Jan 31, 2013

Vokal bukan sekadar rupa?

(Rasulullah bersabda,'Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah'.  Semoga bini kita semua di beri hidayat untuk menjadi solehah.., amin..)

Aku terima mesej dari FB.

“Tak sangka dapat beli buku PYH direct dari cik Hamka, terbukti cik Hamka tak hensem seperti yang di war2kan, hihihi, jangan marah, vokal bukan sekadar rupa, apa apapun, terima kasih kerana sudi tanda tangan dan bagi kata2 hikmat, teruskan menulis”


Cilako, sempat korang kutuk aku, terus aku mengadu pada bini.

“sayang, mereka kutuk abang, mereka cakap abang tak hensem”

Bini tersengih sambil berfikir jawapan yang sesuai lalu berkata:

“takpe, mereka tentu akan ubah fikiran, jika dah tengok abang berbogel”

Woha!

Terima kasih bini, kerana selalu setia bersama abang di waktu senang dan susah, he he..
Ok, aku mengaku tak hensem, gemok, dahi jendol, banyak parut jerawat, gigi agak jongang dan berterabur susunannya, serta kentut berbau petai.., tapi mungkin aku ada kelebihan lain.., ya, Vokal!

Vokal bukan sekadar rupa!

Lepas kahwin, sungguh bini aku tak sangka bahawa aku boleh bermain gitar, sebab sebelum kahwin, banyak cakap bab ugama (ehem-ehem), jadi lepas kahwin, aku selalu menyanyi sambil petik gitar di dapur waktu bini masak dan bini selalu puji kata suara aku sedap.(ehem- ehem sekali lagi)

Oleh sebab aku seorang yang mudah perasan bila di puji, aku pun menyanyi 5 lagu di youtube.

Korang boleh search “hamkamayat chanel” jika nak dengar:

1. Lamunan Terhenti versi Keretamayat-

Lagu berkisah tentang pendakwah yang mati tapi muka berseri, video pula ada babak melukis guna ball pen, rupanya aku sendiri yang melukis lukisan itu dan telah dihadiahkan kepada pembeli PYH sekaligus terbanyak tahun lepas.

2. Najwa Latif - Lagu Bunuh Diri.  

Lagu berkisah tentang nasihat dari awek comel bersuara emas kepada remaja supaya jangan bunuh diri jika tak nak masuk neraka, babak darah menggunakan air sirap, dan babak mayat di buang ke dalam tong sampah hijau telah di delete sebab terlalu ganas. Adohai..

3. Wake Me Up When September Ends (Muslim parody)-

Lagu berkisah tentang Laki bini yang saling bercinta tiba tiba bergaduh, ingat sebab Laki kahwin lain, rupanya sebab laki pergi berdemotrasi lawan sesama islam dan akhirnya mati sesak nafas..

4. Tanya Sama Mayat...

 Lagu berkisah tentang soalan kubur dan nasib anak bini, adohai....

5.Andai ku Mengundi lagi (Mojo?)

Lagu berkisah piliharaya, hehehe
******
Lepas dah post, bila baca komen korang di youtube, hamper semua orang kutuk suara aku, cakap macam katak lah, ke laut lah, dan sebagainya.

Kesian aku, dahlah muka tak lawa, suara pulak takde, masuk vocal bukan sekadar rupa pun tak layak, adohai..
Tapi aku ada bini, lantas terus mengadu pada bini,

“macam mana ni, semua orang kutuk suara abang, kata mereka suara abang macam katak,..”

Jawab bini aku.

“suara abang memang  tak sedap jika menyanyi youtube, tapi sangat sedap secara live!

woha!

Ps: Dunia ini mungkin penuh dengan duka, tapi dengan ada teman yang baik, maka hiasan dunia apa lagi yang lebih bermakna, Terima kasih bini, kerana selalu ada di sisi waktu susah dan senang! Woha sekali lagi!

Jan 23, 2013

Dakwah cara Nabi tak sesuai?


(Blog ini adalah himpunan Nota kepada diri sendiri, yang akan baca banyak kali adalah aku!)

