Jul 28, 2006

Jin, Hantu, Keranda dan ... ?

(Untuk mereka yang berani sahaja)

Aku tak rasa pelik sangat bila lihat ramai orang pergi berkunjung ke Pameran hantu di Shah Alam berduyun-duyun sesak beratur panjang mahu berjumpa jin dan syaitan. Tapi, Bila dijemput ke masjid menghadap Tuhan lengang pula…
Ini adalah kerana:
Perkara yang nak kena buat hari-hari adalah sangat mujahadah (susah), di bandingkan dengan perkara yang di buat jarang-jarang sekali!!!
Tengok masjid yang penuh sesak pada hari raya, awal ramadhan, malam nisfu sya’ban atau waktu tsunami… penuh!!!
Sebab perkara tu berlaku jarang-jarang sekali, sebab tu ramai yang pergi tunjuk perasaan atau keluar mengundi…kerana "jarrang-jarrang"… (gaya musang berjanggut)
Oleh yang demikian, amalan yang tertinggi dalam ugama adalah ikhlas, dan tanda amalan iklas adalah istiqamah.. maka beruntunglah mereka2 yang istiqamah solat kat masjid hari-hari!!!

Bercerita mengenai hantu...
Cuba korang bayangkan, jika jiran korang pergi kerja dengan terbang macam superman… tentu korang akan terkejut berok!, tapi jika hari-hari korang lihat jiran korang terbang pergi kerja maka ianya dah jadi perkara biasa.. bila member rapat dari jauh datang ziarah rumah korang pasti dia pulak yang terkejut berok tengok jiran korang terbang, tapi korang akan cakap.. :

Alahai..dah ‘fesyen’ dia begitu..

Begitu jugak dengan hantu..
Jika hantu selalu muncul dalam rumah korang.. mula- mula, tentu korang akan terkejut berok!, tapi jika hari-hari korang lihat tu maka ianya dah jadi perkara biasa.. bila member jauh korang datang ziarah rumah korang pasti terkejut pulak bila lihat hantu terbang dalam rumah korang, dengan selamba korang akan cakap.. :

Alahai..dan 'fesyen' dia begitu..

Dan.. Begitu jugaklah dengan kehebatan Allah..
Hari ni bila hari-hari lihat matahari terbit dari timur dan tenggelam ke arah barat..
Tiada orang yang terpegun pun…sebab dah hari-hari..

Bila turunnya hujan?
Korang tak pedulipun..

Bila berlaku gerhana?
Korang pun masih sibuk menonton TV…

Bila berlaku angin kencang..?
Masih makan keropok macam biasa.. tak ada apa apa yang pelik pun..
Malah korang akan cakap: ..dah 'fesyen' dia begitu..oh..

Tapi jika korang baca cerita Nabi SAW apabila berlaku peristiwa yang aku sebutkan di atas, barulah korang tahu bahawa betapa teruk nya aku!!!
Nabi akan bersolat bila berlaku gerhana, Nabi akan lari ke masjid bila angin kencang atau datangnya awan hitam, kerana nabi takut azab Allah…!!!

Tapi korang semua (aku dah start nak membebel) bila ada benda misteri sikit, maka apa reaksi korang?
"Oh peliknya.. ini misteri nusantara!!! "
"Mari semua di sini ada hantu bla bla bla bla..."
"Saya lihat hantu tu makan karipap"
"jangan, kawasan tu keras!!!"
"bla bla blah"!!

he he he, Cuba korang tengok belakang korang ada apa?.. ha ha ha..

(bayangkan seorang wanita sedang mengosok gigi dengan misai cukur kat belakang korang..darah membasahi dadanya..ha ha ha!!!)

---------

Ok, aku tak nak membebel hari ni,, aku nak cerita pasal hantu, jin dan keranda.. aku percaya dengan kewujudan keranda, aku selalu melihat keranda, pernah menangkat keranda..

Ok, makluk kedua adalah jin,.. jin pun memang aku percaya sebab ada tulis dalam Al-Quran,
Untuk jin, ada larangan dari Nabi SAW yg dah larang dia menjelma suka hati kat depan manusia, dan ada hadith yg benarkan dan halalkan kita bunuh jin kalau dia menjelma ke alam kita, ada antara Jin ni yang suka manusia cerita yg bukan2 pasal dia, suka mintak dan suruh korang buat benda2 pelik, supaya korang percaya dan buat kerja-kerja bodoh, jin memang suka tengok manusia buat perkara yg bodoh2. ingat manusia ni adalah sebaik2 kejadian…maka ada jin yg cemburu, setan lagilah jeles, tu yg tak nak sujud kat Nabi Adam tu…

Ada pulak yang mana bila nak buang air kecil mintak izin kat jin.., tok..tok.. cucu mintak izin.. tak payah. Ikut sajer cara Nabi istinjak… bila masa korang punya nenek kahwin dengan jin yang korang dapat pangkat cucu tu?…!!

Sihir?.. sihir pun aku percaya.. sebab pernah berlaku kat Nabi SAW sendiri.., ok, apa-apapun, aku bukan nak cerita pasal sihir, dan jangan sihir aku yang suka cakap besar ni.. kasihan aku, aku belum pergi haji lagi..isk.isk.... jangan santau aku... aku insan biasa...

OK, Malam ni aku nak cerita pasal hantu.. sebab aku langsung tak percaya dengan hantu!!! dan aku tak suka baca cerita hantu, aku juga tak suka orang cerita hantu depan aku... kat opis aku, mamat suka sangat cerita hantu!!
Aku kata:
Kalau hantu ada, silalah jumpa aku..ha ha ha!
Nampak macam berlagak aku ni, mamat cukup bengang dengan aku jika cakap pasal hantu, sebenarnya aku nak nafikan bahawa hantu tu takde kuasa dan hantu tu memang takde… yang ada hanya jin!!
Jadi jika korang percaya bahawa hantu ni adalah makhluk yang terjadi dari orang yang mati dan hidup balik seperti puntianak misalnya,, aku memang tak nak berdebat dengan korang, jangan email aku dan jangan santau aku!!!, orang yang dah mati atau dah jadi mayat ni pergi dua tempat sajer, iaitu lembah neraka atau taman shurga.. terbang terbang balas dendan sambil ketawa mengilai-ngilai.. he he he...lantak engkauler..

Walaubagaimanapun, aku pernah mengalami beberapa pengalaman misteri di nusantara ini... dan aku nak jadi mat bosan dengan cerita pengalaman hidup yang mungkin akan memboringkan korang... kalau dulu aku pernah cerita pasal 'jejak Rasul' (rujuk: Kiamat sudah dekat), malam ni aku nak cerita pasal 'jejak hantu' pula he he he.. semua adalah kisah benar!!!

HANTU TINDIH

Aku dulu cukup berlagak dan memperli orang yang bercerita di tindih hantu dengan menuduh bahawa mereka mengada-adakan cerita.. hinggalah pada umur aku 19 tahun.. aku telah di tindih hantu ni..sesak nafas aku di buatnya..aku rujuk ustaz.. menurut ustaz itu adalah jin,
ok, aku percaya dengan kewujudan jin, maka la ni jika aku kena tindih, aku akan bukak mata dan cakap dengan susah payah kat jin tu..”tunjukkan muka engkau..aku nak tengok”… lepas tu terus jin tu blah.., !!!!

kepada jin: aku maafkan dosa kau kat aku...

PUNTIANAK

Kejadian ni berlaku waktu aku berumur 20 tahun..aku dah sahabat (sekarang kerja JVC shah Alam..mr, Hanafi) sedang naik motorsikal secara membonceng..baru balik minum ait teh’ tarik dan roti canai..jam masa tu satu pagi, tiba tiba ternamapak satu objek terbang bersaiz manusia dan berwarna putih menuju ke arahku..
Aku tak panic.. Hanafi juga tak panic.. kami tak panic orangnya... tiba-tiba benda tu singgah kat lampu jalan.. nampak macam puntianak jika di rujuk dengan filem puntianak..

Tapi oleh sebab lampu jalan itu terang menyebabkan retina mataku tak dapat menerima beban cahaya yang lebih..maka kami perlu lebih banyak berkelip untuk menyelaraskan cahaya yang masuk kedalam mata..hingga satu tahap anak mata jadi berpinar sebab lama sangat tengok lampu jalan yang terang itu... hingga bila di alih pandangan kat tempat lain masih kabur dan waktu tu lah puntianak itu mengambil peluang untuk blah..bila kami tengok balik dah takde..

Kami mencari-cari dekat belukar berdekatan sambil menjerit: puntianak di mana engkau keluar!! Aku nak cabut paku kat tengkuk engkau!! Keluar..!!! (orang muda memang gila!!!)
Sampai sekarang dan dah hampir 8 tahun peristiwa itu berlalu..puntianak itu tak muncul-muncul..
Aku rasa mungkin itu adalah burung besar warna putih.. kepala hitam, dan bersaiz manusia..bisik hatiku yang mencari logic sains..
Apa apapun jika itu adalah puntianak silalah jumpa aku sebab nak tolong cabut paku kat tengkuk engkau ha ha ha ha!!!! ( lawak seram keh keh keh)

PELESIT

Kejadian ini berlaku waktu aku berumur 22 tahun iaitu ketika aku memandu seorang diri dalam perjalan dari KL ke terengganu, sampai di Paka aku berhenti untuk solat jamak takhir bagi magrib dan isyak.. lepas solat rasa nak berak..jam lebih kurang 3 pagi.. masa aku nak masuk tandas, tiba-tiba dengar suara orang panggil nama aku, cis! Ini bukan kampong aku, mana ada orang kenal aku... agaknya hantu tu tengok IC aku kot.. aku buat tak peduli, dan aku anggap ni ujian dari Allah untuk tingkatkan iman aku.. Kalau betul engkau hantu, tunjuklah diri engkau, tak payahlah nak sembunyi-sembunyi.. bila aku cakap macam tu suara itu hilang dan nafsu berakku makin kuat.. dalam jamban aku pun berak, tiba2 dari luar aku dengar air paip di bukak..

(bayankan bunyi air paip mengalir)

Aku berasa lega kerana mungkin ada orang lain yang singgah solat, tapi ada perkara yang lebih dahsyat lagi berlaku dalam jamban.. ada bunyi pelik dari lubang tandas, aku tengok bawah..oh! banyaknya darah!!! Aku raba punggungku dengan tangan kiri ku.. darah pekat mengalir dari punggungku..yang peliknya aku tak rasa sakit, aku pun cuci punggungku bersih bersih dan keluar..dan kat luar memang takde orang!!

Aku yang masih panic dengan darah di punggungku terus balik drive.. Dalam perjalan pulang takde pulak hantu cantik tumpang kereta aku, sampai di kampong aku berak lagi, tapi tahik normal yang keluar..

Dan sampai sekarang, kejadian berak berdarah tidak pernah berlaku, jadi jika ada antara korang yang kerja doctor boleh tak jelaskan kenapa kejadian berak berdarah itu berlaku?,
Adakah ada kaitan dengan hantu atau jin?yang mana pihak jin itu telah buat kesan khas kat mata aku, Atau itu adalah gejala buasir? Atau itu tandanya aku nak jadi mayat?..tapi itu dah berlaku 6 tahun yang lau, sampai sekarang tahik aku normal..coklat/kuning.. aku malulah nak pergi klinik..nak kena tunjuk punggung, I malu lah,, tolong ye mana-mana doctor silah email aku…he he terima kasih.

TOYOL

Masa aku duduk asrama dalam form 5 dulu- dulu , ada satu lawak khas untuk junior iaitu lawak toyol.. iaitu satu orang senior akan panggil seorang pelajar baru yang nak pergi mandi dengan bertanya:
Pernah tengok toyol tak kat asrama ni? Sebab kat sini ada banyak toyol..lalu menarik tuala junior tu …lawakkah?(zalim aku rasa…)

Lawak toyol ni menjadi lawak bagi aku bila buat kat isteri aku yang baru lepas mandi he he he…

Nota: salah satu tujuan blog ini di tubuhkan adalah menggalakkan muda-mudi berkahwin..tak percaya cuba korang rujuk mana-mana post yang terdahulu..
Bagus tak aku? yg selalu ajak korang buat masjid, pergi masjid, bina masjid he he he..tapi pada isteriku, abang tak berniat nak tambah masjid lagi …oh..

Berbalik pasal toyol… satu hari kat opis aku ada derma tergempar dalam meeting.. maka masing2 keluarkan dompet untuk menderma secara terang-terang..
Tiba-tiba ada bebarapa kakak-kakak dan makcik-makcik gelak tengok dompet aku..
Sebab duit aku tak letak dalam dompet tapi dalam uncang.. nak ikut sunnah Nabi.

Nota untuk mu’alaf:
Sunnah Nabi adalah simpan duit dalam uncang-alahai, yang selalu pendekar zaman dulu isi duit emas yang ada jerut tali tu…

Maka aku di gelaknya sebab macam orang tua katanya aku ni..
Aku kata:
Tahukkah korang? Bahawa di johor pernah satu kampong tu duit semua penduduknya hilang kena curi dek toyol..walaupun letak dalam peti besi..tapi ada satu orang makcik tu duit dia tak hilang sebab simpan wang dalam uncang.. bila di tanya pada ustaz, ustaz kata..kerana itu adalah sunnah nabi... dan setiap sunnah nabi ada Nur tersendiri yang mana setan dan makhluk halus sangat takut…

He he he..lepas tu semua akak-akak dan makcik2 tu order dengan aku suruh beli jugak uncang sebab takut duit hilang toyol ambik.. begitulah nampaknya orang melayu ni.. kalau ada perkara ghaib dan misteri terus ambik peduli.. patutlah bila buat pameran hantu, jin dan keranda berduyun-duyun datang.. !

Nota: cerita yang berlaku kat johor tu aku ambik dari ustaz A(rujuk post: kiamat sudah dekat)

LANGSUIR

Ni pulak masa aku form 3, sedang ikut geng-geng pengakap berkhemah di dalam hutan di kaki bukit Chendering..10 km dari kawasan penduduk manusia.. macam biasa berkhemah yang tak mengikut ugama islam suka buat perkara yang merepek-repek…
Malam itu aktiviti kitaorang adalah duduk keliling api sambil setiap orang kena bercerita atau menyanyi..sampai turn aku..aku bercerita..cerita LANGSUIR hisap darah manusia.. menjerit2 jerit diorang suruh aku berhenti..ha ha ha.. katanya sat lagi langsuir akan datang, mereka percaya jika cakap langsuir malam-malam maka langsuir akan datang, cakap harimau, harimau akan datang, ada pulak satu orang samseng nak pukul aku kalau tak hentikan cerita tu..aku cakap: kalau kau pukul aku, aku suruh langsuir tu datang gigit tengkuk engkau..ha ha ha terus tak jadi pukul.. penakut betullah samseng ni..

Lepas tu aku jelaskan pada diorang..bahawa, jika korang yakin dengan sebut langsuir, maka langsuir akan datang dan memudaratkan korang, aku kata itu salah sebab ada unsur shirik dan khurafat.. dahyat masa tu dah tahu apa itu shirik dan khurafat.. tapi bapak aku yang ajar sebenarnya.. jangan yakin dengan makhluk.. jika diorang suruh aku terangkan ap itu khurafat.. jenuh jugak aku nak kelentong masa tu.. seperti biasa, langsuir tak datangpun.. aku bukan nak cakap besar, aku nak belajar yakin bahawa kata-kata tak boleh bagi mudarat..dan Langsuir memang tak boleh bagi mudarat!!!!

