Jan 29, 2018

Bagaimana menjadi juru pantun bertunang?

(Skrip majlis pertunangan pihak lelaki)

Tanda kita dah tua, selain orang panggil kita pakcik dan suruh ulang cakap sebab tak beberapa nak dengar, tanda lain kita dah tua adalah bila ahli kelurga lantik korang jadi juru runding majlis pertunangan. Ha ha!

Mudahkan hidup korang, siapa-siapa yang jadi bidan terjun macam aku, boleh guna skrip yang aku karangi ini. Aku share secara percuma, tapi nak beli buku aku dan jadikan hantaran pun boleh juga, Woha!
Contoh Hantaran Gubahan Buku


Skrip dan adab majlis pertunangan bagi pihak lelaki.

Pakai baju biar beradab, baju melayu bersampin pun boleh, pakai baju batik bersongkokpun boleh. Waktu sampai rumah perempuan, juru pantun elok pegang hantaran cincin dan mengetuai rombongan perjalanan, nak berselawat pun boleh. Bidaah hasanah jika ikhlas dibuat tetap dapat pahala.

Sampai sana, bersalaman dan tentu mereka jemput masuk, korang pun duduklah tempat yang dah disediakan.

Tuan rumah akan mulakan majlis, mereka mungkin akan bertanya tujuan datang dalam bentuk pantun, atau kata-kata puitis, bila mereka izinkan pihak lelaki bercakap, mulakan dengan ucapan pembukaan seperti:

“Asalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh, terima kasih kepada seisi tuan rumah kerana sudi menyambut kedatangan kami dengan:

Hati Yang Terbuka, Dada Yang Lapang, 
Wajah Yang Ceria,  Kedatangan Di Raikan.

Alhamdulillah, Syukur pada Allah atas segala nikmat, dapat kita berkumpul di majlis yang penuh berkat, amin.”

Dah habis mukadimah, Boleh mulakan dengan pantun pembuka:

“Dari Terengganu Ke Pantai Barat, 
Hendak Menangkap Sekawan Ikan,
Kami Datang Membawa Hajat, 
Hendak Menyunting Bunga Di Taman.”

Lepas tu taaruf (kenalkan diri):

“Sebelum itu elok saya perkenalkan diri, Saya Muhammad Hamka driver keretamayat mewakili yang dihormati abang ipar saya encik A dan kekanda yang saya cintai Puan B bagi pihak anak saudara saya yang bernama (masukan nama pengantin lelaki)

Al kisahnya sejak beberapa purnama yang lalu, kekanda saya yang dicintai mengadu bahawa si anak terunanya sedang mabuk dilanda angau asmara, makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak basah dan dalam mimpi mengigau ngigau menyebut nama (masukan nama pengantin perempuan) 

Jadi tujuan besar kami datang adalah untuk menyambung ikatan silaturahim antara dua keluarga. Lagipun adalah Sunnah nabi, bertanya dahulu- adakah (masukan nama pengantin perempuan)  sudah berpunya? Jika belum berpunya saya secara rasmi bagi pihak tuan badan ingin masuk meminang, insyaAllah…”

Begitu lebih kurang takruf dan mukadimah pertunangan, bila pihak perempuan jawab, dan kita anggap mereka sudah terima, maka boleh sediakan pantun terima:

"Buah kelapa pohonnya condong, baru sekarang hendak berbuah
Sudah lama niat kami kandung, baru sekarang dizinkan Allah."

Lepas tu boleh cerita tentang tanda pertunangan.

“Alhamdulillah, pihak kami sangat bersyukur atas penerimaan pihak tuan rumah, maka pertunangan sudah tentu ada tanda-tandanya, 

(sambil hulur cincin, boleh hulur sembahan sirih dengan pantun di bawah)

“Setapak sirih, tanda hati bersih, Seulang pinang, tanda hati sayang
Secalit kapur, tanda hati jujur, sebentuk cincin, tanda pertunangan”

Waktu ini biasanya cincin akan di serahkan kepada pihak perempuan belah sana, bila pihak mereka dah terima cincin, boleh sambung skrip:

“Alhamdulillah, Pinangan sudah diterima, cincin tanda pinangan juga sudah di terima, maka sudah menjadi adat, setiap pertunangan ada syarat-syaratnya, jadi kami pihak lelaki nak bertanya tiga soalan.

