Dec 23, 2015

Dari mana manusia datang?

(Contoh Surat Rasmi anak masuk tingkatan satu menyusul di bawah, sebelum tu layan soalan anak anak sekejap)

“Ayah, kenapa kemaluan lelaki dan wanita tak sama? Dulu saya pun ada zakar lepas tu kena potong ke?”

Tanya satu satunya anak perempuan aku, adik beradiknya yang lain semua lelaki. Jawab aku:

“Memang Allah buat berbeza, sebab orang perempuan bila besar, akan mengandungkan baby, lepas tu dada orang perempuan berbeza dengan lelaki kerana baby akan minum susu dari situ, dan tentang kemaluan perempuan berbeza pulak, sebab dari situlah baby akan keluar”

“Wahhh, macam mana tu? Tentu sakit?”

Tanya lagi anak perempuan dengan aksi muka menahan sakit. Terang aku panjang lebar:

“Hah! Itulah kuasa Allah, dari tempat yang sempit, boleh keluar manusia, sekali tengok macam tak logic manusia akan keluar dari kemaluan wanita, tapi bila sampai masanya, Allah akan buka laluan, dan baby akan keluar laju macam air. subhanAllah, pesan ayah, Adik N, jagalah kemaluan orang perempuan, jangan masukkan apa apa dalam tu, dan jangan biarkan siapa siapa masukkan apa apa dalam tu, jika luka nanti, bersalin akan lebih sakit. Jika kemaluan di jaga elok, lepas baby keluar nanti, kemaluan wanita akan kembali rapat macam biasa, dan orang perempuan akan dilupakan sakit bersalin, tak macam lelaki, sakit bersunat macam kena gigit semut jer, tapi bila di tanya nak sunat lagi tak? semua tak nak, tapi orang perempuan, sakit bersalin macam mati hidup semula, tapi lepas dapat anak, nak beranak lagi, macam Bonda kamu, dah 5 orang anak dan nak lagi tu!”

Anak perempuan aku senyum, dan berkata:

“Bagus jugak, Adik N nak sangat adik perempuan”

Lepas si anak diam sekejap, akhirnya dia membuat kesimpulan dari perbincangan kami tadi:

“hmmm, patutlah berbeza kemaluan lelaki dan perempuan, jika baby keluar ikut zakar, tentu pecah semua, kan Ayah?”


Woha!

Dec 17, 2015

Dinasour ciptaan yang sia-sia?

(Even some of the dinosaurs may have gotten involved in some of this, I think it would be quite rare and a very small and insignificant contribution. But another theory holds that more oil was in Earth from the beginning than what's been produced by dead animals, but that we've yet to tap it. -William Thomas, a geologists at the University of Kentucky)


Anak anda mungkin akan bertanya: “apa akan jadi jika patung mainan mereka hidup waktu orang tak ada, dan pura pura tak bergerak bila ada manusia?”

Lalu geng animasi Pixar menjawab soalan ini dengan filem Toy Story yang mengisahkan dilemma permainan lama (watak coyboy) diabaikan oleh tuannya selepas mendapat mainan baru pahlawan angkasa.

Jawapan pihak animasi adalah dalam bentuk filem fiksyen semata-mata, dan tujuannya untuk hiburan dan sedikit elemen kekeluargaan dan beberapa nilai murni yang baik.

Kemudian anak anda mungkin akan bertanya soalan lain:

“apa akan terjadi sekiranya bayangan hantu yang muncul bawah katil dan belakang almari itu benar-benar wujud?”

Sekali lagi, geng animasi Pixar menjawab soalan ini dengan filem Monster inc yang mengisahkan sebenarnya makhluk jin ini bertugas untuk mendapatkan jeritan kanak-kanak yang takut sebagai sumber tenaga elektrik mereka, dah tentu Jawapan pihak animasi adalah dalam bentuk filem fiksyen semata-mata, dan tujuannya untuk hiburan kekeluargaan dan beberapa nilai murni yang baik.

Di lain waktu, si anak akan bertanya lagi:

“hari hari tengok ayah dan Bonda buang sampah, apa akan jadi di masa hadapan apabila dunia ini penuh dengan sampah?”

Maka geng Pixar yang dimiliki oleh Stave Jobs ini menjawab soalan ini dengan filem sains fiksyen Wall E yang mengisahkan manusia telah berpindah ke kapal angkasa dan bumi di tinggalkan robot pengurus sampah. Manusia di zaman itu semuanya gemok dan tidak mampu berjalan kerana 24 jam hidup depan computer on line. Dramatik sunnguh!

Terkini, pernah anak aku tanya:

“apa akan jadi jika tahi bintang yang besar tidak pernah jatuh menimpa bumi?”

Aku jawablah, mungkin dinasour tidak akan pupus dan ada Jurassic park macam zoo Negara.

Rupanya, soalan ini dah lama di tanya oleh anak anak dari Barat, sehingga geng animasi Pixar keluarkan filem fiksyen terbaru mereka, The Good Dinasour.