Cuba korang tengok dekat langsir rumah korang..ada nampak tak Langsuir…he he heeee! Mana Langsuir mari tolong korang pasang langsir ha ha ha!

HANTU AIR

Kejadian ini berlaku semasa lepas SPM dulu-dulu.. Aku dan rakan-rakan pergi mandi air sungai kat jeram Manir … jauh dari tempat orang ramai, aku ni mandi memang suka pakai kain pelekat atau kain batik.. sedang asyik mandi tiba-tiba ada macam jari-jemari menarik kakiku..ok, mungkin ranting pokok… tapi yang lebih haru, kain pelekat aku di lucutnya… dan lebih haru lagi kain itu membelit di kakiku… kaki ku tak boleh bergerak.. dan aku lemas, air masuk kedalam paru-paru..aku mengelumpur.. jahanam punya kawan, di gelaknya aku.. diorang fikir aku main-main, aku mula tenggelam dan hilang dari mata mereka…

Aku pun jadi mayat..he he he, mana boleh hero mati lagi..dalam air aku bergelut dengan maut..wah..wah..wah, cantiknya bahasa aku.. sebenarnya dalam air itu aku membuat keputusan, antara kain pelekat dan nyawaku.. oleh sebab aku seorang yang waras..dan masih waras .. di dasar sungai itu aku meleraikan kain pelekat yang membelit kakiku.. selamat tingal kain pelekat ..oh.. lalu aku timbul dan bersyukur kerana dapat menarik nafas dan mengisi paru-paruku dengan oksigen yang bersih yang di ambil dari atmosphera bumi ini..

Apa aku merepek ni, mana hantu air tu hamka!!
Hantu air itu adalah aku yang bangkit dari air dalam keadan berbogel lalu menyepak punggung kawanku yang membiarkan aku hampir menjadi mayat tadi..
Err, siapa yang duduk jeram manir terengganu, jika jumpa kain pelekat yag berwarna biru, itu aku punya..kembalikan kain pelekat ku!!! KEMBALIKAN!!!

JEMBALANG
(Hantu Berok)

Pada suatu malam yang sunyi, jam 12 malam, sedang aku bawak keretaku dengan lajunya.. tiba tiba seekor berok besar betul betul berdiri depan kereta aku.. kami bertentang mata seketika sebelum..

GRAASSSS!!!! (bayankan bunyi letupan bom!!!)

Sahabatku yang tumpang aku (sekarang mengajar di kemaman, mr. Samsul) ketika itu terkejut berok dan akupun juga terkejut berok bila melanggar berok kerana berok itu luar biasa besarnya…berok betul!!!
Aku brekkk… perkara pertama aku lihat adalah bumper keretaku.. habis pesah..lampu jugak pecah..oh.. duit-duit.. Allah yang bagi duit.. Allah juga yang ambik duit..

Apabila beginilah caranya Allah nak selamatkan aku dari azab api nereka dan masukkan aku ke dalam shurga yang kekal abadi, alangkah 'indah-nya' penderitaan ini..."

Pujuk aku.. pada bumper keretaku..sebanarnya pada hatiku.. oh..

Tapi yang peliknya..berok itu takde.. satu titik darah pun takde… puas aku dan kawan aku carik tapi tak jumpa.. kawan aku buat kesimpulan yang aku telah melanggar jin..

Lalu terbitlah cerita akan pernah isteri sahabat membunuh seekor ular, tiba2 ular itu hilang..tak lama kemudian datang jin untuk balas dendam, tapi Nabi Muhammad SAW, larang jin itu kerana itu adalah salah jin itu sendiri yang menjelma depan manusia.. panjang nak cerita, baik rujuk ustaz..

Lepas hantar member aku balik, baru aku ingat malam tu aku kena tidor sorang kat rumah kerana waktu tu bini aku berpantang kat kampong.. penakut jugak aku ni, sebab malam tu aku tidur sambil pegang parang.. kekekkeke , takut-takut member berok tu datang atau jin yang datang.. oh..

Pada keesokkan harinya… tiada berok yang datang membalas dendam, (aku bukannya sengaja) tapi aku kena bayar duit kat pomen kereta.. OH.. indahnya ujian ini.. pujuk aku pada diri sendiri, patutnya berok tu yang kena bayar kos !!!!

ZOMBIE

Ha ha ha, inilah kenangan yang paling dahsyat di asramaku… pada malam hujung minggu di waktu jam hamper 10 malam, kebanyakkan penghuni asrama sibuk dengan urusan masing-masing, ada yang study, ada yang menonton TV ada yang tidur dan pelbagai aktiviti lagi..aku yang baru lepas solat duduk baring atas katil dan aku nampak seorang samseng sedang duduk memotong kuku di atas kolah…

Di asrama kami ada kolah yang besar, yang di gunakan untuk penghuninya mencuci baju, mandi atau sebarang aktiviti yang melibatkan air. Dua orang samseng lagi sedang bergurau-gurau di tepi kolah itu…tiba-tiba mereka terlanggar si samseng no 1 dan si samseng no 1 itu jatuh ke dalam air bersama-sama pemotong kuku.. si samseng no2 dan si samseng no 3 tergamam, menjelang kemurkaan si samseng no 1, bangkit dari air lalu cuba mengcampakkan si samseng no2 ke dalam air, si samseng no 2 memberontak, maka dengan bantuan si samseng no 3, mereka berjaya mencampakakn si samseng no 2 ke dalam air..si samseng no 1 dan si samseng no 2 ketawa di tepi kolah, tiba-tiba si samseng no 1 menolak pula si samseng no 2 yg sedang ashik ketawa ke adalam kolah.. tiba tiba mereka bertiga semacam di rasuk hantu air..siapa sahaja yang berdekatan dengan kolah akan di campakan ke dalam kolah.. dan bilangan mereka semakin ramai.. habis semua penghuni asrama di serangnya..ditangkap dan di campakkan ke dalam kolah..

Penyakit itu merebak dengan cepat..bilangan 'hantu kolah' ini terus meninggkat hingga mencecah seratus orang, bermakna ada hamper 400 orang lagi yang belum di jangkiti 'virus' ini.. yang belum di campak mula panic dan lari untuk menyelamatkan diri.. aku yang sedang berbaring dan menyaksikan kejadian tadi dari dorm ku mula gelabah, aku yang berbaju melayu dan berkain pelekat cuba lari dari mereka, tapi mereka terlalu ramai, tangan dan kakiku dipegang, lalu aku juga di campakkan ke dalam kolah..jahanam!!! mereke ketawa beramai ramai..

Aku juga mulai gila seperti mereka..lalu kami berpecah dan menyerang semua penghuni asrama, ha ha ha, yag sedang tengok TV semuanya di campakkan ke dalam kolah, yang baru balik study dari kelas dan tak tahu apa-apa bertanya..kenapa ni?..ada pesta air ke..?
Aarghhh, dia juga di campakkan ke dalam air, yang baru balik dating dengan baju kemas.. ha ha ha !!! pun kena campak gak..ada yang bijak dengan terus menukar baju mandi, maka kuranglah sikit penderitaan bila di campakkan ke dalam air..
Bilangan 'hantu air' ni makin ramai, dan yang paling haru..yang sedang tidur.. tak tahu apa-apa, tiba2 tangan dan kaki ditanggkap dan di campakkan ke dalam kolah..oh..apa dosa aku, fikirnya sambil termenung di pinggir kolah..

