Dec 11, 2020

Bukan semua orang macam kita?

Jika korang jumpa parent yang ada anak OKU autsime, jangan terus korang “paksa” mereka untuk percaya bahawa ini semua adalah salah vaksin.

Sebab bukan semua parent mampu terima takdir, dan jika ada jalan boleh salahkah pihak lain, maka parent yang tak boleh berdamai dengan takdir, akan jadi anti vaksin, dan jika jumpa dengan anti vaksin tegar, akan berkait pula dengan percaya bumi rata, covid 19 teori konspirasi, perubatan hospital adalah dajjal dan macam macam lah.

Kasihan parent tu, sudahlah anaknya OKU, perlukan terapi di Hospital dan nasihat pakar secara berterusan, tapi bila korang cakap semua ini salah Vaksin, dan hospital agenda yahudi, terus parent tu hentikan rawatan, lepas tu cuba berubat guna “pendapat” dari anti vaksin, maka dua kali kasihan, anaknya OKU dan terpaksa pula salahkan pihak lain yang konon punca men jadikan anaknya seorang OKU.

Kisahnya kebetulan waktu saya hantar anak terapi, ada sorang parent ni luahkan kesedihan kerana anak sulungnya aktisme, dan anaknya yang masih bayi tidak mahu di vaksin lagi kerana ada pihak bagitahu anaknya autisme sebab vaksin. Bila saya tunjuk bukti ada anak tak vaksin pun autisme, maka barulah parent ni lega sebab dia pernah jumpa kes anak mati sebab tak vaksin buat dia serba salah, nak anak mati atau autsime? Saya kata mati dan autisme adalah datang dari Allah, vaksin ni ikhtiar sahaja, lepas ikhtiar kita tawakkal. InsyaAllah.

Barulah nampak lega di wajahnya dan dia rasa bersyukur sebab ada orang macam saya-woha!

Baik, saya sendiri yang ada anak OKU autisme, memang selalu ada geng anti vaksin bagitahu saya puncanya adalah dari vaksin hospital, tapi saya guna akal dan rujuk data, sebab ada kawan saya yang tidak cucuk vaksin anak anaknya, tapi tetap juga autisme? Nak salahkan siapa? Maka saya berdamai dengan takdir, semua ini adalah ujian Allah, dan saya kongsi tips bagaimana nak bersabar dengan ujian dan sampai tahap, bersyukur dengan ujian, Alhamdulillah. Semua tu saya tulis dalam buku saya terbitan PTS berjudul: KERANA DIA ANAK SYURGA.

Maka pesan saya, tolong jangan sedihkan lagi parent yang ada anak OKU dengan tuduhan itu adalah salah vaksin, sebab tuduhan itu tidak benar kerana terbukti orang tak vaksin pun ada anak OKU, bantulah parent itu berdamai dengan takdir, bantu mereka agar bersyukur dengan ladang pahala, tolong apa yang patut, jangan ditambah kata kata yang tidak membantu dan menambahkan dosa, kerana hidup ini adalah pentas ujian, ada orang dapat pasangan mendera, ada orang dapat anak OKU, ada orang kena buang kerja, ada orang tiba tiba sakit lumpuh, ada orang tiba tiba mati mengejut! macam macam ujian.

Bantulah dengan doa dan sangka baik, semua ini dari Allah, kerana hidup adalah pentas ujian, kita datang dari kehendak Allah, kepada Kehendak Allah kita pergi.

Saya ada anak OKU autisme, dan saya Okey.

(Gambar anak syurga saya sedang bersedia untuk buat terapi kolam, terima kasih atas segala doa)

 

No comments: