Dec 31, 2007

Bagaimana nak buat Blog best?

(Beberapa fakta yang aku dapat apabila berborak dengan orang pandai)

Aku sedang buat kerja..

Sedang duduk depan komputer dan tekan apa yang patut, dah akhir tahun, banyak benda pula yang aku nak kena buat..

Di sekeliling aku pula ada orang yang tak buat kerja atau dah tak ada kerja, mungkin dah akhir tahun, kerja dah habis agaknya.. lalu mereka menhabiskan sisa sisa 2007 dengan sibuk berborak.., mungkin jugak mereka pakat-pakat tunda kerja ke tahun depan..

Mereka masih muda dan sibuk bercakap tentang harta orang lain, seperti kereta besar, sport rim, stereng racing, rumah besar, baju berjenama, gadjet canggih dan semua itu adalah tentang perkara yang mahal-mahal belaka..

Sesekali aku yang dah tua ini menyampuk..

"Orang yang miskin adalah mereka yang suka bercakap tentang harta orang kaya”

Mereka tersentak. Ketawa dengan kata-kata aku yang di anggap lawak, (aku serius sebenarnya) para pemuda harapan nusa itu enggan mengaku miskin lalu mengubah topik perbualan kepada dunia politik tahah air, dan isu-isu semasa.., bila dan cakap isu yan sedemikiain akhirnya mulalah mengumpat di sini sana..

Orang tu tak betul, yang ni salah.., bla bla bla..

Aku yang bosan menyampuk..

"Orang yang bodoh adalah mereka yang suka bercakap tentang kesilapan orang pandai”

Mereka tidak marahkan aku, mereka memahami aku, menghormati aku, (sebab aku tua kot.., oh)

Akhirnya aku ajar mereka bagaimana nak jadi orang yang pandai...

  • Orang yang pandai adalah mereka yang bercakap tentang ilmu..
  • Orang yang biasa adalah mereka yang bercakap tentang peristiwa..
  • Orang yang bodoh adalah mereka yang bercakap tentang orang lain..
  • Orang yang paling bodoh adalah mereka yang bercakap tentang diri sendiri...

Sekian...

Ps: Pergi edit blog masing masing!

----------------

jan 2 2008

TERPAKSA AKU EDIT DAN TAMBAH ENTRY INI...

(Nota untuk Orang Slow..)

Orang bijak tak mudah marah bila dengar ayat berbunyi “bodoh”, aku tak kata kat korang sorang, dan biasanya orang pandai bila dengar 4 rangkap terakhir yang aku quote kat atas akan tersenyum faham, kalau nak komplen, mungkin mereka yang pandai itu akan tambah lagi kepada perkara paling pandai atau perkara yang buat kita jadi paling-paling-paling bodoh, maka tolong jangan jadi bodoh, tolong.., tapi sebab kau tak faham dengan ayat yang ringkas maka aku terpaksa tulis makna ayat di atas. Cis!

Orang yang bodoh adalah mereka yang bercakap tentang orang lain.., bermaksud, mengumpat dan yang sewaktu dengannya.., tak payah nak melenting, itu maksud aku, jelas, sebelum itu bukankah aku dah cerita kisah orang muda yang sedang mengumpat, kenapa tak faham?

Manakala maksud, “Orang yang paling bodoh adalah mereka yang bercakap tentang diri sendiri”... , adalah orang yang memuji diri sendiri, mengumpat berdosa dan memuji diri masuk neraka, itu maksud aku, tapi jika kau tulis tentang diri sendiri namun terselit ilmu yang baik, maka kau jadi bijak, atau kau just cerita kisah kau dan peristiwa, maka kau jadi orang yang biasa sahaja.., dan andai kau cakap tentang orang lain, yang penuh dengan ilmu, kau akan jadi bijak jugak, tapi jika kau cerita hanya peristiwa orang lain, kau jadi biasa balik..
Maka janganlah perasan bodoh, kasihan, korang tu muda lagi..

Akhir kata, mereka yang tulis diari on line dan paksa orang baca, itu bodoh..,tapi mereka yang tulis tanpa mintak orang lain baca, menulis untuk diri sendiri, itu kira biasa sahaja.

Jangan jadi slow…

Ps: aku pun slow gak, (tapi korang lagi slow), aku malas nak tulis nota untuk orang slow lagi lepas ni, korang lah yang akan menentukannya..oh!

Dec 26, 2007

Salah Sangka, Salah Siapa?

(Mereka yang percaya dengan semua berita dari TV, akhbar dan email forward, tidak perlu baca Blog aku)

Untuk meneruskan perjalan kereta mayat ini, aku tulis Lima cerita dengan cara yang biasa aku tulis, terpulang sama ada korang nak sangka ini umpan yang boleh membunuh ikan atau tangan yang menyelamatkan orang lemas ke apa.., aku tak paksa korang untuk naik kereta mayat ini, Cuma aku harap, dengan terzahirnya tulisan aku di sini, akhirnya jika ada tulisan aku yang salah, dapatlah aku dan kita semua belajar apa yang betul dari korang yang ikhlas mengajar atau menegur.., InsyAllah..

Gua tak angkat pot...

:)

CERITA SATU

Aku jarang solat di Masjid, kecuali hari Jummat…, kejap, jangan terkejut dan tuduh aku munafik kerana tak pergi solat di masjid berjemaah 5 waktu sehari semalam, jangan sangka melulu, dan jangan salah sangka, kerana buruk akibatnya kepada mereka yang bersangka buruk dan ada azab buruk untuknya..,

Aku tahu di zaman Nabi 1400 tahun dulu, memang orang munafik tak pergi solat berjemaah 5 waktu, mereka pergi jarang-jarang, macam umat islam akhir zaman la ni..,

Baiklah, sebelum korang salah sangka dan sebelum aku perasan bagus, sebagai lelaki beriman akhir zaman, aku nak kata kenapa aku jarang solat di Masjid, dan jika ke Masjid hanya hari Jummat adalah kerana dekat rumah aku dah ada surau,

Jadi aku tak nak sewenang-wenang ‘langkah surau’ atau ‘langkah masjid’ kerana apa yang dah ada depan mata, itulah yang di dahulukan.., jadi aku hanya pergi SURAU dan mungkin hari Jumaat sahaja aku ke Masjid, bergantung kepada hal ehwal islam setempat…

Sebenarnya Surau juga adalah masjid walaupun orang Malaysia namakan surau tu sebagai surau, kerana tiada beza sebenarnya sebab surau juga adalah rumah Allah, dan rumah Allah sudah tentu di kenali sebagai Masjid.., Cuma yang jadi bezanya kat Malaysia ni, bila rumah Allah yang takde solat jumaat orang akan namakan sebagai surau.., dan rumah Allah yang ada solat jumaat orang akan namakan sebagai Masjid..,, pening tak? Aku tambah lagi, iaitu kalau tak silap aku, kat sesetengah bandar di Malaysia, ada yang tidak menamakan masjid yang tak de solat jumaat sebagai surau kerana Masjid yang ada solat jummaat akan di namakan Masjid jamek, dan masjid yang takde solat jumaat akan di namakan masjid sahaja. Begitulah lebih kurang perbezaan antara masjid dan surau..

Aku rasa kat Mekah dan Madinah tak de surau, semua mereka panggil masjid, mereka tak mendikrimasikan tempat yang tak de solat Jumaat kepada nama lain, masjid kecik ke, masjid besar ke semua mereka namakan sebagai masjid, malahan ada jugak masjid jin! Apa lagi nak di kata?..,

Berbalik kepada Malaysia tempat tumpah darah ibuku ketika melahirkan aku, bila ada nama surau untuk rumah Allah yang tak de solat jummat, maka timbul pulak masalah kepada penduduk Malaysia yang kebih arab daripada bangsa arab kerana dalam adab masjid, kena niat beriktikaf apabila masuk dalam masjid, tapi ada orang kat Malaysia yang tak nak berniat iktikaf apabila ke surau dengan alasan, surau bukan masjid., pulak?

