Sep 25, 2007

Burung atau Unta?

(Menjawab soalan email sekitar ramadhan.. dan menulis sambil mengindam nak makan daging unta atau daging burung atau daging burung unta.. mana mana yang hampir dalam talam..oh!)

Aku suami mistahli, waktu sahur aku nak masak daging masak merah, dan aku teringin sekali nak masak danging unta masak merah!

woha!

Akupun pergi kedai beli lada giling, mampus tauke kedai tu tak tahu dan cakap takde, kalau takde lada giling, bagi lada lumatpun takpe (benda yang sama, istilah berbeza) tapi itupun takde, rupa-rupanya kat negeri terengganu sahaja panggil cili boh sebagai lada giling.., apa-apalah, dan aku pernah beli ‘ubat lampu’, lagi sekali mampus tauke kedai tu tak tahu dan cakap takde, walaupun aku dah control ‘sleng’,

Biasa aku cakap: “nok beli ubak lapu sir!”

Tapi aku tukar kepada standard bahasa Malaysia: "Nak beli ubat lampu satu.."

Rupanya kat terengganu sahaja panggil batery sebagai ubat lampu, hampeh kepada taukei kedai yang tidak pandai loghat pelbagai negeri..

******

Sebelum tidur malam, aku hiris daging jadi keping-kepingan, dan rebus, supaya lembut dan empuk kelak..

aku jugak sudah potong bawang siap-siap..

*******

Menjelang sahur.

Aku taruk kuali atas api.
Aku letak sedikit minyak masak,
Aku letak lada giling (cili boh sebenarnya)
Aku kacau sehingga masak ikut arah lawan jam..
(sunnah Nabi kacau ketika memasak ikut arah lawan jam)
Sambil kacau, baca doa ni.. (error Arabic word- please refer ustaz,)

Kemudian aku letak asam keping 2 ulas, secubit belacan.., gula dan garam, aku kacau lagi ikut arah lawan jam..
Kemudian aku masukkan daging dan potongan bawang..

Sementara masak, mari kita balas komen peminat blog kereta mayat dari emal..
(sepatutnya aku pergi baca quran atau tahajjud...oh)

*********

Soalan 1

Hamka, macam mana aku nak jawab pada ustaz-ustaz yang mempertikaikan kami kerana asyik baca fadhail amal, katanya ilmu tu untuk budak-budak, banyak hadith lemah dan kurang berkesan dalam menyuntik semangat jihad.. katanya lagi, buat amal dengan iklas dan jangan mengharap pahala..

Aku yang hina ini berkata:

Tak payah berdebat dengan mereka, rujuk al- quran, ayat 108 surah al an-am, jika kita kritik mereka, mereka akan krtik (pegangan) kita pula..

Kita paham sudah banyak hadith Nabi sebut mengenai IHTISAB, iatu niat untuk mendapat ganjaran, inilah iman, yakin dengan janji Allah..

Mereka mungkin terpengaruh dengan doa Rabiah wali Allah, iaitu:

Ya tuhanku, jika aku ibadat kerana takut neraka, maka bakarlah aku dengan neraka, jika aku ibadat kerana nak shurga, maka jangan masukkkan aku ke dalam shurga..

Hmm,
Kena bincang panjang bab ini tapi aku malas (perasan sibuk dan lapar nak makan daging unta)..
Kalau mereka ibadat kerana tak nak pahala, bagi sajer kat aku, aku nak!!!, mana ada orang buat dosa tak nak dosa?,

Dosa akan datang bila kita buat dosa dan begitu jugak pahala, akan datang bila kita buat amal,

Tapi mereka lupa dengan sahabat baginda yang gementar dengan neraka dan melangkah kaki ke masjid pendek-pendek mengharapkan pahala..

Mengharapkan pahala adalah kesempurnaan iman, kerena percaya dan yakin pada benda yang ghaib.. itulah IHTISAB!!!

Para sahabat Nabi telah buat usaha atas iman sehingga yang ghaib menjadi nyata, dan yang nyata(nikamt dunia) menjadi ghaib!!

Apa-apapun, aku tengok kat tempat aku, ustaz yang tak suka guna hadith fadhail dalam berceremah sebelum ini, tapi bila masuk bulan ramadhan, asyik cakap pasal hadith fadhail pulak, kelebihan tarawikh, kelebih lalatul qadha dan sebaginya..

Barangkali bila syaitan dah di ikat, maka merekapun senang hati guna ilmu fadhail.., Alhamdulillah, memang betul, shaitan memang tak suka mendengar kelebihan ganjaran untuk ummat Muhammad, sampai tabur kepala dengan pasir, tapi syaitan dah di ikat sempena ramadhan, maka berlumba-lumbalah manusia mencari kelebihan di bulan ramadhan, masjid penuh dan ada yang iktikaf di sini sana… alhamdulillah.

Wallau’lam..

Errr, kau pernah makan daging unta tak? Best tak?!!, aku teringan nak makan daging unta..oh!

**********

Soalan 2:

Akhi Hamka, Bila nak jawab komen dari ‘brother’ dalam entry, bagaimana nak mengundi?
(rujuk post sebelum-bagaimana nak mengundi)

Aku yang hina dina ini berkata:

Aku rasa tak payah jawab sebab Abu harraz dah jawab dah, aku copy/paste jawapan dari Abu harraz.. lagi[un aku dah tulis panjang lebar dalam "apa itu ijtihad" dan "apa itu jihad"

abu_harraz said...
Salam, saya nak mencelah sikit.

Kesimpulan dari penerangan dari Ulama’

Pertama sekali penting untuk kita faham bahawasanya berjuang untuk Pemerintahan Islam bukanlah objektif bagi seseorang mukmin.

Objektif kita sebagai muslim ialah untuk menyukakan Allah dengan bertindak di atas SuruhanNYA dan Sunnah Rasulullah SAW.

Apabila kita sudah mengamalkan perkara yang menyukakan Allah, Allah akan buat DUNIA tunduk kepada kita.
Perkara ni lah yang Allah Ta'ala dah cakap dalam Al-Qur'an.
Di dalam Surah An-Nur, Allah berfirman: (kekal terjemahan dalam bahasa Inggeris sebab takut salah terjemahan ke dalam bahasa Melayu – teks asal penulisan ini dalam bahasa Inggeris)" Allah promises for those who bring firm faith and do righteous deeds that He will make them His vicegerants on the earth."Sesiapa yang berusaha bersungguh untuk tegakkan pemerintahan Islam (Khalifah) wajib melihat dalam diri mereka, dimanakah tahap hubungan mereka dengan Allah.
Hanya setelah Iman dan akhlak mulia sebati sehingga padu dan kukuh dalam Umat Islam, barulah dunia kan sujud kepada orang islam.

Jika tidak ketahuilah yang kita boleh berusaha utk bertahun, berdekad, berabad, namun pemerintahan islam tidak akan tercapai.Kalau kita ada ladang ternak atau pertanian yang serba molek, logik lah kita pagarkan.

Tapi kalau kita pagarkan satu kawasan yang penuh dengan ular berbisa, semak samun, biawak, dan macam-macam haiwan-tumbuhan - tak ke pekerjaan tu:

(1) membazir masa
(2) membazir wang
(3) tiada manfaat.

Kita kena faham, di zaman Nabi SAW dan para Sahabat RA, di peringkat awal permulaan islam di Makkah, Nabi SAW menyebarkan islam kepada masyarakat.

