Dec 11, 2020

Berapa lama tulis buku?

Ada orang tulis buku dalam lima hari. Dapat anugerah bagai. Lepas tu ada yang perasan bukunya guna google translate. Adohai..

Kecoh juga isu ini di internet. Jadi ada yang tanya, berapa lama satu buku yang berkualiti dapat di siapkan?

Pengalaman saya sebagai penulis. Paling banyak saya tulis buku adalah 4 bijik setahun.

Buku pertama saya ambik masa 6 tahun untuk siapkan. Bermula dari menulis di blog pada awal tahun 2006 dan di reject oleh semua penerbitan. Maka 2012. Saya terbit sendiri. Judulnya Permata Yang Hilang Kini Dijumpai. Cetak 2000 bijik. Habis!

Lepas tu di lamar oleh Terfakab Media. Dua kali ulang cetak. Dua kali tukar cover dan habis. Alhamdulillah. Buku tu ramai pembaca puji dan jika korang nak beli boleh pm ada versi Ebook. So buku tu 6 tahun saya siapkan.

2013. Saya tulis buku Kamar Sutera. Dua kali ulang catak. Habis licin. Buku ni saya tulis dua bulan sahaja.

2014. Semusim di syurga. Saya tulis dalam masa satu bulan.

2015. Semusim di Neraka. Waktu ni saya terperangkap dalam banjir. Seminggu berkurung. Dan buku ini siap dalam masa seminggu.

2015 juga. Kisah Laki Bini terbitan Karang kraf. Buku ni paling laris cetak banyak kali. Saya dapat anugerah penulis best seller di majlis penulis karang kraf ketogori karya kreatif. Buku ini saya tulis dalam masa dua bulan.

Bermakna 2015. Dua buku setahun.

Masuk tahun 2016. Tahun paling cemerlang. 5 buah buku setahun.

Menangkap Dajjal di waktu Dhuha. Cetakan pertama 10 ribu. Habis. Saya tulis buku ini dalam masa tiga bulan.

Lepas tu Kisah Anak bini terbitan karang kraf.

Juga Aku almond LONDON dan gay terbitan Dubook. (Tapi buku ni di haramkan sebab tajuknya. Sob sob..)

Satu buku lagi buku hantu tapi penerbit tengok dah ada tiga buku maka walau dah siap. Di tunda ke tahun 2017 sebab tak nak pembeli pening nak memilih.

2017. Saya tak menulis sebab buku dah ada. Kisah hantu Terkahir. Lambat sikit buku ni nak di siapkan sebab separuhnya komik.

2018. Saya tulis buku baru dalam masa tiga bulan. Berjudul Mengeteh Di Kubur Ayah.

2019. Sempena ada anak syurga. Saya tulis buku kisah anak autimse terbitan PTS. Dalam masa setahun juga buku ini di siapkan.

2020. Saya ada hantar satu karya ke Patriots kisah kucing boleh bercakap. Kata editornya banyak kerja dan sedang menapis. Jika lulus adalah rezeki buku baru di tahun 2020.

Terkini? Hmmmm ... sekarang sedang tulis buku Tazkirah dari movie sebab waktu PKP banyak jugak movie saya layan. Siapa berminat nak terbitkan buku terbaru saya?jom bincang. He he.

Jadi dah 12 buku saya tulis. 7 penerbit saya bekerja. Saya anak terengganu. Moga boleh dapat anugerah penulis paling istiqamah ke dari kerajaan Terengganu, he he.

Ok. Begitulah kisah saya dan pengalaman menulis. Tapi masih belum kaya. Maka selain mengarang buku. saya juga mengarang Tanjak.

Woha!

 

No comments: