Sep 7, 2015

Manusia berasal dari Berok?

(“Apa pendapat anda tentang teori evolusi yang mengatakan manusia berasal dari berok, kerana dalam islam mengatakan manusia berasal dari Nabi adam.”-masa untuk Teori darvin vs Teori Hamka Kereta Mayat )

Son Goku-Mahkluk yang boleh berubah menjadi berok di waktu Bulan Purnama- Woha!


Dalam dunia islam, ada dua perkara yang di patuhi oleh pengikut islam, satu adalah berkenaan ‘hokum hakam’ yang arahannya jelas dari Al quran dan hadis, satu lagi ‘pendapat ulamak’ juga dari ayat Al quran dan hadis tapi lebih kepada ayat yang tersirat,

Lalu muncullah pelbagai mazhab kerana perbezaan pendapat ulamak, tapi perbezaan pendapat ini, tidaklah sampai perlu bergaduh, contohnya dalam semua mazhab Sunnah wal jamaah, setuju, HUKUM solat adalah wajib lima kali setiap hari, tapi PENDAPAT ULAMAK berbeza cara ambil wudhu dan solat. No problem. Tak perlu gaduh gaduh.

Dalam dunia sains pula, sebelum ada bukti mutlak, ia akan kekal sebagai TEORI yang mana jika ianya telah mendapatkan cukup bukti dan telah teruji oleh para peneliti lain, TEORI akan bertukar kepada HUKUM karena tingkat kemutlakannya yang pasti. Contohnya seperti hukum graviti, Hukum Ohm, Hukum Kircoff dan lain lain hokum, sama macam Hukum Hakam yang jelas dalam kesepakatan ulamak, namun dalam bab cabang Islam, maka disandarkan pada pendapat ulamak.

So, Teori Big Bang, Teori Darwin, Teori domino, Teori konspirasi dan lain-lain teori, semua tu Teori.
Orang bodoh sahaja yang mahu bergaduh bab teori, sebab teori masih lagi pada status “hold”.
Jadi alasan mengenai teori evolusi ini tetap bertahan dalam subjek sains adalah  karena memang belum ada orang yang mahu membuktikan secara ilmiah dengan penuh dokumetasi  akan asal usul manusia.

Walaupun mungkin sudah ada percobaan-percobaan untuk menentang teori evolusi ini, namun percobaan itu hanyalah bantahan bawah tanah. Tidak akedemik, atau hujah tak kuat. Jadi belum ada teori penguat yang dapat mengalahkan teori evolusi Darwin. Maka dari itu teori evolusi Darwin masih digunakan dalam rujukan sains.

Teori Darwin mudah, korek bumi, cari tulang orang zaman dulu, yang mana bila gali, mereka jumpa tulang berok besar, DNA pun lebih kurang sama, so secara teorinya, oleh sebab tulang manusia macam sekarang ni tak jumpa berjuta tahun dahulu dalam bentuk fosil, yang ada hanya tulang dinasor dan beruk bersaiz manusia, maka hmmm, mungkin, secara TEORInya, nenek moyang manusia adalah berok. Simple.

Jadi, sebagai sebuah teori, maka akan ada banyak lah kelemahannya, sebab itu di panggil teori, antara  kelahaman yang tercatat dalam bukunya, The Origin of Species, Darwin menulis:
"Jika setiap spesies berasal dari spesies lain secara bertahap, mengapa dimana-mana kita tidak menemukan jenis yang kemungkinan besar merupakan perantara? Kesulitan ini cukup membingungkan saya dalam waktu lama."

Nampak?, dari tulang besar berok, tiba tiba terus pada tulang manusia, mana tulang yang agak match, so itu salah satu kelemahan yang boleh diterima sebab “belum jumpa”.

Macam orang tua yang berevolusi dari bayi, tapi di jalanan kita jumpa kanak-kanak, remaja, orang dewasa, tapi dari berok, kepada manusia, makhluk apa yang kat tengah tengah? Jika berok ada? kenapa makhlok yang kat tengah pengantara evolusi takde?

Jadi sebagai orang Islam, yang nyawa kita dah tak lama hidup, naik kapal terbang boleh terhempas, dan mati, maka senang ikut Al quran. Manusia berasal dari Nabi adam, simple.
So dalam Islam, manusia berasal daripada Nabi adam, adalah jelas dan terang, HUKUMnya wajib percaya, dan tiada pendapat ulamak yang boleh batalkan hujah ini. Simple.
Allah berfirman:
“Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Malaikat bertanya “Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya."

Jadi, dari ayat ini: (Surah Al-Baqarah Ayat 33-39)

Malaikat bantah dengan sebut: “Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah?”

Jadi soalan malaikat ni merujuk kepada makhluk sebelum manusia pertama tapi suka buat bencana dan menumpahkan darah.

Jadi kat sini, ehem, ehem, akupun nak buat teori jugaklah, sebab bila nak padukan dengan teori Darwin, aku tak boleh nak guna term ‘wajib percaya’ pada orang kapir, tak adil dalam membahas fakta, maka aku akan lawan teori Darwin dengan teori atas kertas dulu, pembuktian melalui data berdokumentasi, kita buat lain kali bila ada penaja atau derma untuk dana research “The Origin of Species”.

Okey, sambung balik.

Teori aku, oleh sebab Allah cipta Jin sebelum manusia, maka aku agak, makluk yang menumpah darah yang disebut oleh malaikat adalah sejenis jin, Jin berok! Yang Darwin jumpa tulang berok macam orang itu, Jin berok yang punya-Woha!

Jin ni walaupun di cipta dari api, tapi boleh juga duduk atas dunia menjadi makluk berdaging, macam binatang atau gergasi, itu yang ada kisah sahabat bunuh ular, lepas mati ular itu menjadi api, so makluk berdaging yang menumpahkan darah adalah jin berok, ini teori aku guna untuk tolak teori Darwin.

Jadi manusia pertama adalah Nabi Adam a.s yang di cipta oleh Allah dengan sebaik baik kejadian, Jin berok ni jika rujuk sejarah bentuk dia teruk benor, nama pun tak best, seperti australophithecines, Homo habilis dan Homo erectus.

Nak menyedapkan lagi teori aku, sebelum Allah turunkan Nabi adam a.s, semua jin berok ni telah pupus di makan Diego, sejenis Harimau taring panjang (Smilodon), sebab dagingnya sangat sedap jika di makan mentah-mentah.

Ok tak? Jika aku tolak Teori Darwin dan guna teori Hamka keretamayat sebagai hujah, sebab Teori Darwin bertentangan dengan Firman Allah, sedangkan teori Hamka kereta mayat selari dengan Al quran. Kan?!

Akhir kata, tak perlu bergaduh dalam perbezaan pendapat, kerana ada Rahmat di sebaliknya, sama jugak, tak perlu bergaduh dalam perbezaan teori, kerana:

Aku petik ayat Al quran surah Ali Imran190-191:

 “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk serta dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi lalu berkata: Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa api neraka.”

Sekian.

Ps: Ada yang bantah teori aku kerana katanya, DNA dalam tulang berok yang dijumpai, sama macam DNA manusia, aku kata, dalam Al quran juga ada cerita kisah segolongan kaum yahudi yang buat dosa dan di sumpah menjadi berok. Agaknya tulang berok itu kot yang korang jumpa, patutlah DNA sama-Woha!

*****

Update: Ada kesilapan dalam explain term Teori dan Hukum, Untuk dunia biasa, betul aku cakap, tapi untuk sains, lain fahamannya, baca penerangan di bawah, aku akan betulkan balik nanti, terima kasih kepada Doktor!

Mohd Syamirulah Rahim 

The Theory of Evolution is a theory, but guess what? When scientists use the word theory, it has a different meaning to normal everyday use. That's right, it all comes down to the multiple meanings of the word theory. If you said to a scientist that you didn't believe in evolution because it was "just a theory", they'd probably be a bit puzzled.

In everyday use, theory means a guess or a hunch, something that maybe needs proof. In science, a theory is not a guess, not a hunch. It's a well-substantiated, well-supported, well-documented explanation for our observations. It ties together all the facts about something, providing an explanation that fits all the observations and can be used to make predictions. In science, theory is the ultimate goal, the explanation. It's as close to proven as anything in science can be.

Some people think that in science, you have a theory, and once it's proven, it becomes a law. That's not how it works. In science, we collect facts, or observations, we use laws to describe them, and a theory to explain them. You don't promote a theory to a law by proving it. A theory never becomes a law.

This bears repeating. A theory never becomes a law. In fact, if there was a hierarchy of science, theories would be higher than laws. There is nothing higher, or better, than a theory. Laws describe things, theories explain them. An example will help you to understand this. There's a law of gravity, which is the description of gravity. It basically says that if you let go of something it'll fall. It doesn't say why. Then there's the theory of gravity, which is an attempt to explain why. Actually, Newton's Theory of Gravity did a pretty good job, but Einstein's Theory of Relativity does a better job of explaining it. These explanations are called theories, and will always be theories. They can't be changed into laws, because laws are different things. Laws describe, and theories explain.

Just because it's called a theory of gravity, doesn't mean that it's just a guess. It's been tested. All our observations are supported by it, as well as its predictions that we've tested. Also, gravity is real! You can observe it for yourself. Just because it's real doesn't mean that the explanation is a law. The explanation, in scientific terms, is called a theory.

Evolution is the same. There's the fact of evolution. Evolution (genetic change over generations) happens, just like gravity does. Don't take my word for it. Ask your science teacher, or google it. But that's not the issu we are addressing here. The Theory of Evolution by Natural Selection is our best explanation for the fact of evolution. It has been tested and scrutinised for over 150 years, and is supported by all the relevant observations.

Next time someone tries to tell you that evolution is just a theory, as a way of dismissing it, as if it's just something someone guessed at, remember that they're using the non-scientific meaning of the word. If that person is a teacher, or minister, or some other figure of authority, they should know better. In fact, they probably do, and are trying to mislead you.


Hamka (Kereta Mayat) 

Good explanation, i accept was wrong in term to discribe 'theori' and 'law, I need to correct some mislead here, both are based on tested hypotheses, also empirical data; Furthermore, both scientific laws and scientific theories could be shown to be wrong at some time if there are data to suggest so. But, law lebih kepada matematik yang mana tiada ruang untuk pembetulan, sebab jelas formulanya di situ, manakala teori lebih kepada explain, sebab tu aku "boleh" masukkan secara 'pendapat peribadi' asal usul manusia, tapi sepatutnya, kena ada bukti sokongan, jadi dalam kes aku, untuk jawab soalan umat islam yang keliru, dalam tempoh setengah jam, itu yang mampu aku terangkan base tiga ayat Al quran, lain kali, insyaAllah, dengan pencerahan dari pembaca, aku mungkin boleh memberi "pendapat peribadi" dengan lebih make sense, Amin.


Mohd Syamirulah Rahim 

Yeap btul bro hamka, cumanya bidang evolution ni sgt luas merangkumi pelbagai aspek, dari mendelian sampai epigenetic. Hipotesis "manusia berasal dari monyet" hanyalah satu fragment kecil dalam aspek evolusi yang in fact, still open for intepretation seperti teks ibnu khaldun yang saya lampirkan. I agree with you, adalah mustahil nak explain mengenai evolusi yang sangat luas ini dalam tempoh setengah jam, namun tidak bolehlah terlalu simplistik mengatakan "manusia dari beruk" itulah segalanya mengenai evolusi. 

Orang malaysia kita sahaja yang bila sebut "evolusi" benda pertama muncul di kepala adalah "manusia dari beruk". Padahal di barat, pendidikan evolusi bermula dari sekolah rendah lagi diajar mengenai mendelian law. 

Justeru adalah sangat tidak adil, untuk reject evolution secara keseluruhan, apatah lagi mengatakan ianya "just a teori", padahal dengan teori inilah para saintis dari seluruh dunia dapat mengkaji dan membawa banyak manfaat, contohnya seperti memahami dan melawan penyakit virus (h1n1 etc), menghasilkan ubat-ubatan khususnya antibiotik melawat evolving superbugs, memahami penyakit2 genetik dalam aspek biological evolutionary, dsb. Sikap reject secara keseluruhan ini menjadikan umat Islam ketinggalan apabila kita hanya menjadi consumer, menikmati kecanggihan teknologi Barat dek kerana takut mengkaji bab evolusi sebab ianya "sesat".


Hamka (Kereta Mayat) 

Terima kasih atas pencerahan dari doktor, dulu waktu saya kena 'serang' kes vaksin, (sebab saya sokong vaksin), jelas sikap sesetangah orang islam yang tidak adil dalam menilai fact, nampaknya saya pun kena banyak membaca dan mengakaji jika mahu 'menolak' atau 'menerima' sesuatu. pesan pada diri sendiri, terima kasih doktor Mohd Syamirulah Rahim

Mohd Syamirulah Rahim 

No probs bro hamka. Bab evolusi ni actually saya x kisah sgt kalau org salah faham sbb misunderstanding mengenainya dah terlalu menular susah nk ubah, plus mudarat dia tidaklah terlalu besar. Cumanya kalau awal2 lagi budak sekolah dimomokkan (even oleh cikgu) bahawa evolusi ni teori sesat, maka lambat lah malaysia kita nak lahirkan pakar2 dalam bidang genetik dsb buat kajian mengenai virus, hasilkan ubat-ubatan sendiri n halal. 

Berlainan dengan vaksin, geng antivaksin ni secara direct merupakan sebuah humanity threat, apabila diorg jeopardize herd immunity dgn dakyah diorg, so sbb tu yg ni mmg kena tentang habis-habisan. Salute kat bro hamka sbb geng antivaksin ni byk guna hujah dan alasan agama, tp dlm masa yg sama tak ramai golongan agama nk speak up utk kepentingan vaksin ni. Kipidap dongibap!

25 comments:

detective nie said...

Betul hamka.. Sesungguhnya teori adalah sekadar teori. Still sampai sekarang ramai yg sebenarnya bangkang kerana terdapat kelemahan dalam teori ini. Dan teori ini hanya boleh diaplikasi sepenuhnya pada haiwan, bukan manusia.. Kalau x kenapa xde evolusi binatang lain menjadi manusia.. Hanya beruk.. Ramai saintis barat yg membangkang teori ini walaupun pengikutnya ramai.. Tp kurangnya ilmuan islam dalam mengkaji kesahihan teori ini menyebabkan sukar ini teori ini dibangkang..

Anyway hamka.. Semoga syiar islam kita dapat tegakkan semula suatu hari nanti..

Agak2 rajin buat ulasan movie PK lakonan amirkhan.. Agak deep.

Indiana Jonah said...

Pendapat aku,
Pernah ada makhluk mirip manusia yg tak berakal sempurna dulu dulu, tp telah pun pupus sebelum munculnya manusia moden berakal sempurna, yg dimulai dgn bapa pertama kita Nabi Adam a.s.
WaAllahu'alam.

Anonymous said...

Betul, buat ulasan filem PK Aamir Khan, nak dengar ulasan saudara!

Anonymous said...

Theory

A scientific theory summarizes a hypothesis or group of hypotheses that have been supported with repeated testing. A theory is valid as long as there is no evidence to dispute it. Therefore, theories can be disproven. Basically, if evidence accumulates to support a hypothesis, then the hypothesis can become accepted as a good explanation of a phenomenon.

One definition of a theory is to say it's an accepted hypothesis.

Example: It is known that on June 30, 1908 in Tunguska, Siberia, there was an explosion equivalent to the detonation of about 15 million tons of TNT. Many hypotheses have been proposed for what caused the explosion. It is theorized that the explosion was caused by a natural extraterrestrial phenomenon, and was not caused by man. Is this theory a fact? No. The event is a recorded fact. Is this this theory generally accepted to be true, based on evidence to-date? Yes. Can this theory be shown to be false and be discarded? Yes.



Law

A law generalizes a body of observations. At the time it is made, no exceptions have been found to a law. Scientific laws explain things, but they do not describe them. One way to tell a law and a theory apart is to ask if the description gives you a means to explain 'why'.

Example: Consider Newton's Law of Gravity. Newton could use this law to predict the behavior of a dropped object, but he couldn't explain why it happened.

As you can see, there is no 'proof' or absolute 'truth' in science. The closest we get are facts, which are indisputable observations. Note, however, if you define proof as arriving at a logical conclusion, based on the evidence, then there is 'proof' in science. I work under the definition that to prove something implies it can never be wrong, which is different. If you're asked to define hypothesis, theory, and law, keep in mind the definitions of proof and of these words can vary slightly depending on the scientific discipline. What is important is to realize they don't all mean the same thing and cannot be used interchangeably.

Anonymous said...

Hamka, please refer this before write about theory Darwin.

Science uses specialized terms that have different meanings than everyday usage. These definitions correspond to the way scientists typically use these terms in the context of their work. Note, especially, that the meaning of “theory” in science is different than the meaning of “theory” in everyday conversation.