Bila dimana tempat berhajat
Berapa nilai, hantaran bersyarat?

Waktu ini perbualan mungkin akan menjadi tidak formal sebab tak tahu nak bincang mana dulu? Hantaran ke? Maskahwin ke? Tarikh kahwin bila? Tempat di mana? Jadi waktu ini follow jer tuan rumah nak bincang mana dulu, jika tuan rumah banyak diam, boleh pihak lelaki bagi tarikh cadangan dan tempat majlis bagi pihak lelaki, lepas tu bincang tentang hantaran, waktu itu mungkin dah tak perlu pantun pantun, follow jer the flow. Sembang santai sahaja. Yang penting:-

Pastikan jumlah hantaran(belanja hangus untuk majlis kenduri) dan maskahwin(khas untuk siteri) di sebut jelas dan Tarikh majlis bagi pihak lelaki dan perempuan juga di sebut jelas, jika tidak jelas, boleh sebut tempoh pertunangan dengan jelas.

Bab Mahar dan hantaran tu, ada tempat yang gabung sekaligus hantaran dan maskahwin, jadi follow jer the flow. jika tak de idea boleh minta ibu bapa pengantin tambah pendapat dan suara masing masing, bagi peluang orang tua-tua bercakap sama.

Hujung majlis boleh serahkan beberapa dulang hantaran iringan sebagai hadiah sampingan. Atau majlis sarung cincin dari ibu pengantin lelaki ke jari bakal pengantin perempuan.

Ada jugak kes, meraka ajak bincang bab pertunangan separuh jalan, skripnya lebih kurang:

“Sesunggunya jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Sekiranya putus pertunangan atau jodohnya tidak kesampaian, semoga tali persaudaraan tetap kita kekalkan. Untuk itu tiada dakwa-dakwi. Segala apa yang diberi dan diterima, diberi dan diterima dengan ikhlas. Namun begitu marilah kita berdoa agar niat murni kita diberkati oleh Allah s.w.t. Semoga jodohnya kekal selamanya”

Ok begitulah lebih kurang skrip, awal awal jer nak ikut skrip, bila dah lajak jalan berbahasa, korang akan selesa sendiri, jika pihak sana banyak berpantun ni ada beberapa stok pantun untuk di jual beli:

Negeri Terengganu di tepi pantai,
Tempat mandi ikan tembakul,
Yang kita hajat sudah tercapai, 
Yang kita doakan sudah terkabul.

Lagi pantun:

Negeri tuan sungguh indah, 
Semua cantik tidak terperi,
Kalau ada silap dan salah, 
Jangan disimpan di dalam hati

Nak lagi pantun?

Tanam mayat jauh ke tengah, 
Batu nisan bercabang dua,
Hancur mayat dikandung tanah, 
Budi yang baik dikenang jua.

Woha!

Jadi begitulah lebih kurang adat dan adab dalam majlis merisik dan bertunang, bagi pihak Clever Girl, hantaran tu jangan tinggi sangat, sebab ada hadis bagitahu, wanita mulia apabila cepat kahwin, cepat beranak dan murah mas kahwinnya.

Pertunangan itu Sunnah, dan Sunnahnya jangan lama sangat bertunang, tunang tanda ikat sementara kerana pihak Boboboy ada urusan yang perlu diselesaikan maka dalam tempoh bertunang tak bolehlah orang lain nak rampas.

Dah bertunang juga bukan tiket untuk bebas bercouple, hukum haram tetap sama macam belum bertunang, jadi  jangan hampiri zina.