“Salam saudara Hamka, saya sangat meluat dengan orang yang berdakwah secara berjumpa dirumah, sebab dengan dakwah cara macam ini, orang akan dapat dosa sebab marah dan tak selesa. Orang nak berehat, tapi pendakwah datang kacau, nampaknya, keghairahan kamu mencari pahala sunnah tanpa akal membuatkan orang lain berlaku biadap dan berdosa sesama islam. sepengatahuan saya, dalam berdakwah, yang penting cara itu mesti memikat dan menyenangkan orang. baru orang tertarik dengan kita dan mudah mudahan tertarik juga dengan islam.”

Adohai, komen di atas di tulis oleh salah sorang pembaca blog keretamayat, kemudian aku panjangkan komen ini kepada seorang ustaz X, kata ustaz X, adalah betul berdakwah cara berjumpa dari rumah ke rumah adalah ketinggalan zaman, kerana zaman ini dakwah boleh di buat dengan pelbagai cara, contohnya beliau yang mengajar di masjid menggunakan speaker yang kuat, juga adalah dakwah dua hala, satu dalam masjid, dan tak langsung orang luar masjid, kata ustaz X itu lagi, jika di rumah, kita On kan TV dengan ceramah ustaz Azhar Idrus dengan kuat, juga satu cara berdakwah.., boleh dakwah guna internet, guna muzik, cara dakwah jumpa adalah tidak sesuai dan meluat, bla bla bla bla..

Ok, cukup dua kefahaman di atas sebagai asbab aku update blog hari ini setelah kian lama perasan sibuk..

Komen aku:

Jika inilah kefahaman ugama ramai orang islam, memang senang lah orang kafir nak jajah orang islam, dan lambatlah ugama nak maju macam dahulu kala, adohai..

Aku bagi contoh analogi mudah, ahli kitab yahudi tidak suka Nabi akhir zaman di kalangan orang arab, mereka meluat dengan orang arab, akibatnya mereka tidak masuk islam, membuat dosa pada orang islam dan biadab bila Nabi orang arab berdakwah dengan mereka bangsa yahudi yang di anggap lebih mulia dari bangsa lain.

Persoalannya, apa berlaku pada ahli kitab yahudi tadi? Ada Allah peduli dengan rungutan mereka? Tak de maknanya kau menuntut hak untuk diselesakan dalam berdakwah.., Allah telah laknat mereka dan campak mereka ke neraka.

Aku harap komen partama bukan dari seorang ustaz, sebab benda ni basic, jika ada orang solat membaca Al quran dalam bahasa melayu sebab cara ini lebih berkesan dan khuyuk kononnya, maka ketahuilah walau kamu solat sambil menangis dan penuh khusyuk, tapi bila membaca al quran dalam bahasa melayu, maka solat korang tidak sah sebab tak ikut cara Nabi, tak ikut sunnah Nabi boleh hilang hak ummat terbaik di padang mahsyar. Adohai..

Bab dakwah cara Nabi, rujuklah Al quran. Kenapa nak pakai kepala otak sesuai dengan nafsu?

Bagaimana semua Nabi berdakwah?

Nabi Muhammad SAW dan semua Nabi berdakwah adalah dengan cara jumpa manusia dan bercakap dengan lemah lembut.
Rujuk Al quran kisah Nabi Musa dan Firaun.

Firman Allah:

"Pergilah kamu berdua (Nabi Musa dan Nabi Harun) kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas. Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut".

Kalau ikut kefahaman korang, Firaun pun samalah macam korang, sangat meluat dengan orang yang berdakwah secara berjumpa dirumah beliau, firaun pun dapat dosa sebab marah dan tak selesa. Orang nak berehat, tapi Nabi Musa datang kacau, patut Nabi musa berdakwah dengan cara yang selesa, cara yang mesti memikat dan menyenangkan orang, guna internet ke, FB ke, baru firaun tertarik dengan Nabi Musa dan mudah mudahan tertarik juga dengan islam.

Begitu fahaman korang yang kononnya bernas?

Aku nak tanya, sebelum Allah hantar Nabi Musa berdakwah pada firaun dengan cara yang korang tak suka itu, Allah tahu tak bahawa Firaun tak akan beriman?

Sebelum Allah hantar Nabi Nuh berdakwah pada kaumnya selama 950 tahun dengan cara yang korang tak suka itu, Allah tahu tak bahawa 99 peratus kamun Nabi Nuh tak akan tak akan beriman dan kena bala?