Fact: In science, an observation that has been repeatedly confirmed and for all practical purposes is accepted as “true.” Truth in science, however, is never final and what is accepted as a fact today may be modified or even discarded tomorrow.

Hypothesis: A tentative statement about the natural world leading to deductions that can be tested. If the deductions are verified, the hypothesis is provisionally corroborated. If the deductions are incorrect, the original hypothesis is proved false and must be abandoned or modified. Hypotheses can be used to build more complex inferences and explanations.
Law: A descriptive generalization about how some aspect of the natural world behaves under stated circumstances.

Theory: In science, a well-substantiated explanation of some aspect of the natural world that can incorporate facts, laws, inferences, and tested hypotheses.

Anonymous said...

Bab ni mudah. Kita islam..kita percaya kandungan alquran. Kita percaya apa yg di sampaikan dr rasulullah. Jadi dua pegangan kita iaitu alquran dan hadith. Para pengkaji terdahulu terutama ilmuan bukn islam cuba mengembangkan teori2 yg tidak boleh diterima akal dan dr golongan pengkaji yg tidak beragama atau tidak percaya,kepada kewujudan tuhan berbanding dgn ilmuan dan pengkaji pada hari ini. Pengkaji2 barat hari ini dilihat byk merujuk alquran dan kitab2 agama terdahulu dlm memecahkan teori dan merungkai misteri2 dlm kajian mereka. Byk pengkaji berjaya merungkai byk persoalan dlm kajian mereka seperti teori big bang dlm penciptaan alam semesta, kajian benua2 yg terdpt hari ini, lapisan2 atmospera bumi, bulan dan matahari...dn byk lgi. Ada di antara ilmuan2 ini memeluk islam kerana apa yg terdpt di dlm alquran adalah benar dan dpt di buktikan dgn kajian. Sehinggakan senario dunia yg kacau bilau hari ini telah di perjelaskan 1400 tahun yg lalu oleh alquran dan rasulullah iaitu dunia sedang menuju pengakhiran atau kiamat. Maka pengkaji barat dgn kekhuatiran akan melalui zaman yg paling sengsara iaitu zaman peperangan besar...yg mana dunia belum penah menyaksikan peperangan sebegini besar dan hebat semenjak dr zaman nabi adam dgn membina bank benih yg terletak di kutub yg kalis nuklear lengkap dgn sistem pengudaraan, mknan, sokongan hayat. Itulah serba sedikit yg ingin di kongsi di sini.

Belang Tarung said...

cuba bayangkan kalau meletup...sesuatu yg meletup..bagaimana ia meletup kalau tiada apa yg nak meletup...layan sitcom the big bang theory lebih bagus dari mempercayai teori puak2 pemesong itu haha

Khairi Mohd said...

Salam hamka,

Sudikan untuk habiskan 2 minit enta membaca entry ini...

http://khairi-mohd.blogspot.com/2013/06/a-brief-history-of-orang-islam.html

I am not promoting my blog here, this is just for Hamka. Hopefully we can exchange something good for our quest to find the truth.

hamka said...


Blogger detective nie

aku ada tambah update: rupanya term teori dalam penulisan aku tak tepat. huhu


Indiana Jonah

Indiana jones pernah jumpa kot, alien kan?


Anonymous .

ulasan filem PK Aamir Khan, ok, next week aku tulis! amin

Anonymous

Thanks a lot

Anonymous

:)

Belang Tarung

sitcom the big bang theory? kena google nih, he he


khairi mohamad

dah baca, sangat bagus penulisan anda, rasa macam nak copy paste lain kali letak kat blog ni, he he

Sunni said...

Khairi, aku pun dah baca hang punya post, belum lg jumpa yg sepertinya.
Ulasan sgt baik. Penjelasan ttg takdir serupa dgn fahaman aku, yg mana sekelian ilmu dunia ni disimpulkan dlm Firman Tuhan yg pendek sahaja, "Qad ja'alaAllahu li kullisyai'inqadra - telah dijadikan Allah (swt) bg setiap sesuatu takdirnya".

Anonymous said...

hal ni telah dijelaskan dengan detail oleh ustaz zainuddin ali (indonesia) berkenaan makhluk2 ciptaan Allah sebelum wujudnya manusia di muka bumi

cer youtube atau google tengok

Allahu a'lam

Anonymous said...

1. Allah ciptakan bumi
2. Allah hantarkan para jin menjadi penghuni muka bumi, tapi
3. mereka melakukan kerosakkan, menumpahkan darah dan ingkar kepada Allah
4. Allah mengutuskan azazil (jin di langit, makhluk yang paling taat kpd Allah) untuk menghabisi jin2 ingkar di muka bumi
5. saki baki jin yang terlepas dp azazil bersembunyi di laut, hutan dan gunung
6. bumi sunyi sepi tanpa khalifah yang ada cuma haiwan dan tumbuhan
7. Allah ciptakan manusia (makhluk dp tanah) bernama adam
8. Allah memberitahu kpd semua para malaikat dan azazil yakni iradat-Nya akan manusia menjadi khalifah di muka bumi.
9. para malaikat bertanya "apakah Kamu ingin menjadikan makhluk yang akan membuat kerosakkan dan menumpahkan darah ini sebagai khalifah di muka bumi?"
10. Allah jawab "Aku tahu apa yang kamu tidak tahu"
11. Allah menyeru kepada semua malaikat dan azazil untuk sujud kepada adam
12. semuanya sujud kecuali iblis (jatuh nama azazil kepada iblis langsung jadi kafir)
13. iblis bersumpah akan menyesatkan semua keturunan adam dan meminta umurnya dilanjutkan sehingga ke hari kiamat

the rest is history

Allahu a'lam

weschairs said...

Mungkin yang dimaksudkan darwin ialah nenek moyang beliau.. Bukan kita..

Khairi Mohd said...
This comment has been removed by the author.
Khairi Mohd said...

entahlah Hamka, bila sampai satu level subjek yg nak aku bincangkan terlalu sensitif untuk kita punya social environment so at this point, hikmah itu melebihi segalanya, even fakta. Apabila berbicara dengan manusia, fakta jatuh nombor dua. Nombor pertama adalah flavor, PR skill yang boleh bukakan minda manusia itu terhadap fakta yang ingin kita sampaikan.

Express truth in a wrong way the result is false.

aku cuba bayangkan zaman Rasulullah dulu, bagaimana baginda keluar berdepan kabilah2 yg lebih tinggi 'kasta' daripada Bani Hashim dan menyeru mereka untuk demolish tuhan-tuhan mereka dan kembali ke Tuhan yang sama, yang tidak diwakili mana2 berhala atau nama. Bagaimana seorang 'businessman' go up all the way against ortodoxy ahlul kitab, lalu peniaga ini develop 'system agama' yang cukup sofistikated, taken up by almost all government on the Earth. Aku tak perlukan hadis2 bulan terbelah, atau air memancut dari jari untuk aku akui Rasulullah adalah pesuruh Allah. Based on historical fact, he is our prophet.

our generation is like his generation. We are in the middle of a time where our religion is defeated everywhere by higher intelligence. ulama kita sudah rigid, mandul, persis ahlul kitab yang ditekan di bawah kuasa politik Quraisy yang lalok yang tunggu masa diserang oleh Rome dan Byzantine. Nabi lalu muncul bukan dari kalangan ustaz, tapi public figure yang berjaya dalam bisnes, yang akhlaknya cukup amanah, terbaik, dan lurus dalam menjalani ibadah-ibadah hanafi langsungan dari nabi Ibrahim. Pada masa Rasulullah sampaikan kisah-kisah tauladan ummat terdahulu, Rasulullah juga warning kita untuk hati-hati dengan pegangan bapa2 kita, moyang2 kita. banyak kali disebut dalam Quran.

banyak pegangan Arab kuno berjaya Rasulullah ubah, perbaiki. We have to do the same thing, the same way. His way. So, fakta adalah sunnah Allah, 'cara' adalah sunnah Rasulullah.

To express the truth in the right way...

Bagaimana kita nak keluar dan beritahu bahawa apa yang kita follow all this while hanya academic conclusion oleh generasi terdahulu yang bukan sejenis decision mutlak, bukan sesuatu yang carved on stone, tetapi satu proses yang perlu kita perbaiki, tajdid. dan apabila baca sirah rasulullah, kita akan surrender. kerja ini cukup berat.