Masa bertunang banyakkan belajar urusan rumah tangga terutama bab bab agama, sebab perkahwinan ni kita nak bawa sampai ke syurga.

Bagi yang belum bertunang, jangan bimbang, teruskan doa dan usaha, yakinlah bahawa Jodoh akan datang pada kita seperti mana maut akan datang pada kita, yang mana jika tunggu punya tunggu tapi jodoh tak datang-datang maka berkahwin lah kita dengan maut.Tapi jangan bimbang, walau belum bertunang, dan andai kata kita mati dalam keadaan beriman, jodoh kita tetap setia menanti di syurga, tapi jika kita mati tak beriman, maka membujang lah kita dalam neraka, walau di dunia punyai banyak kekasih!

Okey, tak boleh lama menulis, ramai orang perempuan nak ambik gambar dengan juru pantun yang hensem giler.

Woha!

Ps: Siapa nak upah juru pantun, pm tepi, ke ke ke ke

Jangan tersilap pinang sudah- :)



Jan 24, 2018

Apa ada pada First Time?

(Tip borak berilmiah bersama Laki bini)

Aku sedang pandu kereta dari KL ke pantai timur.

Cuaca yang sejuk, jalan raya yang lengang, lalu Puan Bini memecah sunyi dengan satu cadangan:

“Abang, cuba kita bincang apa pencapaian kita tahun lepas, perkara baru yang kita buat dalam hidup dan benda tu bagus!”

Pandai Bini memancing aku yang sedang dahaga beberapa rangkap perbualan, lalu kamipun bincang tentang pecapaian hidup laki bini sepanjang tahun lepas, terutama benda baru dalam hidup.

Antaranya:-

1. Pindah rumah baru sebelum bulan puasa tahun lepas. Rumah Pertama dulu teres tengah, rumah kedua end lot, rumah ketiga Alhamdulillah rumah banglo saiz sederhana di atas tanah lot. Banyak kerja kena buat sebab beli tanah dan upah orang buat rumah, tapi harga jauh lebih rendah dari pasaran. Walaupun banyak nak kena urus, nak kena tambah tanah, daftar api, buat laluan paip, kos bina pagar, indah water, dan macam-macam tapi benda pertama kita buat, semua teruja dan seronok.

2. Berjaya jual kereta kedua yang dah pakai 15 tahun, beli kereta baru yang kecil sahaja, sebab nak jimat minyak, kira benda baru jugaklah.

3. Berjaya turunkan berat badan hampir 10kg, terima kasih Puan bini yang sudi masak lauk sihat tapi sedap.

4. Berjaya siapkan buku baru “kisah terakhir tentang Hantu”, dan masuk pasaran di pesta buku april lepas, tapi sayang sikit, penerbit dah tutup hujung disember, terkini dah dapat tawaran dari tiga penerbitan, sedang timbang tara.

5. Buku Kisah Laki Bini dapat anugerah Buku Paling Popular katogori Buku Alternatif terbitan Buku Pojok anak syarikat Karang Kraf, sempat berkongsi pentas dengan penulis tersohor Ramlee Awang Murshid pada bulan julai.

6. Lepas raya tahun lepas, berjaya daki gunung Suku dan Gunung Irau di Camaron Higland, sungguh indah ciptaan Allah!

7. Bawa anak bini jalan jalan tempat first time untuk mereka macam naik bot di sungai Terengganu, panjat bukit Keluang di Besut, pergi KL MiNiature itu semua first time bagi mereka, tempat lain dah banyak kali repeat tak payah cerita. 

8. First time dapat mengajar ilmu kejuruteraan hujung minggu di Bangi dan Johor, tahun ni ada lagi job katanya, alhamdulillah.

9. Berjaya terjun tiruk dalam tasik dayang bunting di langkawi tahun lepas, first time island hoping situ, huhuhu

10. Berjaya jadi penceramah jemputan di Bengkel Penulisan Kreatif di Terengganu, dan Kuantan pada awal tahun lepas, terima kasih kepada yang sudi hadir.

Kelihatan di hujung sekali Maulana Abdul Fatah dari Madrasah Kubang Bujuk.


Di Kuantan


11. First time ke udara bersama DJ wan di Manis FM

Link

12. Anak-anak berjaya dalam exam. Pun bukan first time, tak payah cerita.

13. Hampir setiap bulan berjaya balik kampong ziarah ibu bapa sendiri dan mertua.Ini pun bukan first time)

14. Habiskan kitab Mutakhab Hadis bacaan bersama anak bini...

Eh? Banyak kejayaan yang bukan first time, jadi tak perlu ceritalah, ambik yang first time jer, huhuhu

So panjang lagi jika nak cerita, moral dari karangan ini adalah:-

Jika nampak suami mengantuk, ajak lah laki borak topik ini. Aku percaya korang punya pencapaian tahun lepas jauh lebih hebat dari hidup aku yang sederhana ini, Sungguh jika kita selalu bersyukur, Allah akan tambah nikmat, jadi tahun ni aku azam nak turunkan lagi berat badan, nak naik gunung yang belum pernah didaki, nak ke luar negara, nak siapkan buku baru, nak bantu Jemaah berdakwah, bla bla bla.

Hmmm, elok aku cerita tentang azam first time tahun ini, bini terus tidur sebab banyak list lebihkan laki, bini nak guna bajet untuk renovate rumah, aku nak guna bajet tu untuk jalan-jalan, jadi tutup majlis dengan doa memandu.


Woha!

Jan 8, 2018

14 sebab Kenapa Pasangan Bercerai?

(Pengakuan: 14 sebab kawan aku nak ceraikan bini dia-Sungguh Derita yang ada Akhir lebih baik dari Derita Selama-lamanya)

petikan buku Kamar sutera
Hari tu sembang dengan kawan, katanya layanan makan dan ranjang fail, buat dia mencari bini baru dan nak cerai bini lama, dalam komen ramai marah orang lelaki sebab tak boleh tolak ansur bab makan dan ranjang, adohai perempuan, nak selesaikan masalah jangan tengok dari mata katak bawah tempurung, tapi tengoklah dari mata burung.

Bab makan, ada korang jumpa lelaki suka makan sorang sorang dikedai? Mereka makan mesti nak bersembang, jika ada orang teman, dua tiga jam pun boleh lepak kedai makan. Jadi bayangkan jika korang biar suami selalu makan sorang sorang. Mereka akan fikir, ada bini sama jer dengan takde bini.

Bab ranjang aku malas nak cerita, sebab lelaki wajib inzal bila ghairah, air boleh naik kepala dan mudah stress, Peranakan lelaki dan perempuan tak sama, sebab perempuan bila gharah tak inzal dia tak akan stress macam lelaki. Korang bukan faham bab inzal ni lagi lagi jenis yang jarang dapat inzal, memang tak fahamlah.

So, aku borak lagi dengan kawan aku tu, dia bagitahu banyak lagi sebab lain, so dia rajin nak cerita, dan aku kongsi untuk panduan korang semua.

