Apr 11, 2023

Soalan tentang Haji?

Bila saya update dapat tawaran Haji, dan buat perkongsian pada 22 Mac, iaitu Hari Tabung Haji umum panggilan pertama, maka dapat ribu ribu like, dan beratus ratus komen, ramai ucap tahniah, dan ramai juga bertanya soalan.

Oleh sebab soalan korang tenggelam dalam komen, maka saya jawab kat sini.

“Tahniah abang dapat panggilan Haji, tahun bila abang daftar Haji?”

Tahun 2008, giliran abang sepatutnya waktu PKP hari tu, tapi Tangguh sebab Covid, dan tahun lepas abang sangka akan dapat, tapi tiada rezeki, dan Alhamdulillah, Tahun ni terpilih, syukur kepada Allah.

“Abang keretamayat, betul ke Tahun ni kena bayar RM30 ribu jika merayu?”

Ya, betul, begitulah yang abang baca dekat surat tawaran, dan abang syukur Tabung Haji tak cas Rm30 ribu satu kepala, sebab memang sukar nak cari RM60k zaman ekonomi pasca Covid ni, huhuhu

“Betul ke SMS tu, entah entah Scammer?”

Abang dah check kat Tjari, laman web milik Tabung Haji, meremang sekejap bulu roma bila baca kat Tjari, nama abang dan isteri terpilih, Alhamdulillah.

“Bukan ke abang dah pergi tahun lepas?”

Itu abang pergi Umrah, duit royalty buku dulu abang ada niat nak pergi Umrah, tapi tertangguh sampai Covid, dan abang ingat nak sekalikan Haji, tapi bila tahun lepas takde rezeki Haji, abang pergi juga Umrah, sebab tak tahu umur akan sampai ke tidak untuk Haji, Alhamdulillah, pergi Umrah tahun lepas sangat membantu persiapan abang untuk pergi Haji tahun ni Bersama isteri.

“Anak syurga abang siapa jaga?”

Ada hikmah juga tahun lepas abang tak dapat pergi Haji sebab waktu itu anak syurga abang masih tidur peluk ibunya dan belum pandai berdikari, tahun ni mudah sahaja dia bersunat, dan Nampak macam sangat pandai berdikari, dia pun cakap takpe ayah dan bonda pergi Haji, Iman dapat tidur sorang sorang dalam bilik ayah, dah tak bising (dengkur)-Woha!

Saya sedang menyuarat dengan adik beradik bab ini, saya sedang usaha dan tawakal, InsyaAllah akan dibuka jalan oleh Allah nanti. Doakan yer.

“Berapa kos abang pergi Haji kena cas dengan Tabung Haji?”

Abang terima surat (rujuk gambar) Kos haji tahun ni naik RM30, 850, Alhamdulillah, abang dapat subsidi Haji, sebanyak RM14, 870, maka kos yang abang kena keluarkan, adalah RM15, 980 yang mana untuk suami isteri, kami perlukan RM31,960.

“Betul ke kena cukup simpanan dalam tabung haji baru layak dapat panggilan?”

Tidak betul, abang dan isteri tak cukup pun wang dalam Tabung Haji tapi mereka tetap tawarkan dan beri masa lebih kurang 10 hari untuk cukupkan.

“Abang dah cukup duit? Tak cukup saya boleh bagi pinjam?”

Alhamdulillah, abang korek tabung simpanan, isteri jual gelang emas, campur adik beradik bagi pinjam, dan beberapa follower yang bagi pinjam serta ada yang bagi hadiah, ada yang bagi sedekah, dan ada yang beli buku serta ebook juga Tanjak dengan lebihkan bayar, maka Alhamdulillah, Abang dapat RM32 ribu yang kena cukupkan segera sebelum 31 Mac, dan dapatlah abang masukkan dalam TabungHaji tanda abang terima tawaran ini, maka sangat berterima kasih kepada semua yang membantu, untuk duit poket, dan duit belanja waktu tinggalkan Malaysia, abang sedang usaha dan tawakal, insyAllah esok lusa ada orang beli kereta abang, dapatlah abang sedikit duit poket dan bayar hutang, doakan abang dipermudahkan segala urusan.

“Apa pendapat abang kerajaan Madani tak bagi subsidi pada T20?”

Hujah Tabung Haji, iaitu T20 yang betul betul kaya, maka konsep istito'ah iaitu hanya kewajipan hanya kepada yang mampu, konsep istito’ah juga tidaklah salah, kerana orang kaya sungguh tiada masalah tentang kewangan. InsyaAllah..