Begitulah yang berlaku pada malam yang dahsyat itu..semua penghuni asrama kena campak dalam kolah…ha ha ha!
Kerana itulah aku namakan cerita ini cerita ZOMBIE,,hihihi
Walaupun aku tak suka dengar cerita hantu, tapi aku suka tengok movie zombie!!!
Yes! Mayat hidup makan org, lepas to org yg dimakan jadi pulak mayat
hidup…
Aku lebih suka zombie yg boleh speed..macam ‘Dawn of the Dead’..cuak betul..
Aku suka tengok adegan yg brutal..lapah org..darah sana sini..oh..
Aku suka tengok manusia hilang akal, menangis, mengelabah..tak tahu nak
buat apa bile di kepong zombie…hmmm baru nak mintak tolong kat tuhan…

Antara sebab Aku suka tengok movie zombie style sebab:
Hantu tu real..maksud aku tak lah boleh ghaib, terbang dan ketawa
mengilai2…pergi curi baby org..serta takut pada azimat…bla bla bla..ni biasanya hantu melayulah nie..oh..
Begitu jugak dengan ugama, aku tak suka dengan kenyataan hanya ustaz atau ulamak yang boleh berdakwah… huh samalah macam hantu melayu, hanya ustaz dan tok bomoh sahaja yang boleh bunuh hantu, mana best tengok cerita macam tu.. harap makhluk!!
Cerita zombie bezt, Zombie ni boleh di bunuh…so ada peluang nak bunuh zombie ni..pecahkan
kepala otak dia…
Sape2 pun boleh…
Tapi awas, Satu gigitan cukup untuk buat korang jadi zombie…ini hakikat
hidup..iaitu kita semua akan jadi mayat…

Cerita terbaru zombie yang aku tengok adalah "Land of the Dead:. banyak betul mayat dalam cerita ni..(umat menderita habiskan masa lapang).
Aku nak buat ulasan filem sikit..(Orang sibuk nak buat ulasan, aku pun nak buat ulasan filem gak…)
Cerita ni mengisahkan tentang satu penyakit dah serang manusia yang mana manusia ni jadi mayat hidup @ zombile…lepas tu bila zombie ni gigit org pulak maka jadilah org tu mayat hidup, dan cara nak bunuh mayat hidup ini adalah dengan pecahkan kepala otak dia, ikut koranglah nak guna pistol ke, pisau ke, lembing ke, cangkulke, spatula ke.....bila mayat hidup ni dah pecah kepala maka jadilah mereka mayat kekal, macam kita biasa tengok tu…jadi hero cerita ni dan awek dia selamat coz diorang terer.

Tapi yg bagus ;pengajaran cerita ni semua org berpeluang jadi mayat hidup walaupun kaya duduk dalam tempat bagus yag mana akhir sekali para zombie ni ceroboh tempat diorang dan makan diorang.kekeke
Akhir sekali yang selamat pergi cari tanah baru naik lori tapi akhirnya jadi mayat jugak, pelakon, pengarah, kru2 semua akhirnya jadi mayat. penjual tiket wayang, tukang koyak tiket dan para penonton semua jadi mayat...
Lepas tu korang yang baca blog ni pun jadi mayat gak (aku pun), yang tak baca blog ni pun jadi mayat.
Kesimpulan cerita ni: semua orang akan menjadi mayat.

Moral: Manusia (dlm cerita ni lah) berusaha untuk tidak menjadi mayat hidup akhirnya manjadi mayat kekal....menjadi mayat kekal tak de masaalah tapi kekal dalam neraka tu masalah besar...!(apabila panggung wayang runtuh maka ramailah penonton menjadi mayat)
Sekian: BELIA BENCI MAYAT HIDUP!

MAK LAMPIR

Cerita ini akan memaparkan bagaimana sebuah cerita hantu itu wujud, aku sendiri hampir menjadi salah seorang yang mempunyai kenangan hitam dengan makhluk hantu itu, masa aku darjah enam, jam satu atau 2 pagi lebih kurang aku bangun dari tidur kerana rasa nak kencing… masa aku kencing dalam jamban (tandas)..aku terdengar bunyi bising binatang ternakkan di luar jamban..

Nota: dulu, rumah aku ada tandas yang di buat dari zink dan berhampiran dengan reban ayam dan itik… sekarang dan naik taraf jadi simen dan berjubin..

Oleh kerana ada lubang-lubang kecil dari celah zink maka aku mengintai ikut salah satu lubang dan alangkah terkejutnya aku… darah menyirap… jantung berdegup kencang!!!
Aku telah lihat dengan mata kepala ku akan wajah lembaga yang sangat hodoh… matanya bulat gelap, dan pipinya berkedut kedut dengan lemak yang tebal dan menggerutu..apatah lagi warna nya merah dan berbintik-bintik…

Tak lama aku pandang dan aku terus tutup mata.. perlukah aku keluar dan bersekemuka dengan makluk itu…? Kenapa dia juga mengintaiku?
Tapi aku beranikan diri untuk melihat sekali lagi… alang alang dah jumpa biar aku tengok bentuk badanya yang lain.. sebab tadi aku hanya nampak separuh dari mukanya..

Bila aku mengintai sekali lagi.. aku tengok balik matanya yang berklip kelip itu.. aku tengok lagi betul-betul, ada muncung!!!, cis!! barulah aku tahu bahawa itu adalah ayam… tadi aku nampak separuh jer sebab screen yang kecik kat lubang zink tu..cis, ! dan cis!!

Andaikanlah aku tidak melihat sekali lagi dan terus lari, maka tentu sampai sekarang aku akan cerita kisah hantu bodoh tu dengan korang…oh!

Jadi moralnya, jika korang nampak hantu atau benda aneh, jangan terus lari, selidik dulu, kalau betul hantu, tanya dia buat apa kat sini,, kalau boleh dakwah sikit kehebatan Allah, kalau dia kapir, ajak masuk islam..arggh..lantak koranglah nak buat apa-apapun, aku kalau orang cerita hantu yang dia nampak terus lari, aku tak percaya, malahan aku cakap, suruh hantu yang kau jumpa tu jumpa aku, ha ha ha!!!!!!!

HANTU KUBUR

Kalau korang ada anak, dan bila dia menangis malam-malam, orang tua kata itu adalah sebab terlalu banyak bermain dan ketawa pada waktu siang... kesoronokkan yang keterlaluan dalam permainan menjadi mimpi ngeri dalam tidurnya... aku jika anak aku menangis pelik pada malam2 macam ada ganguan jin, aku akan ambilkan anak aku air wudhu.. alhamdulillah terus senyap.. ada Nur agaknya..

Untuk kitaorang pula dikatakan dalam kubur nanti kita akan berjumpa dengan segala 'keseronokkan hidup' yang melampau dalam bentuk hantu kubur..
Seperti dalam satu sajak..

Copy/paste sajak sakaratul maut...aku ambik part dalam kubur..
(sebuah sajak al -alrqam yang popolar sekitar 80-an dulu)

"....Lalu datang kepadaku seorang lelaki yang hodoh wajahnya,
buruk pakaiannya,
busuk baunya.........

siapakah engkau?
Akulah amalanmu yang keji.............................."
Kini aku diazab dan diseksa di dalam kubur, menunggu-nunggu doa dari anak- anak yang soleh.

Mana doa dari anakku seorang doktor?

Mana doa dari anakku seorang jurutera?

Mana doa dari anakku seorang peguam?

Mana doa dari anakku seorang akitek?

Mana doa dari anakku seorang profesor?

Mana doa dari anakku seorang bomoh?

Mana doa dari anakku seorang blogger?........................................."

MANA?..........................................

MANA? ........................................

MANA?...................................???

SEKIAN....