14 Sebab kenapa lelaki nak cerai bini, antaranya:

  1. Tiada win win situasi, asyik nak memang jer, bab seks selalu tolak memang bini menang, laki tidur dalam keadaan air naik kepala, memang stress, jika tak boleh seks, bini boleh blow job suami, bini boleh guna tangan, celah peha, celah ketiak, fahami keperluan seks suami, Kreatif sikitlah wahai orang perempuan. Jangan biar suami tidur dalam keadaan murung. Perkara yang sama Bab makan: Bila si bini tak pandai masak dan malas nak belajar, selalu suruh suami masak atau bungkus dikedai, dan biar suami makan sendiri di meja makan, sekali sekala takpe, lama lama, lebih baik suami makan kat kuar dengan kawan, dan bungkus jer kat bini. Tapi dah bungkus bini kadang tak nak makan, katanya  takde selera. Lepas tu masak sendiri lauk yang laki tak suka makan.(kahwin ni kena sama sama mengalah-sama sama menang, kalah sikit sana, memang sikit sana, tolak ansurlah)
  2. Tak berkongsi masa depan yang sama, laki nak anak ramai, bini nak anak sikit, laki nak rumah bekembar, bini nak rumah banglo, laki nak duduk dekat rumah mak dia, bini nak duduk dekat rumah mak dia jugak, laki nak bini menyusu, bini nak anak minum susu formula, laki nak beli kereta jenama tempatan, bini nak kereta jenama luar negara, laki ajak tengok wayang cerita perang, bini tak nak sebab bising sangat, dan lain-lain. bila masa depan dah tak sama tujuannya, kenapa suami isteri nak kena hidup sampai tua bersama? (perang tak boleh memang jika musuh berbeza)
  3. Bercakap bila perlu sahaja, banyak masa bini diam, dekat meja makan senyap, dalam kereta senyap, masuk tidur tak bagitahu, cakap bila perlu sahaja, rasa diri tak wujud sebab sepatutnya ada banyak benda boleh borak, tapi bila ajak borak, takde respon, bila menyanyi bini cakap bising, adohai… (enjoy the silence tak berlaku bila tak cinta)
  4. Tak jaga perasaan Pasangan. Bini happy bila menguntungkan dia sahaja, balik kampung sendiri, seronok, balik belah mertua-monyok, keluarga sendiri datang layan dengan baik, keluarga suami datang, layan ala kadar dan merungut rungut, hari gaji ceria ajak makan kat luar, hujung bulan duit belanja sikit monyok dan mudah emosi, bukankah cinta itu susah senang bersama? Kenapa waktu senang jer abang sayang? Waktu susah abang melayang? Kenapa Bini perlu lebihkan keluarganya dari suami? (orang perempuan lupa dia selalu lukakan hati suami, tapi tak lupa bila suami calar hati dia sikit huhuhu)
  5. Laki jadi mudah cumburu tengok kebahagian pasangan lain, dan laki jadi mudah jatuh cinta pada orang lain sebab kat rumah tak dapat perhatian dan kasih sayang, jadi dalam kes kawan aku ini, dia dah rapat dengan sorang perempuan yang boleh di ajak bersembang, nak kongsi masa depan bersama, tak kisah kerata jenama tempatan, suka jer suamim duduk dekat rumah mak suami, rumah berkembar pun okey, jadi sekarang member aku ni memang nak cerai lah bini sebab tak nak bini baru susah- (bab ni aku tak setuju, bagi aku lebih baik poligami untuk isi kekurangan bini pertama, tapi jika bini pertama mintak cerai tak nak di madu- tak boleh buat apa lah)(nota tambahan: bila pasangan curang- memang ada kekurangan dalam diri kita-ini ujian hidup, sebab tu jangan berlagak perfect terutama bila dah berumah tangga, tanya apa kurang kita pada pasangan, dan baiki hubungan serentak dengan baiki diri-pesan pada diri sendiri)