Sebelum Allah hantar Nabi Muhammad berdakwah pada orang taif dengan cara yang korang tak suka itu, Allah tahu tak bahawa Nabi Muhammad SAW akan kena baling batu sebab semua penduduk taif rasa meluat dengan dakwah cara Nabi.

(jika kau jawab Allah tidak tahu, maka kau adalah bangang bab ugama)

Allah Maha mengetahui!

Nabi buat dakwah bukan nak menyukakan orang, tapi nak menyukakan Allah, Allah suka melihat Nabi berdakwah cara mujahadah macam tu, korang siapa nak nafikan perintah Allah? dan lepas Allah binasa kaum yang tak selesa dengan dakwah cara Nabi, bila datang kaum baru yang engkar, ada Allah suruh Nabi baru ubah dakwah cara lain? Oh Nabi nuh gagal berdakwah cara jumpa manusia, nanti Nabi luth dakwah cara lain lah pulak, nasyid ke? Buat blog ke? Tulis buku ke? Ada Allah ubah tertib pada semua Nabi dalam berdakwah?

Takde maknanya!!

Nabi Muhammad SAW pun ajar sahabat berdakwah jumpa manusia dari rumah ke rumah dan bercakap dengan lemah lembut. Orang yang meluat adalah Abu jahal, Abu Lahab,.., tapi ada Nabi suruh sahabat ubah cara dakwah tu? Lepas tu siapa yang kena laknat dan azab? Abu lahabbbb!!!

Apa punya bangang lah korang ni, harap bukan ustaz..

Hari ni aku nak emosi.., sebab nak pesan pada diri sendiri,

Ketahuilah: Hidayat kerja Allah, Siapa yang berdakwah dengan niat untuk betulkan orang lain lalu buat cara yang sesuai dengan nafsu, menyanyi ke, menulis blog ke, berdemotrasi ke? FB sharing ke, apa apa lah yang sesuai dengan nafsu, maka korang akan mendapat dua perkara, iaitu marah dan putus asa, Adohai..
Berdakwahlah dengan niat menunaikan perintah Allah dengan kerisauan tapi jangan sampai membinasakan diri, ketahuilah, kejayaan dakwah bukan diukur dari orang lain yang berjaya amal apa yang kita sampaikan tapi kejayaan dakwah di ukur apabila kita berjaya amal apa yang di sampaikan.

Firaun yang jahat di dakwah dengan lemah lembut oleh Nabi Musa, akhirnya Ahli sihir firaun yang dapat hidayat, semua kerja Allah..

Nabi Nuh berdakwah siang dan malam, sepuluh tahun baru dapat seorang pengikut, tak pernah Allah cakap cara Nabi Nuh tu salah sebab 10 tahun dapat seorang, 900 tahun dapat 80 orang, yang salah kaum dia yang rasa tak selesa dengan cara Nabi Nuh berdakwah dan agenda yang di bawa oleh Nabi Nuh, akhirnya yang rugi kaum dia, bukan Nabi NUh, tak paham lagi?

"Tapi Tuan, ada orang insaf bila mendengar lagu nasyid, macam mana tu?"

Dik, dakwah terbaik adalah cara Nabi, selain dari cara Nabi ni walaupun ada sedikit ‘kesan’, tapi kesan kerohaniannya tak sama, lagipun bukan semua benda yang mendatangkan insaf itu baik, sebagai contoh, ramai orang insaf bila melihat mayat bergelimpangan mati di jalan raya, tapi tak kan lah kita sengaja nak bergolek di jalan raya semata mata nak suruh orang insaf, kena pijak tayar lori karang, siapa nak kutip? keretamayat juugak, adohai..

Dakwah selain dari cara Nabi, seperti menyanyi, berlakon, melukis kartun, dan lain lain yang seronok dengan nafsu, bagi aku ‘tak salah’ namun ianya macam tak sesuai nak dilebelkan sebagai dakwah, bagi aku ianya lebih sesuai di panggil “hiburan dalam islam” kerana “dakwah” itu adalah sesuai dengan nafsu dan tidak bermujahadah!, sedangkan dalam Al quran, ugama tersebar atau datang nusrah Allah adalah dengan dakwah mujahadah para Nabi dan Rasul...,

Baca kisah nabi Ibrahim kena campak dalam api, Nabi Nuh di maki, Nabi Muhamad di baling batu, Nabi zakaria di gergaji, Nabi Ayub di ditimpa penyakit, Nabi Yunus di telan ikan, Nabi Yosof dipenjara, Nabi Ismail di sembelih.. adohai..