Jadi secara kesimpulannya, bila dengar cerita hantu ada kat sebuah rumah kita dah takut dah nak dekat dengan rumah tu, tapi dalam kubur kelak.. duduk sorang sorang selama 40 ribu tahun paling minimum... lepas tu ada 'hantu' pulak yang bukan setakat menakut-nakutkan korang..tapi di seksanya korang!!! ..

semoga aku dan korang semua bila jadi mayat kelak, selamat dari azab kubur!! AMIN!!!

ps: (Orang yang bertanya mana?mana?mana? tu adalah seorang mayat)
ok, selamat malam...

62 comments:

Hamka said...

Arghhh.. ada satu cerita hantu lagi aku lupa taruk.. cerita aku jumpa dengan hantu berok..esoklah aku update..he he he

hafizbar said...

lagi satu: hantu fwd email

tugas: fwd email kpd orang lain bila dapat email fwd drp orang lain

jangka hayat: selagi dia anggap email fwd adalah `sumber ilmu'nya yg tidak perlu dipertikai kan

tindakan kita: block email/ym/msn mereka, tidak kira sanak saudara atau bukan.

sekian terima kasih
---
hafizbar

hafizbar said...

aku nak komen pasal komen aku yg lepas. sebab apa aku kata orang yg caya email fwd adalah mangkuk hayun??

(i) tak reti english (aku rasa upsr dapat E kot english dia).

(ii) buat research tah apa2. tak reti mana satu mana satu reliable source dan mana satu bukan.

(iii) lepas dapat email fwd, terus nak fwd, pastu perasan mengambil tahu hal ehwal sedunia.

(iv) dan lain2

contoh kes: isu starbucks sokong israel atau tak

info sources (sila klik satu2, dan baca betul2):
(i) indaily
(ii) ziopedia
(iii) snopes
(iv) starbucks
(v) inminds

komen aku: kalau ko baca betul2 yg source (i) dan (ii), baru ko akan perasan ``eeee bodohnya saya pasal tak reti maksud PARODY"

meh aku bagitau maksud parody (menurut dictionary.com)


n. pl. par·o·dies

1.
1. A literary or artistic work that imitates the characteristic style of an author or a work for comic effect or ridicule. See Synonyms at caricature.
2. The genre of literature comprising such works.
2. Something so bad as to be equivalent to intentional mockery; a travesty: The trial was a parody of justice.
3. Music. The practice of reworking an already established composition, especially the incorporation into the Mass of material borrowed from other works, such as motets or madrigals.

source (iii), (iv), (v) mmg aku pon percaya ada kemungkinan betulnya. dan terpulang kpd masing2 utk menilai. kalau nak boikot.... boikot lah. tapi jangan paksa orang lain dan kalau orang tu tak terima... jangan pandang serong orang itu sebagai ``oooh dia tidak prihatin, saya lah satu2nya muslim sejati dlm dunia yg prihatin"

ulangan: sape2 caya stupid email fwd adalah stupid juga. (aku tak sure, sape2 yg baca komen ni, paham tak maksud `stupid' kekeke)

sekian terima kasih
---
hafizbar

ps: hehe sori lah hamka, aku ter `emo' dan buat plak ruang komen ni cam site aku hehehe. no hal eh? peace....!!

oteque said...

hehe pisbar nak bawak wabak starbuck kat kereta mayat lak..

p/s: weh pisbar, ko dh kasik link site ko kat akak tu ke belum?

to hamka: umah banglo 2 tingkat terbiar sebelah umah aku kat msia ade byk gile hantu raya, depa dh beranak pinak kat ctu..sbb bekas jiran aku yg bela hantu raya tu meninggal pastu anak2 die sume takmo diturunkan hantu raya tu kat depa..sian2..sian kat aku asik2 dok nampak jerk hantu2 raya itu huhu..

Hamka said...

hafizbar...

takpe..takpe, engkaulah satu satunya penceramah jemputan aku yang aku bagi kebebesan penuh untuk bersuara... dan aku tahu engkau cukup bijak mengunakan kebebesan itu,
dan kau memang seorang yang tak takut hantu!!!

---------
oteque

nampaknya tak ramai yang berani, syabas kerana anda juga berani!!!
ps: biasa jumpa hantu balairaya..

hafizbar said...

ralat: (ii) buat research tah apa2. tak reti mana satu mana satu reliable source dan mana satu bukan.

patutnya: (ii) buat research tah apa2. tak reti mana satu reliable source dan mana satu bukan. (terlebih `mana satu' kat atas tu)

hihi isu `wabak starbucks' yg telah mengalahkan isu siti kawen (hihi cerita siti kawen sudah jadi bosan).

aku dah kasi copy latest entry aku kat dia. tak tau la dia baca ke tak. hahaha takpe2. bersama2 lah kita bersabar menunggu komen berapi beliau (api dari `neraka' ke?). mmm.... tengok la dulu api jenis apa dia nak letak kat komen tu.

bersabar itu sebahagian drp iman. tak gitu?

hehe terima kasih pada hamka atas pengurniaan tersebut. lepas2 ni boleh buat komen panjang berjela (itu pon kalau tak malas hihihi. entry lepas aku tak komen pasal malas la hahaha)

Hamka said...

Nampaknya..hanya orang yang berani sahaja berani tinggalkan komen..
oh..

Hamka said...

Day Date Raw Hits Unique Visitors
Friday 28th July 2006 243 131
Thursday 27th July 2006 214 141
Wednesday 26th July 2006 312 177

------------
Semalam ada 131 orang yang baca blog aku.. tapi yang komen dua orang sajer? hafiz dan otaque..

kenapa? takut hantu kah?
ok, aku dah update cerita hantu berok..dan aku dah betulkan beberapa patah perkataan..

ENJOY, baru jam 2 petang beb!

bibun sekibun said...

nak komen pas baca hantu berok...
hahahah..dah baca.seb bek bc ms siang..uhuk3..penakut tol!
ms kat asrama dl,xder citer antu kolah dll tp org minyak..
maka berlumba2la pljr putera nk jd 'hero' jg asrm puteri.ada yg bek kesemptn.cais!

Laila said...

salamalaik
terpanggel lak nak kasik komen atas cabaran encik hamka..
aceli dah lame dok ngusha blog encik hamka ni,tp arini atas cabaran yang die kasik,kasik arr gak komen..
hm...nak menyatakan ketidakpuasan hati...nape kaum pompan dan kanak2 yang salunye dijadikan objek sbg hantu??
ape...hantu laki x byk ke???

p/s:kesimpulan...menjadi mayat adalah tidak mengenal sama ada kita laki or pompan...nak jadi 'hantu' pon x perlu mengira jantina,cuma setakat mana kefahaman kita camne menjadi manusia..

Anonymous said...

Waalaikumssalam,

Nk jwb salam jugak leh?? :D Ya betul, terasa jugak ngan cabaran Bro Hamka. Well, here I am. Betul la, takut sgt ngan makhluk tu apsal?? Dr kuasa Allah jugak. isk isk. Nk sokong Laila jugak leh aak, kenapa asyik pompuan jer jadik hantu eek?? (dh hantu tu rekaan, isk isk, yg ada JIN jer.. )

Imin

flimsy user said...

emun ni hamka, dok ikhlah lasung dalang penulisang blog emun nin... dakpe laa kalu orang dakmboh tingga komeng pong, niat kerana ALLAH, insyaALLAH dapat pahle..



salam dari aku;
yg cuba nak ngajar hamka.. heheh

hijau said...

ntah ustaz mana yg rajin sgt tarok hantu2 tuh smua kat muzium. org yg dtg study kat library spai kena bawak 'doa pelindung'

kawan sya demam pas balik tgk hantu kat muzium. ustaznye kata ada hantu ikan duyung ikut dia balik...haha...agak klakar..ntahlee.

ucapan selamat bt anda2 yg teringin nak pergi:
selamat pegi dan kembali!

Hamka said...

bibun sekibun

cuba tengok belakang engkau, ada nampak tak seorang hantu wanita sedang mengosok gigi dengan mengunakan misai cukur kat belakang engkau..darah membasahi mulut dan dadanya..ha ha ha!!

-----
Laila

Kau Tanya:...nape kaum pompan dan kanak2 yang salunye dijadikan objek sbg hantu??
ok, aku jawab, cuba kau tengok belakang kau ada nampak tak seorang hantu wanita sedang mengosok gigi dengan mengunakan misai cukur kat belakang engkau dan seorang hantu kanak kanak sedang korek mata dengan skru driver..darah membasahi mulut, mata dan dadanya..ha ha ha!!

-------
Imin

Waalaikumssalam, boleh…
ni sorang lagi.. cuba tengok kat belakang engkau ada nampak tak seorang hantu wanita sedang mengosok gigi dengan mengunakan misai cukur..darah membasahi mulut dan dadanya..ha ha ha!!

-------
flimsy user

Bahang gambang mung.. aku takut orang dok tingga komeng sebak takuk hatu..bakpe nok takuk hatu..takuk tuhang doh ah… mana hatu, mari kerkoh pala kutut aku.. ning, cuba mung tengok belalang mung, ada napok dok hatu puang tengah gosok gigi pakai pisau mesing..ha ha ha!!!!

---------
hijau

aku pulak demam lepas makan KFC masa mula 2 dating ngan bini aku.. bini aku Tanya kenapa bang? Aku kata: badan aku badan orang miskin, tak dapat terima makanan org kaya..oh…

AKHIR KATA: KORANG SEMUA MEMANG BERANI!! ERR SIAPA AMBIK PISAU CUKUR AKU?!

cik_ara said...

pameran hantu kat mesia tu lama lagi ke? ke dah abis...nampaknya takda peluang nak melawat pameran tu sbb balik mesia pun 3 minggu lagi..

p/s= org kata kat hospital banyak bende2 yang menyeramkan.camne nak bina keberanian sebagai pegawai perubatan nanti, yek? saya ni jenis penakut sket..

Insan Kerdil said...

Assalamualaikum......
Hantu, nak kata ada, rasanya tak de, Nak kata tak de, tu dok buat pameran tu apa????
Tapi yang paling aku takut adalah Hantu MAK LAMPIR....
Hamka cerita lah Hantu Mak Lampir pulak, Hantu yang paling menakutkan ni.... Ramai student kat sini takutkan dia....
Tempoh hari masa balik Mesia, bapak aku kata ada sejenis hantu baru, Pengundi Hantu, ade ke????
Kalau kat UK orang dia takut kat vampire, hantu lain tak de kot, manalah hantu nak cari duit beli baju tebal2, maklumlah sejuk, vampire tak pe, dia kaya raya.....
Hantu raya pun susah nak jumpe, walupun kat sini banyak perayaan....

Kirim salam ngan Naim, kata kat dia, jangan cepat marah Ne, Biaq aper pun janji jgn jadi hantu dah le.......

Hamka said...

cik_ara

aku pun tak tahu bila pameran tu habis…
err. Kau penakut sikit?, senang cam ginilah, bila engkau takut Allah, maka semua makhluk akn takut kat engkau, dan Allah akan cabut semua ketakutan kau pada makluk..
aku pun sedang belajar takut hanya Allah..
amin…

----------
Insan Kerdil

Waalaikumuslam
Hantu MAK LAMPIR kat Uk diorang panggil apa ha?
....
THE ATTACHMENT GHOST ?
InsyaAllah aku sampaikan kat Naim..

blackpurple said...

Ini entri sempena Pameran Hantu ke sdra..? hehe

Pun pernah mengangkat keranda..pernah juga masuk ke liang lahad....Pengalaman yang menginsafkan..

Secara realiti belum pernah berjumpa atau terjumpa hantu, pontianak, toyol atau yang seberadik dengannya....Kalau ada pun dalam filem....Tapi kalau kacang hantu biasa lah jumpa merata-rata di KL ni...he he..

Oh ya...Apa kaitannya pelesit dengan belalang pelesit ekk....?

Hamka said...

aku nak jawab sebenarnya.., iaitu hantu jin keranda dan MAYAT!!!!

Belalang pelesit?
yang aku tahu adalah BELALANG TEMPUR, yang di tungangi oleh masked rider black..

heheheh

Anonymous said...

Salaam Bro Hamka dan semua pembaca,

Ana amat susah hati hari ni. Ana teringat kembali kenangan lalu. Ana ada seorang teman. Kami telah sethun memutuskan keputusan kerana Ana telah berpaling arah. Ana amat2 risau kalo ana jadi mayat sebelum mintak maaf kat kawan ana tu. Dah la kami satu office. Nak mintak maaf ni dh lama dah, tp tak terbuat. Ana risau mintak maaf ana di balas ngan cacian. (tp bila ingat balik, jika itu berlaku dn dpt kurangkan azab ana di kubur dn akhirat kelak, alangkah indahnyer dugaan ini. -kata2 bro Hamka) Apa patut ana buat? Ana perempuan, dh tentu ada batasnya. Ana amat2 risau. :(


iabdulr

(mintak maaf, comment ana tak de kena mengena ngan antu)

linanilza said...

mase aku kecik2 dulu, tengah hot cerita 'hantu susu'..
bro hamka.. pernah dengar ker?

Hamka said...

iabdulr

buat salah dengan manusia ataupun binatang, adalah bahaya kerana dosa kita hanya dapat di ampun oleh mereka..
dah terbuta macamana?
maafkanlah segala kesalahan orang pada kita samaada yg lalu atau akan datang, kerana Allah dan Rasulnya suka pada mereka yg memaafkan... dan Allah bila dah suka pada kita, maka Allah perintahkan semua malaikat suka pada kita dan semua org maafkan kita.. semua dlm kuasa Allah..

jadi aku maafkan pada jin2 yg telah himpit aku atau ganggu aku dan aku mintak maaf kat korang jika terkasar bahasa...

-----------
linanilza

kat kampung aku takde hantu susu, hantu kopek atau hantu tetek adaler cerita.. kelakar betul nama hantu melayu ni, ada jugak hantu kum-kum he he he

apa, apapun aku update lagu cerita baru di atas permintaan ramai..MAK LAMPIR!!!!
Dia antara Zombie dan hantu kubur ada MAK LAMPIR!!!
the attachment of ghost mother!!!

Anonymous said...

Salaam Bro Hamka,

Thanks for your advise. Lega la sikit.
Terima kasih lagi sekali. Email still tak leh guna ke? Kalo tak leh, tuko acc lain la. Guna G mail ke, capacity beso bnyk :)

iabdulr

Hamka said...

sama - sama
:)
kadang2 boleh, kadang2 tak..
aku try email lain...insyaAllah

ar-ruhul jadid said...

Salam…
Sy bukanlah ustazah, naqibah, atau yg setaraf dengannya. Sy hanyalah insan biasa yg baru belajar. sebarang komen, kutukan, cemuhan, cacian etc amat dialu2kan. Sekadar meminjam kata2 bro hamka! Berilah peringatan sesungguhnya peringatan tu amat berguna bg sy yg baru belajar...
e-mail fwrd… isu starbuck dan israel… sy bukanlah org yg layak utk berkata2 mengenai isu ini. 1st skali biarlah sy terangkan prinsip sy mengenai isu ni. Bg sy mudah sj… McD Starbuck dan beberapa company kafir harbi (kafir yg memerangi islam) ni… walaupun dr sg penyediaan makanan tu halal, namun haram dr segi prinsipnya. Biarlah sy pegang prinsip ni drpd duit sy (harta pinjaman dr Allah) jatuh ke tangan Israel laknatullah. Bukankah kita akan ditanya mengenai kemana kita belanjakan harta kita semasa didunia?
Memang benar… kita tak boleh paksa org utk boikot brg Israel. Allah dah anugerahkan hak memilih kpd kita. Tp sy jg berpendapat… jgnlah kita memperlekehkan org yg tlh menghantar email fwrd tu kat kita. Mungkin niat dia betul. Siapa tahu (melainkan Allah)? Mungkin email tu bg impak/ kesan pd hati org lain walaupun tidak pada hati kita. Mudah2an Allah menjauhkan diri sy dr sebarang riak dan fitnah syaitan.

Allahu’alam…

p/s- bro hamka… rasanya pelajar2 University of Otago ni dah mula tangkap cintan ngan blog bro hamka!!! Dah ada yg gunakan entry bro utk pengisian semasa usrah.

Hamka said...

pasal email forward,... macam cerita hantu mak lampir yang aku tulis tu jugak aku rasa, cuba bayangkan jika aku tak selidik dahulu hantu yang aku nampak dari dalam jamban tu, apa jadi? dan bila aku cerita ada pulak orang bangkang, tentu aku marah kan, lalu bertindak mempertahankan diri sambil buat kerja 2 bodoh..
tapi bila aku tangok.. ayam rupanya.. alhamdulillah aku tak termasuk orang yang mudah cerita yang bukan-bukan (semoga kekal)..

satu cerita (aku malas nak edit dlm blog lagi-ada orang merungut)

abang aku (zulGTZ) bila hari terakhir belajar silat, tok guru dia pesan jika pulang dari majlis ijazah silat ini, akan berlaku sesuatu perkara pelik, kena tabah... dalam perjalanan dia jumpa mayat dalam kereta rumah jiran yang dah arwah.. berlari tak ingat!!! bila pergi bali..tengok memang nampak macam mayat.. tapi itu terjadi akibat biasan cahaya.. argh, tak payah cerita, itu adalah sains..
jadi begitu jugak email forward, selidik dulu..lainlah Al-quran..ok?!

aku dah glamer? perlukah aku berlagak? jangan... cuma aku nak nasihat, segala kandungan blog aku mungkin ada yang tak betul. korang boleh buang, dan jika korang nampak salah kat mana-mana, silalah bagitahu... aku belajar begitu...
satu lagi, masuk usrah? aku tak kisah, sebarang aktiviti kandungan blog aku untuk dapat keuntungan akhirat amat di alu-alukan, tapi untuk keuntungan duit,cetak dan jual.. adalah di larang, kalau aku rajin aku saman ha ha ha!kalau aku rajin...

hangjebat said...

Jangan sampai hamba mengamuk, nanti macam hantu, bukan hangtuah.

Kepada tukang forward email:-

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa berita hendaklah kamu periksa dengan teliti agar kamu tidak menimpakan musibah kepada sesuatu kaum kerana kecerobohan, maka kamu akan menyesali tindakan kamu itu"
(Al-Hujurat : 6)

Kepada peminum STARBUCK diMalaysia:-
STARBUCK tidak pernah mendapatkan sijil HALAL dari JAKIM.

Senang cerita kita takyah gaduh saper betul saper salah,nak boikot terpulanglah. Nak minum, pastikan HALAL.

DOA itu senjata org MUKMIN. "ALLAH selamatkan kita dan semua umat ISLAM di Lubnan, Palestin, Iraq,Afghan,Fatani, dll".

cik_ara said...

sekadar berkongsi maklumat, tau je sume orang pun prihatinn pasal isu ni..rakyat malaysia kan prihatin dan penyayang orangnya..

"...Jikalau kami gugur syahid dan anda sekalian terus diam membisu dan hanya menyaksikan sahaja, nantikan hari pembalasan. Kami akan tuntut dari Allah di atas kelembapan anda semua. Kami tidak akan redha terhadap kelesuan dan kebisuan anda semua. Kami tidak akan memaafkannya...

Khalil Ismail al-Haya
Ketua Whip HAMAS di Majlis Legaslatif Palestin"

smg kita tak jadik orang yang kene tuntut kat hari akhirat nanti..
wallahua'lam

p/s- teringat cerita seorang sahabat yang menegur perbuatan seorang lelaki yang menghisap rokok jenama israel..lelaki tu jawab..
"alah berape sgt sebatang rokok ni...beli peluru pun xlepas.harap2 peluru tu xkenala.."

urlpp!!

Hamka said...

Aku tidak sehebat hang jebat..
Aku tidak sesetia hang tuah..

aku adalah aku
nyanyi lagu yang rindu
lemah langkahku mengejarmu...

ontahsapo said...

yg peliknya kalau apa yg aku jumpa tu semua jin, dia takkan dtg 2 kali, bagi aku lah, apa yg aku pernah terjumpa, semuanya sekali sahaja, mereka takut dgn aku kah, atau takder paedahnya menggangu aku... hah

Hamka said...

aku rasa hantu yg takut kat kita, sebab ashik sembunyi-sembunyi sajer, yang takut kat hantu, baru hantu berani..he heh
ok. kepada semua hantu2 silalah jumpa ontahsapo untuk dapatkan sticker kereta !!!!

fahada said...

aku rasa pontianak klu kena paku, jadik elok. kenapa pulak ko carik pontianak, nak cabut paku dia?

eh...ko aku yg biul petang hr2 nie...ngan keja opis nyer yg berlambak2 tp masih carik ruang utk baca blog ko hamka...

kalau pontianak di paku kat tengkuk, dari hodoh jadik cantik, dah tak terawang2 antara langit dan bumi, dah boleh buat dia berpijak di muka bumi (wpun seketika), apa yg nak dipaku kat manusia untuk menjadi manusia(dlm erti kata sebenar) sblm dia jadik mayat?

Hamka said...

Ada 7 lubang pada diri manusia yang boleh di paku..bila di paku jika tak kena pada diameter dia maka akan jadi mayat...

Selamat berpaku!!!

flimsy user said...

kkabo laa lubang mende..

hidung ade due, lagi lime lubang mende?

Hamka said...

lubang kubur dan lubang neraka!!!

mineral said...

saya nk buat pembetulan boleh? bukan misai cukur, tp rasanyer pencukur misai, dok baca ayat tu 2-3 kali, rasa konpius, camner hantu pompuan misai cukur kuar darah byk, heheheh igtkan hantu tu ade misai...

hehehehe hang elok jadi volunteer rancangan seekers tu kalau nk tgk sgt jelmaan jin dan setan hehehehe.

*heartbeat* said...

hantu jepang tadak ka?

Insan Kerdil said...

Assalamualaikum .........
Lama juga tak bersama ...
Kalau di London rasanya ada juga Mak Lampir, dia orang panggil Medem Lampir.
Hantu hantu jugak, jgn jadi hantu dah le....

Rerasa aku pernah lagi jumpa hantu,
Masa study kat Kelantan dulu, aku jenis tak lekat kat rumah, berjalan je rumah Geng2. Malam tu hujan lebatlah jugak, jam dah pukul 2, biasalah kalau aku and geng lambat tidur......
Geng aku suruh aku tidur kat rumah dia, Bilik tengah plak tak de orang, the owner balik kampung so aku tidurlah.
Tak sampai lima minit rasanya aku pejam mata tetiba aku rasa ade bende terbang melayan dari atas, aku tak mampu bergerak langsung.
Lama gak aku terlentang begitu, mujurlah ada freind masuk, kalau tak aku tak tahu nak jadi aper.
Sampai sekarang aku dok fikir ape bende tu...

Adakah Hamka ni seorang pengkaji hantu? mencari sosok sosok?
Maklumkanlah apa bende tu.....

Hanya Allah yang tahu apakah bende tu kan?????

Najwa Aiman said...

dah pasal hantu plak. ada gak ramai member aku (yg bukan hantu) yg penah jumpa hantu. hantu yg paling common ditemui - langsuir, pelesit, hantu galah.

tapi pasal hantu tindih ko tu, dah ada saintifik explanation, disebut Sleep Paralysis, sama ada hypnopompic atau hypnagogic (apa yg aku sebut nih????) Penyebab: minda 'terjaga' lebih dulu dpd badan, so dlm keadaan berjaga, badan tak bergerak sbb badan masih tidur walaupun minda dah celik.

hantu? citer terbaru aku dgr ada sekor hantu kat Muzium shah Alal 'terlepas' dari tambatan sbb ada sorang pengunjung cuba2 nak test power.

Najwa Aiman said...

pasal lubang kat manusia - kalau ikut perkiraan aku, lelaki ada 7 lubang tapi pompan ada 10.

NBB said...

hantu zaman moden, tak main le darah darah, karipap lagi best.

Hamka said...

mineral

hantu perempuan tu bukan cukur misai..tapi gosok gigi dengan mengunakan pencukur misai, tu yang berdarah-darah tu…

seekers? Eeee takutnya

----------
*heartbeat*

Aku belum jumpa lagi hantu yang berbangsa selain dari bangsa melayu, eh, hantu ni ganggu ikut bangsa ke? Sebab aku tengok puntianak mat salleh atau puntianak cina tak sama, apatah lagi puntiana k melayu..oh..

--------------
Insan Kerdil

Waalaikumusalam

Siapa datuk tu?
Lama juga tak bersama ...

ade bende terbang melayan dari atas?,
oh.. banyak benda terbang, he he he

Aku bukan seorang pengkaji hantu.. Tak ada maknenya…
Dan best dapat isteri yang sama tak penakut macam aku, boleh aku tinggal dia sorang diri lama-lama pergi out station!!

-------------
Najwa Aiman

Sleep Paralysis, sama ada hypnopompic atau hypnagogic?
Patulah jin tu tak pernah tunjuk muka…
Tapi pernah aku pergi tidur tempat yang org kata keras, kerana di cabar aku pun baring kat situ, belum tidur pun, terus kena tindih, setelah bersusah payah aku mengiring, pun kena tindih, aku terlentang pun kena tindih, aku telangkup kena tindih gak, dan memang aku tak tidur pun.. keras betul, memang tempat engkau lah jin.. aku sajer test, he he he

Pasal lubang, aku tahu apa yang 10 tu, Cuma ada satu lagi lubang yang di namakan lubang sial atau bahasa hantunya sundal bolong!!!!!

------------
Nurul

Makan karipap memang best bersama teh’ tarik…!!!!

miss_maniss said...

assalamualaikumwbt ,
biarpun bersahaja..tergelak ..tergelak juga tpi ...sesungguhnya beri kesedaran pada sy..
Hanya ALLAHswt tempat memohon keselamatan dunia akhirat..


wassalam dr maniss.

flimsy user said...

smlm aku chat ngan long lost x-hantu aku..

aku dapat tau dia tak smayang dah llenin..

pastuh aku tanya "x-hantu, ko ada amik drug tak?"

dia jawab "WALAUPUN aku tak smayang, aku masih waras lagi dan aku tak amik any drug.. sampai hati ko pk aku amik drug.."

pelik sungguh jawapan x-hantu tu.. dia ingat amik dadah tu lagi besar dosa dari tinggal semayang kot...


nota: x-hantu = x-gewe

BooK said...

hamka:
kau. menulis macam membebel. tak larat aku nak baca.
aku nak sambung ceramah jemputan hafiz tu. aku ni dah biasa kena forward. tapi beberapa lepas. sejak beberapa hari lepas sebenar nya. aku menerima kiriman emel forward ni secara intensif. kalau dia bagi insentif kat aku takpe jugak. siot tol.
orang itu memforward emel berjudul 'perkara syirik yang tidak kita sedari'. dan selang beberapa minit dan 3 emel. beliau memforward pula emel 'kalau kau tak forward akan menerima laknat yang terbesar dalam sejarah peradaban manusia di mana kau akan dibuang kerja, blog kau ditutup dan mak kau dirogol'.

persoalan nya di sini. apa guan emel tazkirah itu diforward2 kalau dia tak praktik. atau adakah minah itu memang dilahir kan dalam golongan hantu forward?

soalan saya terhenti setakat itu. harap maklum.

BooK said...

frasa 'apa guan' di dalam komen terakhir aku. adalah cara terbaru untuk menyatakan apa guna.
harap maklum.

Hamka said...

miss_maniss

walaikumusalamm wbt

selamat naik kereta mayat:)

------------
flimsy user

nota: x-hantu = x-gewe
takutnya!!!

-----------
BooK

bukan macam.. memang aku membebel mak nenek!!!!

Apa guan kau tulis macam tu?
Apa guan minah tu forward macam tu?
Apa guan?

Aku hantu mak nenek…

adadia said...

aku pun hantu gak..HEHE..takutla..takutla ngan aku haha.

Hamka said...

kau hantu? aku baca bis...belum habis(bismillah)
terbakar kau nanti! ha ha ha!

hijau said...

org kata dua ekor toyol/hantu bungkus (tak sure) kat pameran tu dah terlepas. haha..mcm2 diorg nih. pasni janji dah tak g lebari kat situ.

nak jawab soalan cik ara

rasanya pameran tu habis bulan sembilan. rasanya.

baikla kt bersaing pg klcc, ada pameran buku (bukan kenduri kawen ye), sila dptkn tiket masuk RMtaktaubrp dkt kedai buku popular. terima kasih.

bro demam mkn kfc? (jgn gelak) tu maknanya Allah suruh bro boicot kfc tuh.

Hamka said...

hmmm, no komen pasal KFC tu..

greng said...

greng rasa kat malaysia yang ada paling banyak koleksi hantu.. boleh masuk World Record. Kat Cina ada hantutoing-toing tu jer, kat USA ada werewolf, vampire ngan dracula jer..
Soalan buat semua, kalau greng jumpa hamka, mesti dia cakap nama dia hamka tapi ada tak sesiapa yang jumpa hantu.. dah tu hantu tu tu cakap nama dia hantu? hi! nama saya hantu galah contohnya... hawhawhaw.. saperlah punya kerja bagi nama hantu tu hantu.. bagilah nama best sikit... James Labu ker... hehehe..

greng said...

lupa laks... sesapa jumpa hantu.. greng kim salam kat hantu tu.. kahkahkah...

Hamka said...

he he hei.. takutnya..

hantu yang boleh jawab salam hanyalah hantu kum..kum..
(agaknya)

akulah hantu lam lam!

Anonymous said...

best regards, nice info » »

Anonymous said...

Hehehe..
Saya suka sangat cerita
yg diceritakan
oleh Saudara Hamka.
Ade pengajaran dan iktibar
yg saya pelajari..
Syabas..!

adam said...

sy pinjam tulisan tuan utk tatapan di blog sy ye..sangat menarik dan penuh pengajaran

Hamka said...

ok

Anonymous said...

salam. moga lebih banyak pengisian yang bermanfaat

仔仔 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,AV女優,聊天室,情色,性愛

mujaheedin said...

alaaaaa asyik cite hantu jer..
citer la kisah sahabat pulak...
baru naik jasbah sikit..

Anonymous said...

It's a shame you don't have a donate button!
I'd without a doubt donate to this fantastic blog! I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed
to my Google account. I look forward to brand new
updates and will share this website with my Facebook group.
Chat soon!

Feel free to surf to my web page unique business opportunities