  6. Status kahwin menjejaskan kerja dan hobi suami, bila balik rumah kena jaga anak sebab bini banyak tidur, masuk pejabat pun mengantuk, kawan ajak memancing pun tak boleh, tengok bola pun tak boleh sebab bimbang bini merajuk dan anak jadi mangsa, jadi bila status kahwin jejaskan hidup normal, memang tak boleh nak selamat lagi. Mak ayah pun kesian tengok suami dah tak ceria macam zaman bujang, sepatutnya perkahwinan jadikan diri lebih bagus, ini makin stress, bini banyak buat benda memalukan mak dan ayah sendiri-(tak pandai masak dan tak bercampur) laki mana boleh tahan? Laki ingin bebas, sebelum kahwin kena ikut cakap mak bapak, tapi bila kahwin kena ikut cakap bini? Apa ke hal?(perkahwinan sepatutnya buat manusia menjadi lebih hebat, masalah seks dan makan dah selesai, terus focus pada bakat, tapi jika makin teruk, bercerai lagi bagus)
  7. Bini tak hormat suami, selalu buat apa apa tanpa pengetahuan suami, ajak mak ayah datang tak bagitahu, nak pinjamkan kereta tak bagitahu, masuk tidur tak bagitahu, pergi kedai tak bagitahu, nak beli rumah pun tak bagitahu? Memang lah aku tak setuju beli rumah dekat kampung dia, tapi kenalah bagitahu, dia ingat aku ni tunggul?(jadilah pasangan yang hormat satu sama lain)
  8. Laki jadi gatal, sepatutnya laki tak gatal kacau perempuan lain, tapi bila gatal, ada sesuatu tak kena dalam rumah tangga laki tu, jadi ketahuilah, jika ada lelaki yang dah kahwin tapi selalu mengorat sana sini, ketahuilah, dia ada masalah dengan bini dia.
  9. Bini kuasai laki dengan merajuk, rajuk mudah pujuk tak apa, tapi merajuk yang susahkan anak, susahkan suami, susahkan tempat kerja suami, susahkan mak ayah suami, jadi suami takut nak buat isteri merajuk dan jadi lurus bendul, isteri pulak merajuk benda kecil jer pun, tapi melarat. Sanggup balik rumah mertua tanpa izin atau pergi ‘bersembunyi’ ntah mana-mana? Jadi satu kerja nak cari, nak cuti, rupanya sewa hotel tenangkan diri? Apa ke jadah?Kenapa seksa suami dengan merajuk sebegitu?(pasangan yang baik tidak mengokong, tidak menyusahkan, malahan menyenangkan, menyelesaikan masalah)
  10. Hilang percaya pada bini. Mungkin bini pun curang? Sebab merajuk jer keluar rumah pergi ntah mana-mana? (Ini mungkin hanya sangka buruk suami, tapi suami mana tahan dengan bini yang selamba keluar rumah tanpa bagitahu? Bukan suruh minta izin pun, suruh bagitahupun fail? Adohai.)
  11. Curang! Suami mengaku curang! Bagaimana nak selamatkan lagi hubungan ini?(dah campur pihak ke tiga, pilihan yang ada: Poligami atau cerai? sendiri pilih)
  12. Suami jadi cakap menipu sebab tak nak bini merajuk, contoh: saya tak penat pun kerja, jadi saya masak hari ni, padahal, saya penat sangat, boleh tak awak masak macam mak saya masak? Tapi nanti bini merajuk, jadi bila dah selalu cakap menipu, maka dah tak guna lagi hubungan sebegini. (Hubungan sepatutnya tiada cakap tipu-tipu, kena jujur dan terus terang, jika nak inzal, cakap!, jangan pura pura inzal)
  13. Sangka bila ada anak, masalah selesai, tapi tak! Bila beli rumah masalah selesai, tapi tak! Bila pindah jauh sikit dari mak bapak dia ingat masalah selesai, rupanya tak! Pening! (Rupanya sikap cari bahagia di masa depan tak mebantu rumah tangga, kebahagain kena cari sekarang! Masa depan adalah hari ini-ini silap yang aku nampak pada member aku...)
  14. Arah hidup semakin berbeza, tapi si dia tak nak ikut, panjang cerita, memang jadi masalah jika kekal bersama tapi haluan tak sama, maka kena bercerai juga katanya, kalau tak si dia dan isteri akan terseksa. 
Pesan aku, jangan baca ini untuk rujukan wanita sahaja, lelaki pun sama, bila cerai takde satu pihak salah, dua dua ada salah. Cuma pujian pada kawan aku sebab tak nak lafaz talak di luar mahkamah, nak bercerai cara elok katanya, tapi pelik sebab tak nak poligami walaupun bini pertamanya dah izinkan sebab nak senang dia datang waktu melawat. tak nak poligami pulak, adohai..Macam macam hal korang ni,