Bila Sahabat rasa susah bermujahadah dalam berdakwah cara Nabi, Nabi tenangkan mereka dengan bagitahu:

“Sesungguhnya umat-umat yang zaman dahulu, mereka disikat dengan sikat-sikat besi sehingga mengoyakkan daging dan urat dari tulang-tulang, namun semua itu tidak membuatkan mereka berpaling daripada agama.”

Tuan tuan, Agama tersebar dengan mujahadah para pendakwah, bukan dengan hiburan. Dizaman Nabi Muhammad SAW, walaupun belum ada kitab ugama dicetak, kitab hikam belum ada, kitab tarikatpun belum ada, kitab sifat 20 masih belum dicipta, akhbar harakahpun takde, risalah lepas jummaat takde, blog dakwah takde, FB islamik takde, halaman web Islamicpun takde jugak, sekolah pondokpun takde, parti islam dan nasyid jugak tiada, drama islam takde, ceramah kelakar macam UAI pun takde, tapi hari hari orang kapir masuk islam, Kenapa?

Kerana hidayat tersebar bila mujahadah dari Nabi dan sahabat yang berterusan. Tapi zaman ni, apa yang tak de?, kitab ugama dicetak sudah setinggi gunung, akhbar dan majalah islamic bersepah, risalah lepas jummaat melayang layang, blog dakwah berlink link, halaman web Islamic penuh sesak, sekolah pondok bertingkat tingkat, parti so call islamic bukan main besar bendara berkibar, nasyid di radio tak henti henti, TV islamic pun ada, ustaz ceramah bukan main kelakar, tapi bilangan orang kapir masuk islam tak macam zaman Nabi, sikit bebenor, malahan zaman ni, orang murtad pulak ramai.., kenapa?

Patut dengan dakwah cara tak meluat, Masjid penuhlah, tapi masih kosong terutama bila takde ustaz kalakar datang ceramah, adohai..

 “Habis tu bang, ustaz yang berdakwah di masjid surau tu bukan dakwah ke?”

Apa yang ustaz buat tu Taklim, (mengajar), Nabi pun buat di rumah Arqam bin Arqam, tapi Nabi bukan buat taklim sahaja, tapi Nabi dalam masa yang sama juga keluar berdakwah, Hari ini ramai ustaz dan ulamak (kena sangka baik-mungkin mereka perasan sibuk) tak berdakwah macam Nabi berdakwah, jika dulu Nabi berdakwah dari pintu ke pintu, tapi hari ni ustaz dan ulamak(bukan semua) hanya tunggu ummat datang kepada mereka.., cukup mengajar 10 peratus umat islam di masjid, berbeza dengan nabi yang pergi cari ummat l90 peratus lagi manusia di luar masjid..

Mungkin mereka keliru antara Dakwah dan Taklim. Of course dalam Taklim ada Dakwah dan dalam dakwah ada taklim, tapi senang cerita:

Taklim adalah:

1.            Pelajar kena datang kepada ustaz.
2.            Pelajar yang mendengar kena rendah diri, baru ilmu masuk.
3.            Ustaz yang bercakap di muliakan. Hormat pada Ustaz.

Dakwah pula adalah:

1.            Ustaz kena cari pelajar.., (nabi cari ummat)
2.            Ustaz yang bercakap kena rendah diri. (Nabi bercakap dengan lemah lembut)
3.            Orang yang mendengar di muliakan.., walaupun dia orang kapir.. rujuk Al quran akan bagaiaman Allah sendiri perintahkan Nabi Musa a.s berlemah lembut bila berdakwah pada firaun!!!

Tapi memang mujahadah dalam berdakwah, aku pun akui akan kemujahadahannya, tapi siapa aku nak cakap: cara Nabi tak sesuai, of course lebih senang ‘berdakwah’ dengan cara taklim, orang berminat nak dengar, buat lawak biasa pun orang gelak, kadang kadang dapat duit, tapi berdakwah jumpa orang, memang ada yang caci, maki, dan mungkin baling batu, isk!

Akhir kata:

Bersabarlah kita dalam berdakwah cara nabi, kerana Nabi dahulu bila berdakwah telah di hina oleh bangsa sendiri, Hari pertama istihar Kenabian, telah di tempelang oleh anak Abu jahal, Nabi pernah di sepak macam anjing, pernah di humban ke tanah seperti sampah, pernah di tumbuk sehingga tercabut giginya, di baling najis, di lontar batu sehingga berdarah darah, di hina di caci, di dusta di lukai, ini adalah gara gara berdakwah dari pintu ke pintu yang orang kapir cukup meluat.

Tapi adakah Allah turunkan wahyu kesian tengok Nabi susah bermujahadah dalam berdakwah dengan cara yang orang kafir meluat lalu suruh ubah cara berdakwah?

Takde maknanya!

Berdakwahlah untuk menyukakan Allah, bukan menyukakan nafsu kita atau nafsu orang lain.., berdakwah dengan mujahadah cara Nabi, dan hidayat adalah kerja Allah.

Pesan imam Ghazali: Mujahadah adalah kunci pintu hidayah, tidak ada kunci hidayah selain mujahadah.
Nak berhibur sambil berpesan perkara baik, itu takde masalah, nak bernasyid ke, nak tulis blog ke, nak berkompang ke, nak berdemotrasi ke, selagi ada kebaikkan, ianya akan member manfaat pada sesama mukmin.. tapi nak kata cara Nabi tak sesuai dan meluat, memang bangang!

Sekian..

“Habis tu Hamka, kau cakap, berdakwah dengan lemah lembut, tapi kau asyik caci maki sahaja di sini, apa ke hal?”

Aku mengaku bersalah dan menulis mengikut nafsu, dan aku dah cakap banyak kali sebelum ini bahawa, blog aku ni bukan blog dakwah, ini adalah “himpunan nota ugama kepada diri sendiri”, kalau korang suka, blog ini boleh menjadi : “hiburan yang bermanfaat” sebab ada perkongisan ilmu.  Tapi jika meluat, bagus! bermakna anda sudah meluat dengan dakwah bukan cara Nabi, dan ada pontensi untuk suka dakwah cara Nabi, tahniah!

Woha!

Ps: Korang jangan nak melenting, Aku emosi kepada diri sendiri sebab perasan sibuk hingga tak sempat buat dakwah cara Nabi, Adohai...

Jan 13, 2013

10 kisah tentang isu Kalimah Tuhan?


(Hamka, aku sokong ulamak yang benarkan orang kristian guna nama Allah dalam penerbitan mereka sebab beliau adalah ulamak, jika mahu berhujah, sila bagi dalil dan nas, bukan analogi tahap budak sekolah.)

Kisah satu.

Kisah ini di petik dari blog Shahabudeen Jalil, oleh sebab cerita beliau agak panjang maka aku ringkaskan cerita kisah beliau berkunjung di bandar Moscow dan melawat tempat-tempat bersejarah termasuklah sebuah gereja yang masyur di bandar Moscow yang dikenali “Christ His Savor Church”.

 Bila masuk ternampaklah lukisan orang tua beruban dan budak kecik yang dilukis di bawah kubah gereja tersebut . Bila di tanya pada sister di gereja gambar siapakah itu? Ringkas cerita, Lukisan lelaki tua adalah tuhan, dan budak kecik adalah Jesus.

Jawab SJ: “ tak mungkin orang tua itu Tuhan. Saya kata tak mungkin sebab Tuhan tak mungkin jadi tua macam ini. Tuhan tak mungkin jadi beruban macam ini.” Panjang lagi cerita, boleh baca di sini (klik sini)

Moral cerita: korang setuju ke jika pihak kristian nak samakan orang tua bermisai dan beruban ini dengan Allah?

Kisah dua.

Dari komen FB: Hamka, Pas kata boleh gune nama Allah di gereja sahaja, ini adalah kaedah berdakwah, mula mula mereka biasa dengan nama Allah, lama lama mereka akan suka pada islam.

Jawab aku:  kaedah da'wah zaman Nabi, ketuk pintu rumah orang kapir bagitahu Allah itu satu, bukan benarkan mereka tulis kalimah Allah bapa jesus dalam penerbitan mereka, adohai...

Kisah tiga.

Korang: Bang, mari dengar penerangan jelas dari Ustaz Azhar idrus, orang kafir boleh guna kalimah Allah.


Hamka: Aku setuju, eh? sikit sangat tu, seminit? mari aku tambah lagi 10 minit, siap dengan dalil dan hujah, jangan bimbang, ini bukan konpirasi umno; ustaz pas jugak.


Kisah empat.

Pernah dulu, ada orang yang sanggup bakar gereja sebab marah tentang isu kalimah Allah?, Nabi Muhammad SAW ada ajar macam tu ke? Akupun tak setuju orang kapir kata Nabi Isa itu anak Allah, tapi kita kena marah dengan berhikmah, tak perlu bakar membakar, tengok aku, sekarang aku pun sedang marah dengan perkara yang ala ala isu ni, iaitu ada orang guna nama keretamayat dan cari publisiti murahan…

Aku marah! Dulu ada orang buat “keretamayat.wordpress”, aku tak marah sangat, sebab beliau ada maklumkan pada aku, dan isi blog beliau hanya quote ayat Al quran, tak teruk sangat kesannya jika ada orang salah faham atau keliru dengan menyangka keretamayat wordpress itu aku, pun begitu, ada jugak orang email aku tanya, adakah keretamayat.blogspot dan keremayat wordpress adalah orang yang sama? Jawapannya tak.. (aku lebih hensem dan tinggi)

Lepas tu bila aku baca forum yang orang tulis pasal aku, mereka sangka aku adalah salah sorang dari forumer TKO (tranung kite online) sebab aku pernah juga jumpa orang yang guna nickname “keretamayat” dalam beberapa ruangan TKO.., maka penting di sini aku nak bagitahu korang bahawa, aku, jika bagi pendapat, hanya di sini, DI SINI! (di keretamayat.blogspot), atau dari emal keretamayat @gmail.com,

Oleh sebab itu jika korang ada terjumpa nama keretamayat selain di blog ini, yang kutuk kerajaan ke, kutuk sultan ke, kutuk penyu betelur ke, dah tentu itu bukan aku, itu adalah orang lain yang perasan unik atau lebih dramatik, ada agenda tersembunyi lalu sibuk nak guna nama aku sama macam orang kristian Malaysia yang sibuk nak guna nama Allah walaupun orang kristian Negara lain tak setuju sebab nampak macam hempeh sangat jika nak berkongsi tuhan...., dan itu cerita lain.

Tapi,

Korang boleh cakap, bukankah Allah itu tuhan semua orang?, eh, silap?., aku bukan nak cakap pasal isu ni, sambung balik.., korang boleh cakap, bukankah keretamayat itu, ‘kereta’ semua orang? Ikut suka merekalah nak guna nama kereta mayat? tak salahpun...

Yelah, keretamayat ke, papan keranda ke, lutut unta ke, kepala paip, hantu karipap ke dan semua benda boleh jer korang pakai, tapi bila dah keretamayat blogspot dah popular, maka mereka yang guna nama kereta mayat selepas aku polular, akan kelirukan pembaca blog popular ini yang setia, akan kelirukan ribuan follower blog popular ni.., itu yang hampeh…

Dan yang terkini, ada orang yang mengaku sebagai keremayat di facebook, dan lepas tu mengaku peminat Anuar Ibrahim yang sokong kalimah Allah untuk orang kapir, itu dah bertentangan dengan aku yang tak sokong mana mana pemimpin yang perasan unik, lepas tu boleh pulak keretamayat celup ni ulas isu BTN kat Facebook Anuar Ibrahim.., dan yang paling aku angin, keretamayat celup ni, guna logo sama macam logo blog aku, tengkorak biru, stereng dan tulisan, “semua orang akan menjadi mayat, anda tidak mampu mengubahnya” Tak ke Hampeh?!

Lalu terus sahaja pembaca blog popular aku jadi keliru dan email aku yang polpular, apakah benar aku ni penyokong Anuar ibrahim? Aku cakap bila pulak aku buat link dengan ahli politik? Dan., arghh, ini yang aku cakap manusia ni mudah keliru.., sama macam nama Allah, jika orang kristian pakai dalam majalah mereka, dah tentu akan mengelirukan orang ramai., Allah bapa kepada jesus? keretamayat blog spot tak sokong Anuar Ibrahim, tapi kenapa keretamayat facebook sokong anuar Ibrahim?, kenapa keretamayat tranung kita sokong Haji Hadi..?

Dah! Cukup sampai sini, kemarahan aku dah sampai ke kemuncak, aku check keretamayat facebook itu dan aku tak jumpa nama beliau, yang aku jumpa hanya lokasi, iaitu di Raub, Pahang!

Ok, aku nak pergi Raub, ada 'kereta mayat' yang aku nak bakar kat sana!.

Woha!

Ps: Okey, kisah empat ini adalah petikan entry lama yang memaksa aku membuka FB keretamayat sebab tak nak orang menyamar sebagai aku. Adohai..

Kisah 5

MALAYSIA, sebuah blog yang dikenali sebagai www.keretamayat.blogspot.com kini sudah mempunyai akaun Facebook. Anda boleh ‘add as fan’ di (http://www.facebook.com/keretamayat).
Beliau yang pada mulanya enggan menggunakan Facebook kerana tidak suka terlibat dalam perkara ‘on line’ akhirnya akur apabila di desak oleh para peminat yang dahagakan kasih sayang beliau agar dapat kasih sayang itu, dicurahkan pada halaman facebook.

Hamka yang saya kenal pernah berkata bahawa Facebook itu adalah seperti api yang besar, manakala mereka yang melayani facebook adalah di ibaratkan seperti kelkatu, ini adalah kerana setiap hari ada sahaja bilangan ‘kelkatu’ yang akan bertambah bilangannya ‘mengorbankan masa’ pada ‘api facebook’. Oleh kerana api ini sangat besar maka telah ramai kakitangan kerajaan dan swasta telah terkorban sehingga menjejaskan prestasi Negara.

Walau bagaimanapun, Hamka hari ini juga telah bersetuju menjadi kelkatu apabila beliau sendiri sudah ada akaun Facebook yang seterusnya menukarkan dirinya kepada seekor kelkatu lalu terbang bersama mereka yang lain menuju api facebook.

Hamka, sewaktu di belanja teh tarik berkata, kejadian ini berlaku adalah berikutan tragedi penangkapan blogger aduka-teruna yang menghina Sultan, ditambah dengan kemunculan dua ekor kelkatu lain (setakat ini) yang menyamar menjadi keretamayat dan salah seorang darinya membuat komen tentang BTN di Facebook Anuar Ibrahim sedangkan kelkatu itu bukan Hamka.

“Ini bahaya, saya bukan keremayat facebook tu, mereka kelkatu yang menyamar, saya ada ‘tali pinggang’ ajaib yang lain sebelum bertukar menjadi Mask Rider Kelkatu”

Jawab Hamka ketika mengorek gigi di di sebuah restoran berjenama tempatan satu Malaysia.

Sebagai pentutup, Hamka yang tewas dan kalah dengan factor persekitaran itu, akhirnya akur lalu membuka facebook sebagai link utama keretamayat dalam menambahkan lagi empayar “nota ugama kepada diri sendiri” yang menjadi rujukan mereka yang suka membaca dan berfikir.

Semalam, (ada lagi, tadi dah penutup) Hamka ketika ditemui selepas solat isyak (gaya lelaki beriman di akhir zaman) yang enggan mengulas isu keremayat facebook kerana sedikit malu menjadi kelkatu telah berjaya dipujuk ke sebuah gerai mamak lalu dirasuah teh tarik akhirnya membuat satu anologi lain daripada ‘kelkatu dan api’ setelah bercakap dengan peminatnya iaitu:

“ Facebook ni aku akan tulis cerita pendek pendek seperti kisah laki bini, jawab soalan pendek dan falsafah bergmbar, manakala blog akan di tulis bahan bahan berilmiah dan beranologi tertentu sebagai nota kepada diri sendiri,”

 Sementara itu, menurut Hamka lagi, pembaca boleh meninggalkan komen sama ada di (blogspot), atau di (facebook). tapi, komen di blogspot tidak akan masuk facebook. Begitu juga, komen di facebook tidak akan masuk blogspot, maka bagi sesiapa yang sering gagal atau selalu ketinggalan menjadi ‘first comment’ di keretamayat blogspot, bolehlah mencuba nasib di keremayat fecebook.

Woha!

Ps: Kisah di atas adalah berita lama tentang FB keretamayat dan Sumber berita adalah bukan daripada Buznama.