Makan dan minum di masjid adalah haram kecuali dengan niat iktikaf, maka korangpun selamba makan, minum dan tidur di surau tanpa niat iktikaf, apa ke hal?

Ustaz mana ajar kau?

Hormatilah rumah Allah kerana dengan berniat iktikaf, kamu sudah ikut Sunnah nabi dan segala amal kamu sepanjang tempoh iktikaf di kira ibadat, duduk lepak pun dapat pahala bila berniat iktikaf, dan jika kamu makan dan minum hatta tidurpun, akan dapat pahala..

Hanya semudah itu..

Jadi tak payahlah nak bergaduh dan bertekak, Pergilah belajar ugama dan Berniatlah iktikaf walaupun di ‘surau’..

Jangam Mendkriminasikan Rumah Allah…

CERITA DUA

Aku suka solat kat tempat perempuan..., kejap, jangan terkejut dan tuduh aku gila seks hanya kerana baca rangkap pertama bahawa aku suka solat kat tempat perempuan, jangan sangka melulu, dan jangan salah sangka, kerana buruk akibatnya kepada mereka yang bersangka buruk dan ada azab buruk untuknya..,

Aku tahu di zaman Islam sedang tersebar ke seluruh dunia dahulu, orang perempuan jaga aurat dan adab sehingga masing masing solat awal waktu di dalam rumah masing masing, dan orang lelaki pula pakat pakat penuhkan masjid.., tapi sekarang dah tiba akhir zaman yang mana orang perempuan pakat pakat keluar rumah sehingga tak sempat nak masak dan akibannya kedai makan mulai bersepah, dan orang perempuan dah tak malu makan kat kedai, dan itu cerita lain..

Baiklah, sebelum korang salah sangka dan sebelum aku perasan bagus, sebagai lelaki beriman akhir zaman, aku nak kata kenapa aku suka solat kat tempat perempuan kerana apabila hari jummat, kain tabir akan di singkap, sebab waktu tu perempuan tak wajib datang, dan aku suka solat di ruang wanita kerana tempat tu biasanya lengang, tak sesak dan lebih kemas serta wangi.., jadi apa salahnya aku suka solat kat tempat perempuan? Tak salah bukan?

Untuk yang baru masuk islam semalam, orang perempuan tak pergi solat jummaat kerana tak wajib untuk mereka, hanya untuk lelaki, walaupun bagaimanapun, tak pula waktu tu orang perempuan jadi afdal pergi ke pusat membeli belah sampai lengah solat zohor, nak masuk neraka waktu tengah hari ke? Baik korang siapakan diri belajar dari suami masing masing tentang isi khutbah Jumaat hari itu, faham?

Tapi bila dengar khutbah kat tempat perempuan ada jugak buruknya, iyelah, bila dah duduk kat tempat yang lengang, tak sesak dan lebih kemas serta wangi.., atas karpet berbelang yang tebal dan duduk betul betul di bawah kipas, serta tangah hari yang panas dan waktu rehat kerja pulak, tak tertidur abang di buatnya, jadi maafkanlah abang wahai sayang, abang tak beberapa dengar khutbah tadi, terlelap, lagipun spekar pecah, bunyi tak jelas, bunyi kuat sangat (atau bunyi perlahan sangat)..

Tapi mangkuk mana ntah, ambik selipar abang, selipar murah macam tu pun tergamak di ambiknya , hampeh betul!!

Lepas tu ada pulak mangkuk yang parking kereta tengah jalan dan tak reti nak balik awal, dah ler datang lewat, parking pulak kat laluan utama, masa tulah nak solat rawatib lama-lama, tak ke hampeh?!!

Begitulah Marah aku kepada system yang buat bini aku tak berani nak tanya isi khutbah jummat lebih-lebih…

CERITA TIGA

Aku tak beberapa suka dengar Khutbah…, kejap, jangan terkejut dan tuduh aku munafik, jangan sangka melulu, dan jangan salah sangka, kerana buruk akibatnya kepada mereka yang bersangka buruk dan ada azab buruk untuknya..,

Korang tahu tak?, di zaman islam berkembang dulu-dulu, khutbah jummat hanya seringkas solat sunnat dua rakaat, kerana khtubah itu sendiri adalah ganti untuk dua rakaat solat zohor yang mana hari tu korang hanya solat dua rakaat sahaja, tidak empat seperti biasa kerana dan tolak dua ganti khutbah jumaat..

Tapi hari itulah korang nak brain wash cukup-cukup, selepas bagi amaran tak boleh bercakap ketika khutbah, korangpun lenjan dan pulun habis-habisan, mentang mentang kami tak boleh menyampuk dan terpaksa duduk diam, korang bantai khutbah berjam-jam!, ada masjid yang cecah 2.30 baru habis, dah melampau, aku lapar tak makan nasik lagi,

Baik, sebelum korang salah sangka, aku sebenarnya TAK kesah jika kamu nak baca khutbah lama lama, asal apa yang kamu cakap tu penting!!, tapi yang aku nak marah adalah, Aku dah lah seminggu sekali datang masjid, datangnya aku nak dengar cerita tentang takwa dan tentang akhirat, tapi korang dok bantai jugak cerita-cerita hal dunia, apa ke hal? woi! Dah seminggu aku cerita dunia kat tempat kerja aku.., kawan aku pulak setahun sekali baru datang masjid dengar khutbah raya, tapi korang ambik peluang ni untuk berkempen, masjid pembakang bila tak perlu teks dari kerajaan, apa lagi.., masa tulah nak berkempen dan nak dedahkan kesalahan system, nak yakin dengan senjata islam, Negara islam bla bla bla.., adoh!!

Aku pergi pulak masjid kerajaan, aku pergi nak dengar cerita akhirat, tapi masa tulah korang nak cerita tentang dunia, pentingnya pelancong datang ke Negara kita, pentingnya ekonomi, pentingnya beli barangan tempatan, pentingnya sukan, bla bla bla bla!!!

Tak ke hampeh?

Tahu tak korang apakah TIGA perkara yang malaikat duduk bincang siang malam atas langit sana?

Tahu tak korang apakah TIGA perkara yang malaikat duduk bantah membantah siang malam atas langit sana?

Tahu tak korang apakah TIGA perkara yang malaikat duduk tingkah meningkah siang malam atas langit sana?

Allah dah tanya soalan ni pada Nabi dulu dan Nabi tak tahu nak jawab apa pada mulanya, lalu Allah letakan ’tanganNYA’ ke atas dada Nabi dan seluruh alam pun terbentang di mata Nabi Muhamad SAW lalu Nabi pun menjawab ke tiga-tiga perkara yang malaikat duduk bincang, bantah, tingkah pada seluruh siang malam di atas langit sana?

Kenapa tak masukkan ke tiga-tiga perkara ini dalam khutbah masing masing?, bukankah ketiga tiga perkara ini begitu penting kerana tanpanya segala amalan lain tidak berguna?

Dan ketiga tiga perkara ini telah gagal di hayati oleh ummat islam yang buat kamu di jajah, di hina, ekonomi jatuh dan merempat di pandangan mata orang kapir.., tapi kamu masih merepek dalam khtubah masing masing kerana sedang silap dalam sangkaan, sedang hadirin pula tertidur dan angguk macam faham...

Apa lagi nak di kata?

CERITA EMPAT

Setiap Manusia akan bertindak mengikut sangkaan masing-masing, sekiranya apa yang di sangkanya itu adalah betul, maka betullah hidupnya dan apabila apa yang di sangkanya itu adalah tidak betul, maka gagallah keseluruhan hidupnya..

Oleh yang demikian, Allah telah hantar beribu ribu Nabi dari kalangan ummat manusia terpilih untuk membetulkan sangkaan ummat manusia..

Sebagai contoh: Di Zaman Jahilian dulu, orang arab sangka tuhan itu ada sebanyak 360 yang di zahirkan dalam bentuk berhala, dan pakat pakat sembah siang malam.., lalu datanglah Nabi Akhir Zaman yang membetulkan sangkaan manusia bahawa, TuHan hanya satu dengan lafaz: Tiada Tuhan Melainkan Allah, Tiada Yang Berkuasa Melainkan Allah, Tiada Yang dapat memberi Manfaat atau Mudarat Melainkan Allah, Kesenangan atau Kesusahan semuanya adalah dalam Kudrat, Kehendak, Perintah dan Izin Allah Yang Satu…

Untuk betulkan sangkaan kita, maka Nabi Muhammad S.A.W telah ajar kita semua agar betullkan lidah dengan memperbanyakkan ucapan Iman, dan memperbaharui Iman masing-masing agar kita selalu betul dalam bersangka terhadap Allah SubhaNahuwaTa’ala..

Namun, kerana gagal menjaga lidah masing-masing, ummat hari ini telah hidup dalam sangkaan yang berbeza.., ada yang sangka bila ada Negara Islam, senjata islam barulah ummat islam akan berjaya, lalu dengan sangkaan inilah mereka berdoa dan menyembah Allah.., dan bergerak mencari pengaruh sedang Sunnah yang asal telah di tinggalkan..

Ada pulak yang sangka bila ada Negara yang Maju, ekonomi yang kukuh, maka orang kapir akan respek dan kagum dengan orang islam, lalu dengan sangkaan inilah mereka berdoa dan menyembah Allah.., kerja siang malam untuk mengukuhkan ekonomi sedang Sunnah yang asal telah di tinggalkan..

Aku tak nak ulas lebih-lebih, kerana takut yang salah sangka akan bertambah besar pula salah sangkanya, dan takut yang dah betul sangkaan akan jadi salah sangka pula..oh!

Tulisan aku dalam blog ini pada sangkaan sesetengah orang adalah seperti tangan yang menghulur ke dalam air, dan merekapun ambil peluang untuk mencapai tangan ini lalu timbullah mereka..

Bagi orang yang lain pula, pada sangkaan mereka, tulisan aku ini adalah seperti umpan yang menghulur ke dalam air, yang mana jika mereka ‘ngap’, aku ‘ngep’! he he he, .. dan itu hanyalah sangkaan mereka semata mata…

Apa-apapun, seperti aku nyatakan dari dulu lagi, tulisan aku adalah nota ugama untuk aku sendiri, aku tak link dengan sape-sape dan aku tak peduli korang link ke tidak, aku menulis bukan nak suruh korang jadi seperti aku atau korang kena bersetuju dengan aku, HAKIKATNYA:, Aku menulis KERANA AKU TAK NAK JADI MACAM KORANG!

Makin banyak perbezaan pendapat aku dengan korang MAKIN TIDAK SAMALAH KITA…

Dan tidak samanya aku dengan korang adalah kejayaan besar untuk aku!

Aku berjaya tidak menjadi seperti orang yang aku tidak ingin jadi iaitu :-’Korang’!

Woha!

Sebab tu aku tak declare bahawa aku sedang buat Dakwah di sini, Kerana dakwah yang korang sangka adalah untuk ajak orang berbuat baik, sedangkan apa yang aku buat adalah bukan sebab nak suruh korang ikut aku, tapi buat ’dakwah’ sebab aku tak nak jadi macam korang! Kerana jika aku tak buat, maka nampak macam kita sama jer lebih kurang... Maka aku tetap buat supaya aku tak jadi SALAH macam korang, Dan dah tentu jika korang ikut, maka korang akan jadi macam orang ’Dakwah’ pulak, dan itu baik untuk korang dan ada jugak saham untuk aku, tapi yang paling penting, diri sendiri terbaiki apabila kita betulkan Lidah kita dengan sangkaan yang betul..! faham tak?!!

Akhir kata, Lantakkan samaada korang nak setuju atau tidak tapi yang penting korang FAHAM APA YANG AKU FAHAM, bila dah faham barulah layak korang ‘BETUL’kan aku..

CERITA LIMA

Pada suatu hari di Hari raya Aidil Adha, aku pergi ke masjid, di jalanan aku berjumpa sahabat lama, sebagai lelaki beriman akhir zaman, setelah bertegur sapa, kami berjalan dengan menundukkan kepala ke masjid, membawa sifat dalam solat ke luar solat..

Di pintu pagar masjid, aku berpisah dengan rakanku, dia ke kanan dan aku kiri kerana aku nak pergi ke ruang solat wanita yang lebih lengang, tak sesak dan kemas serta wangi..,

Seketika kemudian aku patah balik dan aku lihat kawan aku sedang tersengih lalu gelakkan aku!!

"Cis, kenapa kau tak halang aku ke sana”

Marah aku kepada sysytem...

"Engkau tu tawadhuk sangat, jalan tak tengok kiri kanan”

Kawan aku beralasan..

"Menjerit semua perempuan kat tempat wudhu tengok janggut aku, aku ingat hari ni hari jummat he he he”

Kataku, sambil gelak cover malu

"Kalau kau pakai baju 'PAS TAWAN TERENGGANU', tentu orang akan kata orang PAS gila seks, kalau kau pakai baju 'ISLAM HADHARI, TERENGGANU BISTARI', dah tentu pulak orang akan kata orang BN gila seks, tapi hari ni kau pakai jubah dan serban.., nampaknya 'ORANG TABLIGH' lah yang akan jadi sasaran fitnah.."

"Semoga Allah ampunkan dosa aku kerana buat mereka berdosa dalam SALAH SANGKA”..

Sekian...

Seperti biasa, khutbah Raya hari itu masih sempat bercerita tentang dunia..

Ps: Ok, pilihran raya dah dekat, masjid mana yang khutbahnya beratkan cerita tentang akhirat, aku undi kamu!

Dec 14, 2007

Nak Kekal Berkasih ?

(Bagaimana kamu tunjukkan bahawa kamu sayang isteri kamu?)

Untuk menjawab soalan di atas aku tulis sebuah Drama yang bertajuk:

“Empat puluh Empat Penumpang tidak termasuk yang berdiri..”, (enjoy)

Aku melepaskan lelah di hujung anak tangga, dari beranda rumah, kami seisi keluraga sedang lepak berehat minum petang sambil menghabiskan air dalam cawan masing-masing, errr.. juga sedang menghabiskan baki sisa sisa umur kami..,

Di mataku, terbayang tentang bagaimana segala kepenatan ini bermula…

Adik - perempuanku - kahwin!

Tiga ayat di atas cukup untuk menggambarkan betapa aku dalam kepenatan, lebih penat dari menyertai perhimpunan kuning (aku rasa..), mungkin korang rasa aku tidak ihklas atau mengada atau apa saja sangkaan korang, lantak korang ler, aku tidak peduli, kalau korang nak dengar, mari sini aku cerita…

Dalam keluarga yang seramai 16 adik beradik ini, perkahwinan adalah laksana acara tahunan, kejap kejap yang tu kahwin, kejap kejap yang ni kahwin, lepas tu anak saudara pulak kahwin, kemudian sepupu kahwin, yang letihnya, dari tahun ke tahun cara mengadakan majils dan hidangan menjadi bertambah besar dan kerja tugas yang semakin bertambah.., sementelah lagi bila adik sendiri yang kahwin…

Adikku ini adalah yang ke 14 dari semua adik beradik, terkenang pula lagi dua orang adik perempuan yang masih belajar, sorang di University Al azhar dan sorang lagi di Politech tanah air.., tahun depan kahwin ler tu…

Aku drive tiga jam baru sampai ke kampong, tanpa rehat dan tidur yang cukup, aku terus berkecimpung dalam sebuah majlis perkahwinan..

Cerita terus rancak dengan pengorbanan seekor lembu, kami sama-sama sembelih dan melapahnya, mencicang tulang, menyiat kulit dan memotong seluruh danging lembu kepada cebisan cebisan kecil..

Perut Lembu kami tanam dalam-dalam..