Selepas itu, barulah peringkat mengajar islam dan membawa pemikiran mereka kepada amat memahami tentang islam.

Sekarang kita berada di peringkat dimana diseluruh dunia, orang islam sendiri secara umumnya belum faham apa itu ISLAM. Kita mempunyai terlalu banyak perbezaan pendapat dan ‘school of thoughts’ (seperti perkara bidaah, manhaj yang bukan dari mana mazhab ASWJ yang empat.)

Maka, dalam keadaan sebegini, lebih usaha mendidik dan meng’educate’ umat islam sendiri dan memaksa diri kita untuk mewujudkan pemerintahan khalifah/islam.Kalau orang islam sendiri tidak educated, mantap kefahaman mereka, akhirnya ramai yang akan menentang system pemerintahan islam. Walaupun selepas ia sudah diwujudkan.Kita mahu membawa manusia kepada Islam, dan bukannya mahukan manusia bergaduh/bersaing dalam islam.Satu contoh ialah Pakistan.

Dulu , sebelum 1947, semua nak tu, nak ni, nak islam, nak pemerintahan islam dsb. Bila dah establish, tengok apa yang dah jadi? Akibat apabila cinta dunia, jahil agama meluap-luap - Ulama akan dihina dan disisih.Pakistan telah menjadi Negara kedua didunia dalam indeks korupsi di belakang Nigeria, yang juga Negara yang didominasi oleh Islam.. So aku rasa apa yang tertulis di atas, beritahu kita apsal sesetengah Ulama tak tergesa-gesa nak establishkan Khilafah.Sahabat RA menginfakkan apa yang mereka ada hatta nyawa. Zaman Saidina Umar RA punya tarawikh, mereka berdiri dari Isya’ sampai hamper SUbuh. Tanpa henti. Berdiri samapi terhuyung haying sebab letih sangat.
Itulah Iman mereka.Kita…..tarawikh pun buat lapan. Yang buat 20 pun baca ayat lazim yang bersambung2 satu nafas satu surah.Memang ada, yang satu juzuk setiap hari..tapi ramai yang mengeluh, tak ramai yang suka dan redha. Tak larat kata nya..aku lah tuu...

Kita kena faham this golden rule:

Pemerintahan khalifah akan tiba secara metamorfosis. (perlahan2, perubahan berperingkat) Bukan secara mekanikal.

Jahiliyyah boleh dianalogikan sebagai satu pokok yang besar. Besar dan kukuh serta teguh. Semuanya bersatu, sepadu.
Tiba2 satu hari, pokok tu hancur, rebah menyembah bumi. Berkecai-kecai. Kenapa? Sebab rupa-rupanya, dalamnya ada anai2. Itulah kekuatan dan kesan usaha dakwah yang berkesan , konsisten dan komited.
Dakwah secara langsung, istiqamah, peridioc.
Pemerintahan khalifah/islam akan tiba. Insha Allah. Ia akan tiba. Tapi kita kena mainkan peranan kita, tanggungjawab kita.
Dakwah. Secara konsisten,Lagi dan lagi.Komited. Disiplin.First priority. Bukan family, bukan karier, bukan kerja opis, bukan berniaga, bukan ladang/kebun/kilang. dsb So kita kena paham - apa yang brader-brader kat masjid dok buat ni ? (iktikaf/dakwah pintu ke pintu)

Mereka memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah dalam misi mereka untuk pemerintahan Kahlifah/islam.

Slow and steady/istiqamah.

Sudahkan mereka tiba di puncak?

Belum.

Mereka masih cuba mendaki untuk mencapai Check Point yang pertama.

Kita Semua. Insha Allah.

Maaf jika berbeza pendapat.

Aku berpuasa.

-TASBIH KAFFARAH-

********

Tapi aku yang lebih hina daripada korang menyampuk..

(membebel macam mak nenek)

Janganlah korang menjadi seperti burung unta,
Di suruh terbang tak boleh, di suruh angkat barangpun tak boleh..

Bila di suruh terbang, katanya aku unta, mana boleh terbang?
Bila di suruh angkat barang, katanya: aku burung, mana boleh angkat barang?

Hampeh!

Korang paham tak?
Beginilah cerita ummat akhir zaman, bila di suruh kembali kepada sunnah yang asal, di suruh perbaharui iman dan amal, atau di bulan puasa begini, di seru supaya perbanyakkan dakwah dan beriktikaf, sesetengah dari ummat akan mengatakan kami lemah dan tidak mampu meniru sahabat, kami hidup jauh dari Nabi, dan logic jika amalan kami lemah, mana mungkin kami boleh menyamai mereka..

Yang tidak ‘lemah’ pula tidak sanggup meniru sahabat, malahan beralasan dengan begitu dahsyat sekali, mencari hujjah untuk menerima pembaharuan, mencari jalan untuk tidak semestinya mengikut sunnah, dan juga mengaku mustahil untuk mencapai amalan seperti sahabat, menidak relevenkan ijtihad sahabat, mempertikaikan iktikaf, dakwah face to face, dan berjuang dengan cara yang bertentangan..

Tapi bila di sebut tentang kejayaan sahabat Nabi, penaklukan ke atas tanah dan kerajaaan, kejayaan meluaskan sempadan, kecemerlangan menundukkan takhta dan harta, menguasai dunia dan darjat kehormatan, korang pun mulai meleleh air liur, bersemangat dan melompat, kata korang, kami juga orang islam, pengikut Rasul dan pewaris Nabi, penganti sahabat dan tabieen, lalu berjuang dengan sungguh-sungguh untuk mendapat harta dan takhta,..

Tapi, kita lupa bahawa pada zaman kegemilangan islam dahulu, masjid penuh dan hidup 24 jam, semua sahabat solat berjemaah di masjid 5 waktu, orang munafikpun solat jemaah, iktikaf dan dakwah face to face hari-hari, tahajjud dan berpuasa sunnat, berlapar kerana mengenyangkan orang lain dan selalu menangis untuk ummat, dan menjaga lidah tidak menjatuhkan maruah orang islam yang lain, dan sedia di nasihati bila bila masa..

Tapi bila aku nasihat, korang melenting dan marah, korang menyemai biji durian tapi menanda dengan batang ubi, apa lagi nak di kata?

Maka tidak pelik apabila ummat islam di hina di seluruh dunia, daripada palestin, bosnia, Somalia, Algeria, Kosovo, Albania, Kashmir, kemboja, burma, iraq dan apa lagi lepas ini?
Ummat islam di sembelih seperti burung unta, sedang masjid masih kosong, malam tutup berkunci..

Apa lagi nak di kata?

Semoga Allah ampunkan dosa aku yang hina dan dina ini..

Errr, macam sedap pulak daging burung unta, boleh makan ke? he he..
(jangan marah, sekadar menasihat untuk diri sendiri)

Ps: jangan jadi seperti burung unta dan jangan jadi seperti burung pemakan mayat!!

(Eh, alamak, daging masak merah aku dah hangit!!! Chow!!)

Sep 18, 2007

Salahkah Lapar?

(Semoga aku sampai bila-bilapun tidak kena penyakit gastrik.., izinkan aku puasa penuh setiap tahun sampai jadi mayat..Amin..)

Aku menulis dalam keadaan lapar..

aku teringat zaman kecik dulu, jika ada orang yang tak posa, bila kena tangkap, hukuman yang dikenakan adalah naik kereta mayat pusing bandar.., tujuannya adalah untuk memalukan si pesalah..

ntah?! zaman la ni ada lagi ke?

Alang-alang dah naik kereta mayat, patut mereka kena nyanyi lagu ni:-

Tragedi Ramadhan...

Tak sanggup lagi aku
Mengenang DOSA lalu
KEJAHILAN menghantui diriku

Biarkan DOSA pergi
Menjadi suatu misteri
Bagaikan tiada hati yang peduli

Tidak mahu ku ULANG lagi
Apa yang telah terjadi
Tragedi RAMADHAN

(Korus)
Sesalan ku hanya untukmu TUHAN
Ampunilah segala dosa-dosaku
TELAH sengaja aku,
MENGENGKARI DiriMU
Bagiku Kau TEMPATKU MENGADU

OH, TUHANKU

Hanya satu ku pinta
KEAMPUNAN dariMu
Berilah peluang hidupku

Aku rela DIMALU
NAIK KERETA MAYAT
AKHIRAT SELAMAT SELAMANYA

Tidak mahu ku ingat lagi
Apa yang telah terjadi
Tragedi RAMADHAN


(Ulang korus sampai masuk waktu imsak dan kawasan yang sewaktu dengannya!!)

Argghh!

Aku masih menulis dalam keadaan lapar..

Asid perutku telah lama keluar, merembes ke sini-sana, dan tidak bertemu dengan sebarang makhluk yang patut dicernakannya, lalu mengikis perutku menjadi semakin nipis, beberapa organ dalaman bergetar lalu mengeluarkan bunyi- seperti raksasa mengesot di ususku…

Aku mengerekot sambil melipatkan perutku ke dalam perut, pusatku hilang tenggelam dalam lipatan perut lebar berdinding nipis, dan dada yang berbulu jarang bersatu dengan betis yang juga berbulu jarang..

Aku rasa tentu perutku sedang bertanya: mana teh’ tarik dan nasik lemak daun pisang yang selalu muncul di waktu pagi? Mana nasi putih ikan patin bertempoyak dan ikan keli goreng yang selalu muncul di kala tengah hari? Mana keropok goreng? Mana sup ekor? Mana-mana?

Segala kenangan dulu telah menjadi tahik..,

Segala tahik telah menjadi kenangan dulu..

Inilah akibatnya aku yang tidak berlatih sebelum berjuang, aku tidak istiqamah berpuasa Isnin-Khamis sejak syawal tahun lepas lagi.., apa-apapun, semoga aku tidak akan mengidap gastrik sampai bila-bila, aku nak puasa, dan aku rela menjadi mayat akibat berpuasa..

Andai aku jadi mayat petang nanti, jangan pula korang tinggal solat tarawikh, takpe tanam mayat aku lambat sikit asal korang semua istiqamah terawikh sepanjang bulan ramdhan..

Lepas tarawikh, asyik makan more, jangan lupa pulak pada aku, kesian aku dikerumuni semut, dimakan ulat dan diberak lalat.., cacing melata bergerak di tujuh lubang, sedang perut kembong, bengkak membiru.. oh!!

Dalam keadaan lapar begini, aku teringat kepada Maria Tunku Sabri, eh silap, teringat aku pada makanan dan kenangan terindah..

Lalu aku berimaginasi.. sambil tergiang-ngiang lagu :

(jaaaalan, jalan-jalan, cari makan..)

Aku terbayangkan seorang lelaki separuh umur yang gemuk dan buncit sedang berlari lari anak ke arah kedai makan, seluar ketat biru gelap singkat dan berlipat ke lutut, kasut jazz merah dengan tali kasut yang memantulan cahaya oren terang, baju kemeja ketat dan singkat dengan kolar ditegakkan, pusat dalam jelas kelihatan, ada dua tahi lalat di bawah pusat, rambut pula basah berminyak dan ada campuran sikit warna jalur gemilang, di sebelah kiri tersikat rapi dan di sebelah kanan huru-hara dengan anting anting.. yang pastinya orang gemuk itu bukan aku.., sajer nak mengambarkan suasana melawat Malaysia. Heh!

Apa-apapun, aku bukan dilanda gasterik.., Cuma aku banyak berak menyebabkan perut kempis lalu kenangan pada makanan datang bertalu, menyambut rindu datang bertamu, aku gelisah..

AKU RINDU PADA TEH TARIK.

Di Malaysia ni, teh tarik yang paling aku suka adalah teh tarik di sebuah kedai dekat Masjid Sri Petaling, masjid tu pulak dekat dengan Bukit Jalil..

Walaupun teh tarik tu dibuat sekali harung dalam satu baldi besar, lebih dari dua kolah aku rasa, jika korang nak minum just tadah gelas dekat paip bawah, tapi rasa dan aroma dia susah aku nak terangkan.., ‘kaw’ dan manis yang seimbang, aku agak teh itu direndam dan dimasak hingga mendidih, kemudian dicampur sedikit garam dan sedikit halia, susu pulak susu kambing.., aku agak ajer, harga pulak RM 1 segelas besar..

Tapi itu semua dalam kenangan, kedai tu dah tutup dan sudah jadi tempat aktiviti Masjid Sri Petaling, aku tak tahu pulak kat mana mereka pindah..

Sekarang aku paling suka teh yang isteri aku buat.., I love u..

Pada tika ini, melihat air longkang yang berwarna merah-coklat keorenan tu pun rasa semacam.. hampeh!!

AKU RINDU NASI LEMAK.

Dari Kuantan menuju ke Kuala Lumpur, sebelum simpang Gambang, dekat Balai Polis Jaya Gading, di kiri jalan, ada sebuah restoran yang menjual nasi lemak daun pisang, 100% daun pisang,

Banyak kali gak aku makan kat situ, memang kedai tu ramai orang sampat tahap kena beratur kat dapur untuk dapatkan sebungkus nasik lemak.. macam-macam cerita aku dengar kononnya kedai itu letak pelaris lah apa lah lantak korang ler, aku tak kasyaf macam korang, dan teh tarik kedai ini pun sangat BEST!!! He he he..

Tapi pagi tadi melewati pergi kerja di hadapan kedai itu, kenangan pada sambal bilis merah berempah dan pelayan gedik di situ menggamit memori, oh! Bila kedai ini bukak lepas raya kelak, akan datang lagi satu ujian besar pada puasa enamku! Oh!!

AKU RINDU ROTI CANAI

Dari Batu berendam ke Bandar Melaka, sebelum tiba di kawasan perindustrian, atau sebelum tiba di infenion yang dulu di kenali sebagai siement, dekat jambatan mini (longkang) ada sebuah kedai menjual roti canai yang berlainan aroma dia, menu paling hits adalah roti canai tampal, telor kuning di goreng lembik tapi tidak meleleh.

Dan kedai tu memang ramai orang, sampai tahap beratur tunggu kerusi dan meja, yang menarik kedai tu takde tukang cuci pinggan mangkuk, semua piring dan cawan ditaruk kat belakang sampai bertimbun, mereka memang banyak stok gelas dan pinggan, bila kedai tutup baru mereka basuh pinggan, korang boleh bayangkan betapa sibuknya kerja kat situ..

Oh ye! Satu lagi, teh kat situpun sedap
: )

AKU RINDU NASI DAGANG

Dulu kedai ni masuk akhbar gara gara menjual kepala ikan dengan harga RM 48, dengar cerita kedai ni kena saman RM1000, dan dengar cerita juga seorang pelanggan sudi bayar saman tersebut demi cintanya kepada aura nasi dagang mokngoh, kedai ni terletak berhampiarn jambatan bengkok pertama di malayasia.yang mana di seberang sana akan terlihat masjid terapung
Kuala Ibai.

Ada member aku yang tak suka makan nasik dagang, tapi bila aku bawak makan kat situ terus pandangannya terhadap nasi dagang telah berubah paradigmanya. Nasi dagang telah menjadi asbab untuk beliau meneruskan kehidupan di muka bumi, mak aku pula selalu suruh aku beli rempah dari kedai itu, dan setiap hari raya mak aku akan masak dagang menggunakan rempah kedai itu..

Korang bayangkanlah betapa sedapnya nasi dagang kat rumah aku.., jemputlah datang beraya!
Dan mak aku juga terer gila buat teh tarik, kira mak aku ni tok guru otai kepada bini aku tu, dan aku adalah pula adalah pengadil handalan…

Mak, I love u!!

AKU RINDU KEROPOK LEKOR

Aku pernah makan kerepok yang bukan dari Terengganu, hampeh, banyak tulang, menangis anak aku makan.., aku tanya kenapa banyak tulang? Kata mereka, ada tulanglah best, zat tulang begitu-begini, walhal kerepok lekor kat terengganu takde letak tulangpun sampai terkenal seluruh Negara, terutamanya keropok losong, tapi aku sebagai rakyat terengganu yang tak dapat duit ehsan, tak pulak rasa best makan keropok losong, aku suka keropok pok de yang dekat kedai nasi dagang tu, belakang Masjid Raja Chendering, dan aku dapat tahu keropok tu di eksport ke seluruh Negara dengan bas ekspress, apa lagi nak di kata?

Hargapun murah, 50 sen sebatang, kalau kemaman, dah seringgit sebatang, kuantan, KL ? huh!

Mana duit ehsan aku?

AKU RINDU LAKSA

Kalau nak makan Laksa pinang pergilah ke pinang, kalau nak makan laksa kedah pergilah ke kedah, tapi dalam banyak banyak laksa, laksa apa paling tak best, dah tentulah laksamana, sebab banyak bulu! Hampeh, aku merepek, tak lawakpun, tapi apa jenis laksapun korang hidangkan, aku tetap suka kepada laksa terengganu juga!! Dan yang aku suka, kuah warna putih di makan bersulamkan belacan penyek.., perghhh, cicah cili boh. Dan sayur mayang merambu.., hirup sampai ke lantai!

Ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke laksa?

Ada satu hari tu di Kelantan, aku dan kawan aku pergi makan laksa, sekali nampak daging goreng bakar, berebut rebut kitaorang ambik letak dalam pinggan, bila dah gigit daging panggang tu, muka berubah!! Apa tak nya, rupa-rupanya kat Kelantan, mereka potong belacan nipis nipis dan panggang, nampak sebijik macam daging bakar, dah gigit belacan seketul, muka mula membiru dan hari biru, lidah menjadi huru hara dan terus hilang selera makan laksa, hampeh!!

Arghh! Makin lapar aku jadinya!

Hampeh betul!!

Barulah aku tahu pada waktu dan ketika ini, betapa peritnya mereka yang sedang menderita kelaparan..

Walaupun aku tak tahu di mana mereka, melalui komen dari korang, ada berita dan cerita-cerita bahawa isteri dan anak-anak kepada para pejuang ugama yang sedang bertugas di perbatasan, memperjuangkan ugama islam.. sedang hidup dalam kelaparan..

Mereka kata anak-anak pendakwah ini kelihatan terabai, hidup lapar dan menderita..

Dan kita sebagai jiran, apa peranan kita?
Biarkan mereka lapar dan kutuk suami mereka?

Oh, aku masih lagi menulis dalam keadaan lapar..

Bila lapar, ada semacam gegaran dari dalam perut, tangan dan pipi terasa kebas..

Aku baca komen korang tentang pendakwah yang zalim kerana mengabaikan anak bini dan biar mereka menderita kelaparan..

Aku tak tahu kat mana kejadian itu berlaku, sungguh kasihan pada anak dan bini pendakwah yang lapar itu, tolong laporkan kepada polis, jangan lapor kat blog aku..

Komen korang tentang lapar dan pendakwah itu muncul ke blog ini adalah kerana korang sangka aku ni wakil puak tabligh, apa lagi aku nak cakap..

Mungkin bila aku tulis tentang iktikaf dan dakwah pintu ke pintu, korang akan anggap aku wakil tabligh dan serang serta kutuk tabligh, padahal akulah yang lagho, tulis lagu, gubah lagu, dan membebel macam mak nenek..

sebagai contoh:
Aku pernah ikut satu geng usrah, dalam usrah mereka ada satu slot muzakarah buku buku ugama, lepas habis satu buku mereka beralih ke buku yang lain pula, walaupun belum dapat amal buku yang dulu tu, kemudian bila mereka mintak pendapat aku untuk muzakarah buku baru, aku bagi cadangan dengan tunjuk buku aku yang bertajuk “panduan hidup sunnah” karangan Ustaz Abdurahman Ahmad, tapi bila naqib tu belek belek buku tu, akhirya naqib tu tolak kerana buku tu dengan alasan, buku tu seolah-olah ajar pembaca jadi ‘orang tabligh’,! Huh! apa ke bodoh punya naqib, itu adalah sunnah nabi, takkan lah kerana orang yang kau tak suka tapi amal sunah nabi, atau kerana engkau anti tabligh maka kau tolak sunnah Nabi,? Bodoh betul!! Lepas tu mereka ambik buku lain, aku lupa tajuk tapi lebih kurang tajuk, “Negara islam . demokrasi dan politik islam”, cis! Aku blah dari geng usrah tu, buang masa aku jer, cis sekali lagi!

Ni semua adalah gara gara terkeliru antara sunnah Nabi dan ‘orang tabligh’, mungkin ada ustaz tersalah cakap tabligh tu ‘sesat dalam cahaya’, maka orang kampong yang naïf dan orang Bandar yang advance mulai tolak amalan orang tabligh, walaupun hakikatnya itu adalah sunnah Nabi..

Sebagai contoh, aku pakai baju labuh ke paras lutut, (jubah ala kurta) maka adalah orang tua jahil yang berpakaian ala ala mahima ghandi tegur aku: “hoi, pakai baju Pakistan buat apa?”

Tengok, oleh kerana orang Pakistan membudayakan pakaian nabi dan menjadikan akan ia pakaian kebangsaan yang di namakan kurta, maka orang yang jahil sunnah akan hina kurta, salah sape? Tak kan nak salahkan mahina ghandi pulak.. ish ish ish..

Maka kesimpulannya, jika aku tulis sejarah Nabi SAW dan sahabat RA, atau sunnah Nabi dan sifat sahabat, atau tentang iktikaf serta dakwah pintu ke pintu, korang yang anti tabligh janganlah terus tolak dan menghina hanya kerana apa yang aku tulis tu dah terbiasa ‘orang tabligh’ selalu amal, jangan jadi macam orang kapir yang benci osama bin ladin lalu berburuk sangka dengan semua orang islam, jangan tiru perangai ‘bahan bakar api nereka’, karang tak sia sia neraka dicipta bila ramai orang masuk neraka..oh!

Kepada sesetengah ‘orang tabligh’ pulak, janganlah perasan blog ini karkun yang tulis, hanya kerana apa yang aku tulis selalu korang amal, lalu email aku suruh berhenti dakwah melalui blog kerana tertib tabligh hanya berdakwah melalui sunnah Nabi, bacalah dulu isi hati aku atau sekurang kurangya berbaik sangkalah dengan aku, kerana:-


AKU MEMANG TIDAK BERDAKWAH MELALUI BLOG!
INI BLOG PERIBADI,
Kalau tak suka, jangan baca, aku tak pernah pun suruh korang baca…

Dan kepada geng usrah, persatuan so call Islamic, dan lain-lain pertubuhan yang kutuk aku dan kutuk tabligh tapi tak tahu hujung pangkal, woi!

Bacalah dulu blog aku ni sampai habis, baru layak nak hantar komen, ini tidak, baru baca tajuk: “lelaki komunis terakhir” terus haramkan isi cerita, apa kes? Tengok dulu semua cerita baru boleh nak ulas cerita.. jangan caci tabligh kat blog ini kerana aku tak nak berdebat dengan orang yang yang tak faham cerita dan hampeh!!..

Aku harap korang paham, tentang apa yang aku tulis dan untuk apa aku di sini.., takpe korang tak setuju, yang penting korang paham, paham tak?

(arghh, lantaklah, bukan pentingpun..isk)

Kembali kepada topik, LAPAR..

Untuk mengelakkan korang terpinga-pinga,
Aku copy/paste balik komen dari pembaca blog ini dan aku edit sikit sebab panjang sangat..

Copy/paste.
Namun saya terpaksa mengatakan kepincangan dalam ‘perlaksanaan’ da’awah mereka sehingga menyebabkan berlakunya fitnah ke atas Jemaah Tabligh itu sendiri.

Antaranya ialah persoalan perlunya keluar atau ‘khuruj’ sehingga ke IPB selama 4 bulan, dan tanggungjawab karkun [aktivis JT] kepada keluarga masing-masing.

Pengabaian yang berlaku pada keluarga oleh sesetengah ahli JT semasa keluar berda’awah juga telah menimbulkan satu persepsi yang buruk oleh masyarakat kepada JT sendiri. Kebaikan dan keperluan da’awah tidak dapat dinafikan.

Namun masih terdapat beberapa aspek lain yang perlu diambil kira untuk melakukan da’awah. Keluarga adalah salah satu daripadanya. Yang mana satukah kewajipan? Jika dilihat dari dalil yang shahih. Sudah pasti keluarga. Namun masih ada lagi sesetengah [saya tidak kata keseluruhan] ahli JT yang tidak menyedari akan hakikat ini. Sesuatu yang dinafkan di jalan Allah itu adalah sesuatu yang baik bahkan dituntut. Namun keperluan kepada keluarga adalah lebih utama.


Dari Abu Hurairah R.A katanya Rasulullah S.A.W bersabda:

‘Dinar yang kamu nafkahkan di jalan Allah [yakni untuk jihad atau ketaatan kepada Allah], dinar yang kamu sedekahkan kepada orang miskin dan dinar yang kamu nafkahkan untuk keluargamu, maka yang paling agung pahalanya adalah dinar yang kamu nafkahkan untuk keluargamu’
[Riwayat Muslim]

dan Dari Abdullah Ibn Amr Ibn al-Ash R.A dia berkata Rasulullah S.A.W bersabda:

Cukuplah dosa seseorang apabila dia menyia-nyiakan orang yang menjadi tanggungannya’ [Hadith Shahih diriwayatkan oleh Abu Daud dan lainnya]

Sudah jelas di sini akan kepentingan keluarga melebihi dari sesuatu yang lain. Tidak dapat tidak. Kepentingan keluarga mesti didahulukan.


Aku kata:-

Aku sekarang sedang lapar, bila lapar, otak aku jadi lembab , otak tak pandai berfikir, rasa ketagih kepada teh berjenama boh.., dan rasa kasihan benar pada anak-anak orang tabligh yang lapar..

Walaupun aku tulis BESAR-BESAR aku bukan orang tabligh, tapi jemaah tabligh tetap menjadi sasaran kutukan korang, padahal aku yang bersalah..

Bila aku tulis tentang iktikaf, dakwah pintu ke pintu, korang terus labelkan itu adalah amalan orang tabligh, padahal itu adalah sunnah Nabi, lalu kutuk tabligh bila aku silap tulis pasal perjuangan korang,

Bahaya bila korang fikir macam tu, takut nanti korang akan mengelak iktikaf dan dakwah pintu ke pintu hanya semata mata benci pada tabligh, padahal itu sunnah Nabi, maafkan aku jika buat korang rasa ‘saya tetap betul-semua orang adalah salah’ lalu hentam tabligh dan umno.., apa lagi nak di kata?

Aku suruh knarog bakluten aku, bakun bakluten tligbah dan unmo, kalau nak bakluten tligbah, bolg aku bakun tampet nya..

(huh dah silap taip, jari menggigil sebab lapar)

Jdai bilabrek kedapa ynag lepar tdai..

Sabeb aku lapar, aku copy paste kemon drai onarg lian tnatneg isu di aats,

Copy/paste

Kavalera Hexalera said...

Dari Abdullah Ibn Amr Ibn al-Ash R.A dia berkata Rasulullah S.A.W bersabda: Cukuplah dosa seseorang apabila dia menyia-nyiakan orang yang menjadi tanggungannya’mensia-siakan tanggungan seperti dalam hadith diatas ialah kepada perkara yang berkaitan akhirat.

Seseorang yang tidak mendidik isterinya, anak-anaknya atau tanggungannya kepada akhirat dan tidak menyediakan mereka untuk agama Allah maka itulah yang dipanggil mensia siakan tanggungan.. bukan kalau tak beri makan...

Jika mensia siakan tanggungan itu maknanya keperluan duniawi sebuah rumahtangga, maka Nabi Ibrahim ialah seorang yang teruk kerana meninggalkan Hajar, Saidina Ali ialah seorang yang tak bertanggungjawab kerana membiarkan Fatimah kelaparan sehinggakan nak menjawab salam Rasulullah SAW pun tak larat... Bahkan Rasulullah SAW sendirilah yang paling teruk kerana membiarkan seluruh keluarganya dalam kesusahan, kepayahan, kemiskinan... kerana Islam.

Kita banyak sangat guna hadith dan ayat al-quran untuk menegakkan benang yang basah.. supaya betul dengan hati dan nafsu kita. Sedangkan dunia ini tiada harga walaupun pada harga sehelai kepak nyamuk..

Tahu tak rantai-taat orang Islam?
1. Allah
2. Rasul
3. Ibu / (Suami utk orang pempuan)
4. Bapa

Kalau lah kamu hilang segala galanya.. semata mata kerana Allah dan Rasulnya.. Adakah ianya kehilangan atau satu kebanggaan sepatutnya?WAllahualam.

*******
Ok, sapmai snii dluu, jagnan baynak bebedrat jkia tak baynak imlu, balun psaua slia jgaa ladih dan htai..

semalat beubrka psaua..!!!

Ps; tak biak melenugh lapar pdaa balun psaua…, oh!! Ini lah abikat drai aku ynag tak iukt sannuh beruhasr malam tdai, sgomea aku tadik jdai mayat dalam keadaan mengeluh! Oh!!

(habis salah eja.., maafkan aku)

Sep 12, 2007

Bagaimana nak mengundi?

(Apa Hukum Mengundi- Last opisode-membebel menjelang puasa-cuba menulis entry yang boleh menyelamatkan Negara)

Satu pesanan, entry ini di tulis berikut renteten 3 post sebelum ini, (apa hokum mengundi) maka sebelum korang baca entry yang agak panjang dan bosan ini, silalah baca 3 post sebelum dan baca komen-komennya sekali, ini adalah satu perintah dalam menambah kefahaman karangan ini, jika tak nak baca, lantak korang ler..

Errr, satu lagi, aku tetap tak letak hokum mengundi dalam entry ini kerana itu tugas ulamak, sebaliknya dalam post ini aku just memberi cadangan bagaimana nak mengundi…

Intro

Masalah besar yang melanda dunia islam sejak jatuhnya empayar islam adalah mabuk serta gila terhadap tiga perkara..

Tiga perkara ini pernah di offer oleh orang kapir kepada nabi Muhammad SAW, dengan syarat Nabi tinggalkan kerja dakwah..

Apa tiga perkara itu?

1) Tahta.
2) Harta
3) Wanita

Dan nabi tolak, malahan nabi bagitahu sekiranya mereka orang kapir sanggup letak bulan dan matahari di tangan nabi, pun Nabi tak akan tinggalkan kerja dakwah, maknanya hanya Allah yang boleh buat Nabi tinggalkan kerja dakwah kerana hanya Allah yang boleh letak bulan dan matahari di tangan nabi Muhammad SAW!!

Tapi korang hari ini, tiga perkara itulah yang duduk berebut, dan yakin 3 perkara itu boleh bantu ugama kononnya, dan kerana tiga perkara itu sampai sanggup kapir mengkapir, solat di masjid berlainan, caci mencaci, laknat melaknati, santau memantauhi, hina menghinahi, yang membuatkan Allah tidak pandang pada korang..

(Allah tidak akan memandang kepada golongan yang caci mencaci)

Mari kita duduk sekejap dan cuba belajar fikir seperti Nabi berfikir, adakah sunnah fikir nabi kita ikuti? Hmmm.. (akupun sedang belajar)

1) Wanita..
Orang kapir Mekah sanggup kumpulkan semua perempuan cantik, dan bagi nabi buat pilihan, nak yang mana satu? Petik jari saja, malahan bini merekapun sanggup di ceraikan asal Nabi tak buat kerja Dakwah..

Tapi nabi tolak.., nabi bukan gila seks.., kaki betina, bohjan besar, mat romeo must die! bukan, Naudzubillah!! Nabi seorang da’e yang teragung.., tak terkesan dengan godaan wanita..

Hari ini korang jangan try test dengan lelaki islam, mereka semua pecinta wanita.., kerana mereka pecinta wanita, lalu menyanyi lagu pecinta wanita, dan sebagai pecinta wanitalah, mereka kini sudah malu ke surau, dah malu berjanggut, dah malu berkopiah, dah malu tak ada awek, dah malu hari minggu duduk lepak tanpa awek, .. apa lagi nak di kata!

Errr, aku juga pecinta wanita, tapi aku bukan buaya..

Lalu bila musuh korang gunakan jentera puteri ABC, korang hantar pulak jentara muslimah XYZ, bila musuh korang lantik wanita ABC sebagi wakil, korang hantar pulak perempuan XYZ sebagai wakil.. dengan alasan staretegi...

Err, aku agak melencong dari topic asal, abaikan ulasan bab wanita ini, kita pergi pada yang seteusnya,

ok, next!

2) Harta.
Orang kapir mekah sanggup kumpulkan semua harta mereka dan buat Nabi menjadi orang yang paling kaya antara mereka, dengan syarat nabi tinggalkan kerja tabligh, tapi nabi tolak harta, Nabi tetap buat kerja Dakwah tanpa sebarang upah.. Nabi bagi ceramah percuma, dalam memperjuangkan ugama nabi tak kutip derma.

Kalau korang dah tentu fikir bila ada duit boleh beli senjata nuclear dan bom orang kapir, atau boleh mansuhkan tol dan buat rakyat terus kekalkan korang sebagai pemerintah, ini semua fikir yang mensyirikkan Allah.., hanya Allah yang memberi manfaat dan mudarat, harta tak boleh bagi korang senang, Nabi sendiri pernah Allah nak bagi emas sebesar gunungpun Nabi tolak, tapi korang fikir bila jadi pemimpin akan dapat banyak duit, bila banyak duit boleh bangunkan islam, ada Nabi fikir macam korang? Nak harta nak royalty? Err silap, ada korang fikir macam Nabi? Sehari kenyang sehari lapar, jangan berhujah lagi, malas aku nak layan. (aku hari-hari kenyang..oh) hampeh kepada diri sendiri!!

3) Tahta..
Orang kapir di mekkah sanggup lantik nabi Muhammad SAW jadi ketua mereka, dengan syarat nabi tinggalkan kerja dakwah..

Hari ni korang fikir dengan otak, baguslah setuju dengan mereka, pura-pura tinggal kerja dakwah, ini strategi bijak, lepas dah jadi pemerintah terus keluar hokum wajib dan haram, dengan sangka manusia akan berubah bila korang memerintah, padahal sekejap sajer mereka memberontak, Nabi tahu hal ini, sebab tu nabi tak nak jadi ketua kepada orang kapir, sebab Nabi di hantar bukan atas maksud nak jadi raja!!

Kalaulah menjadi pemimpin dunia itu tugas sebenar Nabi, dah tentu Nabi Sulaiman patutnya mendapat tempat Nabi terbaik kerana nabi sulaiman punya kerajaan yang besar, termasuk jin dan binatang!!

Lalu korang hari ini sanggup tinggalkan sunnah nabi dan guna teknik yahudi dalam memperjuangkan ugama? Tak ke hampeh?

Antara alasan yang korang suka pakai bila cerita bab ini adalah..

“inilah cara yang sesuai untuk memilih pemimpin di zaman alaf baru ini..”

Aku kata:
Korang jangan buat statement yang boleh batalkan ayat quran.., nak masuk neraka ke?

“dalam keadaan sekarang, kita terpaksa guna system demokrasi ini”..

Aku kata:
Siapa paksa engkau? Hebat sangatkah yang memaksa..
Aku tengok nak lantik ketua usrah pun guna sisitem majority, nak lantik pengerusi masjid guna system majority? siapa paksa korang?

Korang semua ni mabuk kuasa dan mabuk harta, bila dah mabuk, akal sudah hilang arah.,
Lalu tafsir quran suka hati sajer asal halal, harta-tahta- wanita, tak ke hampeh!!

err aku pun ‘mabuk’ gak..

Oleh kerana aku ‘mabuk’, maka aku tak payahlah nak quote al quran hadith macam korang, sebab aku tak layak.., aku tak pandai cam korang,

Cuma aku boleh sikit-sikit bersyair..

Terimalah syair dari aku.. yang bertajuk ‘Mabuk’!!

Sepuluh..
Sembilan katamu satu pun tak boleh pakai

Sepuluh
sembilan janjimu satu pun tak boleh pegang
Dunia dan apa isinya
Hanya kau yang punya
Segala-gala kau dah ada
Tak cukup kau masih minta tambah

Mabuk Engkau mabuk

Mabuk nama (harta)
mabuk cinta (wanita)
mabuk kuasa (tahta)

(maaf, aku ikut rentak Tam spider..oh)

Ok, dah! Dah! Jangan melalut dan merepek lagi,

Sebab korang dah email dan tanya bagaimana nak pilih ketua dalam islam?, jangan aku hanya pandai kondem sahaja, silalah aku bagi jalan keluar..

Baiklah, sebab korang sudi baca blog aku, aku akan tulis tentang bagaimana nak pilih pemimpin dalam islam..

InsyAllah..

BAGAIMANA NAK MENGUNDI?

Pertama, dalam islam: apa-apa keputusanpun di buat dengan mesyuarat, nabi dah ajar sahabat bermusyuarat, dalam quran ada surah khas tentang mesyuarat, dan banyak hadith Nabi yang cerita kelebihan mesyuarat.

(rujuk hadith-cari sendiri dalam usrah kamu)

Dan mesyuarat pula ada tertib dia, ada adab dia, tak boleh guna cara yahudi, dalam mesyuarat keputusan amir adalah muktamad, dan keputusan mestilah berdasarkan Fatwa dan Takwa, bukan berdasarkan majority dan minority..

Dalam mesyuarat tak boleh tekankan hujah kecuali amir izinkan.
Dalam mesyurat tak boleh potong cakap orang, kena minta izin amir dulu.(macam dalam mahkamah, mintak izin yang arif)
Dalam mesyuarat tak boleh hina hujah orang lain.

Dan Amir kena buat keputusan mengikut kekuatan jemaah, bukan dengan jazbah(semangat) amir atau sorang dua sahaja..

Bila amir buat keputusan, tak boleh komplen, kerana segala yang berlaku adalah dalam takdir Allah.(rukun iman yang ke 6)
Sekiranya Amir terima cadangan kita, kena istigfar, takut jadi fitnah pada ugama..
Sekiranya Amir tolak cadangan kita, kena bersyukur, sudah selamat kita dari fitnah ugama..

(banyak lagi adab, sila rujuk ustaz kamu dalam usrah)

Tapi hari ini aku joint mensyuarat so call Islamic, ada ustaz bergaji dan penceramah berbayar, bila mesyuarat nak tegakkan islam, tapi mesyuarat tak ikut tertib islam, siapa pandai cakap dialah ke depan, sering ada yang tekan hujah dan hina hujah orang lain, potong cakap dah biasa terjadi, kadang kadang bila tak setuju dengan cadangan orang lain boleh pulak serang peribadi, rambut botak-hidung kemik- perut buncit menjadi bahan lawak, hampeh betul!

Dan akhir sekali bila buat keputusan guna cara angkat tangan, kira dan hintung, last! majority menang, tak ikut islam pulak… apa lagi nak di kata.?

Bila keputusan di buat, yang di hina dan di tolak cadangan akan cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar, bila keputusan itu bagi emej buruk maka yang ini tadi, akan melompat gembira dan ejek balik, "itulah kamu dulu aku dah cakap"… "kalaulah kamu ikut taklah jadi bodoh camni," itu ini begitu begini!!

Tapi jika yang bagi cadangan itu tengok kesan yang berjaya, mulalah perasan bagus, saya dah berjaya buat rakyat percaya dengan kita, saya dah berjaya buat orang boikot piliharaya.. saya dah berjaya buat oarng takut dengan kita, saya dah berjaya buat itu-ini , bla-bla-bla…., lepas tu tulis dalam suratkhabar kabaikkan saya walaupun sebesar zarah, dan tulis keburukkan musuh walaupun sebesar zarah, hampeh segalanya!!!

Ok stop, kena serius sikit..

Baiklah, kes study, cuba korang bayangkan korang duduk dalam satu kampong dan satu hari ketua kampong telah mati terbakar ketika membakar bendera, sekarang, bagaimana nak lantik seorang ketua baru?, apa yang perlu saya buat…?

Adakah perlu saya buat pilihanraya kecil?, panggil semua orang kampong dan undi-kira, banyak menang, sikit kalah?

Begitu?

Bagaimana cara islam?

Aku akan tulis di bawah, tapi aku tak boleh declare ini adalah cara islam kerana aku jahil dan biar ustaz ulamak yang tentukan.., aku kongsi sikit ilmu yang di pelajari dalam bab nak pilih pemimpin.., insyAllah.

1) Keputusan ikut majlis Syura.
Macam aku cakap di atas, biar majlis syura yang buat keputusan siapa ketua kita, dan ahli syura ini akan bermusyuarat ikut cara islam, keputusan berdasarkan fatwa dan takwa.

2) Kenal pasti Ciri-ciri Pemimpin.
Sebagai rakyat kita tentu kenal beberapa individu yang layak jadi pemimpin, kita beri satu nama atau lebih orang yang layak kepada ahli syura.

Kalau kat kampong tadi, lepas solat jumma'at, syura akan minta setiap ahli jemaah masjid bagi dua (2 nama ni contoh, nak mintak lebihpun boleh) nama orang yang di fikirkan layak jadi pemimpin.. maka korang boleh tulis atas kertas dua nama orang yang korang rasa layak jadi pemimpin…, maka calon pemimpin telah menjadi luas…, itu yang terbaik, semoga orang bertaqwa dapat menjadi pemerintah kita..

Berikut adalah beberapa syarat pemimpin.

i) Orang itu tidak tinggal solat berjemaah.
ii) Orang itu ada ciri takwa.
iii) Sudah berkahwin.
iv) Lebih ilmu ugama
v) Mendahului ugama dalam urusan dunia dan keluarga.
vi) Bersifat menyatukan
vii) Boleh bekerjasama dan bertolak angsur.
viii) Bersifat memafkan dan mengaku bersalah.
ix) Bersifat menolak pangkat.
x) Taat keputusan mesyuarat
xi) Dan lain-lain.

3) Ikhlas.
Maksud ikhlas di sini adalah, jangan pilik kawan kita jadi pemimpin sekiranya kawan kita tiada sifat di atas, tapi pilihlah musuh kita jadi pemimpin sekiranya beliau ada sifat di atas.
Ini banyak berlaku dalam dunia politik kerana kita ada kepentingan peribadi lalu pilih kawan kita jadi wakil rakyat, walaupun kita tahu beliau tak layak, tak ke hampeh? tidak ikhlas di situ bukan? Apa lagi nak di kata?

4)Jangan Kempen.
Bila dah tulis nama dalam kertas tadi, jangan pulak kempen orang lain tulis nama calon kegemaran korang, dan jangan kondem nama yang orang lain cadangkan.., bila dah kempen maka banyak berlaku kesilapan dam dosa, pertama korang akan cerita kelebihan makhluk, (syirik) dan kedua, korang akan hina keburukkan makhluk, (menolak takdir) maka diam diam sahaja, Allah Maha Mengetahui.

5)Undi anda adalah rahsia.
Jangan tanya orang lain, siapa nama calon pilihan mereka, dan jangan bagitahu orang lain nama calon pilihan korang, semuanya rahsia, lipat kertas dan bagi pada syura, tak perlu tulis nama, IC atau warnakan ibu jari, tak perlu!!! Dan seandainya malaikat dalam kubur tanya siapa yang korang namakan, pun kalau boleh jangan bagitahu, cakap, syura tak izinkan korang bagitahu..

