Apr 11, 2019

Kenapa kita tak Bahagia?


(Perenggan ke tujuh belas amat mengejutkan)

Dalam dunia ini, ramai orang tak percaya dia sedang bahagia.

Contohnya: Zaman BN memerintah, ramai orang rasa tak bahagia lalu berfikir, jika BN jatuh, PH naik, saya akan bahagia. Tapi Bila BN betul-betul jatuh, dan PH naik tapi tak menepati Manifesto, ramai yang berkata, sebenarnya zaman BN dulu saya bahagia, tapi saya tak percaya.

Ops, contoh di atas terlalu politik, tak sesuai.., contoh lain.

Ada orang naik kapal terbang tambang murah, sempit, penumpang di sebelah tidur berdengkur, lalu dia rasa tak bahagia, dalam hati mengeluh kepada dirinya sendiri sebab hanya mampu beli tiket tambang murah dan terpaksa duduk sebelah orang gemok yang berdengkur.

Pada waktu itu, dia percaya dia sangat tak bahagia, tiba tiba enjin kapal terbang mati, dan terus menjunam, waktu itu dia menjerit tak bahagia dan sedar, tadi, waktu kapal terbang tak rosak, dia sedang bahagia walaupun terpaksa mendengar dengkuran orang berdengkur.

Nampak tak?

Jadi.., apa punca kita tak percaya kita sedang bahagia?

Sebab kita tak bersyukur. Simple, Nabi dah ajar lama tapi kita sendiri tak percaya dengan ajaran Nabi Muhammad SAW.

Kita sangat tak bersyukur sehingga nikmat depan mata dirasai semacam azab, itulah neraka dunia yang boleh hadir pada sesiapun walau duduk dikerusi empuk, bilik air cond, tubuh semua sihat tapi masih mengeluh kerana kita tak percaya kita sedang bahagia.

Mungkin Kita sedih tak boleh beli kereta baru boleh terbang, sedangkan jiran kita baru sahaja naik kereta mayat.

Ada pulak orang bagitahu, jika dia kahwin dengan pasangan yang betul, baru dia akan bahagia, sekarang hidupnya merana kerana mendapat pasangan yang salah, padahal rahsia pasangan yang bahagia kita nampak sekarang ini adalah, sebelum kahwin lagi mereka dah lama bahagia,

Mereka lelaki bujang yang bahagia dan bersyukur, bila bertemu wanita bujang yang bahagia dan bersyukur, maka insyaAllah rumah tangga mereka juga akan bahagia sebab mereka sentiasa bersyukur.

Oleh sebab itu, jangan tunggu pasangan yang betul baru saya bahagia, tapi bersyukurlah dengan nikmat yang ada, dan jadilah orang yang bahagia maka insyaAllah orang bahagia akan menarik orang bahagia juga untuk bersamanya. Akan merubah orang disekeliling untuk turut bahagia bersamanya.

Nampak tak?

Nak faham lagi? Cuba korang tengok iklan TV, apa motif mereka?

Iklan akan bagitahu anda sedang tak bahagia kecuali anda beli produk mereka.

Dalam iklan ada cerita orang sedang sedih dan bia beli produk mereka tiba tiba bahagia, jadi korangpun percaya, sebab tu ramai tertipu skim cepat kaya sebab percaya mereka sekarang tak bahagia lalu melabur dan perasan bahagia sekejap lepas tu tersontot.

Okey, itu produk scam, produk tak scampun yakinkan anda tak bahagia, suruh beli kereta misalnya, anda beli, tapi lepas tu tengok iklan kereta model baru, orang memandu sedang senyum bahagia, ada pulak tambahan air bag, sensor dan sebagainya, terus korang rasa.., alamak, silap beli kereta ni, patut beli kereta tu.

Begitulah hidup ini buat kita membuang masa dengan memberi anggapan kita sedang tidak bahagia.

Ada orang makan gaji dan rasa dirinya tak bahagia selagi tak bisnes sendiri. Lalu berhenti kerja dan bisnes tapi tak menjadi dan mulai sedar waktu makan gaji dahulu sebenarnya bahagia.

Berapa ramai yang tak bahagia bekerja dan berhenti lepas tu kerja tempat lain dan rasa tak bahagia jugak? Ramai kan?

Berapa ramai yang bercerai sebab tak bahagia dan kahwin dan bercerai lagi dan kahwin dan bercerai lagi hingga buat kesimpulan, bini pertama yang terbaik sebenarnya…, dulu saya sedang bahagia sebenarnya.

Berapa ramai yang rasa mak bapaknya tak membahagiakan lalu lari dari rumah utamakan kawan, utamakan kekasih tapi bila shit happen, patah balik cari mak bapak sebab sedar dulu mak bapak kita sedang membahagiakan kita Cuma kita tak percaya.

Berapa ramai yang tak bahagia sebab percaya Najib mencuri lalu undi PH tapi bila bantuan yang Najib beri dulu lebih banyak dan rupanya Najib mencuri hantinya lalu mulai rindu zaman Najib.

Eh? Contoh politik lagi.. Woha!

So apa aku nak cerita, bersyukurlah, maka Allah akan tambah nikmat. Jika ada orang bagitahu anda sedang tak bahagia, janganlah percaya sebab mereka sedang menipu.

Waktu pilihan raya, ramai ahli politik bagitahu anda sedang tak bahagia kecuali undi mereka, waktu itu tengoklah fakta atau akta, bab kata P Ramlee: Salah pangkah dapat taik!

So sebagai penutup, marilah kita menikmati nikmat yang sedia ada, bersyukur dan berbahagialah!

Cuba tengok tangan dan cakap:

“Ya Allah terima kasih berikan saya tangan dan mintak maaf kerana tak pernah cakap terima kasih ada tangan”

Baca buku tulisan Hamka keretamayat, cakap”

“Bukan Hamka yang kena berterima kasih kepada saya kerana membeli buku beliau, tapi sayalah yang akan berterima kasih kepada Hamka kerana menulis buku best!”

Woha!

Ps: 25hb April pula saya buat bengkel menulis di UMP pekan. Jom jumpa  dan jom berbahagia, 

1 comment:

Anonymous said...

1. Syukur-qanaah.
2. Maafkan semua org.

InsyaAllah tenang jiwa.