kepada Allah

Ustaz Azhar Idrus? said...

Kita nak betolkan sikit,
Israiliyat bukan dongeng, israiliyat ni bukan karut,

Israiliyat ni adalah cerita-cerita sahabat Nabi, yang dulu dia,orang Yahudi masuk Islam. Kerana orang Yahudi ni banyak cerita dan suka bercerita. Bila dia masuk Islam, dia pulok bercerita kisah zamang dulu.

FAHAM?

Jadi kaum yang baaaanyak bercerita, Bani Israil. NAAH
Dia masuk Islam, dia cerita. Jadi dia orang Islam doh, sahabat doh dia cerita. Maka cerita dia tu, kita panggil Israiliyat. Kita dok faham Israiliyat, makna cerita bohong.

Hok ni saloh OOH.

Kerana ada Ustaz yang ngajar gitu. Jangan ngajar gitu...salah ooh. Buka dalam kitab-kitab ulama. Mende makna Israiliyat. Makna cerita yang diceritakan olah orang-orang Islam yang masuk Islam, yang dulunya dia Yahudi.

Doh guane Rasulullah kata tentang cerita Israiliyat? Hok mana muafakat dengan ugama kita terima. Hok mana dok muafakat kita dok terima.

NAMPOK DOK?
Jadi ada yang betul, ada yang saloh.
Tu yang sebenarnya untuk Israiliyat.

----------------
- nota panduan -
----------------
NAAH dan OOH adalah bahasa slang terengganu yang hanya difahami oleh orang terengganu. Sila cari isteri/suami orang terengganu bagi memahami istilah ini dengan lebih mendalam.
Woha
http://www.youtube.com/watch?v=Jp2KlUrgUOI

hamka said...

aku sokong ustaz azhar idrus!!!

ganung kiter!!

Anonymous said...

tapi ustaz azhar idrus sokong pas. Guano mu hamka.?

hamka said...

pendapat yang betul aku sokong, sama macam israliyyat, he he

detective nie said...

setuju dengan hamka dan UIA..

i
kisah israilliyat adalah sebaggai iktibar...bukan kepercayaan..
tapi x salah untuk menerimaanya...
pasal....bukan semua kisah itu salah...

kita terlalu banyak perdebatkan bende yang syubhah...tapi menjauhi yang wajib dan mendekati yang haram...

polaris.saujana said...

sekonyong-konyong hadirlah UAI ke blog Kereta Mayat. BIAR BETIK???

Jemput naik ustaz, dah ramai naik, bila ustaz nak naik sama..kiter tumpang gembira.

polaris.saujana said...

ayat last kat video tu best

"PAHAM DOK AGI?"

kah kah lawak seh, sesuai untuk para pengomen yang terus meng'quote' sana-sini untuk mengomen

donnie darko said...

mujahidah ni org pas ke?, baik kafirkan diri u sendiri dari sibuk menkafirkan org lain, coz nak jumpa Allah swt nnt da yakin keadaan anda tu dlm agama islam? lihat 1 kelemahan diri kalau ade 1000 kelebihan, lihat 1 kelebihan org lain walaupon mereka disliputi 1000 kelemahan. ilmu tanpa dakwah hadir takbur/ujub, dakwah tanpa ilmu sesat

AIN, PULAU BESAR, MERSING. said...


Ako sokong ko donnie darko

" ILMU TANPA DAKWAH SOMBONG"
" DAKWAH TANPA ILMU SESAT"

NAK BUAT DAKWAH KENA IKUT TERTIB YANG ULAMAK KELUARKAN.

DAH ADA ILMU JANGAN DOK SIBUK BERMUZAKARAH TANPA MENYAMPAIKAN DENGAN BUAT DAKWAH.

Anonymous said...

bro2 semua.. bahasa kan melambangkan akhlak? nabi tuntut kita berakhlak mulia dgn org kafir, apatah lagi dgn saudara yg sama akidah n kalimah...

astagfirullah, korang2 yg kondem mujahidah sampai keterlaluan sangat la..

kpd yg berfahaman tabligh renung la pesan maulana saad db.

'ULAMA KE PASS ROZANA ILM HASIL KARNAY KE LIYE JAVO''

"Go every day to acquire knowledge from the 'Ulama."

kita kena sangka baik berkenaan comment yg dtg dpd saudari mujahidah. raikanlah juga ilmu sedikit sebanyak yg dtg dpd saudari mujahidah. menuntut ilmu kan fardhu ain?

berbalik kpd perbincangan sepatutnya yg berkenaan dgn artikel abg hamka,

SUDAH KE MEMPEROLEH PENGALAMAN IMAN dgn PERANTARAAN AMALAN?

SUDAH KE BUAT PENGORBANAN utk BAGI MASA KELUAR DI JALAN ALLAH?

SUDAH KE MASJID TUAN2 TELAH DI IMARAHKAN DGN USAHA MAQAMI yakni 4 AMALAN MASJID NABAWI?

ADAKAH SUASANA RUMAH TUAN2 SEPERTI SUASANA MASJID yg HIDUP 24JAM DGN AMALAN ATAU MASIH LAGI SEPERTI RESTAURANT, HOTEL, PANGGUNG WAYANG?


sempena cuti sekolah, masjid sri petaling skarang banjir dgn pembentukan jemaah2 yg nak dihantar keseluruh alam. dpd korang sibuk nak condem mujahidah, lebih baik korang condem nafsu korang tu dgn tafakut keluar 40hari 4bulan.

kpd saudari mujahidah, saya mintak maaf kalau saya ade terkasar bahasa kat saudari..

doakan saya moga Allah pilih saya utk keluar khuruj seminggu dua nih

Anonymous said...

detective nie said...


setuju dengan hamka dan UIA..


kisah israilliyat adalah sebaggai iktibar...bukan kepercayaan..
tapi x salah untuk menerimaanya...
pasal....bukan semua kisah itu salah...

kita terlalu banyak perdebatkan bende yang syubhah...tapi menjauhi yang wajib dan mendekati yang haram...


sangat setuju dgn dgn komen bro detective nie.

iktibar dlm kisah tu (israiliyat atau tidak) yg sepatutnya kita muraqabah diri, adakah kehidupan kita semakin hari, menghampiri taqwa n sibuk dlm amal, atau tidak?

ibu said...

Masya-Allah...mengalir air mata bc entry Kali ni. Terkenangkan khilaf diri, dok susah ht n asik nak marah kat suami sbb berkeras jg nak keluar khuruj minggu depan ni, sedang anak masih baby lg. Walhal, apa sgt lah pengorbanan yg akan sy buat berbanding Hajar & nabi Ismail. Suami kuar khuruj,tp ttp x lupe kebajikan anak isteri. Kad emas, fridge penuh & siap tinggal keta tank penuh lg! Astaghfirullah....kene iatighfar byk2...LG & LG....

Anonymous said...

Kagum bc komen2 yg lebih kpd perdebatan ttg malaikat kene hukum tu. Kagumnya dgn ilmu korg. Bagi sy, x perlu lah pertikaikan sgt apa yg saudara Hamka tulis tu, nampak mcm jd 'show-off' plak

Billy russoh said...

Kahkah...rileks brader...brader rileks

hamka said...

releksssssssslah...

Anonymous said...

Dan mereka mengikuti apa[76] yang dibaca oleh syaitan-syaitan[77] pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), Padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat[78] di negeri Babil Yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya Kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari kedua Malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya[79]. dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan izin Allah. dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, Sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa Barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, Tiadalah baginya Keuntungan di akhirat, dan Amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui.” (QS. Al Baqarah: 102)

[76] Maksudnya: Kitab-Kitab sihir.
[77] Syaitan-syaitan itu menyebarkan berita-berita bohong, bahwa Nabi Sulaiman menyimpan lembaran-lembaran sihir (Ibnu Katsir).
[78] Para mufassirin berlainan Pendapat tentang yang dimaksud dengan 2 orang Malaikat itu. ada yang berpendapat, mereka betul-betul Malaikat dan ada pula yang berpendapat orang yang dipandang saleh seperti Malaikat dan ada pula yang berpendapat dua orang jahat yang pura-pura saleh seperti malaikat.
[79] Bermacam-macam sihir yang dikerjakan orang Yahudi, sampai kepada sihir untuk mencerai-beraikan masyarakat seperti mencerai-beraikan suami isteri.

Kisah Al-Israiliyat tentang "Harut dan Marut (Dinukil dari kitabal-israa-iiliyaat fit-Tafsiir, Dr. Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah) Diriwayatkan oleh As-Sayuthi dalam kitab Ad-Durrul Mantsuur, ditafsirkan dalam firman Allah SWT, "… Dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut…." (QS. Al-Baqarah: 102). Terdapat riwayat yang sangat banyak dan kisah-kisah yang menakjubkan yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar, Ibnu Mas'ud, dan Ali. Juga oleh Ibnu Abbas, Mujahid, Ka'ab, Rabi', dan as-Sady yang meriwayatkan dari Ibnu Jarir ath-Thabari dalam tafsirnya, Ibnu Mardaweh, dan al-Hakim. Ibnu al-Mundzir dan Ibnu Abi ad-Dunya serta al-Baihaqi dan al-Khatib dalam tafsir-tafsir, kitab-kitab, dan khulashah-nya, "Ketika masyarakat dari anak-anak Adam as terjerumus dalam perbuatan-perbuatan maksiat dan kafir kepada Allah SWT, para malaikat di atas langit berkata, "Ya Rabb, alam raya ini Engkau ciptakan sebagai tempat untuk beribadah dan taat kepada-Mu. Mereka telah berbuat maksiat, kafir, membunuh orang yang diharamkan, memakan harta haram, mencuri, berzina, dan meminum khamar (minuman keras). Mereka (para malaikat) selalu mengajukan tuntutan atas apa yeng diperbuat manusia tanpa bisa memakluminya. Lalu dikatakan kepada mereka, 'Manusia-manusia itu dalam keadaan tidak sadar.' Namun mereka tetap saja tidak mau memakluminya. Didalam sebagian riwayat dikatakan bahwa Allah SWT berfirman kepada mereka, 'Jika kalian menempati posisi mereka niscaya kalian juga akan melakukan seperti apa yang mereka lakukan.' Mereka berkata, 'Mahasuci Engkau, kami tidak akan pernah melakukan hal itu.’

Anonymous said...

Didalam riwayat lain dikatakan kepada mereka, 'Tidak akan pernah.' Lalu dikatakan kepada mereka, 'Pilihlah dua orang malaikat diantara kalian, Aku akan memerintahkannya untuk melakukan apa-apa yang-Ku perintahkan dan melarangnya untuk berbuat maksiat kepada-Ku.’

Lalu mereka memilih Harut dan Marut. Keduanya segera turun ke bumi setelah dilengkapi dengan perangkat syahwat, sebagaimana yang terdapat pada manusia. Keduanya diperintahkan untuk senantiasa menyembah Allah SWT dan tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dilarang membunuh manusia yang diharamkan, memakan harta haram, mencuri, berzina, dan meminum khamar. Keduanya tinggal di bumi selama beberapa tahun dan tinggal diantara manusia dengan benar. Pada suatu zaman terdapat seorang wanita yang kecantikannya dikalangan manusia laksana kecantikan planet Venus diantara gugusan galaksi diangkasa. Kedua malaikat itu sama-sama ingin memiliki wanita tersebut. Namun wanita itu menolak kecuali jika keduanya mengikuti agamanya. Lalu keduanya menanyakan agama yang dianut oleh wanita tersebut. Wanita cantik itu segera mengeluarkan dan memperlihatkan sebuah berhala. 'Kami tidak punya keinginan untuk menyembah ini,' tolak kedua malaikat itu. Setelah itu, keduanya berlalu dan mnyembah kepada Allah SWT.

Kemudian kedua malaikat itu mendatangi wanita tersebut dan berusaha menaklukannya dengan kata-kata, dengan harapan bisa memilikinya. Namun, wanita itu tetap menolak kecuali jika keduanya menyembah berhala yang disembahnya. Kedua malaikat itu tetap menolak. Ketika wanita itu melihat dua laki-laki itu tetap tidak mau menyerah dan menyembah berhala, ia berkata, 'Jika kalian tetap menolak, pilihlah satu diantara tiga pilihan. Kalian menyembah berhala ini, membunuh manusia atau minum khamar.' Keduanya segera berkata, 'Yang paling mudah dari ketiga pilihan itu adalah meminum khamar.'
Wanita itu segera memberi minumkan khamar kepada keduanya. Setelah minum khamar mereka menyetubuhi wanitu itu. Pada saat mereka melakukan perbuatan itu, seorang lelaki lewat dihadapannya. Karena keduanya merasa khawatir bahwa orang itu akan menyebarluaskan apa yang dilakukannya, mereka segera membunuhnya.

Begitu sadar dari mabuknya, keduanya segera menyadari kesalahan yang barusaja dilakukannya dan ingin segera kembali ke atas langit. Namun, mereka tidak bisa melakukannya. Dengan demikian penutup tabir rahasia antara keduanya dengan penghuni langit sudah terungkap. Pada saat itu, para malaikat menyaksikan sendiri perbuatan dosa yang telah dilakukan oleh kedua rekannya dan mengetahui dengan pasti bahwa orang yang kehilangan kesadaran mereka kadar rasa takutnya akan lebih sedikit. Sejak saat itu, mereka selalu memohonkan ampunan untuk penghuni bumi.

Setelah kesalahan yang menimpa kedua malaikat itu terjadi, lalu dikatakan kepadanya, 'Sekarang pilihlah, azab dunia atau azab akhirat.' Keduanya berkata, 'Azab dunia akan berakhir sedangkan azab akhirat tidak akan pernah berakhir.' Keduanya memilih azab dunia. Kemudian keduanya ditempatkan dinegeri Babil dan diazab dengan kedua kaki terikat. Di dalam sebagian riwayat dikatakan, 'Bahwa keduanya mengajari wanita itu kalimat yang dapat membuat keduanya naik kelangit. Lalu wanita itu naik ke atas langit, namun Allah memutuskannya. Planet yang dikenal dengan nama Zahrah (Venus) adalah penjelmaan wanita tersebut!.'(1)

Anonymous said...

Ada banyak pendapat berkaitan kebenaran dan tidaknya tentang penafsiran kisah Harut dan Marut dalam QS. 2: 102 diatas. Menurut Imam Ibnu Hajar mengikuti jejak Imam Ahmad bin Hambal membenarkan kisah tersebut. Namun menurut Imam Al-Baidhawi dan para mengikutinya, cerita itu hanya bualan yang dibuat-buat orang yahudi, dan mereka memilih tidak membenarkannya.

Terlepas dari perbedaan pendapat diatas, keberadaan cerita atau kisah-kisah israiliyyat menjadi sebuah kontribusi pemahaman dan wawasan. Dengan mengetahui cerita tersebut, sebagai muslim mampu menentukan baik buruknya mengambil hikmah dan manfaat darinya.

Jika kemudian timbul pertanyaan, “Apakah yang dimaksud Israiliyyat di dalam tafsir, dan bagaimana seharusnya sukap muslim terhadapnya?

Jawabnya, yang dimaksud Israiliyyat adalah apa yang diriwayatkan dari Ahlul Kitab di dalam tafsir yang lebih menonjolkan sisi-sisi yahudi. Sedangkan sikap muslim terhadapnya adalah dengan mengamalkan sabda Rasulullah saw berikut ini, “Janganlah kalian percaya kepada Ahlul Kitab, dan jangan pila mendustakan mereka serta katakan, ‘Kami beriman kepada Allah dan apa yang telah diturunkan kepada kami.’ (HR. Bukhari)

Bertolak dari hadits diatas, maka israiliyyat itu terbagi menjadi tiga:
1. Bagian yang sesuai dengan apa yang ditunjukkan oleh nash-nash shahih, maka kita ambil dan kita sebarluaskan
2. Bagian yang bertolak belakang dengan apa yang telah ditunjukkan oleh nash-nash shahih atau kaidah-kaidah syari’ahnya, sehingga kita tidak boleh mengambil dan menyebarluaskannya
3. Bagian ketiga adalah yang tidak bertentangan dan tidak pula sejalan dengan nash-nash syari’ah, maka kita boleh menceritakannya tanpa meyakini kebenarannya.(2) Wallahu A’lam

(1) Hasyiah Ash-Shawy ‘Ala Tafsir Jalalain Imam As-Suyuti Juz I hal 74 (QS Al-Baqarah: 102)
(2) Qabasatun Min Al-Qur’an Al-Majid Fii 1000 Su’al wa Jawab (1001 Tanya jawab tentang Al-Qur’an Qasim Asyur Hal: 168-169