Oct 19, 2018

Suci dalam debu?

(Di tulis di hari kematian Allahyarham Salim Iklim)



Lagu suci dalam debu popular waktu aku tingkatan satu.

Naik bas pergi sekolah driver putar lagu ni.

Aku waktu tu ada minat sorang awek pandai English, jadi aku translate lagu Iklim versi English dan bagi kat dia.

Tapi cinta aku ditolak. Mungkin sebab kesalahan grammar aku yang telus sangat. Ha ha

Aku lupa lirik asal aku tulis zaman tu. Tapi ni aku tulis tepi pantai Tioman sambil walking sepanjang pantai kekuarkan peluh. Aku cuba kekalkan grammar lagu pada zaman itu.. terimalah

Clean in dust!

(Sila Nyanyi ikut rentak asal)

You like a clean water
In the glass with dust
Even the dirty.... you can see
Beautiful of clean is still protect

Love is not only at eye
Love coming from heart
Let be wrong.. from they eye
Let the different can see... between us.

I hope you... still can accept
Even looking so ugly
Because the real meaning of love
Only we feel it

One day will coming
The light will appear
The door will open
We step in together

That time we can see
The light is bright
The dust be a pearl
The ugly be honor

This is not dreaming
What I sharing
But very confident
Happening

Because of love
The sea will burn
Still I swimming
Confirm!

Woha!

Al fatihah: Salim Iklim.
Pantai Tioman 2018

Oct 2, 2018

Nabi nak jumpa kita tak?


(Seorang lelaki yang tidak kacak tapi mempunyai isteri yang sangat cantik, waktu beliau sakit nak mati, isterinya menyatakan perasaan sedih kerana mereka terpaksa berpisah TETAPI jawapan lelaki ini membuatkan aku mengalirkan air mata…)

Ini adalah kisah Bilal bin Rabah seorang hamba berkulit hitam, and nobody care!

Tak ada mana-mana pertubuhan zaman tu nak ajak dia jadi ahli, seorang hamba berkulit hitam? Apa dia boleh buat untuk kembangkan pertubuhan saya?

Tapi Allah tak pandang pada rupa dan status, dan itulah juga pandangan Nabi Muhammad SAW, lantas selama tiga malam, Nabi telah korbankan masa rehatnya hanya untuk bantu Bilal membuat kerja berat, tanpa sebarang kata kata dakwah, sehingga Bilal jadi malu pada hari ketiga kerana mamat hensem mana ntah datang tolong aku tanpa mintak upah sedangkan aku hanya seorang hamba yang tiada rupa, adohai...

Tentu tiga malam itu Bilal masuk tidur sambil berfikir siapakan gerangannya lelaki kacak ini yang ingin bersahabat aku seorang hamba berkulit hitam?

Lalu pada malam ke tiga, bilal pun bertanya, apa kamu mahu Muhammad?

Nabipun bagitahu tentang islam dan keinginannya mengajak bilal masuk islam, terus bilal masuk islam dan sebaik tuan Bilal dapat tahu, Bilal telah diseksa dengan dicemeti sepanjang malam juga dihempap pula oleh sebuah batu besar sewaktu cuaca sedang hangat kepanasan di tengah padang pasir yang panas terik.

Tapi, apa kata Bilal?

“Ahad, Ahad…”

Yang bermaksud: aku tetap beriman pada Allah yang Satu!

Kita hari ni kejut kawan bangun pagi, dijawab: Ahad, ahad…, yang bermaksud: tak kerja, tak sekolah,

Woi, bangun solat subuh hari hari lah bang! Hari mati jer tak payah bangun!

(masukkan muzik sedih di sini)

Maka the rest is history, Bilal dimerdekakan oleh Abu Bakar dan terus beliau menjadi sahabat Nabi yang terkenal, menjadi seorang juru kira-kira kewangan Nabi, juga seorang Muazin, juru azan.

Bila Bilal azan, semua orang datang solat berjemaah dimasjid, di mana ada Nabi Muhammad SAW, di situ ada bilal.