Namun konsep Istitoah itu hanya untuk T20, manakana golongan sederhana macam abang keretamayat, masih layak mendapat subsidi, Alhamdulillah.

Alkisahnya, Tabung Haji sebelum ini mungkin guna konsep “Wayurbi-Al sadaqah” iaitu tidak akan berkurang harta orang yang sedekah, tidak akan kurang harta orang yang membantu, Maka kita rujuk sejarah, zaman kerajaan lama, Tabung Haji tanggung berjuta juta subsidi, dan Tabung Haji semakin untung, dan negara semakin berkembang ekonomi sehingga rakyat tak pergi haji dapat Brim, voucer buku, eleun nelayan, petani serta pelbagai lagi nikmat. Janji Allah benar, akan bertambah harta bagi orang yang membantu, maka tak salah jika Tabung Haji kekalkan Subsidi dengan konsep “Wayurbi-Al sadaqah” kerana janji Allah itu benar.

Maka tindakan Tabung Haji kekalkan subsidi kepada B40 dan M40 adalah sangat terpuji, kerana “Wayurbi-Al sadaqah” itu akan gandakan lagi keuntungan Tabung Haji insyaAllah.., manakala T20 yang betul betul kaya, maka konsep istito'ah juga betul, demi menghadapi kos kenaikkan mendadak tiap tahun. Ringkasnya,  kita sama sama kerja kuat jana ekonomi, Doakan agar Negara kita kembali maju macam Zaman sebelum Covid yang mana nikmat subsidi nanti dapat dirasa oleh semua rakyat, Amin Ya Rabbil Alamin.

“Apa nasihat abang kepada bakal Jemaah Haji?”

Abang pesan pada semua Jemmaah haji termasuk diri sendiri, sungguh Di tanah Suci Kota Mekkah itu, telah ternukil cerita tentang manusia-manusia yang Redha, lihat betapa redhanya isteri Nabi Ibrahim a.s dalam ujian mencari air., lihat betapa redhanya Nabi Ismail a.s dalam ujian di sembelih.. yang mana akhirnya muncullah peristiwa berlari Safar dan Marwah kekal sampai sekarangf, merejam syaitan kekal sampai sekarang, dan ibadah korban kekal sampai sekarang di seluruh dunia. Maka di mana sahaja penjuru Mekkah dan Madinah, atau di antaranya, Redhalah akan segala kesusahan dan keperitan dengan bertalu-talu...,  Redhalah dengan cuaca, rezeki, dan karenah manusia, Sesungguhnya Redha itu penting, dan lebih penting lagi di waktu mengerjakan Haji. Abang pesan pada diri sendiri…

“Apa nasihat abang kepada mereka yang belum dapat panggilan Haji?”

Nasihat abang, tingkatkan ibadah, hadirkan diri kursus haji percuma walau nama belum ada atau lambat lagi panggilan, sebab kita kena zahirkan pada Allah akan niat kita yang bersungguh sungguh, jaga juga kesihatan, daki gunung niat untuk berlatih tawaf, jogging dengan niat berlatih Sae, jaga BMI, sebab jika BMI tinggi tak boleh lepas pemeriksaan Tabung Haji, jaga jangtung, jaga makan, dan simpan duit, cukupkan duit, dan selebihnya berdoa dan bertawakal, abang inipun masuk belum tahu apa takdir hari esok, doakan Pilihan pergi Haji bertukar menjadi haji Mabrur. Sungguh bila Allah pilih, tiada siapa boleh halang, Semoga kita semua terpilih sempurnakan Haji,

Amin Ya rabbil Alamin.

Apr 10, 2023

Syurga isteri waktu bersahur?

Syurga wanita lebih Tinggi?

Alkisahnya nampak isteri penat lepas Tarawih, saya cakap jom ngeteh kat luar sambal bungkus terus lauk untuk sahur besok?

Isteri kata takpe bang, simpan duit nak pergi Haji… saya dah prepare nak masak apa waktu Sahur..

Alkisahnya bulan puasa begini, pemandangan terindah adalah bila Bangun pagi hari, bini dah siapkan juadah sahur. Anak lima orang, memang banyak juga juadahnya,

Jadi lepas sahur, saya nampak pinggan mangkuk penuh singki, lantas saya niat dan azam lepas solat subuh nak tolong bini basuh pinggan mangkuk, saya perasan bilik tidur pun bini tak sempat kemas sebab bergegas masak sahur, jadi lepas balik solat subuh berjemaah nanti saya nak tolong kemas bilik, oh ye, ruang tamu juga bersepah dengan mainan anak, dan kain tanjak, pun saya nak kemas nanti.

Pendekkan cerita, balik solat subuh, saya nampak bini sedang jemur baju di halaman rumah, kami berbalas senyum dan salam. Lalu saya tinggalkan bini bertemankan ampaian baju sebab saya nak tunaikan janji pada diri sendiri tadi.

Parking motor dekat belakang, masuk ikut pintu dapur,

Tapi saya tengok singki dan bersih, pinggan mangkuk semua dah cuci. Saya masuk bilik, semua dah kemas, ruang tamu semua dah kemas.

Satu kerja pun bini tak tinggal kat saya.

Oh… orang perempuan…,sungguh keindahan Ramadan ni adalah isteri yang baik, bab kata hadis: dunia ini adalah hiasan, dan sebaik baik hiasan adalah wanita solehah.

Saya bersyukur atas nikmat islam, nikmat ramadan, dan nikmat hidup berteman.

Saya rasa syurga bini kita semua nanti akan jauh lebih tinggi dari saya yang hina ini.

Sayapun pergi tolong bini jemur baju, sambil menyanyi lagu Search berjudul TEGUH

*****

Engkau hukumlah aku menanti

Dengan relanya kutanggung semua

Berikan aku

Rahsia keteguhan cintamu

*****

Lepas jemur baju, bini pergi lipat kain baju berbakul bakul, sayapun tolong lipat sama, sambil-sambil itu, saya tanya bini bab khidmat, kenapa awak sanggup buat semua kerja rumah tanpa tinggal kat Abang pun?

Jawab Puan bini:

“Abangggg, saya buat kerana Yakin dengan Janji Allah, isteri mudah masuk syurga jika taat suami, lagipun banyak dengar ceramah ustaz tabligh cerita tentang kelebihan berkhidmat pada ssuami, Antaranya,

Apabila seorang suami pulang kerumah dalam keadaan letih dan isterinya melayani dengan baik maka mendapat pahala jihad.

Seorang isteri yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang tidak lena karena menjaga anak atau suami yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba sahaya.

Lepas tu pulak, Isteri yang melihat suaminya dengan kasih sayang, maka akan Allah pandang mereka dengan penuh rahmat.

Kemudian, Isteri yang menyapu lantai dengan berzikir pula akan mendapat pahala seperti menyapu lantai Baitullah.

Lagi? Isteri yang memicit kepala suaminya tanpa disuruh baginya pahala 7 ketul emas, kalau di suruh?dapat pahala 7 ketul perak.

Nak lagi? isteri yang berkhidmat tanpa derhaka dalam hati, mendapat pahala seperti solat selama 12 tahun, lepas tu, isteri yang menjaga solat di awal waktu, puasa ganti cepat cepat, dan taat pada suami, maka Allah SWT mengizinkannya memasuki syurga dari pintu mana saja yang merekasuka..

Lagi yang saya ingat,  Isteri memasak lalu terkena bahang dapur akan di jauhkan api nereka, isteri jemur baju maka matahari akan berdoa keampunan dan akhir sekali isteri akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari suami dan menjadi ketua bidadari yang mana lebih cantic dari semua bidadari hingga suami tak selera tengok bidadari sebab ketua bidadari cantic sangat!

Woha!

Lagipun abangkan penulis, jika abang tolong saya, maka hanya saya sorang mendapat manfaat, tapi jika abang menulis, beribu ribu orang dapat manafaat. Allah juga dah bagi lima anak yang sangat rajin, walau anak ramai lelaki, semua rajin tolong Bondanya, jadi abang teruskan menulis, sebar kebaikkan dengan ilmu yang bermanfaat..

Oh terharunya bila isteri cakap macam tu, maka saya jawab..

“Baiklah sayang, abang syukur dapat isteri yang Yakin dengan Janji Allah, rajin tanpa syarat, maka, nak minta abang tolong apa apa, bagitahu jer, nak beli apa apa, insyaAllah abang sediakan, last, ada apa apa pesan awak kepada semua folowers keretamayat? Abang nak tulis..”

“Ok pesanan saya buat semua isteri diluar sana… bersyukurlah dipilih oleh Allah menjadi wanita islam di Negara Malaysia…

Kadang kadang cuba kita fikir, apa bezanya kita wanita Malaysia?, berbanding dengan wanita di Negara miskin seperti Bangaladesh, Kemboja, Burma, Pakistan dan lain lain pendalaman di Negara ketiga..

Mereka hidup dalam keadaan letrik tak ada, air kena ambik dari telaga, baju kena basuh dekat sungai, susu kena perah dari tetek lembu, masak roti guna tahik lembu sebagai bahan bakar, tepung kena tumbuk dengan batu.., tidur hanya di atas tanah dan rumah di buat dari tanah liat, dan mereka hidup sepeti ‘hamba’ kepada suami masing masing, lepas tu jika silap mereka akan di rotan, dan malam hari masih ada kerja dari suami kepada isteri, rumah tiada Astro, DVD, atau kalkulator..,

Cuba kita fikir lagi, kenapa mereka di lahirkan di sana sebagai wanita yang hidup dalam Negara miskin? sedang kita rakyat Malaysia hidup mewah, air keluar dari kepala pair siap dengan penapis lagi, mesin basuh automatic, dapur ada blower, berhabuk sikit boleh vacuum, atas kepala ada kipas dan air cond, TV ada remote, tidur atas tilam empuk, duduk dalam rumah batu, ada internet dan boleh baca blog keretamayat hari hati..

Maka Bersyukurlah jadi wanita Malaysia dan bersyukurlah dapat berkhidmat pada suami dalam Negara yang aman ini.., Allah dah takdirkan kita jadi wanita di Malaysia, sangat sangat bersyukur dengan nikmat menjadi Islam di negara yang Aman, Alhamdulillah

Bersyukurlah! Yang mana bila bersyukur, semua kerja rumah menjadi sangat mudah!

Satu lagi, Berkhidmatlah pada suami dengan sangkaan yang betul iaitu kita yang berhajat pada suami, bukan suami berhajat pada kita, kerana wanita itu mulia dan mencapai darjat yang tinggi di syurga adalah melalui amalan berkhidmat, dan kita dapat member khidmat kerana kita ada suami, tanpa suami kita tak dapat nak khidmat, maka kitalah yang berhajat pada suami dalam memberi khidmat yang seterusnya akan menaikkan darjat kita di Akhirat! subhaAllah!

Sesungguhnya, isteri yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah semua pintu-pintu neraka dan terbukalah pintu-pintu syurga.

Maka masuklah korang dari mana-mana pintu syurga yang dikehendaki tanpa dihisab...

Nikmat mana lagi yang kita dustakan?

Sekian...

Ps: Begitulah pesanan isteri abang kepada semua pembaca, abang mengaku, abang edit sikit pesanan bagi kemas sikit sebab abangkan penulis! Woha!

Doakan kami suami isteri terpilih mendapat haji Mabrur Tahun ni, terima kasih juga kepada semua sahabat yang sudi beri pinjaman Haji, InsyaAllah pulang dari Haji kami akan bayar ansur ansur sampai selesai, semoga Allah permudahkan urusan kita semua. Amin.

iklan sikit

Link beli Tanjak jahitan isteri saya http://www.wasap.my/+60199117163/Tanjak

Link beli Ebook http://www.wasap.my/+60199117163/2ebook

Link beli Buku?http://www.wasap.my/+60199117163/Buku

Syurga Isteri waktu berbuka?

Alkisahnya nampak isteri penat lepas Asar, saya cakap jom Berbuka kat luar hari ni?

Isteri kata takpe bang, simpan duit nak pergi Haji… saya dah prepare nak masak apa waktu berbuka…

Baiklah, Anak lima orang, memang banyak juga juadahnya, sungguh bulan puasa begini, orang islam akan dapat suasana gembira waktu berbuka, meriahnya lain macam.

Kalau boleh hari hari nak bulan puasa.

Jangan salah faham, bukan bab makan sahaja best, bab pergi surau masjid penuh rasa best, baca al quran rasa best, tidur pun best, apa apapun best, mungkin sebab syaitan diikat jadi suasana puasa ni dia punya hening dan damai, lain macam, bagai kicau burung di pinggi kali bersama kelopak bunga berkembang mekar di selangi kepakakan perlahan si rama rama bewarna indah dibawah lambaian Pelangi, chewah…

Jadi lepas berbuka, saya nampak pinggan mangkuk penuh singki, lantas saya niat dan azam lepas balik solat berjemaah maghrib disurau, saya nak tolong bini basuh pinggan mangkuk,

Alhamdulillah surau kami sejak bulan puasa lewatkan iqamat 20 minit, agar semua orang kampung dapat juga dua Sunnah, iaitu sunnah berbuka puasa segera dan sunnah berjemaah tempat azan di azankan..

Susungguhnya, janganlah kerana satu fardu kita abaikan fardu yang lain…

Dan Janganlah kerana rukun Islam ketiga kita abaikan rukun islam kedua.. oh…

Semoga kita semua terpilih menjadi lelaki yang memakmurkan masjid Allah terutama dibulan puasa, amin…

Alkisahnya , Lepas solat maghrib Ada jemaah tanya bab persediaan Haji, nak pinjam duit tak? Oh malu rasanya bila bercerita bab duit..

InsyaAllah sampai masa nanti semua cukup!

Pendekkan cerita, balik solat maghrib, saya nampak bini sedang mengaji diruang baca buku, kami berbalas senyum dan salam.

Lalu saya tinggalkan bini bertemankan halaman Al quran sebab saya nak tunaikan janji pada diri sendiri tadi.

Tapi bila saya masuk dapur,  tengok singki dan bersih, pinggan mangkuk semua dah cuci. Meja semua dah kemas, ruang tamu semua dah kemas. Aduhai..

Satu kerja pun bini tak tinggal kat saya.

Oh… isteriku…, sungguh keindahan Ramadan ni adalah isteri yang baik, bab kata hadis: dunia ini adalah hiasan, dan sebaik baik hiasan adalah wanita solehah.

Saya bersyukur atas nikmat islam, nikmat ramadan, dan nikmat hidup berteman.

Akan ku bawa kamu isteriku kehalaman Masjidil haram! Amin…

Jauh di sudut hati, Saya rasa syurga para isteri yang rajin berkihdmat akan jauh lebih tinggi dari saya yang hina ini.

Sayang…, duduk syurga atas, jangan lupa ziarah abang yang duduk syurga bawah ni.

Sob sob sob…

Selamat menikmati Ramadan.

Awas!, link shopee mungkin menyusul!

Woha!

*****



Abang belanja link Shopee sebab ada yang bertanya..

Buku Taklim di Rak putih, https://shp.ee/84kgvtm

Rak buku putih

https://shp.ee/s6cnzdz

Kerusi wingchair baca Taklim https://shp.ee/hkm97d9

Meja pasu bunga cermin: https://shp.ee/pjhtdsm

Pasu bunga emas,:

https://shp.ee/a45t6ym

Link tanjak Woha! https://shope.ee/2AdriaqX

Apr 9, 2023

Maksud tiada sia sia disyurga?

Syurga adalah tempat yang tiada orang bercakap sia sia…

Alkisahnya, Waktu anak masih kecil, Suami sibuk keluar rumah cari rezeki, balik kerja, isteri sambut mesra dengan perbualan yang tak sia sia..

“Abang, anak dah Pandai merangkak!”

“Abang, anak dah pandai berlari!”

“Abang, anak dah pandai membaca!”

“Abang, anak dah boleh mengaji!”

“Abang, anak dah boleh solat!

Masa berlalu.

Anak masuk sekolah rendah, suami cari rezeki.. balik kerja, isteri sambut mesra dengan perbualan yang tak sia sia juga.. seperti..

“Abang, anak dah hafal Al mulk dan sejadah”

“Abang, anak dah hafal Yasin”

“abang anak dah itu ini begitu begini..”

Alhamdulillah, terima kasih kepada sang isteri kerana tak jemu ajar anak mengaji sampai dapat jadi Hafiz surah tertentu, Alhamdulillah..

Masa berlalu, anak dah remaja, selalu ikut saya ke Masjid..

Maka tiba giliran saya pula buat laporan pada isteri..

“Sayang, anak kita dah boleh jadi Bilal, dia azan tadi”

“Sayang, anak dah boleh jadi Imam! Tadi Subuh dia bawa Al sajadah”

“Sayang, anak kita dah boleh jadi Mutaqalim dakwah rumah ke rumah!”

“Sayang, anak kita dah boleh bagi ceramah kat surau”

Alhamdulillah...

Semoga anak dapat jadi sumber amalan pahala yang berterusan walau mayat ibu bapa nanti, sudah lama dimamah bumi.

Itu kisah anak nombor satu, sekarang dia tak balik rumah sedang keluar berdakwah tiga hari..

Adiknya yang baru habis SPM, ikut saya ke solat tarawih..

Lepas isyak saya dengan suara Bilal Tarawih macam kenal?

Eh? Anak kedua saya pun dah ikut jejak abangnya? Malam ni jadi Bilal Imam Tarawih!

Kena bagi laporan ni.. ambik gambar dulu..

“sayang, anak kita dah jadi Bilal Tarawih!”

Woha!

Moral of the srory, semua laporan suami isteri, walapun terlihat kejayaan kecil bagi dunia tapi semua itu adalah kejayaan besar bagi suami isteri, sungguh tiada percakapan yang sia sia bab pencapaian anak walaupun kecil, insyAllah.. semua itu adalah ladang pahala bagi usahawan syurga, Amin..

Semoga Rumahku Syurgaku dan Rumah korang Syurga Korang kekal sampai Jannah!

Salam Seminggu Puasa!

Woha!

Hantar anak asrama?

Hari ni hantar anak perempuan masuk asrama..

Alkisahnya, rezki anak anak, sudah tiga orang anak saya masuk asrama bermula tingkatan satu..

Anak sulung, form 1 Asrama Yayasan Terengganu, form 4 Asrama MRSM, dan sekarang dan masuk Hostel Universiti, Alhamdullah..

Anak kedua juga sama, form 1 Asrama Yayasan Terengganu, form 4 Asrama MRSM, dan sekarang masuk sekolah memandu, sedang ambik lessen kereta.. sedang tunggu result SPM.

Anak ketiga, the only girl, form 1 Asrama Sekolah Agama di Terengganu, form 4 masuk Teknik…

Selalu jika dia buat saya tak puas hati, maka saya akan cakap..

“Na, dalam dunia ini, Na Cuma ada seorang ayah, itupun Na lukai.. oh”

Tapi anak jawab balik..

“Ayah, Na sorang jer anak perempuan ayah, itupun ayah lukai..”

Aduh, pandai menjawab, “Baiklah! nanti ayah dapat menantu perempuan, Na jangan jealous!”

“Ayah pun sama, jangan jealous Na dapat Ayah mertua!”

Woha!

Semoga anak kita semua Berjaya dunia Akhirat…, Amin.

Video gelagat anak masa kecik https://youtu.be/2BqMAh4eQb0

****

Apr 8, 2023

Mentega Terbang Plot Twist?

Mentega Terbang Plot Twist, versi insaf, alternative universe…

Alkisahnya, satu hari Aisyah berborak dengan ayahnya, tentang nasib arwah ibu di alam selepas mati, maka telah berkata kata akan ayahnya Aisyah perihal isterinya merangkap ibu kepada Aisyah..

“Anak ku Aisyah, arwah Ibumu seorang yang sangat bertakwa, sangat takut dengan hari pembelasan hingga pernah bercita cita hendak menjadi rama rama”

“Apa itu takwa duhai ayah?, hingga ibu ingin menjadi Rama Rama?”

“Anakku Aisyah, Takwa itu adalah Takut dan harap pada Allah yang bukan di buat buat.. yang mana sewaktu kita nak gambarkan takut kepada Allah, sampai satu tahap, kita sanggup jika tidak menjadi manusia kerana takutnya hari penghisaban..”

“benar Ayah, saya teringat satu hadis, Aisyah isteri Nabi kerana takutkan Allah, pernah berkata:

“Alangkah baik sekiranya aku sebatang pokok, maka aku akan sibuk bertasbih dan bebas daripada sebarang penghisaban di akhirat nanti..”

“Benar anakku, Aysiah isteri Nabi, kerana takut pada Allah, juga ada berkata:-

“Alangkah bagusnya jika saya seketul batu,”

“Alangkah baiknya jika saya sehelai daun,”

“Alangkah baiknya jika saya sehelai rumput,”

Hazrat Umar r.a kerana takutkan Allah pula, pernah berkata:

“Alangkah baiknya jika saya sehelai jerami,”

“Alangkah baiknya jika saya tidak di lahirkan oleh ibuku..,!!”

Hazrat Abu Bakar r.a yang telah di jamin syurga, lelaki paling afdal selepas para Nabi a.s, namun kerana takutkan Allah pula pernah berkata:

“Alangkah baiknya jika aku sebatang pokok yang di tebang..”

“Alangkah baiknya jika aku sehelai rumput yang di makan lembu..”

“Alangkah baiknya jika aku sehelai bulu di badan orang Mukmin..”

Kata kata itu diungkap kerana tersangat takut dengan dosa yang akan dihisab di hari akhirat hingga bercita cita menjadi apa apa sahaja makhluk yang tidak perlu menempuh hari penghisaban!

Alkisahnya, Pada suatu ketika yang lain, ketika Abu bakar R.A masuk ke kebun dan melihat seekor burung sedang duduk bertenggek di dahan pokok, lantas beliau menghela nafas keluhan yang panjang lalu berkata:

“Betapa gembiranya hidupmu wahai burung, kamu makan dan kamu minum, kamu ke sana ke mari di bawah naungan pokok-pokok, dan di akhirat nanti tiada sebarang penghisabanpun ke atasmu. Alangkah baiknya jika Abu Bakar seperti kamu.."

Nampaknya orang yang bertakwa pada zaman dahulu, kerana takutkan Allah, sanggup menjadi binatang asal sahaja tidak di hisab..,

Tapi kita hari ni takutkan Allah ada rasa takut sampai tahap nak jadi pokok, nak jadi daun atau jadi binatang? agar tidak di hisab di hari kiamat?