Apa-apapun:  Jodoh ni termasuk kerja Tuhan, So, tak payah stress sangat. 

Pintu masuk ke alam perkahwinan, pandai buat dengan cara yang halal, seperti merisik, bertunang, dan lain-lain. Selebihnya kita tawakal kepada Allah.  Bila ada masalah rumah tangga, jalan keluar kepada perkahwinan juga halal, iaitu penceraian dengan lafaz yang sopan, setelah bincang dengan baik baik, yang penting cara halal, Selebihnya kita tawakal kepada Allah,

Sungguh adil dan BijaksanaNya Allah kerana halalkan ceriai, sebab Derita yang ada Akhir lebih baik dari Derita Selama-lamanya.

Akhir kata, sedikit pesanan kepada orang bukan islam, dalam kepercayaan kami, tanpa iman, korang akan kekal selamanya dalam api neraka, tapi jika ucap kalimah Tauyibah, maka korang akan ada iman, dan pasti suatu hari nanti masuk syurga jua.

Maka sungguh Derita yang ada Akhir lebih baik dari Derita Selama-lamanya, maka tolong jangan bercerai dengan Allah!

Ucaplah La Illah hailallah, pasti kamu akan Berjaya!

Woha sampai syurga!

Ps: Kepada bini-bini: Bab tidur awal aku nak pesan satu jer, jika betul-betul penat, mintak maaf kat suami awal-awal sebab terpaksa masuk tidur awal, laki yang faham akan kurang stress jika isteri mintak izin, nampak dihormati dan semua suami ingin dihormati. Bini aku pun sama, Aku tak halang dia tidur awal, malahan aku izinkan dia tidur awal dengan syarat: jangan pakai seluar dalam! Woha!

Jan 3, 2018

Selamat Tinggal Buku Hamka Keretamayat?

(Buku Hamka sampai 2017 sahaja, maafkan kami-penerbit)


Satu hari saya terima MEMO dari Penerbit Buku TERFAKTAB MEDIA.

****
Makluman kepada Saudara Hamka Kereta Mayat.

Dukacitanya kami ingin memaklumkan bahawa Terfaktab Media akan menutup operasi penerbitan pada akhir Disember 2017 ini.

Keputusan yang berat ini merupakan keputusan sebulat suara anggota dan wargakerja Terfaktab Media setelah mendapat pandangan daripada pelbagai pihak. Bak kata pepatah kereta mayat; "Berat mata memandang mayat, berat lagi bahu memikul mayat."

Kami memohon maaf kerana tidak dapat lagi menjadi penerbit anda selepas ini. Pada masa yang sama, kami ucapkan terima kasih kerana sudi menerbitkan buku bersama kami.

***
Okey, panjang lagi Memo jika nak cerita, Cuma di sini saya nak bagitahu kenapa buku saya ada yang susah dapat di pasaran, antaranya PERMATA YANG HILANG KINI DIJUMPAI, SEMUSIM DI SYURGA, SEMUSIM DI NERAKA, KAMAR SUTERA, dan BUKU TERAKHIR TENTANG HANTU, terjawablah sudah sebab Penerbit dah tutup dan tidak di ulang cetak, InsyaAllah kita tengok tahun depan bagaimana nasib Lima Buku saya ini meluaskan jajahannya mungkin dengan penerbitan baru atau saya terbit sendiri.