Pernah satu hari Bilal hampir kena jual sebab tersalah ambil hutang dari Yahudi untuk kewangan Nabi, alangkah susah hatinya bilal dan bagitahu pada Nabi bahawa pagi esok sebelum subuh beliau akan lari dari Madinah untuk bekerja ditempat lain dan bila dah dapat duit akan datang balik tebus hutang Nabi, tapi Nabi Muhammad SAW telah selamatkan beliau dengan bantuan dari Allah melalui cara yang tidak di sangka-sangka. (panjang nak cerita bab ini)

Selepas diselamatkan oleh Nabi Muhammad SAW, Terus beliau sujud syukur dan cintanya kepada Nabi Muhammad SAW tidak berbelah bagi buat selama-lamanya.

Pernah Nabi Muhammad bagitahu kepada Bilal, apa amalanmu yang membuatkan aku bermimpi nampak kamu masuk syurga seiringan denganku? Kata Bilal: amalan sentiasa memperbarui wudhu..

(nota: Tidak salah menambah amalan selagi ianya sesuai dengan dalil Alquran dan sunnah-ok, teruskan muzik sedih...)

Tuan tuan dan Puan puan, amalan mengambil wudhu walaupun nampak kecil, tapi dari amalan kecil ini maka terbukalah peluang untuk bersolat, baca Al quran dan lain lain ibadat yang membuka pintu langit mengundang seribu rahmat!

Dipendekan cerita, Nabi Muhammad SAW akhirnya wafat, dan ini sangat menyedihkan Bilal, setiap sudut masjid Nabawi ternampak kelibat Nabi, air mata kerinduanpun mulai bercucuran lalu beliau berpindah ke Sham dan dilantik oleh Khalifah menjadi gebenor di sana, satu hari Nabi Muhammad SAW kekasih hati bilal datang dalam mimpinya, bertanya: kenapa dah lama tak ziarah saya?

Note: Jasad Nabi dikembumikan di Masjid Nabawi.

Terjaga dari mimpi, terus Bilal bertolak ke Madinah, sampai sana cucu Nabi sambut dengan penuh kasih sayang dan minta beliau azan di Masjid Nabawi, pada mulanya, Bilal tak mahu tapi permintaan cucu sahabat baiknya sukar di tolak.

Lalu beliaupun azan dengan penuh perasaan kerinduan kepada Nabi Muhammad SAW.

Sebaik sahaja langit Madinah berkumandang suara azan daripada Bilal, terus semua penduduk Madinah, lelaki atau wanita, muda atau tua, berhemburan air mata menangis semahu mahunya kerana mereka semua sedang rindu kepada Nabi Muhammad SAW.

Lantas berkumpullah para lelaki dan wanita ke masjid dengan sangkaan Nabi Muhammad hidup kembali untuk menjengok mereka, tapi di sana hanya ada bilal sebagai kenangan melepaskan rindu.

Tak lama Bilal di Mandinah, semua tembok bangunan mengingatkan pada Nabi Muhammad SAW dan beliau kembali pulang ke Syam.

Dipendekan lagi cerita, Bilal akhirnya sakit, dan isterinya yang cantik, anak keturunan raja, kulit putih kemerahan menyatakan rasa sedih sebab abang bilal sayang dah nak meninggal dunia.

Tapi jawab Bilal..

“Sayang, jangan bersedih, abang sangat gembira mendekati ajal, kerana abang dah tak sabar nak berjumpa dengan sahabat terbaik dalam hidup abang, Nabi Muhammad SAW…

Air mata pun berlingangan..

Kematian ini, akan menghilangkan rindu yang dipendam sekian lama..

Tuan tuan dan ibu ibu sekalian,

Kita jika mati esok, agak agak, Nabi nak jumpa kita tak?

Kepada Allah aku sampaikan salam rindu kepada Nabi Muhammad SAW.

Aku juga rindu kepada Bilal!

Woha!