Sebaliknya korang hari ni dah jadi binatang bukan sebab takut pada Allah, tapi jadi binatang sebab tak takut pada Allah, apa yang binatang buat, itulah yang korang buat, binatang cari rezeki, korangpun cari rezeki-ok takde masalah, binatang berzina sana sini, korang pun berzina juga macam binatang, dah start masalah, lepas tu binatang tak pergi masjid, korangpun tak pergi masjid, binatang tak puasa, korangpun tak puasa, binatang tak pedulikan ibu bapa, korangpun sama, lepas tu angan angan dapat kuasa macam binatang, nak cegah mungkar macam spiderman, batman, keluangman dan cicakman.., apa kejadah?!

Tak cukup lagi?, korang berdoa pulak nak jadi binatang, mintak panjang umur macam kura kura, boleh hidup sampai 200 tahun!, lepas tu doa nak rezeki banyak macam gajah, kalau boleh nak makan1 tan seharĂ­ macam gajah, lepas tu doa nak rumah besar, pergilah duduk zoo, rumah besar, makan free, ha ha!

Lepas tu pulak belajar ilmu hitam supaya boleh terbang macam burung, boleh berjalan atas air macam labah labah, atau boleh menyelam lama lama macam katak!

Semua nak jadi binatang!

Tapi kat akhirat tengok kambing A yang tanduk kambing B di bangkitkan dan Allah perintah kambing B yang di tanduk supaya tanduk balik kambing A, lepas tu bila biantang dah bayar hutang, maka binatang jadi tanah buat selamanya.., maka waktu tu korang sebagai manusia A yang ‘tanduk’ manusia B  juga di bangkitkan, tapi korang bukan kena hisab macam kambing tadi, korang kena azab kaw kawa punya, ada yang selama-lamanya, masa tu baru mintak nak jadi binatang balik, sebab nak jadi tanah macam kambing tadi, mana boleh beb!

Kalau nak jadi binatang, jadilah binatang kerana takutkan Allah, bukan kerana tak takut pada Allah, macam Saidina Abu Bakar Ra yang takut pada Allah sehingga sanggup jika beliau hanya menjadi seekor burung..

Ini bukan soal tak bersyukur,Syukur itu bab fatwa, tapi ini soal takwa.. takut yang bukan di buat buat…

Al faham ke idop?

******

Panjang Aisyah borak dengan ayahnya, hujung cerita, Aisyah ziarah kubur ibunya, dan melihat seekor Rama Rama terbang hinggap di nisan arwah ibunya… maka berbisiklah Aisyah…

“Betapa gembiranya hidupmu wahai Rama Rama, kamu makan dan kamu minum, kamu ke sana ke mari di bawah naungan bunga bunga, dan di akhirat nanti tiada sebarang penghisabanpun ke atasmu. Alangkah baiknya jika Aisyah seperti kamu.."

Air mata takwa pun mengalir deras dari pipi Aisyah, Rama Rama terbang dan skrin pun gelap, keluar tulisan, “A Film by Hamka Keretamayat” di ikuti lagu Rama Rama nyanyian Ella..

Seumpama rama-rama Terbang bebas di udara tanpa ada halangan

Aman damai, suka-suka, Riang ria tanpa ada rasa duka, sengketa

Rama-rama….ohhh.. yeah yeahhhh… Are you enjoys!

Woha!

Sebelum kahwin vs lepas kahwin?

Sebelum kahwin….

“KALAU angin bertiup dengan kencangnya…”

“Jangan larang daun-daun kering berguguran”

“kalau mendung hitam sudah di atas kepala…,”

“Jangan larang hujan turun ke bumi,”

“Kalau ‘senyummu’ selalu mekar dalam hatiku…”

“Jangan larang aku tetap setia dan rindu padamu.”

Selepas kahwin…

“KALAU angin bertiup dengan kencangnya, lalu daun-daun kering berguguran, serta mendung hitam sudah di atas kepala,.. jangan lupa..”

“Abang, hujan nak turun! angkat kain jemuran!”

Woha!

Kredit: Puisi Penyair Terkenal Indonesia. Pak Zawawi Imron

Ps: Lukisan cantik di sekitar Kuantan https://youtu.be/J-8PWyuTi84



Apr 7, 2023

Nak Jual Kereta Murah?



Kisah Saya di halau oleh Cikgu kerana Kereta Proton.

Alkisahnya, zaman sekolah menengah dulu, ada cikgu suka mengajar dengan Teknik “dengar dan salin..”

Cikgu bacakan, pelajar salin..

Saya pula jenis salin dengan laju, tapi ada pelajar lain, akan cakap:

“ulang cikgu”

“baca semula cikgu”

“perlahan sikit cikgu”

“saya nak tajamkan pensel dulu cikgu, kejap jer”

“cikgu, saya salah tulis, nak padam, kejap yer”

“Cikgu saya tertulis perkataan lain, jangan betulkan, nanti tak cantic buku nota saya”

Woha!

Masa berjalan, saya dah tulis laju, tapi kawan belum siap tulis, maka masa menunggu kawan kawan lain siapkan menyalin, saya lukis kereta proton saga… lukis logo dulu..

Cikgu sambil membaca dengan kuat, sambil meronda, saya tulis cepat, kawan ramai yang masih merangkak, cikgu ulang bacaan, saya siapkan badan Proton Saga..

Dan sedang saya yang asyik melukis tayar kereta, tiba tiba kantoi!

Cikgu tu terus marah saya macam macam, bebel saya, dah berkata, “kamu pergi berdiri luar kelas, orang yang malas belajar macam kamu, pasti akan gagal dalam hidup!”

Saya tak bantah apa apapun, terus keluar bersama “Proton Saga”

Maka dari jauh, terlihatlah seorang saya sedang berdiri luar kelas sambil melihat masa depan, sayup sayup suara cikgu membaca dengan perlahan agar murid dapat salin..

Saya pandang lukisan Proton Saga yang teman saya berdiri.., kesian dia tak ada tayar,

Mujur saya bawa pensil, maka sambil berdiri, saya siapkan seluruh kereta proton saga...

Dalam hati saya: Cikgu ni bukan nak hina saya, tapi nak cabar saya, agar saya buktikan saya boleh Berjaya dalam hidup…

Maka beberapa tahun kemudian, bila saya bekerja dan berkahwin, saya di kira berjaya sebab saya ada kereta Proton Wira.. ya Masa tahun 90-an.. siapa ada kereta Proton di kira Berjaya… Woha!

Lepas anak mencecah bilangan lima orang, kerusi Wira dah penuh kena riba, maka saya jual Proton Wira, dan beli Proton Exora!

Barulah selesa ke sana ke mari naik Proton MPV…

Terima kasih cikgu bagi semangat pada saya untuk Berjaya dalam hidup..

Dan Terkini, Proton Exora dah habis bayar, beli tahun 2013, sekarang dan 2023, dah 10 tahun saya pakai MPV ni..

Bila anak dah besar, masing masing dah pandai naik Grab, saya beli Axia jer ke sana ke mari, jimat minyak dan bulanan pun murah jer, RM250..

Tiba tiba!

Saya dapat panggilan Haji, perlukan RM32 ribu untuk sepasang suami isteri..

Duit simpanan tak cukup, nampaknya saya kena jual kereta Exora saya,

Alkisahnya, saya suka kereta Proton Exora ni sebab Air-condnya kuat.

Jika memaksimakan suhu terendah, Bulu mata pun boleh beku dan akan patah bila berkelip, kadang kadang kaki kena rendam air panas dalam baldi sebab terlalu sejuk.

Paling best, air liur dalam mulut akan bertukar jadi air batu.

Kah kah kah!

Gurau jer, yang sebenarnya, kereta meter dah 280k, tak pernah eksiden, enjin Turbo, kerusi kulit, gear Auto, nak jual dalam RM23k, siapa nak beli, PM tepi, saya akan bagi empat buku percuma siap tanda tangan! Juga dua buah Tanjak corak songket!

Woha!

*****

Terima kasih sudi beli Ebook saya, boleh baca rehat tunggu berbuka, hanya Rm25 untuk dua Ebook-Woha!

Whatsapp 019-9117163

http://www.wasap.my/+60199117163/2ebookhamka

Bila Artis Curang?

Kerap melintas kisah artis curang…

Tahukah anda?, Bila kita curang dengan pasangan kita, dan waktu curang tu kita rasa tak bersalah pada pasangan kita, maka kita sebenarnya sudah tiada cinta lagi kepada kekasih kita…

Maksudnya…

Betapa hari ini, jika kita buat dosa, dan kita tak rasa bersalah pada Alah, maka sebenarnya kita tidak cintakan Allah.

Aduh!

Ya Allah, berikanlah kami jalan orang yang Engkau Cintai… kurniakan kami secebis kemanisan cintaMu agar kami dapat merasa pahitnya dosa lalu termasuk orang yang mencuci maksiat bersama air mata taubat, dan terimalah Taubat kami serta rezekikan kami dengan sajian Syurga…

Amin…