Beruntunglah yang dah beli, Dalam stok saya untuk lima buku ini yang boleh di beli online, hanya ada KAMAR SUTERA, dan BUKU TERAKHIR TENTANG HANTU, yang lain dah sold out!
Balik kepada Terfaktab Media yang dah nak tutup, saya cuba imbas kembali kenangan pada tahun 2012,

Suatu hari saudara Aqram, Bos besar Terfaktab, call dan ajak saya tulis buku dengan beliau, waktu tu saya terbit sendiri buku PERMATA YANG HILANG, dan jual on line sahaja, cetakan pertama habis tak sampai beberapa bulan, dan oleh sebab saya nak tumpu pada penulisan, maka saya setuju buku baru diterbitkan oleh pihak lain, lalu saya cadang kisah laki bini yang berjudul "KAMAR SUTERA", iaitu prequel kepada PERMATA YANG HILANG, beliau setuju dan dalam lima tahun, saya dah ada lima judul buku terbitan bersama beliau, purata setahun satu buku.

Antara pengalaman manis bersama Terfaktab selain dapat duit Royalti, adalah bila Aqram kata semua buku saya dapat sambutan hangat, so kami Laki Bini pernah di belanja oleh Aqram melancong luar negara sebagai bonus.

Lain kenangan manis adalah bila korang share gambar hantaran kahwin dengan buku Keretamayat menghias dulang hantaran, nampak sangat korang semua bakal menjadi generasi baru yang bijak menilai ilmu hingga Buku-Buku di angkat tinggi dengan dijadikan hadiah perkahwinan, kagum dari jauh!

Kenangan manis juga bila berjumpa dengan para pembaca semua yang sanggup beli online, beli COD, beli di jalanan, beli di kedai  makan, bertaur minta tanda tangan, siap ada ambik gambar, ada bagi hadiah, ada suruh doa pada air botol, dan macam macam lah!

Tapi itulah, mayat tak selalunya cerah, sampai masa akan pucat juga, maka industry buku yang penuh liku-liku kehidupan membuatkan banyak syarikat buku gulung tikar termasuk Terfaktab Media.
Doakan kami Berjaya menempuh 2018 dengan azam dan misi yang baru, buat masa ini saya ada satu buku baru dengan BUKU POJOK, harap lulus terbit pada pesta buku antara Bangsa 2018.

Buku baru ini saya menulis dengan tema The Last Jedi, eh? Silap! THE LAST BOOK, iaitu jika saya tahu tarikh mati, buku apakah yang akan saya tulis buat kali terakhir.

Doa dan Tunggu!

InsyaAllah di page Facebook, di Instagram, di Blog dan lain-lain, saya akan berterusan kongsi cerita dan nota peribadi secara percuma yang di kutip dalam menempuh aral melintang kehidupan.
Akhir kata, terima kasih kepada semua pembaca yang sudi membaca coretan keretamayat. Nikmatilah saat saya masih hidup sebab jika ada muka surat buku yang tak berapa faham, boleh mesej di Facebook mintak penjelasan-Woha!

Tapi bila saya dah mati, lepas baca buku saya, boleh sedekahkan Al Baqarah, eh? Silap, Al Fatihah. Amin.

Akhiri dengan pantun:

Tanam mayat jauh ke tengah, batu nisan bercabang dua
Hancur Mayat di kandung tanah, mayat yang baik di kenang jua
Terima kasih semua!
Semoga Woha sampai Syurga!

Ps: Walaubagaimanapun, Buku saya dibawah BUKU POJOK Karang Kraft, masih boleh di beli disemua kedai buku, Popolar, MPS, SMO dan lain lain iaitu KISAH LAKI BINI, KISAH ANAK BINI dan SATU.

Buku saya di bawah penerbitan TARBIAH SENTAP iaitu MENANGKAP DAJJAL DI WAKTU DHUHA juga boleh di beli disemua kedai buku, InsyaAllah.

JIka sukar dapat di kedai, boleh beli On line dengan saya buku yang selain terbitan Terfaktab itu, boleh saya tanda tangan dan lukis sikit sikit bergantung pada request pembeli. Amin.

Link untuk beli:



(jika malas isi borang, boleh email atau pm di FB tajuk buku pilihan, saya akan bagitahu harga termasuk pos, jika setuju, bank in, dan sayapun pos, terima kasih kerana membeli belah di halaman kereta mayat)
Gambar semua Buku