Nov 16, 2020

Sukan Gusti Haram?


 “Saya tengok abang mayat minat khabib, minat gusti UFC, sedangkan dalam Islam bergusti adalah haram, Khabib membuat dosa kerana bergusti dan kita terhibur menonton babak orang pukul orang? adakah abang mayat menyokong sukan yang haram?”


*******

Terima kasih atas teguran, memang betul sukan gusti ada fatwa haram sebab mencederakan wajah, memukul muka adalah di larang dalam islam.

Namun ada juga pendapat ustaz, yang benarkan bergusti jika pakai pelindung muka, dan pakai sarung tangan. Bermakna hukum asal adalah haram bila mendatangkan bahaya! dan harus jika ada ciri keselamatan.

Untuk pengetahuan anda, Awal sukan UFC 1993, dunia dikejutkan dengan sukan paling brutal, tak ada limit masa, pakaian bebas, boleh pukul di mana sahaja, boleh pijak lawan yang jatuh, maka sukan itu telah mendapat kritikan kerana terlalu kejam, maka UFC hari ini telah di buat undang undang demi menjaga keselamatan nyawa setiap peserta.

Sebab tu Khabib boleh lawan 29 kali tanpa cedera di wajah sebab dengan cara yang betul, sukan ini tidak merbahaya.

Jadi dalam UFC terkini, undang undangnya adalah, tidak boleh pukul belakang kepala, sebab pukul belakang akan mati. Jika ikut hadis tak boleh pukul wajah adakah bermakna boleh pukul belakang kepala?

Pukul wajah boleh pengsang, pukul belakang kepala boleh mati, maka hadis tu betul iaitu pukul yang mem pengsangkan pun tak boleh maka apatah lagu pukul belakang kepala.

Balik pada pendapat ustaz yang mengahruskan jika ada ciri keselamatan, maka semua peserta UFC sekarang ini, wajib memakai sarung tangan, tak boleh cucuk mata, tak boleh gigit, dan bila mangsa jatuh, tak boleh guna kaki, Conor waktu lawan Khabib telah lakukan kesalahan melutut Khabib yang sedang posisi atas lantai,itu salah!

Lagi ciri keselamatan adalah sebaik mangsa kena tumbuk di muka, biasanya peserta akan ambik peluang untuk pukul lagi, waktu itulah pengadil akan hentikan perlawanan kerana tugas pengadil nak pastikan semua peserta selamat, jika tumbukan berkali kali dan pengadil biarkan, maka pengadil itu tak layak menjadi pengadil.

Ciri keselamatan lain, ambulans dan doctor telah ready siap siap jika ada kes tak di ingini, jika musuh kena cekik, pengadil akan hentikan perlawanan, dan doctor akan terus berkejaran bagi CPR.

Lagi ciri keselamatan, siapa yang cedera tak akan di benarkan bertanding, Khabib berapa kali terpaksa cancel lawan Tony sebab kakinya cedera.

Lagi ciri keselamatan, ada masa rehat selang lima minit, round hanya tiga bagi peserta biasa, dan otai, sampai lima round, lepas lima round walaupun belum ada yang kalah, maka keputusan akan di kita berdasarkan jumlah serangan. Tak lah zalim sangat nak lawan sampai 12 round...

Lagi ciri keselamatan, peserta tak boleh makan ubat kuat atau ambik dadah, ujian air kencing akan di ambik sebelum dan selepas perlawanan, ada lawan Khabib yang ambik dadah tapi kalah jugak, dah hukuman telah dikenakan pada lawan Khabib yang ambik dadah tu.

Lagi ciri keselamatan, berat badan peserta mestilah setara agar kekuatan tumbukan adalah sama, tak ada orang 100kg nak lawan 50kg, tak de dalam UFC macam tu. Zalim dan tak adil.

Lepas tu pulak, jarak antara perlawanan bukan boleh lawan tiap minggu, kadang kena tunggu setahun. Rehat betul betul, berlatih betul betul, baru layak bertanding.

Syarat nak masuk sangat ketat, hanya mereka yang stamina tinggi dan ada rekod seni bela diri boleh masuk, bukan boleh pergi lawan terus walk in macam pergi ambik Brim.

Jadi pada pendapat saya, sukan yang penuh dengan ciri keselamatan dan terbukti selamat, adalah harus. Jika sukan UFC macam awal dulu, orang berat 100kg lawan orang 50kg, takde mase rehat, tak pakai sarung tangan, boleh pijak waktu jatuh, boleh pukul belakang kepala, memang haramlah!

Tapi sukan yang penuh dengan ciri keselamatan, bagi saya secara peribadi, harus sebab ada ciri keselamatan. Takde yang di zalimi. Cepat dan common sense.

Sudut lain pulak, ilmu bela diri adalah ilmu paling berguna waktu perang, umat islam di ajar tak takut bersunat sejak kecik lagi, di ajar sembelih binatang tiap tahun, di ajar tengok darah, agar lebih berani, maka bergusti adalah ilmu yang sangat bagus dalam menambah ketakutan musuh.

Dan bila ada ilmu, perlu pada ujian, maka UFC adalah medan untuk buktikan kemampuan seni bela diri siapa yang terhebat? Dan dengan ciri keselamatan yang sedia ada, tiada yang mati, dan tiada yang paksa, maka penonton dapat belajar jurus paling tepat bila kita perlu melindungi diri suatu hari kelak.

Sudut lain pulak, di China Xu Xiaodong tetah buktikan seni bela diri kung fu tak boleh digunakan waktu melindungi diri, beliau telah mencabar kesemua guru Kung fu dengan bertarung gaya UFC dan kalahkan semua guru Kung fu. Akhirnya persatuan Kung fu bagitahu Kung fu adalah senaman sahaja.

Dari UFC 1 lagi, dunia dikejutkan bahawa jurus grappling atau ground fighting oleh Royce Gracie terbukti seni bela diri paling ampuh untuk kalahkan lawan dengan cepat tanpa perlu kecederaan melampau. Royce Gracie jadi juara malam tu kalahkan semua seni bela diri seluruh dunia.

Dan Khabib buktikan dengan teknik ground fighting beliau kekal juara tak terkalah.

Pahlawan UFC yang handal seperti Jon Jones, Anderson Silva, Fedor Emelianenko, Israel Adesanya, Michael Van Page dan Zabit patut bersyukur sebab di liganya takde orang yang macam khabib. si khabib ni tak pernah berdarah di gelanggang, lepas tu waktu rehat seminit, peserta akan sibuk di beri nasihat oleh jurulatih untuk teknik seterusnya, tapi Khabib siap berborak dengan Dana White (bos besar UFC) suruh Dana White bagi lawan yang kuat sikit, lepas tu sedang pukul lawan, nampak Mike Tyson siap tegur, dan selalu borak dengan lawan suruh menyerah, jurulatihnya siap tegur jangan lawan berdiri sahaja, kembali ke plan grappler, maka malam last lawan Justin, Khabib straight to the point, cekik Justin dengan kaki, pengsan tanpa perlu pecahkan wajah.

Dengan kemenangan Khabib tak terkalah, membuktikan orang islam ada ilmu bela diri yang hebat. Waktu sesi dialog dengan Conor pencabar terkuat, Conor minum arak dan hina islam sebab tak minum arak, tapi Khabib bagitahu, arak tak boleh selamatkan kamu, Hanya Allah boleh selamatkan kamu. Tapi Conor berterusan menghina ayah Khabib, menghina isteri khabib yang berpurdah disamakan dengan Tuala hotel. Menghina islam.

Maka pertarungan antara Khabib dan Conor adalah perlawanan paling besar dalam sejarah UFC, penonton teramai, dan waktu tu orang islam semua berdoa agar Conor kena belasah kau-kau dengan Khabib! Dia hina islam, ubah wajah dia!

Conor walaupun main kotor waktu bertarung, Tarik seluar, paut pagar, pukul tempat salah, dan pengadil berat sebalah, namun akhirnya tewas di tangan Khabib kena cekik rond ke empat dan sejak itu kelihatan Conor telah berubah menjadi seorang yang kelihatan merendah diri dan telah meminta maaf.

Khabib terus di hormati kerana beliau teguh dengan ajaran agamanya, wartawan wanita nak bersalam, Khabib tolak lalu wartawan ini respek sebab baru tahu islam menghormati wanita.

Khabib juga sempat berpesan agar kita hormat ibu bapa, jaga solat, dan Khabib seorang yang selalu bersukur, meniti di bibirnya: ”Saya tak tahu kenapa Allah bagi banyak nikmat pada saya, syukur Alhamdulilah”

Tiap kali menang Khabib akan buat isyarat, bukan dari dia, tapi dari Allah! Lepas tu sujud syukur!

Bila wartawan tanya, komen permata "Allamdulillah"

Selalu baca komen di youtube, orang Kristian yang sokong Conor, tapi malu dengan akhlak Conor dan puji akhlak Islam yang di bawa Khabib!

Saya juga ada baca komen di Youtube, ada peminatnya di serata dunia, telah peluk islam kerana kagum dengan Khabib dan kagum dengan Islam.

Maka khabib dari sukan UFC ini telah sedikit sebanyak mengharumkan nama islam, atau membetulkan kembali pandangan serong orang kafir terhadap islam, bahawa islam itu menjaga maruah wanita, menghormati ibu bapa, merendah diri, membantu yang lemah, kuat waktu lawan, tapi lemah lembut bila berdamai.

Akhir kata, di zaman Nabi, ada sahabat yang namanya seakan Khabib, iaitu Khabbab r.a

Umar bin Khattab RA pernah meminta Khabbab menceritakan kembali bagaimana penderitaannya dahulu pada permulaan menerima Islam kepada generai baru Islam.
Khabbab menjawab,

“Lihatlah belakangku ini!”

Umar pun melihat belakangnya. Setelah melihatnya, beliau berkata,

“Saya belum pernah melihat belakang badan manusia seperti ini.”
Khabbab RA meneruskan, “Saya telah diseret di atas timbunan bara api yang menyala, sampai lemak dan darah yang mengalir dari belakang saya telah memadamkan api tersebut.”

Setelah Islam berjaya dan pintu-pintu kemenangan telah banyak diraih, Khabbab berkata,

“Nampaknya Allah SWT telah membalas penderitaan kita. Saya khuatir ini hanya di dunia dan di akhirat nanti kita tidak mendapatkan balasan apa pun.”

Dikatakan kecedaraan Khabbab kerana mempertahankan iman adalah yang paling teruk dan dahsyat di kalangan para sahabat yang masih hidup.

Semoga Allah merahmati Khabbab al-Arat radhiyallahu anhu.
Beliaulah salah seorang bintang dalam bintang-bintang di langit yang menjadi petunjuk kepada ummah. Beliaulah ikon umat Islam sebenar, kerana telah di jamin syurga.

Khabib dan kita semua, belum di jamin syurga, buat sehabis baik sebelum naik kereta mayat. InsyaAllah.

Akhir kata, Khabib dah bersara, namun jika ada sesiapa yang hina agama islam, pesan Khabib:

“Alhamdulilah, I will change you face, Share me Location!”


Woha!

No comments: