Sep 25, 2007

Burung atau Unta?

(Menjawab soalan email sekitar ramadhan.. dan menulis sambil mengindam nak makan daging unta atau daging burung atau daging burung unta.. mana mana yang hampir dalam talam..oh!)

Aku suami mistahli, waktu sahur aku nak masak daging masak merah, dan aku teringin sekali nak masak danging unta masak merah!

woha!

Akupun pergi kedai beli lada giling, mampus tauke kedai tu tak tahu dan cakap takde, kalau takde lada giling, bagi lada lumatpun takpe (benda yang sama, istilah berbeza) tapi itupun takde, rupa-rupanya kat negeri terengganu sahaja panggil cili boh sebagai lada giling.., apa-apalah, dan aku pernah beli ‘ubat lampu’, lagi sekali mampus tauke kedai tu tak tahu dan cakap takde, walaupun aku dah control ‘sleng’,

Biasa aku cakap: “nok beli ubak lapu sir!”

Tapi aku tukar kepada standard bahasa Malaysia: "Nak beli ubat lampu satu.."

Rupanya kat terengganu sahaja panggil batery sebagai ubat lampu, hampeh kepada taukei kedai yang tidak pandai loghat pelbagai negeri..

******

Sebelum tidur malam, aku hiris daging jadi keping-kepingan, dan rebus, supaya lembut dan empuk kelak..

aku jugak sudah potong bawang siap-siap..

*******

Menjelang sahur.

Aku taruk kuali atas api.
Aku letak sedikit minyak masak,
Aku letak lada giling (cili boh sebenarnya)
Aku kacau sehingga masak ikut arah lawan jam..
(sunnah Nabi kacau ketika memasak ikut arah lawan jam)
Sambil kacau, baca doa ni.. (error Arabic word- please refer ustaz,)

Kemudian aku letak asam keping 2 ulas, secubit belacan.., gula dan garam, aku kacau lagi ikut arah lawan jam..
Kemudian aku masukkan daging dan potongan bawang..

Sementara masak, mari kita balas komen peminat blog kereta mayat dari emal..
(sepatutnya aku pergi baca quran atau tahajjud...oh)

*********

Soalan 1

Hamka, macam mana aku nak jawab pada ustaz-ustaz yang mempertikaikan kami kerana asyik baca fadhail amal, katanya ilmu tu untuk budak-budak, banyak hadith lemah dan kurang berkesan dalam menyuntik semangat jihad.. katanya lagi, buat amal dengan iklas dan jangan mengharap pahala..

Aku yang hina ini berkata:

Tak payah berdebat dengan mereka, rujuk al- quran, ayat 108 surah al an-am, jika kita kritik mereka, mereka akan krtik (pegangan) kita pula..

Kita paham sudah banyak hadith Nabi sebut mengenai IHTISAB, iatu niat untuk mendapat ganjaran, inilah iman, yakin dengan janji Allah..

Mereka mungkin terpengaruh dengan doa Rabiah wali Allah, iaitu:

Ya tuhanku, jika aku ibadat kerana takut neraka, maka bakarlah aku dengan neraka, jika aku ibadat kerana nak shurga, maka jangan masukkkan aku ke dalam shurga..

Hmm,
Kena bincang panjang bab ini tapi aku malas (perasan sibuk dan lapar nak makan daging unta)..
Kalau mereka ibadat kerana tak nak pahala, bagi sajer kat aku, aku nak!!!, mana ada orang buat dosa tak nak dosa?,

Dosa akan datang bila kita buat dosa dan begitu jugak pahala, akan datang bila kita buat amal,

Tapi mereka lupa dengan sahabat baginda yang gementar dengan neraka dan melangkah kaki ke masjid pendek-pendek mengharapkan pahala..

Mengharapkan pahala adalah kesempurnaan iman, kerena percaya dan yakin pada benda yang ghaib.. itulah IHTISAB!!!

Para sahabat Nabi telah buat usaha atas iman sehingga yang ghaib menjadi nyata, dan yang nyata(nikamt dunia) menjadi ghaib!!

Apa-apapun, aku tengok kat tempat aku, ustaz yang tak suka guna hadith fadhail dalam berceremah sebelum ini, tapi bila masuk bulan ramadhan, asyik cakap pasal hadith fadhail pulak, kelebihan tarawikh, kelebih lalatul qadha dan sebaginya..

Barangkali bila syaitan dah di ikat, maka merekapun senang hati guna ilmu fadhail.., Alhamdulillah, memang betul, shaitan memang tak suka mendengar kelebihan ganjaran untuk ummat Muhammad, sampai tabur kepala dengan pasir, tapi syaitan dah di ikat sempena ramadhan, maka berlumba-lumbalah manusia mencari kelebihan di bulan ramadhan, masjid penuh dan ada yang iktikaf di sini sana… alhamdulillah.

Wallau’lam..

Errr, kau pernah makan daging unta tak? Best tak?!!, aku teringan nak makan daging unta..oh!

**********

Soalan 2:

Akhi Hamka, Bila nak jawab komen dari ‘brother’ dalam entry, bagaimana nak mengundi?
(rujuk post sebelum-bagaimana nak mengundi)

Aku yang hina dina ini berkata:

Aku rasa tak payah jawab sebab Abu harraz dah jawab dah, aku copy/paste jawapan dari Abu harraz.. lagi[un aku dah tulis panjang lebar dalam "apa itu ijtihad" dan "apa itu jihad"

abu_harraz said...
Salam, saya nak mencelah sikit.

Kesimpulan dari penerangan dari Ulama’

Pertama sekali penting untuk kita faham bahawasanya berjuang untuk Pemerintahan Islam bukanlah objektif bagi seseorang mukmin.

Objektif kita sebagai muslim ialah untuk menyukakan Allah dengan bertindak di atas SuruhanNYA dan Sunnah Rasulullah SAW.

Apabila kita sudah mengamalkan perkara yang menyukakan Allah, Allah akan buat DUNIA tunduk kepada kita.
Perkara ni lah yang Allah Ta'ala dah cakap dalam Al-Qur'an.
Di dalam Surah An-Nur, Allah berfirman: (kekal terjemahan dalam bahasa Inggeris sebab takut salah terjemahan ke dalam bahasa Melayu – teks asal penulisan ini dalam bahasa Inggeris)" Allah promises for those who bring firm faith and do righteous deeds that He will make them His vicegerants on the earth."Sesiapa yang berusaha bersungguh untuk tegakkan pemerintahan Islam (Khalifah) wajib melihat dalam diri mereka, dimanakah tahap hubungan mereka dengan Allah.
Hanya setelah Iman dan akhlak mulia sebati sehingga padu dan kukuh dalam Umat Islam, barulah dunia kan sujud kepada orang islam.

Jika tidak ketahuilah yang kita boleh berusaha utk bertahun, berdekad, berabad, namun pemerintahan islam tidak akan tercapai.Kalau kita ada ladang ternak atau pertanian yang serba molek, logik lah kita pagarkan.

Tapi kalau kita pagarkan satu kawasan yang penuh dengan ular berbisa, semak samun, biawak, dan macam-macam haiwan-tumbuhan - tak ke pekerjaan tu:

(1) membazir masa
(2) membazir wang
(3) tiada manfaat.

Kita kena faham, di zaman Nabi SAW dan para Sahabat RA, di peringkat awal permulaan islam di Makkah, Nabi SAW menyebarkan islam kepada masyarakat.

Selepas itu, barulah peringkat mengajar islam dan membawa pemikiran mereka kepada amat memahami tentang islam.

Sekarang kita berada di peringkat dimana diseluruh dunia, orang islam sendiri secara umumnya belum faham apa itu ISLAM. Kita mempunyai terlalu banyak perbezaan pendapat dan ‘school of thoughts’ (seperti perkara bidaah, manhaj yang bukan dari mana mazhab ASWJ yang empat.)

Maka, dalam keadaan sebegini, lebih usaha mendidik dan meng’educate’ umat islam sendiri dan memaksa diri kita untuk mewujudkan pemerintahan khalifah/islam.Kalau orang islam sendiri tidak educated, mantap kefahaman mereka, akhirnya ramai yang akan menentang system pemerintahan islam. Walaupun selepas ia sudah diwujudkan.Kita mahu membawa manusia kepada Islam, dan bukannya mahukan manusia bergaduh/bersaing dalam islam.Satu contoh ialah Pakistan.

Dulu , sebelum 1947, semua nak tu, nak ni, nak islam, nak pemerintahan islam dsb. Bila dah establish, tengok apa yang dah jadi? Akibat apabila cinta dunia, jahil agama meluap-luap - Ulama akan dihina dan disisih.Pakistan telah menjadi Negara kedua didunia dalam indeks korupsi di belakang Nigeria, yang juga Negara yang didominasi oleh Islam.. So aku rasa apa yang tertulis di atas, beritahu kita apsal sesetengah Ulama tak tergesa-gesa nak establishkan Khilafah.Sahabat RA menginfakkan apa yang mereka ada hatta nyawa. Zaman Saidina Umar RA punya tarawikh, mereka berdiri dari Isya’ sampai hamper SUbuh. Tanpa henti. Berdiri samapi terhuyung haying sebab letih sangat.
Itulah Iman mereka.Kita…..tarawikh pun buat lapan. Yang buat 20 pun baca ayat lazim yang bersambung2 satu nafas satu surah.Memang ada, yang satu juzuk setiap hari..tapi ramai yang mengeluh, tak ramai yang suka dan redha. Tak larat kata nya..aku lah tuu...

Kita kena faham this golden rule:

Pemerintahan khalifah akan tiba secara metamorfosis. (perlahan2, perubahan berperingkat) Bukan secara mekanikal.

Jahiliyyah boleh dianalogikan sebagai satu pokok yang besar. Besar dan kukuh serta teguh. Semuanya bersatu, sepadu.
Tiba2 satu hari, pokok tu hancur, rebah menyembah bumi. Berkecai-kecai. Kenapa? Sebab rupa-rupanya, dalamnya ada anai2. Itulah kekuatan dan kesan usaha dakwah yang berkesan , konsisten dan komited.
Dakwah secara langsung, istiqamah, peridioc.
Pemerintahan khalifah/islam akan tiba. Insha Allah. Ia akan tiba. Tapi kita kena mainkan peranan kita, tanggungjawab kita.
Dakwah. Secara konsisten,Lagi dan lagi.Komited. Disiplin.First priority. Bukan family, bukan karier, bukan kerja opis, bukan berniaga, bukan ladang/kebun/kilang. dsb So kita kena paham - apa yang brader-brader kat masjid dok buat ni ? (iktikaf/dakwah pintu ke pintu)

Mereka memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah dalam misi mereka untuk pemerintahan Kahlifah/islam.

Slow and steady/istiqamah.

Sudahkan mereka tiba di puncak?

Belum.

Mereka masih cuba mendaki untuk mencapai Check Point yang pertama.

Kita Semua. Insha Allah.

Maaf jika berbeza pendapat.

Aku berpuasa.

-TASBIH KAFFARAH-

********

Tapi aku yang lebih hina daripada korang menyampuk..

(membebel macam mak nenek)

Janganlah korang menjadi seperti burung unta,
Di suruh terbang tak boleh, di suruh angkat barangpun tak boleh..

Bila di suruh terbang, katanya aku unta, mana boleh terbang?
Bila di suruh angkat barang, katanya: aku burung, mana boleh angkat barang?

Hampeh!

Korang paham tak?
Beginilah cerita ummat akhir zaman, bila di suruh kembali kepada sunnah yang asal, di suruh perbaharui iman dan amal, atau di bulan puasa begini, di seru supaya perbanyakkan dakwah dan beriktikaf, sesetengah dari ummat akan mengatakan kami lemah dan tidak mampu meniru sahabat, kami hidup jauh dari Nabi, dan logic jika amalan kami lemah, mana mungkin kami boleh menyamai mereka..

Yang tidak ‘lemah’ pula tidak sanggup meniru sahabat, malahan beralasan dengan begitu dahsyat sekali, mencari hujjah untuk menerima pembaharuan, mencari jalan untuk tidak semestinya mengikut sunnah, dan juga mengaku mustahil untuk mencapai amalan seperti sahabat, menidak relevenkan ijtihad sahabat, mempertikaikan iktikaf, dakwah face to face, dan berjuang dengan cara yang bertentangan..

Tapi bila di sebut tentang kejayaan sahabat Nabi, penaklukan ke atas tanah dan kerajaaan, kejayaan meluaskan sempadan, kecemerlangan menundukkan takhta dan harta, menguasai dunia dan darjat kehormatan, korang pun mulai meleleh air liur, bersemangat dan melompat, kata korang, kami juga orang islam, pengikut Rasul dan pewaris Nabi, penganti sahabat dan tabieen, lalu berjuang dengan sungguh-sungguh untuk mendapat harta dan takhta,..

Tapi, kita lupa bahawa pada zaman kegemilangan islam dahulu, masjid penuh dan hidup 24 jam, semua sahabat solat berjemaah di masjid 5 waktu, orang munafikpun solat jemaah, iktikaf dan dakwah face to face hari-hari, tahajjud dan berpuasa sunnat, berlapar kerana mengenyangkan orang lain dan selalu menangis untuk ummat, dan menjaga lidah tidak menjatuhkan maruah orang islam yang lain, dan sedia di nasihati bila bila masa..

Tapi bila aku nasihat, korang melenting dan marah, korang menyemai biji durian tapi menanda dengan batang ubi, apa lagi nak di kata?

Maka tidak pelik apabila ummat islam di hina di seluruh dunia, daripada palestin, bosnia, Somalia, Algeria, Kosovo, Albania, Kashmir, kemboja, burma, iraq dan apa lagi lepas ini?
Ummat islam di sembelih seperti burung unta, sedang masjid masih kosong, malam tutup berkunci..

Apa lagi nak di kata?

Semoga Allah ampunkan dosa aku yang hina dan dina ini..

Errr, macam sedap pulak daging burung unta, boleh makan ke? he he..
(jangan marah, sekadar menasihat untuk diri sendiri)

Ps: jangan jadi seperti burung unta dan jangan jadi seperti burung pemakan mayat!!

(Eh, alamak, daging masak merah aku dah hangit!!! Chow!!)

31 comments:

Anonymous said...

salam bro..

mengidam burung unta ke? ke mengidam daging unta?

mengalahkan orang mengandung pulak..ke zaujah ada "orang baru" lagi yang bakal diterbitkan sebagai mujahid?

;-p

Anonymous said...

Terima kasih kerana berkongsi resipi daging merah. Lebih2 lagi terima kasih kerana mengingatkan kami semua atas tugas utama kita di muka bumi Allah swt ini...

Azlan Zed said...

hurm, daging unta pulak. macam2. :)

Anonymous said...

kita dah terlalu byk disogokkan dgn kelebihan2/fadhilat2 dunia cth :

supplement nie blh bagi nie,bagi tu..bla..bla
kosmetik nie blh...bla...bla...
saham nie blh bla..bla..
fesyen nie blh bla..bla..
kereta nie blh bla..bla..bla..
ubat kurus nie bla..bla..bla...

semuanya...BOLEH BLAH!!!

tapi sgt sedikit kita disogokkan dgn kelebihan2 amal/akhirat...

....err...burung,unta,burung unta...ape pulak kelebihan/fadhilatnya hamka?

hamka said...

nurzaiti

salam miss..

he he he, apa salah aku mengindam? Pandai-pandai kau pulak ada “orang baru”

kesian bini aku 3 tahun berturut-turut mengandung, tahun lepas kena ganti puasa sebulan.., karang kena ganti puasa pulak, siapa nak masak sahur daging unta masak merah?

Aku jugak!!!

--------------
UmmuSarah

Sama-sama berterima kasih..
Alhamdulillah, daging masak merah juga mendapat pujian..
(riaklah pulak)

----------
alan zed

tak pernah makan bang, ada ke?
(air liur meleleh..)

-----------
Anonymous

Fadilat daging burung dan unta:
Kata orang boleh kuatkan seks, wallahu’lam..

Anonymous said...

assalamualaikum buat brader hamka n pembace sekalian..

saje nk bgtau, entry "APA ITU SEKS" karya bro hamka masuk website pendakwah terkenal..

check it out..
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=497&Itemid=90

sorry klu aku ketinggalan zaman.. hihi..

Anonymous said...

(correction)

http://www.zaharuddin.net/
index.php?option=com_content&task=view&id=
497&Itemid=90

Anonymous said...

Ni aku copy paste dr website askimam.org.Ada soal jawab pasal kitab fazail amal.

I am a brother from Srilanka. I alhamdulillah try my best to read, understand and live according to Quran and authentic after I read the Hadith. of Rasool (SAW) which says “as long as we hold on to Quran and authentic hadith we will not go astray”.
For a long time, a number of my relatives and friends involved in the Tabligh work have been calling me to join the group. But I am not convinced because:
1. I don’t find any Quarnic verse or hadith describing Tabligh jamaath as being the one correct path that leads to Jannah,

2. The followers of Tabligh jamaath regarding Fazail-e-Amaal as the main guide book, although it contains information directly contradicting Quran and hadith A few of the contradictions are explained in these web pages.
www.fatwa-online.com/deviantgroups/jamaaahattableegh/0011001.htm
www.ahya.org/amm/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=105
When I ask my friends who have been with Tableegh Jamath for decades about the link and Fazail-e-Amal, they tell me they are not competent enough to answer and requested me to go to Colombo markaz. I went to the markaz and asked, they also refused to answer, saying that the scholars who are capable of answering such a question are away, and cant tell a definite time when they will be back.

A learned friend of mine, who follows TJ, advised me not to bother too much about the fabricated hadit, and misguiding stories in the Fazail-e-Amal since it has been written by a scholar with extraordinary knowledge. But when I told him, in that case we have to follow all the groups such as Shias, Qadianis, etc., because their beliefs are also built on fabricated hadith and false stories, he had no comment.
Brothers, I am sure since Allah has given you a lot of knowledge you will not be taking a chance with your life in the Aakhirah, unless you are absolutely sure of Tableegh Jamaath being the one correct path. Since my only goal in life is being admitted to Jannah, please share this information with me.
If you can convince me that Tablegh Jamaath is the way to Jannah I will inshallah dedicate what remains of my life and wealth for Tableegh Jamaath.



Answer
In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful
Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

Tableegh Jama’at
A brief introduction

Tableegh literally means ‘to convey’. Contextually, it refers to conveying the message of Islam. This is the sunnah of all the prophets. The most important rule of tableegh is hikmah. Allah Ta’ala says in the Holy Quran:
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة
Invite (people) to the way of your lord with wisdom and good counsel.
(Verse: 16:125)

Whosoever does tableegh must adopt hikmah. It is only then, that people will understand and accept.
The system conducted by the Tableegh Jama’at was initiated by Moulana Ilyas Saheb (Rahimahullah). He observed that people were too engrossed in their worldly activities and had forgotten the objective for which they had been sent to this world. He realised that they had to free some time from their worldly engagements, to sit and ponder about Allah Ta’ala and their purpose for being sent to this world. Therefore, he started calling people to the masjid, and reminded them about Allah Ta’ala and His greatness. Initially people rebuked him, they discouraged him and used to say that they had no time for all of this; but as time went by, they realised the truth behind it and the need for it, and started joining him in calling others towards Allah Ta’ala. Thereafter, when more people started joining this work, a few guidelines had to be set, to make sure that the work was done in a proper manner. Different time periods of 3 days, 40 days, etc. were set, so that people knew for how long they had to be away, and could make the necessary arrangements for that period.
Their beliefs and objectives
Those that are engaged in the work of tableegh are from the Ahlus Sunnah wal Jama’ah. They do not have any beliefs that are exclusive to them. Each one is allowed to follow his own mazhab, as long as he does not move away from the Ahlus Sunnah wal Jama’ah.
Their objective is that each and every Muslim adopts the Islamic way in all aspects of life. They do not advice anyone to leave all their daily activities and join this work, but they encourage people to take out some time from their daily engagements so that the rest of the time could be spent in accordance to the teachings of Islam. Spending time in the path of Allah is not the objective of the work, but rather the objective is to adopt the Islamic lifestyle whilst engaged in daily activities, whether one is at home with family or at his work place; spending time in the path of Allah Ta’ala only acts as a means to fulfil this objective.
Proof from Quran and Hadith
There are numerous verses of the Quran and the Ahadith of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) that support the practice of tableegh. Hereunder are a few of them:

From the Holy Quran:
1.
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة
Invite (people) to the way of your lord with wisdom and good counsel.
(Verse: 16:125)

2.
ولتكن منكم أمة يدعون إلى الخير ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر
And there has to be a group of people from among you who call towards good and prevent from evil.
(Verse: 3:104)

3.
ومن أحسن قولا ممن دعا إلى الله وعمل صالحا وقال إنني من المسلمين
And who is better in utterance than the one who called people towards Allah, and acts righteously and says, “I am one of those who submit themselves (to Allah Ta’ala).
(Verse: 41:33)
From the Ahadith of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam):

4.
فقال أبو سعيد أما هذا فقد قضى ما عليه سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان
Hazrat Abu Sa’eed (Radhiyallahu Anhu) narrates that he heard Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) saying, “Whosoever witnesses a forbidden act being committed, he should prevent it by the use of his hands; if he is unable to do so, then he should prevent it with his tongue; if he is unable to do so, he should at least consider it a vice in his heart; and this is a very low level of Iman”.
Sahih Muslim Vol.2 Pg.211/2 (Darul Ma’rifah)

5.
عن النعمان بن بشير رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال مثل القائم على حدود الله والواقع فيها كمثل قوم استهموا على سفينة فأصاب بعضهم أعلاها وبعضهم أسفلها فكان الذين في أسفلها إذا استقوا من الماء مروا على من فوقهم فقالوا لو أنا خرقنا في نصيبنا خرقا ولم نؤذ من فوقنا فإن يتركوهم وما أرادوا هلكوا جميعا وإن أخذوا على أيديهم نجوا ونجوا جميعا
It has been reported by Nu’man bin Bashir (Radhiyallahu Anhu) that Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) said: “There are people who do not transgress the limits (laws) of Allah Ta’ala, and there are others who do so. They are like two groups who boarded a ship; one of them settled on the upper deck, and the other on the lower deck of the ship. When the people of the lower deck needed water, they said, “Why should we cause trouble to the people of the upper deck when we can have plenty of water by making a hole in our deck”. Now, if the people of the upper deck do not prevent this group from such foolishness, all of them will perish; but if they stop them, they will be saved”.
Sahih Al Bukhari Vol.3 Pg.152 (Darul fikr)
One may question that the above mentioned Aayaat and Ahadith only prove the practice of tableegh. They do not prove the manner in which it is coordinated by the Tabligh Jama’at (e.g. specifying the time period of 40 days, stipulating time for ta’lim and gusht, etc.).
The answer to this is simple. There are some commandments in Shari’ah in which the method is not stipulated. For example, it is a commandment of Shariah to acquire knowledge, but the manner in which the Madrasas are established today, is not proven through Quran and Hadith. Up until the recent past, the scholars used to teach in the masjids of their respective towns and villages. The students had to go to different scholars to learn the different sciences. No arrangements of food or boarding were made. However, the zeal for knowledge had decreased as time went by, and the scholars felt it necessary to establish the system of Darul Ulooms as is established today. Nobody regards such a system to be bid’ah.
Similarly, Shariah has commanded us to do the work of tableegh. This work used to be done on an individual basis. The learned people used to preach the others and prevent them from all vices. As time went on, vice started prevailing, and people had stopped doing the work on an individual basis; therefore, a collective effort had to take place, and rules had to be set up for the work to carry on in order.
The outcome of Tableegh
Anyone with a sound mind and fair thinking will have no option but to accept that the work of Tableegh has been responsible, to a great extent, in the reformation that has taken place in the Muslim Ummah, in the last few decades. Tableegh Jama’at has played a big role in the establishment of madrasas in the last few years. Similarly, it has influenced many Muslim men and women in adapting their attire and appearance in accordance to sunnah. It acts as a deterrent for the Muslim youth from going to cinemas, night clubs, discothèques, raves and all other places of sin. Cricket players like Sa’eed Anver and pop singers like Junaid Jamshed, who were drowned in sin, have now become the means for spreading Islam. Tabligh Jama’at plays an important role in preaching Islam to those who have even forgotten the kalimah, like those staying in the Kazakhistan, , etc. and the descendants of Arabs staying in South America. Many non Muslims have also accepted Islam through this effort.

Fazail-e-A’mal
A brief introduction:
This kithab was compiled by Hazrath Shaikh Zakariya (Rahimahullah). It consists of Aayaats of the Quran, Ahadith, stories of the Sahabah and stories of the pious predecessors that explain the virtues of good deeds. The object of the book is to encourage the Muslims on doing good deeds, and not to explain any ruling of Shari’ah. Shaikh Zakariya (Rahimahullah) was not the first to write a kithab of this manner, but the likes of this kithab have been written by the authors of the past, like Kithab-u-Zuhd by Abdullah bin Mubarak (Rahimahullah), Fadhaiulul Quran by Imam Shafi’ (Rahimahullah), Al Adabul Mufrad by Imam Bukhari (Rahimahullah), Al Targheeb Wal Tarheeb by Ibnul Qayyim Munziri (Rahimahullah), etc.
The role of Fazail-e-A’mal in Tableegh Jama’at
It is a total misconception that Fazail-e-A’mal is the guide book of Tableegh Jama’at. This book only consists of the virtues of good deeds. The concept of Tableegh Jama’at was not derived from this book, nor is the jama’at dependant on this book to do the work of tableegh. They thought it necessary to stipulate such a book that would encourage people towards good deeds, and this book served the purpose; therefore, the people who join this work are advised to stipulate a specific time for the reading of this book. However, it is not compulsory upon each an every person who joins this effort to read this book. Many of the Arabs who are doing this effort chose to read Riyadu-s-Saliheen instead, and they are allowed to carry on with this work. Similarly, Riyadu-s-Saliheen is also read in many of the masjids in Colombo on certain days of the week. Therefore, it is totally incorrect to regard this book as the guide book of Tableegh Jama’at.
Some objections made against Fazail-e-A’mal:
1. A common comment made against Fazail-e-A’mal is that some of the narrations mentioned in it are weak and fabricated. This comment is not totally correct, as there are no fabricated narrations in this book. There are dha’eef (weak) narrations in Fazail-e-A’mal. However, it is important to point out that the word dha’eef, literally translated as ‘weak’, is a terminology and should not be understood in its general sense. Its application is based on the rules explained in the sciences of hadith. Moreover, weak narrations are not acceptable only in regards to aqeedah and the rulings of Islamic jurisprudence. Majority of the scholars have accepted weak narrations as far as virtues of good deeds are concerned. Even Imam Bukhari (Rahimahullah) has brought weak narrations in his book, Al Adabul Mufrad, which shows that he also accepts weak narrations in regards to virtues of good deeds.
2. Some scholars claim that there are such narrations in Fazail-e-A’mal, especially in Fazail-e-Durood, that prove that the author had beliefs of shirk and believed in the Omnipresence of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam). These are false allegations made against the author, who was one of the most prominent scholars of the Ahlus Sunnah wal Jama’ah.
Firstly, such allegations are made mostly by Arab scholars, who are unaware of the difference between the Deobandis and the Barelwis. They regard both these groups to be one, as both of them are from , and attribute the beliefs of Barelwis to the Deobandis. It is some of the Barelwis who believe in grave-worshipping and the Omnipresence of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam), and these beliefs have been attributed to the Deobandis. Some of these Arab scholars, like Shaikh Ibn Uthaymeen (Rahimahullah), retracted from what they said after the actual situation was explained to them.
Secondly, the author has mentioned references for each and every narration or incident he has mentioned. Therefore, any comments regarding these narrations or incidents should be attributed to the author of the reference provided, as Shaikh Zakariya (Rahimahullah) has absolved himself by giving the reference.
Thirdly, most of the incidents mentioned in Fazail-e-Durood are of pious predecessors. It is incorrect to say that these are fabricated Ahadith, as the word Hadith is used for the sayings of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam). It is also incorrect to confirm the beliefs of the author through these incidents, as the object of the author was only to emphasise on the virtues of durood mentioned in them.
Moreover, most of the incidents mentioned are dreams, and no rulings of Shari’ah can be derived from dreams. It is farfetched to confirm someone’s faith from a dream, of another person, mentioned in his kithab.
Lastly, most of the copies of Fazail-e-A’mal do not have Fazail-e-Durood attached to them, and it is not considered as part of the kithab-reading stipulated by the Tableegh Jama’at.
3. It is incorrect to compare the Shias, Qadiani, etc. with Tableegh Jama’at as we have clarified above that Tableegh Jama’at is not based on the narrations of Fazail-e-A’mal; and none of the narrations of Fazail-e-A’mal are fabricated.
To end thereof, one should not be misguided with all the false accusations on this jama’at, but rather look at how the Ummah has benefited through this jama’at. We should always supplicate to Allah Ta’ala to show us the right path and save us from the misguidance of Shaitan. Moreover, we should always bear in mind that the pious and the learned amongst the Ummah cannot be unanimous upon something that is false or not part of Islam, as Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) has mentioned:
إن الله لا يجمع أمتي أو قال أمة محمد صلى الله عليه وسلم على ضلالة ويد الله مع الجماعة ومن شذ شذ إلى النار
Allah Ta’ala will not unite the Ummah of Muhammed (Sallallahu Alaihi Wasallam) upon misguidance. Allah’s help is with majority. Whoever deviates from them will be thrown into the fire of Jahannum.
Sunan Al Tirmizi Vol.2 Pg.39 (H.M. Sa’eed Company)

A thought provoking act
How will one account for the many thousands of people all around the world, Arabs and non-Arabs, and of all works of life, be they great Ulama, Muftis, intellectuals or professionals, to be associated with this noble work. They all cannot be wrong. They must have encountered something positive in this work for them to be part of it. The solution is, come within and see for yourself.
And Allah knows best


Wassalam
Ml. M. Jawed Iqbal (Sri Lankan),
Student Darul Iftaa
Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In'aamiyyah

Anonymous said...

terima kasih hezoom...

dulu aku dah bagi komen pasal tabligh...aku harap pasni mamat2 yang join tabligh termasuklah aku dapat kaji balik, belajar betul2 pasal jemaah tabligh...aku harap takde lg mamat2 tabligh yg cakap berdakwah itu lebih utama dari menuntut ilmu...semua kena seiring.maulana ilyas dah gariskan semuanya dengan jelas.

aku harap takde lg mamat2 tabligh yang kritik tok2 guru pondok semata2 kerana mereka cuma mengajar di pondok dan masjid2 tanpa melaksanakan khuruj.ko kena kaji balik sirah.dan janganlah kritik parti xyz atau mana2 parti.kalau sesiapa sahaja yang nak menegakkan syariat islam kita sokong.itulah yang haq.dan mereka yang nak menegakkan syariat islam di bumi malaysia ini tak sepatutnya menghalang jemaah ini, kerana kami ingin menegakkan syariat islam dalam hati2 kami.dan itu juga adalah yang haq dan itulah yang lebih utama.dan alangkah indahnya kalau umat islam itu bersatu.wallahi...

dan aku harap sapa2 yang taknak ikut tabligh janganlah kutuk kitorang.kami cuma ingin mengislahkan diri kami.kembali kepada al-quran dan sunnah.itulah tujuan maulana ilyas tubuhkan jemaah ni.

KALAU SEMUA ORANG KAJI TUJUAN JEMAAH TABLIGH DITUBUHKAN DAN KAJI AKTIVITI2 JEMAAH TABLIGH AKU RASA TAKDE SEBAB ANDA NAK KRITIK JEMAAH TABLIGH...melainkan kalau anda rasa kurang selesa kalau ada orang cuba menghidupkan sunnah nabi.

bayangkan kalau takde jemaah tabligh cuba anda bagitahu saya, persatuan mana yang boleh saya join agar saya dapat belajar dan mempraktikkan apa yang saya belajar?

ingatlah adik2.jemaah ni bukan satu "sect" dalam islam...ahlinya semuaaaaaaaaa berpegang kpd aqeedah ahli sunnah wal jamaah...kalau anda join anda tak perlu ubah aqeedah, tak perlu ubah pemahaman fiqh, etc

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Aku setuju apa yang dikatakan oleh aku dan aku juga setuju penerangan yang dipastekan oleh hezoom.

Tiada sebab mengapa jamaah2 yang nak meperjuangkan Islam ini bergaduh dan berbalah sesama sendiri hanya kerana jalan dan cara yang digunakan berbeza.

Tabligh akan dapat benefit kalau ada pemerintahan Islam di Malaysia, dan parti xyz akan dapat banyak benefit juga kalau tabligh menyebarkan kepentingan iman dan amal kepada segenap lapisan masyarakat.

Masing2 buat kerja masing2, demi untuk Islam. Tak perlu kutuk mengutuk kata dia ni salah dia ni betul. Semua nak Islam, semua nak guna sunnah dan cara Rasulullah dan masing2 ada hujah dan nas masing2. Apa salahnya bersatu?

Yang selayaknya diperangi adalah musuh2 Islam, puak kuffar yang nak fitnah Islam, puak Yahudi yang nak hancurkan Islam. Itu sebenarnya musuh kita!!


SELAMAT MENCARI LAILATULQADAR...

hamka said...

neversun

kau memang dah ketinggalan zaman.. hihi..
sebab dah ada pengkomen yang bagi link sebelum ini..

hihi..

----------
hezoom / aku / Ustaz Rock

Maha suci Allah yang telah membuat kesalahan ke atas nabi supaya ummat boleh belajar..

Seperti Nabi terlupa raka’at, tertinggal tahajjud, atau tersalah baca quran..

Dan Maha suci Allah, yang telah membuat kesalahan ke atas sahabat ra supaya ummat boleh belajar..

Seperti pereperangan jamal yang mengorbankan 20 ribu nyawa sahabat..’

Saidina Ali r.a berperang dengan saiditina Aisyah r.aha

Tapi mereka tetap menjaga adab bergaduh..

Jaga hati dan maruah, tidak kapir mengkapir, dan saling doa keselamatan..

Tapi kita hari ini baru perang mulut, hati tak jaga(aku ler ni..oh) dan perasan diri masuk shurga, orang lain semua masuk neraka..

Semoga Allah ampunkan dosa aku dan korang..

terima kasih korang semua..

lain kali aku tulis tentang:

’Bagaimana bergaduh cara islam..’

Insyaalah..( maknanya lambat lagi)

SELAMAT MENGHARGAI LAILATUJAIZAH

Anonymous said...

tak kisah la jemaah mana jadik wadah korang..yang penting kita kena bersatu untuk selamatkan ummat yang semakin menderita jiwa..semua orang berada dalam jemaah ISLAM..apa nak taksub kat jemaah masing-masing..

pokoknya kita kena bersatu untuk bawa balik kegemilangan islam dan runtuhkan empayar jahiliyah..jika niat join jemaah nak bersaing untuk membuktikan sapa lebih berilmu, maka takkan ada apa yang kita dapat melainkan kerugian semata-mata..patutnya ilmu tu kena sama-sama gembeling untuk jadik bahan mentarbiyah mereka yang memerlukan, bukan digunapakai untuk bertikam lidah dan berbalah sesama sendiri..

maaf jika berbeza pendapat

Anonymous said...

hamka,

kalau ko nak daging unta sila ke Masjid Sek18 Shah Alam. Selalu ada unta diaorang sembelih sampai namanya pun dah jadi Masjid Unta..isk2.

Nampak sangat manusia tak pergi, unta je yang pergi last2 nama pun jadi masjid unta..hehehe

Ko nak daging burung unta? masa diaorang sembelih unta tu ko bawaklah burung puyuh or apa2 burung yang boleh dimakan, ko sembelih sekali, campurkan dagingnya dengan daging unta masa masak. Jadilah Burung Unta masak merah or Burung Unta masak kicap.. Goreng pun sodap

Abu S.H said...

selamat hari raya..
bagus..bagus...

Anonymous said...

Aku pi semayang terawih kat surau area umah aku.. br la nak jejak sejak pindah bulan satu itu hari.. br aku tau, kat situ imam bertukar-tukar.. rupanya pelajar tahfiz yg jadi iman utk terawih bergilir gilir.. aku dok belakang ni terdengar la jugak sore iman senior beri laluan iman muda ni.. ok la. Iman senior neh berpesan.. lepas semayang kang ada tabung sedekah.. aku mmg hajat nak bersedekah... iman tu kata lagi... sumbangan itu akan disalurkan untuk anak yatim.. semangat aku nak sedekah.. peh tuh kata.. utk sumbangan sekola tafiz neh.. semangat aku korek duit dlm beg lagi... tp bila aku dengar sumbangan utk iman malam tuh. Terus padam niat aku nak bersedekah.. seolah setiap imam yang bergilir gilir jadi imam setiap mlm dpt sumbangan... Boleh ke gitu..? Aku tak tau la apa niat imam tu jadi nak jadi imam. Layak ke dia amik duit mcm upah pulak. Tgk dah tak ikhlas sedekah aku. Alahai.

Anonymous said...

ibadullah itu ramai yg lupa bila terlalu asyik dengan slogan khalifatullah. apapun masakkan dulu dengan ranum hingga isi ubudiyyah kita benar tunduk pd Allah. Khalifah menyampaikan risalah dth dalam pelbagai cara. terima kasih encik hamka dan sahabt2 yg lain

p/s: ada satu permintaan sgt. boleh minta tolong ingatkan url seifu. blogspot dia. Lupa. Isi nya memang mantap dan power. terima kasih banyak2

hamka said...

nurzaiti

aku maafkan engkau..

errr, hantarlah sikit lauk untuk bukak puasa..

---------
Ustaz Rock

NAK!! NAK SANGAT!!!

(bergolek atas lantai sambil hentak kaki)

--------
abu_harraz

selamat hari raya..

---------
jiji

kau sedekah duit dengan ikhlas, Allah terima niat kau.., orang tu belanja macam manapun, kerja dia dengan Allah..

kau nak no akaun aku?

(ketawa berguling)

-------
saya

seifu yang mana satu?

Cuba kau pergi komen yang bawah tajuk “salahkah lapar?” ada pengkomen dengan link saiful

HazuraHamzah said...

aku pun ngidam nak mkn burung wak2... burung sintaq...burung gelam...burung pucung...burung ayam2, cak uban,raya,cak umah,dll
dah 10 thn tak penah try slama kat kl nih....






'amal makruf nahi mungkar' ///

Anonymous said...

Dari kasi no acc.. meh kasi password maybank2u terus hehehehe@!~

Anonymous said...

3 ketentuan Allah ke atas semua manusia SEBELUM mati...

1. semua makhluk manusia mesti mati.
2. manusia datang tidak bawa apa2, mati pun tidak bawa apa2.
3. hidup manusia yg sementara di dunia adalah utk bina akhirat.


3 ketentuan Allah ke atas semua manusia SELEPAS mati...

1. peluang utk bina akhirat sudah tamat.
2. kematian sudah tiada lagi buat selama2nya.
3. amalan yg baik akan dibalas baik manakala amalan yg buruk akan dibalas buruk.

tangan kotor said...

salam.
aha.cool.
terima kaseh.

hamka said...

HazuraHamzah

Ngidam, ngidam gak, bab makan burung ni, hati-hati dengan selsema burung!

------------
jiji

he he he..

----------
Anonymous

Bijak!

---------
yang.mati.akal

sama-sama..

Anonymous said...

The word(s) "unta" appears 30 time(s) in 27 verse(s) in Quran in Melayu translation.

The word(s) "burung" appears 31 time(s) in 19 verse(s) in Quran in Melayu translation.

-man lara-

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Maaflah aku nyampuk. Aku baru jumpa blog ni

Aku cuma nak menyatakan kekaguman aku terhadap korang. Korang memang best dan hebat:

1) Korang lebih hebat dari Al Qaradhawi dan para ulama' muktabar moden kerana bila Al Qaradhawi dan para ulama' keluarkan resolusi supaya boikot barangan yang dikeluarkan oleh pengeluar2 yang sah2 membantu para Yahudi korang kata TAK PERLU! Nanti orang kita nak makan apa? Fikir logik akal korang..(Ntah di mana hilangnya konsep Tawakkal dan Prinsip Islam yang korang canang2kan selama ini).

2) Korang memang hebat sebab bila Al Qaradhawi dan para ulama' membahaskan dari sudut syariah dan akhirnya membenarkan DENGAN SYARAT (sila rujuk Fiqh Sirah Al Qaradhawi) akan penyertaan dalam pilihanraya, korang tolak mentah2 dengan dalil2 aqal korang.

Korang memang Hebat Giler! Bravo! Lammaikutub! Yareeba Yareeba! Mabrukkk!!!!!! Lain kali korang nak buat majlis ilmu kena ajak aku sekali, mungkin kita boleh ajak Al Qaradhawi sekali dengar majlis ilmu korang yang hebat dan IKUT SUNNAH..

Ulama' nak keluarkan hukum bukan main pikir dan ikut kepala hotak sendiri mcm korang. Mereka bincang, telaah, bahas, rujuk, tahkik. Kemudian baru keluarkan fatwa / pendapat. Tengok Kesatuan Fiqh Sedunia, setiap tahun meeting berminggu2 last2 keluar 1 atau 2 fatwa je. Sebab depa bahas dan fikir ikut ilmu, bukan guna aqal...

Sekadar nasihat dari sahabat:

Kita kena berhati2 lebih2 lagi kepada yang dok sibuk canangkan kepada satu dunia bahawa dialah CHAMPION PENGIKUT SUNNAH, dialah PENCINTA SUNNAH SEJATI, seluruh kehidupannya adalah berdasarkan sunnah, orang lain tak buat sunnah seperti yang dia buat....

Sebab apa kena berhati2? sebab bimbang2 kita memberi fitnah kembali kepada Rasulullah ...

Bila sahaja kita niatkan dalam hati AKU SEBOLEH2 nak IKUT SUNNAH, satu perkara pertama yang kita kena buat adalah BELAJAR. Sunnah ni bukan ikut-ikutan. Bukan sekadar dengar dari Mr A bahawa buat macamni dikira Sunnah, terus benda tu dianggap Sunnah. Ia lahir dari kefahaman mendalam tentang apa yang Rasulullah buat, samada tersurat atau tersirat...

Memang bagus untuk kita terus amal apa yang orang sampaikan kepada kita tapi ia TIDAK HARUS berakhir di situ sahaja. Kita kena BELAJAR dan KAJI sejauh mana kebenaran kata2 tersebut. Kena tahu apa tahapan / pembahagian Sunnah (Urufiah, Syariah dll.)

Nak baca / sampaikan hadith, seeloknya kita belajar dulu Ulum Hadith. Jenis2 hadith. Apa itu hadith Hasan, Soheh, Hasan Soheh, Qudsi, Maudhu', Matru' dll. Baru kita lebih yakin dengan apa yang disampaikan, seterusnya insyaAllah lebih menyerap dalm jiwa mad'u kita. Bukan main hentam baca dan jadikan hujah setiap kali dengar hadith sedangkan kita tak tahu tahapan hadith tersebut. Kalau ia hadith Maudhu' atau Matru', sedangkan kita dah sampaikan kat orang, kan ke haru??

Sama jugak dengan cerita2 sirah yang kita dengar. dengar dan amal dulu boleh tapi MESTI disusuli dengan kajian dan belajar supaya tahu membezakan di antara sirah sebenar dengan cerita2 Israeliyat..

Kesimpulannya, BELAJARLAH.. Betullah kata2 hukama':

Al 'Ilmu bi la 'amal kassyajari bila simar. Wal 'amalu bi la 'ilm ka annahar bi la al maa'

Ilmu tanpa amal ibarat pokok yang tak berbuah. Amal tanpa ilmu ibarat sungai tanpa air.

Kedua2 pokok dan sungai sepatutnya memberi manfaat kepada manusia tetapi jika tidak dilengkapi dengan buah dan air, sudah tentu tidak bermakna...

Renung2kanlah

Maaflah aku menyampuk.. Aku on the way nak gi belajar ni. Nanti korang nak buat majlis ilmu aku nak join tau. Nak tahu gak lagu mana majlis ilmu yang IKUT SUNNAH ni. Aku biasa join majlis Ilmu yang TAK IKUT SUNNAH yang selalu ustaz2 @ ulama' buat jer....

Anonymous said...

salam ramadan..

bro, saya nk tanya sesuatu.. saya penh tedengar jika kita membeci alim ulama kita x kan dpt bau syurga.. soalanyer.. jika alim ulama itu adalah pakcik kita sendiri, dan beliau telah menguris hati saya dan ahli keluarga sya yg lain mcm mana plak?? adakah kerana status nya yang merupakan alim ulama dan berpangkat bsr dlm kerajaan negeri memaksa kami untuk tidak membenci dia?? kami sgt sakit hati dengan tutur kata beliau yg bagi pendapat sy tidak sepatutnya ditutur oleh mereka yg begitu arif tentang hukum hakam dosa nih.. tp sehingga sekarang beliau tidak penh memohon maaf atas apa yg berlaku dan belagak seperti xder pa per yg berlaku.. (lagi la sy hangin)... beliau hanya melayan mereka2 yang seangkatan dengan beliau.. kami yg x punyer harta dan pangkat mcm dia dipandang xder mata.. kerana itu agknya dia sanggup mengeluarkan kata2 yg sgt menguris hati sehinga menyebbkan mak sy menangis kerana kata2 itu..adakah kami patut juga memberi muka kt dia???

hamka said...

-man lara-

:)

------------
menyampuk

Waalaikumusallam..

Terima kasih kerana sudi menyampuk.
Ada masa sampuklah lagi..
Kesimpulannya, saya akan undi parti kamu..
Err, kamu parti apa?

----------
kuih raya

kau punya masalah konfius pakcik antara ulamak dan keluarga..

dalam bab ulamak kita sampai bila-bilapun tak boleh hina dan caci mereka, mereka pewaris Nabi, nanti nabi tak ngaku ummat..

walaupun terdapat ulamak yang berbeza pendapat dan bercanggah sana-sini, sampai bila-bilapun tak boleh hina dan caci mereka

Semoga aku sampai bila-bilapun tak akan hina dan caci mereka, walaupun ulamak xyz, abc dan lain-lain.

Tapi menegur ulamak boleh, apa salahnya..

Dan jika mereka tak terima teguran kita, kita tetap kena muliakan mereka.

Ulamak yang tak betul adalah di umpamakan sebagai al quran buruk.

Walaupun al quran itu buruk, koyak dan sebagainya, kita tetap kena cium dan simpan tempat tinggi..

Jangan sampai kita pijak dan ludah pula..

Begitulah lebih kurang jawapan dari aku yang bukan ulamak..

Anonymous said...

aslamualaikm.. hehe comment dulu sebellum baca.. hehe lame tak masuk blog nie!!!!!!!!!!

masyallah.. banyak yang tertinggal.. banyak yang nk kene bace nie..
heehehehe

Unknown said...

Assalamualaikum..
Maaf ana menyampuk,
Alim ulama merupakan pewaris perjuangan para Nabi & rasul .
Kita wajib menghormati dan mengikut kata para ulama & umara selagi mana mereka tidak melakukan perkara2 yang tidak bercanggah dengan syriat Islam.Dari segi mana dia telah menyakiti hati kamu?
Atau kamu yang mungkin berasa sakit hati kerana apa yang dibawa olehnya benar dalam Islam dan bertentangan dengan kamu?
Jika sebaliknya,tidak wajib lagi mengikut ulama yang sedemikian rupa kerana dia mungkin tergolong dalam ulama-ulama akhir zaman yang diriwayatkan dalam hadith nabi ,sebagai manusia paling buruk perangai.Wallahua'lam.

hamka said...

Wallahua'lam.

Anonymous said...

[url=http://tonoviergates.net/][img]http://sopriventontes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]coreldraw 11 user guide, [url=http://tonoviergates.net/]place to buy computer software[/url]
[url=http://sopriventontes.net/]product key for 2003 windows office[/url] windows vista business free invitation software downloads
autocad xref will not print [url=http://sopriventontes.net/]oem software price[/url] software buy now
[url=http://tonoviergates.net/]6 month trial of kaspersky[/url] educational software solutions
[url=http://tonoviergates.net/]software key for adobe photoshop cs4[/url] buy microsoft office 2007 software
downloading softwares [url=http://sopriventontes.net/]how to change the color of the windows xp start button[/url][/b]

Anonymous said...

usborne banklevel regular racism font steven messages locus nasdaq thus parenteral
lolikneri havaqatsu