Kisah enam

“Tapi Hamka, kat indonesia, kristian kat sana, mereka guna nama Allah, ok jerr.”

Ok kata kau?, kat Malaysia belum ada orang islam kahwin dengan orang kristian dan duduk sebumbung (setakat yang aku tahu), tapi kat sana dah lama berlaku.., (sumber Buznama) lepas tu lagi korang tak ingat tragedi Ambon? Tsunami,gempa bumi.., ganyang Malaysia, dan lain lain, kenapa nak ikut mereka?

Kisah tujuh

“Tapi Hamka, kasihanlah kat Pakcik Makcik di sabah sana sebab mereka dah lama guna nama Allah dalam urusan ugama mereka…:”

Mereka dah salah, kristian lain guna katanama ‘god’, tapi mereka guna kitab indonesia yang translate god kepada Allah, memang patut mereka dikasihani, sebab dah lama salah,

Jika mereka percaya warna langit adalah hijau, tak kan kita nak biar mereka dengan kejahilan?, kita kena bagitahu, warna langit adalah warna biru, kasihan anak cucu mereka, nampaknya kita kena bagitahu balik, (masa untuk berdakwah) bahawa Allah itu satu, Yang Tunggal, tidak beranak dan diperanakkan, bukannya ‘Tuhan Bapa’ akidah triniti.

Kisah lapan

“Tapi Hamka, takde pun dalam Al quran larang secara jelas?”

Dalam surah Al Zukruf jika di kaji, hukum guna nama Allah boleh jatuh kepada "harus", tapi dalam surah Al-ilkhas, Allah jelas bagitahu bahawa Allah adalah tidak sama dengan mana mana Tuhan, jadi walaupun hukum asalnya adalah harus, tapi pemerintah dan golongan ulamak patut melihat perkara ini dari segi kesan kepada masyarakat, yang mana dalam keadaan ummat sekarang ini yang mudah dikelirukan, hukum harus tadi boleh menjadi haram kerana apabila Nama Allah terukir pada salib, atau Bibble, atau kepala lembu atau ada filem mencarut dengan nama Allah, maka ini akan merosakkan ummat yang memang dah sedia daif.., maka kerajaan dan ulamak dan pihak KDN sendiri kena bertegas dalam bab ini.., dan kita orang islam tak payah perasan pandai.., takutlah kita kepada Allah dan islahlah diri masing masing...,

Moral: bukan semua orang Pas setuju isu ni, orang Umno pun mungkin ada yang setuju dan tak setuju, tapi ni bukan isu politik, ni isu agama: kalau tak bagi, bergaduh dengan orang kapir, kalau bagi bergaduh dengan orang islam, itu isu sebanar.., zaman nabi, orang munafik pun nabi ajak bergabung lawan kapir, (nabi ajak abdullah bin ubai ketua munafik, tapi menolak tawaran orang kapir) hari ni, orang islam di tuduh munafik dan bergabung dengan orang kapir, adohai...

Kisah sembilan

Aku ingat lagi dalam kitab apabila Nabi solat berkiblatkan baitulMuqadis, lalu paderi dan ahli kitab hina Nabi, dengan ungkapan. “Alang alang dah sembah Baitulmuqaddis, masuklah terus ugama kami”
Lalu turun wahyu yang memerintahkan kiblat orang islam di tukarkan kepada Baitullah di Mekkah.., habis cerita..

Jadi, kamu wahai orang kristian, nak mintak guna nama Allah? Alang alang guna nama Allah, masuklah terus ugama kami, senang.., kan?

Adohai...

Kisah sepuluh:

“Ayah, itu rumah Allah”

Kata anak aku bila ternampak masjid, mungkin budak 4 tahun itu merujuk kepada kubah yang ada logo bulan sabit dan bintang bucu lima.

Aku senyum sebab anak aku bercakap perkara yang betul, tapi merenung masa depan mereka dan politik sempit yang di campur dengan kejahilan ugama, mungkin satu hari nanti, anak kita bila terlihat gereja yang ada kayu bersilang turut berkata.

“ayah, itupun rumah ‘Allah’...”

..
..

..

SEKIAN.

Ps: Katakanlah Allah itu tunggal. Allah tumpuan sekalian makhluk. Tidak beranak, dan tidak diperanakkan. Dan tiada satupun yang setaraf dengan-NYA!

Takbir!