6)Bertawajjuhlah kepada Allah.
Bila Syura dan dapat semua nama, maka di sini akan berlaku konsep kebarangkalian, penaklukan mantic dan keboleh ulangan, (apa aku cakap ni)

Berbeza jika aku bagi korang 3 nama dan semua rakyat undi maka jadi macam system yahudi, tapi bila syura bagi korang peluang untuk namakan siapa sahaja dua nama yang korang rasa layak jadi ketua kampong, maka yang menonjol kebaikkannya selama ini akan timbul dalam pilihan korang secara senyap-senyap, dan syura akan pergi jumpa orang ini secara tak rasmi untuk tujuan saling kenal- mengenal..

Akhirnya dah tentu syura akan mesyuarat di antara beberapa nama yang menonjol dan pada masa tu korang semua akan solat hajat dan bila keputusan di umumkan, maka redhalah Hamka menjadi ketua kampong korang misalnya..hihihi

Yang di lantik tak boleh menolak lagi kerana itu adalah keputusan mesyuarat.., jangan anggap pangkat itu jawatan, tapi anggaplah sebagai amanah..

Dan itu baru di peringkat kampong, peringkat daerah gunakan kaedah yang sama, nama-nama ketua kampong pula menjadi pilihan, peringkat negeripun begitu.., insyAllah.

Ketika nabi Wafat, ada beberapa nama telah di sebut sebagai pengannti Nabi, akhirnya yang tinggal adalah saidina umar RA dan Abu Bakar Ra.

Apabila syura bertanya kepada saidina Umar siapa yang patut jadi ketua? Jawab umar pilihlah abu bakar, dan bila di tanya kepada Abu Bakar, maka Abu Bakar pula menjawab, pilihlah umar.

Akhirnya keputusan mesyurat berdasarkan Fatwa dan takwa melantik Abu Bakar dengan hujjah, Abu Bakar Ra pernah menjadi imam dan nabi Muhammad SAW menjadi makmumnya..

Abu Bakar pada mulanya menolak, tapi akhirnya menerima kerana taat keputusan mesyurat.

Ketika Abu Bakar RA menjadi pemimpin, sebelum wafat terus melantik Umar menjadi pemimpin, ini lagi satu kaedah yang senang, tak payah mesyuarat kerana Abu Bakar sendiri sudah menjadi seorang amir, taat amir, taat nabi, taat nabi taat Allah..

Dan ketika Umar RA menjadi pemimpin pula, sebelum wafat telah beri dua nama kepada Ahli syura untuk di lantik pengganti beliau, iaitu Saidina Usman dan Saidina Ali.

Dari keputusan Syura, saidina Usman telah di lantik menjadi pemimpin seterusnya, berkata Umar RA selepas mendengar keputusan mesyuarat, pancung kepala siapa yang tidak setuju dengan keputusan ini..

Dan setiap pemimpin islam akan memerintah sampai jadi mayat, bukan satu penggal, atau hanya 5 tahun, kerana bila memerintah hanya 5 tahun, tahun ke 3 dan ke empat hati sudah gelisah, risau fikir tentang bagaimana nak kekalkan kerusi untuk 5 tahun akan datang, bagiamana nak jatuhkan pihak lawan? Lalu kerajaan akn hilang fokus, dan mungkinakan berlaku perkara yang jelek, sampai sanggup rasuah, tipu, sabotaj, caci pihak lawan dan sebagainya.., kan susah tu?

Aku cadangakan biarlah XXX  memerintah Malaysia sampai mati, XXX tak payah risau nak pertahankan kerusi, tak payah habis masa nak mesyuarat kekalkan kerusi, terus sahaja berbakti kepada Rakyat.., pembakangpun takde peluang nak memerintah, tak perlu merusuh lagi, pembakang boleh banyakkan ibadat, sekiranya XXX buat salah, Allahkan ada? Nyawa XXX di tangan Allah, kenapa korang nak risau? Bila korang sangka baik dengan pemimpin, maka Allah akan hantar malaikat untuk betulkan pemimpin, tapi bila korang sangka buruk dengan pemimpin, maka Allah akan biarkan pemimpin bertindak zalim mengikut sangkaan korang..

Bila rakyat betul, Allah akan lantik pemimpin yang betul, hari ini masjid masih banyak yang kosong, kat kelantanpun sama, jangan harap kerajaan islam dapat memerintah dunia sedangkan masjid banyak yang kosong…

Bulan posa nanti, yang biasa solat magrib berjemaahpun ada yang tak datang masjid dah, solat zohorpun tak pergi sebab penat tidur, solat asar tak pergi sebab sibuk beli kuih di pasar ramadhan, solat isyak dan subuh tak pergi sebab kekenyangan!!

Semoga aku dan korang semua tetap dapat istiqamah solat di masjid sampai jadi mayat..
Janganlah kerana satu fardu(puasa) datang, maka kita tertinggal fardu yang lain (solat berjemaah)

Dah lama membebel, rupa-rupanya dah nak habis sya’ban, esok dah nak puasa, aku mintak maaf banyak-banyak kat korang jika ada salah silap sini sana..

Aku insan yang hina, banyak dosa, dan aku tak nak tambah dosa kepada pemimpin..

Err, aku juga pencari damai abadi

: )


Sekian..

Ps:, Orang layak di kejar pengkat, orang yang tidak layak, mabuk mengejar pangkat..
tak ke mana kita semua kerana kita akan berjumpa akhiranya dengan Peramai ahli kubur, pengusir kelezatan, pemutus keinginan, pemisah jemaah dan yang meramaikan mayat...

(selamat berpuasa)

Sep 3, 2007

Apa hukum Mengundi? Part III.

(Menjelang Pilihan raya...)

Ada pembaca blog ini yang telah hidup dengan aman di Negara Malaysia selama 50 tahun bertanya:-

Soalan 1

benarkah kite wajib mengunci calon islam sahaja ?
benarkah kite tak boley mengundi calon bukan islam?

Sebab ituhari ayah suruh daftar gune alamat kampung, pasal calonnye kawan ayah. islam.
tapi tak boley. kena ikut address umah. tapi calon yang kat umah ni cina. so, kalau takley undi yang bukan islam camne? buat undi rosak je la ek?dah try tanye kawan-kawan tapi takde yang boley jawapan yang boley diterima pakai.so, cane ek?

Soalan 2

Apa hukumnya mengundi orang kapir?

Jawapan..

Sampai bila-bilapun aku tak boleh bagi faywa dan hukum kerana aku tidak layak..

Tapi aku nak jawab gak,

Ni fatwa yang aku keluarkan dari poket kanan dan masukkan ke poket kiri..
Aku pakai fatwa ni, korang nak ikut kena tanggung sendiri..

Jika calon kafir tak halang korang iktikaf di masjid, berdakwah pintu ke pintu, biarkan korang selesa dalam ibadat,

Manakala calon islam pula halang korang iktikaf di masjid, halang korang berdakwah pintu ke pintu, buat korang rasa tak selesa dalam ibadat,

Maka undilah calon kafir itu..

Buat apa aku undi calon islam yang munafik?

Walaubagaimanapun, korang lebih mengetahui keperibadian colon MB korang..

Nota: kepada semua calon wakil rakyat: dah dapat tangkap klu dari aku untuk menang?

Ps: parti keremayat adalah bersimbol skull sedang pegang stereng, poster ada di jalan-jalan raya dan motifnya adalah berhati hati di jalan raya... "anda semua akan jadi mayat dan anda tidak mapu mengubahnya!!" (slogan)