Jun 4, 2024

Apa itu Syurga?

Cerita tentang syurga yang rare..

Alkisahnya waktu tunggu makanan sampai..

Sayapun tanya anak-anak:

“Apa yang kamu faham tentang syurga?”

Jawab anak-anak seramai lima orang..

Adik K: Syurga adalah tempat kita berehat dan berhibur

Abang A: Syurga tempat Allah halalkan apa yang haram, macam minum arak, ramai pasangan, dan segalanya, tempat Terpaling sedap.

Abang H: Syurga adalah tempat kita dapat ziarah Allah dan Nabi dan nikmatnya ziarah Allah dan Nabi lebih nikmat dari segala isi syurga

Adik E Autisem Boy: Syurga nak main game dan mainan..

Kakak N: Syurga adalah tempat orang baik-baik dan bahagia dan bertambah bahagia jika ayah bonda dan kita semua ada kat sana.

Tanya juga pada isteri: Syurga adalah bila awak ada di dalamnya… cia cia cia..

Okey, Macam-macam jawapan anak maka saya kuncilah jawapan saya:

“Syurga adalah Tempat Allah tunaikan Segala kehendak kita buat selama-lamanya setelah kita tunaikan kehendak Allah di dunia yang hanya sementara.”

“fair enough, ulang balik ayah, saya nak salin”

Syurga adalah Tempat Allah tunaikan Segala kehendak kita buat selama-lamanya setelah kita tunaikan kehendak Allah di dunia yang hanya sementara,

Maka janganlah kita mengeluh sewaktu menunaikan Kehendak Allah macam solat, contohnya, sebab hidup kita tak lama pun, jika mati esok, sampai esok jer solat.. sedangkan nanti di syurga Allah Taala akan tunaikan segala kehendak kita buat selama-lamanya!

Enjoy di dunia ada had, makan berapa pinggan boleh telan? Minum arak berapa botol dah mabuk?, teman wanita berapa ramai mampu layan? Sakit, berak, kencing, busuk, kat dunia semua ada dan ruginya jika kita pilih dunia yang sementara dan menderita di akhirat selamanya…

Maka tunaikanlah kehendak Allah dalam masa yang sangat singkat dan nanti di Syurga Allah tunaikan Segala kehendak kita buat selama-lamanya

Ada riwayat kisah orang makan pisang di syurga bertahun tahun tak berhenti, sebab tiap kali makan pisang makin sedap, belum cerita mandi sungai susu..

Tapi kat dunia, makan pisang sebijik pun dah kenyang, mandi sungai susu habis berlengas sebab Korang dah macam nila..

Aduhai..

Anak cakap: Ayah kena tulis ni saya nak like dan share..

Okey, makanan dah sampai, maka saya tulis hari ini harap-harap korang semua like dah share! Dan semoga kita semua dapat masuk syurga tanpa tertinggal seorang pun.

Woha!

Kisah penuh di sini, https://forms.gle/PoekQyjMFeebJaFg7