Jawapan pihak animasi sudah tentu dalam bentuk fiksyen semata-mata, dan tujuannya untuk hiburan dan sedikit elemen kekeluargaan dan beberapa nilai murni yang baik dan mungkin mereka yakin dengan teori evolusi berkenaan manusia berasal dari berok, maka watak manusia di gambarkan sedikit macam berok tapi menyalak macam serigala, tidak boleh bercakap dan baru nak ada akal, manakala sesuai dengan teori evolusi, dinasour pulak yang hidup berjuta tahun di gambarkan mempunyai akal seperti manusia dan bercakap sesama mereka.

Dalam filem itu, Dinasour berleher panjang yang memakan sayur di gambarkan pandai bercucuk tanam, manakala T rex yang suka makan daging di gambarkan menternak kerbau sebagai sumber makanan. Manakala manusia pula mencuri hasil tanaman dari dinasour, adohai..

Tapi itulah, jika benar manusia berevolusi dari binatang, kenapa ikan paus yang dah lama hidup tidak ada akal seperti manusia, kenapa belangkas yang dah wujud berjuta tahun tidak cerdik macam manusia, dan kenapa manusia tiba tiba tidak berbulu macam berok, dan kenapa hanya manusia yang ada akal dalam seluruh kehidupan di dunia ini?

Ops, tak payah serius sangat, itu hanyalah filem animasi fiksyen, hanya hiburan ringan sekeluarga, anak aku menangis sewaktu dinasour hijau cerita pada manusia ayahnya mati, tapi manusia cerita ibu bapanya semua mati, dan di akhir cerita, teresak esak anak perempuan aku menangis waktu mereka terpaksa berpisah.

“tapi ayah, ada kawan kat sekolah cakap, dinasour tak wujud, semua itu adalah konspirasi yahudi untuk lupakan ummat islam kepada Nabi adam! Jika benar dinasour wujud, kenapa Nabi adam tak jumpa dinasour?”

Tanya anak yang darjah 4, aku jawab elok elok:

“dinasour ni wujud sebelum Nabi adam datang, bukti dinasour wujud adalah pada tulang yang ahli kaji jumpa”

“tapi kan ayah, jika dinasour pupus sebelum Nabi adam, apa guna Allah cipta dinasour, sebab tak ada tujuan? Bukankan ciptaan Allah tak sia sia?”

Tanya anak darjah enam pulak, jawab aku:

“Ada banyak teori tentang kejadian alam, ada teori yang mengatakan minyak yang ayah isi dalam kereta hari ini adalah terhasil daripada ribuan makhluk zaman dahulu termasuk dinasour, so tak sia siapun ciptaan Allah ini”

Anak angguk angguk setuju. Aku sambung lagi hujah:

“Sebab tu dalam filem animasi Pixar, jika mereka pergi stesen minyak, logo stesen minyak adalah dinasour dan nama stesen minyak adalah Dinaco!”

Anggukkan anak semakin laju. Now you know.

Ps: Agak mencabar menjadi ayah di akhir zaman ini, hu hu hu..


Dec 3, 2015

Cemburu sampai syurga?

(Tanya sama Abang kereta mayat)
Hantaran Perkahwinan-Selamat pengantin baru

Soalan pembaca:

As salam. Tuan hamka. Saya tak pasti camne nak mulakan bicara. Tapi saya tak tau nak tanya sape. Saya suka mengaji. Dah banyak kali khatam. Tapi saya jarang membaca tafsir. Saya cuma faham makna beberapa surah je. Baru2 ni saya terpanggil untuk baca tafsir secara mendalam. Saya buka surah ar rahman. Dan, ternyata surah tu asyik cerita pasal bidadari. Saya musykil, adakah nikmat2 syurga hanya untuk lelaki? Harap tuan dapat bantu saya.

Jawab Hamka Kereta Mayat:

Salam, Al quran ada banyak ayat, antaranya:

Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki pada sisi Tuhan mereka. Demikianlah Balasan orang-orang yang berbuat baik” (Az-Zumar : 34)

Mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi Kami ada tambahannya” (Qaaf : 35)

Ayat ni guna perkataan mereka : merujuk lelaki dan wanita, akan dapat apa saja yang nak dalam syurga, so takde masalah Allah nak bagi lelaki perfect 10 kat ahli syurga, nak bagi suami klon yang sempurna dan lain lain yang di luar jangkauan otak, usaha kita masukkan diri dalam syurga, bukan fikir dalam syurga nak buat apa, Allah Maha Adil, 100 orang bunuh orang di dunia, hanya kena hukuman satu kali mati di dunia, tapi di akhirat, 100 orang akan tuntut kejahatan yang mereka lakukan, begitulah sebaliknya dalam berbuat kebaikkan..

Bab suami di syurga, ada kisah bila suami masuk dalam syuga dia pun tengok biadadari cun dan nak  terkam macam puan risau, tapi bidadari cakap cuba tengok ketua bidadari iaitu isterinya. Sekali bila suami tengok Puan isteri, maka kecantikkan Puan isterinya adalah berates kali ganda lebih cantic buatkan si suami hilang nafsu melihat bidadari lain, wallahu’alam.

Jawab pembaca:

Thanks banyak-banyak tuan. Hari ni hati saya sangat lapang. Sebelum ni tiap-tiap malam saya sedih bila pandang suami. Sebab saya takut suami saya nanti asyik layan bidadari aje.


Woha!