Aku yang benanak tiga dari Kuantan bersama dengan abangku yang beranak kembar dua dan tidak kembar juga dua dari Dungun, di tugaskan meminjam peralatan dapur dari dewan utama kampong, angkat periuk besar yang tak boleh di isi dalam bonnet kereta, angkat tuku besar yang tak boleh pikul dengan kudrat manusia, namun kami gagahi jua, dan berjaya akhirnya.., sementara abangku yang beranak lima dari Kuala Lumpur dan adik lelakiku yang beranak tiga dari besut sedang bini mengandung pula, di tugaskan sebagai pemasang khemah, meja dan susun kerusi..

Di dapur, kakakku yang beranak sembilan bertugas sebagai ketua masakan dari ulu Terengganu, dan di tolong oleh kakakku yang beranak tiga kesemua lelaki dari Kuala, dan juga jiran jiran yang masing masing sudah beranak pinak..

Ibuku yang beranak ramai pula menjadi penyampai atau penyeru jiran-jiran kampong berkerja..

Oleh kerana terlalu ramai adik beradik, ayahku yang beranak enam belas itu telah menyewa sebuah rumah untuk di diami oleh kakakku yang beranak 10 dari Rompin, dan abangku yang beranak sembilan dari temerloh..

Mereka juga akhirnya menjadi pembantu yang hebat..

Kakak sulongku seorang yang kaya dari Kuala Lumpur dan memakai baju seperti artis tanah air beserta tiga beranak cukup sekadar hanya menjadi pemerhati dan sekali sekala tumpang ketawa akan beberapa lawak dari dapur..

Ramai rupanya rakyat Malaysia yang masih berugama islam..

Sambil bekerja, kami adik beradik lelaki sempat berbincang isu isu ugama dan bagaimana nak selamatkan dunia…

Apa-apalah!

Malam itu kami tidur berterabur dan bersepah serta bergelimpangan, abangku yang beranak lima dari Kuala Lumpur dan adik lelakiku yang beranak tiga dari besut sedang bini mengandung pula ambil keputusan untuk tidur di beranda rumah, sementara abangku yang beranak kembar dua dan tidak kembar juga dua dari Dungun siap berkhemah di halaman rumah, mentang mentang bekas pengakap di raja, Aku yang beranak tiga pula sekadar tidur dalam bilik kecik a.k,a ruang solat di rumahku.., (bolehlah..)

Tidur lewat dan bagun awal, maka tibalah hari perkahwinan,

Aku yang beranak tiga, dan abangku yang beranak kembar dua dan tidak kembar juga dua menjadi saksi akad nikah majlis perkahwinan, adikku yang ada satu anak sedang perut masih mengandung dan nak beranak bila bila masa pula menjadi pengapit..

Bila tiba jamuan makan, aku yang beranak tiga bertugas sebagai penjaga lauk dari berkurangan sementara abangku yang beranak kembar dua dan tidak kembar juga dua bertugas sebagai penjaga nasi,

abangku yang beranak lima menjaga air dan adik lelakiku yang beranak tiga sementara bini sedang mengandung pula menjaga lain-lain hal.. (aku dah malas nak eksplain)

Yang lain sibuk membasuh cawan dan gelas, manusia datang macam ombak tsumani, dan adikku si Raja sehari bersama suaminya tersenyum malu-malu kucing sedang menjamah hidangan lauk pengantin yang aku tak boleh nak makan, hampeh..

Walau bagaimanapun, dalam kemeriahan suasana, Bukan semua ahli keluargaku yang balik rupanya, abangku yang beranak empat di KL, dengar cerita keretanya baru kena tarik dan hidup sedikit miskin tak boleh balik, kakakku yang beranak tiga kesemunya perempuan dan tinggal di kajang, dengar cerita baru pindah rumah baru (duit tak cukup) juga tak dapat balik.., dan sudah tentu adikku yang sedang belajar di Mesir juga tak balik..

Panjang cerita, aku pendekkan dan kita kembali ke babak awal entry ini..

Aku yang beranak tiga melepaskan lelah di hujung anak tangga, dari beranda rumah, kami seisi keluraga sedang lepak berehat minum petang sambil menghabiskan air dalam cawan masing-masing, errr… juga sedang menghabiskan sisa sisa baki umur kami..,

Alhamdulillah dalam keluarga yang jika naik bas 44 orang tidak termasuk yang berdiri juga penuh, dengan masalah lupa nama cucu dari pihak ayahku dan lupa nama anak saudara dari pihak aku sendiri.., dan bila ada anak saudara yang duduk tepi aku orang akan anggao kakak aku, atau awek aku.. namun.. sehingga ke saat ini, belum ada yang bercerai.., (bermadu lain cerita) alhamdulillah…!!

Cuma cerita tentang yang NAK bercerai dan NAK bermadu sering timbul dan hangat di bualkan dalam keluarga kami..

Bak kata ‘keretamayat’:

Bercerai kita roboh..
Bermadu kita teguh…


Dan petang itu cerita itulah yang kami duduk borak, bahas dan bincangkan…

Nak kata mengumpat tak juga, tapi lebih kepada bagaimana nak selesaikan masalah keluarga.., boleh gitu?

Di hujung perdebatan dan perbahasan, abangku yang beranak kembar dua dan tidak kembar juga dua mula membuat kesimpulan..

“Hanya satu patah perkataan sahaja untuk selasaikan semua masalah ini..”

Semua terdiam menunggu jawapan..

“Sabar”…

(semua hadirin angguk setuju kecuali aku)

Aku yang tak sabar menyampuk..

“mana ada bahagia bagi pasangan yang asyik “SABOOR JE LAH..”.

(semua hadirin ketawa)

“Kita kahwin semuanya dapat dua perkara, betul tak?”

Tanya aku lagi, dan semua hadirin senyap tunggu jawapan.

“Kita kahwin akan dapat dua perkara iaitu dapat anak dan dapat saborrr je lahhh”

(semua hadirin ketawa semula)

Lalu kakakku yang beranak sembilan pula bersuara.., (dia ni kira otai)

“Tidakkah kamu semua berasa penat? (dengan majlis perkahwinan ini) maka begitulah susahnya kami semua dahulu (mengadakan majlis perkahwinan untuk kamu semua), jadi minta tolong, jagalah dengan sungguh-sungguh (akan) rumah tangga masing masing, jangan terdengar dari telinga kakak, adik-adik yang bercerai.."

(kami semua diam setuju)

Ayahku yang beranak 16 perlahan-lahan hisap rokok, dan menghebuskan asap ke udara..

Aku tammatkan cerita tentang kisah suka duka rakyat Malaysia yang berugama islam pada babak beranda rumah, sekarang kita pergi pada babak yang lain pula..

Dalam perjalan pulang, dalam kereta, aku dan isteriku berbincang tentang isu isu keluarga aku tadi..

Secara kesimpulannya;-

Suami isteri ada masa akan bergaduh juga, lidah pun akan tergigit bak kata orang tua, tapi yang jadi masalah bila bergaduh, masing masing, pakat-pakat menyakiti hati pasangan antara satu sama lain, di sinilah segala masalah muncul..

Pada permulaan pergaduhan, mula mengeluarkan kata-kata kesat, mencarut, caci dan makian, yang tak sepatutnya di keluarkan oleh orang yang bermoral, semuanya dengan niat menyakiti hati pasangan, lebih dari itu mula bercerita dan mengumpat keburukkan pasangan masing-masing, hati mana yang tak sakit?

Dan lebih teruk, bila ada yang sanggup keluar dengan wanita lain, hanya nak buat isteri sakit hati, ada yang layan lelaki bujang hanya nak buat suami sakit hati, dan bila aku baca akhbar, ada orang bukan islam apabila bergaduh, sanggup bunuh anak hanya semata-mata nak bagi pasangan sakit hati..

Sungguh simpati…

Bagi aku, jika korang nak bergaduh, boleh.., tapi jangan sekali kali dalam bergaduh, masing masing cuba buat pasangan sakit hati, kerana, melalui jalan ini (bergaduh tanpa saling menyakitkan hati), pintu berdamai akan sentiasa terbuka…

Tapi bila tiba bab saling melukakan hati pasangan, boleh bergegar tiang arasyh di buatnya!!…

Dan begitu jugak nasihat aku kepada yang bergaduh kerana politik, jangan sampai tahap saling sakit menyakiti, walaupun hanya sekeping hati.., ingat pesan Nabi, barangsiapa yang menyakiti hati seorang islam, maka dia telah menyaktiku, Dan barangsiapa yang menyakitiku, menyakiti Allah.

Nak berbeza pendapat, apa salahnya?, berbeza pendapat itu Rahmat bila kena dengan cara, Imam 4 mazhab juga berbeza pendapat tapi mereka boleh hidup aman damai, hari ini kerana berbeza pendapat dalam politik, dalam ugama yang di politikkan, hidup menjadi cukup carca-merba!!

Hampeh (aku meludah)

Satu lagi bila takde peluang nak sakitkan hati, korang pakat-pakat berdendam pula..

Bagi aku, orang yang berdendam, adalah tidak patut di jadikan isteri, dijadikan kawan dan di jadikan musuh dan tidak layak jadi Wakil Rakyat!!…, maka aku memaafkan segala laku kamu, dan semoga Allah mengampunkan segala salah laku kita bersama…

Maka, wahai orang politik sekalian, jaga lidah kamu, dan jika kamu ada sifat berdendam, KAMU TAK LAYAK JADI PEMIMPIN…

Hampeh..!!(sekali lagi aku meludah, dah lama membebel, banyak pula air liur yang bertakung di hujung bibir)

Aku dah tulis panjang bab bagaimana nak bergaduh dulu..

Akhir sekali, (Ingat, babak ini masih lagi dalam kereta), bini aku tanya satu solan yang menyimpulkan segala kesudahan, iaitu bagaimana nak selesaikan masalah suami isteri yang mungkin nanti akan bergaduh....

Aku pun berpantun..:

Sayang emak hamba luruskan,
Sayang selasih hamba lurutkan,
Sayang anak tangan-tangankan,
Sayang isteri tinggal-tinggalkan..

Aku tahu bunyinya agak hampeh, tapi keberkesanannya adalah begitu baik sekali. (baca: Sayang isteri tinggal-tinggalkan..)

Dah berpantun, aku bermonolog pula..

Sayang isteri tinggal-tinggalkan..

Dalam berjauhan, terdapat banyak ruang untuk berfikir..
Dalam berjauhan, baru mengenal erti rindu..

Dalam kerinduan, Banyak kemaafan tercipta…
Dalam kerinduan, Banyak niat untuk membahagiakan pasangan tercipta..

Dah habis bermonolog, aku menyanyi pula..

Sedangkan lidah lagi tergigit
Apa pula suami isteri

Buang yang keruh ambil yang jernih
Baru teguh peribadi

Apa guna kita bertengkar
Suami isteri harus bersabar

Kasih sayang rukun dan damai
Hidup seperti dalam mahligai
Maaf hamba wahai dinda

Suami isteri mesti berpakat
Rumah tangga mendapat berkat

Apa guna selisih faham
Kalau kini aman tenteram
Pohon ampun wahai kanda

( P Ramlee)

Tapi isteri ku sudah Turn ON Radio kereta dan kuatkan volume, ada pulak lagu My Chemical Romance...(faham-faham sahajalah, suara aku bukannya sedap)

Akhir sekali, tentu korang akan tanya aku:
“Sayang isteri tinggal-tinggalkan?
“Nak tinggal pergi mana?..”

“Cari harta? Berdakwah? Berjihad? Pergi berhimpun? Pergi belajar ugama?

Aku kata:
“Faham-faham sahajalah, korang kan pandai dan bijak…”

Lalu kereta itu terus memecut laju sambil ditutup dengan lagu “The Black Parade”..

Ps: Sayangilah pasangan anda sebelum mereka menjadi mayat yang sejuk di pembaringan, muka pucat membiru dan perut mulai kembong…, hanya mayat yang bisa memisahkan kamu.. tapi.. janganlah anak dan isteri kamu lebih kamu sukai daripada Allah dan Rasul dan berjihad di jalanNya, kerana kelak, kita akan di azab kerana mengabaikan ini (baca: sayang isteri tinggal-tinggalkan)…

Dec 13, 2007

Jamban atau Tandas?

(Soalan-soalan yang tercicir...yang aku malas nak jawab, tapi hari ini aku berlagak rajin..)

Assalamualikum Encik Hamka....

Saya salah sorang peminat blog keretamayat

Pertamanya, terima kasih kerana membaca emel saya ini. jika ada kelapangan dari En.hamka, saya harap En.hamka dapat menolong memberikan jawapan tentang hal ini kepada saya yang jahil ini...
bla bla bla(delete)

(aku delete apa yang tak penting dan pergi kepada soalan terus)

Saudara Hamka.

  1. Boleh tak ambik wudhu dalam tandas?

  2. Boleh tak saya print artikel saudara dan membaca dalam tandas?(kata kunci: membaca dalam tandas)

  3. Boleh tak jika saya berasa takut dan sedang buang hajat, lalu berdoa minta keselamatan.?(kata kunci: berdoa dalam tandas)

  4. Boleh tak bawa handphone yang ada mp3 dan ringtone Azan atau al quran dalam tandas.

Jawapan (yang tak macam jawapan):-

Waalikumusallam,

Jawapan satu:-
Aku pernah ada kursus kat hotel dan bila nak masuk waktu solat, beberapa orang antara kami ambik keputusan untuk solat ‘area-area’ situ, (surau takde), maka aku dan kawan kawan aku ambik wudhu dalam tandas. Errr, salah ke ambik wudhu dalam tandas?

Jawapan dua:-
Aku ada dengar larangan dari BuZnama bahawa tak elok membaca dalam tandas, mungkin apabila asyik membaca nanti ,jadi lalai dan menyusahlan orang lain yang nak guna tandas pula, tak ke zalim? apa lagi bahan bacaan yang berunsur ugama dan ada nama Allah.. (aku harap ketika ini, entry ini bukan di baca dalam tandas setelah di print).

Walau bagaimanapun, aku ada gak baca SMS dan balas SMS ketika sedang berak, ..Nak tahu apa yang aku reply melalui SMS ketika berak?

SMS: AKU SDG BERAK-TAHIK BANYAK!

Jawapan tiga:-
Ini kes takut hantu ke? Ha ha ha! ..Nasib baik kau tak tanya boleh tak mintak izin datuk nenek jika nak berak, (tapi jika korang sedang bercuti di rumah atuk dan nenek memang nak kena mintak izin mereka terlebih dahulu.., harap maklum)

Walau bagaimanapun, pagi tadi, selepas ‘aku berak-tahi banyak’, bila tiba time nak basuh, air pulak takde, lalu aku berdoa dalam hati kepada Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang agar di kurniakan air kepadaku, aku nak solat hari ini, dan banyak aktiviti bersih yang perlu aku lakukan, selapas 5 minit berdoa, air keluar mencurah-curah, keramat? Mungkin tangki baru penuh atau ada mamat yang baru bukak punca paip utama, apa-apapun, terima kasih kepada Allah yang memberi air kepada kehidupan..

Kata kunci: dalam hati

Jawapan 4:-
Aku dah pernah jawab dulu, malas nak ulang dan malas nak bagi link, jika rajin boleh carik kat ruangan komen kereta mayat yang lepas-lepas, (dalam hati: pergilah rujuk ustaz ulamak bila nak tanya bab hokum dan fatwa cik adik oiii..)

Sekian:-Klik sini untuk baca serba sedikit tentang adab dalam tandas.

P/s: kenapa orang Bandar tak gunakan perkataan 'Jamban'? tak best ke jika tulis JAMBAN AWAM? kenapa ha kenapa?

Dec 6, 2007

Apa kebaikkan poligami?

(Cerita wanita mainstream yang ada konflict dalam diri dan penulis tidak tahu akan statusnya sama ada sudah berkahwin atau masih bujang yang mana beliau sudah email sejak lama tapi aku baru nak jawab setelah menganggap beliau yang berkejaya dan belajar ilmu dunia tinggi-tinggi sebagai anak dara dan aku namakan beliau cik adik)

Soalan dari cik adik melalui email

Saudara Hamka,

Terima kasihlah atas cerita-cerita agama yang telah saudara masukkan kedalam blog saudara. Banyak yang saya belajar ( tapi tak taulah samada dapat saya amalkan dan sampaikan. Doakanlah saya. )

Sebagai seorang wanita, saya ingin minta Saudara Hamka cerita sikit tentang bagaimana nak bawak kedua-dua agama dan dunia dalam kehidupan kita yang serba moden dan canggih nie. Ada banyak aspek yang berkaitan dengan hidup kita yang makin complex ini. Kita semakin jauh dari hidup serba sederhana dan mudah Rasulullah saw dan isteri-isteri serta anak-anaknya.

Masalahnya, kat Malaysia sekarang ni, hampir semua wanita berkerjaya. Kita hantar anak-anak perempuan kita untuk belajar ilmu dunia tinggi-tinggi. Bila bebudak pompuan tu dan berjaya mendapatkan segulung ijazah, maka ibu-bapa pun menaruh harapan menggunung bahawa anak-anak gadis mereka itu dapat mengubah nasib dan rezeki keluarga.

Kat Malaysia nie, ekonomi perempuan = ekonomi lelaki. Malahan sekarang nie, telah menjadi lumrah di mana wanita lebih berjaya dalam persekolahan dan kerjaya.

Yang susahnya, bila kami pergi program-program KEUGAMAAN, sentiasa kami diberi fadhilat kearah 100% penghidupan amalan rumah...ibu-ibu yang menjaga anak-anak dirumah maka akan bersama-sama Rasullullah di syurga, wanita yang solat di satu penjuru rumah seolah-olah seperti solat di belakang Rasulullah saw, tutup aurat dengan sempurna, jangan pandang lelaki yang bukan mahram dan sebagainya....Untuk kami yang faham dan ada azam untuk bergerak kearah cara hidup Rasullullah saw, ia menimbulkan konflict didalam hati dan keluarga.

Sebagai wanita mainstream, kita dibesarkan dengan pergaulan (takdelah terlampau bebas) antara lelaki-perempuan di sekolah, di pejabat, di majlis-majlis pengajian (ustaz-ustaz), dan lain-lain. Saya harap perkonsian cerita/ilmu tentang sejarah Rasullullah saw ; ada tak kisah sahabiah-sahabiah yang berkerjaya?. Ada tak kisah pergaulan wanita-wanita dan kaum lelaki?. Bagaimana sahabiah dulu ikut bersama-sama orang lelaki pergi perang/jihad?. Bagaimana Aishah ra menjadi rujukan pada sahabat untuk ilmu-ilmu hadis?...dan lain-lain

Insya ALlah, jika ada kesempatan, boleh Saudara sampaikan serba sedikit apa yang saudara faham/belajar.

Jawapan dari aku melalui Blog keretamayat...

Pertama sekali, minta maaf kerana ambik masa berbulan bulan lamanya baru aku boleh balas email cik adik, selain factor geogarfi dan biologi, aku telah tekadkan azam dan gagahkah jua diri ini untuk cuba menjawab soalan soalan yang tecicir dalam dashboard keretamayat sambil meniti ranjau hidupku sebelum naik the real keretamayat, ..chewah!, harap cik adik belum jadi mayat dan sempat baca jawapan dari aku yang hina ini..

Cik adik, sebagai manusia mainstream... kita kena mengaku bahawa kita adalah makhluk yang lemah, sangat mudah jadi mayat melalui bebarapa aktiviti dan kita juga sangat sering mudah dan memang terdedah kepada godaan iblis..,

Sungguh ihklas soalan cik adik, dan sebagai manusia yang lemah, kita jugak ada masalah otak yang serius, iaitu tak paham kehendak Allah dan tak paham hikmah di sebalik Sunnah Rasullullah..

Sebagai contoh, walaupun Al quran dan complete lengkap, tapi kerana kejahilan kita, sudah tentu kita semua tak mampu nak taat perintah Allah dengan betul dan kerana itu sebagai mengimbangi tahap kemampuan akal manusia, Allah turunkan hadith-hadith pula melalui lidah Rasullullah SAW agar manusia dapat melalui gaya hidup yang sihat dan betul...

Dan dari sisa hidup aku yang hina dina ini, dalam kesempitan belajar ugama, aku juga tak jumpa sangat tentang hadith akan ganjaran wanita yang berkerjaya, atau kelebihan wanita bergaul (walaupun takdelah terlampau bebas), yang aku jumpa tentang azab dan ancaman, banyak pula, apa lagi nak di kata?

Maka dah tentu wanita wanita yang ikhlas macam cik adik akan rasa sedikit ralat dan conflict kerana bila rujuk hadith, asyik bercerita tentang 100% penghidupan amalan rumah, seperti ibu-ibu yang menjaga anak-anak dirumah maka akan bersama-sama Rasullullah di syurga, wanita yang solat di satu penjuru rumah seolah-olah seperti solat di belakang Rasulullah saw, wanita yang basuh baju dan jemur baju, maka matahari akan berdoa keampunan untuknya, wanita yang terbaik adalah yang tutup aurat dengan sempurna, 3 hari wanita tak keluar rumah doa makbul, wanita yang duduk rumah selamat dari fitnah dajjal, wanita yang baik adalah yang tidak di pandang lelaki yang bukan mahram dan sebagainya.... (rujuk ustazah yang ikhlas)

Maka sekali lagi aku nak ingatkan cik adik bahawa kita adalah makhluk yang lemah, sangat mudah jadi mayat melalui bebarapa aktiviti dan kita juga sangat sering mudah di’bilis’ iblis..,

Oleh yang demikian, terdapat dua conflict yang sering melanda manusia..

i) Gagal bersangka baik dengan Takdir Allah..
ii) Gagal bersangka baik dengan Perintah Allah..


Akibat Gagal bersangka baik dengan Takdir Allah, akan wujud seorang manusia yang berlagak berdiri di atas kaki sendiri, sering memuji kejayaan diri, berjalan dengan sombong dan angkuh, dan terus hidup dalam keadaan menolak takdir yang akhirnya membuka jalan ke neraka...

Akibat Gagal bersangka baik dengan Perintah Allah pula, akan wujud seorang manusia yang was-was atau syak dengan kebenaran lalu menunaikan ibadat dalam keadaan conflict seterusnya sebagai azab dia akan tercegah daripada Sunnah, dan setelah mereka meremehkan sunnah, sebagai azab, mereka akan tercegah dari fardu, dan akhirnya tercegahlah mereka daripada Mengenal Allah yang akhirnya membuka jalan ke neraka...

Naduzubillah...

Aku tak perlu tunjukkan contoh orang yang Gagal bersangka baik dengan Takdir Allah lalu mengakhiri hidup dengan menjadi mayat bunuh diri..

Aku nak bagi contoh betapa ramainya umat islam hari ini yang telah gagal berbaik sangka dengan perintah Allah...

Sebagai contoh, seandainya adalah sorang professor atau kita semua yang hidup zaman Nabi dan buat research untuk layakkan korang dapat PhD..

Dan kita ambil satu daripada Perintah Allah sebagai kajian kita, dah tentu pada permulaan islam, perintah Allah yang pertama adalah buat Dakwah dari hati ke hati, face to face, door to door..

(Maaf, kerana bunyinya agak ‘tabligh’, tapi aku tulis tentang sunnah, dan korang tolong jangan jadi SLOW,)

Maka bila kita lihat Nabi kena pukul, kena ludah, kena baling najis, dan sebagainya, maka kita mula sangka buruk dengan perintah Allah, kerana kita nampak Nabi macam ‘gagal’..,
Naduzubillah...

Beberapa tahun kemudian kita dapat tengok pula orang yang ikut Nabi kena siksa, kena azab, Bilal di cemati, Summayah di bunuh dan berpuluh lagi nyawa ummat islam terkorban, namun ada Nabi ubah startegi? Ada Nabi di landa conflict macam korang? Cuba laksanakan Dakwah dengan cara kepala otak pula? Tidak sekali-kali, Nabi faham perintah Allah...

Yang jadi masalahnya apa yang manusia semua duk pikir waktu tu?
Orang mekah fikir Nabi dah gagal buat dakwah, kena pulau dilembah Abu Muatalib selama tiga tahun, kena boikot sehingga orang islam ada yang mati kelaparan, ada pulak yang lari ke Habsyah, lepas tu Nabi pergi berdakwah di Taif, kena rejam dengan batu sampai cedera sini sana..

Naduzubillah, jika kita ada zaman tu, kita jadi orang munafik kot kerana sangka buruk dengan perintah Allah dan takdir Allah, timbul konflict dan ralat melihat apa sudah jadi pada ugama islam? sudahlah dakwah tak berkesan, Nabi kena rejam dengan batu pula..oh!

Walaubagaimanapun, Nabi menangis dan berdoa dengan penuh sangka baik pada Allah dalam takdir Allah dan sangka baik dengan semua perintah Allah..

Doa Nabi selepas di rejam batu kat Taif.. (lebih kurang maksud):-

“Ya Allah, kepadaMu aku mengadu kelemahanku, kekurangan daya upayaku dan kehinaanku pada pandangan manusia..”

“Ya Allah, Tuhan orang yang di tindas, kepada siapa Engkau menyerahkan diriku ini? Kepada orang asing yang akan menyerang aku? Atau kepada musuh yang menguasai aku?”

“Sekiranya Engkau tidak Murka kepadaku, maka aku tidak peduli, namun Afiatmu sudah cukup buatku...”

“Samaada Engkau turunkan KemarahanMu kepadaku atau Engkau Murka kepadaku, kepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau redha.”

“Tiada sebarang daya untuk melakukan kebaikkan dan tiada upaya untuk meninggalkan kejahatan kecuali dengan (kehendak) MU..”

Paham tak?

Jadi begitulah kita manusia, selalu sangka buruk dengan Takdir Allah dan juga perintah Allah, yang mana akhirnya membuka jalan ke Neraka..oh!

Cuba lihat lagi di akhir dakwah Nabi di mekkah, setelah 13 tahun buat dakwah hati ke hati, face to face, and door to door.., semua orang Mekkah pakat pakat nak bunuh Nabi pula.., yang mana akhirnya Nabi ‘lari’ ke Madinah..., (hijrah sebenarnya)

Maka korang dan Professor tadi tutup research dengan membuat kesimpulan bahawa Nabi Muhammad SAW telah gagal dalam menjalankan kerja dakwah baginda setelah di rujuk kepada kesan ke atas penduduk Mekah yang menjadi medan dakwah Nabi selama ini.. (Nauzubillah)

Yelah, orang yang ikut Nabi ramainya golongan hamba, ramai pulak kena bunuh, dan Nabi sendiripun nak kena bunuh.. bla bla, itu ini begitu begini..

Selamat terima ’PhD’ (pala hotak dungu!)

Hampeh!!!

Padahal cerita baru bermula..., itulah perasan pandai.., mari sini aku cerita!

Cerita yang baru bermula adalah, Allah menjanjikan tiga perkara kepada mereka yang buat dakwah cara nabi..

1) Iman akan meningkat.
2) Hidayat akan tersebar
3) Terlepas dari tuntutan Ummat di akhirat..


Kita bincang lain kali tentang ‘Iman meningkat’ dan ‘Terlepas dari tuntutan Ummat’.., kita pergi pada bab ‘Hidayat akan tersebar’...

Sebagai contoh, apabila nabi Musa a.s, berdakwah pada firaun dan Firaun enggan, lalu menghatar 1000 ahli sihir menentang Nabi Musa a.s, nampak ‘macam’ gagal, tapi dengan kehendak Allah, semua ahli sihir dapat hidayat dan mati dalam iman..

Apa yang kita tak faham, bagaimana sungguh-sunggunnya akan Dakwah nabi Musa kepada firaun sehingga datang 7 bala, firuan tetap dengan pendiriannya, tapi dengan sekelip mata Ahli sihir Firuan pula mendapat hidayat Allah..

Ini yang kita tak paham...

Dan inilah satu daripada kebaikkan perintah Allah, yang kita kena selalu sangka baik!!

Iaitu kita buat dakwah kat orang lain, tapi hidayat tersebar kepada orang lain, kenapa?

Kerana bila kita buat dakwah macam Nabi maka akan wujud medan hidayat, macam magnet, yang mana siapa yang nak pada hidayat, maka dia akan tertarik kepada hidayat., Ini yang kita kena faham..

Begitu lah dengan penderitaan 13 tahun Nabi di Mekkah, yang orang kafir anggap nabi sudah gagal, tapi setibanya Nabi di Madinah, telah wujud satu kaum besar yang sedang mendapat hidayat berterusan dari Allah, sedia bantu Nabi dan rela berkorban nyawa untuk tegakkan ugama, walhal, nabi tidak pernah berdakwah di sana..

Ini yang kita tak paham...

Dan inilah satu daripada kebaikkan perintah Allah, yang kita kena selalu sangka baik!!

Hari ini ummat islam inginkan Negara islam seperti Madinah, berjuang dengan bermacam-macam strategi, tapi hajat tak tercapa jua, kenapa? Kerana apabila tuan inginkan ’Madinah’, di mana 'Mekkah’ tuan-tuan?

Kenapa abaikan Mekkah untuk dapat Madinah? Bukankah akhirnya Madinah kembali keMekkah dalam peristiwa fatal mekkah,?

Dan ‘mekkah’ itu ada depan mata tuan-tuan, iaitu dalam dakwah hati ke hati, face to face, and door to door.., hidayat akan tersebar ke seluruh alam..

Itu yang kita tak faham…

Apa lagi nak di kata?

Aku nak bagi contoh betapa ramainya umat islam hari ini yang telah gagal berbaik sangka dengan perintah Allah...

Ada tiga Perintah Allah yang banyak menimbulkan conflict dalam diri Ummat islam..

1) Dakwah cara Nabi (hati ke hati, face to face, door to door..)
2) Solat berjemaah (bagi lelaki) dan solat awal waktu(bagi perempuan)
3) Aurat lelaki dan wanita (pergaulan)

Jika di rujuk pada hadith tentang ketiga-tiga perkara di atas, banyak hadith yang menceritakan kelebihan dan ganjaran kepada mereka yang berjaya buat dakwah cara Nabi, solat berjemaah dan jaga pergaulan, kemudian betapa kerasnya ancaman apabila mengabaikan perkara tersebut, maka ini akan menimbulkan conflict dalam diri kerana melalui akal dan pandangan kita, dalam suasana dunia hari ini, seolah olah ketiga tiga perkara itu sudah tidak begitu releven, (naduzubillah), Dakwah cara Nabi di lihat tidak berkesan, solat berjemaah akan menggangu tugas harian kita, dan Aurat dalam pergaulan akan membataskan idea kreativiti kita…,

Lalu kita cuba cari lagi, belek kitab, tadah telinga, pergi kuliah, tanya ustaz, rujuk ulamak yang hak dan sebagailnya, tapi hasilnya adalah, kita tiada pilihan lain, yang jelas menjadi nyata, yang batil juga terang jalannya, dan kesimpulannya, untuk berjaya kita kena Taat Perintah Allah, Ikut cara Nabi Muhammad SAW…

Sebelum syitan dan Nafsu mengusai jalan dalam tindakan, pulanglah kita dengan menyerah diri kepada Allah dengan bersangka baik terhadap dua perkara ini, iaitu:

1)TAKDIR ALLAH
2)PERINTAH ALLAH..


Kerana akal dan fikiran kita adalah di cipta oleh Maha Pencipta, maka siapalah kita untuk Melangkau Yang Maha Pencipta..oh!

Pulanglah dan bertaubatlah…

Maka cik adik, berbalik kepada soalan cik adik, sebagai perempuan kena utamakan tiga perkara:-

  1. Jaga Solat.
  2. Jaga Aurat
  3. Jaga Akhlak.

Iaitu solat awal waktu, tidak menampakkan aurat, dan tidak bergaul dengan bukan mahram..
Dan untuk jaga ke tiga tiga perkara ini, mana lebih mudah?, di rumah atau di tempat kerja?

Dan betapa banyak hadith yang menerangkan fadhilat wanita yang berkhidmat di rumah..
Dan betapa banyak hadith yang mencela wanita yang pergi ke luar rumah..

Aku tak nasihat cik adik berhenti kerja dan mogok dalam rumah, jika cik adik boleh jaga tiga perkara di atas, go on, pergi kerja, kerana ada tempat kerja yang memerlukan wanita bekerja, dan ada wanita yang tiada wali menjaganya yang mana beliau terpaksa kerja, go on, tapi jangan lupa untuk jaga tiga perkara di atas, dan sudah tentu wanita yang duduk rumah adalah lebih mulia dari wanita yang keluar rumah..

Itu adalah perintah Allah, dah banyak ustaz yang terangkan benda ni, dan cubalah berbaik sangka dengan takdir dan perintah Allah, maka mata hati akan nampak hikmah di sebalik kehendak Allah..

Bukankah Allah yang mangatur bumi tidak berlaga dengan plenet lain?, yang mencipta orbit bagi bumi untuk bergerak, yang mencipta gravity untuk kita jatuh bangun, yang mencipta suhu hidup kita sebanyak 37 darjah celcius, yang menormalkan kita di tekanan atmosphera yang berjumlah 14. 7 psi bersamaan 1.033 kg/cm2?

Dan apa jadi jika tekanan bumi berubah? Apa jadi jika suhu badan kita meningkat kepada 40 darjah celcius?, apa jadi jika bumi jika tergelincir sedikir dari orbit dan mendekati matahari sebanyak 10 cm? Apa jadi jika lapisan ozon bocor? Maka sudah tentu dengan izin Allah dunia ini akan hancur dan musnah..

Akrian, apabila Alah yang Maha bijaksana menciptakan seluruh alam dan mengawalnya dengan Maha bijaksana pula, adakah boleh kita anggap perintah Allah yang Maha bijaksana ada yang tak kena dan conflict?

Siapa cipta otak dan akal kita?

Maka di sinilah masalah yang timbul, ramai orang yang jadi kafir apabila gagal menerima Takdir dan ramai orang islam menjadi Munafik apabila gagal menerima perintah Allah..

Gagal mencari kebaikkan dalam dua perkara itu akan membawa kita kepada semua conflict dalam dunia dan akhirat..

Berbalik kepada soalan cik adik yang seterusnya,

Ada tak kisah sahabiah-sahabiah yang berkerjaya?.
Fatimah r.a pernah tolong Ali r.a dengan pergi bekerja, tapi cukup sekadar keperluan, apatah lagi saidina Ali sibuk berdakwah sampai tak balik rumah, tak haram wanita bekerja yang penting dapat jaga tiga perkara, solat, aurat dan akhlak...

Ada tak kisah pergaulan wanita-wanita dan kaum lelaki?.
Aku yang jahil ini tak dengar lagi akan cerita pergaulan bebas zaman nabi, yang ada ketika itu adalah hamba perempuan, dan Nabi serta sahabat mengamalkan poligami, masalah ekonomi perempuan selesai bila menjadi madu orang lain, zaman ini ramai wanita tak bersedia.., rela bersusah payah bekerja daripada di tanggung makan minum oleh suami orang.., ni masalah tak nampak kebaikkan dengan perintah Allah...

Bagaimana sahabiah dulu ikut bersama-sama orang lelaki pergi perang/jihad?.
Mereka pergi ikut keperluan, zaman permulaan islam, orang islam tak ramai, mereka pergi memberi rawatan dan ada yang angkat pedang, itu dah masuk darurat di zaman perperangan.., tak boleh nak samakan negara yang aman sekarang dengan keadaan darurat waktu tu, ..,

Seperti aku dah cakap tadi, jika cik adik boleh jaga tiga perkara di atas, go on, pergilah kerja, kerana ada tempat kerja yang memerlukan wanita bekerja, dan ada wanita yang tiada wali menjaganya yang mana beliau terpaksa kerja, go on, tapi jangan lupa jaga tiga perkara di atas, dan sudah tentu wanita yang duduk rumah adalah lebih mulia dari wanita yang keluar rumah.., kena ingat tu..! dan seandainya kita gagal jaga solat, aurat dan akhlak di luar rumah, untuk apa kita dedahkan diri kita di ‘bilis’ iblis?

Bagaimana Aishah ra menjadi rujukan pada sahabat untuk ilmu-ilmu hadis?...
Aisyah adalah Ibu orang islam, Ummul Mu'minin, haram berkahwin dengannya dan di anggap ibu kepada semua orang islam, maka tiada masalah nak merujuk ilmu-ilmu hadith daripada seorang ’ibu’ bukan?

Penutup
Kita di ibaratkan seperti seorang anak kecil yang cetek pemikiran, lalu sebagai kasih sayang, seorang ayah memberi kita cincin emas yang bertahta berlian, sangat cantik dan kita sering bawa ke sana kemari..

Di jalanan kita jumpa dengan seorang manusia yang menjual gula gula berperisa sweet sour…

Dengan kejahilan kita tentang nilai berlian, kita telah sanggup tukar cincin emas bertahta berlian itu dengan sebiji gula-gula dan pulang ke rumah dengan riang ria..

Tidakkah itu kerja gila?

Tapi si anak kecil tak faham, dan benci pula pada ayahnya kerana marah dengan dirinya.., begitulah kita hari ini, yang sering meninggalkan solat awal waktu kerana asyik dengan dunia, melanggar batas pergaulan kerana asyik dengan dunia..

Tidakkah itu kerja gila?

Senang cerita beginilah wahai cik adik, abang (naik pangkat dah aku, jadi abanglah pulak) bagi lagi satu contoh standard budak tadika sebagai tamsilan iaitu, apabila kita bawa kereta, lalu di tahan oleh JPJ atau polis, mereka bertanya dua soalan sahaja, iaitu:

1)Ada lesen tak?
2)Road tax hidup tak?


JPJ atau Encik polis tak tanya kita ada anak berapa orang? kerja kat mana?, beli kereta pinjam Bank mana? ada update blog tak? Tak tanyapun!!!

Begitulah kita bila jadi mayat kelak hanya akan di tanya tentang dua perkara sahaja, iaitu

1)Iman.
2)Amal.

Akhir kata, berbaik sangkalah dengan Takdir Allah dan Perintah Allah, insAllah segalanya akan selesai...

Aku sebenarnya ada banyak lagi nak cerita, tapi tak cukup masa melainkan kau jadi bini aku nombor dua, bolehlah kita cerita panjang sambil belajar biologi.. bercerita tentang poligami kelak,timbul lagi conflict dalam diri kerana tak paham ugama.. dan buruk sangka dengan perintah Allah... aku akhiri entry ini dengan soalan:

Apakah Kebaikkan Poligami dan Monogami?

Memandangkan potongan bawang bini aku semakin besar dan kelihatan semut berkeliaran di sana sini, walaupun aku dah pijak tapi masih tak mati, teringat pula aku bahawa ‘lesen’ dan ‘road tax’ yang macam ada masalah, maka aku tutup karangan ini dengan wabila wa taufil al hidayah, Asalamulaikum warahmutullahi wabarakatuh..., wallahulam!

Ps: berbaik sangka juga dengan aku, Ok?! (sambil kenyit mata)