Selagi mana cara kita beragama hanya sekadar beriman tanpa reason, sekadar mengikut, bermakna kita sama sahaja seperti Hindu. If your faith based on bias, based on tradition of elders, then your faith is not decided by truth, but by your historical background. Then what make you different from a buddhist in Tibet? You are happened to be Muslim because you are borne as Malay, if you are borne as Hong Kong chinese, you will follow Taoism. That means your religion is based on geographical factor, not from your own heart decision. How then kita nak claim kredit dari Tuhan di akhirat kelak?

Allah berikan kita dunia yang berfungsi ikut qadar, everything works within formulas. Burung, pokok, rimau, bulan semua bertasbih kepada Allah, not even one second they disobey to the law of nature. Within ourselve, our lungs, kidneys, blood, artery, works based on law of nature. So semua yang kita dengar, semua yang kita baca, semua yang kita faham mesti synchronized dengan common sense atau yang kita sebut fitrah. Fitrah alam di luar tubuh, fitrah alam di dalam tubuh.

Ramai orang mendengar. Melihat. Tapi hatinya keras dengan ajaran2 lama. Mereka seperti hayawan, melihat tapi buta, mendengar tapi tuli.

nabilah saraf said...

MashaAllah! Sangat sedikit melayu muslim berfikiran seperti khairi mohamad. Yes, we still have long way to go to educate ourselves and others.

Anonymous said...

ko iyekan jela khairi tu hamka..dia lonely kalo org x ikut cara dia..dia promot cara diri dia tu hamka..seolah2 dia contoh paling seksi dikalangan belia..dan terulung di kalangan belia2 le kira mcm tu la lebih kurang kot hehe..

hamka ko jawab...
aik khairi..insyaAllah...
ha ko jawab mcm tu tiap kali dia komen panjang2..

baik khairi...insyaAllah..3 perkataan je..xkene gst pun hamka...awak boleh cuba tips aku tu hamka hehe

detective nie said...

thanks hamka pasal update and terima kesilapan secara gentleman..
x ramai yang berani kerana ramai yang x suka mengaku kesilapan diri
anyway, evolution topic mmg luas seperti mana yang diberitahu saudara Mohd Syamirulah Rahim cuz apa yang dia cuba ketengahkan adalah betul,
jangan bangkang keseluruhan perkara yang kita dengar sebaliknya cari kebenaran dalam sesuatu perkara

x sure hadis atau ayat alquran
"jika datang seorang fasik menyampaikan satu berita, hendaklah kamu menyiasatinya"
-maknanya, jangan laksanakan hukum sebelum tahu kebenaran sebenar
-dan keperluan untuk mengkaji sesuatu berita/info/maklumat/gossip/ dsb

semoga kita dapat mendapat petunjuk dalam menegakkan syiar islam.

ps: maybe perlu untuk kita kaji ayat2 alquran serta hadis secara detail dan scientifik satu ayat demi satu ayat supaya dijadikan panduan kepada generasi kini..

Khairi Mohd said...

seksinya aku... ;p

Anonymous said...

baik khairi....insyaAllah

Anonymous said...

khairi mohamad

hamba dah baca blog tuan hamba... bosan.
rasanya tak mgkin utk buka sekali lg.
k.. bye

lailemohd said...

Manusia tu manusia lah. Berok tu berok lah. Spesies pon lain. Kalau ikutkan den, Dinosaur pon den tak cayo. Ntah ape-ape

Anonymous said...

Ingin pendapatan sampingan?
Video Pelan Derma CharityID: http://www.charityid.com/pelan-derma/muj1

Robot Polis said...

Antivax kata herd imunity pon baru sekadar teori..acaner?

"kena banyak kaji lg sblom terima atau tolak sesuatu" - hamka dh start lembut ati..yes!
Antivax skg ni dh mcm2 hujah logik n saintifik (klu korg dh bosan dgn hujah agama n konspirasi la).

mungkin boleh diteliti semula

hamka said...

Sunni : kita ditakdirkan jadi manusia.

weschairs : hu hu

khairi mohamad : Dakwah cara Nabi, setelah 1400 tahun berlalu, tidak patut hanya pada teori, sepatutnya dakwah cara Nabi sedang berkembang, tapi kita masih kata bukan, dan fikir secara teoti untuk 1400 tahun lagi, deep nih,

nabilah saraf : Khairi duduk tanah arab, he see something
detective nie ayat alquran surah al hujarat tu.

Laile: Adohai..

Robot Polis: Antivax kata fact forom data is teori..adohai